Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ برابر با  ۰۳ ژانويه ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵  برابر با ۰۳ ژانويه ۲۰۱۷
ایران در آئینه آمار(۲۲۶)

 

ایران در آئینه آمار(۲۲۶)

دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ برابر با ۲ ژانويه ۲۰۱۷

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

گزارش بانک جهانی از کاهش ۶۴ درصدی بدهی خارجی ایران نسبت به پیش از تحریم

 

۱۱ میلیون نفر در مناطق حاشیه‌ای و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند

 

۷۲۵ تهرانی در تصادفات ۷ ماه امسال کشته شدند

 

رئیس سازمان غذا و دارو : فقر غذایی۴میلیون ایرانی

 

جزئیات تجارت ۱۰ ساله ایران و ترکیه/ واردات همواره بالاتر از صادرات

 

نرخ بیکاری بهار، ۱۲.۲ درصد/یک چهارم جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله بیکارند

 

چهار میلیون” کارگر پنهان” در ایران

 

۱۳  ميليون فقير در ايران

 

مرگ غیر طبیعی’ روزانه ۱۵ نفر درتهران/۲۸۰۰ مرگ غیرطبیعی تنها در نیمه سال اول ۹۵ و فقط در تهران

 

رئیس بانک مرکزی: رشد اقتصادی ایران در شش ماه نخست به ۷.۴ رسید

 

سازمان بهزیستی: رشد حاشیه‌نشینی، فقر، بیکاری و زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی

 

افزایش بیکاری دقیقه‌ای شد/اضافه شدن ساعتی ۳۰۰ بیکار ناامید کننده نیست؟

 

سازمان بهزیستی: بیکاری در زنان کم توان دو برابر مردان است

 

آمار بالای کودکان رها شده در مشهد؛ بحران‌هایی که علم‌الهدی نگران آن نیست

 

۴۳ هزارو ۱۹ مورد همسر آزاری با صدمات جسمی در شش ماهه سالجاری

 

 

 

۱۳ دی : گزارش بانک جهانی از کاهش ۶۴ درصدی بدهی خارجی ایران نسبت به پیش از تحریم

 

تهران- ایرنا- بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود، بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۱۵ را ۶ میلیارد و ۳۲۲ میلیون دلار اعلام کرد که نسبت به سال پیش از اعمال تحریم ها علیه کشورمان (۲۰۱۱) نزدیک به ۶۴ درصد کاهش نشان می دهد.

 

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، براساس گزارش «آمار جهانی بدهی ۲۰۱۷» بانک جهانی، بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۱۱ معادل ۱۷ میلیارد و ۳۴۴ میلیون دلار بود که چهار میلیارد و ۸۱۴ میلیون دلار آن بدهی بلندمدت، ۱۰ میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار آن بدهی کوتاه مدت و ۲ میلیارد و ۲۰۹ میلیون دلار آن بدهی به سازمان های مالی بین المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول بوده است.

 

براساس این گزارش، در سال ۲۰۱۵ میزان بدهی بلندمدت خارجی کشورمان ۲ میلیارد و ۳۲۶ میلیون دلار، بدهی کوتاه مدت خارجی آن ۲ میلیارد و ۱۹ میلیون دلار و بدهی به سازمان های مالی بین المللی یک میلیارد و ۹۷۶ میلیون دلار بوده است.

 

براساس این گزارش، نسبت بدهی خارجی به صادرات کشورمان نیز از ۱۴ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۶ درصد در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است.

 

این گزارش نسبت بدهی خارجی به درآمد ناخالص ملی کشورمان در سال ۲۰۱۵ را ذکر نکرده اما مقدار آن در سال ۲۰۱۱ را معادل ۲٫۹ درصد اعلام کرده است.

 

بر اساس این گزارش، بدهی خارجی ترکیه در سال ۲۰۱۵ معادل ۳۹۷ میلیارد و ۹۲۳ میلیون دلار و نسبت بدهی خارجی به صادرات آن برابر با ۱۹۵٫۹ درصد است.

 

به گزارش ایرنا، ایران در زمره کشورهایی است که کمترین میزان بدهی خارجی را در جهان دارد.

 

بدهی خارجی به کل بدهی های یک کشور به وام دهندگان خارجی گفته می شود و می تواند شامل وام های دریافتی از بانک های خصوصی خارجی، دولت های دیگر و موسسه های مالی بین المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی خارجی باشد.

 

۲ دی : ۱۱ میلیون نفر در مناطق حاشیه‌ای و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سکونت‌گاه‌های غیررسمی در ۹۱ شهر کشور شناسایی شده است خاطر نشان کرد: در این سکونت‌گاهها که دارای ۵۳ هزار هکتار مساحت است ۱۱ میلیون نفر زندگی می‌کنند.

 

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهرها با بیان اینکه این سکونت‌گاه ها دارای مشکلات عدیده‌ای هستند افزود: حل مشکلات این سکونت‌‌گاه ها جزو ۵ اولویت توجه به مسائل اجتماعی است که به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است.

 

وی با بیان اینکه تعیین برنامه‌های دستگاه‌های ذیربط از دیگر پروژه‌ها است گفت:  امسال ۱۳۷ پروژه در محدوده سکونت‌گاه‌های غیر رسمی اجرا و تکمیل شده است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت درمانگاه، مدرسه، ارائه خدمات زیر بنایی و زیرسازی بافت‌های غیرر سمی  در اولویت است افزود: ۱۴۷ طرح دیگر در این عرصه‌ها در حال اجرا است که روند اجرایی آن مطلوب است.

 

ایزدی افزود: طرح‌های زیرساختی در ۵۶ محله بافت‌ها و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی شهرهای کشور اجرا شده است.

 

۱۲ دی : ۷۲۵ تهرانی در تصادفات ۷ ماه امسال کشته شدند

 

سلامت نیوز:معاون پزشکی قانونی استان تهران گفت: ۷۲۵ نفر در تصادفات ۷ ماه امسال کشته شدند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴٫۹ درصد کاهش داشته است.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،شهرام موسوی در ارتباط با آمار کشته‌های تصادفات در هفت ماه گذشته در پایتخت اظهارداشت: ۷۲۵ نفر درهفت ماه اول سال ۹۵ فوت کرده اند که نسبت به مشابه سال ۹۴که ۷۶۲نفر بوده این آمار ۴٫۹ درصد کاهش داشته است.

 

وی افزود: از این تعداد ۵۳۰نفر درون شهری و ۱۸۵ نفر برون شهری بوده است همچنین ۸ مورد در جاده های روستایی و ۲ مورد نامعلوم بوده است.

 

معاون بالینی وتشریح پزشکی قانونی استان تهران خاطرنشان کرد: ۲۵ هزار و ۹۸ مصدوم تصادفات نیز گزارش شد که ۱۸ هزار و ۶۹۹مورد مرد و۶ هزار و ۳۹۹مورد زن بودند همچنین مصدومین حوادث رانندگی در هفت ماهه سالجاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل ،۱۲٫۱درصد افزایش داشته است.

 

۱۰دی : رئیس سازمان غذا و دارو : فقر غذایی۴میلیون ایرانی

 

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، بر حذف کامل چربی های ترانس از محصولات غذایی تاکید کرد و گفت: حذف روغن پالم از محصولات لبنی سبب کاهش مصرف لبنیات پرچرب شده است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر،  رسول دیناروند با بیان این مطلب که دنیا جهان از جمله کشور ما در حوزه غذا و تغذیه با سه چالش اصلی مواجه است، گفت: چالش اول فقر غذایی و سوء تغذیه است، بطوریکه بیش از ۸۰۰ میلیون نفر گرسنه در جهان وجود دارد و در ایران هم متاسفانه هنوز در حدود ۴ میلیون نفر کمتر از نیاز غذا دریافت می کنند. به خصوص در استان سیستان و بلوچستان، یکی از چالش های اساسی ما فقر غذایی و سوء تغذیه است که باید برای حل آن تلاش شود.

 

وی از تقلبات غذایی و آلاینده های شیمیایی، بیولوژیک و… به عنوان چالش دوم حوزه غذا نام برد و ادامه داد: هنوز درصد بالایی از فرآورده های غذایی که مردم دریافت می کنند از نظر بهداشت و ایمنی قابل تایید نیستند. در سال اخیر حدود ۱۰ درصد نمونه هایی که ما آزمایش کرده ایم، مردود شده اند.

 

دیناروند به چالش سوم اشاره کرد و افزود: دریافت کالری بیش از نیاز، چالش سوم است، بطوریکه در ایران بطور میانگین کالری دریافتی ۲۵ درصد بیش از نیاز است.

 

دیناروند به معضل فقر غذایی اشاره کرد و اظهارداشت: در حال حاضر برخی از افراد جامعه، مانند مناطقی از استان سیستان و بلوچستان کالری مورد نیاز بدن خود را دریافت نمی کنند و از عدم امنیت غذایی رنج می برند که این مسئله در حال پیگیری است.

 

وی، شایع ترین مشکلات تغذیه ای در کشور را دریافت ۲۵ درصد کالری اضافی و مصرف بیش از معمول غذا دانست و گفت: همین امر سبب افزایش وزن و چاقی در کشور شده است.

 

وی به موضوع پالم اشاره کرد و گفت: در سه سال اخیر سالانه در حدود ۳۰۰ هزار تن کاهش واردات روغن پالم داشته ایم.

 

رئیس سازمان غذا و دارو با عنوان این مطلب که فقط ۸۰ هزار تن از روغن پالم وارداتی برای تولید لبنیات پرچرب و ارزان قیمت استفاده می شد، افزود: طبیعی است هر چقدر قیمت محصول تولیدی ارزان تر تمام شود فروش و مصرف آن بیشتر می شود. حذف روغن پالم از محصولات لبنی سبب کاهش مصرف لبنیات پرچرب شده است.

 

۱۰ دی : جزئیات تجارت ۱۰ ساله ایران و ترکیه/ واردات همواره بالاتر از صادرات

 

طی یک دهه گذشته از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۴ همواره تراز تجاری ایران با ترکیه منفی بوده است. علاوه بر این ترکیب کالاهای صادراتی طی مدت مذکور تغییر چندانی نداشته و فرآورده‌های مس، روی و مشتقات نفت در صدر فهرست کالاهای صادراتی ایران به ترکیه قرار دارند.

 

به گزارش ایسنا، بررسی‌های انجام شده طی یک دهه گذشته در بازده زمانی ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ نشان می‌دهد همواره تراز تجاری ایران با ترکیه منفی بوده است و از سال ۱۳۹۱ (سالی که فاصله میان ارزش واردات و صادرات به بالاترین حد خود در ۱۰ سال گذشته رسید) تراز تجاری حرکت به سمت صفر را آغاز کرده است.

 

ترکیب سبد کالاهای صادراتی نیز طبق مشاهدات تغییر چندانی نداشته و فرآورده‌های مس و روی و مشتقات نفت در صدر فهرست کالاهای صادراتی ایران به ترکیه قرار دارد. به جز سال ۱۳۸۹ نیز در تمامی سال‌ها متوسط قیمت واردات بیشتر از متوسط قیمت صادرات بوده اما در مجموع صرف‌نظر از سال‌های ابتدایی فاصله دو کشور در این شاخص قابل توجه نیست.

 

به ترتیب در سال ۱۳۸۴ ارزش صادرات از ایران به ترکیه ۲۰۵ میلیون دلار،  در سال ۱۳۸۵ معادل ۳۲۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۵۶۳ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۵۳۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۵۸۹ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۱۰۵۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۱۴۳۳ میلیون دلار، در سال۱۳۹۱ معادل ۱۴۷۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۱۶۴۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۹۳۰ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۳۱۵ میلیون دلار بوده است.

 

این در حالی است که ارزش واردات از ترکیه به ایران در سال ۱۳۸۴ معادل ۸۶۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۸۸۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۱۲۴۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۱۵۰۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۲۰۰۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۲۶۴۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۳۰۷۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۳۷۷۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۳۶۲۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۳۷۷۹ میلیون دلار و در سال گذشته معادل ۲۹۹۵ میلیون دلار بوده است.

 

همچنین بررسی‌ها حاکی از این است که در سال ۱۳۸۵ نسبت به سال قبلش وضعیت تجاری ایران و ترکیه با رشد ۵۹ درصدی همراه بوده است. پس از آن به ترتیب وضعیت تجاری ایران و ترکیه در سال‌های ۱۳۸۶ با رشد ۷۳ درصدی، در سال ۱۳۸۷ با رشد منفی شش درصدی، در سال ۱۳۸۸ با رشد ۱۱ درصدی، در سال ۱۳۸۹ با رشد ۷۹ درصدی، در سال ۱۳۹۰ با رشد ۳۶ درصدی، در سال ۱۳۹۱ با رشد سه درصدی، در سال ۱۳۹۲ با رشد ۱۱ درصدی، در سال ۱۳۹۳ با رشد ۱۸ درصدی و در سال گذشته با رشد منفی ۳۲ درصدی همراه بوده است.

 

۹ دی : نرخ بیکاری بهار، ۱۲.۲ درصد/یک چهارم جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله بیکارند

 

جدیدترین نماگرهای اقتصادی، حکایت از نرخ بیکاری ۱۲.۲ درصدی در فصل بهار دارد که در این میان، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله ۲۴.۹ درصد و جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله ۲۷.۸ درصد بوده است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، جدیدترین گزارش‌های بانک مرکزی حکایت از آن دارد که جمعیت کشور در فصل بهار، ۷۹.۷ میلیون نفر بوده که از این تعداد ۵۸.۲ میلیون نفر شهری و ۲۱.۴ میلیون نفر روستایی هستند. در این میان نرخ رشد جمعیت ۱.۲ درصد و تراکم جمعیت، ۴۸.۳ نفر در هر کیلومتر مربع بوده است.

 

جمعیت فعال در سه ماهه اول سال جاری ۲۵.۸ میلیون نفر و نرخ بیکاری ۱۲.۲ درصد بوده است.

 

بررسی نرخ بیکاری نشانگر این است که نرخ بیکاری در جمعیت شهری ۱۳.۷ درصد، در جمعیت روستایی ۸.۳ درصد، در میان زنان ۲۰.۳ درصد و در میان مردان ۱۰.۳ درصد بوده است.

 

۹ دی: چهار میلیون” کارگر پنهان” در ایران

 

غلامرضا عباسی رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران می‌گوید: بیش از چهار میلیون کارگر در کشور به شکل پنهانی فعالیت میکنند که تحت پوشش قانون کار نیستند و از هیچگونه حمایت بیمه‌ای و حقوق و دستمزد قانونی برخوردار نیستند.

 

با وجود آنکه ۱۳ میلیون کارگر ایرانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند. ولی چهار میلیون کارگر به شکل پنهانی و زیرزمینی فعالیت می‌کنند که حداقل دستمزد در مورد آنها رعایت نمی‌شود.

 

در حال حاضر ۹۰ درصد کارگران در کشور به شکل قراردادی مشغول کارند و کمتر از ۱۰ درصد قرارداد دائم دارند که این امر بیانگر دغدغه نیروهای کار نسبت به نبود امنیت شغلی است.ایسنا

 

۲ دی : ۱۳  ميليون فقير در ايران

 

روزنامه اعتماد :  اميرعباس آذرم‌وند : آمارها مي‌گويد دست‌كم ٨/١٧درصد از خانوارهاي كشور زير خط فقر مطلق هستند. اين خانواده‌ها كه جمعيت‌شان ١٣ ميليون و ٣٤٧ هزار نفر است، ماهانه كمتر از يك ميليون و ١٠٠ هزار تومان درآمد دارند.

 

در كنار اين آمار حدود ١/٥٠ درصد جمعيت هم زير خط فقر نسبي قرار دارند كه نشانه افزايش فاصله طبقاتي دارد. اگر اين آمار را بر اساس خانوار بخواهيم بررسي كنيم، به ١١ ميليون و ١١٥ هزار و ٩ خانواده تبديل مي‌شود كه زير خط فقر قرار دارند؛ يعني ٣٧ ميليون و ٥٦٨ هزار و ٧٣٠ نفر سال گذشته زير خط فقر قرار دارند. از اين تعداد، بيش از ١٣ ميليون و ٣٤٧ هزار نفر از تامين نيازهاي اوليه زندگي هم ناتوان بودند كه به گفته كارشناسان مي‌توان وضعيت زندگي آنها را زير خط فقر مطلق، يا خط بقا ارزيابي كرد. بانك مركزي با اعلام جزييات گزارش بررسي بودجه خانوار در سال ١٣٩٤، پرده از بخش‌هاي مهم شكاف درآمدي در ايران برداشت. اين دستگاه آماري در حالي كه متوسط درآمد هر خانوار ايران را در سال گذشته ٣٥ ميليون و ٢٥٨ هزار و ٦٠٠ تومان اعلام كرد، كه به معناي درآمد ماهانه دو ميليون و ٩٣٨ هزار و ٢١٦ توماني است. از سوي ديگر متوسط هزينه ماهانه هر خانوار هم دو ميليون و ٩٣٨ هزار و ٧٥٨ تومان اعلام شده است. حال آنكه بررسي آمارهاي اعلام‌شده نشان مي‌دهد ٢/٦٧ درصد از جمعيت كشور حدودا درآمدي كمتر از رقم ميانگين اعلام شده دارند. اين آمارها نشان مي‌دهد نظام توزيع درآمد كشور دچار ضعف شديدي است كه شكافي بسيار بزرگ ميان بخش‌هاي مختلف جامعه ايجاد كرده و اكثريت جامعه درآمدي كمتر از ميانگين كشور دارند. به بيان ديگر هنگامي كه اكثريت يك جامعه درآمدي كمتر از ميانگين درآمدي را دارند، نشان‌دهنده عدم توازن توزيع در آن كشور است و با توجه به اينكه ٢/٦٧درصد جمعيت كشور درآمدي كمتر از ميانگين درآمدي اعلام شده از سوي بانك مركزي را دارند، مي‌توان ادعا كرد در ايران نظام توزيع درآمد به‌شدت ناعادلانه است. بنا به گفته كارشناسان اقتصادي، نظام مالياتي نادرست يكي از مهم‌ترين عوامل پديدآورنده اين شكاف است.

 

شكاف درآمدي، تبديل به دره شد

 

 بررسي ميزان درآمد بخش‌هاي مختلف جامعه ايران حاكي از آن است كه ٨/٧ درصد خانوارهاي كشور درآمدي كمتر از حداقل دستمزد يك كارگر دارند. حداقل دستمزد براي سال جاري ٨١٢ هزار تومان اعلام شده كه به نظر مي‌رسد چندان هم از سوي كارفرمايان رعايت نمي‌شود. در برخي از محيط‌هاي كار، كارفرمايان به قانون كار چندان توجهي نمي‌كنند. در مناطق آزاد كارفرما اجباري براي رعايت قانون كار ندارد و مي‌تواند از دادن دستمزد براساس مصوبات وزارت كار سر باز بزند. براين اساس از هر هزار خانواده، ٧٨ خانواده در ماه درآمدي كمتر از حداقل دستمزد دارد كه اين خانوارها را مي‌توان بسيار فقير ارزيابي كرد.

 

براساس تعاريف علمي، خط فقر مطلق به آن بخشي از جامعه گفته مي‌شود كه درآمد آنها كفاف تامين نيازهاي ابتدايي زندگي را هم نمي‌دهد. كساني كه زير خط فقر مطلق قرار دارند، كساني هستند كه نياز مسكن، تغذيه روزانه يا آموزش و درمان خود را نمي‌توانند بپردازند و برخي مراجع خط فقر مطلق را، خط بقا مي‌نامند. در ايران سال‌ها است ارقام مربوط به درآمد خط فقر نسبي و مطلق اعلام نمي‌شود و به همين دليل بيشتر آمارها تخميني هستند. آنچه بيشتر كارشناسان و صاحبنظران بر آن صحه مي‌گذارند، اين است كه درآمد كمتر از يك ميليون و ٢٠٠ هزار تومان در ماه براي يك خانوار، به معناي زير خط فقر مطلق بودن است. براين اساس، مي‌توان ادعا كرد ٨/١٧درصد از خانوارهاي ايراني زير خط فقر مطلق قرار دارند و از تامين نيازهاي اوليه يك زندگي ناتوان هستند. اين رقم به معناي آن است كه سه ميليون و ٩٤٩ هزار خانوار يا ١٣ ميليون و ٣٤٧ هزار نفر از تامين نيازهاي روزمره خود عاجز ماندند.

 

همچنين اگر خط فقر نسبي به خانوارهايي اطلاق شود كه درآمد كمتر از دو ميليون و ٢٠٠ هزار تومان در ماه داشته باشند، آنگاه بايد ١/٥٠ درصد از خانواده‌هاي ايراني را زير خط فقر دانست. البته برخي از صاحبنظران خط فقر را در شهرهاي بزرگ سه ميليون تومان مي‌دانند ولي اگر ارقامي كه مسوولان خانه كارگر اعلام مي‌كنند را به عنوان پارامتر در نظر بگيريم به رقمي ميان دو ميليون تا دو ميليون و ٥٠٠ هزار تومان در ماه مي‌رسيم. حال بررسي آمارها نشان مي‌دهد ١/٥٠ درصد يا در واقع اكثريت جمعيت ايران زير خط فقر قرار دارند. بانك مركزي در گزارش خود، ميانگين درآمد سالانه خانواده‌هاي ايراني در سال گذشته را ٣٥ ميليون و ٢٥٨ هزار و ٦٠٠ تومان اعلام كرد. در جداول منتشر شده از سوي اين نهاد، حدود ٢/٦٧درصد جمعيت كشور درآمدي كمتر از اين ميزان دارند. البته بانك مركزي به شكلي جداول خود را منتشر كرده (و در جدول اين گزارش هم قابل مشاهده است) كه نمي‌توان به رقم دقيق رسيد اما با دقت چند درصدي به رقمي حدود ٢/٦٧ درصد مي‌رسيم. مساله اينجا است كه چطور اكثريت چشمگير جامعه درآمدي كمتر از ميانگين اعلام شده دارند؟ اين اتفاق زماني رخ مي‌دهد كه اقليت درآمدي بسيار بالا داشته باشند كه بتواند ميانگين درآمدي جامعه را بيش از ١٧درصد بالاتر از ميانگين جمعيت درآمدي نشان دهد. توزيع نابرابر ثروت‌ها و افزايش شكاف طبقاتي در جامعه كه پيش‌تر در گزارش‌هاي مختلف نهادهاي كشور آمده، به ويژه در سال‌هاي پس از هدفمندي يارانه‌ها، به افزايش اين شكاف نابرابر و نظام توزيعي ناعادلانه دامن زده است. علاوه بر اين سياست‌هايي چون تعديل ساختاري و كاهش حمايت‌هاي دولت از بخش‌هاي ناتوان جامعه هم مزيد بر علت شده تا اين شكاف امروز چون دره‌اي عميق خودنمايي كند.

 

۱ دی : مرگ غیر طبیعی’ روزانه ۱۵ نفر درتهران

۲۸۰۰ مرگ غیرطبیعی تنها در نیمه سال اول ۹۵ و فقط در تهران

 

 بی بی سی

 

مسعود قادی پاشا، مدیرکل پزشکی قانون استان تهران گفته بر اساس آمار نیمه اول سال ۹۵، نزدیک به دو هزار و ۸۰۰ نفر جان خود را بر دلیل «مرگ های غیر طبیعی» از دست داده اند.

 

دکتر قادی پاشا مرگ‌های غیر طبیعی را مرگ‌‌هایی توصیف کرده که بر اثر تصادف‌، سوءمصرف مواد مخدر، سقوط از بلندی، سوختگی، مصرف مواد روانگردان، مسمومیت دارویی، سلاح سرد و مصرف الکل اتفاق می افتند.

 

بر اساس آمار پزشکی قانونی تهران یشترین عامل مرگ غیرطبیعی شهروندان تهران در نیمه اول سال جاری مربوط به تصادفات رانندگی  بوده است.

 

رئیس سازمان پزشکی قانونی تهران درباره آمار مرگ و میر غیرطبیعی گفته است:” ۷۵۶ نفر در تصادف وپس از آن در رده دوم، سوء مصرف موادمخدر با ۲۰۸ مورد فوتی در رتبه بعدی قرار دارد.”

 

۲۸ آذر : رئیس بانک مرکزی: رشد اقتصادی ایران در شش ماه نخست به ۷.۴ رسید

 

درحالی که رشد اقتصادی ایران در سال گذشته یک درصد بوده است، رئیس کل بانک مرکزی خبر داد که رشد اقتصادی در شش ماهه نخست سال به هفت و چهار دهم درصد رسیده است.

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ولی‌الله سیف، روز یکشنبه، ۲۸ آذر، گفت که در پی افزایش ارزش افزوده بخش نفت، در شش ماهه اول امسال تولید ناخالص داخلی پنج و چهار دهم درصد رشد داشته است.

 

احمد علوی، استاد اقتصاد در سوئد، معتقد است ابهام در مورد آمار نرخ رشد اقتصادی ایران وجود دارد.

 

وی در این مورد به رادیو فردا می گوید «میانگین رشد اقتصادی ایران در ۳۰ سال گذشته و در سال گذشته هم از ۳ درصد فراتر نرفت و حمید پورمحمدی معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور، در نشست شورای برنامه ریزی استان چهارمحال و بختیاری در شهركرد، میانگین رشد اقتصادی كشور در ۱۰ سال گذشته را ۲.۴ درصد اعلام كرد. بنابراین توان رشد اقتصادی ایران محدود است و نمی تواند به سرعت و شدت به ۷ درصد یا بالاتر برسد. نیل به رشدی چنین و آنهم پایدار مستلزم زمان طولانی تر و فراهم بودن امکانات اقتصادی و شرایط سیاسی خاص خود است

 

به گفته آقای سیف، دولت حسن روحانی درحالی کار خود را آغاز کرد که رشد اقتصادی به منفی شش و هشت دهم درصد رسیده بو؛ تورم بیش از ۴۰ درصد بود و ارزش پول ملی به کمتر از یک‌سوم خود کاهش یافته بود.

 

نرخ رشد اقتصادی که درسال ۹۱ منفی شش و هشت دهم درصد بود، پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال ۹۲ به منفی ۱ و ۹ دهم درصد و در سال ۹۳ به سه درصد افزایش یافته بود.

 

با این حال این رقم در سال ۹۴ به حدود یک درصد کاهش پیدا کرده بود.

 

۲۸ آذر : سازمان بهزیستی: رشد حاشیه‌نشینی، فقر، بیکاری و زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور رشد غیر منطقی پدیده‌ حاشیه‌نشینی، فقر و بیکاری را مهمترین تهدیدات حوزه‌ اجتماعی کشور دانست و گفت: در برنامه‌ای که از سوی ستاد بازآفرینی سکونتگاه‌های غیر رسمی به اجرا درآمده، نقشی به بهزیستی نداده‌اند در حالیکه در سیاست‌های کلی حوزه اجتماعی، نظام سازمان بهزیستی جدای از وزارت رفاه مطرح شده است.

 

بندپی در ادامه ضمن ابراز نگرانی از رشد مصرف  مواد صنعتی و کاهش میانگین سن مصرف اظهار کرد: در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال نسبت مرد به زن ۶ به یک، در ۲۵ تا ۴۰ سال  ۱۶ به یک  و ۴۰ تا ۷۰ سال از هر ۱۷ نفر مرد یک زن به سمت مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می کند.

 

وی با تاکید  بر اینکه بسیاری از جرائم  خرد و زندانی ها ناشی از اعتیاد است، افزود: در حال حاضر دو میلیون و ۶۵۰ زن سرپرست خانوار  در سطح کشور زندگی می‌کنند که این آمار شامل یک میلیون و ۸۰۰  هزار زن که شوهران آن ها فوت شده، ۳۵۰ هزار نفر همسر زندانی یا از کار افتاده، ۲۵۰ هزار زن جوان طلاق داده شده و ۱۵۰ هزار نفر دخترانی هستند که در سن ۳۵ تا ۴۰ سال هنوز ازدواج نکرده و به تنهایی زندگی می کنند، است.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین به آمار خودکشی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: این آمار در برخی استان ها  ۶ در ۱۰۰ هزار نفر است. هر چند  آمار ما با استاندار جهانی فاصله دارد  ولی همین نرخ خودکشی را  باید کاهش داد.

 

۲۷ آذر : افزایش بیکاری دقیقه‌ای شد/اضافه شدن ساعتی ۳۰۰ بیکار ناامید کننده نیست؟

 

در حالی که به اذعان وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی افزایش بیکاری دقیقه ای شده است، اما وی وضعیت ایجاد اشتغال را ناامید کننده نمی داند.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  علی ربیعی عصر چهارشنبه در ششمین کارگروه اشتغال استان فارس گفت: تلاش فراوان دولت در جهت ایجاد اشتغال و رفاه برای مردم بوده است. هر دقیقه ۵ نفر، هر ساعت ۳۰۰ نفر و روزانه ۲هزار و ۸۰۰نفر به بازار اشتغال اضافه می شود در حالی که سال گذشته ما ۷۰۰هزار شغل در کشور ایجاد کردیم.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح گفت: در بحث ایجاد شغل، وضعیت ناامید کننده نیست اما ورودی فراوان است بنابراین اولویت را بر حفظ اشتغال های موجود گذاشتیم که در این میان ۱۶ هزار و ۵۰۰میلیارد تسهیلات در نظر گرفته شد.

 

اگر به گفته ربیعی، هر دقیقه۵  نفر در کشور در جستجوی شغل باشند و به تعداد بیکاران افزوده شوند، بنابراین در هر ساعت ۳۰۰ نفر، هر روز ۷۲۰۰ نفر، هر هفته ۵۰۴۰۰ نفر، هر ماه ۲۱۶ هزار نفر و خلاصه اینکه هر سال ۲میلیون و ۵۹۲ هزار نفر تازه وارد به بازار کار کشور خواهیم داشت.

 

این جمعیت قابل توجه از طوفان تقاضا برای شغل، اولاً نشان دهنده ادامه روند بیکاری و تقاضا برای کار از سوی جوانان تا سن ۳۰سالگی خواهد بود، همچنین نشان می دهد که هنوز متولدین دهه ۶۰ کاملاً امکان ورود به بازار کار را نیافته اند، در حالی که بازار کار با ورود صدها هزار متولد دهه ۷۰مواجه است.

 

گزارش اخیر مرکز آمار ایران از افزایش رشد بیکاری خبر می دهد و حاکی از بدترشدن بحران بیکاری در کشور است. صندوق بین‌المللی پول نیز در گزارش اخیر خود از چشم‌انداز اقتصادی جهان اعلام کرده  که نرخ بیکاری ایران از ۸/۱۰ درصد در سال گذشته میلادی به ۳/۱۱درصد افزایش می‌یابد. این ارقام محاسبه شده از داده هایی است که ما در اختیار آنها قرار داده ایم. اما واقعیت فراتر از این رقم هاست. در استان هایی مانند کهگیلویه و بویر احمد،کرمانشاه ، سیستان و بلوچستان  و... آمار بسیار بالاتر از این اعداد است.

 

*رشدی که منجر به ایجاد اشتغال نشد

 

در حالی که علی ربیعی، وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی در توجیه عملکرد اشتغالزایی دولت یازدهم بارها به سیاست به نقد کشیدن دولت قبل پناه برده است، در بیان اظهارات خود بارها بیان کرده است: دولت یازدهم در شروع به کار خود با ریزش نیرو در دولت قبل مواجه بود، اما این دولت توانست از طریق ثبت مشاغل از ریزش 300هزار نیرو جلوگیری کند؛ هر یک درصد رشد اقتصادی ۱۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کند که با توجه به روند موجود در کشور می‌توانیم در آینده شاهد افزایش اشتغال باشیم.

 

وی می افزاید: گشوده شدن این گره نیازمند توجه به یک واقعیت مهم است و آن هم اینکه ساختار نهادی ایران و طرز نگاه مدیریت اقتصادی کشور به مسائل به طرز افراط آمیزی تحت تاثیر منافع بخش‌های غیرمولد است. مرکز آمار ایران در حالی نرخ بیکاری بهار سال‌جاری را ۲/۱۲ درصد معادل ۳ میلیون و ۱۴۵هزار و ۷۰۰ نفر اعلام کرد که بسیاری از کارشناسان اقتصادی با توجه به وضعیت رونق اقتصادی در سال گذشته، همواره نسبت به این مسئله هشدار داده بودند.

 

۲۷ آذر : سازمان بهزیستی: بیکاری در زنان کم توان دو برابر مردان است

 

سازمان بهزیستی ایران می‌گوید که بر اساس برآوردهایش میزان بیکاری زنان کم‌توان دو برابر مردان کم‌توان است. سالانه ۱۵ هزار فرصت شغلی برای کم‌توانان ایجاد می‌شود در حالی‌ که ۳۰۰ هزار نفر از آنان بیکارند.

 

براساس اخبار دریافتی ایلنا، حسین نحوی نژاد، معاون توابخشی سازمان بهزیستی کشور، اعلام کرده‌است: براساس برآوردهای سازمان بهزیستی حدود سه تا پنج درصد بیکاری هر منطقه به افراد معلول اختصاص دارد که این رقم در زنان معلول دو برابر مردان است.

 

این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که معلولانی که شغل و محل درآمد ندارند، در تامین هزینه‌های درمانی خود با مشکلات بسیار مواجه هستند.

 

۲۵ آذر : آمار بالای کودکان رها شده در مشهد؛ بحران‌هایی که علم‌الهدی نگران آن نیست

 

خبر عدم پذیرش یک نوزاد معلول رها شده در خیابان، در مراکز بهزیستی‌ شهر مشهد یک‌ بار دیگر این معضل اجتماعی را از خیابان‌ها به اخبار کشاند. خبری که البته بعد از مطرح شدن آن در شبکه‌های اجتماعی از سوی مراکز بهزیستی این شهرتکذیب شد اما آمارهایی که بر مبنای این اخبار از سوی مسوولان منتشر شده است٬ نشان از عمق فاجعه در این شهر زیارتی دارد.

 

زیتون ـ مهسا محمدی:

 

در پی اعلام این خبر مسوول دفتر کودکان بی‌سرپرست سازمان بهزیستی خراسان‌رضوی گفت که ماهانه ۶۰ کودک رها شده در مشهد تحویل بهزیستی می‌شوند و این آمار بدان معناست که سالانه بیش از ۷۰۰ کودک در گوشه و کنار این شهر رها می‌شوند.

 

مشهد و بحران کودکان رها شده

 

انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور، تعداد کودکان رها شده در کل کشور را کمتر از هزار نفر اعلام کرده بود. این در حالی است که کارشناسان و آسیب‌شناسان این حوزه از رقمی بسیار بالاتر از این خبر می‌دهند. مجید ابهری، آسیب‌شناس در گفتگو با روزنامه آفتاب یزد این تعداد را بر اساس اطلاعات موجود، روزانه بین ۱۲ تا ۱۵ نفر تخمین می‌زند که این تخمین ما را به رقمی بالای ۵ هزار کودک در سال می‌رساند. با مبنا قرار دادن هر کدام از این آمارها، ۷۰۰ کودک رها شده در مشهد حکایت از آن دارد که این شهر بسیار بیشتر از سایر شهرهای کشور درگیر این آسیب بوده و هست.

 

مهاجر‌پذیر و زیارتی بودن مشهد، هم مرز بودن خراسان رضوی با افغانستان که دسترسی به مواد مخدر را آسان می‌کند، اختلاف طبقاتی شدید در این شهر که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت سه ملیونی آن را حاشیه‌نشین کرده است و مواردی از این قبیل٬ از جمله دلایل عمده آمار بالای آسیب‌های اجتماعی در این شهر عنوان می‌شود.

 

۲۳ آذر : ۴۳ هزارو ۱۹ مورد همسر آزاری با صدمات جسمی در شش ماهه سالجاری

 

رشد ۹،۵درصدی همسر آزاری در شش ماهه سالجاری

 

سلامت نیوز:  سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه امسال۳۲۴ هزار و ۷۲۵ تن به دلیل صدمات ناشی ازنزاع به پزشکی قانونی مراجعه کردند که ۲۲۵ هزارو ۴۸۹ تن از آنها مرد و ۹۹هزار ۲۳۶ تن زن بودند .

 

عباس مینوی خاطر نشان کرد: این در حالی است که سال گذشته در همین مدت ( ۱۳۹۴)۳۳۰هزارو ۱۰۶ تن به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که شمار مراجعه کنندگان در امسال ۱،۶ درصد کاهش یافته است .

 

مدیر کل معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: در سال گذشته ۵۷۹ هزارو ۴۵۱ تن به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که ۴۰۲ هزارو ۲۳۴ تن از آنها مرد و ۱۷۷ هزارو ۲۱۷ تن نیز زن بودند .

 

وی اعلام کرد: در سال قبل از آن (۱۳۹۳) نیز ۶۰۳هزارو ۱۴ تن به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که ۴۱۸ هزارو ۵۳۸ تن از آنها مرد و ۱۸۴ هزارو ۴۷۶ تن زن بودند و این آمار مقایسه در این دو سال نشان می دهد که در سال ۱۳۹۴ شاهد کاهش ۳،۹ درصدی این مراجعه کنندگان به پزشکی قانونی بودیم

 

**رشد ۹،۵درصدی همسر آزاری در شش ماهه سالجاری

 

 مینوی گفت : در شش ماهه سالجاری ۴۳ هزارو ۱۹ تن به دلیل صدمات ناشی از نزاع در مبحث همسر آزاری به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۴ در همین مدت ۳۹ هزارو ۳۰۲ تن به مراکز پزشکی قانونی در این خصوص مراجعه کردند شاهد رشد ۹،۵ درصدی این نوع مراجعه کنندگان بودیم.

 

وی ادامه داد : در ۴۳ هزار و ۱۹ تن که به دلیل همسر آزاری در شش ماهه امسال به پزشکی قانونی مراجعه کردند ۴۱ هزارو ۲۸۴ تن زن و یک هزار و ۷۳۵ تن نیز مرد بودند .

 

مدیر کل معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۹۴ در مجموع ۷۴ هزارو ۹۰۳ تن به دلیل همسر آزاری به پزشکی قانونی مراجعه کردند که ۷۱ هزارو ۸۱۵ تن از آنها زن و ۳هزارو ۳۸۸ تن نیز مرد بودند .

 

وی ادامه داد : این در حالی است که در سال ۱۳۹۳در مجموع ۷۱ هزارو ۵۶۱ تن به دلیل همسر آزاری به پزشکی قانونی مراجعه کردند که ۶۹ هزارو ۵۷۲ تن از آنها زن و یک هزارو ۹۸۹ تن مرد بودند و در مقایسه این دو سال می توان گفت که آمار در سال ۱۳۹۴ دارای رشد ۴،۷ درصدی بوده است .

 

در شش ماهه امسال یکهزار ۱۰۶ تن به دلیل کودک آزاری به پزشکی قانونی مراجعه کردند

 

 مینوی گفت : از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه امسال یکهزار ۱۰۶ تن به دلیل کودک آزاری به پزشکی قانونی مراجعه کردند که ۶۳۵ تن از آنها پسر و ۴۷۱ تن نیز دختر بودند .

 

وی ادامه داد : این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته (۱۳۹۴) ۷۷۴ تن به دلیل کودک آزاریی به پزشکی قانونی مراجعه کردند که شاهد رشد ۴۳ درصدی دراین خصوص هستیم .

 

مدیر کل معاینات بالینی سازمان پزشکی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۳ در مجموع یک هزارو ۵۶۸ تن به دلیل کودک آزاری به پزشکی قانونی مراجعه کردند که ۸۶۸ تن از آنها پسر و۷۰۰تن نیز دختر بودند .

 

وی اضافه کرد :در سال ۱۳۹۴ نیز در مجموع یک هزارو ۵۴۶ تن به دلیل کودک آزاری به پزشکی قانونی مراجعه کردند که ۸۲۹ تن از آنها پسر و ۷۱۷ تن نیز دختر بودند که در آمار مقایسه این دو سال شاهد کاهش ۱،۴ درصدی هستیم .

 

وی در خصوص افزایش شمار کودک آزاری گفت : در شش ماهه امسال شاهد آمار کودک آزایی بودیم و شاید یکی از دلایل آن احتمال افزایش فعالیت برخی از نهادهای اجتماعی است که به دلیل افزیس فعالیت آنها و همچنین اطلاع رسانی در این خصوص شاهد ارائه و اعلام گزارش های بیشتری از موضوع کودک آزاریی هستیم .

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©