Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ برابر با  ۲۰ می ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳  برابر با ۲۰ می ۲۰۱۴
ایران در آئینه آمار(۱۶۶)

 

ایران در آئینه آمار(۱۶۶)

دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ برابر با ۱۹ می ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

آخرین آمار وزارت بهداشت از مبتلایان به ایدز؛ ۲۷ هزار و ۴۰۰ نفر

افزایش دختران مجرد/ کمبود ۱۰۰ هزار پسر آماده ازدواج

بیش از ۷۳ درصد نیروهای کار کشور فاقد مهارت هستند

گزارشی جدید از طول عمر مردم ایران و جهان/ نسل جدید ۶سال بیشتر عمر میکند/زنان ژاپنی و مردان ایسلندی دارای بیشترین طول عمر

فزایش ۱۵ درصدی مرگ ناشی از اعتیاد در زنان/ ثبت ۱۳۰ هزار زن معتاد در کشور

شمار کارگران کشت و صنعت کارون به یک‌چهارم کاهش یافته است/افزایش تعداد بیکاران و جویندگان کار بویژه تحصیل کرده ها در شوشتر

صادرات نفت ایران ۱۸۰ هزار بشکه در روز کاسته شد

۴۰ درصد واحدهای تولیدی لرستان تعطیل قطعی هستند

مسافرت ۵۳ هزار ایرانی در چهارماه گذشته به آنتالیای ترکیه

مهاجرت گسترده از شهرستانها به پایتخت: «کارگران ایران همگی در راه تهران»

سازمان میراث فرهنگی: ایران سال گذشته از محل جذب گردشگر پنج میلیارد دلار درآمد کسب کرد

مرگ یکهزار و ۸۴ نفر در تصادفات نوروز امسال/ هر روز ۵۴ 4نفر جان باختند

صف ۱۵۰۰۰۰۰ نفری برای وام ازدواج

فرار مغزها: ۵۰ درصد دانشجویان نخبه پزشکی بعد از فارغ التحصیلی از کشور می‌روند

کودکان کار، آزار جنسی، مواد مخدر و

 

۲۹ اردیبهشت : آخرین آمار وزارت بهداشت از مبتلایان به ایدز؛ ۲۷ هزار و ۴۰۰ نفر

عصر ایران

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: بر اساس آمار جمع آوری شده از دانشگاه های علوم پزشکی، تا اول دی ۱۳۹۲ مجموعاً ۲۷ هزار و ۴۱۶ نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده‌اند که ۸۹ درصد آنان را مردان ۱۱درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، عباس صداقت گفت: تاکنون ۵۴۲۸ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و ۵۶۱۶ نفر از افراد مبتلا فوت کرده‌اند.  ۴۵٫۹ درصد از مبتلایان به HIV در زمان ابتلا در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

به گفته صداقت علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تا کنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسائل مشترک در مصرف کنندگان مواد (۶۸٫۵ درصد)، رابطه جنسی (۱۳٫۱ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۱٫۳ درصد) بوده است و راه انتقال در ۱۷٫۱ درصد از این گروه نامشخص مانده است.

رئیس اداره ایدز افزود: در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلا آنان در سال ۱۳۹۱ گزارش شده است، اعتیاد تزریقی ۵۲ درصد، برقراری روابط جنسی ۳۳ درصد، و انتقال از مادر مبتلا به کودک ۳٫۴ را تشکیل داده است.

وی گفت: در ۱۱٫۶ درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است ضمناً ۷۴٫۴ درصد موارد شناسایی شده در این سال را مردان ۲۵٫۶ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

 

۲۹ اردیبهشت : افزایش دختران مجرد/ کمبود ۱۰۰ هزار پسر آماده ازدواج  

بررسیهای آماری سازمان ثبت احوال نشان می دهد که تعداد دختران جوان در سن ازدواج بیشتر از پسران آماده ازدواج است. این درحالی است که بیشترین اختلاف آماری مربوط به رده سنی زنان ۲۵ تا ۲۹ سال با مردان ۳۰ تا ۳۴ سال است که در این گروه دختران ۵۷۲ هزار نفر بیشتر از پسران هستند.

تعداد پسران در بدو تولد بیش از دختران است

مدیر کل فناوری، اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در خصوص آمار تولد دختران نسبت به  پسران به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر شاخص نسبت جنسی در بدو تولد در کشور به ازای هر ۱۰۰ دختر بین ۱۰۵ تا ۱۰۶ پسر است و در دنیا نیز این شاخص بین ۱۰۴ تا ۱۰۷ متغیر است و بر همین اساس در کشورمان در بدو تولد تعداد پسران بیش از دختران است.

علی اکبر محزون تاکید کرد: هرچه سن افراد بالاتر می رود هرم سنی متقارن می شود به طوری که در سال های بعد تعداد زنان و مردان برابری می کند اما با توجه به اینکه ریسک مرگ و میر در سنین بالا در مردان بیشتر است بر همین اساس در سن بالاتر از ۵۰ تا ۶۰ سال تفاوت های جنسیتی در بحث مرگ و میر به نوعی دیگر خود را نشان می دهد به طوری که مردان در این سن تعدادشان کمتر از زنان می شود و از حالت برابری خارج می شود.

در بدو تولد تعداد پسران بیشتر از دختران است به مرور و تا سن ۵۰ سالگی تعداد زنان و مردان مساوی است و بعد از ۵۰ سالگی به دلیل فعالیت و اشتغال مردان در کارهای پر خطر و سنگین، بیماری و مرگ و میر آنان بیشتر می شود و درنهایت بعد از ۶۰ سالگی هرم سنی به نفع زنان تغییر می کند و تعداد زنان مسن بالاخره بیشتر از مردان می شود.

این مقام مسئول در سازمان ثبت احوال به آخرین آمار دختران و پسران در سن ازدواج اشاره کرد و گفت: برای مقایسه تعداد دختران و پسران در سن ازدواج یک اختلاف ۵ ساله را لحاظ و سپس نسبت به مقایسه آن اقدام می شود.

به گفته وی سه گروه سنی زنان ۱۵ تا ۱۹ سال با مردان ۲۰ تا ۲۴ سال، زنان ۲۰ تا ۲۴ سال با مردان ۲۵ تا ۲۹ سال و در نهایت زنان ۲۵ تا ۲۹ سال را با مردان ۳۰ تا ۳۴ سال ازدواج نکرده را با هم مقایسه می کنیم و آمار ها نشان می دهد که تعداد زنان در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال ۲ میلیون و ۵۵۹ هزار نفر، گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال یک میلیون و ۹۸۳ هزار نفر و در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال نیز یک میلیون و ۱۳۱ هزار نفر هستند که مجموع آنها ۵ میلیون و ۶۷۰ نفر می شود.

تعداد زنان در سن ازدواج مجرد ۱۰۰ هزار نفر بیش از مردان است

مدیر کل فناوری، اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در مورد تعداد مردان ازدواج نکرده نیز گفت: همچنین ۳ میلیون و ۲۵۶ هزار نفر در گروه سنی مردان ۲۰ تا ۲۴ سال ، یک میلیون و ۷۵۳ هزار نفر در گروه سنی مردان ۲۵ تا ۲۹ سال و ۵۵۷ هزار نفر نیز در گروه سنی مردان ۳۰ تا ۲۴ سال ازدواج نکرده هستند که در مجموع تعداد آنها ۵ میلیون و ۵۷۰ هزار نفر می شود.

مقایسه زنان و مردان در سن ازدواج مجرد نشان می دهد که تعداد زنان ۱۰۰ هزار نفر بیش از مردان است و برهمین اساس کارشناسان معتقدند هرچه سن ازدواج بالاتر رود تعداد دختران مجرد بیش از پسران می شود به همین دلیل جمعیت شناسان توصیه می کنند نباید اجازه دهیم سن ازدواج در دختران بالا رود تا مشکلی نیز برای ازدواج آنان بوجود نیاید.

از سوی دیگر براساس آمارهای سازمان ثبت احوال چنانچه بخواهیم دو گروه سنی مردان ۲۵ تا ۲۹ و زنان ۲۰ تا ۲۴ سال را با هم مقایسه کنیم متوجه می شویم که در این گروه تعداد دختران ۲۲۹ هزار نفر از مردان بیشتر است و در گروه سنی زنان ۲۵ تا ۲۹ سال با مردان ۳۰ تا ۳۵ سال نیز ۵۷۲ هزار دختر ازدواج نکرده بیش از پسران است که این افزایش آمار دختران مجرد تایید کننده نظر کارشناسان است که با افزایش سن تعدادشان بیشتر شده است.

اما در گروه دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله با پسران ۲۰ تا ۲۴ ساله که البته ازدواج های کمتری در این سنین انجام می شود وضعیت آماری به گونه دیگری است به طوریکه در این گروه تعداد مردان ۶۹۷ هزار نفر بیشتر از زنان شده است که این خود میتواند اتفاق خوبی باشد به شرطی که ازدواج در سن پایین در جامعه از سوی کارشناسان و مسئولان ترویج داده شود و مورد استقبال جوانان قرار گیرد.

آمارهایی که تا کنون ارائه شد با در نظر گرفتن تفاوت سنی ۵ ساله موجود در ازدواجهای دختران با پسران بود و با توجه به نظر کارشناسان مبنی بر ازدواج گروههای همسن برای رفع مشکل ازدواج دختران در سن ازدواج به دلیل کمبود پسر گروههای سنی همسن را نیز با هم مقایسه کرده ایم که در این گروه همسن دختران و پسران آماده ازدواج ۲۵ تا ۲۹ ساله تعداد پسران بیشتر از دختران شده است.

محزون در مورد مقایسه دو گروه زنان و مردان همسن ۲۵ تا ۲۹ ساله نیز گفت: البته مقایسه این دو گروه به لحاظ جمعیت شناسی تعبیر درستی نیست  و برای مقایسه باید فاصله سنی حدود ۵ سال را رعایت کرد اما در مجموع در این گروه سنی ۶۲۳ هزار نفر تعداد مردان بیشتر از زنان است.

مدیر کل فناوری، اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشورگفت: در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله زنان و مردان نیز باز هم تعداد مردان یک میلیون و ۲۷۳ هزار نفر از زنان بیشتر است.

با توجه به این نتایج آماری کارشناسان عنوان می کنند که چنانچه اختلاف سنی ۵ ساله در نظر گرفته نشود در این گروه تعداد پسران بیش از دختران است و می توان این گونه تعبیر کرد که ازدواج های در این سنین تا حدودی مشکلات را رفع خواهد کرد که البته باید شرایط و امکانات مورد نیاز ازدواج این افراد را نیز مهیا کرد.

فقط ۱۲ درصد ازدواجهای ثبت شده مربوط به ازدواج گروههای همسن است

براساس آمارهای ثبت احوال فقط ۱۲ درصد ازدواجهای ثبت شده مربوط به ازدواج گروههای همسن بوده و تعداد دختران و پسران مجرد آماده ازدواج نیز ۱۱ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر هستند.

 

۲۷ اردیبهشت : بیش از ۷۳ درصد نیروهای کار کشور فاقد مهارت هستند

ایلنا

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اینکه بیش از ۷۳ درصد نیروهای کار کشور فاقد مهارت هستند گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد بیکاری در کشورمان ساختاری است و بیکاری ساختاری از عدم انطباق کار با بازار کار ناشی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان؛ غلامعلی قادری؛ با اشاره به اینکه عدم مهارت‌های شغلی، کاهش کیفیت کار و پایین بودن بهره‌وری همچنین افزایش سوانح و حوادث ناشی از کار را در پی دارد ادامه داد: در اسلام کار کردن برابر با جهاد ارزیابی شده و هر عمل شرافتمندانه‌ای که انسان را به رزق و روزی حلال برساند، عمل صالح است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه لازمه داشتن اقتصاد قوی، اشتغال است، تاکید کرد: برای دست‌یابی به این هدف، سالیانه باید برای یک میلیون نفر شغل ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه کارآفرینی سبب ارزش آفرینی در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی می‌شود، اظهار داشت: کارآفرینان در توسعه عدالت، کاهش فقر و رفع مشکلات جامعه بسیار تاثیر گذارند.

 

 

۲۷ اردیبهشت : گزارشی جدید از طول عمر مردم ایران و جهان/ نسل جدید ۶سال بیشتر عمر میکند/زنان ژاپنی و مردان ایسلندی دارای بیشترین طول عمر

صدای آلمان

امید به زندگی و طول عمر بیشتر در تمامی جهان افزایش یافته است. گزارش تازه سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، کودکی که در سال ۲۰۱۲ به‌دنیا آمده است نسبت به متولد سال ۱۹۹۰ به طور متوسط ۶ سال بیشتر عمر می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در گزارش سال ۲۰۱۴ خود راجع به امید به زندگی و طول عمر می‌‌گوید، این که موالید سال ۲۰۱۲ نسبت به موالید سال ۱۹۹۰ به طور متوسط ۶ سال بیشتر عمر می‌کنند را باید نتیجه مبارزه علیه مرگ و میر کودکان و رشته‌ای از بیماری‌ها دانست.

در این گزارش آمده که مانند گذشته زنان از مردان بیشتر (به طور متوسط ۶/ ۴ سال) عمر می‌کنند. زنان ژاپنی با طول عمر متوسط ۸۷ سال و مردان ایسلندی با طول عمر متوسط ۸۱ سال بیشترین طول عمر را در سراسر جهان دارا هستند.

آمارهای ایران

خبرگزاری مهر با استناد به گزارش سازمان بهداشت جهانی می‌نویسد، ایران در سال ۲۰۱۲، ۷۶ میلیون و ۴۲۴ هزار نفر جمعیت داشته و بر اساس این گزارش، پسر و دختری که در سال ۲۰۱۲ در ایران به دنیا آمده‌‌اند می‌توانند به ترتیب ۷۲ و ۷۶ سال عمر کنند.

بر پایه گزارش WHO، به ازای هر هزار تولد در سال ۲۰۱۲ ، احتمال مرگ کودکان کمتر از پنج سال ۱۸ نفر و احتمال مرگ بین ۱۵ تا ۶۰ سالگی برای مردان و زنان به ترتیب ۱۵۶ و ۸۴ نفر است.

طول عمر در آلمان

آلمان با طول عمر ۸۳ سال برای زنان و ۷۸ سال برای مردان جزو ۱۰ کشور اول صدر جدول طول عمر در سراسر جهان به حساب نمی‌آید. با این همه طول عمر مردم آلمان نسبت به سال ۱۹۹۰ پنج سال بیشتر شده است. در آن سال طول عمر متوسط زنان و مردان آلمانی به‌ترتیب ۸۱ و ۷۶ سال عنوان شده بود.

در کشورهای ایرلند، هلند، اتریش، پرتغال، اتریش، بریتانیا، فنلاند و یونان نیز طول عمر متوسط مردان و زنان بالاست.

بیشترین طول عمر

بیشترین طول عمر متوسط که ۸۴ سال است را ژاپنی‌ها دارند. بعد از آن کشورهای ایرلند، استرالیا، ایتالیا، اسرائیل، سن مارینو، سوئیس و سنگاپور قرار می‌گیرند که طول عمر متوسط در آنها ۸۳ سال است.

رده بعدی متعلق به فرانسه، ایسلند، کانادا، لوکزامبورگ، موناکو، نیوزلند، نروژ، اسپانیا و سوئد با طول عمر متوسط ۸۲ سال است.

در انتهای جدول، کشورهای آفریقایی سیرالئون (۴۶سال)، لسوتو (۵۰ سال)، جمهوری آفریقای مرکزی (۵۱ سال)، چاد (۵۱) سال، آنگولا (۵۱ سال)، جمهوری دمکراتیک کنگو (۵۲ سال)، ساحل عاج (۵۳ سال)، سومالی (۵۳ سال)، نیجریه (۵۴ سال)، سئوازیلند (۵۴ سال) و گینه بیسائو (۵۴ سال) قرار می‌گیرند.

بیشترین بهبود در زمینه امید به زندگی بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ در میان کشورهای فقیر دیده می‌شود. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، در کشورهای در حال رشد، متوسط طول عمر ۹ سال افزایش یافته است.

مارگارت چان، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی در این باره گفته است: «یک دلیل مهم این است که امروز کودکان بسیار کمتری تا قبل از رسیدن به ۵ سالگی می‌میرند.»

دلایل دیگر افزایش طول عمر متوسط در جهان مبارزه با بیماری‌هایی مانند سل و سرطان و همچنین بهبود اوضاع اقتصادی عنوان شده است.

برای نمونه در اتیوپی امید به زندگی ۱۹ سال افزایش یافته و به ۶۴ سال رسیده است. طول عمر متوسط در کامبوج نیز با افزایشی ۱۸ ساله به ۷۲ سال رسیده است.

مارگرت چان در این باره اظهار می‌کند: «با این حال هنوز هم میان کشورهای فقیر و ثروتمند شکافی عمیق وجود دارد.» او ادامه می‌دهد: «مردم کشورهایی با درآمد بالا نسبت به مردم کشورهایی با درآمد پایین شانس بسیار بیشتری برای زندگی طولانی‌تر دارند.»

 

۲۷ اردیبهشت : فزایش ۱۵ درصدی مرگ ناشی از اعتیاد در زنان/ ثبت ۱۳۰ هزار زن معتاد در کشور

 

بر مبنای آخرین طرح شیوع‌شناسی اعتیاد در کشور، ۹.۳ درصد از جمعیت یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفری معتادان کشور، زن هستند و این بدان معناست که با حداقل ۱۳۰ هزار زن معتاد مواجهیم.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: تبعات منفی و مخرب اعتیاد یک زن معتاد به مراتب جدی‌تر از مردان است در حالی که آمار‌ها حاکی از وجود ۱۳۰ هزار زن معتاد در کشور است، رشد ۱۵ درصدی مرگ زنان معتاد هشداردهنده است.

وی افزود: گرایش شدید‌تر زنان به مصرف مواد محرک و متامفتامین شیشه در مقایسه با سایر مواد مخدر که با باورهای غلط و آموزه‌های فریبنده‌ای چون لاغری و تناسب اندام، زیبائی و شفافیت پوست وصورت می‌پذیرد، قابل توجه و تأمل است و با وجود کاهش ۳.۲ درصدی مجموع مرگ و میرهای ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها در کشور و کاهش ۵ درصدی مرگ و میرهای ناشی از اعتیاد مردان در سال ۹۲، متأسفانه آمار‌ها حکایت از افزایش ۱۵ درصدی مرگ و می‌رهای ناشی از اعتیاد در زنان دارد هشدار مهمی برای مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط است.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: بر مبنای آخرین طرح شیوع‌شناسی اعتیاد در کشور، ۹.۳ درصد از جمعیت یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفری معتادان کشور، زن هستند و این بدان معناست که با حداقل ۱۳۰ هزار زن معتاد مواجهیم، این در حالی است که مسائل فرهنگی، تعصبات خاص و انگ جدی که در کشور و جامعه به اعتیاد زنان و زن معتاد وجود دارد، مانع از ارائه خدمات درمان به آنان می‌شود که مستلزم چاره‌اندیشی جدی می‌باشد.

دین‌پرست گفت: در بحث حرفه‌آموزی و اشتغال زنان بهبود یافته نیز ظرفیت‌های موجود در ستاد مبارزه با مواد مخدر، آماده اختصاص به زنان بهبود یافته است، همه ساله سازمان فنی حرفه‌ای کشور در اجرای تکالیف قانونی خود، موظف به آموزش ۴۰ هزار نفر بهبودیافته است که در صورت تعیین سهم زنان درگیر با پدیده اعتیاد، می‌توانیم نسبت به درخواست و مطالبات موجود اقدام کنیم.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین انتظار می‌رود این کمیته در خصوص اشتغال زنان بهبود یافته بر اساس مصوبات هیات وزیران مبنی بر اینکه حداقل ۵ درصد از بودجه اشتغال کشور بایستی به اشتغال بهبود یافتگان اختصاص یابد، با برنامه‌ریزی و پیگیری مناسب، مطالبات خود را در این حوزه نیز تبیین و اجرائی کند.

 

۲۷ اردیبهشت : شمار کارگران کشت و صنعت کارون به یک‌چهارم کاهش یافته است/افزایش تعداد بیکاران و جویندگان کار بویژه تحصیل کرده ها در شوشتر

ایلنا

دبیر خانه کارگر شوشتر نسبت به بحرانی شدن وضعیت مجتمع کشت وصنعت کارون شوشتر به مسئولان استانی وکشوری هشدار داد.

 «سید علی علیزاده» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون شوشتر، به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولید شکر در ایران و خاورمیانه که در گذشته بیش از ۱۴هزار نفر نیروی انسانی داشت هم اکنون نیروی انسانی خود را به یک چهارم کاهش داده است.

 او تعداد نیروهای فعال این مجتمع راحدود ۲۵۰۰ نفر ذکر کرد و در مورد میزان تولید‌ات مجتمع گفت: این وضعیت پیش آمده در حالی است که میزان تولید محصولات این مجتمع نیز به شدت کاهش داشته واین موضوع بسیار نگران کننده شده است.

 به گفته وی، محصول اصلی این مجتمع شکر سفید است وچهار کارخانه تولید کننده نئوپان، کاغذ، فورفورال و خوراک دام نیز از صنایع جانبی این مجتمع عظیم به شمار می‌روند.

 علیزاده با اشاره بر وضعیت کارگران فصلی مجتمع کشت وصنعت کارون شوشتر،گفت: علاوه بر ۲۵۰ کارگرقرار داد مستقیم، محتمع کشت وصنعت بیش از ۲۵۰۰ کارگر نی بر فصلی نیز در مزاع نیشکر دارد که باوجود پیگیری‌های انجام شده مطالبات آنان هنوز پرداخت نشده است.

 

۲۶ اردیبهشت : صادرات نفت ایران ۱۸۰ هزار بشکه در روز کاسته شد

ایلنا

ایران در ماه فوریه نیز ۱٫۵۸ میلیون بشکه در روز نفت به بازار جهانی صادر کرده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد؛ صادرات نفت ایران در آوریل ۲۰۱۴ با کاهش ۱۸۰ هزار بشکه‌ای نسبت به ماه قبل از آن به ۱.۱۱ میلیون بشکه در روز رسید.

به گزارش ایلنا، اطلاعات جمع آوری شده از سوی این نهاد تخصصی که از مصرف کنندگان بزرگ نفت جهان تشکیل شده است نشان می دهد ایران در ماه آوریل ۱٫۱۱ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده است.

صادرات نفت ایران در این ماه نسبت به ماه قبل از آن ۱۸۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است. ایران در ماه مارس روزانه ۱٫۲۹ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده بود. ایران در ماه فوریه نیز ۱٫۵۸ میلیون بشکه در روز نفت به بازار جهانی صادر کرده بود.

 

۲۶ اردیبهشت : ۴۰ درصد واحدهای تولیدی لرستان تعطیل قطعی هستند

ایلنا

یک هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی دارای مجوز بهرهبرداری در لرستان وجود دارد که ۴۰ درصد آن‌ها به طور قطع تعطیل بوده و مابقی زیر ۵۰ درصد در حال تولید هستند.

معاون توسعه مدیریت منابع و امور استانهای وزارت صنعت معدن گفت:یک هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی دارای مجوز بهرهبرداری در لرستان وجود دارد که ۴۰ درصد آن‌ها به طور قطع تعطیل بوده و مابقی زیر ۵۰ درصد در حال تولید هستند.

«علی ایزدی» در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با تأکید بر اینکه این آمار نشان می‌دهد که وظیفه ما بیش از پیش سنگین است، اظهار کرد: در مورد تحقیق یک هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی در استان، اشتغال ۵۰ هزار نفر تضمین و ۱۵ هزار میلیارد تومان در استان سرمایهگذاری خواهد شد و این مهم در صورتی امکانپذیر است که مدیران از روزمرگی خارج شوند.

وی با بیان اینکه شرکت دخانیات بیش از ۵ هزار میلیارد تومان دارایی دارد، ادامه داد: این شرکت با ۷ هزار و ۵۰۰ نفر نیرو سالانه ۲۵ میلیارد نخ سیگار تولید می‌کنند و این یعنی هر ساله ۶۰ میلیارد نخ سیگار در کشور دود می‌شود.

 

۲۴ اردیبهشت : مسافرت ۵۳ هزار ایرانی در چهارماه گذشته به آنتالیای ترکیه

خبرآنلاین فارس نوشت: به نقل از حریت، در چهار ماهه نخست سال جاری، تعداد گردشگران ایرانی که به آنتالیای ترکیه سفر کرده اند از افزایش بسیار بالایی برخوردار بوده است. طی ماه های ژانویه تا آوریل سال جاری بالغ بر ۱٫۳۲ میلیون گردشگر به آنتالیا سفر کرده اند که این میزان با افزایش ۵٫۱ درصدی همراه بوده است و ۵۳ هزار نفر از آنها را گردشگران ایرانی تشکیل داده اند. به رغم وجود گردشگاه‌های و مناطق سیاحتی در کشور به گزارش روزنامه حریت سفر شهروندان ایرانی به آنتالیای ترکیه در این مدت ۴۶۴ درصد افزایش یافته است. در حال حاضر آلمان با تعداد ۴۶۶هزار و ۸۱۶ گردشگر، در رتبه نخست بیشترین تعداد سفر گردشگران خارجی به آنتالیا قرار دارد و روسیه نیز با تعداد ۲۱۰ هزار گردشگر در جایگاه دوم قرار گرفته است. تعداد گردشگران آلمانی در این مدت ۴٫۴ درصد کاهش داشته است اما تعداد گردشگران روسی با ۱۷٫۹ درصد افزایش همراه بوده است. دولت ترکیه همچنین برنامه هایی برای جذب گردشگر از انگلیس و هلند را نیز در دست اجرا دارد به گونه ای که تعداد گردشگرانی که از این مناطق به آنتالیا در چهار ماهه نخست سال جاری سفر کرده اند ۴ درصد افزایش داشته است.

 

۲۳ اردیبهشت : مهاجرت گسترده از شهرستانها به پایتخت: «کارگران ایران همگی در راه تهران»

عصر ایران

آمارهای رسمی نشان می دهد نیروی کار کشور راه تهران را برای ادامه کسب و کار پیش گرفته اند.

به گزارش خبرآنلاین، مهاجرت گسترده نیروی کار ساده از شهرستان ها به تهران موجب شده تا برخی صنایع و فعالان اقتصادی برای تامین نیروی کار مورد نظرشان با مشکلات بسیاری مواجه شودند. پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و پرداخت یارانه نقدی به مردم، صاحبان صنایع بزرگ اعلام کردند، روستانشینان و کارگران فصلی دیگر علاقه خود برای حضور در محیط کار را از دست داده اند. در حال حاضر نیز ادامه مهاجرت کارگران به تهران سبب شده تا برخی استان های کشور با نگرانی تامین نیروی کار ساده مواجه شوند.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد طی سه دهه گذشته، سالانه به طور متوسط، یک میلیون نفر در مرزهای کشور جابه جای شده اند. بیشترین علت مهاجرت مهاجران داخلی در سال ۹۰ با ۴۶.۲ مورد، پیروی از خانواده بوده است. کمترین علت هم با ۵.۸ مورد برای انجام یا پایان خدمت وظیفه انجام شده است. در این میان، ۱۴.۹ مورد از مهاجرت ها به دلیل جستجوی کار، کار بهتر یا انتقال شغلی، ۱۴ درصد تحصیل یا پایان تحصیل، ۱۰.۶ درصد دستیابی به مسکن مناسب تر، ۸.۵ درصد هم اظهار نشده گزارش شده است.

همین طور در دوره پنج ساله ۸۵ تا ۱۳۹۰، ۳۲۵۹۰۴۰ مهاجرت شهر به شهر در کشور انجام شده است. همین طور هم ۷۵۵۵۴۶ مهاجرت از شهر ها به آبادی صورت گرفته است. در سوی دیگر، مهاجرت از مبدا آبادی به شهر، ۶۵۵۲۵۱ مورد و آبادی به آبادی هم ۳۶۸۷۰۸ مهاجرت بوده است.

درصدر استان های مهاجر پذیر تهران قرار دارد که به گفته علی اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور، «با ۳۵.۱۴۱ ثبت تغییر کدپستی در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور در سال ۹۲ مهاجرپذیرترین استان کشور بوده است.»

به این ترتیب، ۱.۴۴۰.۷۷۵ مورد تغییر نشانی در سال ۹۲ به ثبت رسیده است.

براساس این تغییر نشانی های، استانهای تهران، البرز و اصفهان (به ترتیب با ۳۵.۱۴۱ ۹.۸۵۱ ۵.۰۴۶ ثبت تغییر نشانی) بیشترین جابجایی ثبت شده به داخل استان و استانهای تهران، البرز و خوزستان ( به ترتیب با ۱۵.۰۲۷ ۶.۷۹۹ و ۵.۳۷۷ ثبت تغییر نشانی) بیشترین جابجایی ثبت شده به خارج از استان را دارا بوده‌اند.

 

۲۲ اردیبهشت :سازمان میراث فرهنگی: ایران سال گذشته از محل جذب گردشگر پنج میلیارد دلار درآمد کسب کرد

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مسعود سلطانی فر عصر روز دوشنبه در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین دو سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محل سازمان محیط زیست افزود:با وجود ظرفیت بسیار بالای جذب گردشگر در کشور، سهم ایران از درآمدهای گردشگری دنیا بسیار ناچیز است.

وی اظهار داشت:در سال ۲۰۱۳، یک میلیارد و ۱۸۷ میلیون نفر گردشگر در کشورهای دنیا جابجا شدند که درآمد حاصل از این جابجایی هزار و ۲۵۰ میلیارد دلار بود.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: ایران ۱۰ درصد جاذبه های گردشگری دنیا را دارد که با این حساب سهم ما از این درآمد باید ۱۰۰ میلیارد دلار باشد و یا به احتساب داشتن یک درصد جمعیت دنیا باید بین ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار از این درآمد از آن ایران باشد.

وی افزود:این درحالی است که درسال ۲۰۱۳ حدود ۴٫۵ میلیون نفر گردشگر ورودی از کشورهای دیگر وارد کشور ما شدند که این افراد هم بنا به شرایط کشورشان،در ایران هزینه زیادی نکردند،یک میلیون نفر از جمهوری آذربایجان ، یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از عراق و بقیه از دیگر کشورهای همسایه بودند که از این محل ۵ میلیارد دلار در آمد نصیب کشور شد.

سلطانی اظهارداشت:همچنین در این مدت ۷ میلیون نفر از کشور خارج شدند که ۲ میلیون و ۲۰۰ نفر به عتبات عالیات ، ۶۰۰ هزار نفر به عربستان برای حج تمتع و عمره و بقیه به کشورهای اطراف سفر کردند و حدود ۱۰ میلیارد دلار هزینه کردند، یعنی این میزان مبلغ از کشور خارج شد. بنابراین درآمد بخش گردشگری کشور در سال ۹۲ حدود ۵ میلیارد دلار و خروجی ۱۰ میلیارد دلار بود.

معاون رییس جمهوری گفت: در سند چشم انداز ۲۰ ساله آمده که باید تا پایان سال ۱۴۰۴ حدود ۲۰ میلیون گردشگر با درآمد ارزی ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار در کشور داشته باشیم، اکنون که هشت سال از این سند چشم انداز می گذرد تراز کشور منفی بوده که باید تلاش کنیم تا ۱۲ سال آینده که از زمان سند باقی مانده به شرایط مطلوبی برسیم.

سلطانی فر گفت: سال گذشته در مدت نیمه دوم فروردین تا پایان نیمه دوم اردیبهشت هزار و ۶۰۰ امریکایی وارد ایران شده بود که امسال در مدت مشابه این رقم به ۶ هزار و ۴۰۰ نفر افزایش یافت،همچنین گزارش ها نشان می دهد فعالیت تورهای اروپایی ۱۵۵درصد رشد داشته است. تمام ظرفیت تورهای اروپایی برای نیمه دوم سال ۲۰۱۴ پر شده و درحال ثبت نام برای نیمه اول ۲۰۱۵ هستند.

وی تاکید کرد:متناسب با این روند رو به رشد، بر روی تامین نیازها به ویژه مراکز اقامتی تمرکز کردیم زیرا یکی از مشکلات کشور در بحث گردشگری تامین مراکز اقامتی است از این رو با بنیاد مستضعفان و جانبازان مذاکره کردیم و قرار شد این بنیاد ۲۰ هتل چهار ستاره در شهرهای مختلف کشور با اولویت مناطق محروم احداث کند که به زودی ساخت آنها را آغاز خواهد کرد.

وی در ادامه به ظرفیت صنایع دستی در کشور اشاره کرد و گفت: ۴۶۰ رشته صنعت دستی در دنیا وجود دارد که از این تعداد ۳۵۲ رشته در داخل ایران قابلیت تولید و دستاورد دارد، سالانه دو میلیون متر مربع فرش در ایران بافته می شود که ۱٫۵ میلیون متر مربع آن صادر و بقیه در داخل کشور استفاده می شود و در واقع ۷۵ درصد این ظرفیت صادر می شود.

معاون رییس جمهوری گفت: حدود دو میلیون نفر در ایران در عرصه صنایع دستی فعالیت می کنند که معادل همین ظرفیت هم در کشور وجود دارد که بکار گیری آنها نیاز به بستر سازی و ایجاد اشتغال دارد که قطعا با توسعه صنعت گردشگری امکان پذیر خواهد بود.

 

۲۱ اردیبهشت : مرگ یکهزار و ۸۴ نفر در تصادفات نوروز امسال/ هر روز ۵۴ 4نفر جان باختند

جامعه > حوادث رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در چهل و یکمین کمیته هماهنگی اجرای طرح های ترافیکی گفت: در نوروز امسال، یکهزار و ۸۴ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد تلفات تصادفات یکهزار و ۲۲۷ نفر بود، ۱۴۳ نفر کاهش یافته است.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر شجاعی افزود: از کل تلفات تصادفات نوروز امسال ۷۸۱ نفر مرد و ۳۰۳ نفر زن بودند. همچنین از تلفات این حوادث ۷۷۰ نفر در مسیرهای برون شهری، ۲۱۴ نفر در محورهای دورن شهری، ۹۶ نفر در مسیرهای روستایی و چهار نفر در مسیرهایی نامعلوم جان باخته‌اند.

به گفته دکتر شجاعی، در نوروز امسال به طور میانگین در هر روز ۵۴٫۲ نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند این در حالی است که آمار تلفات روزانه در مدت مشابه سال قبل ۵۸٫۴ نفر بود. مقایسه دو آمار کشته های تصادفات نوروز امسال و سال ۱۳۹۲ نشان می دهد که بر اساس متوسط روزانه، ۷٫۲ درصد کاهش یافته است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: در این مدت استان‌های خوزستان با ۹۴، فارس با ۹۳ و خراسان رضوی با ۷۱ فوتی بیشترین و استان‌های اردبیل با ۱۱، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۲ و ایلام با ۱۳ مورد، کمترین آمار تلفات تصادفات را داشته‌اند.

 

۲۱ اردیبهشت : صف ۱۵۰۰۰۰۰ نفری برای وام ازدواج

اگر تمام شرایط شما برای دریافت این وام، مورد تایید باشد، شما نفر ۱۵۰۰۰۰۰در این صف هستید. صفی که سالهاست تشکیل شده و روز به روز طولانی تر می شود.

مجله مهر: درست همین الان که این گزارش را می خوانید، یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر توی صف هستند تا وام ازدواج دریافت کنند. اگر شما هم قصد دریافت این وام را دارید، جای شما در انتهای این صف طولانی است. این را هم باید بدانید که اعتبار جداگانه ای برای پرداخت این وام در لایحه بودجه ۹۳ در نظر گرفته نشده است و احتمالا تا اطلاع ثانوی باید منتظر بمانید تا نوبت به شما برسد. در حالی°که روزانه ۳۶۰۰ درخواست برای دریافت وام ازدواج ثبت می شود، اما هر روز فقط  ۱۲۶۷نفر این وام را دریافت می کنند. درصورتی که همین روند ادامه پیدا کند، ۲۸‌ماه طول خواهد کشید تا همه متقاضیان بتوانند وام ازدواج بگیرند.

 

۲۰ اردیبهشت : فرار مغزها: ۵۰ درصد دانشجویان نخبه پزشکی بعد از فارغ التحصیلی از کشور میروند

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت می‌گوید: حدود ۵۰ درصد دانشجویان نخبه گروه پزشکی کشور بعد از فارغ التحصیلی از کشور می‌روند و اکثر آ‌نها بر نمی‌گردند، اگر این روند ادامه پیدا کند، کشور دچار فقر ژنتیکی از ژن افراد نخبه می‌شود.

این تحولی که ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظام سلامت ایجاد خواهد کرد به چه صورت است؟

در بیمارستان‌های ما دانشجویانی هستند که بعد از قبولی در یک آزمون سخت، مشغول گذراندن دوران دستیاری خود هستند. این دانشجویان تمام خدمات یک پزشک متخصص را ارائه می‌کنند، شیف شب می‌ایستند اما در نهایت ماهی ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند. این حقوق در آمریکا ۴ هزار دلار است. یعنی حقوقی که می‌تواند تشکیل خانواده بدهد و وسایل رفاهی را برای خانواده خود فراهم کند. آیا فردی حاضر است ۱۵ روز بی‌خوابی بکشد تنها برای ماهی ۵۰۰ هزار تومان؟

 

 

۲۰ اردیبهشت : کودکان کار، آزار جنسی، مواد مخدر و

پارسینه-گروه اجتماعی : با گشتی در خیابان های تهران،  حضور کودکان زیر سن قانونی کار، بسیار ملموس است  و متاسفانه این قضیه مختص شهر تهران نیست.

کودکانی که هر کدام پی آرزویی ساعت‌ها در خیابان دست فروشی می‌کنند. در بساط‌شان هم همه چیز پیدا می شود. کافی است تا مشتری‌شان را پیدا کنند تا به هر شکلی شده جنس‌شان را بفروشند. در میان دستگاه‌های مختلف اظهارنظر در مورد این کودکان متفاوت است. برخی از دستگاه‌ها معتقدند کودکان کار و خیابان باید ساماندهی شوند، برخی می‌گویند باید جمع‌آوری شوند و برخی هم می‌گویند این کودکان به شکل مافیایی هدایت می‌شوند و هیچ برخورد قهری با آنها فایده ندارد.

بر طبق یک پژوهش میدانی بر روی ۵۸۵ کودک کار خیابانی در گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال که به منظور اطلاع از وضعیت زندگی این کودکان صورت گرفته است نشان می دهد ۵۰ درصد این کودکان توسط صاحبان کار خود مورد آزار قرار گرفته اند.

پیش از این یک گزارش رسمی نشان می داد که ۴۱ درصد از کودکان کار مورد بررسی بهزیستی، مورد کودک آزار قرار گرفته بودند که ۱۰ درصد آزار این کودکان به صورت جنسی بوده است.

در این میان، آمارهای جدید منتشر شده وزارت بهداشت می‌گوید میزان ابتلا به ایدز در کودکان کار و خیابانی، ۴۵ برابر سایر افراد جامعه است و این می‌تواند زنگ خطر جدی باشد.

بر اساس همین آمار ، ۷۲ درصد این کودکان عنوان داشته‌اند که دوستانشان سوء مصرف مواد مخدر داشته‌اند و این نشان می‌دهد که این کودکان با مواد مخدر آشنا هستند.

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©