Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۱ برابر با  ۰۳ جولای ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۱  برابر با ۰۳ جولای ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۰۴)

۱۲ تیر ۱۳۹۱ـ ۲ ژوئیه  ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

نيمی از جمعيت اصفهان کارگرند

زن‌كشى در صدر قتل های خانوادگى قرار دارد

دخل‌وخرج يک خانواده ۴ نفره در يک روز

دستمزد کارگران فقط نياز ۱۰ روز خانوار کارگرى را تامين مي‌کند

خط فقر ۹۴۶ هزار تومان، حداقل حقوق کارگران ۳۰۳ هزار تومان

افزايش ۵۰ درصدى نرخ تورم مسکن در سبد هزينه خانوار كارگرى

طی ۱۰ سال آينده در هر خانواده ايرانی يکنفر مبتلا به ام اس خواهد بود

رشد قيمت ۸۱ درصد مواد خوراکی

احساس خطر وزارت بهداشت ايران از روند خروج پرستاران از کشور

خط فقر اعلام شد: ۹۴۶ُ هزار تومان

۵۰ درصد از کارگران دچار بيکاری پنهان شده‌اند

 

مدير مسئول روزنامه عصر اقتصاد: شرايط روزنامه‌های ايران بحرانی است

/تنها کارخانه کاغذسازی ايران به حالت نيمه تعطيل درآمده است

امنيت شغلی ۱۶۰۰ کارگر لاستيک پارس تهديد مي‌شود

سالانه ۱۵۰ ميليون متر مکعب آب از سه رودخانه بروجردخارج مي‌شود

۲۰ هزار داماد به دليل عدم پرداخت مهريه ميهمان زندان ها هستند

۲۳ استان کشور در معرض گرد و غبار

مرگ‌ومير ناشی از مواد مخدر در ايران دوبرابر شده است

آستانه پوکی استخوان ايرانيان به ٣٥ سال رسيد

بي‌کاری بيش از ۱۳۰۰ کارگر در يک هفته

تنهايی هزاران مصدوم شيميايی سردشت، ۲۵ سال بعد از حمله:بيماران از خدمات درمانی محروم هستند و دولتبرای پيگيری شکايت از عراق جديت نشان نمي‌دهد

تعطيلی يک کارخانه تن ماهی و بيکاری ۸۰ نفر

 

۱۲تير : نيمی از جمعيت اصفهان کارگرند

ايلنا: وجود بيش از ۹۰۰ هزار کارگر بيمه شده در استان نشان مي‌دهد نيمی از جمعيت اصفهان کارگر هستند.

به گزارش خبرگزاری ايلنا، مديرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بيان اين مطلب در همايش کار‌شناسان بهداشت حرفه‌ای گفت: افزون بر هشت هزار واحد توليدی در اصفهان، بيش از ۱۰ نفر کارگر دارند که اين شرايط، استان را به يک قطب صنعتی و کارگری تبديل کرده است.

 

۱۲تير: زن‌كشى در صدر قتل های خانوادگى قرار دارد

آفتاب: سرهنگ مصطفايى معاون مبارزه با جرايم جنايى پليس آگاهى ناجا درباره قتل‌هاى فاميلى اظهارداشت: زمانى كه بين متهم و مقتول نسبت خانوادگى و فاميلى وجود داشته باشد، اين نوع از قتل‌ها در رديف «قتل توسط بستگان» ثبت مي‌شوند. در سال 1390 از مجموع قتل‌هايى كه اتفاق افتاده، در حدود 33 درصد آنها رابطه فاميلى بين متهم و مقتول وجود داشت.

وى با بيان اينكه در يك سوم قتل‌ها واقع شده، متهم به قتل از بستگان مقتول بوده است. گفت: اين موارد با انگيزه‌هاى مختلف مانند بيماريهاى رواني، اعتياد، مصرف قرص‌ها يا مواد روانگردان، اختلاف‌هاى مالى يا مسائل اخلاقى و ناموسى روى داده‌اند. در آمار قتل‌هايى كه توسط بستگان صورت گرفته است، قتل زن توسط شوهر سهم بيشترى نسبت به ساير موارد دارد.

 

۱۲تير: دخل‌وخرج يک خانواده ۴ نفره در يک روز

 

به گزارش خبرنگار مهر، اين روزها خرج و برج اکثر خانواده‌ها به گونه ای نيست که بتواند مغلوب درآمد آنها شود و يا حتی ريالی در ماه پس‌انداز داشته باشند. اين روزها سبد هزينه‌ای خانوارها آنقدر دارای وزن شده است که به اصطلاح قديمي‌ها، دخلشان به خرجشان نمي‌خورد.

حتی اگر دو نفر در هر خانواده کار کنند که به دور از پرداخت اقساط و البته اندکی خوشبينانه، ممکن است درآمدی حدود 400 هزار تومان داشته باشند؛ مگر اينکه يکی از آنها، دو شيفت کاری را مشغول باشد تا درآمدی بالاتر از اين نصيب خانواده خود کند و اگر به طور متوسط اين خانواده را 4 نفره حساب کنيم، سهم هر نفر در ماه 100 هزار تومان مي‌شود. فارغ از کرايه رفت و آمد، هر روز يک خانواده 4 نفره بايد روز خود را با 12 هزار تومان بگذراند.

يک حساب سرانگشتی نشان مي‌دهد که اگر هر خانوار در ماه به طور متوسط دو کيلوگرم گوشت قرمز، 5 کيلوگرم گوشت مرغ، ده کيلوگرم برنج، 10 بطری شير، 5 بسته پنير 400 گرمي، 60 قرص نان سنگک، 10 کيلوگرم سبزی خوردن، 60 کيلوگرم ميوه از قرار متوسط هر کيلوگرم 2 هزار تومان خريداری کند، به فرض اينکه حبوبات و ساير ملزومات پخت و پز را در اختيار داشته باشد، حتما بايد رقمی را پرداخت کند که قطعا بيش از آن چيزی است که در سبد درآمدی او قرار دارد.

 

هشدار نسبت به کاهش مصرف اقلام پروتئيئی

 

اين آمار بانک مرکزی در حالی اعلام مي‌شود که بر اساس گزارش‌های مرکز آمار ايران که در سالنامه سال 87 منتشر شده بود، خبر از اين داشت که سرانه مصرف گوشت قرمز 7 کيلوگرم کاهش يافته، اين در شرايطی است که امسال به اعتقاد بسياری از کارشناسان اقتصادي، کشور تورم بي‌سابقه را تجربه کرده اما هم اکنون قيمت گوشت قرمز نيز به اندازه بي‌سابقه‌ای افزايش يافته است و بيم اين مي‌رود که گوشت از سبد خانوارها حذف شود.

 

سبد هزينه يک خانوار

 

اگر قيمت هر کيلوگرم گوشت قرمز را 25 هزار تومان، قيمت هر کيلوگرم مرغ 5 هزار تومان، قيمت هر کيلوگرم برنج را 2500 تومان، قيمت هر بطری روغن را 3500 تومان، قيمت هر کيلوگرم ميوه را به طور متوسط 2500 تومان، قيمت هر قرص نان سنگک را 600 تومان و قيمت هر کيلوگرم سبزی خوردن را 1000 تومان در نظر گرفت، و به آن قيمت هر بطری شير 1500 توماني، پنير 2400 تومانی و ماست 2000 تومانی را نيز به آن اضافه کرد، آنگاه قيمت هر سبد خريد خانوار در يک ماه رقم بالايی مي‌شود؛ بنابراين هشدار در رابطه با بالا رفتن قيمت کالا، زنگ خطری برای کاهش مصرف اقلامی را به صدا در می آورد که نبود آنها در سبد غذايی خانوارها مشکلات تغذيه‌ای را رقم مي‌زند و فقر ويتامين را سبب می شود.

هم اکنون قيمت هر کيلوگرم گوشت راسته با استخوان 16 هزار و 300 تومان، راسته بي‌استخوان 24 هزار و 700 تومان، ران پاک‌کرده 20 هزار و 900 تومان، ران کامل 21 هزار و 700 تومان، سردست 18 هزار و 900 تومان، سردست مرغوب 20 هزار و 850 تومان، قلوه‌گاه با استخوان 10 هزار تومان، قلوه‌گاه با استخوان 11 هزار و 350 تومان، و قيمت هر کيلوگرم گردن 14 هزار و 200 تومان است.

همچنين قيمت هر کيلوگرم ماهيچه 22 هزار و 650 تومان، چرخکرده مخلوط 13 هزار تومان، خورشتی 15 هزار و 500 تومان، راسته پاک کرده 16 هزار و 800 تومان، گردن گوساله 12 هزار و 500 تومان و قلوه‌گاه گوساله 9 هزار و 900 تومان است. قيمت هر کيلوگرم مرغ منجمد 3600 تومان و هر کيلوگرم مرغ کامل 5 هزار و 200 تومان است.

قيمت هر بطری روغن مايع 3200 تومان، روغن نباتی جامد 4.5 کيلويی 11 هزار و 200 تومان، رب گوجه فرنگی 2300 تومان، برنج هاشمی 2800 تومان، برنج طارم محلی 3200 تومان، شکر 800 گرمی 1200 تومان، قند شکسته 900 گرمی 1500 تومان و ماکارونی 800 تومان است.

 

 

۱۲تير: دستمزد کارگران فقط نياز ۱۰ روز خانوار کارگرى را تامين مي‌کند

ايلنا: عضو هيات مديره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران اعلام کرد: نرخ سبد هزينه خانوار کارگری هم کانونبيش از يک ميليون و 600 هزار تومان است.

علی دهقان کيا در گفتگو با ايلنا اظهار داشت: دولت مدعى است توانسته قيمتها را مهار کند اما چه ملاکى براى اثبات اين ادعا وجود دارد؟ اما در سبد معيشتى خانوار کارگرى اقلامى وجود دارد که تغييرات ماههاى گذشته آن تاثيرات منفى زيادى در قدرت خريد کارگران داشته است.

به گفته وی دستمزد کارگران فقط نياز 10 روز خانوار کارگرى را تامين مي‌کند، اين در حاليست که کارگر مجبور است مشاغل ديگرى را انجام دهد و يا اينکه با کمبود شديد منابع مالى مواجه شود.

دهقان کيا، ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ درصد کارگران زير ۵۰ درصد خط فقر روزگار مي‌گذرانند.

 

۱۲تير : خط فقر ۹۴۶ هزار تومان، حداقل حقوق کارگران ۳۰۳ هزار تومان

کلمه

جمشيد پژويان، ريس شورای رقابت در گفت و گوی با ايسنا در مورد شاخصه خط فقر گفت: در سال ۸۹ خانوارهای شهری با درآمد ماهانه کمتر از ۹۴۶ هزار تومان و خانوارهای روستايی با درآمد ماهانه کمتر از ۵۸۰ هزار تومان زير خط فقر به حساب مي‌آيند. پژويان در مورد خط فقر در سال ۹۰ اعلام داشت: هنوز محاسبات انجام نشده‌ است!

اين در حالی است که شورای عالی کار در اواخر اسفند ۱۳۸۸ حداقل دستمزد کارگران را برای سال ۱۳۹۰ مبلغ ۳۰۳ هزار و ۴۸ تومان در ماه تصويب کرده بود. اين بدين معناست که مجموع حداقل حقوق ماهانه سه کارگر از خط فقر يک خانوار هم کمتر بود. شورای عالی کار تنها با ۸۳ هزار تومان افزايش برای سال ۱۳۹۱ حداقل دستمزد کارگران را ۳۸۹ هزار و ۷۵۴ تعيين و تصويب کرد.

در اواخر اسفند گذشته کميته مزد خانه کارگر، حداقل هزينه يک خانوار چهار نفره برای زندگی در سال ۱۳۸۹، را ۶۸۳ هزار تومان اعلام کرده بود. البته به دليل اينکه هزينه زندگی در کلان شهرها ۲۰ درصد بيش از ساير نقاط است، حداقل هزينه زندگی در کلان‌شهرها برای يک خانواده ماهانه ۸۲۰ هزار تومان تعيين شد.

با چشم پوشی بر همه اين نابرابری ها ريس شورای رقابت ضمن دفاع از طرح هدفمندی يارانه ها گفت: مطالعات و مشاهدات در سالگرد هدفمندی يارانه‌ها نشان داد که مقدار يارانه نقدی فاز اول توانسته اثر مثبتی در توزيع درآمد و افزايش رفاه فقرا داشته باشد. بنابراين اگر همان ميزان يارانه فاز اول هدفمندی يارانه‌ها به طور متوسط ۲۰ درصد افزايش يابد کافی خواهد بود.

 

۱۱تير: افزايش ۵۰ درصدى نرخ تورم مسکن در سبد هزينه خانوار كارگرى

ايلنا: يك كارشناس مسائل كارگرى اعلام کرد:  نرخ تورم مسکن در سبد هزينه خانوار کارگری بيش از ۵۰ درصد افزايش يافته است.

عليرضا حيدری افزايش افسار گيسسخته نرخ تورم را طی چهار ماهه نخست سال جاری موجب افزايش ۶۰ درصدی هزينه اقلام مصرفی خانوارهای کارگری اعلام کرد و به ايلنا گفت: ‌تمامى دستمزد کارگران بايد صرف هزينه اجاره بهای مسکن در کلان شهر‌ها شود.

عضو كميته مزد خانه كارگر با بيان اينکه در چنين شرايطى کارگران قادر به تامين معيشت خود نيستند، ادامه داد: نرخ خط فقر نسبی خانوارهای کارگری امسال به يک ميليون تومان افزايش يافته است.

لازم به يادآورى است كه ‌خط گرسنگی در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰ مبلغ دو ميليون و ۷۳۳ هزار و ۷۰۶ ريال به دست آمد که سرانه روزانه آن ۲۲ هزار و ۷۸۸ ريال خواهد شد که اگر آن را به قيمت دلار ۱۴ هزار ريال تبديل کنيم ۱. ۶۳ دلار و اگر آن را به دلار ۱۹ هزار ريال ميانگين بازار آزاد حساب کنيم سرانه ۱. ۲ دلاری به دست مي‌آيد. و اين در حالى است كه اين ارقام با استانداردهای جهانی که خط فقر را درآمد زير دو دلار در روز تعريف مي‌کند، همخوانی دارد.

اين فعال کارگری خواستار اعمال سياست‌های حمايتی دولت از کارگران شد و گفت: در صورتی که دولت از افزايش تورم افسار گسيخته جلو‌گيری نکند بايد منتظر واکنش‌هايى از سوی کارگران و طبقه متوسط جامعه باشد.

 

۱۱تير: طی ۱۰ سال آينده در هر خانواده ايرانی يکنفر مبتلا به ام اس خواهد بود

سلامت نيوز : دکتر امير رضا عظيمی در تشريح يافته های علمی در نهمين کنگره بين المللی ام اس که طی روزهای 11 و 12 آبان ماه امسال در هتل المپيک برگزار می شود، گفت: شهرهای تهران و اصفهان بيشترين شيوع ابتلا به اين بيماری را دارند ولی به طور قطع اين آخرين آمار نيست ولی نتايج بزودی اعلام خواهد شد و طبق اين امار پيش بينی می شود که طی 10 سال آينده در هر خانواده ايرانی يکنفر مبتلا به ام اس خواهد بود.به گزارش سلامت نيوز به نقل از مهر ؛ عظيمی افزود: بنابراين وظيفه ما در اين است که اطلاع رسانی داشته باشيم و با شناسايی درخواستها کارهای تحقيقاتی در اين زمينه را شروع کنيم و با شناسايی علتها بتوانم جلوی پيشرفت اين بيماری را بگيريم.

 

نقش کمبود ويتامين D در ابتلا به بيماری ام اس

 

به گفته وي، کمبود ويتامين D نيز می تواند در ابتلا به اين بيماری نقش داشته باشد.عظيمی افزود: مهمترين مسئله ای که در ابتلا به ام اس احتمال دارد نقش داشته باشد کمبود ويتامين D است و با کارهای تحقيقاتی که در اين خصوص صورت گرفته 8 درصد بيماران ام اس و اقوام درجه يک آنها کمبود ويتامين D داشته اند.دبير علمی نهمين کنگره بين المللی ام اس ايران در پايان تاکيد کرد: شايد يکی از راههای پيشگيري، جبران کمبود ويتامين D باشد.

 

۱۱تير : رشد قيمت ۸۱ درصد مواد خوراکی

ايسنا:گزارش هفتگی متوسط قيمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران توسط بانک مرکزی در هفته منتهی به ۹ تير ماه ۹۱ منتشر شد. طبق اين گزارش گوشت مرغ طی اين هفته در مقايسه با هفته مشابه ماه قبل بيشترين افزايش قيمت را تجربه کرده است. بر اين اساس ۸۱ درصد اقلام طی هفته منتهی به نهم تيرماه در مقايسه با هفته مشابه ماه قبل افزايش قيمت داشته‌اند.

 

به گزارش ايسنا، طی اين هفته بيشترين افزايش قيمت‌ها مربوط به هلو با ۱۸۲.۱ درصد، گوجه سبز با ۱۶۹.۲ درصد رشد، سبزي‌های برگی با ۱۲۳.۳ درصد، سيب زرد با ۱۱۲.۹ درصد، طالبی با ۱۱۵.۸ درصد، خيار با ۱۰۸.۰ درصد رشد نسبت به هفته مشابه سال قبل بوده است.

در هفته منتهی به نهم تير ماه امسال در مقايسه با هفته پيش از آن از ۱۱ گروه اقلامی دسه گروه تخم‌مرغ، ميوه‌های تازه، گوشت مرغ افزايش قيمت و گروه سبزي‌های تازه، گوشت قرمز، قند و شکر، چای کاهش قيمت داشته است. چهار گروه لبنيات، برنج،حبوب و روغن نباتی هم طی اين هفته نسبت به هفته قبل هيچ تغيير قيمتی نداشته‌اند.

همچنين مقايسه قيمت اقلام در هفته منتهی به نهم تير ماه امسال با هفته مشابه ماه قبل نشان مي‌دهد که از ۱۱ گروه اقلامی نه گروه لبنيات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، ميوه‌های تازه، سبزي‌های تازه، گوشت مرغ، چای و روغن نباتی افزايش قيمت و دو گروه گوشت قرمز و قندوشکر کاهش قيمت داشته‌اند. اين اعداد حاکی از افزايش قيمت ۸۱ درصد اقلام طی هفته منتهی به نهم تيرماه در مقايسه با هفته مشابه ماه قبل است.

در هفته مورد گزراش در گروه لبنيات بهای کره پاستوريزه اندکی افزايش داشت وقيمت ساير اقلام اين گروه نسبت به هفته قبل بدون تغيير بود. بهای تخم‌مرغ افزايش يافت وشانه‌ای ۴۱۰۰۰ الی ۵۴۰۰۰ ريال فروش مي‌رفت.

در اين هفته بهای گوشت گوسفند کاهش ولی قيمت گوشت تازه گاو وگوساله و گوشت مرغ افزايش يافت.

در هفته مورد بررسي، بهای قند، شکر و چای خارجی اندکی کاهش داشت و قيمت انواع روغن نباتی ثابت بود.

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنيات بهای کره پاستوريزه معادل ۰.۲ درصد افزايش داشت وقيمت ساير اقلام اين گروه بدون تغيير بود. بهای تخم مرغ معادل ۶.۳ درصد افزايش يافت.برنج و حبوب

در هفته مورد بررسي، در گروه برنج قيمت تمام اقلام اين گروه ثابت بود. در گروه حبوب بهای لوبيا قرمز معادل ۰.۶ درصد افزايش داشت و قيمت ساير اقلام اين گروه بدون تغيير بود.

در هفته مورد گزارش، در گروه‌ ميوه‌های تازه بهای سيب زرد تخم لبنان معادل ۶.۴ درصد، گوجه سبز ۱۸.۱ درصد، هلو ۱۴.۱ درصد، خربزه ۱.۱ درصد وهندوانه ۱۸.۱ درصد افزايش ولی قيمت ساير اقلام اين گروه بين ۰.۱ درصد تا ۱۷.۸ درصد کاهش يافت. در گروه سبزي‌های تازه بهای گوجه فرنگی معادل ۱۵.۵ درصد، بادنجان ۱۴.۴ درصد، لوبيا سبز ۷.۷ درصد وسبزي‌های برگی ۷.۹ درصد کاهش ولی قيمت ساير اقلام اين گروه بين ۲.۶ درصد تا ۱۱.۷ درصد افزايش داشت.گوشت قرمز و گوشت مرغ

در هفته مورد بررسي، بهای گوشت گوسفند معادل ۴ درصد کاهش ولی قيمت گوشت تازه گاو و گوساله ۰.۹ درصد وگوشت مرغ ۱۲.۶ درصد افزايش يافت.

در هفته مورد گزارش، بهای قند معادل ۴ درصد، شکر ۰.۱ درصد و چای خارجی ۰.۳ درصد کاهش داشت و قيمت انواع روغن نباتی ثابت بود.

بر اين اساس بيشترين افزايش در هفته منتهی به ۹ تير ماه نسبت به هفته قبل از آن مربوط به گوجه سبز و هندوانه با ۱۸،۱درصد افزايش و بيشترين کاهش مربوط به انگور با ۱۷درصد کاهش بوده است

 

۱۰تير : احساس خطر وزارت بهداشت ايران از روند خروج پرستاران از کشور

 

بى بى سى:يک مقام‌ سازمان نظام پرستاری ايران به خبرگزاری مهر گفته است که روزانه ۴۰ پرستار خواهان دريافت معرفی نامه برای اعزام به خارج مي‌شوند.

صديقه سالمی گفته است که وزارت بهداشت ايران به همين خاطر احساس خطر کرده است.

او به کمبود نيروی پرستاری در کشور و شرايط سخت کاری آنها اشاره کرده و گفته است به دليل تسهيلات کشورهايی چون کانادا، آمريکا و استراليا، پرستاران ايرانی جذب اين کشورها مي‌شوند.

خانم سالمی گفته است که دولت متوجه قضيه شده و وزارت بهداشت هم خطر را احساس کرده است.

 

۱۰تير :خط فقر اعلام شد: ۹۴۶ هزار تومان

انتخاب: رييس شوراى رقابت با بيان اين‌كه خانوارهاى شهرى با درآمد ماهانه كمتر از 946 هزار تومان زير خط فقر به حساب مى آيد، گفت: مقدار يارانه نقدى فاز اول توانسته اثر مثبتى در توزيع درآمد و افزايش رفاه فقرا داشته باشد و براى فاز دوم افزايش 20 درصدى كافى خواهد بود.

جمشيد پژويان در گفت و گو با ايسنا درباره خط فقر در سال 90 تصريح كرد: در مورد سال 90 هنوز محاسبات انجام نشده‌ است، اما در سال 89 خانوارهاى شهرى با درآمد ماهانه كمتر از 946 هزار تومان و خانوارهاى روستايى با

درآمد ماهانه كمتر از 580 هزار تومان زير خط فقر به حساب مي‌آيند.

 

۱۰تير:۵۰ درصد از کارگران دچار بيکاری پنهان شده‌اند

ايلنا: عضو هيات مديره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران اعلام کرد: به دليل افزايش بي‌سابقه تورم در حال حاضر ۵۰ درصد از کارگران کشور دچار بيکاری پنهان شده‌اند.

عبدالله مختاری در گفتگو با خبرنگار ايلنا از افزايش تورم سبد هزينه خانوار کارگری از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد و خاطرنشان ساخت: نرخ تورم سبد هزينه خانوار کارگری بيش از ۳۰ درصد افزايش يافته است و کارگران قادر به تامين هزينه‌های اصلی زندگی خود نيستند.

او با بيان اينکه دستمزد کارگران تنها ۵۰ درصد از هزينه‌های اصلی زندگی آن‌ها را تامين مي‌کند، ياد آور شد: کارگران برای تامين مايحتاج ضروری زندگی خود مجبور هستند که در سه شيفت فعاليت کنند.

به گفته مختاری هم اکنون هزينه مربوط به اجاره و يا خريد مسکن از جمله مهم‌ترين اقلام در سبد معيشت خانوار کارگری تلقی مي‌شود که ۲۵ تا ۴۰ درصد از کل هزينه‌های کارگران را در ماه تشکيل مي‌دهد. علاوه بر آن اقلام کليدی ديگری نيز در سبد هزينه‌های کارگران مطرح است که مي‌توان به هزينه‌های مربوط به تامين اقلام خوراکي، پوشاک، حمل و نقل، بهداشت و درمان، تحصيل خود و فرزندان در مراحل بعدی مسافرت‌های تفريحی و زيارتی و مواردی از اين دست اشاره کرد.

 

 

۱۰تير : مدير مسئول روزنامه عصر اقتصاد: شرايط روزنامه‌های ايران بحرانی است

/تنها کارخانه کاغذسازی ايران به حالت نيمه تعطيل درآمده است

 

جرس: قيمت کاغذ چاپی برای روزنامه‌ها در يک ماه اخير از کيلويی ۱۲۰۰ تومان به کيلويی ۱۷۰۰ تومان رسيده است. اين در حالی است که به گفته مديران مسئول بسياری از روزنامه‌های مستقل که مشتری اصلی اين کالا هستند، کاغذ با قيمت کنونی هم به سختی و با مشکلات زيادی از بازار تهيه مي‌شود.

مدير مسئول روزنامه عصر اقتصاد ضمن اظهار نگرانی از ادامه اين روند در آينده گفت: پيش‌بينی من اين است که اگر شرايط به همين گونه پيش برود،  تا اوائل پائيز شاهد تعطيلی ۱۰ تا ۱۲ روزنامه مستقل هستيم. اين مساله بسيار نگران کننده است.

 

۱۰تير: امنيت شغلی ۱۶۰۰ کارگر لاستيک پارس تهديد مي‌شود

ايلنا: يک فعال کارگری در ساوه اعلام کرد: پرداخت جرايم سنگين زيست محيطی کارخانه لاستيک سازی پارس (پيروزی) را در آستانه تعطيلی قرار داده است.

مهدی زمانی با اشاره به اينکه فشارهای سازمان محيط زيست باعث افزايش مشکلات کارخانه لاستيک پارس شده است، به ايلنا گفت: طى دو سال گذشته کارخانه لاستيک پارس از سوی سازمان محيط زيست مبلغ زيادى جريمه شده ‌است و اين در حاليست که پرداخت چنين جريمه سنگينی باعث تعطيلى کارخانه خواهد شد.

دبير اجرايى خانه كارگر ساوه و زرنديه نسبت به تهديد امنيت شغلی ۱۶۰۰ کارگر اين واحد توليدی هشدار داد و افزود: عمده مشکلات اين كارخانه علاوه بر تحريم‌ها و به تبع کمبود مواد اوليه، فشارهای سازمان محيط زيست است.

 

۱۰تير : سالانه ۱۵۰ ميليون متر مکعب آب از سه رودخانه بروجردخارج مي‌شود

ايلنا: نماينده مردم بروجرد در مجلس گفت: سالانه 150 ميليون متر مکعب آب از سه رودخانه شهرستان خارج می شود.

به گزارش خبرنگار ايلنا، بهرام بيرانوند در گفتگو با خبرنگار ايلنا افزود: بعيدمی دانم چندسال ديگر موضوعی به نام آب وجودداشته باشد که بتوانيم درباره آن صحبت کنيم.

وی اظهارکرد: تقريبا از سه منبع آب از دو رودخانه درونايی و يک روخانه در سراب کرتول سالانه 150 ميليون متر مکعب آب خارج می شود.

نماينده مردم بروجرد و اشترينان در مجلس تصريح کرد: متاسفانه توانايی ذخيره سازی اين مقدار را نداشته و اين مقدار آب سالانه از شهرستان خارج می شود.

بيرانوند ادامه داد: بحث تشنگی شهر، تشنگی مفرط روستاها و کشاورزی را داشته کمبود آب در دشت گودرزي، دشت اشرينان و روستاهای سربندی و پايين رفتن آب دشت سيلاخور به ماهشدار می دهند در آينده شهری تشنه خواهيم داشت.

نماينده مردم بروجرد در مجلس اضافه کرد: بعضی از روستاها ميانگين سنی افراد ساکن آنها بالای 50-60 بوده و زاد و ولد در خيلی از روستاها متوقف شده است.

 

 

۹تير: ۲۰ هزار داماد به دليل عدم پرداخت مهريه ميهمان زندان ها هستند

مهر : رئيس ستاد ديه کشور از افزايش زندانيان مهريه، چک و ديه خبر داد و افزود: ‌در سال 89 و 90 بيش از 20 هزار مرد با شکايت همسرانشان به دليل عدم پرداخت مهريه راهی زندان شدند.

اسدالله جولايی در پاسخ به اينکه بسياری از رانندگان الحاقيه بيمه شخص ثالث را پرداخت نکرده‌اند و همين موجب افزايش زندانيان ديه مي‌شود، گفت: مقصر اصلی خود راننده‌ها هستند، آنها فکر مي‌کنند که مبلغ ديه شخص ثالث بسيار بالاست در حالی که در برخی از کشورهای اروپايی بيمه شخص ثالث هم قيمت خود ماشين است.

جولايی در مورد بودجه اختصاص داده شده از سوی رئيس جمهور برای آزادی زندانيان ديه در سال جاری گفت: دولت 120 ميليارد تومان برای آزادی زندانيان ديه اختصاص داده است و اين اعتبار تامين شد و داريم به سرعت پرونده‌ها را بررسی مي‌کنيم.

وی اظهار داشت: هم اکنون 12 هزار و 500 نفر زندانی ديه در زندانهای کشور داريم. همچنين براساس آمارها در سالهای 89 و 90، 20 هزار داماد با شکايت زنان برای پرداخت مهريه راهی زندان شده‌اند و اين يک هشدار است مبنی بر اينکه مي‌گويند مهريه را چه کسی داده و چه کسی گرفته اشتباه است و بايد خانواده‌ها هوشيار باشند.

 

 

۹تير: ۲۳ استان کشور در معرض گرد و غبار

تابناک

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اينکه درحال حاضر 23 استان کشور تحت تاثير پديده گرد و غبار هستند گفت: چهار استان در معرض بيشترين تاثير از گرد و غبار با منشا داخلی هستند و بقيه استانها از کانونهای خارجی تاثير مي‌گيرند.

علی محمد شاعری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: طرح مقابله با پديده گرد و غبار در عراق توسط محققان و کارشناسان ايرانی تهيه و تحويل مسئولان اين کشور شده است. بر اين اساس مقرر شده است در مدت پنج سال، يک ميليارد و 200 ميليون دلار و برای مدت 10 سال، دو ميليارد و 400 ميليون دلار برای بيابان زدايی در اين کشور هزينه شود.

به گفته وي، دو ميليون هکتار کانون بحران گرد و غبار در کشور عراق وجود دارد که اگر سالانه 200 هزار هکتار از اين مساحت مهار شود ، بدون شک تا حد بسيار زيادی اين معضل حل خواهد شد.

شاعری اظهارداشت: استانهای هرمزگان، سيستان و بلوچستان ، يزد و کرمان از استانهايی هستند که در معرض بيشترين تاثير از گرد و غبار با منشا داخلی هستند و بقيه استانها از کانون های خارجی همچون کشور عراق تاثير می گيرند.

وی افزود: ايران تاکنون بارها آمادگی خود را به منظور کمک به کشور عراق از لحاظ اجرای طرح و تامين کارشناس مورد نياز اعلام کرده آنها تا کنون هيچ اقدامی در اين مورد انجام نداده اند.

 

۸تير : مرگ‌ومير ناشی از مواد مخدر در ايران دوبرابر شده است

 

دويچه وله : مرگ‌ومير ناشی از مصرف مواد مخدر در ايران ۴۶ درصد افزايش يافته است. دادستان‌کل جمهوري‌اسلامی رئيس‌جمهور و وزارتخانه‌های اطلاعات و بهداشت را به‌خاطر کوتاهی در مبارزه با مواد مخدر مورد انتقاد قرار داده است.

دو روز پس از اظهار‌نظر غيرمنتظره وزير کشور، غلامحسين محسنی اژه‌ای دادستان کل در همايش دادستان‌های کشور دستگاه‌های دولتی ايران را به‌خاطر کوتاهی کردن در مقابله با گسترش مواد مخدر مورد انتقاد شديد قرار داد.

 

پرده‌پوشی با آمارهای ضدونقيض

 

آمار مرگ‌ومير و جرائم ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی روز به‌روز بالا مي‌رود. به اعتراف مسئولان ۷۰ درصد از ۲۵۰ هزار زندانی ايرانی در ارتباط با مواد مخدر به زندان افتاده‌اند. با اين‌همه مسئولان جمهوری اسلامی همواره مي‌کوشند با نشر آمار نادرست و متناقض اين نابسامانی خانمانسوز را تکذيب‌کنند.

به‌عنوان نمونه، رئيس ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبيل، تعداد معتادان اين استان را ۳ درصد جمعيت اعلام کرده است، اما رويا احمديان مديرکل سازمان بهزيستی استان گفته است که معتادان به مواد مخدر تنها يک‌ونيم درصد جمعيت استان اردبيل را تشکيل مي‌دهند.

با توجه به اين تناقض‌ها، عجيب نيست که وزير کشور جمهوری اسلامی نيز از مشکل اعتياد به عنوان «يک‌معضل کوچک» ياد کند.

 

۸تير :  آستانه پوکی استخوان ايرانيان به ٣٥ سال رسيد

فارس: معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: بر اثر نوشيدن بيش از حد نوشابه‌های گازدار، سن ابتلا به پوکی استخوان در ايرانيان به ويژه زنان به ٣٥ سال کاهش يافته است.

نويد عطار صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کاهش سن ابتلا به پوکی استخوان ميزان شکستگي‌ها را سه تا چهار برابر افزايش يافته است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گناباد ادامه داد: هر بطری نوشابه دارای 12 درصد يا ده قاشق چای خوری قند است که اين ميزان قند زمينه‌ساز ابتلا به بيماري‌های خطرناک متابوليکی مانند ديابت، چاقي، امراض قلبی - عروقی و سرطان است.

 

 ۸تير : بي‌کاری بيش از ۱۳۰۰ کارگر در يک هفته

مردمک:بي‌کاری بيش از يک‌هزار و ۳۰۰ کارگر در واحدهای توليد و توزيع کشور، تعطيلی يک کارخانه و تجمع کارگران يک واحد ريسندگی در اعتراض به عدم دريافت ۱۱ ماه حقوق در هفته نخست تيرماه گزارش شده است.

براساس گزارش ايلنا به دليل انتصاب يک کارمند ساده در هيات مديره شرکت «به پخش»، ۵۰۰ نيروی خدماتی اين شرکت بي‌کار شده‌اند.

گروه صنعتی حديد مبتکران، توليدکننده صندليهای خودرو و واگن‌ قطار، نيز با مشکلات مالی روبه‌رو شده و ۴۰۰ کارگر آن بي‌کار شده‌اند.

هم‌زمان خبرگزاری ايسنا از تعطيلی کارخانه محصولات دريايی جنوب کشور و بي‌کاری ۸۰ نفر در هرمزگان خبرداده که به گفته او بيشتر آن‌ها زن و نان‌‌آور خانواده بودند.

مصطفی ميرمحمد، مديرعامل کارخانه تن ماهی جنوب، گفته است که اين کارخانه برای توليد تن، ۹۵ درصد از ماهی موردنياز خود را وارد مي‌کرد اما به دليل جهش نرخ ارز، قدرت خريد کارخانه پايين آمد و مجبور به تعطيل کردن آن شدند.

خبر تعطيلی کارخانه ريسندگی خاور گيلان و بي‌کاری ۴۰۰ کارگر اين واحد توليدي، يکی ديگر از مشکلات جامعه کارگری ايران اعلام شده است.

بي‌کاری بيش از يک‌هزار و ۳۰۰ کارگر در هفته نخست تيرماه در شرايطی گزارش شده که در هفته سوم خرداد نيز خبر اخراج و بي‌کاری بيش از دوهزار کارگر واحدهای توليدی در شهرهای مختلف ايران گزارش شد.

اخراج کارگران واحدهای توليدی در زمان دولت‌های نهم و دهم و تجمع اعتراضی آن‌ها مقابل مجلس بار‌ها گزارش شده و اين درحالی است که محمود احمدي‌نژاد بار‌ها بر کاهش نرخ بي‌کاری و ايجاد دو ميليون و ۵۰۰ هزار شغل تاکيد کرده است.

عليرضا محجوب، دبير کل خانه کارگر ايران و رئيس فراکسيون کارگری مجلس، وضعيت واحدهای توليدی در ايران را «بحرانی» دانسته و گفته بود که طبق آمارهای رسمی در سال۹۰، صد هزار کارگر از هزار واحد توليدی اخراج شده‌اند.

 

 

 ۸تير :تنهايی هزاران مصدوم شيميايی سردشت، ۲۵ سال بعد از حمله

:بيماران از خدمات درمانی محروم هستند و دولتبرای پيگيری شکايت از عراق جديت نشان نمي‌دهد

 

بر اساس آمار وب‌سايت "قربانيان سلاح‌های شيميايی" در حال حاضر ۴۵ هزار نفر جانباز شيميايی تحت پوشش درمانی و خدماتی سازمان بنياد شهيد هستند که هزار و ۹۶ نفر از آن‌ها در دسته‌بندی "ضايعه شديد" جای گرفته‌اند. در اين دسته‌بندي، هفت هزار و ۲۶۴ نفر با ضايعه متوسط و ۳۷ هزار و ۳۰۰ نفر با ضايعه خفيف ذکر شده‌اند. ضايعه‌پوست، چشم و ريه بوده است. بر اساس آمار اين وب‌سايت عراق در طول جنگ در کل ۳ هزار و‪۵۰۰ بار ايران را بمباران شيميايی كرد.

حدادي، رئيس‌انجمن "دفاع از حقوق مصدومان شيميايی سردشت" به شرق مي‌گويد: «با گذشت ۲۵ سال از فاجعه شيميايی سردشت به عنوان اولين شهر شيميايي‌‌شده جهان هنوز اين شهرستان با كمبود و كاستي‌‌های زيادی در بخش درمانی مواجه است

 

  ۸تير: تعطيلی يک کارخانه تن ماهی و بيکاری ۸۰ نفر

کلمه

 

مديرعامل يک شرکت محصولات دريايی جنوب با اعلام خبر تعطيلی اين واحد توليدی گفت: با اين‌که نرخ ارز ۶۰ درصد افزايش پيدا کرده است، ولی ما بر اساس بخشنامه‌ حداکثر تا ۱۵ درصد مجوز افزايش نرخ داريم، اين در حاليست که با مشکلات فراوان اين شرکت را احداث کرديم.

سيدمصطفی ميرمحمد در گفت‌وگو با ايسنا افزود: اين شرکت برای توليد تن، ۹۵ درصد ماهی مورد نياز خود را به دليل کمبود ماهي، از کشورهای نيوزلند، آسيای جنوب شرقي، ويتنام و غنا تأمين مي‌‌کرد. اما جهش يک باره نرخ ارز (۴۰ درصد افزايش) از دی ماه سال گذشته، تأثير زيادی بر افزايش نرخ ماهی داخلی و وارداتی گذاشت به طوری که نرخ ماهی از ۲۳۰۰ تومان سال قبل به ۵۴۰۰ تومان در سال جديد رسيد و به همان نسبت قدرت خريد کارخانه پايين آمد.

وی بيان کرد: به دنبال مشکلات ايجاد شده، کارخانه نتوانست دوام بياورد، و مجبور شديم با تعطيلی آن از فروردين ماه سال جاری تمام کارکنان (تعداد ۸۰ نفر) را که اکثر آنها زن و نان‌آور خانواده بودند از کار بيکار و به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان معرفی کنيم، تا برای آنها پرونده بيمه بيکاری تشکيل شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©