Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ برابر با  ۰۱ نوامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱  برابر با ۰۱ نوامبر ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۱۷)

۸ آبان ۱۳۹۱ـ۲۹  اکتبر ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

طی دو سال گذشته ۳۰۰ کارخانه لبنی از گردونه توليد خارج شدند

ا لودگی هوا هر سال مرگ ۵ هزار تهرانی را رقم مي‌زند

کاهش ۱۸ هزار واقعه ازدواج در ۳ ماهه نخست سال

درآمد ايراني‌ها همچنان پايين‌تر از هزينه‌هاست

روزانه ۱۳ مورد خودکشی :افزايش آمار خودکشی در استانهای محروم ايران

درآمد پزشکان، يک درصد درآمد بنگاه‌داران است

روزانه ۱۰ نفر در ايران به دليل مصرف مواد مخدر مي‌ميرند

وزيربهداشت:اينکه گفته مي‌شود دارو شامل تحريم‌ها نمي‌شود يک دروغ بزرگ است/عدم اختصاص ارز به دارو و تجهيزات پزشکی در  ۶ماه اول سال

گرانتر شدن تا ۲۰۰ درصدی چسب صحافی کتاب طی ۲ ماه

فوت يکهزار و ۱۲۸ نوزاد در ۶ ماه اول سال فقط در تهران

ابتلاى ۵ درصد كودكان خيابانى و كار به ايذر

در شش ماهه امسال ۲۱۲ نفر به علت گازگرفتگی جان خود را از دست دادند

ايران از نظر فضای کسب و کار رتبه ۱۴۵ را در جهان دارد

ورود خرمای چينی به ايران/ خطر خشک شدن نخلستانهای خرما در ايران

افزايش ۱۱۴ درصدی مرگ‌های ناشی از کار در کردستان

افزايش شش درصدی طلاق و کاهش پنج درصدی ازدواج طی شش ماهه اول سال

۷۰ هزار ايرانی از ابتلای خود به ويروس HIV مطلع نيستند

 

۸آبان : طی دو سال گذشته ۳۰۰ کارخانه لبنی از گردونه توليد خارج شدند

فارس: مديرعامل شرکت شير پاستوريزه پگاه آذربايجان شرقی گفت: طی دو سال گذشته ۳۰۰ برند لبنی کشور از گردونه توليد خارج شدند.

محمد براتی گودرزی در نشست خبری با اعلام اين خبر اظهار داشت: در کل کشور 833 کارخانه لبنی فعاليت داشتند که طی دو سال گذشته تعداد آنها به حدود 500 کارخانه رسيده است.

مديرعامل شرکت شير پاستوريزه پگاه آذربايجان شرقی همچنين گفت: در استان آذربايجان شرقی نيز 68 واحد توليدی لبنی به حدود 40 واحد رسيده است.

وی در خصوص دليل کاهش تعداد کارخانه‌های توليدکننده لبنی گفت: بعد از حذف يارانه‌ها و افزايش قيمت شيرخام و نيز افزايش هزينه‌های کارخانه‌های لبنی توليد برای اين کارخانه‌ها سودآوری نداشت.

گودرزی گفت: در حال حاضر کارخانه‌های لبنی کشور با حداقل سود حدود يک الی دو درصد فعاليت مي‌کنند و در حاشيه زياندهی هستند.

مديرعامل شرکت شير پاستوريزه پگاه آذربايجان شرقی همچنين با بيان اينکه ميزان توليد شيرخام و جذب از سوی کارخانه‌ها نيز کاهش يافته است، گفت: در شرکت پگاه آذربايجان شرقی قبلاً روزانه 300 تن شيرخام جذب مي‌شد که در حال حاضر به 220 تن در روز کاهش يافته است.

وی همچنين گفت: به رغم اينگونه مشکلات شرکت پاستوريزه پگاه آذربايجان شرقی ماهانه محصولات لبنی به ارزش 800 ميليون تومان به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و آذربايجان صادر مي‌کند.

مديرعامل شرکت شير پاستوريزه پگاه آذربايجان شرقی افزود: طبق برنامه قرار است محصول صادراتی اين شرکت 10 درصد کل فروش باشد.

گودرزی گفت: محصولات صادراتی عمدتاً ماست، دوغ، پنير، شيرهای استريل، شيرخشک و آب پنير است.

وی در خصوص چالش‌های موجود توليد شير در استان گفت: توليد شيرخام در اين استان عموماً سنتی و تنها 15 تا 20 درصد آن صنعتی است.

مديرعامل شرکت شير پاستوريزه پگاه آذربايجان شرقی افزود: توليد به اين روش مشکلات زيادی را در خصوص برنامه‌ريزی و عرضه يکنواخت در طول سال ايجاد مي‌کند.

وی با بيان اينکه نقدينگی لازم برای شرکت پگاه آذربايجان شرقی نسبت به سال گذشته بيش از دو برابر شده است، گفت: در شش ماه اول سال سود اين شرکت تنها 2.5 درصد بوده است.

گودرزی همچنين گفت: کاهش توليد شير خام نيز از يکسو و افزايش هزينه‌ کارخانه‌های لبنی از سوی ديگر قيمت تمام شده توليد را به شدت بالا آورده است.

وی ادامه داد: در صورت پرداخت تسهيلات نيز با کارمزد 17 الی 22 درصد اعمال مي‌شود که هيچ صرفه‌ اقتصادی ندارد.

گودرزی همچنين از کاهش سرانه مصرف شير در کشور خبر داد و گفت: در حالی که سرانه مصرف در کشور کمتر از 90 کيلوگرم است اما در کشورهای پيشرفته اين ميزان حتی به 500 کيلوگرم هم مي‌رسند.

 

 ۸آبان : ا لودگی هوا هر سال مرگ ۵ هزار تهرانی را رقم مي‌زند

مهر

مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هوای تهران با اعلام اين که طبق گزارش وزارت بهداشت به واسطه چند آلاينده تعداد مرگ و ميرهای ناشی از آلودگی هوای تهران سالانه به 4 تا 5 هزار نفر مي‌رسد، گفت: ميزان آزبست در تهران 50 تا 100 برابر شهرهای پاک است.

رشيدی با ارائه تصويری اجمالی از شهر تهران، اعلام کرد: کلکسيونی از انواع آلاينده‌ها و تلنباری از انبوه قوانين اجرا نشده داريم و برآورد مي‌شود خسارات آلودگی هوا به کشورمان هر سال بالغ بر 8 ميليارد دلار باشد.

وی با اعلام اين که طبق گزارش وزارت بهداشت به واسطه چند آلاينده تعداد مرگ و ميرهای ناشی از آلودگی هوای تهران سالانه به 4 تا 5 هزار نفر مي‌رسد، گفت: ميزان آزبست در تهران 50 تا 100 برابر شهرهای پاک و ميزان بنزن هوای تهران نيز 10 برابر حد استاندارد است.

 

۸آبان : کاهش ۱۸ هزار واقعه ازدواج در ۳ ماهه نخست سال

ايسنا

مدير گروه مشاوره و خدمات روانشناسی وزارت ورزش و جوانان، نرخ کشوری ازدواج در سه ماهه نخست سال نسبت به مد ت مشابه آن در سال گذشته 7.5 در صد کاهش داشته است.

مريم نجابتيان در گفت‌وگو با خبرنگار«جوانان» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به آمار ثبت شده ازدواج در سه ماهه نخست سال 91 در کشور، گفت: در سه ماهه نخست سال جاري، 224 هزار و 52 واقعه ازدواج در کشور به ثبت رسيده است که بيشترين ميزان ازدواج ثبت شده برای مردان با تعداد 84 هزار و 899 نفر در گروه سنی 20 - 24 سال و بيشترين ميزان ازدواج ثبت شده برای زنان در همان رده سنی با تعداد 75 هزار و 941 نفر است.

وی همچنين استان‌هايی که بيشترين و کمترين ميزان ازدواج در کشور در آنها به ثبت رسيده است را اعلام کرد و گفت: استان‌های اردبيل، خراسان شمالی و زنجان به ترتيب با 16.3، 16.3 و 16.2 نفر در يکهزار نفر جمعيت بيشترين نرخ ثبت ازدواج در کشور را دارا هستند.

نجابتيان افزود: استان‌های تهران، البرز و سمنان به ترتيب با 2، 7 و 9 نفر در يکهزار نفر جمعيت، کمترين نرخ ثبت ازدواج در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مدير گروه مشاوره و خدمات روانشناسی وزارت ورزش و جوانان در پايان به آمار ثبت شده ازدواج در سه ماهه نخست سال 90 نيز اشاره و خاطر نشان کرد: در سه ماهه نخست سال 90، 242 هزار و 203 واقعه ازدواج به ثبت رسيده است که نسبت به سه ماهه نخست سال جاري، 18 هزار و 151 واقعه ازدواج بيشتر داشتيم.

 

۸آبان : درآمد ايراني‌ها همچنان پايين‌تر از هزينه‌هاست

قانون: با وجود گذشت دو سال از اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها و تخصيص ماهانه 45 هزار و 500 تومان بابت يارانه به هر ايرانی هنوز شکاف ميان درآمد و هزينه در خانواده ايرانی پر نشده است و خانواده‌های شهری و روستايی همچنان درگير کسری بودجه هستند . 

به گزارش خبرنگار قانون، آخرين بررسي‌های مرکز آمار ايران نشان مي‌دهد وضعيت در روستاهای ايران به مراتب بدتر از شهرهاست و روستانشينان با وجود آنکه به دليل هزينه‌های پايين زندگی روستايی بايد وضعيت مالی آرام‌تری داشته باشند، با کسری بودجه بيشتری نسبت به شهرنشينان روبرو هستند . شايد کاهش مداوم جمعيت روستاييان و افزايش چشمگير سکونت در شهرها و عدم توقف روند مهاجرت را بتوان در همين مسئله جستجو کرد .

بر اساس بررسي‌های صورت گرفته هر خانوار روستايی در سال گذشته با 426 هزار و 614 تومان کسری بودجه مواجه بود .

اين درحالی است که مقرر بود با اجرای سياست هدفمندی يارانه‌ها و تخصيص مستقيم پول به مردم شکاف درآمدی و هزينه‌ای کاهش يافته و دهک‌های پايين وضعيت درآمدی ومعيشتی بهتری را تجربه کنند.

بر اساس اين گزارش متوسط درآمد خانوار روستايی 7 ميليون و 972 هزار و 694 تومان گزارش شده است اين در حالی است که هزينه‌های خانوارهای روستايی به طور متوسط 8 ميليون و 397 هزار و 309 تومان برآورد شده است .

به اين ترتيب هر خانوار روستايی به طور متوسط در ماه 644 هزار تومان درآمد به دست آورد اما 700 هزار تومان هزينه کرد .

خانوارهای ايرانی سال‌هاست با مسئله کسری بودجه روبرو هستند. هر چند در سال‌های اخير حداقل دستمزد افزايش يافته است اما با اين حال روند رو به رشد تورم سبب شده است هيچ گاه خانوار ايرانی در حل معادله درآمد و هزينه موفق نشود و اين وضعيت سبب مي‌شود امکان پس انداز از ايراني‌ها سلب شود که اين امر نگرانی از آينده را سبب مي‌شود.

 

کسری بودجه شهري‌ها؛241 هزار تومان

 

بررسي‌های صورت گرفته نشان مي‌دهد در همين دوره زمانی هر خانواده شهری با 241 هزار و 465 تومان کسری بودجه روبرو بوده است . به عبارت ديگر در حالی که درآمد متوسط يک خانواده شهری 13 ميليون و هزار و 144 تومان بوده است، هزينه‌های اين خانواده 13 ميليون و 271 هزار و 609 تومان برآورد شده است .

به اين ترتيب خانوار شهری نيز نتوانسته است در اين سال از پس تامين هزينه‌های خود برآيد و هزينه‌ها همچنان تمامی درآمد را بلعيده است .

بر اين اساس هر خانوار شهری به طور متوسط با کسب حدود يک ميليون و 85 هزار تومان در هر ماه مجبور شده است يک ميليون و 106 هزار تومان هزينه کند .

 

کدام بخش‌ها درآمد را مي‌بلعند

 

بر اساس برآوردهای مرکز آمار ايران، مسکن يکی از مهم‌ترين چاله‌های هزينه‌ای خانوار ايرانی چه در شهرها و چه در روستاها بوده است. در روستاها 30 درصد از درآمد خانوار صرف پرداخت هزينه‌های مسکن مي‌شود . هزينه مسکن در شهرها به 44 درصد مي‌رسد. هزينه‌های بخش مسکن افزايشی مداوم را نيز تجربه مي‌کند به طوری که روند افزايش اجاره بها و قيمت خريد مسکن در سال‌های گذشته به هيچ روی متوقف نشده است . هزينه مسکن در روستاها در سال 1390 نسبت به سال 138937.95 درصد و در روستاها 19.89 درصد افزايش را تجربه کرده است .

در بخش خوراکی ها نيز بيشترين هزينه ها به بخش آرد، رشته، غلات ، نان و فراورده‌های آن در روستاها اختصاص می يابد .

اما در اين بخش بيشترين هزينه‌ها برای خانوار شهری به گوشت و فراورده‌های آن تعلق مي‌گيرد به طوری که 26.7 درصد هزينه‌های خانوار روستايی را بخش نان و آرد و ... و 24 درصد هزينه‌های خانوار شهری را هزينه خريد گوشت تشکيل مي‌دهد .

هزينه‌های اين دو گروه در سال 1390 نسبت به سال قبل از آن افزايشی قابل توجه را تجربه کرده است . هزينه خريد نان و رشته و آرد و غلات در روستاها در سال 1390 رشدی برابر با 53.24 درصد و هزينه خريد گوشت برای خانوار شهری 13.96 درصد رشد را نسبت به قبل تجربه کرده است.

هزينه‌های روستاييان چقدر افزايش يافته است؟

در بين هزينه‌های خوراکی و دخاني، آرد، رشته، غلات و فرآورده های آن 53.24 درصد، روغن ها و چربی ها 27.62 درصد ، شير و فرآورده‌های آن و تخم پرندگان 25.78 درصد، قند، شکر، شيرينی ها، چاي، قهوه و کاکائو 23.46 درصد، خشکبار و حبوب 21.68 درصد، نوشابه‌ها، غذاهای آماده و دخانی ها 17.86 درصد، گوشت 16.10 درصد ، ادويه‌ها، چاشني‌ها و ساير ترکيب‌های خوراکی 15.29 درصد، ميوه ها و سبزی ها 11.97 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.

در بين هزينه‌های غيرخوراکي، هزينه‌های مربوط به مسکن 37.95 درصد، حمل و نقل و ارتباطات 28.01 درصد، پوشاک و کفش 20.55 درصد، کالاها و خدمات متفرقه خانوار 10.06 درصد، تفريحات، سرگرمي‌ها و خدمات فرهنگی 5.58 درصد، بهداشت و درمان 5.36 درصد، لوازم، اثاث و خدمات خانوار 4.50 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.

 

هزينه‌های شهري‌ها چقدر افزايش يافته است؟

 

در بين هزينه‌های خوراکی و دخاني؛ هزينه‌های مربوط به آرد، رشته، نان، غلات و فرآورده‌های آن 62.77 درصد، شير و فرآورده‌های آن و تخم پرندگان 29.43 درصد، خشکبار و حبوب 27.29 درصد، روغن‌ها و چربي‌ها 23.15 درصد، قند، شکر، شيريني‌ها، چاي، قهوه و کاکائو 22.10 درصد، نوشابه‌ها، غذاهای آماده و دخاني‌ها 14.21 درصد، گوشت 13.96 درصد، ميوه‌ها و سبزي‌ها 11.31 درصد و ادويه‌ها، چاشني‌ها و ساير ترکيب‌های خوراکی 11.82 درصد نسبت به هزينه مشابه سال قبل افزايش داشته است.

در بين هزينه‌های غيرخوراکي، هزينه‌های مربوط به مسکن 19.89 درصد، حمل و نقل و ارتباطات 15.24 درصد، کالاها و خدمات متفرقه 11.27 درصد، بهداشت و درمان 10.55 درصد ، لوازم، اثاث و خدمات خانوار 5 درصد ، تفريحات، سرگرمي‌ها و خدمات فرهنگی 3.21 درصد و پوشاک و کفش 3.08 درصد نسبت به هزينه‌های مشابه سال قبل افزايش يافته است.

۷آبان : روزانه ۱۳ مورد خودکشی :افزايش آمار خودکشی در استانهای محروم ايران

کلمه:همزمان با افزايش آمار خودکشی در کشور، آمار نشان می دهد که مردم استان های محروم و کمتر توسعه يافته کشور بيشتر در معرض اقدام به خودکشی قرار دارند.

بر اساس آمار موجود، خودکشی در ايران روند رو به رشد آن در ايران در مقايسه با سال های گذشته به وضعيت نگران کننده ای رسيده است. بر اساس آخرين آمار وزارت بهداشت، روزانه ۱۳ مورد خودکشی با ميانگين سنی ۲۹ سال در ايران اتفاق می افتد. همچنين نسبت خودکشی مردان به زنان ۲٫۵به يک يا بعضا ۴٫۵ مرد به يک زن است.

هم اکنون افزايش آمار اقدام به خودکشی در ايران به شکلی است که ميزان اقدام به خودکشی از هر ۱٫۳در هر صدهزار نفر در سال ۱۳۶۳ به شش در صد هزار نفر در سال ۱۳۸۳ رسيده است. همچنين آمار خودکشی در استان های کشور نشان می دهد که شرايط در بعضی مناطق ايران بحرانی است.

برای نمونه طبق آخرين گزارشی که نيروی انتظامی در سال ۱۳۸۳ منتشر کرده است، نرخ اقدام به خودکشی در ايلام ۷۰٫۱ در هر صد هزار نفر است و ميزان خودکشی موفق در هر صد هزار نفر ۲۸٫۹ و نسبت خودکشی موفق مردان نسبت به زنان ۱ به ۱٫۴ است. پس از ايلام و خوزستان، لرستان با ۱۱٫۴ در هر صد هزار نفر، کرمانشاه ۹٫۶در هر صد هزار نفر، گلستان ۹٫۵در هر صد هزار نفر و کهگيلويه و بويراحمد با ۹٫۲در هر صد هزار نفر بالاترين ميزان خودکشی در استان های کشور را دارند.

علاوه بر افزايش آمار اقدام به خودکشی در جامعه ايران شکل اقدام به خودکشی نيز در حال تغيير است. به طوريکه حلق آويز کردن، نماد و سنتی ترين روش خودکشی در جامعه ايران جای خود را به استفاده از دارو داده است. پيش از اين مديرکل سلامت روان وزارت بهداشت اعلام کرده بود : مهم ترين و شايع ترين عامل و وسيله خودکشی در کشور ما داروست و مسموميت دارويی عامل خودکشی در کشور است.

همچنين بر اساس نتايج تحقيقات صورت گرفته در سال های ابتدايی دهه ۸۰ در کشور به لحاظ روش خودکشی در ايران، حلق آويز کردن شايع ترين روش خودکشی مردان به ويژه در استان های همدان، لرستان و ايلام و خودسوزی شايع ترين روش به ويژه در استان های ايلام، کرمانشاه و لرستان است.

بر اساس آمار پزشکی قانونی در سال ۱۳۸۱ روش های خودکشی شايع مردان به ترتيب دارآويختگي، خوردن دارو و سموم و استفاده از اسلحه گرم و در زنان خوردن دارو و سموم و خودسوزی بوده است.

از سوی ديگر روند سالانه مرگ های ناشی از مسموميت های دارويی از سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۹ نشان می دهد ميزان اين مرگ ها از ۱۸۵ مورد در سال ۱۳۸۱ به ۳۶۲ مورد در سال ۱۳۸۵ و به ۵۵۱ مورد در سال ۱۳۸۹ رسيده است. به عبارت ديگر خودکشی و مرگ های ناشی از مسموميت دارويی در دهه گذشته چهاربرابر شده است .

 

۶آبان: درآمد پزشکان، يک درصد درآمد بنگاه‌داران است

سلامت نيوز : دکتر ايرج نجفی در گفتگو با سينانيوز گفت: «در حال حاضر شاهد خالی بودن ۲ميليون صندلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسری هستيم که متاسفانه حل اين مساله با پرداخت پول هنگفت در دانشگاه‌های مادر و شعب ديگر مواجه است

رييس بخش دياليز بيمارستان شريعتی در خصوص فعاليت‌های علمی کشور در حوزه پزشکی اظهار داشت: «زمانی کشوری مي‌تواند فعاليت‌های برون مرزی علمی داشته باشد که سياست‌های علمی مشخصی را دنبال کند به همين منظور و با توجه به تحريم همه جانبه عليه ايران، بايد گفت که دانشگاه‌های کشور نيز در تحريم قرار دارند و تبادل دانشجو به درستی صورت نمي‌گيرد

درآمد پزشکان، يک درصد درآمد بنگاه داران است

نجفی ادامه داد: «بعد از اتمام دوره پزشک عمومی و گذراندن سالهای تخصص و بعد از گذشت ۱۳سال، تازه يک دانشجو در آغاز راه پزشکی است و سرخوردگي‌ها و عدم انگيزه‌هايش دو برابر مي‌شود به طوری که شاهد اين اتفاق است که درآمد يک پزشک پس از گذران سالهای سخت و به پايان رسيدن جواني‌اش، يک درصد درآمد يک فرد بنگاهی است، با اين وضعيت، چطور مي‌توان يک دانشجو را وادار به تحصيل با انگيزه و با اشتياق کرد

نيمی از پزشکان عمومي، زير خط فقر هستند

 

۶آبان : روزانه ۱۰ نفر در ايران به دليل مصرف مواد مخدر مي‌ميرند

بى بى سى:قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در ايران اعلام کرده که در اين کشور روزانه ۱۰ نفر به دليل مصرف مواد مخدر در کشور مي‌ميرند.

طاها طاهری قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر به خبرگزاری دولتی ايران-ايرنا گفته يک ميليون و ۸۰۰ هزار نفر در کشور به صورت تفننی و دائم مواد مخدر مصرف مي‌کنند.

اين در حالی است که دو هفته پيش غلامعباس ناصحي، مدير کل سلامت روان وزارت بهداشت ايران گفته بود که بر اساس آخرين آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، تعداد معتادان ايران که مصرف روزانه مواد مخدر دارند، دو ميليون تا دو ميليون و دويست هزار نفر است.

بنابر گفته اين مقام وزارت بهداشت اين آمار مربوط به معتادان وابسته و دائمی است که روزانه مواد مخدر مصرف مي‌کنند و وزارت بهداشت ايران "آمار مصرف کنندگان تفننی مواد مخدر ندارد."

براساس آخرين آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، در ايران سالانه ۶۰۰ تن مواد مخدر مصرف مي‌شود.

کارشناسان همواره در سالهای اخير نسبت به افزايش مصرف مواد مخدر و کاهش سن مصرف‌کنندگان هشدار داده‌اند.

 

۵آبان : وزيربهداشت:اينکه گفته مي‌شود دارو شامل تحريم‌ها نمي‌شود يک دروغ بزرگ است

/عدم اختصاص ارز به دارو و تجهيزات پزشکی در  ۶ماه اول سال

ايسنا

به گزارش خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر مرضيه وحيد دستجردی در حاشيه افتتاح خطوط جديد توليد شرکت تجهيزات پزشکی هلال ايران درباره مباحث ارزی تامين دارو و تجهيزات پزشکی مورد نياز کشور، گفت: لازم است در اين زمينه از برخی مديران بانک مرکزی تشکر کنم.

وی تصريح کرد: برای تامين ارز مورد نياز دارو با تجهيزات پزشکی در ماه اخير حدود 300 تا 400 ميليون دلار از دو و نيم ميليون دلار مورد نياز تامين شد و شرکت‌ها توانستند اين ارز را دريافت کرده و برخی مواد اوليه و داروهای ساختنی را تامين کنند.

دستجردی ابراز اميدواری کرد که 2 ميليون دلار مابقی نيز هر چه سريعتر در اختيار وزارت بهداشت قرار گيرد و افزود: همينکه مديران بانک مرکزی در اين زمينه همت کردند جای تشکر دارد و من اميدواريم اين مسير سرعت بيشتری به خود بگيرد.

وزير بهداشت با اعلام اينکه مقدار زيادی دارو در گمرک مانده است، افزود: ارز در اختيار شرکت‌ها نبوده و نتوانستند داروها را ترخيص کنند. اميدواريم بانک مرکزی همت خود را تسريع کرده تا هر چه سريعتر داروها و ملزومات مورد نياز از گمرک ترخيص شوند و بخش‌های جراحی قلب، چشم و ... چشم به راه ترخيص اين ملزومات هستند.

نياز 2/5ميليون دلاری ارزی برای دارو

6ماه نخست امسال ارزی به دارو و تجهيزات پزشکی تخصيص نيافته است

وی همچنين با اشاره به مشکلات ارزی برای تامين دارو و تجهيزات پزشکی و حدود 400 ميليون دلار ارزی که در اختيار شرکت‌های داروسازی قرار گرفته است، گفت: روزی که بتوانيم خدمات سلامتی را در اختيار مردم قرار دهيم و مردم برای دريافت اين خدمات رنجی را متحمل نشوند، آن روز برای ما دستاندارکاران نظام سلامت عيد خواهد بود.

وزير بهداشت افزود: تقريبا طی 6ماه نخست امسال هيچگونه ارزی به دارو و تجهزات پزشکی از طريق بانک مرکزی تخصيص نيافت. پيگيري‌های فراوانی در اين زمينه انجام داده‌ايم روز گذشته نيز با بانک مرکزی و همچنين وزارت نفت جلسه‌ای داشتيم اتفاقات خوبی افتاده است به طوری که حدود 400 ميليون دلار ارز در اختيار شرکت‌ها قرار گرفت. اين در حالی است که نياز ما برای ارز دارو 2/5ميليون دلار برای تجهيزات پزشکی 650 ميليون دلار است.

وزير بهداشت با اعلام اينکه حدود 97 درصد داروها و همچنين بيش از 85 درصد ملزومات يک بار مصرف پزشکی را در داخل توليد مي‌کنيم ،تصريح کرد: اينکه گفته مي‌شود دارو شامل تحريم‌ها نمي‌شود يک دروغ بزرگ است. بر اين اساس لازم است با تمام توان برای توليد داخلی داروها و لوازم تجهيزات پزشکی مورد نياز در داخل تلاش کنيم.

 

۵ آبان : گرانتر شدن تا ۲۰۰ درصدی چسب صحافی کتاب طی ۲ ماه

مهر

جليل غفاري، رئيس اتحاديه صنف صحافان تهران در گفتگو با مهر، با اشاره به تاثير افزايش قيمت کاغذ طی ماه‌های گذشته بر فعاليت واحدهای صحافی گفت: علاوه بر افزايش قيمت کاغذ و مقوا، گران شدن و حتی کمياب شدن برخی ديگر از لوازم کار صحافی مانند چسب صحافی به يک بحران جدی برای واحدهای صحافی تبديل شده است.

به گفته رئيس اتحاديه صحافان تهران، انواع چسب صحافی نسبت به دو ماه قبل از 80 تا 200 درصد افزايش قيمت داشته است.

غفاری افزود: يکی از انواع چسب‌های صحافی تا دو ماه پيش کيلويی 4 تا 5 هزار تومان تهيه مي‌شد، اما الان به 20 هزار تومان در هر کيلو رسيده است. چسب فوری هم که کاربرد آن در جلدهای سخت و چرمی است، تا دو ماه پيش 17 تا 18 هزار تومان بود، اما الان به سختی مي‌توان 120 هزار تومان هم آن را تهيه کرد.

وی با بيان اينکه «بيش از 80 درصد مواد اوليه صحافي، وارداتی است» نبود نظارت بر بازار اقلام صحافی را، اصلي‌ترين دليل اين افزايش قيمت دانست که به گفته وی 12 رسته شغلی از جمله پاکت‌ساز، آلبوم‌ساز، سري‌ساز، کارتن‌ساز مقوايي، کلاسورساز، تک‌جلدساز، سلفون‌کش، دفترساز، يادداشت‌ساز،‌ جعبه‌ساز مقوايي، سازنده جعبه پلاستيک و سري‌ساز کتاب (سررسيد) را درگير خود کرده است.

 

۵ آبان : فوت يکهزار و ۱۲۸ نوزاد در ۶ ماه اول سال فقط در تهران

آفتاب: مديرعامل سازمان بهشت زهرا (س) ضمن اعلام آمار متوفيان شش ماهه نخست امسال در پايتخت، گفت: در اين مدت 24 هزار و 496 نفر در تهران فوت کرده‌اند.

اکبر توکلي‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، تعداد فوت‌شدگان مرد در 6ماهه نخست امسال را 13 هزار و 886 نفر عنوان کرد و افزود: 9 هزار و 482 نفر نيز زنان و يکهزار و 128 نفر نوزاد در اين مدت جان خود را از دست دادند.

وی با بيان اينکه تمام کسانی که جان خود را در تهران از دست داده‌اند، در بهشت زهرا (س) مدفون نشده‌اند و بعضا به آرامستان‌ها و شهرهای ديگر اعزام شده‌اند، افزود: از ميان حدود 25 هزار نفری که در نيمه نخست امسال جان خود را در تهران از دست دادند، تنها حدود 17 هزار و 342 نفر در بهشت زهرا (س) دفن شده‌اند.

توکلي‌نژاد آمار افراد دفن شده در بهشت زهرا (س) به تفکيک زن، مرد و نوزاد را نيز اعلام کرد و گفت: 9هزار و 468 نفر از اين تعداد مردان، 6هزار و 830 نفر زنان و يکهزار و 44 نفر نوزاد بودند که در در شش‌ماهه اول امسال در سازمان بهشت زهرا (س) دفن شدند.

 

۴آبان : ابتلاى ۵ درصد كودكان خيابانى و كار به ايذر

ايسنا

در حالى كه بررسى مسئولان مركز تحقيقات ايدز ايران از ابتلاى 5 درصد كودكان كار و خيابانى به ايدز حكايت دارد، دبير كميته ايدز سازمان بهزيستى كشور از آغاز طرح سنجش رفتارهاى پرخطر مرتبط با ايدز در كودكان خيابانى از ابتداى سال آينده خبرداد.

حسن رضازاده در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين‌كه طرح سنجش رفتارهاى پرخطر مرتبط با ايدز در كودكان خيابانى تا پايان امسال مرحله ارزيابى سريع و طراحى را پشت سر مي‌گذارد، افزود: هم اكنون مشغول ارزيابى وضع رفتارهاى پرخطر مرتبط با ايدز در كودكان كار و خيابانى هستيم.

 

۴آبان : در شش ماهه امسال ۲۱۲ نفر به علت گازگرفتگی جان خود را از دست دادند

خبرآنلاين

فهيمه حسن ميری: سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده است، 155 نفر از تلفات حوادث گازگرفتگی نيمه نخست امسال مرد و 57 نفر ديگر زن بودند.

همچنين استان تهران با 61 مورد گازگرفتگي، دارای بالاترين آمار بوده و مازندران، خوزستان و خراسان جنوبي، سه استانی هستند که در نيمه نخست امسال هيچ مورد گازگرفتگی در آنها ثبت نشده است. فروردين ماه با 80 مورد و شهريور ماه با هفت مورد، ماه های دارای بيشترين و کمترين گازگرفتگی در شش ماهه نخست امسال هستند.

از سويی بر اساس آمارهای اين سازمان در ده سال گذشته بيشترين آمار مرگ ناشی از مسموميت با گاز در سال 1386 ثبت شده، پس از آن در سال های 87 و 88 شاهد کاهش قابل توجه مرگ ناشی از اين نوع مسموميت بوديم اما مجدداً در سال های 89 و 90 آمار مرگ های ناشی از مسموميت با گاز منوکسيدکربن افزايش يافت. مرگ و مير ناشی از مسموميت با گاز منوکسيدکربن در سال 86، يکهزار و 24 نفر، در سال 87، 789 نفر، در سال 88، 769 نفر، در سال 89، 782 نفر و در سال 90 ، 965 نفر ثبت شده‌است.

 

۳آبان : ايران از نظر فضای کسب و کار رتبه ۱۴۵ را در جهان دارد

صدای آلمان

گزارش بانک جهانی موسوم به "گزارش فضای کسب و کار ۲۰۱۳" منتشر شد. اين گزارش سهولت فعاليت‌های اقتصادی و وضعيت فضای کسب و کار را در ميان ۱۸۵ کشور جهان بررسی کرده و ايران را در قعر جدول در رتبه ۱۴۵ جای داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس ايران سال پيش مقام ۱۴۴ را در گزارش فضای کسب و کار بانک جهانی به دست آورده بود و اکنون يک پله نسبت به سال گذشته سقوط کرده است.

سال گذشته نيز ايران با چهارپله سقوط مقام ۱۴۴ را در ميان ۱۸۳ کشور جهان به دست آورده بود.

 

۳آبان : ورود خرمای چينی به ايران/ خطر خشک شدن نخلستانهای خرما در ايران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علي‌اصغر موسوی اظهار کرد: اقتصاد شش استان جنوبی کشور به خرما وابسته است و در صورت ادامه مشکلات موجود تمام نخلستانهای خرما در ايران تا پنج سال آينده خشک خواهند شد و ما به واردکننده خرمای چينی تبديل مي‌شويم.

وی افزود: چين برای دومين سال است که توليدکننده خرما شده و محصولش را به ايران نيز صادر کرده است.

همچنين رييس کانون انجمنهای صنايع غذايی با اشاره به اين‌که صنعت غذای ايران ظرفيت پاسخگويی به نياز 100 تا 110 ميليون نفر را دارد، گفت: ما در حوزه‌های توليد آرد، روغن و شير با اضافه ظرفيت توليد مواجهيم.

به گفته محمدرضا مرتضوی در ساليان گذشته حدود نيم ميليارد دلار انواع تجهيزات توليد نان صنعتی وارد کشور شد که هيچ استفاده‌ای هم از آنها نمي‌شود.

او با اشاره به مصرف پنج تا شش ميليون تن نان لواش در کشور گفت: در توليد صنعتی لواش هيچ سرمايه‌گذاری نکرده‌ايم.

رييس کانون انجمنهای صنايع غذايی در نشست تشکلهای صنايع غذايی با رئيس کميسيون کشاورزی مجلس با اشاره به توليد بيش از 200 هزار تن سيب در شهر دماوند گفت: چه اتفاقی مي‌افتد که سيب از باغداران دماوند کيلويی 500 تومان خريده مي‌شود و در تهران کيلويی 3000 تومان به دست مصرف‌کننده مي‌رسد. در حالی که فاصله تهران با دماوند تنها 20 کيلومتر است. دليل اين اتفاق نبود نظام درست ذخيره‌سازی و توزيع در کشور است. در حالی که مي‌توان سيب را به صورت بسته‌بندی و با قيمت بسيار پايين‌تر به دست مصرف‌کننده رساند.

 

۳آبان : افزايش ۱۱۴ درصدی مرگ‌های ناشی از کار در کردستان

ايلنا

مديرکل پزشکی قانونی استان کردستان گفت: در تابستان امسال ميزان مرگ‌های ناشی از حوادث کار در استان نسبت به سال قبل با ۱۱۴ درصد افزايش روبرو بوده است.

غلامرضا همايون‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا در سنندج با اعلام اينکه در سه ماه دوم سالجاری ۱۵ نفر در استان بر اثر حوادث کار جان خود را از دست داده‌اند، افزود: اين رقم در مقايسه با سه ماه دوم سال ۹۰ که تعداد فوتي‌های ناشی از حوادث کار ۷ نفر بود، ۱۱۴ درصد افزايش يافته است.

مديرکل پزشکی قانونی استان کردستان گفت: در سه ماه دوم سال قبل در اثر حوادث ناشی از کار ۱۳۱ نفر مصدوم به پزشکی قانونی مراجعه کردند که تابستان امسال اين رقم با افزايش ۱۴۷ نفر، ۱۲درصد رشد داشته است.

 

۲آبان : افزايش شش درصدی طلاق و کاهش پنج درصدی ازدواج طی شش ماهه اول سال

انتخاب

رييس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از افزايش شش درصدی طلاق و کاهش پنج درصدی ازدواج طی شش ماهه اول سال جاری خبر داد.

رييس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخش ديگری از سخنان خود به آمار ازدواج و طلاق در کشور اشاره کرد و افزود: در شش ماه نخست سال جاری 70 هزار و 841 طلاق در کشور ثبت شده است که اين تعداد در مقايسه با سال قبل از آن شش درصد افزايش يافته است.

تويسرکانی همچنين با اشاره به اينکه در نيمه نخست سال جاری 415 هزار و 620 ازدواج در کشور ثبت شده است، اضافه کرد: اين تعداد نيز در مقاسيه با مدت مشابه سال گذشته پنج درصد کاهش يافته است.

 

۲آبان: ۷۰ هزار ايرانی از ابتلای خود به ويروس HIV مطلع نيستند

صدای آلمان

آن‌طور که دکتر عباس صداقت رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت گفته ۹۳ هزار نفر در ايران به ويروس HIV مبتلا هستند که از اين ميان ۷۰ هزار نفر آنان از وضعيت ابتلای خودشان آگاه نيستند.

به گزارش خبرگزاری مهر رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت، دوشنبه اول آبان ۱۳۹۱ در اولين کنگره بين‌المللی تحقيقات ايدز در ايران همچنين از افزايش ۲۰ درصدی انتقال ايدز از طريق رفتارهای جنسی خبر داده است.

بنا بر آماری که عباس صداقت ارائه داده است سهم انتقال ايدز از طريق روابط جنسی در ايران از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۰ ، ۷ درصد بود که اين آمار در سال گذشته به ۱۰ درصد رسيده است که نشان از افزايش ۲۰ درصدی ابتلا به ايدز از طريق روابط جنسی در ايران است.

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©