Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ برابر با  ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳  برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴
ایران در آئینه آمار(۱۸۱)

ایران در آئینه آمار(۱۸۱)

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

یک سوم مبتلایان جدید ایدز در سال گذشته، زن بودن

/ ۲۸ هزار و ۳۵۷ بیمار،‌ آخرین آمار HIV/ایدز در ایران

مصرف روزانه ۶۸ میلیون لیتر بنزین در کشور/افزایش ۵۱ میلیون لیتر نسبت به سال گذشته

مرگ ۶۳ تهرانی بر اثر اصابت سلاح سرد طی ۶ ماه

بانک مرکزی: ۵۴‌ میلیون ایرانی در اقتصاد نقشی ندارند

بیش از ۱۰ درصد جمعیت کشور یعنی بالغ بر هفت میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند

سازمان بهداشت جهانی: تهران هشتمین شهر آلوده جهان

در نیمه اول امسال بیش از ۹ هزار در جاده های کشور کشته شده‌اند

خانواده کارگران ماهانه ۸۲۲ هزار تومانی خرجی کم می آورند

ایران در رده ۱۳۷ جدول شکاف جنسیتی در جهان

کاهش ۶۰۰ هزار نفری زنان شاغل تحت پوشش تامین اجتماعی

 

۳ آذر : یک سوم مبتلایان جدید ایدز در سال گذشته، زن بودند/ ۲۸ هزار و ۳۵۷ بیمار،‌ آخرین آمار HIV/ایدز در ایران

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ موارد ابتلا به اچ آی وی / ایدز در کشور تا اول مرداد ماه امسال، ۲۸ هزار و ۳۵۷ مورد از سوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، اعلام شد.

عباس صداقت گفت: تقریبا ۳۸٫۹ درصد از زنان مبتلا به اچ آی وی / ایدز در کشور از طریق رابطه جنسی غیرایمن، مبتلا شدند.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: این مساله زمانی اهمیت ویژه پیدا می کند که زنان مبتلا به اچ آی وی / ایدز در صورت باردار شدن ، نوزادان خود را نیز مبتلا می کنند.

صداقت در ادامه توضیح داد: به دنیا آمدن نوزادان مبتلا به اچ آی وی / ایدز بار سنگینی را به اقتصاد سلامت کشور تحمیل می کند.

او ، پیشگیری از انتقال ویروس ایدز از مادر به نوزاد را از اقدامات دیگر وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: اگر مادر مبتلا به اچ آی وی / ایدز به موقع مراجعه کند و تحت درمان های پیشگیری قرار گیرد ، نوزاد را تا ۹۰ درصد از ابتلا به ایدز مصون داشته است.

او گفت: تمام این خدمات در کنار خدمات مراکز مشاوره به طور رایگان ارایه می شود. ضمن اینکه زنان باردار مشکوک به ابتلا به اچ آی وی/ ایدز در سه ماهه اول بارداری با مراجعه کردن به این مراکز می توانند از خدمات پیشگیری بهره مند شوند و نوزادان خود را به سلامت به دنیا بیاورند.

 

۲ آذر : مصرف روزانه ۶۸ میلیون لیتر بنزین در کشور/افزایش ۵۱ میلیون لیتر نسبت به سال گذشته

ایلنا -  میانگین مصرف روزانه بنزین در آبان ماه سال جاری به ۶٨.٣ میلیون لیتر رسید.

به گزارش ایلنا و به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، مصرف این فرآورده نفتی در آبان ماه دو میلیارد و ۴٩ میلیون لیتر و در مهر ماه دو میلیارد و ١٠۶ میلیون لیتر بوده است.

مجموع مصرف بنزین کشور در ۶٠ روز نخست فصل پاییز سال جاری با میانگین روزانه ۶٩ میلیون لیتر به بیش از ۴,١ میلیارد لیتر رسید.

میانگین مصرف روزانه بنزین در مهر ماه امسال ٧٠,٢ میلیون و در آبان ماه نیز ۶٨.٣ میلیون لیتر بوده است.

در ماههای مهر و آبان سال جاری چهار میلیارد و ١۵۵ میلیون لیتر بنزین مصرف شد که از میانگین مصرف روزانه بیش از ۶٩ میلیون لیتر در این بازه زمانی حکایت دارد.

براساس این گزارش، مقایسه آماری این بازه زمانی(۶٠ روز نخست پاییز امسال)به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد که مصرف بنزین در مجموع ۵١ میلیون لیتر افزایش داشته است.

در ماههای مهر و آبان سال گذشته، چهار میلیارد و ١٠۴ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که دو میلیارد و ۶٧ میلیون لیتر آن به مهرماه و دو میلیارد و ٣٧ میلیون لیتر آن نیز به آبان ماه مربوط می شود.

همچنین صرف بنزین کشور در نیمه نخست سال جاری با حدود سه درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به بیش از ١٣ میلیارد لیتر رسید.

در ١٨۶ روز نخست امسال، ١٣ میلیارد و ٩۴ میلیون و ۴٠٠ هزار لیتر بنزین در کشور مصرف شد درحالی که در مدت مشابه سال گذشته ١٢ میلیارد و ٧۵٩ میلیون و ۶٠٠ هزار لیتر بنزین مصرف شده بود.

میانگین مصرف روزانه این فرآورده در ۶ ماه نخست سال جاری ٧٠,۴ میلیون لیتر و در مدت مشابه سال ۹۲ حدود ۶٨,۶ میلیون لیتر بوده است.

 

۱ آذر : مرگ ۶۳ تهرانی بر اثر اصابت سلاح سرد طی ۶ ماه

تهران – ایرنا – ۶۳ شهروند تهرانی در نیمه نخست سال جاری بر اثر اصابت سلاح سرد جان باختند.

 به گزارش ایرنا از اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، آمار جان باختگان ارجاع داده شده به مراکز پزشکی قانونی در نیمه نخست سال گذشته(۱۳۹۲) ۵۷ نفر بوده که این آمار در سال جاری رشدی ۱۰٫۵ درصدی را داشته است.

۵۶ نفر از افرادی که طی شش ماه نخست سال جاری با سلاح سرد جان باختند، مرد و هفت نفر زن بوده اند.

تعداد مرگ بر اثر اصابت سلاح سرد در شهریور سال جاری با رشد ۳۳٫۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۲ مورد رسیده است.

در دسترس بودن و فروش آزادانه انواع سلاح سرد و نبود قوانین بازدارنده در مورد فروش و حمل آنها موجب شده تا اینگونه سلاح آلت قتاله بیش از یک سوم قتل های کشور باشد.

 

۲۹آبان : بانک مرکزی: ۵۴‌ میلیون ایرانی در اقتصاد نقشی ندارند

فرارو -جدیدترین گزارش نماگرهای فصل بهار  روی خروجی سایت بانک مرکزی قرار گرفت. در این گزارش آمده است از جمعیت ٧٧,٨‌میلیون نفر تنها ٢٣‌میلیون نفر یعنی از هر ٣ ایرانی تنها یک نفر شاغل است و ۵۴‌میلیون ایرانی هیچ نقشی در اقتصاد کشور ندارند.

همچنین دولت در فصل بهار‌ سال‌جاری ١٨.۶هزار ‌میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی داشته است. از سوی دیگر درآمد دولت در ٣ماهه نخست ‌سال‌جاری ١۶‌هزار ‌میلیارد تومان بوده است در صورتی که هزینه ٣٣.٢‌هزار ‌میلیارد تومان یعنی دوبرابر درآمد است.

این در حالی است که در فصل گذشته نیز هزینه دولت دوبرابر درآمدش بود. با چنین تفاسیری می‌توان دریافت که مدیریت مالی دولت که وزارت اقتصاد و دارایی عهده‌دار آن است در این زمینه موفق عمل نکرده است.

همچنین طبق گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی ١٣.٩‌هزار ‌میلیارد تومان واگذاری دارایی سرمایه‌‌ای و ٠.٣‌‌میلیارد تومان تملک دارایی سرمایه‌‌ای، ١٣.٩‌هزار‌میلیارد تومان رقم مربوط به خالص واگذاری دارایی‌های سرمایه‌‌ای دولت در ٣ماه نخست ‌سال‌جاری است.

در حالی‌ که ١١.٨‌هزار‌میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی دولت در ٣ماهه نخست ‌سال گذشته بوده است، بنابراین با چنین آماری می‌توان دریافت که ۵٨‌درصد کسری بودجه دولت نسبت به بهار ‌سال گذشته رشد داشته است، البته ناگفته نماند که درآمد دولت در ٣ماهه نخست‌ سال‌جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه ‌سال گذشته ٢۶‌درصد و هزینه‌ها نیز ٣٧‌درصد رشد داشته است که خروجی این درآمد و هزینه‌ها ١٨.۶‌هزار ‌میلیارد تومان کسری بودجه بوده است.

 

۲۲ آبان : بیش از ۱۰ درصد جمعیت کشور یعنی بالغ بر هفت میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند

ایسنا- رییس انجمن دیابت ایران ضمن ابراز نگرانی از روند رو به رشد شیوع دیابت، توجه ویژه مسوولان نسبت به آموزش بیماران دیابتی را خواستار شد.

دکتر اسدالله رجب در این  گفت‌وگو ، با ابراز نگرانی از روند شیوع رو به رشد دیابت در کشور گفت: روند شیوع دیابت در کشور رو به افزایش است. بیش از ۱۰ درصد جمعیت کشور یعنی بالغ بر هفت میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند و ۳۰ درصد از جمعیت ایران در شهرهای بزرگ یا دیابت دارند یا در معرض ابتلا به این بیماری هستند. به طوری که در برخی شهرها بیش از ۱۶ درصد جمعیت مبتلا به این بیماری بوده و مثلا ۱۴ درصد جمعیت شهر تهران به بیماری مرض شیرین مبتلا هستند.

رجب با بیان اینکه انجمن دیابت ایران نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر بیمار را تحت پوشش داشته و به آنها آموزش می‌دهد، گفت: انجمن دیابت نیز روی آموزش بیماران کار می‌کند تا بیماران دیابتی خود را موظف به پیگیری بیماری خود بدانند.

وی با بیان اینکه یکی از عوارض شایع دیابت قطع عضو است، گفت: ۱۵ از درصد دیابتی‌ها مبتلا به زخم پای دیابتی شده که حدود ۱۴ تا ۲۰ درصد از آنها نیز دچار قطع عضو می‌شوند.

وی در ادامه صحبت‌هایش در مورد مشکلات بیماران دیابتی گفت: علاوه بر این بسیاری از هزینه‌های بیماران دیابتی نظیر آموزش مستمر که یکی از عوامل مهم پیشگیری از دیابت است، تهیه ابزار و وسایل مورد نیاز آنها نظیر سرنگ و تست‌های روزانه قند خون توسط بیمه‌ها به این بیماران پرداخت نمی‌شود. سازمان‌های بیمه‌گر تنها هزینه‌های سنگین دارویی و درمانی نظیر عمل ۷۰ میلیونی قلب را پرداخت می‌کنند و این در حالیست که هزینه‌های ناچیز پیشگیری از عوارض دیابت که بسیار مهم و اثرگذار است توسط بیمه‌گر پرداخت نمی‌شود.

 

 

۲۱ آبان : سازمان بهداشت جهانی: تهران هشتمین شهر آلوده جهان

فرارو

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: شاخص آلودگی تهران (که ترکیبی از معیارهای بررسی آلودگی هوا و آب است) در نیمه اول سال ۲۰۱۴ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۳ میلادی کاهش یافته و سبب شده تا پایتخت ایران در فهرست آلوده‌ترین شهرهای دنیا هشت رتبه پایین بیاید.

به نقل از سازمان بهداشت جهانی،  در نیمه اول سال ۲۰۱۴ میلادی شاخص آلودگی در شهر تهران برابر با ۸۶٫۸۴ بود و تهران از نظر این شاخص ترکیبی که نشان دهنده آلودگی هوا و آب است، در جایگاه بیست‌وهفتمین شهر آلوده دنیا قرار داشت. این در حالی است که در رده بندی این سازمان در سال ۲۰۱۳ میلادی، تهران به عنوان نوزدهمین شهر آلوده دنیا معرفی شده بود و شاخص آلودگی در این شهر برابر با ۸۹٫۹۰ بود و از شهر پکن در چین هم الوده تر بود.

دلیل اصلی کاهش شاخص آلودگی تهران در نیمه اول سال ۲۰۱۴ میلادی را می توان تنزل سطح آلودگی هوا در این شهر دانست؛ اگرچه هنوز هم این شهر در میان شهرهای آلوده دنیا جای دارد که آسیب‌های جدی آن سلامتی مردم را تهدید می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی دومین شهر آلوده ایران در نیمه اول سال ۲۰۱۴ میلادی را مشهد دانسته و تاکید کرده این شهر سی‌ویکمین شهر آلوده در دنیا است. شاخص آلودگی این شهر برابر با ۸۵٫۸۶ بوده است.

در این مطالعه که ۲۹۹ شهر دنیا از نظر آلودگی مورد مطالعه قرار گرفته بودند، سومین شهر آلوده ایران شیراز و چهارمین شهر آلوده اصفهان ایران معرفی شد. شیراز در سال ۲۰۱۳ میلادی به عنوان پنجاه‌ونهمین شهر آلوده دنیا و دومین شهر آلوده ایران معرفی شده بود. در این سال شاخص آلودگی در این شهر برابر با ۷۶٫۰۱ بود و شهر اصفهان با داشتن شاخص آلودگی ۷۵٫۲۹ سومین شهر آلوده ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی بود.

 

۱۷ آبان : در نیمه اول امسال بیش از ۹ هزار در جاده های کشور کشته شده‌اند

در نیمه اول سال ۹۳ تعداد ۹ هزار و ۳۱۷ نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند، این تعداد نسبت به سال گذشته قبل از آن ۵٫۹ درصد کاهش یافته است.

به گزارش مهر، پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: بیشترین کاهش در نیمه اول امسال مربوط به ماه شهریور (۱۷٫۱ درصد) و بیشترین افزایش مربوط به ماه مرداد (۴٫۱ درصد) بوده است.

 

بیشترین کشته های حوادث رانندگی در شهریور

بیشترین کشته های حوادث رانندگی مربوط به شهریور ماه با دو هزار و ۸۲۸ نفر و پس از آن مردادماه با یکهزار و ۶۸۸ نفر و کمترین آن مربوط به اردیبهشت ماه یا یکهزار و ۳۱۷ نفر بوده است.

بیشترین مرگ ها در جاده های برون شهری

۶۴٫۸ درصد کشته های تصادفات مربوط به جاده های برون شهری، ۲۶٫۳ درصد در راه های درون شهری ، ۸٫۵ درصد در جاده‌های خاکی و روستایی و محل تصادف چهار دهم درصد موارد نامعلوم بوده است.

به بیان دیگر در نیمه اول امسال ۶ هزار و ۳۳ نفر در محورهای برون شهری (۵٫۷ درصد کاهش نسبت به نیمه اول سال ۹۲)، دو هزار و ۴۵۱ نفر در مسیرهای درون شهری (۸٫۱ درصد کاهش نسبت به نیمه اول سال ۹۲)، ۷۹۴ نفر در مسیرهای خاکی روستایی ( ۰٫۹ درصد کاهش نسبت به سال ۹۲) و ۳۹ نفر نیز در مسیرهایی نامعلوم جان باخته‌اند.

بیشترین تلفات در استان فارس

بر اساس این گزارش در نیمه اول امسال استان‌های فارس با ۸۰۷  نفر، خراسان رضوی با ۷۲۴ نفر  و تهران با ۶۷۴ نفر بیشترین و استان‌های ایلام با ۶۵نفر، کهکیلویه و بویراحمد با ۹۴ و اردبیل با ۱۳۴ نفر کمترین تعداد کشته های ناشی ازحوادث رانندگی را داشته‌اند.

بیشترین افزایش در سیستان و بلوچستان

بیشترین افزایش در مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی در نیمه اول سال۹۳ نسبت به سال قبل از آن در استان های سیستان و بلوچستان ( ۱۴٫۶ درصد) و  یزد( ۷٫۱ درصد) و بیشترین کاهش مربوط به استان های قم ( ۳۲٫۶ درصد) و  البرز( ۲۷ درصد) بوده است.

بیش از دو سوم کشته شده ها مرد هستند

این بررسی نشان می دهد که ۷۷ درصد از کشته های ناشی از حوادث رانندگی در نیمه اول امسال مرد (۷۱۷۳ نفر) و ۲۳ درصد زن (۲۱۴۴ نفر) بوده‌اند. همچنین در افراد ۱۸ سال به بالا: ۷۳٫۱ درصد متأهل و ۲۵٫۹ درصدد مجرد هستند و  وضعیت تاهل ۱ درصد نامشخص بوده است.

رانندگان؛ بیشترین قربانی

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: در زمان وقوع تصادف ۴۱٫۱ درصد از افراد راننده وسیله نقلیه ،۲۰٫۶ درصد عابر پیاده و ۳۶٫۹ درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده اند. از مجموع تلفات رانندگی شش ماهه اول سال ۹۳ (نه هزار و ۳۱۷ نفر)، ۲۰٫۶ درصد یعنی هزار و ۹۲۳ نفر عابر پیاده و ۲۴٫۸ درصد یعنی دو هزار و ۳۰۷ نفر موتورسیکلت سوار بودند.

۵۰ سال به بالا بیشترین تلفات

از لحاظ سنی ۹٫۱ درصد افراد فوت شده در حوادث رانندگی سال گذشته ۱۰ سال و کمتر، ۵٫۶ درصد ۱۷-۱۱ سال، ۲۶٫۷  درصد ۲۹-۱۸ سال، ۲۸٫۹  درصد ۴۹-۳۰ سال، ۲۹٫۶ درصد کشته های تصادفات ۵۰ سال به بالا داشته‌اند.

سواری؛ خودروی مورد استفاده ۴۰ درصد متوفیان

نحوه وقوع تصادف ۴۵٫۸ درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، ۲۰٫۶ درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی و ۲۵٫۳  درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده است. خودرو مورد استفاده ۳۹٫۴ درصد از افراد متوفی خودرو سواری، ۲۴٫۸ درصد موتورسیکلت، ۸٫۵ درصد وانت بار، ۳٫۲ درصد کامیون، کامیونت و تریلی و ۱٫۲ درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است.

همچنین بر اساس این آمار هزار و ۹۲۳ نفر از متوفیان تصادفات (۲۰٫۷ درصد) عابر پیاده بودند.

ضربه به سر علت اصلی مرگ

وی با بیان اینکه ضربه به سر مهم‌ترین علت مرگ در تصادفات است، افزود: علت اصلی مرگ ۵۵٫۷ درصد از افراد ضربه به سر، ۲۲٫۱  درصد شکستگی‌های متعدد،۸ درصد به دلیل خونریزی و ۸٫۷ درصد به دلیل علل اشتراکی (موارد دارای بیش از یک علت)، ۱٫۱ درصد سوختگی، سه دهم درصد نرسیدن اکسیژن، ۴٫۱ درصد سایر موارد بوده است.

نیمی از متوفیات حوادث رانندگی در محل حادثه کشته می شوند

همچنین محل فوت ۵۱٫۳ درصد از افراد در محل حادثه، ۸ درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت ۳۹٫۵ درصد از افراد در بیمارستان بوده است. همچنین نجوه انتقال ۸۵٫۵ درصد افراد متوفی از طریق آمبولانس ،۱۰٫۳ درصد توسط وسایل نقلیه عبوری،۰٫۶ درصد خودروی پلیس،۰٫۹ درصد سایر خودروها و ۲٫۷ درصد نامعلوم بوده است.

کاهش ۵٫۲ درصد مصدومین ارجاعی به پزشکی قانونی

در نیمه اول سال ۹۳، ۱۶۶ هزار و ۲۸۳ مصدوم تصادف به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده اند که این تعداد نسبت به نیمه اول سال گذشته ۵٫۲ درصد کاهش یافته است

 

۱۶ آبان : خانواده کارگران ماهانه ۸۲۲ هزار تومانی خرجی کم می آورند

خبرآنلاین

تسنیم نوشت: با ملاک قرار دادن آمار مرکز آمار در هزینه ماهانه خانوار شهری که بالغ بر یک میلیون و ۸۲۲ هزار تومان است، مشمولان قانون کار که حداقل دریافتی آنها ۱ میلیون تومان است ماهانه ۸۲۲ هزار تومان کسری در بودجه تأمین زندگی شهری دارند.

هفته‌های گذشته بود که عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران در یک برنامه تلویزیونی متوسط هزینه ماهانه خانوار شهری را یک میلیون و ۸۲۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت:ما متوسط هزینه های یک خانوار ایرانی را در بهار امسال در آوردیم که بر اساس آن یک خانوار روستایی ماهانه یک میلیون و ۹۲ هزار و پانصد تومان و یک خانوار شهری ، یک میلیون و ۸۲۲ هزار تومان هزینه اش بوده است.

این در حالیست که حداقل دستمزد کارگران در سال جاری ۶۰۸ هزار و ۹۰۰ تومان است و حتی اگر بخواهیم وضعیت را بهتر نگاه کنیم به شهادت علی ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی هم اکنون حداقل دریافتی کارگران یک میلیون تومان است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی از جمعیت حدود ۱۲ میلیونی جامعه کارگری حداقل بیش از ۵۰ درصد آنها در تهران زندگی می کنند و میزان هزینه خانوار آنها یک میلیون و ۸۲۲ هزار تومان است. حتی اگر بخواهیم آمارعلی ربیعی را برای دریافت ماهیانه حقوق کارگران ملاک قرار دهیم، هر کارگر در تهران ماهیانه ۸۲۲ هزار تومان کسری بودجه برای تأمین هزینه های خود و در روستا هر کارگر با کسری ۹۲ هزار و ۵۰۰ تومانی مواجه است.

علی ربیعی در تازه ترین اظهارات خود درباره فقر گفته است: ۵ تا ۶ میلیون فرد پُردرآمد داریم که میزان ثروت آنها با میزان ثروت پولداران یا ثروتمندان در کشورهایی مثل آمریکا چندان تفاوتی ندارد.

وزیر کار با بیان اینکه ما در اجرای برنامه یارانه ۷ میلیون نفر را شناسایی کرده‌ایم گفت: دولت یازدهم در تامین امنیت غذایی موفق بوده، ضمن اینکه در آینده‌ای نزدیک میزان این ۷ میلیون نفر به ۱۰ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

با وجود اینکه ربیعی از فقر شدید سخن می‌گوید اما مبنای تعیین دستمزد نیروی کار در ایران را ظرفیت اقتصادی و بنگاه‌ها و مجموع شرایطی از این دست اعلام می کند و می‌گوید: اقتصاد بیشتر از افزایش ۲۸٫۵ درصدی دستمزدها در سال جاری ظرفیت نداشت، مجموع دریافتی فعلی کارگران در حال حاضر یک میلیون تومان است و افزایش مزد ۹۴ کارگران بستگی به میزان تورم دارد.یعنی پیش‌بینی می‌شود کارگران در سال آینده نیز با چنین وضعیتی روبرو خواهند بود.

ابوالفضل فتح الهی درباره وضعیت حقوق و دستمزد با اشاره به سهم ۸ تا ۱۲ درصدی سهم مزد نیروی کار ایران از قیمت تمام شده تولید می‌گوید:این سهم در کشورهای توسعه یافته و صنعتی ۴۰ تا ۵۰ درصد است.

او علت بالای قیمت تمام شده تولید در ایران را اینگونه بیان می‌کند: واسطه گری، دلالی و هزینه های مربوط به حامل های انرژی باعث شده تا قیمت تمام شده تولید در ایران بالا برود و در نتیجه کارفرمایان برای جبران هزینه ها، از دستمزد کارگران کم کنند.در حال حاضر، تولید کننده اجازه فروش کالای تولیدی خود با هر قیمتی را ندارد؛ بنابراین برای کاهش هزینه ها به بخش مزد فشار می آورد.

فتح‌اللهی می گوید: اگر افزایش بازدهی اقتصادی را در کنار بهبود تولید داشته باشیم و هزینه‌های زائدی که به کارفرما تحمیل می‌شود به سمت دستمزد سوق دهیم در آن صورت کارگران دنبال شغل دوم نمی‌روند و سهم دستمزد هم افزایش پیدا می‌کند.متاسفانه این موضوع باعث شده که بیش از ۵۰ درصد کارگران به شغل دوم فکر کنند.

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران می گوید: به روایت مرکز آمار ایران متوسط هزینه ماهانه خانوار شهری یک میلیون و ۸۲۲ هزار تومان است و مطابق بررسی ‌هایی که خود ما داشتیم این میزان بیش از ۲ میلیون تومان است . اما در حاضر حداقل دریافتی یک کارگر بسیار کمتر از این میزان است که دریافت این میزان حقوق حتی تأمین کننده نیازهای حداقلی یک خانوار ۴نفره در ماه نیست.

 

۸ آبان : ایران در رده ۱۳۷ جدول شکاف جنسیتی در جهان

صدای آلمان

گزارش سالانه “مجمع جهانی اقتصاد” درباره شکاف جنسیتی در سطح جهان وضعیت برابری زنان و مردان در ۱۴۲ کشور را بر مبنای اطلاعات ۹ سال اخیر بررسی کرده است. ایران در رده ۱۳۷ جدول رده‌بندی کشورها قرار دارد.

“مجمع جهانی اقتصاد” گزارش سالانه خود درباره شکاف جنسیتی در سطح جهان را روز سه‌شنبه (۲۸ اکتبر / ۶ آبان) منتشر کرده است. این گزارش با تکیه بر آمار و داده‌های ۹ سال اخیر در چهار عرصه، وضعیت برابری زنان و مردان در ۱۴۲ کشور جهان را ارزیابی می‌کند.

در جدول رده‌بندی ‌کشورها که این گزارش عرضه کرده است، ایران در رده ۱۳۷ یعنی جزو کشورهایی با کمترین میزان برابری جنسیتی قرار گرفته است. تنها مالی، سوریه، چاد، پاکستان و یمن رده‌های پس از ایران را اشغال کرده‌اند.

به گزارش سال ۲۰۱۴ “مجمع جهانی اقتصاد”، ایران از نظر شکاف جنسیتی‌ای که در زمینه فرصت ‌و مشارکت اقتصادی برای زنان وجود دارد در رده ۱۳۹ جدول قرار می‌گیرد. از نظر امکانات آموزشی ایران در رده ۱۰۴، از نظر سلامت و بقا در رده ۸۹ و از نظر مشارکت زنان در تصمیم‌گیری‌های سیاسی در رده ۱۳۵ جدول قرار دارد.

در این گزارش همچنین می‌توان دید که وضعیت شکاف جنسیتی در ایران در ۹ سال اخیر همواره این کشور را جزو آخرین کشورهای جدول رده‌بندی قرار داده است.

وضعیت در سطح جهان

در گزارش “مجمع جهانی اقتصاد” آمده است که طی ۹ سال اخیر تنها بهبود اندکی در زمینه برابری جنسیتی زنان در محل کار مشاهده می‌شود. شکاف جنسیتی در رابطه با مشارکت اقتصادی در سراسر جهان در مقایسه با زمان شروع این بررسی در سال ۲۰۰۶ تنها ۴ درصد بهبود یافته است. بدین دلیل پیش بینی می‌شود که ۸۱ سال یعنی تا سال ۲۰۹۵ طول خواهد کشید تا این‌که در سراسر دنیا برابری جنسیتی در محل کار برقرار شود.

طبق این گزارش، شکاف جنسیتی در ۱۴۲ کشور مورد مطالعه در عرصه‌های “سلامت” و “امید به زندگی” از تمامی عرصه‌های دیگر کمتر است. در ۳۵ کشور برابری کامل میان زن و مرد در این دو عرصه وجود دارد. سه کشور توانسته‌اند در عرض ۱۲ ماه اخیر به برابری در این عرصه‌ها برسند.

شاخص شکاف جنسیتی در زمینه “به پایان رساندن تحصیلات” در سراسر جهان ۹۴ درصد است و در نتیجه کمترین نابرابری جنسیتی در این عرصه، پس از عرصه‌های “سلامت” و “امید به زندگی”، دیده می‌شود. ۲۵ کشور توانسته‌اند شکاف جنسیتی در عرصه یادشده را از میان بردارند.

اگرچه همچون گذشته یکی از بزرگترین شکاف‌های موجود میان دو جنس در رابطه با مشارکت و فرصت برابر در عرصه اقتصاد مشاهده می‌شود، اما شکاف بین دو جنس در زمینه مشارکت در امر سیاست‌گذاری از این هم بیشتر است، اگر چه در ۹ سال اخیر بیشترین پیشرفت برای بسته شدن این شکاف در این عرصه بوده است.

بیشترین برابری جنسیتی در کشورهای اسکاندیناوی

هیچ کشوری تا کنون نتوانسته شکاف جنسیتی را به طور کامل از میان بردارد. با این همه در کشورهای اسکاندیناوی بیشترین فرصت برای برابرحقوقی زن و مرد وجود دارد. ایسلند، فنلاند، نروژ و دانمارک در صدر کشورهایی هستند که در آن‌ها شکاف جنسیتی بسیار کم است.

آمریکا در سال ۲۰۱۴ توانسته در جدول شکاف جنسیتی در رده ۲۰ قرار گیرد چون تفاوت دستمزد زن و مرد را کاهش و شمار نمایندگان مجلس و وزیران زن را افزایش داده است.

در جدول رده‌بندی کشورها روسیه، چین و هند به ترتیب در رده‌های ۷۵، ۸۷ و ۱۱۴ قرار گرفته‌اند.

کشورهایی از اروپا و آسیای مرکزی ۱۲ رده از ۲۰ رده اول این جدول را به خود اختصاص داده‌اند. از کشورهای به لحاظ اقتصادی قدرتمند، آلمان دو رده صعود کرده و به رده ۱۲ رسیده، فرانسه از رده ۴۵ به ۱۶ رسیده، در حالی‌که بریتانیا ۸ رده سقوط کرده و به رده ۲۶ رسیده است. دلیل بالا رفتن رده فرانسه افزایش شمار زنان سیاستمدار و نیز کم شدن شکاف دستمزد زن و مرد در این کشور است. در بریتانیا اما تغییرات در دستمزد زنان موجب سقوط این کشور در جدول رده‌بندی شده است.

فیلیپین در رده ۹ جدول است و بدین ترتیب در میان کشورهای آسیایی بهترین رده را دارد. به جز فیلیپین، مغولستان تنها کشور آسیایی دیگری است که جزو ۵۰ کشور اول جدول رده‌بندی کشورهاست. نیوزیلند و استرالیا به ترتیب رده‌های ۱۳و ۲۴ جدول را به خود اختصاص داده‌اند.

نیکاراگوئه بخاطر کاستن از شکاف جنسیتی در عرصه ‌های سلامت، سیاست و آموزش در رده ۶ جدول قرار گرفته و بدین ترتیب بهترین رده را در میان کشورهای آمریکای لاتین داراست. ۹ کشور دیگر از آمریکای جنوبی نیز بین ۵۰ کشور اول جدول هستند.

همچنین سه کشور آفریقایی رواندا، بوروندی و آفریقایی جنوبی به ترتیب در رده‌های ۷، ۱۷ و ۱۸ جدول رده‌بندی کشورها قرار گرفته‌اند.

در میان کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی، کویت بخاطر پیشرفت‌هایی که در زمینه بهبود درآمد شهروندان (و زنان نیز) داشته با رده ۱۱۳ در جدول موفق‌ترین کشور این مناطق در برداشتن شکاف جنسیتی ارزیابی شده است.

در امارات متحده عربی نیز در سال‌های اخیر بر شمار زنانی که در دو بخش اقتصاد و سیاست مشارکت دارند افزوده شده و این کشور در رده ۱۱۵ جدول قرار گرفته است.

آخرین رده جدول هم به یک کشور خاورمیانه‌ای، یمن، اختصاص یافته است.

 

۷ آبان : کاهش ۶۰۰ هزار نفری زنان شاغل تحت پوشش تامین اجتماعی 

رئیس اتحادیه زنان کارگر از کاهش ۶۰۰ هزار نفری زنان شاغل تحت پوشش تامین اجتماعی در سال‌های اخیر خبر داد.
«سهیلا جلودارزاده» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه دو و نیم میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد، اظهار کرد: بیش از یک میلیون نفر از این زنان بیمه نیستند.

وی ادامه داد: بر اساس طرح افزایش مرخصی زایمان زنان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیز باید از مرخصی ۹ ماهه زایمان استفاده می‌کردند که تاکنون این اقدام اجرایی نشده است.
به گفته وی هر چند این قانون سبب می‌شود که کارفرمایان تمایلی به استخدام زنان جوان نداشته باشند، اما برای زنانی که زایمان کرده‌اند این مقدار مرخصی لازم است.
رئیس اتحادیه زنان کارگر ادامه داد: البته قانون کار کشور ما در ارتباط بامسائل رفاهی قانون کاملی است و در آن عنوان شده که برای کارگاه‌هایی که چند کارگر آن نوزاد شیرخوار دارند، جنب کارگاه باید شیرخوارگاهی ایجاد شود.
این نماینده اسبق مجلس با اشاره به اهمیت ایجاد قوانینی برای زنان کارگر اظهار کرد: در این چند سال اخیر حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار نفر از نیروی کار زنان حذف شده‌اند. در واقع در گذشته ما حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر زن شاغل تحت پوشش تامین اجتماعی داشتیم که اکنون این تعداد به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است که افت قابل توجهی در نیروی کار زنان را نشان می‌دهد.
مشاور وزیر صنعت و معدن گفت: از طرفی دیگر دو و نیم میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که بیش از یک میلیون نفر از آنها تحت پوشش بیمه‌های حمایتی نیستند و لازم است که در زمینه اشتغال و بیمه آنها اقدامی صورت بگیرد تا جامعه بتواند آسوده باشد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©