Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ برابر با  ۰۴ می ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱  برابر با ۰۴ می ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش :

ایران در آئینه آمار(۹۳)

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ـ ۳ ماه مه  ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش :

اعطای يکصد مجوز مهد کودک به مساجد

بيكاری ۵۰ كارگر كارخانه شهر دارو به دليل کمبود مواد اوليه توليد

گزارش بانک مرکزی: رشد ۱۵۶ درصدی قيمت برخی مواد غذايی

عدم تمديد قرارداد و بيكاری 100 نفر از كارگران داروسازی كوثر

گزارشی تکان دهنده درباره افزايش آمار خودکشی در تهران و ايران

ايران چهارمين کشور سرکوبگر مطبوعات جهان است

افزايش قيمت ۵۰ درصدی شير و ۴۵ درصدی گوشت+جدول قيمت ها

کاهش اشتغال:خروج ناگهانی۵۰۰هزار نفر از بازار کار

واردات ۲۴ میلیارد دلاری، چهار برابر نیاز واقعی کشور

اخراج بيش از ۱۲ درصدی کارگران پيمانی در سال ۹۰

گزارش مهر از بازار کار ايران:احتمال وقوع سونامی بيکاری

هشدار سازمان بين‌المللی کار نسبت به وضعيت اشتغال در جهان

بيكارى ۴۰۰ نفر در كاشان از ابتداى سال/ كار بدون تعطيلى و مرخصى و مزايا

کاهش ۶۰ سانتي‌متری آب دريای خزر نسبت به سال گذشته

نبود امنيت شغلي؛ ۸۰ درصد کارگران اميدی به حقوق آخر برج هم ندارند

درد بی پايان مجروحان شيميايی جنگ با عراق»:۳۵۰حمله شيميايي، ۱۸۰۰تن گاز خردل،  ۶۰۰تن گاز سارين و ۴۰۰ تن گاز صابن ، حداقل يک ميليون نفر مصدوم شيميايی...

بيكارى ۴۰ درصدى صيادان طى يك سال گذشته

مراكز راديولوژی كشور در آستانه ورشكستگی

جابجايی ۱۱۵۰ميليارد تومان از بودجه سلامت به جيب وزارت راه

نرخ بيكارى امسال در ۳۰ سال گذشته بي‌سابقه خواهد بود

شدت شيوع آسم در ميان کودکان کمتراز 8 سال:ابتلای دو سوم پسران و يک سوم دختران

 

۱۴ارديبهشت :اعطای يکصد مجوز مهد کودک به مساجد

آفتاب: رئيس سازمان بهزيستی کشور از اعطای يکصد مجوز مهد کودک به مساجد کشور با عنوان "مسجد مهد" خبر داد.

رئيس سازمان بهزيستی کشور ادامه داد: مساجد ظرفيت بالايی در پرورش کودکان ايفا کرده و مي‌توانند کودکان را در فضای دينی و معنوی آموزش دهند ضمن اينکه بر اساس آمار ميزان فعلی برنامه‌های آموزشی دينی در مهدهای کودک 94 درصد است.

وی با اشاره به آمادگی اعطای مجوز به يک هزار مهد کودک جديد اضافه کرد: تلاش داريم در سال جاری ظرفيت مهدهای کودک را از 10 درصد فعلی به 15درصد برسانيم و به بيش از پانزده هزار واحد ارتقاء کمی بدهيم.

 

۱۴ارديبهشت :شهرستانى با ۱۳ هزار كارگر ساختمانى و ۷۰۰ سهميه بيمه در سال

ايلنا: عبدالله قدميارى كه به خبرگزارى ايلنا مراجعه كرده بود، با انتقاد از كمبود سهميه بيمه كارگران ساختمانى اين شهرستان اظهار كرد: در نظر گرفتن 700 سهميه در سال براى شهرستانى كه بيش از 13 هزار نفر كارگر ساختمانى دارد بي‌عدالتى است.

اين فعال كارگرى خواستار افزايش سهميه بيمه كارگران ساختمانى شهرستان نيشابور شد.

 

 

۱۴ارديبهشت :بيكاری ۵۰ كارگر كارخانه شهر دارو به دليل کمبود مواد اوليه توليد

آفتاب: يك فعال كارگرى در شهريار گفت: ۵۰ کارگر قراردادی کارخانه «شهر دارو» بعد ازاتمام تعطيلات نوروزی تمديد قرار داد نشدند.

سيد حسين باقريان در گفتگو با ايلنا ضمن اشاره به اينکه اکثر واحد‌های صنعتی و دامداري‌های منطقه شهريار در نخسين روز‌های سال ۹۱ اقدام به تعديل نيرو کرده‌اند، افزود: به دليل كمبود مواد اوليه توليد در پى تحريم‌ها، واحد توليدی شهر دارو ۵۰ نيروی قراردادی خود که سابقه کار و فعاليت بعضی از اين کارگران به ۱۳ سال نيز مي‌رسد را اخراج کرده است.

دبير اجرايى خانه كارگر شهريار توضيح داد كه اين شرکت در مجموع ۲۶۵ کارگر قراردادی و رسمی دارد از اين تعداد حدود ۳۵ نفر كارگر رسمی و مابقی قراردادی و پيمانی مي‌باشند.

 

 

۱۳ارديبهشت :عدم تمديد قرارداد و بيكاری 100 نفر از كارگران داروسازی كوثر

آفتاب: يكى از كارگران اخراجى كارخانه داروسازى كوثر در تماسى با خبرگزارى ايلنا از عدم تمديد قرارداد و اخراج حدود 100 نفر از كارگران از ابتداى سال خبر داد.

خبرنگار ايلنا جهت پيگيرى صحت خبر با يك فعال كارگرى در كارخانه داروسازى كوثر تماس گرفت و او با تاييد خبر اخراج 100 كارگر قراردادى و پيمانى در پى عدم تمديد قرارداد كاري‌شان بعد از تعطيلات نوروز، گفت: دليل تمديد نشدن قرارداد اين كارگران متوقف شدن توليد اين كارخانه است.

اين كارگر با اشاره به اينکه در سال گذشته تعداد کارگران اين واحد توليد دارو به ۲۳۰ نفر مي‌رسيد افزود: امسال تنها130 كارگر در اين كارخانه باقى مانده‌اند كه با وجود فقدان مواد اوليه توليدى هم صورت نمي‌گيرد و آنها عموما بيكارند.

اين فعال کارگری ادامه داد: کارخانه توليد دارو کوثر به تبع وجود مشکلات موجود در سال گذشته فقط از دو قلم داروی خود ۲۰ درصد ضرر کرده است.

 

 

۱۳ارديبهشت :گزارش بانک مرکزی: رشد ۱۵۶ درصدی قيمت برخی مواد غذايی

مردمک:جديدترين گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به هشتم ارديبهشت، که امروز چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ماه در رسانه‌های ايران منتشر شد نشان مي‌دهد که قيمت بعضی از اقلام نسبت به مدت مشابه سال قبل تا ۱۵۶ درصد رشد داشته‌ است.

بانک مرکزی گزارش خود را بر اساس متوسط قيمت خرده‌فروشی ۱۱ گروه از مواد خوراکی در تهران منتشر کرده که بر اين اساس بيشترين افزايش قيمت با ۱۵۶ درصد مربوط به سبزي‌های برگی در مقايسه با مدت مشابه سال قبل است. به جز سبزي‌، گوجه‌فرنگی هم رشد ۱۴۰ درصدی را نسبت به همين مدت داشته است.

گزاش ميدانی خبرگزاری فارس هم نشان مي‌دهد که در حال حاضر قيمت گوجه‌فرنگی در بازار تهران به کيلويي۳۵۰۰ تومان رسيده است.

موضوع افزايش قيمت‌ها برای بعضی از ميوه‌ها مانند نارنگی هم صدق مي‌کند که ۱۰۶ درصد گران‌تر شده است.

در گزارش بانک مرکزی آمده است که قيمت ماست پاستوريزه هم در هفته گذشته به کيلويی ۱۸۳۲ تومان رسيده است. اين افزايش قيمت در مقايسه با سال گذشته در همين هفته ۶۱ درصد است.

پنير غير پاستوريزه و شير هم در بين لبنيات شاهد افزايش قيمت شش تا هشت درصدی بوده است.

در هفته مورد اشاره، قيمت گوشت گوسفند و گوشت تازه و گوساله گران‌تر شد در حالی که قيمت گوشت مرغ کمی نسبت به هفته قبل کاهش پيدا کرد.

در حال حاضر گوشت گوسفند به کيلويی ۲۳ هزار و ۱۷۷ تومان رسيده و قيمت گوشت تازه گاو و گوساله هم ۱۷ هزار و ۶۱۵ تومان است. اين در حالی است که قيمت تخم مرغ و قند در اين مدت نسبت به هفته قبل کاهش داشته است.

در گروه ميوه‌های تازه قيمت هندوانه يک درصد کاهش داشت و قيمت ساير اقلام اين گروه هم بين يک تا دو درصد کاهش را تجربه کرد.

 

«کاهش ۵۰ درصدی قدرت خريد مردم»

 

در اين ارتباط امروز محمد خوش‌چهره، عضو کميسيون اقتصادی مجلس با انتقاد از سياست‌های اقتصادی دولت به روزنامه اعتماد گفت که در حال حاضر علاوه بر از دست رفتن ارزش پول ملی ۴۰ تا ۵۰ درصد مردم قدرت خريد خود را از دست داده‌اند.

اين در حالی است که مرکز آمار کشور ميزان تورم در اسفندماه سال گذشته را ۲۱ درصد اعلام کرده، اما بسياری از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که نرخ واقعی تورم بسيار بيشتر از اين است.

بر اين اساس قرار است مبلغ چهار ميليارد دلار به صورت فوری برای تنظيم بازار گوشت و مواد غذايی و واردات آن هزينه شود.

 

۱۳ارديبهشت :گزارشی تکان دهنده درباره افزايش آمار خودکشی در تهران و ايران

جـــرس: در پی انتشار گزارش ها پيرامون افزايش موج افسردگی و خودکشی در ايران، گزارشی ديگر در خصوص اعتراف برخی مسئولين و همچنين گسترش عرضه و تقاضا برای قرص و ادوات خودکشی منتشر شده است.

کامران باقري، لنکرانی وزير بهداشت وقت: کاهش آمارخودکشی و ثبت سالانه70هزار مورد سرطان (منبع: سلامت‌نيوز)

احمدي‌مقدم، فرمانده نيروی انتظامی: آمار خودکشی در کشور دو برابر قتل است (منبع: سلامت‌نيوز)

هر روز 5/10 نفر در کشور خودکشی مي‌کنند (منبع: روزنامه «شرق»)

آمار خودکشی در زنان بيش از مردان است (منبع: سايت «تابناک»)

اين گزارش می افزايد: احمد شجاعي، رييس سازمان پزشکی قانونی کشور اين آمار را در نشست خبری سال گذشته‌اش اعلام کرد. آمار خودکشی در ايران در شش ماه پايانی سال گذشته همچنان اعلام نشده اما آمار خودکشی در سه ماهه نخست سال‌ گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/9درصد افزايش داشت. در سه ماهه نخست سال‌ گذشته 952 نفر در کشور خودکشی کرده‌اند که از اين ميان 274 نفر زن و 678 نفر مرد بوده‌اند.

حالا به آمار خودکشی در سال‌های 88 و 89 توجه کنيد؛ در سال 88، سه‌هزار و 122 خودکشی و در سال 89، سه‌هزار و 649 خودکشی گزارش شده است.

خودکشی در سال 89 نسبت به سال 88 افزايش 17درصدی داشته است، 4/9درصد هم در سال 90، حالا محاسبه کنيد افزايش آمار خودکشی را در سه ماه اول سال 91؟! به قول «فرويد»، در خشم، آدم‌ها آرزو دارند کسی را بکشند يا به عامل ناکامی آسيب برسانند و اگر نتوانند خودشان را مي‌کشند.

۱۳ارديبهشت :کميته حمايت از روزنامه نگاران: ايران چهارمين کشور سرکوبگر مطبوعات جهان است

سحام نيوز: بر اساس گزارش جديد کميته حمايت از روزنامه‌نگاران، ايران در ليست ۱۰ کشور اول سرکوب‌گر مطبوعات دنيا قرار دارد. اين کشور در رتبه چهارم و پس از کشورهای اريتره و کره‌ی شمالی و سوريه قرار گرفته است.

به گزارش دويچه وله، کميته حمايت از روزنامه‌نگاران روز چهارشنبه (۲ مه) در گزارشی اعلام کرد ۱۰ کشور جهان که توسط نظام‌های ديکتاتوری اداره مي‌شوند سانسور شديدی را از طريق تعطيلی دفاتر رسانه‌های جهانی و همچنين سرکوب روزنا‌مه‌نگاران داخلی اعمال مي‌کنند.

اين گزارش اولين بار است که پس از سال ۲۰۰۶ منتشر مي‌شود. در گزارش ۲۰۰۶ اين کميته ايران در ميان ۱۰ کشور اول جهان در زمينه سرکوب آزادی بيان نبود.

در گزارش سال ۲۰۱۲ که اکنون منتشر شده است، اريتره سر ليست کشورهای سانسورگر مطبوعات قرار دارد و پس از آن به ترتيب کره شمالي، سوريه، ايران، گينه استوايي، ازبکستان، ميانمار، عربستان سعودي، کوبا و بلاروس قرار دارند.

بنا بر اين گزارش کره شمالی محتوای ۱۲ روزنامه و ۲۰ مجله و نشريه کشور را کنترل مي‌کند. اقليتی در اين کشور به وب جهانی دسترسی دارند در حالی که عموم مردم چنين دسترسي‌ای ندارند.

 

۱۳ارديبهشت : افزايش قيمت ۵۰ درصدی شير و ۴۵ درصدی گوشت+جدول قيمت ها

کلمه

 

بر اساس آمار منتشر شده بانک مرکزی در خصوص قيمت مواد غذايی در هفته اول ارديبهشت، قيمت ها نسبت به هفته پيش ۹/۶ رشد داشته است.

به گزارش عصر خبر، بر اساس آمار منتشره بانک مرکزی قيمت لبنيات در تهران نسبت به هفته قبل ۹/۶ درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل ۶/۵۱ درصد رشد داشته است.

قيمت تخم مرغ نسبت به هفته قبل ۵/۱۱ درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل ۹/۱۰ درصد کاهش داشته است. قيمت برنج در هفته اول ارديبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱/۲۷ درصد رشد داشته و انواع حبوبات در هفته اول ارديبهشت امسال نسبت به هفته مشابه سال قبل ۴/۵۰ درصد افزايش قيمت داشته اند.

انواع ميوه های تازه در هفته اول ارديبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷/۳۶ درصد رشد داشتند و انواع سبزيجات در همين زمان ۱/۹۱ درصد افزايش قيمت نشان ميدهند.

گوشت قرمز افزايش قيمت ۴۴ درصدی داشته و گوشت مرغ در هفته اول ارديبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/۴۱ درصد رشد قيمت داشته است.

قند و شکر نيز طی يکسال رشد قيمت ۸/۲۲ درصدی و چای رشد قيمت ۴/۳۳ درصدی نشان ميدهد. همچنين انواع روغن نباتی نيز رشد قيمت ۴۲ درصدی داشته است.

 

 

۱۳ارديبهشت : کاهش اشتغال:خروج ناگهانی۵۰۰هزار نفر از بازار کار

 

خبرگزاری مهر-

با وجود ادعای دولت در ايجاد 4.1 ميليون فرصت جديد شغلی در سال‌های 89 و 90، در اين مدت از جمعيت فعال و شاغل کشور 500 هزار نفر کاسته شد که با نسخه دولت در اشتغال‌زايی ميليونی تناقض دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود ادعای دولت در مورد ايجاد 1 ميليون و 600 هزار فرصت جديد شغلی در سال 89 و همچنين 2 ميليون و 500 هزار فرصت جديد ديگر در سال 90؛ آمارها در اين بخش چيز ديگری را نشان می دهند.

بر پايه اين گزارش، در صورت تحقق اشتغال زايی ميليونی در کشور و ايجاد 4 ميليون و 100 هزار فرصت جديد در 2 سال گذشته؛ هم اکنون نرخ بيکاری کشور بايد به طرز چشمگيری کاهش می يافت که بررسی آمارهای مربوط به نرخ بيکاری در سالهای گذشته چنين چيزی را نشان نمی دهد و حتی نرخ بيکاری سال گذشته نسبت به سال 88 به ميزان 4 دهم درصد نيز بيشتر شده است.

 

آمارها چه مي‌ گويند؟

 

با اينکه دولت پس از انتقادات و ترديدهای فراوانی که در مورد ايجاد 1 ميليون و 600 هزار فرصت جديد شغلی در سال 89 از سوی بازار کار و همچنين مجلس مطرح شده بود، وعده ارائه مستنداتی را در رابطه با چگونگی تحقق مشاغل ميليونی جديد داده بود؛ اما اين مهم همچنان در حد وعده باقی ماند.

کوروش پرند معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته گذشته اعلام کرده بود که وضعيت بيکاری و جمعيت بالای متقاضی کار در کشور تا سال 94 نيز ادامه خواهد يافت.

پيش تر يکی ديگر از مقامات اين وزارتخانه، ايجاد شرايط نامساعد بيکاری در کشور را به افزايش يکباره جمعيت و انفجار تولدها در دهه 60 مرتبط دانسته و عنوان کرده بود: به دليل ورود جوانان به دانشگاه ها و همچنين تاخير در سن ازدواج، هم اکنون جمعيت بيکاری که بايد تاکنون تعيين تکليف می شد، چندسال با تاخير متقاضی کار می شوند و اين موضوع باعث بروز مشکلاتی برای پاسخگويی به نيازهای اشتغالی جوانان شده است.

 

اعتبارسنجي، پاسخ دولت به منتقدان

 

برای سال گذشته نيز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که طرح اعتبارسنجی و بررسی مستندات ايجاد 2 ميليون و 500 هزار فرصت جديد شغلی در استان ها را برای شفاف سازی در اين بخش اجرا خواهد کرد.

هرچند گفته می شود که اين طرح از پاييز سال گذشته و پس از ايجاد سامانه ملی رصد دنبال شده است، اما نتايج حاصل از بررسی ها و اقدامات دولت در اين بخش پس از گذشته 44 روز از سال جديد نيز ارائه نشد.

 

تاخير ۴۴ روزه در گزارش دهی

عبدالرضا شيخ الاسلامي، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته گذشته پيرامون زمان ارائه مستندات مربوط به پرونده ايجاد 2 ميليون و 500 هزار فرصت جديد شغلی در سال90، گفته است: آمارها بايد از سوی مرکز آمار ايران اعلام شود.

جدول ۶ساله جمعيت فعال، شاغل و بيکار کشور

نگاهی به جدول جمعيت شاغل و بيکار کشور به ويژه پس از سال 88 که دولت طرحهای اشتغال زايی ميليونی خود را ارائه کرد، نشان می دهد که جمعيت شاغل از 21 ميليون سال 88 به 20 ميليون و 500 هزار نفر در سال 90 کاهش يافته است که نه تنها نشانی از رشد اشتغال در جامعه به واسطه اقدامات دولت را به همراه ندارد؛ بلکه بر ريزش نيروی کار نيز تاکيد می کند.

 

 ۱۲اردیبهشت : واردات ۲۴ میلیارد دلاری، چهار برابر نیاز واقعی کشور

هیئت دولت ۲۴ میلیارد دلار برای واردات ۲۰ قلم از کالاهای اساسی را صادر کرده است. این اقدام دولتی در سالی صورت می گیرد که در بوق و کرنا دمیده می شود که این سال، سال حمایت از تولید و سرمایه وکار ایرانی است. تصویب واردات بی حساب و کتاب در شرایطی صورت می گیرد که طبق گزارش «فائو» سازمانی متعلق به سازمان ملل ایران تنها به وارد ۶ میلیارد دلاری در سال برای تامین کمبودهای مواد غذائی و کالاهای اساسی خود نیاز دارد. بنا به مصوبه ی دولت بنا به مصوبه هیات دولت، کالاهای اساسی وارداتی ۲۰ قلم از جمله گندم، گوشت قرمز و مرغ، برنج، روغن، شکر، نهاده‌های دامی و کشاورزی شامل کنجاله سویا، دانه‌های روغنی، جو و ذرت، کود، سم و بذر و همچنین دارو و واکسن را در برمی‌گیرد. چنین اقدامی از سوی دولت، بیانگر منافع هنگفتی که از طریق واردات به جیب چپاولگران دولتی و «برادران قاچاقچی» می رود و همین امر زمینه تعطیلی واحدهای تولیدی و گسترش موج اخراج ها را فراهم می کند.

فرمان واردات ۲۴ میلیارد دلاری، چهار برابر نیاز واقعی کشور

کلمه ـ چکیده :هیات دولت در شرایطی 24 میلیارد دلار به واردات 20 قلم کالای اساسی اختصاص داده که «فائو» در تازه‌ترین گزارش خود نیاز ایران به واردات مواد غذایی و کالاهای اساسی را سالانه 2/6 میلیارد دلار برآورد کرده است. …

البته پیش تر سازمان تجارت جهانی، واردات موادغذایی توسط ایران را در سال ۲۰۱۰ حدود ۱۵/۸ میلیارد دلار اعلام کرده بود. در مجموع، بر اساس گزارش این دو نهاد بین‌المللی، واردات سالانه مواد غذایی ایران به ۱۰ میلیارد دلار نمی رسد و این در شرایطی است که دولت از اختصاص اعتبار ۲۴ میلیارد دلاری یعنی حدود ۴ برابر نیاز سالانه ایران به واردات مواد غذایی، آن هم برای واردات صرفا ۲۰ کالای اساسی خبر داده است.

 

 ۱۲ارديبهشت:  اخراج بيش از ۱۲ درصدی کارگران پيمانی در سال ۹۰

صدای آلمان

فتح‌الله بيات، رئيس اتحاديه کارگران قراردادی و پيمانی ايران، از اخراج بيش از ۱۲ درصد کارگران پيمانی از واحدهای بزرگ توليدی در سال ۹۰ خبر داد.

بيات در گفت‌و‌گو با ايلنا با بيان افزايش تعداد واحدهای بحرانی در کشور گفت طی يک سال گذشته بيش از دو هزار و ۷۰۰ واحد بحرانی در کل کشور شناسايی شده‌اند.

او در ادامه تصريح کرد که به‌دليل عدم پرداخت يارانه واحدهای توليدی طی يک‌ سال گذشته ۳۰۰ واحد توليدی ورشکست شده‌اند.

 

 

۱۲ارديبهشت : گزارش مهر از بازار کار ايران:احتمال وقوع سونامی بيکاری

 

پرونده يکساله بازار کار ايران /احتمال وقوع سونامی بيکاری

خبرگزاری مهر-گروه اقتصادی: تداوم واردات بي‌رويه، ناتوانی دولت در مهار و تنظيم واردات، افزايش يکباره و ناگهانی قيمت‌ها و همچنين عمل نکردن دولت به وعده پرداخت يارانه‌های توليد در فاز اول هدفمندی يارانه‌ها، بنگاه‌های کشور و واحدهای مختلف را با خطر وقوع سونامی بيکاری مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، 126 سال پيش در سال 1886ميلادی اعتصاب کارگران آمريکايی شيکاگو در اعتراض به افزايش ساعات کاری روزانه به 10 ساعت باعث بروز درگيری و کشته و زخمی شدن تعدادی کارگر شد که اين مسئله بعدها زمينه ايجاد روزجهانی کارگر را رقم زد.

 

آمار کارگران

 

بررسی اجمالی وضعيت نيروی کار و کارگران شاغل در بنگاه ها و واحدهای توليدی ايران نشان می دهد که با وجود آمار غيررسمی اشتغال بيش از 10 ميليون کارگر در بخش های مختلف، هنوز هيچگونه آمار رسمی و شفافی از تعداد نيروهای شاغل در خدمات، صنعت و کشاورزی وجود ندارد.

هنوز نمی توان به آماری دست يافت که مشخص کند چه تعداد کارگر در سال وارد بازار کار می شوند و چه تعداد از آن خارج می شوند. همچنين هنوز نمی توان به آماری استناد کرد که بتوان به روشنی گفت چند درصد از نيروی کار ايرانی ماهر و چند درصد نيمه ماهر و ساده تلقی می شوند.

 

تعداد بيکاران

 

تعداد بيکاران کشور نيز در سال های گذشته همواره محل مناقشه و اختلاف بازار کار، دولت و مجلس بوده است. از يک سو دولت با استناد به 1 تا 2 ساعت کار در هفته آمار بيکاران و شاغلان را ارائه می کند و از سويی خانواده ها چنين مفهومی را نمی پذيرند و آن را فرافکنی می خوانند.

 

برخی خانوار معتقدند که اشتغال 1 تا 2 ساعت افراد در هفته با توجه به شرايط فعلی اقتصاد ايران، به هيچ وجه تضمين کننده معيشت و هزينه ها نيست و اساسا چنين وضعيتی به بيکاری شبيه است تا اشتغال، اما دولت همواره اصرار دارد که در اين خصوص به روش های جهانی ارائه آمار بيکاران و شاغلان استناد می کند.

با اين وجود، طی سالهای گذشته آمارهای رسمی دولت تعداد بيکاران را چيزی حدود 2.8 تا بيشتر از 3 ميليون نفر نشان داده است اما آمارهای غيررسمی و از نگاه کارشناسان، اين تعداد تا 5 ميليون نفر بالغ می شود.

 

خدمات؛ سکاندار اشتغال

 

در سالهای گذشته خدمات نقش تاثيرگذاری را در بازار کار داشته و با وجود اينکه دولت تلاش دارد تا صنعت و کشاورزی را برای ايجاد اشتغال پايدار جايگزين خدمات کند، اما اين خدماتی ها هستند که در سال 90 توانستند 48 درصد کل اشتغال کشور را ايجاد کنند و سهم صنعت 33.4 و کشاورزی نيز با کاهش نسبت به 89 به 18.6 درصد برسد.

 

کودکان کار

 

هم اکنون طبق آمارهای موجود 240 ميليون کودک در کشورهای مختلف دنيا در بازار کار فعاليت دارند که اغلب نيز بدون هرگونه پوشش حمايتی از قبيل بيمه، حقوق مناسب و قراردادهای روشن هستند. متاسفانه در ايران هم طی سال های گذشته وضعيت کودکان کار بدتر شده و به وضوح در خيابان ها، چهارراه ها، معابر شهرها و به صورت کلی بازارهای غيررسمی کار قابل مشاهده است.

 

کارت اعتباری 1.5ميليونی

 

وعده واگذاری کارتهای خريد اعتباری 1 ميليون و 500 هزار تومانی از حدود 3 سال گذشته به منظور حمايت از توليدات داخلی و افزايش قدرت خريد خانوار کارگری مطرح شد که با واگذاری 230 هزار کارت در روزهای پايانی سال 90 وارد مرحله جديدی شد. با اين حال برخی کارگران برای نقد کردن کارت های خريد، اقدام به فروش آن کرده اند و به عبارتی به جای رسيدن منفعتی به کارگر، حمايت تسهيلاتی به جيب دلال و خريدار کارت سرازير می شود.

 

تناقضات آماری

 

نماينده کارگران در هيئت حل اختلاف، تصريح کرد: ترديدها نسبت به آمارهای دولت حتی به مجلس نيز کشيده شده است و بسياری از نمايندگان در اينباره سخن می گويند. به صورت کلي، شرايط فعلی بنگاه های کوچک تعديل تا 50 درصد کل شاغلان اين واحدها را در سال 91 محتمل می کند.

 

 

۱۲ارديبهشت :هشدار سازمان بين‌المللی کار نسبت به وضعيت اشتغال در جهان

بى بى سى:سازمان بين‌المللی کار مي‌گويد که وضعيت اشتغال در جهان به حالتی هشداردهنده رسيده و بعيد است که در کوتاه مدت بهبود يابد.

سازمان بين المللی کار مي‌گويد که ممکن است با رشد کند اقتصاد جهانی و ورود جوانان بيشتر به بازار کار وضع از اين هم بدتر بشود.

در آخرين گزارش اين سازمان آمده است: "بعيد است که اقتصاد جهانی در چند سال پيش رو با سرعتی رشد کند که بتواند هم در مقطع کنونی کسری مشاغل را برطرف سازد و هم برای ۸۰ ميليون نيروی کاری که انتظار مي‌رود وارد بازار شوند، فرصت‌های شغلی پديد آورد".

اين سازمان مي‌گويد اقدامات رياضتی نه تنها از پس رفع بدهي‌ها برنيامده‌اند، که به رشد اقتصادی نيز ضربه زده‌اند.

بيکاری در اسپانيا از مرز ۲۴ درصد گذشته و در فرانسه نيز برای يازدهمين ماه متوالی افزايش يافته است.

مطابق اين گزارش ۴۰ درصد جويندگان کار در کشورهای توسعه‌يافته بيش از يک سال را برای يافتن شغل صرف کرده‌اند.

 

۱۱ارديبهشت  :بيكارى ۴۰۰ نفر در كاشان از ابتداى سال/ كار بدون تعطيلى و مرخصى و مزايا

 

ايلنا: سال کارگری امسال برای کارگران کاشانی خوب آغاز نشد و وضعيت بسياری از کارگران مطلوب نيست به گونه‌ای تاکنون بيش از ۴۰۰ نفر از کارگران واحدهای توليدی اخراج شده و از مزايای قانونی کار بي‌بهره مانده‌اند.

 

۱۱ارديبهشت :کاهش ۶۰ سانتي‌متری آب دريای خزر نسبت به سال گذشته

مردمک: مديركل محيط زيست گيلان مي‌گويد که سطح آب دريای خزر در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۰ سانتي‌متر پايين‌تر آمده که اين موضوع باعث کاهش عمق آب تالاب بين‌المللی انزلی شده است.

تيرماه سال گذشته، مدير مرکز علمی مطالعات و تحقيقات دريای خزر، ميانگين سالانه کاهش سطح آب دريای خزر را شش سانتيمتر اعلام کرده بود. به گفته همايون خوشروان، کاهش بارندگی و افزايش ميزان تبخير موجب شده که سطح آب اين دريا در پنج ماه سال ۸۹، ۳۰ سانتيمتر کاهش پيدا کند.

همزمان مدير کل مديريت بحران استانداری گيلان نيز از کاهش ۵۰ سانمتي‌ متری آب دريای خزر از سال ۸۸ تا ۹۰ خبر داد.

حرکات پوسته زمين، کاهش بارندگي‌ها، افزايش دما، تبخير بيش از حد آب و کاهش ورودی رودخانه‌ها از مهمترين دلايل کاهش آب دريای خزر برشمرده مي‌شود.

آقای عبدوس گفته بود که در گيلان ۳۱ مرکز دفن زباله وجود دارد اما در تمام اين مراکز به صورت غير اصولی نسبت به اين کار اقدام مي‌شود.

به طور ميانگين روزانه ۲۵۰۰ تن زباله در گيلان توليد مي‌شود. مدير کل محيط زيست گيلان هم با تاييد آلودگي‌های آبی در گيلان فقط ميزان آن را در هر منطقه متفاوت مي‌داند.

پيش از اين هم رئيس پژوهشکده دريای خزر ارديبهشت سال ۹۰ از ورود سالانه ۱۲۲ هزار و ۳۵۰ تن آلودگی نفتی به دريای خزر خبر داد و وضعيت دريای خزر را بحرانی خواند.

آلودگي‌های نفتی يکی از مهم‌ترين دلايل آلودگی دريای خزر است و جان آبزيان و حيات کل درياچه را تهديد مي‌کند. کار‌شناسان، مرگ ۹۰ درصد از يک ميليون فک دريای خزر، کاهش چشمگير تعداد ماهي‌های منحصر به فرد خاوياری و انقراض سه گونه ماهی شامل فيل ماهي، شيب و تاسماهی روسی را ناشی از آلودگي‌های نفتی مي‌دانند.

همچنين کارشناسان محيط زيست هشدار داده‌اند که مهم‌ترين و مشهور‌ترين تالاب ايران يعنی تالاب انزلی با وجود وعده‌های مختلف برای احيا و هزينه هفت و نيم ميليارد تومان هنوز در کما قرار دارد. اين کارشناسان يادآوری مي‌کنند که عمق اين تالاب زمانی به ۱۴ متر مي‌رسيد اما در حال حاضر به حدود يک متر کاهش يافته است.

 

11ارديبهشت: نبود امنيت شغلي؛ ۸۰ درصد کارگران اميدی به حقوق آخر برج هم ندارند

کلمه

 

دبير اجرايی خانه کارگر استان قم گفت: شرايط به گونه‌ای شده است که متأسفانه مي‌توانيم به جرأت بگوييم نيروی کار موجود کشور اصلا امنيت شغلی ندارد؛ يعنی ۸۰ درصد نيروی کار جامعه، حتی اميدی به آخر برج و گرفتن حقوق ماهيانه هم ندارد.

وی خاطرنشان کرد: قرار داد موقت کار خلاف قانون، خلاف عرف، خلاف شرع و خلاف انسانيت است، اما شرايط اين چنين به اندازه‌ای به پيش رفته که کارفرما اين جرأت را به خود مي‌دهد که قرار داد ۶روزه با کارگران بسته تا حقوق يک روز تعطيل هفته که جمعه باشد را به کارگران ندهد.

اين فعال جامعه کارگری کشور گفت: در کنار اين شرايط قرارداد‌های کاري، کارگران اصلا در معيشتشان هم موفق نيستند؛ يعنی حداقل ۴۰درصد از معيشت اوليه زندگی را کمتر مي‌گيرند.

وی افزود: ۵۰ الی ۶۰ درصد نيروی کار کشورمان بالا‌تر از ۸ساعت کار مي‌کنند اما همين قشر، حقوقشان کمتر از ۶۰درصد قانونی است.

 

 

۱۱ارديبهشت.«درد بی پايان مجروحان شيميايی جنگ با عراق»:۳۵۰حمله شيميايي، ۱۸۰۰تن گاز خردل،  ۶۰۰تن گاز سارين و ۴۰۰ تن گاز صابن ، حداقل يک ميليون نفر مصدوم شيميايی...

نيکی محجوب.بی بی سی

با گذشت دو دهه از جنگ ايران و عراق هنوز مصدومان شيميايی حملات عراق نيازمند درمان هستند

"شيميايی ئه! شيميايی ئه!" اين واژه‌ای است که بارها در خلال جنگ هشت ساله ايران و عراق شنيده شد.

براساس آمار رسمي، عراق در طول اين جنگ بيش از ۳۵۰ بار ايران را مورد حمله شيميايی قرار داد.

۲۹ آوريل (دهم ارديبهشت) به عنوان روز جهانی مصدومان شيميايی نامگذاری شده است. نخستين بار در جنگ جهانی اول از اين بمب‌های شيميايی استفاده شد و در اثر آن حدود يک ميليون و ۵۰۰ هزار انسان مصدوم و ۱۲۰ هزار نفر کشته شدند.

گفته می شود که در جنگ ويتنام، سپس در جنگ ايتاليا و فرانسه با مراکش و در جنگ مصر عليه يمن و در شوروی سابق عليه افغانستان نيز از سلاح‌های شيميايی استفاده شد.

براساس آمار جهاني، استفاده از سلاح‌های شيميايی تاکنون بيش از ۵۰۰ هزار کشته و دو ميليون مصدوم بر جای گذاشته است.

يک سال بعد در سال ۱۳۶۲ اين حملات وسيع تر شد و در مجموع ۴۵ مورد حمله شيميايی در مناطق کرد نشين ثبت شد. سپس در سال ۶۶ سردشت و حلبچه با سلاح شيميايی مورد حمله قرار گرفتند و اين حملات در ميدان‌های جنگ نيز ادامه داشت و تعداد زيادی از سربازان نيز در برخی از ميادين جنگی به انواع اين سلاح های شيميايی آلوده شدند.

آمارها در خصوص مصدومان شيميايی که تحت پوشش حمايتی نيستند متناقض است، برخی آمارها حاکی است که ۲۰ هزار نفر مصدوم تحت پوشش بيمه نيستند در حاليکه اين افراد در آمارهای ديگر حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر تخمين زده مي‌شود.

 

۱۰ارديبهشت : بيكارى ۴۰ درصدى صيادان طى يك سال گذشته

 

 

ايلنا: رئيس اتحاديه صيادان از بيکاری ۴۰ درصدی صيادان طی يک سال گذشته در پی اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها خبر داد.

محمد کارگر در گفتگو با خبرنگار ايلنا از افزايش بدهی صيادان به بخش‌های دولتی خبر داد و گفت: تعداد زيادی از صيادان به دليل عدم توانايی در پرداخت اين بدهي‌ها ورشکست شده‌اند.

اين فعال كارگرى در بوشهر افزايش هزينه سفرهای دريايى به تبع افزايش نرخ سوخت پس از اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها و کاهش ذخاير دريايی را از مهمترين دلايل افزايش بيکاری صيادان اعلام کرد و ياد آور شد: در صورت عدم اعمال سياست‌های حمايتي، روند بيکاری صيادان سير صعودی خواهد داشت.

رئيس اتحاديه صيادان بوشهر با بيان اينکه استان بوشهر ۷۰۰ کيلومتر پهنه‌ى ساحلى دارد و اين حق مردم است که زندگی خود را از طريق دريا سپری کنند، ياد آور شد: در حال حاضر با توجه به متوقف شدن صيادی اين نگرانی وجود دارد که صيادان به جاى صيد ماهى به واردات ماهی روی بياورند.

او با بيان اينكه در شرايط فعلى صيادان معتقدند اگر ماهی وارد کنند و بفروشند برای آن‌ها به صرفه‌تر است، ياد آور شد: سهميه سوخت کشتي‌های صيادی بسيار کم است و‌ همان ميزان کم نيز با مبلغ بسيار بالا ارائه مي‌شود و به هيچ وجه به صرفه نيست.

کارگر خواستار کاهش سن بازنشستگی در ميان صيادان شد و گفت: صيادان به دليل شرايط سخت پس از ۱۵ سال فعاليت در اين حرفه قادر به کار کردن نيستند و شرايط بازنشستگى فعلى در مورد آنان ناعادلانه است.

 

۱۰ارديبهشت : مراكز راديولوژی كشور در آستانه ورشكستگی

سلامت نيوز: مراكز راديولوژی كشور در حال ورشكستگی هستند. يعنی يكی از مهم‌ترين شاخه‌های تخصصی تشخيصی درمان كشور رو به نابودی مي‌رود. اتفاقی كه مي‌تواند برای سيستم بهداشت و درمان كشور يك فاجعه محسوب شود و بايد به‌زودی منتظر عواقب غير قابل جبران آن بود. يك كشور مانند يك بدن كار مي‌كند كه تمام اندام‌ها و بخش‌های بدن با هم در ارتباط هستند. هر رخداد در هر گوشه آن مي‌تواند تمام اندام‌ها و بخش‌های ديگر را نيز تحت الشعاع خود قرار دهد.

 

رئيس انجمن راديولوژی ايران عنوان کرد

 

اتفاقی كه سال گذشته در بخش اقتصادی كشور رخ داد و نتيجه آن رشد تقربيا دو برابری نرخ ارز و به تبع آن تورم افسارگسيخته بود، يكی از اين رخدادها است كه كم‌كم عوارض آن در بخش‌های ديگر كشور نمودار مي‌شود. بهداشت و درمان و به‌ويژه بخش‌های تشخيصی مانند راديولوژي‌ها يكی از قسمت‌هايی است

كه با اين شرايط آسيب جدی ديده‌اند تا آنجا كه به گفته عبدالرسول صداقت، رئيس انجمن راديولوژی ايران تعدادی از اين مراكز اكنون بساط كار را جمع كرده‌اند و با ادامه اين روند بايد منتظر بود تعداد ديگری هم به‌زودی اعلام ورشكستگی كنند. افزايش نرخ ارز طی سال گذشته موجب شده است هزينه‌های اين مراكز كه بيش از 90درصد تجهيزات مصرفی و غير مصرفی خود را از خارج از كشور وارد مي‌كنند چندين برابر شود.

 

تعرفه‌های راديولوژی بايد 60 درصد افزايش يابد

 

با توجه به شرايط به وجود آمده طی كمتر از يك سال گذشته به عنوان نمونه فقط در يك قلم، قيمت يك ليتر گاز هليوم كه برای خنك كردن دستگاه‌های ‌ام آر آی به مصرف مي‌رسد از 11 هزار تومان طی سال گذشته به 65 هزار تومان در حال حاضر رسيده است. صداقت از تعطيل شدن چند مركز ‌ام آر آی در نقاط مختلف كشور به همين دليل خبر داده است و مي‌گويد: برخی ديگر از اين مراكز نيز در شرف تعطيلی قرار دارند. وی تنها راه‌حل برون‌رفت از اين مشكل را افزايش 60 درصدی تعرفه‌ها مي‌داند و مي‌گويد: اين ميزان افزايش در نرخ تعرفه‌ها مي‌تواند مراكز راديولوژی را از بحران نجات دهد اين در حالی است كه طی جلساتی كه انجمن راديولوژی ايران با شورای عالی نظام پزشكی داشته است حداكثر افزايش تعرفه‌ها تا سقف 30 درصد مصوب شده و در برخی موارد اين افزايش تنها 10 تا 15 درصد تعيين شده است.

 

سهم بيمه‌ها را بيش‌تر كنيد

 

سهم بيمه‌ها از هزينه‌های درمانی بايد بيش‌تر شود. اين را عبدالرسول صداقت مي‌گويد و ادامه مي‌دهد: در حال حاضر سهم مردم از هزينه‌های درمانی 70 درصد و سهم بيمه‌ها 30 درصد است ولی با توجه به شرايط اقتصادی مردم انجمن راديولوژی ايران معتقد است در اين حوزه بايد شرايط برعكس باشد يعنی سهم بيمه‌ها 70 درصد و سهم مردم 30 درصد شود.

رئيس انجمن راديولوژی ايران با اشاره به هزينه‌های ايجاد يك مركز راديولوژی مي‌گويد: برای اين‌كه بخواهيم يك موسسه تصويربرداری پزشكی كوچك در كلانشهری مثل تهران كه دستگاه راديولوژي، سونوگرافي، ماموگرافي، داپلر و پانوركس برای عكس دندان داشته باشد و حدود 100 تا 120 مترمربع فضا بخواهد، راه‌اندازی كنيم، حداقل يك ميليارد تومان سرمايه نياز است.

اين هزينه در شهرهای كوچك فقط برای تامين ساختمان كمتر مي‌شود و فرقی در هزينه تجهيزات ندارد. به‌طوري‌كه حدود 700 ميليون سرمايه مي‌خواهد. از سوی ديگر طبيعتا وقتی يك ميليارد سرمايه‌گذاری مي‌كنيد در حالت عادی بايد 20 درصد (200 ميليون تومان) سود كند كه ما به ازای سود بانكی همين مقدار پول در بانك است. اما من مطمئن هستم همين 20 درصد سود را هم در مراكز راديولوژی به دست نمي‌آوريم. اما اگر قرار باشد يك مركز جامع تصويربرداری پزشكی شامل ‌ام آر آي، سی تی اسكن و... در حداقل هزار مترمربع فضا راه‌اندازی كنيم مي‌بايست بالای 10 ميليارد تومان سرمايه‌گذاری شود كه سود خالص آن سالانه 2 ميليارد و ماهانه 165 ميليون تومان بايد باشد تا بتواند جواب 20 درصد سود بانكی را بدهد. البته اين در حالی است كه بايد بدانيم تمامی خريدهای مراكز تصويربرداری پزشكی چه در داخل و چه خارج از كشور، به صورت نقدی است.

 

۱۰ارديبهشت : جابجايی ۱۱۵۰ميليارد تومان از بودجه سلامت به جيب وزارت راه

سلامت نيوز : دولت در اين مصوبه تصريح کرد: 11 هزار و 500 ميليارد ريال از محل جزء ب بند 2 ماده واحده قانون بودجه سال 90 با تغيير دستگاه اجرايی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به وزارت راه و شهرسازی پرداخت گردد تا برابر قوانين و مقررات هزينه شود.

به گزارش سلامت نيوز به نقل از فارس ؛ اين مصوبه دولت در حالی است که در جزء ب بند 2 ماده واحده قانون بودجه سال 90 تصريح شده است، از محل افزايش درآمد حاصل از صادرات نفت و ميعانات گازی مازاد بر مبالغ مندرج در بند(1) اين قانون قبل از واريز به حساب ذخيره ارزی معادل ريالی سه ميليارد دلار به بخش سلامت (به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجرای اهداف بند«ب» ماده«34» قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه) پس از واريز به خزانه اختصاص يابد.در عين حال بايد مسئولان دولت و مجلس پاسخ دهند که آيا اين جابجايی بودجه از بخش سلامت به وزارت راه بدون اجازه قانون گذار يعنی مجلس قانونی است يا خير.

۱۰ارديبهشت :سوء استفاده از شرايط زنان کارگر

خبرگزاری بين المللی زنان (وفا) : به دليل اينکه شرايط کار و ورود به بنگاهها برای خانمها به نسبت آقايان کمتر است،برخی کارفرمايان از شرايط بازار کار و بالا بودن تعداد بيکاران نهايت سوء استفاده را می کنند.

به گفته فتح الهي، هم اکنون بيش از 50 درصد کل قراردادهای همکاری بين کارگران و کارفرمايان با شرايط کارفرما و به اصطلاح سفيد امضا می شود و با توجه به اينکه بيش از 85 درصد کل بنگاه های کشور نيز خرد و کوچ است، گسترش اين موضوع از اهميت بالاتری برخوردار شده است.

 

افزايش قراردادهای يکطرفه تا 50 درصد از کل!

 

فتح الهی با اعلام اينکه پرونده های مربوط به قراردادهای سفيد امضا در مورد زنان شاغل نسبت به مردان 70 به 30 است، گفت: 70 درصد خانمها با شرايط کارفرمايان موافقت می کنند ولی اين آمار برای مردان 30 درصد است، به عبارتی مردان کمتری حاضر می شوند با کمتر از حداقلهای قانون کار فعاليت داشته باشند.

70درصد سفيدامضاها برای زنان است

 

۹ارديبهشت : نرخ بيكارى امسال در ۳۰ سال گذشته بي‌سابقه خواهد بود

آفتاب: يك كارشناس اقتصادى گفت: افزايش تعداد بيمه شدگان سازمان تامين اجتماعى بيانگر آن است كه دولت 300 هزار فرصت شغلى هم طى يك سال گذشته ايجاد نكرده است.

حسين راغفر ضمن پيش‌بينى افزايش بي‌سابقه نرخ بيكارى در سال جارى نسبت به 30 سال گذشته، ياد آور شد: به علت عدم ارائه آمارهاى صحيح با شاخص‌هاى كنترلى فاصله زيادى داريم.

او ادامه داد: در صورت تصويب بودجه فاز دوم هدفمندى و افزايش پرداخت يارانه‌ها، غالب واحدهاى توليدى ورشكست خواهند شد.

 

۹ارديبهشت : شدت شيوع آسم در ميان کودکان کمتراز 8 سال:ابتلای دو سوم پسران و يک سوم دختران

 

ايلنا: ازهرسه پسردو نفر واز هرسه دختريک نفر بين سنين يك سال و نيم تا 8سال درتهران به آسم مبتلا هستند.

يک متخصص اطفال درگفتگوباخبرنگارايلنا درباره دلايل بروز اين بيماری درکودکان گفت: آلرژي، زمينه ارثي،شلوغی تهران وهوای نامساعدآن ازعوامل بروز اين بيماری درکودکان است.

"غلامرضا مشهودی" تصريح کرد: درکودکان با افزايش سن، بيماری آسم بهترمی شود به طوری که با رسيدن به سن بلوغ به کلی اين بيماری درآنها محو می شود.

به گفته وی اگر بيماری آسم دربزرگسالی به وجود بيايد برای هميشه دربدن باقی می ماند.

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©