Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۱ برابر با  ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۱  برابر با ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۲
ایران در آئینه آمار(۱۱۱)

ایران در آئینه آمار(۱۱۱)

۲۰ شهریور ۱۳۹۱ـ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

افزايش ۲۰ درصدی اعتبارات مساجد استان اصفهان

افزايش ۴۵ درصدی قيمت مسكن در ۷ ماه اخير

غرق شدن ۱۷۵ نفر طی تعطيلات تابستان در شمال ايران/

۱۷۲ دستگيری و بيش از ۳۵هزار تذکر«ارشادی

هر خانواده بروجردی حداقل يک الی دو جوان تحصيلکرده وجود دارد/

 ۳۰ هزار بيکار در شهر

كاهش ۳۸ درصدى توليد خودرو

شهری با ۶۰هزار جمعيت بدون بهداری و ديگر خدمات درمانی

هشدار وزير بهداشت نسبت به ”آتشفشان ايدز“ در کشور

امار تکان‌دهنده از مهاجرت المپيادي‌ها به آمريکا

چهل درصد صنعت دامپروری کشور تعطيل است/ دولت با واردات بي‌رويه شرايط را سخت‌تر مي‌کند

گرانی مواد اوليه ۶۰ کارگاه شيريني‌پزی در خوزستان را به تعطيلی کشاند

آخرين آمار ايرانيان خارج از کشور

خشك شدن ۷۰ درصد مساحت درياچه اروميه

۵۰۰ كارگر پتروشيمی اصفهان در شرف بيکاری

کارخانه زرگاز با ۲۲۰ کارگر در آستانه تعطيلی است

 

۲۰شهريور: افزايش ۲۰ درصدی اعتبارات مساجد استان اصفهان

ايلنا  :كاشان: مسئول دبيرخانه كانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان از افزايش 20 درصدی اعتبارات سالجاری به كانونهای اين استان خبرداد

« حجت الاسلام معتمدی » در حاشيه اختتاميه نخستين نمايشگاه دستاوردها و توانمنديهای كانون های فرهنگی هنری مساجد كاشان با اشاره به اينكه در حال حاضر 1300 كانون و 820 كتابخانه در سطح استان اصفهان فعاليت می كنند، گفت: اين تعداد كانونها تا پايان سالجاری به 1350 كانون و تعداد كتابخانه‌های استان اصفهان به 900 كتابخانه افزايش پيدا خواهد كرد.

وی با بيان اينكه استان اصفهان رتبه اول كشوری را از نظر كمی و كيفی در خصوص كانونهای ثبت شده مساجد دارد، از افزايش 20 درصدی اعتبارات كانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان درسالجاری خبر داد و گفت: با توجه به محدويتهايی كه در بودجه سالجاری كشور وجود دارد شايد نتوانيم اين 20 درصد را حذب كنيم.

 

۲۰شهريور: افزايش ۴۵ درصدی قيمت مسكن در ۷ ماه اخير

ايلنا :ستاريان با اشاره به چگونگی عرضه و تقاضا دربازار مسکن گفت: طی پنج سال گذشته از سال 85 تا 90 بايد نزديک به 6 ميليون واحد مسکن توليد کرده باشيم؛ اين در حالی است که سقف توان توليد مسکن توسط دولت و بخش خصوصی در اين مدت تنها توليد 600 هزار واحد در سال 86 بود.

وی ادامه داد: در سال های 87 و 88 توليد مسکن در كشور کمتر از 300 هزار واحد بود كه كاهش عرضه را در پی داشت و به تبع آن قيمت مسكن افزايش يافت.

ستاريان تصريح کرد: اگر به آمارهايی که توسط دولت ارائه می شود استناد کنيم از سال 85 تاکنون افزايش قيمتی در بخش مسکن نداشتيم و توانسته يم پاسخگوی تقاضا در بازار مسکن باشيم‏،اين درحالی است كه يا آمارهايی كه ارايه می شود مبهم است و يا افزايش قيمت مسكن توهم است.

وی با اشاره به اينکه در حال حاضر 4 ميليون واحد مسکونی در کشور كمبود داريم، گفت: کمبود مسکن و عدم تعادل عرضه و تقاضا عمده ترين دليل افزايش قيمت مسکن طی سال های اخير بوده است.

 

۲۰شهريور : غرق شدن ۱۷۵ نفر طی تعطيلات تابستان در شمال ايران/۱۷۲ دستگيری و بيش از ۳۵هزار تذکر«ارشادی»

جرس: حسين ذوالفقاري، فرمانده مرزبانی ايران، روز يک‌شنبه ۱۹ شهريور در يک نشست خبری از غرق شدن ۱۷۵ نفر در دريای خزر از ابتدای تيرماه خبر داد.

آقای ذوالفقاری هم‌چنين افزود که نيروهای دريابانی ايران ۸۰۶ نفر که در حال غرق شدن در دريای خزر بودند را نجات دادند.

خبرگزاری مهر از قول فرمانده مرزبانی ايران گزارش داده که گفته است: در همين مدت ۱۷۲ نفر نيز «که مرتکب جرم در حريم ساحل شده بودند» بازداشت شده و ۳۵ هزار و ۵۳۷ نفر نيز از مأموران تذکر دريافت کرده و «ارشاد شدند

بنا بر اين گزارش، آمارهای سال جاری نشان مي‌دهد قربانيان دريا و رودخانه‌ها نسبت به سال گذشته افزايش ۹ درصدی داشته است.

البته اين آمار تنها مربوط به سواحل ايران در دريای خزر است و به نوشته خبرگزاری مهر، در مجموع هر سال يک هزار و ۲۴۰ ايرانی در حين شنا کردن جان خود را از دست مي‌دهند.

بنا بر آمار ياد شده، در سال ۹۰ در خوزستان ۲۰۴ نفر و در خراسان جنوبی سه نفر غرق شده‌اند.

خبرگزاری مهر شمار افرادی را که سالانه در جهان جان خود را در درياها و رودخانه‌ها از دست مي‌دهند «بيش از ۱۱ ميليون نفر» عنوان کرده است.

 

۱۹شهريور: هر خانواده بروجردی حداقل يک الی دو جوان تحصيلکرده وجود دارد/ ۳۰ هزار بيکار در شهر

ايلنا

دبير اجرايی خانه کارگر بروجرد اعلام کرد: با توجه به جمعيت ۴۰۰ هزار نفری اين شهرستان، حدود ۳۰ هزار نفر جويای کار هستند.

محمد گودرزی با انتقاد از سخنان امروز وزير کار در خصوص بحرانی نبودن وضعيت بيکاري، به ايلنا گفت: بيکاری در شهرستان بروجرد نسبت به سالهای گذشته افزايش داشته و در هر خانواده بروجردی حداقل يک الی دو جوان تحصيلکرده جويای کار وجود دارند كه اين وضعيت برای آنان نامی جز بحران ندارد.

 

۱۹شهريور : كاهش ۳۸ درصدى توليد خودرو

آفتاب: معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از كاهش 38 درصدى توليد انواع خودرو در كشور در پنج ماهه نخست 1391 خبر داد.

محسن صالحى نيا در يك نشست خبرى افزود: در پنج ماهه نخست امسال در مجموع حدود 405 هزار دستگاه انواع خودرو در كشور توليد شد كه اين رقم نسبت به مدت مشابه در سال قبل كه 620 هزار دستگاه بود كه كاهش 38 درصدى را نشان مي‌دهد.

وى با اشاره به اين‌كه در تلاشيم توليد خودرو در نيمه دوم سال به حالت طبيعى آن برگردد، گفت: در پنج ماهه نخست امسال توليد محصولاتى مانند كاتد مس، شمش آلومينيوم، روغن نباتي، پودر شوينده، لاستيك خودرو و محصولات پتروشيمى نيز با كاهش مواجه شد.

 

۱۹شهريور: شهری با ۶۰هزار جمعيت بدون بهداری و ديگر خدمات درمانی

ايلنا: عضو هيات رئيسه شوراياری قيامدشت گفت: به رغم وعده وزير بهداشت، قيامدشت با ۶۰هزارجمعيت هنوز از وجود يک مرکز درمانی دولتی که خدمات پزشکی و درمانی به مردم ارائه دهد، محروم است.

حسين فتحی درگفت و گو با ايلنا گفت: درقيامدشت تنها يک مرکز بهداشت وجود دارد که خدمات پيش پا افتاده‌ای همچون سرم زدن، آمپول زدن ودندانپزشکی به مردم ارائه مي‌دهد، که تا ساعت ۲ بعداز ظهر هم بيشتر باز نيست.

 

۱۷شهريور: هشدار وزير بهداشت نسبت به ”آتشفشان ايدز“ در کشور

جـــرس: وزير بهداشت و درمان دولت جمهوری اسلامی مي‌گويد ادامه مصرف روان‌گردان‌هايی چون شيشه، تمايلات جنسی را ۸ تا ۱۰ برابر مي‌کند و مي‌تواند درآينده آتشفشان بيماری ايدز در کشور را شعله‌ور سازد.

به گزارش فارس، مرضيه وحيد دستجردی اظهار داشت: رشد تزريقی ايدز در ايران تقريبا تحت کنترل درآمده اما رشد انتقال ايدز از طريق جنسی خيلی بيشتر و خطرناک‌ شده است.

اين مقام دولت دهم تاکيد کرده که اگر روند رشد ايدز از طريق روابط جنسی ناسالم طی شود، يک دفعه در ۱۰ سال آينده خواهيم ديد که ۵۰ درصد مبتلايان به ويروس ايدز در ايران از طريق جنسی آلوده شده‌اند.

دستجردی می گويد: بخصوص هر يک از "زنان خيابانی" مي‌تواند به طور متوسط ۵ نفر را مبتلا کند.

وزير بهداشت دولت محمود احمدی نژاد خاطرنشان کرده که ۵۰ درصد اين افراد از روش‌های معمول پيشگيری مانند کاندوم استفاده نمي‌کنند.

 

۱۷ شهريور: امار تکان‌دهنده از مهاجرت المپيادي‌ها به آمريکا

آفتاب: آمار مهاجرت ايرانيان به کشورهای دنيا برای زندگی و ادامه تحصيل در اين سالها متفاوت بوده است.

زهرا تالانی: البته مهاجرت برای تحصيل در اين چند سال افزايش بيشتری داشته و تعداد کسانی که برای تحصيل راهی کشورهای هند و مالزی می شوند افزايش داشته است.

معاون امور اسناد هويتی سازمان ثبت احوال، آخرين آمار مربوط به ايرانيان خارج از کشور را اعلام کرد. محسن کرمی معاون امور اسناد هويتی سازمان ثبت احوال کشوردرباره آخرين مهاجرت ايرانيان می گويد: بيشترين تعداد مهاجرين ايرانی با يک ميليون و 400 هزار نفر جمعيت مربوط به کشور آمريکاست و بعد از آن امارات متحده عربی قرار دارد که 800 هزار ايرانی را دارد.

وی در گفت وگو با مهر ادامه می دهد: انگليس و کانادا با 410 هزار، آلمان با 210 هزار، فرانسه با 155 هزار و سوئد با 110 هزار ايرانی بيشترين کشورهايی هستند که ايرانيان در آنجا حضور دارند.

 

آمار تکان دهنده از مهاجرت المپياديها

 

از مجموع 225 دانش‌آموز ايرانی که در سال‌های 1372 (م1993) تا 1386 (م2007) در 53 المپياد جهانی شرکت کردند بيش از140 نفر معادل 62.2درصد آنها هم‌اکنون در يکی از دانشگاه‌های مطرح دنيا در آمريکا و کانادا تحصيل مي‌کنند.

هم‌اکنون 69.2 ‌درصد مدال‌آوران در المپياد فيزيک، 76.6‌درصد رياضي، 50‌درصد کامپيوتر و 50‌درصد شيمی خارج از مرز جغرافيايی کشور و اکثرا عضو دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتی برتر و تاثير‌گذاری در دنيا همچون دانشگاه هاروارد، استنفورد، ام‌آي‌تي، کاليفرنيا، کمبريج، جان هاپکينز و پرينستون در آمريکا و دانشگاه تورنتو و سايمون فريز در کانادا هستند. مبدا 94‌درصد آنها سکوی پرتابی به‌نام «دانشگاه صنعتي‌شريف است» و مقصد 66.4 ‌درصد آنها آمريکا.

 

۱۷شهريور : چهل درصد صنعت دامپروری کشور تعطيل است/ دولت با واردات بي‌رويه شرايط را سخت‌تر مي‌کند

کلمه ـ صنعت دامداری به دليل مشکلات متعدد با کاهش اشتغال مواجه شده و واحد‌های ساخته‌شده در اين بخش معطل و خالی مانده‌ و توليد‌کنندگان نيز به بدهکاران بانکی تبديل شده‌اند.

وی خاطرنشان می کند: علي‌رغم همه تاکيداتی که به کشاورزی و توليد شده است اين بخش شرايط مناسبی ندارد. سرمايه‌گذاري‌های بالايی با استفاده از تسهيلات دولتی در اين زمينه صورت گرفته اما با ظرفيت کامل کار نمي‌کنند و اکنون ۴۰ درصد از ظرفيت صنايع دامپروری خالی مانده است در حالی که اين ظرفيت‌ها مي‌تواند باعث افزايش توليد و ايجاد اشتغال شود.

 

۱۷شهريور.گرانی مواد اوليه ۶۰ کارگاه شيريني‌پزی در خوزستان را به تعطيلی کشاند

کلمه  ـ رييس اتحاديه قناد و بستني‌فروشي‌های اهواز گفت: با وجود افزايش هزينه‌های توليد شيريني، قيمت آ‌ن هيچ‌ تغييری نکرده است، اين در حاليست که افزايش هزينه‌ها بر ميزان توليد اثرگذار است و به همين دليل ميزان توليد با افت زيادی مواجه شده است.

سيامک جعفری در گفت‌ وگو با ايسنا، عنوان‌ کرد: قيمت انواع مواد اوليه از جمله خامه ۳۰ درصد، گردو، پسته و پودر نارگيل ۴۰ درصد، هر کيسه ۵۰ کيلويی شکر۶۷ هزار تومان، هر کيسه‌ ۴۰ کيلويی آرد ۲۸ هزار تومان و هر کيلوگرم پودر کاکائو ۲۰ هزار تومان افزايش داشته‌ است؛ درحالی که قيمت اين اقلام در گذشته خيلی کمتر بود.

وی ادامه‌ داد: در حال حاضر قيمت هر کيلوگرم خامه پاستوريزه ۴۰۰۰ تومان و هر کارتون تخم‌مرغ ۶ شانه‌ای ۲۶ هزار تومان است و تهيه مواداوليه با اين قيمت‌ها برای توليدکنندگان شيرينی به‌ صرفه نيست.

رييس اتحاديه قناد و بستني‌فروشي‌های اهواز تصريح‌ کرد: از آذرماه سال‌ گذشته تاکنون ۶۰ کارگاه توليد شيرينی تعطيل شده و در حال حاضر فقط ۱۶۰ واحد فعال است؛ اين در حاليست که ميزان خريد مردم نيز ۶۰ درصد کاهش يافته است.

جعفری افزود: واحدهای فعال توليد شيرينی از هزينه‌های برق ناراضی هستند، زيرا تعرفه‌های برق آنها صنفي‌ـ صنعتی حساب مي‌شود؛ به‌طوري‌ که هزينه ماهانه برق يک مغازه ۶۰ متري، به يک ميليون و ۷۰۰ هزار تومان مي‌رسد.

جعفری به قيمت انواع شيرينی در اهواز اشاره کرد و گفت: قيمت هر کيلوگرم شيرينی محمدی و کره‌ای ۵۵۰۰ هزار تومان، هر کيلوگرم شيرينی آلمانی و خشک ۵ هزار تومان، هر کيلوگرم شيريني‌تر ۶۲۰۰ هزار تومان، هر کيلوگرم رولت ناپلئونی ۷ هزار تومان، هر کيلوگرم کيک يخچالی مغزدار و نارگيلی ۷۵۰۰ تومان، هر کيلوگرم شيرينی گردويی ۹ هزار تومان و هر کيلوگرم کيک فيگوری ۱۰ هزار تومان است.

 

۱۷شهريور: آخرين آمار ايرانيان خارج از کشور

تابناک ـ معاون امور اسناد هويتی سازمان ثبت احوال، آخرين آمار مربوط به ايرانيان خارج از کشور را اعلام کرد.

محسن کرمی در گفتگو با مهر افزود: بيشترين تعداد مهاجرين ايرانی با يک ميليون و 400 هزار نفر جمعيت مربوط به کشور آمريکاست و بعد از آن امارات متحده عربی قرار دارد که 800 هزار ايرانی را دارد.

وی گفت: انگليس و کانادا با 410 هزار، آلمان با 210 هزار، فرانسه با 155 هزار و سوئد با 110 هزار ايرانی بيشترين کشورهايی هستند که ايرانيان در آنجا حضور دارند.

معاون امور اسناد هويتی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اينکه امکان دريافت اطلاعات ايرانيان به صورت آن لاين فراهم شده است، تاکيد کرد: در گذشته اين امکان وجود نداشت اما براساس برنامه ريزيهای انجام شده و اقدامات به عمل آمده از اين پس ايرانيان خارج از کشور می توانند به صورت آن لاين اطلاعات هويتی مورد نياز خود را دريافت کنند.

وی از راه اندازی وب سرويس درخواست صدور کارت شناسايی ملی نيز خبر داد و افزود: در گذشته صدور کارت شناسايی ملی برای ايرانيان خارج از کشور 6 ماه به طول می انجاميد اما در حال حاضر با الکترونيکی شدن ارايه خدمات صدور کارت شناسايی برای اين افراد به يک ماه تقليل يافته است.

 

۱۷شهريور: خشك شدن ۷۰ درصد مساحت درياچه اروميه

حسن عباس‌نژاد مديركل محيط زيست آذربايجان‌غربى در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه آذربايجان‌غربي، در رابطه با آخرين وضعيت اجراى طرح‌هاى احياى درياچه اروميه اعلام كرد: سال 90، سال شروع اجراى اين طرح‌ها بوده است و هم اكنون بارورسازى ابرها، اصلاح سيستم آبيارى كشاورزى و همچنين انتقال حوضه به حوضه در حال انجام است، اما روند اجرايى آنها به دليل كمبود اعتبارات لازم با كندى مواجه است.

مديركل محيط زيست آذربايجان‌غربى در رابطه با آخرين وضعيت درياچه اروميه نيز اظهاركرد: متأسفانه 70 درصد مساحت كل اين درياچه خشك شده است؛ به عبارت ديگر 300 هزار هكتار از مساحت كل آن به شوره‌زار تبديل شده است كه اين موضوع نشانگر وضعيت حاد درياچه اروميه بوده و لازم است در روند اجرايى طرح‌هاى احياى درياچه تسريع صورت گيرد.

عباس‌ن‍ژاد در پاسخ به اينكه بارندگي‌هاى سيل‌آسای اخير حوضه آبخيز درياچه اروميه چه تأثيرى بر آن داشته است؟، گفت: هيچ تأثيرى نداشت؛ چرا كه چنين بارشي‌هايى بر درياچه‌اى كه حق آبه سالانه آن 3.1 ميليارد متر مكعب است نمي‌تواند اثر گذار باشد و فقط رطوبت ايجاد كرده و جلوى تبخير را براى مدتى مي‌گيرد.

وى ادامه داد: براى اينكه اين موضوع روشن‌تر شود، مثالى براى شما مي‌زنم؛ در حال حاضر حدود 100 ميليون مترمكعب آب در پشت سد شهرچاى اروميه وجود دارد و اگر كل اين ميزان را به درياچه منتقل كنيم بازهم تأثير چندانى بر آن نخواهد داشت، درواقع ما براى اينكه حق آبه درياچه اروميه را تأمين كنيم نياز به 30 سد شهرچاى داريم.

 

۱۶شهريور: ۵۰۰ كارگر پتروشيمی اصفهان در شرف بيکاری

ايلنا ـ اصغر برشان با اعلام اين خبر به ايلنا گفت: بيش از ۵۰۰ کارگر در پی تعطيلی کارخانه پتروشيمی اصفهان در شرف بيکاری قرار دارند.

برشان گفت: علاوه بر اين مشكلات، عدم پرداخت معوقات مالی به واحد‌های بزرگی چون پالايشگاه، تبعاتی رادر خصوص بيکاری کارگران اين مجموعه توليدی بوجود خواهد آورد که بسيار نگران کننده است.

 

۱۴شهريور ; کارخانه زرگاز با ۲۲۰ کارگر در آستانه تعطيلی است

کلمه  ـ مديرعامل کارخانه رزگاز کاشان گفت: در صورتی که از افزايش بي‌رويه قيمت مواد اوليه جلوگيری نشود و ارز مورد نظر جهت نقدينگی تزريق نشود، اين واحد توليدی که ۲۲۰ کارگر در آن مشغول به کار هستند، ظرف دوماه آينده تعطيل خواهد شد.

محمد رضا يوسفی در گفتگو با ايلنا در کاشان، با اشاره به اينکه شرکت توليدی رزگاز کاشان درحال حاضر توليد کننده انواع اجاق گاز است و مدت ۲۸ سال است که به توليد لوازم خانگی فعاليت دارد و به عنوان صادرکننده نمونه کشور طی سه دوره شناخته شده است، گفت: به علت افزايش قيمت و کمبود مواد اوليه و عدم تامين نقدينگی مورد نياز، درصورتی که تمهيدات جدی انديشيده نشود و ارز مورد نظر تزريق نشود اين واحد توليدی و صنعتی که بالغ بر۲۲۰ نفر درآن مشغول به کار هستند ظرف دو ماه آينده تعطيل خواهد شد.

اين صادرکننده نمونه کشور با بيان اينکه متاسفانه تاکنون هيچ کمک و اقدامی در جهت آزادسازی حامل‌های انرژی پس از هدفمندی يارانه‌ها به اين شرکت نشده است گفت: افزايش ۶۰ درصدی مواد اوليه پس از هدفمندی يارانه‌ها تاثير بسيار زيادی در کاهش توليدات اين کارخانه گذاشته است.

مديرعامل شرکت رزگاز کاشان با بيان اينکه سال گذشته ورق روغنی را کيلويی ۱۱۰۰ تومان خريداری مي‌کرديم گفت: با تشديد فشارهای خارجي، درحال حاضر برای تهيه ورق مورد نياز اين شرکت بايد بابت آن هرکيلو ۱۸۲۰ تومان پرداخت کنيم.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©