Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ برابر با  ۲۴ ژانويه ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵  برابر با ۲۴ ژانويه ۲۰۱۷
ایران در آئینه آمار(۲۲۶)

ایران در آئینه آمار(۲۲۷)

دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ برابر با ۲۳ ژانويه ۲۰۱۷

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

۶۰ درصد مردم ایران چاق هستند، ۴۹ درصد میوه کافی نمیخورند، ۲۸ درصد فشارخون دارند، ۲۰ درصد دچار چربی خون هستند

 

مشکلات پرستاران در بالین/یک پرستار برای ۱۰ تا ۲۵ بیمار

 

شهیندخت مولاوردی: کاهش ۱۰.۵ درصدی زنان دارای همسر، افزایش اعتیاد دختران از سال ۹۱

 

ازدواج ۳۷۰۰ دختر کمتر از ۱۵ سال در استان آذربایجان شرقی

 

سالانه ۱۵۰۰ نفر در حوادث ناشی از کار در ایران می‌میرند

 

خروج ۱۹۸۰ پزشک از کشور،طی دوسال اخیر

 

بحران آب: ۹۰ درصد ظرفیت های طبیعی کشور برای تامین آب مورد استفاده قرار گرفته است

 

شکاف میان مزد و معیشت به ۶۸ درصد رسید

 

۲۳۸تن به دلیل صدمات حوادث کار در استان تهران فوت کردند

 

بانک جهانی: رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۷ به بالای ۵ درصد می‌رسد

 

ثبت احوال: هر ساعت ۲۰ طلاق در کشور

 

محیط زیست: کاهش بیش از سه میلیون هکتار از اراضی جنگلی شمال کشور

 

ابتلا به ایدز رو به افزایش است

 

یک مقام دولتی: عقیم‌سازی زنان کارتن‌خواب به صلاح کشور نیست

 

۳  بهمن :  ۶۰ درصد مردم ایران چاق هستند، ۴۹ درصد میوه کافی نمیخورند، ۲۸ درصد فشارخون دارند، ۲۰ درصد دچار چربی خون هستند

 

ایران آنلاین /فرزاد فر رییس مرکز تحقیقات بیماری های غیر واگیر بیان کرد: از میان زنان کشور بیش از ۳۰ درصد آنها و ۴۷ درصد مردان از چاقی رنج می برند که به طور کلی ۶۰ درصد جمعیت ایران چاق است و جمعیت شهری ۵ درصد از روستاییان چاق تر هستند.

 

رییس مرکز تحقیقات بیماری های غیر واگیر ادامه داد: ۲۸ درصد ایرانی ها فشارخون دارند و نکته عجیب این است که روستاییان بیشتر از بیماری فشار خون رنج می برند و متاسفانه ۹ درصد ایرانی ها دیابت دارند.

 

وی عنوان کرد: متاسفانه ۲۰ درصد از ایرانی ها دچار چربی خون از درجات مختلفی هستند و ۴۹ درصد مردم کشور کمتر از حد معمول میوه مصرف می کنند و ۲۵ درصد ایرانی ها  کمتر از مورد نیاز بدن شان سبزی مصرف می کنند.

 

فرزاد فر افزود: بیش از ۸۵ درصد ایرانی ها نمک بیش از اندازه مصرف می کنند و تنها ۱۱ درصد مردم نمک را در حد اندازه و مورد نیاز بدن مصرف می کنند./باشگاه خبرنگاران

 

۳  بهمن : مشکلات پرستاران در بالین/یک پرستار برای ۱۰ تا ۲۵ بیمار

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر زینب فدایی افزود: کمبود پرستار یکی از مشکلات جدی پرستاران در مراکز درمانی محسوب می شود و با اجرای طرح تحول و سیل عظیم مراجعان به بیمارستان ها باعث بوجود آمدن و چشمگیر تر شدن کمبود پرستار شده است.

 

به گزارش نظام پرستاری،وی اظهار داشت: با ارزان تر شدن خدمات نیازهای القایی توسط بیماران و با نفع پزشکان در این نیازهای القایی سبب افزایش مراجعه بیماران و افزایش کار پرستاران شده است که به تبع آن باعث کاهش کیفیت خدمات شده است.

 

وی خاطر نشان شد: پرستاران با انبوه مراجعان و بیماران مواجه هستند، بطوریکه یک پرستار با ۱۲ یا ۲۰ و در برخی موارد تا ۲۵ بیمار در حال ارائه خدمات است در صورتی که استاندارد نسبت پرستار به بیمار در بخش عمومی ۱ به ۵ و در بخش ویژه ۱ به ۱ است.

 

 

 

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری افزود: در حال حاضر در تمامی بیمارستان ها نسبت بیمار به پرستار در بخش ویژه ۳ به ۱ و در بخش عمومی از ۱۰ بیمار آغاز می شود تا ۲۵ بیمار به ۱ پرستار می رسد.

 

۲ یهمن : شهیندخت مولاوردی: کاهش ۱۰.۵ درصدی زنان دارای همسر، افزایش اعتیاد دختران از سال ۹۱

 

مولاوردی :  عاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با انتقاد از افزایش نرخ بیکاری در میان دختران جوان گفت: حصارهای شیشه‌ای مانع ورود دختران تحصیلکرده به حوزه اشتغال است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، شهیندخت مولاوردی در کنگره ملی مدیریت امور جوانان با اشاره به کاهش سن مصرف مواد مخدر در جامعه افزود: تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از مواد سنتی به صنعتی و روانگردان ها به ویژه در میان دختران نگران‌کننده است.

 

وی با بیان اینکه آمار آسیب های اجتماعی در کشور روبه افزایش است، ادامه داد: از سال ۶۵ تا ۹۰ نسبت زنان دارای همسر در کشور ۱۰.۵ درصد کاهش یافته است.

 

مولاوردی حاشیه نشینی را یکی دیگر از معضلات اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: میزان قابل توجهی از مهاجران به حاشیه شهرها زنان و دختران هستند که در معرض آسیب قرار دارند.

 

وی حمایت از طرح ملی سیاستگذاری برای ارتقاء خوابگاه های دانشجویی دختران، ارتقاء سطح بهداشت و سلامت جسمی دختران دوره متوسطه و ارائه آموزش های سلامت به آنها را از دیگر برنامه ها در جهت کاهش آثار آسیب های اجتماعی عنوان کرد.

 

مولاوردی گفت: دنیا به سمت اهداف توسعه پایدار حرکت می کند و ما باید با مدیریت مسائل دختران جوان در تغییرات اجتماعی به عنوان یک ضرورت برخورد کنیم.

 

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه گرایش دختران به تحصیلات عالی بیش از پسران است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دختران کمتر به شغل های مدیریتی دسترسی دارند و حصارهای شیشه ای مانع ورود آنها است.

 

وی از افزایش میزان اعتیاد دختران از سال ۹۱ به بعد خبر داد و افزود: میزان اعتیاد دختران از سال ۸۵ تا ۹۱ روبه کاهش بود، اما از این سال روند افزایشی به خود گرفته است و در حال حاضر ۹ درصد معتادان زن هستند.

 

مولاوردی در پایان از افزایش نرخ رشد بیکاری در میان دختران جوان انتقاد کرد و گفت: باید شرایط برای ارتقاء دختران تحصیلکرده فراهم شود.

 

۲۹ دی : ازدواج ۳۷۰۰ دختر کمتر از ۱۵ سال در استان آذربایجان شرقی

 

سلامت نیوز:مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی از ازدواج سه هزار و ۷۰۰ دختر کمتر از ۱۵ سال در استان خبر دادند.

 

وی با انتقاد از ارائه آمار طلاق از سوی دادگاه و سیستم قضایی، تصریح کرد: بهترین آمار در ارتباط با ازدواج و طلاق، آمار ثبت شده در اداره ثبت احوال است.

 

مدیرکل ثبت احوال استان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: افرادی که در سنین پایین‌تر و به عنوان مثال قبل از دانشگاه ازدواج کرده‌اند، ازدواج‌های موفق تری داشته‌اند.

 

به گفته جودی؛ در۹ ماه نخست سالجاری در استان آذربایجان شرقی، ۵۲ هزار و ۹۶۴ واقعه ولادت در استان ثبت شده که ۷۱ درصد مربوط به مناطق شهری و ۲۹ درصد مربوط به مناطق استان است .

 

جودی ابزار کرد: بیشترین میزان ولادت در سالجاری مربوط به تبریز، مراغه و … و کمترین میزان ولادت نیز مربوط به شهرستان های ورزقان و خداآفرین است.

 

وی تصریح کرد: بر اساس آمار سال ۹۴، نرخ ولادت استان کمتر از متوسط کشوری بود و استان آذربایجان شرقی رتبه ۲۱ کشوری را کسب کرد.

 

جودی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در ۹ ماهه نخست سالجاری نیز ۱۶ هزار و ۳۵۴ واقعه فوت در استان ثبت شده که ۷۰ درصد از این میزان، مربوط به مناطق شهری است و ۵۵ درصد از مجموع فوتی ها در این بازه زمانی؛ مربوط به مردان است.

 

به گفته وی، میانگین تعداد فوتی های استان آذربایجان شرقی کمتر از متوسط کشوری است.

 

وی تصریح کرد: رتبه فعلی استان آذربایجان شرقی در ارتباط با نرخ فوت، رتبه سوم کشوری است.

 

وی همچنین ادامه داد: در ۹ ماهه نخست سالجاری، ۲۶۱ مورد از مجموع تولدها به مرگ انجامیده، ۱۸ مورد مجهول الهویه بوده و ۱۱۸ طفل نیز به صورت مرده به دنیا آمده ان.

 

وی با بیان اینکه در ۹ ماهه نخست سالجاری، ۲۶ هزار و ۹۶۸ ازدواج در استان انجام شده است تصریح کرد: ۸۹ درصد ازدواج ها مربوط به شهرها و بقیه مربوط به روستاها می باشد.

 

جودی تصریح کرد: در همین بازه زمانی نیز شش هزار و ۷۳۷ طلاق در استان وجود داشته که بیش از ۹۰درصد آن ها مربوط به مناطق شهری است.

 

به گفته وی، میانگین نسبت طلاق به ازدواج در استان، چهار به یک است.

 

وی میانگین سنی ازدواج آقایان در استان را ۲۷ سال اعلام کرد و ادامه داد: میانگین سن ازدواج آقایان تبریزی در حدود ۲۸٫۵ سال و بیشتر از میانگین استانی است و میانگین سنی ازدواج دختران نیز ۲۲ سال است.

 

بر اساس گفته جودی در ۹ ماهه نخست سالجاری، سه هزار و ۷۰۰ دختر کمتر از ۱۵ سال و دو پسر کمتر از ۱۵ سال در استان ازدواج کرده اند.

 

جودی ادامه داد: در ۹ ماهه نخست سالجاری، شش هزار و ۷۳۴ طلاق در استان ثبت شده و در سال ۹۴، میزان طلاق در این استان، کمتر از متوسط کشوری بود.

 

وی افزود: در حدود ۵۰ درصد طلاق ها در ۵ سال اول زندگی مشترک زوجین اتفاق می‌افتد.

 

وی همچنین صدور کارت هوشمند ملی را یکی از مهم ترین اولویت‌های اداره کل ثبت احوال استان دانست و اظهار کرد: امسال تاکنون ۵۴۵ هزار و ۷۲۹ کارت ملی هوشمند در استان برای افراد بالای ۱۵ سال صادر شده است.

 

 

۲۸ دی : سالانه ۱۵۰۰ نفر در حوادث ناشی از کار در ایران می‌میرند

 

 بی بی سی  -حامد مظاهریان، معاون امور ساختمان و مسکن وزیر راه از حذف افراد فاقد صلاحیت در فرآیند ساخت‌وساز خبر داد و گفت: سالانه ۱۵۰۰ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند.

 

به گزارش تسنیم، معاون امور ساختمان و مسکن وزیر راه همچنین گفت که “این آمار غیرقابل قبول است و تلاش‌های مضاعفی باید صورت بگیرد تا این آمار کاهش پیدا کند.”

 

۲۶ دی : خروج ۱۹۸۰ پزشک از کشور،طی دوسال اخیر

 

رییس جامعه جراحان ایران نبود امنیت اجتماعی و اقتصادی را عامل اصلی مهاجرت پزشکان اعلام کرد.

 

به گزارش روزنامه اطلاعات، دکتر ایرج فاضل، ضمن اشاره به آمارهای اعلام شده از سوی رئیس سازمان نظام پزشکی مبنی بر خروج یک هزار و ۹۸۰پزشک از کشور،طی دوسال اخیر اظهار داشت: مهاجرت پزشکان به شدت نگران کننده شده است زیرا در آینده نزدیک، کشور با کمبود پزشک روبرو می‌شود.

 

مشاور وزیربهداشت درسازمان نظام پزشکی کشور، آزادی مردم برای شکایت از پزشکان را از دیگر دلایل کاهش انگیزه پزشکان اعلام کرد و یادآور شد: متاسفانه در بیمارستان‌های ما شماره تماس‌های شکایت از پزشکان را به صورت بنر نصب کرده‌اند که این مساله توهین به پزشکان محسوب می‌شود.

 

فاضل خاطرنشان کرد: تمام این مسائل در حالی است که بسیاری از پزشکان بخش دولتی حدود یکسال است که کارانه خود را دریافت نکرده‌اند پس باید به پزشکان حق داد که برای داشتن امنیت اجتماعی و اقتصادی از کشور مهاجرت کنند.

 

رئیس جامعه جراحان کشور افزود: ما نگران هستیم که با تداوم این روند مهاجرت ها افزایش یابد پس وزارت بهداشت و مجلس باید به فکر چاره باشند.

 

۲۶ دی:  بحران آب: ۹۰ درصد ظرفیت های طبیعی کشور برای تامین آب مورد استفاده قرار گرفته است

 

تهران- ایرنا- معاون برنامه ریزی و اموراقتصادی وزارت نیرو بااشاره به استفاده دست کم ۹۰ درصدازمنابع طبیعی موجود کشور برای تامین آب در بخش های مختلف، برلزوم صرف جویی درمصرف، استفاده بهینه از منابع، حرکت به سمت استفاده از منابع جدید آبی و جلوگیری از توسعه سازه ای در بخش آب تاکید کرد.

 

«علیرضا دائمی» در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: وظیفه ذاتی وزارت نیرو تامین آب و برق مورد نیاز جامعه است که در وهله نخست باید با استفاده از منابع طبیعی و ظرفیت های موجود کشور تامین شود.

 

به گفته این مقام مسوول، در بخش آب، تاکنون دستکم ۹۰ درصد ظرفیت های موجود طبیعی کشور مورد استفاده قرار گرفته و برای تامین آب استان ها و مناطق بحرانی کشور نمی توان بیش از این به این منابع دل بست.

 

دائمی یادآوری کرد: امروز هدررفت آب شرب در شبکه ها و خطوط انتقال و توزیع آب کشور بیش از ۱۴ درصد است و در صورت استفاده نکردن صحیح از این نعمت الهی، به یقین با بحران مواجه می شویم.

 

وی با اشاره به بیشترین هدر رفت آب در بخش کشاورزی، تاکید کرد: در این بخش نیازمند ارتقای بازدهی مصرف آب، اجرای برنامه های کشت عمودی، تغییر الگوی کشت به سمت محصولات کم آب بر و استفاده از شیوه های مدرن آبیاری تحت فشار به جای روش های سنتی هستیم.

 

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو خاطرنشان کرد: براساس آمارها، سالیانه بین ۷۰ تا ۹۰ میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می شود، در حالی که فقط ۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب این بخش می تواند مشکلات موجود را برطرف کند.

 

وی گفت: مصرف سالیانه آب تهران یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب است و ۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب در پایتخت (به اندازه ۱۲۰ میلیون مترمکعب) معادل ظرفیت مخزن یک سد نسبتا بزرگ است که با انجام صرفه جویی، از اجرای فعالیت های سازه ای اینچنینی بی نیاز می شویم.

 

دائمی با تاکید بر کفایت منابع کنونی آبی کشور در صورت استفاده صحیح از منابع موجود، خاطرنشان کرد: با وضعیت موجود دیگر نباید به سد سازی و توسعه سازه ای و استفاده بیشتر از منابع آب زیرزمینی پرداخت.

 

وی در پایان بر لزوم استفاده بیشتر از آب دریاها در سواحل شمالی و جنوبی کشور با توجه به وجود بیش از دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرز دریایی تاکید کرد.

 

۲۵ دی : شکاف میان مزد و معیشت به ۶۸ درصد رسید

 

کسری دخل و خرج خانواده‌ها چقدر است؟

 

سلامت نیوز:اغلب سرپرستان خانوار که براساس نرخ تعیین شده وزارت کار دستمزد می‌گیرند ٨١٢ هزار تومان درآمد دارند ولی نیاز خانواده‌شان به‌طور میانگین در یک ماه دو میلیون و ۵۶٣ هزار تومان است.

 

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: اگر حداقل خرج ماهانه‌شان را هم در نظر بگیریم که دو میلیون و ٣۵ هزار تومان است؛ باز هم شکاف زیادی بین درآمدها با هزینه‌ها خودنمایی می‌کند. تازه‌ترین آمارها در یک جمله ساده می‌شود؛ یک میلیون و ٧۵١ هزار تومان کسری دخل و خرج خانواده‌ها. حداقل معیشت خانوارهای ۴-٣ نفره برای امسال را خانه کارگر محاسبه کرده است. جدیدترین برآورد این مرکز نشان می‌دهد اختلاف بین مزد و معیشت به ۶٨ درصد رسیده است. به بیان دیگر اگر قرار باشد حداقل دستمزد، میانگین هزینه یک خانوار را تامین کند، دستمزد ٨١٢ هزار تومانی، باید بیش از سه برابر افزایش داشته باشد.

 

اکنون از وزیر اقتصاد تا وزیر کار همگی می‌پذیرند که وضعیت اقتصادی خانوار، به ویژه در میان کارگران و کارمندان نه تنها مطلوب نیست بلکه با حداقل‌های یک زندگی فاصله دارد. در همین رابطه، خانه کارگر جدولی تهیه کرده که شکاف میان حداقل دستمزد و حداقل معیشت را نشان می‌دهد و آن را در اختیار« اعتماد» قرار داده است. بررسی و تحلیل ارقام این جدول در جدول گزارش آمده است. بررسی این ارقام از شکافی بسیار عمیق میان مزد و معیشت خبر می‌دهد. اگر حداقل معیشت با حداقل قیمت مد نظر باشد، تامین آن برای یک خانواده ماهانه دو میلیون و ٣۵ هزار و ٩۵٠ تومان هزینه در بردارد و درصورتی‌که میانگین ارقام مدنظر باشد، باید دو میلیون و ۵۶٣ هزار و ٨٠ تومان برای تامین نیازها هزینه شود.

 

نمودار درآمدی خانوار

 

این در حالی است که چندی پیش گزارشی منتشر شد که براساس آن نشان می‌داد ۵۰.۱ درصد خانوارهای ایرانی درآمدی کمتر از دو میلیون و ٢٠٠ هزار تومان در ماه دارند و بر این اساس زیر خط فقر قرار دارند. همچنین معیار حداقل معیشت را اگر حداکثر هزینه‌ها در نظر داشته باشیم که رقم سه میلیون و ١٠٠ هزار و ۵٩٠ تومان است، در این صورت حدود ۶٧ درصد خانوارهای ایران از تامین معیشت خود عاجز هستند. این ارقام به تنهایی نشان‌دهنده اوضاع نابسامان رفاهی است که هرچند در سال‌های ١٣٩۴ و ١٣٩۵ اندکی از آن کاسته شده اما تا رسیدن به وضعیتی متعادل‌تر فاصله بسیاری دارد. در این میان ابراز امیدواری به آینده نزدیک هم چندان واقع‌بینانه به نظر می‌رسد؛ زیرا به نظر نمی‌رسد که دستمزد سال آینده بیش از صد هزار تومان افزایش داشته باشد.

 

تعدیل ساختاری در بسیاری از کشورها به اجرا درآمده است. مثلث اصلی طرح‌های تعدیل ساختاری در اقتصاد عبارت است از مقررات زدایی، خصوصی‌سازی و کاهش هزینه‌های اجتماعی دولت. قانون کار ایران بر تامین هزینه‌های زندگی خانوار کارگری و کارمندی تاکید دارد ولی از اوایل دهه ٧٠ و تنها دو سه سال پس از تصویب این قانون، تحت عنوان حمایت از سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال، این بند قانون اجرا نشد. همین امر موجب شده تا میان معیشت و دستمزد شکافی چشمگیر ایجاد شود. از سوی دیگر تغییر قانون کار که از دولت پیش کلید خورد، بر رویه مقررات‌زدایی صحه می‌گذارد. همچنین بنا بر گفته مسوولان، از جمله معاون وزیر کار، خصوصی‌سازی هزار و ١١١ بنگاه کشور نتیجه موفقی نداشته و بخش زیاد این بنگاه‌ها در حال حاضر با مشکلات گوناگون از جمله ورشکستگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

از سوی دیگر کماکان عده‌ای از کارشناسان و مسوولان دولتی بر تضعیف مزد در راستای افزایش اشتغال در جامعه تاکید دارند. این دسته معتقدند با کاهش نرخ مزد و افزایش سود در قیمت تمام شده کالا، انگیزه برای سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود و از این طریق نرخ بیکاری کاهش می‌یابد. چنین گفته‌هایی زمانی قابل استناد بود که در سال‌های گذشته به ویژه دهه ٧٠ و سال‌های نخستین دهه ٨٠ نرخ اشتغال رشد چشمگیری می‌کرد. براساس آمارها سهم مزد نیروی کار در قیمت تمام شده کالا، به‌طور میانگین ۵.۷ درصد است و سهم کارفرما حدود ٢۵ درصد، مابقی سود تولید هم به بخش توزیع تعلق می‌گیرد. درنتیجه نمی‌توان سهم مزد را به عنوان عامل عدم تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دانست.

 

۲۲ دی :  ۲۳۸تن به دلیل صدمات حوادث کار در استان تهران فوت کردند

 

ایلنا: به گفته مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران، از ابتدای فروردین تا پایان آبان ماه امسال ۲۳۸ تن به دلیل صدمات ناشی از حوادث کار در این استان فوت کردند

 

«مسعود قادی پاشا» اظهار داشت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۴۲ تن فوت شده ۷ /۱ درصد کاهش نشان می دهد.

 

وی از کل فوت شدگان ناشی از حوادث کار در ۸ ماه امسال را ۲۳۳ تن مرد و پنج تن زن اعلام کرد.

 

با بررسی آمارهای منتشر شده در سال های اخیر، سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، سوختگی و کمبود اکسیژن از جمله مهم ترین عوامل فوت ناشی از حوادث کار در کشور است که با رعایت نکات ایمنی به ویژه در موارد کار در ارتفاعات می توان بروز این حوادث را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

 

در سال گذشته (۱۳۹۴) یکهزار و ۴۹۴ تن در حوادث ناشی از کار در کشور جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با سال قبل از آن (۱۳۹۳) با آمار تلفات حوادث کار یک هزار و ۸۹۱ تن بود، ۲۱ درصد کاهش داشت.

 

همچنین در سال گذشته از کل تلفات حوادث کار در کشور یکهزار و ۴۷۹ تن، مرد و ۱۵ تن زن بودند.

 

۲۲ دی : بانک جهانی: رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۷ به بالای ۵ درصد می‌رسد

 

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود از چشم‌انداز اقتصاد جهانی پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی به ۵.۲ درصد خواهد رسید.

 

این گزارش که چهارشنبه ۲۲ دی ماه در سایت رسمی بانک جهانی منتشر شد، می‌افزاید که رشد اقتصادی ایران نسبت به پیش‌بینی گزارش قبلی این نهاد مالی که در نیمه سال ۲۰۱۶ منتشر شده بود، افزایش یافته است. ایران تنها کشور تولید‌کننده نفت منطقه است که رشد اقتصادی آن بیشتر از پیش‌بینی قبلی بانک جهانی است.

 

این گزارش می‌افزاید که رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۶ حدود ۴.۶ درصد بود و این شاخص برای سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب ۴.۸ درصد و ۴.۵ درصد پیش‌بینی می‌شود.

 

بانک جهانی رشد اقتصاد جهانی را نیز برای سال جاری ۲.۷ درصد و برای سال آینده ۲.۹ درصد پیش بینی کرده است.

 

علت عمده رشد اقتصادی ایران، افزایش قیمت نفت و رشد بخش کشاورزی، خودروسازی و تجارت خارجی عنوان شده است. ایران همچنین به رغم کشورهای منطقه تولیدکننده نفت در سال جاری ملزم به کاهش تولید نفت نخواهد بود.

 

کشورهای عضو اوپک که بیشتر آنها از کشورهای منطقه هستند، ملزم شده‌اند که از ژانویه سال جاری تا نیمه سال، تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند و در رقم ۳۲.۵ میلیون بشکه ثابت نگه دارند. تنها ایران هست که می‌تواند حتی مقداری تولید نفت خود را افزایش دهد تا به رقم دوران پیش از تحریم‌ها برسد.

 

رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به ترتیب ۴.۳ درصد و ۱.۷ درصد بود.

 

قیمت‌های جهانی نفت از نیمه ۲۰۱۴ از حدود ۱۰۵ دلار شروع به کاهش کرد و حتی در اوایل سال گذشته میلادی به زیر ۳۰ دلار سقوط کرد. اما تفاهم اعضای اوپک برای کاهش ۱.۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت به همراه کاهش ۵۵۸ هزار بشکه‌ای تولید نفت ۱۲ کشور غیر عضو اوپک باعث شد که قیمت‌ها دوباره افزایش یابد.

 

هم اکنون قیمت نفت شاخص برنت حدود ۵۴ دلار است.

 

این گزارش می‌افزاید که رشد اقتصادی کشورهای تولید کننده نفت انتظار می‌رود که با افزایش قیمت‌های نفت در سال آینده میلادی بهبود نسبی یابد.

 

۱۸ دی : ثبت احوال: هر ساعت ۲۰ طلاق در کشور

 

 خانواده طلاق

خبرگزاری مهر، گروه جامعه – امیرحسن سقا: طلاق در کشور ما بر اساس قانون به دو دسته باین و رجعی تقسیم می شود که در طلاق رجعی مرد میتواند در طول زمان «عده» همسرش با ابراز محبت و قصد جدی برای بازگشت بدون خواندن صیغه مجدد، به همسرش رجوع کرده و زندگی را از نو شروع کند.

 

بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان ثبت احوال از ابتدای سال ۹۵ تا پایان آذرماه، ۱۳۵ هزار و ۶۶۷ واقعه طلاق به ثبت رسیده است. به این معناست که از ابتدای سال تا پایان فصل پاییز این تعداد زن مطلقه به جمعیت زنان مطلقه کشور اضافه شده اند. یعنی هر ساعت ۲۰.۴ نفر در کشور به دلایل مختلف وارد گروه مطلقین می شوند.

 

بر اساس آخرین آمار منتشره، تا پایان سال ۹۴، ۱۹ هزار و ۴۴۴ نفر از دختران و هزار و ۲۱۸ نفر از پسرانی که طلاق گرفته اند، در سن زیر ۲۰ سال بوده اند. بیشترین طلاق در سال جاری مربوط به گروهی بوده است که در آن دختران بین ۲۵ تا ۲۹ سال و پسران بین ۳۰ تا ۳۴ سال بوده اند. این در حالی است که از سال ۸۳ تا ۹۳ یعنی به مدت یک دهه بیشترین طلاق در گروه سنی ای بوده است که دختران ۲۰ تا ۲۴ سال سن و پسران ۲۵ تا ۲۹ سال سن داشته اند که با رسیدن به سال ۹۴، هر دو جنس یک پله ارتقا یافتند که دلیل این امر تغییرات هرم سنی جمعیت در کشور است.

 

اما نکته قابل توجه آن جاست که این ۱۹ هزار و ۴۴۴ طلاق در میان جمعیت دختران زیر ۲۰ سال، الزاما به معنای آن نیست که ازدواج های این گروه سنی بیشتر با طلاق مواجه است. در سال۹۴ بیشترین طلاق در زنان مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال رخ داده است و نه در میان زنان زیر ۲۰ سال. همچنین در آخرین آمار،  میانگین سن زنان در هنگام طلاق ۲۷.۵ و مردان ۳۱.۵ بوده است. هرچند می بایست جمعیت هر گروه سنی را نیز دانست.

 

نکته جالب توجه اینجاست که نسبت ازدواج به طلاق در گروه سنی دختران ۱۵ تا ۱۹ سال در ۹ ماه اول سال جاری برابر با ۱۱.۴ درصد است که همین نسبت در همین بازه زمانی برای گروه سنی دختران ۲۵ تا ۲۹ سال برابر با ۳.۵۷ است. به عبارتی دیگر در گروه سنی اول، به ازای هر ۱۱.۴ ازدواج یک طلاق و در گروه سنی دوم به ازای هر ۳.۵۷ ازدواج یک طلاق را داریم.

 

طلاق، قبل از سالگرد ازدواج

 

یکی از مهم ترین شاخص هایی که در موضوع طلاق مطرح می شود، طول مدت زندگی مشترک است. شاخصی که چندان حال خوشی در کشور ما ندارد، چرا که در سال ۹۴، ۱۳ درصد از زوجینی که طلاق گرفته اند، حتی یک‌سالگی پیوند ازدواج خود را هم جشن نگرفته و کمتر از یک سال طلاق گرفته اند.

 

میانگین طول زندگی مشترک در زوجینی که با طلاق مواجه شده اند در کشور ما ۸.۳ سال است. بر اساس آمارهای موجود، دوام زندگی ۶۰ درصد طلاق های ثبت شده، کمتر از ۵ سال بوده است که از این مقدار ۱۳ درصد آن طول زندگی مشترک‌شان به یک سال هم نکشیده است. اما نکته عجیبی که در آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان امر وجود دارد تعداد بالای طلاق در سنین بالاست به طوری که ۳۰ درصد از ازدواج هایی که ۳۰ سال از زندگی مشترک شان گذشته است با طلاق مواجه شده اند. البته علت این بالا بودن را می توان در جمعیت زیاد این گروه به نسبت گروه های دیگر مشاهده کرد.

 

هر۴ ازدواج، یک طلاق

 

نسبت ازدواج به طلاق، یکی از شاخص های ارزیابی وضعیت طلاق و ازدواج در کشور است. اما باید دانست که این شاخص اگرچه از زبان بسیاری از محققین و مسئولین شنیده می شود اما شاخص خامی است که به تنهایی نمی تواند وضعیت طلاق را شفاف بیان کند. دلیل امر آن است هنگامی که می گوییم در سال ۹۴ نسبت ازدواج به طلاق ۴.۴ است، تعداد ازدواج ها مربوط به همین سال است اما طلاق‌ها مشخص نیست در کدام سال ازدواج کرده اند. لذا سنجش این دو مولفه با یکدیگر چندان شاخص قوی ای را به ما نمی‌دهد. در اینجا شاخص گویاتری به نام نرخ خالص طلاق وجود دارد که حاصل تقسیم تعداد طلاق بر جمعیت متاهل کشور است. در سال ۹۰ نرخ خالص طلاق ۷.۴ بوده است. یعنی در برابر هر ۷.۴ زن متاهل، یک زن طلاق می‌گیرد.

 

در سال ۸۴ در برابر هر ۹.۴ ازدواج یک واقعه طلاق ثبت شده اما با رسیدن به سال ۹۴ در برابر هر ۴.۲ ازدواج با یک طلاق مواجهیم. که این نشان از رشد چندبرابری طلاق در جامعه نسبت به ازدواج دارد.

 

در هر ۱۰۰ ازدواج، ۲۳.۹ طلاق

 

۱۶ دی : محیط زیست: کاهش بیش از سه میلیون هکتار از اراضی جنگلی شمال کشور

 

به گزارش ایسنا، مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست مازندران گفت: در گذشته ۴ میلیون هکتار جنگل در مناطق شمالی داشتیم در حالی که اکنون این میزان به کمتر از یک میلیون و ۱۴هکتار جنگل رسیده است.

 

وی با بیان اینکه زمانی مرتع درجه یک داشتیم ولی در حال حاضر مرتع درجه ۴ وجود دارد، خاطرنشان کرد: نقش مردم، رسانه ها و تشکل ها در حفاظت محیط زیست بسیار مهم است.

 

وی با اشاره به لزوم تنویر افکار عمومی برای مدیریت پسماند استان، گفت: میلیون ها مسافر در استان تردد می کنند ولی رویکرد گردشگری بهره بردارانه نداشتیم.

 

ابراهیمی با اشاره به اهمیت ارزش گذاری منابع پایه که توجیه اقتصادی دارد، گفت: امروز باید ببینیم یک درخت چقدر اکسیژن تولید می کند و آن زمان بگوییم آیا قطع کردن آن می صرفد یا نه؟ برای توسعه استان باید برنامه داشته باشیم و در اداره کل محیط زیست مازندران هم  نقش نظارتی خود را به خوبی انجام دهیم.

 

۱۵ دی : ابتلا به ایدز رو به افزایش است

 

ایلنا  : رییس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: طبق نظرات و گزارشاتی که توسط متخصصان پوست، زنان، یورولوژی و.. به ما رسیده است، ابتلا به بیماری زگیل تناسلی رو به افزایش است.

 

افسر کازرونی؛ رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد شیوع و خطرات بیماری HPV به خبرنگار ایلنا گفت: HPV یا‌‌ همان ویروس زگیل تناسلی جزو بیماری‌های آمیزشی محسوب می‌شود و از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. باید به این نکته اشاره کنیم که انتقال این بیماری تنها از طریق آمیزش جنسی نیست و از طریق پوست هم منتقل می‌شود.

 

وی ادامه داد: در بیماری‌هایی که از طریق روابط آمیزشی منتقل می‌شود؛ استفاده از کاندوم می‌تواند از انتقال بیماری پیشگیری کند، ولی وقتی زگیل در ناحیه تناسلی وجود داشته باشد از طریق تماس پوست با پوست هم می‌تواند منتقل شود.

 

کازرونی با اشاره به تحقیقات متخصصان در زمینه شیوع بیماری زگیل تناسلی خاطرنشان کرد: طبق نظرات و گزارشاتی که توسط متخصصان بخش بالینی مانند متخصصان پوست، زنان، یورولوژی و.. به ما رسیده است، بیماری زگیل تناسلی رو به افزایش است. ما تاکنون تحقیقات جامعی در این خصوص انجام نداده‌ایم تا بتوانیم اعداد و ارقامی ارائه دهیم و این تحقیقات به صورت محدود انجام شده است، مانند تحقیق در زمینه زنان آسیب‌پذیر که تحقیقات نشان می‌دهد؛ زگیل تناسلی جزو شایع‌ترین عفونت آمیزشی است که در زنان آسیب‌پذیر تشخیص داده شده است.

 

۱۳ دی : یک مقام دولتی: عقیم‌سازی زنان کارتن‌خواب به صلاح کشور نیست

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از راه‌اندازی مراکز درمان اعتیاد برای افراد زیر ۱۷ سال و رشد ۳۰ درصدی ساماندهی معتادان متجاهر در ایران خبر داده و گفته «عقیم‌» کردن زنان کارتن‌خواب‌ به «صلاح» کشور نیست.

 

به گزارش خبرگزاری فارس٬ آقای افشار مجموعه کشفیات مواد مخدر در ماه نخست امسال را ۵۳۸ تن اعلام کرده و گفته طی این مدت ۲۹۳ هزار و ۲۷۷ معتاد شناسایی و دستگیر شده‌اند.

 

او همچنین از رشد ۳۰ درصدی معتادان «متجاهر» در ۹ ماه نخست امسال سخن گفته و افزوده مرگ و میر‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در هشت ماه اخیر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۰ درصد افزایش دارد.

 

به گفته این مقام مسئول «در حالی که حداکثر مرگ و میر بین‌المللی ناشی از مسمومیت‌های حاد در تعدادی از کشور‌ها ۳۰ درصد و در برخی از کشور‌ها ۱۰ درصد است٬ این میزان در کشور ما ۶۳ درصد است«.

 

او اضافه کرده «در هشت ماهه اخیر ۱۶۰۵ مرگ و میر ناشی از مسمومیت حاد مواد مخدر داشته‌ایم که از این میزان ۱۵۳ نفر زن و مابقی هم مرد هستند».

 

سخنگوی ستاد مبارزه  اضافه کرده «برخی مراکز با عنوان درمان اعتیاد زیر ١٧ ساله‌ها تأسیس می‌شود٬ اما لزوماً به معنای دانش‌آموز نیست چرا که آنها کودکان کار و خیابان هستند».

 

آقای افشار همچنین وی در پاسخ به پرسشی درباره طرح «عقیم‌سازی» زنان کارتن‌خواب هم گفته نظرات در این‌باره «هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد» و اجرای چنین طرحی «از نظر شرعی، قانونی و اخلاقی هم به صلاح کشور نیست».

 

این مقام مسئول اضافه کرده «این افراد حق زندگی و زاد و ولد دارند» و ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان مرجع تصمیم‌ساز٬ مخالف اجرای این روند است.

 

افزاش تعداد معتادان فاقد سرپناه در خیابان‌ها٬ مراکز عمومی و حواشی‌ شهر‌های بزرگ به یکی از مهم‌ترین معضلات و نماد آسیب‌های اجتماعی در ایران تبدیل شده است.

 

مصرف انواع مواد مخدر به ویژه مواد صنعتی منجر به افزایش گروهی از معتادان در ایران شده که از انواع بیماری‌ها در رنج هستند و در مکان‌هایی با شرایط بسیار نامناسب به سر می‌برند.

 

 

                  

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©