Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ برابر با  ۲۸ آوريل ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۱  برابر با ۲۸ آوريل ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش :

ایران در آئینه آمار(۹۲)

۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ـ ۲۷ آوریل ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش :

زمين‌گيری ۴۹ فروند هواپيما‌ی مسافر‌ی در کشور

قيمت مصالح ۶۰ تا ۷۰ درصد افزايش يافته است

پانزده ميليارد تومان هزينه برای تحميل «حجاب و عفاف»

نگرانی از افزايش شديد بيکاری در ايران

کاهش ۱۷۰هزار تومانی دستمزد واقعی با گراني‌ها

وقوع سونامی سرطان در ايران

تصرف 10 هکتار از اراضی جنگلی دنا

قدرت خريد مردم  ۴۰درصد كاهش يافته است

کليه آمار اعلام شده انتخابات نهمين دوره مجلس بين ۲۵ تا ۳۰ درصد بيش از نرخ واقعی مشارکت مردم بوده است.

۵۶۳  پورشه سال گذشته به ايران وارد شد

قربانيان حوادث رانندگی در ايران، بيشتر از جنگ بوسنی!

سالانه صدها کارگر در اثر نبود ايمنی در محيط کار دچار معلوليت می شوند و جان خود را از دست می دهند

عضو کميسيون انرژی: مردم نمی توانند قبض ها را پرداخت کنند

گزارش فرانس پرس از "ريخت و پاش" ثروتمندان در ايران و خريد خودروهای 360 هزار دلاری

صد هزار كارگر سال گذشته اخراج شده‌اند

آمار رسمی و غير رسمی مبتلايان به ايدز در کشور

گزارش بانک مرکزی از گرانی ۱۸ تا ۱۴۶درصدی ۳۳قلم کالای اساسی

۲۴ ميليارد دلار چک برگشتی در ۱۱ ماه

 

۸ارديبهشت : زمين‌گيری ۴۹ فروند هواپيما‌ی مسافر‌ی در کشور

آفتاب: رئيس سابق سازمان هواپيمايی کشوری با بيان اينکه از ۲۰۹ فروند هواپيمای مسافری ناوگان هوايی ۴۹ فروند آن زمين‌گير است، گفت: پيشرفت صنعت در گرو حمايت دولت و بانک‌ها از شرکت‌های هواپيمايی است.

کاپيتان رضا نخجوانی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اينکه حمايت از شرکت‌های هواپيمايی وظيفه سازمان هواپيمايی کشوری است، اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۴ ايرلاين فعال در کشور وجود دارد که از اين تعداد تنها يک شرکت هواپيمايی (ايران‌اير) دولتی است و ۱۳ ايرلاين ديگر خصوصی هستند.

وی با اشاره به اينکه ۲۰۹ فروند هواپيما در ناوگان هوايی کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: حدود ۱۶۰ فروند از اين هواپيماها فعال است و ۴۹ فروند ديگر در حال تعميرات اساسی بوده و يا برنامه چک دارند و منتظر ورود قطعه از خارج هستند.

رئيس سابق سازمان هواپيمايی در خصوص صدور مجوز برای تأسيس شرکت هواپيمايي، خاطرنشان کرد: طبق قانون سازمان هواپيمايی کشوري، هر شرکت بايد در گام اول، ۵ فروند هواپيما داشته باشد، البته ايرلاين مي‌توانند با سه فروند هواپيما نيز فعاليت خود را آغاز کند، اما به شرطی که هواپيماهای خود را افزايش دهد.

 

۸ارديبهشت : قيمت مصالح ۶۰ تا ۷۰ درصد افزايش يافته است

آفتاب: عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بيان اينکه واحدهای مسکونی مهر با هدف تامين مسکن اقشار کم درآمد جامعه احداث شده است، گفت: دستمزد کارگر فنی در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 70 تا 80 درصد افزايش داشته است.

محمد علی ربانی در گفت‌وگو با ايلنا درباره مقايسه نرخ دستمزد کارگر در سال 88، 90 و 91 افزود: کارگر ساده در سال‌های 88 و انتهای سال گذشته 20 هزار تومان بود اين درحالی است که اين نرخ در سال 91 به 35 هزار تومان افزايش يافت.

وی با بيان اينکه 30 درصد از يک پروژه را نيروی کار تشکيل ‌مي‌دهد، تصريح کرد: نرخ مصالح ساختمانی هر روز در حال افزايش است.

عضو انجمن انبوه سازان استان تهران خاطرنشان کرد: مصالح ساختمانی وارداتی نيز به دليل عدم ثبات در نرخ ارز افزايش بسيار زيادى داشته است.

ربانی با بيان اينکه قيمت ميلگرد 2 برابر شده است، ادامه داد: در سال 88 هر کيلوگرم ميلگرد 600 تومان بود که در نيمه دوم سال 90 اين رقم به 1200 تومان در هر کيلوگرم رسيد.

وى اظهارداشت: در حال حاضر هر کيلوگرم ميلگرد با قيمت 1400 تومان به فروش ‌مي‌رسد.

عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به اينکه ميلگرد و بتن دو عنصر اساسی و تاثيرگذار در قيمت مسکن

هستند، گفت: افزايش قيمت اين عناصر باعث افزايش ساير قيمت‌ها در بخش مسكن مي‌شود.

وی تصريح کرد: آثار منفى قانون هدفمندسازى يارانه‌ها به تدريج نمايان ‌مي‌شود.

ربانی افزود: قيمت مصالح در بخش آهن‌آلات دو برابر شده است و در بخش غير آهن‌آلات 60 تا 70 درصد افزايش يافته است.

عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: درهای HDF در سال گذشته لنگه‌ای 28 هزار تومان بود در حالی که به 45 هزار تومان در سال جاری افزايش يافته است.

ربانی در پايان خاطرنشان کرد: اگر ‌مي‌خواهيم از قشر آسيب‌پذير جامعه حمايت كنيم بايد دولت و سازمان حمايت از مصرف‌کننده و توليدکننده بازار را به گونه‌ای کنترل کنند که اشخاص اجازه افزايش قيمت را نداشته باشند اما در حال حاضر کنترل بر قيمت‌ها رها شده است.

 

۸ارديبهشت : پانزده ميليارد تومان هزينه برای تحميل «حجاب و عفاف»

 

جرس:مهدی تاجيک

لايحه بودجه سال 1391 هنوز از تصويب نهايی مجلس نگذشته اما در اين لايحه بودجه ای معادل 15 ميليارد تومان برای " گسترش فرهنگ حجاب و عفاف" در نظر گرفته شده و انتظار می رود که بدون دردسر به تصويب برسد. اين خبر روز يکشنبه(3 ارديبهشت) توسط "محمد‌مهدی مفتح" سخنگوی کميسيون تلفيق مجلس اعلام شد و او در يک نشست خبری گفت که "بر اساس تصميم کميسيون تلفيق ‌دولت مجاز شد برای انجام امور آموزشي، پژوهشی و ترويج فرهنگ قرآنی و فرهنگ عفاف و حجاب نيم درصد از سقف بودجه مصوب نهايی بودجه‌های هزينه‌ای را برای اين امر تخصيص دهد.

 

محور اشتراک محافظه کاران

 

دولت و مجلس بر سر بودجه سال 1391 با هم اختلاف های جدی دارند. منتقدان احمدی نژاد در مجلس می گويند که دولت با اجرای مرحله اول يارانه ها يک کسری بودجه نجومی معادل 16 ميليارد تومان ايجاد کرده است اما به نظر نمی رسد که اين اختلاف ها به بودجه در نظر گرفته شده برای " حجاب و عفاف" تسری پيدا کند.

 

 

۷ارديبهشت : نگرانی از افزايش شديد بيکاری در ايران

بى بى سى:ابوالفضل فتح اللهی عضو هيات مديره کانون عالی انجمن های صنفی کارگری ايران از عملکرد اقتصادی دولت در زمينه اشتغال انتقاد کرده و گفته که سياست های اقتصادی دولت در سال گذشته باعث افزايش ده درصد بيکاری در کشور شده است.

اين در حالی است دولت تصميم داشت دو و نيم ميليون شغل در سال گذشته ايجاد کند و مقامات اقتصادی دولت می گويند که دستکم يک و نيم ميليون شغل در سال گذشته ايجاد شده است.

اما آقای فتح اللهی می گويد طبق آمار وزارت کار افرادی که يک هفته در ماه کار کنند شاغل محسوب مي‌شوند. اما شرايط بحرانی واحدهای توليدی با اين ادعا متناقض است.

بنابر گزارش مرکز آمار ايران در سال گذشته نرخ بيکاری بيشتر از ۱۲ درصد بوده و تعداد بيکاران بيشتر از دو ميليون و ۸۰۰ هزار نفر بوده اند. البته مرکز آمار هر کسی را که يک ساعت در هفته کار کند، شاعل محسوب می کند.

آقای فتح اللهی می گويد که سياست‌های اقتصادی دولت باعث شده است واحدهای توليدی استان قزوين که جزو بزرگترين استان‌های صنعتی کشور محسوب مي‌شود، در آستانه تعطيلی قرار گرفته اند.

اين فعال کارگری از بيکاری صد‌ها هزار کارگر طی ماه‌های گذشته در واحدهای توليدی استان تهران خبرداده و گفته است که "در صورت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی يارانه‌ها نرخ بيکاری بيش از پيش در کشور افزايش خواهد يافت."

بنابر قانون يارانه ها، دولت بايد ۳۰ درصد از درآمدهای ناشی از افزايش قيمت ها را به بخش توليد اختصاص می داد اما عملا تمام پول حاصل از افزايش قيمت ها به يارانه نقدی داده شد و واحدهای توليدی با مشکلات جدی رو به رو شده اند.

 

۶ارديبهشت : کاهش ۱۷۰هزار تومانی دستمزد واقعی با گراني‌ها

انتخاب : بانک مرکزی از افزايش اختلاف حداقل دستمزد اسمی و واقعی به ۱۷۰ هزار تومان در سال ۸۹ به واسطه تورم خبر داد.

بانک مرکزی در اين گزارش اعلام کرد: حداقل مزد اسمی در سال 89 برابر 303 هزار تومان بوده است که همان حداقل دستمزد کارگران در اين سال است.

اين گزارش با اعلام اينکه متوسط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (شاخص تورم) در اين سال به 228.2 افزايش يافته است، بر اين اساس اعلام کرد که حداقل مزد واقعی در سال 89 بيش از 132 هزار تومان بوده است که با حداقل مزد اسمی بيش از 170 هزار تومان اختلاف دارد.

به گزارش فارس، افزايش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی که از آن به تورم و در زبان عاميانه گرانی تعبير می شود، موجب کاهش قدرت خريد پول شده است، به اين معنا که با 303 هزار تومان دستمزد سال 89 قدرت خريد تنها 130 هزار تومان کالا و خدمات را در مقايسه با سال پايه محاسبه تورم داشته ايم.

گزارش بانک مرکزی حاکی است: حداقل مزد اسمی در سال 88 برابر 263 هزار تومان و حداقل مزد واقعی در اين سال 129 هزار تومان بوده است که اختلاف 134 هزار تومانی حقوق واقعی و اسمی نتيجه افزايش متوسط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در اين سال به 203 بوده است.

بر اساس اين گزارش، در سال 87 نيز اختلاف حداقل حقوق واقعی و اسمی بيش از 100 هزار تومان بوده است.

به اين ترتيب که در اين سال حداقل دستمزد 219 هزار تومانی قدرت خريد تنها 119 هزار تومان را داشته است که علت آن افزايش متوسط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی به 183.3 بوده است

 

۶ارديبهشت : وقوع سونامی سرطان در ايران

آفتاب: معاون آموزشی وزير بهداشت با اشاره به افزايش سن جمعيت در کشورمان نسبت به وقوع سونامی بيماري‌های هماتولوژی و آنکولوژی (سرطان) در سال‌های آينده هشدار داد و از مسئولان وزارت کار پرسيد، چند درصد بودجه اين وزارتخانه برای سلامت کارگران هزينه مي‌شود؟

محققی بيان داشت: در سال ۷۵ بر اساس سرشماری ملی ۶۵درصد از جمعيت ايران کمتر از ۲۵سال سن داشتند، يعنی ۶برابر کشور سوئيس ولی امروز پس از ۱۰ تا ۱۵ سال از آن سال سن اين جمعيت جوان افزايش يافته و اين مسير افزايش سن نيز ادامه خواهد داشت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: بر اين اساس در سال ۷۵ بالغ بر ۵درصد جمعيت کشور سالمند بوده است ولی امروز اين آمار به ۱۲درصد افزايش يافته است و متعاقب آن بيماري‌های آنکولوژی و بيماري‌های کهنسالی نيز افزايش مي‌يابد به طوری که در سا‌ل‌های آينده ما با سونامی بيماري‌های هماتولوژی در کشور مواجه خواهيم بود.

 

6ارديبهشت :تصرف 10 هکتار از اراضی جنگلی دنا

آفتاب: معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبيعی کهگيلويه و بويراحمد از تصرف غيرقانونی 10 هکتار از اراضی جنگلی دنا واقع در روستاهای حاشيه شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا خبر داد.

محمدرضا جهان آرا در گفت‌وگو با ايلنا گفت: متاسفانه فردی با هويت معلوم اقدام به تصرف و تخريب 10 هکتار از اراضی جنگلی دنا نموده است که پرونده وی هم اکنون در دادگستری شهرستان دنا در حال پيگيری می باشد.

وی گفت: با استفاده از مجاری قانونی بويژه همراهی دادگستری استان جلوی تصرف اراضی جنگلی در کهگيلويه و بويراحمد را می گيريم بطوريکه در سال 90 شاهد کاهش ميزان تصرفات در اراضی جنگلی اين استان بوده ايم.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبيعی کهگيلويه و بويراحمد ، ميزان تصرف اراضی جنگلی در استان طی سال 90 را 56 هکتار دانست و يادآور شد: اين درحاليست که ميزان تصرفات در سال 89 عددی معادل 85 هکتار بوده است.

جهان آرا ، تعداد پرونده های متخلفين معرفی شده به دادگستری کهگيلويه و بويراحمد در سال های 89 و 90 را به ترتيب 52 و 37 پرونده ذکر و خاطرنشان کرد: متاسفانه ميزان اراضی تصرف شده در سال 88 و 87 نيز به ترتيب 98 و 66 هکتار بوده است.

تصرف 10 هکتار از اراضی ملی در منطقه کوخدان و حاشيه روستاهای علی آباد و اخوان آباد شهرستان دنا صورت گرفته است.

20 درصد جنگل های حوزه زاگرس در کهگيلويه و بويراحمد واقع شده است که معادل 12 درصد جنگل های کشور می باشد.

عبور خطوط لوله گاز از بندر عسلويه بسمت اصفهان ، دکل های برق ، عشاير کوچرو، بوته کنی های گسترده ، آتش سوزی ها ، تصرفات و تخريب ها از جمله خطرات جنگل های حوزه زاگرس در کهگيلويه و بويراحمد محسوب می شوند.

۶ارديبهشت:  قدرت خريد مردم  ۴۰درصد كاهش يافته است

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايلنا، نادران که در صحن علنی مجلس سخن مي‌گفت، ادامه داد: اجرای قانون هدفمندی و نحوه اجرای آن به اعتقاد من انحراف از قانون بود و باعث شد عوارض تورمی در جامعه حاکم شود که اين مساله حساسيت‌های اجتماعی را بر ‌مي‌انگيزد‌.

نادران افزود: به استناد گزارش‌های کار‌شناسی شده وقتی اعلام ‌مي‌کنند تورم ۲۰ درصد اثرش بر دهک‌های پايين بيش از دو برابر است يعنی هر خانوار ۴۰ درصد قدرت خريدش را از دست مي‌دهد.

وی افزود: دولت از جاهايی برداشت کرده است که اجازه برداشت نداشته، همچنين استقراض دولت از بانک مرکزی و برداشت از درآمد حاصل از فروش نفت که معادل ۱۲ هزار ميليارد ريال شده است اقدام درستی نبود، عليرغم اختصاص بخشی از درآمد‌ها در قانون هدفمندی به خانوار‌ها، دولت از بخش‌های ديگر که سهم توليد بود به سمت خانوار‌ها سرازير کرد که ما امروز شاهد نابساماني‌ها هستيم. بنا بر گزارش‌های نهادهای نظارتی تخلف‌های انجام گرفته سبب شد که نرخ تورم شيب صعودی پيدا کند و اين سير صعودی ادامه بيابد و به جامعه فشار وارد شود.

۵ارديبهشت : کليه آمار اعلام شده انتخابات نهمين دوره مجلس بين ۲۵ تا ۳۰ درصد بيش از نرخ واقعی مشارکت مردم بوده است.

سحام نيوز: دو نفر از حقوقدانهای شورای نگهبان در ديدار نوروزی با يکی از مقامات عالی رتبه کشور ميزان مشارکت مردم در انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی اسفند ۱۳۹۰ را به شرح زير اعلام کرده اند:

نرخ مشارکت در کل کشور: ۳۸٪ سی و هشت درصد واجدان شرايط در کل کشور

نرخ مشارکت در تهران: ۱۸٪ هجده درصد واجدان شرايط در تهران

ميزان آراء سفيد و باطله: ۸٪ هشت درصد آرای اخذ شده

اين در حالی است که وزير کشورنتايج رسمی اين انتخابات را در مصاحبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ اين گونه اعلام کرده بود:

نرخ مشارکت در کل کشور: ۶۴/۲٪ شصت و چهار و دو دهم درصد واجدان شرايط در کل کشور

تعداد رأی دهندگان: ۲۶۴۷۲۷۶۰ نفر  بيست و شش ميليون و چهارصد و هفتاد و دو هزار و هفتصد و شصت نفر

نرخ مشارکت در تهران، ري، اسلام شهر و شميرانات: ۴۸٪ چهل و هشت درصد واجدان شرايط در تهران

به گزارش سايت جرس؛ آن مقام عالی رتبه کشور پس از شنيدن آمار واقعي، می پرسد «آيا رهبری از اين آمار اطلاع دارند؟» حقوقدانهای شورای نگهبان پاسخ می دهند که گزارش آمار واقعی انتخابات به عرض معظم له رسيده است اما آمار کل کشور روی منحنی برده شده است و کليه آمار اعلام شده بين ۲۵ تا ۳۰ درصد بيش از نرخ واقعی مشارکت مردم بوده است.

منابع خبری سحام گزارش داده اند که آن مقام عاليرتبه، رئيس مجمع تشخيص مصلحت بوده است.

 

۵ارديبهشت ۵۶۳:  پورشه سال گذشته به ايران وارد شد

براساس آمار گمرک ايران در سال گذشته ۵۶۳ دستگاه انواع خودروهای پورشه به ارزش بيش از ۴۹٫۸ ميليون دلار وارد ايران شد.

خودروهای پورشه عمدتا از امارات وارد ايران شدند. تعداد بسياری محدودی از اين خودرو نيز از طريق بحرين، اتريش و آلمان وارد ايران شدند. مدلهای وارداتی پورشه به ايران شامل پانامرا،‌ کاين،‌ باکستر، کررا و‌ کيمن مي‌شوند. پورشه برنامه خود را برای سال جاری واردات ۸۰۰ دستگاه از خودروهايش به ايران اعلام کرده بود.

به گزارش ايسنا، چندی پيش مدير روابط عمومی پورشه از قصد اين شرکت برای خروج از ايران تحت فشارهای آمريکا خبر داد. هرچند نماينده پورشه در تهران اين خبر را تکذيب کرد. از سوی ديگر فاکس نيوز نيز چند روز پيش از فروش ۱۷ ميليون دلار شرکت خودروسازی پورشه در ايران طی تنها چند ماه گذشته خبر داد.

واردات بيش از ۵۰۰ دستگاه پورشه به ايران طی يک سال اتفاقی بي‌سابقه محسوب مي‌شود. به طوری که فروش پورشه در ايران حتی از شرکت بی.ام.و نيز پيشی گرفته است. اين در حالی است که بی.ام.و نسبت به پورشه سابقه بسياری بيشتری در زمينه فعاليت در بازار خودروی ايران دارد. فروش بی.ام.و در ايران در سال گذشته حتی به نصف فروش پورشه هم نرسيد.

فرانس پرس نيز در گزارشی نوشته است: ثروتنمدان ايرانی بيش از ۳۶۰ هزار دلار برای خودروهای آخرين مدل مي‌پردازند. يک فروشنده خودرو در تهران گفت: اين خريداران برای اين خودروها پيش پرداخت مي‌پردازند که معمولا ۲ تا ۳ برابر بيش از ميزان پرداختی در خارج از ايران است. در سال گذشته حدود ۵۶۳ دستگاه مدل مختلف پورشه به ارزش ۵۰ ميليون دلار پيش از پرداخت ماليات واردات در ايران فروخته شده است.

بر اساس اين گزارش، پورشه درنظر دارد در سال جاری شمسي۸۰۰ دستگاه خودرو در ايران به فروش رساند.

در حالی که ثروتمندان ايرانی ۱۱۰ هزار دلار تا ۳۶۰ هزار دلار برای خودروهای لوکس مي‌پردازند، کارگران ايرانی به طور متوسط ۷۰۰ دلار حقوق مي‌گيرند.

بازار خودروی ايران به شدت در مقابل واردات حفاظت مي‌شود و با وجود تقاضای رو به رشد که بيشتر توليدات داخلی را شامل مي‌شود، در سال گذشته تنها ۴۰ هزار دستگاه خودرو وارد اين کشور شده است. تقاضای داخلی برای خودروهای توليد داخل اين کشور سالانه برابر با ۶/۱ ميليون خودرو است.

درحال حاضر حدود ۱۴ ميليون خودرو در جاده‌های ايران وجود دارد که بيش از ۲ برابر ۶ ميليون خودرو ثبت شده در سال ۲۰۰۵ است.

 

۵ارديبهشت : قربانيان حوادث رانندگی در ايران، بيشتر از جنگ بوسنی!

آفتاب: تعداد کشته‌های حوادث رانندگی آنقدر در رسانه‌ها تکرار شده و رنگ عادت به خود گرفته که ديگر آمار 17 هزار مرگ و مير در 10ماهه اول سال 90آنقدرها هم برايمان تکان دهنده نيست. اين درحالی است که در جنگ بوسنی و هرزگوين که از آن به عنوان جنايت عليه بشريت نام برده مي‌شود 11 هزار نفر کشته شدند.

کارشناسان حوزه ترافيک و حمل و نقل معتقدند که آمار بالای مرگ و مير ناشی از حوادث رانندگی در کشور تنها از نبود فرهنگ درست رانندگی ناشی نمی شود بلکه بخشی از آن نيز به ناايمن بودن راهها و عدم نظارت درست بر حمل و نقل کشور بازمی گردد.

افلاکی به افزايش استفاده کنندگان از ناوگان حمل و نقل شخصی و افزايش سريع تعداد خودروها و رانندگان جوان اشاره می کند و می گويد: با وجود اين پيشرفتها بسترسازی فرهنگی مناسبی صورت نگرفته و پيشرفت زيادی نيز در حوزه سخت افزاری نداشتيم. به گونه ای که هنوز برخی راههای ما متعلق به 70 سال پيش است، در آن زمان حجم تقاضای تردد و سرعت خودروها اينقدر بالا نبود و جاده براساس نياز زمان خود طراحی و ساخته شده است. يعنی در حال حاضر ما از جاده ای استفاده می کنيم که برای سرعت 50 تا 60 کيلومتر طراحی و ساخته شده ولی در آنها با سرعت 90 تا 100 کيلومتر رانندگی می کنيم، همين موضوع سبب بسياری از مشکلات ايمنی است و برای حل اين مسئله بايد راهها مناسب سازی و نقاط حادثه خيز اصلاح هندسی شوند.

دکتر غدير مهدوي، سرپرست پژوهشکده بيمه مرکزی ايران نيز بر لزوم ايجاد پژوهشگاهی در زمينه حمل و نقل در کشور تاکيد می کند و می گويد: هر ساله تعداد قابل ملاحظه ای از شهروندان ايرانی بر اثر تصادف اتومبيل جان خود را از دست می دهند و تعداد بيشتری دچار جرح و يا خسارتهای ناشی از آن می شوند. به بيانی روشنتر در سالهای گذشته سالانه در حدود 26 هزار نفر از هموطنان ايرانی جان خود را در تصادفات از دست داده اند و حدود 10 برابر اين تعداد مجروح شده اند. طبق آمار، ايران در ميان 190 کشور دنيا، از نظر عدم ايمنی از جهت تصادفات رانندگی رتبه 189 را به خود اختصاص داده است و تنها کشور سيرالئون بوده است که وضعيت نامناسبتری از ايران داشته است.

وی با بيان اينکه در نتيجه اين تصادفات، زيانهای غيرقابل جبرانی بر اقتصاد کشور وارد می شود، می گويد: تعداد تلفات جاده ای کشور در سال با تلفات يک جنگ تمام عيار برابری می کند و بر اساس برآوردهای علمی پرفسور آيتي، رقم خسارتهای مستقيم و غير مستقيم آن از 7 درصد توليد ناخالص ملی کشور افزونتر است. اين در حالی است که می توان با تدوين و اجرای يک برنامه 4 تا 5ساله اين تصادفات را به نصف و حتی يک سوم ميزان فعلی رساند.

وی متوسط جهانی مرگ ومير در اثر حوادث رانندگی را 14تا 15 نفر در هر 100هزار نفر ذکر می کند و يادآور می شود: اين ميزان در کشور ما 30 نفر در هر 100 هزار نفر يعنی تقريبا دو برابر ميانگين جهانی است. در حالی که با تدوين و اجرای يک برنامه جامع می توان اين ميزان را به نصف کاهش داد.

بر اساس آمار، اگر چه ضريب خسارت بيمه شخص ثالث از 130 درصد در سال 1380 به 92 درصد در سال 1389 کاهش يافته است، اما در سال 1389، در 531 هزار، 23 هزار و 200 فوتی و 312 هزار مجروح در شرکتهای بيمه ثبت شده است، که بطور نسبی يکی از بالاترين آمارهای جهانی در زمينه حوادث مربوط به وسايل نقليه است.

سرپرست پژوهشکده بيمه ادامه می دهد: در سال 1389 از حدود59هزار ميليارد ريال حق بيمه عايد شده ،31هزار و 326 ميليارد ريال آن مربوط به اتومبيل (حدود 53 درصد) بوده و از 41هزار و 121 ميليارد ريال خسارت پرداختی25هزار و 6 ميليارد ريال آن نيز (حدود 60 درصد) مربوط به اتومبيل است.

به گزارش مهر، وی با اشاره به اينکه حدود 60 درصد از ريسک صنعت بيمه مربوط به اتومبيل است، خاطرنشان می کند: به همين دليل صنعت بيمه بايد با جديت برای کاهش اين ريسک برنامه ريزی کنند. از اين رو ما برای هر نوع همکاری در زمينه ايجاد پژوهشگاه جامعی در زمينه حمل و نقل برای کاهش حوادث رانندگی و در نتيجه بهبود ريسک صنعت بيمه آمادگی داريم.

 

۴ارديبهشت :سالانه صدها کارگر در اثر نبود ايمنی در محيط کار دچار معلوليت می شوند و جان خود را از دست می دهند

کلمه: سالانه صدها کارگر در اثر نبود ايمنی در محيط کار دچار معلوليت می شوند و جان خود را از دست می دهند.

کارگران معتقدند که وزارت کار نظارت جامعی در خصوص وضعيت ايمنی و مشکلات حقوقی کارگران ندارد.

در خصوص تعداد مجروحان و قربانيان حوادث ناشی از نبود ايمنی در کارخانجات و محل های کار هنوز آماری در دست نيست.

آتش سوزي، سقوط از بلندي، عدم استفاده از لباس و کلاه ايمنی و عوامل متعدد ديگری موجب شده که همه ساله تعدادی از کارگران در محل کار خود آسيب ببينند و تاکنون اقدامی برای پيشگيری موثر انجام نشده است، هرچند که دولت معتقد است تعداد قربانيان طی سال گذشته ۱۵ درصد کاهش يافته است.

 

 

۴ارديبهشت : عضو کميسيون انرژی: مردم نمی توانند قبض ها را پرداخت کنند

اعتدال

حسين اميری خامکانی عضو کميسيون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبری تحليلی اعتدال ، گفت: قبض های گاز بالای يک ميليون تومان برای برخی مردم آمده است ، اين در حالی است در سال 90 در بخش هدفمندی يارانه ها طبق مصوبه قانون بودجه ، قرار نبود بيش از از 20 درصد در حامل های انرژی و موارد لازم افزايش قيمت داشته باشيم.

نماينده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت در بحث قيمت های گاز که بايد نهايتا افزايش 20 درصدی قيمت را اعمال می کرد ، بيش از اينها قيمت را افزايش داده است؛ در حوزه انتخابی ما برای خانواده هايی با درآمد متوسط که از يک يا دو بخاری گازی در منزل استفاده می کردند تا يک ميليون و صد و پنجاه هزار تومان قبض گاز آمده است ؛ دولت توجه کند که مردم نمی توانند قبض ها پرداخت کنند.

 

 

۴ارديبهشت : گزارش فرانس پرس از "ريخت و پاش" ثروتمندان در ايران و خريد خودروهای 360 هزار دلاری

انتخاب

فرانس پرس نوشت: با وجود تحريمات، ثروتمندان ايرانی به خودرهای لوکس روی آورده و حاضر به پرداخت مبالغی به مانند 360 هزار دلار بابت اين اتومبيل ها هستند.

به گزارش سرويس بين الملل انتخاب، يک فروشنده ماشين به خبرنگار فرانس پرس گفت: خريداران قبل از تحويل خودور تمام پول را پرداخت می کنند که در کل 2 يا 3 برابر قيمت اصلی آن است.

بر اساس گزارش يکی از روزنامه های ايران، در سال گذشته، 563 مدل مختلف "پورش" در ايران به فروش رفت که ارزشی بالغ بر 50 ميليون دلار دارد.

به نوشته ی فرانس پرس، هدف پورش فروش 800 خودرو در سال جديد ايرانی است. "مازراتی" هم به دنبال افتتاح نمايشگاه فروش خودرو در هفته های آينده است. "مازراتی" و "پورش" به دنبال شکست بنز و بی ام دبليو در ايران هستند.

ريخت و پاش اين قشر ثروتمند از ايرانيان با نحوه زندگی مردم عادی ايران در تضاد است. آنها با تورم 20 درصد و نرخ بيکاری 12 تا 25 درصد مواجه هستند.

در حالی که ثروتمندان مبالغی مانند 110 هزار دلار(مانند پورش باکستر) تا 360 هزار دلار(مانند پورش پانامرا توربو يا مازراتی گرن توريزمو) به راحتی برای خريد يک خودور می پردازند، برخی ديگر از ايرانيان با حقوق 700 دلار در ماه به زندگی خود ادامه می دهند.

بازار خودرو ايران به شدت در مقابل واردات محافظت می شود و تنها 40 هزار خودور در سال گذشته به ايران وارد

شد. هم اکنون، ارزيابی می شود که 14 ميليون خودرو در جاده های ايران حضور داشته باشد.

 

۴ارديبهشت : صد هزار كارگر سال گذشته اخراج شده‌اند

ايلنا: دبير کل خانه کارگر با اشاره به تعطيلى رسمى روز ۱۱ ارديبهشت طبق قانون كار، اظهار كرد: در صورتی که کارفرمايان با تعطيلی اين روز موافقت نکنند تشکل‌های کارگری مي‌توانند شکايت کنند.

دبير کل خانه کارگر وضعيت واحدهای توليدی کشور را بحرانی اعلام کرد و گفت: طبق آمارهای رسمی طی سال گذشته ۱۰۰ هزار کارگر در بيش از يک هزار واحد توليدی اخراج شده‌اند.

محجوب نرخ بيکاری زنان را دو برابر نرخ بيکاری مردان اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: زنان در بسياری از واحدهای بزرگ و قاليبافی گاهی دو سوم دستمزد مصوب شورای عالی کار را دريافت مي‌کنند. اما به دليل ترس از دست دادن شغل از شکايت صرفنظر مي‌کنند.

محجوب در بخش ديگری از سخنان خود خواستار توقف فاز دوم اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها در واحدهای توليدی کشور شد و گفت: از دولت درخواست مي‌کنيم که ۲۸ هزار تومان درامد فاز دوم قانون هدفمندی يارانه‌ها را مجددا به خزانه بازگرداند و مردم را از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی معاف کند.

 

۴ارديبهشت : آمار رسمی و غير رسمی مبتلايان به ايدز در کشور

سلامت نيوز: وزير بهداشت٬ درمان و آموزش‌پزشکي٬ با انتقاد از نبود اطلاع‌رسانی کافی برای جلوگيری از شيوع بيماری ايدز در رسانه ملي٬ گفت: اداره ارتقا اداره ارتقا سلامت و آموزش‌های همگانی وزارت بهداشت درصدد است که به رسانه‌ها به‌صورت رايگان خدمات و برنامه‌های مبارزه با ايدز را ارائه مي‌کند.

وزير بهداشت٬ درمان و آموزش‌پزشکي٬ با اشاره به شناسايی حدود ۲۲ هزار ايرانی مبتلا به ايدز، گفت: آمارهای جهانی مبنی بر آن است که آمارهای واقعی مبتلايان به ايدز در کشورها بايد چهار برابر آمارهای شناسايی ارزيابی شوند٬ بنابراين بيش از ۸۰ هزار فرد مبتلا به ايدز در کشور وجود دارد که در اين ميان يک چهارم آن‌ها شناسايی شده‌اند٬ البته اين ميزان نسبت به آمار دنيا، آمار بالايی نيست، اما نسبت به فرهنگ کشور آمار بالايی است.

وزير بهداشت٬ درمان و آموزش‌پزشکی بيشترين مبتلايان به ايدز را مربوط به معتادان تزريقی اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون هفت درصد از مبتلايان به ايدز را افراد در معرض خطر مسايل اخلاقی و رفتاری تشکيل مي‌دهند که با افزايش رفتارهای پرخطر در آينده ممکن است با آتشفشانی از بيماری ايدز در کشور روبه‌رو شويم.

 

 

۴ارديبهشت: گزارش بانک مرکزی از گرانی ۱۸ تا ۱۴۶درصدی ۳۳قلم کالای اساسی

فارس

گزارش رسمی بانک مرکزی از گرانی 18 تا 146 درصدی 33 قلم کالای اساسی و مواد غذايی در تهران طی يک سال گذشته خبر می دهد.

خبرگزاری فارس: گزارش بانک مرکزی از گرانی 18 تا 146درصدی 33 قلم کالای اساسی

نگاهی به آمار قيمت 40 کالای اساسی و مواد غذايی در تهران در تاريخ منتهی به 26 فروردين ماه 90 و 25 فروردين ماه 91 نشان می دهد، طی يک سال گذشته قيمت 33 کالای اساسی و مواد غذايی از 18 تا 146 درصد گران شده است.

 

* سبزيجات رکورددار گرانی

 

بنابراين گزارش، رکورددار گرانی در يک سال گذشته سبزی های برگی بوده است که با رشد 146 درصدی قيمت از کيلويی 615 تومان به 1516 تومان افزايش يافت. گوجه فرنگی با رشد 107 درصدی قيمت در رتبه دوم است که از کيلويی 838 تومان در فروردين 90 به 1850 تومان در فروردين 91 رسيد و خيار با رشد 90.1 درصدی قيمت و افزايش از کيلويی 982 تومان به 1867 تومان رتبه سوم گرانی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش فارس؛ قيمت ديگر سبزی ها نيز به اين شکل تغيير يافته که کدوسبز با رشد 76.4 درصدی قيمت از کيلويی 929 تومان به 1639 تومان، بادنجان با رشد 39.1 درصدی قيمت از 955 تومان به 1329 تومان و لوبيا سبز نيز با رشد 18 درصدی قيمت از 2116 تومان به کيلويی 2498 تومان افزايش يافت.

پياز و سيب زمينی تنها سبزيجاتی هستند که در يک سال گذشته دچار کاهش قيمت شدند و هر کدام به ترتيب 9 و 37 درصد افت قيمت داشته اند.

 

*رشد 50 درصدی قيمت گوشت گوساله/گرانی 39درصدی مرغ

 

گزارش بانک مرکزی حاکی است، قيمت گوشت گوسفندی با استخوان از کيلويی 15644 تومان در فروردين 90 به 22739 تومان در فروردين 91 افزايش يافته که رشد 45.3 درصد را نشان می دهد. گوشت گاو و گوساله بی استخوان نيز با رشد 50.1 درصد قيمت از کيلويی 11557 تومان به 17354 تومان رسيد.

به گزارش فارس، قيمت گوشت مرغ نيز در يک سال گذشته 39.1 درصد افزايش يافت و از کيلويی 3476 تومان به 4838 تومان رسيد.

 

* گرانی 30درصدی روغن و 30 درصدی قند و شکر

 

گرانی 27.8 درصدی قند و 36.5 درصدی شکر در يک سال گذشته شيرينی خود را بر کامها تلخ کرده است و شاهد افزايش قيمت قند از کيلويی 1423 تومان به 1820 تومان و شکر از 1164 تومان به 1589 تومان بوديم.

چای خارجی در اين مدت با رشد 33 درصدی قيمت از بسته 500 گرمی 5264 تومان به 7005 تومان رسيد و روغن نباتی مايع نيز از ليتری 1952 تومان به 2579 تومان رسيد که رشد 32.1 درصدی را نشان می دهد و روغن نباتی جامد حلب 5 کيلويی از 10383 تومان به 13524 تومان رسيد که 30.2 درصد رشد داشته است.

 

* رشد 26 تا 59 درصدی قيمت لبنيات

 

بر اساس اين گزارش، انواع لبنيات در يک سال گذشته رشد 26 تا 59 درصدی قيمت داشته است. در اين بين پنير غيرپاستوريزه با رشد 59 درصدی قيمت از کيلويی 7230 تومان در فروردين 90 به 11500 تومان افزايش يافت و پنير پاستوريزه هم با رشد 52.4 درصدی قيمت از 1519 تومان در يک بسته 450 گرمی به 2316 تومان رسيد.

به گزارش فارس، قيمت ماست پاستوريزه از کيلويی 1138 تومان در فروردين سال گذشته به 1596 تومان در سال جاری رسيد که رشد 40.2 درصدی قيمت را نشان می دهد. ماست غيرپاستوريزه نيز با رشد 36.9 درصد قيمت از 1174 تومان به 16.8 تومان رسيد.

 

* حبوبات 45 درصد و برنج 28 درصد گران شد

 

بر اساس گزارش بانک مرکزي، قيمت برنج وارداتی غيرتايلندی با رشد 26.6 درصدی از 2120 تومان به 2686 تومان، برنج داخله درجه يک با رشد 25.2 درصد از 3318 تومان به 4155 تومان و برنج داخله درجه دو با رشد 45.2 درصد از 2105 تومان به 3058 تومان رسيد.

تخم مرغ يکی از معدود کالاهايی است که در طول سال گذشته کاهش قيمت داشته و از شانه دو کيلويی 5347 تومان به 5276 تومان رسيد.

به گزارش فارس، قيمت انواع حبوبات نيز به شرح زير طی يک سال گذشته افزايش داشته است: نخود 55.9 درصد، لپه نخود 57 درصد، عدس 30.7 درصد، لوبيا چيتی 38.3 درصد، لوبيا چشم بلبلی 32.6 درصد، لوبيا سفيد 60.6 درصد و لوبيا قرمز 29.3 درصد.

 

* گرانی 27 درصدی ميوه/سيب و ليمو ارزان شدند

 

آمار بانک مرکزی حاکی است: قيمت پرتقال درجه يک با رشد 26.3 درصدی از کيلويی 1835 تومان به 2319 تومان و پرتقال درجه دو با رشد 7درصدی از 1184 تومان به 1267 تومان رسيد. نارنگی نيز با رشد 67.8درصدی قيمت از کيلويی 1786 تومان به 2997 تومان افزايش يافت.

درحالی هندوانه در اين مدت 64.2 درصد گران شد و از کيلويی 627 تومان به 1030 تومان رسيد که ليموشيرين در يک سال اخير 8 درصد ارزان شد.

بر اساس اين گزارش، قيمت سيب قرمز تخم لبنان 18 درصد و سيب زرد تخم لبنان 14 درصد در يک سال گذشته کاهش داشته است.

 

۴ارديبهشت :  ۲۴ ميليارد دلار چک برگشتی در ۱۱ ماه

بر اساس آمار بانک مرکزی ايران، با وجود کاهش ميزان مبادلات اقتصادی در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال پيش از آن، ميزان چک‌های برگشتی افزايش داشته است. مبلغ چک‌های برگشتی در طول شش سال اخير حدود ۱۳ درصد بيشتر شده است.

خبرگزاري‌های ايران در شهريور ماه سال ۱۳۹۰ از رکوردشکنی ميزان چک‌های برگشتی در ۵ ماهه‌ی نخست سال خبر دادند. اين رکوردشکنی همچنان ادامه دارد.

بر اساس آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران، رشد چک‌های برگشتی در ۱۱ ماهه‌ی نخست سال گذشته نسبت به سال پيش از آن در حدود سه دهم درصد بوده است.

گرچه اين رقم به نظر چندان بزرگ نيست اما اگر اين مقايسه بر اساس مبلغ اسناد برگشت خورده صورت گيرد، رشد چک‌های برگشتی نزديک به ۲۵ درصد خواهد بود.

از نظر تعداد برگ نيز در ۱۱ ماهه نخست سال ۹۰، دوازده و نيم درصد بيشتر چک برگشتی وجود داشته است که رکوردی جديد در اقتصاد ايران محسوب مي‌شود.

اگر مبلغ چک‌های برگشتی بر اساس دلار (با توجه به قيمت آن در بازار آزاد) محاسبه شود، نتيجه هشدار دهنده‌ای را نمايان مي‌کند. بيش از ۲۴ ميليارد دلار از کل مبادلات صورت گرفته توسط چک از فروردين تا بهمن ۱۳۹۰، بدون پرداخت مانده است.

اين در حالی است که حجم مبادلات در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال پيش از آن کاهش پنج و هفت‌دهم درصدی داشته، اما مبلغ چک‌ها هشت دهم درصد افزايش يافته است.

بر اساس آمار قوه قضائيه ايران بيشترين تعداد ۱۱ ميليون پرونده‌ای که سالانه در دادگاه‌های ايران تشکيل مي‌شود، مربوط به طلاق و چک‌های برگشتی است.

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©