Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
ایران در آیینه آمار

ایران در آئینه آمار ( 1 )

تهیه و تنظیم از مرم اسکوئی

 

 

کاهش ده درصدی تعداد دانش آموزان ایرانی

بی بی سی : یک میلیون و 200 هزار دانش آموز کلاس اولی روز سه شنبه 31 شهریور به مدرسه رفتند و قرار  است روز چهارشنبه 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز ایران سر کلاس های درس حاضر شوند.بنابر گزارش  خبرگزاری دانشجویان ایران، تعداد دانش آموزان مدارس امسال نسبت به سال گذشته ده درصد کاهش یافته است.

دستگيری بيش از 19 هزار نفر در 6 ماه گذشته در تهران

مهر:رئيس پليس پيشگيری فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از دستگيری 19 هزار و 902 نفر مجرم در 6 ماه گذشته توسط ماموران کلانتريهای تهران خبر داد.
از اول سال جاری ماموران پليس پيشگيری 920 نفر مرد و 11 زن را با اتهام سرقتهای به عنف مانند زورگيری و کيف قاپی بازداشت کرده اند.
رئيس پليس پيشگيری فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اينکه 75 درصد کشفيات و 27 درصد دستگيری مجرمان توسط پليس در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته افزايش يافته است . 31شهريور

"قصاص" يا "اعدام" نوجوانان در ايران

بر اساس ماده ۳۷ کنوانسيون بين‌المللی حقوق کودک، ,حکم اعدام و حبس ابد، نبايد برای جرايمی صادر شود که افراد زير ۱۸ سال مرتکب شده‌اند,.‏ ماده ۶ اعلاميه جهانی حقوق بشر نيز تاکيد دارد:‌,مجازات مرگ نبايد برای ‏جرايمی صادر شود که افراد زير ۱۸ سال مرتکب شده‌اند,.

ولی قوه قضاييه ايران همچنين در رد "اعدام کودکان" مي‌گويد، "قصاص" با "اعدام" تفاوت دارد. سخنگوی قوه قضاييه در سال ۸۷ به خبرنگاران گفت که ,قصاص حق خصوصی فرد است و فقط با گذشت اوليای دم از آن صرفنظر مي‌شود,.

ايران در سال ۱۳۷۳ اين کنوانسيون را امضاء کرد و شورای نگهبان و مجلس آن را به‌صورت مشروط تصويب کردند. ايران اين حق را برای خود محفوظ نگه داشته که مفادی از اين پيمان را که با قوانين جاری کشور همخوان نيست رعايت نکند. از اين مفاد يکی به آزادی بيان و انتخاب مذهب مربوط است و ديگری به ممنوعيت اعدام کودکان زير ۱۸ سال.  29شهريور

نگاهی به وضعيت کودکان در ايران:

آمار رو به رشد کودکان خيابانی در ايران

شعار "روز جهانی کودک" امسال "حق تقدم برای حقوق کودکان" نام دارد. بر اساس داده‌های "يونيسف"، هر روزه در سراسر جهان حقوق ميليون‌ها کودک دختر و پسر نقض مي‌شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، دو ميليارد و ۲۰۰ ميليون کودک در سطح جهان امروز زندگی مي‌کنند که از هر دو نفر، يکی از آنها فاقد نيازهای اوليه، مانند تغذيه‌ی کافي، آب پاکيزه‌، کمک‌های پزشکي، آموزش مدرسه‌ای و يا يک سرپناه ساده است. بحرانی جهانی اقتصادی نيز بر تنگدستی فقيرترين خانواده‌ها افزوده است. در آلمان حدود ۳ ميليون کودک و نوجوان در جرگه‌ی فقر کودکان محسوب مي‌شوند از اين سه ميليون، بيش از يک ميليون نفر آنها را نوجوانانی تشکيل مي‌دهند که از خانواده‌های مهاجر آمده‌اند.

معيار تشخيص "فقر کودکان" در آلمان، موقعيت يک خانواده با دو کودک زير ۱۴ سال است که درآمد آنها کمتر از ۹۰۰ يورو در ماه مي‌رسد. درآمد متوسط در آلمان ۱۷۹۰ يورو است.

براساس آمار سال ۸۵ حدود يک ميليون نفر ازشاغلين ايرانی در دامنه‌ی سنی ۱۰ تا ۱۹ سال بوده‌اند. سعيد مدنی در مصاحبه‌ای که چندی پيش با دويچه وله داشت، گفت که رسما حدود يک ميليون و ۴۵۴ کودک ايرانی مطابق آمار رسمی شاغل بودند و تحت پوشش آمار قرار گرفتند که البته با درنظر گرفتن بيش از سه ميليون کودک سنين مدرسه که در مدرسه‌ها حضور ندارند، مي‌شود گفت که اين آمار فقط نيمی از اينها را تحت پوشش قرار داده است.

مدنی مي‌افزايد که در ميان اين نزديک به يک و نيم ميليون نفر کودک شاغل، حدودا ۱۸۵ هزار نفر در دايره‌ی سنی ۱۰ تا ۱۴ سال بودند و مابقي‌شان يعنی حدود يک ميليون و ۲۷۰ هزار نفرشان در سنين ۱۵ تا ۱۹ سال قرار داشتند.

معضل کودک‌آزاری در ايران

هرچند مجلس ايران در سال ۸۱، قانون حمايت از کودکان و نوجوانان را تصويب کرده اما هنوز مجازات شفاف و بازدارنده‌ای درقوانين ايران، در زمينه کودک‌آزاري، آسيب‌رسانی جسمی و روحي، ممانعت کودکان از تحصيل يا واداشتن شان به کار وجود ندارد. پژوهش‌ها نشان مي‌دهند که بيشتر از ۹۰ درصد کودک آزاري‌ها در ايران در محيط خانه روی مي‌دهند. از همين رو در بيشتر موارد، مددکاران اجتماعی تنها در صورت بحراني‌شدن وضعيت کودک امکان مداخله مي‌يابند.

پژوهشی که بر روی ۵۸۵ کودک کار خيابانی در گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال صورت گرفته، بيانگر اين است که بيش از ۵۰ درصد آنها توسط اعضای خانواده يا صاحبان کار خود مورد سوءاستفاده جنسی قرار مي‌گيرند.

کودکان خيابانی ايران

بررسي‌ها نشان مي‌دهد که آزار در ميان کودکان خيابانی و کار بسيار بيشتر است. آمار رو به رشد اين کودکان در ايران مي‌تواند تاييدی بر افزايش کودک‌آزاری باشد. مدير عامل "انجمن حمايت از کودکان" در تير ماه ۸۷ اعلام کرد که در سال ۷۵، ده درصد از کودکان بين ۱۰ تا ۱۸ سال مشغول کار بوده‌اند اما مطابق آمار سال ۸۵ اين تعداد به ۱۲ و ۷ دهم درصد رسيده که يک ميليون و ۶۶۰ هزار کودک را شامل مي‌شود.

فرشيد يزدانی به خبرگزاری ايسنا گفت که با توجه به آمار جمعيت و تعداد دانش آموزان هم اکنون بيش از سه ميليون و۶۰۰ هزار کودک خارج از چرخه‌ی تحصل قرار دارند

سازمان بهزيستی در گزارشی که در سال ۱۳۸۷ اعلام کرد که تعداد کودکان خيابانی شناسايی شده در تهران به نسبت سال پيش دو برابر شده است. حسن عماري، معاون اداره‌ی کل آسيب‌های اجتماعی شهرداری تهران، با اشاره به اين که تا کنون حدود ۷ هزار کودک کار خيابانی شناسايی شده‌اند، در ۲۷ شهريور ۸۷، به برنانيوز مي‌گويد، ,آماری که سازمان بهزيستی ارائه داده ۲۰ هزار کودک کار خيابانی در تهران است که ما نمي‌دانيم اين آمار را برچه اساسی به دست آورده‌اند,.

 

فقر در ايران کودکان را از تحصيل باز می دارد

نيکی محجوب:بی بی سی

همزمان با بازگشايی مدارس در ايران اعلام شد که بر اساس آمار سرشماری سال ۸۵ حدود چهار ميليون کودک در اين کشور به دلايل متعدد از تحصيل بازمانده اند.

با وجود آنکه ۳۰ درصد جمعيت ايران را کودکان تشکيل می دهند به اعتقاد کارشناسان، امکانات در حوزه تحصيل برای کودکان ايرانی کم است

شيرزاد عبداللهي، کارشناس آموزش، با تائيد اين موضوع که آمار رسمی از کودکان بازمانده از تحصيل در ايران وجود ندارد می گويد "مراجع مستقل و غير آموزش و پرورشی امکان اين که در اين مورد آماری تهيه کنند را ندارند. اين کودکان گروههای مختلفی را شامل می شوند از جمله کودکانی که اصولا به مدرسه نمی روند و آنهايی که ضمن تحصيل ترک تحصيل می کنند. پوشش کودکان شش ساله ما هم ۱۰۰ درصد نيست و طبق آمار رسمی ۹۵ درصد است.

عبداللهی افزود "همچنين دخترانی که بايد برای تحصيل از روستا مهاجرت کنند و خانواده به آنها اجازه انتقال نمی دانند نيز بايد در اين گروه قرار داد. تعدادی از کودکان نيز در دروه راهنمايی به دليل فقر ترک تحصيل می کنند شايد از هر ۱۰۰ دانش آموز ۲۰ تا ۳۰ درصد به دوره متوسطه نمی رسند." 1مهر

ايلنا:  طبق گفته كارشناسان، خط فقر در ايران 850 هزار تومان است. 30شهريور

خط فقر سه برابر حداقل مزد کارگران

سرمايه: در حالی که علی دهقان کيا عضو هيات مديره کانون شوراهای اسلامی کار از مخالفت کارفرمايان و دولت با افزايش دوباره حداقل دستمزد کارگران در سال جاری بر اساس مصوبه شورای عالی کار خبر می دهد تازه ترين آمار مرکز آمار ايران نشان می دهد حدود 58 درصد ثروت کشور در دست 30 درصد جامعه (سه دهک نخست) است. محمد مدد رئيس مرکز آمار نيز صراحتاً اعلام کرده است خالص ماهانه هزينه خانوار برای متوسط هزينه خالص ماهانه خانوار شهری در واقع رقم متوسط همه شهرهای ايران است که اين عدد برای شهر تهران حتماً بيش از متوسط اعلام شده است. در ضمن بايد توجه داشت که در عمل با وجود اعلام نقطه ای تورم که نمايانگر کاهش تورم است قيمت های واقعی چندان نرمشی برای پايين آمدن نشان نمی دهد به طوری که رقم
785 هزار تومانی اعلام شده توسط مرکز آمار ايران خط فقر خانوار شهری است و اگر به آمار جديد اين مرکز استناد کنيم 263 هزار تومان با حداقل های خط فقر فاصله زيادی دارد به نحوی که 785 هزار تومان سه برابر حداقل حقوق کارگر است.

نتايج آمارگيری از هزينه و درآمد خانوارهای شهری و روستايی در سال گذشته نشان می دهد متوسط کل هزينه خالص سالانه يک خانوار شهری 94 ميليون و 421 هزار ريال بوده که نسبت به رقم مشابه در سال قبل 9/15 درصد افزايش نشان می دهد. اين در حالی است که متوسط درآمد اظهار شده سالانه يک خانوار شهری 88 ميليون و 219 هزار ريال بوده که نسبت به سال قبل 1/13 درصد افزايش داشته است. به گزارش مرکز آمار ايران، در حالی که متوسط کل هزينه خالص ماهانه يک خانوار شهری در سال گذشته بيش از 785 هزار تومان بوده، متوسط درآمد ماهانه اظهار شده يک خانوار شهری حدود 735 هزار تومان است يعنی هزينه يک خانوار شهری ماهانه 50 هزار تومان بيش از درآمدش بوده است. متوسط کل هزينه خالص سالانه يک خانوار شهری با 9/15 درصد رشد نسبت به سال 86 به 9 ميليون و 421 هزار تومان در سال گذشته رسيده است.

بررسی شش مرحله ای نرخ تورم

دهقان کيا در ادامه در پاسخ به اين سوال که طی روزهای گذشته از سوی مرکز آمار ايران نرخ تورم پايان سال 87 معادل 4/25 درصد اعلام شده است، بيان داشت: ,نمايندگان کارگران نيز آمارهای بانک مرکزی را که هر دو ماه يک بار در سال گذشته اعلام شده، بررسی کردند و به همين درصد نرخ تورم رسيدند.,وی با تاکيد بر اينکه نتيجه بررسی شش مرحله نرخ تورم سال 87 دستيابی به نرخ 4/25 درصدی بوده است، افزود: ,متاسفانه عمل به بند اول ماده 41 قانون کار مبنی بر استناد به نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی برای کارگران چالش ايجاد کرد به نحوی که حق واقعی آنان در تعيين دستمزد پايمال شد.,

واقعيت های اقتصادی لحاظ شود.

اين مقام مسوول کارگری سپس در اظهارنظری برای اين نکته که کارفرمايان می گويند ما توان پرداخت بيش از
263 هزار تومان حداقل حقوق را نداريم، گفت: ,اين مساله نبايد با نديده گرفتن حق کارگران حل شود.,دهقان کيا خاطرنشان کرد: ,وقتی بانک مرکزی نرخ تورم واقعی را اعلام نمی کند نه تنها نمی توان حداقل های کارگران را به خط فقر نزديک کرد بلکه حقايق زيادی نيز در زندگی کارگران و سبد هزينه های خانوار ناديده گرفته می شود.,
عضو هيات مديره کانون شوراهای اسلامی کار تصريح کرد: ,بانک مرکزی پيش بينی کرده بود نرخ تورم سال جاری به زير 15 درصد می رسد ولی چيزی که واقعيت دارد بالا رفتن سبد هزينه های خانوار است به نحوی که با توجه به اصرار دولت در کاهش هزينه های خانوار در سال گذشته، مرکز آمار ميزان افزايش سبد هزينه های سال گذشته را 9/15 درصد بيشتر از سال 86 اعلام کرد.,
1مهر

احتکار کالا در انبارها در خدمت بالا نگهداشتن بهای کالاهای مصرفی:

170هزار تن چای در انبارها فاسد شد!

آفتاب: رئيس اتحاديه شرکتهای تعاونی چايکاران از فاسد و غير قابل استفاده شدن 170 هزار تن چايی که در انبارها بوده است خبرداد

هوسمی پيش‌بينی برداشت و توليد چای را تا مرحله چهارم از 29 هزار هکتار، حدود 130هزار تن دانست و گفت:‌ "اين رقم نسبت به سالهای گذشته بسيار ناچيز و کم است و جبران آن کاملاً سخت است".

وی با اشاره به اينکه برای فرهنگ سازی و اشاعه مصرف از چای ايرانی در ميان ايرانيها توزيع چای رايگان مرغوب و وارد کردن آن در سبد خانوار آن هم از بهترين نوع چای ايرانی راهکار مناسب برای آشنا کردن با چای بدون افزودنی و طبيعی ايرانی است.

هوسمی با اشاره به 170هزار تن چای سنواتی که از سال 69 تاکنون در انبارها موجود است، گفت:‌ ,متاسفانه اين

ميزان چای ايرانی پس از گذشت حدود بيست سال فاسد و فاقد مصرف مي‌باشد و توزيع آن در بين مردم به اين

صنعت صمه مي‌زند. 28شهريور

کمبود کادر پرستاری و رعايت نشدن استانداردهای لازم مراقبت در خصوص بيماران،

به افزايش مرگ وميرها منجر می شود.

سرمايه :آرزو شهبازی : کمبود کادر پرستاری و رعايت نشدن استانداردهای لازم مراقبت در خصوص بيماران، يکی از عواملی است که در کشور ما به افزايش مرگ وميرها منجر می شود. اين در حالی است که چندی پيش مدير دفتر پرستاری وزارت بهداشت اعلام کرد سالانه بيش از هفت هزار پرستار از دانشگاه ها استخدام می شوند و بيمارستان های ما نيز به بيش از دو برابر استخدام موجود به پرستار نياز دارند. بر اين اساس با محمد شريفی مقدم، دبير کل خانه پرستارگفت و گويی انجام داده ايم که می خوانيد. ---

سئوال : با توجه به اخباری که در خصوص فارغ التحصيل شدن بيش از هفت هزار پرستار در سال وجود دارد، آيا شرايط استخدام و جذب اين افراد و مجوز استخدام آنها برای وزارت بهداشت وجود دارد؟

جواب : تعداد فارغ التحصيلان سالانه پرستاری ما 7 هزار نفر نيست و بسته به سال های مختلف به طور متوسط حدود 5هزار نفر است. اين افراد می توانند در همه مراکز دولتی و خصوصی که خدمات پرستاری ارائه می شود جذب شوند. اما در خصوص ميزان چگونگی جذب آنها آماری در دست نيست. براساس آنچه که در قانون برنامه توسعه آمده است بايد به ازای هر خروجی پرستاري، يک پرستار جذب شود. اما نيرويی که وزارت بهداشت معمولاً جذب می کند حدود 40 درصد نيروی مورد نياز است، يعنی در سال به سه تا چهار هزار نفر می رسد.

سئوال : موضوع اعتراضات پرستاران به قانون استخدام بالاخره به کجا کشيده شد؟

جواب : اين اعتراضات در واقع به نقض قانون مديريت خدمات کشوری منجر شد. بر اين اساس مثلاً پرستاری که تا آخرين ماه سال 87 به استخدام پيمانی در آمده بود، براساس حکم حدود 440 هزار تومان حقوق داشت و پرستاری با همين شرايط در ابتدای سال 88 -يعنی يکی دو ماه بعد از پرستاری که در اسفند 87 استخدام شده است - با اختلاف بسيار فاحش يعنی چيزی حدود 130هزار تومان اختلاف حقوق، به استخدام در آمده بود...

در حال حاضر تعداد کادر پرستاری ما يک سوم حداقل استانداردهای جهانی است. مثلاً اگر در آمريکا به ازای هر هزار نفر 8 تا 9  پرستار و يا در اروپا هفت پرستار وجود دارد، در کشور ما اين تعداد به سه پرستار برای هر هزار نفر کاهش يافته است. يعنی ما الان بايد چيزی حدود 210 هزار نفر کادر پرستاری داشته باشيم و اين در خوشبينانه ترين حالت به 90 تا 100هزار نفر می رسد.

آيا تعداد پرستار مورد نياز در بيمارستان ها هنوز براساس معيارهای گذشته سنجيده می شود؟

بله. در واقع تعداد نيرويی که ما بايد تامين کنيم، براساس نياز بيمار به مراقبت است. 40 سال پيش اين فرمول وجود داشت که به ازای هر تخت بيمارستان، هفت کادر پرستاری نياز است. اين تعداد به مرور زمان و با ورود تکنولوژی و انجام عمل های سنگين مسلماً بايد بيشتر می شد. مثلاً اگر 40 سال پيش بيمار در 24 ساعت به 4 ساعت مراقبت نياز داشت، الان و با جراحی های بزرگی مثل جراحی قلب، اين نياز به 24 ساعت رسيده است. يعنی به طور متوسط نياز مراقبتی بيماران نسبت به 40سال گذشته 6 برابر شده است. 28شهريور

نشت نفت در پالايشگاه تهران :

15 ميليون بشكه نفت وارد سفره‌های آب زيرزمينی تهران شده است

خراسان: با توجه به نشت نفت در پالايشگاه تهران در سابق، 15 ميليون بشكه نفت وارد سفره‌های آب زيرزمينی تهران شده، كه به مخزن نفتی تبديل شده است. حسن اصيليان معاون انسانی سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اين مطلب در گفت‌‌وگو با فارس‌، با اشاره به نشت نفت در پالايشگاه تهران در سال‌های گذشته گفت: شدت نشت نفت به قدری بود كه حتی كشاورزان در جوي‌ها موانعی ايجاد كردند و نفت را وارد بشكه می كردند و مي‌فروختند. در حال حاضر روزانه حدود 80 تا 100 هزار بشكه نفت از زمين خارج و پس از برداشت نفت مرحله پاك سازی آغاز مي‌‌شود. همچنين هر 6 ماه يك‌بار نيز بايد گزارشی به محيط زيست ارائه و در نهايت به دولت نيز ارسال ‌شود. وی با بيان اين‌كه ظرف 3 سال بايد منطقه از نشت نفت پاك شود، گفت: در برنامه پيشنهادی پالايشگاه تهران از سال 87، 5 سال زمان خواستند تا پاك سازی انجام شود. 28شهريور

 

 

پيدا کنيد 25 ميليارد دلار را :اختلاف فاحش آمار فروش نفت بين بانک مرکزى و وزارت نفت

اعتماد :با انتشار آمارهاى بانک مرکزى درباره وضعيت صادرات و واردات ايران در سال هاى گذشته شکاف آمار رسمى در درون دولت بازتر شد. اين شکاف در کسب درآمدهاى نفتى به اوج مى رسد به طورى که تفاوت آمارى اعلام شده از سوى بانک مرکزى و وزارت نفت در چهار ساله فعاليت دولت نهم به بيش از 27 ميليارد دلار مى رسد؛ تفاوت رقمى بالا و عجيب و غريب در انتشار آمار از سوى دو منبع رسمى.بنا بر گزارش بانک مرکزى که مرجع اصلى آمار درخصوص حوزه هاى کلان اقتصاد به حساب مى آيد ايران در سال هاى 84 تا 87 حدود 279 ميليارد دلار درآمد از محل فروش نفت و گاز به دست آورده است در حالى که اين رقم از سوى وزارت نفت نزديک به 256 ميليارد دلار اعلام شده است. البته در محاسبات وزارت نفت آمار فروش گاز محاسبه نشده اما کيست که نداند فروش گاز در چهارساله گذشته در بهترين شرايط به دو ميليارد دلار مى رسد زيرا حداکثر توانايى ايران در شرايط کنونى صادرات گاز به ارزش 500 ميليون دلار در سال است. با اين حساب اگر دو ميليارد دلار درآمد حاصله از فروش گاز از رقم کلى کاسته شود تفاوت آمار در فروش نفت ايران از سوى بانک مرکزى و وزارت نفت به 25 ميليارد دلار مى رسد. در آمار اعلام شده از سوى بانک مرکزى درآمدهاى نفتى در سال 84 برابر 53 ميليارد و 820 ميليون دلار بوده اما وزارت نفت براى همين سال رقم 51 ميليارد دلار را براى فروش نفت اعلام کرده است. در واقع آمار اعلام شده از سوى بانک مرکزى بيشتر از وزارت نفت است. در سال 85 اين رابطه معکوس شده و بانک مرکزى درآمد نفتى ايران را 62 ميليارد دلار گزارش کرده اما وزارت نفت اين رقم را 65 ميليارد و 600 ميليون دلار اعلام کرده است. بنابراين در سال دوم رقم وزارت نفت از بانک مرکزى بيشتر است. از سال 86 به بعد شکاف رقمى اعلام شده از سوى دو مرجع عمق بيشترى مى يابد، به طورى که بانک مرکزى در گزارش خود از درآمد 81 ميليارد و 567 ميليون دلارى نفت سخن مى گويد اما وزارت نفت درآمد نفت را 66 ميليارد دلار عنوان مى کند. در سال 86 تفاوت رقمى يکباره به عددى نزديک به 15 ميليارد دلار مى رسد که تفاوت قابل ملاحظه يى است. سال 87 هم بر همين قاعده ادامه يافته است. وزارت نفت از طريق مجراى رسمى خود درآمد نفت را 73 ميليارد دلار اعلام کرده اما بانک مرکزى از رقمى نزديک به 82 ميليارد دلار خبر مى دهد. به اين ترتيب در سال 87 هم شکاف رقمى معادل هشت ميليارد دلار را شاهد هستيم؛ شکافى که فعلاً کسى نمى داند ريشه آن در چيست؟ 1مهر

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©