Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ برابر با  ۰۹ آوريل ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۳  برابر با ۰۹ آوريل ۲۰۱۴
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۶۱)

سه-شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ برابر با ۰۸ آوريل ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

بحران آب: ۵۷ سد کمتر از ۴۰ درصد آب دارند

آلایندگی دیزل در تهران، ۸۰۰ برابر استاندارد جهانی

منابع سطحی آب کشور ۳۰ میلیارد مترمکعب کسری دارد

ابتلای ۸۰۰ هزار ایرانی به آب سیاه

مصرف یک میلیارد لیتر بنزین در ۱۲ روز از تعطیلات / رکورد مصرف بنزین

کاهش ۵۰ درصدی میزان تولید «چای» در هکتار طی سال ۹۲

آمار ۷ میلیون مرگ زودرس بخاطر آلودگی هوا

بیکاری زنان در ایران دو و نیم برابر مردان است

هنوز ۹ میلیون بی سواد در کشور وجود دارد

۶۰ درصد از کشاورزی گیلان بر دوش زنان محروم از بیمه است

عفو بین‌الملل: ۸۰ درصد’ اعدام‌های ثبت شده جهان در ایران، عراق و عربستان سعودی

 

۱۹فروردین : بحران آب: ۵۷ سد کمتر از ۴۰ درصد آب دارند

 به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، براین اساس ۱۹ سد کشور بین ۴۰ تا ۵۰ درصد آب، ۲۷ سد ۵۰ تا ۷۰ درصد، ۲۵ سد ۷۰ تا ۹۰ درصد و ۲۴ سد بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد آب دارند.

همچنین مخازن آب سدهای کشور هم اکنون ۴۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب است که در مجموع ۲۵ میلیارد و ۱۹۰ میلیون مترمکعب آب دارند و این میزان ۵۳ درصد از ظرفیت کل را شامل می شود.

براساس این گزارش حجم آب ورودی به سدها در سال جاری ۱۸ میلیارد و ۸۵۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۱ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب بوده، ۱۱ درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین میزان حجم آب خروجی از سدها در سال جاری ۱۲ میلیارد و ۵۱۰ میلیون مترمکعب بوده که این میزان نسبت به ۱۳ میلیارد و ۷۳۰ میلیون مترمکعب سال گذشته از کاهش ۹ درصدی برخوردار شده است.

براساس این گزارش وضعیت آب سدهای تهران، ذخیره سد لار با ۲۶ میلیون لیتر کاهش در سال جاری نسبت به سال گذشته به ۱۹ میلیون مترمکعب و ذخیره سد طالقان نیز از ۳۰۱ میلیون مترمکعب سال گذشته با ۴۳ درصد کاهش به ۱۷۴ میلیون مترمکعب رسیده است.

ذخیره سد ماملو نیز با ۳۰ درصد کاهش از ۱۵۳ میلیون مترمکعب سال گذشته به ۱۲۳ میلیون مترمکعب، ذخیره سد کرج با ۴۰ درصد کاهش از ۱۴۶ میلیون مترمکعب سال گذشته به ۸۸ میلیون مترمکعب و ذخیره سد لتیان نیز با ۶۳ درصد کاهش از ۶۶ میلیون مترمکعب سال گذشته به ۲۵ میلیون مترمکعب در حال حاضر رسیده است.

براساس این گزارش حجم ذخایر مخازن حوضه های کارون بزرگ، کرخه و مارون تا ۱۶ فروردین ماه سال جاری ۱۴ میلیارد و ۷۱۶ میلیون مترمکعب بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲ درصدی نشان می دهد.

ذخایر سدهای آذربایجان شرقی نیز با ۱۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال به یک میلیارد و ۴۵۳ میلیون مترمکعب و ذخیره مخازن سدهای آذربایجان غربی با ۱۶ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک میلیارد و ۳۲۲ میلیون مترمکعب رسیده است.

همچنین ذخایر مخازن سدهای استان اردبیل در حال حاضر ۲۰۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب و سدهای استان اصفهان ۴۳۹ میلیون مترمکعب است که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ و ۲۶ درصد کاهش نشان می دهند.

براساس این گزارش ذخایر مخازن سدهای استان ایلام و بوشهر و چهارمحال و بختیاری نیز به ترتیب با ۱۰۰ و هشت درصد افزایش به ۴۳۰ میلیون مترمکعب و ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب رسیده است.

 

۱۷ فروردین : آلایندگی دیزل در تهران، ۸۰۰ برابر استاندارد جهانی

 به گزارش خبرگزاری مهر، تحقیقات انجام‌ شده در دانشگاه صنعتی شریف حاکی از آن است که میزان گوگرد موجود در بنزین و دیزل نمونه‌برداری شده از ۱۰ جایگاه سوخت‌رسانی در تهران که شامل بنزین و دیزل معمولی و نیز سوخت معرفی‌شده تحت عنوان یورو ۴ هست به شدت با استانداردهای تعریف‌شده فاصله دارد. این میزان در بنزین معمولی و یورو ۴ تا ۲۰ برابر و در دیزل تا بیش از ۸۰۰ برابر میزان استاندارد بوده است.

وحید حسینی – سرپرست این تحقیق گفت: از آنجا که آلاینده بحرانی هوای تهران عمدتاً ذرات معلق با اندازه کوچک‌تر از ۲٫۵ میکرون است، لازم است توجه ویژه‌ای به این آلاینده معطوف شود. آلاینده ذرات معلق عمدتاً ناشی از احتراق دیزل، احتراق ناقص، واکنش‌های شیمیایی اتمسفریک و نهایتاً منشأ طبیعی است که بخش عمده‌ای از این ذرات از احتراق دیزل حاصل می‌شود.

وی به عنوان مثال استفاده از فناوری کاملاً روزآمد و بسیار پیشرفته فیلترهای دوده را در خودروهای دیزل توصیه می‌کند و می‌افزاید این فناوری در بسیاری از جاهای دنیا مورد استفاده قرار گرفته و بسیاری از تولیدکنندگان خودروهای سواری و سنگین دیزل این فیلترها را به عنوان تجهیزات استاندارد روی خودرو نصب می‌کنند. امکان نصب این فیلترها بر خودروهای دیزل تولید شده نیز وجود دارد؛ اما مشکل اساسی اینجاست که فناوری مورد استفاده در این فیلترها نیاز به استفاده از سوخت دیزل با سطح گوگرد کمتر از ۱۰ قسمت در میلیون دارد که هنوز در ایران در دسترس نیست.

حسینی در خصوص نمونه‌های پس از سال ۱۳۹۰، اظهار داشت: هرچند نمونه های بعدی در پایان سال ۱۳۹۱ کاهش قابل ملاحظه ای در سطح گوگرد سوخت بنزین و دیزل را نشان می دهد، ولی باید توجه کرد که هنوز با سطح استاندارد یورو ۴ فاصله وجود دارد. ضمن اینکه، سوخت بی کیفیتی که پیش از این در خودروها مورد استفاده قرار گرفته عمر تجهیزات کاهش آلایندگی را به زوال رسانده است و صدمه قبلا ایجاد شده است.

در تحقیقات دانشگاه صنعتی شریف، نمونه‌های بنزین و دیزل توزیع‌شده در ۱۰ جایگاه شهر تهران از میانه سال ۱۳۹۰ تا دی ماه سال ۱۳۹۲ بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهد در نمونه‌های سال ۱۳۹۰ میزان گوگرد سوخت دیزل به بیش از ۸۰۰۰ قسمت در میلیون (ppm) می‌رسد که بسیار بالاتر از حد استاندارد دیزل پاک ۱۰ میلیون در قسمت است. این روند در سال گذشته تغییری نکرده است.

همچنین بررسی نمونه‌های بنزین سال ۱۳۹۰ سطح گوگرد بنزین را در حدود ۱۸۰ قسمت در میلیون نشان می‌دهد. این میزان نیز از حد استاندارد که ۱۰ قسمت در میلیون به شمار می آید، بسیار فراتر رفته است. جالب آنکه میزان گوگرد در بنزین‌های سوپر، یورو ۴ و معمولی در سال ۹۰ تفاوت چندانی با یکدیگر نمی‌کنند؛ اما در سال جاری با بهبود کیفیت بنزین یورو ۴ و سوپر، سطح گوگرد در آن‌ها به کمی بیشتر از ۲۰ قسمت در میلیون می‌رسد که البته این میزان نیز حداقل ۲ برابر میزان استاندارد است.

در میزان گوگرد بنزین معمولی نسبت به سال‌های ۹۰ و ۹۱ تغییری مشاهده نمی‌شود. تحقیق مذکور نشان می‌دهد محتوای بنزن (ترکیب حلقوی معطر که جزو مواد سمی و احتمالاً سرطان زا محسوب می‌شود) در نمونه‌های مختلف بنزین بجای حد ۱ درصد حجمی استاندارد بین ۱٫۸ تا ۲٫۹ درصد حجمی نوسان می‌کند.

این عدد تنها در نمونه‌های بنزین یورو ۴ سال ۹۲ به میزان زیادی کاهش‌ یافته و به شرایط استاندارد رسیده است. بنزن ماده‌ای است که باعث افزایش عدد اکتان بنزین می‌شود اما حدود مجاز استاندارد، به دلیل تبعات سلامتی، استفاده از این ماده را محدود می‌کنند.

در سال ۲۰۰۰ توسط بانک جهانی اعلام شد، آلودگی هوا در ایران سالانه جان ۴۵۰۰ نفر را می‌گیرد. همچنین سازمان بهداشت جهانی به تازگی هوای آلوده شهری را جزء گروه ۱ ترکیبات سرطان‌زا اعلام کرد و آن را هم‌ردیف مواد بسیار خطرناک هسته‌ای از قبیل پلوتونیوم به عنوان موادی که بدون شک سرطان‌زا هستند، قرار دارد.

 

۱۷ فروردین : منابع سطحی آب کشور ۳۰ میلیارد مترمکعب کسری دارد

 محمد حاج رسولی ها  مشاور وزیر نیرو   در گفت وگو با ایرنا افزود: منابع آبی سطحی در کشور بیش از ۹۰ میلیارد مترمکعب برآورد شده بود که میزان آب واقعی موجود در این منابع تنها ۵۵تا ۶۰میلیارد متر مکعب است.

وی با بیان اینکه میزان برداشت از منابع سطحی در خشک ترین کشورها نیز حدود ۴۰درصد منابع است ، گفت: این در حالی است که درکشور ما میزان برداشت از منابع سطحی بیش تر از ۶۰درصد است.

وی گفت: تاکنون ۱۴۷سد بزرگ وبیش از ۵۰۰سد کوچک در کشور ساخته شده ، ۱۱۹سد در حال اجرا و ۱۴۷سد بزرگ نیز در دست مطالعه است اما آب موجود پاسخگوی نیاز این سدها نیست.

مشاور وزیر نیرو گفت:تنها بخشی از این کاهش منابع آبی به دلیل تغییر اقلیم و بخش عمده ای از آن از اضافه برداشت ها و مصرف بی رویه ناشی می شود.

حاج رسولی ها افزود: براساس آماری که از سال ۵۱ موجود است میزان بهره برداری از منابع زیر زمینی حدود پنج برابر افزایش داشته است.

وی بازده پایین را از دیگر دلایل کمبود آب دانست و گفت : به ازای یک متر مکعب آب ۰٫۹ کیلوگرم محصول خشک در کشور تولید می شود در حالی که میزان تولید محصول خشک در دنیا به طور متوسط حدود ۱٫۳ کیلوگرم و حتی در برخی کشور ها تا ۲٫۷کیلوگرم به ازای هر متر مکعب آب است.

حاج رسولی ها،کمبود اعتبار را از چالش های پیش روی اجرای پروژه های تامین آب کشور دانست و افزود: برای اجرای پروژه های در دست اجرا یک میلیون و ۲۰۰هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی یادآوری کرد: سالانه میزان اعتباری که برای تمام پروژه های آبرسانی و فاضلاب تخصیص داده می شود حدود ۴۰هزار میلیارد ریال است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: البته این شرکت با وجود کمبود اعتبار اجرا و اتمام پروژه های نیمه تمام و با پیشرفت بالای ۶۰درصد را در اولویت کاری خود قرار داده است.

وی در زمینه دلیل اجرای پروژه های گلاب و بهشت آباد از پاسخ دادن به خبرنگاران خودداری کرد.

 

۱۷ فروردین : ابتلای ۸۰۰ هزار ایرانی به آب سیاه

 

دکتر حیدر امینی با بیان اینکه گلوکوم در ردیف بیماری‌های شایع چشمی قرار می‌گیرد، گفت: گلوکوم یا آب سیاه دومین علت نابینایی در دنیا و اولین علت نابینایی غیرقابل برگشت در دنیاست. وی افزود: بیماری گلوکوم به دونوع زاویه باز و بسته تقسیم بندی می‌شود که نوع زاویه باز آن شایع‌تر است. این متخصص چشم پزشک با بیان اینکه این بیماری روی عصب بینایی اثر گذاشته، آن را تحلیل می‌برد و به همین ترتیب دید بیمار به صورت تدریجی کاهش می‌یابد، گفت: گلوکوم از نوع زاویه باز بیشتر از طریق وراثت منتقل می‌شود و معمولا بدون علامت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره با اینکه گلوکوم زاویه باز علامت ظاهری ندارد، خاطرنشان کرد: گلوکوم زاویه بسته که کمتر شایع است، ممکن است با سردرد، درد چشم، قرمزی چشم، تهوع، استفراغ و… همراه باشد. همچنین ممکن است بیماران مبتلا به این نوع گلوکوم دور نور یا چراغ هاله‌های رنگی ببینند.

امینی درباره مکانیسم گلوکوم توضیح داد: گلوکوم در اغلب موارد همراه با افزایش فشار چشم است. فشار طبیعی چشم ۱۲ میلی‌متر جیوه است و فشار به این صورت تامین می‌شود که زلالیه به صورت مداوم از جسم مژگانی و در داخل چشم ترشح می‌شود. در سیستم ترابکولار که در زاویه چشم تعبیه شده، معمولا به علت سدی هنگام خروج مایع فشار چشم بالا می‌رود و باعث گلوکوم می‌شود، گرچه انواعی از گلوکوم ممکن است بدون بالا بودن فشار داخل چشم حادث شود.

وی که از سخنرانان بیستمین سمینار چشم پزشکی فارابی است، گفت: در صبحانه علمی سمینار راجع به مباحث مختلف گلوکوم بحث آزاد داریم که شرکت کنندگان در این برنامه مشکلات و سوالات خود را مطرح کرده و بنده دراین باره به سوالات همکاران پاسخ می‌دهم. امینی افزود: در ایران حدود ۸۰۰ هزارنفر به گلوکوم مبتلا هستند و ۸۰ درصد آنها از بیماری‌شان اطلاع ندارند. در واقع حدود۶۴۰ هزار مبتلا به گلوکوم نمی‌دانسته‌اند به آن مبتلا هستند.

 

۱۶ فروردین : مصرف یک میلیارد لیتر بنزین در ۱۲ روز از تعطیلات / رکورد مصرف بنزین

 کلمه

بر اساس آمار رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، از ۲۸ اسفند ۹۲ تا دهم فروردین‌ماه ۹۳، نزدیک به ۹۹۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است.

در این مدت رکورد مصرف بنزین در روز ۲۹ اسفند ماه سال گذشته با مصرف ۹۹ میلیون لیتر ثبت شد.

بر اساس این گزارش متوسط مصرف بنزین در این بازه زمانی ۸۲٫۴ میلیون لیتر در روز بوده است. متوسط مصرف سوخت در کل سال ۹۲ کمتر از ۷۰ میلیون لیتر در روز بوده است. متوسط مصرف بنزین در تعطیلات ۹۲ به ۹۰ میلیون لیتر در روز بالغ شد.

این گزارش حاکی است با توجه به ثبت رکورد مصرف ۹۸ میلیون لیتر بنزین در ۱۲ فروردین سال گذشته به نظر می رسد هنوز رکورد مصرف بنزین کشور چندان جابجا نشده است. اگرچه هنوز آمار رسمی مصرف بنزین در دور پایانی سفرهای نوروزی و ترافیک بازگشت از این سفرها اعلام نشده است.

بر اساس این آمارها در بازه زمانی ٢٩ اسفند ماه ٩٢ تا ٩ فروردین ماه امسال، بیش از ۴۶ میلیون لیتر سوخت هواپیما به خطوط هواپیمایی کشور تحویل شده است. این مقدار تحویل سوخت به هواپیماها نسبت به مدت مشابه پارسال ٢٢,۵ درصد افزایش داشته است.

 

۱۴ فروردین : کاهش ۵۰ درصدی میزان تولید «چای» در هکتار طی سال ۹۲

 قطره

به گزارش عیارآنلاین؛ مصطفی نصراللهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه میزان تولید برگ سبز در سال ۹۲به ۸۹ هزار تن رسید اظهار داشت: این میزان نسبت به سال قبل حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وی عواملی چون عدم توجیه اقتصادی قیمت برگ سبز، عدم پرداخت به موقع مطالبات، عدم به‌زراعی باغات شامل هرس و نا مشخص بودن بهای برگ سبز در سال ۹۳ را از عوامل کاهش تولید عنوان کرد.

نصراللهی اضافه کرد: همچنین میزان تولید برگ سبز نسبت به آمار تولید در هکتار با کاهش مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه میزان تولید در هکتار طی سال‌های گذشته بین ۶ تا ۷ تن بوده است،افزود: این میزان در سال۹۲ به حدود ۳ الی ۴ تن رسید و نزدیک به ۵۰ درصد کاهش یافت.

 

۱۱ فروردین : آمار ۷ میلیون مرگ زودرس بخاطر آلودگی هوا

 زیست‌نیوز.بنابر برآوردهای جدید سازمان بهداشت جهانی، حدود هفت میلیون نفر در سال ۲۰۱۲ به واسطه قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند.

این یافته دو برابر برآوردهای پیشین بوده و این که در حال حاضر آلودگی هوا بزرگترین خطر سلامت زیست محیطی جهان محسوب می شود را تایید می کند. بر همین اساس، کاهش آلودگی هوا می تواند جان میلیون ها نفر را نجات داده و آمار مرگ و میر زودرس را کاهش دهد.

به طور ویژه، داده های جدید پیوند قوی بین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای داخلی و خارجی با بیماری های قلبی عروقی مانند سکته و بیماری های ایسکمیک قلب و همچنین ارتباط بین آلودگی هوا و سرطان را نشان می دهند.

از نظر منطقه ای، کشورهایی با درآمد پایین و متوسط در جنوب شرق آسیا و مناطق غربی اقیانوس آرام بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا با مجموع ۳٫۳ میلیون نفر مرتبط با آلودگی هوای داخلی و ۲٫۶ میلیون نفر با آلودگی هوای خارجی را به خود اختصاص داده اند.

بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی بخش اعظم مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به واسطه بیماری های قلبی عروقی رخ می دهد.

در مرگ و میر ناشی از آلودگی هوای خارجی سهم بیماری های قلبی عروقی به شرح زیر است:

بیماری های ایسکمیک قلب – ۴۰ درصد

سکته – ۴۰ درصد

بیماری انسداد مزمن ریوی – ۱۱ درصد

سرطان ریه – ۶ درصد

عفونت های حاد تنفسی در کودکان – ۳ درصد

در مرگ و میر ناشی از آلودگی هوای داخلی سهم بیماری های قلبی عروقی به شرح زیر است:

سکته – ۳۴ درصد

بیماری های ایسکمیک قلب – ۲۶ درصد

بیماری انسداد مزمن ریوی – ۲۲ درصد

عفونت های حاد تنفسی در کودکان – ۱۲ درصد

سرطان ریه – ۶ درصد

آلودگی بیش از حد هوا اغلب محصول سیاست های ناپایدار در بخش هایی مانند حمل و نقل، انرژی، مدیریت زباله و صنعت است. در اکثر موارد، راهبردهای سالم تر در بلند مدت به واسطه صرفه جویی در هزینه های مراقبت های درمانی و بهداشتی و همچنین بهبود شرایط آب و هوایی اقتصادی تر خواهند بود. در همین راستا، سازمان بهداشت جهانی و بخش های سلامت نقشی منحصر به فرد در ترجمه شواهد علمی آلودگی هوا در سیاست هایی که می توانند تاثیرگذار و ارتقا دهنده باشند، ایفا کرده و جان انسان ها را نجات خواهند داد.

 

۱۰ فروردین : بیکاری زنان در ایران دو و نیم برابر مردان است

 

مرکز آمار ایران، نتایج آمارگیری نیروی کار ایران در پاییز سال ۱۳۹۲ را منتشر کرد.به گزارش دویچه وله، بر اساس این آمار نرخ مشارکت اقتصادی برای تمامی افراد بالای ۱۵ سال، ۴۰/۱ درصد است. این شاخص به تفکیک جنسیت برای مردان ۶۸/۱ درصد و برای زنان ۱۲/۳ درصد برآورد شده است.

 

بیکاری زنان در ایران دو و نیم برابر مردان است

نرخ مشارکت اقتصادی از نسبت افراد فعال (شاغل یا بیکار) به جمعیت در سن کار (در این آمار افراد ۱۵ ساله و بیشتر) به دست می‌آید.

این ارقام نشان می‌دهند که نرخ مشارکت اقتصادی زنان در اقتصاد ایران، حتی در مقایسه با برخی کشورهای همسایه این کشور، پایین است.

نرخ مشارکت اقتصادی زنان (بر اساس آمار سال ۲۰۱۳ بانک جهانی) در افغانستان و پاکستان به ترتیب ۱۶ و ۲۴ درصد است. این رقم برای قطر، ترکیه و عراق به ترتیب ۵۰، ۲۹ و ۱۵ درصد برآورد شده است.

نرخ مشارکت اقتصادی زنان در کشورهای آلمان، هلند و آمریکا نیز به ترتیب ۵۴، ۸۰ و ۵۷ درصد است.

اطلاعات جدید مرکز آمار ایران همچنین مشخص می‌کند که نرخ مشارکت اقتصادی زنان در سال ۲۰۱۳ به نسبت سال ۲۰۰۹ کاهش یافته است از ۱۶ درصد به کمی بیشتر از ۱۲ درصد رسیده است.

سهم بیشتر زنان ایران در نرخ بیکاری

نرخ بیکاری افراد بالای ۱۵ سال در ایران در پاییز ۱۳۹۲ به عدد ۱۰/۳ درصد رسیده و تعداد بيکاران بيش از ۲ ميليون و ۴۰۱ هزارنفر بوده است. نرخ بیکاری برای مردان ۸/۵ درصد و برای زنان ۲۰/۳ درصد است.

گرچه نرخ بیکاری مردان در پاییز سال ۹۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۸ درهم درصدی را نشان می‌دهد اما بر اساس همین آمار، نرخ بیکاری زنان ۲/۸ درصد رشد داشته است. به عبارت دیگر تعداد میزان بیکار در میان زنان ایران افزایش یافته است

نرخ بیکاری مردان در کشورهای آلمان، هلند و آمریکا نیز به ترتیب ۵/۶، ۵/۳ و ۸/۲ درصد است. در این کشورها نرخ بیکار مردان بیش از زنان است.

در کشورهای قطر و ترکیه نیز، نرخ بیکاری مردان به ترتیب یک دهم درصد و ۸/۵ درصد است.

بر اساس تعریف مرکز آمار ایران، فرد شاغل به کسی گفته می‌شود که در طول هفته یک ساعت کار کند. در همین حال کارآموزان و افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانواده‌شان کار می‌کنند نیز شاغل محسوب می‌شوند.

افراد بیکار نیز به کسانی گفته می‌شود که برای کار آماده باشند و همچنین اقدامات مشخصی را برای یافتن کار انجام داده باشند.

 

۹ فروردین : هنوز ۹ میلیون بی سواد در کشور وجود دارد

 کلمه

بیش از ۳ دهه از تلاش برای ریشه کنی بی سوادی می گذرد و باید تا پایان سال ۹۴ (برنامه پنجم توسعه) بی سوادی در کشور ریشه کن شود ولی بر اساس آماری که رئیس نهضت سواد آموزی اعلام کرده همچنان ۹ میلیون و ۷۱۹ هزار بی سواد در کشور وجود دارد.

به گزارش مهر، بر اساس اعلام مرکز آمار بیسواد کسی است که توانایی خواندن، نوشتن و حساب کردن نداشته باشد. در آخرین سرشماری در جمعیت ۶۷ میلیون و ۶۸۱ هزار نفر بالای ۶ سال، ۵۷ میلیون و ۳۶۱ هزار نفر (۸۵ درصد) خود را باسواد و ۹ میلیون و ۷۱۹ هزار نفر (۱۴.۴ درصد) خود را بیسواد اعلام کرده اند. همچنین ۶۰۰ هزار نفر وضعیت سوادشان مشخص نشده است.

به گفته علی باقرزاده حدود ۶ میلیون نفر از این تعداد بالای ۵۰ سال هستند و ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از بیسوادان در گروه ۱۰ تا ۴۹ سال هستند. او سال ۹۰ برآورد کرد حدود ۹۱ درصد از مردم باسوادند و حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در گروه ۱۰ تا ۴۹ سال اظهاربی سوادی کرده اند که پس از بررسی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر باقی ماندند.

در حال حاضر سازمان نهضت سوادآموزی تمرکز خود را برای سوادآموزی روی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال قرار داده است تا بتوان با شناسایی و آموزش های لازم این گروه سنی را تا پایان برنامه پنجم توسعه باسواد کرد.اما در راه شناسایی افراد بی سواد این سازمان بامشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند که مهمترین آن نبود مشخصات فردی افراد بی سواد به ویژه در کلانشهرهاست.

به گفته علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی،هیچ الزام قانونی برای سوادآموزی وجود ندارد و افراد تنها بر اساس اختیار خود می توانند به کلاس های سوادآموزی بیایند. بازگشت به بیسوادی یکی دیگر از مشکلات ما است که باید برای تمامی این مشکلات راهکارهای لازم اتخاذ شود.در حال حاضر بازگشت به بیسوادی مهمتر از خود بیسوادی است، بیش از ۱۰ میلیون نفر از افراد کم سواد هستند به این معنی که مدرک تحصیلی در حد ابتدایی دارند. این افراد به شدت در معرض بازگشت به بیسوادی بوده؛ افرادی که مهارت پایه ای را به دست می آورند اما چون از آن استفاده نکرده و یا ساز و کاری برای ادامه تحصیل ندارند به تدریج سواد پایه ای خود را از دست می دهند.

در سال گذشته سازمان نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش با کمک مصوبه شورای عالی آموزش برای این افراد یک دوره ۲۰۰ ساعته به عنوان دوره تکمیل سواد پیش بینی کرده است که براساس این مصوبه، افراد باید ۷۰ ساعت را در کلاس و ۱۳۰ ساعت را به صورت غیرحضوری بگذرانند. قدم بعدی نیز توسعه سواد است که بدین منظور یک دوره ۶ ساعته آموزش را برای افرادی که تحصیلات پایه ای دارند تعریف شده است تا آنها پس از طی این دوره امکان ادامه تحصیل را در مقطع متوسطه داشته باشند.

سازمان نهضت سوادآموزی در سال گذشته هزینه های سوادآموزی خود را برای هر فرد افزایش داد؛ به این معنی که هزینه دوره سوادآموزی به ازای هر نفر ۵۴۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است. در دوره تحکیم هزینه سوادآموزی هر فرد ۶۰ هزار تومان و این هزینه در دوره انتقال (توسعه سوادآموزی) به ۷۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر می رسد.

قرار بود در سال ۱۳۹۳ جشن ریشه کنی بی سوادی در کشور گرفته شود، اما با توجه به مشکلات گسترده برای سوادآموزی به نظر می رسد که این جشن در سال ۹۳ نیز برگزار نمی شود . ! البته علی باقرزاده معتقد است منظور از ریشه کنی بی سوادی، صفر مطلق نیست،بلکه هدف صفر آماری است چرا که در همین گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نیز برخی افراد وجود دارند که آموزش ناپذیر هستند و به هیچ عنوان نمی توان برنامه سوادآموزی را برای آنها اجرا کرد.

 

۸ فروردین : ۶۰ درصد از کشاورزی گیلان بر دوش زنان محروم از بیمه است

 

مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان گفت: با وجود آنکه حدود ۶۰ درصد کشاورزی این استان بر دوش زنان است اما زنان کشاورز از هیچ حمایت اجتماعی برخوردار نیستند.

غلامحسین فلاحتی در این باره به ایلنا گفت: در استان گیلان بخش اعظم کشتزار‌ها همچنان به شیوه سنتی اداره می‌شوند و کارگران کشاورز که بیشتر زن هستند از حقوق قانونی خود یک کارگر محروم‌اند.

این مقام کارگری با یادآوری اینکه کار کشاورزی در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارد گفت: به دلیل نبود بسترهای اجتماعی و فرهنگی لازم کارگران کشاورز از اهمیت پوشش بیمه تامین اجتماعی بی‌خبرند و تمایلی به پی‌گیری حقوق خود ندارند.

به گفته مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان، این کارگران ترجیح می‌دهند برای حفظ درآمد خود از حقوق قانونی خود چشم پوشی کنند.

این فعال کارگری گفت: محرومیت کارگران کشاورز به ویژه کشاورزان زن از پوششهای بیمه‌ای درحالی است که مطابق قوانین کار و تامین اجتماعی تمامی کارگران فصلی از حق دسترسی به خدمات بیمه‌ای برخوردارند.

 

۷ فروردین : عفو بین‌الملل: ۸۰ درصد’ اعدام‌های ثبت شده جهان در ایران، عراق و عربستان سعودی

 

 سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود از افزایش صدور و اجرای احکام اعدام در ایران، عربستان سعودی و عراق خبر داده است و جدا از آمار اعدام‌ها در چین که نامعلوم است، اعلام کرده ۸۰ درصد از اعدام‌ها در سال ۲۰۱۳ در این سه کشور حوزه خلیج‌فارس روی داده است.

در کلیک گزارش سالانه عفو بین‌الملل که روز چهارشنبه ۲۶ مارس (ششم فروردین) منتشر شده، همچنین از آمریکا به عنوان تنها کشور در قاره آمریکا یاد شده که در سال ۲۰۱۳ حکم اعدام در آن به اجرا گذاشته شده است. اگر چه بنا بر این گزارش، آمار اعدام در ایالات متحده، همچون سالهای اخیر، رو به کاهش است.

تعداد کل اعدام‌های ثبت شده در سال ۲۰۱۳، در این گزارش ۷۷۸ مورد عنوان شده که از ۱۵ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۲ خبر می‌دهد.

با وجود این، گزارش امسال عفو بین الملل همچون سال گذشته به تعداد دقیق اعدام‌ها در چین اشاره نکرده و علت آن را عدم دسترسی به آمار واقعی و گزارش‌های قابل استناد عنوان کرده است.

همزمان، عفو بین‌الملل اعلام کرده در سال میلادی گذشته هیچ مورد اعدامی در قاره اروپا و آسیای مرکزی گزارش نشده است و در غرب آفریقا هم صدور حکم اعدام کاهش داشته است. همچنین در سه کشور گرنادا، گوآتمالا و سنت لوسیا برای نخستین بار از زمان ارایه گزارش‌های سالانه توسط عفو بین الملل، هیچ محکوم در صف اعدامی نداشته‌اند.

در نموداری که عفو بین الملل ضمیمه گزارش امسال خود کرده، تعداد اعدامیان سال ۲۰۱۳ در ایران بیش از ۳۶۹ مورد عنوان شده است.

در بالای این نمودار، کشور چین قرار دارد که آمار اعدام‌ها در آن بیش از ۱۰۰۰ مورد گزارش شده اما آمار دقیق آن به علت عدم دسترسی به گزارش‌های شفاف و پایا، اعلام نشده است.

همچنین تعداد اعدام‌ها در کشور عراق، ۱۶۹ مورد گزارش شده که بر این اساس، بغداد برای سومین سال متوالی در صدور و اجرای احکام اعدام رشد داشته است.

در این نمودار، ایالات متحده آمریکا با ۳۹ مورد اعدام در سال ۲۰۱۳، رتبه پنجم را پس از چین، ایران، عراق و عربستان سعودی کسب کرده است.

عربستان سعودی در سال گذشته میلادی، ۷۹ مورد حکم اعدام را به اجرا گذاشته است.

از نکات قابل توجه در گزارش عفو بین الملل، آمار مربوط به ادامه اعدام‌ها در ژاپن است که در سال گذشته ۹ مورد اعلام شده است.

در خاورمیانه هم پس از ایران، عراق و عربستان سعودی، یمن ۱۳، کویت ۵، تشکیلات خودگران فلسطینی ۳ و افغانستان با دو مورد اعدام گزارش شده‌اند.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©