Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۳۱ شهريور ۱۳۹۱ برابر با  ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۳۱ شهريور ۱۳۹۱  برابر با ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۱۲)

۳۰ شهریور ۱۳۹۱ـ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

شايع‌ترين وسيله خودکشی در ايران روزانه 13 مورد خودکشی با ميانگين سنی 29 سال

واردات بيل،مربا،ارزن،شامپو،ژله و شبرنگ!

وضعيت نگراننده کننده سرطان در ايران/ علت وقوع ۳۹ درصد مرگها در کشور

بيکاری ۳۰۰ کارگر واحدهای توليد قطعات خودرو در قزوين

هزينه خانوارهای ايرانی به طور متوسط بيش از درآمدشان است

۸۵ درصد کل قراردادها در بازار کار به صورت موقت منعقد می شود

آمار جمعيت دانشجويی در سال تحصيلي‌جديد:۴ ميليون و ۴۰۰ هزار دانشجودر ۲۲۰۰موسسه آموزش عالی/ساليانه ۶۰۰ تا ۷۰۰هزار دانش آموخته

آمار سوانح رانندگی: 'جنگ داخلی' در جاده های ايران

افزايش ۳۵درصدی قيمت خودرو در سايه گرانی دلار

سايه بيکاری بدنبال ۵۰۰ کارگر پتروشيمی اصفهان

آمار تکان دهنده تعداد حاشيه نشينان در ايران

واردات بی رويه و بيکاری ۳ ميليونی:واردات ۲۱٫۹ميليارد دلار کالا در ۱۵۰روز!

اخراج کارگران در ۵۰ واحد توليد کننده قطعات خودرو در قزوين

سالانه بيش از ۱۰ هزار نفر در كشور به سل مبتلا مي‌شوند

 

۳۰شهريور: شايع‌ترين وسيله خودکشی در ايران

آفتاب: بر اساس آخرين آمار وزارت بهداشت، روزانه 13 مورد خودکشی با ميانگين سنی 29 سال در ايران اتفاق مي‌افتد. طبق اين آمار، نسبت خودکشی مردان به زنان 2.5 به يک يا بعضا 4.5 مرد به يک زن است.

هر چند آمار خودکشی در ايران از بسياری از کشور‌ها پايين است، مقايسه اين آمار با آمار ثبت‌شده سال گذشته در ايران رشد قابل توجهی را نشان مي‌دهد به طوری ‌که ميزان اقدام به خودکشی از هر1.3 در هر صدهزار نفر در سال 1363 به شش در صد‌هزار نفر در سال 1383 رسيده است. از سوی ديگر روند سالانه مرگ‌های ناشی از مسموميت‌های دارويی از سال‌های 1381 تا 1389 نشان مي‌دهد ميزان اين مرگ‌ها از 185 مورد در سال1381 به 362 مورد در سال 1385 و به 551 مورد در سال 1389 رسيده است. به عبارت ديگر خودکشی و مرگ‌های ناشی از مسموميت دارويی در دهه گذشته چهاربرابر شده است.

حلق‌آويز کردن، نماد و سنتي‌ترين روش خودکشی در جامعه ايران جای خود را به استفاده از دارو داده است. روز گذشته مديرکل سلامت روان وزارت بهداشت اعلام کرد: مهم‌ترين و شايع‌ترين عامل و وسيله خودکشی در کشور ما داروست و مسموميت دارويی عامل خودکشی در کشور است.

به نوشته شرق؛ آمار رسمی وزارت بهداشت از افزايش ميزان خودکشی به روش استفاده و سوءاستفاده از دارو‌های مرگ‌آور و دارای دز بالا نشان مي‌دهد روش اقدام به خودکشی در جامعه ايران تغيير کرده است. به طوری ‌که بر اساس نتايج تحقيقات صورت‌گرفته در سال‌های ابتدايی دهه 80 در کشور به لحاظ روش خودکشی در ايران، حلق‌آويز کردن شايع‌ترين روش خودکشی مردان به‌ويژه در استان‌های همدان، لرستان و ايلام و خودسوزی شايع‌ترين روش به‌ويژه در استان‌های ايلام، کرمانشاه و لرستان است.

بر اساس آمار پزشکي‌قانونی در سال 1381 روش‌های خودکشی شايع مردان به ترتيب دارآويختگي، خوردن دارو و سموم و استفاده از اسلحه گرم و در زنان خوردن دارو و سموم و خودسوزی بوده است. از سوی ديگر روند سالانه مرگ‌های ناشی از مسموميت‌های دارويی از سال‌های 1381 تا 1389 نشان مي‌دهد ميزان اين مرگ‌ها از 185 مورد در سال1381 به 362 مورد در سال 1385 و به 551 مورد در سال 1389 رسيده است. به عبارت ديگر خودکشی و مرگ‌های ناشی از مسموميت دارويی در دهه گذشته چهاربرابر شده است.

مديرکل سلامت روان وزارت بهداشت ادامه داد: مهم‌ترين عامل اقدام به خودکشی ابتلا به افسردگی است که حدود 20‌درصد مردم به آن مبتلا هستند،‌ درصدی از اين افراد به فکر خودکشی مي‌افتند،‌ درصدی اقدام به خودکشی مي‌کنند و‌ درصدی از اين خودکشي‌ها نيز ممکن است موفقيت‌آميز باشد و به مرگ فرد منجر شود.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهاني، ميزان خودکشی در جهان يک‌ ميليون نفر در سال و تعداد افراد اقدام‌کننده به خودکشی 10 تا 20 برابر است. همچنين در رتبه‌بندی علل مرگ در جهان، خودکشی رده سيزدهم را دارد. از سوی ديگر در زنان و مردان سنين 15 تا 44 سال، خودکشی سومين عامل مرگ به حساب مي‌آيد.

نرخ خودکشی در ايران از اغلب کشور‌های غربی پايين‌تر است ولی از ساير کشور‌های خاورميانه بالاتر است و با حدود 500 مورد موفق در سال به يکی از آسيب‌های اجتماعی رو به رشد در ايران تبديل شده است. آمار خودکشی در مناطق مختلف جهان متفاوت است و نوسان قابل توجهی دارد، بر اساس آخرين آمار سازمان بهداشت جهاني، بالاترين نرخ خودکشی در کشور‌های اروپای شزقی از جمله بلاروس، ليتونی و فدراسيون روسيه و پايين‌ ترين ميزان خودکشی مربوط به مالديو، در آسيای جنوب‌شرقی تعلق دارد.

بر اساس آخرين آمار وزارت بهداشت، روزانه 13 مورد خودکشی با ميانگين سنی 29 سال در ايران اتفاق مي‌افتد. طبق اين آمار، نسبت خودکشی مردان به زنان 2.5 به يک يا بعضا 4.5 مرد به يک زن است. هر چند آمار خودکشی در ايران از بسياری از کشور‌ها پايين است، مقايسه اين آمار با آمار ثبت‌شده سال گذشته در ايران رشد قابل توجهی را نشان مي‌دهد به طوری ‌که ميزان اقدام به خودکشی از هر1.3 در هر صدهزار نفر در سال 1363 به شش در صد‌هزار نفر در سال 1383 رسيده است.

همچنين آمار خودکشی در استان‌های کشور نشان مي‌دهد که شرايط در بعضی مناطق ايران بحرانی است. برای نمونه طبق آخرين گزارشی که نيروی انتظامی در سال 1383 منتشر کرده است، نرخ اقدام به خودکشی در ايلام1.70 در هر صد‌هزار نفر است و ميزان خودکشی موفق در هر صد‌هزار نفر9.28 و نسبت خودکشی موفق مردان نسبت به زنان 1 به 4.1 است. پس از ايلام، لرستان با4.11 در هر صد‌هزار نفر، کرمانشاه6.9 در هر صد‌هزار نفر، گلستان 5.9در هر صد‌هزار نفر و کهگيلويه و بويراحمد با2.9 در هر صد‌هزار نفر بالا‌ترين ميزان خودکشی در استان‌های کشور را دارند.

 

۳۰شهريور: واردات بيل،مربا،ارزن،شامپو،ژله و شبرنگ!

مشرق

داستان واردات كالاهاى عجيب و محصولاتى كه بعضا توانايى توليد آنها در كشور وجود دارد طى چند سال گذشته به سوژه‌اى براى رسانه‌ها تبديل شده است. زمانى رسانه‌ها اعلام كردند كه طى يك سال چند ميليون دلار بيل و بيلچه وارد كشور شده است. بعدا وزير صنعت، معدن و تجارت در نشستى صميمى با رسانه‌ها با اذعان به اين موضوع تصريح كرد كه واردات اين قبيل كالاها به كشور متوقف شده است. با وجود اين، تازه‌ترين آمار گمرك ايران حاكى از آن است كه بعضى از كالاهاى عجيب و كالاهايى كه توان توليد آنها در داخل وجود دارد، همچنان وارد كشور مي‌شوند.

در پنج ماهه نخست سال 1391 محصولاتى مانند انواع مركبات، گوشت مرغ، لامپ كم‌مصرف، مواد پاك‌كننده دندان، شامپو، تلويزيون رنگي، ارزن، ليوان، دستكش پزشكي، بلندگوى خودرو، كيف و كيسه، سيب، گلدوزى و قلابدوزي، مدادتراش، ميكروفون، سرنگ و سرسوزن، مربا و ژله، صفحه كليد، مداد و خودكار، شبرنگ، قيچي، رخت آويز، دستگاه هاى آب‌گرم‌كن، بيل و بيلچه و صابون وارد كشور شده‌اند. در مورد محصولاتى مانند قيچى و بيل و بيلچه اين سوال به وجود مي‌آيد كه آيا اين گونه كالاها را واقعا نمي‌توان در داخل كشور به توليد رساند؟ آيا اين كالاها از فناورى پيچيده‌اى برخوردار هستند كه توليدكنندگان داخلى قادر به توليد آنها نيستند؟

در مورد محصولاتى مانند انواع ميوه نيز اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا ايران به عنوان يكى از 10 كشور بزرگ توليدكننده مركبات در جهان همچنان اين گونه ميوه‌ها را وارد مي‌كند؟ اين در حالى است كه وزارت صنعت، معدن و تجارت همه ساله به بهانه تنظيم بازار و بحث بازار شب عيد مجوز واردات گسترده ميوه از جمله مركبات را صادر كرده و به اين ترتيب تمام برنامه‌ريزيها را در حوزه توليد مركبات و ساير ميوه‌ها به هم مي‌ريزد.

همچنين در پنج ماهه امسال 65‌ميليون دلار انواع مركبات، 24 ميليون دلار گوشت مرغ و خروس، 16 ميليون دلار لامپ كم‌مصرف، 11ميليون دلار مواد پاك‌كننده دندان، 11 ميليون دلار شامپو، سه ميليون دلار تلويزيون رنگي، 7/2 ميليون دلار ارزن، 4/2 ميليون دلار دستكش پزشكي، 3/2 ميليون دلار كيسه و ساك، 2/2 ميليون دلار گلدوزى و قلابدوزي، 2/2 ميليون دلار سيب، 9/1 ميليون دلار مسواك، 7/1 ميليون دلار مدادتراش، 1/1 ميليون دلار مداد و مداد رنگي، 1/1 ميليون دلار سرنگ، يك ميليون دلار مربا و ژله، 900 هزار دلار صفحه كليد، 900 هزار دلار شبرنگ، 855 هزار دلار قيچي، 835 هزار دلار رخت‌آويز، 815 هزار دلار دستگاه هاى آب گرم كن، 553 هزار دلار بيل و بيلچه و 481 هزار دلار صابون وارد كشور شد.

اما در واردات برخى كالاها به كشور در حالى همچنان ادامه دارد كه براساس تازه‌ترين آمار گمرك ايران، صادرات غيرنفتى كشور در پنج ماهه نخست امسال با كاهش 11 درصدى به 15 ميليارد و 727 ميليون دلار رسيد. در همين مدت واردات كشور نيز با كاهش هشت درصدى بالغ بر 21 ميليارد و 890 ميليون دلار شد. صادرات و واردات كشور در همين مدت از نظر وزنى نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ترتيب هفت و 12 درصد كاهش نشان داد. در پنج ماهه امسال صادرات ميعانات گازى با كاهش 34 درصدى به سه ميليارد و 142 ميليون دلار رسيد. در حالى كه صادرات محصولات پتروشيمى با افت 29 درصدى بالغ بر چهار ميليارد و 621 ميليون دلار شد.

اين در حالى است كه صادرات غيرنفتى كشور بدون احتساب ميعانات گازى و محصولات پتروشيمى با كاهش 23 درصدى به رقم 7 ميليارد و 964 ميليون دلار رسيد. در اين مدت عراق‌، افغانستان، اندونزي، تركمنستان و هند كشورهاى طرف معامله با ايران با بيشترين تراز تجارى مثبت بودند. از سوى ديگر امارات، تركيه،‌ كره‌جنوبي، سوئيس و آلمان هم كشورهايى بودند كه ايران بيشترين تراز تجارى منفى را با آنها داشت. پروپان مايع شده در ظروف 1000 سانتي‌متر مكعب و بيشتر، پلي‌اتيلن گريد فيلم با چگالى كمتر از 94 درصد به جز نوع پودري، بوتان مايع شده در ظروف 1000 سانتي‌متر مكعب و بيشتر، كود اوره حتى به صورت محلول در آب، قير نفت، متانول، سيمان پرتلند، زيورآلات، جواهرآلات و اجزاى آنها از فلزات گرانبها، سنگ‌آهن

فشرده نشده و كنسانتره‌هاى آنها و كاتد و قطعات كاتد از مس تصفيه شده 10 قلم كالاى عمده صادراتى ايران در پنج ماهه نخست امسال بودند. از سوى ديگر شمش از آهن و فولاد غيرممزوج، گندم، كنجاله و ساير آخال هاى جامد از دانه سويا، دانه ذرت دامي، برنج، محصولات آهنى و فولادي، قند و شكر، دارو، ماژول نمايشگر متشكل از صفحه ال.سى.دى يا ال.اى.دى و پلاسما فقط داراى برد آدرس‌دهى و ماشين‌آلات و دستگاه هاى مكانيكى داراى كاربرد خاص نيز عمده‌ترين كالاى وارداتى ايران در پنج ماهه نخست 1391 بودند.

 

۳۰شهريور :وضعيت نگراننده کننده سرطان در ايران/ علت وقوع ۳۹ درصد مرگها در کشور

مهر

وضعيت نگراننده کننده بيماری سرطان در ايران، هزينه های خدمات دندانپزشکی در کشور، ميزان مرگ و ميرها بر اثر بيماريهای قلبی در کشور، شيوع اختلالات روانی در ايران و... از جمله اخبار حوزه بهداشت و درمان در اين هفته بوده است.

وضعيت نگران کننده سرطان در ايران

 

دکتر عبدالله فضلعلی زاده رئيس انجمن سرطان ايران، از بيماری سرطان به عنوان سومين عامل مرگ و مير در کشور نام برد و گفت: اکثر سرطانها پس از اينکه کاملا پيشرفت مي‌کنند تشخيص داده مي‌شوند در صورتی که اگر کلينيکهای غربالگری افزايش يابند در مراحل اول بيماری شناسايی شده و شانس بهبودی بيمار بالا مي‌رود. همچنين هزينه‌های سنگين آن کاهش مي‌يابد.

اين در حالی است که دکتر پيام آزاده مسئول کميته سياستگذاری شبکه ملی وزارت بهداشت از سرطان به عنوان معضل اصلی کشور طی يک دهه آينده نام برد و گفت: آمار مبتلايان به سرطان در ايران بسيار وخيم است.

به گفته وي، آمار فعلی مبتلايان به سرطان بسيار وخيم است و 90 هزار مبتلای جديد تنها در سال جاری ثبت شده است که اين آمار در سه سال پيش 70 هزار بيمار بوده است.

دبير علمی هفتمين کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ايران معتقد است که 50 درصد سرطانها ناشی از سطح زندگی غيرصحيح است که در ايران اين مسئله بيش از 50 درصد ديده مي‌شود.

 

شيوع اختلالات روانی در کشور

 

دکتر احمد حاجبی رئيس اداره سلامت روان وزارت بهداشت با اعلام اينکه 21 درصد از جمعيت کشور دچار اختلالات روانی هستند، گفت: يک درصد از اين اختلالات در زمره انواع شديد به شمار می رود.

 

۲۹شهريور: بيکاری ۳۰۰ کارگر واحدهای توليد قطعات خودرو در قزوين

ايلنا

دبير اجرايی خانه کارگر قزوين اعلام کرد: طی يک ماه گذشته بيش از ۳۰۰ کارگر واحدهای توليدی قطعات خودرو بيكار شده‌اند.

عيد علی کريمی با اعلام اين خبر به ايلنا گفت: اين كارگران كه با سوابق ۱۰ الی ۱۸ سال در واحد‌های توليد قطعات خودرو همچون پلی اوتان، سندان ايرانيان، ادريش خودرو، ماليک سان و... فعال بوده‌اند.

اين فعال كارگری معتقد است اخراج كارگران در واحد‌های توليد قطعات خودرو شدت گرفته است.

دبير خانه کارگر قزوين افزود: اشتغال مجدد برای کارگرانی که دارای سوابق و به تبع سن بالايی قرار دارند بسيار دشوار است چرا که اين کارگران در هيچ کارگاهی پذيرفته نمي‌شوند.

 

۲۷شهريور :هزينه خانوارهای ايرانی به طور متوسط بيش از درآمدشان است

قانون:مرکز آمار ايران در گزارشی اخرين وضعيت بهره‌گيری خانواده‌های يارانی از امکانات و ملزومات زندگی را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار قانون، گزارش‌های رسمی مرکز آمار ايران و ساير نهادهای گزارش دهنده، يعنی بانک مرکزی و ... نشان مي‌دهد هزينه خانوارهای ايرانی به طور متوسط بيش از درآمدشان است و اين نسبت در هم در شهرها و هم در روستاها وجود دارد.

بر اساس اين گزارش، هر خانواده شهری به طور متوسط در حدود 752 هزار تومان در سال کسری بودجه دارد.

ميزان کسری بودجه خانواده روستايی از اين رقم نيز بيشتر است و حجم آن به 914 هزار تومان بالغ مي‌شود. شايد از اين روست که تمايل به مهاجرت به شهرها در خانواده های روستايی بسيار بيشتر است و فرزندان روستاييان ترجيح مي‌دهند بعد از رسيده به سن قانونی برای يافتن کار و تشکيل زندگی راهی شهرها شوند.

آخرين گزارش‌های رسيده بر وضعيت بودجه خانوار در سال 1389 دلالت دارد و بررسي‌ها نشان مي‌دهد از سال گذشته تا کنون به دليل هدفمندی يارانه‌ها هزينه‌های خانوار به شدت روبه افزايش بوده و درآمد خانواده‌های ايرانی در اين دوره زمانی افزايش چندانی نداشته است.

بر اساس اين گزارش افزايش قابل توجه قيمت خوراکي‌ها سبب شده است مردم برای کنترل هزينه‌های خود به سمت غذای ارزان بروند که اين مطلب از سوی بسياری از کارشناسان مورد تاييد قرار گرفته است .

بر اساس اين گزارش در سال 1389 ميزان درآمد خانوار شهری به طور متوسط 10 ميليون و 615 هزار و 597 تومان بوده است، اين در حالی است که در همين دوره زمانی هزينه خانوار شهری 11 ميليون و 367 هزار و 750 تومان برآورد شده است .

اين گزارش حاکی است درامد خانوار روستايی نيز در اين دوره زمانی 5 ميليون و 243 هزار و 760 تومان بوده که رقم هزينه‌ها در اين دوره زمانی به 5 ميليون و 926 هزار و 357 تومان رسيده است .

بر اساس اين گزارش مرکز آمار ايران 21 قلم از لوازم زندگی را به عنوان شاخص تعيين کرده و در مورد بهره گيری خانواده‌های شهری و روستايی از آن سئوال کرده است .

اين بررسي‌ها نشان مي‌دهد نرخ برخورداری از خودروی شخصی در خانواده ايرانی که طی سال های اخير همواره با کسری بودجه روبرو بوده است، برای خانواده‌های شهری حدود 37.29 درصد و برای خانواده های روستايی در حدود 17.51 درصد بوده است .

اين گزارش نشان مي‌دهد نرخ برخورداری از موتوسيکلت برای خانوارهای روستايی بيشتر از خانواده‌های شهری است .

به اين ترتيب نرخ برخورداری از موتوسيکلت برای خانواده‌های شهری برابر با 17.91 درصد و برای خانواده های روستايی برابر با 31.46 درصد گزارش شده است .

مقايسه اعداد و ارقام ارائه شده رد اين گزارش نشان مي‌دهد خانواده‌های ايرانی هنوز از امکانات سنتی زندگی بهره مند هستند و به طور کلی مظاهر مدرن زندگی در خانه ها ايرانی فراگير نيست .

اگر يخچال و فريزر را جزو ملزومات اساسی زندگی تلقی کنيم، برآوردهای مرکز آمار ايران نشان می دهد ميزان بهره گيری از فريزر هم در خانه‌های شهری و هم روستايی کمتر از سی درصد است و برخی از خانواده‌های ايرانی اعلام کرده اند که يخچال ندارند .

تلويزيون رنگي، اجاق گاز ، يخچال و تلفن همراه کالاهايی است که در اغلب خانه‌های ايرانی ، چه شهری و چه روستايی يافت مي‌شود .

بر اين اساس ماشين ظرفشويی کالايی کمياب است که تنها در تعداد اندکی از خانه های ايرانی يافت مي‌شود. همچنين رايانه نيز در تعداد کمی از خانه‌های يافت مي‌شود و هنوز به طور فراگير خانواده‌های ايرانی نمي‌توانند از آن بهره ببرند. همچنين بررسي‌ها نشان مي‌دهد نرخ استفاده از راديو در خانواده‌ها ايرانی به شدت رو به کاهش است و در حالی که زمانی راديو رسانه‌ای فراگير و پرمخاطب بود، اما امروز کمتر از 5 درصد خانواده‌های شهری و روستايی اعلام کرده‌اند که در خانه راديو دارند و تعداد مخاطبان اين رسانه به دشت در سال‌های اخير کاهش يافته است. همچنين نسل تلويزيون‌های سياه وسفيد نيز در خانه‌های ايرانی رو به انقراض است و طبق آمار اعلامی کمتر از دو درصد خانواده‌های ايران چه در شهرها و چه در روستاها هنوز در خانه تلويزيون سياه و سفيد دارند.

 

۲۷شهريور : ۸۵ درصد کل قراردادها در بازار کار به صورت موقت منعقد می شود

کلمه: با اينکه در يکی دو سال اخير تبليغات فراوانی به منظور حذف دلالان و واسطه‌گران بازار کار صورت گرفت، اما از ميليون‌ها کارگر و نيروی دارای قرارداد موقت و غيردائم، تنها به وضعيت ۵۰ هزار نيروی شرکتی رسيدگی شد!

به گزارش مهر، ساماندهی نيروهای شرکتی و تبديل قرارداد بخشی از نيروی کار شاغل در بدنه دستگاه های دولتی و سازمانها؛ موضوعی است که در دو سه سال اخير از سوی دولت مطرح و دنبال شده است.

هم اکنون بالغ بر ۱۰ ميليون نفر بيمه شده در کشور مشغول به کار در بخش های مختلف از جمله بنگاه‌ها و واحدهای مختلف دولتی هستند که مشمول قانون کار محسوب می شوند و بايد تحت شمول اين قانون قرار گيرند.

به صورت کلی هم اکنون حداقل ۸۵ درصد کل قراردادها در بازار کار کشور به صورت موقت منعقد می شود و طی يک دهه اخير اينگونه قراردادها جای خود را حتی در جذب نيروی مورد نياز در بدنه دولت نيز بازکرده است و امروز درصد قابل توجهی از شاغلان دولتی کشور نيز به صورت قراردادي، پيمانی و عناوينی از اين دست مشغول به کار هستند.

به گفته بيات، امروز در بخش هايی مانند نفت، گاز و شهرداری ها بيشترين درصد نيروهای قراردادموقت و شرکتی فعاليت دارند و حقوق دريافتی بخش قابل توجه از افراد نيز ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.

 

۲۶شهريور : آمار جمعيت دانشجويی در سال تحصيلي‌جديد:۴ ميليون و ۴۰۰ هزار دانشجو

در ۲۲۰۰موسسه آموزش عالی/ساليانه ۶۰۰ تا ۷۰۰هزار دانش آموخته

آفتاب: مدير کل نظارت و ارزيابی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری با اعلام آمار جمعيت دانشجويی و دانش آموختگی در سال تحصيلی جديد، گفت: امسال باز هم يک سری صندلی خالی خواهيم داشت.

رضا عامری با اشاره به آمار دانشجويان در سال تحصيلی 92-91 اظهار داشت: امسال حدود 4 ميليون و 400 هزار دانشجو در 2 هزار و 200 موسسه آموزش عالی سال تحصيلی را آغاز خواهند کرد و به دانشگاهها مجوز داده شد سال تحصيلی را از شنبه 18 شهريورماه آغاز کنند و برخی دانشگاهها از امروز به استقبال سال تحصيلی جديد خواهند رفت.

وی با اشاره به جمعيت دانشجويی زير تحصيلات تکميلی که امسال صندليهای در نظر گرفته شده را پر می کنند، اظهار داشت: امسال يک ميليون و 80 هزار صندلی در دانشگاههای دولتی از جمله، علمی کاربردي، پيام نور، فنی و حرفه اي، غيرانتفاعی در نظر گرفته شده اما تعداد داوطلبان چيزی در حدود 930 هزار نفر است که در واقع باز هم يک سری صندلی خواهيم داشت.

 

500هزار صندلی خالی در سال تحصيلی جديد

 

مدير کل نظارت و ارزيابی وزارت علوم در پاسخ به اين پرسش که در سال تحصيلی جديد چه ميزان صندلی خالی در دانشگاهها پيش بينی می شود، اظهار داشت: حداقل يک ظرفيت 500 هزار نفری در آموزش عالی برای همه زيرنظامها از جمله کاردانی و کارشناسی خالی خواهد ماند.

 

در تحصيلات تکميلی ظرفيت مورد نياز را نتوانستيم فراهم کنيم

 

وی همچنين درباره ظرفيت تحصيلات تکميلی گفت: در دکتری 130 هزار داوطلب داريم در حاليکه تنها 10 هزار نفر پذيرفته می شوند و برای کارشناسی ارشد تعداد متقاضيان حدود 10 برابر تعداد قبول شدگان بود که اين آمار نشان می دهد در تحصيلات تکميلی بين عرضه و تقاضا توازنی ديده نمی شود و ظرفيت مورد نياز را نتوانستيم فراهم کنيم.

 

ظرفيت تحصيلات تکميلی 2برابر می شود

 

به گزارش مهر،عامری خاطرنشان کرد: بر اساس سياستها و برنامه های کلی اگر وضعيت موجود ظرفيت تحصيلات تکميلی کشور را به 30 درصد افزايش دهيم تا پايان برنامه پنجم ظرفيت تحصيلات تکميلی در کشور حداقل 2 برابر خواهد شد.

 

آمار دانش آموختگان در سال تحصيلی جديد

 

اين مقام مسئول در وزارت علوم با اشاره به ميزان دانش آموختگان در سال تحصيلی جديد، اعلام کرد که به طور ميانگين سالانه چيزی حدود 600 تا 700 هزار دانش آموخته داريم که به اين ترتيب می توان گفت نسبت وروديها و خروجيها تقريباً برابر است.

 

۲۶شهريور :آمار سوانح رانندگی: 'جنگ داخلی' در جاده های ايران

بى بى سى:يک نماينده مجلس ايران وضعيت فعلی جاده های ايران را به "جنگ داخلی" تشبيه کرده و گفته که "ما با يک قتل عام و جنگ ظالم و مظلوم در جاده‌های کشور مواجه هستيم،‌ خانواده‌های زيادی در اين جنگ پنهان، بيگناه از بين مي‌روند و دچار صدمات جبران ناپذير مي‌شوند."

عابد فتاحی عضو کميسيون بهداشت مجلس گفته است که "سالانه حدود ۲۵ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور جان خود را از دست مي‌دهند و بين ۴۰۰ تا حدود ۶۰۰ هزار نفر زخمی و مصدوم مي‌شوند."

اين نماينده مجلس گفته که "اگر آمار حدود ۶۰۰ هزار نفر را ملاک قرار دهيم؛ از اين تعداد حدود ۲۰۰ هزار نفر مصدوم خفيف و سرپايی هستند، حدود ۲۰۰ هزار نفر مصدوم متوسط هستند که ممکن است به بستری چند روزه نيز نياز داشته باشند اما حدود ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر مصدومان جدی و شديد هستند که بسياری از آنها دچار نقض عضو دائمی و هميشگی شده و تعدادی از آنها نيز قطع نخاع مي‌شوند."

در ايران سالانه بيش از ۶۰۰ هزار تصادف روی می دهد و اين کشور در رديف اول حوادث مرگبار جاده ای جهان قرار دارد.

علل اصلی بالا بودن آمار تصادفات در ايران، کيفيت بد جاده ها، خودروهای بی کيفيت و فاقد ايمنی و بی اعتنايی رانندگان به قوانين راهنمايی و رانندگی است.

 

۲۵شهريور: افزايش ۳۵درصدی قيمت خودرو در سايه گرانی دلار

ايلنا

رئيس اسبق صنف نمايشگاه داران و فروشندگان اتومبيل، با اشاره به اينکه قيمت خودرو از فروردين ۱۳۹۰ تا شهريور ۱۳۹۱ نزديک به ۳۵ درصد افزايش داشته است، گفت: محدوديت واردات، افزايش حباب گونه قيمت دلار و کاهش توليد داخلی از مهم‌ترين عوامل افزايش قيمت خودرو بوده است.

جلال ريخته گر قديمي، در گفتگو با خبرنگار ايلنا، با بيان اينکه مهم‌ترين عامل افزايش قيمت خودرو کاهش عرضه و باقی ماندن تقاضا در‌ همان سطح قبلی است، افزود: افزايش قيمت خودرو ممکن است تا ۵ درصد قيمت کنونی ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اينکه تا حدودی افزايش قيمت خودرو طبيعی است، تاکيد کرد: اين افزايش قيمت ناگهانی باعث بوجود آمدن حباب در بازارهايی نظير سکه ‏دلار و خودرو شده است.

اين کار‌شناس بازار عدم مديريت مناسب و بي‌توجهی مسئولين را موثر دانست و گفت: در صورت وجود مديريت کارآمد‏ امکان مقابله با اين افزايش قيمت وجود خواهد داشت.

براساس اين گزارش، در پی افزايش قيمت دلار و سکه در يک ماهه اخير قيمت خودرو نيز افزايش داشته است، بطورمثال قيمت برخی از خودرو‌ها بصورت زير تغيير کرده است:

پژو ۲۰۶ تيپ ۶ اتوماتيک در ماه اخير ۲۹ ميليون تومان بوده است و هم  اکنون ۳۳ ميليون و ۲۰۰هزار تومان به فروش مي‌رسد.

لازم به ذکر است که پژو ۲۰۷ دنده اتوماتيک ۲۹ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان نيز با تفاوت قيمت چشمگير يعنی ۳۵ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش مي‌رسد.

همچنين خودرو‌های تندر E۱ و تندر E۲ به ترتيب با قيمت هاي۱۷ ميليون و۱۹ ميليون تومان بوده است در حالی که در ماه قيمت روز آن‌ها به ۱۷ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان و ۲۰ ميليون و ۷۰۰ هزار رسيده است.

قيمت پرايد ۱۳۱ اس ال، ۱۰ ميليون و ۸۰۰هزار تومان بوده است که به ۱۱ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان، تی با اس ايکس در ماه گذشته ۱۲ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان و هم اکنون به قيمت ۱۵ ميليون تومان به فروش مي‌رسد.

همچنين مگان اتوماتيک ۲۰۰۰ سي‌سی با قيمت ۴۲ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است و در حال حاضر با نرخ ۴۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش مي‌رسد.

 

۲۴ شهريور: سايه بيکاری بدنبال ۵۰۰ کارگر پتروشيمی اصفهان

به گزارش خبرنگار ايلنا در اصفهان، کارخانه پتروشيمی اصفهان، صنعت پايين دستی است که ۱۳ سال بعد از احداث پالايشگاه اصفهان و برای تبديل مواد خام پالايشگاه به مواد اوليه کارخانه‌های رنگ سازي، سم سازي، پلاستيک سازي، توليدکنندگان محصولات شوينده صنايع نظامي، الياف پلی استر، خودروسازی و... ايجاد شد.

اما اين همکاری با خصوصی سازی پتروشيمی و شبه دولتی ماندن پالايشگاه روز به روز دشوار‌تر شد تا جايی که سرانجام هفته گذشته، کارخانه پتروشيمی تعطيل شد و مديرعامل آن اعلام کرد: متاسفانه بيش از ۷۰ روز است که تعطيل هستيم، اما به دليل عدم تشويش اذهان عمومی و نبود گرفتاری برای مسئولان امر، سکوت را اختيار کرده‌ايم.

 

دلايل اختلاف كارخانه شبه دولتی با بخش خصوصی

 

محمدابراهيم ياوری با تاکيد بر اينکه ۲۰ درصد از سهام پالايشگاه اصفهان متعلق به وزارت نفت و امور کشور و ۳۰ درصد نيز به نام سهام عدالت و دولتی است است، افزود: با وجود اينکه اين کارخانه را خصوصی قلمداد مي‌کنند، نيست زيرا اين شرکت به طور کامل دولتی بوده و بايد بر اساس مقررات و قوانين مديريت آن نيز بايد توسط وزارتخانه نفت اجرايی شود.

وی آغاز اختلاف طلب و بدهی پالايشگاه و پتروشيمی اصفهان را مربوط به ۴. ۵ سال قبل دانست و گفت: حجم بدهي‌های اين شرکت به پالايشگاه اصفهان طبق نرخ‌گذاری برنامه‌ريزی وزارت نفت تا خرداد امسال حدود ۱۷۹ ميليارد تومان است، اما مسوولان پالايشگاه بر اساس محاسبات خود آن را ۲۴۰ ميليارد تومان برآورد کرده‌اند.

مديرعامل شرکت سهامی پتروشيمی اصفهان تامين خوراک مورد نياز شرکت را بر اساس ميزان تحويل از پالايشگاه اصفهان ۹ هزار و ۷۰۰ بشکه در روز اعلام کرد و متذکر شد: اين ميزان از سال ۱۳۸۸ شامل ۳۰ درصد تخفيف بوده، اما بتدريج کاهش يافته و در حال حاضر به ۵ درصد رسيده است.

 

درآمد پتروشيمي، در مسيرهای ديگری خرج شد

همچنين پتروشيمی اصفهان درسال های اخير قيمت‌های تکليفی دولت و مصوب را نپذيرفته و خواستار تخفيف بيشتری بوده و بهای خوراک دريافتی را بر اساس قوانين و مصوبات موجود ثبت نکرده و بنابراين اختلاف عمده‌ای در ثبت بدهي‌ها بين دفا‌تر مالی پالايشگاه اصفهان و پتروشيمی اصفهان به وجود آمده است. به طوری که در حال حاضر حسب دفا‌تر مالی پتروشيمی اصفهان و گزارش مسئولين اين شرکت، مانده بدهی پتروشيمی به پالايشگاه حدود ۱۷۹ ميلياردتومان اعلام گرديده، اما طبق مصوبات مربوطه و دفاترپالايشگاه اصفهان اين عدد، ۲۴۲ ميليارد تومان مي‌باشد.

وی اظهار اميدواری کرد با امضای قرارداد بلندمدت، مسائل دو طرف طور کامل برطرف شود و گفت: قرار است تا پايان همين هفته کارخانه پتروشيمی توليد خود را از سر گيرد و ۵۰۰ کارگر اين کارخانه نيز از خطر بيکاری نجات خواهند يافت.

 

 

۲۴شهريور : آمار تکان دهنده تعداد حاشيه نشينان در ايران

قانون:خانه‌های روستايی ايران از حداقل امکانات موجود در يک خانه نيز بهره چندانی ندارند .

به گزارش قانون، در حالی که دولت سياست‌های فراوانی را برای جلوگيری از مهاجرت از روستاها به شهرها به مرحله اجرا مي‌گذارد و حتی در برخی موارد سعی دارد با اجرای سياست‌هايی روند مهاجرت معکوس را سرعت ببخشد، اما با اين حال تعداد جمعيت روستايی ايران روز به روز بيشتر از گذشته دستخوش کاهش می شود و اين بدان معناست که بخش مهمی از جمعيت کشور در شهرها ساکن می شوند .

آمار تکان دهنده تعداد حاشيه نشينان در ايران نشان مي‌دهد بسياری از مهاجران روستايی امکان سکنی گزيدن در شهرها را نداشته و در حاشيه شهرها ساکن شده اند که همين امر سبب روز بحران‌های اجتماعی شده است .

بررسی های مرکز آمار ايران نشان مي‌دهد در طی سال های 1375 تا 1385 بيش از 5 هزار روستا در ايران از ميان رفته است . به اين ترتيب سالانه هزار روستا در ايران خالی از سکنه شده و اين به معنی تهی شدن بخش های توليدی اقتصاد ايران از جمعيت است .

جمعيت روستايی وقتی ساکن شهرها می شوند به مصرف کننده تبديل می شوند و همين امر سبب می شود کشاورزی و اقتصاد توليدی در ايران از ميان برود .

آخرين گزارش مرکز آمار ايران در خصوص امکانات خانه‌های روستايی ايران نشان مي‌دهد ، برخی از واحدهای مسکونی در روستاها حتی از ابتدايی ترين امکانات و تسهيلات نظيرحمام و آشپزخانه برخوردار نيستند .

بر اساس آمارهای ارائه شده از جمعيت 74 ميليون و 971 هزار نفری ايران 71 درصد شهر نشين و 29 درصد روستانشين هستند.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد رشد جمعيت روستايی در ايران طی سال های 1385 تا 1390 منفی شده است .

بر اساس اين گزارش از کل خانه‌های روستايی ايران تنها 2.80 درصد به اينترنت مجهز هستند و همين امر نشان مي‌دهد که بهره‌گيری از اينترنت در روستاهای ايران به شدت ضريب پتايينی دارد .

از سوی ديگر 93.06 درصد روستاهای ايررن از آب لوله کشی برخوردارند و ضريب برخورداری از برق به 99.51 درصد مي‌رسد .

79.11 درصد خانه های روستايی ايران از حمام برخوردارند و نرخ برخورداری از آشپزخانه در خانه‌های روستايی ايران 81.40 درصد گزارش شده است .

برخورداری از کولر و پکيج و سيستم حرارات مرکزی و سيستم فاضلاب نيز بسيار اندک است .

تنها 40.55 درصد خانه های روستايی ايران از گاز شهری برخوردارند .

بر اساس اين گزارش تحليل تعداد ورستاهای ايران و کاهش مداوم جمعيت در اين مناطق به شدت هشدار دهنده است و بسياری از کارشناسان اتخاذ تدابيری برای بهبود وضع زندگی روستاها را ضروری می دانند .

 

۲۴شهريور :واردات بی رويه و بيکاری ۳ ميليونی:واردات ۲۱٫۹ميليارد دلار کالا در ۱۵۰روز!

کلمه:با وجود انتقادات فراوان مقامات دولتی مبنی بر واردات بی رويه کالاهای غيرضرروی به کشور؛ ادامه اين روند باعث تهديد اشتغال موجود شده تا جايی که هر ۱۰۰۰ دلار واردات ۱ شغل ثابت داخلی را نابود مي‌کند.

به گزارش مهر، حل مشکل اشتغال و بيکاری و وعده رئيس جمهور مبنی بر ريشه کن کردن بيکاری تا پايان کار دولت دهم در سال آينده، راه اندازی طرح های ضربتی اشتغال از جمله زودبازده ها، مشاغل خانگي، پرداخت وام های خوداشتغالی و برنامه هايی از اين دست در حالی طی سال های اخير به اوج خود رسيده است که با وجود ادعاهای دولت مبنی بر ايجاد ميليون ها فرصت جديد شغلي؛ تعداد بيکاران در کشور همچنان در مرز ۳ ميليون نفر باقی مانده است.

هرچند بر خود اين آمار و قرار دادن تنها ۱ ساعت کار در هفته به عنوان مرز بين شاغل و بيکار نيز به شدت از سوی فعالات بازار کار مورد انتقاد است، اما وجود ۳ ميليون و ۱۰۰ هزار نفر بيکار در فصل بهار امسال نيز آمار بسيار بالايی است که نشان دهنده وجود صف های طولانی کارجويان جوان برای ورود با بازار کار است.

نماينده سابق کارفرمايان در اجلاس جهانی کار، اظهار داشت: يک زمانی ميليون ها ثبت سفارش برای واردات موبايل به ايران انجام شد، بعد دولت تعرفه ۶۰ درصدی برای آن وضع کرد؛ اما اين مسئله باعث شد تا واردات موبايل با ميلياردها تومان سود همراه شود.

 

سايه واردات مضر بر بازار کار داخلی

 

وی ادامه داد: طبق گزارشاتی که در گمرک ايران وجود دارد، ۸۰ درصد واردات به کشور در ۳ ماهه ابتدای سال جاری با ارز مرجع بوده است. حال وقتی رئيس کل بانک مرکزی از اين روند انتقاد می کنند می توانند بررسی کنند که ارز ۱۲۲۶ تومانی به چه کالاهايی داده شده است؟ آيا در راستای حمايت از توليد داخل و حفظ اشتغال بوده و يا صرفا مراتب سودجويی را برای برخی واردکنندگان فراهم آورده است؟

به گفته وي، هم اکنون تنها ۹ درصد جمعيت ۱۵ سال به بالای کشور در مشاغل مولد و رسمی فعاليت دارند و در اين بخش بيشتر نيروها دارای مشاغل واسطه گري، دلالی و خدماتی هستند.

 

۲۳ شهريور: اخراج کارگران در ۵۰ واحد توليد کننده قطعات خودرو در قزوين

ايلنا

محمد احمدی رئيس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قزوين در تشريح اين خبر به ايلنا گفت: سازندگان قطعات خودرو در استان قزوين به دليل بحران نقدينگی در وضعيت دشواری به سر مي‌برند و به همين دليل در ماه‌های اخير شاهد شدت گرفتن تعديل نيرو در ۵۰ واحد قطعه‌سازی استان قزوين هستيم.

او با بيان اينکه اغلب واحد‌های قطعه‌سازی استان قزوين در طول هفته دو الی سه روز توليد ندارند، تصريح کرد: به دنبال بحران نقدينگی در ماه‌های اخير، علاوه بر تعديل نيرو، برخی واحدهای قطعه سازی نيز به طور کامل تعطيل شده‌اند.

 

۲۳شهريور :سالانه بيش از ۱۰ هزار نفر در كشور به سل مبتلا مي‌شوند

آفتاب: كارشناس فنى اداره سل و جذام مركز مديريت بيماري‌هاى وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر سالانه به طور متوسط حدود 10 تا 11 هزار مورد ابتلا به اشكال مختلف سل در كشور گزارش مي‌شود.

دكتر شرفى در گفت‌و‌گو با ايسنا، اظهار كرد: در جريان پروژه مبارزه با بيمارى سل كه يك سال از عمر پنج‌ساله آن باقى مانده است، هفت استان از استان‌هاى كشور كه ميزان شيوع سل در آن استان‌ها بيشتر است مورد ارزيابى قرار گرفتند و در زمينه كنترل بيمارى پيشرفت‌هاى قابل توجهى در چهار سال گذشته حاصل شده است، با اين وجود به انجام اقدامات بيشترى در اين زمينه نياز است.

شرفى تصريح كرد: از زمان آغاز پروژه تاكنون اقدامات انجام شده رضايت‌بخش بوده، ولى اگر در سال آخر اجرا در همه استان‌ها، به‌ويژه خوزستان با دقت و همت بيشترى فعاليت شود، شاهد پيشرفت‌هاى سريع‌تر برنامه خواهيم بود. اين بيمارى داراى دو نوع سل ريوى اسمير مثبت و منفى و همچنين سل خارج ريوى است؛ سازمان جهانى بهداشت هر سال براى كشورها عددى از بيماران مبتلا به اشكال مختلف سل را اعلام مي‌كند كه اين سازمان در آخرين گزارش خود براى ايران اعلام كرد كه به ازاى هر 100 هزار نفر 19 نفر به بيمارى سل مبتلا هستند؛ رقمى كه در آخرين گزارش وزارت بهداشت اعلام شد نيز ابتلاى 14.2 نفر به ازاى هر 100 هزار نفر است.

كارشناس فنى اداره سل و جذام مركز مديريت بيماري‌هاى وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: هفت استانى كه براى اجراى پروژه مبارزه با بيمارى سل تعيين شدند استان‌هايى هستند كه نيمى از بيماران موجود در كشور را دارند؛ بيشترين ميزان بيماران مبتلا به سل از نوع اسمير مثبت 2500 تا 2600 نفر هستند كه قابليت انتقال اين بيمارى را از طريق سرفه دارند و سرفه بيش از دو هفته، شاخص‌ترين علامت اين بيمارى است.

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©