Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ برابر با  ۰۳ دسامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱  برابر با ۰۳ دسامبر ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۱۲۰)

۱۱ آذر ۱۳۹۱ـ۹ دسامبر ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

۴۵۰ هزار معلول اصفهانی از مزايای بازنشستگی محرومند

 

رشد ۲برابری ابتلابه ايدز ازطريق روابط جنسی / افزايش آمار ايدز درزنان

 

ورود ۲۶۵ ميليون دلار ميوه طی هفت ماه

 

ابتلای نزديک به ۴۵۰ هزار نفر به بيماری آلزايمر در كشور

 

آمار وزارت بهداشت : ۲۴ هزار نفر مبتلا به ايدز

 

توجيه بحران بيکاری با جوسازی عليه کارگران خارجی: «۲۵درصد از فرصت هاى شغلى كشور در اختيار مهاجران بيگانه»

 

افزايش آلاينده ها در کلانشهرها/ اعتراض به قطع ۴۰ درخت کهنسال در اتوبان «يادگار امام»

 

دلايل اخراج كارگران: بازار چای در دست دلال‌ها؛ دولت نظاره‌گر است »

 

تهديد اشتغال ۶۵ هزار خانوار کشاورز گيلان در پی عدم پرداخت مطالبات دولتی

 

کاهش سن ابتلا به ايدز/ افرادی که از بيماری خود اطلاع دارند بيش از ۹۰ هزار نفر

 

ارقام تکان دهنده در مور هزينه های سرسام آور درمان/درمان شکستگی مهره کمر از ۱۰۰هزار به يک ميليون تومان..

 

بيش از ۶ ميليون بيمار ديابتی در کشور وجود دارد

 

خروج يک و نيم ميليون متر مکعب چوب از جنگل‌های شمال ظرف دو سال

 

۶۵ واحد توليد چای در شمال کشور تعطيل شده‌اند

 

در مجلس:۸ ميليون کارگر ساختمانی سهام عدالت نگرفتند/ سهم كارگران به مديران رسيد

 

 

 

۱۱آذر: ۴۵۰ هزار معلول اصفهانی از مزايای بازنشستگی محرومند

 

اصفهان ايلنا: مدير عامل جامعه اسلامی نابينايان اصفهان با اشاره به اينکه بيش از ۱۰درصد جمعيت استان را معلولان نابينا، ناشنوا، جسمی حرکتی و ذهنی تشکيل مي‌دهند، گفت: سازمان بهزيستی امسال اعلام کرد معلولان شاغل مي‌توانند با تخفيف ويژه تحت پوشش بيمه قرار گيرند تا بتوانند در آينده از مزايای بازنشستگی استفاده کنند اما تامين اجتماعی به دليل معلوليت افراد، آن‌ها را از کار افتاده تشخيص داده و شامل بيمه ۱۲ درصد کرده که از بسياری مزايای بازنشستگی محروم مي‌شوند. 

سيد محمد نيکزاد در گفتگو با ايلنا به مناسبت روز جهانی معلولان (۱۳آذر)، گفت: بيش از ۵ ميليون معلول (نابينا، ناشنوا، جسمی حرکتی و ذهنی) در کشور وجود دارد که بر اساس آمارهای تقريبي، ۱۰ درصد جمعيت استان اصفهان را نيز تشکيل مي‌دهند که نيازمند توجه و رسيدگی ويژه هستند. 

وی تعداد زيادی از نابينايان را بيکار و سرگردان دانست و ادامه داد: بعضی از اين افراد زير پوشش مستمری هستند که مبلغ پرداخت به افراد تحت پوشش از طرف بهزيستی بين ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان و بسيار ناچيز است و کفاف مخارج هزينه‌های زندگی و اجاره مسکن آن‌ها را نمي‌دهد. 

 

۱۱آذر: « رشد ۲برابری ابتلابه ايدز ازطريق روابط جنسی / افزايش آمار ايدز درزنان

 

ايسنا 

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هشدار نسبت به افزايش موارد بروز HIV / ايدز در زنان و همچنين افزايش انتقال اين بيماری از طريق روابط جنسي، گفت: اگر نتوانيم مداخلات موثری برای مبارزه با HIV / ايدز طراحی کنيم، وقوع موج سوم ايدز تا پنج سال آينده محتمل است. 

وی با بيان اينکه جهان به مدت 30 سال است که با اين بيماری وحشتناک روبروست، ادامه داد: 65 ميليون نفر در سراسر دنيا به اين بيماری مبتلا شده‌اند و 30 ميليون نفر نيز به دليل آن فوت کرده‌اند. مرگ 30 ميليون نفر در طی 30 سال رقم کمی نيست. از طرف ديگر اغلب مبتلايان اين بيماری در سنين جوانی يعنی در سنين کار قرار دارند. 

 

روند بروز موارد جديد HIV / ايدز در کشور رو به کاهش است 

 

وزير بهداشت با اشاره به تاريخ بروز اولين مورد HIV / ايدز در کشور،‌ ادامه داد: اين بيماری در کشور تاريخ پر فراز و نشيبی داشته است. اولين مورد آن در سال 1365 در کشور کشف شد. پس از آن در سال‌های 74 و 75 همه‌گيری اين بيماری در برخی زندان‌های کشور اتفاق افتاد و تا سال 83 روند رو به رشدی در زمينه ابتلا در کشور داشتيم، اما اکنون روند بروز موارد جديد اين بيماری رو به کاهش است. 

 

هشدار وزير بهداشت نسبت به افزايش بروز HIV / ايدز ميان زنان 

 

دستجردی ادامه داد: آنچه که امروز برای ما مهم است و بايد از آن مراقبت کنيم، آن است که بروز موارد HIV / ايدز در ميان زنان افزايش يافته و از حدود 4.5 درصد به 8.5 درصد افزايش داشته است. البته شايد اين افزايش موارد از شناسايی بيشتر زنان آسيب‌پذير ناشی شود. 

 

رشد 2 برابری ابتلا به ايدز از طريق روابط جنسی ناسالم 

 

نگرانی وزير بهداشت از بروز موج سوم ايدز در کشور 

 

وزير بهداشت همچنين نسبت به افزايش ابتلا به HIV / ايدز بر اثر مسائل جنسی نيز هشدار داد و گفت: از ميان کل موارد ابتلا به HIV / ايدز، 10.5 درصد آن از طريق ارتباط جنسی بود که اين ميزان در سال 90 به 21 درصد افزايش يافت و تقريبا دو برابر شده است. اين موضوع اهتمام ويژه‌ای مي‌طلبد و لازم است آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی به مردم به صورت جدي‌تر پيگيری شود. 

وی افزود: علي‌رغم کاهش چشمگير موارد جديد ابتلا به HIV / ايدز دو موضوع فوق ما را نگران مي‌کند و نگرانيم که مبادا موج سومی از ايدز داشته باشيم و در آينده HIV در کشور شعله‌ور شود. هر چند که امروز توانسته‌ايم ابتلا در معتادان تزريقی را کنترل کنيم به طوری که از 3.5 درصد HIV در ميان زندانيان در سال 87، اکنون به 1.4 درصد رسيده‌ايم. 

دستجردی با بيان اينکه ما در قبال کشور و همچنين منطقه مسووليت داريم، ادامه داد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد که بروز مواد HIV / ايدز در منطقه ما مهار نشده و رو به رشد است. بنابراين ايران که در کنترل اين موضوع موفق شده، نسبت به منطقه خود نيز مسووليت دارد و بايد در اين جهت کمک کنيم. 

 

24 هزار و 735 مبتلا به HIV؛ آخرين آمار مبتلايان به HIV / ايدز در کشور 

 

به گفته وزير بهداشت، تا تاريخ اول تيرماه سال جاري، 24 هزار و 735 مبتلا به HIV در کشور ثبت شده است که 90.6 درصد آن را مردان و 9.4 درصد را زنان تشکيل مي‌دهند. همچنين 3619 مورد به ايدز مبتلا شده‌اند و بيش از 4000 نفر نيز به دليل اين بيماری جان خود را از دست داده‌اند. همچنين 46 درصد مبتلايان در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار داشته‌اند. 

وی ادامه داد: از سال 1365 تا امروز 69.6 درصد موارد ابتلا به HIV / ايدز به علت تزريق با سرنگ مشترک، 10.5 درصد مربوط به روابط جنسی ناسالم، يک درصد علت انتقال از مادر به کودک و علت انتقال در 17.9 درصد نيز نامشخص بوده است. اين در حالی است که در سال 90، 60.2 درصد موارد انتقال بيماری به دليل تزريق با سرنگ مشترک در معتادان تزريقی و 21 درصد مربوط به انتقال از راه جنسی بوده است. بايد تاکيد کرد که به دنبال تمهيدات سازمان انتقال خون، انتقال HIV / ايدز از طريق خون و فرآورده‌های خونی به صفر رسيده است. 

دستجردی ادامه داد: آنچه که برای ما مهم است آن است که بايد فعاليت‌های خود را در زمينه کاهش شيوع HIV در زمينه انتقال جنسی متمرکز کنيم. سهم انتقال جنسی تا سال 85 نسبتا ثابت بوده و حدود پنج تا هشت درصد موارد از طريق جنسی بوده، حال که امروز اين سهم به 21 درصد رسيده، نيازمند فعاليت بيشتر مقابله‌ای است. 

وزير بهداشت گفت: البته ابزار تخمين موارد HIV / ايدز در سال 90 اين احتمال را مي‌دهد که حدود 93 هزار و 250 مبتلا در کشور داشته باشيم. 

وی با اشاره به برنامه‌های اول و دوم استراتژيک کنترل HIV / ايدز در کشور، ادامه داد: برنامه سوم استراتژيک کنترل و پيشگيری از HIV / ايدز براي‌ سال‌های 89 تا 93 تدوين شده است. اين برنامه در 14 آبان ماه سال گذشته در شورای عالی سلامت و امنيت غذايی تصويب و از سوی دولت به کليه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط ابلاغ شد. اين برنامه 10 استراتژی و 161 هدفگذاری عملياتی دارد. بر اساس اين برنامه، پنجمين استراتژی که بايد در مورد آن به شدت کار شود، پيشگيری از انتقال جنسی و ششمين استراتژی مربوط به مراقبت و درمان بيماري‌های آميزشی است. بر اين اساس اين برنامه مي‌طلبد که مقدار زيادی از برنامه‌های خود را از جمله برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را در اين موضوع متمرکز کنيم. 

 

راه‌اندازی 25 مرکز مشاوره‌ ويژه زنان آسيب‌پذير در سراسر کشور 

 

دستجردی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی 25 مرکز مشاوره ويژه زنان آسيب‌پذير در سراسر کشور، ادامه داد: همسران زندانيان، همسران مصرف‌کنندگان مواد و زنان دارای شرکای جنسی متعدد يا خارج از چارچوب خانواده، از جمله گروه‌های هدف اين مراکز مشاوره هستند، هر چند رشد خوبی در راه‌اندازی اين مراکز داشته‌ايم، اما بايد کار بيشتری در اين زمينه انجام شود. همچنين 103 مرکز مشاوره بيماري‌های رفتاری در کشور راه‌اندازی شده که تعداد اين مراکز در زندان‌ها به 143 مورد مي‌رسد. 425 مرکز گذری نيز توسط دانشگاه‌های علوم پزشکي، سازمان بهزيستی و بخش خصوصی فعال هستند. حدود 3373 مرکز نيز برای معتادان تزريقی در جهت ارائه آموزش‌های لازم طراحی شده است. راه‌اندازی مراکز درمان نگه‌دارنده با متادون، تربيت مربيان آموزشي، راه‌اندازی خطوط تلفني، برنامه جامع آموزش خانواده‌ها و ... از ديگر اقداماتی است که در اين زمينه انجام شده است. 

وزير بهداشت با اشاره به برنامه درمان رايگان رترو ويروسی در کشور، ادامه داد: درمان با 13 داروی رترو ويروسی در کشور در حال انجام است. در مورد داروی آيمود نيز بايد بگوييم که اين دارو نتايج خوبی برای کنترل و افزايش ايمنی بدن بيماران داشته است. همچنين در سال 90 پروتکل مبارزه با HIV / ايدز بازبينی شد و امروز برنامه‌ای به روز شده داريم. 

در صورتی که نتوانيم برای مبارزه با ايدز مداخلات موثری داشته باشيم، وقوع موج سوم ايدز تا پنج سال آينده محتمل است 

دستجردی با بيان اينکه در مورد بيماری HIV / ايدز هم بيم داريم، هم اميد، ادامه داد: بايد مراقبت کنيم. در صورتی که نتوانيم برای مبارزه با اين بيماری مداخلات موثری طراحی کنيم، وقوع موج سوم که درواقع تغيير الگوی انتقال بيماری است، تا پنج سال آينده محتمل است. بر اين اساس لازم است برنامه‌ريزی و اجرای مناسب برنامه‌ها را داشته باشيم. در صورتی که پوشش برنامه‌های کاهش آسيب از 80 درصد به 95 درصد افزايش يابد، ميزان بروز موارد جديد اين بيماری کاهش خواهد يافت و در اين صورت مي‌توانيم در جهت هدف به صفر رساندن بروز موارد جديد گام برداريم.

 

۱۰آذر : ورود ۲۶۵ ميليون دلار ميوه طی هفت ماه

کلمه 

 

در حالی که معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از ممنوعيت واردات ميوه خبر می دهد، تازه ترين آمار گمرک ايران حاکی از آن است که واردات انواع ميوه به کشور در هفت ماهه سال جاری ۲۶۵ ميليون دلار بوده است. 

به گزارش ايسنا، براين اساس در هفت ماهه امسال بيش از ۳۶۱ هزار تن انواع ميوه به ارزش تقريبی ۲۶۵ ميليون دلار وارد کشور شد. اين ميزان واردات از نظر وزنی و ارزشی به تريب ۲۶٫۳ و ۲۱٫۷ درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می دهد. 

آمار گمرک نشان مي‌دهد که موز با ۱۸۵٫۷ ميليون دلار، پرتقال با ۶۰٫۴ ميليون دلار و گلابی هندی و انبه با ۱۰٫۷ ميليون دلار عمده ترين ميوه های وارداتی ايران تا پايان مهر ماه امسال بودند. 

وضعيت اصلی ترين ميوه وارداتی به کشور يعنی موز نيز به اين شکل است که در هفت ماهه امسال ۲۴۴ هزار تن به ارزش ۱۸۵٫۷ ميليون دلار وارد کشور شد که اين ميزان واردات از نظر وزنی و ارزشی به ترتيب ۳۲ و ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش يافته است. 

 

۱۰آذر: ابتلای نزديک به ۴۵۰ هزار نفر به بيماری آلزايمر در كشور

 

ايلنا: مديرعامل انجمن آلزايمر ايران گفت: تخمين زده مي‌شود بين ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار نفرمبتلا به آلزايمر در حال حاضر دركشور وجود دارد. 

معصومه صالحی درگفت‌وگو با ايلنا با اعلام اين مطلب گفت: انجمن جهانی آلزايمر و همچنين سازمان بهداشت جهانی (WHO) برطبق آخرين تحقيقات اعلام کرده‌اند که هر چهار ثانيه يک نفر در دنيا به آلزايمر مبتلا مي‌شود. 

وی تصريح کرد: با توجه به اينکه ايران نيز به سمت سالمندی پيش مي‌رود، امکان اينکه هر ۷ تا ۸ دقيقه يک نفر به آلزايمر مبتلا شود وجود دارد. 

وی با تاکيد براينکه بايد مسئولان از همين الان به فکر باشند، افزود: تشخيص زودهنگام موجب مي‌شود تا معلوليت ناشی از اين بيماری ۵ سال به تعويق بيفتد از همين رو برای تشخيص زودهنگام بيماری آلزايمر بايد برنامه ريزی کرد. 

مديرعامل انجمن آلزايمر ايران ادامه داد: باتوجه به آماری که از استان‌ها و شهرستان‌ها به ما رسيده تخمين مي‌زنيم که حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار نفر مبتلا به بيماری آلزايمر در کشور وجود دارد. 

صالحی با اشاره به اينکه تاکنون حدود ۴ هزار نفر به انجمن آلزايمر ايران مراجعه کرده‌اند، افزود: بيش از ۱۸۰۰ پرونده تشکيل داده‌ايم که صد در صد به آلزايمر مبتلا هستند. 

وی تصريح کرد: اين درحالی است که انجمن آلزايمر ايران انجمن کوچکی است و تعداد مراجعان آن نيز بيشتر در محدوده تهران و به ويژه غرب آن است ازهمين رو ممکن است در ساير مناطق بيماران زيادی به مطب‌ها و مراکز سالمندی مراجعه کرده باشند. 

مديرعامل انجمن آلزايمر ايران ادامه داد: با توجه به آماری که از مراکز سالمندی استان‌ها داريم حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد سالمندانی که آنجا نگهداری مي‌شوند مبتلا به آلزايمر هستند. 

صالحی در پاسخ به اين سوال که چه عواملی منجر به بروز بيماری آلزايمر مي‌شود، گفت: فاکتور اصلی سن است و بعد ازآن ژن، شرايط زندگي، وجود استرس‌های رواني، تغذيه نامناسب، عدم فعاليت‌های مغزی مواردی هستند که درصد ابتلا به بيماری آلزايمر را بالا مي‌برند. 

وی ادامه داد: ممکن است ساير بيماري‌های ديگر همچون ضربه مغزي، ديابت، فشارخون، کلسترول از عوامل تشديد کننده بيماری آلزايمرباشند. 

مديرعامل انجمن آلزايمر ايران همچنين در مورد سن ابتلا به آلزايمر گفت: معمولا اين بيماری مختص سنين ۶۵ سال به بالا است اما درکشور ما ۶۰ سال به بالا به اين بيماری مبتلا مي‌شوند. 

وی خاطرنشان کرد: البته ممکن است سنين پايين‌تر از ۶۰ سال به بيماری آلزايمر مبتلا شوند و درحال حاضر نيز اين وجود دارد به طور مثال مراجعينی داشتيم که ۴۶، ۴۸ و يا بيش از ۵۰ سال سن داشته‌اند البته ممکن است عوامل ديگری در ابتلای آن‌ها به بيماری آلزايمر تاثير داشته است. 

صالحی در پاسخ به اين سوال که بيماری آلزايمر در بين خانم‌ها شايع‌تر است يا آقايان گفت: معمولا ۶ درصد ابتلا به بيماری آلزايمر درخانم‌ها بيشتر است اما به تازگی به اين نتيجه رسيده‌اند که شايد اين به دليل بيشتر بودن عمر خانم‌ها نسبت به آقايان است.

 

۹آذر : آمار وزارت بهداشت : ۲۴ هزار نفر مبتلا به ايدز

 

سلامت نيوز : آخرين آمارهای رسمي‌ وزارت بهداشت از تعداد مبتلايان به اچ‌ای وی حکايت از ابتلای بيش از 24 هزار نفر دارد که 6/90 درصد آنها را مردان و 4/9 درصد را زنان تشکيل مي‌دهند .در شرايطی که ايران در آستانه ورود به موج سوم‌ايدز يا همان انتقال جنسی است. کمرنگ شدن برنامه‌های کنترل‌ايدز به‌ويژه برای معتادان تزريقی نگرانی ديگری برای فعالان اين حوزه ايجاد کرده، چرا که به اذعان آنها اين اتفاق منجر به بازگشت موج دوم‌ايدز مي‌شود. 

 

 

۹آذر: توجيه بحران بيکاری با جوسازی عليه کارگران خارجی: «۲۵درصد از فرصت هاى شغلى كشور در اختيار مهاجران بيگانه»

 

عصر ايران 

به گزارش اقتصادايران آنلاين درباره افزايش نرخ بيكارى دلايل مختلفى مطرح شده اما ركود حاكم بر اقتصاد ايران، ورود متولدين سال هاى ۶۰ خورشيدى به چرخه كسب وكار، واردات بى رويه كالا، تحريم هاى بين المللى و حضور اتباع و مهاجران بيگانه از جمله دلايل افزايش نرخ بيكارى عنوان شده است. 

بررسى اشتغال در بخش هاى عمده اقتصادى بر اساس گزارش مركز آمار ايران نشان مى دهد كه بخش خدمات با ۴۸ درصد بيشترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و در رتبه هاى بعدى بخش هاى صنعت با ۳۳.۴ درصد و كشاورزى با ۱۸.۶ درصد قرار دارند. 

در حال حاضر و بر اساس آمارها، ۲۵ درصد از فرصت هاى شغلى كشور در اختيار مهاجران بيگانه بوده و به عبارت بهتر، به ازاى هر ۲۵۰ هزار نفر از آنها، نرخ بيكارى در كشور يك درصد افزايش مى يابد. 

به راستى با توجه به اينكه هزينه ايجاد يك شغل دركشور رقمى معادل۴۰ ميليون تومان بوده، چگونه مى توان با رقمى كمتر از يك ميليون ريال براى مهاجران بيگانه مجوز فعاليت در بازار كسب وكار را ارائه كرد؛ عبارتى كه فعالان بازار كسب وكار در ايران براى اين عمل دولت به كار مى برند، چوب حراج زدن به سرمايه كار ايرانى توسط دولت است. 

 

 

۹آذر :افزايش آلاينده ها در کلانشهرها/ اعتراض به قطع ۴۰ درخت کهنسال در اتوبان «يادگار امام»

 

مهر 

 

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محيط زيست در هفته ای که رو به پايان است، شاهد اخبار و رويدادهای مختلفی بود که چکيده ای از مهمترين اين خبرها را مرور می کنيم. 

اعتراض به تصميم قطع 40 اصله درخت کهنسال اتوبان يادگار امام 

چهارشنبه هفته جاری ، مديرکل منابع طبيعی استان تهران در واکنش به احتمال قطع 40 اصله درخت کهنسال اتوبان يادگار امام گفت: با توجه به وضعيت آلودگی هوای تهران شهرداری دست کم بايد فضای سبز موجود را حفظ کند. 

غلام عباس عبدی نژاد با بيان اين مطلب افزود: البته تصميم گيری در خصوص فضای سبز شهری در حيطه وظايف منابع طبيعی نيست و در اختيار شهرداری است اما با توجه به وضعيت آلودگی هوا و مشکلاتی که برای جمعيت 5/8 ميليون نفری در کلان شهر تهران وجود دارد بهتر است شهرداری فضای سبز موجود را حفظ کند. 

به گفته وي، البته در بسياری از موارد توجيه شهرداری در قطع درختان يک منطقه اين است که به جای آن در مکان ديگری نهال کاری می شود اما آنچه مسلم است نهال هايی که حداکثر 10 ساله هستند به هيچ عنوان کارايی درختان کهنسال را در بهبود وضعيت آب و هوا ندارند. 

 

۷آذر: « دلايل اخراج كارگران: بازار چای در دست دلال‌ها؛ دولت نظاره‌گر است »

 

ايلنا 

مدير عامل کارخانه توليد چای «فجر کاشف» لاهيجان اعلام کرد: در صورت ادامه بي‌توجه‌اي‌های دولت به صنعت چاي، ناچاريم کارخانه را تعطيل كنيم يا با تغيير کاربری کارخانه، گذران زندگی كنيم.

 

پرويز شعبانی در تشريح وضعيت کارخانجات چای شمال کشور، به ايلنا گفت: بيش از ۶۵ واحد توليد کننده چای در شمال کشور به دليل افزايش هزينه‌های جاری و صرفه اقتصادی نداشتن بخش توليد، هم اكنون تعطيل شده‌اند. 

شعبانی در تشريح اين مشكل گفت: دولت برگ سبز درجه يک را با قيمت ۷۰۰ تومان و برگ سبز درجه دو را با قيمت ۳۹۰ تومان در هر کيلو از چايکاران خريداری و به ترتيب برگ سبز درجه يک و درجه دو را با رقم‌های ۲۷۵ و ۱۷۵ تومان در هر کيلو به كارخانه‌ها مي‌فروشد. 

شعبانی اضافه کرد: قيمت تمام شده توليد هر کيلو چای سبز به چای خشک سياه، بيش از دو هزار تومان است که متاسفانه به سبب از دست رفتن بازار فروش اين محصول طی ساليان اخير ناچاريم برای تامين هزينه‌ها و حقوق کارگران بيشترين توليد خود را طبق قيمت پيشنهادی مشتری که زير ۵۰۰ تومان در ازای هر کيلو است بفروشيم. 

اين توليدكننده حضور دلالان را در اوضاع فعلی بازار چای تاثير گذار دانست و ادامه داد: عمده مشتريان كارخانه‌ها واسطه‌ها هستند كه چای با کيفيت را با قيمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان مي‌خرند و کارخانه‌های توليد کننده چای خشک برای جبران هزينه‌های خود ناچارن محصول توليدی خود را با اين قيمت نازل بفروشند. 

شعبانی با بيان اينكه ادامه وضعيت فعلي، فعاليت واحدهای توليدی را روز به روز سخت‌تر خواهد كرد، افزود: برای کارخانه‌ها از جمله واحد توليد چای فجر کاشف با ۳۵ کارگر توليد ديگر سود اقتصادی ندارد و ناچاريم کارخانه را تعطيل کرده و به شغل ديگری روی بياوريم. 

اين عضو اتحاديه چايکاران کشور نقش دولت را در چنين بازاری تنها نظاره‌گر عنوان كرد و با انتقاد از عدم پرداخت بدهی دولت به چاي‌كاران، تصريح کرد: در سال ۷۶ با صد کارخانه توانسته بوديم بيش از ۷۶ هزار تن چای خشک توليد کنيم که اين رقم هم اکنون با وبا وجود ۱۷۰ کارخانه (که اکثرشان تعطيل شده‌اند) به ۲۰ هزار تن در سال رسيده است. 

اين فعال صنعتی در خاتمه سخنانش، افزود: در ميان واحد توليد کننده، تنها ۴ درصد از کارخانها دچار بحران نشده‌اند و آنها كارخانه‌هايی بوده‌اند كه با تغيير دستگاه‌های خود، به توليد چای سبز روی آورده‌اند و توانسته‌اند موقعيت مالی و اشتغال خود را با كمك صادرات حفظ کنند.

 

۶آذر: تهديد اشتغال ۶۵ هزار خانوار کشاورز گيلان در پی عدم پرداخت مطالبات دولتی

 

ايلنا 

دبير خانه کارگر گيلان گفت: بيش از ۶۰ درصد از مطالبات چای کاران از دولت هنوز پرداخت نشده است. 

محمد يعقوبی ضمن انتقاد از عملکرد دولت در خصوص عدم پرداخت مطالبات چايکاران، به ايلنا گفت: مطالبات چايکاران بالغ بر ۲۸ ميليارد تومان است که مقرر شده بود در دو مرحله پرداخت شود اما اين امر تا كنون محقق نشده است. 

يعقوبی اضافه کرد: اين محصول با اختصاص بيش از ۳۶۰۰۰ هکتار زمين زراعی مستعد و بيش از ۲۴۰ هزار تن برگ سبز و توليد ۵۵ هزار تن چای خشک، اشتغال و معيشت حدود ۶۵ هزار خانوار چای کار را تامين مي‌كند که امروزه اين اشتغال به خطر افتاده است. 

دبير خانه كارگر گيلان با بيان اينکه ۶۰ در صد نياز مصرفی کشور در گذشته از چای داخلی تامين مي‌شد، ادامه داد: متاسفانه هم اکنون ۵۰ درصد از باغات چای در گيلان بعلت مشکلات مالی و نداشتن امکانات و همچنين مرقوم به صرفه نبودن به تغيير کاربری اراضی روی آورده‌اند که اگر دولت در اين زمينه چاره اساسی تدبير نکند اين صنعت به مشکلات عديده‌ای دچار مي‌شود كه جبران آن آسان نخواهد بود.

 

۵آذر: کاهش سن ابتلا به ايدز/ افرادی که از بيماری خود اطلاع دارند بيش از ۹۰ هزار نفر

 

سلامت نيوز: رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نسبت به کاهش سن ابتلا به ايدز در کشور هشدار داد. 

حسينعلی شهرياری در گفت‌وگو با پانا در خصوص آمار و وضعيت ايدز در کشور بيان کرد: بر اساس آمارهای وزارت بهداشت شمار افراد مبتلا به بيماری ايدز در کشور بيش از ۹۰ هزار نفر برآورد شده است و اين تنها مختص به افرادی است که از بيماری خود اطلاع دارند و بسياری از مبتلايان به ايدز اصلا از بيماری خود آگاه نيستند چرا که اين بيماری دارای دوره نهفتگی است وهيچ‌گونه علائم خاصی در شخص مبتلا بروز نمي‌کند. 

رئيس کميسيون بهداشت خاطر نشان کرد: آمارها نشان می دهد که سن ابتلا به ايدز در کشور کاهش يافته است که اين مسئله بايد مورد توجه جدی قرار گيرد. بنا به گزارش ها ابتلا به بيماری ايدز در سنين ۱۱ تا ۱۳ سال نيز ديده شده است که زنگ خطر برای جوانان و نوجوانان در جامعه به شمار می رود و تا زمانی که آموزش‌ها جدی گرفته نشود، خطر کاهش سن ابتلا به اين بيماری همچنان وجود دارد. 

به گزارش پانا، بر اساس آمار جمع آوری شده از دانشگاه های علوم پزشكی و خدمات بهداشتي،‌ درمانی تا تاريخ اول فروردين ماه سال 91، مجموعاً 24290 نفر افراد مبتلا به ايدز در كشور شناسايی شده اند كه 90.8 درصد آنان را مردان و 9.2 درصد را زنان تشكيل می دهند. 

تاكنون 3455 نفر مبتلا به ايدز شناسايی شده و 4722 نفر از افراد مبتلا، فوت كرده اند. 4.46 درصد از مبتلايان به ايدز در زمان ابتلا در گروه سنی 34-25 سال قرار داشته اند كه بالاترين نسبت در بين گروه های سنی را به خود اختصاص می دهند. 

اين گزارش می افزايد؛ علل ابتلاء به ايدز (HIV) در بين كل مواردی كه از سال 1365 تاكنون در كشور به ثبت رسيده اند به ترتيب، تزريق با وسائل مشترك در مصرف كنندگان مواد مخدر (6.69 درصد)، رابطه جنسی (10.5 درصد)، دريافت خون و فرآورده های خونی (يك درصد) و انتقال از مادر به كودك (يك درصد) بوده است. راه انتقال در 17.9 درصد از اين گروه نامشخص مانده است. 

گفتنی است؛ در مقايسه اين آمار با مواردی كه ابتلای آنان در سال 1390 گزارش شده است، اعتياد تزريقی 62.5 درصد، برقراری روابط جنسی 21.2 درصد و انتقال از مادر مبتلا به كودك 3.9 را تشكيل داده است. در 12.4 درصد از موارد شناسايی شده در سال گذشته راه انتقال نامشخص بوده و هيچ مورد جديد ابتلا از راه خون و فرآورده های خونی گزارش نشده است.

 

۵آذر : ارقام تکان دهنده در مور هزينه های سرسام آور درمان/درمان شکستگی مهره کمر از ۱۰۰هزار به يک ميليون تومان..

 

کلمه 

به گفته يک متخصص مغز و اعصاب، بين ۱۵ تا۳۰ درصد بيماران مبتلا به دردهای مغز و اعصاب توان پرداخت نسخه و خريد داروهايشان را ندارند. او گفته است: چطور يک کارگر ساختمانی با حقوق ۴۰۰ هزار تومانی مي‌تواند هزينه عمل ديسک خود را با هزينه ۸ تا۹ ميليون تومان بپردازد؟ 

مازيار آذر مسئول تربيت فوق متخصصان مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: با تعداد بسيار زيادی از بيمارانی مواجه هستيم که توان مالی پرداخت هزينه‌های درمان را ندارند و هنگامی که دفترچه های درمانی آنها را مي‌بينيم مشاهده مي‌شود که مثلا MRI خود را انجام نداده‌اند و به عناوين مختلف بهانه مي‌آورند. 

اين متخصص مغز و اعصاب گفت: اگر در گذشته هزينه درمان شکستگی هر مهره کمر ۱۰۰ هزار تومان بود الان يک ميليون تومان شده و ۷ تا ۱۵ ميليون تومان فقط هزينه تجهيزات و وسايل درمان ديسک در بيمارستان دولتی مي‌شود. 

وی ادامه داد: هزينه درمان تومور مغزی و بستری در بخش خصوصی شبی يک ميليون و نيم تومان مي‌شود در حالی که متاسفانه در بخش دولتی هم همين هزينه سر به فلک مي‌زند به اين دليل که بخش دولتی تحت عنوان شرکتهای دانش بنيان،آزمايشگاه،بخش بيهوشی.خود را اجاره مي‌دهند. 

وی با بيان اينکه سالانه ۱۷ درصد مردم به دليل هزينه‌های درمان زير بار فقر مي‌روند گفت: بيماران ۵تا۶ ماه در نوبت پزشک متخصص و ۳ ماه در نوبت MRI مي‌مانند. چطور يک کارگر ساختمانی با حقوق ۴۰۰ هزار تومانی مي‌تواند هزينه عمل ديسک خود را با هزينه ۸ تا۹ ميليون تومان بپردازد؟

 

۴آذر: بيش از ۶ ميليون بيمار ديابتی در کشور وجود دارد

 

ايسنا 

به گفته رييس انجمن ديابت ايران، بيش از شش ميليون نفر در کشور مبتلا به ديابت هستند که نيمی از آنها از بيماری خود اطلاع ندارند. 

دکتر اسدالله رجب در گفت‌وگو با ايسنا، در اين رابطه افزود: متاسفانه در حال حاضر نه پزشکان و سياستمداران بهداشت و درمان و نه خود بيماران اين بيماری را جدی نگرفته‌اند. 

وی با بيان اينکه پايه و اساس درمان ديابت، آموزش است، افزود: متاسفانه آنچنان که بايد و شايد به اين بيماران بها داده نشده و هزينه‌های آموزش آنها که بسيار سنگين است از سوی مسوولين پرداخته نمي‌شود. 

 

 

۴آذر : خروج يک و نيم ميليون متر مکعب چوب از جنگل‌های شمال ظرف دو سال

 

کلمه 

 

آمارهای دولتی حاکی از آن است که چوب بهره برداری شده در مجموع سال های ۸۹ و ۹۰ از جنگل های شمال ايران بالغ بر ۱.۵ ميليون مترمکعب است. 

هادی کيادليري، رييس انجمن جنگلبانی در گفت و گو با CHN با بيان اين مطلب گفته است: عدد ۱.۵ ميليون مترمکعب که در آمارهای دولتی وجود دارد، رقم رسمی است و به طور قطع بهره برداری های غير قانونی نيز وجود دارد و در نهايت چيزی که از جنگل برداشت می شود بيش از اين ارقام است. 

چيزی به نام جنگل های شمال وجود خارجی ندارد! 

کيادليری با بيان اين که جنگل های شمال از جنگل های کهنسال دنيا به حساب می آيند و بر اين اساس حفاظت از آن ها حساس تر است، گفت: «چيزی به نام جنگل در جنگل های شمال وجود ندارد چون جنگل مجموعه ای از درختان و حيات وحش است و در واقع در جنگل های شمال در حال حاضر تنوع زيستی و حيات وحش از بين رفته است 

بهره برداری بی رويه از جنگل های شمال در حالی صورت می گيرد که کارشناسان معتقدند يکی از دلايل بسيار مهم در تشديد سيل های ويرانگر سال های اخير در شهرهای شمالي، از بين رفتن پوشش گياهی و قطع درختان جنگل است.

 

۳آذر : ۶۵ واحد توليد چای در شمال کشور تعطيل شده‌اند

 

ايلنا:نايب رئيس سنديکای کارخانجات چای شمال کشور اعلام کرد: بيش از ۶۵ واحد توليد چای در کشور به سبب سياست گذاري‌های غير کار‌شناسانه دولت در خريد برگ سبز از چای کاران، تعطيل شده‌اند. 

بهزاد سازنده با اعلام اين خبر به ايلنا گفت: از مجموع ۱۸۰ کارخانه چای در شمال کشور هم اکنون ۱۱۵ کارخانه بصورت نيمه فعال با حداقل ظرفيت در حال توليد هستند. 

او با بيان اينکه منطقه لاهيجان حدود ۴۵ کارخانه دارد که اکثر آن‌ها تعطيل و نيمه تعطيل هستند، گفت: بسياری از واحد‌های توليدی در مناطق جنوبی لاهيجان همانند کارخانه نشاط، حقيقت چاي، چای ايران، چای آزادي، چای راستگو، و.. از سال ۸۶ به سبب همين سياست گذاريهای غير کار‌شناسانه و غلط دولت تعطيل شده و کارگران‌شان بيکار شده‌اند. 

اين فعال کارفرمايی در ادامه افزود: در هر کارخانه چای که با ظرفيت کامل کار مي‌کرد حدود ۵۰ کارگر اشتغال داشتند که با کاهش توليدات و تعطيلی اين واحد‌ها اين کارگران شغل خود را از دست داده‌اند. 

به گفته نايب رئيس سنديکای کارخانجات چای شمال کشور در گذشته توليد ساليانه چای کشور بيش از ۶۵ هزار تن بوده است که اين رقم به دليل وجود مشکلات به ۲۰ هزار تن رسيده است و اگر به مشکلات صنعت چای از سوی دولت رسيدگی نشود شاهد نابودی کامل اين صنعت در دو سال آينده خواهيم بود. 

نايب رئيس سنديکای کارخانجات چای شمال کشور در خاتمه گفت: بجز دلالان صنعت چاي، که سودهای کلانی را بدون زحمت نصيب خود مي‌کنند همه کسانی که در صنعت چای ايرانی به نوعی ذينفع بوده‌اند، متضرر شده‌اند.

 

۱آذر: در مجلس:۸ ميليون کارگر ساختمانی سهام عدالت نگرفتند/ سهم كارگران به مديران رسيد

 

ايلنا 

 

در اينجا مي‌خواهيم حق و حقوق کارگران ساختمانی را مشخص کرده و وزير اقتصاد توضيح دهد که چرا کارگران از اين حق بهره‌مند نشدند؟/ آقای حسيني، اين ۴ ميليون سهام بدون استفاده در دست کيست و برای چه منظورهايی مورد استفاده قرار مي‌گيرد؟ 

وزير اقتصاد برای پاسخ به سؤال ملی نادر قاضی پور، حميدرضا فولادگر، بت کليا، عليرضا محجوب و لاله افتخاری درباره علت عدم پرداخت سهام عدالت به کارگران ساختمانی در مجلس حاضر شد. 

وزير اقتصاد ادامه داد: ۱۸ گروه از طبقات پايين در آمدی به بالا تقسيم بندی شد. گروه‌های اول و دوم عمدتا تحت پوشش کميته امداد، ‌ بهزيستي، زنان بي‌سرپرست، بازنشستگان، ‌کارکنان شاغل و.. بودند. طی يک عمليات سنگين اطلاعات ۵۰ ميليون نفر جمع آوری شد تا جايی که امروز در راستای اجرای اين قانون ۴۲ ميليون نفر در كشور سهامدار سهام عدالت هستند. 

حسينی در تشريح مشکلات اجرای سهام عدالت گفت: متاسفانه همه کسانی که بايد سهام عدالت دريافت مي‌کردند، دريافت نکردند و همه کسانی که دريافت کردند مستحق نبودند. اجرای سياست‌های حمايتی اغلب و عمدتا با يک ميزان خطا مواجه است. بانک‌های اطلاعاتی ما از دقت کافی برخوردار نيست. شايد حداکثر ۲۰ هزار مدير سهام دريافت کرده باشند. يا در ‌‌نهايت ۸۰ هزار نفر که در مقابل ۴۲ ميليون نفر عدد بزرگی نيست. 

وزير اقتصاد تاکيد کرد: در خصوص سهام عدالت کارگران، اين افراد در طبقات مختلف شناسايی شدند که بخش عمده‌ای از اين افراد کارگران و بازنشستگان يا سرپرست خانوار بودند. به دليل اينکه درباره کارگران فصلی دارای بانک‌های اطلاعاتی نيستيم توزيع سهام عدالت ميان آن‌ها با مشکلاتی همراه بوده است که همه آن‌ها دريافت نکردند. 

حسينی ادامه داد: بعد از اين مرحله با توجه به پيگيريهای نمايندگان، فراخوانی صورت گرفت که ۳ ميليون و سيصد هزار نفر ثبت نام کردند. بعد از بررسي‌ها مشخص شد که نزديک به ۱ ميليون نفر از اين‌ها قبلا سهام گرفته بودند. در حال حاضر حدود ۸ ميليون نفر از کارگران ساختمانی و خانواده‌هايشان سهام عدالت نگرفتند. 

وزير اقتصاد در ادامه پاسخ خود در صحن علنی مجلس تصريح کرد: در حال حاضر ۳ ميليون نفر را مي‌توانيم سهام عدالت بدهيم. برای ۵ ميليون بعدی بايد مجوز و سهام را بگيريم که حدود دو ماه قبل بررسی و به کميته تخصصی واگذار شد. که اميدواريم اين کار صورت بگيرد. اجرای سهام عدالت يک کار حجيم بوده است. در توزيع سهام عدالت از محروم ترين طبقات جامعه شروع کرديم. از دوستان اجازه می خواهم بگذارند مراحل را طی کند و تلاش می کنيم تا پايان امسال اين کار به انجام برسد. سهام عدالت با دغدغه‌ی گسترش مالکيت عمومی و توزيع ثروت از سوی دولت پيگيری و از سوی مجلس تصويب شده است. مابقی را هم با گرفتن مجوز پيگيری می کنيم. 

وی افزود: آمار نشان مي‌دهد ۱۴ درصد از فوتي‌های حوادث كار برای کارگران ساختمانی است و اين قشر از محروم‌ترين‌ها هستند. بنابراين در اينجا مي‌خواهيم حق و حقوق کارگران ساختمانی را مشخص کرده و وزير اقتصاد توضيح دهد که چرا کارگران از اين حق بهره‌مند نشدند؟ 

وی تاکيد کرد: طبق آمار رسمی ۱۰ ميليون کارگر بدون خانواده داريم که بايد سهام عدالت به آن‌ها تعلق گيرد. وزير اقتصاد بايد دستور حذف مديران کل و... را از مشمولين دريافت سهام عدالت صادر مي‌کرد. 

sقاضي‌پور خطاب به وزير اقتصاد گفت: آقای حسيني، اين ۴ ميليون سهام بدون استفاده در دست کيست و برای چه منظورهايی مورد استفاده قرار مي‌گيرد؟ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©