Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ برابر با  ۰۷ دسامبر ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴  برابر با ۰۷ دسامبر ۲۰۱۵
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

 

 

ایران در آئینه آمار(۲۰۲)

يكشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ برابر با ۶ دسامبر ۲۰۱۵

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

وزارت بهداشت ایران: فقط یک سوم اچ‌آی‌وی مثبت‌ها از وجود ویروس در بدنشان مطلعند

 

رتبه ۹۱ ایران در سرعت اینترنت

 

ناسا هشدار داد: خشکسالی شدید ۴۵ کشور را تهدید می کند/ ایران در رتبه چهارم هشدارها

 

تهران ۵۸ هزار «بیسواد» دارد/ از ۲۵ هزار کودک کار، فقط ۱۵۰۰ نفر تحت پوشش‌اند

 

افزایش ۱۸ درصدی مرگ‌و‌‌میر ناشی از حوادث‌کار در مازندران/ چالوس در صدر

 

مرگ ۱۰۰ هزار نفر در جاده‌های ایران در ۵ سال

 

شناسایی ۶۰۰ کارتن‌خواب زن در تهران

 

یک میلیون و ۱۷ هزار معلول در کشور

 

مرگ ۷۲ نفر در تهران بر اثر سلاح سرد در ۷ ماه

 

بی اطلاعی ۷۰ هزار ایرانی از ابتلا به ایدز

 

حقوق ۳۱ میلیونی برخی از مدیران صندوق بازنشستگی ورشکسته و طبقه بندی اطلاعاتی آمار فقر در وزارت کار

 

نیمی از پرندگان مهاجر به خانه باز نمی‌گردند/ هرسال حدود ۱ میلیون پرنده مهاجر در فریدونکنار کشته میشوند

 

مرگ ۱۷۱ ایرانی بر اثر مسمومیت با گاز در ۷ ماه نخست سال

 

نزدیک به یک میلیون بیکار با مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا

 

سونامی خانه‌نشینی۴۰میلیونی ایرانی/ ۲۸ میلیون زن و ۱۲ میلیون مرد ایرانی بیکارند

 

تفاوت درآمد  ۳۰۰ برابری پزشکان و پرستاران/ سفید پوشانی که از تبعیض رهایی ندارند

 

۱۵ آذر :  وزارت بهداشت ایران: فقط یک سوم اچ‌آی‌وی مثبت‌ها از وجود ویروس در بدنشان مطلعند

 

وزارت بهداشت ایران می‌گوید در این کشور حدود نود هزار نفر اچ‌آی‌وی مثبت هستند، اما فقط یک سوم این افراد از وجود این ویروس در بدن خود اطلاع دارند و از درمان بهره‌مند می‌شوند.

 

دکتر علی اکبر سیاری، معاون وزارت بهداشت ایران همچنین در باره کاهش سن ابتلا هشدار داد و گفت و موارد ابتلا "در سنین زیر ۱۹ سال به آهستگی در حال افزایش است."

 

او آمار رسمی مبتلایان به ایدز را در ایران ۳۰ هزار و ۱۸۳ نفر اعلام کرد.

 

دکتر سیاری درباره راه‌های ابتلا گفت "گسترش اچ‌آی‌وی ‌از طریق معتادان تزریقی کنترل شده است" اما انتقال از راه جنسی "به نحو خطرناکی ادامه دارد."

 

او راه‌های انتقال را در ایران در حال حاضر در چهل درصد موارد اعتیاد تزریقی، در چهل درصد موارد تماس جنسی و در چهار درصد موارد از مادر به فرزند اعلام کرد.

 

معاون وزیر بهداشت ایران گفت که ایران در منطقه‌ای واقع است که هنوز نتوانسته شیوع اچ‌آی‌وی را کنترل کند و "اپیدمی رو به افزایش است."

 

معاون وزیر بهداشت ایران درباره سرایت اچ‌آی‌وی از راه "تزریق مواد" اظهار نگرانی کرد. در ایران حدود صدهزار معتاد تزریقی وجود دارد

 

معاون وزیر بهداشت ایران درباره شیوع بیماری در دنیا گفت نزدیک به ۳۷ میلیون مبتلا به ایدز در دنیا وجود دارد که ۲۲ میلیون آنها نیازمند درمان هستند و ۱۷ میلیون نفر از بیماری خود اطلاع ندارند.

 

دکتر سیاری همچنین به این نکته اشاره کرد که شیوع ایدز در کشورهای مختلف دنیا متفاوت است و "۷۵ درصد مبتلایان مربوط به ۱۵ کشور جهان هستند."

 

بر اساس آمار جهانی تا به حال ۷۸ میلیون نفر از ابتدای آغاز اپیدمی ایدز به آن مبتلا شده‌اند و ۳۹ میلیون جان خود را از دست داده‌اند اما در ده سال گذشته حدود ۳۵ درصد موارد ابتلا به ایدز در دنیا کاهش یافته است.

 

۱۴ آذر :  رتبه ۹۱ ایران در سرعت اینترنت

 

اینترنت اتحادیه جهانی مخابرات گزارش جهانی سرعت اینترنت در سال ۲۰۱۵ را منتشر و کشورهای دارای پرسرعت ترین اینترنت را معرفی کرد که براساس آن کره جنوبی در رتبه نخست قرار دارد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، اتحادیه بین‌ المللی مخابرات یا آی تی یو (ITU) که مخفف International Telecommunication Union است با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۲۰۱۵، فهرستی از کشورهای پیشگام در سرعت اینترنت را منتشر کرده که قابل توجه است.

 

در این رده بندی، کره جنوبی با رتبه نخست در صدر جدول قرار گرفت. رتبه های بعدی این جدول نیز به ترتیب به دانمارک، ایسلند، انگلیس و سوئد تعلق گرفت. انگلیس در حالی امسال رتبه چهارم را به خود اختصاص داد که در سال ۲۰۱۰ میلادی در رتبه دهم این جدول قرار داشت.

 

استرالیا در جایگاه سیزدهم فهرست منتشر شده از سوی اتحادیه جهانی ارتباطات قرار گرفته اما هنوز هم از امریکا با رتبه ۱۵ جدول جلوتر است. آلمان نیز با رتبه ۱۴ بین کشورهای استرالیا و امریکا قرار گرفته است. همانطور که در جدول زیر دیده می شود ۱۰ کشور اول در این رتبه بندی عبارتند از : کره جنوبی، دانمارک، ایسلند، انگلیس، سوئد، لوکزامبورگ، سوئیس، هلند، هنگ کنگ و نروژ.

 

اما در انتهای این جدول و کشورهایی که بدترین سرعت اینترنت را به خود اختصاص داده اند، کشور افریقایی چاد از کندترین سرعت اینترنت و پس از آن نیز کشورهایی مانند مالاوی، ماداگاسکار، اتیوپی و اریتره قرار گرفته اند. ایران نیز در رتبه ۹۱ این جدول قرار گرفته و پایین تر از کشورهایی مانند سورینام، سنت لوسیا(کشوری در دریای کارائیب در آمریکای جنوبی)، سیشل، آفریقای جنوبی، پاناما و اکوادور قرار گرفته است.

 

رتبه ۹۱ ایران در سال ۲۰۱۵ در حالی است که در سال ۲۰۱۰ میلادی این رتبه ۹۹ بوده و نشان از بهبود سرعت اینترنت دارد.

 

این گزارش هر ساله وضعیتی از توسعه ICT جهان را بر اساس شاخص هایی مانند سرعت اینترنت، تعداد کاربران یا میزان نفوذ اینترنت در هر کشور را ارائه می کند. با توجه به ارزیابی ها شاخص توسعه اینترنت یا IDI کره جنوبی با کسب ۸.۹۳ از ۱۰ توانست در بالاترین رتبه این رده بندی قرار بگیرد. دسترسی به سرعتی بالا در هر نقطه از این کشور باعث شده تا از نظر تکنولوژی نیز قابل توجه باشد. ITU در پایان یادآور می شود، وضعیت ICT در جهان رو به رشد است.

 

۱۴ آذر : ناسا هشدار داد: خشکسالی شدید ۴۵ کشور را تهدید می کند/ ایران در رتبه چهارم هشدارها

 

تهران – ایرنا – ناسا گزارشی پیرامون گرمایش جهانی و خشکسالی در ۳۰ سال آینده منتشر کرده است که نشان می دهد ۴۵ کشور جهان در معرض خشکسالی شدید هستند و در صورت عدم ذخیره منابع آبی دچار بحران کشاورزی و دامداری می شوند. ایران در رتبه چهارم این هشدار قرار دارد.

 

اما خشکسالی را نمی توان صرفا ناشی از رخدادهای طبیعی دانست. بر اساس چهارمین گزارش مجمع بین المللی تغییرات اقلیمی (IPCC)، افزایش دمای کره زمین در ۲۵۰ سال گذشته به احتمال بیش از ۹۰ درصد محصول فعالیت های بشر بوده است. طبق این گزارش در سال ۲۰۰۷، گرم شدن آب و هوا، خطر سیل و خشکسالی را افزایش داده است.

 

شدت و وخامت خشکسالی در اقصی نقاط دنیا خود نشانگر نقش گرمایش زمین و پیامدهای آن بوده است. از جمله خشکسالی شرق آفریقا در سال ۲۰۱۱، وخیم ترین خشکسالی در ۶۰ سال گذشته در آن منطقه بود و کمبود غذا در سومالی، اتیوپی، کنیا و جیبوتی و تلفاتی حدود یکصد هزار نفر به همراه داشت.

 

خشکسالی چین در سال۲۰۱۱ -۲۰۱۰، بدترین خشکسالی از ۱۹۶۱ بود که ضربه بزرگی به کشاورزی چین وارد کرد.

 

خشکسالی روسیه (شمال شرقی روسیه) در سال ۲۰۱۰، موجب کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی تولیدات کشاورزی روسیه و افزایش قیمت غلات در بازارهای جهانی شد.

 

خشکسالی در شرق و جنوب شرق آسیا در سال ۲۰۱۰، همراه با موج گرما بود که دمای هوا را ۲۰ درجه سانتیگراد از حد معمول بالاتر برد و حدود ۵۰ میلیون را نفر با کمبود آب آشامیدنی و مواد غذایی روبه رو کرد.

 

ناسا گزارشی پیرامون گرمایش جهانی و خشکسالی در ۳۰ سال آینده منتشر کرده است که نشان می دهد ۴۵ کشور جهان در معرض خشکسالی شدید هستند و در صورت عدم ذخیره منابع آبی دچار بحران کشاورزی و دامداری می شوند.

 

بر اساس این گزارش، در فهرست ۴۵ کشور در معرض خطر، ایران در رتبه چهارم قرار گرفته است. گزارش ناسا تاکید می کند که بعید نیست بین ۳۰ تا ۴۰ سال آینده بخش های وسیعی از ایران به بیابان مطلق تبدیل شوند.

 

تاثیرات گرمایش زمین و عواقب آن همچون خشکسالی به حدی جدی است که هشدارها برای مهار گازهای گلخانه ای و جلوگیری از پیامدهای ناگوار مثل سیل جاری شده است.

 

دانشمندان ناسا با مطالعه چندین مدل اقلیمی در فوریه ۲۰۱۵ مقاله ای در مجله ساینس به چاپ رساندند و هشدار دادند که مناطق جنوب غربی و مرکزی ایالات متحده امریکا در آستانه خشکسالی شبیه دهه ۱۹۳۰ هستند.

 

خشکسالی۱۹۳۰ فاجعه ای بود که بحران های اقتصادی شدیدی برای آمریکا به همراه داشت، ولی این بار گمان می رود که این خشکسالی ۳۰ تا ۳۵ سال طول بکشد.

 

بن کوک دانشمند آب و هوا در موسسه گودارد ناسا و نویسنده ارشد این مطالعه گفته است: اگر افزایش گازهای گلخانه ای تا اواسط قرن ۲۱ متوقف نشود، مناطق جنوب غربی و مرکزی آمریکا به احتمال ۸۰ درصد در طول سه دهه، بین سال های ۲۰۵۰ تا ۲۰۹۹ میلادی خشکسالی بسیار شدیدی را تجربه خواهند کرد.

 

مجمع بین المللی تغییرات اقلیمی پیش بینی می کند که خاورمیانه و شمال آفریقا گرمتر و خشک تر از آن چه تا به حال بوده اند، خواهند شد. این موسسه تخمین می زند که حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر از ساکنان این مناطق تا سال ۲۰۵۰ میلادی در معرض تنش شدید آبی قرار خواهند گرفت.

 

همچنین ناسا و مرکز هوا و فضای آلمان با ارزیابی آب جاری مصرفی بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ میلادی نشان داده اند که رودخانه های دجله و فرات (که بخش های از ترکیه، سوریه، عراق و غرب ایران را مشروب می کنند) بعد از هند بیش از هر جای دیگر در حال از دست دادن آب هستند.

 

عده ای معتقدند که تغییرات آب و هوایی و اقلیمی و پیامدهای ناشی از آن مساله امنیت ملی نیز محسوب می شود و از آنجایی که شرایط آب و هوایی در حال تغییر است، عدم توجه به این موضوع می تواند پیامدهای بسیار مخربی به همراه داشته باشد.

 

به عنوان مثال، بر اساس گزارش اقلیم شناسان آکادمی ملی علوم آمریکا بین سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ میلادی بخش های وسیعی از سوریه دچار خشکسالی شد و این فاجعه زیست محیطی نهایتا منجر به مهاجرت های اجباری روستاییان به مناطق شهری و بی ثباتی اقتصادی و اجتماعی شد که در ایجاد ناآرامی های این کشور بی تاثیر نبود.

 

به گزارش مجله ساینس در سال ۲۰۱۳، دانشگاه برکلی پژوهشی در مورد رابطه خشونت با گرما در استرالیا، آمریکا، هند، تانزانیا، جنوب آسیا، اروپا و برزیل انجام داده و نتیجه گرفته است که تغییرات آب و هوایی و خشونت رابطه مستقیمی دارند. این پژوهش همچنین نشان داده است که افزایش متوسط دمای بالاتر از ۲ درجه سانتی گراد، امکان بروز تنش های داخلی کشورها را ۵۰ درصد افزایش خواهد داد.

 

 

۱۴ آذر : تهران ۵۸ هزار «بیسواد» دارد/ از ۲۵ هزار کودک کار، فقط ۱۵۰۰ نفر تحت پوشش‌اند

 

ایلنا

اسفندیار چهاربند (مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اعلام آخرین آمار بیسوادی در تهران اظهار داشت: سوادآموزی بین ۱۰ تا ۴۰ سال جزو ماموریت ماست که تقریبا ۵۸ هزار نفر را شامل می‌شود؛ بخشی از این آمار اولیا هستند که حدود ۱۸ هزار نفر می‌شوند.

 

برنامه برای باسوادی ۱۸ هزار نفر از اولیای دانش آموزان

 

وی افزود: یکی از برنامه‌های ما باسوادی این ۱۸ هزار نفر است و برای بقیه افرادی که بی‌سواد هستند، اما اولیا نیستند را قرار است با همکاری شهرداری، پایگاه بسیج مساجد و دستگاه‌هایی که مرتبط با اقشاری هستند که احتمال وجود افراد بی‌سواد در آن‌ها وجود دارد؛ مانند کارخانجات و صنوف در حال هماهنگی هستیم و آن‌ها باید افراد بی‌سواد مجموعه خود را به ما معرفی کنند و ما با تامین مربی و اعتبارات لازم نسبت به باسواد کردن آن‌ها اقدام کنیم.

 

ایجاد دو مدرسه برای کودکان کار در منطقه ۱۲

 

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران از ایجاد دو مدرسه ویژه کودکان کار در منطقه ۱۲ تهران با هماهنگی سمن‌های فعال در این حوزه خبر داد و گفت: پیش از این، کودکان در اماکنی که از آموزش و پرورش مجوز نداشتند؛ جمع می‌شدند و نظارتی بر تحصیل آن‌ها وجود نداشت، اما امسال با نظارتی که صورت گرفت؛ امر تحصیل آن‌ها سر و سامان گرفته است.

 

۱۵۰۰ کودک کار تحت پوشش آموزش و پرورش

 

چهاربند ادامه داد: در حال حاضر تعداد کودکان کار در سن تحصیل ۲۵ هزار نفر هستند؛ در حالی که تعدادی که آموزش و پرورش تحت پوشش قرار داده تنها ۱۵۰۰ نفر است و ما فاصله زیادی با آمار کودکان کار داریم و تلاش می‌کنیم با استفاده از امکانات خودمان و شهرداری، این روند و تاسیس مدارس جدید برای این کودکان با فراهم کردن تسهیلات و مشوق‌های لازم به مدرسه برگردانیم.

 

۱۲ آذر : افزایش ۱۸ درصدی مرگ‌و‌‌میر ناشی از حوادث‌کار در مازندران/ چالوس در صدر

 

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: مرگ و میر ناشی از حوادث کار در ۷ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد افزایش یافته است.

 

به گزارش ایلنا، علی عباسی با اشاره به افزایش آمار مرگ و میر حوادث ناشی از کار اظهار کرد: مرگ‌ومیر ناشی از حوادث‌کار در  ۷ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد افزایش یافت و از ۴۹ نفر در ۷ ماهه سال گذشته به ۵۸ نفر(همگی مرد) در سال‌جاری رسیده است.

 

وی با بیان این‌که از این تعداد ۷۹ درصد متاهل و مابقی مجرد هستند، افزود: بر اساس آمارهای موجود سقوط از بلندی با ۵۰ درصد فوتی رتبه‌اول مرگ‌های ناشی از حوادث کار را به خود اختصاص می‌دهد، همچنین برق‌گرفتگی با ۴۵ درصد فوتی در رتبه‌ بعدی مرگ بر اثر حوادث کار قرار دارد.

 

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران افزود: در ۷ ماهه امسال بیشترین مرگ‌های ناشی از حوادث کار با ۱۴ مورد در شهریورماه و کمترین آن با ۳ مورد در اردیبهشت ماه ثبت شده‌ است.

 

عباسی با بیان اینکه ۵۵  نفر از کشته‌شدگان ایرانی و مابقی اتباع افغانی هستند، افزود: ۵۹ درصد از فوت‌شدگان دارای سن ۲۱ الی ۴۰ سال بودند.

 

وی متذکر شد: طی این مدت شهرستان‌های ساری، آمل و بابل هر کدام با ۹ فوتی بیشترین و شهرستان‌های چالوس، رامسر و بهشهر هر کدام با یک فوتی کمترین موارد مرگ بر اثر حوادث کار را داشتند.

 

۱۱ آذر :  مرگ ۱۰۰ هزار نفر در جاده‌های ایران در ۵ سال

 

آمارها حاکی از آن است که در ۵ سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند که این آمار بسیار بالای در بخش سوانح جاده ای به شمار می رود.

 

به گزارش مهر، بر این اساس، آمارها نشان می دهد در سال‌های ۸۴ و ۸۵ بیشترین مرگ و میر در سوانح جاده ای اتفاق افتاده است به طوری که در سال ۹۴، ۲۷ هزار و ۷۴۶ نفر در اثر تصادفات جاده ای، جان خود را از دست دادند.

 

این موضوع زنگ خطر را برای مسئولان به صدا درآورد و از سال ۱۳۸۶، تصادفات سیر نزولی خود را طی کردند به طوری که در این سال، مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای به رقم ۲۲ هزار و ۹۱۸ نفر رسید.

 

البته آمار تصادفات در سال ۸۷ نسبت به سال قبل از آن بازهم با افزایش روبرو شد و به رقم ۲۳ هزار و ۳۶۲ نفر رسید اما بازهم نسبت سال های ۸۴ و ۸۵ تعداد متوفیان حوادث  رانندگی کمتر بود.

 

در سال ۸۸، تعداد تلفات سوانح رانندگی به رقم ۲۲ هزار و ۹۷۴ نفر رسید و این رقم در سال ۸۹ بازهم به رقم ۲۳ هزار و ۲۴۹ نفر افزایش یافت.

 

براساس این گزارش، تعداد مرگ و میر ناشی از سوانح از سال ۱۳۹۰ با سیر کاهشی مواجه شد و این سیر کاهشی تاکنون ادامه داشته است بطوریکه درسال ۹۰، تعداد ۲۰ هزار و ۶۸ نفر تلفات به ثبت رسید.

 

همچنین در سال ۹۱، رقم تلفات جاده ای به ۱۹ هزار و ۸۹ نفر، درسال ۹۲ به ۱۷ هزارو ۹۹۴ نفر و در سال ۹۳ به ۱۶ هزار و ۸۷۲ نفر کاهش یافت که به نظر می رسد این سیر کاهشی برای امسال هم ادامه داشته باشد.

 

۱۱ آذر : شناسایی ۶۰۰ کارتن‌خواب زن در تهران

 

رئیس سازمان بهزیستی با اعلام اینکه ۶۰۰ کارتن‌خواب زن در تهران شناسایی شده است که با همکاری نیروی انتظامی جمع آوری می‌شود، گفت: بسته حمایتی از زنان سرپرست خانوار در سال آینده در برنامه ششم دیده شده است.

 

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه سازمان اولویت خود را برای این گروه گذاشته است، تصریح کرد: حدود ۶۰۰ نفر افرادی هستند که از جنس زن هستند و این مشکل را دارند و سازمان در تلاش است نسبت به جمع آوری، غربالگری و معاینه سلامت این گروه اقدام کند و نیز نسبت به معرفی این افراد به کمیته امداد که اعلام آمادگی کرده است اقدام کند.

 

محسنی رد ادامه با بیان اینکه بسته حمایتی پیشنهادی زنان سرپرست خانوار برای سال ۹۵ در برنامه ششم دیده می شود، عنوان کرد: برای جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری معلولان کشور، لایحه‌ای دولت به مجلس ارایه کرده است که طی آن بازنگری اساسی در حمایت همه جانبه از افراد دارای معلولیت صورت می‌گیرد.

 

۱۱ آذر : یک میلیون و ۱۷ هزار معلول در کشور

 

رئیس گروه آمارهای سرشماری دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران گفت :سرشماری سال ۹۰نشان داد ، از هر یکهزار نفر حدود ۱۳ نفر در کشور یک نوع معلولیت دارند و به عبارتی ۱/۳۵ درصد از جمعیت کشور حداقل با یک نوع معلولیت مواجهند.

 

مریم پوررضا در آستانه روز ۱۳ آذر ( روز جهانی معلولان) افزود: مطابق سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۰ انواع معلولیت‏ها بررسی شد و از مجموع جمعیت کشور یک میلیون و ۱۷ هزار و ۶۵۹ نفر دارای حداقل یکی از انواع معلولیتها را دارند.

 

رئیس گروه آمارهای سرشماری مرکز آمار ایران در خصوص سهم هر کدام از معلولیت‏ها در جامعه معلولان کشور گفت: تعداد ۹/۷۳ درصد نابینا، ۹/۷۹درصد ناشنوا،۱۳/۴۵ درصد اختلال در گفتار و صدا،۲/۵۲ درصد قطع دست،۱۲/۵۷درصد نقص دست،۴/۶۵درصد قطع پا،۲۵/۸۶ درصد نقص پا،۱۳/۵۵درصد دارای نقص تنه و۳۲/۸۲درصد مبتلا به اختلال ذهنی بوده‏اند.

 

وی اضافه کرد: مقایسه این شاخص‏ها نشان می‏دهد که از هر سه فرد معلول یک نفر دارای اختلال ذهنی و از هر چهار معلول یک نفر نقص پا دارد.

 

پوررضا افزود: میزان معلولیت در بین مردان بیشتر از زنان است و در سال ۱۳۹۰ میزان معلولیت در بین مردان ۱/۶۸ درصد و در بین زنان ۱/۰۲ درصد بود.

 

این متخصص آمار اظهار داشت :سال ۱۳۹۰ نسبت جمعیت معلول در کشور در مقایسه با سال ۱۳۸۵ کاهش اندکی نشان می دهد .

 

به گفته وی ، سال ۱۳۸۵ از مجموع جمعیت کشور۱/۴۴ درصد دارای یک نوع معلولیت بوده و این شاخص در سال ۱۳۹۰ به ۱/۳۵ درصد رسیده است ومقایسه این دو شاخص در فاصله پنج ساله ،کاهش۰/۰۹درصدی را ثبت کرد.

 

رئیس گروه آمارهای سرشماری مرکز آمار ایران ، وضعیت معلولیت در سال ۱۳۸۵ را یادآور شد و گفت: یک میلیون و ۱۲ هزار و ۲۲۲ نفر از مجموع جمعیت کشور دارای حداقل یکی از انواع معلولیتهای بررسی شده بودهاند و از این تعداد۹/۳۱درصد نابینا،۹/۰۲ درصد ناشنوا،۱۵/۱۱ درصد اختلال در گفتار و صدا،۲/۳۲درصد قطع دست،۱۳/۸۳ درصد نقص دست،۴/۷۵ درصد قطع پا،۲۸/۹۱ درصد نقص پا،۱۱/۸۱ درصد دارای نقص تنه و ۲۹/۱۷ درصد مبتلا به اختلال ذهنی بودند.

 

وی اعلام کرد: برپایه نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ میزان معلولیت در بین مردان۱/۸درصد و در بین زنان ۱/۰۵ درصد بود.

 

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بسیاری از مشاوره ها و آزمایش های ژنتیکی قبل از ازدواج برای پیشگیری از معلولیت باید اجباری شود.

 

ربیعی نیمه خردادماه امسال اعلام کرد که برنامه جامع ۶۶ ماده ای حمایت از حقوق افراد معلول پس از توقف ۱۰ ساله، با ۱۱ فصل در هیات وزیران به تصویب رسید.

 

۱۱ آذر : مرگ ۷۲ نفر در تهران بر اثر سلاح سرد در ۷ ماه

 

دکتر قادی پاشا گفت: تا پایان مهرماه امسال در استان تهران  ۷۲  نفر در اثر اصابت سلاح سرد جان خود را از دست داده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد کشته شدگان در اثر اصابت سلاح سرد ۷۳ نفر اعلام شده بود ۱/۴ درصدکاهش یافته است.

 

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران افزود: از کل کشته شدگان در اثر سلاح سرد در هفت ماه نخست امسال  ۵۳ نفر مرد و ۱۹ نفر زن بوده اند.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، وی تعداد فوت ناشی از سلاح سرد در مهرماه ماه امسال را نیز ۷ نفر اعلام کرد.

 

۱۰ آذر : بی اطلاعی ۷۰ هزار ایرانی از ابتلا به ایدز

 

تهران-ایرنا-عضو کمیته کشوری اچ آی وی گفت:بررسی ها نشان می دهد حدود ۱۰۰ هزار ایرانی به ایدز مبتلا هستند که از این تعداد نزدیک به ۳۰ هزارنفر ثبت شده اند و حدود ۷۰ هزار نفر از بیماری خود خبرندارند.

 

به گزارش ایرنا از مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری، روز جهانی ایدز از سال ۱۹۸۸ به منظور افزایش بودجه ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض ها به اول دسامبر ( ۱۰ آذر ) هر سال اطلاق می شود.هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود کهHIV از بین نرفته است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

 

دکتر پیام طبرسی رئیس بخش عفونی مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری درباره بیماری HIV افزود:این بیماری توسط ویروس ایجاد می شود و اولین موارد از این بیماری در سال ۱۹۸۰ از آمریکا گزارش شده و بعد از آن یک همه گیری جهانی ایجاد شد که تا به حال باعث مرگ بیش از ۳۰ میلیون نفردردنیا شده است.

 

وی درباره بیماری HIV در کشور اظهار کرد: اولین مورد از این بیماری در افرادی که خون آلوده گرفته بودند دیده شد و سپس موارد بیماری در معتادین تزریقی و افراد پر خطر جنسی دیده شد.

 

طبرسی افزود: در حال حاضر حدود ۳۰ هزار نفر در ایران مبتلا به HIV ثبت شده هستند اما با توجه بررسی های صورت گرفته حدود ۱۰۰ هزار نفر در ایران مبتلا هستند که متاسفانه حدود ۷۰ هزار نفر از آنها از وضعیت بیماری خودشان خبر ندارند.

 

عضو کمیته کشوری HIV درباره سه راه عمده انتقال این بیماری گفت: در حال حاضر اعتیاد تزریقی، تماس جنسی و انتقال از مادر به نوزاد از راه های عمده انتقال این بیماری است .

 

وی ادامه داد: در ایران تا قبل سال ۱۳۹۲ عمده موارد انتقال از طریق اعتیاد تزریقی بود اما متاسفانه از سال ۹۲ به بعد عمده بیماران جدید از طریق روابط جنسی محافظت نشده مبتلا شده اند.

 

رئیس بخش عفونی مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری گروه های پر خطر را افراد با سابقه اعتیاد تزریقی، افراد دارای روابط جنسی پر خطر محافظت نشده ، همسران معتادان تزریقی و نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به HIV عنوان کرد.

 

این متخصص بیماریهای عفونی، گفت: این افراد می توانند با یک تست آزمایشگاهی ساده که در تمامی آزمایشگاه ها قابل انجام است وضعیت خود را بررسی کرده و در صورت نیاز به مراکز بیماریهای رفتاری در سطح کشور مراجعه کنند.

 

به گفته وی کلیه اقدامات درمانی در این مراکز رایگان است .

 

طبرسی در مورد علائم ابتدایی این بیماری گفت: بیمارانHIV مثبت در سالهای ابتدای بیماری فاقد علائم بالینی مشخصی است اما با پیشترفت بیماری و تخریب سیستم ایمنی وارد فاز ایدز شده که با عفونت های فرصت طلب متعدد و مرگ ومیر همراه است.

 

این متخصص بیماریهای عفونی افزود:استفاده از دوره های آنتی رتروویرال ضمن جلوگیری از تخریب سیستم ایمنی باعث بهبودی وضعیت ایمنی، منفی شدن ویروس در خون بیمار و افزایش طول عمر می شود.

 

وی گفت :انجام منظم روشهای درمانی باعث کاهش بار ویروس در خون و منفی شدن آن می شود که این کار از انتقال بیماری جلوگیری می کند.

 

عضو کمیته کشوری HIV اضافه کرد: در حال حاضر شعار سازمان جهانی مبنی بر ۹۰ درصد افراد مبتلا به HIV باید شناسایی شود، ۹۰درصدHIV مثبت باید تحت درمان قرا گیرند، ۹۰درصد افراد تحت درمان باید بار ویروس منفی داشته باشند است و اجرای این روش در رسیدن به این سطح ایده آل باعث از بین رفتن ویروس HIV تا سال ۲۰۳۰ خواهد شد.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: بیماری HIV / ایدز قابلیت درمانی دارد لذا افرادی که دارای ریسک فاکتور برای ابتلا به این بیماری هستند حتماً به مراکز درمانی مراجعه و ضمن انجام تست از وضعیت بیماری خود مطلع شوند چرا که درمان زودتر باعث درصد بالایی از بهبود خواهد شد.

 

طبرسی با بیان این که بیمارستان مسیح دانشوری با بستری سالانه بیش از ۴۰۰ بیمار HIV مثبت، نقش مهمی در درمان HIVدر سطح کشور دارد از راه اندازی ‘مرکز بیماریهای رفتاری’ خبرداد .

 

وی گفت: به زودی با همکاری گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مرکز بیماریهای رفتاری در بیمارستان مسیح دانشوری راه اندازی خواهد شد.

 

۹ آذر : حقوق ۳۱ میلیونی برخی از مدیران صندوق بازنشستگی ورشکسته و طبقه بندی اطلاعاتی آمار فقر در وزارت کار

 

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی از حقوق ۳۱ میلیونی مدیران یک صندوق بازنشستگی ورشکسته و طبقه بندی اطلاعاتی آمار فقر در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی خبر داد.

 

عضو هیأت‌علمی دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در بیان مصادیق یکی از بی عدالتی‌ها گفت : بررسی فیش حقوقی مجموعه مدیران یک صندوق بازنشستگی که در شرف ورشکستگی است نشان می‌دهد که حقوق پایه مدیران این صندوق بازنشستگی ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که با جمع مزایا حقوق مدیران این صندوق بازنشستگی ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌شود.

 

وی در بیان وضع فقر در کشور گفت : مردم ما مثل مردم کشوری مثل هند با فقر مواجه نیستند، در هند افراد فقیر در کنار خیابان به دنیا میایند و در کنار خیابان می‌میرند اما خوشبختانه این‌چنین صورتی از فقر را در کشور نداریم. در دنیا هر ۴۰ روز یک میلیون نفر بر اثر فقر می‌میرند که ۸۵ درصد از این افراد کودکان زیر ۵ سال هستند.

 

خاندوزی گفت : در کشور ما اما وجود دیگری از فقر وجود دارد، طبق آمار رسمی ۱۵ درصد خانوارهای کشور زیر خط فقر هستند که پژوهش‌های برخی از اساتید نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از خانوارهای کشور زیر خط فقر هستند. آخرین سرشماری کشور در سال ۹۰ انجام شد، مرکز آمار کشور اعلام کرد ۷۵ هزار خانوار در کشور در زاغه، کپر و چادر زندگی می‌کنند. خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمان بیشترین جمعیت کپر نشینی را دارند.

 

عضو هیأت‌علمی دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد : اعداد و ارقامی که گفته شد خیلی بیشتر از این اعداد، حق مسئله عدالت است که باید به آن بپردازیم. هنوز وزارت رفاه در کشور برای اعلام جمعیت زیر خط فقر طبقه بندی اطلاعاتی قائل شده است که این موضوع بسیار عجیب است.

 

این اقتصاددان گفت : همه جا برابری به معنای عدالت نیست، یک جاهایی عدالت اقتصادی در برابر قانون قرار دارد و در جاهایی عدالت، همان برابری است. گاهی ممکن است در جاهایی برای اجرای عدالت، نابرابری اعمال کنیم. در حال حاضر عین بی عدالتی است که به بعضی از اقشار ثروتمند جامعه یارانه ۴۵ هزار تومانی داده شود.

 

وی افزود : در پژوهشی که اخیراً انجام داده‌ام مشخص شده که در دهه ۸۰ شاخص عدالت که ترکیبی از امنیت جانی مردم، حداقل سلامت، آموزش تا متوسطه و مسکن حداقل است، در ابتدای دهه شش دهم ( ۰٫۶ ) بوده که انتهای دهه به هفت دهم (۰٫۷ ) رسیده است. به عبارت دیگر عدالت اجتماعی در حداقل‌های خودش در دهه ۸۰ بهبود پیدا کرده است.

 

این استاد دانشگاه گفت : اما در حوزه عدالت اقتصادی در اوایل ده ۸۰ از ۰٫۵۲ به ۰٫۴۸ کاهش پیدا کرده است. این نشان می‌دهد که در دهه ۸۰ عدالت اقتصادی کاهش پیدا کرده است. در این دهه مالکیت‌ها و قرار دادها متزلزل شده است.

 

منبع: تابناک

 

 

۹ آذر : نیمی از پرندگان مهاجر به خانه باز نمی‌گردند/ هرسال حدود ۱ میلیون پرنده مهاجر در فریدونکنار کشته میشوند

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، با شروع فصل سرما و مهاجرت پرندگان، هرساله فصل جدیدی از یک عادت قدیمی و چندین ساله یعنی صید پرندگان نیز آغاز می‌شود.

 

هنوز پای پردگان به کشور باز نشده که بازار‌های پرنده فروشی رونق می‌گیرد و در این میان نام منطقه فریدونکنار بیش از دیگر مناطق بر سر زبان‌ها می‌افتد.

 

آمار‌ها از صید و کشتار بی‌رحمانه پرندگاه خبر می‌دهد تا آنجا که حتی گفته می‌شود؛ هر ساله نیمی از ۲ میلیون پرنده مهاجر اعم از انواع مرغابی، غاز وحشی، قو و… که سالانه به این مناطق در فصل سرما پناه می‌آورند، دوباره به خانه باز نمی‌گردند.

 

فریدونکنار به سیاهچاله پرندگان تبدیل شده است

 

مسعود مولانا دبیر شبکه سمن‌های محیط زیستی مازندران در مورد نحوه صید این پرندگان می‌گوید: «اکنون صیادان بیشتر از تور هوایی استفاده می‌کنند، زیرا هوا که مه‌آلود می‌شود، قدرت دید پرندگان نیز کم می‌شود و درون این تورهای هوایی که برخی از آن‌ها حدود ۶۰ الی ۷۰ متر ارتفاع و عرضی نزدیک به ۲۰ متر دارند؛ می‌افتند.»

 

وی با اشاره به اینکه فریدونکنار از صید سنتی کاملا عبور کرده و به سیاهچاله پرندگان تبدیل شده است، ادامه می‌دهد: ما دیگر اعتقاد نداریم که این صید‌ها به معیشت مردم منطقه وابسته است. چیزی که ما می‌دانیم؛ این است که حدود ۵۰۰ خانوار در این منطقه به صید مشغول هستند، اما این صید با معیشت آن‌ها گره نخورده است زیرا اغلب آن‌ها زمین کشاورزی دارند و یا به مشاغل دیگر مشغول هستند، شاید تعداد کمی از آن‌ها واقعا نیاز مادی به صید داشته باشند.»

 

درآمد میلیونی صید پرندگان

 

او می‌افزاید: «علاوه بر این‌ها اندازه صید‌ها نیز از نیاز معیشتی گذشته است، وقتی صیادان چند شب در هفته و به ازای هر شب حدود ۱۰۰ مرغابی صید می‌کنند که حداقل هرکدام ۵۰ هزار تومان قیمت دارد، دیگر بحث تامین معیشت مطرح نیست، بلکه بحث آز و طمع و بی‌کفایتی و بی‌توجهی و بی‌نظارتی مسئولان است.»

 

ما  به عنوان سمن‌های محلی هر همکاری را حاضریم انجام دهیم، اما نیاز به قدرت پشتیبانی و اراده دولتی وجود دارد که متاسفانه آن را نمی‌بینیم و این‌ها همه در شرایطی است که شاهدیم گاهی در طول ۲ شب ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ پرنده در این منطقه صید می‌شود و کشتار واقعا بی‌رحمانه‌ای در جریان است.»

 

۹ آذر : مرگ ۱۷۱ ایرانی بر اثر مسمومیت با گاز در ۷ ماه نخست سال

 

به گزارش ایلنا، سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: در هفت ماهه سال جاری ۱۷۱ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۱۸۶ نفر بود، ۸.  ۱ درصد کاهش یافته است. همچنین در هفت ماهه امسال از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن ۱۲۵ نفر مرد و ۶۶ نفر زدن بودند.

 

در این مدت استان‌های تهران با ۴۱، خراسان رضوی با ۱۸، فارس با ۱۲ و آذربایجان شرقی با ۱۱ فوتی بیشترین تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن را داشته اند، این در حالی است که آمار تلفات گازگرفتگی در دیگر استان‌ها کمتر از ۱۰ نفر و در تعداد قابل توجهی از آن‌ها صفر بوده است.

 

کاهش ۴۴ درصدی تلفات در مهر ماه

 

در مهر ماه امسال نیز آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن با کاهش ۴۴.۴ درصدی مواجه بوده است این آمار از ۲۷ فوتی در مهر ماه سال گذشته به ۱۵ فوتی در مهر امسال رسیده است.

 

عمده تلفات مسمومیت با گاز در نیمه دوم سال اتفاق می افتد

 

بر اساس آمارهای موجود تعداد تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در فصل زمستان به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی بیشتر از دیگر ایام سال است به نحوی که در سال گذشته از ۶۲۶ کشته مسمومیت با گاز منوکسید کربن در کشور تنها ۱۵۹ نفر در نیمه اول سال جان باخته‌اند و باقی این افراد (۴۶۷ نفر) در شش ماهه دوم سال جان خود را از دست داده‌اند.

 

۹آذر : نزدیک به یک میلیون بیکار با مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا

 

 اخیرا مرکز آمار گزارش بیکاری سال ۹۳ را منتشر کرده است. با توجه به آنکه مسوولان کشور بارها در مورد افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار هشدار داده و گفته‌اند و بیکاری به قشر با سواد جامعه رسیده، این سوال پیش می‌آید که تعداد بیکاران کدام گروه تحصیلی بیشتر است؟

 

بر اساس گزارش مرکز آمار مجموع بیکاران شش مقطع دیپلم و پیش‌دانشگاهی، فوق دیپلم، لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترای حرفه‌ای، دکترای تخصصی و سواد آموزی یک میلیون و ۴۱۳ هزار نفر است. از این مجموع ۴۵ درصد بیکاران این شش گروه مورد بررسی دارای مدرک تحصیلی ایسانس هستند. بعد از این گروه، افراد دارای تحصیلات دیپلم و پیش‌دانشگاهی با ۳۴٫۵ درصد بیشترین تعداد بیکاران را دارند. ۸٫۲ درصد از این بیکاران دارای فوق لیسانس و دکترای حرفه‌ای هستند و ۰٫۰۱ درصد آنها دارای تحصیلات دکتری تخصصی هستند.

 

به گزارش اقتصادنیوز، آمار دیگری هم در مورد وضعیت تحصیلی این افراد وجود دارد. در مجموع یک میلیون و ۵۲ هزار نفر از جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر دارای مدرک تحصیلی دیپلم و پیش‌دانشگاهی هستند که از کل این تعداد، ۴۸۸ هزار نفر آنان بیکار هستند.

 

جمعیت ۱۰ ساله و بالاتر دارای مدرک فوق‌دیپلم دو میلیون و ۳۳۲ هزار نفر است که ۱۶۰ هزار نفر آنان بیکار است. تعداد جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر دارای مدرک لیسانس شش میلیون و ۵۶۳ هزار نفر است که ۶۳۸ هزار نفر آنان بیکار هستند.

 

یک میلیون و ۳۴۳ هزار نفر دارای مدرک فوق‌لیسانس و دکترای حرفه‌ای هستند که از این میان هم ۱۱۶ هزار نفر بیکار هستند. ۱۰۹ هزار نفر هم دارای مدرک دکتری تخصصی هستند که از این تعداد ۲ هزار نفر آنان بیکار هستند و ۸۰ هزار نفر دیگر شاغل هستند.

 

چهار میلیون و ۸۱۷ هزار نفر از افراد هم بی‌سواد گزارش شده‌اند که ۷۶۷ هزار نفرشان شاغل، ۴۰ هزار نفرشان بیکار و چهار میلیون نفرشان جزو جمعیت غیرفعال محسوب می‌شوند.

 

۲ آدر : سونامی خانه‌نشینی۴۰میلیونی ایرانی/ ۲۸ میلیون زن و ۱۲ میلیون مرد ایرانی بیکارند

 

یکساله ۶۷۶ هزارنفر به لشکر غیرفعالان اقتصادی کشور افزوده شد و حالا ۴۰.۱ میلیون نفر از جمعیتی که در سن کار قرار دارند خانهنشین شده‌اند؛با این وجود ۴.۷ میلیون نفر با اینکه کار نمی‌کنند اما درآمد دارند.

 

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران درباره وضعیت غیرفعالی میلیونی جمعیت کشور نشان می دهد که در فاصله سال ۹۲ تا ۹۳ بر تعداد غیرفعالان اقتصادی کشور (افرادی که در سن کار قرار دارند اما کار نمی کنند)، ۶۷۶ هزار و ۸۸۸ نفر افزوده شده است. به عبارتی، روند غیرفعالی در میان خانوارهای ایرانی نه تنها در سال گذشته متوقف  نشده و یا کاهش نیافته، بلکه بر تعداد افراد خانه نشین نیز افزوده شده است.

 

دقیقا مشخص نیست چرا میلیون ها نفر از جمعیت در سن کار ایران (بین ۱۰ تا ۶۵ سال طبق استانداردهای آماری) تصمیم گرفته اند به جای تلاش برای انجام فعالیت اقتصادی و کسب و کار در کنج خانه بنشینند. این مسئله وقتی اهمیت بیشتری می یابد که بدانیم ۱۱ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۲۱ نفر از این لشکر بیکاران مرد هستند.

 

همچنین از کل جمعیت غیرفعالان کشور که ۴۰ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۲۲۲ نفر هستند، ۲۸ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۱۹۸ نفر زن هستند. شاید بتوان بخشی از غیرفعالی زنان را پذیرفت، اما اینکه بیش از ۲۸ میلیون زن ایرانی با وجود اینکه صدها هزار نفر از آنان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، خانه نشین می شوند جای تامل و سوال دارد.

 

فقط ۲۱ میلیون نفر کار می‌کنند

 

به بیان ساده تر باید گفت از مجموع ۶۴ میلیون و ۱۶ هزار و ۶۹۰ نفر جمعیت در سن کار ایران در سال ۹۳، تنها ۲۱ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۳۰۳ نفر شاغل و ۲ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۱۶۵ نفر نیز در جستجوی کار هستند و مابقی جمعیت همانگونه که عنوان شد بالغ بر ۴۰ میلیون و ۱۰۰ هزارنفر بدون انجام هرگونه فعالیت اقتصادی در منازل به سر می برند و هیچ نقشی در جریان اقتصادی کشور ندارند.

 

اینکه آیا واقعا ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور باید خانه نشینی کنند و از طریق اشتغال ۲۱ میلیون نفر دیگر روزگار بگذرانند، سوالی است که باید کارشناسان درباره آن سخن بگویند. با این وجود، برخی مقامات دولتی می گویند وضعیت فعالیت اقتصادی در بازار کار ایران نامناسب بوده و باید تا سال ۱۴۰۰ دست کم تعداد شاغلان کشور به ۳۵ میلیون نفر برسد.

 

یک مسئله با اهمیت درباره غیرفعالی جمعیت کشور این است که بدانیم تعداد غیرفعالان اقتصادی کشور که باید آنها را نه بیکار و نه شاغل دانست در سال ۹۲ تعداد ۳۹ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۳۳۴ نفر بوده که با افزایش ۶۷۶ هزار و ۸۸۸ نفری به ۴۰ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۲۲۲ نفر در سال ۹۳ رسیده است.

 

با این وجود، تعداد شاغلان و جویندگان کار کشور در فاصله سال های ۹۲ و ۹۳ تغییر چندانی نداشته و از ۲۳ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۵۱ نفر به ۲۳ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۴۶۸ نفر کاهش یافته است. مرکز آمار ایران می گوید ۱۱ دلیل مهم را می توان برشمرد که در غیرفعال شدن ۴۰ میلیون و ۱۰۰ هزارنفر تاثیرگذار است.

 

یکی از این دلایل این است که شاید بخشی از غیرفعالان بخواهند منتظر شروع برای کار جدید و آغاز به کار در آینده باشند و از اینرو در حال حاضر جزو جمعیت غیرفعال باشند. همچنین شاید برخی در انتظار بازگشت به شغل قبلی خود باشند و یا در انتظار پاسخ کارفرما یا در انتظار اعلام نتایج آزمون استخدامی باشند.

 

بیماری، ناتوانی جسمی موقت، بارداری، اشتغال به تحصیل یا آموزش، مسئولیت های شخصی یا خانوادگی و بی نیاز بودن از انجام کار هم در این بخش تاثیر گذار است. تنها در مورد احساس بی نیازی از کار باید گفت آمارها نشان می دهد در سال ۹۳ تعداد ۴ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۲۶۹ نفر بدون اینکه شغلی داشته باشند و کاری انجام دهند، درآمد داشته اند!

 

بیشترین تعداد افراد دارای درآمد غیرشاغل مربوط به استان های آذربایجان شرقی با ۲۰۹ هزار و ۴۲۷ نفر، اصفهان با ۳۱۷ هزار و ۷۶۰ نفر، البرز ۲۱۰ هزار و ۶۹۵ نفر، تهران ۹۶۸ هزار و ۴۲۰ نفر، خراسان رضوی ۳۹۸ هزار و ۲۹۹ نفر، خوزستان ۲۳۹ هزار و ۵۶۲ نفر، فارس با ۲۸۹ هزار و ۷۷۴ نفر و کرمان با ۲۵۲ هزار و ۶۹۸ نفر است.

 

در شهرها دلسرد شدن از یافتن کار در حال حاضر برای ۵۲۲ هزار نفر پیش آمده و یک میلیون و ۹۱۶ هزار نفر از ۴۰ میلیون غیرفعال هم به دلیل بیماری، ناتوانی جسمی و بارداری نمی توانند فعالیت اقتصادی انجام دهند. از سویی ۲۰ میلیون و ۱۶۴ هزار نفر نیز به دلیل مسئولیت های شخصی و یا خانوادگی کار نمی کنند و ۳ میلیون و ۷۸ هزارنفر هم عنوان کرده اند نیازی به کار ندارند. ۲ میلیون و ۴۵ هزار شهرنشین دلیل غیرفعالی خود را عنوان نکرده اند.

 

همچنین در بخش روستایی کشور نیز مهم ترین دلایل غیرفعالی جمعیت به بیماری، ناتوانی جسمی موقت و بارداری برای ۶۵۹ هزارنفر با می گردد. ۲ میلیون و ۹۰۳ هزارنفر از جمعیت روستاها اشتغال به تحصیل یا آموزش دارند و ۵ میلیون و ۵۶۹ هزارنفر نیز مسئولیت های شخصی یا خانوادگی دارند. ۳۶۸ هزار روستایی هم می گویند از انجام دادن کار بی نیاز هستند و ۶۰۳ هزارنفر نیز دلیل خود را اعلام نکردند.

 

۲ آذر : تفاوت درآمد  ۳۰۰ برابری پزشکان و پرستاران/ سفید پوشانی که از تبعیض رهایی ندارند

 

سرویس اجتماعی فردا؛ صفیه رضایی: پس از اجرای طرح نظام سلامت گلایه ها در مورد کمبود پرستار بیشتر شده است؛ چرا که با مراجعه بیشتر مردم به بیمارستان های دولتی باید پرسنل و نیروی کافی برای پاسخگویی به بیماران وجود داشته باشد. این مشکل در تهران جدی تر است. آن طور که امین صابری‌نیا، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور اواخر ماه گذشته اعلام کرد ، ۲۶۸ نیروی پرستار در اورژانس‌های تهران نیاز است. پیش از این نیز علی جعفریان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفته بود که میزان آمار پرستار به ازای هر تخت بیمار زیر یک است و این یعنی هیچ پرستار دیگری برای رسیدگی به بیماران نداریم.

 

با وجود کمبود کادر پرستاری فشار کاری مضاعفی بر پرستاران وارد می آید. این امر می تواند در نحوه درمان و رسیدگی به بیماران هم خود را نشان دهد. به این خاطر افزایش جذب پرستاران در بیمارستان ها و اورژانس ها بیشتر بر سر زبان ها است. این موضوع در حالی است که خبر می‌رسد که هر سال تعدادی از پرستاران برای کار به خارج از کشور می‌روند. در حال حاضر بیشتر پرستاران ایرانی به آمریکا، کانادا و استرالیا رفته و در آنجا حقوقی به مراتب بالاتر از ایران دریافت می‌کنند. بر اساس آماری که در سال ۸۹ ارائه شد، کمترین حقوق پرستاران با کمترین میزان تحصیلات در آمریکا، ۵۲ تا ۵۵ هزار دلار در سال است و بالاترین آن ۱۸۶ هزار دلار در سال است. همچنین بنا به اعتقاد برخی از پزشکان، در ایران کارانهٔ پزشکان در اجرا همیشه بالاتر از پرستاران بوده است و طبیعی است با افزایش تعداد بیماران، کارانهٔ آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند؛ در واقع این رقم به ۱۰۰ تا ۳۰۰ برابری اختلاف حقوق پرستاران با پزشکان می رسد! ولی چون کارانه پرستاران مقداری حداقلی است، افزایش بیماران نیز تغییر چندانی در حقوق آنها ایجاد نمی‌کند. عده ای در این میان از نگاه های پزشک سالارانه وزارت بهداشت گلایه می کنند و معتقدند با وجود کمبود پرستار باید شرایط استخدامی و حقوق و کارانه پرستاران مناسب تر شود.

 

عبدالرحمن رستمیان، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم معتقد است: کمبود پرستار در حال حاضر به برنامه ریزی های گذشته برمی گردد. در کشورهای دیگر نسبت پرستار به پزشک ۳ به یک یا ۵ به یک است در حالی که در کشور ما این نسبت تقریبا برابر است. با این حال به نظر نمی رسد تا ۵ سال آینده مشکل کمبود پرستار رفع شود. با این حال دانشگاه ها باید تعداد جذب دانشجوی پرستاری را بالا ببرند و به کارگیری و جذب نیرو هم بالاتر رود.

 

سید حسن هاشمی ، وزیر بهداشت ، در پاسخ به این سوال که وزارت بهداشت چه برنامه ای برای جبران کمبود پرستار در اورژانس های تهران دارد به فردا گفت: ما خواستیم از منابع طرح تحول سلامت برای بکارگیری بیش از ۵۰۰ نفر از پرستاران در تهران اقدام کنیم. چندین بار اعلام کردند. یک تعدادی بالغ بر ۱۵۰ نفر آمدند. امیدواریم که امکان جذب آنها تا آن عدد مورد نظر فراهم باشد.

 

محمد میرزابیگی، رییس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به مقایسه استاندارد پرستاران در ایران و کشورهای دیگر به فردا گفت: خدمات پرستاری و اشتغال پرستاران فاصله زیادی با استانداردهای روز دنیا دارد. البته استانداردهای دنیا کف است و سقف نیست. به عنوان کشوری چون ژاپن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار پرستار دارد. یعنی به ازای هر ۱۰۰۰ نفرجمعیت، ۱۰ پرستار دارند. در ایران براساس میانگین کشورهای منطقه می خواهیم خدمات پرستاری را به سطح استاندارد جهانی برسانیم. وضعیت پرستاری در کشورما فقط از کشورهای افغانستان و پاکستان و چند کشور دیگر در منطقه بهتر است.

 

میرزابیگی گفت: اگر ما به ازای هر تخت به دو پرستار برسیم و یا به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت به ۳ پرستار برسیم این روند ایده آل ما است و ان شاء الله به بهترین شکل خدمات ارائه شود. (البته این در مورد گروه پرستاری است).

 

وی افزود: در حال حاضر به ازای هر تخت ۸ دهم تا ۹ دهم در بهترین وضعیت است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©