Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ برابر با  ۲۴ جولای ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱  برابر با ۲۴ جولای ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۰۷)

۳ مرداد ۱۳۹۱ـ ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

مرگ ۶۳ نفر در آبهای خزر از ابتدای سال تاکنون

۷۰ کارگر کارخانه کامکار سيرجان بيکار شدند

ورشکستگی ۱۰۰ چاپخانه در يک سال/ افزايش قيمت کاغذ تا بالاتر از ۲۰۰ درصد

جمعيت ايران به ٧۵ ميليون نفر رسيد:تهران با۱۲ ميليون نفر بزرگترين استان کشور

حداقل هزينه زندگی در تهران؛ ۱۲۱۶۰۰۰تومان

کاغذ ۵۰ هزار تومانی يک ماه قبل را به سختی با ۷۵هزار تومان مي‌خريم

وزير کار: وزارت كار مسئول اشتغال افراد بيكار نيست

توقف يك پروژه صنعتى كه نرخ بيكارى طبس را ۵۰ درصد كاهش مي‌دهد

گسترش روزافزون نابرابري‌ها در جامعه ايران:۳۷ هزار «بيوه کودک‌» داريم

اخراج و بيکاری روزافزون کارگران در ايران

صنعت چای ايران ورشکسته است

نرخ کنونی بيکاری با احتساب نرخ بيکاری پنهان بسيار بالا و نگران کننده است

انتشار دی اکسيد کربن جهانی به ۳۴ ميليارد تن رسيد

شيوع ۳۵ درصدی علائم آسم در پايتخت

ابتلای ۵۰ درصد مردم به پوکی و كاهش تراكم استخوان

درآمد سالانه ۳۷۵ تا ۵۰۰ ميليارد تومانی رمالان در ايران

اگر سونامی نمک درياچه اروميه رخ دهد، بايد منطقه تخليه شود

 

۳مرداد : مرگ ۶۳ نفر در آبهای خزر از ابتدای سال تاکنون

 

مهر:رئيس سازمان امداد و نجات هلال احمر با بيان اينکه در 16 روز گذشته امدادگران هلال احمر در 1700 عمليات ساحلی جان 50 شهروند را از غرق شدن نجات دادند، گفت: از ابتدای سال تا کنون 63 نفر جان خود را در دريای خزر از دست دادند.

محمود مظفر با بيان اينکه از 15 تا 31 تير ماه امسال 1675 عمليات امداد و نجات در سواحل دريای خزر انجام شده است، به خبرنگار مهر گفت: در اين عملياتها 1657 نفر حادثه ديدند.

وی افزود: در اين 16 روز تعداد 66 غريق داشتيم که توانستيم جان 50 نفر از آنها را نجات دهيم (16 نفر فوت کردند). همچنين وضعيت 12 نفر هم اورژانسی بود که بيمارستان منتقل شدند.

رئيس سازمان امداد و نجات گفت: در استان مازندران در اين مدت 1144 مورد عمليات امداد ساحلی انجام شد که موجب نجات 19 نفر از 23 غريق شد. در استان گيلان هم 511 عمليات داشتيم که از 43 غريق توانستيم جان 31 نفر را نجات داده و 11 نفر را به بيمارستان منتقل کنيم. همچنين در استان گلستان عملياتهای امدادی تنها دو مورد بود و حادثه خاصی برای شناگران رخ نداد.

 

۳مرداد : ۷۰ کارگر کارخانه کامکار سيرجان بيکار شدند

سحام نيوز: رئيس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کرمان اعلام کرد: ۷۰ کارگرقراردادی کارخانه پيچ مهره سازی کامکار سيرجان پس از خاتمه مدت قراردادشان بيکار شدند.

او با اشاره به اينکه بيشترين سفارشات توليد پيچ مهره به اين واحد از سوی کارخانه‌های بزرگ خودرو سازی صورت مي‌گرفته است، اظهار کرد: به تبع کاهش يک سومی توليد محصولات کارخانه‌های بزرگ خودرو سازي، سفارشات کار اين واحد قطعه‌ساز (توليد کننده پيچ و مهره) نيز به حداقل رسيده است.

اين مقام کارگری افزود: اين واحد توليدی با ۲۰ کارگر رسمی و ۱۸۰ کارگر قراردادی به جهت کاهش سفارشات پيچ مهره ناچار شده است تعداد ۷۰ کارگر قراردادی خود را با سوابق ۲ تا ۱۷ سال از تاريخ يکم تير ماه سال جاری تمديد قرار داد نکند.

 

 ۳مرداد : ورشکستگی ۱۰۰ چاپخانه در يک سال/ افزايش قيمت کاغذ تا بالاتر از ۲۰۰ درصد

کلمه : در حالی که يک مدير سابق ارشاد از ورشکستگی نزديک به ۱۰۰ چاپخانه در يک سال اخير خبر می دهد، برخی ناشران از وضعيت بحرانی بازار نشر به خاطر افزايش قيمت کاغذ تا بالای ۲۰۰ درصد و حتی تا ۲۵۰ درصد خبر می دهند.

گزارش ديروز کلمه درباره افت شديد تيراژ کتاب و مطبوعات و بروز علائم بحران در اقتصاد نشر را در اينجا بخوانيد:

گرانی بي‌سابقه کاغذ، راه نفس ناشران و روزنامه‌داران را بسته

ذکايي؛ حفظ شرايط فعلی را مهمترين کاری دانست که در اين وضعيت مي‌توان انجام داد و افزود: بايد کاری کرد که اوضاع از اين بدتر نشود. مهمترين وظيفه وزارت ارشاد در شرايط فعلي، تثبيت قيمت کاغذ در بازار است. وقتی قيمت کاغذ افزايش مي‌يابد، توليد هم کم مي‌شود و چاپخانه‌ها به مشکل برمي‌خورند. وقتی قيمت هر بند کاغذ ۷۰ گرمی ظرف چند ماه از ۲۸ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان رسيده، تمام صنايع مرتبط با آن هم تحت تاثير قرار مي‌گيرند.

وی در نهايت از رئيس انحاديه نقل کرد که ظرف سال گذشته، ۹۶ چاپخانه در تهران ورشکست شده‌اند و اين درحالی است که اتحاديه کلآ بين ۷۰۰ تا ۸۰۰ عضو دارد. او تعامل اتحاديه با وزارت ارشاد را هم مورد انتقاد قرار داد و گفت: اين تعامل به ورشکستگی نزديک به ۱۰۰ چاپخانه در يک سال منجر شده است. اين حرف‌ها بيشتر در حد ادعاست و با اتفاقاتی که مي‌افتد در تناقض است. اين چه تعاملی است که به ورشکستگی و بحران ختم شده است.

اما مدير انتشارات جمال در اين باره گفت: به نظر من تحريم اصلا دليل موجهی نيست، چرا که ما هميشه تحريم داشته‌ايم و در آينده هم با آن مواجه خواهيم بود، نرخ ارز هم زير ۱۰۰ صد در صد افزايش داشته اما افزايش نرخ کاغذ تا بالای ۲۰۰ درصد و حتی تا ۲۵۰ درصد هم بوده است، به نظر من بي‌تدبيری مسئولان فرهنگی و اجرايی دليل اصلی تغيير نرخ کاغذ است. وی تاکيد کرد: اگر به قيمت کاغذ مانند بسياری از موضوعات ديگر توجه مي‌شد، شايد تا به امروز نتيجه مناسبی داشت.

سعيد مهری مسئول اداری - مالی موسسه انتشاراتی معارف اسلامی ضمن بيان کاهش ۳۰ درصدی حجم کتاب‌های چاپی اين موسسه، اظهار داشت: بسياری از چاپخانه داران از بيکاری کارگران و کاهش شيفت‌های کاری خبر داده‌اند.

سيد صادق اشکوری مدير انتشارات مجمع ذخائر اهل بيت(ع) ضمن بيان اينکه اين انتشارات در طول ۶ ماه گذشته تيراژ کتاب‌های خود را از ۱۰۰۰ عدد برای هر کتاب به ۱۰۰ تا ۲۰۰ رسانده است، گفت: قميت کاغذ ممکن است در طول يک سال بار‌ها تغيير کند اما مسئوليت مديران است که اين موضوع را کنترل کنند تا بازار دچار بحران نشود.

 

۳مرداد :جمعيت ايران به ٧۵ ميليون نفر رسيد:تهران با۱۲ ميليون نفر بزرگترين استان کشور

دانشجونيوز: رئيس مرکز آمار ايران جمعيت کشور را بر اساس نتايج قطعی سرشماری 75 ميليون نفر اعلام کرد.

به گزارش دانشجونيوز به نقل از فارس، عادل آذر امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرده است که بر اساس هفتمين سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور در آبان سال 90 جمعيت کشور 75 ميليون و 149 هزار نفر می باشد.

بر اساس نتايج سرشماری جمعيت کشور از 70 ميليون نفر سال 85 به 75 ميليون و 149 هزار و 669 نفر در سال 90 رسيده است که از اين رقم 50.4 درصد مرد و 49.6 درصد زن و 28.5 درصد روستايی و 71.4 درصد شهری تشکيل مي‌دهند.

 

ميانگين 3.55 نفر در هر خانواده

 

وی تاکيد کرد: تعداد خانوار کشور از 17.5 ميليون خانوار در سال 85 به 21 ميليون و 185 هزار و 647 خانوار افزايش يافته است، بعد خانوار در سال 55 رقم 5.2 نفر بود که در سال 85 اين رقم به 4.03 و در سال 90 به 3.55 نفر رسيده است.

 

تهران پرجمعيت‌ترين و ايلام کم جمعيت‌ترين استان

 

بزرگترين استان کشور از نظر جمعيت استان تهران با 12 ميليون نفر و کوچکترين استان ايلام با 557 هزار و 599 نفر وجود دارد

 

28 درصد جمعيت روستايی و 72 درصد شهری

 

وی با بيان اينکه روند شهرنشينی از سال 35 تا 90 شروع شده گفت: از سال 1359 که جمعيت کشور 50-50 در شهر و روستا وحود داشت از آن پس روند به سمت شهرنشينی افزايش يافته و در حال حاضر 28 درصد روستايی و 72 درصد شهری هستند.

 

بهبود شاخص اميد به زندگی مردان و زنان

 

رئيس مرکز آمار ايران در مورد شاخص اميد به زندگی گفت: اين شاخص در مورد مردان از 71.1 سال به 72.1 سال ظرف 5 سال گذشته و در مورد زنان از 73.1 سال به 74.6 سال افزايش يافته يعنی اميد به زندگی در بانوان کشور 2.5 سال بيشتر شده است.

 

مسن ترين جمعيت در گيلان و جوانترين در سيستان

 

آذر مسن‌ترين جمعيت استانی کشور را در گيلان و جوان‌ترين را در سيستان و بلوچستان اعلام کرد و گفت: آمارها نشان مي‌دهد موج دوم افزايش جمعيت بعد از موج جمعيتی دهه 65 تا حدی با کنترل جمعيت گرفته شده و نسبت جمعيت جوان طبق تعريف جهانی جمعيت 15 تا 24 ساله گفته مي‌شود اما براساس تعريف بومی سازمان ملی جوانان 15 تا 29 سال جمعيت جوان گفته مي‌شود.

وی تعداد کل خانوار کشور را 21 ميليون و 185 هزار و 647 خانوار و بعد خانوار را 3.55 نفر در کشور اعلام کرد که از اين رقم بعد خانوار شهری 3.48 نفر و بعد خانوار روستايی 3.74 نفر بوده است که استان سيستان و بلوچستان بيشترين بعد خانوار 4.2 نفر و جوانترين جمعيت کشور را دارد.

 

افزايش 7.1 درصدی خانواده های تک نفره

 

وی تاکيد کرد:‌خانواده‌های تک نفره در سال 85 حدود 5.2 درصد تشکيل مي‌دادند که اين رقم در سال 90 به 7.1 درصد افزايش يافته است.

 

93.2 درصد ايراني‌ها باسوادند؛زنان 60 درصد ورود‌های دانشگاه‌ها

 

رئيس مرکز آمار ايران در مورد درصد باسوادی گفت: 93.2 درصد ايراني‌ها باسواد هستند که تعداد تحصيل‌کرده‌های دانشگاهی و حوزوی از 310 هزار نفر در سال 55 به 5 ميليون و 400 هزار نفر در سال 90 رسيده که درصد تحصيلات عالی در مردان 18.2 درصد و در زنان 18.4 درصد رسيده که اين رقم در ورودی دانشگاه‌ها نيز نشان داده مي‌شود به گونه‌ای که 60 درصد ورودی دانشگاه‌ها در کشور زن هستند.

وی گفت: بالاترين درصد تحصيل در رشته‌های حقوق، بازرگانی و علوم اجتماعی با سهم 28.6 درصد و پس از آن رشته مهندسی با 28 درصد بوده است.

 

ثبت 11 ميليون و 221 هزار کاربر اينترنتی در کشور

 

آذر افزود: ضريب نفوذ اينترنت در کل کشور براساس معيار اينکه فرد حداقل يک بار شخصا از اينترنتی استفاده کرده باشد بين جمعيت 15 تا 24 سال 30 درصد بوده و در کل کشور 11 ميليون و 221 هزار کاربر اينترنت ثبت شده‌اند.

 

1،6 ميليون خانه خالی در کشور،312 هزار تا در تهران

 

وی تاکيد کرد: تعداد واحدهای مسکونی خالی کشور يک ميليون و 663 هزار و 412 واحد بوده که از اين رقم 312 هزار واحد در تهران بوده است.

وی تاکيد کرد: 99.5 درصد جمعيت دارای برق، 96.5 درصد آب لوله‌کشي، 95 درصد دارای حمام و 80 درصد از نعمت گاز برخوردار هستند.

 

۲مرداد : حداقل هزينه زندگی در تهران؛ ۱۲۱۶۰۰۰تومان

فرارو :حداقل هزينه ماهانه خانوارهای ساکن تهران، رقمی معادل يک ميليون و 216 هزار تومان است؛ به طوری که هزينه سالانه خانوارهای مناطق شهری تهران حداقل 14 ميليون و 600 هزار تومان برآورد شده است که 12 ميليون آن را هزينه های غيرخوراکی و مابقی را خوراکی تشکيل می دهد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، سهم هزينه تامين مسکن شامل اجاره بها يا قيمت خريد، بخش قابل توجهی از هزينه های غيرخوراکی را به خود اختصاص می دهد.

آخرين آمار از چيدمان جمعيت تهران در مناطق 22گانه که مربوط به سال 1388 می شود، نشان می دهد: دو ميليون و 373 هزار خانوار - با بعدخانوار سه نفر- در اين کلانشهر ساکن هستند که مجموع جمعيت تهران را به هشت ميليون و 217 هزار نفر رسانده است.

براين اساس، منطقه 22 دارای کمترين جمعيت ساکن و منطقه4 دارای بيشترين جمعيت ساکن است.

نتايج بررسی های شهرداری تهران همچنين درباره کيفيت زندگی و اوضاع اقتصاد مسکن در پايتخت نشان می دهد: گرايش متقاضيان مسکن به سمت واحدهای مسکونی با متراژ کمتر از 100 متر افزايش پيدا کرده است، به طوری که عمده تهرانی ها تمايل به اجاره يا خريد آپارتمان های 50 تا 70 مترمربعی با حداقل دارای دو اتاق را دارند که همين گرايش هم اکنون باعث افزايش واحدهای مسکونی با تعداد دو اتاق در سطح شهر تهران شده است.

 

 

گرايش به سمت آپارتمان های کوچک

براساس آمار منتشر شده، ساختمان های مسکونی نوساز در مناطق تهران اغلب مساحتی بين 40 تا 70 مترمربع دارند، اما متوسط زيربنای مسکونی در اين کلانشهر هنوز بالاتر از 100 مترمربع گزارش شده است.

آن طور که شهرداری تهران اعلام کرده، در پايتخت، 57 درصد ساکنان مالک آپارتمان هستند و مابقی اجاره نشين يا به صورت رايگان در خانه های سازمانی سکونت می کنند.

در تحليل شهرداری تهران درباره نحوه تصرف مسکن در پايتخت تاکيد شده است: شاخص تصرف ملکی در برخی از جوامع توسعه يافته همچون آلمان و سوئيس از ميزان بسيار پايينی برخوردار است و کمتر از 40 درصد کل ساکنان را تشکيل می دهد، اما در برخی ديگر از کشورها همچون انگلستان، اين شاخص بالا و در حد 70 درصد است.

 

۲مرداد :کاغذ ۵۰ هزار تومانی يک ماه قبل را به سختی با ۷۵هزار تومان مي‌خريم

 

مهر:مدير انتشارات اميرکبير با ابراز نگرانی از افزايش شديد بهای کاغذ در ماه‌های اخير گفت: کاغذ 50 هزار تومانی يک ماه قبل را امروز به سختی با 75 هزار تومان خريداری مي‌کنيم.

احمد نثاری در گفتگو با خبرنگار مهر، با ابراز نگرانی از افزايش شديد بهای کاغذ در ماه‌های اخير گفت: ظرف يک ماه گذشته قيمت برخی از انواع کاغذ تقريباً دو برابر شده و اين تبعات بدی برای انتشارات اميرکبير داشته است؛ ما ناچار شده‌ايم از ميان 100 عنوان کتابی که توليد کرده بوديم و آماده انتشار بود، تعدادی را گلچين کنيم و تنها حدود 30 تا 50 عنوان را به دست چاپ بساريم.

وی افزود: با توجه به کتاب‌های انتشارات اميرکبير و کيفيتی که ما خود را ملزم به رعايت آن مي‌دانيم، از يکی از انواع خوب کاغذ تحرير برای چاپ آنها استفاده مي‌کنيم؛ تا يک ماه پيش هر بند از اين کاغذ 50 هزار تومان بود که الان به حدود 75 هزار تومان رسيده است.

وی ادامه داد: مسئله گرانی کاغذ قطعاً روی بازار کتاب تاثير مي‌گذارد؛ همين ديروز پژوهشگری نزد من آمده بود و مي‌گفت قيمت چاپ اول فلان کتاب شما 13 هزار تومان بوده ولی الان قيمت آن را به 27 هزار تومان رسانده‌ايد. واقعاً منِ ناشر چه کار مي‌توانم بکنم؟ در شرايطی که قيمت کاغذ به صورت لحظه‌ای تغيير مي‌کند، قطعاً بهای کتاب هم افزايش خواهد يافت و اين به سود ناشر نيست و به ضرر خريدار هست.

 

 

۱مرداد : وزير کار: وزارت كار مسئول اشتغال افراد بيكار نيست

آفتاب: وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اظهارات نمايندگان در صحن علنی گفت: مواردی که نمايندگان محترم گفتند بار مالی دارد که اگر مبلغ آن به ما پرداخت شود اين کار‌ها را مي‌توانيم انجام دهيم‌. 

شيخ الاسلامی در ادامه با بيان اينکه من هيچ آماری ارايه نداده‌ام گفت‌: تنها آماری که داديم آمار اشتغال در سال ۹۰ بود و تنها مرجع رسمی آمار در کشور نيز مرکز آمار است و ما تاکنون هيچ آماری ارايه نداده ايم‌. 

وی با بيان اينکه ۲/۱ نرخ بيکاری کاهش پيدا کرده است اين موضوع را نشاندهنده جهت گيری درست وزارت کار دانست و گفت‌: با توجه به آمار‌ها متوسط مبلغ مورد نياز برای ايجاد شغل در کشور افزون بر ۸۰ ميليون تومان است ‌شيخ الاسلامی گفت‌: در باب آموزش موفق شديم سازمان ملی مهارت را طرحی کنيم که همه فعاليت‌های آموزشی و فنی حرفه‌ای کشور را در خود متمرکز کرده است‌.

 

۱مرداد :توقف يك پروژه صنعتى كه نرخ بيكارى طبس را ۵۰ درصد كاهش مي‌دهد

ايلنا: دبير اجرايی خانه کارگر طبس گفت: مشکلات مالي، احداث يکی از مهم‌ترين واحد‌های اشتغال‌زای منطقه را متوقف کرده است.

غلامرضا محمدی با اعلام اينکه تسهيلات بانکی خريد تجهيزات و ماشين الات هنوز به واحد توليدى سيمان طبس پرداخت نشده است، به ايلنا گفت: با وجود اينکه احداث ساختمان کارخانه به اتمام رسيده است به علت مشكلاتى در دريافت تسهيلات بانکي، اين واحد توليدی بلاتکليف مانده است.

او با تاکيد بر اينکه اتمام اين پروژه صنعتی كاهش 50 درصدی نرخ بيكارى شهرستان طبس را به همراه خواهد داشت، افزود: اتمام پروژه سيمان طبس باعث اشتغال مستقيم بيش از 7000 کارگر در منطقه خواهد شد که در صورت اتمام نهايی پروژه مي‌تواند در ايجاد اشتغال غير مستقيم 2500 نفر ديگر نير موثر باشد.

به گفته محمدی هم اکنون ۱۴ ميليارد تومان توسط سهامداران برای احداث کارخانه هزينه شده است که برای اتمام اين پروژه نياز به 15 ميليارد تومان وام خريد تجهيزات است که اين وام به مدت 5 سال بلاتکليف مانده است.

 

۳۱تير : گسترش روزافزون نابرابري‌ها در جامعه ايران:۳۷ هزار «بيوه کودک‌» داريم

قانون:جناب يزدانی چرا با وجود تلاش‌های بسياری که در حوزه کودکان مي‌بينيم اما همچنان ازدواج کودکان در کشور رايج است و فعالان اين حوزه از رشد اين ازدواج‌ها خبر مي‌دهند؟

براساس کنوانسيون جهانی حقوق کودک تمام افراد زير ۱۸ سال کودک محسوب مي‌شوند. براساس قانون مدنی دختران در ۱۳ سالگی و پسران در ۱۵ سالگی به بلوغ مي‌رسند. با توجه به قوانين سن ازدواج اين موضوع از چند منظر قابل بررسی است يکی از نظر اجتماعی و فرهنگی و ديگری از منظر قانونی. از نظر اجتماعی مهم‌ترين عامل عمده در حوزه ازدواج کودکان بحث فقر اقتصادی است. هرچقدر فقر افزايش يابد ميزان اين ازدواج‌ها بيشتر مي‌شود چنان‌چه آمار نيز چنين موضوعی را ثابت مي‌کند. در چند سال اخير به دليل افزايش نرخ تورم و افزايش فقر در ميان قشر ضعيف جامعه افزايش ازدواج کودکان مشهود بوده است. ازدواج کودکان از مناسبات اجتماعی و زندگی روزمره مردم در طبقات پايين جامعه تاثير بسياری مي‌گيرد. در کنار عامل فقر اقتصادی نبايد فقر فرهنگی موجود در ميان بخشی از جامعه که چنين معضلی را به وجود مي‌آورند را فراموش کرد.

طبق آمارهای موجود در سال ۸۵، حدود ۹۰۰ هزار کودک ازدواج کرده ۱۰ تا ۱۸ ساله داشته‌ايم. بيش از ۵۵ درصد اين ازدواج‌ها در نقاط شهری و مابقی در نقاط روستايی بوده است. بنابراين مي‌بينيم که ازدواج کودکان در قشر شهری نيز ديده مي‌شود. هر چند به دليل مهاجرت از روستا‌ها به شهر در گذشته و پايين بودن جمعيت روستايی اين آمار نشان مي‌دهد که رشد

اين ازدواج‌ها در نقاط روستايی بيشتر بوده زيرا نسبت جمعيت روستايی به شهری در کشورمان کمتر است.

سال ۸۴ در کشور ۲۲۶ هزار دختر زير ۱۹ سال ازدواج کرده‌اند که اين رقم در سال ۸۹ با فرآيند افزايشی به ۳۴۲ هزار تا رسيده است. ۲۶ هزار مورد از اين ازدواج‌ها در سال ۸۴، ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴ سال بوده و در سال ۸۹، ازدواج اين رده سنی ۴۲ هزار مورد بوده که اتفاق بسيار ناخوشايندی است.

يکی از فجايعی که در آمار ديده مي‌شود ازدواج کودکان زير ۱۰ سال است. در سال ۸۹، ۷۱۶ کودک زير ۱۰ سال ازدواج کرده‌اند که اين رقم نيز افزايش يافته زيرا در سال ۸۶، ۳۷۰ مورد ازدواج کودک زير ۱۰ ساله ديده مي‌شود. با توجه به سن کم کودک اين آمار به‌ظاهر کم، بسيار زياد است.

اگر آمار کل ازدواج‌های کودکان زير ۱۵ سال را مدنظر قرار دهيم در سال ۸۹، ۴۵ هزار ازدواج داشتيم که ۴۲ هزار مورد از اين ازدواج‌ها مربوط به دختران بوده است. سال ۸۴ اين رقم ۲۶ هزار عدد بوده که نشانگر رشدی معادل ۶۵ درصد در اين سال‌ها بوده است.

وقتی اين رقم‌ها را نسبت به کل ازدواج‌هايی که در کشور صورت مي‌گيرد مقايسه کنيم روند افزايشی را مي‌بينيم که يک پديده قابل توجه است و نياز به يک بررسی دقيق دارد. در سال ۸۴، ۷۸۴ هزار ازدواج صورت گرفته که که از اين رقم، ۴۰ درصدمربوط به ازدواج افراد زير ۱۹ سال بوده است. اين نسبت در سال ۸۹ به ۴۵ درصد رسيده است. درباره ازدواج افراد زير ۱۵ سال اين نسبت در سال ۸۴، ۵/۳ درصد بوده که در سال ۸۹ به ۵ درصد رسيده و رشد چشمگيری داشته است. درواقع اين يک پديده کودک همسری است که پيامدهای جدی در خانواده، اجتماع و روی خود افراد دارد.

آيا آماری که ارائه مي‌دهيد براساس مستندات و آمار رسمی موجود در کشور است؟

اين آمار براساس سرشماري‌های ثبت احوال استخراج شده و هيچ‌گونه دخل و تصرفی در آن‌ها صورت نگرفته است. آماری که ارائه مي‌دهم براساس منابع رسمی است بايد توجه داشت که آمار واقعی که شامل ازدواج‌های ثبت نشده نيز هست، بيشتر از اين‌هاست.

آمار در کدام استان‌ها بيشتر است؟

نسبت اين ازدواج‌ها معمولا در حاشيه شهرهای بزرگ، شهرهای کوچک و روستا‌ها بيشتر است. براساس مستندات در سال ۸۹، حدود ۷ هزار و ۲۰۰ ازدواج کودک ۱۰ تا ۱۴ سال در سيستان‌وبلوچستان صورت گرفته که بعد از آن استان خوزستان با ۵ هزار و ۲۰۰ ازدواج و سپس استان آذربايجان شرقی با بيش از ۲ هزار و ۶۰۰ ازدواج قرار دارند. البته اين آمار در استان تهران نيز با يک هزار و ۲۰۰ نفر رقم قابل‌توجهی را به خود اختصاص مي‌دهد. درباره ازدواج کودکان کمتر از ۱۰ سال نيز ارقام۵۴۰ نفر در سيستان‌و‌بلوچستان، ۱۶ نفر در آذربايجان غربي، ۳۴ نفر در خوزستان را شاهد هستيم.

اين ازدواج‌ها بيشتر ازدواج کودک با کودک است يا کودک با بزرگسال؟ بيشتر دختر‌ها در سن کم مجبور به ازدواج مي‌شوند يا پسر‌ها؟

نزديک ۹۰ درصد اين ازدواج‌ها دختران کودک هستند. در سال ۸۹، ۱۳۱ دختر زير ۱۵ سال با مرد بالای ۵۰ سال ازدواج کرده است. در سال ۸۸ هم ۱۰۰ نفر دختر زير ۱۵ سال با مرد بالای ۵۰ سال ازدواج کردند. بنابراين وجه حاکم ازدواج کودکان، به خصوص دختران، ازدواج کودک با کودک نيست بلکه ازدواج کودک با بزرگسال است. قابل توجه اينکه بيشتر ازدواج دختران بين ۱۰ تا ۱۴ سال با پسران ۲۰ تا ۲۴ است.

در سال ۸۹، يک هزار و ۳۰۰ پسر کمتر از ۱۵ سال داريم که ازدواج کردند. بالا‌ترين نسبت آماری متعلق به استان سيستان‌وبلوچستان است. يک بخشی هم داريم پسر جوان زير ۲۰ سال با زن بالای ۶۰ سال ازدواج کردند، مثلا سال ۸۶، ۱۰ پسر با خانم بالای ۶۰ سال ازدواج کردند. حتی در سال ۸۹ پسر کمتر از ۱۵ سال داريم که با زن ۷۵ ساله ازدواج کرده که مي‌تواند بحث اقتصادی يا فرهنگی در يک قوم باشد که ثبت شده‌اند. وقتی در رده‌های سنی بالا‌تر مي‌رويم اين مسئله نيز وجود داردکه در بحث ما نمي‌گنجد.

از آنجايی که به بحث طلاق به دليل نبود آگاهی و نداشتن مهارت‌های زناشويی در بزرگسالان اشاره کرديد و از آنجايی که يک کودک نمي‌تواند نيازهای عاطفی و... يک زندگی را تامين کند آيا آمار طلاقی درباره اين کودکان وجود دارد؟

اتفاقا آمار طلاق کودکان نيز بسيار جالب‌توجه است. براساس آمار سال ۸۵ حدد ۲۵ هزار کودک مطلقه داشتيم. که از اين ميزان ۱۵هزار در نقاط روستايی و مابقی در نقاط شهری بوده است. قابل‌توجه اينکه تعداد حدود ۱۲ هزار کودک نيز در اين سال مشاهده شده‌اند که همسرشان فوت کرده است که آمارش در نقاط شهری بيشتر است. در يک تقسيم بندی جنسيتی مي‌بينيم

که از اين ۲۵ هزار کودک مطلقه نزديک به ۱۵ هزار تايشان پسر هستند و مابقی دختر.

اگر بخواهيم در رده سنی ۱۰ تا ۱۴ سال آمار سال ۸۵ کودکان مطلقه را داشته باشيم در مجموع قريب به ۱۴ هزار کودک مطلقه در اين سن وجود داشته است که با احتساب بيش از ۴ هزار کودک همسرمرده مي‌توان گفت که حدود ۱۸ هزار کودک بيوه در سال ۸۵ زندگی مي‌کرده‌اند. اگر سن ميان ۱۰ تا ۱۸ سال را مدنظر قرار دهيم تعداد ۳۷ هزار بيوه کودک در کشور وجود دارد.

براساس آمار کلی سال ۸۶ تا ۸۹ در ميان دختران هرسال به طور متوسط ۸۰۰ کودک ۱۰ تا ۱۴ سال طلاق گرفتند و حدد ۱۵ هزار کودک ۱۵ تا ۱۹ سال طلاق گرفته‌اند. آمار مربوط به پسران نيز براساس همين نسبت تغيير مي‌کند. هر چند رقم کل طلاق زير ۱۵ ساله‌ها عمدتا دختران بودند.

يک موضوعی که در ميان اين ارقام جلوه مي‌کند اين است که بحث طلاق کودکان تابعی از فرآيند کلی طلاق در کشور است. نسبت کل طلاق‌ها در کشور حدود ۳۷ درصد از سال ۸۶ به ۸۹ افزايش يافته است که همين آمار در ميان کودکان ۳۸ درصد است که تفاوت معناداری ندارد و يکسان هستند.

 

۳۱تير : اخراج و بيکاری روزافزون کارگران در ايران

کلمه : در هفته گذشته، حداقل بر اساس گزارش های رسمي، بيش از ۷۰۰ کارگر از کارخانه های توليدی کشور ما بيکار شدند.

فقر، تهديدی برای سلامت خانواده کارگران

بر اساس گزارش ها، نرخ سبد هزينه خانواده کارگری هم اکنون بيش از يک ميليون و ۶۰۰ هزار تومان است که کارگران با دريافت پايه حقوق ۳۸۹ هزار تومانی برای جبران ما به تفاوت هزينه خانوار خود مجبور هستند به شغل‌های دوم و حتی سوم روی بياورند. اين درحالی است که اين امکان و فرصت برای همه کارگران مهيا نيست.

سالهاست که رابطه بين دستمزد و معاش در اقتصاد ايران قطع شده است و متاسفانه در اقتصادی تورم زده شاهد افزايش شديد شکاف بين شاخص دستمزد و شاخص بهای کالاهای مصرفی هستيم. دولت در سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ به طور متوسط سالانه حداقل دستمزد را حدود ۳۲ هزار تومان افزايش داده است، اين ميزان افزايش دستمزد به رغم آنکه بالا‌ترين رشد حداقل دستمزد طی دو دهه گذشته محسوب مي‌شود ولی در عمل مي‌بينيم که کفاف معيشت خانواده‌های کارگری را نمي‌دهد، که دليل اصلی آن را بايد در تورم شديد قيمت کالاهای مصرفی پيدا کرد.

مقايسه حداقل دستمزد ۱۰۶ هزار تومانی در سال ۱۳۸۳ با حداقل دستمزد ۳۳۰ هزار تومان سال ۱۳۹۰ نشان مي‌دهد، در اين دوره شاهد سه برابر شدن حداقل دستمزد و افزايش ۲۲۴ هزار تومانی آن بوده‌ايم ولی اگر بر مبنای سال پايه ۱۳۸۳ نرخ دستمزد واقعی را بعد از کسر تورم سالانه محاسبه کنيم، واقعيت شکل ديگری به خود مي‌گيرد.

در سال۱۳۸۳ قيمت هر کيلوگرم گوشت مرغ بين ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان و قيمت گوشت گوسفندی در‌ همان سال بين ۴۲۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان اعلام شده است و اين ارقام در سال ۱۳۹۱ برای هر کيلو گوشت مرغ به صورت ميانگين نزديک به ۸ هزار تومان و برای هر کيلو گوشت به صورت ميانگين حدود ۲۰ هزارتومان اعلام شده است که به هيچوجه تناسبی با ميزان افزايش دستمزد‌ها در سال ۹۱ ندارد.

قيمت هر کيلو مرغ در تهران در حالی به مرز ۸ هزارتومان رسيده است که روز جمعه حسن رادمراد، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، به ايسنا گفت: در حال حاضر متوسط قيمت هر کيلو گرم مرغ گرم در بازار به ۵ هزار ۳۰۰ تومان کاهش يافته و بر اساس پيش‌ بيني‌ها اين روند تا مرز ۴ هزار ۷۰۰ تومان ادامه خواهد داشت.

درحال حاضر افزايش افسار گسيخته نرخ تورم از آغاز امسال موجب افزايش ۶۰ درصدی هزينه اقلام مصرفی خانوارهای کارگری شده است که بخش زيادی از درامدهای کارگران به پرداخت اجاره بهای مسکن اختصاص مي‌يابد و مساله تغذيه و افزايش توان جسمی کارگران در اولويت دوم قرار مي‌گيرد.

طبق گزارش‌های پزشکي، حداقل کالری مورد نياز برای هر فرد بزرگسال روزانه ۲ هزار کالری و برای هر کودک خردسال ۱۸۰۰ کالری است تا اين افراد بتوانند از عهده کارهای روزمره خود برآيند، اما با توجه به نرخ تورم و افزايش قيمت مواد مورد نياز برای تامين کالري، کارگران و خانواده آن‌ها از نظر جسمی دچار مشکلات عديده‌ای مي‌شوند.

در همين زمينه، خبرآنلاين يک نظرسنجی در مورد کاهش مواد غذايی در سبد مصرفی خانوارها انجام داده است. در مجموع بيش از ۷ هزار و دويست نفر از خوانندگان اين تارنما در اين نظرسنجی شرکت کردند که از اين ميان حدود ۷۶ درصد از شرکت کنندگان معتقدند که در پی رخداد گرانی های اخير، سهم گوشت سفيد و قرمز بيش از ساير خوراکی ها در سبد مصرفی خانوارها کاهش يافته است. ميوه و سبزيجات هم در مقام دوم، حدود ۱۱٫۲ درصد از آراء را به خود اختصاص داد. ۱۰٫۶ درصد از مخاطبان خبرآنلاين که در اين نظرسنجی شرکت کردند نيز بر اين باورند که سهم لبنيات در سبد مصرفی خانوارها بيش از ساير موارد کاهش يافته است. نان و برنج هم به ترتيب حدود ۱٫۴ و ۰٫۸ درصد آراء را کسب کردند.

 

اخراج کارگران بعد از خصوصی سازی کارخانه

 

کارخانه پلاستيک شاهين پيش از خصوصي‌سازی بيش از ۴۰۰ کارگر داشت که پس از واگذاری اين کارخانه بيش از ۳۵۰ کارگر به تدريج تعديل شدند. مهدی نجف پور، عضو هيئت مديره اتحاديه کارگران قراردادی و پيمانی کشور، ضمن اعلام اين مطلب به ايلنا گفت: در سال ۹۰ به جهت عدم نياز و کاهش توليد از سوی مديران اين کارخانه، ۳۴ کارگر تمديد قرار داد نشده و بيکار شدند و طی سه ماهه گذشته نيز بيش از ۲۰ کارگر اين کارخانه تمديد قرارداد نشده و مطالبات خود را دريافت نکرده‌اند.

اين در حالی است که تعداد ۵۰ کارگر باقی مانده در اين کارخانه دو ماه است که حقوقی در ازای کارشان دريافت نکرده اند .

کارگران مجتمع دامداری مهاباد نيز در چنين وضعيت مشابه ای به سر می برند. مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد در گذشته ۱۳۰ کارگر رسمی فعال داشته است که هم اکنون اين تعداد به ۴۰ نفر کاهش يافته که اين کارگران نيز با قرارداد موقت کار مي‌کنند.

در هفته گذشته ايلنا از اخراج ۲۰۰ کارگر کارخانه زاگرس خودرو و ۳۰۰ کارگر کارخانه يخچال سازی بوژان هم خبر داد. محمد گودرزي، دبير اجرايی خانه کارگر بروجرد، ضمن اعلام اخراج ۲۰۰ کارگر کارخانه زاگرس خودرو دليل اين امر را قطع روابط کاری اين کارخانه با مالزی اعلام کرد که بواسطه ان اين واحد توليدی نيمه تعطيل شده است. اين کارخانه در زمينه مونتاژ خودرو فعاليت داشت و نامش در پرونده اختلاس سه هزار ميليارد تومانی سال گذشته ذکر شده بود.

در کارخانه يخچال سازی بوژان واقع در خرم اباد نيز ۳۰۰ کارگر اخراج شدند. اين واحد توليدی اکنون در تعطيلی کامل به سر می برد. پيمان نادرنيا، دبير اجرايی خانه کارگر خرم‌آباد، ضمن اعلام اينکه اين ۳۰۰ کارگر اخراج شده ۴ ماه حقوق معوقه طلب دارند، ”عدم وجود نقدينگی و نداشتن بازار فروش در رقابت با محصولات مشابه خارجی“ را

 

 

واردات بی رويه؛ بلای جان کارگران چايکار و شاليکار

 

کشاورزان بدبخت ترين کارگران جامعه هستند و دولت بجای حرف و شعار به داد آنان برسد که برخی از زارعين لوازم موردنياز کشاورزی خود را با نزول خريداری مي‌کنند.“ اين سخن مهرداد بائوج لاهوتي، نماينده لنگرود در مجلس بود که هفته گذشته به ايلنا در توصيف وضعيت کشاورزان گفته بود.

بازار ايران مملو از برنج‌های آمريکايی و هندی است. به رغم ممنوعيت واردات محصولات کشاورزی وزارت صنعت تجارت و بازرگانی نسبت به واردات بي‌رويه اين محصولات اقدام مي‌کند. ‌دولت ساليانه به طور ميانگين يک ميليون تن برنج وارد کشور مي‌کند. در حالی که در بد‌ترين شرايط نياز کشور به واردات برنج ۴۰۰ هزار تن است.

اين نماينده مجلس همچنين با انتقاد از واردات بی رويه چای به کشور در سال های اخير، به خانه ملت گفت: در حال حاضر واردات بی رويه برگ سبز چای به کشور باعث شده تا چايکاران با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کنند.

وی افزود: در حال حاضر نياز داخلی کشور به چای حدود ۱۲۰ هزار تن در سال است که به دليل واردات غير منطقی و غير کارشناسی اين محصول ،فقط ۳۰ هزار تن آن در داخل توليد می شود.

ايسنا هم در اين باره نوشت: برآيند ديدگاه کشاورزان چايکار شمال ايران که بيش از ۶۰ هزار خانوار را شامل مي‌شود، اين است که صنعت چای يک صنعت ورشکسته است و کم‌کم بايد فاتحه چای ايرانی را خواند.

 

۳۱تير :صنعت چای ايران ورشکسته است

خبرگزاری ايسنا با تهيه گزارشی از صنعت چای کشور اعلام کرد که اين صنعت در ايران ورشکست شده است.

بر اساس اين گزارش، کشاورزان چايکار شمال ايران که بيش از ۶۰ هزار خانوار را شامل مي‌شود معتقدند "صنعت چای يک صنعت ورشکسته است و کم‌کم بايد فاتحه چای ايرانی را خواند."

دستکم ۶۰ هزار خانوار در ۳۴ هزار هکتار باغ چای فعاليت مي‌کنند و هر هکتار باغ چای ۹۰ کارگر را در طول سال مشغول مي‌کند اما چايکاران محصول‌شان را مفلوک‌ترين محصول کشاورزی مي‌دانند و با دلی پر درد از نبود حمايت‌ها، نداشتن ارزش اقتصادي، جايگاه بازار داخلی و خارجي، فرسودگی باغات و کارخانجات چای خشک‌کنی و حتی دير پرداخت کردن بهای محصولشان با ناميدی سخن مي‌گويند.

علي‌رغم اينکه امسال ميزان برداشت برگ سبز چای ۲۵ درصد از سال گذشته کمتر شده است چايکاران از داشتن محصول ناراضی هستند .

در اين زمينه نعمت ياور‌زاده ـ رييس سنديکای کارخانجات چای شمال گفت: به دليل بي‌توجهي‌ها و نبود حمايت از اين محصول کم‌کم فاتحه چای ايرانی خوانده مي‌شود.

رييس سنديکای کارخانجات چای شمال اعلام کرد: سالانه ۱۱۰ هزار تن چای خشک مورد نياز کشور است که ۷۵۰۰ تن آن از توليد داخل و بقيه از طريق واردات تامين مي‌شود. اين درحالی است که از ابتدای سال تاکنون ۲۰ هزار تن مجوز واردات چای صادر شده است.

به گفته ياورزاده سال گذشته ۲۷ هزار و ۵۰۰ تن چای مورد نياز کشور از توليد داخل و واردات رسمی تامين شده و بيش از ۸۲ هزار تن چای قاچاق وارد بازار مصرف شده است.

ياورزاده گفت: تعرفه واردات هر کيلو چای خشک بسته به قيمت آن تعيين مي‌شود که تقريبا معادل کيلويی هزار تومان است.

 

 

۳۰تير : نرخ کنونی بيکاری با احتساب نرخ بيکاری پنهان بسيار بالا و نگران کننده است

آفتاب: نماينده شهرستان های بويراحمد و دنا در مجلس نهم شورای اسلامی از وضعيت کنونی نرخ بيکاری در حوزه انتخابيه خود اظهار نگرانی کرد و آن را بالاترين نرخ بيکاری در کشور دانست.

" غلامحمد زارعی " در گفت و گو با ايلنا گفت: متاسفانه نرخ بيکاری در حوزه های بويراحمد و دنا بويژه شهر ياسوج بالاست و می توان گفت اين نرخ در کشور بالاترين نرخ است.

وی با اظهار نگرانی خود از بالا بودن نرخ بيکاری در بين جوانان تحصيلکرده حوزه انتخابيه بويراحمد و دنا عنوان و خاطرنشان کرد: ضريب نرخ بيکاری در بين تحصيلکردگان اين حوزه ها نگران کننده است.

زارعی با انتقاد از بخش صنعت در حوزه انتخابيه خود ، اظهارداشت: بخش صنعت در کهگيلويه و بويراحمد بويژه بويراحمد و دنا دچار رکود شده و بسياری از کارگاههای توليدی و صنعتی هم اکنون تعطيل و يا در حال تعطيلی هستند.

 

۳۰تير :انتشار دی اکسيد کربن جهانی به ۳۴ ميليارد تن رسيد

مهر: براساس اعلام محققان اروپايي، انتشار جهانی دی اکسيد کربن به عنوان علت اصلی گرمايش زمين در سال 2011 به 34 ميليارد تن رسيده که بالاترين ميزان تلقی می شود.

مرکز تحقيقات مشترک کميسيون اروپا گفت: به عنوان بخشی از افزايش جهانی انتشار کربن، چين به سرانه 7.2 تن رسيده که موجب شده اين کشور در کنار کشورهای صنعتی مهم که سرانه انتشار آنها بين 6 تا 9 تن متغير است قرار بگيرد.

به رغم اينکه انتشار کربن آمريکا به دنبال رکود اقتصادی اين کشور در سالهای 2008 و 2009، افزايش قيمت نفت و افزايش سهم گازهای طبيعی کاهش داشته است، اما اين کشور درميان ساير کشورهای صنعتی همچنان يکی از بزرگترين منتشر کننده های دی اکسيد کربن است و سرانه انتشار کربن آن به 17.3 تن می رسد.

در ميان کشورهای عضو اتحاديه اروپا انتشار دی اکسيد کربن 3 درصد کاهش داشته و به سرانه 7.5 تن رسيده است.

براساس اعلام محققان، افزايش سه درصدی جهانی در انتشار دی اکسيد کربن در سطح جهان در مقايسه با ميانگين سالانه دهه گذشته باز هم بالاتر رفته است، چرا که اين افزايش پيشتر 2.7 درصد بوده است.

اين درحالی است که محققان اظهار داشتند اين ميزان با گسترش استفاده از منابع تجديد پذير انرژی به ويژه انرژی خورشيدی و باری و سوختهای زيستی کاهش خواهد يافت.

 

۲۹تير : شيوع ۳۵ درصدی علائم آسم در پايتخت

برنا : مهدی نجفی رييس اداره آسم و آلرژی وزارت بهداشت اظهار داشت: درصد قابل توجهی از مبتلايان به آسم را گروه سنی کودکان تشکيل مي‌دهند. براساس مطالعات متعدد در مناطق مختلف كشور آسم در جمعيت كودكان و نوجوانان كشور از شيوع 14/13 درصدی برخوردار است.

رييس اداره آسم و آلرژی وزارت بهداشت ادامه داد: همچنين بررسي‌هايی درباره‌ شيوع علائم آسم در كشور صورت گرفته است. براساس بررسی شيوع علائم آسم در پايتخت حدود 35 درصد گزارش شده است.

 

۲۹تير : ابتلای ۵۰ درصد مردم به پوکی و كاهش تراكم استخوان

آفتاب: وزيربهداشت گفت: آمارها نشان مى دهد حدود ۵۰ درصد جمعيت کشور به استئوپروز (پوکی استخوان) و استئوپنی (کاهش تراکم استخوان) مبتلا هستند.

به گزارش ايلنا، مرضيه وحيددستجردی امروز(29 تيرماه) در جلسه شبکه‌های ملی تحقيقات ديابت و استئوپروز کشور در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: امروز بيش از ۶۰ درصد مرگ و مير در کشور به علت بيماري‌های غير واگيردار است.

وی تصريح کرد: ۴۵ درصد بيماري‌های قلبی و عروقي، ۱۲ درصد بيماريهای سرطانی و حدود ۴ تا ۵ درصد را بيماريهای ريوی و بيماريهای همانند ديابت و مابقی را تصادفات شامل مي‌شود.

وزيربهداشت به اهميت بيماری ديابت اشاره کرد وافزود: وقتی کسی ديابتيک مي‌شود بيماريهای قلبی و عروقی دراو ۴ تا ۵ برابر مي‌شود.

 

۲۸تير : درآمد سالانه ۳۷۵ تا ۵۰۰ ميليارد تومانی رمالان در ايران

مردمک:پژوهش‌های يک طرح پيمايش آمار اختلالات روان در ايران نشان مي‌دهد که مردم ايران به طور متوسط سالی ۳۷۵ تا ۵۰۰ ميليارد تومان برای «گشوده شدن گره از مشکلات» خود به رمالان مي‌پردازند.

روزنامه اعتماد در شماره امروز چهارشنبه، ۲۸ تيرماه با اشاره به اظهارات آفرين رحيمي‌موقر، مجری طرح پيمايش آمار اختلالات روان نوشت که بر اساس تحقيقات ميدانی برآورد مي‌شود که ۱۰ درصد جمعيت ايران در طول يک سال برای حل مشکلات اختلالات روان خود به افراد غيرمتخصص مانند رمال و عطار مراجعه کرده و از آنان خدمات دريافت کرده‌اند.

در عين حال در اين گزارش آمده است که مي‌توان بر اساس اخبار منتشر شده پليس در زمينه بازداشت افراد رمال و دعانويس و همچنين برپايه برخی اخبار و پژوهش‌های علمی مي‌توان برآورد کرد که بيش از هفت ميليون نفر در سال سری به بازار رمالان، کف‌بينان، طلسم‌گشايی و فالگيری زده‌اند.

در اين گزارش با استناد به طرح پيمايش آمار اختلالات روان آفرين رحيمي‌موقر اينگونه عنوان شده است که اگر از جمعيت هفت ميليون نفر مورد اشاره فقط يک‌بار در سال به رمالان مراجعه کنند و برای همان يک بار هم ۵۰ هزار تومان پرداخت کنند به رقمی بيش از ۳۷۵ ميلياردتومان مي‌رسيم.

مهرما سال گذشته هم رئيس انجمن علمی روانپزشكان ايران گفت: حدود ۲۰ درصد مردم ايران به نوعی به اختلالات روانی دچار هستند. غلامرضا ميرسپاسی تصريح کرد که ۱۳۰۰ روانپزشک در ايران وجود دارد که با احتساب جمعيت بيمار با کمبود پنج تا شش هزار روانپزشک در کشور مواجه هستيم.

 

۲۸تير : اگر سونامی نمک درياچه اروميه رخ دهد، بايد منطقه تخليه شود

قانون: نگين فيروزه‌ای ايران قرار است در زمستان امسال طعم وعده‌های مسئولان را بچشد. به گفته نماينده اروميه تا کمتر از 6 ماه ديگر اولين طرح برای نجات درياچه اروميه اجرايی خواهد شد.

قاضي‌پور درباره اولين طرح اجرايی انتقال آب به درياچه اروميه مي‌گويد: «در مرحله اول قرار است در زمستان امسال 300 ميليون متر مکعب آب از سد سيلوه شهر پيرانشهر به درياچه اروميه انتقال داده شود و در مرحله دوم از سد ارس يک ميليارد متر مکعب به درياچه منتقل مي‌شود

نماينده اروميه با اشاره به اينکه در حال حاضر 70 درصد درياچه اروميه خشک شده است، تأکيد مي‌کند که درياچه اروميه 26 ميليارد مترمکعب کسری آب دارد و فقط حدود 6 ميليارد مترمکعب آب دارد.

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©