Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ برابر با  ۰۷ نوامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱  برابر با ۰۷ نوامبر ۲۰۱۲
ایران در آئینه آمار(۱۱۸)

ایران در آئینه آمار(۱۱۸)

۱۶ آبان ۱۳۹۱ـ۶ نوامبر  ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

روزانه ۳۰۰ تن نمک غيربهداشتی توليد و مصرف مي‌شود

۲ خبر: ورشکستگی آزمايشگاه‌ها بخاطر تعلق نگرفتن ارز دولتی برای واردات تجهيزات پزشکی/

نيم ميليارد دلار خودروی سواری وارد شد، افزايش 13 درصدی واردات خودرو

طی هفت سال گذشته بيش از شش هزار نفر بر اثر گازگرفتگی جان باختند

۵۴ هزار ميليارد تومان؛ رقم دقيق کسری بودجه ۹۱دولت در سال

سوء استفاده ۱۱۷ ميلياردی از ارز مرجع

پزشکی قانونی: ۱۰ هزار و ۶۰۹ نفر در تصادفات رانندگی امسال جان باختند

پيش‌بينی اکونوميست: کاهش ۵ ميليارد دلاری ذخاير ايران در سال ۹۲

۷  ميليون تومان حقوق نمايندگان مجلس رژيم/۱۴۰ميليون تومان برای رهن خانه يا ۳ ميليون برای کرايه/۳۰/۳۵ ميليون تومان وام...

رتبه جهانی ايران در مصرف سوخت و تعداد تصادفات

کاهش شمار گردشگران ايرانی در ترکيه به دليل مشکلات ارزی

۹ ميليون بي‌سواد در کشور

قيمت ارز ۳ برابر شده، ولی تجهيزات پزشکی را ۱۰ برابر گران کرده‌اند

افزايش ۱۵درصدی تعداد كودكان كار در تهران/ ۴ تا ۵ درصد ازكودكان خيابان مبتلا به ايدزهستند

تعطيلی ۵۰ ‏درصد خط توليد ايران خودرو، مزايده‌های مخفی برای فروش قطعات

آمار تکان دهنده از افزايش مصرف الکل و دخانيات در نوجوانان و جوانان ايران

تولد سالانه ۴۰ هزار کودک معلول در کشور

بيش از يک‌هزار زندانی منتظر اعدام در زندان رجايي‌شهر

سال گذشته  ۵ ميليون نفر زير خط فقر رفتند

نابرابری درآمدها و تورم:هشدار جامعه شناسان نسبت به افزايش فقر در ايران

 

۱۶آبان : روزانه ۳۰۰ تن نمک غيربهداشتی توليد و مصرف مي‌شود

عصر ايران

در حالی که روزانه يک‌هزار و 300 تن نمک مورد نياز کشور برآورد شده است، حدود 75 درصد آن در کارخانه‌های بهداشتی و مابقی در کارگاه‌های زيرزمينی توليد مي‌شود.

سيدياسر سامان افزود: توليدکنندگان کارگاهی هيچ نشانه و آدرسی برای شناسايی بر روی محصول خود درج نمي‌کنند و برای اضافه کردن يد به محصول، اين کار را با بيل انجام مي‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به‌دليل گران بودن قيمت دستگاه‌های تصفيه نمک، بسياری از توليدکنندگان خرد حاضر به خريد دستگاه برای تصفيه نمک نيستند.

مديرعامل تعاونی توليدکنندگان نمک يددار يادآور شد: در کشور 50 کارخانه تصفيه نمک وجود دارد که روزانه هفت الی هشت تن نمک توليد مي‌کنند و چند کارخانه بزرگ ديگر روزانه توليدی در حدود 70 الی 80 تن دارند.

سامان در پايان تأکيد کرد: حدود 200 الی 300 تن نمک روزانه در کارگاه‌های غيربهداشتی بسته‌بندی و به مصرف مي‌رسد.

 

۱۶آبان: ۲ خبر: ورشکستگی آزمايشگاه‌ها بخاطر تعلق نگرفتن ارز دولتی برای واردات تجهيزات پزشکی/ نيم ميليارد دلار خودروی سواری وارد شد، افزايش 13 درصدی واردات خودرو

1- سلامت نيوز: نايب رئيس دوم کميسيون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از تعلق نگرفتن ارز دولتی برای واردات تجهيزات پزشکي، گفت: متأسفانه بانک مرکزي، تجهيزات پزشکی را در اولويت پنجم خود قرار داده است، که اين موضوع مشکلات بسياری را برای اين حوزه به وجود آورده است.

2- خبرگزاری مهر: واردات خودرو سواری در هفت ماهه اول امسال در حالی به 23 هزار و 321 دستگاه به ارزش 521 ميليون دلار رسيد که اين تعداد نسبت به مدت مشابه در سال 90 ( 20 هزار و 574 دستگاه به ارزش بيش از 434 دلار) از لحاظ ارزشی بيش از 20 درصد و از حيث تعداد بيش از 13 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

از 23 هزار و 321 دستگاه خودروی سواری واردشده به کشور در هفت ماهه اول امسال، 12هزار و 157 دستگاه به ارزش 317 ميليون و 853 هزار دلار از مبدا امارات متحده عربي، 7 هزار و 342 دستگاه به ارزش 124 ميليون و 695 هزار دلار از مبدا جمهوری کره، 913 دستگاه به ارزش 10 ميليون و 655 هزار دلار از مبدا چين و 2 هزار و 909 دستگاه به ارزش 68 ميليون و 208 هزار دلار از مبدا ساير کشورها بوده است.

در همين حال، ميانگين قيمت هر خودروی سواری در هفت ماهه اول امسال بيش از 22 هزار و 358 دلار ( نزديک به 3.84 برابر هر خودروی سواری صادراتی) بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزايش 6.06 درصدی مواجه شده است.

در حالی گمرک ايران ميانگين قيمت هر خودروی وارداتی در نيمه اول امسال را بيش از 22 هزار دلار اعلام کرده است که همين خودروها در نمايندگي‌های مجاز در ايران از 40 تا 640 ميليون تومان قيمت‌گذاری شده‌اند.

 

۱۵آبان: طی هفت سال گذشته بيش از شش هزار نفر بر اثر گازگرفتگی جان باختند

سلامت نيوز : در ميان آمار مرگ‌و‌مير ناشی از مسموميت تنها يکی را «مرگ خاموش» نام نهاده‌اند؛ مسموميت ناشی از استنشاق گاز بي‌رنگ و بوی منوکسيد کربن که به گواه آمار، در هر 126 فرد مسموم شده، ده تن را به آغوش مرگی مي‌کشد که در حقيقت شبيه تاوان سنگينی است که فرد برای يک بی احتياطی بسيار ساده پرداخت کرده.

به گزارش سلامت نيوز به نقل از مردم سالاری ؛بر پايه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، طی هفت سال گذشته (حد فاصل سالهای 84 تا 90) بيش از شش هزار نفر از هموطنانمان بر اثر گازگرفتگی جان باخته‌اند؛ يعنی به طور ميانگين، هر ساله حدود 890 نفر از هم وطنا نمان بر اثر بي‌توجهی به موارد ايمنی در نصب لوله بخاری و سيستم دودکش منازل، به خواب ابدی فرو مي‌روند.

اين در حالی است که به نگاهی به آمار در خواهيم يافت که ميزان گازگرفتگی در نيمه دوم هر سال به مقدار چشمگيری افزايش يافته و در ماه‌ پايانی پاييز و دو ماه ابتدايی زمستان (آذر، دی و بهمن) به بيشترين تعداد مرگ خاموش منجر مي‌شود. مرگ ناشی از مسموميت با گاز منوکسيدکربن در سال گذشته، 23 درصد رشد نشان داده و از 782 مرگ ثبت شده در سال 89 به 965 نفر در سال 90 رسيده است. اين در حالی است که قياس آمار جان باختگان مسموميت ناشی از منوکسيدکربن در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش 22 درصدی نشان داده و از اين رو اميد آن مي‌رود که آمار اين نوع مسموميت در انتهای سال به مراتب کمتر از سالهای گذشته گزارش شود.

 

۱۵آبان : ۵۴ هزار ميليارد تومان؛ رقم دقيق کسری بودجه ۹۱دولت در سال

غلامرضا مصباحی مقدم رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با مهر درخصوص رقم دقيق کسری بودجه دولت در سال جاری اظهارداشت: با توجه به شرايط اقتصادی کشور، پيش بينی می شود کسری بودجه دولت در سال جاری در حدود 54000 ميليارد تومان باشد.

رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس درادامه با اشاره به اينکه درحدود 37000 ميليارد تومان برای بودجه عمرانی کشور در سال‌جاری به تصويب رسيده است، گفت: با توجه به شرايط موجود، پيش بينی می شود تا پايان سال تنها 10000 ميليارد تومان از کل بودجه عمرانی کشور تحقق يابد.

به گفته مصباحی مقدم، دولت پروژه های بزرگی در زمينه نفت، گاز و پتروشيمی در دستورکار دارد که علاوه براستفاده از منابع دولتی از منابع اختصاصی خود برای اجرای آنها سرمايه گذاری می کند.

وی افزود: براساس قانون در حدود 14.5 درصد از درآمد حاصل از فروش نفت و گاز در اختيار وزارت نفت قرار داردکه با توجه به افزايش نرخ ارز پيش بينی می شود درآمد دولت از اين محل با افزايش قابل ملاحظه ای روبرو شود.

اين نماينده مجلس در ادامه ميزان بودجه مصوب برای اجرای طرحهای مهر ماندگار را 7300 ميليارد تومان عنوان کرد و افزود: براساس برنامه ريزی انجام شده، قرار است اين بودجه تا پايان سال به صورت 100 درصد تحقق پيدا کند.

 

۱۵آبان:  سوء استفاده ۱۱۷ ميلياردی از ارز مرجع

جرس: مديرکل بازرسی ويژه سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان، مجموع سوء استفاده شرکت های وارد کننده، از ارز مرجع را تاکنون 117 ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: بيش از 116 ميليارد و400 ميليارد تومان اين رقم مربوط به چهار شرکت بزرگ وارد کننده خودرو است.

به گزارش ايرنا،سيد مجتبی قاسمي، عنوان کرد: از ابتدای طرح تشديد بازرسی و نظارت از شرکت های وارد کننده مواد اوليه و کالا با ارز مرجع ( از ۱۱ بهمن ۹۰ تاکنون) تاکنون موارد متعددی پرونده تخلف در حوزه مواد غذايی ، دارو ، قطعات ماشين آلات ، تاير ، کاغذ و ساير موارد تشکيل شده است .

قاسمی تاکيد کرد:هم اکنون همچنان بررسی فرايند توزيع کالا توسط شرکت های وارد کننده با ارزمرجع دردستور کار است.

مديرکل بازرسی ويژه سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان افزود:هم اکنون تمامی سازمان های صنعت ، معدن و تجارت ۳۱ استان ، به بررسی پرونده وارد کنندگان کالا با ارز مرجع در استان خود می پردازند ودر صورت عدم قيمت گذاری و تعيين قيمت و توزيع در کانال های مشخص شده پرونده تخلف و به مراجع قانونی ارسال می شود.

 

۱۴آبان:  پزشکی قانونی: ۱۰ هزار و ۶۰۹ نفر در تصادفات رانندگی امسال جان باختند

آفتاب: سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: در بهار و تابستان امسال،10 هزار و 609 نفر در حوادث رانندگی کشته شدند که 78.1 درصد آنان مرد و 21.9 درصد زن بودند.

به گزارش روابط عمومی و امور بين‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، تعداد کشته شدگان تصادفات نيمه اول امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 5.4 درصد کاهش يافته است.

بيشترين کاهش در تلفات حوادث رانندگی با 15.8 درصد مربوط به فروردين بوده است. همچنين 61.3 درصد کشته‌های تصادفات مربوط به جاده‌های برون شهري،28.3 درصد در راه‌های درون شهری ،9.9 درصد در جاده‌های خاکی و روستايی و محل تصادف پنج دهم درصد از اين موارد نامعلوم بوده است.

 

تهران دارای بيشترين و ايلام دارای کمترين تلفات در حوادث رانندگی

 

بر اساس اين گزارش در اين مدت استان‌های تهران 828 نفر، فارس 815 نفر و خراسان رضوی با 813 نفر به ترتيب بيشترين و استان‌های کهگيلويه و بويراحمد 77نفر و ايلام 79 نفر کمترين تعداد کشته‌های حوادث رانندگی را داشته‌اند.

بيشترين افزايش مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی طی نيمه اول سال91 در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته در استان‌های مرکزی 21.7درصد و آذربايجان‌غربی 20.9 درصد و بيشترين کاهش در استان‌های کردستان 27 درصد و يزد 21.4 درصد ثبت شده است.

 

21 درصد تلفات حوادث رانندگی عابر پياده بودند

 

در زمان وقوع تصادف 41.6 درصد از افراد راننده وسيله نقليه ،21.1 درصد عابر پياده و 36.2 درصد سرنشين يا ترک وسيله نقليه بوده‌اند.

 

افراد 50 سال به بالا بيشترين متوفيات حوادث رانندگی

 

از لحاظ محدوده سنی 9.3 درصد متوفيات حوادث رانندگی افراد 10 سال و کمتر، 5.9 درصد 17-11 سال، 29.1 درصد 29-18 سال، 28.1 درصد 49-30 سال و 27.2 درصد کشته های تصادفات 50 سال به بالا داشته‌اند.

نحوه وقوع تصادف46.3 درصد از افراد متوفی برخورد دو وسيله نقليه، 21.1 درصد برخورد وسيله نقليه به عابر متوفی و 24 درصد واژگونی وسيله نقليه بوده است.

 

سواري؛ بيشترين خودرو مورد استفاده متوفيات

 

خودرو مورد استفاده39.6 درصد از افراد متوفی خودرو سواری ،25.1 درصد موتورسيکلت،6.4 درصد وانت بار، 3.5 درصد کاميون،کاميونت و تريلی و 2 درصد اتوبوس و مينی بوس بوده است.

خودرو درگير با خودرو و يا عابر پياده متوفی در 33 درصد موارد خودرو سواري، 16.4 درصد کاميون، کاميونت و تريلي، 7.8 درصد وانت بار، 5.5 درصد موتورسيکلت و 3.2 درصد اتوبوس و مينی بوس بوده است.

 

ضربه به سر علت مرگ 55.3 درصد متوفيات حوادث رانندگی

 

علت اصلی مرگ 55.3 درصد از افراد ضربه به سر ،20.3 درصد شکستگي‌های متعدد، 8درصد خونريزی و 10.1 درصد علل اشتراکی(موارد دارای بيش از يک علت) بوده است.

همچنين محل فوت 50.3 درصد از افراد محل حادثه،8.7 درصد حين انتقال به بيمارستان و 39.8 درصد از افراد بيمارستان بوده است.

 

۱۴آبان :  پيش‌بينی اکونوميست: کاهش ۵ ميليارد دلاری ذخاير ايران در سال ۹۲

جرس: واحد اطلاعات اکونوميست در تازه‌ترين گزارش خود پيش‌بينی کرد که در سال جاری ميزان ذخاير ايران به جز طلا به 70 ميليارد دلار مي‌رسد.

به گزارش ايسنا، واحد اطلاعات اکونوميست در گزارش ماه اکتبر 2012 خود ميزان ذخاير ايران به جز طلا در سال گذشته را 79 ميليارد و 609 ميليون دلار برآورد و پيش‌بينی کرد که اين ميزان با 10 ميليارد دلار کاهش در سال جاری به 69 ميليارد و 609 ميليون دلار برسد.

به اعتقاد اکونوميست در سال 1392 کاهش پنج ميليارد دلاري، ذخاير ايران به جز طلا را به 64 ميليارد و 609 ميليون دلار خواهد رساند.

بر اساس اين گزارش در سال 1393 ذخاير به جز طلای کشور معادل 63 ميليارد و 609 ميليون دلار خواهد بود که با تداوم روند نزولی در سال 1394 برای ذخاير به جز طلای ايران رقم 62 ميليارد و 609 ميليون دلار ثبت خواهد شد.

سال 1395 سالی است که برای ذخاير به جز طلای ايران رقم 61 ميليارد و 610 ميليون دلار به ثبت خواهد رسيد و اين شاخص در سال 96 به 60 ميليارد و 612 ميليون دلار خواهد رسيد.

 

۱۴آبان۷  :  ميليون تومان حقوق نمايندگان مجلس رژيم/

۱۴۰ميليون تومان برای رهن خانه يا ۳ ميليون برای کرايه/۳۰/۳۵ ميليون تومان وام...

کلمه

برخی از نمايندگان با توجه به حقوق‌های قبلی خود با حقوق مجلس ۷ ميليون تومان دريافتی دارند اما ملت بدانند که حقوق نمايندگان تنها ۲ ميليون و ۴۰۰ تومان است‌. 

پيش از اين يک نماينده مجلس گفته بود: مبلغ يک ميليون تومان هم بابت هزينه‌های دفا‌تر برای نمايندگان در نظر گرفته شده و با اين حساب، کل دريافتی که ماهانه به نمايندگان مجلس پرداخت مي‌شود، ۳٫۵ ميليون تومان است.

اين در حالی است که نمايندگان مي‌توانند صرفا يا ۱۴۰ ميليون تومان خانه رهن کنند و يا اين‌که با ماهی سه ميليون تومان آن را کرايه کنند.

در همين حال وام ۳۰ تا ۳۵ ميليونی هم برای نمايندگان است که آن هم بايد اقساطی به مجلس بازگردانده شود.

وی در ادامه افزود‌: در حال حاضر برخی از نمايندگان از جای ديگر حقوق مي‌گيرند و با حقوقی که در مجلس مي‌گيرند حقوقشان به ۷ ميليون تومان مي‌رسد‌.

 

۱۳آبان : رتبه جهانی ايران در مصرف سوخت و تعداد تصادفات

مهر:معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداری تهران گفت: در مصرف سوخت، انواع آلاينده ها و تعداد تصادفات دارای رتبه‌های جهانی هستيم.

به گزارش مهر، شهرام جباری زادگان افزود: در سال 1355 مصرف بنزين در فرانسه 6 برابر ايران بود در صورتی که بعد از گذشت 36 سال، مصرف بنزين در ايران دو برابر فرانسه شده است.

وی با اشاره به اينکه هر خودرو در اروپا روزانه حدود 3 ليتر و در آمريکا روزانه حدود 4 ليتر بنزين مصرف مي‌کند، اظهار کرد: اين رقم در ايران بيش از 10 ليتر است و به عبارتی هر خودروی ايرانی بيش از دو برابر متوسط جهانی بنزين مصرف می کند.

جباری زادگان با بيان اينکه در مصرف بنزين در دنيا رتبه يک رقمی داريم و به عنوان نهمين مصرف کننده بنزين در جهان يکی از پر مصرف‌ترين کشورهای دنيا محسوب مي‌شويم، تصريح کرد: اگر استاندارد مصرف سوخت خودروهای داخلی به يورو 3 ارتقاء يابد، برخی از خودروهای توليدی در داخل کشور به دليل غير مجاز بودن ميزان مصرف بايد از چرخه توليد کنار روند.

وی با تأکيد بر اينکه شدت مصرف انرژی در ايران 6 برابر اروپاست، اضافه کرد: در اين ارتباط بر خلاف ژاپن که کمترين ميزان شدت مصرف انرژی در جهان را داراست، کشور ما در اين زمينه بالاترين ميزان شدت مصرف انرژی در دنيا را در اختيار دارد.

وی با اشاره به اينکه ميزان مصرف سوخت در کشورمان هر 10 سال يک بار دو برابر مي‌شود، تأکيد کرد: رشد ميزان مصرف سوخت در مقياس جهانی هر سال يک تا دو درصد است و از اين رو اين ميزان در جهان هر 40 سال يک بار دو برابر مي‌شود.

 

۱۲آبان : کاهش شمار گردشگران ايرانی در ترکيه به دليل مشکلات ارزی

دويچه وله :در ماه‌های اخير تعداد گردشگران ايرانی در ترکيه حدود ۳۵ درصد کاهش يافته است. کارشناسان و صاحبان شرکت‌های مسافرتی به دويچه وله گفتند، عامل عمده‌ کاهش بحران ارزی و پائين آمدن نرخ ريال در مقابل ليره ترکيه است.

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکيه اطلاعات مربوط به گردشگری در ماه‌های ژوئيه، اوت و سپتامبر ۲۰۱۲ را اعلام کرد. بر اساس اين آمار، درآمد جهانگردی در ظرف اين ۳ ماه در قياس با سال پيش ۴ درصد کاهش پيدا کرده است. بنا به گزارش ايرنا ورود گردشگران ايرانی به ترکيه نيز در ۹ ماه نخست سال جاری ميلادی با بيش از ۳۵ درصد کاهش نسبت به دوره‌ی مشابه سال گذشته روبرو بوده است.

ايرنا دلايل کاهش ورود گردشگران ايرانی به ترکيه را "کاهش عبور ترانزيت زوار ايرانی از خاک ترکيه برای سفر به سوريه و افزايش هزينه‌های گردشگری در ترکيه برای گردشگران ايرانی ناشی از نوسانات برابری ريال و ليره ترک" ارزيابی کرده است.

 

سقوط تعداد گردشگران ايرانی از رتبه‌ی چهارم به هفتم

 

پيش از اين "آنتاليا در دست جهانگردان ايرانی" بود و صاحبان بسياری از شرکت‌های تور مسافرتی در گفت‌وگو با دويچه وله گفته بودند که "ايراني‌ها پس از آلماني‌ها، روس‌ها و انگليسي‌ها بيشترين تعداد جهانگردان خارجی در ترکيه را دارند". فرزين توکليان دبيرمحلی "وزارت فرهنگ و گردشگری ترکيه" در تهران پيش از اين در مصاحبه با دويچه وله پيش‌بينی کرده بود، تعداد مسافرين ايرانی به ترکيه به ۲ ميليون نفر خواهد رسيد و آنتاليا و استانبول ايرانيان بيشتری را جذب خواهد کرد.

۱۲آبان : ۹ ميليون بي‌سواد در کشور

ايلنا: رئيس سازمان نهضت سوادآموزی كشور گفت: استان سيستان و بلوچستان بيشترين نرخ بی سوادی را دركشور به خود اختصاص داده است.

علی باقرزاده در بازديد از غرفه ايلنا در نوزدهمين نمايشگاه بين المللی مطبوعات و خبرگزاری ها با بيان اينكه 9 ميليون و 700 هزار نفر بالای 6 سال دركشور داريم اظهار كرد: 3 ميليون و 456 هزار نفر از اين آمار بين 10 تا 49 سال دارند.

وی ادامه داد: كمتر از 3 درصد از اين آمار 10 تا 19 ساله هستند كه علت اصلی محروم شدن از تحصيل معلوليت ذهنی آنها است كه در سرشماری به عنوان افراد بی سواد ثبت شده اند.

معاون وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينكه استان های سيستان و بلوچستان، آذربايجان غربي، كردستان، خراسان شمالی و كرمان بيشترين آمار بی سوادی را دركشور دارند گفت: استان های تهران، مازندران، البرز، بوشهر، قزوين، سمنان و اصفهان استان هايی هستند كه درصد بی سوادی در آن ها كمتر است.

رئيس سازمان نهضت سواد آموزی كشور با بيان اينكه نسبت بی سوادی در شهر و روستا كاهش يافته است گفت: اين فاصله در شهر و روستا به كمتر از 7 درصد رسيده است و همچنين فاصله بی سوادی ميان قشر زنان و مردان نيز كمتر شده است و هم اكنون درصد بی سوادی زنان نيز كاهش يافته است.

باقرزاده گفت: استان های سيستان و بلوچستان، آذربايجان غربي، خوزستان، كردستان و كرمان استان هايی هستند كه در آن زنان بی سواد بيش از مردان است كه ريشه آن در قوميت ها و تفكرات قبيله ای دارد.

وی با اشاره به اينكه 140 نفر از افرادی كه در مراكز نهضت سوادآموزی كسب علم كرده اند به مراكز دانشگاهی و علمی راه يافته اند گفت: شيوه تحصيل در نهضت سواد آموزی با نظام آموزشی ملی متفاوت است و كتاب های درسی آنها نيزتغيير كيفی داشته است.

 

۱۲آبان : قيمت ارز ۳ برابر شده، ولی تجهيزات پزشکی را ۱۰ برابر گران کرده‌اند

سلامت نيوز: به گزارش سلامت نيوز به نقل از فارس ؛ حسينعلی شهرياری در نشست مشترک چشم‌ پزشکان کشور با نماينده سازمان نظام پزشکي، وزارت بهداشت و کميسيون بهداشت و درمان تصريح کرد: متأسفانه چشم ‌پزشکی وابسته به تجهيزات است و برای خريد تجهيزات بايد 1.5 ميليارد دلار پرداخت مي‌کرديم ولی امسال دچار مشکلاتی شديم و تا دو سه هفته قبل کل ارزی که بانک مرکزی برای دارو اختصاص داده 40 ميليون يورو بوده در حالی که 50 ميليون يورو در عرض اين شش ماه به لوازم آرايشی و بهداشتی اختصاص داده‌اند که سوء تدبير هم در اين ميان صورت گرفته است.

وی با اشاره به اينکه بانک مرکزی به موقع گشايش اعتبار انجام نمي‌دهد، افزود: بسياری از داروهای حياتی مردم، بيماران سرطانی و صعب‌العلاج حتی معلولان و دياليزي‌ها کمياب شده است و روزی نيست که مراجعات مردمی برای دارو به کميسيون بهداشت مجلس نداشته باشيم.به گفته شهرياری حدود 400 ميليون دلار برای دارو گشايش اعتبار شده است و از آن طرف فقط اختلاف ارز مرجع از سال گذشته تا امسال 17 درصد شده يعنی ارز مرجع از 1050تومان به 1226 تومان رسيده است.

وی سوءاستفاده برخی شرکت‌های واردکننده تجهيزات پزشکی را از نوسانات قيمت در گراني‌ها مؤثر دانست و گفت: بعضی شرکت‌های خصوصی واردکننده تجهيزات پزشکی اقلام مصرفی را با دلار 3500 تا 4000 تومان وارد مي‌کنند ولی نمي‌دانيم چرا با اينکه قيمت دلار ۳ برابر شده اما تجهيزات را 10 برابر قيمت قبل مي‌‌فروشند.وی گفت: اين شرکت‌ها در اين ميان کم سوءاستفاده نکرده‌اند. به عنوان مثال قيمت تيوب سي‌تي‌اسکن 10 برابر شده و قيمت گاز هليوم نيز که در دستگاه‌های ام‌ار‌آی کاربرد دارد 20 برابر قيمت قبل است که تمام اين مسائل اوضاع را به هم مي‌ريزد.

نماينده مردم زاهدان در مجلس گفت: مشکل ديگر اين است که منابع وزارت بهداشت به موقع تخصيص نمي‌يابد. سال گذشته 3150 ميليارد تومان مصوب کرديم تا برای حل مشکلات حوزه سلامت به وزارت بهداشت بدهند اما تا آخر سال به زور توانستيم 2 هزار ميليارد تومان از دولت بگيريم. امسال هم که در ماه هشتم سال هستيم از 6 هزار ميليارد تومانی که تصويب کرديم يک ريال هم ندادند و از بودجه سالانه نيز فقط 55 درصد محقق شده است.

رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: شش سال پيش دولت هنوز آيين‌نامه‌هايش را ننوشته بود به رئيس جمهوری گفتيم که چرا ماده 90 را اجرا نمي‌کنيد که در جواب پاسخ داد، ۴ هزار ميليارد تومان پول مي‌خواهد که نداريم.وی عدم درک صحيح مسئولان اجرايی کشور از حوزه سلامت را از مشکلات اين حوزه خواند و گفت: مسئولان اجرايی معنی سلامت را خوب درک نکرده‌اند و بوجه سلامت در دولت‌ها هيچ‌گاه در چهار اولويت اول نبوده از آن طرف فضايی که در کشور عليه جامعه پزشکی به وجود آمده هم بي‌تأثير نيست.

 

۱۱آبان : افزايش ۱۵درصدی تعداد كودكان كار در تهران

 ۴ تا ۵ درصد ازكودكان خيابان مبتلا به ايدزهستند

به گزارش سلامت نيوز به نقل از تهران امروز ؛ حسين زارع‌صفت، مدير عامل سازمان رفاه و خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران مي‌گويد: «8 هزار کودک خيابانی در طول سال در تهران، به وي‍ژه در مناطق حاشيه‌نشين و غير برخوردار وجود دارند که شهرداری تهران توسط دفاتر شناسايی و جذب کودکان کار خيابانی در پايانه‌های شهر، دفاتر خدمات اجتماعی مناطق و واحدهای گشت جمع آوری کودکان خيابانی به شناسايی و جذب آنها مي‌پردازد.» به گفته وی تعداد كودكان كار در شهر افزايشی ۱۵درصدی يافته است و در واقع هر سال اين تعداد افزايش مي‌يابد. وی درباره تكدی گری كودكان در شهر تهران با بيان اينكه نمي‌توان با اين پديده برخورد سلبی داشت، مي‌گويد: «‌موضوع اجتماعی با برخورد مكانيكی قابل حل نيست و بايد مانع از شكل‌گيری آن شد.» اين در حالی است كه به گفته وی « معمولا ۳۰ درصد كودكان كار جمع‌آوری شده دوباره به شهر باز مي‌گردند.» زارع صفت مي‌گويد: «‌سازمان بهزيستی امكانات محدودی دارد و نمي‌توانند در برابر خانواده‌ای كه كودكش را تحويل مي‌گيرد اما باز به دليل مشكل اقتصادی به شهر برمي‌گردند بدون طی كردن روند قضايی كاری كند يا مانع از تحويل كودك شود. از طرفی شهرداری تهران نيز امكان نگهداری كودكان كار را ندارد و بر اساس قانون اين حق نيز برعهده اين نهاد نيست

به گفته مينو محرز، رئيس مركز تحقيقات ايدز ايران 4 تا 5 درصد ازكودكان خيابان مبتلا به ايدزهستند، در حالی كه آمار ابتلا به ايدز در ميان زندانيان 2 درصد است. فرشيد يزداني، عضو انجمن حمايت از حقوق كودكان نيز ميزان ابتلای كودكان كار و خيابان به ايدز را 45 برابر جامعه عنوان كرده و مي‌گويد: «بر اساس آخرين تحقيقاتی كه در اين حوزه صورت گرفته، نرخ ابتلای كودكان كار و خيابان به ايدز 45 برابر جامعه است كه از اين افراد، يك‌سوم كودكان مبتلا 10 تا 14 ساله و دو سوم 15 تا 18 ساله هستند

آمارهای متناقض از تعداد كودكان كار

هرساله آمار‌هايی از سوی شهرداری و سازمان بهزيستی كه متولی جمع‌آوری و پذيرش كودكان كار هستند از تعداد كودكان كار منتشر مي‌شود كه تفاوت زيادی با آمارهايی دارد كه سازمانهای حمايت از حقوق كودكان منتشر مي‌كنند. به گفته «فرشيد يزدانی» مديرعامل انجمن حمايت از حقوق كودكان تعداد كودكان كار در سال‌های گذشته افزايش يافته است و ما حدود يك ميليون و 800 هزار كودك كار در كشور داريم كه اين آمار يك پديده تاسف آور است. اما سرپرست دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعی سازمان بهزيستی کشور از 5300 کودک خيابانی كه درسال گذشته توسط سازمان بهزيستی پذيرش شده‌اند خبر داده است.

 

۱۱آبان : تعطيلی ۵۰ ‏درصد خط توليد ايران خودرو، مزايده‌های مخفی برای فروش قطعات

کلمه

يک منبع آگاه از فروش قطعات خودرو به صورت مزايده‌ای در ايران خودرو و تحت عنوان ضايعات خبر داد‏. ‏

به گزارش سايت عصرامروز، وی گفت‏: ‏ايران خودرو چند روز پيش در مزايده‌ای به صورت مخفيانه، ميزان زيادی از قطعاتی را که از مدت‌ها پيش در انبارهای اين شرکت مانده بود بدلايلی چون خاک گرفتگی و قدمت به فروش رساند که اين امر خسارت يک ميليارد تومانی را برای اين شرکت به همراه داشته است‏. ‏

وی با اشاره به تعطيلی ‏۵۰‏ درصدی خطوط توليد ايران خودرو، افزود‏: ‏هم اکنون سايت تبريز ديگر وانت پيکان توليد نمي‌کند و در سايت بينالود خراسان نيز به علت نبود قطعه توليد خودروی سوزوکی متوقف شده است‏. ‏

وی با اشاره به وضعيت کارگران ايران خودرو، افزود‏: ‏از مدت‌ها پيش اضافه کاري‌ها کاهش پيدا کرد به طوری که ابتدا به ‏۸۰‏ ساعت، سپس ‏۶۰‏ و ‏۳۰‏ ساعت و هم اکنون به صفر رسيده است‏. ‏

 

۱۰آبان : آمار تکان دهنده از افزايش مصرف الکل و دخانيات در نوجوانان و جوانان ايران

جـــرس: آماری تحت عنوان "جديد ترين پژوهش های مستند و دانشگاهی کشور" توسط يکی از رسانه های جريان اصولگرا می گويد که۴۳ درصد دختران و ۶۴ درصد پسران ايراني، تجربه مصرف قليان، ۲۴.۴ درصد دانش آموزان پسر تجربه مصرف مشروبات الکلی و بيش از ۳۵ درصد از دانش آموزان سيگار می کشند.

به گزارش خبرآنلاين، اين آمار حاکی از افزايش ميزان شيوع مصرف سيگار و مواد دخانی و مشروبات الکلی در ميان دانش آموزان ايرانی است.

گزارش مذکور می افزايد: اگر چه مسئولان آموزش و پرورش شيوع مصرف سيگار و مواد دخانی در مدارس را قويا تکذيب کرده اند اما بر اساس آخرين پژوهش های صورت طی سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ در زمينه مصرف سيگار در دانشگاه علوم پزشکی تهران و مصرف مواد دخانی سبک و سنگين در دانشگاه تربيت معلم، تجربه مصرف سيگار در پسران و دختران تهرانی به ترتيب ۳۵ و ۲۶.۹ درصد بود.

همچنين ۶۴ درصد دانش آموزان پسر بررسی شده و ۴۳ درصد از دختران تجربه مصرف قليان دارند.

مصرف مشروبات الکلی در ميان دانش آموزان نيز به مرز هشدار دهنده ای رسيده است و بر اساس پژوهشی در دانشگاه تربيت معلم تهران ۲۴.۴ درصد دانش آموزان پسر و ۴.۲ درصد دانش آموزان دختر تا کنون مشروبات الکلی را مصرف کرده اند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت روزانه بين ۸ تا ۱۰ هزار جوان شروع به مصرف فروآورده های دخانی می کنند که اکثر آنها در کشور های درحال توسعه زندگی می کنند. از آنجا که بيش از ۷۰ درصد از نوجوانان ۱۰ تا ۱۹ ساله کشور در حال تحصيل هستند و مدرسه به عنوان اولين محيط اجتماعی آموزشی بعد از خانواده از اهميت بسزايی در شکل گيری رفتار های فرد برخوردار است، بررسی ميزان مصرف سيگار در مدارس از اهميت ويژه ای برخوردار است.

افزايش ميزان مصرف سيگار در ميان دانش آموزان در کلان شهر های کشور به خصوص شهر تهران به شکلی است که در پژوهش ديگری در شهر رشت شيوع تجربه مصرف سيگار و کشيدن گاه گاهی در ميان افراد سيگاری در پسران دبيرستان به ترتيب ۱۵ درصد و ۵۴.۶ درصد گزارش شده است. همچنين مطالعه که در سال ۱۳۸۲ در شهر تهران صورت گرفت شيوع کشيدن سيگار به صورت گاه گاهی را در دانش آموزان دبيرستانی ۲۸.۲ درصد عنوان کرده بودند .

نتايج پژوهش صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان می دهد محل کشيدن سيگار در کل دانش آموزان مصرف کننده فعلی سيگار ۳۷.۸ درصد در خانه خود بود که بيشترين ميزان را نشان می دهد. همچنين بيشترين مکان کشيدن سيگار در پسران مصرف کننده فعلی ۳۶.۶ درصد در مکان های عمومی مانند پارک و خيابان و در دختران ۵۱.۶ درصد در خانه خود بوده است.

در اين پژوهش که بيش از ۴۵۲۳ دانش آموز مورد بررسی قرار گرفته اند که بر اساس نتايج آن بيشترين درصد فراوانی نحوه دستيابی به سيگار مصرفی در دانش آموزان طی بررسی های صورت گرفته خريد از فروشگاه يا مغازه به ميزان ۳۸.۸ درصد بود که ۶۱.۵ درصد از دانش آموزان دختر و ۷۴.۶ درصد از دانش آموزان پسر مصرف کننده سيگار جهت تهيه سيگار مصرفی خود پول پرداخت کرده اند.

از سوی ديگر براساس نتيج اين پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی تهران و در نظر خواهی انجام شده در خصوص قصد کشيدن سيگار در يک سال و پنج سال آينده در ميان دانش آموزان مصرف کننده فعلی سيگار ۲۴.۱ درصد احتمال دادند در يک سال و ۳۳.۱ درصد در پنج سال آينده سيگار خواهند کشيد. به عبارت ديگر از هر ۱۰ دانش آموز مصرف کننده سيگار تقريبا سه نفر قصد ادامه مصرف را در يک سال و ۵ سال آنده را داشته اند.

همچنين مقايسه قرار گيری در معرض دود سيگار در دو گروه مصرف کننده فعلی سيگار و غير سيگاری نشان داده است که گروه دانش آموزان مصرف کننده فعلی سيگار ۶۶.۷ درصد و در گروه دانش آموزان غير سيگاری ۳۲.۷ درصد در خانه در معرض دود سيگار بوده اند و ۷۸ درصد از دانش آموزان مصرف کننده فعلی سيگار علاوه بر خانه در محلی ديگر در معرض دو سيگار بوده اند. نتايج حاصل از اين مطالعه حاکی از بالا بودن مصرف سيگار در ميان نوجوانان است. به نحوی که از هر ۱۰ دانش آموز سه نفر تجربه کشيدن سيگار را داشته اند.

همچنين بر اساس تحقيق ديگری در دانشگاه تربيت معلم تهران در ميان دانش آموزان۴۴۷ دانش آموز کرجی ۵۷ درصد از دانش آموزان مورد مطالعه گزارش کردند که حداقل يک بار در طول عمر خود يک نوع ماده شامل سيگار، قليان، مشروبات الکلي، و ساير مواد را امتحان کرده اند. به طوريکه از ميان ۴۴۷ نفر از دانش آموزان دختر و پسر سال های اول، دوم و سوم متوسطه ۵۷ درصد معادل ۲۵۵ نفر حداقل يک بار در طول عمر سابقه مصرف مواد (با احتساب سيگار) داشته اند.

نتايج پژوهش دانشگاه تربيت معلم در ميان دانش آموزان نشان می دهد ۴۳.۱ درصد از دانش آموزان دختر بررسی شده مصرف کننده قليان هستند و ۲۴.۴ درصد پسران نيز مصرف کننده مشروبات الکلی هستند و يا ان را تجربه کرده اند.

 

۹آبان: تولد سالانه ۴۰ هزار کودک معلول در کشور

سلامت نيوز : محمد نفريه در گفت و گو با پانا، اظهار کرد: به منظور جلوگيری از معلوليت های جسمی و ذهني، مشاوره های ژنتيک پيش از ازدواج بسيار حائز اهميت است و اين اهميت آنجايی برجسته تر می شود که زوجين دارای نسبت فاميلی هستند چرا که حدود پنج درصد از ازدواج های فاميلی منجر به تولد کودکی معلول می شود.

نفريه تصريح کرد: به طور متوسط ساليانه حدود 30 تا 40 هزار کودک معلول در کشور متولد می شود و معلوليت ها شامل عقب ماندگی های ذهني، سندرم داون و بيماری های متابوليسم است. اساسا بيشترين سهم معلوليت ها مربوط به اختلالات ژنتيکی است که با مشاوره های ژنتيکی پيش از ازدواج می توان مانع از بروز درصد بالايی از آن ها شد.

وی افزود: بيشتر بيماري‌های ژنتيک قابل درمان نيستند اما قابل پيشگيری يا کنترل هستند و با اين وجود در حال حاضر 70 درصد ازدواج‌های فاميلی منجر به بروز معلوليت در نوزادان مي‌ شود که از اين ميان نيمی از معلوليت ها ناشی از اختلالات ژنتيکی بوده و بيشترين آنها در زمينه ناشنوايی است.معاون اجتماعی بهزيستی در ادامه اعلام کرد: در حال حاضر 177 مرکز مشاوره ژنتيک در کشور فعال است و اميدواريم تا پايان امسال مراکز بيشتری در اين زمينه راه اندازی شود.

 

۹آبان : بيش از يک‌هزار زندانی منتظر اعدام در زندان رجايي‌شهر

 

دويچه وله : يک هزار و ۱۱۷ زندانی تنها در رجايي‌شهر منتظر اجرای حکم اعدام هستند. مهدی محموديان، روزنامه‌نگار زنداني، در نامه‌ای که از اين زندان نوشته ضمن اعلام اين خبر گفته است که ۱۴ نفر از زندانيان به دلايل سياسی و امنيتی به اعدام محکوم شده‌اند.

به گفته‌ی آقای محموديان نزديک به هزار نفر از زندانيان رجايي‌شهر به حبس ابد يا احکام بالای ۲۰ سال محکوم هستند.

در نامه مهدی محموديان از زندانيانی صحبت شده که بيش از هشت سال است حکم اعدامشان تاييد شده و هر سه‌شنبه منتظرند به سلول انفرادی منتقل شده و در سحرگاه چهارشنبه اعدام شوند.

وی از زنداني‌ای نام برده که برای چندمين بار حکم اعدامش به تعويق افتاده و در يک تماس تلفنی با کسانی که برای لغو حکم اعدامش تلاش مي‌کنند گفته است: «تو را به خدا بگذاريد اعدامم کنند. من يک بار مرتکب قتل شده‌ام اما ۱۳ بار برای اجرای حکم زير طناب دار رفته‌ام. اين مصداق بارز شکنجه است».

احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ايران، روز ۲۲ اکتبر، برابر اول آبان، اعلام کرد که در هشت ماه نخست سال جاری شمسی (۱۳۹۱) بيش از ۳۰۰ مورد اجرای حکم اعدام در ايران به ثبت رسيده است، اما احتمال دارد که شمار اعدام‌شدگان از اين رقم بيشتر باشد.

به گفته‌ی او در سال گذشته ميلادی ۶۷۰ نفر در ايران اعدام شده‌اند که اين رقم نسبت به جمعيت کشور، بالاترين ميزان اعدام در جهان محسوب مي‌شود.

 

۹آبان : سال گذشته  ۵ ميليون نفر زير خط فقر رفتند

ندای سبز: فرشاد مومنی می گويد دولت همه آنچه را که در يک برنامه 5 ساله در راستای قانون هدفمندی بايد به قيمت های حامل‌های انرژی اضافه می کرد، در همان سال نخست، انجام داد و چون در تمام اموری که وعده داده بود يا الزام قانونی برای اجرا داشت، با شکست روبه رو شد، اجرای فاز دوم هدفمندی را مطرح کرد.

وی درباره احتمال توقف پرداخت يارانه نقدی معتقد است بايد ديد که دولت در جابه جايی هزينه های خودش به چه اقداماتی متوسل خواهد شد. الان به صورت دقيق در اين زمينه نمی توان اظهارنظر کرد، اما در مورد اين که دولت به طور جدی مشکل کسری مالی دارد، ترديدی نيست.

مومنی گفت: می گفتند که چيزی بين110 تا 120 هزارميلياردتومان از اين محل، درآمد کسب خواهند کرد. اما زمانی که خود دولت لايحه بودجه سال 1390 را به مجلس تقديم کرد، در مورد درآمدهای حاصل از شوک درماني، در مجموع چيزی حدود62هزارميليارد تومان را به عنوان چشم انداز درآمدی مطرح کرد.

اين استاد دانشگاه تصريح کرد:زمانی که همين رقم درمرکز پژوهش های مجلس و کميسيون برنامه و بودجه بررسی شد، ملاحظه گرديد که عملا دولت، چيزی حدود26 هزارميلياردتومان بيشتر قادربه کسب درآمد نيست. متاسفانه با وجود اينکه اين سند را خود دولت داده بود ودر گام اول پذيرفته بود که چيزی در حدود 50 درصد توهم درآمدی داشته وبعد خود مبلغ 62 هزارميليارد تومان هم به صورت دقيق و کارشناسی شده توسط مجلس بررسی شد و متوجه شدند که اين درآمد کمتر از نصف آن رقم قابليت تحقق دارد، شايد جا داشت که همان موقع اين جمع بندی حاصل می شد که وقتی محاسبه های کارشناسی دولت تا اين اندازه سست وبی اعتبار است، می توان انتظار داشت که نتايج حاصل ازاين اقدام نيز،بسيار خسارت بارترازچيزی باشد که درابتدا گمان می رفت.

وی تصريح کرد:دولت در عمل، طی 15 ماهی که اين سياست مخرب را به اجراگذاشت،از آن 12 مسئوليت قانوني، تنها يک مسئوليت را درعمل جدی گرفت و از 11 مسئوليت قانونی ديگر در اين زمينه شانه خالی کرد.نکته تلخ و غم انگيز در اين ماجرا اين بود که در همان يک موردی هم که عبارت از پرداخت يارانه نقدی به مردم بود، علاوه بر اينکه کل منابع حاصل از شوک درمانی را خرج کرد، 15هزارميليارد تومان هم کسری آورد و اين کسری ها را با توسل غيرقانونی به درآمدهای نفتی و امکانات بانک مرکزی و از اين قبيل امکانات، جبران کرد.

وی گفت:گزارش های رسمی موجود به گفته وزيربهداشت و درمان حکايت از اين دارد که تا قبل از شوک درمانی هر ساله چيزی حدود يک درصد جمعيت ايران از محل هزينه های کمرشکن درمان به زيرخط فقرمی افتادند.اما اين نسبت در يک ساله اجرای اين سياست به چيزی حدود 5 تا 7درصد جمعيت بالغ شده است. يعنی دراثرشوک درمانی در سال 1390 فقط از ناحيه هزينه های به شدت افزايش يافته درمانی چيزی حدود 4 تا 5 ميليون ايرانی به زيرخط فقر رفتند.

متاسفانه دولت، علی رغم شعارهدفمندي، پيش بينی کرده بود که به حدود 73 ميليون نفر از 75 ميليون نفر جمعيت کشور، يارانه نقدی دهد و در اين مسير درجريان اجرا، اتفاقات بسيار مضحکی هم رخ داد که به نظر من بسيار ضروری است که اين اتفاقات هم ثبت و ضبط شود تا مايه عبرتی برای سياست گذاران آينده کشور باشد.

مجموع رقم منابعی که دولت از اين طريق می خواهد برای پوشش دادن هزينه های سال 91 خود تامين کند، معادل 4/2 برابر سهم نفت در بودجه عمومی دولت بود. اين چيزی است که در گزارش سند لايحه بودجه، خود دولت به آن اذعان کرد و زمانی که دولت درشرايطی که هنوز تعهد خاصی به آن اضافه نکرده و با اين بحران جدی در وضعيت ماليه خود روبه رو است، مشخص است که مانور تبلغاتی يا بازی انتخاباتی بوده است.

 

۹آبان : نابرابری درآمدها و تورم:هشدار جامعه شناسان نسبت به افزايش فقر در ايران

قانون:

 

مصطفی اقليما نيز به« قانون » مي‌گويد: يکی از بزرگ ترين اشتباهات اقتصادی در طول سال‌های گذشته اين است که هر چه تورم بالا رفت ميزان حقوق افراد افزايش پيدا نکرد. بعد از 30 سال سالانه 40 تا 45 درصد تورم به جامعه تحميل شده ولی حقوق و درآمد مردم کمتر شده است که 900 درصد کاهش درآمدها به نسبت تورم را شامل شده است. به گفته اين جامعه‌شناس کمترين حقوق قبل از انقلاب چهار هزار تومان بود که تاکنون تنها 90 برابر افزايش يافته و 360 هزار تومان رسيده که قانون کار و قانون تامين اجتماعی اين رقم را تاييد مي‌کند در حالی که تورم بر اساسي‌ترين کالا مانند بنزين که سطح تورم عمومی را به کمترين درصد نشان مي‌دهد رقمی معادل 1400 برابر را نشان مي‌دهد، يعنی بنزين به عنوان کمترين پايه تورمی 1400 برابر گران شده است.

30 سال پيش بنزين 5 ريال بوده و حالا ليتری 700 تومان شده است.در چنين شرايطی آسيب‌های اجتماعی که 90 درصد آنها پيشتر وجود نداشت، افزايش يافته و مردم مجبورند برای تامين خود بيشتر کار کنند و اين مشکلات در شرايط فعلی بيشتر شده است. افزايش چک‌های برگشتی و درگيری اغلب مردم با آن تعادل نرخ امنيت در کشور از بين رفته است. افزايش آمار فحشا، اعتياد، رشوه‌خواری و ... نشان مي‌دهد جامعه درگير مسائلی شده که به معيشت آنها مربوط است.

اقليما تاکيد مي‌کند: قشر حقوق‌بگير با شرايط پيش آمده نمي‌تواند با دارايي‌اش کنار بيايد و با اين تورم خود به خود نمي‌تواند درآمدش را افزايش دهد و تن به مسائل مختلف مي‌دهد که نشانه‌های آن را مي‌توان در دستگاه‌های دولتی و معضل رشوه‌خواری ديد. او به خانه‌ای که سال 70 به قيمت 44 ميليون خريده اشاره مي‌کند و مي‌گويد: اين خانه الان 4 ميليارد تومان مي‌ارزد اين چه چيز را نشان مي‌دهد؟ اين يعنی خانواده‌ها با يک فاجعه روبه رو شده‌اند و مردم به نسبت قبل فقيرتر شده‌اند، آن وقت توقع نبايد داشت جامعه با مشکل مواجه نشود؟!

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©