Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ برابر با  ۰۵ دسامبر ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲  برابر با ۰۵ دسامبر ۲۰۱۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۱۴۹)

چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ برابر با ۰۴ دسامبر ۲۰۱۳      

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

افزایش ۴۳درصدی مرگ با منوکسیدکربن/ مرگ ۲۱۳ نفر بر اثر گازگرفتگی در هفت ماه

نظرسنجی گالوپ: ایران، جزء ۱۰ کشوری که مردمش زندگی مشقت باری دارند

سقوط یازده ‌پله‌ای ایران در جدول بین‌المللی فساد اداری

سالانه حدود ۶۰ هزار نفر بر اثر عفونت بیمارستانی در ایران فوت می‌کنند

رشد سالانه ۸۰ درصدی ایدز در کشور

سقوط سالانه ۳۲۰هزار خانوار به زیر خط فقرغذایی با شوک‌ درآمدی/هرسال کمر ۱.۳ میلیون خانوار ایرانی زیر بار هزینه‌های سلامت می‌شکند+ جدول ۹۳ نوع هزینه

یک میلیون تبعه غیرمجاز در ایران »

ورود ۳۰۰ هزارکارگر جدید خارجی به ایران

شیوع ایدز در کودکان کار و خیابان ۴۵ برابر کودکان عادی است/جستجو در زباله ها بدون دستکش و کفش، بالاتر بودن میزان سوء استفاده جنسی

رشد ۱۳ برابری آمار مبتلایان به ایدز

سالانه ۱۳ درصد تهرانی‌ها به دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت زیر خط فقر می‌روند

/ ۲۶ میلیون ایرانی اضافه وزن دارند / مرگ و میر سالانه ۲۱هزار نفر در کشور به دلیل اضافه وزن و چاقی

آمارهای تکان‌دهنده رییس کمیسیون سلامت شورای شهر از مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوای تهران

گزارش بانک مرکزی از رشد منفی اقتصاد ایران

تعداد مبتلایان شناخته شده HIV در ایران از مرز ۲۷هزار نفر گذشت/ ۳۳ درصد انتقال جنسی

افزایش ۳ درصدی زنان سرپرست خانوار طی ۵  سال اخیر

 

۱۳آذر :  افزایش ۴۳درصدی مرگ با منوکسیدکربن/ مرگ ۲۱۳ نفر بر اثر گازگرفتگی در هفت ماه

 بهار

گروه جامعه: آمار تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور، مهر امسال ۴۲٫۹ درصد افزایش یافت و آمار مرگ مسمومیت با گاز از ۲۱ فوتی در مهر سال گذشته به ۳۰ نفر در مهر امسال رسید.

 

به گزارش  روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، با وجود افزایش آمار تلفات مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در مهر امسال، این آمار در هفت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۸٫۶ درصدی مواجه بوده‌است. در هفت ماهه سال جاری ۲۱۳ نفر بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۴۱ نفر مرد و ۷۲ نفر دیگر زن بودند، این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر مسمویت با گاز منوکسید کربن در هفت ماهه سال گذشته ۱۷۱ نفر و تعداد زنان ۶۲ نفر بود. همچنین در این مدت استانهای تهران با ۴۲، مرکزی با ۱۷، خراسان رضوی با ۱۶، فارس و البرز هر یک با ۱۳، اصفهان و کرمانشاه با ۱۲ و کردستان با ۱۱ فوتی بیشترین آمار تلفات در این حوزه را داشته اند. آمار تلفات مسمویت با گاز در این مدت در استان‌های دیگر زیر ۱۰ نفر و در پنج استان صفر بوده‌است.بر اساس این گزارش استان مرکزی از جمله استان هایی است که در این مدت بیشترین افزایش را در آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن داشته به نحوی که آمار این تلفات از شش مورد در سال گذشته به ۱۷ مورد در سال جاری رسیده است. همچنین در هفت ماهه امسال بیشترین آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن با ۵۶ فوتی در فروردین ماه و کمترین آن با ۱۰ مورد در شهریور ماه به ثبت رسسیده است.

 

۱۲ آذر : نظرسنجی گالوپ: ایران، جزء ۱۰ کشوری که مردمش زندگی مشقت باری دارند

 عصر ایران

موسسه نظرسنجی گالوپ نتایج تحقیقات و نظر سنجی خود در ۱۴۳ کشور جهان را که به بررسی وضعیت زندگی مردم و پیش‌بینی آنها از آینده اختصاص یافته است، منتشر کرد.

به گزارش سایت خبری تیک، در این نظر سنجی درصد بالایی از ایرانیانی که به سئوالات گالوپ پاسخ داده‌اند، معتقدند که زندگی آنها همراه با رنج و مشقت است.

در نظر سنجی موسسه گالوپ ایران جزو ۱۰ کشور صدر جدول است که درصدی از شهروندانش معتقدند با رنج و مشقت زندگی روزمره خود را پیش می‌برند.

در این نظر سنجی همانند سال‌های پیش، بلغارستان با بالاترین تعداد کسانی که زندگی خود را سخت و طاقت فرسا می‌دانند در صدر جدول قرار گرفته و ایران هم ردیف کشورهایی مانند ماداگاسکار و مقدونیه است.

در رده‌بندی موسسه گالوپ، ۳۹ درصد از شهروندان بلغارستان وضعیت زندگی خود را همراه با سختی‌های زیاد بویژه برای کسب درآمد توصیف کرده‌اند و ۳۱ درصد از ایرانی‌ها هم وضعیت مشابهی دارند. نظرسنجی موسسه گالوپ در ۱۴۳ کشور جهان و از طریق مصاحبه‌های حضوری و یا تلفنی در هر کشور و با شرکت دستکم ۱۰۰۰ شهروند ۱۵ سال به بالا انجام شده است.

موسسه گالوپ پاسخ‌های شرکت کنندگان در نظر سنجی درباره وضعیت زندگی روزمره و پیش بینی وضعیت آینده آنها را بر اساس شاخص‌های خود به سه دسته تقسیم کرده است.

کسانی که درآمد نسبتا بالایی دارند، از سلامت جسمی بهتری برخوردارند، دارای تحصیلات عالیه هستند و محیط کاری خوبی دارند در دسته اول جای می‌گیرند. بر پایه ارزیابی‌های گالوپ این دسته از مردم بیشتر در کشورهای پیشرفته و ثروتمند جهان مانند قطر، سوئد، نروژ، امارات متحده عربی، استرالیا، تایلند، سوئیس و چندین کشور اروپایی زندگی می‌کنند.

دسته دوم کسانی هستند که گالوپ از آنها به عنوان شهروندانی که روزگار خود را با تقلا و کشمکش سپری می‌کنند یاد کرده است. به نوشته گالوپ، این گروه از مردم بیشتر نگران اوضاع مالی خود در زندگی روزمره هستند.

دسته سوم هم کسانی هستند که تامین نیازهای اولیه زندگی مانند غذا و مسکن برای آنها بسیار مشکل است.

مصاحبه های حضوری و تلفنی گالوپ در ایران از اواخر آذر ماه تا اواسط دی سال گذشته انجام شده است.

ضریب خطا در این نظرسنجی با در نظر گرفتن شرایط مصاحبه و چگونگی طرح سئوالات حداکثر بین ۱.۷ تا ۵.۶ درصد اعلام شده است

 

۱۲ آذر : سقوط یازده ‌پله‌ای ایران در جدول بین‌المللی فساد اداری

 صدای آلمان

سازمان شفافیت‌بین‌المللی” سه‌شنبه (سوم دسامبر/ ۱۲ آذر) گزارش سالانه‌ی خود را در زمینه‌ی فساد در دستگاه‌های دولتی در ۱۷۷ کشور جهان منتشر کرد. در این گزارش، ایران از نظر فساد اداری در رتبه‌ی ۱۴۴ قرار گرفته است. این رتبه در مقایسه با رتبه‌ی ایران در گزارش سال گذشته، به مقدار ۱۱ پله سقوط کرده است.

 سازمان شفافیت‌ بین‌المللی، یک سازمان غیردولتی است که مقر آن در برلین است. این سازمان فساد را سوءاستفاده از قدرت در جهت تأمین منافع شخصی تعریف می‌کند و با در نظر گرفتن شاخص‌هایی از جمله اختلاس، رشوه‌گیری در ادارات دولتی و دستگاه ‌قضایی، فساد مالی مقام‌های دولتی و همچنین مقابله ناکارآمد با بیکاری و مواد مخدر، هر سال به تهیه گزارشی از وضعیت ۱۷۷ کشور جهان می‌پردازد.

این سازمان سپس به هر کشور نمر‌ه‌ای می‌د‌هد که میان صفر تا ۱۰۰ متغیر است. عدد صفر به معنای حاکم بودن فساد کامل و در مقابل عدد ۱۰۰ به مفهوم نبود هیچ‌گونه فسادی در دستگاه‌های اداری است.

 یونان فاسد‌ترین کشور اروپایی

 در گزارش سال ۲۰۱۳ “سازمان شفافیت بی‌بین‌المللی” هیچ کشوری موفق به کسب نمره ۱۰۰ نشده است. دانمارک و نیوزیلند اما با کسب نمره ۹۱ از ۱۰۰ نمره ممکن در رتبه نخست قرار گرفته‌اند.

پس از این دو کشور، فنلاند، سوئیس، نروژ و سنگاپور در رتبه‌های دو، سه، چهار و پنچ هستند و در شمار کشورهایی قرار دارند که دارای سالم‌ترین دستگاه‌های اداری دولتی هستند

در این جدول آلمان با کسب نمره ۷۸ و یک رتبه صعود نسبت به سال گذشته، در رتبه دوازدهم قرار گرفته است. فاسدترین کشور اروپایی از نظر ساختار اداری بر اساس این جدول، یونان است که در رتبه ۸۰ قرار گرفته است.

تأیید گسترش فساد در دستگاه‌های اداری ایران

نمره ایران در گزارش سالانه‌ی “سازمان شفافیت‌ بین‌المللی” ۲۵ است. این نمره و در نتیجه سقوط ۱۱ ‌پله‌ا‌ی ایران در جدول سازمان شفافیت بین‌المللی، گسترش فساد در ادارات دولتی جمهوری اسلامی را در یک سال گذشته تأیید می‌کند.

نگاهی به مجموعه گزارش‌های سالانه‌ی سازمان شفافیت بین‌المللی در ده سال گذشته نیز حاکی از روند نزولی جایگاه ایران یا به عبارت دیگر گسترش روز افزون فساد در ساختار دستگاه‌های دولتی جمهوری اسلامی است.

ایران در جدول سال ۲۰۱۱ سازمان شفافیت بین‌المللی در رتبه ۱۲۰ قرار داشت. این رتبه در سال ۲۰۱۲ میلادی به ۱۳۳ و سال جاری یعنی۲۰۱۳ میلادی، به ۱۴۴ سقوط کرده است.

بر اساس گزارش سالانه‌ی “سازمان شفافیت بین‌المللی” کشورهای سومالی، افغانستان و کره‌ شمالی هر یک با کسب تنها ۸ نمره دارای فاسد‌ترین ساختارهای.

۳ آذر : سالانه حدود ۶۰ هزار نفر بر اثر عفونت بیمارستانی در ایران فوت می‌کنند

محمد طهماسبی، عضو هیات مدیره انجمن کنترل عفونت، عضو هیات مدیره انجمن کنترل عفونت با اشاره به اینکه عفونت‌های بیمارستانی در بیماران بستری حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است، گفت اگر تنها ۱۰ درصد این موارد منجر به مرگ شود، سالانه حدود ۶۰ هزار نفر بعلت عفونت بیمارستانی جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیمارستان‌ها اغلب از ارائه آمار دقیق خودداری می‌کنند و در حالیکه متوسط بروز عفونت‌های بیمارستانی در کشورهای پیشرفته ۵ درصد است اغلب بیمارستان‌های کشور میزان عفونت‌های بیمارستانی را یک یا دو درصد اعلام می‌کنند."

براساس گزارش‌‌های بین المللی میزان بروز عفونتهای بیمارستانی در کشورهای در حال توسعه بیش از ۲۵ درصد اعلام شده است.

به گفته آقای طهماسبی، عفونت بیمارستانی عفونتی است که ۴۸ یا ۷۲ ساعت بعد از پذیرش بیمار در بیمارستان یا طی دوره‌ای مشخص (۱۰ تا ۳۰ روز) پس از ترخیص بیمار ایجاد می‌شود و در زمان پذیرش بیمار وجود نداشته است.

عضو هیات مدیره انجمن کنترل عفونت در خصوص انواع عفونت‌های بیمارستانی و شایع‌ترین آنها نیز گفت: "عفونت دستگاه ادراری با ۴۲ درصد، عفونت ریوی (پنومونی) با ۱۱ تا ۲۰ درصد، عفونت زخم جراحی با ۲۴ درصد و عفونت دستگاه گردش خون با ۵ تا ۱۰ درصد از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. طبق بررسی‌های انجام شده عفونت ادراری شایع‌ترین و عفونت ریوی، کشنده‌ترین عفونت‌های بیمارستانی محسوب می‌شوند. اگر چه در برخی از مراکز، عفونت بیمارستانی دستگاه گردش خون، علت اصلی مرگ بیماران است."

براساس آمار منتشر شده در سال ۱۳۸۴ نزدیک به ۸۵۰ مورد عفونت بیمارستانی در ایران گزارش شده که درصد بالایی از آنها بدلیل باکتریهای شدیدا مقاوم به آنتی بیوتیکها بوده است.

 

۱۱ آذر : رشد سالانه ۸۰ درصدی ایدز در کشور

 کلمه

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم بر تابوشکنی از بیماری ایدز و اطلاع رسانی صحیح در زمینه چگونگی پیشگیری و کنترل این بیماری به ویژه در نوجوانان گفت: در طول ۱۱ سال آمار ایدز در کشور به ۹ برابر افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در مراسم بزرگداشت روز جهانی ایدز که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: ۲۵ سال گذشته نمایندگی از ۱۴۰ کشور جهان گردهم آمدند تا در مورد ایدز و تبعات آن تصمیم سازی جهانی داشته باشند به این ترتیب روز اول دسامبر به عنوان روز جهانی مبارزه با ایدز در نظر گرفته شد تا دولت‌ها، سازمان‌های مردم نهاد، رسانه‌ها و گروه‌های مرجع اجتماعی به سهم خود گامی برای رفتن به سوی کاهش رنج و آلام این بیماران بردارند.

انتقاد وزیر بهداشت از پنهان کاری‌ها در اعلام موارد ابتلا به ایدز و روشهای پیشگیری از آن

وی در این باره افزود: با کمی اغماض می‌توان گفت که این بیماری سالانه حدود ۸۰ درصد افزایش داشته است یعنی خیلی بیشتر از اعداد و ارقام مربوط به تورم، افزایش قیمت مسکن و غیره. این در حالی است که بحران‌ها در مورد تورم، افزایش قیمت مسکن و … را به راحتی در رسانه‌ها عنوان می‌کنیم اما در مورد درصد ابتلا به ایدز پنهان کاری‌های بسیاری داشته‌ایم.

لزوم مبارزه با ایدز؛ طاعون قرن

هاشمی افزود: ایدز در همه جهان یک بیماری سیاهی بوده است و بر اساس سازمان جهانی بهداشت HIV ایدز در دنیا بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است و تا سال ۲۰۱۰ حدود ۲۵ میلیون قربانی داشته است. به همین دلیل ایدز را به طاعون تشبیه می‌کنند چرا که طاعون در ذهن و خاطره جهانیان، خاطره‌ای تلخ و سیاه است. بر این اساس باید با این بیماری مقابله شود.

توسعه قارچ گونه ایدز در کمپ‌های ترک اعتیاد،‌ کودکان کار، زندان‌ها و

وزیر بهداشت در ادامه افزود: کمپ‌های ترک اعتیاد، کار کودکان،‌ زندان‌ها و … قارچ گونه به توسعه ایدز می‌پردازند. در ایران چرخه انتقال عفونت از روش مواد مخدر تزریقی به انتقال از طریق تماس جنسی پرخطر تغییر یافته است. هرچند در زمینه انتقال این بیماری از طریق اعتیاد تزریقی در دوره‌ای نتایج خوبی در کاهش آمارها داشتیم اما نباید از افراد معتاد و کسانی که مواد مخدر تزریقی استفاده می‌کنند، غافل شد.

وی ورود HIV/AIDS به کشور در دهه ۶۰ از طریق فراورده‌های خونی را ظلمی بین المللی خواند و گفت:‌ اما در دهه دوم انتقال این بیماری از طریق اعتیاد تزریقی بود که همچنان هم این روش انتقال در صدر است. بر این اساس مراقبت در زندان‌ها و محیط‌هایی که این افراد تجمع بیشتری دارند باید با شدت بیشتری ادامه یابد.

شیوع HIV/AIDS در کودکان کار ۴۰ برابر متوسط شیوع آن در جامعه

وی در عین حال نسبت به شیوع مصرف مواد محرک و احتمال ابتلا به ایدز به دنبال آن هشدار داد و گفت: شیوع ابتلا بیماری در مصرف کنندگان این مواد درحال افزایش است همچنین ابتلای پنج درصدی این بیماری در کودکان کار را داریم یعنی ۴۰ برابر متوسط شیوع این بیماری در جامعه. چنین آماری هشدار دهنده است در این راستا نمی‌توان تمام افراد جامعه را چک کرد اما باید گلوگاه‌ها حتما کنترل شوند.

 

۱۱ آذر : سقوط سالانه ۳۲۰هزار خانوار به زیر خط فقرغذایی با شوک‌ درآمدی/هرسال کمر ۱.۳ میلیون خانوار ایرانی زیر بار هزینه‌های سلامت می‌شکند+ جدول ۹۳ نوع هزینه

 ایسنا

نتایج یک پژوهش جامع در کشور نشان می‌دهد هزینه‌های سلامت، سالانه کمر یک میلیون و سیصد هزار خانوار کشور را می‌شکند و هزینه‌های مستقیم پزشکی، ۳۲۰ هزار خانوار را هر سال به زیر خط فقر غذایی می‌کشاند.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا امروزه نبود محافظت مالی در برابر هزینه‌های سلامت به عنوان یک نقص عمده در نظام‌های سلامت شناخته شده است. روشن‌ترین نشانه آن این است که خانوارها به هنگام نیاز به دریافت خدمات سلامتی نه تنها از بار بیماری، بلکه از بار ناشی از مواجهه با هزینه‌های کمرشکن و فقر حاصل از تأمین سلامت خود نیز رنج می‌برند؛ لذا تبیین دقیق و بموقع این مشکل می‌تواند سیاستگذاران نظام سلامت را در انتخاب سیاست‌های پیشگیرانه و شیوه‌های مناسب جهت رفع آن یاری کند.

هزینه‌های کمرشکن سلامت چیست؟

پرداخت‌های سلامت زمانی کمرشکن می‌شود که خانوار باید هزینه‌های اساسی خود را در طول یک دوره از زمان به منظور برآمدن از عهده هزینه‌های سلامت کاهش دهد. درصورتی که یک خانوار در یک دوره زمانی ۴۰ درصد یا بیشتر از ۴۰ درصد از ظرفیت پرداخت خود را برای دریافت خدمات سلامت مورد نیاز اختصاص دهد دچار هزینه‌ کمرشکن سلامت شده است.

هزینه‌های مستقیم پزشکی سالانه کمر بیش از ۷۰۰ هزار خانوار کشور را خم می‌کند

سالانه بیش از ۳۲۰ هزار خانوار کشور با هزینه‌های کمرشکن سلامت به زیر خط فقر غذایی سقوط می‌کنند

به گزارش ایسنا بر اساس مهمترین نتایج حاصل از این تحقیق، سالانه بیش از ۷۰۰ هزار خانوار کشور با هزینه‌های کمرشکن سلامت مواجه می‌شوند. بر این اساس می‌توان گفت، حدود ۳٫۳۸ درصد خانوارهای کشور با هزینه‌های کمرشکن سلامت مواجه شده‌اند که این هزینه‌ها فقط هزینه‌های مستقیم پزشکی را شامل می‌شود.

همچنین این هزینه‌ها حدود بیش از ۳۲۰ هزار خانوار( ۱٫۵ درصد خانوارهای کشور) را نیز به زیر خط فقر غذایی کشانده است.

بدین ترتیب و بنا بر نتایج این تحقیق می‌توان گفت ۷ درصد کل خانوارهای کشور پیش از مواجهه با هزینه‌های سلامت زیر خط فقر غذایی هستند که سالانه ۱٫۵ درصد نیز به این میزان اضافه می‌شود.

البته تاثیر این هزینه‌ها بر سقوط خانوارها به زیر خط فقر غذایی، بیشتر بر مردم ساکن در مناطق روستایی بوده است؛ به گونه‌ای که هزینه‌های مستقیم پزشکی ۲٫۳ درصد این خانوارها را به زیر خط فقر برده است.

اضافه شدن سالانه ۶۰۰ هزار خانوار به جمع خانوارهای مواجه شده با هزینه‌های کمرشکن سلامت باهزینه‌های غیر مستقیم پزشکی

همچنین طبق نتایج این تحقیق، با توجه به این که در بررسی هزینه‌های سلامت خانوار، معمولا فقط هزینه‌های مستقیم در نظر گرفته می‌شود، اگر ۱۰ درصد کل این هزینه‌ها را به عنوان هزینه غیرمستقیم در نظر بگیریم، پیش‌بینی می‌شود که ۶۰۰ هزار خانوار دیگر به جمع ۷۰۰ هزار خانوار مواجه شده با هزینه‌های کمرشکن سلامت بپیوندند. به عبارتی پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار (بیش از شش درصد کل خانوارهای کشور) با هزینه‌های کمرشکن سلامت مواجه شده‌اند.

مقایسه مخارج سلامت در ایران و برخی کشورها

سهم مردم ایران از کل هزینه‌های سلامت بالاتر از میانگین کشورهای منطقه

این محقق در ادامه به مقایسه هزینه‌های سلامت در ایران با سایر کشورها بویژه کشورهای منطقه پرداخته و در ابتدا به گزارش آماری سازمان بهداشت جهانی (۲۰۱۳) که شاخص مخارج سلامت در کشورهای مختلف از جمله ایران را محاسبه و ارائه کرده، استناد جسته است.

بر اساس این گزارش، کل مخارج بخش خصوصی برای سلامت به صورت درصد از کل هزینه‌های سلامت در سال ۲۰۱۰ برای ایران ۵۹٫۸ درصد بوده و این درحالیست که این مقدار از میانگین کشورهای مورد بررسی بیشتر بوده و حتی از میانگین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی که ایران نیز در آن قرار دارد بالاتر است.

 علاوه بر این، سهم پرداخت‌های مستقیم از مخارج خصوصی در سلامت در ایران ۹۷ درصد است که این مقدار نیز از مقدار میانگین کشورهای هم منطقه ایران و حتی میانگین کشورهای با درآمد پایین بیشتر است.

 

۱۱ آذر : « یک میلیون تبعه غیرمجاز در ایران »

 آفتاب: به گزارش خبرنگار مهر، سردار اسماعیل احمدی مقدم روز دوشنبه در حاشیه سومین کارگاه عملیاتی مبارزه با قاچاق انسان در جمع خبرنگاران گفت: هم اکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار تبعه خارجی مجاز در ایران ساکن هستند در حالی که نزدیک به یک میلیون نفر دیگر که عمدتاً از کشور افغانستان وارد شده اند به صورت غیرمجاز در کشور ما زندگی می کنند.

وی ادامه داد: ایران روزانه هزار نفر از اتباع غیرمجاز را شناسایی و از کشور طرد می کند و ما برای طرد سالانه ۳۰۰ هزار تبعه غیرمجاز هزینه های هنگفتی را پرداخت می کنیم. این در حالی است که سازمانهای بین المللی نیز کمکهای ناچیزی را به پلیس ایران می کنند ما بیشتر هزینه ها را پرداخت می کنیم.

به گفته رئیس پلیس کشور، اتباع خارجی از مرزهای شرقی به صورت غیرقانونی وارد می شدند که از چند سال قبل کار انسداد مرزهای شرقی آغاز شد و اکنون تنها ۲۰۰ کیلومتر از این مرزها مسدود نشده که در تلاشیم این منطقه را که معبری برای ورود قاچاقچیان مواد مخدر، سلاح و انسان به کشور شده است مسدود کنیم.

 

۱۱ آذرر : ورود ۳۰۰ هزارکارگر جدید خارجی به ایران

 مهر

هجوم ۳۰۰ هزار کارگر خارجی جدید به ایران/ ۱۰ استان مورد علاقه مهاجران

خبرگزاری مهر-گروه اقتصادی: در حالی رئیس جمهور در گزارش ۱۰۰ روزه خود از بیکاری ۶ میلیون نفر خبر داده است که از زمان آخرین سرشماری رسمی کشور در سال ۹۰ تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار کارگر خارجی جدید از طریق مرزها وارد کشور شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، هم اکنون جمعیت کارجویان خارجی در ایران به بیش از ۲ میلیون نفر بالغ شده که وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ارزان بودن کارگران خارجی و تمایل کارفرمایان در استفاده از آنها را دو عامل موثر در جذاب بودن بازار کار ایران برای بیگانگان قلمداد می‌کند.

علی ربیعی با اعلام اینکه بیش از ۲ میلیون کارگر خارجی هم اکنون در بازار کار ایران حضور دارند گفت: به دلیل تمایل کارفرمایان برای استفاده از کارگر ارزان خارجی و بی میلی کارجویان برای اشتغال در برخی رشته ها، تعداد کارگران خارجی حاضر در ایران افزایش یافته است.

سایه مهمان‌های ناخوانده در بازار کار ایران

همین امر سبب شد تعداد زیادی افغانی، پاکستانی و … از مرزهای مختلف وارد ایران شوند. از طرفی انفجار جمعیت کشور در دهه ۶۰ و افزایش ظرفیت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی طی سال های اخیر، نیروی کار عظیم پیش بینی نشده و بدون برنامه ریزی را به بازار کار کشور تحمیل کرد و سبب شد یک ارتباط نابرابری بین جویندگان کار و فرصت های شغلی موجود در کشور به وجود آید.

بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته در کشور طی سال ۹۰، جمعیت اتباع خارجی حاضر در ایران ۱ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۱۹۵ نفر بوده است. به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم اکنون تعداد کارگران خارجی حاضر در ایران به بیش از ۲ میلیون نفر رسیده که این موضوع نشان دهنده ادامه روند رو به رشد مهاجران خارجی در کشور است.

جدول افزایش هجوم اتباع بیگانه به بازار کار ایران

تعداد اتباع بیگانه        سال

تعداد اتباع بیگانه

سال

۹۲۷۹۳۷

۱۳۶۵

۱۱۰۱۲۶۰

۱۳۷۵

۱۵۹۴۶۲۸

۱۳۸۵

۱۶۸۸۱۹۵

۱۳۹۰

۲۰۰۰۰۰۰

۱۳۹۲

سهم اتباع افغانستان از کل جمعیت ایران در آخرین سرشماری صورت گرفته ۱٫۹۳ درصد، عراق ۰٫۰۷ درصد و پاکستان ۰٫۰۲ درصد بوده است. ۰٫۰۳ درصد از کل جمعیت نیز، تابعیت سایر کشورها را داشته اند و ۰٫۱۹ درصد تابعیت خود را اظهار نکرده اند.

با این حال، وزارت تعاون، کار و رفاه در بخش بررسی اشتغال اتباع بیگانه در ایران تاکید دارد که احتمال کم اظهاری و یا پنهان کاری اتباع خارجی در ایران وجود دارد؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت آمارها بیشتر از ارقام اعلام شده نیز باشد.

در این میان، استان های تهران با ۴۱۸ هزار و ۲۵۷ نفر (۳۲٫۶ درصد)، خراسان رضوی با ۱۷۸ هزار و ۴۷۵ نفر (۱۳٫۹ درصد) و اصفهان با ۱۳۳ هزار و ۱۴ نفر (۱۰٫۴ درصد) بیشترین تعداد اتباع خارجی ۱۰ ساله و بیشتر را در خود جای داده اند.

ترکیب کارجویان خارجی از ۴ کشور همسایه

از مجموع ۱ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۱۹۵ نفر اتباع خارجی ۱۰ ساله و بیشتر در کل کشور، بیشترین تعداد با ۲۰۰ هزار و ۵۲۲ نفر در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله قرار دارند، به طوری که نسبت اتباع خارجی ۱۵ تا ۱۹ ساله به کل جمعیت اتباع خارجی ۱۰ ساله و بیشتر در سال ۱۳۹۰، ۱۵٫۶ درصد بوده است.

پس از آن بیشترین تعداد اتباع خارجی با تعداد ۱۹۵ هزار و ۷۹۵ نفر (۱۵٫۳ درصد) در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله قرار دارند. از میان ۱ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۱۹۵ نفر تبعه خارجی ۱۰ ساله و بیشتر در کشور، ۷۳۶ هزار و ۸۷۵ نفر (۵۷٫۵ درصد) باسواد، ۴۷۷ هزار و ۱۶۲ نفر (۳۷٫۲ درصد) بی سواد و ۶۷ هزار و ۷۳۵ نفر (۵٫۳ درصد) وضع سواد خود را ذکر نکرده اند.

استان های تهران و خراسان رضوی بیشترین تعداد اتباع خارجی باسواد و استان های تهران و اصفهان بیشترین تعداد بی سوادان خارجی را به خود اختصاص داده اند.

جدول آمار حضور خارجی ها در ایران

تعداد جمعیت حاضر در ایران  کشور

تعداد جمعیت حاضر در ایران

کشور

۱۴۵۲۵۱۳

افغانستان

۵۱۵۰۶

عراق

۱۷۷۳۱

پاکستان

۱۶۳۹

ترکیه

۲۴۲۹۰

سایر کشورها

۱۴۰۵۱۶

اظهارنشده

بررسی ها نشان می دهد اتباع بیگانه حاضر در ایران عموما در ۱۰ استان کشور ساکن هستند. تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، قم، کرمان، البرز، یزد، مرکزی و سیستان و بلوچستان؛ ۱۰ استانی هستند که اتباع خارجی ترجیح می دهند در آنها ساکن شوند.

به صورت کلی از ۱ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۱۹۵ خارجی سال ۹۰ که به گفته وزیر کار این روزها به بیش از ۲ میلیون نفر نیز افزایش یافته است، ۵۴۸ هزار و ۲۳۷ نفر در تهران، ۲۲۴ هزار و ۶۵ نفر در خراسان رضوی، ۱۷۸ هزار و ۷۴۶ نفر در اصفهان و ۱۱۰ هزار و ۸۲۹ نفر نیز در استان فارس ساکن هستند. مابقی تا ۱ میلیون و ۶۸۸ هزار نفر در استان های دیگری که ذکر شد حضور دارند.

جدول وضعیت سکونت اتباع خارجی در ۱۰ استان ایران

تعداد جمعیت تبعه خارجی       استان

تعداد جمعیت تبعه خارجی

استان

۵۴۸۲۳۷

تهران

۲۲۴۰۶۵

خراسان رضوی

۱۷۸۷۴۶

اصفهان

۱۱۰۸۲۹

فارس

۱۰۸۲۲۴

قم

۱۰۶۹۴۹

کرمان

۸۰۱۱۶

البرز

۵۶۸۴۲

یزد

۳۷۰۲۲

مرکزی

۲۸۲۱۴

سیستان و بلوچستان

۲۰۸۹۵۱

سایر استان ها

 

 

۱۰ آذر : شیوع ایدز در کودکان کار و خیابان ۴۵ برابر کودکان عادی است/جستجو در زباله ها بدون دستکش و کفش، بالاتر بودن میزان سوء استفاده جنسی

 ایلنا: کار‌شناسان حوزه کودکان کار در مورد سرعت زیاد شیوع ایدز در میان این کودکان معتقدند: عدم آموزش و نبود امکانات بهداشتی دلیل اصلی این مساله است. دولت باید در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام دهد.

طبق گزارشی که وزارت بهداشت در تاریخ ۶ آذرماه اعلام کرده است میزان شیوع بیماری ایدز در بین کودکان کار و خیابان ۴۵ برابر جمعیت عادیست. این آمار از مطالعه بر روی ۱۰۰۰ کودک کار و خیابان در شهر تهران بدست آمده است و نتایج حاکی از آن است که ۱۵ درصد از آن‌ها مواد مخدر مصرف کرده‌اند که ۴ / ۶ درصد آن‌ها از طریق تزریق بوده است.

وی افزود: دولت باید از NGO‌ها هم حمایت کند و منابعی را در اختیار آن‌ها قرار دهد که بتوانند برای مثال از نهادهای بین‌المللی کمک مالی بگیرند. برای نمونه یک NGO که در کرج قرار دارد و ۶۰۰ کودک را تحت پوشش قرار داده است ماهیانه ۱۰۰ میلیون هزینه دارد که تأمین آن‌ها بسیار دشوار است.

 

۱۰ آذر : رشد ۱۳ برابری آمار مبتلایان به ایدز

 رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران از افزایش ۱۳ برابری آمار مبتلایان به ایدز از سال ۸۰ تا کنون خبر داد و گفت: در سال ۸۰ ، ۴۰۳ نفر به ایدز مبتلا بودند این درحالی است که در سال جاری تعداد افرادی که وارد مرحله بیماری شده اند به ۵ هزار و ۴۱۱ نفر رسیده است.

سید حسن موسوی چلک در گفتگو با مهر به مناسبت روز جهانی ایدز گفت: از سال ۱۹۸۸ اول دسامبر مصادف با دهم آذر ماه به عنوان روزجهانی ایدز نامگذاری شده است و هر سال شعاری برای آن تعیین می شود که در سال ۲۰۱۲ میلادی شعار آن بر محور«پیشگیری وکنترل ایدز در نوجوانان و جوانان» در دنیا اعلام شد.

وی در باره آمار ایدز گفت: طبق آمار اعلام شده در دنیا حدود ۷۵ میلیون نفر افراد مبتلا به اچ.آی.وی و ایدز شناسایی شدند.در حالیکه این آمار در سال ۲۰۰۰ میلادی(سال۱۳۸۰ ه.ش) حدود۴۰ میلیون نفر بود. در حال حاضر در ایران تعداد این افراد به ۲۷۰۴۱ نفر می رسد. آماری که اگر حداقل با  ضریب۴ محاسبه شود به بیش از ۱۰۰ هزارنفر می رسد در حالیکه آمار  این افراد در سال ۱۳۸۰ تعداد۳۶۸۸ نفر بود.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران تاکید کرد: فعال ترشدن مراکزی که این افراد مراجعه می کنند از قبیل مراکز ارائه کننده خدمات به معتادین را می توان یکی ازدلایل این افزایش دانست. این افرایش آمار افراد شناسایی شده در ایران  طبق گفته مسئولان وزارت بهداشت، «حدود ۹ برابر میانگین در دنیا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ است» که باید پذیرفت بسیار نگران کننده است.

به گفته وی ، طبق همین آمار در ایران در سال ۱۳۸۰ حدود ۴۰۳ نفر وارد مرحله بیماری شده بودند. این رقم اکنون ۵۴۱۱ نفر است. همچنین در سال ۸۰، ۳۶۴ مورد فوتی به دلیل این بیماری داشتیم که این رقم اکنون به ۵۰۰۰ نفر رسیده است.

درحالی آمار ایدز در ایران افزایش داشته که براساس آمارهای جهانی از سال ۲۰۰۵ تا حالا تعداد مبتلایان به این بیماری ۳۰ درصد کم شده است و پیش بینی می شود جمعیت ۳۵ میلیونی مبتلایان به ایدز تا سال ۲۰۱۵ به ۱۵ میلیون نفر کاهش پیدا کند.

موسوی چلک گفت: بررسی راههای انتقال نشان می دهد که از سال ۱۳۶۵ تاکنون حدود ۶۹ درصد ازطریق استفاده از سرنگ آلوده بصورت مشترک و ۱۲٫۵ درصد نیز از طریق روابط جنسی محافظت نشده مبتلا شدند. در حالیکه این راههای انتقال درمیان کسانی که فقط درسال ۱۳۹۰مبتلا شدند زنگ خطر را نشان می دهد. یعنی اگر از میان کل افراد شناسایی شده تاکنون،حدود ۶۹ درصد از طریق سرنگ آلوده بوده، درسال ۹۱ این آمار به ۵۲ درصد کاهش پیدا کرده است و روابط جنسی محافظت نشده از ۱۲٫۵به حدود ۳۷ درصد افزایش پیداکرده است.

 

۸ آذر : سالانه ۱۳ درصد تهرانی‌ها به دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت زیر خط فقر می‌روند

 ایسنا

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت انجمن‌های خیریه برای حل و فصل چالش‌های نظام سلامت گفت: به دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت سالانه ۷٫۵ درصد در کشور زیر خطر فقر سقوط می‌کنند.

وی به تغییر سیمای بیماری‌ها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیماری‌های ناشی از حوادث ترافیکی، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها سه بار اصلی بیماری‌ها در کشور را تشکیل می‌دهند. پیش بینی می‌شود در ۲۰ سال آینده سیمای بیماری‌ها طوری تغییر کند که با چالش‌های متنوع‌تری در مسیر ارائه خدمات سلامت روبرو شویم.

وی افزود: بنا بر آمار ارائه شده سال ۱۳۸۶ سه درصد از بیماران به دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت زیر خط فقر سقوط می‌کردند اما این رقم اکنون افزایش یافته است به طوری که نرم کشوری آن به ۷٫۵ درصد رسیده است. از طرف دیگر گمانه زنی‌ها بر آن است که سالانه حدود ۱۳ درصد تهرانی‌ها به دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت زیر خطر فقر می‌روند. البته این رقم در مناطق نابرخوردار ممکن است فراتر هم باشد. بخش عمده‌ای از این بیماران به دلیل خدمات بستری زیر خط فقر می‌روند.

زالی همچنین برای برقراری همکاری میان سازمان نظام پزشکی و موسسه خیریه امدادگران عاشورا اعلام آمادگی کرد و گفت: سازمان نظام پزشکی با حدود ۲۱۳ هزار عضو و ۱۹۸ شعبه در تمام کشور آمادگی دارد تا در این امر خداپسندانه نقش خود را ایفا کند.

 

۸ آذر : / ۲۶ میلیون ایرانی اضافه وزن دارند / مرگ و میر سالانه ۲۱هزار نفر در کشور به دلیل اضافه وزن و چاقی

 تابناک

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره افزایش آمار مبتلایان به اضافه وزن و چاقی در کشور هشدار داد.

آقای سیاری در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: ۴۸ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۵ سال کشور یعنی ۲۶ میلیون نفر اضافه وزن دارند و عامل مرگ و میر سالانه ۲۱ هزار نفر در کشور اضافه وزن و چاقی است.

وی کم تحرکی را از عوامل اصلی چاقی و اضافه وزن دانست و افزود: ۴۵ درصد افراد ۱۵ تا ۶۵ سال کشور شامل ۲۴ میلیون نفر کم تحرکند و مردم باید توجه داشته باشند که چاقی زمینه ساز مخاطرات بعدی برای سلامت‌شان است.

سیاری با اشاره به دیگر عوامل تهدید کننده سلامت گفت: از ۳۸۰ هزار مرگ و میر در کشور، سکته قلبی علت مرگ سالانه ۹۲ هزار نفر است و متاسفانه این آمار رو به افزایش و سن متوفیان بر اثر این عارضه درحال کاهش است.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: در دو دهه گذشته میزان مبتلایان به دیابت در کشور به عنوان سومین عامل تهدید کننده سلامت جامعه ۱۵۰ درصد رشد کرده است.

سیاری گفت: ۳ تا ۵ میلیون نفر از افراد جامعه به دیابت مبتلا هستند که ۳۰ درصدشان از بیماری خود بی‌اطلاعند و ۷ و نیم میلیون نفر در معرض این بیماری قرار دارند.

وی همچنین با اشاره افزایش مبتلایان به چربی خون افزود: چربی خون ۱۴ درصد جمعیت کشور بالاست به نحوی که ۱۵ میلیون نفر به آن مبتلا هستند و این عارضه عامل مرگ و میر سالانه ۳۱ هزار نفر در کشور است.

معاون وزیر بهداشت به آمار مصرف سیگار در کشور نیز اشاره کرد و گفت: ده درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۵ ساله کشور سیگار می‌کشند و سالانه ۱۱ هزار نفر بر اثر مصرف سیگار می‌میرند.

سیاری همچنین با اشاره به عوارض مهلک‌تر قلیان، استعمال هر قلیان را معادل ۲۰ نخ سیگار دانست.

وی مصرف کم میوه و سبزی را از عوامل تهدید کننده سلامت دانست و افزود: ۸۸ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۵ ساله کشور شامل ۴۷ میلیون نفر مقادیر کمی میوه و سبزی مصرف می‌کنند.

سیاری ۹۰ درصد خانواده‌ها و ۸۰ درصد کودکان دبستانی را دچار کمبود کلسیم و ویتامین D دانست و گفت: ۴۰ درصد زنان و ۳۵ درصد مردان کشور دچار پوکی استخوان هستند.

وی با اشاره به میزان مصرف شیر در کشور به عنوان عامل تامین کننده کلسیم افزود: اکنون سرانه مصرف روزانه شیر ۱۹۰ گرم است، درحالی‌که مقدار مناسب ۲۵۰ گرم است.

معاون وزیر بهداشت در بخش دیگری از این مصاحبه فشار خون را از دیگر عوامل تهدید کننده سلامت دانست و گفت: ۱۹ درصد جمعیت کشور شامل حدود ۱۱ میلیون نفر به این عارضه مبتلا هستند که اغلب از آن اطلاع ندارند و سالانه۸۱ هزار مرگ و میر ناشی از فشار خون است.

سیاری با هشدار درباره آلودگی مواد غذایی به عنوان یکی دیگر از عوامل تهدید کننده سلامت مردم افزود: سالانه ۱۱۷ هزار نفر در کشور به علت آلودگی این مواد بیمار می‌شوند که ۳۵ هزار نفر بر اثر آن می‌میرند.

معاون وزیر بهداشت همچنین درباره افزایش ابتلا به مشکلات مربوط به بهداشت روانی گفت: ۲۱ درصد مردم کشور با این مشکلات مواجه‌اند که این رقم در حال افزایش است و باید از نقش رسانه ملی برای کنترل آن استفاده بیشتری کرد.

سیاری در بخش پایانی مصاحبه خود با اشاره به هزینه‌های گزاف درمان بیماران سرطانی در کشور افزود: مبتلایان به این بیماری برای مدت کمی زندگی بیشتر میلیون‌ها تومان هزینه می‌کنند در حالی که با آموزش و توانمندسازی مردم از طریق رسانه ملی می‌توان پنج تا ده سال به عمر مردم افزود.

 

۷ آذر : آمارهای تکان‌دهنده رییس کمیسیون سلامت شورای شهر از مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوای تهران

 ایسنا

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: بر اساس آخرین گزارش ارایه شده توسط وزارت بهداشت در یک سال گذشته در تهران ۲۷۲۴ مرگ منتسب به آلودگی هوا داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رحمت‌الله حافظی در یک برنامه رادیویی با اشاره به معضل آلودگی هوا، اظهار کرد: در سال گذشته بر اساس آمار وزارت بهداشت ماهانه به صورت میانگین ۲۲۷ مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران داشتیم آمار تکان‌دهنده‌ای که باید ۲۵۲۰ مورد بستری شدن ناشی از بیماری‌های قلبی در سال و ۴۵۲۵ مورد بستری بر اثر مشکلات تنفسی را به آن اضافه کرد.

وی افزود: این موضوع یک موضوع حاکمیتی است و تنها متعلق به شهر تهران نیست، در اکثر کلان شهرهای ایران این معضل وجود دارد. در کشور به صاحب یک خودرو فرسوده ۳٫۵ میلیون تومان وام و ۱٫۵ میلیون تومان ماعوض داده می‌شود که برود یک خودروی ۲۵ میلیون تومانی را خریداری کند.

وی تاکید کرد: در این موضوع حاکمیتی باید وزارت صنایع، دولت و مجلس مداخله کنند و به این فرد وام‌های معادل ۸۰ درصد قیمت خودرو به صورت قرض‌الحسنه و یا با بهره پنج درصد بدهند تا بتوان مشکل را حل کرد.

وی با بیان اینکه نباید با جان و سلامت مردم شوخی کنیم، اظهار داشت: مسئله استانداردها موضوع مهمی است، همچنین ۵۰ هزار دستگاه سواری غیراستاندارد امروز در تهران وجود دارد.

۵ آذر : گزارش بانک مرکزی از رشد منفی اقتصاد ایران

روند رشد منفی اقتصاد ایران در سه ماه آخر سال گذشته ادامه داشت.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی گزارش اقتصادی سه ماهه آخر سال ۱۳۹۱ را منتشر کرد که نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی در این دوره نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن دارای رشد منفی ۵/۵ درصد بوده است.

رشد منفی تولید ناخالص ایران در سه ماهه آخر سال گذشته ادامه روند نزولی اقتصاد این کشور بود که از اواخر سال پیش از آن آغاز شده و به تدریج شدت گرفته بود.

در حالیکه در سه ماهه اول سال ۱۳۹۰، اقتصاد ایران از رشد مثبت حدود ۵ و ۳ دهم درصد برخوردار بود، این نرخ در سه ماه پایانی همان سال به منهای ۳ دهم درصد تنزل کرد و در سه ماهه اول سال ۱۳۹۱، به منهای ۵ و ۳ دهم درصد رسید.

دلیل اصلی تنزل شدید رشد اقتصاد ایران در این دوره، تاثیرگذاری تحریم‌های خارجی بوده که به خصوص از اواخر سال ۱۳۹۰ شدت گرفت.

براساس این گزارش، تغییر سالانه شاخص کل قیمت‌ها یا نرخ تورم در اسفندماه سال گذشته ۴۱ درصد بود که یکی از بالاترین نرخ‌های تورم قیمت در میان کشورهای جهان است.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ سالانه تورم سالانه بهای کالاها و خدمات مصرفی از ۱۰ و ۸ دهم درصد در سال ۱۳۸۸، به ۱۲ و ۴ دهم درصد در سال بعد ا ز آن، ۲۱ و نیم درصد در سال ۱۳۹۰ و ۳۰ و نیم درصد در سال ۱۳۹۱ رسید.

اخیرا بانک مرکزی در گزارش بهای کالاها و خدمات مصرفی، گفت که نرخ تورم در هفت ماه اول سال جاری به ۴۲ درصد رسیده اما این رقم در مهرماه ۴۰ و ۴ دهم درصد بود که نشانه کاهش نسبت به کل سال بوده است.

شرایط خارجی و سیاست داخلی

نرخ رشد نقدینگی در سال ۱۳۸۸ رفم ۲۳ و ۹ دهم درصد بود که در سال ۱۳۸۹ به ۲۵ و ۲ دهم درصد رسید و پس از کاهش به ۲۱ و ۱ دهم درصد در سال ۱۳۹۰ بار دیگر روند افزایشی یافت و در سال گذشته به ۲۹ درصد بالغ شد. همزمان، افزایش سریع نرخ ارز خارجی، عامل مهم دیگری در افزایش سطح قیمت‌ها بوده است.

در مجموع، طی چند سال اخیر، اقتصاد ایران نه تنها رشدی نداشته، بلکه از لحاظ کاهش تولید ناخالص داخلی در پائین‌ترین رده‌های جدول جهانی و از لحاظ تورم قیمت ها در بالاترین رده ها قرار داشته است.

 

۵ آذر :تعداد مبتلایان شناخته شده HIV در ایران از مرز ۲۷هزار نفر گذشت/ ۳۳ درصد انتقال جنسی

 سلامت نیوز : رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: آمار تعداد مبتلایان به ایدز در کشور تا اول مهر از مرز ۲۷ هزار نفر گذشت، ۳۳.۲ درصد مبتلایان به این ویروس در سال ۹۱ از طریق رابطه جنسی مبتلا شده‌اند و آمار واقعی مبتلایان به این ویروس در کشور ۹۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

باس صداقت در گفت و گو با فارس گفت: بر اساس آمار جمع آوری شده از دانشگاههای علوم پزشکی تعداد کل مبتلایان به ویروس ایدز تا اول مهر بیش از ۲۷ هزار نفر است که جزئیات این آمار تا آخر هفته از طریق سایت وزارت بهداشت در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین فعلاً آمار جمع آوری شده تا اول تیر مبنای رسانه هاست.

وی گفت: بر اساس آمار اعلام شده در تیر امسال تعداد کل مبتلایان به HIV/ایدز ۲۶ هزار و ۵۵۶ نفر است که از این تعداد ۵ هزار و ۴۵ نفر فوت کرده‌اند، ۴۷۹۶ نفر وارد فاز بیماری ایدز شده‌اند. ۴۶ درصد مبتلایان نیز در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ هستند و از مجموع موارد شناسایی شده از سال ۶۵ تاکنون ۶۸٫۴ درصد از طریق سرنگ آلوده، ۱۲٫۳ درصد از طریق رابطه جنسی محافظت نشده، ۹دهم درصد از طریق دریافت خون آلوده و ۱٫۲درصد از مادر آلوده به نوزاد منتقل شده است. علت ابتلای ۱۷٫۱ درصد نیز نامشخص است.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت ادامه داد: البته بر اساس آمار جمع آوری شده در سال ۹۱ از مجموع افراد شناسایی شده به این ویروس ۵۲٫۲ درصد از طریق سرنگ آلوده، ۳۳٫۲ درصد از طریق رابطه جنسی، ۳٫۳ درصد از مادر به کودک به این ویروس مبتلا شده اند و طی ۸ سال گذشته نیز هیچ موردی از ابتلا به ویروس ایدز از طریق انتقال خون در کشور گزارش نشده است.

صداقت گفت: بر اساس اطلاعات موجود و برآوردهای جهانی حدود ۹۰ هزار فرد مبتلا به HIV در کشور وجود دارند که حداقل ۶۵ هزار فرد مبتلا به این ویروس در کشور وجود دارند تاکنون شناسایی نشده‌اند.

وی افزود: مراسم روز جهانی ایدز نیز یکشنبه هفته آینده ۱۰ آذر در سالن امام جواد(ع) وزارت بهداشت در شهرک غرب تهران برگزار می شود، شعار روز جهانی ایدز امسال « تشخیص زودتر و درمان موثرتر»‌است.هفته اطلاع رسانی ایدز نیز از ۹ تا ۱۵ آ‌ذر در سراسر کشور برگزار می شود.

وی ادامه داد: اسامی هفته ایدز نیز از روز شنبه ۹ آذر به ترتیب، ایدز و سیاستگذاران و مسئولان؛ ایدز کارکنان بهداشتی- درمانی و پژوهشگران؛ ایدز و کارکنان، زنان  مادران؛ ایدز و دانشجویان، دانش آموزان؛ ایدز و خبرنگاران، ورزشکاران و هنرمندان و ایدز و روحانیان و رهبران مذهبی است که مراسمی متناسب با هر یک از این روزها در کشور برگزار می شود.

 

۵ آذر:  افزایش ۳ درصدی زنان سرپرست خانوار طی ۵  سال اخیر

 

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: آمارجنسیتی ویژگی‌های کل جامعه را نشان می‌دهد و بررسی این آمارها بسیار حائز اهمیت است، چرا که بدون اشراف به تفاوت زنان و مردان در عملکرد، تدوین سیاست‌های مناسب مقدور نیست.

 شمار زنان سرپرست خانوار طی ۳۰ سال ۲ درصد وتنها در۵ سال گذشته ۳ درصد افزایش یافته است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در سال ۱۳۵۵، ۷٫۳ درصد خانواده‌ها توسط زنان سرپرستی می‌شدند. این آمار با رشد پنج درصدی در سال ۹۰ به ۱۲٫۱ درصد رسید که حدود سه درصد از این رشد در پنج سال اخیر رخ داده است.

مولاوردی با بیان اینکه مهم‌تر از افزایش تعداد مطلق زنان سرپرست خانوار، الگوی سنی و نحوه توزیع آنان است، گفت: الگوی ارائه شده بر اساس نتایج آمارگیری، نشان‌دهنده آن است که از سویی با زنانه شدن سالمندی و از سوی دیگر با زنانه شدن سرپرستی خانوار مواجه هستیم. این امر به تغییرات جمعیتی، مرگ و میر و امید به زندگی زنان و مردان مربوط می‌شود.

افزایش آمار زنان سرپرست خانواردر آینده

مولاوردی افزود: هر چند که عامل اصلی که موجب می‌شود در ایران زن به سرپرست خانوار تبدیل شود، مرگ و میر شوهر است، اما با توجه به افزایش آمار طلاق، انتظار می‌رود که تعداد زنان سرپرست خانوار به علت طلاق، افزایش یابد.

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©