Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۷ مهر ۱۳۹۱ برابر با  ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۷ مهر ۱۳۹۱  برابر با ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۲
ایران در آئینه آمار(۱۱۳)

ایران در آئینه آمار(۱۱۳)

۳ مهر ۱۳۹۱ـ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

وزارت بهداشت ايران: بيش از دو ميليون معتاد دائمی داريم

احتمال بيکار شدن ۴۰۰ کارگر کارخانه بنيان ديزل تبريز

رشد ۲۶ درصدي اجاره و ۳۱ درصدي قيمت آپارتمان

رئيس مرکز آمار ايران: جمعيت کشور بيش از ۷۵ ميليون نفر است

فروش نفت ايران به يک ميليون بشکه در روز کاهش يافته

ايران مقام سوم خودکشی در بين کشورهای اسلامی »

ارجاع ۴۸ هزار نزاع به پزشکی قانونی استان تهران در پنج ماه!

افزايش ۴ درصدی طلاق و کاهش ۲ درصدی ازدواج در سالی که گذشت

۸۰۰ ميليارد تومان كسری بودجه بيمارستانها

۷۵ درصد از كارگران واحدهای قطعهسازی خراسان در معرض اخراج

بدهی دولت به بانک ها در دوره احمدی نژاد ۲ برابر شده است

رشد روز افزون حاشيه نشينی در کرمان/ خانه هايی که ۲۴ ساعته ساخته می شوند

۱۲ ميليون و ۳۰۰ هزار دانشآموز در کشور/ پسرها ۵۱ درصد، دخترها ۴۹ درصد

بودجه درمانی اعتياد کشور از يک چهارم قرارداد يک فوتباليست کمتر است

به ازای هر يک زن خياباني، ۷ مرد خيابانی وجود دارد

 

 

۳مهر : وزارت بهداشت ايران: بيش از دو ميليون معتاد دائمی داريم

بى بى سى:غلامعباس ناصحي، مدير کل سلامت روان وزارت بهداشت ايران گفت که بر اساس آخرين آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، تعداد معتادان ايران که مصرف روزانه مواد مخدر دارند، دو ميليون تا دو ميليون و دويست هزار نفر است.

آقای ناصحی روز دوشنبه سوم مهر ماه (۲۴ سپتامبر) به خبرگزاری فارس گفت که اين آمار مربوط به معتادان وابسته و دائمی است که روزانه مواد مخدر مصرف می کنند.

به گفته اين مقام بهداشتي، وزارت بهداشت ايران "آمار مصرف کنندگان تفننی مواد مخدر ندارد."

به اساس گزارش فارس تا پيش از اين ستاد مبارزه با مواد مخدر، تعداد معتادان دائمی ايران را يک ميليون و دويست هزار نفر و مصرف کنندگان تفننی مواد را ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرده بود.

اين آمار مربوط به سال ۱۳۸۶خورشيدی يعنی ۵ سال پيش است.

 

 

۳مهر: احتمال بيکار شدن ۴۰۰ کارگر کارخانه بنيان ديزل تبريز

ايلنا

نماينده تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس نهم، نسبت به تعطيلی کارخانه بنيان ديزل تبريز، نخستين سازنده موتورهای ديزلی در کشور هشدار داد.

محمد اسماعيل سعيدی در اين زمينه به خبرنگار ايلنا گفت: متاسفانه مشکلات بخش صنعت و اقتصاد تبريز به کارخانه بنيان ديزل محدود نميشود و بسياری ديگر از واحدهای توليدی و صنعتی کشور نيز با مشکلات عديدهای در زمينه توليد و فعاليت صنعتی دست به گريبان هستند.

وی افزود: بزرگترين مشکل امروز واحدهای صنعتی و توليدی تبريز و ديگر نقاط کشور، عدم وجود نقدينگی و همچنين عدم دسترسی مناسب به تسهيلات بانکی است که باعث ميشود توان جبران هزينههای توليد صنعتی را نداشته باشند.

سعيدی با ابراز نگرانی از احتمال بيکار شدن ۴۰۰ کارگر در کارخانه بنيان ديزل تبريز گفت: تعطيلی کارخانه بنيان ديزل، باعث بروز تبعات اجتماعی و اقتصادی منفی ميشود و بايد از اين اتفاق جلوگيری کرد که در اين زمينه کميسيون صنايع و معادن مجلس شورای اسلامی بايد پيگيريهای لازم را انجام دهد.

 

 

۳مهر: رشد ۲۶ درصدي‌ اجاره‌ و ۳۱ درصدي‌ قيمت‌ آپارتمان

فارس: مرکز آمار ايران از رشد 26.5 درصدی اجاره بها و 31.2 درصدی قيمت آپارتمان در شهر تهران در فصل بهار امسال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.

 

* رشد 35درصدی قيمت زمين در تهران

 

بر اساس اين گزارش، متوسط قيمت خريد و فروش هر مترمربع زمين يا زمين ساختمان های مسکونی کلنگی معامله شده از طريق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 22444 هزار ريال بوده است که نسبت به فصل قبل 2درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 35.5 درصد افزايش داشته است.

در ميان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بيش ترين متوسط قيمت يک مترمربع زمين يا زمين ساختمان های مسکونی کلنگی معامله شده در حدود 37019 هزار ريال در منطقه 3 و کمترين آن در حدود 10142 هزار ريال در منطقه 20 بوده است.

تغييرات قيمت هر مترمربع زمين يا زمين ساختمان های مسکونی کلنگی در معاملات انجام شده بين حداقل 2000 هزار ريال در منطقه 20 و حداکثر 109983 هزار ريال در منطقه 3 بوده است.

 

* آپارتمان متری 4.5 ميليون تومانی در تهران

 

متوسط قيمت خريد و فروش هر مترمربع زيربنای مسکونی معامله شده از طريق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران 25303 هزار ريال بوده است که نسبت به فصل قبل 11.9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 31.2 درصد افزايش داشته است.

در ميان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بيش ترين متوسط قيمت يک مترمربع زيربنای مسکونی معامله شده در حدود 45052 هزار ريال در منطقه 1 و کمترين آن در حدود 12766 هزار ريال در منطقه 18 بوده است.

تغييرات قيمت هر مترمربع زيربنای مسکونی در معاملات انجام شده بين حداقل 2200 هزار ريال در منطقه 20 و حداکثر 126667 هزار ريال در منطقه 2 بوده است.

 

* اجاره بها در تهران 26 درصد گران شد

 

متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد وديعه پرداختی بابت اجاره يک مترمربع زيربنای مسکونی معامله شده از طريق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران 134982 ريال بوده است که نسبت به فصل قبل 5.9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 26.5 درصد افزايش داشته است.

در ميان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بيش ترين متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد وديعه پرداختی بابت اجاره يک مترمربع زيربنای مسکونی معامله شده، 191965 ريال در منطقه 1 و کمترين آن 65610 ريال در منطقه 19 بوده است.

تغييرات اجاره ماهانه به علاوه سه درصد وديعه پرداختی برای هر مترمربع زيربنای مسکونی در معاملات انجام شده بين حداقل 9286 ريال در منطقه 18 و حداکثر 559538 ريال در منطقه 1 بوده است.

۳مهر : رئيس مرکز آمار ايران: جمعيت کشور بيش از ۷۵ ميليون نفر است

صدای آلمان

عادل آذر، رئيس مرکز آمار ايران اعلام کرد براساس سرشماری سال ۱۳۹۰ آمار جمعيت کل کشور ۷۵ ميليون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر است.

او گفت جمعيت کشور از زمان سرشماری سال ۱۳۵۵ تا سال ۱۳۹۰ از ۳۳ ميليون به ۷۵ ميليون نفر رسيده است.

به گزارش ايسنا، خبرگزاری دانشجويان ايران، عادل آذر که در جلسه علنی روز يکشنبه (۲ مهر/۲۳ سپتامبر) صحبت ميکرد در ادامه گفت ۷۱ درصد جمعيت ايران در شهرها و ۲۹ درصد در روستاها زندگی ميکنند و اميد زندگی در مردان ۷۲ و در زنان ۶/ ۷۴ سال است.

رئيس مرکز آمار ايران در باره کاهش بعد جمعيت نيز گفت در سال ۵۵ خانوارها به طور متوسط سه فرزند داشتند، اما در سال ۱۳۹۰ شمار فرزندان هرخانوار به ۵/ ۱ نفر رسيده است.

 

۲مهر : باهنر: فروش نفت ايران به يک ميليون بشکه در روز کاهش يافته

مردمک : نائب رئيس مجلس با اعلام اينکه ميزان فروش نفت «عادی نيست» و به يک ميليون بشکه در روز کاهش يافته، پيشبينی کرده است که نرخ تورم تا پايان امسال به ۴۰ درصد برسد.

از آغاز تحريم نفت ايران، اين اولين بار است که يک مقام حکومت ايران کاهش فروش نفت ايران را تائيد کرده است.

او همچنين تصريح کرده است که فروش نفت ايران در دو ماه تير و مرداد، حدود هشتصد هزار بشکه در روز بود و متوسط فروش نيز، در پنج ماه اول امسال حدود يک ميليون بشکه بوده است.

اين مقام جمهوری اسلامی در حالی از کاهش فروش نفت ايران خبر داده که وزارت خزانه داری آمريکا به تازگی اعلام کرده که تحريمهای اقتصادي، صادرات نفتی ايران را از ۴. ۲ ميليون بشکه به يک ميليون بشکه در روز کاهش داده است.

ديويد کوهن، معاون امور تروريسم و اطلاعات مالی وزارت خزانهداری آمريکا گفته است اين کاهش صادرات، درآمد ماهانه نفت ايران را پنج ميليارد دلار کاهش داده و آمريکا برای توقف برنامه اتمی ايران اين راه را ادامه خواهد داد.

از طرف ديگر، آقای باهنر در سخنان خود گفته است، از آنجايی که بودجه ايران وابسته به نفت است، دولت به دنبال کاهش درآمدهايش بودجه عمرانی را کم کرده و به ۶۰ درصد رسانده است.

نائب رئيس مجلس همچنين گفته است که در حال حاضر تورم نقطه به نقطه به ۴. ۲۷ درصد رسيده و با افزايش رشد نقدينگي، تا پايان امسال تورم در ايران به ۴۰ درصد خواهد رسيد.

پيشتر نيز احمد توکلی گفته بود ارزش پول ملی ايران تنها در دو ماه گذشته گفته بود ۵۰ درصد کاهش يافته است و اين اتفاق پس از آن رخ داد که نرخ دلار دو هفته پيش به بيش از ۲۶۰۰ تومان رسيد.

باهنر: با طرح يارانه ارزی به شدت مخالفيم

نائب رئيس مجلس در بخش ديگری از سخنان خود گفته است که به شدت مخالف طرح يارانه ارزی است و مجلس بايد مواظبت کند تا جلوی اعمال غير معمول و خلاف قانون دولت را بگيرد.

بر اساس اين طرح که وزير صنعت، معدن و تجارت نيز وجود آن را تائيد کرده اما هنوز دولت برای اجرا بر سر آن به جمعبندی نهايی نرسيده، مبلغ يارانه نقدی با آزادسازی نرخ ارز و محل مابهالتفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد است.

مهدی غضنفری گفته است که که اين يک «اقتصاديسياسی» است و در پی آن ۹۰ هزار تومان به يارانه هر ايرانی افزوده خواهد شد و ماهيانه حدود ۱۴۰ هزار تومان دريافت خواهد کرد.

در واکنش به اين خبر، الياس نادران، عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس نيز اين طرح را بر خلاف قانون دانسته و «خيانت» به اقتصاد ملی ناميده و گفته است که در پی آن نقدينگی در ايران چهار برابر خواهد شد.

روز شنبه نيز احمد توکلي، نماينده اقتصاددان تهران گفت که دولت تلاش ميکند برای سياسی کاری انتخاباتی با گران کردن ارز مابهالتفاوت پول به دست آمده را بين مردم توزيع کند که عملی شدن اين طرح دارای تبعات زيادی است.

 

۲مهر: « ايران مقام سوم خودکشی در بين کشورهای اسلامی »

ايلنا: يک روانشناس در رابطه با آمار خودکشی کشور گفت: در بين کشورهای اسلامي، ايران سومين کشور پس از سودان و تونس در خوکشی است.

مجيد ابهری در گفتوگو با خبرنگار ايلنا در رابطه با بروز آسيب خودکشی در کشور گفت: خودکشی يک ناهنجار اجتماعی است که با کمال تاسف در سالهای اخير يک روند صعودی داشته است.

اين آسيبشناس ادامه داد: خودکشی از نظر اخلاقی و اجتماعی و همچنين از نظر شرعی يک رفتار نامناسب و آسيب محسوب ميشود که اين رفتار ناهنجار آثار نامطلوبی در جامعه برجای ميگذارد.

وی افزود: علل ديگر بروز خودکشی در بين افراد به طور کلی شامل ضربات ناشی از اعتياد، مصرف مواد مخدر، مواد محرک و روان گردان و هم چنين الکل است.

اين آسيبشناس در رابطه با نقش خانواده در بروز خودکشی خاطر نشان کرد: ۷۵ درصد از کسانی که خودکشی ميکنند در دوران کودکی و نوجوانی در خانوادههای متلاشی و متشنج بودهاند يا پدر و يا مادر اين افراد زندانی يا سابقه اعتياد داشتهاند.

ابهری در رابطه با آمار دقيق خودکشی در کشور تصريح کرد: به دليل فقدان اطلاعات دقيق از آسيبهای اجتماعی و عدم اطلاع رسانی خانوادهها از خودکشی بستگانشان در اين زمينه آمار دقيقی در اختيار نداريم ولی با توجه به آمارهايی که وجود دارد، خودکشی در تهران افزايش پيدا کرده است.

اين رفتارشناس ضمن اشاره به تزلزل اراده افراد در هنگام خودکشی گفت: در يک گزارش ميدانی از افراد نجات يافته به اين نتيجه رسيدهايم که بالغ بر ۹۷ درصد اين افراد به محض خودکشی پشيمان شدهاند که همين امر باعث شده است که خودکشی ناموفق باشد.

ابهری در قياس خودکشی بين زنان و مردان تصريح کرد: احساس پشيمانی از خودکشی در زنان بيشتر از مردان است که همين امر موجب شده است که ميزان خودکشی ناموفق در بين زنان، سه برابر مردان باشد.

اين روانشناس در رابطه با انگيزه مردان از خودکشی خاطر نشان کرد: شکست مالي، خيانت و اعتياد از علل اصلی خودکشی در بين مردان است که در بسياری از موارد اين اقدام را بدون سر و صدا و جلب توجه اطرافيان انجام ميدهند که باعث ميشود خودکشی موفق در بين مردان سه برابر زنان باشد.

وی در رابطه با علت اصلی افزايش خودکشی در کشور افزود: تجمل گرايي، زندگی ماشيني، رقابتهای ناسالم مالي، دوری از ارزشهای اخلاقی و باورهای دينی موجب افزايش آمار خودکشی در کشور شده است.

ابهری ضمن اشاره به آمار خودکشی در کشور تصريح کرد: تهران، استانهای غربی کشور همچون ايلام، خوزستان و گيلان بيشترين آمار خودکشی در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: البته علاوه بر علل رفتاری در خودکشي، وضعيت شهري، کمبود امکانات تفريحی و رفاهی صنعت و روابط اجتماعی و عاطفی و به ويژه سنتهای غلط عشيرهای باعث افزايش خودکشی در بين زنان استانهای غربی در قالب خودسوزی شده است.

اين روانشناس در رابطه با آمار خودکشی درساير شهرستانها گفت: خراسان رضوی و زنجان کمترين آمار خودکشی را به خود اختصاص دادهاند که دليل اين امر، بافتهای مذهبی و فرهنگی حاکم در اين شهرها است.

وی ضمن اشاره به آمار خودکشی در دنيا خاطرنشان کرد: خوشبختانه در مقايسه با کشورهای پيشرفته ميزان خودکشی در کشور پايين است ولی متاسفانه در بين کشورهای اسلامي، ايران سومين کشور پس از سودان و تونس در خودکشی است.

 

۲مهر : ارجاع ۴۸ هزار نزاع به پزشکی قانونی استان تهران در پنج ماه!

 

ايلنا: در پنج ماهه نخست امسال ۴۸ هزار و ۴۶ نفر به دليل نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کردند، درحالی که اين رقم در مدت مشابه سال قبل ۴۸ هزار و ۵۳۹ نفر بود.

به گزارش ايلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بينالملل سازمان پزشکی قانونی کشور، ميزان مراجعات نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان در پنج ماهه نخست سال جاری در مقايسه با مدت مشابه سال قبل حدود يک درصد کاهش يافت.

از کل مراجعات نزاع در پنج ماهه امسال ۳۱هزار و ۸۴۹ نفر مرد و ۱۶ هزار و ۱۹۷ نفر زن بودند که تعداد مراجعين مرد در مقايسه با مدت مشابه سال قبل نيم و تعداد زنان دو درصد کاهش يافته است.

بر اساس اين آمار در پنج ماهه نخست امسال بيشترين ميزان مراجعات نزاع با ۱۱ هزار و نه نفر مربوط به تيرماه بوده و پس از آن بيشترين مراجعات نزاع با ۱۰ هزار و ۱۲۷ نفر و ۱۰ هزار و ۹۸ نفر به ترتيب در مرداد و خرداد ثبت شده است.

در پنج ماهه امسال نيز کمترين مراجعات نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران با هفت هزار و ۴۲۹ نفر در فروردين ماه گزارش شده است. در ارديبهشت امسال نيز نه هزار و ۳۸۳ نفر به دليل نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کردند.

يادآور ميشود ميزان مراجعات نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران در تير و مرداد امسال نسبت به سال گذشته به ترتيب، ۹. ۲ و ۴. ۲ درصد افزايش يافتهاست. نکته قابل توجه اينکه در تير امسال مراجعه زنان به مراکز پزشکی قانونی تهران به دليل نزاع نسبت به سال قبل ۱۴. ۶ درصد افزايش داشته و از سه هزار و ۲۹۹ نفر در تير سال گذشته به سه هزار و ۷۸۱ نفر در تيرماه امسال رسيده است.

 

۲ مهر: افزايش ۴ درصدی طلاق و کاهش ۲ درصدی ازدواج در سالی که گذشت

ايلنا: معاون امور اسناد هويتی سازمان ثبت احوال گفت: در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹، واقعه طلاق ۴/۱ درصد رشد داشته است در حالی كه واقعه ازدواج ۱/۹کاهش داشته است.

 

محسن کرمی در گفتگو با ايلنا، درباره ثبت وقايع ازدواج و طلاق در سال ۹۰ نيز اظهار کرد: در سال گذشته ۸۷۴ هزار و ۷۹۲ واقعه ازدواج و ۱۴۲ هزار و ۸۴۱ واقعه طلاق به ثبت رسيده است.

وی ادامه داد: استانهای خراسان شمالي، زنجان، اردبيل و کردستان بالاتر از نرخ متوسط کشوری و استانهای تهران البرز، سمنان و اصفهان پايينتر از نرخ متوسط کشوری وقايع ازدواج ثبت شده است.

به گفته كرمی بيشترين ازدواج در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله ويژه مردان و ۱۵ تا ۱۹ ساله ويژه زنان به ثبت رسيده است، در واقع از مجموع ازدواجهای ثبت شده ۱۶۰ هزار و ۱۸۰ واقعه متعلق به اين گروه سنی به ثبت رسيده است که ۱۸/۳ درصد ازدواجهای سال گذشته را به خود اختصاص داد.

معاون امور اسناد هويتی سازمان ثبت احوال از کاهش ثبت وقايع ازدواج در سال گذشته خبرداد و گفت: نرخ کاهش ازدواج در سال ۹۰ در مقايسه با سال گذشته ۱/۹کاهش داشته است در حالی واقعه طلاق ۴/۱ درصد رشد داشته است.

وی افزود: همچنين سال گذشته در زمينه طلاق استانهای البرز، تهران، خراسان رضوي، کرمانشاه، قم با بالاتر از نرخ متوسط کشوری در راس ساير استانها بودهاند که به ترتيب ۲/۹، ۲/۷، ۲/۴، ۲/۳، ۲/۲دهم در هزار است و کمترين نرخ طلاق نيز در استانهای سيستان و بلوچستان، ايلام، چهارمحال بختياري، خراسان جنوبی و يزد است.

معاون امور اسناد هويتی سازمان ثبت احوال ادامه داد: ۴۴ درصد طلاقهای صورت گرفته در سال ۹۰ تا قبل از ۴ سال اول زندگی صورت گرفته است که در واقع بر اساس آمارهای موجود ميتوان گفت: با افزايش طول مدت ازدواج سن طلاق کاهش مييابد. اگر مقداری کمی زوجين تحمل کنند قطعا طلاق کمتری به ثبت ميرسد.

كرمی تصريح کرد: به دنبال آن هستيم تا در زمان ثبت طلاق سطح تحصيلات افراد نيز به صورت دقيق ثبت شود تا آماری نيز در اين زمينه داشته باشيم.

 

۲ مهر : ۸۰۰ ميليارد تومان كسری بودجه بيمارستانها

سلامت نيوز : افزايش قيمت تجهيزات و تعرفههای غيرواقعي، 800 ميليارد کسری را روی دست بيمارستانها گذاشت تا سيد«حسن اماميرضوی» معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از حال وخيم بيمارستانهای كشور خبر دهد. از اعتبار 6 هزارميليارد تومانی مصوب مجلس برای حوزه سلامت هم خبری نيست. حال وخيم بيمارستانها، رضوی را نسبت اجرای برنامه پزشك خانواده _حتی اگر اين اعتبار هم واريز شود_ دچار ترديد كرده است. با اطمينان گفته بود كه دولت نميتواند 6هزارميليارد تومان بودجه مصوب نظام سلامت را ندهد، چون اين اعتبار در قانون بودجه ديده شده است. اما او امروز آب پاكی را روی دست ميريزد و ميگويد:«مجلس جز تشكيل پرونده و شكايت به قوهقضائيه كار ديگری از دستش برای مطالبات نظام سلامت كشور برنميآيد.» شهرياری اعتقاد دارد كه سلامت و نظام سلامت كشور هرگز برای دولت اهميت نداشته و همواره در رديف 11و 12 تصميمگيريهای دولت قرار داشته است. به گفته او تاكنون چند پرونده شكايت از دولت، از سوی مجلس به قوهقضائيه رفتهاست.

به گزارش سلامت نيوز به نقل از تهران امروز ؛ «حسين امامی رضوی»، معاون وزير بهداشت،درمان و آموزش پزشكی هم در دو روز گذشته تمام وقت خود را صرف دادن خبرهای ويژه به مطبوعات كردهاست. اوميگويد:« افزايش قيمت تجهيزات پزشکی و پايين بودن تعرفهها، بيمارستانها را علاوه بر بدهی معوقه ۱۵۰۰ ميليارد تومانی بيمهها، امسال با حدود ۸۰۰ ميليارد تومان کسری مواجه کرده كه مهمترين آسيب آن، افت کيفيت خدمات درمانی در بيمارستانهاست

به گفته رضوي، افزايش هزينههای بيمارستانها به مراتب بيشتر از افزايش 20درصدی تعرفههای پزشکی است و افزايش قيمت تجهيزات پزشکی و حتی اقلام مصرفی نيز به مراتب بيش از اين ميزان است، ضمن اينکه بيمهها همين تعرفههای غير واقعی را هم با تأخير 5 تا 6 ماهه پرداخت ميکنند.

رضوی ميگويد:«بيمههای پايه به تعهدات قانونی خود به موقع عمل نميکنند. همين الان بيمههای پايه در مجموع حدود 1500 ميليارد تومان به بيمارستانهای کشور بدهی معوقه دارند و سيستم بيمارستانی کشور تحمل اين حجم کمبود منابع مالی را ندارد.

به گفته رضوی بعد از تصويب اين اعتبار در مجلس بود که وزير بهداشت تعهد کرد، با استفاده از اين بودجه با اجرای برنامه پزشک خانواده، مردم ديگر هيچ هزينهای برای درمان نپردازند و قرار بود مردم «فرانشيز» را نپردازند اما الان وضعيت متفاوت شده است يعنی افزايش هزينهها نسبت به افزايش تعرفهها فاصله معنادار پيدا کرده است و حالا با اين وضع و مشکلات مالی اجرای هر دو تکليف حتی اگر 6 هزار ميليارد تومان را هم می دادند، امکانپذير نيست. رضوی ميگويد:« اگر اين وضع ادامه پيدا کند فقط از محل تفاوت افزايش هزينهها نسبت به افزايش تعرفههای پزشکی امسال بيمارستانهای دولتی 700 تا 800 ميليارد تومان کسری ميآورند و البته معوقه 1500 ميليارد تومانی بيمهها و افزايش بالای هزينه تجهيزات پزشکی هم مزيد بر اين مشکلات است».

 

 

۱ مهر: ۷۵ درصد از كارگران واحدهای قطعهسازی خراسان در معرض اخراج

ايلنا

علی اکبر دهقاننژاد رئيس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان خراسان رضوی: با بالا رفتن مستمر ارزش دلار و نزول ارزش پول ملي، توليديها داخل کشور با مشکل تهيه مواد اوليه رو به رو شدهاند و در اين بين بيشترين فشار بر روی واحدهای توليدی قطعه سازی است.

رئيس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان خراسان رضوی با اشاره به موقت بودن قرار داد ۷۵ درصد از کارگران واحدهای قطعه سازی اين استان، بيشترين مشکلات ايجاد شده را برای اين كارگران دانست و گفت: مشکلات واحدهای قطعه سازی باعث شده است بسياری از کارگران قرارداد موقت اين واحدها کار خود را از دست بدهند.

 

۱مهر : بدهی دولت به بانک ها در دوره احمدی نژاد ۲ برابر شده است

بدهی دولت و شرکتهای دولتی به کل شبکه بانکی یعنی هم بانکمرکزی و هم بانکها تا پایان شهریور سال ۹۰ به ۵۶ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سال هشتاد و شش دقیقا صددرصد رشد کرده و به معنای دیگر دو برابر شده است. براساس آخرین آمار بانکمرکزی بدهی دولت و شرکتهای دولتی روی هم بالغ بر پنجاه و شش هزارمیلیاردتومان میشود. این رقم در پایان سال هشتاد و شش حدود بیست و هشت هزارمیلیاردتومان بود که حالا دو برابر شده است. قسمت اعظم بدهی دولتیها مربوط به خود دولت است و بدهی شرکتهای دولتی به شبکه بانکی قابل مقایسه با دولت نیست. بدهی دولت به شبکه بانکی، بانکمرکزی و بانک ها، در شهریور سال نود حدود ۴۷/۶ هزارمیلیارد تومان بود در حالی که بدهی شرکتهای دولتی به این بخش ۸/۴هزارمیلیاردتومان ذکر شده است. به نوشته شرق دولت تا پایان نیمه نخست سال گذشته ۱۶/۱هزارمیلیاردتومان به بانکمرکزی بدهکار بوده و بدهیاش به بانکها در این مدت ۳۱/۴ هزارمیلیارد تومان ذکر شده که این بدهی تقریبا دو برابر بدهی به بانک مرکزی است.

 

۳۱شهريور: رشد روز افزون حاشيه نشينی در کرمان/ خانه هايی که ۲۴ ساعته ساخته می شوند

آفتاب: رشد 100 درصدی حاشيه نشينی در کلانشهر کرمان در حالی ادامه دارد و خانه های آلونگی همچون قارچ سر از زمين برمی دارند که خشکسالي، زمين خواری و خدمات رسانی غير قانونی در رديف اول متهمان اين پديده هستند.

به گزارش مهر، مطابق آخرين سرشماری صورت گرفته در استان کرمان اين استان سه ميليون نفر جمعيت دارند که تقريبا يک ميليون نفر آن در کلانشهر کرمان زندگی می کنند و هر روز نيز بر تعداد اين افراد اضافه می شود اما نکته نگران کننده اين است که رشد جمعيت در مناطق مسکونی غير مجاز و يا همان حاشيته نشينی در کرمان از رشد افسار گسيخته ای برخوردار است که عليرغم تمام تلاشهای صورت گرفته مهار آن به رويايی برای مسئولان اين شهر تبديل شده است و از حاشيه نشينی به عنوان يکی از مهمترين تهديدهای شهر کرمان ياد می شود.

 

طبق آماری که از سوی شهرداری کرمان اعلام شده است اين کلانشهر در سال 81 دارای 15 هزار حاشيه نشين بوده است که اين آمار در سال 87 به 100 هزار نفر رسيده است و هم اکنون جمعيت اين افراد افزايش يافته و اين روند رشد همچنان ادامه دارد.

وضعيت حاشيه نشينی در کرمان به حدی نگران کننده است که عليرغم تلاشهای صورت گرفته برای مهار اين امر ساخت خانه های 24 ساعته در برخی مناطق ادامه دارد و هر روز شاهد سر از خاک برداشتن خانه های جديد در حاشيه شهر هستيم که بيشتر اين خانه ها به آلونک می مانند تا خانه ای برای سکونت.

 

رشد افقی کرمان ادامه دارد/ شهری که چاق می شود

 

طبق آمار موجود هم اکنون در هر هکتار شهر کرمان 50 نفر زندگی می کنند در حاليکه اين آمار بايد طبق استانداردهای موجود 400 نفر در هر هکتار باشد اين امر نه تنها نشان دهنده گسترش بی رويه کرمان است بلکه موجب افزايش بيش از پيش هزينه های خدمات شهری شده است و در نهايت بر کيفيت اين خدمات نيز تاثير گذاشته است.

از سوی ديگر اين گستردگی که همراه با رها کردن بافت فرسوده در شهر کرمان بوده است موجب نازيبا شدن کرمان در بافت فرسوده نيز شده است.

وی گفت: جمعيت شهر کرمان افزايش يافته است اما اکثر اين افزايش در مناطق حاشيه ای بوده است که نگران کننده است.

 

۳۱شهريور: ۱۲ ميليون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در کشور/ پسرها ۵۱ درصد، دخترها ۴۹ درصد

فارس

يوسف نوري، رئيس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: هنوز تمام آمار دانش‌آموران وارد سامانه اينترنتی ثبت‌نام نشده است اما ثبت‌نام تمام دانش‌آموزان به پايان رسيده و تعداد دانش‌آموزان کشور 12 ميليون و 300 هزار نفر است.

وی به جزئيات آمار دانش‌آموزان اشاره کرد و ادامه داد: 6 ميليون و 700 هزار دانش‌آموزان ابتدايی داريم که از اين تعداد حدود يک ميليون و 250 هزار دانش‌آموز در پايه اول ابتدايی درس مي‌خوانند و يک ميليون و 80 دانش‌آموز نيز در پايه ششم ابتدايی تحصيل خواهند کرد.

نوری درباره تعداد دانش‌آموزان ساير پايه‌های تحصيلی نيز گفت: امسال 2 ميليون و 200 هزار دانش‌آموز در مقطع راهنمايی و 3 ميليون و 300 هزار دانش‌آموز در مقطع متوسطه تحصيل مي‌کنند.

وی با بيان اينکه در مجموع تعداد دانش‌آموزان پسر کمی بيشتر از دانش‌آموزان دختر است، اضافه کرد: دانش‌آموزان دختر 49 درصد و دانش‌آموزان پسر، 51 درصد آمار دانش‌آموزان را به خود اختصاص دادند.

رئيس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درباره دانش‌آموزان مدارس غيردولتی نيز گفت: هنوز آمار تمام اين دانش‌آموزان وارد سامانه اينترنتی ثبت‌نام نشده است اما تعداد اين دانش‌آموزان حدود 950 هزار نفر است.

 

۳۱شهريور: بودجه درمانی اعتياد کشور از يک چهارم قرارداد يک فوتباليست کمتر است

ايلنا: معاون امور پيشگيری سازمان بهزيستی کل کشور می گويد: ۶ ماه از سال گذشته اما هنوز يک شاهی هم از ۱ ميليارد و ۳۰۰ ميليون تومانی که برای درمان اعتياد در سطح کشور تخصيص داده شده دريافت نکرديم. بودجه ای که يک چهارم قرارداد يک فوتباليست هم نيست.

چندی پيش به مراسم افتتاح دو کمپ درمان اعتياد حاضر رفته بودم. اين دو کمپ با توجه به تعداد بالای معتادان حاشيه تهران، در شهر ورامين احداث شده است.

در سالهای اخير متاسفانه بر اساس آمارهای ارائه شده از سازمان بهزيستی کل کشور نرخ اعتياد در زنان کشور افزايش يافته است تا جايی که مسئولان سازمان بهزيستی را مجاب کرده است يکی از اين دو مرکز درمان اعتياد را به زنانی اختصاص بدهند که در دام اعتياد گرفتار شده‌اند.

اين تازه اول مشکلات اعتياد زنان است، چرا که بنابر ادعای معاون امور پيشگيری سازمان بهزيستی تنها ۱۳ کمپ ترک اعتياد ويژه زنان در سراسر کشور وجود دارد که علت اين کمبود‌ها متاسفانه نقص‌های فرهنگی در جامعه است که زنان معتاد را مجبور مي‌کند که برای درمان به اين مراکز مراجعه نکنند مگر در صورت دستگيری.

طالبی مي‌گويد: متاسفانه قشر جوان ما به سمت مواد محرک همچون شيشه مي‌روند که همين امر موجب شده است درصد تخريب مصرف کننده به مراتب بالا‌تر برود که توهم و روان پريشی از علايم مصرف اين مواد مخرب است و معتقد است که: معتاد بيش از نياز به خدمات پزشکی و روان پزشکی به خدمات مددکارانه نياز دارند چرا که در جامعه ما تعريفی مناسبی از معتاد وجود ندارند به همين علت هيچ کس حتی خانواده‌ها از اين بيماران حمايت نمي‌کند که در نتيجه فرد تحت درمان پس از بهبودی و خروج از کمپ در برزخ بي‌پناهی فرو مي‌رود و ناچار به کف خيابان باز مي‌گردد و دوباره قصه از نو آغاز می شود.

 

 

۳۱شهريور: به ازای هر يک زن خياباني، ۷ مرد خيابانی وجود دارد

سلامت نيوز

 

چندی قبل دکتر مجيد ابهری رفتار‌شناس و عضو هيات علمی دانشگاه شهيد بهشتي، در مصاحبه با رسانه‌های گروهی گفت به ازای هر يک زن خياباني، 7 مرد خيابانی وجود دارد و اگر کارشناسان فکری برای اين موضوع نکنند، به زودی با بحران‌های اجتماعی جدي‌تری روبرو خواهيم شد. به گفته او هر چند نيروی انتظامی در قالب طرح‌های امنيت اخلاقی با اين موارد برخورد مي‌کند اما مردان خيابانی اين روزها در بيشتر خيابان‌ها ديده مي‌شوند و برای زنان و دختران مزاحمت ايجاد مي‌کنند و اين در حالی است که 76 درصد مردان خيابانی متاهل هستند و هر مرد خيابانی در طول روز به‌طور ميانگين يکصد‌بار برای زنان نجيبی که هرگز سوار اتومبيل آنها نمي‌شوند، بوق مي‌زند! اين جامعه‌شناس يادآور‌ شده بود: «اگر هنوز زنان خيابانی به عنوان يک ناهنجاری اجتماعی در جامعه ما غيرقابل انکار است، اين بستر اجتماعی است که باعث تولد و رشد اين ناهنجاری و ضدارزش‌ شده است.» به گفته دکتر ابهري، مردان متاهلی که به ارزش‌های اخلاقی خانواده و جامعه پايبند نيستند، به مردان خيابانی تبديل مي‌شوند؛ در حالی كه جوانان مجرد جامعه ايراني، ‌بار اين پديده را به دوش مي‌کشند.

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©