Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ برابر با  ۲۳ اکتبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱  برابر با ۲۳ اکتبر ۲۰۱۲
ایران در آئینه آمار(۱۱۶)

ایران در آئینه آمار(۱۱۶)

اول آبان  ۱۳۹۱ـ۲۲ اکتبر ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

رئيس مرکز آمار ايران: نرخ تورم محرمانه است

اخراج و بيکاری کارگران دريايی شرکت ملی نفت کش ايران و کارخانه شکوهيه

افزايش ابتلای زنان به ايدز / ۷۰ هزار مورد ناشناخته ايدز در کشور

وفور پورشه در خيابان‌ها، کمبود دارو در داروخانه‌ها »

اخراج ۱۰۰ کارگر کشتيرانی طی يك سال گذشته بدون برخورداری از بيمه بيکاری

ميزان فقر مطلق در ايران بين ۲۵ تا ۳۲درصد است/ هر سال ۲ درصد به جمعيت فقير کشور افزوده می شود

کاهش درآمد سالانه نفتی ايران از ۱۰۰ ميليارد دلار به ۳۰ ميليارد دلار

بعلت تبعيض روزی ۴۰ پرستار از ايران ميروند/«يک کشورهمسايه» خواستار استخدام ۳۰هزار پرستار ايرانی شد

افزايش شمار گرسنگان در ايران

بيش از ۴هزار نفر در ۳ ماهه اول امسال دچار حوادث ناشی از کار شدند

نرخ واقعی تورم بالای ۵۰ درصد است

صادرات آمريکا به ايران بيش از ۳۰ درصد افزايش يافته است

سقوط ۷/۵ درصد از ايراني‌ها به زير خط فقر با پرداخت هزينه‌های درمانی

افزايش ۲۰۰ درصدی قيمت مصالح ساختمانی پروژه های عمرانی را تعطيل کرد

 

۱آبان :رئيس مرکز آمار ايران: نرخ تورم محرمانه است

ايلنا:رئيس مرکز آمار ايران گزارش های نرخ تورم کشور را محرمانه اعلام کرد.

عادل آذر که در حاشيه همايش بزرگداشت روز ملی آمار و برنامه ريزی در جمع خبرنگاران سخن می گفت، در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از وی در خصوص نرخ تورم شش ماهه نخست سال جاری پرسيد،گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آمار، نرخ تورمی که توسط اين مرکز تهيه شود، محرمانه است و ما آن را به مديران کشور و تصميم گيران ارائه می کنيم و در صورتی که آنها لازم بدانند، آن را منتشر می کنند.

رييس مرکز آمار همچنين نرخ بيکاری تابستان امسال را با حدود يک درصد کاهش در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، ۱۲٫۹ اعلام کرد و گفت: بر اساس اطلاعات و گزارش هايی که تاکنون جمع آوری شده، تا هفته آينده گزارش کامل وضعيت بيکاری و اشتغال استان‌های کشور در تابستان سال جاری را اعلام می کنيم؛هرچند طبق بررسی ها که تاکنون انجام شده، نرخ بيکاری در تابستان سال جاری نسبت به بهار امسال کاهش يافته است.

آذر علت کاهش نرخ بيکاری تابستان را رونق فعاليت‌های کشاورزی و ساختمانی در فصل تابستان عنوان کرد و گفت: نرخ بيکاری در تابستان هر سال نسبت به ساير فصول کاهش بيشتری نشان می دهد، با اين حال نرخ بيکاری هنوز با تک رقمی شدن فاصله دارد و در حدود ۱۲ درصد در تابستان امسال قابل پيش بينی است. به گزارش کلمه اين مسئول دولتی در حالی از کاهش نرخ بيکاری در تابستان امسال سخن می گويد که ما از ابتدای تابستان امسال به موج بسيار فزاينده ای از اخراج کارگران رو به رو بوده ايم. بر اساس اصل ۴۱ قانون کار، دستمزد کارگران بايد بر اساس تورم ساليانه تعيين شود.

 

۱آبان :اخراج و بيکاری کارگران دريايی شرکت ملی نفت کش ايران و کارخانه شکوهيه

ايلنا:رئيس انجمن صنفی کارگری دريانوردان جمهوری اسلامي، مرکز خليج فارس، از تعديل ۳۰ کارگر شرکت ملی نفت‌کش ايران در يک سال گذشته خبر داد.

نادر ظهوری در اين باره به ايلنا گفت: شرکت ملی نفت‌کش ايران به دليل تحريم‌ها، فشارهای اقتصادی و مشکلات به وجود آمده برای کشور به مشکلات مالی برخورده است که باعث شده بيش از ۳۰ تن از کارگران خود را در يک سال گذشته تعديل کند.

اين فعال کارگری افزود: با توجه به عدم وجود قانون کار دريايی در ايران، کارگران شرکت‌های کشتيرانی تحت پوشش بيمه بيکاری قرار نمي‌گيرند. بدين ترتيب کارگران تعديل شده حتی با وجود شرايط اقتصادی نامناسب اين دوره، نمي‌توانند از بيمه بيکاری استفاده کنند.

شرکت ملی نفت‌کش ايران از شرکت‌های فرعی شرکت ملی نفت ايران است. درآمد شرکت ملی نفت‌کش ايران تا پايان ۲۰ مارس ۲۰۰۹، يک و نيم ميليارد دلار بوده است که از اين ميان سهم درآمد از اروپا ۵۱ درصد، آسيا ۲۶ درصد، آفريقا ۱۵ درصد و ۸ درصد از ساير نقاط جهان، از جمله کانادا، ونزوئلا و آمريکای لاتين بوده است.

و در خبری ديگر اينکه در استان قم نيز ۵۰ کارگر کارخانه شکوهيه بيکار شدند. مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان ضمن اعلام اين خبر به ايلنا گفت:در پی افزايش بهای مواد اوليه توليد، قرارداد کاری اين کارگران پس از خاتمه تمديد نشده است و در نتيجه اين کارگران تعديل شدند.

ديدار ادامه داد: تا پيش از اين تعديل‌ها تعداد کارگران شاغل در کارخانه شکوهيه به ۸۰ نفر مي‌رسيد، اما اکنون تنها ۳۰ کارگر در اين واحد توليدی مشغول به کارند. به دليل نبود شورای اسلامی کار و يا هر نهاد کارگری ديگری در اين واحد توليدي، از سرنوشت کارگران تعديل شده و نيز چگونگی پرداخت ساير مطالبات کارگران هيچ اطلاعی در دست نيست.

 

۱آبان : افزايش ابتلای زنان به ايدز / ۷۰ هزار مورد ناشناخته ايدز در کشور

به گزارش خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر عباس صداقت در حاشيه نخستين کنگره بين‌المللی «پژوهش‌های HIV»، گفت: همچنان بيشترين عامل انتقال ايدز در کشور از طريق اعتياد تزريقی است.

وی افزود: اما مطالعات اپيدميولوژيک انجام شده در سطح کشور اين هشدار را مي‌دهند که آمار انتقال بيماری HIV/ايدز از طريق ارتباطات جنسی محافظت نشده و همچنين ابتلای زنان به اين بيماری در حال افزايش است. بر اين اساس در برنامه‌های کاهش آسيب و همچنين برنامه‌های نگهدارنده در ميان معتادان تزريقی مواد تاکيد داريم.

صداقت افزود: بر اين اساس به منظور افزايش آگاهی مردم از اين بيماري، تاکيد برنامه‌های امسال ايدز بيشتر در زمينه آموزش و اطلاع‌رسانی است. بر اين اساس ارتباطات بهتری با سازمان صدا و سيما، شهرداري، مترو، راه آهن و قطارهای مسافربري، هواپيمايی و ... برقرار شده است تا به اين ترتيب پيام‌های خود به مردم برسانيم.

وی درباره آخرين آمار مبتلايان به ايدز در کشور، گفت: طبق آخرين برآوردها، حدود 24 هزار مورد HIV/ ايدز در کشور شناسايی شده‌اند و تحت پوشش برنامه‌های مراقبتی قرار گرفته‌اند. بر اساس مدل‌های رياضی تخمين زده مي‌شود که حدود 93 هزار مورد مبتلا به اين بيماری در کشور حضور دارند. به اين ترتيب حدود 70 هزار مورد مبتلا در کشور وجود دارند که از وضعيت ابتلای خود آگاه نيستند. تعداد زيادی از اين 70 هزار نفر را جوانان و نوجوانان تشکيل مي‌دهند.

صداقت افزود: بر اساس آمار تجمعي، 67 درصد علت انتقال ايدز از طريق اعتياد تزريقی بوده است و 10 درصد آن مربوط به انتقال جنسی است. در سال 90 الگوی انتقال از طريق روابط جنسی تغيير زيادی داشته است، به طوری که 20 درصد موارد انتقال در سال 90 از طريق ارتباطات جنسی محافظت نشده بوده است.

رييس اداره ايدز وزارت بهداشت با تاکيد بر آنکه تمام خدمات مشاوره، آزمايش و درمان بيماری ايدز کاملا رايگان و محرمانه انجام مي‌شود، افزود: تلاش کرده‌ايم مراکز مشاوره مربوط به اين بيماری را در کشور گسترش دهيم؛ به طوری که در حال حاضر تمام استان‌های کشور به اين مراکز مجهز شده‌اند و در هر شهرستان مي‌توان از طريق شماره 118، شماره تلفن مراکز مشاوره آن شهرستان را دريافت و اطلاعات لازم را کسب کرد.

صداقت ادامه داد: در حال حاضر بيش از 104 مرکز مشاوره و 90 پايگاه مشاوره در کشور به منظور ارائه اطلاعات در مورد روش‌های پيشگيري، انتقال و ...بيماری ايدز فعال هستند.

 

۱آبان: « وفور پورشه در خيابان‌ها، کمبود دارو در داروخانه‌ها »

جنوب نيوز

در شرايطی که کمبود دارو در داروخانه ها به مشکلی جدی برای بيماران تبديل شده است، ورود کالا های لوکس به ايران باوجود تحريم های اعمالی همچنان ادامه دارد.

در همين حال وزارت بهداشت و درمان دسترسی محدود تری به دلار ارزان برای واردات دارو و تجهيزات دارد.

برخی منابع آگاه می گويند از مجموع يکصد داروی مورد نياز برای بيماری هايی مانند ام اس، 87 دارو از بازار يارانه ای حذف شده اند.

از سوی ديگر موسسه های بهداشتی درمانی ناگزير به واردات دارو از طريق بخش خصوصی هستند و در اين زمينه با مشکل تامين ارز و واسطه ها دست به گريبانند.

به دنبال اعمال تحريم های بين المللی عليه ايران، ارزش ريال به پايين ترين سطح تاريخی خود در مقابل دلار سقوط کرده است و هفته گذشته بهای هر دلار به 40 هزار ريال در بازار تهران رسيد.

به همين منظور دولت برای مهار بحران ارزی سه نرخ ارز برای واردات به ترتيب اولويت ها اعلام کرده است که دارو و مواد غذايی در راس اين اولويت ها قرار داشته و نرخ ارز هزار و 226 تومانی برای آن اعلام شده است.

با اين وجود دسترسی مقامات سازمان های بهداشتی به دلار ارزان محدود يا غير ممکن شده و آنها بايد از طريق بازار آزاد و سه برابر قيمت دارو های مورد نياز را تامين کنند. اين در حالی است که اخيرا قرارداد 5 ميليون دلاری خريد دارو از سويس با توجه به کاهش ارزش دلار و درخواست افزايش 25 درصدی قيمت پايه اين قرارداد، لغو شده است.

اما در حالی که هر روز جای خالی داروها در طبقات داروخانه ها نمايان تر می شود، خودروی پورشه 911 که به تعداد محدودی برای سال جاری توليد شده به ايران وارد می شود.

هرچند شرکت پورشه گمان می کرد تنها 40 دستگاه از اين خودرو را در سال جاری به ايران بفروشد اما تا کنون قرارداد فروش هزار و 400 دستگاه پورشه به ايران نهايی شده است.

از سوی ديگر برخی شرکت ها در ايران نيز توانسته اند با وجود تحريم ها 750 دستگاه خودروی لوکس را با دلار هزار و 226 تومانی وارد کنند.

 

۳۰مهر: اخراج ۱۰۰ کارگر کشتيرانی طی يك سال گذشته بدون برخورداری از بيمه بيکاری

ايلنا

رئيس انجمن صنفی کارگری دريانوردان جمهوری اسلامی مرکز خليج فارس از تعديل ۱۰۰ کارگر شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران در يک سال گذشته خبر داد.

نادر ظهوری در اين باره به ايلنا گفت: شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران به دليل تحريم‌ها، فشارهای اقتصادی و مشکلات به وجود آمده برای كشور به مشکلات مالی برخورده است که باعث شده بيش از ۱۰۰ تن از کارگران خود را در يك سال گذشته تعديل کند.

او در پايان افزود: با توجه به عدم وجود قانون کار دريايی در ايران، کارگران شرکت‌های کشتيرانی تحت پوشش بيمه بيکاری قرار نمي‌گيرند. بدين ترتيب کارگران تعديل شده حتی با وجود شرايط اقتصادی نامناسب اين دوره، نمي‌توانند از بيمه بيکاری استفاده کنند.

 

۳۰مهر: « ميزان فقر مطلق در ايران بين ۲۵ تا ۳۲درصد است/

 هر سال ۲ درصد به جمعيت فقير کشور افزوده می شود »

ايلنا

حسين راغفر، كارشناس اقتصادی با بيان اين كه بر اساس محاسبات، ميزان فقر مطلق در ايران بين 25 تا 32 درصد است،‌گفت: بر اساس اين آمار، طی 3 سال گذشته در دولت احمدي‌نژاد، هر سال 2 درصد به جمعيت فقير کشور (32 درصد) افزوده شده است. در اين بررسي، وضعيت بازار کار بر اساس شغل رييس خانوار تعيين مي‌شود.

حسين راغفر در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، اظهار داشت: در 7 سال گذشته شدت فقر افزايش پيدا كرده، ضمن اينكه نابرابری نيز افزايش داشته است.

راغفر با اشاره به اين كه فقر از سال 63 با روند ملايمی کمتر مي‌شد، اما از سال 84 با آغاز به‌ کار دولت فعلی تاکنون، ميزان فقر و نابرابری افزايش يافته است، بيان داشت: هر چند كه از سوی دولت آمار شفافی در مورد خط فقر و ضريب جينی تا كنون اعلام نشده است، اما فضای موجود نشان از رشد نابرابری و گسترش فقر دارد و بر اساس محاسبات صورت گرفته از سوی محافل غير دولتي، ميزان فقر مطلق در ايران بين 25 تا 32 درصد است.

اين استاد دانشگاه، شرايط فعلی يعنی فقيرتر شدن قشر متوسط جامعه را نتيجه شكست سياست‌های دولت دانست و عنوان داشت: اگر به ديد يك خارجی نگاه كنيم. وجود اين جوان‌ها در مملكتی كه روی اقيانوس‌های گاز و نفت نشسته تنها محصول سياست‌های غلط دولت‌هاست.

وی هچنين در مورد رشد اقتصادی كشور نيز گفت: آمار مربوط به رشد اقتصادی بنا به برنامه چشم‌انداز 20 ساله برای سال 1394 قرار است سالانه برحسب برنامه چهارم نرخ رشد اقتصادی بايد 8 درصد باشد، اما در دو سال گذشته دولت آمار شفاف ارائه نداده و آمار های داده شده نيز تناقض گونه است.

به گفته وي، آنچه در محافل تصميم‌گيری كشور از جمله مجلس توسط دستگاه‌های دولتی ارائه شده در سال های گذشته تا كنون رشد اقتصادی از مرز 3 درصد عبور نكرده است.

 

۲۹مهر : کاهش درآمد سالانه نفتی ايران از ۱۰۰ ميليارد دلار به ۳۰ ميليارد دلار

کلمه

اسد‌الله عسگراولادی با تائيد گزارش‌های متعدد موجود درباره تاثيرگذاري‌ تحريم‌ها٬ اعلام کرد که ايران ۷۰ ميليارد دلار درآمد سالانه نفتی خود را از دست داده و پيش بينی کرد که در صورت ادامه اين وضعيت، بايد به سمت جيره‌بندی حرکت کنيم.

او اين هشدار را در گفت و گويی با روزنامه الکترونيکی «شما» وابسته به حزب موتلفه بيان کرده و گفته است که تحريم‌های اخير نفت٬ اقتصاد جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار داده است.

يه گزارش ديگربان، عسگراولادی از تحريم‌های نفت و «سوء مديريت» با عنوان دو عامل موثر نابساماني‌های اقتصادی نام برده و گفته «ميزان فروش نفت ايران نسبت به دو ماه گذشته به نصف کاهش يافته است

رئيس اتاق بازرگانی ايران و چين اعلام کرده است اقتصاد ايران٬ اقتصادی ۱۰۰ ميليارد دلاری است که اگر نتواند اين اقتصاد را در شرايط تحريم‌ها در مرز ۵۰ ميليارد دلار نگه ندارد٬ بايد به سمت سيستم کوپنی حرکت کند.

به گفته عسگر اولادي٬ ايران برای تحقق درآمد ۵۰ ميليارد دلاری بايد روزانه يک ميليون بشکه نفت بفروشد که در يک سال٬ درآمد حاصل از فروش نفت (با احتساب ۶۵ روز تعطيلی) تنها ۳۰ ميليارد دلار مي‌شود.

اين عضو اتاق بازرگانی تهران در ادامه سخنان خود اظهار کرده ايران بايد ۲۰ ميليارد دلار کسری خود را از طريق توريسم٬ کاهش مسافرت‌های خارجي٬ حمايت از توليد و افزايش صادرات غيرنفتی تامين کند.

آن‌طور که عسگر اولادی گفته است٬ سالانه ۱۰ ميليارد دلار ارز مسافرتی از ايران خارج مي‌شود که سهم سفر‌های زيارتی از اين ميزان چيزی در حدود يک ميليارد دلار است.

اظهارات رئيس اتاق بازرگانی ايران و چين در شرايطی مطرح مي‌شود که براساس برخی گزارش‌ها٬ جمهوری اسلامی پس از افزايش تحريم‌های بين‌المللی روزانه کمتر از يک ميليون بشکه نفت مي‌فروشد.

براساس محاسبات عسگر‌اولادي٬ درآمد اين ميزان از فروش نفت روزانه در سال٬ رقمی کمتر از ۳۰ ميليارد دلار است که اين مسئله تهديد بزرگی برای نظام محسوب مي‌شود.

از اظهارات اين عضو اتاق بازرگانی تهران چنين برمي‌آيد که اقتصاد کشور به خاطر از دست دادن ۷۰ ميليارد دلار درآمد نفتی خود که همچنان ادامه دارد به سمت سيستم کوپنی در حرکت است.

 

۲۷مهر : بعلت تبعيض روزی ۴۰ پرستار از ايران ميروند

/«يک کشورهمسايه» خواستار استخدام ۳۰هزار پرستار ايرانی شد

صدای آلمان

به گفته رئيس کل سازمان نظام پرستاری ايران کمبود نيروی پرستاری در بيمارستاهای اين کشور در حال تبديل به يک بحران است. بنا بر آمارها، به دليل حقوق کم و شرايط تبعيض‌آميز روزانه ۴۰ پرستار از ايران خارج مي‌شوند.

به گفته غضنفر ميرزابيگي، رئيس کل سازمان نظام پرستاری ايران، در چند روز اخير يکی از کشورهای همسايه ايران خواستار جذب ۳۰ هزار پرستار ايرانی از سازمان نظام پرستاری با حقوق ماهانه ۲۰۰۰ دلار شده است.

ميرزابيگی با اعلام اين‌که کف استانداردهای بين‌المللی به ازای هر تخت بيمارستانی در ۲۴ ساعت ۲ پرستار است، افزوده که در حال حاضر اين عدد در بيمارستان‌های ايران نيم نفر پرستار به ازای هر تخت است.

پيش از اين صديقه سالمي، دبير شورای عالی نظام پرستاري، نيز از خروج روزانه ۴۰ پرستار از ايران و احساس خطر وزارت بهداشت سخن گفته بود.

بنا بر آمارها نيمی از پرستاران ايرانی به علت فشار فراوان کار به بيماري‌های جسمی و روانی مبتلا هستند

دبير شورای عالی نظام پرستاری ايران درباره حقوق پايين پرستاران گفته بود که در دانشگاه تهران، اسفند سال ۱۳۸۷ حقوق دريافتی يک پرستار تازه استخدام شده، ۴۷۰ هزار تومان بوده است. در حالی که از سال ۱۳۸۸ تا همين زمان اين رقم به ۳۷۰ هزار تومان رسيده است، همين عامل باعث شده که بسياری از پرستاران تازه استخدام‌شده، ترک کار کنند.

به گفته دبير شورای عالی نظام پرستاری بيشتر پرستاران ايرانی به آمريکا، کانادا و استراليا رفته‌اند و در آنجا حقوقی به مراتب بالاتر از ايران دريافت مي‌کنند. به ادعای اين مقام، متوسط حقوق پرستار در ايران حدود ۵۰۰ هزار تومان است، پرستاران اما در کشورهای يادشده حداقل ۳ تا ۵ ميليون تومان دستمزد مي‌گيرند.

«بيماری ۵۰ درصد از پرستاران به علت فشار کار»

بنا بر آمار خانه پرستار ايران، نيمی از پرستاران ايرانی به علت فشار فراوان کار به بيماري‌هايی همچون آرتروز گردن، آرتروز کمر و بيماري‌های جسمی و روانی مبتلا هستند. از قرار هنگام عقد قرارداد با پرستاران از آنان تعهد گرفته مي‌شود که در دو شيفت کار کنند.

بنا بر همين آمار، ۸۰ درصد از بيماران در بيمارستان‌های دولتی ايران بستری مي‌شوند و سهم بيمارستان‌های خصوصی که وضع به مراتب بهتری نسبت به بيمارستان‌های دولتی دارند، در اين ميان تنها ۲۰ درصد است

 

۲۷مهر: افزايش شمار گرسنگان در ايران

به گزارش پيام نفت، روزنامه مردمسالاری با اشاره به انتقاد يکی از مراجع تقليد قم از افزايش شمار مردم «فقير،محتاج و بيکار»،گزارشی درباره « تعداد گرسنگان» در ايران منتشر کرده است.

روزنامه مردمسالاری همچنين طی گزارشی با طرح اين پرسش که «چه تعداد گرسنه در کشور داريم؟» با اشاره به اينکه رييس پژوهشکده علوم و صنايع غذايی به تازگی اعلام کرد که طبق آمار ۵ درصد از جمعيت ايران از گرسنگی رنج مي‌برند» نوشته «با اين حساب مي‌توان گفت که بيش از ۳ ميليون و ۷۵۰ هزار نفر در کشور از گرسنگی رنج مي‌برند.» به نوشته اين روزنامه «با توجه به کاهش قدرت خريد مردم و افزايش روزافزون قيمت محصولات غذايی در ماه های اخير،مي‌توان ادعا کرد که آمار واقعي،فراتر از ارقام مذکور بوده و با استمرار اين روند، فراتر از آن نيز خواهد رفت

همچنين اين روزنامه نوشته «به رغم اينکه دولت و دولتمردان عنوان مي‌کند که حتی يک گرسنه در کشور وجود ندارد»، اما «آمار سازمان های جهانی از وجود حداقل ۳ ميليون و ۷۵۰ هزار گرسنه در کشور حکايت مي‌کند» و اين درحالی است که «اين تعداد در سال ۸۶ کمتر از ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر بوده است

 

 

۲۶مهر: بيش از ۴هزار نفر در ۳ ماهه اول امسال دچار حوادث ناشی از کار شدند

ايسنا

4408 بيمه ‌شده سازمان تامين‌اجتماعی در سه ماهه اول سال 91 در سراسر کشور دچار حادثه ناشی از کار شدند.

به گزارش سرويس «اجتماعی» ايسنا، براساس اعلام دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمين‌اجتماعی در سه ماهه اول سال‌جاری 30 حادثه‌ديده ناشی از کار، ازکارافتاده کلی شدند و 75 حادثه‌ديده نيز دچار ازکارافتادگی جزيی شده‌اند.

در سه ماهه اول سال‌جاری 232 حادثه‌ديده ناشی از کار غرامت نقص عضو دريافت کرده، 4042 نفر بهبودی کامل يافته و 29 نفر نيز فوت کرده‌اند.

براساس اين گزارش، 4318 نفر از بيمه‌شدگان حادثه ديده ناشی از کار در سه ماهه اول سال 91 مرد و 90 نفر نيز زن بوده‌اند و از بين آنان نيز 3416 نفر متاهل و 992 نفر مجرد بوده‌اند.

4170 حادثه ناشی از کار در سه ماهه اول سال 91 در داخل کارگاه، 186 حادثه خارج از کارگاه و 52 حادثه ناشی از کار نيز هنگام رفت و آمد به محل کار اتفاق افتاده است.

بر اين اساس، 2943 حادثه ناشی از کار که 67 درصد از اين حوادث را شامل مي‌شود در زمان صبح، 1180 مورد هنگام عصر و 285 مورد از آن نيز در زمان شب بوده است.

 

۲۵ مهر: « نرخ واقعی تورم بالای ۵۰ درصد است »

ايلنا

دكترمهدی تقوی ضمن اعلام سقوط 80 درصدی ارزش پول ملی ايران در برابر دلار طی ماههای اخير، از افزايش نرخ تورم واقعی بالاتر از نرخ اعلام شده از سوی بانک مرکزی خبرداد و گفت‌: پيش بينی مي‌شود نرخ واقعی تورم در حدود بالای 50 درصدی باشد‌.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايی با اشاره به افت شاخص‌های مربوط به اقتصاد کلان ايران به ايلنا، گفت: در طی ماههای گذشته سقوط واقعی ارزش پول ملی در برابر ريال باعث شده است تا رکود تورمی تشديد شود .

دانشگاه علامه طباطبايی با اشاره به افزايش نرخ تورم بالاتر از آنچه که بانک مرکزی و نهادهای رسمی اعلام کرده اند، بيان کرد: اگر برپايه سبد مرکب از 259 قلم و کالا و خدمات را در نظر بگيريم شايد آمار به دست آمده از سوی بانک مرکزی واقعی به نظر برسد اما بر اساس شواهد عينی و بررسی سبد خانوار دهك های مختلف جامعه نرخ واقعی تورم بالاتر از آنچه که اعلام شده است خواهد بود‌.

تقوی تصريح کرد‌: در حال حاضر نرخ واقعی تورم براساس اطلاعات بدست آمده بيشتر از 50 درصد است اما شواهد عينی حتی اين نرخ را فراتر اعلام کردند و نهادهای غير رسمی آن را در حدود 196 درصد محاسبه کردند‌.

تقوي، از افت نرخ رشد اقتصادی ايران در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا خبرداد وگفت‌: متاسفانه نرخ رشد منطقه به طور ميانگين 5 درصد افزايش داشته است و در اين حالی است که رشد نرخ اقتصادی در ايران منفی بوده است‌.

 

۲۴مهر : صادرات آمريکا به ايران بيش از ۳۰ درصد افزايش يافته است

مردمک:با وجود تشديد تحريم‌های اقتصادی آمريکا عليه ايران، صادرات اين کشور به ايران در سال جاری نسبت به سال قبل حدود ۳۳ درصد افزايش داشته است.

خبرگزاری رويترز روز دوشنبه، ۲۴ مهر به نقل از دفتر اطلاعات آماری ايالات متحده نوشته است که در هشت ماه اول سال ۲۰۱۲ ارزش صادرات آمريکا به ايران ۱۹۹ ميليون و پانصد هزار دلار بوده، در صورتي‌ که در سال ۲۰۱۱ در همين بازه زماني‌ ارزش اين صادرات ۱۵۰ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار بوده است.

اين افزايش عمد‌تاً به دليل رشد صادرات غلات است. گزارش‌‌ها حاکی از آن است که آمريکا تا مرداد امسال، ۸۹ ميليون و ۲۰۰ هزار دلار گندم و ديگر انواع غلات به ايران صادر کرده، در حالي‌ که در سال ۲۰۱۱ آمريکا گندم به ايران صادر نکرد و فقط به ارزش ۲۱ ميليون دلار دانه ذرت به اين کشور صادر شده بود.

اين در حالي‌ است که طي‌ سال اخير تحريم‌های آمريکا عليه ايران بر سر مناقشه هسته‌ای اين کشور با غرب به شدت افزايش يافته است. اين تحريم‌ها که علاوه بر صنعت نفت، بانک‌های ايراني‌ را نيز مورد هدف قرار مي‌دهند موجب کاهش صادرات کالاهای ضروری مانند دارو شده‌اند.

طبق آمار موجود، ارزش صادرات داروی آمريکا به ايران از ۲۶ ميليون و ۷۰۰ هزار دلار در سال گذشته به ۱۴ميليون و ۹۰۰ هزار دلار در سال جاری رسيده است.

اما به رغم دشواري‌های مبادلاتی و پرداخت صادرات ناشي‌ از تحريم‌های بانکي‌، صادرات برخي‌ کالاهای ديگر از سوی آمريکا به ايران نيز افزايش يافته‌اند. صادرات فرآورده‌های لبنياتی ماند کره و خامه از سال گذشته به ارزش ۷ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار بيش از دو برابر افزايش يافته‌اند و در سال جاری به ارزش ۲۰ ميليون و ۳۰۰ هزار دلار رسيده‌اند.

صادرات تجهيزات پزشکی و دندانپزشکي‌ نيز از ۴ ميليون و ۷۰۰ هزار دلار در سال گذشته به ۸ ميليون دلار در سال جاری افزايش يافته است.

او در اين زمينه افزوده: مجوز وزارت خزانه داری آمريکا برای صدور داروهای معالجه سرطان هيچ کمکي‌ به بيماران ايراني‌ که به دليل تحريم‌های مالي‌ نمي‌‌توانند به اين داروها دسترسي‌ داشته باشند، نمي‌‌کنند.

 

۲۴ مهر: « سقوط ۷/۵ درصد از ايراني‌ها به زير خط فقر با پرداخت هزينه‌های درمانی »

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مرضيه وحيد دستجردی وزير بهداشت روز دوشنبه سومين گردهمايی بزرگ دست اندرکاران نظام سلامت در مرکز همايش‌های رازی اظهار داشت: امروز زمان مناسبی است که بازبينی از کارهای انجام شده داشته باشيم و چالش‌ها و مقاصد خودمان را در کوتاه مدت، ميان مدت و درازمدت در نظر بگيريم و با هم گام برداريم.

وحيد دستجردی با اشاره به مصوب نقشه تحول نظام سلامت در دولت و ابلاغ آن برای اجرا به همه دستگاههای کشور افزود: 15 سياست کلی و 92 برنامه ملی برای پيشبرد برنامه‌های نظام سلامت تهيه شده است.

54.9 درصد از هزينه های درمانی از جيب مردم پرداخت مي‌شود

وزير بهداشت تامين منابع در حوزه سلامت را يکی از مهمترين چالش‌های پيش روی اين حوزه دانست و گفت: در حال حاضر 54.9 درصد از هزينه های درمانی از جيب مردم پرداخت مي‌شود و بيمه های سلامت 18.6، دولت حدود 20 درصد و بيمه‌های خصوصی 7.3 درصد هزينه‌های درمانی را پرداخت مي‌کنند که با اصلاح تامين منابع تلاش مي‌کنيم جلوی اين عدم عدالت در سلامت را بگيريم.

وی با اعلام اينکه 16.83 درصد از مردم تحت پوشش هيچ بيمه ای نيستند، افزود: 5.4 درصد از مردم از دو دفترچه بيمه درمانی و يا بيشتر برخوردارند.

 

۲۴ مهر: افزايش ۲۰۰ درصدی قيمت مصالح ساختمانی پروژه های عمرانی را تعطيل کرد

آفتاب: افزايش 100 تا 200 درصدى مصالح ساختمانى از جمله پريز، شيرآلات و... موجب تعطيل شدن بسيارى از پروژه هاى عمرانى شده است.

جعفر قرائتى ستوده دبير انجمن صنفى توليدکنندگان و فناوران صنعتى ساختمان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه اکثر پروژه هاى عمرانى در سطح کشور به حالت نيمه تعطيل درآمده اند گفت: افزايش قيمت ارز و نوسانات موجود در بازار موجب افزايش قيمت مصالح ساختمانى شده است.

وى با اشاره به اينکه بسيارى از مواد اوليه کارخانجات عمرانى وارداتى هستند افزود: افزايش قيمت ارز موجب شده بسيارى از مواد اوليه کارخانجات با مشکل مواجه شوند.

قرائتى در ادامه تصريح کرد: بسيارى از کارخانجات از عرضه کالاهاى خود به دليل افزايش قيمت جلوگيرى کرده و اجناس خودشان را تحويل نمى دهند.

وى در ادامه افزود: افزايش قيمت محصولاتى از جمله پريز، آسانسور و شيرآلات موجب شده بسيارى از پروژه هاى عمرانى در مرحله نازک کارى تعطيل شوند.

وى در ادامه تصريح کرد: افزايش 100 تا 200 درصدى محصولات از جمله پريز، شيرآلات، آسانسور، درب و پنجره بر تعطيلى پروژه ها موثر بوده است.

وى در پايان خاطرنشان کرد: افزايش 50 درصدى تا 100 درصدى فولاد و سيمان در چند ماه گذشته در افزايش قيمت تمام شده ساخت مسکن موثر بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©