Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ برابر با  ۰۷ اگوست ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳  برابر با ۰۷ اگوست ۲۰۱۴
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۷۲)

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ برابر با ۰۶ اگوست ۲۰۱۴         

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

آماری از آلودگی آب، هوا و غذا در تهران

ایران دومین کشور آلوده به مین

۳۰ تا ۳۵ درصد کارگران مراکز صنعتی و تولیدی ایران معتادند

ایران با ۲۷هزار کشته در سال رتبه اول قربانیان حوادث رانندگی در دنیا را دارد

کاهش ۸۰ سانتیمتری سطح دریای خزر

سازمان ملل: رتبه ایران از نظر رضایت از زندگی ۱۱۲ در بین ۱۵۴ کشور جهان

افزایش ۵۰۰ هزارنفری جمعیت غیرفعال/ ۱۲ میلیون مرد کار نمی‌کنند

افزایش ۲.۵ برابری تعداد زنان سرپرست خانوار

افزایش نرخ بیکاری به ۱۰٫۷ درصد درصد‌/ وجود ۵/۲ میلیون بیکار در کشور

 

۱۵ مرداد : آماری از آلودگی آب، هوا و غذا در تهران

 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه موضوع سلامت طی ۳۰ سال گذشته مورد غفلت واقع شده است، آماری تکان دهنده از آلودگی آب، هوا و غذا در پایتخت اعلام کرد.

وی با اشاره به انجام مطالعاتی که در حوزه سلامت در کمیسیون تشکیل شده است، گفت: آلودگی آب، هوا و غذا نخستین موردی بود که مشخص شد. آمارها نشان می‌داد در شهر تهران سالانه ۲۴۰۰ مورد مرگ در اثر آلودگی هوا، ۴۵۰۰ مورد بستری و ۲۵۰۰ مورد بستری بیمار قلبی در ارتباط با آلودگی هوا صورت می‌گیرد.

حافظی با بیان اینکه به این سمت رفتیم که افکار عمومی را متوجه این موضوع کنیم، ادامه داد: یک بار در آنتن زنده آمار مرگ و میرهای مربوط به آلودگی هوا را اعلام کردم و نماینده وزارت بهداشت آنرا تکذیب کرد. من در پاسخ گفتم آمار متوفیان در تهران روزانه ۱۶۰ نفر است اما در روزهای اضطرار آلودگی هوا ۲۲ نفر بیشتر می‌شود. این موضوع ناشی از چیست؟

وی همچنین به گزارش‌هایی در مورد آلودگی مواد غذایی اشاره کرد و گفت: مصرف پیاز در کشور ما زیاد است اما نیترات که ماده‌ای سرطان زاست در پیاز پنج برابر میزان استاندارد وجود دارد. یکی از مشکلاتی که ما داشتیم این بود که با محصولات آلوده چکار کنیم؟ الان موضوع بارکدگذاری را دنبال می‌کنیم تا از محل تولید محصول بارکدگذاری شود و مشخص گردد در کدام مرحله آلودگی رخ می‌دهد.

حافظی با اشاره به مشاهده مواردی از آلودگی آب به نیترات گفت: نمونه گیری از آب منازل نشان می‌دهد نیترات در برخی مواقع بسیار زیاد است. استانداردهای بین المللی میزان نیترات در آب را زیر ۲۰ PPM اعلام کرده‌اند که میزان آن بهتر است زیر ۱۰PPM باشد. این در حالی است که استاندارد ملی ما ۴۵ PPM‌است و در یکی از مناطق حتی به ۴۸ PPM رسیده بود.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به مسائل زیست محیطی مطرح در مورد دریاچه ارومیه تاکید کرد: دریاچه ارومیه حاصل ۲۰ سال خطای اقتصادی ماست. زمین‌های کشاورزی اطراف دریاچه از ۱۵۸ هزار هکتار به ۷۰۰ هزار هکتار رسیده‌اند. سدسازی‌ها راه ورود آب را بسته و حجم بسیار زیاد خاک و شن و ماسه گردش طبیعی آب را مانع شده‌اند. شرایط به گونه‌ای است که نگرانیم مبادا ریزگرد نمکی کشور ما را تهدید کند.

وی همچنین با بیان اینکه مصرف انرژی در کشور ما چهار برابر مصرف در دنیاست، گفت: نباید با افزایش قیمت مصرف انرژی را مدیریت کنیم بلکه باید به سمت همراه کردن مردم برویم. هم اکنون دولت تسهیلاتی ۵۰ درصدی در هزینه استفاده از انرژی‌های پاک به مردم می‌دهد. این گونه موضوعات باید اطلاع رسانی شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه روغن پالم روغنی صنعتی است و نباید در مواد غذایی مصرف شود، گفت: در سال ۸۵ طی تحقیقاتی متوجه شدیم میزان اسیدهای چرب به نام اسیدهای ترانس در محصولات غذایی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است که استاندارد آن زیر ۱۰ درصد است در نتیجه تکلیف شد کارخانه‌ها در یک مقطع یک ساله میزان اسید چرب را کاهش دهند که این اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه ارزش یک درخت ۳۰ ساله از نظر تولید اکسیژن برابر ۱۰۰ میلیون تومان در سال است، گفت: ما در شهر رنگ سبز ایجاد کرده‌ایم اما ارزش خاصی ندارد.

 

۱۵ مرداد  :  ایران دومین کشور آلوده به مین

 

آرمان- هانیه حقیقی: جنگ تحمیلى عراق علیه ایران باعث شد که پس از جنگ در بخش وسیعى از مناطق کشور ما انواع مین و مواد منفجره عمل نکرده باقى بماند و اکنون پس از گذشت ۲۶ سال از پایان جنگ هنوز ‌هم افرادی بر اثر انفجار مین کشته می‌شوند. براساس آمار غیررسمی، حدود ۱۶ میلیون مین در کشور وجود دارد که روزانه جان دو نفر را می‌گیرند.

 

ایران دومین کشور آلوده به مین

 

البته آمار رسمی چیز دیگری را نشان می‌دهد به طوری که بر اساس این آمار در سال‌های ۹۰ و ۹۱ در کشور ۶۰ شهید و ۸۴ مجروح از بین نظامیان و غیرنظامیان وجود داشته است. اگر چه به صورت رسمی، وسعت مناطق آلوده و مناطق پاکسازی شده اعلام نشده اما طبق برخی اظهار نظر‌ها حدود یک میلیون و۲۰۰‌ هزار هکتار از شش میلیون هکتار مناطق آلوده پاکسازی شده است و بدین‌ترتیب با ادامه روند کنونی، مین روبی همه مناطق تا پنج دهه آینده ادامه خواهد داشت.

تاریخ مین در جهان

بیشترین مین هاى زمینى که بعد از جنگ جهانى دوم مورد استفاده قرار گرفته‌اند از نوع مین‌هاى پلاستیکى و عروسکى است که عمرى طولانى در ماندگارى دارند. این مین‌ها بین سال‌هاى ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ میلادى مورد استفاده قرار مى‌گرفتند که در حال حاضر این سلاح‌ها در اشکال جدید و طرح‌هاى نوین هنوز مورد استفاده قرار مى‌گیرند. مین‌هاى ضدنفر علاوه بر اینکه عمر بسیار طولانى دارند، قابل حرکت نیز هستند. این مین‌ها به علت وزن سبک و کمى که دارند، روان و گردان هستند و بر اثر باران و نزولات جوى از جایى به جاى دیگر حرکت کرده و اثرات مخرب خود را همیشه حفظ مى‌کنند. تولید یک مین ضدنفر هزینه‌اى معادل چهار دلار دارد اما، هزینه‌هاى یافتن و انهدام آن، براى هر مین بین ۳۰۰ تا یک هزار دلار است. به عبارتى هزینه پاکسازى ۳۰ برابر تولید است.

 

۱۲۵ میلیون مین عمل نکرده در جهان

 

بر اساس آخرین آماری که توسط سازمان ملل اعلام شده حدود ۱۲۵‌میلیون مین عمل نکرده در ۷۰ کشور جهان مدفون است که اغلب در مناطقی نامشخص وجود دارد و سالانه ۲۴ هزار غیر نظامی توسط مین‌های زمینی کشته یا مجروح می‌شوند. بر اساس این گزار ایران نیز با دارا بودن حدود ۱۶ میلیون مین خنثی نشده‌، بعد از کشور مصر دومین کشور آلوده به مین در دنیا محسوب می‌شود. بسیاری ازاستان‌های ایرانی هم مرز با کشور عراق از آلوده‌ترین مناطق کشور در زمینه مین‌های خنثی نشده محسوب می‌شوند.

استان‌های مرزی پرخطرند

 

۱۴ مرداد :  ۳۰ تا ۳۵ درصد کارگران مراکز صنعتی و تولیدی ایران معتادند

 

«ستاد مبارزه با مواد مخدر» و نیروی انتظامی ایران آمار افراد معتاد در کشور را حدود دو میلیون نفر اعلام کرده‌اند که ۳ درصد کل جمعیت ایران را تشکیل می‌دهد. حدود ۷۰ درصد معتادان افراد شاغل هستند.

منبع : دویچه وله

تحقیقی که چندی پیش در منطقه اسلام‌شهر تهران انجام شد، نشان داد که ۷۸ درصد معتادان دستگیرشده این منطقه شاغل بوده‌اند. در این میان بیشترین سهم از آن کارگران مراکز صنعتی، کارگاهی و تولیدی است. ۳۰ تا ۳۵ درصد کارگران این مراکز معتادند؛ یعنی جمعیتی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر.

سایت خبرآنلاین در گزارشی با چند کارگر معتاد گفت‌وگو کرده و علت شیوع اعتیاد در بین کارگران را پرسیده است. یکی از این کارگران در معدن کار می‌کند. او شرایط سخت کار در معدن را که روزانه ۱۲ ساعت در عمق ۱۳۰ متری زمین است، دلیل تمایل کارگران به مصرف تریاک عنوان کرده است.

او همچنین به مشکلات مالی کارگران اشاره کرده می‌گوید: «با ۱۰ سال سابقه کار، سه سال است که حقوقم ۴۰۰ هزار تومان است

ستاد مبارزه با مواد مخدر طی بررسی‌ای که روی افراد شاغل معتاد انجام داده، به این آمار رسیده است: بیش از ۱۸ درصد این افراد کارگر ماهر و نزدیک به ۱۶ درصد کارگر ساده‌اند. حدود ۸ درصدشان راننده شهری و همین تعداد مغازه‌دار هستند. نزدیک ۶ درصد دارای مشاغل تخصصی و ۵ درصد دارای مشاغل غیررسمی‌اند. بیش از ۴ و نیم درصد راننده برون‌شهری و نزدیک ۴ درصد نیز سایر مشاغل را دارند.

بر اساس این آمار ۲۸ درصد معتادان بیکار قبلا شاغل بوده و به دلیل اعتیاد از محل کارشان اخراج شده‌اند.

 

۲۵ درصد حوادث کار جهان ناشی از اعتیاد است

 

خبرآنلاین همچنین از تحقیقات سازمان بهداشت جهانی نوشته که بر اساس آن ۲۵ درصد از حوادث کار در کل جهان به دلیل اعتیاد کارگران روی می‌دهد. یکی از مدیران سازمان بهزیستی ایران نیز سال گذشته، غيبت‌های مكرر كاركنان، بيماری‌های حاد، قطع شدن انگشت در زير دستگاه‌ها، سرقت در محل كار، پايين آمدن كيفيت اجناس و توليدات كارخانه‌ای را از جمله عوارض اعتیاد در محیط کار عنوان کرد.

مواد مخدر سالانه هزینه‌ای بیش از ۴۵۰۰ میلیارد تومان به طور مستقیم و غیرمستقیم به اقتصاد ایران تحمیل می‌کنند. همچنین بر اساس آمارهای پزشکی قانونی، سال گذشته سه هزار و ۶۵۰ نفر بر اثر مواد مخدر جانشان را از دست داده‌اند، یعنی حدود ۱۰ نفر در هر روز.

 

۱۲ مرداد : ایران با ۲۷هزار کشته در سال رتبه اول قربانیان حوادث رانندگی در دنیا را دارد

 

تابناک

مشاور مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طبق آمارها ایران با ثبت ۲۷ هزار کشته در سال و با توجه به جمعیت ۷۷ میلیون نفری خود به لحاظ سرانه قربانیان حوادث رانندگی، رتبه اول را در دنیا دارد.

به گزارش وزارت بهداشت، مریم غفاری افزود: در ایران به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه، ۱۲۰ سانحه رانندگی اتفاق می افتد؛ در حالی که این رقم در فرانسه و ژاپن ۱۲ تصادف است.

 

**نبود پایگاه اورژانس هوایی از علل مهم مرگ و میر تصادفات

 

مشاور مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، ادامه داد: این اخبار ناخوشایند گاهی مربوط به آمار تصادفات و رکوردزنی میزان مرگ و میر در سوانح جاده ای در کشور است که عمدتا به دلیل نبود پایگاه های اورژانس هوایی رخ می دهد.

غفاری افزود: از آنجا که انتقال زمینی بیماران دارای محدودیت های ویژه ای مانند زمان، محدودیت ظرفیت کابین آمبولانس ها، تغییرات مکرر سرعت و به ویژه ترافیک است، انتقال هوایی بیماران روش مناسبی به نظر می رسد.

 

وی خاطر نشان کرد: از سویی دیگر صعود و فرود عمودی بالگردها و امکان نشست و برخاست در سطوح ناهموار از مزایای بسیار بزرگ امداد هوایی است ضمن این که امکان حمل تعداد بیشتری از بیماران به روش انتقال هوایی وجود دارد.

مشاور مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، یادآور شد: بخشی از طرح تحول نظام سلامت، افتتاح پایگاه های اورژانس هوایی است که بنا دارد با خرید خدمت ۱۴ پایگاه اورژانس هوایی را در کشور ایجاد کند.

غفاری گفت: راه اندازی این پایگاه ها برای پوشش امدادی ۱۵۰ هزار کیلومتر راه روستایی و فرعی و مناطق صعب العبور است که به صورت رسمی طی روزهای آینده افتتاح می شوند.

 

۱۱ مرداد : کاهش ۸۰ سانتیمتری سطح دریای خزر

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: مطالعات نشان می‌دهد ۸۰ سانتیمتر از سطح آب دریا نسبت به گذشته کاهش یافته که ادامه این روند نگران کننده خواهد بود.

وی ادامه داد: ۵۵ رودخانه دائمی در استان جاری است که ۱۱ رودخانه به صورت مستقیم وارد تالاب می‌شوند. این رودخانه‌ها در آلودگی تالاب و در نهایت دریا بسیار اثرگذارند.

آقابیگی خاطرنشان کرد: تاکنون مطالعات حد بستر ۴۵ رودخانه حوضه دریای خزر در نوار ۳۰۰ کیلومتری سواحل انجام شده است. این مطالعات به مرکز ملی مطالعات دریای خزر هر ماه ارسال می‌شود.

 

۳ مرداد : سازمان ملل: رتبه ایران از نظر رضایت از زندگی ۱۱۲ در بین ۱۵۴ کشور جهان

 

فرارو

سازمان ملل رتبه ایران از نظر رضایت از زندگی را ۱۱۲ در بین ۱۵۴ کشور جهان اعلام کرد و از رضایت ۶۷ درصدی شهروندان ایرانی از شغل خود، و رضایت ۵۲ درصدی از کیفیت بهداشت و ۶۱ درصدی از کیفیت آموزش خبر داد.

به گزارش تسنیم، برنامه توسعه سازمان ملل در بخشی از گزارش جدید خود موسوم به گزارش «توسعه انسانی ۲۰۱۴؛ ترقی پایدار بشر: کاهش آسیب پذیری ها و افزایش جهش ها» به بررسی میزان رضایت شهروندان ۱۵۴ کشور جهان از زندگی پرداخته است.

 

این گزارش شاخصی را به نام شاخص رضایت از زندگی منتشر کرده و به هر کشور نمره ای از صفر تا ۱۰ داده که هر چه نمره کشوری بیشتر باشد دلالت بر رضایت بیشتر شهروندان از زندگی خود دارد.

بر اساس این گزارش که بر پایه آمار سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ تهیه شده است ایران در شاخص رضایت از زندگی نمره ۴٫۶ را بدست آورده و رتبه ۱۱۲ را در جهان به خود اختصاص داده است. تنها شهروندان ۴۲ کشور در جهان رضایت کمتری نسبت به زندگی در مقایسه با ایرانی ها داشته اند.

در نظرسنجی انجام شده از شهروندان ایرانی برای تهیه این گزارش ۵۵ درصد پاسخ دهندگان اعلام کرده اند از حق آزادی انتخاب برخوردارند، ۵۵ درصد نسبت به برخورداری از امنیت ابراز رضایت کرده اند، ۶۷ درصد از شغل خود ابراز رضایت کرده اند، و ۶۷ درصد از سطح زندگی خود ابراز رضایت کرده اند.

همچنین ۵۲ درصد مردم ایران از کیفیت خدمات بهداشتی و ۶۱ درصد از کیفیت آموزش در کشورشان راضی بوده اند. ۵۸ درصد پاسخ دهندگان تلاش های دولت برای مبارزه با فقر را راضی کننده دانسته اند و ۶۱ درصد نیز از برنامه های دولت باری حفاظت از محیط زیست ابراز رضایت کرده اند.

این گزارش میزان اعتماد شهروندان ایرانی به دولت وقت را ۵۶ درصد اعلام کرده است.

بررسی های دفتر برنامه توسعه سازمان ملل نشان می هد مردم کشور آفریقایی بنین کمترین رضایت از زندگی را دارند. نمره این کشور در شاخص رضایت از زندگی ۳٫۲ اعلام شده است. پس از بنین، کشور رواندا با نمره ۳٫۳ و ماداگاسکار با نمره ۳٫۶ در رده های بعدی قرار دارند.

بیشترین میزان رضایت از زندگی در سوئیس دیده می شود به طوری که نمره این کشور در شاخص رضایت از زندگی ۷٫۸ اعلام شده است. نروژ با نمره ۷٫۷ و سوئیس با نمره ۷٫۶ به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.

نمره برخی کشورهای دیگر در شاخص رضایت از زندگی عبارت است از: آمریکا ۷، آلمان ۶٫۷، کانادا ۷٫۴، انگلیس ۶٫۹، ژاپن ۶، فرانسه ۶٫۶، قطر ۶٫۷، عربستان ۶٫۵، امارات ۷٫۲، بحرین ۵، کویت ۶٫۲، رومانی ۵٫۲، روسیه ۵٫۶، مالزی ۵٫۹، لبنان ۴٫۶، ترکیه ۵٫۳، اردن ۵٫۱، برزیل ۶٫۹، اندونزی ۵٫۴، مصر ۴٫۲، عراق ۴٫۷، هند ۴٫۶، پاکستان ۵٫۱، یمن ۴٫۱، افغانستان ۳٫۸، و نیجر ۳٫۸٫

 

۱ مرداد : افزایش ۵۰۰ هزارنفری جمعیت غیرفعال/ ۱۲ میلیون مرد کار نمی‌کنند

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی جدیدترین آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران درباره وضعیت بازار کار کشور نشان می دهد در بهار سال جاری ۶۳ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۴۲۳ نفر از کل جمعیت کشور در سن کار قرار داشته اند.

از مجموع کل جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در سن کار کشور نیز ۲۳ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۳۰۹ نفر در گروه شاغلان قرار دارند که دارای فعالیت اقتصادی هستند و ۴۰ میلیون و ۷۵ هزار و ۱۱۴ نفر نیز غیرفعال بوده اند.

همچنین در بهار امسال ۳۱ میلیون و ۸۱۷ هزار و ۸۱۱ نفر مرد در سن کار قرار داشتند که از این تعداد ۱۹ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۴۳ نفر شاغل بوده و ۱۲ میلیون و ۹۰ هزار و ۷۶۸ نفر نیز غیرفعال بوده، یعنی در گروه بیکاران و یا شاغلان قرار نداشتند. نکته حائز اهمیت این است که در بهار امسال، ۱۲ میلیون مرد در سن کار کشور نه شاغل بوده اند و نه بیکار!

 

۴۰ میلیون نفر دقیقا چه کاره اند؟

 

از سویی نگاهی به وضعیت فعالیت اقتصادی زنان در ایران نیز حکایت از آن دارد که در فصل بهار امسال ۳۲ میلیون و ۵۱ هزار و ۳۶۰ زن در سن کار قرار داشته اند که ۲۳۳ هزار و ۵۴۹ نفر از تعداد مردان در سن فعالیت اقتصادی، بیشتر هستند.

از جمعیت ۳۲ میلیون نفری زنان در بهار امسال، ۳ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۲۶۶ نفر شاغل بوده اند و ۲۸ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۹۴ نفر نیز در گروه غیرفعال‌ها قرار داشتند.

البته باید توجه داشت که بخش قابل توجهی از جمعیت ۲۸ میلیونی زنان غیرفعال با میل و اراده خود قصد انجام فعالیت کاری را ندارند و ترجیح می‌دهند به امر خانواده بپردازند.

 

۱۲ میلیون مرد خانه نشین هستند

 

بررسی ها حکایت از آن دارد که از کل جمعیت در سن کار کشور، علاوه بر اشتغال ۲۳ میلیون و ۶۳۷ هزارنفری، تنها ۲ میلیون و ۵۳۰ هزارنفر متقاضی شغل شناخته شدند که نهایتا با فرض آمارهای غیررسمی به ۵ میلیون نفر بالغ خواهند شد.

در حال حاضر، ۳۵ میلیون نفر از جمعیت در سن کار و اشتغال کشور هستند که هنوز تصمیمی برای تاثیرگذاری در جریان اقتصاد کشور نگرفته اند.

 

اگر فرض شود که عدم تمایل بخش قابل توجهی از جمعیت ۲۸ میلیون نفری زنان در سن کار برای ورود به عرصه های اقتصادی و فعالیت‌های اینچنینی قابل درک باشد، اما دست روی دست گذاشتن، بیکار ماندن و سرگشتگی ۱۲ میلیون مرد باید مورد توجهات جدی قرار گیرد. با این حال، نباید از یاد برد که درصدی از جمعیت ۱۲ میلیون نفری مردان در سن کار که ۱۰ سال به بالا محاسبه می شود، در واقع امکان اشتغال را به لحاظ سنی ندارند ولی در آمارها به عنوان جمعیت فعال کشور در نظر گرفته می‌شوند.

جدول وضعیت نرخ مشارکت – تعداد شاغلان و افراد غیرفعال کشور از ۸۴ تا بهار ۹۳

تعدادبیکاران

(میلیون‌نفر)

جمعیت‌غیرفعال

(میلیون‌نفر)

جمعیت‌فعال

(میلیون‌نفر)

نرخ‌مشارکت‌اقتصادی

(درصد)

سال

۲٫۶

۳۳٫۳

۲۳٫۲

۴۱

۱۳۸۴

۲٫۶

۳۴٫۵

۲۳٫۴

۴۰٫۴

۱۳۸۵

۲٫۵

۳۵٫۵

۲۳٫۵

۳۹٫۸

۱۳۸۶

۲٫۴

۳۷٫۲

۲۲٫۸

۳۸

۱۳۸۷

۲٫۸

۳۷٫۳

۲۳٫۸

۳۸٫۹

۱۳۸۸

۳٫۲

۳۸٫۳

۲۳٫۸

۳۸٫۳

۱۳۸۹

۲٫۸

۳۹٫۸

۲۳٫۳

۳۶٫۹

۱۳۹۰

۲٫۹

۳۹٫۸

۲۴٫۱

۳۷٫۷

۱۳۹۱

۲٫۵

۳۹٫۵

۲۳٫۸

۳۷٫۶

۱۳۹۲

۲٫۵

۴۰

۲۳٫۶

۳۷٫۱

 

...
 در این میان، نرخ مشارکت اقتصادی از ۳۹٫۳ در بهار سال گذشته به ۳۷٫۱ در بهار امسال کاهش یافته، همچنین نرخ بیکاری نیز از ۱۰٫۶ به ۱۰٫۷ درصد رسیده است.

 

کارشناسان معتقدند افزایش دوباره ۵۰۰ هزارنفری جمعیت غیرفعال کشور را باید در مایوس شدگان از اشتغال، گروه هایی که برای فرار از بیکاری دوباره به دانشگاه ها پناه می برند، زنانی که از بیکار ماندن خسته شده و عطای کار را به لقای آن بخشیده اند و گروه های مانند موارد یادشده جستجو کرد.

 

گسترش دلالی و واسطه گری

 

آمار بالای جمعیت غیرفعال کشور از جمعیت ۶۳ میلیون و ۷۱۲ هزارنفری در سن کار، نشانه های خوبی از پویایی اقتصادی، حرکت رو به جلوی کشور، توسعه سریع و استفاده از ظرفیت های انسانی و نیروی کار نیست و بیشتر بیانگر هرز رفتن پتانسیل عظیم انسانی کشور، تلف شدن سرمایه های فکری و ظرفیت‌های بالقوه جامعه است.

دقیقا مشخص نیست جمعیت غیرفعال کشور که ۱۲ میلیون نفر از آنها مرد هستند، چه نوع فعالیتی را در کشور انجام می دهند، اما کارشناسان معتقدند بخشی از این افراد در مشاغل غیررسمی، دلالی و سوداگری وارد شده اند.

در بهار امسال کمترین نرخ مشارکت اقتصادی کشور مربوط به استان های تهران، سیستان و بلوچستان، قم، کرمان، کهکیلویه و بویراحمد و لرستان بوده است.

 

۶ استان کم تحرک

 

بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی کشور نیز که نشان دهنده انجام حرکت‌های بهتر اقتصادی و تحرک بیشتر در جریان توسعه کشور است، مربوط به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، سمنان، قزوین، کردستان، گیلان و مازندران می شود.

در حال حاضر اختلاف نرخ مشارکت اقتصادی در استان اردبیل با ۴۴٫۴ درصد و استان سیستان و بلوچستان با ۲۹٫۳ درصد به ۱۵٫۱ درصد رسیده، صرفا بیانگر تلاش و کوشش مناسب بخشی از کشور و غیرفعالی بخش دیگری از کشور نیست، بلکه بحث چگونگی توزیع امکانات، ایجاد صنایع و کارخانجات و فراهم بودن زمینه های فعالیت اقتصادی نیز مطرح است که باید مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گیرد.

 

۳۰ تیر : افزایش ۲.۵ برابری تعداد زنان سرپرست خانوار

 

مرکز آمار ایران در آخرین گزارش در مورد وضعیت زنان سرپرست خانوار از افزایش ۲.۵ برابری این گروه از زنان در دوره‌ای ۱۵ ساله خبر داده و اعلام کرده استانهای تهران و خراسان رضوی بیشترین و ایلام کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب کمترین تعداد زنان خودسرپست را دارند.

 

افزایش ۲.۵ برابری تعداد زنان سرپرست خانوار

منبع : مهر

 

به گزارش خبرنگار مهر، امروزه پدیده خانوارهای زن سرپرست در تمام دنیا رو به افزایش است به طوریکه اکنون به عنوان معضل اجتماعی مطرح می شود. این گروه از زنان اغلب با عوامل آسیب زایی همچون تبعیض فرهنگی، ضعف دسترسی به شغل های فعلی، بی سوادی یا کم سوادی، نداشتن درآمد مستمر و مشکلات روحی و روانی مواجه هستند که در صورت عدم حمایت هزینه های آسیب زایی به جامعه تحمیل می شود.

مرکز آمار ایران زنان خودسرپرست را به سه گروه تقسیم می کند که گروه اول شامل زنان بیوه، زنان مطلقه و دختران با تجرد قطعی، گروه دوم زنانی هستند که در آن مرد به طور موقت حضور ندارد و گروه سوم خانوارهایی است که در آن مرد به دلایلی همچون بیماری و از کارافتادگی و کهنسالی نمی تواند سرپرست خانوار باشد.

بر پایه این گزارش، مرکز آمار ایران و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در آخرین گزارش بررسی آماری وضعیت زنان سرپرست خانوار در خردادماه ۹۳ اعلام کرد: براساس آخرین نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰ در یک دوره ۱۵ ساله از ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ تعداد خانوارهای معمولی دارای سرپرست زن حدود ۲.۵ برابر افزایش داشته است.

همچنین طی دوره پنج ساله ۸۵ تا ۹۰ متوسط رشد خانوارهای معمولی ۴.۰ درصد بوده این در حالی است که در همین بازه زمانی متوسط رشد خانوارهای دارای سرپرست زن به ۹.۲ درصد رسیده است که این درصد نشان دهنده افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در سال های اخیر است.

براساس این گزارش در سال ۱۳۷۵ به ازای هر سرپرست مرد ۹ سرپرست زن وجود داشت که این نسبت در سال ۹۰ به ازای هر سرپرست مرد به ۱۴ نفر سرپرست زن رسیده است.

 

افزایش تمایل زنان به زندگی انفرادی

 

گزارش سازمان آمار نشان می دهد که تعداد زنان خودسرپرست که تنها زندگی می کنند ۴۰.۸ درصد از کل خانوارهای دارای سرپرست زن را به خود اختصاص داده است. همچنین در بین استانهای کشور تهران با ۲۱۱ هزار و ۲۳۶ نفر و خراسان رضوی با ۹۸ هزار و ۲۹۲ نفر بیشترین استانهایی هستند که زنان سرپرست خانوار را در خود جای داده اند.

 

۳۰ تیر : افزایش نرخ بیکاری به ۷/۱۰ درصد‌/ وجود ۵/۲ میلیون بیکار در کشور

 

آخرین آمارهای رسمی از نیروی کار در بهار سال جاری بیانگر افزایش نرخ بیکاری و تعداد بیکاران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بنابر اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در بین جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر تا پایان بهار سال جاری با افزایش ۰٫۲ درصدی نسبت به زمستان سال ۱۳۹۲از ۱۰٫۵ به ۱۰٫۷ درصد رسید.

این در حالی است که تعداد بیکاران نیز از حدود دو میلیون و ۴۰۱ هزار نفر در زمستان سال گذشته به حدود دو میلیون و ۵۳۰ هزار و ۶۴ نفر در بهار سال جاری افزایش یافته است.

همچنین نرخ مشارکت اقتصادی که در زمستان ۱۳۹۲ به ۳۵ درصد کاهش یافته بود در فصل ابتدایی سال جاری با رشد نزدیک به دو درصدی به ۳۷٫۱ درصد افزایش یافت.

اما بررسی تغییرات نرخ بیکاری در بین جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان می دهد که نرخ بیکاری در بین مردان ۹ درصد و زنان ۱۹٫۴ درصد است.

بر این اساس یک میلیون و ۷۷۲ هزار و ۱۴۶ نفر از جمعیت بیکار را مردان و ۷۵۷ هزار و ۹۱۷ نفر آنان را زنان تشکیل می دهند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©