Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ برابر با  ۲۳ آوريل ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۱  برابر با ۲۳ آوريل ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۹۱)

۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ـ ۲۲ آوریل ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

نرخ شيوع نابارورى زنان در كل كشور ۲۰/۲ درصد

۱۰۳ کشته و ۵۹۱ مجروح در حوادث ترافيکی هفته گذشته

نرخ بيکاری ۲۳ درصد، بيکاری فارغ التحصيلان زن و مرد بترتيب ۵۰ و ۳۰درصد

افزايش حوادث رانندگی مرگبار در ايران

گزارش بانک مرکزی از گرانی ۱۸ تا ۱۴۶درصدی ۳۳ قلم کالای اساسی

در خوش‌بينانه‌ترين حالت بيش از دو ميليون معتاد در ايران وجود دارد

آماری تکان دهنده از حوادث گود برداری/ مرگ يک هزار نفر در سال۹۰

۶۰ درصد کارگران زير خط بقاء

۷ ميليون و ۵۰۰ هزار حاشيه‌نشين در ايران زندگی مي‌کنند

قيامدشت شهری بدون آب شيرين آشاميدنی

۷۰ درصد درياچه اروميه خشک شده

گزارش سالانه نقض حقوق بشر در ایران ویژه سال ۱۳۹۰ منتشر شد

مرکز آمار: سرانه کار مفید در ایران از پاکستان و افغانستان کمتر است

اقتصاد ايران:۳۰۹ درصد رشد قيمت‌ها در هفت سال گذشته

روزانه ۵ کودک در ايران هنگام عبور از خيابان کشته مي‌شوند

۶۰درصد از كارگران قانونى در محدوده خط مرگ زندگى مي‌كنند

به دليل عدم پرداخت مطالبات توسط دولت نيمى از چايكاران به كارگر روز مزد ساختمانى تبديل شده‌اند

آمار مبتلايان به ايدز در ايران- وزيرکشور:۲۲هزار، سازمان های جهانی:۸۰ تا ۱۰۰ هزار

اخراج ۵۰ معدنچی / ۱۸۰ کارگر، 4 ماه است حقوق نگرفته اند

افزايش ۲۰۰ هزار نفری جمعيت بيکاران کشور در زمستان ۹۰

رشد حاشيه‌نشينى و افزايش كودكان كار

۳ارديبهشت : نرخ شيوع نابارورى زنان در كل كشور ۲۰/۲ درصد

به گزارش خبرنگار پژوهشى خبرگزارى دانشجويان ايران، دكتر محمد مهدى آخوندى روز يكشنبه در نشست خبرى اعلام نتايج مرحله اول طرح ملى بررسى وضعيت بارورى در كشور جامعه آمارى اين تحقيق را 17 هزار زن متاهل 20 تا 40 ساله و نرخ نابارورى در ميان آنها را 20.2 درصد ( 19.9 درصد در ميان زنان شهرى و 22 درصد در ميان زنان روستايى) اعلام كرد.

وى اظهار كرد: ميانگين كشورى سن زنان تحت مطالعه در زمان ازدواج، 20.1 ( 20.2 در مناطق شهرى 19.4 در مناطق روستايى) بوده است.

رييس پژوهشگاه ابن سينا همچنين به ميانگين سن زنان مورد بررسى در زمان نخستين حاملگى اشاره كرد و گفت: ميانگين كشورى سن زنان در زمان نخستين حاملگي، 21.1 (21.2 در مناطق شهرى و 20.4 در مناطق روستايى) و ميانگين كشورى سن دختران در زمان نخستين قاعدگى 13.3 ( 13.3 در مناطق شهرى و 13.2 در مناطق روستايى) بوده است.

آخوندى اضافه كرد: همچنين ميانگين سن همسران زنان تحت مطالعه در زمان ازدواج، در كل كشور 25.4 ، مناطق شهرى 25.6 و روستايى 24.1 بوده است.

رييس پژوهشگاه فناوري‌هاى نوين علوم زيستى جهاد دانشگاهى ابن سينا در خصوص سن زنان نمونه‌ى آمارى هنگام نخستين قاعدگى خاطرنشان كرد: در كل كشور، 25 درصد زنان نمونه آمارى تا سن 12.3 ، 50 درصد تا سن 13.3 و 75 درصد زنان نمونه‌ى آمارى تا سن 14.3 سالگى اولين قاعدگى خود را تجربه كرده‌اند كه اين ميزان براى شهرها به همين ترتيب بوده و در روستاها 25 درصد زنان نمونه آمارى تا سن 12.2 سالگي، 50 درصد تا سن13.2 سالگى و 75 درصد تا سن 14.2سالگى نخستين قاعدگى خود را تجربه كرده‌اند.

آخوندى درباره‌ى سن زنان نمونه‌ى آمارى اين طرح هنگام نخستين حاملگى عنوان كرد: در كل كشور 25 درصد زنان نمونه آمارى تا سن 18 سالگي، 50 درصد زنان نمونه آمارى تا سن 21 سالگى و 75 درصد زنان نمونه آمارى تا سن 24 سالگى اولين حاملگى خود را تجربه كرده‌اند. اين سنين براى زنان در شهرها به همين ترتيب بوده و در روستاها 25 درصد زنان نمونه آمارى تا سن 17 سالگي، 50 درصد زنان نمونه آمارى تا سن 20 سالگى و 75 درصد زنان نمونه آمارى تا سن 22 سالگى نخستين آمادگى خود را تجربه كرده‌اند.

وى در ادامه به نرخ جهانى نابارورى اعلام شده از سوى سازمان بهداشت جهانى اشاره كرد و گفت: نرخ نابارورى در جهان از 7 تا 27 درصد گزارش شده است و با توجه به ميانگين جهانى نرخ نابارورى كه 15 درصد است، متاسفانه ميانگين نرخ نابارورى در ايران با 20.2 درصد، در سطح بالايى قرار دارد.

وى هزينه صرف شده براى اجراى اين طرح ملى از سوى جهاد دانشگاهى را 200 ميليون تومان اعلام كرد و گفت: علي‌رغم تلاشهاى بسيار براى جلب حمايت دستگاه‌هاى متولى از جمله وزارت بهداشت، هيچ گونه كمكى به اجراى طرح صورت نگرفت.

 

۳ارديبهشت : ۱۰۳ کشته و ۵۹۱ مجروح در حوادث ترافيکی هفته گذشته

به گزارش مهر ، حوادث ويژه ترافيکی در هفته گذشته 137 مورد بوده است که منجر به اعزام 241 آمبولانس برای انتقال 591 مجروح و 103 کشته از محل حوادث شده است.

مهمترين حادثه اين هفته واژگونی يک دستگاه وانت تويوتا در 5 کيلومتری شهرستان نهبندان گزارش شده است که منجر به کشته شدن 5 نفر و جراحت 10 نفر ديگر از هموطنانمان شد.

اين گزارش حاکيست مجروحان اين حادثه توسط دو دستگاه آمبولانس به به بيمارستان های اميرالمومنين و امام خمينی زابل انتقال يافتند که 4 نفر بر اثر شدت جراحات در سر صحنه و يک نفر نيز در بيمارستان فوت کرده اند.

 

۳ارديبهشت : نرخ بيکاری ۲۳ درصد، بيکاری فارغ التحصيلان زن و مرد بترتيب ۵۰ و ۳۰درصد

ايلنا: نماينده كارفرمايان در شوراى عالى اشتغال از نابودى دو ميليون فرصت شغلى طى يك سال گذشته در واحدهاى توليدى خبرداد.

محمد عطارديان، آمار ايجاد دو ميليون فرصت شغلى طى سال گذشته در كشور تكذيب كرد و گفت: آمارى كه اخيرا در خصوص ايجاد اشتغال طى يك سال گذشته منتشر شده، به دليل وضعيت بحرانى واحدهاى توليدى معكوس بوده است.

او از بيكارى فارغ التحصيلان دانشگاهى طى سال هاى گذشته در كشور خبر داد و گفت: نرخ بيكارى فارغ التحصيلان زنان و مردان به ترتيب بيش از 50 و 30 درصد برآورد مى شود. اين در حاليست كه روند بيكارى در ميان اين قشر همچنان رو به افزايش است.

رئيس انجمن صنفى كانون عالى كارفرمايى ايران با انتقاد از سياست هاى اشتغال زايى دولت طى يك سال گذشته تصريح كرد: نرخ بيكارى هم اكنون بيش از 23 درصد است.

او با اشاره به افزايش اخراج كارگران در واحدهاى توليدى خاطرنشان ساخت: به دليل وضعيت بحرانى واحدهاى توليديكارفرمايان قادر به پرداخت هزينه كارگاه نيستند و تعداد واحدهاى ورشكسته توليدى همچنان رو به افزايش است.

 

۳ارديبهشت : افزايش حوادث رانندگی مرگبار در ايران

دويچه وله:نرخ سوانح رانندگی در ايران ۲۰ برابر ميانگين جهانی است و اين کشور در استانداردهای ايمنی جاده‌ رتبه ۱۸۹ را دارد. اين آمارها به فرهنگ نازل رانندگي، ناايمنی راه‌‌ها و ضعف سيستم نظارت بر کيفيت خودروها نسبت داده مي‌شوند.

ساسان افلاکي، عضو مرکز تحقيقات راه و حمل و نقل دانشگاه تهران اعلام کرده که راه‌های ايران استانداردهای لازم را ندارند و در عين حال برای سرعت پايين طراحی شده‌اند. وی نبود علائم راهنمايی رانندگی در برخی نقاط را نيز از دلايل اصلی بروز تصادفات در ايران دانسته است.

اين کارشناس حمل و نقل تاکيد کرده که برخی جاده‌های ايران پاسخگوی نيازهای کنونی جامعه نيستند:« هنوز برخی راه‌های ما متعلق به ۷۰ سال پيش هستند. اين جاده‌ها برای سرعت ۵۰ تا ۶۰ کيلومتر ساخته شده بودند ولی ما در آنها با سرعت ۹۰ تا ۱۰۰ کيلومتر رانندگی مي‌کنيم و اين سبب بسياری مشکلات ايمنی است

 

لزوم اصلاح فرهنگ رانندگی

 

وبسايت "خبرآنلاين" به نقل از دکتر مهدوی نوشته که «ميزان مرگ و مير در اثر حوادث رانندگی در ايران ۳۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر يعنی تقريبا دو برابر ميانگين جهانی است

طبق آمار منتتشره توسط يونيسف، تصادفات جاده‌ای در ايران همه ساله موجب مرگ حدود ۲۸ هزار نفر و جراحت يا نقص عضو ۳۰۰ هزار نفر ديگر مي‌شوند. در ايران در هر ۱۹ دقيقه يک نفر در جاده‌ها جان مي‌سپارد و در هر دو دقيقه خبر مصدوميت جدی يک نفر در اثر تصادف به خانواده‌اش مي‌رسد. موتورسيکلت‌ها نيز عامل ۲۵ درصد از تصادف‌ها در ايران هستند.

 

مهم‌ترين عامل تصادف: سرعت غيرمجاز

 

اصلي‌ترين عامل سوانح رانندگی در اغلب کشورها، سرعت غيرمجاز است. تحقيقات نشان مي‌دهند که هر يک کيلومتر کاهش در سرعت متوسط وسايل نقليه موجب افت ۴ الی ۵ درصدی تصادفات مرگبار مي‌شود.

استفاده از کمربند ايمنی نيز موجب کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی کليه آسيب‌ها و کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصدی آسيب‌های مرگبار مي‌شود. وسايل ايمنی برای کودکان از قبيل صندلی نوزاد و کودک مي‌توانند تلفات جانی نزد خردسالان در تصادفات رانندگی را تا ۶۰ درصد کاهش دهند.

کلاه ايمنی موثرترين راه کاهش آسيب‌های ناحيه سر نزد موتور سواران و دوچرخه سواران است. اين کلاه‌ها مي‌توانند شدت و احتمال آسيب ناحيه سر را حدود ۷۰ درصد کاهش دهند.

بسياری از قربانيان سوانح جاده‌ای به دليل کمبود امکانات و خدمات اضطراری نظير خدمات درماني، آتش‌نشانی و پليس پيش از رسيدن به بيمارستان جان مي‌بازند.

 

بهبود سطح خدمات اضطراری از محل تصادف تا مراکز درمانی و پس از آن، احتمال زنده ماندن، پيشگيری ازنقص عضو و آسيب‌های درازمدت نزد سانحه‌ديدگان حوادث رانندگی را افزايش مي‌دهد.

ايران در ميان ۱۹۰ کشور دنيا از نظر ايمنی و تصادفات رانندگی رتبه ۱۸۹ را داراست و تنها سيرالئون از اين نظر وضعيت نامناسب‌تری به نسبت اين کشور دارد.

 

۳ارديبهشت : گزارش بانک مرکزی از گرانی ۱۸ تا ۱۴۶درصدی ۳۳ قلم کالای اساسی

فارس: گزارش رسمی بانک مرکزی از گرانی 18 تا 146 درصدی 33 قلم کالای اساسی و مواد غذايی در تهران طی يک سال گذشته خبر می دهد.

نگاهی به آمار قيمت 40 کالای اساسی و مواد غذايی در تهران در تاريخ منتهی به 26 فروردين ماه 90 و 25 فروردين ماه 91 نشان می دهد، طی يک سال گذشته قيمت 33 کالای اساسی و مواد غذايی از 18 تا 146 درصد گران شده است.

 

* سبزيجات رکورددار گرانی

 

رکورددار گرانی در يک سال گذشته سبزی های برگی بوده است که با رشد 146 درصدی قيمت از کيلويی 615 تومان به 1516 تومان افزايش يافت. گوجه فرنگی با رشد 107 درصدی قيمت در رتبه دوم است که از کيلويی 838 تومان در فروردين 90 به 1850 تومان در فروردين 91 رسيد و خيار با رشد 90.1 درصدی قيمت و افزايش از کيلويی 982 تومان به 1867 تومان رتبه سوم گرانی را به خود اختصاص داده است.

قيمت ديگر سبزی ها نيز به اين شکل تغيير يافته که کدوسبز با رشد 76.4 درصدی قيمت از کيلويی 929 تومان به 1639 تومان، بادنجان با رشد 39.1 درصدی قيمت از 955 تومان به 1329 تومان و لوبيا سبز نيز با رشد 18 درصدی قيمت از 2116 تومان به کيلويی 2498 تومان افزايش يافت.

پياز و سيب زمينی تنها سبزيجاتی هستند که در يک سال گذشته دچار کاهش قيمت شدند و هر کدام به ترتيب 9 و 37 درصد افت قيمت داشته اند.

 

*رشد ۵۰ درصدی قيمت گوشت گوساله/گرانی ۳۹درصدی مرغ

 

گزارش بانک مرکزی حاکی است، قيمت گوشت گوسفندی با استخوان از کيلويی 15644 تومان در فروردين 90 به 22739 تومان در فروردين 91 افزايش يافته که رشد 45.3 درصد را نشان می دهد. گوشت گاو و گوساله بی استخوان نيز با رشد 50.1 درصد قيمت از کيلويی 11557 تومان به 17354 تومان رسيد.

قيمت گوشت مرغ نيز در يک سال گذشته 39.1 درصد افزايش يافت و از کيلويی 3476 تومان به 4838 تومان رسيد.

 

* گرانی ۳۰درصدی روغن و ۳۰ درصدی قند و شکر

 

گرانی 27.8 درصدی قند و 36.5 درصدی شکر در يک سال گذشته شيرينی خود را بر کام ها تلخ کرده است و شاهد افزايش قيمت قند از کيلويی 1423 تومان به 1820 تومان و شکر از 1164 تومان به 1589 تومان بوديم.

چای خارجی در اين مدت با رشد 33 درصدی قيمت از بسته ۵۰۰ گرمی 5264 تومان به 7005 تومان رسيد و روغن نباتی مايع نيز از ليتری 1952 تومان به 2579 تومان رسيد که رشد 32.1 درصدی را نشان می دهد و روغن نباتی جامد حلب 5 کيلويی از 10383 تومان به 13524 تومان رسيد که 30.2 درصد رشد داشته است.

 

* رشد ۲۶ تا ۵۹ درصدی قيمت لبنيات

 

بر اساس اين گزارش، انواع لبنيات در يک سال گذشته رشد 26 تا 59 درصدی قيمت داشته است. در اين بين پنير غيرپاستوريزه با رشد 59 درصدی قيمت از کيلويی 7230 تومان در فروردين 90 به 11500 تومان افزايش يافت و پنير پاستوريزه هم با رشد 52.4 درصدی قيمت از 1519 تومان در يک بسته 450 گرمی به 2316 تومان رسيد.

قيمت ماست پاستوريزه از کيلويی 1138 تومان در فروردين سال گذشته به 1596 تومان در سال جاری رسيد که رشد 40.2 درصدی قيمت را نشان می دهد. ماست غيرپاستوريزه نيز با رشد 36.9 درصد قيمت از 1174 تومان به 16.8 تومان رسيد.

 

* حبوبات ۴۵ درصد و برنج ۲۸ درصد گران شد

 

بر اساس گزارش بانک مرکزي، قيمت برنج وارداتی غيرتايلندی با رشد 26.6 درصدی از 2120 تومان به 2686 تومان، برنج داخله درجه يک با رشد 25.2 درصد از 3318 تومان به 4155 تومان و برنج داخله درجه دو با رشد 45.2 درصد از 2105 تومان به 3058 تومان رسيد.

تخم مرغ يکی از معدود کالاهايی است که در طول سال گذشته کاهش قيمت داشته و از شانه دو کيلويی 5347 تومان به 5276 تومان رسيد.

قيمت انواع حبوبات نيز به شرح زير طی يک سال گذشته افزايش داشته است: نخود 55.9 درصد، لپه نخود 57 درصد، عدس 30.7 درصد، لوبيا چيتی 38.3 درصد، لوبيا چشم بلبلی 32.6 درصد، لوبيا سفيد 60.6 درصد و لوبيا قرمز 29.3 درصد.

 

* گرانی ۲۷ درصدی ميوه/سيب و ليمو ارزان شدند

 

آمار بانک مرکزی حاکی است: قيمت پرتقال درجه يک با رشد 26.3 درصدی از کيلويی 1835 تومان به 2319 تومان و پرتقال درجه دو با رشد 7درصدی از 1184 تومان به 1267 تومان رسيد. نارنگی نيز با رشد 67.8درصدی قيمت از کيلويی 1786 تومان به 2997 تومان افزايش يافت.

درحالی هندوانه در اين مدت 64.2 درصد گران شد و از کيلويی 627 تومان به 1030 تومان رسيد که ليموشيرين در يک سال اخير 8 درصد ارزان شد.

بر اساس اين گزارش، قيمت سيب قرمز تخم لبنان 18 درصد و سيب زرد تخم لبنان 14 درصد در يک سال گذشته کاهش داشته است.

 

۲ارديبهشت :در خوش‌بينانه‌ترين حالت بيش از دو ميليون معتاد در ايران وجود دارد.

دويچه وله :يک پژوهشگر تهران قديم مي‌گويد زورخانه‌های قديمی اين شهر تخريب و به محلی برای استعمال مواد مخدر توسط معتادان تبديل شده‌اند. مديرکل دفتر اعتياد سازمان بهزيستی ايران از موج جديد تزريق ماده مخدر شيشه خبر داده است.

حدادی گفته است: «امروز شاهد تخريب و تبديل‌شدن زورخانه‌ها به خرابه‌هايی برای پرورش معتادان هستيم».

۲۹ فروردين ۱۳۹۱ و در تازه‌ترين اظهارنظر مقامات دولتی ايران درباره مصرف مواد مخدر، فريد براتي‌سده، مديرکل دفتر اعتياد سازمان بهزيستی کشور، از موج جديد تزريق ماده مخدر "شيشه" به جای استعمال آن خبر و نسبت به خطر شيوع بيماري‌های عفونی هشدار داد.

مديرکل دفتر اعتياد سازمان بهزيستی همچنين نسبت به افزايش مصرف هرويين در ايران هشدار داد و گفت: «بر اساس ارزيابی انجام شده از کلينيک‌ها و مراکز درمان اعتياد، شاهد افزايش مصرف اين ماده مخدر هستيم

 

دو ميليون معتاد

 

بنا بر اعلام مقامات جمهوری اسلامي، در خوش‌بينانه‌ترين حالت بيش از دو ميليون معتاد در ايران وجود دارد. بر اساس آمارهای سازمان ملل نيز ايران يکی از کشورهايی است که بالاترين تعداد معتادان را دارد. با اين حال آمار دو ميليون معتاد در ايران از اواخر دهه‌هفتاد خورشيدی تا کنون ثابت مانده است.

اين آمار در حالی اعلام مي‌شود که سازمان پزشکی قانونی ايران اعلام کرده است روزانه ۱۰ معتاد در کشور به دليل سوء مصرف مواد مخدر جان مي‌بازند.

در ايران علاوه بر شمار قابل توجه قربانبان سوء مصرف مواد مخدر، ساليانه تعداد زيادی نيز به دليل قاچاق مواد مخدر اعدام مي‌شوند.

برخوردهای نيروهای انتظامی با قاچاقچيان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر تاکنون باعث کاهش ميزان مصرف اين مواد در ايران نشده است.

۲ارديبهشت :آماری تکان دهنده از حوادث گود برداری/ مرگ يک هزار نفر در سال۹۰

آماری تکان دهنده از حوادث گود برداری/ مرگ يک هزار نفر در سال90

وقوع 250 حادثه گودبرداری در سال در پايتخت

تهران رکورددار وقوع حوادث گودبرداری است. حوادثی که گاها در جای جای شهر رخ می دهد و با مرگ تعدادی از اعضای يک خانواده و مقصد شناخته شدن مالک و مهندس ناظر به پايان می رسد. داوود براتی معاون حفاظت و پيشگيری سازمان آتش نشانی در مورد حوادث گودبرداری غير اصولی در پايتخت گفت: متاسفانه به طور ميانگين 250 حادثه ريزش آوار در پی گود برداری غير اصولی در شهر رخ می دهد که بر اثر آن 125 نفر جان خود را از دست داده و مجروح می شوند.

 

۱ارديبهشت:  ۶۰ درصد کارگران زير خط بقاء

کلمه

يک فعال کارگری اعلام کرد: در حال حاضر با تصويب دستمزد ۳۹۰ هزار تومانی کارگرانی که پايه دستمزد دريافت مي‌کنند زير خط بقاء (خط مرگ) قرار دارند.

فرامرز توفيقی در گفتگو با ايلنا ضمن بيان اينکه بيش از ۶۰ درصد از کارگران قانونی کشور پايه دستمزد دريافت مي‌کنند، تصريح کرد: کارگران برای فاصله گرفتن از خط بقا و رسيدن به خط فقر شديد به شغلی های دوم و سوم روی آورده‌اند.

او با اشاره به افزايش نرخ خط فقر تصريح کرد: به دليل افزايش نرخ اقلام مصرفی سبد هزينه خانوار کارگري، نرخ خط فقر از يک ميليون و ۲۵۰ هزار تومان در سال ۹۰ به يک ميليون و ۴۰۰ هزار تومان افزايش يافته است و با توجه به اين که نرخ خط فقر شديد ۷۰۰ هزار تومان برآورد می شود طبق مصوبه مزدی در سال ۹۱ کارگرانی که پايه دستمزد دريافت مي‌کنند زير خط فقر شديد در محدوده خط بقاء (خط مرگ) گذران معيشت مي‌کنند.

 

 

۱ ارديبهشت: ۷ ميليون و ۵۰۰ هزار حاشيه‌نشين در ايران زندگی مي‌کنند

انتخاب

دبير کميسيون حقوق بشر اسلامی در شمال غرب کشور گفت: در ايران، ۷ ميليون و ۵۰۰ هزار حاشيه نشين وجود دارد و افزود: ۵ ميليون تن از اين حاشيه نشينان در شهر تهران زندگی می کنند.

به گزارش خبرگزاری ايلنا، وحيد کاظم زاده همچنين گفت: در تبريز ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر حاشيه نشين زندگی مي‌کنند.

وی در عين حال بر اين نکته تأکيد کرد بيشتر کودکان کار، گدايان، دستفروشان، فروشندگان مواد مخدر و سارقان از مناطق حاشيه نشين هستند.

  

1 ارديبهشت: قيامدشت شهری بدون آب شيرين آشاميدنی

 

"حسين فتحی" دبيرشوراياری قيامدشت در گفتگو با خبرنگار ايلنا گفت: آب لوله کشی قيامدشت به دليل شور بودن و برخورداری از املاح زياد قابل شرب نيست و تنها برای شست و شوی ظرف به کار مي‌رود.

مردم قيامدشت آب شرب خود را از طريق شرکت‌های خصوصی تامين مي‌کنند

دبير شوراياری قيامدشت در مورد توزيع آب شيرين از سوی شرکت خصوصی گفت: يک شرکت در قيامدشت و شرکت ديگر در "حصار امير" آب غيرقابل شرب را تصفيه و با تانکر آب شيرين را توزيع مي‌کنند و مردم هم دبه‌های خود را مي‌آورند و اين آب‌های شيرين را خريداری مي‌کنند.

 

برای هر دبه ۲۰ ليتری بايد ۲۰۰ تومان پرداخت کنند

 

وی در پاسخ به اين سوال که هزينه آب‌های شيرين که از سوی اين شرکت‌های خصوصی در بين مردم توزيع مي‌شود چقدراست؟ گفت: فکر مي‌کنم که برای هر دبه ۲۰ ليتری بايد ۲۰۰ تومان پرداخت کنند.

به گفته وي، مردم قيامدشت طبق تعرفه شهرهای اطراف تهران بابت آب لوله کشی پول پرداخت مي‌کنند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، قيامدشت با ۶۰هزارنفرجمعيت در 20كيلومترى جنوب شرق تهران واقع شده است.

۳۱فروردين :۷۰ درصد درياچه اروميه خشک شده

انتخاب : نماينده مردم اروميه در مجلس گفت: 70 درصد درياچه اروميه خشک شده و اگر اين روال ادامه داشته باشد، ميليون‌ها آذري‌زبان کوچ مي‌کنند.

وی افزود: در شمال غرب کشور و در نگين ايران يعنی درياچه اروميه اتفاق خشک شدن درياچه در حال وقوع است؛ مسئولين محترم در جهت احيای اين درياچه فقط حرف تحويل مردم داده‌اند.

قاضي‌پور گفت: تنها راه حل ممکن که وزارت نيرو اعلام کرده که بر اساس آن مي‌توان درياچه اروميه را نجات داد انتقال آب از سد ارس به درياچه است. اين انتقال آب به طول 117 کيلومتر و با قيمت بسيار ارزان انجام مي‌شود بر همين اساس مي‌خواهم که اين طرح سريع‌تر اجرايی شود.

نماينده اروميه با بيان اينکه 70 درصد درياچه اروميه خشک شده ‌و فقط 30 درصد مانده است، اظهار داشت: اگر به فکر درياچه نباشيم، ميليون‌ها آذري‌زبان که مسلمان و ولايتمدار و انقلابی و وطن‌پرست هستند، کوچ مي‌کنند.

 

۳۱فروردین :گزارش سالانه نقض حقوق بشر در ایران ویژه سال ۱۳۹۰ منتشر شد

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با انتشار گزارش مذکور خاطرنشان کرده است که «نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران توسط جمهوری اسلامی، که ممانعت از گردش آزاد اطلاعات را هم شامل می‌شود، طبعاً راه‌های گزارشگری و اطلاع رسانی در این حوزه را دشوار نموده و در چنین شرایطی بدیهی ست که به رغم تلاش‌های شبانه روزی گروه‌ها و افراد فعال در این عرصه، بخش اعظمی از وقایع از حوزه‌ی دید ایشان مستتر می‌ماند. «

این گزارش که تازه‌ترین آمار و تحلیل از موارد نقض حقوق بشر در سال ۱۳۹۰ را در بر می‌گیرد، شامل ۷ بخش عمده است که در ۳۹ کتابچه و در ۹۳۷ صفحه منتشر شده است.

گزارش سالانه‌ی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هم‌چنین دو بخش جداگانه‌ی دیگر، با تمرکز بر «بازداشت شدگان» در سال ۱۳۹۰ و «محکومین» که به احکام صادره شده‌ی تعزیری، تعلیقی، محرومیت و غیره در دادگاه‌های بدوی و قطعی (تجدید نظر، دیوان عالی و…) در این سال می‌پردازد؛ نیز در بر می‌گیرد.

در بخش بازداشت شدگان که به دستگیری ۱۶۷۱ فعال در حوزه‌های مختلف مرتبط است، اسامی ۱۰۱۰ مورد با ذکر جزئیات مطرح شده و ۶۶۱ مورد آن به صورت بازداشت فله‌ای یا بدون مشخص شدن هویت فرد بازداشت شده بوده است.

در بخش محکومین هم مضاف بر اشاره به محکومیت ۶۲۸ تن از فعالین در حوزه‌های مختلف سیاسی- مدنی، به ۴۷۰ مورد آن به صورت جزئی‌تر پرداخته شده است.

با استناد به این قسمت از گزارش، شعبات ۲۶، ۲۸و ۱۵ دادگاه انقلاب تهران که ریاست آن‌ها به ترتیب بر عهده‌ی یحیی پیرعباسی، محمد مقیسه و ابوالقاسم صلواتی است، بیش‌ترین احکام را برای فعالین در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های سیاسی- مدنی در پایتخت صادر کرده‌اند. در این بین قاضی پیرعباسی با صدور ۳۶ مورد حکم محکومیت، رکورد دار نقض حقوق بشر در بین قضات شاغل در جمهوری اسلامی است.

هرچند که پیش از آن شایسته است از قاضی کیانوش شکوه‌تازه، رئیس شعبه‌ی ۱۰۴ دادگاه عمومی تبریز نام برده شود که دستکم ۱۲۸ تن از شهروندان و فعالین آذربایجانی در تبریز را محاکمه و ۴۳ تن از ایشان را محکوم نموده است.

این در حالیست که دادگاه‌های بدوی انقلاب دستکم برای ۱۸ نفر در حوزه‌های مختلف نیز حکم مرگ صادر کرده‌اند. بهنام رحیمی، اصغر رحیمی، یاور رحیمی، مختار رحیمی و بهمن رحیمی از سوی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به جرم «عضویت در گروه سلفی» و «اقدامات تروریستی»، وحید اصغری و مهدی علیزاده با رای شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب تهران و به جرم «راه اندازی و هدایت سایت‌ها و مطالبی با محتوای پورنوگرافی»، امیر میرزایی حکمتی از طرف شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و به اتهام «جاسوسی برای سازمان سیا»، غلامرضا خسروی بر پایه‌ی حکم شعبه‌ی ۲۶و به جرم «ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران»، عبدالرحمان حیدری، طه حیدری، جمشید حیدری، منصور حیدری و امیر معاوی از جانب دادگاه انقلاب اهواز و به جرم «تیراندازی به سمت ماموران امنیتی»، رضا اسماعیلی مامدی از سوی دادگاه انقلاب سلماس و به جرم «عضویت و همکاری با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)»، علی افشاری و حبیب افشاری و هم‌چنین بهروز آلخانی سه تن از فعالین سیاسی‌ که به جرم «عضویت و همکاری با یکی از احزاب کُردی» در دادگاه‌های انقلاب استان آذربایجان غربی به اعدام محکوم شده‌اند، اسامی این محکومین است.

احکام اعدام سعید ملک پور، زانیار مرادی و لقمان مرادی هم در دیوان عالی کشور تایید شده است.

بر پایه‌ی گزارش سالانه‌ی اعدام مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در سال ۱۳۹۰، ۴۵۶شهروند در استان‌های مختلف کشور از راه حلق آویز اعدام شده‌اند و از این تعداد ۸۲ نفر در ملاء عام به دار آویخته شده‌اند که این مهم خود از مصادیق بارز بازتولید خشونت در جامعه محسوب می‌شود. از سویی ۷۱ درصد از گزارشات اعدام را منابع دولتی و ۲۹درصد را که به صورت مخفیافه بوده، منابع مستقل حقوق بشری تایید کرده‌اند.

در همین خصوص ۵۲۳ زندانی نیز با احکام مرگ از سوی دستگاه قضایی مواجه شدند.

بر اساس گزارش سالانه‌ی کارگران نیز در سال گذشته دستکم ۷۵ مورد اعتصاب کارگری گزارش شده که فروردین ماه ۹۰بیش‌ترین آمار اعتصابات کارگری را به خود اختصاص داده است، ۴۴۵۲۵ کارگر از کار اخراج یا تعدیل شده‌اند و ۱۸۳ نفر به دلیل نبود ایمنی کافی در حین کار، دچار آسیب جسمانی شده و یا جان خود را از دست دادند. بازداشت ۴۵ فعال کارگری و احضار ۴۳ تن دیگر از ایشان در سال ۹۰ نیز از دیگر موارد اهم این گزارش به حساب می‌آید.

در گزارش سالانه‌ی زندانیان نیز آمده است که «محسن دکمه‌چی» (عدم رسیدگی پزشکی)، «هدی صابر (اعتصاب غذا)» و «ناصر خانی‌زاده» (عدم رسیدگی پزشکی) جان باختند. ۱۰۹ مورد اعتصاب غذای زندانیان به دلایلی نظیر اعتراض به بلاتکلیفی و یا شرایط نامطلوب زندان‌ها هم از دیگر موارد برجسته‌ی این گزارش شمرده می‌شود.

از دیگر موارد قابل توجه در گزارش سالانه‌ی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صدور و یا اجرای حکم اعدام ۴ نوجوان بزهکار بود که در حین ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌اند. این در حالیست، که پس از آنکه قانون مجازات اسلامی، سرانجام در دی ماه سال گذشته توسط شورای نگهبان تایید شد، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مدعی شد که مجازات قصاص برای افراد زیر ۱۸ سال بر اساس این قانون ممنوع شده است. هرچند که بر پایه‌ی ماده‌ی ۹۰ این قانون، اگر افراد بالغ کمتر از ۱۸ سال، ماهیت جرم انجام شده و یا حرمت آن را درک نکرده باشند و یا در رشد کمال و عقل آن‌ها شبهه وجود داشته باشد، از قصاص معاف می‌شود، اما اگر پزشکی قانونی و قاضی رای به خلاف این دهد، اعدام هم‌چنان پابرجا خواهد بود. جدا از این، قانون مورد اشاره، کماکان ابهاماتی در خصوص احتساب سن افراد به شمسی یا قمری باقی گذاشته است.

 

۳۱ فروردین : مرکز آمار: سرانه کار مفید در ایران از پاکستان و افغانستان کمتر است

سرانه مفید کار در ایران سالانه 800 ساعت است، در حالی که این میزان در ژاپن 2420 ساعت و در کره‌جنوبی 1900 ساعت است.

به گزارش ایرنا، براساس چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال 90 که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، این میزان در چین 1420 ساعت، آمریکا 1360 ساعت، ترکیه 1330 ساعت، پاکستان یکهزار و 100 ساعت، افغانستان 950 ساعت، آلمان 1700 ساعت، کویت 600 ساعت و عربستان 720 ساعت است.براساس این گزارش متوسط کار روزانه در بخش دولتی در ایران 4/1 ساعت و در بخش خصوصی 6/2 ساعت است.

در همین زمینه، یک عضو شورای پژوهشی پژوهشکده اقتصاد گفت: این در حالی است که 2/40 درصد نیروی کار کشور، 49 ساعت و بیشتر از ساعات معمول کار می‌کنند که به تفکیک جنسیت این نرخ برای مردان 6/44 درصد و برای زنان 4/15 درصد است. «کامران صداقت» افزود: بالا بودن ساعات کار در ایران در حالی است که کار مفید در کشور نسبت به سایر کشورها (براساس آمارهای بالا) اندک است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود کره‌جنوبی تا سال 2020 رتبه نخست ساعات کار را در جهان به خود تخصیص دهد. این کشور به دلیل ترکیب جنسیتی مناسب و همچنین شتابی که در توسعه در پیش گرفته است می‌تواند به این مقام دست یابد.

همچنین سهم شاغلان 15 ساله و بیشتر با ساعت کار معمول 49 ساعت و بیشتر در مناطق شهری 8/41 درصد و در مناطق روستایی کشور 3/36 درصد است. هم‌اکنون میزان بهره‌وری در ایران بسیار اندک است. بی‌تردید افزایش نرخ بهره‌وری با افزایش ساعات کار حاصل نمی‌شود زیرا با توجه به اینکه 40 درصد شاغلان کشور 49 ساعت و بیشتر کار می‌کنند می‌توانستیم نرخ بهره‌وری را به میزان مطلوبی افزایش دهیم.

 

۳۰فروردين : اقتصاد ايران:۳۰۹ درصد رشد قيمت‌ها در هفت سال گذشته

دويچه وله :بانک مرکزی از ۳۸ و نيم درصد افزايش قيمت مواد خوارکی نسبت به سال گذشته خبر مي‌دهد. کارشناسان نتيجه مي‌گيرند: ۹۰۰ هزار تومان هزينه ماهانه برای يک خانواده چهارنفره تنها برای زنده ماندن.

وقتی عصر روز شنبه ۲۶ فروردين اعلام شد که مذاکرات گروه ۱+۵ با ايران مثبت و سازنده بوده، فردای آن روز قيمت طلا و ارز در بازار ايران پايين آمد. دلار آمريکا که در ماه‌های اخير از مرز دو هزار تومان گذشته بود، روز يک‌شنبه ۲۷ فروردين به ۱۷۹۰ تومان رسيد. قيمت هر سکه بهار آزادی نيز از ۸۰۰ هزار تومان به ۶۹۷ هزار تومان کاهش يافت.

اما اين نزول قيمت‌ها گويا تنها مختص ارز و طلا بود. بر اساس گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های داخل ايران، سير صعودی قيمت کالاهای اساسی (مواد غذايي، مواد شوينده و بهداشتی) همچنان ادامه دارد.

تنها قيمت مواد غذايی در هفته سوم فروردين ماه سال ۱۳۹۱ نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۳۸ و نيم درصد افزايش داشته است. اين آمار قيمت خرده فروشی اقلام خوراکی است که بانک مرکزی آن را منتشر کرده است.

 

موج سواری تورم بر بستر واردات

 

بر اساس اعلام بانک مرکزی ايران، نرخ تورم در سال جاری ۲۲ و نيم درصد است. هرچند کارشناسان مستقل معتقدند اين نرخ واقعی نيست و تورم به بالای ۴۰ درصد رسيده است. ۲۲ يا ۴۰ درصد، در هر حال ايران جزو معدود کشورهايی است که نرخ تورمشان دورقمی است.

نرخ رايج تورم در دنيا در حال حاضر زير ۱۰ درصد است. پس چگونه است که ايران و کشورهای مشابه، تورم بالای ۲۰ درصد را تاب مي‌آورند؟

هرچند در بين دولتمردان ايرانی هميشه صحبت از مهار تورم است، اما بر خلاف باور عمومي، تورم را مي‌توان کاهش هم داد. نمونه موفق اين کار کشور ترکيه است که از نرخ تورم ۴۰ درصدی در دوران رياست جمهوری تورگوت اوزال به تورم ۷ درصدی کنونی رسيده است.

بنا به گزارش سايت بازتاب امروز که بر اساس نرخ اقلام بانک مرکزی تهيه شده، هزينه يک خانواده چهارنفره تنها برای خريد اقلام خوراکي، در فروردين ماه سال جاری ماهانه ۳۳۵ هزار تومان است. اين رقم البته شامل نان و غلات نمي‌شود.

اگر ديگر هزينه‌‌های زندگی از قبيل اجاره خانه، مواد شوينده و بهداشتي، هزينه رفت و آمد و هزينه‌های درمانی را نيز به اين رقم اضافه کنيم، خانواده چهارنفره تنها برای زنده ماندن نياز به درآمد ماهانه‌ای بالاتر از ۹۰۰ هزار تومان دارد؛ البته منهای هزينه انرژی يعنی آب و برق و گاز و نيز تلفن.

 

۳۰فروردين : روزانه ۵ کودک در ايران هنگام عبور از خيابان کشته مي‌شوند

 

به گزارش خبرگزاری مهر، عليرضا سليمانی اظهار داشت: اولين دليل، اهميت سلامت و ايمنی کودکان است که البته آمار و ارقام در اين زمينه حقايق ناخوشايندی را بيان مي‌کنند و به عنوان نمونه از 5 هزار و 324 عابر پياده‌ای که در سال 89 بر اثر تصادفات رانندگی در کشور کشته شدند، يک هزار و 713 نفر را کودکان زير 10 سال از جمله دانش‌آموزان تشکيل مي‌دادند و به عبارتی روزانه 5 کودک هنگام عبور از خيابان در کشورمان کشته مي‌شوند.

وی ‌گفت: حدود يک سوم عابران پياده‌ای که در کشور کشته مي‌شوند کودکان زير 10 سال هستند و در مجموع اين عزيزان سهم قابل توجهی در حوادث و سوانح رانندگی دارند و آموزش رفتارهای ترافيکی به اين عزيزان ضرورت دارد چرا که هم تجربه کمتری دارند و هم جثه کوچک‌تری و معمولا عبور آن‌ها از ميان خودروها يا حضور آن‌ها در خودرو به عنوان سرنشين مي‌تواند خطر‌‌آفرين باشد.

 

۳۰فروردين : ۶۰درصد از كارگران قانونى در محدوده خط مرگ زندگى مي‌كنند

ايلنا: يك فعال كارگرى اعلام كرد: در حال حاضر با تصويب دستمزد 390 هزار تومانى كارگرانى كه پايه دستمزد دريافت مي‌كنند زير خط بقاء (خط مرگ) قرار دارند.

فرامرز توفيقى در گفتگو با خبرنگار ايلنا ضمن بيان اينكه بيش از 60 درصد از كارگران قانونى كشور پايه دستمزد دريافت مي‌كنند، تصريح كرد: كارگران براى فاصله گرفتن از خط بقا و رسيدن به خط فقر شديد به شغلى هاى دوم و سوم روى آورده‌اند.

او با اشاره به افزايش نرخ خط فقر تصريح كرد: به دليل افزايش نرخ اقلام مصرفى سبد هزينه خانوار كارگري، نرخ خط فقر از يك ميليون و 250 هزار تومان در سال 90 به يك ميليون و 400 هزار تومان افزايش يافته است و با توجه به اين كه نرخ خط فقر شديد 700 هزار تومان برآورد مى شود طبق مصوبه مزدى در سال 91 كارگرانى كه پايه دستمزد دريافت مي‌كنند زير خط فقر شديد در محدوده خط بقاء (خط مرگ) گذران معيشت مي‌كنند.

 

۳۰فروردين : به دليل عدم پرداخت مطالبات توسط دولت نيمى از چايكاران به كارگر روز مزد ساختمانى تبديل شده‌اند

ايلنا:  پرويز شعبانی در گفتگو با ايلنا خواستار افزايش اعمال سياست‌های حمايتی دولت در خصوص چايکاران شد و افزود: عدم پرداخت مطالبات و واردات بي‌رويه چای توسط مافيای دولتی موجب شده است که بيش از ۵۰ درصد از کارگران باغات چای کشور را‌ رها کنند و در غالب کارگر ساختمانی و به صورت روز مزد گذران معيشت کنند.

او ميزان خريد تضمينی برگ چای سبز را ۳۵ ميليارد تومان در سال گذشته اعلام کرد و گفت:  در حال حاضر هزينه کاشت داشت و برداشت چای بيش از ۳۵ ميليارد تومان است و دولت بايد بابت خريد برگ چای سبز بيش از ۶۰ ميليارد تومان به چايکاران پرداخت کند.

شعبانى با تاکيد بر لزوم پرداخت مطالبات چای سبز توسط دولت ياد آور شد: دولت نه ميليارد تومان از ميزان مطالبات برگ چای سبز سال گذشته را پرداخت نکرده است.

او خواستار افزايش ميزان خريد برگ چای سبز توسط دولت شد و خاطرنشان ساخت: هم اکنون به مدت دو سال است که ميزان خريد برگ چای سبز به رغم افزايش ۲۰ تا ۳۰ درصدی ثابت مانده است.

 

 ۳۰فروردين: آمار مبتلايان به ايدز در ايران- وزيرکشور:۲۲هزار، سازمان های جهانی:۸۰ تا ۱۰۰ هزار

کلمه ـ در حالی که سازمان‌های مستقل نظير سازمان بهداشت جهانی برآوردی بيش از ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر از مبتلايان به ايدز در کشور دارند، وزير بهداشت مدعی است در حال حاضر در کشور حدود ۲۲ هزار مورد شناخته شده ايدز داريم که با توجه به کنترل خوبی که در اين زمينه داشته‌ايم از حدود ۸۵ درصد اين موارد که از طريق تزريق مواد مخدر به ايدز مبتلا شده‌اند به ۱/۱ دهم درصد تقليل پيدا کرده‌اند.

در حال حاضر بيش از ۳۴ ميليون نفر در سراسر جهان حامل ويروس اچ آی وی بوده اند و از سال ۱۹۸۱، زمان شناسايی نخستين بيماران مبتلا به ايدز، تاکنون حدود ۳۰ ميليون نفر جان خود را بر اثر اين بيماری از دست داده اند.

از سوی ديگر، در حالی که ميزان داروهای وارداتی به کشور با افزايش قيمت دلار با مشکل رو به رو شده است، مرضيه وحيد دستجردی در ديدار با وزير مشاور در امور خارجه کشور فدرال نيجريه و هيات همراه افزود: در ايران، کارخانه‌های داروسازی و شرکت‌های دارويی که داروهای بيوتکنولوژی توليد مي‌کنند به حدود ۹۰ کارخانه مي‌رسند که اين شرکت‌ها حدود ۹۷ درصد داروهای کشور را توليد مي‌کنند.

به گزارش ايسنا،وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور حدود ۲۲ هزار مورد شناخته شده ايدز داريم که با توجه به کنترل خوبی که در اين زمينه داشته‌ايم از حدود ۸۵ درصد اين موارد که از طريق تزريق مواد مخدر به ايدز مبتلا شده‌اند به ۱/۱ دهم درصد تقليل پيدا کرده‌اند.

۳۰فروردين: اخراج ۵۰ معدنچی / ۱۸۰ کارگر، 4 ماه است حقوق نگرفته اند

انتخاب

بيش از 180 نفر از کارگران معدن آق دربند و ميان کوهی 4 ماه است، حقوق دريافت نکردند!

 

 

محسن سروری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به سابقه بالای کارگران اين معدن به طوری که برخی از آنان در شرف بازنشستگی قرار دارند، افزود: حداقل سابقه کار در اين معدن 5 سال است.

وی که دارای سابقه 10 ساله کار در معدن «آق دربند» و «ميان کوهی» شهرستان سرخس است، اضافه کرد: به دليل مشکلات مالی و عدم فروش محصولات 40 نفر از کارگران اين معدن اخراج شده اند.

 

واردات بی رويه کک و زغال سنگ

مديرعامل شرکت سهامی خاص معادن خاور (معدن زغال سنگ آق دربند و ميان کوهی) نيز ضمن تأييد عدم پرداخت حقوق کارگران اين معدن گفت: واردات بی رويه کک و زغال سنگ از چين در سال 89 باعث شد شرکت در فروش محصولات توليدی خود در سال 90 بشدت با مشکل مواجه شود، به طوری که در چند ماهه آخر سال گذشته فروشی نداشتيم و به همين دليل پرداخت حق و حقوق کارکنان و کارگران شرکت با مشکل مواجه شد.

محمدزاده در گفتگو با خبرنگار ما اضافه کرد: در سال گذشته و به دنبال وعده دولت مبنی بر اعطای وام و تسهيلات با بهره 4 درصد برای واحدهای توليدی دارای مشکل و نيازمند سرمايه در گردش تقاضای دريافت 700 ميليون تومان وام با هدف پرداخت حق و حقوق پرسنل به استان ارايه شد.

 

وی گفت: اما بانک ملت با پرداخت اين وام با نرخ سود 4 درصد موافقت نکرد و رقم سود 17 درصد را تعيين کرد که امسال اين ميزان به 22 درصد رسيد.

وی با بيان اينکه پرداخت چنين نرخ سودی در کنار مشکلات فروش محصولات، خارج از توان شرکت بود، گفت: دولت بايد طبق وعده خود مابه التفاوت نرخ سود را به بانک ملت پرداخت کند تا وام با نرخ سود 4 درصد به شرکت تعلق گيرد که البته اين مسأله محقق نشده است.

258 نفر 4 ماهه حقوق نگرفته اند

محمدزاده با بيان اينکه 258 نفر از پرسنل شرکت اعم از کارگران معدن 4 ماه است حقوق دريافت نکرده اند، گفت: معوقه حقوق اين افراد 700 ميليون تومان می باشد.

وی در خصوص اخراج بيش از 40 نفر از کارگران اين معدن يادآور شد: 50 نفر از کارگران به دليل خلف وعده دولت امسال اخراج شدند!

وی در توضيح اين مسأله خاطرنشان کرد: سال گذشته بخشنامه ای از سوی دولت دريافت شد که هر واحدی که بتواند کارگری را جذب کند از پرداخت حق بيمه سهم کارفرما معاف می شود و دولت آن را می پردازد.

محمدزاده ادامه داد: به دنبال اين بخشنامه 50 نيروی کار جديد در سال گذشته جذب اين شرکت شد که البته به دليل عدم تحقق اين وعده دولت در خراسان رضوی و البته مشکلات فروش و نقدينگی شرکت اين تعداد امسال اخراج شدند.

وی با تأکيد بر اينکه با همه اين مشکلات اگر دولت اين وعده را عملی کند، حاضريم تا 100 نيروی جديد را جذب کار کنيم، گفت: کار در معدن جزو مشاغل سخت و زيان آور است و حق بيمه کارگران 34 درصد است که 27 درصد سهم کارفرما و 7 درصد سهم کارگر می باشد و طبق بخشنامه دولت بايد 27 درصد سهم کارفرما توسط دولت پرداخت شود.

سابقه 75 ساله معدن

وی با اشاره به سابقه 75 ساله معدن «آق دربند و ميان کوهی» گفت: اين معدن در شهرستان سرخس است و کارگران با سختی فراوان در زيرزمين در توليد زغال سنگ و کک فعالند.

وی با بيان اينکه در کنار 252 پرسنل شرکت که با احتساب خانواده های آنان هزار و 700 تا هزار و 800 نفر به دليل عدم دريافت حقوق دچار مشکل شده اند، افزود: در کنار اين اشتغال مستقيم افراد زيادی هم که به طور غيرمستقيم از جمله در حوزه حمل و نقل با شرکت در ارتباطند با مشکل مواجه شده اند.

وی با تأکيد بر اينکه به لحاظ نقدينگی شرکت بسيار در مضيقه قراردارد، گفت: البته در سال جاری فروش محصولات شرکت برخلاف چند ماهه آخر سال 90 آغاز شده که البته خريداران پول آن را سه ماهه ديگر پرداخت می کنند. بنابراين دريافت اين وام بسيار ضروری و کارساز است.

محمدزاده با بيان اينکه قصد توسعه معدن را داريم، گفت: اگر اين مسأله البته محقق شود ظرفيت توليد 10 برابر می شود و به دنبال آن تعداد اشتغال نيز حداقل دو برابر وضعيت موجود خواهد شد.

۲۹فروردين :افزايش ۲۰۰ هزار نفری جمعيت بيکاران کشور در زمستان ۹۰

کلمه : در حالی که احمدی نژاد و دولتش همچنان اصرار دارند که در سال گذشته يک ميليون و ۶۰۰ هزار شغل ايجاد کرده اند، گزارشی که اخيرا از سوی مرکز آمار منتشر شده، نشان می دهد که نه تنها اين ادعا دروغ است، بلکه در زمستان گذشته ۲۰۰ هزار نفر هم به جمعيت بيکاران کشور افزوده شده است.

بر اساس گزارش جديد مرکز آمار ايران، نرخ بيکاری در زمستان ۹۰ با ۲٫۳ درصد افزايش به ۱۴٫۱ درصد رسيده است. اين تغيير به معنای افزايش جمعيت بيکاران کشور از ۲٫۶ ميليون نفر به دو ميليون ۸۷۷ هزار نفر در عرض تنها سه ماه آخر سال ۹۰ است.

اين در حالی است که بسياری از کارشناسان به شيوه ی محاسه و انتشار آمار مذکور انتقاد دارند و معتقدند کسی که تنها دو ساعت در هفته کار داشته باشد، نبايد شاغل محسوب شود. دولت اما با اين تعريف، سال گذشته ادعای نرخ بيکاری تک رقمی را مطرح کرد که گزارش مرکز آمار نشان دهنده کذب بودن آن نيز هست.

احمدی نژاد وعده ايجاد دو و نيم ميليون شغل در سال را مطرح کرده است؛ ادعايی که با آمار و اطلاعات موجود يکسره در تناقض است. به طوری که تنها اشاره گزارش اخير مرکز آمار درباره افزايش ۲۰۰ هزار نفری به جمعيت بيکاران در زمستان گذشته را می توان دليلی بر کذب بودن اظهارات رئيس دولت دانست.

بر اساس آمارهای رسمي، نرخ مشارکت اقتصادی از حدود ۴۱ درصد در سال ۱۳۸۴ به به ۳۶٫۹ درصد در سال ۹۰ کاهش پيدا کرده و بدين ترتيب حجم جمعيت فعال کشور به حدود ۲۳ ميليون نفر رسيده است؛ تغييری معنايی جز کاهش جمعيت شاغل و افزايش بيکاری پنهان ندارد.

وی در ادامه گفت: دولت به جای شعار و اعلام آمار ايجاد شغل ، بيايد و وعده خود را عملياتی کند؛ از وعده دولت ۹ ماه می گذرد، دولت که می گويد تا پايان دوره توان ايجاد شغل را دارد، بگويد و مشخص کند که کجا شغل ايجاد کرده است؛ به اندازه ۷۰ درصد بايد تا به حال کار انجام می شد و در مسير ايجاد دو و نيم ميليون شغل حرکت می کردند.

۲۹فروردين: رشد حاشيه‌نشينى و افزايش كودكان كار

ايلنا: يك روان‌شناس و مشاور خانواده گفت: افزايش حاشيه‌نشينى در شهرها به افزايش كودكانى كه جذب مشاغل كاذب مي‌شوند منجر شده است.

دکتر اصغر کيهان‌نيا، روان‌شناس و مشاوره خانواده در گفتگو با ايلنا اظهار كرد: در سال‌های اخير تعداد کودکان زير 15 سال كه به مشاغل كاذب روى آورده‌اند افزايش پيدا کرده است و تحقيقات روانشناسان نشان مي‌دهد که اين دسته از کودکان چون مشغول به کار هستند و فرصت کودکی و بازي‌های کودکی را از دست مي‌دهند، در بزرگسالى به شدت از گذشته خود پشيمان مي‌شوند و از کسانی که آنهارا به کار گمارده‌اند نيز نوعی رنجش و تنفر پيدا مي‌کنند.

او گفت: اين کودکان غالبا افراد سازگاری نيستند و همچون رباطی خود را می پندارند که صرفا بايد کار کنند و پول در بياورند.

كيهان‌نيا ادامه داد: اين کودکان اغلب توسط پدر و مادر خود به کار کشيده مي‌شوند که اين کارها خوشايند انها نبوده و در بعضی از موارد کارهايی که به عهده شان قرار می گيرد از توانشان خارج است ولی به دليل استيصال مادی خانواده ناچار هستند که تن به اين نوع بيگاری ها بدهند.

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©