Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ برابر با  ۰۴ سپتامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱  برابر با ۰۴ سپتامبر ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۱۰)

۱۳ شهریور ۱۳۹۱ـ۳ سپتامبر  ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

سه عامل تصادف، مواد مخدر و سوختگى در صدر علل مرگ‌های غير طبيعی ايرانيان

۲۰هزار کارگر زن در آستانه بيکاری

پتروشيمی اصفهان تعطيل شد

زنگ خطر برای سلامت مردم/ بهياران ديپمله بالای سر بيماران

آمار کشته شدگان تصادفات جاده‌ای در طول ۱۰ سال گذشته بيش از آمار کشته شدگان جنگ ايران و عراق بوده است.

بهره کشی وحشیانه از نیروی کار کودکان

رشد 26 درصدی تورم به روایت مرکز آمار

اشتغال ۵ ميليون نفر به صورت روز مزد و بدون بيمه

کاهش ۳۹ درصدی صادرات نفت ايران به ژاپن

مديرکل زندان‌های خوزستان: ميانگين سرانه غذای زندانيان ۱۷۰۰ تومان است

حداقل هزينه ماهانه سکونت در تهران

هر خانواده ايرانی در ماه به طور متوسط حداقل ۶۰ هزار تومان کسری درآمد دارد.

نيمی از جمعيت ايران بيسواد يا کم‌سواد هستند

قيمت کاغذ در ايران طی يک سال، سه برابر شد

 

۱۳شهريور : سه عامل تصادف، مواد مخدر و سوختگى در صدر علل مرگ‌های غير طبيعی ايرانيان

ايسنا:سازمان پزشكى قانونى سه عامل تصادف، موادمخدر و سوختگى را در صدر علل مرگ‌های غير طبيعی افراد اعلام كرد.

براساس آمار اجساد معاينه‌شده در تالارهاى تشريح پزشكى قانونى سراسر كشور در سال‌هاى 1388، 1389 و 1390، حوادث رانندگي، مرگ‌هاى ناشى از سوء مصرف موادمخدر و سوختگى در رتبه‌هاى اول تا سوم مرگ‌های غيرطبيعی افراد در اجساد ارجاعى به پزشكى قانونى قرار دارند.

در طول اين سه سال 188 هزار و 928 جسد در تالارهاى تشريح پزشكى قانونى كشور معاينه‌شده كه در 66 هزار و 291 مورد آنها علت مرگ حوادث رانندگي، در 11 هزار و 47 مورد مرگ‌ ناشى از سوءمصرف موادمخدر و در شش هزار و 654 مورد مرگ ناشى از سوختگى اعلام شده است.

همچنين بر اساس اين آمار سهم حوادث رانندگى با وجود داشتن رتبه اول در علت مرگ افراد در هر سه سال در مرگ افراد در فاصله سال 1388 تا 1390 سير نزولى داشته به اين معنا كه سهم آن از 37.5 درصد سال 1388 به 32.1 درصد در سال 1390 رسيده ‌است.

بنابر اعلام پزشكى قانوني، سهم موادمخدر و سوختگی نيز در مرگ های غيرطبيعی افراد در اين سال‌ها با كاهش مواجه بوده است به نحوى كه در سال 1388، 6.9 درصد اجساد معاينه‌شده به دليل سوءمصرف موادمخدر و 3.7 درصد به دليل سوختگى فوت كرده بودند در حالى كه اين ارقام در سال 1390 به ترتيب به 5.8 و 3.3 درصد از كل مرگ‌هاى همان سال كاهش يافت.

به گزارش ايسنا، كل اجساد معاينه‌شده در سال 1390، 62 هزار و 473 مورد بود كه علت مرگ 32.1 درصد آنان حوادث رانندگي، 5.8 درصد سوءمصرف موادمخدر و 3.3 درصد سوختگى بوده و در 23.3 درصد از اجساد ارجاعی نيز ، علت مرگ پس از بررسي‌های انجام شده طبيعی تعيين شد.

 

۱۳شهريور :  ۲۰هزار کارگر زن در آستانه بيکاری

کلمه

 

نماينده مردم شهرستانهای کاشان و آران و بيدگل گفت: ميزان محروميت و توسعه يافتگی شهرستان آران و بيدگل نسبت به ۱۰ سال پيش تغيير چندانی نکرده است به طوری که محروميت در اين شهرستان همانند شهرهای محروم سيستان و بلوچستان است.

منصوری در ادامه به مشکلات واحدهای توليدی فرش ماشينی اين شهرستان اشاره کرد و گفت: اگر به مشکلات واحدهای توليدی و صنعتی اين شهرستان رسيدگی نشود شاهد بيکاری ۲۰ هزار نفر در اين شهرستان خواهيم بود

 

۱۲شهريور :پتروشيمی اصفهان تعطيل شد

آفتاب: مجتمع پتروشيمی اصفهان با ظرفيت توليد سالانه 300 هزار تن انواع محصولات پتروشيمی فعلا تعطيل شد.

اين واحد پتروشيميايی از ظرفيت توليد سالانه 55 هزار تن بنزن، 72 هزار تن تولوئن، 22 هزار تن ارتوزايلين، 44 هزار تن پارازيلين، 75 هزار تن مخلوط زايلين ها و 40 هزار تن انيدريدفتاليک برخوردار است.

عبدالحسين بيات امروز در گفتگو با مهر با تاييد تعطيلی مجتمع پتروشيمی اصفهان، گفت: دليل اصلی تعطيلی اين واحد پتروشيمی افزايش حجم بدهي‌ها به پالايشگاه نفت اصفهان بابت خريد خوراک مايع است.

معاون وزير نفت با اشاره به مشکلات تامين نقدينگی پتروشيمی اصفهان، اظهار داشت: همزمان با افزايش بدهي‌ها، اختلاف نظر در تعيين قيمت خريد خوراک هم در تعطيلی اين مجتمع پتروشيمی تاثيرگذار بوده است.

به گزارش مهر، در حال حاضر به طور متوسط سالانه بايد 363 هزار تن پلاتفرميت و سه هزار تن هيدروژن به عنوان خوراک توسط پالايگاه نفت اصفهان به پتروشيمی تحويل داده شود.

 

۱۲شهريور :زنگ خطر برای سلامت مردم/ بهياران ديپمله بالای سر بيماران

مهر:کشورهای پيشرفته دنيا در حالی از پرستاران PHD برای خدمت در بيمارستانها استفاده می کنند که وزارت بهداشت در اقدامی قابل تامل، بهياران ديپلمه را بالای سر بيماران می فرستد.

به گزارش خبرنگار مهر، آموزش بهياران ديپلمه که البته در برخی موارد به داشتن مدرک ديپلم آنها نيز بايد شک کرد، در برخی از دانشگاههای علوم پزشکی کشور در حال اجراست. اين افراد پس از گذراندن دوره ای کودتاه مدت و 8 ماهه برای خدمت به بيماران در مراکز درمانی از جمله بيمارستانهای همان منطقه ای که آموزش ديده اند، جذب کار می شوند.

گفته می شود هدف از جذب بهياران، تامين نيروی پرستاری مورد نياز در بخش بالينی است که کمبود آن به شدت احساس می شود. به طوريکه مصوبه استخدام 17 هزار نيروی جديد پرستاری هم نتوانست مشکل کمبود پرستار در بخشهای بيمارستانی را رفع کند.

از سوی ديگر، بيش از 90 درصد پرستاران بالای 25 سال سابقه خدمت از مشکلات جسمی رنج می برند و توان ادامه خدمت در مراکز درمانی را ندارند. اما به واسطه کمبود نيرو، مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی با بازنشستگی آنها موافقت نمی کنند. همين مسئله موجبات اعتراض و گلايه پرستاران را به دنبال داشته است. زيرا، معتقدند که حق و حقوق آنان با توجه به سختی و دشواريهای کار پرستاری به هيچ عنوان همخوانی ندارد.

 

 

 

۱۲شهريور : آمار کشته شدگان تصادفات جاده‌ای در طول ۱۰ سال گذشته بيش از آمار کشته شدگان جنگ ايران و عراق بوده است.

قانون: با پايان تعطيلات ناشی از برگزاری اجلاس جنبش غيرمتعهدها در تهران، جامعه رسانه‌ای کشور آماده است تا رکورد ديگری از آمار تصادف‌های جاده‌ای را اعلام کند!

به گزارش قانون، در حالی که روسا و مقامات بلند پايه بيش از 100 کشور جهان درتهران مشغول شرکت در اجلاس بودند، مردم هم فرصت را غنيمت شمرده و از تعطيلات پيش آمده برای سفر استفاده کردند، اما هر قدر که مسئولان مي‌گويند نتايج اجلاس خوب بوده، اما ظاهرا نتايج آمار تصادف‌های جاده‌ای باز هم چندان اميدوار کننده نخواهد بود.

اساسا به خلق رکوردِ مردم ايران در تصادف‌های جاده‌ای عادت کرده‌ايم. درهمين چهار روز از تعطيلات عيد فطر بود که رکورد بی نظيری در تصادف‌های جاده‌ای خلق شد و بيش از 150 نفر تنها کشته شدند.

در تعطيلات عيد نوروز هم علي‌رغم آنکه برخی مسئولان سعی کردند که بگويند حوادث جاده‌ای کاهش 11 درصدی داشته و فرهنگ رانندگی مردم بالا رفته، اما سازمان هلال احمر آب پاکی را روی دست آنها ريخت واعلام کرد در ايام نوروز 225 هزار و 927 نفر از مسافران دچار حادثه شدند که از اين تعداد 225 هزار و 676 نفر توسط امدادگران نجات يافتند و از افزايش آمار آسيب ديدگان تا 20 برابر سال 90 و نجات خبر دادند.

 

آمار مرگ و مير

ايران کشوری است که به نسبت مساحت و جمعيتش و البته راه‌ها و ايمنی آنها، وسايل نقليه زيادی دارد. در ايران بيش از ۱۷ ميليون وسيله نقليه شامل خودورهای شخصی (۴۸ درصد)، موتور سيکلت (۳۷ درصد)، ميني‌بوس و کاروان (يک درصد)، کاميون و کاميونت (پنج درصد) و يک درصد اتوبوس در تردد هستند که کشورمان از اين نظر در ميان کشورهای منطقه حائز رتبه اول است و ترکيه با بيش از ۱۳ ميليون وسيله نقليه، در رتبه بعدی قرار دارد. همين آمار شايد يکی از دلايل تصادف‌های زياد و تلفات ناشی از آن باشد.

مديرکل امور رياست سازمان پزشکی قانونی ايران گفته که آمار کشته شدگان تصادفات جاده‌ای در طول ۱۰ سال گذشته بيش از آمار کشته شدگان جنگ ايران و عراق بوده است. وی اعلام کرده که تعداد افراد کشته و مصدوم شده در تصادفات جاده‌ای ۱۰ سال گذشته در ايران بيش از دو ميليون و ۲۲۰ هزار نفر بوده است. همچنين رئيس مرکز تحقيقات پزشکی قانونی ايران مي‌گويد در هر ساعت ۲.۷ ايرانی در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست مي‌دهند.

طبق آماری که يک متخصص بيمه اعلام کرده ايران در ميان 190 کشور دنيا، از نظر عدم ايمنی در تصادفات رانندگی رتبه 189 را به خود اختصاص داده است و تنها کشور سيرالئون بوده است که وضعيت نامناسب‌تری از ايران داشته است.

متوسط جهانی مرگ ومير در اثر حوادث رانندگی 14تا 15نفر در هر 100هزار نفر است و اين ميزان در کشور ما 30 نفر در هر 100 هزار نفر يعنی تقريبا دو برابر ميانگين جهانی است.

 

آمار خسارت‌ها چقدر است ؟

رقم خسارت‌های مستقيم و غيرمستقيم اين تصادفات بيش از هفت درصد توليد ناخالص ملی کشور است. فقط يکی از شرکت‌های بيمه اعلام کرده که در سال 89 و فقط بابت تصادف‌های شهر تهران بيش از 122 ميليارد تومان!! خسارت پرداخت کرده است.

چندی پيش هم رئيس کل بيمه مرکزی ايران ضريب خسارت بيمه شخص ثالث را بيش از 100 درصد اعلام کرد و گفت که ايران از کشورهايی است که ميزان خسارت در تصادفات جاده‌ای بسيار بالايی دارد، به طوری که آمارهای آن با آمارهای جنگی مقايسه مي‌شود.

همه اين آمار حکايت از آن دارد که احتياجی به زلزله آذربايجان و بم نيست تا به سوگِ مرگ هموطنان بنشينيم. اين جامعه سال‌هاست که به سوگ کشته شدگان زلزلهِ خاموش تصادف‌های جاده‌ای در ايران نشسته است!

 

۱۱ شهریور : بهره کشی وحشیانه از نیروی کار کودکان

کودکان کار در ایران بشدت مورد بهره کشی قرار می گیرند. یاشار پورخامنه عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان با انتقاد از کم کاری و عدم انجام وظیفه بازرسین اداره بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ایلنا گفت: «وضعیت سن، سختی کار، دستمزد و ساعت کار نوجوانان نیازمند رسیدگی سریع بازرسین وزارت کار است.»وی در ادامه افزود: من کارگاهی را سراغ دارم که نوجوانی ۱۴ ساله با دستگاه پرس ۱۹ تنی در آن کار می‌کرد. این در حالی بود که او روزانه با بیش ۱۰ ساعت کار پشت این دستگاه تنها ۲۴ هزار تومان دستمزد می‌گرفت.» پور خامنه تصریح کرد: البته همه کارفرما‌ها در برخورد با نوجوانان اینگونه نیستند اما در بهترین حالت دستمزدی معادل ۱۰۰ یا ۱۵۰ هزار تومان به آنان پرداخت می‌کنند.» این فعال حقوق كودكان وضعیت کارگاه‌های خانوادگی را بحرانی‌تر از سایر كارگاه‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: در بسیاری از خانواده‌ها به دلیل وجود دیدگاه سنتی به دختران اجازه اشتغال در بیرون از خانه را نمی‌دهند و وقتی به سن ۱۲ یا ۱۳ سالگی می‌رسند کار‌های طاقت فرسایی را به آنان محول می‌کنند. بسته بندی کلوچه با مارک‌های حتی معروف یکی از کار‌هایی است که در کارگاه‌های خانوادگی انجام می‌شود.» عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان سوء استفاده فراوان از نوجوانان در اشتغال را به دلیل ارزانی کار آن‌ها و عدم توانایی آنان در ایجاد تشکل و دفاع از حقوق خود دانست و در پایان اعلام کرد: در حالی که طبق قوانین بین المللی سن قانونی آغاز به کار ۱۸ سال است، سن ممنوعیت اشتغال در ایران ۱۵ سال اعلام شده که این امر خود به خود باعث ایجاد سوء استفاده‌های رایج در این زمینه می‌شود.

 

۱۱ شهریور: رشد 26 درصدی تورم به روایت مرکز آمار

 

نرخ تورم در یک سال اخیر بر اساس روایت رسمی حدود 26 درصد افزایش یافته است. مرکز آمار ایران جزئیات نرخ تورم 25.9 درصدی – در دوازده ماهه منتهی به تیرماه امسال را منتشر کرد که نشان می دهد نرخ تورم در تیرماه 91 نان و غلات 40.30درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها حدود 25 درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ بیش از 39 درصد، روغن‌ها و چربی‌ها 42 درصد، میوه و خشکبار حدود 19 درصد، سبزیجات حدود 55 درصد، دخانیات حدود 21 درصد، پوشاک و کفش حدود 20 درصد، مسکن حدود 13 درصد، اجاره حدود 12 درصد، بهداشت و درمان حدود 13 درصد، حمل و نقل حدود 17 درصد، کالاهای غیرخوراکی و خدمات 22 درصد، ارتباطات حدود 5 درصد و هتل و رستوران حدود 20 درصد افزایش قیمت داشته است. در گزارش مرکز آمار ایران آمده است: شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در تیرماه 91 به رقم 398.5 رسید که 2.5 درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد.بیشترین سهم از این افزایش به ترتیب مربوط است به گروه «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها» با 47.7 درصد، گروه «بهداشت و درمان» با 14.5 درصد و گروه «کالاها و خدمات متفرقه» با 14.3 درصد.

 

۱۱شهريور : اشتغال ۵ ميليون نفر به صورت روز مزد و بدون بيمه

مهر:برآوردها حاکی از اشتغال ۵ ميليون نيروی روزمزد در کشور است که از هيچگونه حمايت قانونی از قبيل بيمه و حقوق مشخص برخوردار نيستند و روابط در اين بخش عموما طبق عرف بازار کار شکل مي‌گيرد.

به گزارش مهر، کارگر روزمزد؛ نيروهايی هستند که صرفا به ميزان روزهايی که کار می کنند مزد دريافت می کنند و از کليه حمايت های جانبی قانون کار اعم از بيمه، سنوات، عيدي، پاداش، گروه، رتبه، اضافه کاري، حقوق ثابت و مواردی از اين دست محروم هستند.

تاکنون هيچگونه آمار روشنی از وضعيت نيروهای روزمزد کشور منتشر نشده است و اگر چنين بررسی هايی نيز در مرکز آمار ايران انجام شده، نتايج آن مشخص نشده و در اختيار عموم قرار نگرفته است اما طبق گزارش سال گذشته سازمان خصوصی سازی حداقل ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر کارگر در کشور به صورت روزمزد مشغول به کار هستند که البته اين ميزان به گفته مقامات کارگری کشور تا ۵ ميليون نفر نيز قابل افزايش است.

اين فعال کارگری تصويب دستمزد روزانه ۱۲ هزار و ۹۹۰ تومانی برای مشمولان قانون کار را در مورد نيروهای روزمزد ناکارآمد و غيرقابل اجرا دانست و گفت: امروز کارگران روزمزد شاغل در ساختمان سازی ها بين ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان در هر روز مزد دريافت می کنند.

 

۱۰شهريور : کاهش ۳۹ درصدی صادرات نفت ايران به ژاپن

صدای آلمان

اطلاعات منتشر شده توسط وزارت تجارت ژاپن نشان مي‌دهد اين کشور در ماه ژوئيه، همزمان با شروع تحريم‌های اتحاديه اروپا، واردات نفت از ايران را متوقف کرده است. پيش از اين ژاپن سومين مشتری نفت ايران محسوب مي‌شد.

رويترز در بخش ديگری از اين گزارش تصريح مي‌کند که آمار وزارت اقتصاد ژاپن از ميزان واردات نفت از ايران متفاوت است. بر اساس اين آمار ژاپن در ماه ژوئيه به طور متوسط روزانه در حدود ۱۲۷ هزار بشکه نفت وارد کرده است.

با استناد به همين آمار نيز واردات نفت خام از ايران نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حدود ۵۳ درصد کاهش يافته است. صادرات نفت خام ايران به ژاپن در مدت هفت‌ماهه‌ی اول سال جاری ميلادی در مقايسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۱ به ميزان ۳۹ درصد کاهش نشان مي‌دهد.

بيمه نفتکش‌ها يکی از مشکلات جدی ايران برای صادرات نفت است

از سوی ديگردولت ژاپن تصريح کرده است که محموله‌های نفت وارداتی از ايران را تا سقف ۷ ميليارد دلار بيمه خواهد کرد. برخی رسانه‌ها گزارش کردند که شرکت‌های ژاپنی برای بيمه محموله‌های نفتی ايران، ۳۰ درصد به هزينه‌های خود افزوده‌اند. به اين ترتيب امکان از سرگيری واردات نفت از ايران برای شرکت‌های ژاپنی فراهم مي‌شود.

توليد نفت‌خام در ايران در پی اعمال تحريم‌ها عليه موسسات اقتصادي، کشتي‌رانی و نيز بيمه محموله‌های سوختي، کاهش چشمگيری داشته است. بر اساس برآورد کارشناسان اقتصادي، ايران روزانه بالغ بر ۱۰۰ ميليون دلار ضرر مي‌دهد.

 

۹شهريور : مديرکل زندان‌های خوزستان: ميانگين سرانه غذای زندانيان ۱۷۰۰ تومان است

ندای سبز:مديرکل اداره زندان‌های استان خوزستان ميانگين سرانه غذای زندانيان در روز را ۱۷۰۰ تومان ذکر کرد و افزود:در زندان های استان روزی سه وعده غذای گرم برای زندانيان تهيه می شود.

وی اظهارکرد: يکی از مشکلات اداره کل زندان‌های استان، زيرساخت های ضعيف است؛ به طوری که با وجود ۳۲ حوزه قضايی و ۲۵ شهرستان، تنها در ۸ شهرستان، زندان وجود دارد و زندانيان بسياری از شهرستان ها در زندان کارون اهواز نگهداری مي‌شوند.

به گزارش ايسنا‌،‌ رضا پوستچی ظرفيت زندان‌های استان خوزستان را بين پنج تا شش هزار نفر برشمرد و گفت: متاسفانه هم اکنون بيش از ۱۵ هزار زندانی در استان خوزستان نگهداری مي‌شود.

وی با بيان اين که زندان‌های استان خوزستان علاوه بر کمبود فضا، فرسوده هستند، ادامه داد: در ۳۴ سالی که از انقلاب اسلامی مي‌گذرد، يک زندان هم در استان خوزستان ساخته نشده است، اين در حالی است که در استان کرمانشاه هفت زندان و در خراسان رضوی ۱۰ زندان جديد احداث شده است.

 

۸شهريور :حداقل هزينه ماهانه سکونت در تهران

 

آفتاب: از حداقل هزينه ماهانه خانوارهای ساکن تهران، رقمی معادل يک ميليون و ۲۱۶ هزار تومان است؛ به طوری که هزينه سالانه خانوارهای مناطق شهری تهران حداقل ۱۴ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان برآورد شده است که ۱۲ ميليون آن را هزينه های غيرخوراکی و مابقی را خوراکی تشکيل می دهد.

روابط عمومی شهرداری تهران نوشت: بر اين اساس، سهم هزينه تامين مسکن شامل اجاره بها يا قيمت خريد، بخش قابل توجهی از هزينه های غيرخوراکی را به خود اختصاص می دهد.

به گزارش جام جم آنلاين،نتايج بررسی های شهرداری تهران همچنين درباره کيفيت زندگی و اوضاع اقتصاد مسکن در پايتخت نشان می دهد: گرايش متقاضيان مسکن به سمت واحدهای مسکونی با متراژ کمتر از ۱۰۰ متر افزايش پيدا کرده است، به طوری که عمده تهرانی ها تمايل به اجاره يا خريد آپارتمان های ۵۰ تا ۷۰ مترمربعی با حداقل دارای دو اتاق را دارند که همين گرايش هم اکنون باعث افزايش واحدهای مسکونی با تعداد دو اتاق در سطح شهر تهران شده است.

 

۷شهريور :هر خانواده ايرانی در ماه به طور متوسط حداقل ۶۰ هزار تومان کسری درآمد دارد.

مهر: براساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ايران هر خانواده ايرانی در ماه به طور متوسط حداقل ۶۰ هزار تومان کسری درآمد دارد.

درآمد يک خانوار شهری در سال ۸۹ به ميزان حداقل ۶ و حداکثر ۱۶ميليون تومان و درآمد يک خانوار روستايی نيز حداقل ۴.۸ و حداکثر ۱۱.۶ ميليون تومان اعلام شد.

به گزارش مهر، بررسی جديدترين گزارش مرکز آمار ايران از وضعيت هزينه و درآمد خانوارهای شهری در سال ۸۹ نشان می دهد که متوسط افراد شاغل خانوارهای نمونه گيری شده ۰.۹۹ نفر و متوسط تعداد افراد دارای درآمد ۱.۴۱ نفر بوده است.

همچنين خانوارهای با يک نفر شاغل با سهم ۵۷.۴۹ درصد از کل خانوارهای نمونه بيشترين و خانوارهای دارای ۵ نفر شاغل و بيشتر با ۰.۲۷درصد کمترين تعداد خانوارها را به خود اختصاص داده اند. همچنين ۲۴.۳۹ درصد از خانوارها نيز بدون فرد شاغل بوده اند.

۶۶.۳۴ درصد از کل سرپرستان خانوار بررسی شده در سال ۸۹ شاغل و ۱.۸۸ درصد نيز بيکار بوده اند. همچنين ۲۹.۷۹ درصد درآمد بدون کار داشته اند، ۰.۱۴ درصد محصل و ۰.۸۴ درصد نيز خانه دار بوده اند.

در مقايسه با آمار سال ۸۸ تفاوت هايی در اين بخش وجود دارد به نحوی که ۶۷.۵۸ درصد از سرپرستان خانوار در سال ۸۸ شاغل و ۲.۶۸ درصد بيکار بوده اند. همچنين ۲۷.۷۱ درصد در اين سال درآمد بدون کار داشته اند و ۰.۱۹ درصد محصل و ۰.۷۸ درصد هم خانه دار بودند.

طی سال ۸۹ بررسی ۱۸هزار خانوار نشان داد که ۱۲.۵۶ درصد در بخش عمده فروشي، خرده فروشي، تعمير وسايل موتوری و موتورسيکلت ها، کالاهای شخصی و خانگی اشتغال داشته اند. ۱۰.۵۶ درصد در صنعت، ۱۰.۳۴ درصد در ساختمان، ۱۰.۰۲ درصد در حمل و نقل، ارتباطات و انبارداري، ۵.۰۹ درصد در اداره امور عمومي، دفاع و تامين اجتماعی اجباري، ۴.۳۰ درصد در کشاورزي، شکار و جنگلداري، ۳۳.۶۶ درصد غيرشاغل و ۱۳.۴۸ درصد نيز در ديگر فعاليت های اقتصادی بوده اند.

۵.۴۶ درصد جامعه آماری در سال ۸۹ کارفرما، ۲۱.۷۲ درصد کارکن مستقل، ۱۱.۹۴ درصد مزد و حقوق بگير عمومي، ۰.۱۴ درصد مزد و حقوق بگير تعاوني، ۲۷.۰۵ درصد مزد و حقوق بگير خصوصي، ۰.۰۳ درصد کارکن فاميلی بدون مزد و ۳۳.۶۶ درصد نيز غيرشاغل بوده اند.

همچنين طبق نتايج به دست آمده، متوسط درآمد اظهار شده ساليانه يک خانوار شهری در سال ۸۹ برابر با ۱۰ميليون و ۶۱۵ هزار و ۵۹۷ تومان بوده است که نسبت به سال قبل تر از آن به ميزان ۱۳.۴ درصد رشد داشته است.

بررسی منبع تامين درآمد خانوارهای شهری نشان می دهد که ۴۹.۴ درصد درآمد از محل درآمدهای متفرقه، ۳۳ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگيری و ۱۷.۶درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غيرکشاورزی خانوار، تامين شده است. خانوارهايی که فعاليت اصلی آنها استخراج معدن بود درآمد ساليانه خود را ۱۶ميليون و ۹۷۷ هزار و ۵۸۲ تومان اعلام کردند.

کمترين ميزان درآمد ساليانه نيز مربوط به گروه خانوارهای معمولی دارای مستخدم بود که درآمد اظهار شده ساليانه آنها ۶ ميليون و ۵۹۰ هزار و ۵۹۶ تومان اعلام شد.

همچنين ترکيب درآمد ساليانه يک خانوار شهری در سال ۸۹ نشان می دهد که ۳۳ درصد افراد دارای درآمد از بخش حقوق بگيری بوده اند، ۴۹.۴ درصد از درآمدهای متفرقه و ۱۷.۶ درصد نيز از مشاغل آزاد کسب درآمد کرده اند.

در اين بخش متوسط تعداد افراد شاغل در حدود ۲۰ هزار خانوار بررسی شده ۱.۳۴ نفر و متوسط تعداد افراد دارای درآمد ۱.۴۸ نفر بوده است. خانوارهای دارای يک نفر شاغل با سهم ۵۰.۱۷ درصد از کل خانوارهای نمونه بيشترين و خانوارهای ۵ نفر شاغل و بيشتر با ۱.۸۰ درصد؛ کمترين تعداد خانوارهای نمونه را به خود اختصاص داده اند، در اين بخش، خانوارهای بدون فرد شاغل ۱۸.۱۸ درصد از خانوارهای نمونه را تشکيل داد.

بررسی فعاليت اصلی و محل کار سرپرست خانوار روستايی در سال ۸۹ نشان می دهد که ۳۷.۶۷ درصد از سرپرستان خانوار در بخش کشاورزي، شکار و جنگلداري، ۱۲.۴۰ درصد در بخش ساختمان، ۷.۰۳ درصد در حمل و نقل، ارتباطات و انبارداري، ۵.۶۲ درصد عمده فروشي، خرده فروشي، تعمير وسايل نقليه موتوری و موتورسيکلت ها و کالاهای شخصی و خانگي، ۵.۳۱ درصد در صنعت، ۱.۵۹ درصد در بخش اداره امور عمومي، دفاع و تامين اجتماعی اجباری و ۵.۵۱درصد نيز در ساير بخش ها به کار اشتغال داشته اند.

طبق نتايج به دست آمده، متوسط درآمد اظهار شده ساليانه يک خانوار روستايی در سال ۸۹ به ميزان ۵ ميليون و ۹۳۳ هزار و ۶۸۷ تومان بوده که نسبت به سال قبل از آن به ميزان ۱۳.۲ درصد رشد داشته است. بررسی منبع تامين درآمد خانوار روستايی در سال ۸۹ نشان می دهد که ۳۲.۶ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگيري، ۳۴.۲ درصد از مشاغل کشاورزی و غيرکشاورزی و ۳۳.۲ درصد نيز از منابع متفرقه به دست آمده است.

 

خانوارهای روستايی که در بخش های واسطه گری مالی بوده اند درآمد ساليانه خود را ۱۱ ميليون و ۶۷۴ هزار و ۶۷۸ تومان اعلام کردند و همچنين خانوارهايی که سرپرست آنها در بخش ساختمان به کار اشتغال داشته اند نيز درآمد ساليانه خود را ۴ ميليون و ۸۶۷ هزار و ۲۹۲ تومان اعلام کردند که کمترين درآمد در سال ۸۹ بوده است.

ترکيب درآمد يک خانوار روستايی در سال ۸۹ نيز نشان می دهد که ۳۲.۶ درصد خانوارهای روستايی در سال ۸۹ درآمد خود را از طريق حقوق بگيري، ۳۳.۲ درصد از طريق متفرقه و ۳۴.۲ درصد نيز از طريق مشاغل آزاد کسب درآمد کرده اند

 

۷شهريور : نيمی از جمعيت ايران بيسواد يا کم‌سواد هستند

دويچه وله : طبق نتايج بدست آمده پس از سرشماری سال ۹۰، نرخ بيسوادی در ايران کاهش محسوسی نداشته است. اين در حالي‌ است که ريشه‌کن کردن بيسوادی از اهداف مهم برنامه چهارم و پنجم دولت طی سال‌های گذشته بوده است.

مرکز آمار ايران تعداد بيسوادان را پس از سرشماری سال ۹۰ سه ميليون و ۸۶۰ هزار نفر اعلام کرد. به گفته باقرزاده رئيس سازمان نهضت سوادآموزي،‌ اين آمار نشان از عدم موفقيت در زمينه ريشه کنی بيسوادی است.

آمار بيسوادی که در سال ۸۵ چهار ميليون و ۱۵۰ هزار نفر اعلام شده بود، نشان مي‌دهد که تعداد بيسوادانی که در اين پنج سال تحت پوشش آموزشهای سوادآموزی قرار گرفته‌اند‌، چيزی حدود سيصد هزار نفر بوده است. اين در حالي‌ است که طبق آمار سازمان نهضت سوادآموزی در اين فاصله پنج ساله حدود دو ميليون نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

باقرزاده همچنين سال گذشته اشاره کرده بود که يکی از چالش‌های اصلی نهضت سوادآموزی عدم اطلاع از آمار دقيق بي‌سوادان و همچنين نام و هويت آنهاست. اما در حال حاضر مشکل اصلی اين سازمان کمبود بودجه و منابع است که پاسخگوی ريشه‌کنی بيسوادی نيست.

بر اساس آخرين آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ايران، از جمعيت بالای ۱۵ سال ايران تقريبا ۱۶ درصد بي‌سواد و ۲۵ درصد دارای تحصيلات ابتدايی هستند.

اين ميزان از بيسوادی نشان مي‌دهد که با وجود بالا رفتن درصد جمعيت با سواد بعد از انقلاب، قدر مطلق بيسوادی تغيير چشمگيری نکرده است.

سواد آموزی بزرگسالان که يکی از ارکان اساسی در رشد اقتصادی جامعه است، برای اولين بار در سال ۱۲۸۶ هجری شمسی با تشکيل کلاس‌های اکابر در ايران آغاز شد و از آن زمان به بعد نيز در قالب طرح‌ها و برنامه‌های مختلف دولتی ادامه پيدا کرد.

جالب توجه است که بر اساس گزارش توسعه انسانی سال ۲۰۱۰ نرخ باسوادی بزرگسالان بالای ۱۵ سال در ايران در مقايسه با کشورهايی نظير عربستان، قطر، بحرين و ترکيه پائين‌تر است.

 

 ۶شهريور : قيمت کاغذ در ايران طی يک سال، سه برابر شد

مردمک: قيمت کاغذ تحرير که از سال گذشته سير صعودی را طی کرده، امروز در بازارهای تهران به قيمت بي‌سابقه‌ای رسيد.

به گزارش خبرگزاری کار ايران، قيمت هر بند کاغذ تحرير ۷۰ گرمی روز دوشنبه، ششم شهريورماه از مرز ۸۰ هزار تومان گذشت و در بعضی موارد به قيمت ۸۳ هزار تومان فروخته شد.

افزايش قيمت کاغذ در پنج ماه گذشته به حدی بوده که تعداد زيادی از ناشرين فعلاً از چاپ کتاب خودداری مي‌کنند و کتاب‌های چاپ شده نيز با قيمت بسيار بالايی وارد بازار مي‌شود.

زهرا ميرزاخاني، مدير سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد هم سال گذشته گفته بود که قيمت کاغذ تحرير ۷۰ گرمي، به هر بند ۴۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسيده، در حالی که اوايل سال گذشته بهای اين کاغذ ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

در ايران سالانه ‌حدود دو ميليون تن کاغذ مصرف مي‌شود، در حالی که فقط ۷۵۰ هزار تن کاغذ در کشور توليد مي‌شود.

طبق آمار مديران وزارت ارشاد، هر ايرانی سالانه حدود ۱۰ دقيقه کتاب مي‌خواند. افزايش قيمت کتاب‌ها مي‌تواند باعث کاهش اين رقم ناچيز هم شود.

 

 

۵شهريور : بيکاری بيش از ۴۰۰۰ کارگر نساجی قائم‌شهر/ ماشين‌آلات کارخانه را به حراج گذاشته‌اند

کلمه:يک عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با انتقاد شديد از تعطيلی و رکود صنعت نساجی در داخل کشور، گفت: نساجی قائم‌شهر تبديل به قبرستان ماشين آلات شده و تعداد کارگران آن از ۵ هزار نفر به ۹۰۰ نفر کاهش يافته است.

وی با بيان اينکه حداقل ۲۰ ميليون جمعيت زنان ايران نياز به چادر و مانتويی دارند که صنعت نساجی بايد آن را توليد کند، گفت: اگر سالانه هر فرد مصرفی حدود ۵ متر هم داشته باشد، ما در سال نياز به ۱۰۰ ميليون متر پارچه داريم، حال مسئولان بايد توضيح دهند برای اينکه صنعت نساجی اين نياز را تأمين کند چه کرده‌اند.

اين عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس تصريح کرد: متأسفانه در شرايط کنونی نياز ايران از طريق واردات تأمين مي‌شود که مسئله بسيار نگران کننده است.

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©