Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ برابر با  ۲۴ فوريه ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸  برابر با ۲۴ فوريه ۲۰۱۰
ایران در آئینه آمار (۱۷)

ایران در آئینه آمار (۱۷)

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۱دی:تحصيل ۲۸۶ تن از فرزندان مقام‌های ايران در لندن

راديو زمانه: يک نماينده مجلس مي‌گويد که ۲۸۶ تن از فرزندان مسئولان جمهوری اسلامی در لندن مشغول تحصيل هستند.
محمد کريم عابدي، عضو کميسيون امنيت ملی امروز دوشنبه با اعلام اين مطلب به خبرگزاری فارس گفت که "تمام مشکلات ما در لندن است، زيرا حدود
۲۸۶ نفر از آقازاده‌ها و فرزندان مسئولين در لندن تحصيل مي‌کنند."
آقای عابدی اظهار داشت، شعار‌هايی که عليه بريتانيا از سوی اين "آقازاده‌ها" مطرح مي‌شود، "قلابی" است.
اين نماينده مجلس از مسئولانی که فرزندان آنها در بريتانيا تحصيل مي‌کنند، خواسته که آنها را برای ادامه تحصيل به کشور بازگردانند.
به گفته عابدي، علومی که در غرب تحصيل مي‌شود، در جهت "مشکل آفرينی" در ايران است.
اين نماينده مجلس افزود: "آقازاده‌ها بايد در دانشگاه‌هايی باشند که بار سياسی برای مملکت نداشته باشد."
وی در بخش ديگری از سخنان خود از مواضع اکبر هاشمی رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و مسئولان موسسه تنظيم و نشر آثار آيت‌الله خمينی انتقاد کرد.
او اظهار داشت که "عشق به قدرت و ثروت" باعث شده تا گروهی عليه نظام جمهوری اسلامي، "دروغ پردازی" کنند و شعار "جمهوری ايرانی" سر بدهند.
اين نماينده مجلس همچنين از آقای هاشمی خواسته که در مواضع خود "بازنگری" کند.
مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی که در حال حاضر در لندن به سر مي‌برد، از سوی گروهی از محافظه‌کاران به دست داشتن در ناآرامي‌های پس از انتخابات متهم شده است.


۱دی :موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز كه مديون ولخرجي‌هاى دولت هستند

ايلنا: در حالی که امروز اولين روز پايان يافتن مهلت بانک‌مرکزی برای سامان دادن موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز است اما تغيير محسوس در فعاليت اين موسسات و به ويژه بزرگ‌ترين آنها چون مهر و انصار رخ نداده است.
موسسات اخير که 80 درصد بازار غير متشکل پولی را در دست دارند همچنان مثل سابق به كار خود ادامه مي‌دهند وبا آن که بهمنی رييس کل بانک مرکزی پيشتر گفته بود با موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز ديگر مماشات نخواهد کرد و پايان آذر آخرين مهلت آنان برای هماهنگ شدن با شرايط بانک مرکزی است اما نخستين مماشات خود را با تعيين مهلتی ديگر انجام داد.
امروز نرخ سود برخی از اين موسسات چنين است؛ سپرده‌های روز شمار 5/13 درصد، سپرده‌های کوتاه مدت ( چهار تا 9 ماهه) 14 تا 15 درصد، بلند مدت يک تا پنج ساله به ترتيب 16، 5/16، 17، 5/17 و 5/18 درصد، اما برخی از موسسات چون مدرسه مالی و اعتباری مولی الموحدين به اين نرخ ها راضی نشده و نيم درصد سود بيشتر سپرده‌های کوتاه مدت و نيم تا 5/1 درصد بيشتر به سپرده‌های بلند مدت پرداخت مي‌کنند.
بانک مرکزی بر اساس آخرين بخشنامه خود که برای سال جاری صادر کرد، نرخ سود سپرده‌های روز شمار و کوتاه مدت را به ترتيب 9 و 12 درصد اعلام کرد که حدود 3 تا 5/4 درصد کمتر از سودی است که هم اکنون موسسات مالی بدون مجوز به اين سپرده‌ها پرداخت مي‌کنند.
در اين بخشنامه نرخ سود سپرده‌های بلند مدت يک تا پنج ساله نيز به ترتيب 5/14 ، 5/15، 16 و 17 و 5/17 درصد اعلام شده است بر اين اساس نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی حدود 5/0 تا 5/1 درصد کمتر از سود پرداختی موسسه‌های مالی وا عتباری بدون مجوز است.
پرداخت سود بيشتر به سپرده‌ها بسياری از پس اندازهای مردمی را به سمت اين موسسات بدون مجوز سوق داده است اين موسسه‌ها بدون توجه به ضرب الاجل بانک مرکزی همچنان از مهلت دوم بهمنی به نفع خود استفاده مي‌کنند.
اين که حضور موسسات بدون مجوز و فعاليت آنها به شکل فعلی و خارج از دايره نظارت بانک مرکزی لازم است يا خير پرسشی است که احمد حاتمی يزد مديرعامل اسبق بانک صادرات به آن چنين پاسخ مي‌دهد:
خدماتی که اين موسسات ارايه مي‌دهند اگر چه با خدمات بانک‌ها مشابه است اما تفاوت چشمگيری در نحوه ارايه آنها وجود دارد.
در حال حاضر بانک‌ها برخورد بوروکراتيک با مشتريان دارند به طوری که بسياری از آنها به دليل همين برخورد اداری از دريافت خدمات محروم مي‌شوند اما بخش خصوصی شيوه سهل‌تری را در برخورد با مشتريان در پيش گرفته است.
او مي‌افزايد: با کاهش و يکسان شدن نرخ سود بانک‌هاى دولتی و خصوصي، افراد برای دريافت سود بيشتر به موسسات مالی و اعتباری مراجعه کردند.
به گفته حاتمی يزد، کاهش منابع بانکی به دليل پرداخت بي‌رويه تسهيلات به بخش‌های چون مسکن مهر، بنگاه‌های زوبازده و تامين منابع مورد نظر سفرهای استانی افراد را روانه اين موسسات کرد درحالی که بانک‌های دولتی و حتی خصوصي‌ها به دليل بحران منابعی که دارند از پرداخت بسياری از تسهيلات ناتوان هستند.
حاتمی يزد به نحوه فعاليت فعلی اين موسسات نيز اشاره مي‌کند: موسسه‌های مالی و اعتباری بدون مجوز پولشويی را تسهيل کرده و جريان نقل و انتقال اين وجوه را آسان‌تر مي‌کنند به همين دليل نياز سر و سامان بخشيدن به اين موسسه‌ها ضروری به نظر مي‌رسد.

 

۱دی :هيچ تضمينی برای امنيت شغلي‌وجود ندارد:67 درصد نيروهای شاغل ايران در قالب قراردادهای موقت هستند

ايلنا: رئيس اتحاديه پيشکسوتان جامعه کارگری استان تهران گفت: در حال حاضر از مجموع کل نيروهای شاغل کشور 67 درصد در قالب قراردادهای موقت و تنها 33 درصد در قالب قراردادهای دائم مشغول به کار هستند.
حسن صادقی درگفت وگو با خبرنگار ايلنا گفت: از مجموع شاغلان قراردادی حدود 30 درصد با قراردادهای پيمانی 3 ماه تا يک ساله، 22 درصد با قرارداد های موقت يک تا سه ماه و 15 درصد باقيمانده نيز با قراردادهای روزمزد يک تا 29 روزه مشغول به کار هستند.
وی يادآور شد: جمعيت 33 درصد باقيمانده ای که در قالب قراردادهای دائم مشغول به کار هستند را کارکنانی تشکيل می دهند که حداقل بيش از 10 سال سابقه کار دارند و پيش از متداول شدن قراردادهای موقت و پيمانی استخدام شده اند.
اين فعال صنفی همچنين در مورد تقسيم بندی زمينه های شغلی کارکنان قراردادی و پيمانی گفت: بيشترشاغلان در بخش خدمات به ويژه خدمات شهری و صنوف کوچک در قالب قراردادهای يک روز تا نهايت يک ماه مشغول به کار هستندو در مقابل قرارداد شاغلان در واحدهای بزرگ صنعتی از يک تا سه ماه متغير است.
به گفته صادقی قراردادکار بيشترکسانی که در بخش دولتی مشغول به کار هستند از نوع پيمانی و با مدت 3 ماه تا يک سال است.
رئيس پيشين کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بيان اينکه صرفن ظر از نوع رابطه استخدامی هيچ تضمينی برای امنيت شغلی نيروهای انسانی وجود ندارد، گفت: حتی در مورد شاغلان دائم کارفرما برای خاتمه دادن به قراردادکار به دنبال بهانه است.

 ۲۹آذر: برداشت1ميليارددلاری سپاه

زذخيره ارزی

شبکه جنبش راه سبز (جرس):قرارگاه خاتم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران از تصويب برداشت يك ميليارد دلار از ذخيره ارزی كشور برای "تامين بخشی از مشكلات مالی" دو فاز از ميدان گاز پارس جنوبی خبر داد.
به گزارش مهر سردار رستم قاسمی فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا كه طرف قرارداد دو فاز ميدان گاز پارس جنوبی است در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته است "مشكلات پيشروی" اجرای فازهای 15 و 16 بدليل "عدم تامين به موقع منابع مالی اين طرح توسط شركت ملی نفت ايران بوده است."
وی كارفرما يعنی شركت ملی نفت را متهم كرده نتوانسته است منابع مالی لازم را مطابق "پيشرفت 43 درصدی" اين پروژه تامين كند و قرارگاه خاتم الانبيا را مجبور كرده "حدود 500 ميليون دلار از منابع داخلی خود در اين طرح ملی هزينه كند."
او اين مسئله را علت تاخير در اجرای فازهای 15 و 16 دانست و افزود برای اين منظور "قصد برداشت يك ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزی داريم."
فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا گفت شورای اقتصاد اين برداشت را تصويب كرده و هم اكنون مراحل اداری آن در بانك مركزی نيز در حال انجام است.
وی همچنين اظهار اميدواری كرد كه با "عنايت" وزارت نفت سپاه بتواند در فازهای جديد پارس جنوبی نيز شركت كند.
به گزارش خبرگزاری مهر هم اكنون عمليات ساخت 5 فاز پارس جنوبی در حال اجرا است كه "با توجه به عدم تامين به موقع منابع مالی" اجرای همه آنها تاخير داشته است.
مقام های شركت نفت پيش تر نسبت به روند "20 درصدی" توسعه فاز 12 نيز ابراز نگرانی كرده بودند.
دكتر احمدی نژاد در صدد انتشار اوراق قرضه برای حل بخشی از مشكلات مالی صنعت نفت بوده، اما عرضه اين اوراق نيز تاخير داشته است.
بدنبال انصراف سال گذشته شركت فرانسوی توتال از سرمايه گذاری در پارس جنوبی بدليل خطرناك دانستن شرايط ايران غلامحسين نوذری وزير نفت وقت گفت اين پروژه "با آنها يا بدون آنها" توسعه خواهد يافت.
وی در هنگام آغاز مراحل ساخت پالايشگاه فاز 12 گفته بود اين پروژه "كاملا ايرانی" خواهد بود.
غلامحسين نوذری مانور موشكی آن زمان سپاه همراه با پروژه فاز 12 را "دو نشانه توانمندی كشور در عرصه دفاع و سازندگی" خوانده بود.

۲۹آذر :اجرای ۱۵ مورد حکم اعدام در طی ماه‌های گذشته در زندان ديزل آباد کرمانشاه

مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران:در طی ماه‌های گذشته نزديک به 15 مورد اجرای حکم اعدام در اين زندان صورت پذيرفته است ولی به دليل شرايط سخت امنيتی حاکم بر اين زندان تا به امروز اسامی اين افراد از سوی نهادهای دولتی و حتی نهادهای مدافع حقوق بشری اعلام نشده است.

لازم به ذکر است در زندان مرکزی کرمانشاه نزديک به 2 هزار و هفتصد زندانی نگه‌داری مي‌شود و در بين آن‌ها حدود 100 نفر محکوم به اعدام هستند

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©