Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۱ برابر با  ۲۵ اگوست ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۱  برابر با ۲۵ اگوست ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۰۹)

۲ شهریور ۱۳۹۱ـ ۲۳ اگوست ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

دومين موج آزادی زندانيان/آزادی ۲۰ هزار زندانی/سالانه ۸۰۰هزارنفر زندانی ميشوند

ازدواج کودکان زير ۱۰ سال در دوره سه ‌ساله، دو برابر شده است

وجود ۸ هزار پزشک جويای کار در کشور

تعطيلی حدود ۵۰ درصد واحدهای فرشبافی در يک شهر/ خطر بيکار شدن ۱۳هزاركارگر صنعت فرش

کاهش ۲۸ درصدی واردات نفت چين از ايران در ماه ژوئيه

ثبت ۴۲ هزار ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴سال فقط در يک سال

مرکز آمار: مواد خوراکی ۳۵ درصد گران شده؛ مسکن ۴۸ درصد

۴۰ درصد از توليد روغن نباتی ايران در دست يک شرکت مشترک ايرانی - عربستاني‌

۱۰۰درصد قراردادهای کار بخش‌خصوصی موقت شد

۷۰ درصد شرکت‌های ساخت و ساز در آستانه ورشکستگی/بدهی ۱۵ هزار مليياردی شرکت های خصوصی به بانک ها

۲۵۰مسجد در استان فارس ساخته مي‌شود

افزايش خيره‌کننده زنان سرپرست خانوار

کشته شدن ۲۱۱نفر در حوادث رانندگی استان گيلان

فرسودگی ۹۰ درصد از بيمارستان‌های دولتی

فقط ۲۲ درصد مدارس اهر، هريس و ورزقان مقاوم بودند

 

 ۲شهريور : دومين موج آزادی زندانيان/آزادی ۲۰ هزار زندانی/سالانه ۸۰۰هزارنفر زندانی ميشوند

کلمه

همزمان با برگزاری اجلاس سران در تهران، مدير کل حوزه رياست سازمان زندا نها خبر از آزادی ۲۵ هزار تن داده است.

سالانه هشتصد هزار نفر به زندان های کشور وارد می شوند و زندان های کشور از حداقل امکانات رفاهی برای زندانيان بی بهره است.

پورنبی افزوده است: بخشنامه عفو زندانيان عيد فطر روز گذشته به همه زندان‌های کشور ابلاغ شده و پيش‌بينی مي‌کنيم حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار زن و مرد محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب، سازمان قضايی نيروهای مسلح، سازمان تعزيرات حکومتی و دادگاه‌های عمومی که به خاطر جرايم غير‌عمدی و مالی تحمل کيفر مي‌کردند، آزاد شوند. البته اين بخشنامه شامل کسانی مي‌شود که شاکی خصوصی نداشته باشند و حکم محکوميت آنان نيز قطعی شده باشد. در ضمن در راستای اجرای اين بخشنامه مجازات محکومان بسياری کاهش يافته است.

بر اساس آمار منتشر شده، تعداد زندانيان در سال ۵۷ که منجر به انقلاب اسلامی شد، با توجه به جمعيت ۳۶ ميليون نفری نزديک به ۱۰ هزار نفر بود. با در نظر گرفتن آمار رشد زندانيان بر اساس جمعيت کشور، بايد ميزان زندانيان ايران نسبت به دو برابر شدن جمعيت به حدود ۲۰ هزار نفر مي‌رسيد. در حالی که تعداد زندانيان نزديک به ۱۷۰ هزار نفر شده است.

اين در حالی است که در دنيا متوسط زندانی به ازای هر يک‌صد هزار نفر، ۱۴۸ نفر است که اين ميزان در ايران به ازای هر يک‌صد هزار نفر، ۲۷۱ نفر است که اين ميزان تقريبأ دو برابر متوسط جهانی است.

يکی از نمايندگان مجلس با اشاره به اينکه تعداد زندانيان در زندان ها آنقدر زياد است که تا روی پله ها هم مي‌خوابند، خواستار افزايش بودجه سازمان زندان ها شده بود. او گفته بود که بودجه سازمان زندان‌ها کفاف تامين لباس و غذای زندانيان را نمی دهد و آن قدر در زندان ها مشکل هست که به هر دو نفر يک پتو مي‌رسد.

 

 

 

 

۱شهريور : ازدواج کودکان زير ۱۰ سال در دوره سه ‌ساله، دو برابر شده است

مردمک:عضو انجمن حمايت از حقوق کودکان با انتقاد از روند رو به افزايش ازدواج در ميان کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله ايرانی گفت بر اساس آمار ثبت احوال فقط در سال ۸۹، ۴۲ هزار کودک ايرانی در اين محدوده سنی به عقد يکديگر درآمدند.

فرشيد يزدانی روز چهارشنبه، اول شهريور به خبرگزاری مهر توضيح داد که بررسی ازدواج‌های ثبت شده در سال ۸۹ همچنين نشان مي‌دهد ۷۱۶ کودک در حالی پای سفره عقد نشسته و زندگی مشترک را شروع کرده که کمتر از ۱۰ سال سن داشته‌اند.

اين آمار بنا بر اعلام آقای يزدانی نسبت به سه سال قبل خود (سال۸۶) دو برابر شده است.

به گفته اين عضو انجمن حمايت از حقوق کودکان، آخرين سرشماری در سال ۸۹ نشان مي‌دهد که ۳۴۲ هزار کودک زير ۱۸ سال در کشور ازدواج کرده‌اند.

او ادامه داد که در همين مدت ۴۲ هزار ازدواج هم در حالی در دفاتر ثبت رسمی ازدواج و طلاق ايران ثبت شده که سن عروس يا داماد بين ۱۰ تا ۱۴ سال بوده است.

آقای يزدانی تصريح کرد همزمان با افزايش ازدواج در بين کودکان ايراني، ميزان طلاق هم در بين آنها رشد داشته است.

بر اساس اعلام اين عضو انجمن حمايت از حقوق کودکان، طی شش سال و در بازه ۸۴ تا ۸۹، ازدواج و طلاق در بين اين رده سنی حدود ۴۵ درصد رشد داشته است.

آمارهای منتشر شده دو سال قبل نشان مي‌دهد که ۳۷ هزار کودک ۱۰ تا ۱۸ ساله در حالی روزگار مي‌گذرانند که يا از همسرشان جدا شده‌اند يا او را از دست داده‌اند.

به گفته آقای يزدانی هر چند که ازدواج در اين رده سنی بيشتر در مناطق روستايی به دليل رسم و رسوم سنتی به وقوع مي‌پيوندد اما به دليل مهاجرت روستاييان به شهر طی سال‌های گذشته در حال حاضر ۵۵ درصد اين ازدواج‌ها در مناطق شهری و ۴۵ درصد در روستاها رسمی مي‌شود.

بر اساس اين خبر از سال ۸۶ تا ۸۹، هشتصد کودک دختر که بين ۱۰ تا ۱۴ سال سن داشتند از همسرانشان طلاق گرفتند. درهمين مدت، پانزده هزار دختر هم با ميانگين سنی ۱۵ تا ۱۹ سال مهر طلاق را در شناسنامه خود ثبت کرده‌اند.

به گفته اين فعال حقوق کودکان، آنچه باعث افزايش اين ازدواج‌ها در بين کودکان ايرانی شده، فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده‌ها است.

آقای يزدانی اسفندماه گذشته هم از رشد آمار ازدواج کودکان در ايران علی رغم ممنوعيت قانونی اين ازدواج‌ها خبر داده بود.

در همين راستا، ۱۱ مرداد مديرکل آمار، اطلاعات جمعيتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال گفت که در سه ماه اول امسال ۱۸۰۵ ازدواج قانونی کودکان زير ۱۵ سال با اجازه دادگاه ثبت شده است.

دادگاه‌های ايران در سال گذشته هم اجازه ازدواج را برای ۷۴۴۰ کودک صادر کرده بودند.

هر چند در ايران ازدواج کودکان قانونی نيست اما به دليل فتوای برخی از مراجع تقليد شيعه، دختران در سن ۹ سالگی و پسران در سن ۱۴ سالگی به بلوغ مي‌رسند و مي‌توانند ازدواج کنند. اما‌ پيمان‌نامه بين‌المللی حقوق کودک سن زير ۱۸ سال را «سن کودکی» تعريف کرده است که در آن بستن هرگونه قرارداد با کودک، از جمله ازدواج ممنوع است.

بر اساس آنچه محمد بنيازاده، فعال حقوق کودکان تيرماه دو سال قبل گفته بود بيش از ۹۵۰ هزار کودک متاهل در ايران وجود دارد که ۸۵ درصد آن‌ها را دختران تشکيل مي‌دهند.

 

۱شهريور: وجود ۸ هزار پزشک جويای کار در کشور

عليرضا زالی قائم مقام سازمان نظام پزشکی در گفت‌و‌گويی با ايلنا که به مناسبت اول شهريورماه روز پزشک انجام شد يکی از مشکلات موجود در جامعه پزشکی را بحث اشتغال عنوان کرد و گفت‌: در اين زمينه آمارهای مختلفی وجود دارد اما براساس گمانه زني‌هايی موجود، حدود ۸ هزار پزشک بيکار در کشور وجود دارد که عمده آن‌ها پزشکان جوان و پزشکان عمومی هستند که تازه فارغ التحصيل شده اند‌. 

وی خاطرنشان کرد‌: آمار نگران کننده ديگری نيز در اين زمينه وجود دارد که بيش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ پزشک در طول سالهای اخير مطلقا به هيچ کدام از مصادر حوزه سلامت اعم از وزارت بهداشت، معاونين درمان و دانشگاه‌ها مراجعه نکرده اند‌.

 وی اين ۱۰ هزار و ۵۰۰ پزشک را جز حلقه آماری مفقوده حوزه پزشکی کشور دانست و تصريح کرد‌: اين پزشکان به احتمال خيلی زياد به مشکلات حرفه‌ای بسياری دچار شده‌اند که متاسفانه فاقد هرگونه فعاليت شغلی در حوزه پزشکی هستند‌.

زالی همچنين در ادامه به وضعيت گروه مامايی در کشور اشاره کرد و افزود‌: برخی از همکاران در گروه مامايی بر اين عقيده هستند که حدود دو سوم ماما‌ها درکشور بيکار هستند اين درحالی است که هنوز کشورما از نظر استاندارد ازنظر تعداد ماما‌ها به ازای تعداد تولد هنوز به آمار جهانی نرسيده است‌. 

قائم مقام سازمان نظام پزشکی ادامه داد‌: اما بااين حال مي‌بينيم که عدم اشتغال و بيکاری نگران کننده‌ای برای جامعه مامايی کشور وجود دارد‌. 

 

 

۱شهريور: تعطيلی حدود ۵۰ درصد واحدهای فرشبافی در يک شهر/ خطر بيکار شدن ۱۳هزاركارگر صنعت فرش

ايلنا - کاشان: بي‌ثباتی قيمت مواد اوليه واحدهای نساجي، نوسانات نرخ ارز و سوء استفاده عرضه کنندگان نخ منجر به تعطيلی حدود ۵۰ درصد واحدهای فرشبافی در شهرستان آران و بيدگل شده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا در آران و بيدگل با توجه به اينکه بيش از ۸۰ درصد واحدهای توليدی و صنعتی شهرستان آران و بيدگل فرش ماشينی است بي‌ثباتی خريد و فروش مواد اوليه واحدهای نساجی ضمن اينکه باعث تعطيلی حدود ۵۰ درصد از اين واحد‌ها شده است درصورتی که تمهيدات لازم جهت رفع اين مشکل صورت نگيرد در آينده بخش عظيمی از کارگران اين شهرستان بيکار مي‌شوند.

آران و بيدگل با داشتن بيش از ۸۰۰ واحد توليدی و صنعتی و اشتغال بالغ بر ۱۳ هزار نفر کارگر سهم عمده‌ای در توليد و صادرات فرش ماشينی کشور دارد به طوری که بيش از ۸۰ درصد واحدهای توليدی اين شهرستان فرش ماشينی است لذا انتظار مي‌رود درسالی را که مقام معظم رهبری به نام توليد، صادرات ملی و حمايت از سرمايه و کار ايرانی نام گذاری فرموده‌اند مسئولان و متوليان جامعه کارگری و صنعتی تلاش جدی خود را درجهت حل معضلات کارگری و جلوگيری از تشديد وضعيت فعلی دراولين فرصت ممکن در اين شهرستان بکار گيرند.

 

۱شهريور :کاهش ۲۸ درصدی واردات نفت چين از ايران در ماه ژوئيه

 

جـــرس: منابع بين المللی بر اساس آمار اداره کل گمرک چين گزارش کرده اند که واردات روزانه نفت خام چين از ايران در ماه گذشته ميلادي، ژوئيه، نسبت به ماه پيش از آن ۲۸ درصد و نسبت به ميانگين واردات روزانه نفت ايران توسط چين در سال گذشته ميلادی به ميزان ۳۰ درصد کاهش يافته است.

يکی از فعاليت‌های عمده بانک مرکزی ايران دريافت پول نفت صادراتی از مشتريان خارجی و انتقال آن به کشور است.

دولت ايالات متحده درست در روز اجرای دور جديد تحريم‌ها عليه ايران، اعلام کرد که کليه ۲۰ کشور خريدار نفت ايران، شامل چين که بزرگ‌ترين مشتری نفت خام ايران است، به خاطر «کاهش چشمگير» واردات نفت از ايران از تحريم‌های جديد آمريکا به مدت ۶ ماه معاف شده‌اند.

بر اساس آمار اداره کل گمرکهای چين، پالايشگاه‌های نفتی اين کشور در ماه ژوئيه مجموعا يک ميليون و ۹۳۰ هزار تن نفت از ايران وارد کرده‌اند که معادل واردات روزانه ۴۵۴ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت است.

اين در حالی است که چين در ماه پيش از آن، ژوئن، روزانه ۶۳۲ هزار و ۶۱۸ هزار بشکه نفت از ايران خريده بود.

خبرگزاری رويترز مي‌نويسد که چين مشتری ۴۱ درصد از کل نفت صادراتی ايران است. در همين حال صادرات نفت ايران نسبت به سال گذشته با کاهشی ۵۰ درصدی به ۱. ۱ ميليون بشکه در روز رسيده است.

چين که در اوايل سال جاری ميلادی واردات نفت از ايران را به شدت کاهش داده بود، در ماه‌های مه و ژوئن سال جاری خريد نفت از ايران را به ميزان قابل توجهی افزايش داد، به عبارتی چين در اين دو ماه به طور متوسط روزانه ۵۴۰ هزار بشکه نفت از ايران خريده است.

اما بر اساس گزارش رويترز، ميانگين واردات ۷ ماهه (ژانويه تا ژوئيه) نفت ايران توسط پالايشگاه‌های چينی روزانه ۴۳۳ هزار و ۴۵۰ بشکه در روز بوده است که نسبت به سال گذشته کاهشی ۲۲ درصدی را نشان مي‌دهد.

 

 

 

۳۱مرداد : ثبت ۴۲ هزار ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴سال فقط در يک سال

مهر

عضو انجمن حمايت از حقوق کودکان از افزايش آمار ازدواج و طلاق در ميان کودکان 10 تا 18 سال طی چند سال اخير در کشور خبر داد و گفت: براساس آمار ثبت احوال در سال 89، 42 هزار ازدواج کودکان 10 تا 14 سال به ثبت رسيده است.

فرشيد يزدانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اين مطلب افزود: براساس آمارهای سازمان ثبت احوال طی چند سال اخير آمار مربوط به ازدواج کودکان 10 تا 15 سال در کشور بيشتر شده است و به تبع آن طلاق و جدايی نيز در ميان کودکان افزايش داشته است.

وی با اشاره به اينکه از سال 84 تا 89 حدود 45 درصد ازدواج و طلاق درميان کودکان افزايش يافته است، گفت: آمار سال 89 نشان می دهد که 37 هزار کودک 10 تا 18 سال مطلقه و بيوه درکشور وجود دارد.

عضو انجمن حمايت از حقوق کودکان مهمترين دليل ازدواج کودکان 10 تا 15 سال را فقر اقتصادی عنوان و تاکيد کرد: فقر مادی خانواده ها منجر به ازدواج کودکان می شود و البته فقر فرهنگی نيز در اين خصوص بی تاثير نيست.

به گفته يزدانی ، تعداد ازدواجهای کودکان به دليل رسم و رسومات سنتی در مناطق روستايی بيشتر از نقاط شهری است اما براساس آمارها با توجه به مهاجرت روستاييان به شهرها آمار ازدواج کودکان در نقاط شهری 55 درصد و در روستاها 45 درصد است.

وی با اشاره به اينکه آخرين سرشماری انجام شده در سال 89، نشان می دهد که 342 هزار کودک زير 18 سال در کشور ازدواج کرده اند، گفت: همچنين تعداد ازدواج کودکان 10 تا 14 سال نيز 42 هزار واقعه بوده است.

اين فعال حقوق کودک از افزايش ازدواج کودکان زير 10 سال نيز خبر داد و گفت: در سال 89 تعداد ازدواجهای کودکان زير 10 سال 716 مورد بوده که نسبت به سه سال قبل آن حدود دو برابر آمار اين ازدواجها در کشور افزايش يافته است.

وی همچنين به آمارهای سال 86 تا 89 نيز اشاره کرد و گفت: براساس اين آمارهای در هر سال 800 کودک دختر 10 تا 14 سال و 15 هزار کودک دختر 15 تا 19 سال در کشور طلاق گرفته اند.

 

۳۱مرداد : مرکز آمار: مواد خوراکی ۳۵ درصد گران شده؛ مسکن ۴۸ درصد

آفتاب: عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره گزارش مرکز آمار به کميسيون در خصوص نرخ تورم گفت: بر اساس اين گزارش در تيرماه شاخص گروه اصلی خوراکی ها نسبت به ماه مشابه سال قبل 44.8 درصد افزايش نشان می دهد و نرخ تورم دوازده ماهه اين گروه 35.4 درصد است.

علی محمد احمدی در گفتگو با مهر با بيان اينکه بر اساس گزارش .طبق اين آمار در گروه عمده خوراکی ها، آشاميدنی ها و دخانيات بيشترين افزايش ماهانه مربوط است به گروه نان و غلات با 10.2 درصد، گروه شير و پنير و تخم مرغ با 8 درصد ، گروه ميوه و خشکبار با 7.5 درصد و گروه گوشت قرمز و سفيد و فرآورده های آنان با 6.5 درصد.

نماينده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه بر اساس گزارش مرکز آمار همچنين شاخص گروه عمده کالاهای غيرخوراکی و خدمات در تير ماه 91 به رقم 398.5 رسيد که 2.5 درصد نسبت به ماه قبل افزايش نشان می دهد ادامه داد: بيشترين سهم از اين افزايش به ترتيب به گروه مسکن و آب و برق و گاز و ساير سوخت ها با 47.7 درصد، گروه بهداشت و درمان با 14.5 درصد و گروه کالاها و خدمات متفرقه با 14.3 درصد متعلق است.

وی نرخ تورم در دو بخش مواد غذايی و مسکن را غير طبيعی خواند و ادامه داد: افزايش نرخ تورم در دو شاخص مواد غذايی و مسکن در افزايش نرخ تورم کل بسيار تاثير گذار است.

به گزارش جهان،پيش از اين بانک مرکزی اعلام کرده بود: نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به تيرماه 1391 نسبت به دوازده ماه منتهی به تير ماه 1390 معادل 22.9درصد بوده است.

در جلسه هفته گذشته رئيس سازمان آمار با کميسيون برنامه و بودجه هم تورم امسال 26.2 درصد اعلام شد که تورم در دو بخش مسکن و مواد غذايی تاثير به سزايی در افزايش نرخ تورم داشته است.

 

۳۰مرداد : ۴۰ درصد از توليد روغن نباتی ايران در دست يک شرکت مشترک ايرانی - عربستاني‌

آفتاب: در حالی مصرف سالانه روغن نباتی در ايران حدود 1.5 ميليون تن برآورد مي‌شود که يک شرکت مشترک ايرانی - عربستاني‌ سهمی 40 درصدی از توليد آن را برعهده دارد.

در حال حاضر شرکت صافولا بهشهر که مالکيت و مديريت آن بر عهده عربستاني‌هاست، دارای دو شرکت زيرمجموعه صنعتی بهشهر و مارگارين ايران بوده که اين دو شرکت در مجموع سهمی معادل 40 درصد از توليد روغن نباتی کشور را در اختيار دارند.

ديگر توليدکننده بزرگ کشور در حوزه روغن نباتی گروه مدلل بوده که سهم آن در بازار به 20 درصد مي‌رسد. اگرچه گفته مي‌شود توليد آن به شدت کاهش يافته است.

براساس برخی ديگر از آمارهای منتشر شده، سهم شرکت صافولا بهشهر در بازار روغن نباتی ايران با توجه به تغيير و تحولات ايجاد شده در ساير توليدکنندگان حتی به 50 درصد هم مي‌رسد.

در سه ماه نخست امسال شرکتهای صنعتی بهشهر و مارگارين ايران در مجموع بيش از 100 هزار تن روغن نباتی در کشور توليد کردند.

در حال حاضر بهشهر بزرگترين کارخانه توليد روغن نباتی در منطقه خاورميانه است.

به گفته ابوالحسن خليلی - دبير انجمن صنايع روغن نباتی ايران، از نظر تامين دانه‌های روغنی و مواد اوليه موردنياز برای توليد، روغن نباتی به ميزان بيش از 90 درصد به خارج از کشور وابسته است.

کارشناسان، وابستگی به واردات دانه‌های روغنی و مواد اوليه توليد اين کالای اساسی را در شان ايران نمي‌دانند. پيشتر قرار بود طی يک برنامه 10 ساله ايران در زمينه توليد دانه‌های روغنی به خودکفايی برسد.

براساس آمار منتشر شده، در سال گذشته واردات روغن خام به کشور بالغ بر 1.2 ميليون تن شد. ارزش اين ميزان واردات نيز با رشد 11 درصدی به 1.5 ميليارد دلار رسيد؛ اگرچه وزن روغن خام وارداتی 14 درصد کمتر شد. همچنين سال قبل 550 هزار تن دانه روغنی وارد کشور شد که کاهش 30 درصدی را نشان داد.

صنايع بهشهر پيش از پيروزی انقلاب اسلامی توسط گروه سرمايه‌گذاری لاجوردی تاسيس شد. پس از پيروزی انقلاب نيز تا سال 1371 سهام اين شرکت در دست دولت بود، اما پس از آن روند خصوصي‌سازی در اين شرکت آغاز شد.

در سال 1383 شرکت صافولا عربستان که يک سرمايه‌گذار بزرگ در حوزه‌ توليد روغن‌نباتی در کشور‌های عربی است، برای سرمايه‌گذاری در اين شرکت اعلام آمادگی کرد و در فاز اول 49 درصد سهام شرکت صنايع بهشهر را خريد. همچنين قرار شد مديريت اجرايی شرکت را نيز به مدت سه سال برعهده داشته باشد. پس از آن در سال 1386 بار ديگر شرکت صافولا 31 درصد سهام بهشهر را خريد و هم‌اکنون 80 درصد سهام اين شرکت در اختيار صافولای عربستان است.

به گفته محمد عباسعلي‌پور - مديرعامل شرکت صنعتی بهشهر، اين شرکت به همراه شرکت مارگارين تا 45 درصد روغن‌نباتی موردنياز کشور را تامين مي‌کنند. اين در حالی است که 30 شرکت توليد‌کننده‌ روغن در کشور وجود دارد.

 

۳۰مرداد : ۱۰۰درصد قراردادهای کار بخش‌خصوصی موقت شد

خبرگزاری مهر-گروه اقتصادی: مواد دست و پاگير قانون کار، وفور متقاضيان اشتغال، کاهش سطح توليد بنگاه‌ها، واردات بي‌رويه از خارج و مسائل تامين مالی و نقدينگی باعث تغيير نگرش کارفرمايان به جذب نيرو و انعقاد 100درصد قراردادها به صورت موقت شده است!

به گزارش خبرنگار مهر، افزايش روزافزون نيروی متقاضی کار در کشور و ايجاد آشفتگی در عرضه و تقاضای نيروی کار؛ در نتيجه ارزانی و در دسترس بودن نيروی کار باعث شد تا امروز تمام قراردادهاری کاری بخش خصوصی با نيروی کار که حداقل چند ميليون نفر شاغل مشمول قانون کار را در خود جای داده است، به صورت موقت و غيردائم باشد.

تا دهه 60 که در کشور تعداد کارجويان کمتری بودند و از سويی نيز آنچنان که امروز است نيروی کار فارغ التحصيل دانشگاهی متقاضی ورود با بازارهای کار نبوده، 70 تا 80 درصد کل قراردادهای نيروی کار با کارفرمايان بخش های دولتی و خصوصی به صورت دائم و مستمر بود.

هجوم متولدين 50 و 60 به بازار کار

هجوم يکباره متولدين دهه های 50 و 60 به بازارهای کار دهه های 70 و 80، باعث از بين رفتن در تعادل عرضه و تقاضای نيروی کار و در نتيجه تغيير ماهيت قراردادها از دائم و مستمر به موقت و غيردائم شد که اين مسئله حتی در مورد مشاغل دارای ماهيت دائم نيز ديده می شود.

فرار از قانون کار

به گفته وطن پرور، در برنامه 5 ساله اول 73 درصد از جمعيت فعال کشور در توليد ناخالص داخلی نقش داشتند که اين ميزان در برنامه پنجم توسعه به زير 30 درصد تنزل يافته است که نشان می دهد کشور به سمت مشاغل غيرمولد، غيردائم، نامطمئن و دلالی پيش می رود به نحوی که بسياری از مشاغل فعلی در گذشته وجود نداشته اند و امروز بر پايه برخی تغييرات در اقتصاد از جمله نوسانات بازارهای کالا و خدمات، ارز و سکه و مسکن ايجاد شده اند.

نماينده سابق کارفرمايان در اجلاس جهانی کار اظهار داشت: کاهش سهم جمعيت فعال اقتصادی از 73 درصد برنامه اول به زير 30 درصد برنامه پنجم نشان می دهد که بخش قابل توجهی از نيروی کار و جمعيت فعال کشور اساسا در بهبود توليد ناخالص داخلی کشور نقشی ندارند.

 

۲۹مرداد: ۷۰ درصد شرکت‌های ساخت و ساز در آستانه ورشکستگی/

بدهی ۱۵ هزار مليياردی شرکت های خصوصی به بانک ها

آفتاب: دبير کانون سراسری پيمانکاری عمران گفت: قراردادهای مقطوع مناسب شرايط اقتصادی کشور نيست به طوری که در 5 سال گذشته 70 درصد شرکتهای ساخت و ساز در قالب اين قراردادها ضررهای مالی زيادی کرده‌اند.

احمدرضا چابک با بيان اينکه اين کانون دارای 25 هزار عضو است گفت: متأسفانه در پنج سال گذشته قراردادهايی وارد بخش ساخت و ساز شده است که به ضرر ساخت و ساز و مصلحت کشور است.

 

بدهی 15 هزار مليياردی شرکت های خصوصی به بانک ها

 

احمدی ياد آور شد: اگر بخواهيم مقايسه‌ای داشته باشيم بايد بگويم اگر 5 ميليارد تومان از دولت طلبکار باشيم به خاطر تأخير در پرداخت اين بدهي‌ها 15 ميليارد تومان به بانک‌ها بدهکار شده‌ايم.

 

۲۹مرداد: ۲۵۰مسجد در استان فارس ساخته مي‌شود

پارسينه

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا)،منطقه فارس، حجت الاسلام «غلامرضا محمدزاده» افزود: اين طرح شامل احداث 60 مسجد در مناطق شهري، 15 مسجد در شهرک‌های بزرگ اطراف شيراز و 175 مسجد در روستاهای محروم و فاقد مسجد استان است.

وی افزود: متوسط متراژ اين مساجد 300 متر است که انشاالله به کمک خيرين مسجدساز و اعتبارات دولتی عمليات احداث آن آغاز مي‌شود.

مديرکل اوقاف و امور خيريه فارس گفت: طرح آمايش مساجد استان فارس هم‌اکنون در سطح استان در حال اجراست و تاکنون 4000 مسجد در استان شناسايی و پرونده اطلاعاتی آنها از جنبه‌های مختلف از قبيل شمار نمازگزاران، خادم و... تکميل شده است.

محمدزاده ادامه داد: با وجود شمار فراوان مساجد در استان فارس متاسفانه هنوز بيش از 1200 نقطه فاقد مسجد است که اغلب آن را جامعه روستايی زير 50 خانوار تشکيل مي‌دهد.

وى تصريح کرد: بيشترين شمار مساجد در شهرستان‌های لار، لامرد و کازرون متمرکز شده است و سال پيش کلنگ احداث 90 مسجد در مناطق مختلف استان به زمين زده شد که 40 باب آن به بهره‌برداری رسيد و بقيه به‌صورت ميانگين با پيشرفت فيزيکی 65 درصد در حال ساخت است.

 

۲۸مرداد : افزايش خيره‌کننده زنان سرپرست خانوار

آفتاب: براساس نتايج سرشمارى سال ۹۰ و همچنين بنا به گفته مديرکل دفتر آسيب هاى اجتماعى وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعى بيش از ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار خانوار از خانوارهاى کشور توسط زنان سرپرستى مى شود که رقمى حدود 12.1 درصد کل خانوارهاى کشور است اين آمار نسبت به ۵ سال گذشته يعنى سال ۸۵ بيشتر از ۹۰۰ هزار خانوار افزايش يافته است و به عبارت بهتر طى ۵ سال تعداد زنان سرپرست خانوار از حدود يک ميليون و ۶۰۰ هزار نفر به حدود ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر افزايش يافته است که طلاق و فوت همسر و ازدواج نکردن دختران سه دليل مهم افزايش تعداد زنان سرپرست خانوار است.

به نوشته روزنامه خراسان؛ براساس آمارها در سال ۸۵ تعداد خانوارهاى کشور ۱۷ ميليون و ۵۰۱ هزار و ۷۷۱ خانوار بود که 9.5 درصد آن توسط زنان سرپرستى مى شد که رقم يک ميليون و ۶۶۲ هزار و ۶۱۱ خانوار را شامل مى شد اما اين رقم در سال ۹۰ افزايش چشمگيرى داشته است به طورى که از ۲۱ ميليون و ۱۸۵ هزار و ۶۴۷ خانوار کل کشور 12.1 درصد آن توسط زنان سرپرستى مى شود که رقم ۲ ميليون و ۵۶۳ هزار و ۴۶۳ خانوار را شامل مى شود و به عبارت بهتر طى ۵ سال ۹۰۰ هزار و ۸۵۲ خانوار به تعداد خانوارهاى زن سرپرست يا تعداد زنان سرپرست خانوار اضافه شده است که خود جاى بحث و بررسى درباره دلايل اين افزايش چشم گير و قابل توجه دارد. علاوه بر اين تعداد خانوارهايى که توسط زنان سرپرستى مى شود طى سال هاى گذشته روند صعودى داشته است که در جدول زير آمده است.

 

افزايش آمار طلاق عمده ترين دليل افزايش زنان سرپرست خانوار

 

سيدحسن موسوى چلک مديرکل دفتر امور آسيب هاى اجتماعى وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعى در گفت وگو با خراسان با اشاره به افزايش در حدود ۳ درصدى تعداد زنان سرپرست خانوار در فاصله زمانى سال ۸۵ تاکنون که معادل ۹۰۰ هزار نفر مى شود، گفت: براساس آمارهاى اعلام شده از سوى مرکز آمار ايران 12.1 درصد از سرپرستان خانوار در ايران را زنان تشکيل مى دهند که متاسفانه در مقايسه با آمارهاى سال ۸۵ افزايشى در حدود سه درصد را نشان مى دهد. وى تصريح کرد: از بين در حدود ۲۱ ميليون خانواده ايرانى بيش از دو ميليون و ۵۰۰ هزار خانواده تحت سرپرستى زنان قرار دارند و متاسفانه با افزايش زنان سرپرست خانوار شاهد جوان ترشدن اين زنان نيز هستيم. موسوى چلک افزايش آمار طلاق در جامعه را عمده ترين دليل افزايش تعداد زنان سرپرست خانوار دانست و پس از آن مرگ وميرهاى ناشى از تصادفات رانندگى و فوت طبيعى را به عنوان دومين و سومين دليل افزايش تعداد زنان سرپرست خانوار اعلام کرد. وى با تاکيد بر اين که اکثر زنان سرپرست خانوار در کشورما از سطح تحصيلات و مهارت هاى فنى و حرفه اى پايينى برخوردارند اظهار داشت: پايين بودن سطح آگاهى و تحصيلات و همچنين مشکلات اقتصادى و عملکرد نامناسب نظام تامين اجتماعى در کشورمان اين قشر از جامعه را بيش از ديگران در معرض آسيب هاى اجتماعى قرار داده است.

 

تنها يک ميليون و ۲۲۰ نفر از زنان سرپرست خانوار تحت حمايت هستند

 

مديرکل دفتر امور آسيب هاى اجتماعى وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعى تعداد زنان سرپرست خانوار تحت حمايت سازمان هاى حمايتى را کمتر از مجموع اين زنان دانست و گفت: ۱۷۴ هزار نفر از اين زنان تحت حمايت بهزيستى هستند و در حدود يک ميليون و ۵۰ هزار نفر نيز تحت پوشش حمايتى کميته امداد امام خمينى قرار دارند. وى افزود: سازمان هاى حمايتى مى بايست در کنار حمايت هاى مستقيم از زنان سرپرست خانوار آموزش هاى لازم براى رويارويى با مشکلات و جلوگيرى از ابتلا به آسيب هاى اجتماعى را به آن ها بدهند. در همين حال لازم است کارگروه هايى براى جلوگيرى از عواملى که به از دست رفتن سرپرست يک خانوار منتهى مى شود تشکيل شود و با کاستن از آمار طلاق و تصادفات رانندگى بنيان خانواده ها را استحکام بخشند.

 

۲۷مرداد :کشته شدن ۲۱۱نفر در حوادث رانندگی استان گيلان

ايلنا- رشت: مدير کل پزشکی قانونی گيلان، گفت: در بهار امسال، 211 نفر در حوادث رانندگى اين استان جان خود را از دست داده‌اند که اين آمار در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که 182 نفر در تصادفات رانندگى کشته شدند، 15.9 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

به گزارش ايلنا از رشت، فريبرز آيتی فيروز آبادی در نشست شامگاه پنج شنبه پزشکی قانونی گيلان با اعلام اين خبر، افزود: از مجموع تلفات حوادث رانندگى بهار امسال در اين استان 164 نفر مرد و 47 نفر زن هستند.

وی با اشاره به محل وقوع تصادفات منجر به فوت در بهار امسال، خاطر نشان کرد: بيشترين تلفات حوادث رانندگى با 167 مورد در جاده‌هاى برون شهرى و پس از آن با 40 مورد در تصادفات درون شهري، چهار مورد در جاده‌هاى روستايى گزارش شده است.

به گفته اين مسئول، همچنين در بهار امسال، آمار سه‌هزار و 570 مصدوم حوادث رانندگى در پزشکى قانونى گيلان ثبت شده که از اين تعداد دو‌ هزار و 543 نفر مرد و يك‌هزار و 27 نفر زن هستند. مصدومين حوادث رانندگى بهار امسال نيز در مقايسه با مدت زمان مشابه سال قبل، 1.2 درصد كاهش يافته است.

آيتی فيروز آبادي، متذکر شد: تعداد مصدومين حوادث رانندگى بهار سال گذشته، سه‌هزار و 614 نفر بوده و در خرداد ماه امسال نيز تعداد 68 نفر جان خود را در تصادفات از دست دادند كه از اين تعداد 57 نفر مرد و 11 نفر زن بوده‌اند.

 

۲۷مرداد: فرسودگی ۹۰ درصد از بيمارستان‌های دولتی

تابناک

رييس بيمارستان اميراعلم، 90 درصد بيمارستان‌های دولتی کشور را قديمی و فرسوده توصيف کرد و گفت: نوسازی اين مراکز نيازمند به اختصاص بودجه کلان دارد که متاسفانه امسال نيز همانند سال‌های گذشته با گذشت چند ماه از سال هنوز بودجه‌ای از سوی وزارتخانه به اين مراکز داده نشده است.

دکتر رضايی همچنين مرکز قلب تهران را تنها بيمارستان نوساز از بين 26 بيمارستان دانشگاه علوم پزشکی تهران دانست و اظهار کرد: بيش از 90 درصد بيمارستان‌های دولتی کشور قديمی و فرسوده هستند که نيازمند بازسازی دوباره هستند به طوری که بيمارستان اميراعلم بعد از بيمارستان سينا قديمي‌ترين و کهنه‌ترين بيمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

دکتر رضايی در پايان از اختصاص بودجه هفت و نيم ميلياردی دانشگاه علوم پزشکی تهران جهت نوسازی اين بيمارستان خبر داد و گفت: اگرچه نوسازی بيمارستان‌ها نيازمند بودجه‌های کلان کشوری است اما با اختصاص اين بودجه دانشگاه مي‌توانيم تا 15 ماه ديگر ساختمان‌های نيمه کاره اين بيمارستان را تکميل کنيم.

 

27مرداد : فقط ۲۲ درصد مدارس اهر، هريس و ورزقان مقاوم بودند

 

کلمه

شيرزاد عبداللهی

 

اگر زلزله آذربايجان شرقی در ساعت ۱۰ صبح يکی از روزهای غير تعطيل مدارس رخ می داد ، منجر به فاجعه ای تاريخی می شد. در حالی که سازمان نوسازی ، توسعه و تجهيز مدارس کشور خبر از پايان موفقيت آميز برنامه تخريب و نوسازی و مقاوم سازی همه مدارس کشور تا سال ۹۲ می دهد، آمار رسمی اعلام شده توسط سازمان نشان می دهد که در شهرستان های اهر ، هريس و ورزقان ، ۷۸ درصد مدارس، تخريبی و فاقد استحکام بوده اند. اين بار هم بخت ما بلند بود و زلزله کودکان ما را در مدرسه غافگير نکرد اما تاکی می توان در سايه بخت و اقبال زير سقف لرزان مدارس نشست؟

تا قبل از زلزله اخير ، در شهرستان اهر ۴۵۵ مدرسه وجود داشته که از اين مدارس فقط ۸۱ واحد يعنی ۱۸ درصد مدارس دارای استحکام و ۳۷۴ مدرسه يعنی ۸۲ درصد تخريبی و يا فاقد استحکام بوده اند. در شهرستان ورزقان از ۱۸۸ مدرسه موجود تنها ۴۶ مدرسه يعنی ۲۳ درصد در برابر زلزله مقاوم بوده اند . در شهرستان هريس از ۲۳۰ مدرسه تعداد ۶۹ باب ، مستحکم بوده اند و ۶۰ مدرسه دارای وضعيت تخريبی و ۱۰۱ مدرسه هم فاقد مقاومت بوده اند و در مجموع ۳۰ در صد مدارس اين شهرستان دارای استحکام کافی بوده اند. اين اعداد را محمدحسين ترابي‌زاده معاون فنی و نظارت سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده است.

در يک جمع بندی ساده از مجموع ۸۷۳ مدرسه مناطق زلزله زده آذربايجان شرقی فقط ۱۹۶ مدرسه يعنی ۲۲ درصد مدارس، دارای شرايط ايمنی و مقاومت کافی در برابر زلزله ۶ ريشتری بوده اند و ۶۷۷ مدرسه در معرض تخريب قرار داشته اند. به عبارت ديگر به رغم تبليغات فراوان چند سال اخير در خصوص تخريب ونوسازی و مقاوم سازی مدارس و اختصاص بودجه فراوان به سازمان نوسازی مدارس کشور وابسته به آموزش و پرورش ، ۷۸ درصد مدارس يک منطقه کشور ، تخريبی و يا فاقد استحکام کافی بوده اند.

مدير کل آموزش و پرورش استان گفته است که براساس بازديدهايی که انجام شده است، در روستاهايی که فضاها و منازل ۱۰۰ درصد آسيب ديده است، خسارت مدارس زير ۱۰ درصد است! اما آقای مديرکل محترم فراموش کرده اند که استحکام مدارس را با خانه های سنگ و گلی روستائيان نمی سنجندبلکه استحکام مدارس را بايد مطابق آيين نامه ها و استانداردهای ملی و جهانی ارزيابی کرد.

معاون سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور در همين ارتباط به خبرگزاری فارس گفت: ”علي‌رغم تخريبی بودن ۲۴۳ مدرسه و مشمول مقاوم‌سازی بودن ۶۱۰ مدرسه، تعداد قابل‌توجهی از اين مدارس استحکام اوليه خود را دارا بودند و منجر به ويرانی مدرسه نشدند“! اين گونه اظهار نظرهای خوش بينانه نوعی فرافکنی است. چرا معاون محترم تعداد مدارس آسيب ديده را با رقم اعلام نمی کند؟ چه تضمينی وجود دارد که زلزله بعدی بزرگتر نباشد؟ چه تضمينی هست که زمين لرزه بعدی در فصل ديگر و در ساعت کاری مدارس رخ ندهد؟ در کشوری که ۹۰ درصد خاک آن بر روی گسل های زلزله و يا در مجاورت اين گسلها واقع شده و به طور متوسط هر ۱۰ سال يک زلزله بزرگ و ويرانگر در آن اتفاق می افتد، نمی توان کودکان را زير سقف مدارسی آموزش داد که ۷۰-۸۰ درصد آنهادارای شرايط تخريبی و يا غير مقاوم هستند.

در همه جای دنيا به ايمنی مراکز عمومی مانند مدرسه و بيمارستان بسيار اهميت می دهند. اصل بر اين است که همه مدارس کشور شرايط آيين نامه ۲۸۰۰ زلزله را دارا باشد. البته در موضوع مقاوم سازی مدارس مشکل اصلی کمبود بودجه نيست. مساله اصلی اين است که بر کار سازمان نوسازی ،توسعه و تجهيز مدارس نظارت جدی و تخصصی اعمال نمی شود. به عنوان نمونه وقتی رييس سازمان نوسازی مدارس اعلام می کند : ”امسال سه ميليون و ۲۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی جديد، جايگزين و مقاوم سازی شده تحويل آموزش و پرورش خواهد شد“. هيچ نهاد بالاسری صحت و جزييات اين خبر را پيگيری و راستی آزمايی نمی کند.

دولت خاتمی در سال ۸۳ لايحه ای به مجلس تقديم کرد که بر اساس آن چهار ميليارد دلار از حساب صندوق ذخيره ارزی به نوسازی و مقاوم سازی مدارس اختصاص می يافت. اين لايحه با تاخيری معنادار درسال ۸۵ تصويب شد. بر اساس تعهد قطعی سازمان نوسازی و تجهيز مدارس قرار بود که ظرف مدت چهار سال همه مدارس خطرآفرين و غير مقاوم کشور بازسازی و مقاوم سازی شوند. ۶۰ تا ۷۰ درصد اعتبار مصوب در زمان مقرر در اختيار سازمان قرار گرفت. اما با تغيير مديريت در نيمه راه نتيجه مشخصی به دست نيامد .

در سال ۹۰ بودجه مصوب سازمان نوسازی مدارس ، دو هزار ميليارد تومان و در سال جاری يک هزار ميليارد تومان بود. رييس سازمان نوسازی و تجهيز مدارس گفته است : ”در صورتی که در سال ۹۲، يک هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان اعتبار به اين امر اختصاص يابد همه استان های کشور دارای مدارس استاندارد می شوند ”. آمار شگفت انگيز مدارس تخريبی و غير مقاوم مناطق زلزله زده آذربايجان غربی ، ترديدهای جدی در خصوص ادعاهای مسئولان سازمان نوسازی مدارس ايجاد می کند.

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©