Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
ایران در آیینه آمار

ایران در آیینه آمار

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

( 2 )

قاچاق روزانه سوخت از كشور!

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران  - سرويس: اجتماعي - شهري

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور با اشاره به آخرين جلسه برگزار شده در كارگروه حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت و هماهنگي‌هاي انجام شده با ستاد قاچاق كالا و ارز و وزارت نفت گفت: اخبار منتشره طي چند روز گذشته در خصوص قاچاق روزانه 40 ميليون ليتر سوخت از كشور محال است و به هيچ عنوان صحت ندارد.

سردار محمد رويانيان روز شنبه پس از پايان جلسه كارگروه حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت در گفت‌وگو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: روزانه 63 ميليون ليتر بنزين در كشور مصرف مي‌شود كه با توجه به وجود كارت‌هاي هوشمند سوخت ميزان دقيق مصرف هر فرد مشخص است، حال چطور مي شود 20 ميليون ليتر بنزين روزانه قاچاق شود؟

وي با اشاره به مصرف روزانه 90 ميليون ليتر گازوئيل در كشور گفت: 50 درصد اين ميزان در بخش حمل و نقل مصرف مي‌شود كه با توجه به وجود كارت‌هاي هوشمند سوخت، ميزان دقيق مصرف مشخص است و 50 درصد ديگر نيز در نيروگاه‌ها و ساير مراكزي كه نيازمند گازوئيل هستند استفاده مي‌شود شايد از اين محل‌ها درصد كمي قاچاق شود اما قطعا 40 ميليون ليتر در روز نخواهد بود و هيچ سند و مدرك مستندي هم در اين خصوص وجود ندارد.

گفتني است محمدرضا فرزين، معاون امور اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي چند روز قبل با استناد به اظهارات مسئولان مبارزه با قاچاق كالا گفته بود كه با وجود سهميه‌بندي، روزانه 40 ميليون ليتر سوخت از كشور قاچاق مي‌شود. خبرگزاري دانشجويان ايران – تهران4 مهر: ایسنا

جشنواره رونمايي كتب جديدالتاليف درسي در سال تحصيلي 89 ـ 88

خبرگزاري دانشجويان ايران – تهران - سرويس: اجتماعي - آموزش و پرورش

دبير جشنواره رونمايي كتب درسي جديد التاليف وزارت آموزش و پرورش و مدير كل برنامه‌ريزي‌ و تاليف آموزش‌هاي فني حرفه‌اي و كاردانش كشور از رونمايي 41 عنوان كتاب درسي جديد در مجموع مقاطع تحصيلي در سال تحصيلي 89 ـ 88 خبر داد.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محسن جعفرآبادي اعلام كرد: امسال مجموعا 41 عنوان كتاب درسي جديد در چرخه آموزش كشور رونمايي مي‌شود كه از اين تعداد 12 عنوان مربوط به پايه‌هاي تحصيلي آموزش عمومي و نظري و 29 عنوان مربوط به دوره دو ساله آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و كاردانش است.

وي با اعلام اين كه از 12 عنوان كتاب درسي جديد امسال، پنج عنوان مربوط به مقطع ابتدايي، سه عنوان مربوط به مقطع راهنمايي، سه عنوان مربوط به مقطع متوسطه و يك عنوان نيز مربوط به تربيت معلم است، عنوان كرد: 10 عنوان از 29 عنوان كتاب درسي جديد آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و كاردانش نيز به صورت موردي توليد شده‌اند، يعني براي هر يك از اين عناوين دو يا سه كتاب تاليف شده است.

دبير جشنواره رونمايي كتب درسي جديدالتاليف سال تحصيلي 89 ـ 88 ضمن اعلام آماري كلي، گفت: در سال تحصيلي جديد مجموعا 937 عنوان كتاب درسي در تيراژ 140 ميليون جلد در اختيار دانش‌آموزان سراسر كشور قرار گرفته است.

وي در ادامه يادآور شد: هفت عنوان از 12 عنوان كتاب درسي جديد در بخش آموزش‌هاي عمومي و نظري، كتب راهنماي معلم هستند كه با توجه به سياست توليد بسته‌هاي آموزشي در سال تحصيلي 89 ـ 88 مورد تاليف قرار گرفته‌اند.

جعفرآبادي خاطر نشان كرد: همچنين عمده‌ترين كتاب جديدالتاليف در بخش آموزش‌هاي عمومي و نظري، كتاب «رياضي 2» سال دوم متوسطه است كه امسال پس از 16 سال به صورت جديدالتاليف در اختيار دانش‌آموزان قرار گرفت است.

مدير كل برنامه‌ريزي‌ و تاليف كتب فني حرفه‌اي و كاردانش در عين حال از توليد 10 عنوان نرم‌افزار آموزشي جديد ويژه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و كاردانش و نيز 13 عنوان نرم‌افزار آموزشي جديد در بخش آموزش‌هاي عمومي و نظري در سال تحصيلي 89 ـ 88 و توزيع اين نرم‌افزارها در كنار كتب درسي جديد در بين دانش‌آموزان خبر داد.

وي اين مطلب را نيز اعلام كرد كه در چرخه كتب آموزشي كشور شش عنوان كتاب كمك آموزشي نيز وارد شده كه توسط انتشارات مدرسه به چاپ رسيده است.

دبير جشنواره رونمايي كتب جديدالتاليف درسي در سال تحصيلي 89 ـ 88 در پايان اعلام كرد: حدود 400 كارشناس در كميسيون‌هاي مختلف تاليف كتاب جديد در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي‌ آموزشي از ميان دانشگاهيان، مولفان، متخصصان برنامه‌هاي درسي و غيره حضور دارند. ۴ مهر

بانك مركزي اعلام كرد:    

عبور بدهي بانك‌هاي دولتي به بانك‌مركزي از مرز 32 هزار ميليارد تومان

ایلنا: ميزان بدهي 11 بانك دولتي به بانك مركزي تا پايان سال گذشته به بيش از 32 هزار ميليارد تومان معادل 328 هزار و815 ميليارد ريال رسيد كه در اين ميان بانكهاي كشاورزي و مسكن بدهكارترين بانكها اعلام شدند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، كارشناسان اقتصادي معتقدند دخالت‌های دولت در امور پولي و بانکي طي سال‌هاي اخبر بر شدت مشکلات نظام بانکي افزوده به طوري كه بدهي دولت و بانک ها به بانک مرکزی، از دلایل اصلی رشد نقدینگی و تورم شده است. عملکرد دولت در طول برنامه چهارم توسعه، عامل افزایش بدهی دولت و بانک ها به بانک مرکزی بود و موجب شد تا حجم بدهی دولت و شرکت‌های دولتی تا پايان سال87 به بيش از 25 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. همچنین بدهی بانک‌ها به بيش از 31 هزار میلیارد تومان در دی ماه 1387 رسید. بدهی دولت به سیستم بانکی شامل بانک‌ها و بانک‌مرکزی از 14 هزار و 870 میلیارد تومان در اسفند 83 به 25 هزار میلیارد تومان تا پايان 87 رسید كه رشدي معادل 40 درصد را نشان مي دهد.

بدهی سه بانک دولتی

بدهی بانک ملت به بانک مرکزی به 2 هزار و 259 میلیارد تومان در انتهای سال 87 افزایش یافته است.بدهی بانک تجارت به بانک مرکزی نیز به رقم 3 هزار و 81 میلیارد تومان در آخر اسفند 87 رسید. بدهی بانک صادرات به بانک مرکزی به رقم 306 میلیارد تومان در پایان سال 87 رسید. در مجموع و در این سه سال بدهی این سه بانک بزرگ تجاری به رقم 8337 میلیارد تومان در پایان سال 87 رسید و 395 درصد رشد داشت.
براساس اين گزارش بدهي بانك ملي به بانك مركزي نيز تا پايان سال 87 به 8 هزار و 924 ميليارد تومان رسيد. همچنين بدهي بانك سپه به بانك مركزي به 4 هزار و 844 ميليارد تومان، بانك كشاورزي به 4هزار و 160 ميليارد تومان، بانك مسكن به 4 هزار و 744ميليارد تومان،بانك صنعت و معدن به 3 هزار و 499ميليارد تومان و بانك توسعه صادرات به يكهزار و 125 ميليارد تومان بدهي را به بانك مركزي در پرونده خود ثبت كردند.
در اين ميان دو بانك دولتي رفاه و پست بانك به ترتيب با 17 و20 ميليون تومان كمترين ميزان بدهي را به بانك مركزي طي سال گذشته داشته‌اند .در مقابل بانك‌هاي كشاورزي و مسكن بيشترين حجم بدهي به بانك مركزي را دارند. مقايسه ميزان بدهي بانك‌هاي دولتي به بانك مركزي طي برنامه چهارم از رشد اين بدهي‌ها در برخي از بانك‌ها به بيش از هزار درصد را نشان مي دهد.

گزارش حجم بدهي بانك‌هاي خصوصي به بانك مركزي نيز حاكي از بدهي 71 ميليون توماني بانك كارآفرين ،86 ميليون تومان بدهي بانك سامان،421 هزار ميليارد تومان بدهي بانك پارسيان به بانك مركزي،342 هزار ميليارد تومان بدهي مربوط به بانك اقتصاد نوين،231 هزار ميليارد تومان بدهي بانك پاسارگاد به بانك مركزي، 9 ميليون تومان بدهي بانك سرمايه ،31 ميليون تومان بدهي بانك سينا و 10 ميليون تومان بدهي موسسه اعتباري توسعه به بانك مركزي ثبت شده است كه در اين ميان بانك‌هاي خصوصي سينا وموسسه اعتباري توسعه كمرتين ميزان بدهي را به بانك مركزي در سال گذشته داشتند. ۴ مهر

بيش از يک ميليون و سيصدوپنجاه هزار افغاني به صورت غيرقانوني کار مي‌كنند، 462 كارفرماي متخلف تاكنون در اين رابطه جريمه شده‌اند۴ مهر:ایلنا

رئيس سازمان کاراستان قزوين خبر داد:

جريمه 462 کارفرما به دليل استفاده از اتباع غير مجاز خارجي

برحسب برآوردهاي آماري انجام شده حدود 3 ميليون نفر تبعه خارجي ( افغاني ) در کشور حضور دارند که حدود يک هزار و صدوپنجاه نفر آنها داراي پروانه کار هستند.

ايلنا: رئيس سازمان کار واموراجتماعي استان قزوين از بازرسي 92 معدن در محدوده استان قزوين و اعمال جريمه براي 462 کارفرماي متخلف دراستفاده غير مجاز از اتباع بيگانه در ماههاي اخير خبر داد.
به گزارش ايلنا، علي ايماني گفت : در ماههاي اخير توسط بازرسان کار از 92 معدن در محدوده استان بازرسي به عمل آمده که طي بازديدهاي انجام شده نواقص ايمني و بهداشتي و همچنين موارد نقص قانون کار مربوط به پرداخت حقوق و مزايا و شرايط کار کارگران شاغل در معادن شناسايي وبه کارفرمايان آن معادن جهت رفع ابلاغ گرديد.  دوره هاي آموزش اصول حفاظت فني و بهداشت کار برگزار گردد که دراين ارتباط در ماه گذشته تعداد 6 دوره آموزشي 5/2 ساعته براي جمعا حدود 160 نفر از کارآموزان مذکور در ارتباط با اصول حفاظت فني و بهداشت کار در کارگاههاي ساختماني برگزار گرديد ، که بازرسان کاراستان به آموزش مباحث فوق در اين کلاسها پرداختند .

بر حسب برآوردهاي آماري انجام شده حدود 3 ميليون نفر تبعه خارجي ( افغاني ) در کشور حضور دارند که حدود يک هزار و صدوپنجاه نفر آنها داراي پروانه کار بوده و بيش از يک ميليون و سيصدوپنجاه هزار نفر ديگر به صورت غيرقانوني مشغول به کار مي باشند که آمار تبعه خارجي داراي پروانه کار در استان که مجاز به تردد ، اسکان و اشتغال در مناطق مجاز مي باشند نزديک به پنج هزار نفر است .

ايماني در ادامه گفت : کارفرماياني که از نيروي کار خارجي فاقد پروانه کار استفاده کنند مکلفند که به ازاي هر روز اشتغال تبعه خارجي غيرمجاز 5 برابر حداقل دستمزد روزانه را به عنوان جريمه نزد خزانه داري کل واريز نمايند که در صورت تکرار مبلغ فوق به دو برابر افزايش يافته و براساس ماده 181 قانون کار مصوب 29/8/1369 مجمع تشخيص مصلحت نظام به 91 تا 180 روز حبس محکوم خواهد شد .

مصاحبه با یکی از کارگران پروژه‌ی بازسازی هتل آزادی تهران

 حدود 4 سال  است که هتل آزادی تهران به دلیل بازسازی تعطیل است. مصاحبه‌ی زیر که  با یکی از کارگران پروژه ی بازسازی هتل آزادی تهران است نشان می دهد که این کار چگونه انجام می شود.  -   در مورد پروژه ای که در آن مشغول به کار هستید کمی برایمان بگویید.-         من در پروژه بازسازی هتل آزادی تهران مشغول به کار هستم. شرکتی که کار را انجام می‌دهد یک شرکت چینی است به نام کاتیک شانگهای چینی که در تاریخ 22 مرداد 85 تحت شماره ثبت 2675 به ثبت رسیده است. البته برای بازسازی هتل قراردادی میان بنیاد مستضعفان و یک شرکت ایتالیایی بسته شده که شرکت ایتالیایی کار را به این شرکت واگذار کرده و خود تنها ناظر است. پروژه‌ی تغییر سیستم‌های تاسیساتی از همان تاریخ ثبت شروع شده و هنوز هم به اتمام نرسیده است. می‌گویند خود هتل آزادی در ظرف مدت 2 سال ساخته شد، حالا معلوم نیست چرابازسازی آن باید این همه طول بکشد آنهم تنهابازسازی و تغییر در سیستم تاسیسات آن. از شرایط کار و مشکلات موجود در کارگاه‌ها برایمان بگویید.-         مشکلات که زیاد است. یکی یکی بعضی از آنها را می‌گویم: 1-     سرویس نداریم. نهار نداریم. در حالی که کارگران چینی هم سرویس دارند و هم نهار. آنها روزهای تعطیل با سرویس کارگاه با خرج شرکت برای گردش به نقاط مختلف می‌روند. آن وقت کارگران ما از دورترین نقاط اطراف تهران با خرج خودشان باید به هتل بیایند. از کرج، رباط کریم،.... صبح معمولا 5 صبح باید راه بیافتند تا ساعت 8 سر کار باشند. 2-     یکی از کارگاه‌ها در پارکینگ طبقه دوم زیرزمین قرار دارد.  خود پارکینک چهار طبقه  در زیر زمین است. پنج گروه در انجا مشغول به کارند. کارگاه فاقد هواکش است. در تابستان کولر ندارد و در زمستان هم فاقد وسایل گرم کنندهاست. درتابستان کارگران گرما زده می‌شوند و در زمستان همیشه سرماخورده اند. چند بار در زمستان برای گرم شدن، آتش روشن کردند که با برخورد بد سرپرستان مواجه شدند. در حالی که اتاق کارگران چینی کولر گازی و وسایل گرمایی دارد. 3-     وسایل ایمنی و لباس: بسیاری از کارگران از وقتی که به این شرکت آمده‌اند تا به امروز تنها یک دست لباس و یک جفت کفش گرفته‌اند. هر وقت که کارگران کفش و لباس می‌خواهند می‌گویند که همان بوده که دادیم. برای قسمت جوشکاری باید دستکش‌های ساقه بلند مخصوص بدهند. اما هر ماه سه تا چهار جفت دستکش پارچه ای ساق کوتاه کشی می‌دهند که وقتی جوش روی آنها می‌افتد خود آن با جوش به پوست دست کارگر می‌چسبد و دست را بیشتر می‌سوزاند. باید ماسک بدهند برای جلوگیری از دود جوشکاری . اما می‌گویند ما فقط ماهی 2 عدد ماسک یک بار مصرف می‌دهیم. در صورتی که ورقهایی که جوش داده میشود صد در صد سمی هستند. =          وضعیت اضافه کاری و مرخصی چگونه است؟-         اضافه کار که نداریم. روزهای 5 شنبه را باید تا ساعت 1 بمانیم اما زودتر از ساعت4 تعطیل نمی‌کنند. اما اضافه ای هم بابت آن پرداخت نمی شود. مرخصی که طبق قانون باید ماهی دو روز و نیم داشته باشیم. اگر نرویم پولی بابت آن داده نمی‌شود و اگر هم بیشتر برویم بابت هر روز دو برابر از حقوق کسر می‌شود. -         کارگرانی که در هتل کار می‌کردند دراین مدتی که هتل تعطیل بوده، کجا هستند و چه می‌کنند؟ -         در این مدت بیکار بوده‌اند و از بیمه ی بیکاری استفاده می‌کرده‌اند.

کانون مدافعان حقوق کارگر ۴ مهر

2 هزار نفر از كاركنان تايد واتر در آستانه اخراج

چمعی از کارکنان شرکت تايدواتر در نامه‌ای به آقايان طاهری مطلق مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردی وکردزنگنه مديرعامل سازمان خصوصي‌سازی از به خطر افتن امنيت شغلی2 هزار نفرازکارکنان اين شرکت ابراز نگرانی کردند. به گزارش ايلنا در اين نامه با بيان اين که آيا می دانيد با واگذاری شرکت تايدواتر به بخش ظاهرا خصوصی آينده اين شرکت را نابود کرديد، آمده است: آيا مي‌دانيد در طول يک سال که اصل 44 قانون اساسی را ظاهرا اجرا کرديد باعث اخراج و يا ترک کار شايسته‌ترين پرسنل متخصص تايدواترکه در واقع به نوعی سرمايه ملی بودند، شديد؟ زيرا بعد از مدت کوتاهی آنها دريافتند مالک جديد دنبال کار اقتصادی نيست؟ آيا می دانيد اين مشکلات ازکجا ناشی شدند؟

در ادامه نامه فوق با اشاره به دخالت‌های بسيار زياد موسسه مهر اقتصاد ايرانيان دراداره تايدواترخاطرنشان شده است: ورود نيروهای غيرمتخصص با توصيه مديرعامل مهراقتصاد و با حقوق‌های چند ميليونى از آن جمله است. به طور مثال حقوق ماهيانه دفتر مرکزی از 50 ميليون تومان به140 ميليون تومان بعد از واگذاری رسيد، در اين نامه تصريح شده است: در حال حاضر متوسط ساعت انتظار برای تخليه يک کشتی دربند شهيد رجايی 35 ساعت است (البته در مواردی تا 70 ساعت ) در حالی که قبل از واگذاری شرکت به ندرت تاخيرگزارش مي‌شده است و همين امر باعث رونق بنادر دبی وعراق شده و در نهايت پرداخت جريمه 80 ميليارد ريالی به آن سازمان که شما نيز قطعا در جريان آن هستيد به علت کاهش شديد سرعت تخليه کشتی های کانتينری در بندر شهيد رجايی تنها نمونه‌های کوچکی از مشکلات عديده‌ای است که شرکت تايدواتردر طول يک سال گذشته با آن دست به گريبان است.

 دستور تعديل نيرو در اين شرکت در حال اجرا است و در مرحله اول حکم تسويه حساب تعدادی از پرسنل قديمی شرکت صادر و آسايش و آرامش از2 هزار پرسنل تايدواتر سلب شده است. ايلنا: 6مهر

در بزرگ ترين معامله تاريخ بورس ايران، سپاه پاسداران 51درصد سهام مخابرات ايران را در اختيار گرفت.

راديو آلمان

بالاخره پس از دو بار تعويق، بزرگ‌ترين معامله تاريخ بورس ايران انجام ‌شد. در اين معامله ۵۱ درصد سهام شرکت مخابرات ايران به کنسرسيوم اعتماد مبين، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، فروخته شد.

خبرگزاري‌های دولتی ايران روز يکشنبه (۵ مهرماه/ ۲۷ سپتامبر) خبر دادند که بزرگترين معامله تاريخ بورس کشور در همان ساعات اوليه بازار و آغاز رقابت برای خريد ۵۰ درصد به اضافه يک سهم شرکت مخابرات انجام شد. "کنسرسيوم اعتماد مبين" خريدار اين سهام است. شرکت سرمايه‌گذاری "مهر اقتصاد ايرانيان" نيز که ديگر شرکت‌کننده در رقابت تصاحب سهام شرکت مخابرات بود، وابسته به سپاه پاسداران است.

ارزش سهام خريداری شده برابر ۷۸۰۰ ميليارد تومان است که حدودا معاول ۸ / ۷ ميليارد دلار مي‌شود.

خبرگزاري‌ها نوشته‌اند اين معامله ظرف مدت حدود نيم ساعت انجام گرفت. شرکت مخابرات ايران در سال ۱۳۵۰ با سرمايه‌ای بالغ بر پنج ميليارد ريال تاسيس شد. بيش از ۴۷ هزار نفر در اين شرکت و زيرمجموعه‌های آن شاغل هستند.
فروش سهام شرکت مخابرات در چارچوب اجرای اصل
۴۴ قانون اساسی صورت مي‌گيرد که بر اساس آن شماری از شرکت‌های تحت کنترل دولت به بخش‌خصوصی واگذار مي‌شوند. سياست کلی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی چهار سال پيش توسط "مجمع تشخيص مصلحت نظام" تنظيم و توسط آيت‌الله خامنه‌ای به دولت ابلاغ شد.
گزارش‌های ‌انتشار يافته در رسانه‌های ايران نشان مي‌دهد که واگذاری شرکت‌های دولتی به نحوی بوده که اغلب اين شرکت‌ها به تملک "نهادهای حکومتی" درآمده‌اند، که هر چند در چارچوب تشکيلات دولت نيستند، اما در کنار دولت و جزئی از نظام حکومتی ايران هستند. به عنوان مثال خريداران اصلی سهام شرکت‌های مهم واگذار شده در سال‌های اخير، شرکت‌ها و بنيادهای وابسته به سپاه پاسداران بودند.

هويت کنسرسيوم اعتماد مبين

کنسرسيوم اعتماد مبين که نصف به علاوه يک سهام شرکت مخابرات ايران را تصاحب کرده، متشکل از سه شرکت ثبت‌شده در استان‌های تهران و خراسان هستند. اين سه شرکت عبارتند از: شرکت گسترش الکترونيک مبين ايران،

شرکت سرمايه‌گذاری توسعه اعتماد و شرکت شهريار مهستان.

براساس اطلاعاتی که در سايت ,روزنامه رسمی, کشور منتشر شده، شرکت‌های سرمايه‌گذاری توسعه اعتماد و شهريار مهستان متعلق به "بنياد تعاون سپاه" و شرکت گسترش الکترونيک مبين ايران نيز مربوط به "ستاد اجرايی فرمان امام" است.

"ستاد اجرايی فرمان امام" يک کنسرن بزرگ اقتصادی است که ارزش اموال و املاک آن بالغ بر۵۰ ميليارد دلار (پنجاه هزار ميليارد تومان) است. ساخت و ساز انبوه مسکن، ساخت پالايشگاه از جمله حوزه‌های عمده‌ی فعاليت اين کنسرن است.

"بنياد تعاون سپاه" در سال ۱۳۶۷ تاسيس شد و اکبر غمخوار و محسن رفيق‌دوست از مهم‌ترين مديران اين بنياد در دهه ۷۰ بودند. موسسه صندوق پس‌انداز و قرض‌الحسنه انصارالمجاهدين (موسسه مالی اعتباری انصار) نيز وابسته به اين بنياد است.

بنابر گزارش روزنامه‌های تهران، بنياد تعاون سپاه هم‌اکنون ۴۵ درصد سهام گروه بهمن، چهار درصد سهام گروه سايپا و ۲۵ درصد سهام پتروشيمی کرمانشاه را در اختيار دارد. از جمله شرکت‌های معروفی که صد‌در‌صد سهام آنها متعلق به بنياد تعاون سپاه است مي‌توان به شرکت "کشت و صنعت شاداب خراسان"، شرکت "خدمات هوايی پارس" و صنايع غذايی "مائده" اشاره کرد.

حضور روزافزون سپاه در اقتصاد و سياست

روزنامه‌ی "اعتماد ملی" در شماره ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ خود نوشت، حضور سپاه در فعاليت‌های اقتصادی در ماه‌های اخير به نقطه‌ی عطف کم‌سابقه‌ای رسيده است. به نوشته‌ی اين روزنامه، ناظران بورس تهران هر روز شاهد جابه‌جايی حجم قابل توجهی از سهام از سوی فعالان حقوقی زير مجموعه سپاه پاسداران هستند.

تحليل‌گران مي‌گويند هم‌زمان با سنگين‌تر شدن حضور سپاه در فعاليت‌های اقتصادي، ميل فرماندهان اين نهاد نظامی برای حضور سياسی نيز افزايش يافته است. "مهندسی" انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۴ که منجر به پيروزی محمود احمدي‌نژاد شد نخستين برآمد چنين گرايشی در سپاه بود. اين روند در دوره‌ی رياست جمهوری محمود احمدي‌نژاد تشديد شد به گونه‌ای که منجر به حوادث انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ گرديد. 5مهر

سن آنفاركتوس در ايرانيان هشت تا 10 سال كمتر از ساير كشورها است

ايلنا: مسئول كميته تحقيقات انجمن قلب ايران گفت: در تمام دنيا بيماري‌هاى قلب و عروق شايع‌ترين علت مرگ و مير است در ايران متوسط سن درگيرى بر اثر گرفتگى عروق قلب هشت تا 10 سال از كشورهاى پيشرفته كمتر است.
محراب مرزبان در گفت‌وگو با ايلنا، افزود: سن درگيرى در كشورهاى پيشرفته دهه شش زندگى و در ايران دهه پنجم را شامل مي‌شود. 5مهر

لغو تا 95 درصدی ورودی گردشگر به ايران در چهار ماه گذشته

سرمايه:صبا صراف : 27 سپتامبر روز جهانی ,توريسم و جهانگردی, اين دومين صنعت بزرگ دنيا پس از صنعت اتومبيل سازی است و امروز برابر با 5 مهر در ايران، آمار گردشگری ايران همچنان در حال کاهش است. بسياری از کشورها در چنين روزی برای اين صنعت پولساز کشورشان جشن گرفته اند، در چند روز باقيمانده به آن، معاون سازمان گردشگری برکنار شد.  از نبود امکانات مناسب، از دخالت بخش دولتی در بخش خصوصی و کاهش فاحش تا 95 درصدی ورودی گردشگر به کشور.

وضعيت گردشگر در ايران با توجه به آمار آژانس های توريستی چگونه است؟

طی 4 ماه گذشته ورودی گردشگر به ايران صفر بوده است و در اين مدت براساس گزارش آژانس ها 95 درصد بليت های رزرو شده، باطل شده است.

آمارهايی که معمولاً از سوی سازمان گردشگری اعلام می شود مثل اينکه دو ميليون گردشگر وارد کشور شده آمار دقيق و درستی نيست و نمی توان به طور مشخص تعداد گردشگران را مشخص کرد اما سازمان توسعه تجارت مدتی پيش اعلام کرده بود، برای ورود 78 هزار گردشگر تاکنون مبلغی را به دفاتر توريستی پرداخت کرده است، حال با توجه به اين آمار و آن ميزان گردشگر که به صورت شخصی وارد شده اند، می توان اين تعداد را به حدود 200 هزار گردشگر در سال رساند. اما آنچه عموماً اعلام می شود آمار واقعی ورودی گردشگر نيست و تعريف ما از گردشگر متفاوت است. 5مهر

سپاه در نيم ساعت سهام مخابرات را خريد

شبکه جنبش راه سبز(جرس): شرکت توسعه اعتماد مبين وابسته به تعاون سپاه پاسداران در رقابت داخلی با موسسه مهر اقتصاد ايرانيان وابسته به بسيج، در بزرگترين معامله تاريخ بورس ايران سهام 50 بعلاوه يک درصدی مخابرات ايران را در طی نيم ساعت از دولت خريد.

با اعلام انصراف ناگهانی و مبهم تعاونی پيشگامان يزد يکی از سه خريدار تائيد شده سهام 50 بعلاوه يک درصدی مخابرات دقايقی قبل از انجام بزرگترين معامله بورس ايران به ارزش نزديک به 7800 ميليارد تومانی(معادل 8 ميليارد دلار)، تنها دو موسسه مهر اقتصاد ايرانيان وابسته به بسيج و توسعه اعتماد مبين وابسته به بنيادتعاون سپاه برای خريد سهام مديريتی مخابرات از دولت با هم رقابت کردند و سرانجام توسعه اعتماد مبين از طريق کارگزاری بهمن هر سهم شرکت مخابرات ايران را 340 تومان و 9 ريال خريداری کرد. 5مهر

اخراج 500 کارگر قزوينى در يک ماه

ايلنا: دبير اجرايی خانه کارگر استان قزوين از افزايش اخراج کارگران در واحدهای صنعتی توليدی اين استان خبر داد.

عيد علی کريمی درگفت‌وگو با خبرنگار ايلنا افزود: در يک ماه گذشته بيش از 500 کارگر در واحدهای صنعتی استان قزوين اخراج شدند.

وی شرکت سندان ايران، سپهر الکتريک، بسته بندی البرز، ايران زاک، ماشين فلزات و گودال فلزات را از جمله شرکتهايی دانست که تعديل نيرو داشته‌اند.

کريمی تصريح کرد: در بين کارگران اخراج شده افرادی با سوابق بيش از 10 سال هم هستند.

دبير اجرای خانه کارگر استان قزوين طلب شرکتها را از جمله عوامل اخراج کارگران بر شمرد او افزود: ادامه روند اخراج‌ها نگران کننده است. 5مهر

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©