Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ برابر با  ۰۸ می ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱  برابر با ۰۸ می ۲۰۱۲
ایران در آئینه آمار(۹۴)

ایران در آئینه آمار(۹۴)

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ـ ۷ ماه مه ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش :

تعطيلى ۴۰ واحد توليد قارچ و بيكارى كارگران

زنان ايرانی دو برابر خارجي‌ها مبتلا به سرطان هستند

دشواريهای پرداخت هزينه های درمانی  :

پرداخت بيش از ۷۰ درصد هزينه های سلامت از جيب

مردم

آسيب ‌ديدگی ۱۵ هزار كارگر در حوادث ناشی از کار

تجمع ۲۰۰۰ کارگر فصلی «نی بُر» کشت و صنعت کارون

۷۰ هزار نفر از مبتلايان به ايدز کشور هيچ گونه خدمات تشخيصي،

 درمانی و مراقبتی را دريافت نمی کنند

گزارشی از روستای عظيم آباد در ۳ کيلومتری پايتخت

اعلام رسمى اسامی و آمار راه‌يافتگان تهران به مجلس

خروج ناگهاني۵۰۰هزار نفر از بازار کار

اخراج ۳۵۰ کارگر کارخانه قند ماد نوش سقز

خط فقر يک خانواده ۵ نفره: يک ميليون و پانصد هزار تومان

بيكارى كارگران در پى بحران در كارخانه‌هاى روغن كشى

۲۰۶۳ مرگ ناشی از سوختگی در سال ۹۰، ۲۹۰۰۰ در ۱۱ سال

كميابی بيش از ۳۰ قلم داروی بيماري‌های خاص بعلت تحريم بانکی

نگاهی آماری به وضعيت فروش نفت خام ايران در بازارهای جهانی

افشای خروج ۷۷۰ ميليارد دلار ارز از کشور

نابودی ۶۰ درصد از اشتغال در بخش کشاورزی بخاطر واردات بی رویه

 

۱۸اردیبهشت : نابودی ۶۰ درصد از اشتغال در بخش کشاورزی بخاطر واردات بی رویه

کلمه ـ چکیده :واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی به این علت که جزو آسان‌ترین کار‌ها محسوب می‌شود در صورتی که تداوم یابد ضریب بیکاری را افزایش خواهد داد….

رضا نورایی در گفتگو با ایلنا اظهار کرد: با توجه به اینکه ۶۰ درصد از صنعت کشور در بخش کشاورزی است از این رو واردات میوه ۶۰ درصد از اشتغال موجود در بخش کشاورزی را نابود می‌کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان میوه میزان تولید محصولات کشاورزی را سالیانه ۱۰۷ میلیون تن اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: از این میزان ۳۰ میلیون تن مربوط به میوه، سبزی و صیفی است.

او با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور تولید کننده محصولات باغی در دنیاست یاد آور شد: واردات بی‌وریه محصولات کشاورزی موجب شده است که با توجه به پتانسیل‌های موجود در این بخش ایران جزو ۵۰ کشور صادر کننده محصولات کشاورزی به شمار برود.

او با انتقاد از افزایش نرخ بهره بانکی به ۲۰ درصد تصریح کرد: افزایش نرخ بهره موجب شده است که صادرکنندگان رغبتی برای صادرات نداشته باشند.

۱۸ارديبهشت : تعطيلى ۴۰ واحد توليد قارچ و بيكارى كارگران

ايلنا: رئيس تعاونی توليدکنندگان قارچ از تعطيلی واحد توليد قارچ خوراکی و بيکاری کارگران فعال در اين واحدهای توليدی طی يک سال گذشته خبر داد.

محمدرضا نوربخش رئيس تعاونی توليدکنندگان قارچ در گفتگو با خبرنگار ايلنا،تعداد مزارع قارچ خوراکی را در کشور ۳۵۴ مزرعه اعلام کرد و گفت: به دليل عدم اعمال سياست‌های حمايتی تعداد مزارع قارچ به ۳۰۴ مزرعه کاهش يافته است.

نوربخش از کاهش ميزان توليدات قارچ طی يک سال گذشته خبر داد و گفت: ميزان توليدات قارچ از ۷۳ هزار و ۶۰۰ تن با ۱۳ هزار تن کاهش به ۶۰ هزار تن رسيده است.

نوربخش خواستار افزايش سياست‌های حمايتی دولت در اين بخش شد و گفت: در حال حاضر نه هزار نفر به صورت مستقيم و ۲۴ هزار نفر به صورت غير مستقيم در بخش توليدات قارچ فعال هستند که در صورت عدم اعمال سياست‌های حمايتی بيکار مي‌شوند.

او در ادامه خواستار افزايش ۲۰ درصدی قيمت قارچ خوراکی در سال جاری شد و گفت: در صورت عدم افزايش قيمت قارچ خوراکی امسال در مقايسه با سال گذشته مزارع بيشتری از عرصه فعاليت در اين زمينه خارج مي‌شوند.

 

۱۸ارديبهشت :زنان ايرانی دو برابر خارجي‌ها مبتلا به سرطان هستند

آفتاب: دبير علمی جامعه جراحان ايران گفت: براساس بررسي‌های صورت گرفته، نسبت ابتلا به سرطان‌ درخانم‌های زير ۳۰ سال دو برابر زنان خارج از کشور است.

دبير علمی جامعه جراحان ايران در ادامه سرطان معده و پروستات را رايج‌ترين سرطان‌ها در بين مردان دانست و افزود: اين آمار از سوی مرکز سرطان بيمارستان دانشگاه شهيد بهشتی اعلام شده است.

وی تصريح کرد: به طور کلی سرطان سينه در بين زنان و سرطان معده در بين مردان از همه شايع‌تر است.

 

۱۸ارديبهشت : دشواريهای پرداخت هزينه های درمانی :پرداخت بيش از ۷۰ درصد هزينه های سلامت از جيب مردم

مهر: کمبود بودجه بخش بهداشت و درمان کشور موضوعی قديمی و تکراری است که بارها و بارها از تريبونهای مختلف مورد اشاره قرار گرفته است. اما در اين سالها هيچ توجهی به اين کمبود نشده تا مشکلات و چالشهای پيش روی حوزه سلامت کشور روز به روز بدتر شود. به طوريکه هم اکنون بيش از 70 درصد هزينه های سلامت از جيب مردم پرداخت می شود و کمتر از 30 درصد آن را دولت می پردازد. در حالی که بر اساس قانون برنامه های چهارم و پنجم توسعه کشور، اين روند می بايست معکوس بوده و سهم مردم نبايد بيشتر از 30 درصد می شد.

با تمامی اين تفاسير و هشدارهای کارشناسان حوزه سلامت در ارتباط با عواقب ناگوار کسری بودجه در بخش بهداشت و درمان کشور، می بينيم که پول بخش سلامت در جاهای ديگری هزينه می شود. به طوريکه در آخرين تصميم گيری دولت، مبلغ هزار و 150 ميليارد تومان از بودجه سلامت به وزارت راه و شهرسازی اختصاص داده شد. موضوعی که مسئولان وزارت بهداشت نيز مدعی شده اند از آن بی خبر بوده اند!!

گفته می شود مبلغ هزار و 150 ميليارد تومانی که از سهم وزارت بهداشت برداشت شده است، بابت حقوق و مزايا و پاداش شب عيد کارکنان وزارت راه و شهرسازی از جمله سازمان بنادر و کشتيراني، سازمان هواپيمايی کشوری و راه آهن صرف شده است. اين در حالی است که وزارت بهداشت هنوز 2500 ميليارد تومان بدهی از سال 90 دارد. بيمارستانهای کشور و پرسنل نظام سلامت مشکلات زيادی دارند و صدها مشکل و گرفتاری که بخش سلامت را دچار مشکلات عديده ای ساخته است.

 

۱۷ارديبهشت: آسيب ‌ديدگی ۱۵ هزار كارگر در حوادث ناشی از کار

ايلنا: تا پايان آذرماه سال گذشته 15 هزار و 19 نفر از بيمه‌شدگان صندوق تأمين‌اجتماعی در حوادث ناشی از کار دچار آسيب‌ديدگی شدند.

به گزارش ايلنا، براساس اعلام دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی صندوق تأمين‌اجتماعی تا پايان آذرماه سال گذشته 276 بيمه‌شده زن و 14 هزار و 743 بيمه‌شده مرد تأمين‌اجتماعی دچار حادثه ناشی از کار شدند که 3 هزار و 434 نفر از آنان مجرد و 11 هزار و 585 نفر نيز متأهل بوده‌اند.

براين اساس، تعداد 14 هزار و 286 مورد از حوادث ناشی از کار داخل کارگاه اتفاق افتاد که 1/95 درصد از کل آسيب‌ديدگي‌ها در محل کار را شامل مي‌شود و از طرفی 590 مورد نيز خارج از کارگاه و 143 مورد نيز در هنگام رفت و آمد به محل کار روی داده است.

لازم به ذکر است، در سال گذشته 13 هزار و 972 نفر از آسيب‌ديدگان ناشی از کار به بهبودی کامل دست يافته‌اند، 132 نفر ازکارافتادگی کلي، 208 نفر ازکارافتادگی جزيی و 648 نفر نيز غرامت نقص عضو دريافت کرده‌اند.

گفتنی است، 762 نفر از بيمه‌شدگان به دليل استفاده از وسايل بي‌حفاظ، 571 نفر به دليل استفاده از وسايل معيوب، 8 هزار و 907 نفر به دليل بي‌احتياطي، يک‌هزار و 69 نفر به دليل عدم رعايت مقررات ايمني، 91 نفر به دليل ازدحام و بي‌نظمی تجهيزات در سال گذشته دچار حوادث ناشی از کار شده‌اند.

بر اين اساس، نور ناقص، تهويه نامطلوب، لباس خطرناک، عدم آموزش نيز از دلايلی است که باعث ايجاد حوادث ناشی از کار شده و بي‌احتياطی با 3/56 درصد بيشترين عامل ايجاد آسيب‌ديدگی در محيط کار بوده است.

 

۱۷ارديبهشت : تجمع ۲۰۰۰ کارگر فصلی «نی بُر» کشت و صنعت کارون

کلمه

عضو شورای اسلامی کار کارگران نی بر کشت صنعت کارون شوشتر گفت: دو هزار کارگر فصلی «نی بُر» کشت و صنعت کارون شوشتر در اعتراض به اخراج‌شان، پيش از پايان برداشت محصول و همچنين در خصوص عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل طی دو روز گذشته در محوطه کارخانه تجمع کرده‌اند.

رحم خدا عباسی در گفتگو با ايلنا ضمن اشاره به اينکه کارگران فصلی به کار تخصصی بريدن نی اشتغال دارند خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای اين کارگران شد و اظهار داشت: کارگران در ابتدای هر فصل برداشت تا پايان فصل مشغول بکار بودند اما امسال متاسفانه با وجود اينکه ۳۵۰۰ هکتار از ني‌ها باقی مانده است از کارگران خواسته شده بر سر کار خود حاضر نشوند.

او افزود: عده زيادی از کارگران نی بر کشت و صنعت به سن بازنشستگی رسيده‌اند اما به دليل تعويق در پرداخت حق بيمه توسط کارفرما امکان بازنشسته شدن و استفاده از مزايای بازنشستگی تامين اجتماعی را ندارند، علاوه بر اين سازمان تامين اجتماعی کار اين کارگران را جزء مشاغل سخت و زيان آور محسوب نمي‌کند.

عباسی همچنين گفت: طرح طبقه بندی مشاغل برای اين کارگران مصوب شده بود اما اجرای اين طرح با مخالفت مديريت جديد به جهت عدم پرداخت مابه‌تفاوت سالهای ۷۲ کارگران تا هم اکنون متوقف شده است.

 

۱۷ارديبهشت: ۷۰ هزار نفر از مبتلايان به ايدز کشور هيچ گونه خدمات تشخيصي، درمانی و مراقبتی را دريافت نمی کنند

سلامت نيوز

دکتر عباس صداقت رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت با اعلام اينکه سهم انتقال جنسی در موارد جديد بروز HIVدر حال افزايش است، اظهارداشت: زنان به عنوان يک گروه در معرض خطر بايستی مورد توجه ويژه قرار گيرند.

صداقت ادامه داد: براساس تخمينهای علمی انجام شده پيش بينی می شود که در سال 2011 حدود 93هزار نفر مبتلا به ايدز در کشور داشته باشيم که با توجه به آمار بيش از 20 هزار نفر شناسايی شده در کشور، تخمين زده می شود حدود 70 هزار نفر در کشور به اين بيماری مبتلا شده اند که هيچ گونه خدمات تشخيصي، درمانی و مراقبتی را دريافت نمی کنند.

 

۱۷ارديبهشت: گزارشی از روستای عظيم آباد در ۳ کيلومتری پايتخت

مهر

46 سال قبل وقتی کلنگ پالايشگاه تهران به زمين زده شد اولويتی برای حفظ محيط زيست شهری و روستايی در نظر گرفته نشد و همچنان که روستاييان در حال داشت و برداشت بودند مهندسان نفت هم لوله های تبخير و مخازن نفت را برپا می کردند.

شايد موفقيت پالايشگاه تهران با توليد روزانه يک ميليون و 259 هزار ليتر گاز مايع، يک ميليون و 700 هزار ليتر بنزين، حدود هفت ميليون سوخت جت، هفت ميليون نفت کوره و 12 ميليون نفت و گاز برای مسئولان و کشور افتخار باشد ولی اين موفقيت با از بين رفتن هزاران هکتار زمين کشاورزي، آلوده شدن آب قنات و چاههای روستاهای اطراف و توليد آلودگی هوا و زيست محيطی برای همسايگان اين غول نفتی همراه بوده است.

طبق استاندارد های بين المللی مجتمعهای پترو شيمی و پالايشگاهها بايد در 15 تا 25 کيلومتری شهرها احداث شوند تا آلودگی حاصل از اين نوع صنايع که بسيار سمی بوده و هوا و آ ب وخاک را شديداٌ مسموم می کند از دسترس مناطق مسکونی دور باشند. گازهای سمی گوگردی و هيدروکربنهايی که در فضا پخش می شوند حتی اگر سوزانده شوند و فاضلابها و پس ماندها حتی اگر دفن شوند اثرات جبران ناپذيری بر محيط زيست منطقه می گذارند.

اوايل اسفند ماه 1382 در برخی محافل خبری عنوان شد که مخازن عظيم نفت، بنزين و گاز در جوار و يا در داخل اراضی کشاورزی روستاهای حاشيه پالايشگاه تهران (روستای اسماعيل آباد)همراه با خط لوله 8 اينچی نفت دقيقاٌ از فاصله دو متری خانه ها عبور کرده و آلودگی گوگردی به قدری در اين محدوده بالا است که بخشی از خاک را به شدت پوک کرده است. همچنين به علت آلودگی شديد آب چاهها، برخی کشاورزان مجبور به استفاده فاضلاب تهران برای آبياری اراضی کشاورزی شده اند. حتی نفوذ نفت و گاز در آب چاهها موجب شد تا با يک کبريت آب يک چاه آشاميدنی آتش بگيرد.

امروز حدود 8 سال از اين فاجعه می گذرد و تنها پاسخ مسئولان فرمانداری شهرستان ری و استانداری تهران اين است که در حال رسيدگی هستيم. هر چند که ديگر اثری از روستای اسماعيل آباد با 270 خانوار جمعيت و وجود 400 هکتار اراضی کشاوری نيست ولی همچنان پالايشگاه تهران روستاهای اطراف خود را تهديد می کند.

 

روستای عظيم آباد در خط نابودی

 

وقتی که از روستاهای قوچ حصار، درسون آباد و اسماعيل آباد گذر می کنيم به روستای عظيم آباد می رسيم. روستايی با 60 خانوار که زير سايه مخازن نفت و گاز پالايشگاه تهران زندگی می کنند. عمر اين روستا به گفته اهالی بالای 300 سال است.

به گفته اهالی روستا 20 درصد اهالی را افغانيها تشکيل می دهند. بودجه شورای روستا سالانه 10 تا 20 ميليون تومان است و زير نظر نظر شهرداری باقر شهر فعاليت می کنند. آب روستا شور است و مردم می توانند آب شيرين را از يک شير آب در ميدان اصلی روستا تهيه کنند همانند دهه 50!

 

 

۱۷ارديبهشت : اعلام رسمى اسامی و آمار راه‌يافتگان تهران به مجلس

ايسنا

ستاد انتخابات كشور آمار نهايى راه‌يافتگان تهران به مجلس نهم را اعلام كرد.

 

به گزارش خبرنگار سياسى خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا) مستقر در ستاد انتخابات كشور، در اطلاعيه شماره 23 اين ستاد آمده است، اسامى منتخبان مرحله دوم انتخابات نهمين دوره مجلس شوراى اسلامى در حوزه انتخابيه تهران، ري، اسلامشهر و شميرانات كه در چهار هزار و 162 شعبه و از مجموع تعداد 1126489 آراى صحيح ماخوذه حائز اكثريت نسبى آرا شده‌اند، به اين ترتيب اعلام مي‌شود:

 

1- آقاى بيژن نوباوه وطن با 491799 راى

2- آقاى اسماعيل كوثرى با 431771 راى

3- اقاى احمد توكلى با 404595 راى

4- آقاى على مطهرى با 380653 راى

5- اقاى سيدمحمود نبويان با 379512 راى

6- آقاى سيدمهدى هاشمى با 369317 راى

7- آقاى محمدرضا باهنر با 368096 راى

8- آقاى علي‌اصغر زارعى با 340999 راى

9- خانم فاطمه رهبر با 327958 راى

10- آقاى عليرضا زاكانى با 327818 راى

11- خانم زهره طبيب زاده نورى با 321698 راى

12- آقاى روح‌الله حسينيان با 301956 راى

13- آقاى حسين مظفر با 298629 راى

14- خانم فاطمه آليا با 294378 راى

15- آقاى مهدى كوچك‌زاده با 291600 راى

16- آقاى غلامرضا مصباحي‌مقدم با 286402 راى

17- خانم لاله افتخارى با 285285 راى

18- آقاى محمد سليمانى با 284452 راى

19- آقاى حميد رسايى با 280483 راى

20- آقاى مجتبى رحماندوست با 279302 راى

21- آقاى مهرداد بذرپاش با 271771 راى

22- آقاى حسين طلا با 268272 راى

23- آقاى الياس نادران با 268133 راى

24- آقاى عليرضا محجوب با 262375 راى

25- آقاى حسين نجابت با 254702 راى

 

۱۵ارديبهشت : خروج ناگهاني۵۰۰هزار نفر از بازار کار

سحام نيوز: با وجود ادعای دولت در ايجاد ۱/۴ميليون فرصت جديد شغلی در سال‌های ۸۹ و ۹۰، در اين مدت از جمعيت فعال و شاغل کشور ۵۰۰‌هزار نفر کاسته شد که با نسخه دولت در اشتغال‌زايی ميليونی تناقض دارد.

به گزارش مهر، با وجود ادعای دولت در مورد ايجاد يک ميليون و ۶۰۰‌هزار فرصت جديد شغلی در سال ۸۹ و همچنين دوميليون و ۵۰۰‌هزار فرصت جديد ديگر در سال ۹۰؛ آمارها در اين بخش چيز ديگری را نشان مي‌دهند. بر پايه اين گزارش، در صورت تحقق اشتغال‌زايی ميليونی در کشور و ايجاد چهار ميليون و ۱۰۰‌هزار فرصت جديد در دو سال گذشته؛ هم‌اکنون نرخ بيکاری کشور بايد به طرز چشمگيری کاهش مي‌يافت که بررسی آمارهای مربوط به نرخ بيکاری در سال‌های گذشته چنين چيزی را نشان نمي‌دهد و حتی نرخ بيکاری سال گذشته نسبت به سال ۸۸ به ميزان چهاردهم‌درصد نيز بيشتر شده است. با اينکه دولت پس از انتقادات و ترديدهای فراوانی که در مورد ايجاد يک ميليون و ۶۰۰‌هزار فرصت جديد شغلی در سال ۸۹ از سوی بازار کار و همچنين مجلس مطرح شده بود، وعده ارايه مستنداتی را در رابطه با چگونگی تحقق مشاغل ميليونی جديد داده بود؛ اما اين مهم همچنان در حد وعده باقی ماند.

کوروش پرند معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته گذشته اعلام کرده بود که وضعيت بيکاری و جمعيت بالای متقاضی کار در کشور تا سال ۹۴ نيز ادامه خواهد يافت.

 

۱۶ارديبهشت : اخراج ۳۵۰ کارگر کارخانه قند ماد نوش سقز

کلمه

همزمان با توفان گرانی ها، يک فعال کارگری در سقز اعلام کرد: بيش از ۳۵۰ کارگر کارخانه قند ماد نوش سقز در اسفند ماه سال گذشته اخراج شده‌اند.

محمد صالح حسينی در گفت گو با ايلنا ضمن اشاره به وضعيت بحرانی واحدهای توليدی در شهرک صنعتی سقز اظهار داشت: کارخانه «قند ماد نوش» واقع در اين شهرک به دليل کمبود مواد اوليه و نوسانات نرخ ارز دچار مشکل شده و در آستانه تعطيلی قرار دارد.

دبير اجرايی خانه کارگر سقز ادامه داد: از مجموع ۱۶۰۰ کارگر کارخانه قند ماد نوش بيش از ۳۵۰ کارگر اخراج شده و ۸۰۰ کارگر در سال جديد تمديد قرارداد نشده‌اند.

 

۱۶ارديبهشت: خط فقر يک خانواده ۵ نفره: يک ميليون و پانصد هزار تومان

کلمه

برخی از صاحب نظران اقتصادی خط فقر مطلق را ۴۰۰ و ۵۰۰ هزار تومان می دانند، اما عده يی هم معتقدند خط فقر برای يک خانواده پنج نفره دارای سه فرزند محصل رقم يک ميليون و ۵۰۰ هزار تومان است.

 من از آمارهای رسمی درباره نرخ تورم به شدت نااميد هستم و اين آمارها قابل قبول نيست. به نظر من در سال ۹۰ تورم بالای ۵۵ درصد بوده و تجربه سال گذشته با تورم نزديک به ۵۰ درصدی سال ۷۴ قابل مقايسه نيست.

در حال حاضر بنيادهای توليد در کشور به شدت آسيب ديده است و اقدام هايی همچون واردات ۲۴ ميليارد دلاری را بايد تير خلاصی به مغز توليد در کشور تلقی کرد که عوارض بلندمدت آن، بحران های عميق و جدی در اقتصاد است.

ظرفيت ها و منابعی که می تواند صرف ايجاد اشتغال، سرمايه گذاری و درآمد برای جامعه شود، به سمت مصرف گرايی و واردات می رود و جيب گروه های خاصی که منتفعان اصلی اين سياست ها هستند را پرپول می کند. به نظر من با وجود اين سياست ها آينده تورم برای سال ۹۱ بسيار نگران کننده است.

به نظر من با ادامه اين وضعيت، تورم سال جاری را حداقل بايد روی ۶۵ و ۷۰ درصد بدانيم. يعنی اعلام می کنم اجرای فاز دوم هدفمند کردن يارانه ها و تصويب لايحه بودجه دولت، تورم را در کشور بالای ۶۵ درصد می برد: صرف نظر از اينکه ارقام بانک مرکزی و نهادهای رسمی چه می خواهد باشد، اين ارقام را برای نرخ تورم شاهد خواهيم بود.

دولت ارقام يارانه ها را در بودجه نياورده و سه سناريو پيش بينی کرده که پايين ترين آن ۶۳ هزار ميليارد تومان، دومين سناريو ۷۳ هزار ميليارد تومان و سومين سناريو ۸۳ هزار ميليارد تومان تزريق نقدينگی به بازار است. اين سناريوها کسری بودجه دولت را به شدت افزايش می دهد و از سوی ديگر، تورم بسيار لجام گسيخته يی را به جامعه تحميل می کند.

از سوی ديگر، دولت ظاهرا از ۴۳ هزار ميليارد تومانی که بابت فاز نخست يارانه ها پرداخته است، فقط توانسته ۲۷ هزار ميليارد تومان با افزايش قيمت حامل های انرژی جمع آوری کند. ضمن اينکه بودجه سال ۹۱ به طور رسمی رقم ۳۰ هزار ميليارد تومان کسری بودجه را رقم زده است که البته انتظار می رود به بالای ۸۰ هزار ميليارد تومان برسد.

همچنين دولت در مقابل ۲۷ هزار ميليارد تومانی که در سال ۹۰ جمع آوری کرده، افزايش قيمت حامل های انرژی برای سال جاری را ۱۳۷ هزار ميليارد تومان پيش بينی کرده است. در واقع ۲۷ هزار ميليارد تومانی که موجب اين تورم بزرگ در جامعه شده است را تبديل به ۱۳۷ هزار ميليارد تومان کرده است.

ميزان اشتغالزايی که برای سال ۸۹ و۹۰ اعلام می کنند، باعث کاهش نرخ بيکاری نشده است؟

اين رقم ۴۰۰ و ۵۰۰ هزار تومانی که برخی کارشناسان برای خط فقر مطلق اعلام می کنند، بر چه اساسی است؟

من اين ارقام را قبول ندارم. آيا می توان با ۴۰۰ هزار تومان به تنهايی در تهران زندگی کرد؟ يکسری از افرادی که دانشگاهی اند، بخشی از مساله فعلی اقتصاد هستند و مشکلات کشور را اين گونه و اشتباه تعريف می کنند. شما اگر بخواهيد خانه يی در اسلامشهر تهران اجاره کنيد، بايد ماهانه ۴۰۰ هزار تومان با ۱۲ تا ۱۵ ميليون تومان رهن پرداخت کنيد. حالابگوييد اين ۴۰۰ هزار تومان بر چه اساسی اعلام می شود؟

شما معتقديد واردات ۲۴ ميليارد دلاری توليد را ورشکسته می کند، ولی وزير اقتصاد تاکيد دارد توليد مشکل دار نمی شود و در گذشته چنين وارداتی وجود داشته است. آيا واقعا چنين است؟

برای همين کشور به اين نقطه رسيده است. واردات باعث شده تمام بنيادهای توليد نابود شود. آن وقت در همين چند ساله شاهد هستيم که بسياری از توليدکنندگان در اثر سياست های نادرست نابود شدند. ۲۴ ميليارد دلار بالغ بر ۴۰ هزار ميليارد تومان می شود که اگر اين رقم را وام ارزان قيمت به توليد دهند، می تواند توسعه توليد را در سال آينده تضمين کند.

 

۱۶ارديبهشت : بيكارى كارگران در پى بحران در كارخانه‌هاى روغن كشى

ايلنا:

ابوالحسن خليلى در گفتگو با خبرنگار ايلنا وابستگى كارخانجات روغن كشى به خارج از كشور را 95 درصد اعلام كرد و گفت: در حال حاضر به دليل عدم پرداخت تسهيلات بانكى و اعمال سياست‌هاى تحريم، بخش عمده واحدهاى توليدى موجود در اين بخش از فعاليت بازمانده‌اند.

 

۱۶ارديبهشت ۲۰۶۳: مرگ ناشی از سوختگی در سال ۹۰، ۲۹۰۰۰ در ۱۱ سال

ايلنا: سازمان پزشکی قانونی از مرگ دو هزار و ۶۳ نفر بر اثر سوختگی در سال ۹۰ خبر داد.

به گزارش ايلنا، در سال گذشته دو هزار و ۶۳ نفر(يک‌هزار و ۲۳ زن و يک‌هزار و ۴۰مرد) بر اثر سوختگی جان خود را از دست دادند، اين آمار در مقايسه با سال ۸۹ که تعداد فوتي‌های ناشی از سوختگی دو هزار و ۳۱۰ نفر بود، ۱۰.۷ درصد کاهش يافته است.

 

۲۹هزار مرگ ناشی از سوختگی در ۱۱سال

بر اساس اين گزارش از سال ۱۳۸۰ تا پايان سال ۱۳۹۰بر اساس آمارهای موجود، ۲۸هزار و ۹۹۱ نفر در کشور بر اثر سوختگی جان باختند که به طور ميانگين مرگ ناشی از سوختگی در هر سال دو هزار و ۶۳۵ نفر بوده است. مرگ‌ ناشی از سوختگی سال ۱۳۹۰(دو هزار و ۶۳ نفر)نسبت به ميانگين ۱۱ساله اين قبيل مرگ‌ها، ۵۷۲ نفر کاهش را نشان مي‌دهد.

در ۱۱سال گذشته بيشترين موارد سوختگی با ۳ هزار و ۲۳۴ نفر در سال ۸۰ ثبت شده است. همچنين کمترين مرگ ناشی از سوختگی نيز مربوط به سال گذشته است که دو هزار ۶۳ نفر به دليل سوختگی جان خود را از دست داده‌اند.

در سال گذشته استان‌های تهران با ۲۷۰ نفر، خوزستان با ۱۸۷نفر و اصفهان با ۱۸۱نفر بيشترين و استان‌های سمنان با يک کشته و چهارمحال و بختياری با دو کشته کمترين ميزان مرگ ناشی از سوختگی را به خود اختصاص مي‌دهند.

در سال ۹۰ بيشترين مرگ ناشی از سوختگی با ۲۰۲ نفر در فروردين ماه و کمترين آن با ۱۲۹ نفر در آبان ماه ثبت شده ‌است.

 

۱۶ارديبهشت : كميابی بيش از ۳۰ قلم داروی بيماري‌های خاص بعلت تحريم بانکی

سلامت نيوز: كاهش توليد و واردات دارو به مرحله نگران‌كننده‌ای رسيده و منجر به كمبود بيش از 30 داروی بيماري‌های خاص در كشور شده است؛ وضعيتی كه بيش از پيش متاثر از مثلث تحريم‌های بين‌المللی برای تبادلات بانكي، تبعات اجرای قانون هدفمندی يارانه و تاثيرات قيمتی آن و نوسانات نرخ ارز در كشور است.

اين درحالی است كه شايد برخی نمونه‌های داخلی اين دارو‌ها در كشور وجود داشته باشد اما كاهش واردات مواد اوليه نيز باعث كمبود داروها نسبت به تقاضای آن شده است.

اگرچه مسوولان وزارت بهداشت و درمان كشور تاكنون به شكلی غيرمستقيم برخی مشكلات در نظام بهداشت و درمان كشور را ناشی از تحريم‌های بين‌المللی مي‌خوانند اما در زمينه كمبود اقلام دارويی رويكرد ديگری دارند.

به طوري‌كه پيش از اين وزير بهداشت و درمان با اشاره به اينكه «در حال حاضر هيچ مشكل كمبود دارويی نداريم و آينده‌نگری برای تامين داروها نيز صورت گرفته است»، اعلام كرد: 96 درصد داروهای مصرفی در داخل كشور توليد مي‌شوند. ايران در توليد دارو حرف اول را در منطقه مي‌زند. همچنين ايران در توليد داروهای بيوتكنولوژيك جزو پنج كشور آسياست و تنها 12 كشور دنيا داروهای بيوتكنولوژيك توليد مي‌كنند، همچنين با هماهنگی صورت‌گرفته با بانك مركزي، ارز با قيمت گذشته در اختيار وارد‌كنندگان دارو و وارد‌كنندگان مواد اوليه گذاشته مي‌شود به اين ترتيب مشكلی در زمينه تامين دارو نخواهيم داشت.

 

۱۶ارديبهشت :نگاهی آماری به وضعيت فروش نفت خام ايران در بازارهای جهانی

عصر ايران :ايران در سال 2011 ميلادی به طور ميانگين روزانه 2 ميليون بشکه نفت خام به بازار جهانی صادر کرده است.

آمارهای موجود نشان می دهد که وضعيت صادرات نفت خام ايران در سال گذشته ميلادی علی رغم اعمال تحريم های نفتی ، مالی و بانکی غرب تغيير محسوسی در مقايسه با سال های گذشته نداشته است.

بر اساس آمارهای موجود در سال 2011 بيش از 62 درصد از نفت خام ايران به کشورهای آسيايی صادر شده و 38 درصد مابقی به ديگر کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپايی صادر شده است.

عمده خريداران نفت خام ايران در سال 2011 به ترتيب عبارتند از : چين ، هند ، ژاپن و کره جنوبی.

چين در سال 2011 با واردات روزانه 557 هزار بشکه نفت خام از ايران بزرگ ترين خريدار نفت خام ايران بود . پکن مخالف فشارهای آمريکا و غرب برای تحريم نفتی ايران است و اعلام کرده است که همچنان به خريد نفت خام از ايران ادامه خواهد داد.

هند دومين بازار نفتی ايران در سال 2011 بود . اين کشور در سال 2011 روزانه بيش از 350 هزار بشکه نفت خام از ايران وارد کرده است . ارزش اين حجم از واردات نفت سالانه رقمی بيش از 11 ميليارد دلار است که بر اساس برخی گزارش ها بيش از 40 درصد از اين مبلغ از سوی دولت دهلی به صورت روپيه پرداخت می شود.

ايالات متحده آمريکا و ديگر شرکای بين المللی آن اميدوارند با توجه به روابط خاصی که با دولت دهلی دارند به اين کشور فشار وارد کنند تا دستکم 25 درصد از واردات نفت خام خود از ايران را بکاهد . هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه هفته جاری برای سفری 2 روزه وارد دهلی خواهد شد و بر اساس گزارش ها يکی از دستور کارهای وی در اين سفر ترغيب مقامات هندی به قطع يا دستکم کاهش واردات نفت خام از ايران است.

ژاپن سومين وارد کننده بزرگ نفت خام ايران است . دولت توکيو در سال 2011 روزانه بيش از 313 هزار بشکه نفت خام از ايران خريداری کرده است. اخيرا برخی شرکت های ژاپنی در واکنش به فشارهای آمريکا به دولت توکيو اعلام کرده اند که کاهش يا قطع واردات نفت خام از ايران را در دست بررسی دارند. ژاپن يکی از 11 کشوری است که دولت اوباما آن را از اعمال تحريم های خود عليه ايران استثنا کرده است. ظاهرا فشار شرکت های پالايشی خريدار نفت خام از ايران به دولت توکيو برای امکان پذير نبودن تغيير نفت وارداتی در بازه زمانی کوتاه مدت يکی از دلايل مستثنی شدن توکيو از اعمال تحريم های آمريکا است.

کره جنوبی چهارمين وارد کننده نفت خام ايران است . اين کشوردر سال 2011 روزانه بيش از 239 هزار بشکه نفت خام از ايران خريداری کرده است . دولت سئول نيز همچون ژاپن از متحدان بسيار نزديک آمريکا محسوب می شود که تا کنون در برابر فشارهای واشنگتن برای قطع يا کاهش واردات نفت از ايران مقاومت کرده است اما دولت سئول اعلام کرده است که تا پايان ماه ژوئن سال جاری درباره قطع واردات نفت خام از ايرن تصميم گيری خواهد کرد.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی دولت کره جنوبی صادرات نفت خام ايران به اين کشور در سه ماهه نخست سال 2012 در مقايسه با سه ماهه نخست سال گذشته بيش از 17 درصد کاهش يافته است.

از ديگر کشورهای آسيايی وارد کننده نفت خام از ايران می توان به مالزی ، سريلانکا و تايوان اشاره کرد که اين سه کشور نيز در مجموع در سال 2011 روزانه بيش از 130 هزار بشکه نفت خام از ايران وارد کرده اند.

از اين رقم مالزی با واردات روزانه 70 هزار بشکه در جايگاه نخست و سريلانکا و تايوان به ترتيب با واردات 31 و 30 هزار بشکه نفت در جايگاه بعدی قرار گرفته اند.

 

۱۶ارديبهشت : افشای خروج ۷۷۰ ميليارد دلار ارز از کشور

جـــرس: بر اساس آمار رسمی گمرک و بانک مرکزي، طی سالهای ۶۱ تا ۹۰ بيش از ۷۷۰ ميليارد دلار ارز به دليل واردات از کشور خارج شده است که اين رقم به ويژه در سالهای ۸۳ تا ۹۰ شديدا افزايش يافته است.

بر اساس آخرين گزارش ها نيز، اخيرا دولت طی مصوبه‌ای به واردات ۲۴ ميليارد دلاری را که ۱۰ ميليارد دلار آن شامل مواد غذايی و کالاهای اساسی مصرفی است، اجازه داده است.

به گزارش فارس، نگاهی به آمارهای رسمی از خروج بيش از ۷۷۰ ميليارد دلار ارز از کشور طی ۳۱ سال گذشته درپی تشديد واردات بی رويه خبر می دهد.

اين مسائل بهانه ای شد تا نگاهی گذرا داشته باشيم به ارزش واردات به کشور طی سالهای گذشته که به دليل امکان دسترسي‌ منابع، به آمار ۳۱ سال اخير اشاره کرديم.

بر اساس اين گزارش، طی سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ بيش از ۶۷ ميليارد و ۳۱۲ ميليون دلار کالا از کشور خارج شده و از سالهای ۶۶ تا ۷۰ نيز شاهد واردات ۷۸ ميليارد و ۷۵۹ ميليون دلاری بوديم که اين رقم طی سالهای ۷۱ تا ۷۵ به بيش از ۸۸ ميليارد دلار افزايش يافت.

بر اساس اين گزارش مجموع ارزش واردات به کشور طی سالهای ۷۶ تا ۸۰ بيش از ۷۳ ميليارد و ۱۷۵ ميليون دلار بوده است که در اين سالها واردات بين ۱۲ تا ۱۷ ميليارد دلار در نوسان بوده است.

اين در حالی است که واردات در ۵ سال بعدی يعنی از سال ۸۱ تا ۸۵ به بيش از ۱۶۵ ميليارد و ۲۳۳ ميليون دلار رسد که در مقايسه با ۵ سال قبل از آن ۲.۲ برابر شده است. طی سالهای ۸۱ تا ۸۵ ارزش واردات از ۲۲ ميليارد دلار تا ۴۱ ميليارد دلار نوسان داشته است.

اين گزارش حاکی است: ارزش واردات در پنج ساله پايانی يعنی سالهای ۸۶ تا ۹۰ رشد شديد داشته و به ۲۸۶ ميليارد دلار رسيد. واردات به کشور از سال ۸۶ تا ۹۰ از ۴۸ ميليارد دلار تا ۶۴ ميليارد دلار بوده است.

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©