Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۸ برابر با  ۰۶ نوامبر ۲۰۱۹
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۸  برابر با ۰۶ نوامبر ۲۰۱۹
انتخابات جدید در بریتانیا

انتخابات جدید در بریتانیا

 

فرار ابرپولدارها،

در صورت پیروزی حزب کارگر

 

ترجمه ارژنگ بامشاد

 

می توان در این باره بحث کرد که آیا پوپولیسم چپ در انتخابات بریتانیا  تفاوتی با پوپولیسم راست دارد یا نه؟ هر چند محافظ کاران تحت رهبری نخست وزیر مدافع برگزیت و جرمی کوربین رهبر حزب کارگر  هر کدام ادعای نمایندگی واقعی مردم را دارند که علیه نخبگان و ساختار سیاسی برخاسته اند.

 

بزرگترین تفاوت در این است که ؛ فاراژ و بوریس جانسون در صورت پیروزی در انتخابات زودرس  قصد گرفتن چیزی از ثروتمندان ندارند بلکه در عوض قصد افزودن بر این ثروت ها را نیز دارند.

 

اما حزب سوسیال دمکرات کارگر چنین قصدی دارد. جرمی کوربین تردیدی باقی نگذاشته است که در صورت بدست گرفتن قدرت، مالیات های جدیدی بر پردرآمدها و ثروتمندان وضع خواهد کرد. علاوه بر آن در برنامه حزب کارگر، کنترل جدی تر گردش سرمایه و مالیات بر ارث بالای ۱۲۵۰۰۰ پوند ( معادل ۱۴۵۰۰۰یورو) در نظر گرفته شده است. علاوه بر این  حزب قدیمی کارگران و اتحادیه های کارگری در صدد است تا سیستم آموزشی نخبه پرور مدارس خصوصی را برای تمامی بخش های اجتماع قابل دسترسی سازد. هر چند این  خبر برای مردم کم درآمد و طبقه متوسط خوشحال کننده است برای ثروتمندان هراس انگیز می باشد.

 

بر پایه گزارش نشریه "گاردین"، بسیاری از ابرپولدارها خود را برای شرایط پیش رو آماده می کنند. این نشریه با وکلا و مشاورانی تماس گرفته است که به طور جدی روی این مسئله کار می کنند تا امکانات انتقال بخش بزرگی از اموال و دارائی ها به خارج از بریتانیا را مورد بررسی قرار دهند یا نحوه انتقال زودرس ارث به فرزندان برای فرار از مالیات را ارزیابی کنند.

 

گئوفری تود از دفتر وکالت بودله هاتفید به گاردین می گوید: برخی از موکلان او آمادگی دارند تا در صورت پیروزی حزب کارگر، ثروت خود را در عرض چند دقیقه به خارج از کشور یا حساب های بهشت های مالیاتی منتقل سازند. در برخی موارد تنها یک امضاء برای خروج پول به خارج از بریتانیا لازم است.

 

ترجیح می دهم در جنوب فرانسه یا موناکو زندگی کنم

 

دومینیک ساموئلسون، مدیر اجرائی شرکت مشاوره ای کامدن ولث، که بیش از ۳۰۰۰ نفر از ثروتمندان مشتریش هستند، می گوید از نگاه ابرپولدارها ، چشم انداز دولت کارگر در انگلیس ؛ تهدیدی جدی تر برای تجارت آنهاست و حتی بیشتر از  برگزیت.

 

جان گادول، بنیانگذار میلیاردر شرکت  تکنولوژی (Phones4u) اعلام کرده  که چمدان هایش را برای مهاجرت از بریتانیا بسته است. او معتقد است پیروزی جرمی کوربین یک ورشکستگی مفتضحانه خواهد بود و ترجیح می دهد در جنوب فرانسه یا موناکو زندگی کند.

 

پیتر هارگریوز به این روزنامه گفت: ثروتمندان از برنامه های جرمی کوربین به وحشت افتاده اند. این کارگزار بورس با ثروت ۳ میلیارد پوندی و ۱۷۰۰ کارمند برایش قابل درک است که برخی از همپالکی های ثروتمندش برای حفظ ثروت و اموال خود از دست اندازی دولت، کشورشان را ترک کنند. و هشدار می دهد " در صورتی که سیستم مالیاتی ایجاد شود که افرادی همچون من که رفاه ایجاد می کنند را مورد حمایت  و تجلیل قرار ندهد ، در مدت کوتاهی سلامت اقتصادی کشور را تضعیف خواهد کرد".

 

بروکر که در سال گذشته ۴۰ میلیون پوند مالیات پرداخته است، به "گاردین" هشدار می دهد که :" در صورتی که ۵۰ تن از بزرگ مالیات دهندگان سوار هواپیما شوند و کشور را ترک کنند یک حفره بزرگ در بودجه دولت ایجاد خواهد شد".

 

شکار میلیاردها آغاز شده است

 

روشن است که حزب کارگر باید ابتدا در انتخابات پیروز شود. هرچند هنوز جرمی کوربین در مبارزات تازه آغاز شده انتخاباتی اش روشن نکرده است که مالیات از ثروتمندان چگونه خواهد بود، با این حال در برنامه حزب کارگر در سال ۲۰۱۷ تاکید شده است که مالیات ۵۰ درصدی از درآمدهای بالای ۱۲۳۰۰۰ پوند در سال اخذ خواهد شد.  و مالیات ۴۵ درصدی بر درآمدهای بالای ۱۵۰۰۰۰پوند تاکنونی بر درآمدهای بالای ۸۰۰۰۰ تعلق خواهد گرفت. مالیات بر بنگاه های بزرگ از ۱۹ درصد تاکنونی به ۲۶ درصد افزایش خواهد یافت. بخشش های مالیاتی بر ارث به نصف کاهش خواهد یافت.

 

چنین برنامه ای یک برش سخت را به نمایش می گذارد. اما نباید فراموش کرد که در میان کشورهای اروپائی در سال ۲۰۱۸ ، بریتانیای کبیر در رده پنجم نابرابری های اقتصادی و اجتماعی  قرار داشته است. تاکنون هیچ تلاشی برای کاهش شکاف رشد یابنده میان فقیر و غنی صورت نگرفته است. بر پایه ارزیابی های موسسه تحقیقات سیاست های عمومی (IPPR) تقریبآ نیمی از دارائی های بریتانیائی ها،  ۴۴ درصد ، در اختیار تنها ۱۰ درصد جمعیت کشور قرار دارد.

 

۱۵۱ میلیارد در لندن یا جنوب غرب بریتانیای کبیر زندگی می کنند. مطابق نظرسنجی های اخیر ، یک درصد از ثروتمندترین بخش جمعیت انگلیس ، شامل  ۵۴۰۰۰۰ شهروند،  در واقع حدود ۳۰ درصد از کل درآمد مالیاتی را پرداخت می کنند.

 

بی توجه به چنین آماری، جرمی کورین در مبارزات انتخاباتی هفته گذشته، شکار میلیاردها را آغاز کرد. وی در سخنرانی خود از پنج ابرثروتمند نام برد که به هزینه مردم به مال اندوزی مشغولند و دوست دارند با ادبیات به عاریه گرفته شده از دونالد ترامپ سخن بگویند : جیم راتكلیف ، رئیس شركت شیمیایی اینئو ، غول مالی و هوادار برگزیت، كریسپین ادی ، هیو گروسنور ، دوك وستمینستر و جوانترین میلیاردر در كشور ، ورزش و کارآفرین خرده‌فروشی مایک اشلی و غول رسانه ای ریچارد مردوخ.

 

وزیر اقتصاد در سایه او گلیو لویز از این هم فراتر می رود و به بی بی سی  می گوید:" نباید میلیاردی وجود داشته باشد". با چنین ادبیاتی از جنگ طبقاتی، نباید از  فرار ابرپولدارها  تعجب کرد.

 

منبع :

https://www.spiegel.de/wirtschaft/grossbritannien-superreiche-fuerchten-sich-vor-labour-sieg-a-1294579.html

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©