Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ برابر با  ۲۴ فوريه ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸  برابر با ۲۴ فوريه ۲۰۱۰
ایران در آئینه آمار (14)

ایران در آئینه آمار (14)

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۱۲آذر :حذف يارانه ها و سردرگمی ناشی از آن

راديو فرانسه
علی لاريجانی رئيس مجلس اسلامی ايران معتقد است که حذف يارانه ها تنها در فضای آرام که توأم با وحدت باشد قابل اجراست و به نظر او کشمکش و جدال های سياسی در حال حاضر "حالت مشمئزکننده ای" پيدا کرده که ادامه اش به سود منافع ملی کشور نيست و به تبع موقعيت مناسبی هم برای اجرای طرح حذف يارانه ها به شمار نمی رود.
در اظهار نظری جداگانه فرشاد مؤمني، اقتصاددان گفته است که حذف يارانه ها در وضعيت امروز ايران نه فقط ضد توسعه و ضد عدالت است، بلکه رکورد تاريخی تورم سال ١٣٧٤ را نيز خواهد شکست.
هم اکنون، بر اساس داده های رسمي، کل توليد نفت خام ايران با ٤٫٤٪ کاهش به ٣ ميليون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز رسيده که در واقع معادل سقف توليد نفت ايران در اواسط دهۀ ١٣٤٠ است و با کسر مصرف داخلی از اين ميزان تنها ٢ ميليون و ٤٠٠ هزار بشکه در روز صادرات نفت ايران را تشکيل می دهد.
حذف اين ميزان از نفت صادراتی از بازارهای جهانی نه تنها غيرقابل جبران نيست، بلکه ای بسا به دليل کاهش تقاضا به تعادل بيشتر قيمت نفت ياری رساند.
در اين حال، بانک مرکزی جمهوری اسلامی در آخرين گزارش خود تصريح کرده است که با کاهش پيوسته نرخ های واقعی دلار و يورو کسری تجاری غيرنفتی ايران نيز در سال های اخير با شدت زيادی در حال افزايش است و شکاف تورم داخلی و خارجی و عدم تغيير در سياست بازرگانی و ارزی ايران افزايش مستمر کسری تجارت غيرنفتی اين کشور در سال های گذشته را در پی داشته است.
در اين حال، نه فقط ٢٧٪ بر واردات بنزين و نفت روغن ايران افزوده شده، بلکه ارزش صادرات محصولات پتروشيمی ايران نيز طی هفت ماه گذشته دست کم ٣٠٪ کاهش داشته است، هر چند بيش از ٣٠٪ از ارزش وزنی صادرات غيرنفتی ايران را نيز فرآورده های پتروشيمی تشکيل داده اند.
خود وزارت صنايع و معادن می گويد جوازهايی که همين وزارتخانه در سال جاری برای تأسيس واحدهای صنعتی صادر کرده قريب ٤٦٪ کمتر از سال پيش بوده و محصولات کشاورزی و باغی ايران در سال کشاورزی ٨٧-٨٦ بيش از ٢٦٪ کمتر از توليد سال قبل بوده اند.
باري، در اين وضع، هم دولت و هم مجلس اسلامی که برغم همه ابراز ترديدها بخش اعظم طرح هدفمند کردن يارانه ها را تصويب کرده سر درگم پی آمدهای قابل پيش بينی و غيرقابل پيش بينی تصميمی به نظر می رسند که خود گرفته اند و ظاهراً از آن نيز گريزی ندارند.

 

12آذر: خداحافظ جنگل،سلام بيابان


خداحافظ جنگل،سلام بيابان شمال نيوز: کشور ايران با توجه به موقعيت جغرافيايى ای که در آن قرار گرفته يکی از مناطق واقع در کمربند بيابان زايی دنيا می باشد و سطح بسيار کمی از کشور ( 1/1 % ) را جنگل ها پوشانده است.

بنابر آمار، در سال‌
۱۳۴۰ ميزان‌ پوشش‌ جنگلي‌ ايران‌ ۱۸ ميليون‌ هکتار و از اين‌ ميزان‌ ۷/۳ ميليون‌ هکتار سهم‌ جنگل‌هاي‌ هيرکانی(شمال)‌ بود، اما هم‌ اکنون‌ کل‌ پوشش‌ جنگلي‌ ايران‌ ۷/۱۲ ميليون‌ هکتار بوده و 7/1 ميليون‌ هکتار آن‌ سهم‌ جنگل‌هاي‌ هيرکانی(شمال كشور)‌ است‌که‌ ۶ ميليون‌ هکتار اراضي‌ جنگلي‌ در طي‌ ۴۴ سال‌ اخير ‌ از بين‌ رفته‌ است.

جنگل هاى شمال به نسبت ديگر جنگل هاى دنيا از مزيت هايى برخوردار است كه اگر از آن اطلاع پيدا كنيم خواهيم ديد كه چه گوهر با قيمتى را داريم از دست مى دهيم و همه غافلند.

جنگل هاى شمال به لحاظ موقعيت ، قديمى بودن، تنوع زيستى ،خاك تنوع پوشش كف جنگل،گونه هاى بومى و وجود درختان قطور از جنگل هاى سراسر دنيا متمايز است.

جنگل هاى شمال ايران در حقيقت باقيمانده جنگل هاى دوران سوم زمين شناسى است ، گونه هايی در جنگل های شمال ايران وجود دارد که در اروپا در فسيل های دوران سوم پيدا شده اند براى همين پاره اى از گياه شناسان و جنگل شناسان اروپايى معتقدند جنگل هاى شمال ايران در حقيقت قسمتى از طبيعت اوليه اروپا به شمار مى رود.

جنگل هاى شمال ايران با 90 گونه درختي، 211 گونه درختچه اى و 1558 گونه علفى و خشبى (اين عدد ها مربوط به گونه هايی است که تاکنون شناخته و معرفی شده اند) داراى تنوع گونه هاى گياهى قابل ملاحظه اى است و چنانچه گونه هاى جانورى را هم در نظر بگيريم، به اهميت اين جنگل ها، به عنوان يك بانك ژن طبيعى و عظيم بيشتر می توان پی برد.


آمار ها نشان مى دهد 10 ميليون متر مربع از عرصه هاى جنگلى مازندران در اثر ويلا سازى تخريب شد.با توجه به اينكه از نظر مساحت جنگل به كل مساحت كشور در رديف 100 كشور اول برخوردار از پهنه جنگلى نيستيم جزء 6 كشور مخرب جنگل در جهان مى باشيم. نيمى از جنگل هاى ايران در سى سال گذشته از بين رفته و به 12 ميليون هكتار رسيده است.

ميزان برداشت پايدار از جنگل بايد 3/2 ميليون متر مكعب باشد اما حدود 6 ميليون متر مكعب از جنگل هاى شمال كشور كه 3 ميليون سال قدمت دارند برداشت مى شود.آما آمار هاى دستگاههاى اجرايى ذى ربط چيز ديگرى را نشان مى دهد كه با آمار هاى واقعى فاصله دارد و جنگل هايى كه به بيابان تبديل شده اند گوياى اين واقعيت هستند. حدود 100 شركت بهره بردار در جنگل هاى شمال مشغول به كار هستند كه به قلع و قمع درختان كمرهمت بسته اند اما در كشور هاى دنيا تنها درختان دست كاشت مورد بهره بردارى قرار مى گيرند كه اين گونه بهره بردارى در ايران بى نظير است.

از ديگر عوامل تخريب جنگل زباله ها هستند كه روزانه حدود 3 هزار تن زباله در جنگل ها دفن مى شوند كه اثرات منفى زيادى را به دنبال دارند. جنگل مخزن رايگان زباله ها شده اند ، مديريت پسماند بسيار ضعيف عمل كرده و طبيعت را به خطر انداخته است. چنانچه تخريب جنگل به همين شكل ادامه داشته باشد تا چند سال آينده جنگل جايش را به بيابان خواهد داد.

۱۱آذر: واردات بی رويه:سنگ قبر را هم وارد ميکنيم/واردات قطعات خودروی داخلی بامارک شرکت ايرانی!/ايران قربانی بزرگ بحران اقتصادی جهان

تبريز - خبرگزاری مهر: رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه ايران حتی سنگ قبر وارد می کند، هشدار داد: در صورت عدم اقدام مناسب دولت و مجلس،ايران قربانی بزرگ بحران اقتصادی دنيا لقب خواهد گرفت.
نماينده ميانه اظهارات عده ای مبنی بر اينکه ايران از بحران اقتصادی دنيا لطمه نديده است را نادرست و خلاف واقع خواند و گفت: وقتی قيمت مس، ‌فولاد و نفت ايران نصف می شود می توان نتيجه گرفت که اين بحران حتماً به کشورمان لطمه زده است.
.وی از اينکه قطعات خودروی توليد داخل با مارک شرکت ايرانی وارد کشور می شود، اظهار تاسف کرد و افزود: کميسيون صنايع و معادن مجلس معتقد است يکی از راه های برون رفت از اين مشکلات، کنترل واردات بی رويه و نيز ممانعت از واردات کالای بی کيفيت به کشور است.
رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس، ‌تن دادن دولت به استمهال يک ساله بدهی های کمتر از 20 ميليارد ريال واحدهای توليدی به سيستم بانکی را يکی از دستاوردهای مهم مجلس برای رفع گوشه ای از موانع فعالان اقتصادی عنوان کرد و گفت: البته استمهال بدهی های بالای 20 ميليارد ريال نيز به شدت پيگيری می شود تا اقتصاد کشور رونق بگيرد.
هاشمي، همچنين از ابلاغ آئين نامه اجرايی مصوبه اخير مجلس مبنی بر واگذاری سه ميليارد دلار سرمايه در گردش در اختيار واحدهای صنعتی توسط بانک مرکزی و وزارت صنايع خبر داد و گفت: علاوه بر اين، آئين نامه نحوه واگذاری دو ميليارد دلار سرمايه در گردش که اخيراً توسط رئيس جمهور وعده داده شد نيز تهيه و ابلاغ خواهد شد.
رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس به بررسی برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور در آينده نزديک در مجلس اشاره و خاطر نشان کرد: صاحبان صنايع می توانند نقطه نظرات و ديدگاه های خود را در اختيار اين کميسيون قرار دهند تا در تدوين برنامه مزبور مورد استقاده قرار گيرد.

 



۱۱آذر: يارانه نيازهای اساسی حذف ميشود، اما:چاپ ۱۱ ميليون جلد قرآن در يکسال

دليلی وجود دارد که در کشور نفت خيز ايران 70 درصد مردم زير خط فقر زندگی ميکنند. هزينه های خود ويژه دستگاه ولايی از هرنوع ديکتاتوری نظامی بالاتر است. گزارش زير دريچه ای به سوی اين هزينه های ويژه می گشايدکه ظاهرا جزء مخارج نظامی و امنيتی هم به حساب نمی آيند.
خبرگزاری مهر: معاون آموزش و پژوهش و چاپ و نشر دارالقرآن الکريم کل کشور گفت: سال گذشته 11 ميليون جلد قرآن و امسال تا پايان ماه گذشته بيش از هفت ميليون مجوز چاپ به ناشران داده شده است.
احمد حاجی شريف در گفتگو با خبرنگار مهر در مشهد افزود: به دليل وجود اغلاط چاپی و عدم نظارت بر چاپ های متعدد قرآن در قبل از انقلاب دفتر نظارت بر چاپ و نشر قرآن کريم در سال 62 تشکيل شد که پس از دو سال کار تبليغاتی در سال 64 چاپ و نشر قرآن کريم در مراحل زيراکس، اوزاليد و چاپ مورد بررسی قرار گرفت.
معاون آموزش و پژوهش و چاپ و نشر دارالقرآن الکريم کل کشور افزود : تنها در سال اخير 11 ميليون جلد قرآن و امسال تا پايان ماه گذشته بيش از هفت ميليون مجوز چاپ به ناشران داده شده است.



۱٠آذر :۱٠ ميليون ايرانی بيش از اندازه کار مي‌کنند:دستمزدها بطور عام، نيازهای معيشتی خانواده‌ها را تامين نمي‌کند

هم صدا:"42.7 درصد جمعيت فعال کشور بيش از 49 ساعت در هفته کار می کنند که اين موضوع درباره مردان و زنان به تفکيک 48.9 و 16.7 درصد گزارش شده است." مرکز آمار در گزارشی درباره طرح آمارگيری نيروی کار که در بهار امسال انجام شده، اعلام کرده است، با توجه به اينکه بيش از 24 ميليون نفر از جمعيت کشور در سن فعاليت هستند، بيش از 10 ميليون نفر، بيش از 49 ساعت در هفته، کار مي‌کنند.
افزايش ساعت کار برای بخش زيادی از شاغلان در حالی است که حدود سه ميليون نفر از جمعيت فعال کشور، فاقد شغل هستند.
بررسی موضوع اشتغال از دو منظر يادشده، شامل ساعات نامتعارف کار و همچنين بيکاري، قابل بررسی است. افزايش ساعات کار در ميان بخش وسيعی از نيروی کار کشور حاکی از آن است که دستمزدها بطور عام، نيازهای معيشتی خانواده‌ها را تامين نمي‌کند و به همين سبب نيروی کار مجبور به افزايش ساعات کار هفتگی خود است تا از محل افزايش دستمزد به واسطه ساعت طولانی کار، بتواند زندگی خود را تامين کند.
تعيين 44 ساعت کار در هفته در حقوق کار بي‌دليل نيست زيرا انسان همانگونه که به کار نياز دارد به استراحت و تمرکز بر فعاليت‌های ديگر نيز نيازمند است. انسانی که ساعات متمادی در محل کار حضور داشته باشد بي‌شک از شرايط طبيعی زندگي، محروم مي‌ماند.
از سوی ديگر، حدود سه ميليون نفر در جامعه به دنبال يافتن شغل هستند و از نظر اقتصادی با اينکه در مجموعه نيروی فعال کشور محسوب مي‌شوند، شغل نداشته و از تامين معيشت زندگی خود، محرومند.
بازار کار کشور از ناملايمات بي‌شماری رنج مي‌برد که شايد مهمترين آنها را بتوان بيکاری فارغ‌التحصيلان، زنان و جوانان در مقياس بالا، نابرابری جنسيتي، عدم مهارت نيروی کار، نبود توليد در بخش‌های مختلف اقتصادي، تعطيلی برخی از واحدها به دليل واردات بي‌رويه و يا برخی از موارد ديگر نام برد.
به طور يقين نمي‌توان با کاهش ساعات کار افرادی که به شکل غيرمتعارف کار مي‌کنند و جايگزينی اين ساعات با افراد بيکار، معضل بازار کار کشور را حل کرد زيرا شکی نيست که معيشت گروه نخست مورد تهديد قرار خواهد گرفت.

 

۱٠آذر :آغاز بحران گاز با شروع فصل سرد

حيات نو : کاهش دما دوباره زنگ خطر براى مصرف گاز را به صدا درآورده است. هر سال با آغاز فصل سرما، مشکل قطع گاز و هشدارهاى کاهش مصرف تکرار مى‌شود. هر چند که در فصل‌هاى گرم مسئولان به کرات از نبود مشکل در زمستان سخن مى‌گويند و نسبت به تامين گاز مصرفى کارخانجات و بخش خانگى براى فصل سرما اطمينان خاطر مى‌دهند. آمارهاى رسمى‌شرکت ملى گاز ايران نيز از رشد 20 درصدى مصرف گاز بخش خانگى در هفته نخست آذر خبر داده است. رشد مصرف گاز از سوى مشترکان در حالى صورت مى‌گيرد که به گفته وزير نفت شبکه گازرسانى به تناسب رشد مصرف، توسعه نيافته است. پيشتر ميرکاظمى‌پيش‌بينى کرده بود که زمان پيک مصرف گاز در زمستان امسال روزانه 200 ميليون مترمکعب کسرى گاز داشته باشيم که به اين ترتيب تلاش شده با ذخيره‌سازى سوخت مايع بخشى از اين کسرى جبران شود. وزير نفت همچنين در اولين همايش ملى تامين، نگهداشت، انتقال و توزيع فرآورده‌هاى نفتى در تهران که هجدهم مهر ماه برگزار شد از ادامه بحران سرمايه‌گذارى در صنعت نفت خبر داد و گفت: 80 ميليارد دلار پروژه نيمه تمام در صنعت نفت وجود دارد. مقامات شرکت ملى گاز نيز از نياز به 25 ميليارد دلار سرمايه‌گذارى در بخش گاز خبر دادند و گفتند در صورت عدم جذب سرمايه‌گذاري، از سه سال آينده پروژه گازى جديدى به بهره‌بردارى نخواهد رسيد.

۱۱ آذر: آمارهای تكان دهنده در باره خشونت عليه زنان در ايران

مطالعه ای به مدت سه سال توسط پانصد دانشمند و کارشناس طراز اول کشورمان درباهر اشکال گوناگون خشونت علیه زنان در سراسر کشور صورت گرفته که نتیجه آن در 32 جله و هر جلد 200 صفحه تهیه شده اما رژیم از انتشار آن ممانعت بعمل آورده است.

*- این پژوهش انواع خشونت به زنان را به هشت دسته تقسیم کرده است که عبارتند از: خشونت‌هاي زباني ، رواني ، فيزيكي ، حقوقي ، جنسي ، اقتصادي ، فكري و آموزشي و مخاطرات .

*- 66 درصد زنان ایران لااقل یک بار در زندگی خود  خشونت جنسی را تجربه کرده اند......

در يك دهه اخير در ايران پژوهش‌ها و مطالعات زيادي در باره خشونت عليه زنان ، بويژه خشونت خانگي ، انجام شده است .بر اساس آخرين جستجوها ، در 28 مركز استان كشور حداقل هفتاد پژوهش ميداني قابل اعتنا در باره خشونت خانگي عليه زنان انجام شده است .

بيشتر اين پژوهش‌ها پس از سال 1370 تاكنون انجام شده ‌ كه نشان مي‌دهد پژوهشگران و دانشگاهيان ايراني در سال‌هاي اخير علاقه و توجه ويژه‌اي به بررسي و كنكاش در باره خشونت عليه زنان پيدا كرده‌اند .

آمارهاي همين طرح ملي نشان مي‌دهد كه 66 درصد زنان ايراني ، از اول زندگي مشتركشان تاكنون ،حداقل يكبار مورد خشونت قرار گرفته‌اند . با اين حال ميزان و انواع خشونت خانگي در استان‌هاي مختلف ايران از تنوع و تفاوتهاي زياد ومعناداري برخوردار است .

 

۱٠ آذر : آمار جهانی همچنان ترس آور. پژوهشی درباره خشونت علیه زنان

 

بنابر آمار جهانی حدود 90 درصد از قربانیان خشونت خانگی زنان و حدود 10 درصد مردان هستند. مردان نیز مورد سوءرفتار زنان قرار می گیرند، اما بخش عمده خشونت خانگی، به ویژه موارد مرگ آور و خطرناك آن، از سوی مردان علیه دختران و زنان خانواده صورت می گیرد. چه تلخ است در سال روزی وجود داشته باشد كه به عنوان روز «مبارزه با خشونت علیه زنان» نامیده شود و متأسفانه چنین روزی وجود دارد (25 نوامبر) چون هنوز خشونت علیه زنان با اشكال مختلف در همه جای دنیا شانس داشتن زندگی سالم و راحت را از آنها گرفته است.

 

آمار جهانی همچنان ترس آور !

 

بنابر تخمین دولت روسیه احتمالاً در سال 1999 حدود 14 هزار زن توسط اقوام خود به قتل رسیده اند. با این حال در این كشور قانونی برای مقابله با خشونت خانگی ندارد. در آفریقای جنوبی تعداد زنانی كه در خانه به ضرب گلوله كشته می شوند بیش از آنهایی است كه در خارج خانه و توسط فردی غریبه به قتل رسیده اند. افكار سنتی در این گونه كشورها باعث شده كه آماری مستند از میزان حوادث خانگی در دست نباشد.

دكتر نیلوفر میكاییلی عضو هیأت علمی گروه روان شناسی و فاطمه سرخی احمدی كارشناس روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز در این مقاله خشونت علیه زنان را پدیده ای جهانی دانسته اند كه بنابر ویژگی های فرهنگی، اجتماعی و قومی هر زمان و مكان می تواند به صورت های متفاوتی ظاهر شود.

فاطمه سرخی احمدی در همایش زنان و آسیب های اجتماعی گفت: وسعت خشونت علیه زنان به گستردگی تاریخ بشر است.

ی افزود: خشونت علیه زنان تقریباً در تمامی طبقات اجتماعی، اقتصادی، نژادی، سنی و جغرافیایی یافت می شود هر چند كه این پدیده در میان برخی از گروه ها شایع تر است. او خشونت را بازتابی از حس پرخاشگری دانست و گفت: خشونت خانگی نوع خاصی از خشونت است كه در سطح خانواده اعمال و منجر به آسیب یا رنج جسمی، روانی و جنسی می شود.

او سردمزاجی، نارضایتی جنسی و انواع انحرافات را از پیامدهای این نوع خشونت در زنان دانست. و این كه آزار جنسی در محل كار در بسیاری از كشورهای دنیا آمار بالایی دارد گفت: در انگلیس از هر 10 زن هفت نفر در دوره زندگی شغلی دچار آزار جنسی می شوند. این پژوهشگر افزود: براساس تحقیقات انجام شده بر روی 100 هزار پرونده در سال 1380 در 28 استان كشور «سال اول ازدواج، دوران تنگنای مالی، تولد فرزندان و میانسالی» از پرخشونت ترین دوران زندگی زنان به شمار می رود. وی گفت: براساس این تحقیقات زنانی كه از جانب همسرانشان مورد خشونت قرار می گیرند پنج برابر بیشتر از سایر زنان در معرض آسیب های روانی و خطر خودكشی و شش برابر بیشتر در معرض اختلالات روانی قرار دارند.

پژوهشگر و پرسشگر در قالب این طرح در 28 استان كشور به بررسی پدیده خشونت خانگی علیه زنان پرداختند.

پژوهشی كه انجام فاز مطالعاتی آن، تهیه پرسشنامه ها، اجرای مرحله میدانی، جمع آوری اطلاعات و تنظیم گزارش نهایی اش بیش از سه سال زمان گرفت. گزارش نهایی این طرح كه شامل یافته های تكان دهنده ای درباره خشونت خانگی علیه زنان در شهرهای مختلف ایران بود، بالاخره در اواسط سال 1383 آماده شد.

آمارهای طرح ملی نشان می دهد كه 66 درصد زنان ایرانی، از اول زندگی مشتركشان تاكنون، حداقل یك بار مورد خشونت قرار گرفته اند. با این حال میزان و انواع خشونت خانگی در استان های مختلف ایران از تنوع و تفاوت های زیاد و معناداری برخوردار است.

خشونت فیزیكی

این خشونت ها شامل گاز گرفتن، گرفتن و بستن، زندانی كردن، چنگ انداختن و كشیدن مو، اخراج از خانه، كتك كاری مفصل، محروم كردن از غذا و... می شود. از این لحاظ زنان در خرم آباد در طول یك سال بیش از سایر زنان ایران مورد خشونت واقع می شوند و زنان در شهركرد دفعه های كمتری مورد خشونت نوع اول قرار می گیرند. پژوهشگران طرح ملی بررسی پدیده خشونت خانگی «سیلی، لگد و مشت زدن، كشیدن و هل دادن، محكم كوبیدن در، به هم زدن سفره و میز غذا و شكستن اشیای منزل» را خشونت فیزیكی نوع دوم نام داده اند و وضع زنان ایران را در 28 مركز استان در این باره بررسی كرده اند. در میان زنانی كه تحت خشونت نوع دوم بوده اند باز هم زنان بندرعباس به دفعات بیشتری آن را تجربه كرده اند و زنان كرمانی در طول سال كمتر مورد این خشونت قرار گرفته اند.

۳ آذر : گزارش آژانس های سازمان ملل از وضعیت زنان و کودکان

 

کانون زنان ایرانی: نمایندگان آزانس های سازمان ملل در نشستی که به مناسبت روز روز ملل متحد در تهران برگزار شد نسبت به وضعیت زنان و کودکان در ایران ابراز نگرانی کردند.

به گفته "هول كي‌اوز" نماينده صندوق جمعيت سازمان ملل متحد هر روز یک زن بر اثر مشکلات ناشی از بارداری جان می دهد:"در مورد کاهش مرگ و میر مادران ایران پیشرفت داشته است اما در زمینه برابری جنسیتی هنوز راه دراز در پیش دارد .هر روز یک زن در اثر مشکلات بارداری می میرد . وضعیت ایران در مقایسه با کشور های منطقه در این مورد خوب است اما وقتی فکر کنید که آن یک زن ممکن است خواهر یا همسر خود شما باشد دیگر این یک مرگ هم قابل تحمل نیست."

او ادامه داد: "ميزان شيوع استفاده از لوازم پيشگيري در ايران نسبت به منطقه بسيار بالاست هنوز 20 درصد از زنان باردار اعلام مي‌كنند كه بارداري آنها ناخواسته بوده است. "

پاتریتزیا دیجیووانی , معاون نماینده صندوق کودکان سازمان ملل متحد نیز در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اعدام افراد زیر 18 سال در ایران گفت:" ما در یونیسف آماری از اعدام افراد زیر 18 سال نداریم , البته اطلاع داریم که در مورد جرایمی مثل قتل که پیش از 18 سالگی اتفاق افتاده افراد را تا سن 18 سالگی در زندان نگه می دارند و بعد اعدام می کنند که این برخلاف قوانین است:" او ادامه داد:" ما تلاش می کنیم در این زمینه با قوه قضاییه گفتگو کنیم و بگوییم این موارد به شدت با قانون مغایرت دارد.تلاش می کنیم تا خشونت علیه کودکان توسط هر کسی, مردود شناخته شود ."

60 درصد هزينه‌هاي بهداشتي بر دوش مردم

آمبروجيو ماننتي , نماينده سازمان جهاني بهداشت هم نگرانی هایی داشت." وضعيت ايران در رابطه با بيمارهاي مسري مانند ايدز، در مقايسه با كشورهاي منطقه خوب است. اما نگراني‌هايي در رابطه با هزينه بالاي بهداشت و درمان وجود دارد. 50 تا 60 درصد هزينه‌هاي بهداشتي در ايران بايد توسط خود افراد و از جيب آنها پرداخت می شود و بيمه آن را پرداخت نمي‌كند . اين موضوع نگراني‌هايي را براي سازمان ملل در رابطه با مردم فقير كه منابع مالي محدود دارند ايجاد كرده است."

گیرد. "

به گفته هول‌ تي‌اوز , نماينده صندوق جمعيت سازمان ملل متحد ايران 26 ميليون دلار از صندوق جمعيت سازمان ملل متحد براي مقابله با ايدز دريافت كرده است تا ميزان شيوع ايدز را به كمتر از 1/0 درصد برساند.

قرار است 250 هزار معلم آموزش داده شوند تا نحوه جلوگيري از انتقال ايدز را به دانش‌آموزان آموزش دهند همچنين اقداماتي در دانشگاه‌ها و همچنين در بين زندانيان براي مقابله با ايدز انجام خواهد شد.

نماينده سازمان جهاني بهداشت در ايران در پاسخ به خبرنگاران درباره آخرین آمار تلفات آنفولانزای خوکی گفت:" چهار هزار و 500 نفر بر اثر آنفلوآنزاي نوع A جان داده‌اند.كمترين ميزان شيوع آنفلوآنزاي خوكي در منطقه خاورميانه و آفريقا اعلام شده است. در ايران تاكنون هزار و 194 نفر به آنفلوآنزاي نوع A مبتلا شده‌اند كه 16 نفر آنها فوت كرده‌اند. وزارت بهداشت تاكنون اقدامات مناسبي براي مقابله با اين بيماري انجام داده است و سيستم مراقبتي بسيار دقيقي تدوين كرده است."

5آذر :ارزيابى از تاثير هدفمندكردن‌يارانه‌ها روى تجارت خارجى ايران

ايلنا: يارانه‌های پرداختی به بخش توليد، امروزه نقش بي‌بديلی در اقتصاد جهانی بازی مي‌کنند، به گونه‌ای که مطابق آمار، بخش کشاورزی در اروپا و آمريکا به موهبت پرداخت روزانه 1 ميليارد دلار يارانه قادر هستند تا در برابر رقبای خارجی صف‌آرايی کرده و آنها را از گردونه اقتصاد خارج کنند. صنعت چين هم که امروز با توليدات بي‌شمار خود، فضای تنفس برای رقبای خارجی خود را روزبه‌روز تنگ‌تر مي‌کند، تحت حمايت‌های دولتمردان خود پيش‌تازی در عرصه توليد جهانی را تجربه مي‌کند.

توان رقابت با عراق و ترکيه را هم نخواهيم داشت
يک فعال اقتصادی ديگر نيز معتقد است که با اجرای آنچه دولت هدفمند کردن يارانه‌ها مي‌خواند، صادرات و مزيت رقابتی ايران به صفر نزديک خواهد شد. محمود امانت مي‌گويد: ما توان رقابتی در بازارهای هدف را نداريم، قدرت رقابت با ترکيه و عراق را هم نداريم، اين نرخ بهره هم برای بخش صادرات، ظلم بزرگی است. عضو کميسيون صادرات اتاق ايران با اشاره به بررسي‌های انجام شده درباره تاثير هدفمند کردن يارانه‌ها در بخش حامل‌های انرژی بر روی 200 واحد صنعتی نمونه از بين 3 هزار واحد صنعتی استان يزد تصريح مي‌کند: طبق بررسي‌های انجام شده، حامل‌های انرژی (آب، برق، سوخت) که خود واحد صنعتی مصرف مي‌کند 2/2 درصد قيمت تمام شده را تشکيل مي‌دهد و در بخش حمل و نقل 8/6 درصد قيمت تمام شده است. به گفته وي، وقتی حامل‌های انرژی 233 درصد گران مي‌شود 9 درصد در توليد واحدهای صنعتی تغيير به وجود مي‌آيد و نهايتاً 2/11 درصد در قيمت تمام شده در يک واحد صنعتی تغيير ايجاد مي‌شود. وی ادامه مي‌دهد: اگر طرح هدفمند کردن يارانه‌ها 5 ساله اجرا شود هر سال 2 تا 4 درصد تغيير قيمت خواهيم داشت و روی کالاهای صنعتی 4/2 درصد تغيير ايجاد مي‌شود که بايد روی مديريت اين تغيير، کار جدی انجام شود. وی با بيان اينکه "40 درصد ظرفيت بخش صنعت خالی است"، مي‌افزايد: اگر دولت بر روی 40 درصد کارخانجات سرمايه‌گذاری و ظرفيت‌های موجود را فعال کند، هزينه‌ها تصاعدی پايين مي‌آيد که ضمن اشتغالزايی پايدار قيمت‌ها نيز 22 درصد کاهش مي‌يابد.
کاهش احتمالی 20 درصدی صادرات ايران
چنانچه طرح هدفمند کردن يارانه ها با همين شکل فعلی تصويب شود و شورای نگهبان نيز به آن ايراد نگيرد، سالی 20 هزار ميليارد تومان يارانه حذف خواهد شد و بايد ديد اين رقم چه تاثيری در صادرات کشور خواهد داشت. اسدالله عسگراولادي، رئيس قدرتمند کميسيون صادرات اتاق ايران و از فعالان قديمی اقتصادی کشور نيز با بيان اين مطالب، عمق نگرانی صادرکنندگان ايرانی را به تصوير مي‌کشد. وی مي‌گويد: بي‌ترديد حذف يارانه‌های انرژي، قيمت تمام شده کالاهای صادراتی را بين 5 تا 15 درصد بالا مي‌برد. البته اين آمار بدون احتساب اجرت نيروی کار است و چنانچه دستمزد نيروی کار نيز بالا برود، قطعاً قيمت تمام شده کالا بيش از 10 درصد افزايش خواهد داشت. وی ادامه مي‌دهد: دولت حاضر نيست که اين مسئله را با نرخ ارز جبران کند، به جايزه‌های صادراتی هم اعتقاد نداريم، زيرا از پايه و اساس دچار اشکال است. لذا بخش خصوصی در نظر دارد به تصميم جامع و هماهنگی برای ارائه پيشنهادات و راهکارهای حل تاثيرات اجرای هدفمند کردن يارانه‌ها بر روی صادرات رسيده و نظرات خود را به مجلس ارائه کند.
وی با اشاره به تاثيرات حذف يارانه حامل‌های انرژی خاطرنشان مي‌کند: وقتی يارانه‌ها حذف شود، برق کشاورزی حداقل 10 برابر مي‌شود که اين مسئله روی محصولات کشاورزی اثر مي‌گذارد، در بخش حمل و نقل و نيروی کار نيز قطعاً اثرات منفی به دنبال خواهد داشت. وی اين سئوال را مطرح مي‌کند که چنانچه حقوق نيروی کار تغيير نکند و قيمت‌ها بالا برود، چطور مي‌توان با اين وضعيت اقتصادی زندگی کرد؟ رئيس کميسيون صادرات اتاق ايران پيش‌بينی مي‌کند که بهار آينده صادرات ايران 20 درصد کاهش خواهد داشت.

3آذر :"صد" زن افغان در سال جاری خود سوزی کرده است

بی بی سی: وزارت صحت (بهداشت) افغانستان در آستانه روز جهانی محو خشونت با زنان، از ۱۰۰ حادثه خودسوزی عمدی در سال جاری خورشيدی خبر داده است.

امين فاطمي، وزير صحت افغانستان در يک نشست خبری گفت که
۶۴ مورد از اين خودسوزی ها در شهر هرات و ۱۷ مورد در شهر کابل، و بقيه موارد در ديگر مناطق افغانستان به ثبت رسده است.

پيش از اين مقامات محلی در هرات از افزايش
۱۰در صد موارد خودسوزی در ميان زنان در هرات خبر داده بودند.

آقای فاطمی بيشتر موارد اين خودسوزی ها را ناشی از خشونت و افسردگی زنان دانست. به گفته آقای فاطمي، 60 تا 68 درصد زنان افغان دچار افسردگی و مشکلات روانی هستند.

ازوداج های اجباری و قبل از موقع، خشونت فيزيکی و دعوا های خانوادگي، از عمده ترين مشکلاتی است که زنان و دختران در افغانستان با آن مواجه هستند.

آقای فاطمی همچنين گفت که
۱۳ درصد از يک ميليون و 500 هزار معتاد به مواد مخدر در افغانستان را زنان تشکيل می دهند که به گفته او، اين موضوع هم تا حد زيادی زمينه های افسردگی را برای زنان فراهم کرده است.

امين فاطمی گفت وزارت صحت با همکاری وزارت امور زنان و چند نهاد ديگر قانونی را برای کاهش خشونت عليه زنان در افغانستان تدوين کرده است.

او افزود که اين قانون زمانی که اعضای شورای ملی در تعطيلات تابستانی بودند، از سوی رئيس جمهوری تائيد و امضا شده، اما بايد به تصويب شورای ملی هم برسد.

به گفته آقای فاطمي، در اين قانون برای مردانی که دست به خشونت عليه زنان می زنند يا مانع کار و فعاليت های زنان می شوند، تا شش ماه زندان پيشبينی شده است.

اين در حالی است که مسئولان کميسيون حقوق بشر افغانستان گفته است که در سال جاری خورشيدی
۷۱۰ مورد ضرب وشتم زنان توسط مردان به ثبت رسيده است.

برخی کارشناسان مسائل اجتماعی در افغانستان می گويند فقر، بی کاري، سطح پايين آگاهي، از عوامل اصلی خشونت در ميان خانواده ها شمرده می شود.

به گفته آنها، شمار قابل ملاحظه ای از زنان قربانی خشونت در افغانستان يا به مواد مخدر پناه می برند و يا هم در مواردی دست به خودسوزی می زنند.

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©