Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ برابر با  ۳۰ مارس ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۶  برابر با ۳۰ مارس ۲۰۱۷
Gmail ایران در آئینه آمار(۲۲۹)

ایران در آئینه آمار(۲۳۰)

چهارشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۶ برابر با ۲۹ مارس ۲۰۱۷

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

مرگ سالانه۱۵۰۰کارگر درحوادث کار

 

زنان پرچم‌دار ورود به بازار کار در سال ۹۵:

دستمزد کمتر و حضور موثرتر در دانشگاه ها از جمله عوامل

 

ثروتمندترین کشورهای جهان کدامند؟ / ایران در رتبه ۷۰

 

در سال ۹۵ بیش از ۱۲۰۰ کارگر ساختمانی در حوادث کار جان باخته اند

 

۱۰ پرستار سالِ گذشته به‌خاطر کار زیاد جانشان را از دست داده‌اند

 

نرخ بیکاری ۱۲.۳ درصد/ در بین زنان ۲۰.۴ درصد

 

رشد جمعیت ایران 'صفر نشده است

 

نزدیک به دو میلیون هکتار جنگل بلوط خشک شده است

 

۲۵۲ تالاب در ایران به علت تغییرات اقلیمی و دخالت انسانی در وضعیت قرمز قرار دارد

 

افزایش ۴۰ درصدی آمار آدم ربایی در سال جاری نسبت به سال ۹۴

 

در سال ۹۵ واردادت کاغذ سیگار ۳۴ ملیارد  شد

 

هر ۷۱ دقیقه یک نفر در جاده‌ها می‌میرد

 

رشد منفی جمعیت در دو استان کشور

 

 

 

۹ فروردین :در سال ۹۵ واردادت کاغذ سیگار ۳۴ ملیارد  شد

 

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، براساس آمار گمرک در یازده ماهه نخست سال 95، بیش 3 هزار و 219 تن کاغذ سیگار به صورت رول، به شکل دفترچه و لوله از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است.

 

براساس واردات این حجم کاغذ سیگار، حدود ۱۱میلیون و ۱۰۱ هزار و ۹۷۷ دلار، ارز از کشور خارج شده است.

 

لازم به ذکر است که ارزش ریالی این میزان واردات، بالغ بر ۳۴ میلیارد و ۷۴۴  میلیون و ۵۳۲  هزار و ۹۵۵ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

 

گفتنی است کاغذ سیگار از کشورهای اتریش، اسپانیا، آلمان، جمهوری چک، سوئیس، فرانسه، فیلیپین و کشورهای دیگر وارد ایران شده است.

 

۹ فروردین : هر ۷۱ دقیقه یک نفر در جاده‌ها می‌میرد

 

جانشین فرمانده ناجابا اشاره به کاهش تلفات ترافیکی در نوروز امسال گفت: علی رغم کاهش‌ تلفات، هر ۷۱ دقیقه یک نفر در جاده‌های کشور جان خود را بر اثر تصادفات از دست می‌دهد.

 

سردار مومنی با بیان اینکه سرعت متوسط ترددهای نوروزی درسال جاری یک کیلومتر برساعت کاهش داشته است، افزود: امارهای بدست آمده نشان می‌دهد که متأسفانه هر ۷۱  دقیقه یک نفر درجاده‌های کشور براثر تصادفات ترافیکی فوت می‌کنند و این درحالی بود که این آمار در سال گذشته هر ۶۰  دقیقه یکبار بود و این به معنای بهبود وضعیت است ولی باید بدانیم کشته شدن حتی یک نفر درجاده‌ها امری بسیار تکان دهنده است و باید همگی تلاش کنیم تا این اتفاق نیفتد.

 

۹ فروردین : رشد منفی جمعیت در دو استان کشور

 

 تهران-ایرنا- نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵ نشان می دهد استان های آذربایجان غربی با نرخ منهای ۰٫۲۳ و قزوین با منهای ۰٫۱۱ درصد دارای رشد منفی جمعیت هستند و این ارقام نشان می دهد که از جمعیت این استان ها کاسته شده است .

 

به گزارش ایرنا، نرخ رشد جمعیت ایران بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ معادل ۱٫۲۴ درصد گزارش شده است.

 

استان های خراسان جنوبی با ۳٫۰۲ درصد،هرمزگان با ۲٫۳۹ درصد و البرز با ۲٫۳۷درصد بیشترین رشد جمعیت را در میان استان های کشور به خود تخصیص داده اند.

 

همچنین از مجموع ۳۱استان کشور، تنها ۶ استان بیش از ۲درصد رشد جمعیت دارند و ۱۳ استان کشور بین یک تا ۱٫۹۹ درصد و ۱۰ استان کشور رشد زیر یک درصد دارند،۲استان کشور هم دارای رشد منفی می باشند.

 

رشد جمعیت در استان تهران ۱٫۷۲درصد است.

 

طی دوره ۹۵-۱۳۹۰ چهار میلیون و ۷۷۶هزار و ۶۰۱نفر به جمعیت کشور اضافه شد که به طور متوسط سالانه ۹۵۵هزار و ۳۲۰ نفر می شود.

 

طی سال های ۹۰-۱۳۸۵ تعداد چهار میلیون و ۶۵۳هزار و ۸۸۷ نفر (سالانه ۹۳۰هزار و ۷۷نفر)به جمعیت کشور اضافه شده بود.

 

۵ فروردین : مرگ سالانه۱۵۰۰کارگر درحوادث کار

 

به گزارش خبرگزاری مهر به  نقل از وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه بیان کرد: متأسفانه این آمار که نسبت به نرم جهانی رقمی غیرقابل قبول به شمار می‌رود سالیانه مرگ نزدیک به یکهزار و ۵۰۰ نفر را بر اثر حوادث کار در کشور نشان داده که ۶۰ درصد از این رقم مربوط به حوادث ساختمانی است.

 

وی درباره امضای تفاهم‌نامه همکاری در طرح نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) با تأکید بر ضرورت امر فرهنگ‌سازی به منظور کاهش سوانح ساختمانی در کشور بیان کرد: حضور دانشگاه با دیدگاه نظری می‌تواند برخلاف دستگاه‌های دولتی که همواره از دیدی عمل‌گرا برخوردار هستند نتیجه خوبی را در این عرصه به دست آورد.

 

مظاهریان در ادامه با بیان اینکه روزانه ۳ خانواده در کشور از این حوادث صدمه می‌بینند گفت: هدف ما از انعقاد این تفاهم‌نامه کاهش این رنج و مشکلات و به دنبال آن رسیدن به استانداردهای شاخص و بهتری در رده جهانی‌ست.

 

 

۴ فروردین : «زنان پرچم‌دار ورود به بازار کار در سال ۹۵»:دستمزد کمتر و حضور موثرتر در دانشگاه ها از جمله عوامل

 

 

صدای آلمان. نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در ایران در سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که بیش از دو سوم شاغلان جدید در این سال زن بوده‌اند. مرکز آمار ایران تعداد شغل‌های ایجاد شده در سال گذشته را ۶۱۵ هزار اعلام کرده است.

 

مطابق بررسی‌های مرکز آمار ایران، در سال گذشته اندکی بیش از ۲۹ درصد جوانان بین ۱۵ تا ۲۹ سال بیکار بوده‌اند و سهم زنان بیکار در میان این رده سنی کمی فراتر از ۴۴ درصد بوده است.

 

عیسی منصوری، معاون اشتغال وزیر کار چندی پیش به خبرگزاری تسنیم گفته بود که در سال ۹۵ حدود ۷۰۰ هزار شغل جدید ایجاد شده است. مرکز آمار این رقم را ۸۵ هزار شغل کمتر اعلام کرده است.

 

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) پنج‌شنبه، سوم فروردین با استناد به نتایج آمارگیری نیروی کار در سال گذشته گزارش داد که در این سال ۴۱۹ هزار و ۶۹۹ زن وارد بازار کار شده‌اند.

 

به این ترتیب تعداد زنانی که از ابتدا تا انتهای سال ۹۵ جذب بازار کار شده‌اند بیش از دو برابر مردان بوده که نزدیک به ۷۰درصد کل شاغلان جدید در سال گذشته است.

 

 

 

خبرگزاری ایرنا علت‌های اشتغال چشمگیر زنان را، از جمله دستمزد کمتر آنها نسبت به مردان در کارهای مشابه، و “حضور موثر” آنها در دانشگاه‌ها در سه دهه گذشته ارزیابی می‌کند.

 

ورود دانش‌آموختگان به بازار کار

 

رئیس جمهور، حسن روحانی اول فروردین در مراسم رونمایی از ۶۰ محصول جدید شرکت‌های داروسازی زیر مجموعه وزارت کار گفت: «در سال‌های گذشته به‌جای ایجاد اشتغال برای جوانان، درهای دانشگاه را گشوده و آنها را راهی دانشگاه کردند و حدود ۵ میلیون نفر وارد دانشگاه شدند و امروز سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر، فارغ‌التحصیل و وارد بازار کار می‌شوند.»

 

به این تعداد باید متقاضیان کار بدون تحصیلات دانشگاهی را نیز افزود. بر این اساس، رئیس جمهور و شماری دیگر از مسئولان ارشد دولت از جمله علی ربیعی، وزیر کار گفته‌اند که در سال گذشته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر وارد بازار کار شده‌اند.

 

با این حساب معضل بیکاری به این زودی و با هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون شغل در سال ۹۶ هم حل نخواهد شد. علی ربیعی نیز به این واقعیت اعتراف کرده و در حاشیه مراسم یادشده به خبرنگاران گفته که اگر اشتغال‌زایی در ۴ تا ۵ سال آینده نیز به همین شکل ادامه داشته باشد، باز هم درصد بیکاری در سطح کنونی باقی خواهد ماند.

 

ادامه بیکاری در دولت آینده

 

به عبارت دیگر اگر هدف‌گذاری دولت نیز تحقق یابد، بازماندگان از بازار کار در سال گذشته و جمعیت قابل توجه فارغ‌التحصیلانی که هر سال به متقاضیان کار اضافه می‌شود کاهش بیکاری تا پایان دولت دوازدهم را نیز تقریبا ناممکن می‌کند.

 

تازه‌ترین گزارش‌های مرکز آمار ایران حاکی است که در پایان سال گذشته میزان بیکاری از ۱۱ درصد آغاز سال به ۱۲ و ۴ دهم درصد افزایش یافته است.

 

مرکز آمار ایران همچنین اعلام کرده که  در سال گذشته ۱۰ و ۳ دهم درصد شاغلان ایران دارای “اشتغال ناقص” بوده‌اند. افرادی در این گروه طبقه‌بندی می‌شوند که در هفته کمتر از ۲۴ ساعت کار کنند.

 

بیکاری نگران‌کننده جوانان تحصیل‌کرده در ایران

 

به گزارش خبرگزاری ایرنا در دوازده ماه گذشته تقریبا نیمی از زنانی که جذب بازار کار شده‌اند (نزدیک به ۲۰۴ هزار نفر) در بخش خدمات اشتغال یافته‌اند و حدود ۲۱۱ هزار نفر در بخش‌های صنعت و کشاورزی.

 

رئیس جمهور اول فروردین گفته بود که اقتصاد ایران در سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است. وزیر کار می‌گوید بیشتر رشد اقتصادی سال گذشته مربوط به حوزه‌های بدون اشتغال مانند نفت، پتروشیمی و فولاد بوده است و این موضوع “مشکلی جدی برای کشور” است.

 

۴ فروردین  : ثروتمندترین کشورهای جهان کدامند؟ / ایران در رتبه ۷۰

 

تحلیل مجله گلوبال فاینانس نشان می‌دهد بعضی از کوچکترین کشورهای جهان همچنان در صدر فهرست ثروتمندترین کشورهای جهان قرار دارند.

 

به گزارش ایسنا، این رتبه‌بندی در فوریه سال ۲۰۱۷ منتشر شد و بر مبنای آمار صندوق بین‌المللی پول بود.

 

این مجله کشورهای جهان را بر اساس تولید ناخالص داخلی آنها برمبنای سرانه برابری قدرت خرید رتبه بندی کرد.

 

برابری قدرت خرید (PPP) هزینه نسبی زندگی و نرخ تورم کشورها برای مقایسه استانداردهای زندگی در میان کشورهای مختلف را بررسی می‌کند.

 

کشورهای کوچکی که در میان ۱۰ کشور برتر این فهرست قرار دارند، همگی جمعیت کوچکی در مقایسه با کشورهای مانند آمریکا، چین یا آلمان قرار دارند که از نظر تولید ناخالص داخلی، بزرگترین اقتصادهای جهان هستند.

 

بیشتر این کشورهای کوچک وابستگی زیادی به کارکنان مهاجر دارند که اغلب در کشوری که کار می کنند، سکونت ندارند یا اقامت آن کشور را دریافت نکرده‌اند، بنابراین در محاسبات سرانه تولید ناخالص داخلی به حساب نمی‌آیند.

 

از میان ۳۰ کشور ثروتمند جهان، ۱۵ کشور در اروپا هستند و برخی از اقتصادهای بزرگ مانند آمریکا، ژاپن و کانادا موفق شدند در این فهرست جای بگیرند.

 

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، سرانه تولید ناخالص داخلی میزان ثروتی که در سال ۲۰۱۶ تولید شده است را نشان می‌دهد و به دلار آمده است.

 

۳۰ کشور ثروتمند جهان بر مبنای رتبه بندی گلوبال فاینانس به این ترتیب‌اند:

 

۱_ قطر : سرانه تولید ناخالص داخلی: ۱۲۹۷۲۶ دلار

 

۲_ لوکزامبورگ : سرانه تولید ناخالص داخلی: ۱۰۱۹۳۶ دلار

 

۳_ ماکائو : سرانه تولید ناخالص داخلی: ۹۶۱۴۷ دلار

 

۴_ سنگاپور :سرانه تولید ناخالص داخلی: ۸۷۰۸۲ دلار

 

۵_ برونئی : سرانه تولید ناخالص داخلی: ۷۹۷۱۰ دلار

 

۶_ کویت : سرانه تولید ناخالص داخلی: ۷۱۲۶۳ دلار

 

۷_ ایسلند : سرانه تولید ناخالص داخلی: ۶۹۳۷۴ دلار

 

۸_ نروژ  :  سرانه تولید ناخالص داخلی: ۶۹۲۹۶ دلار

 

۹_ امارات متحده عربی : سرانه تولید ناخالص داخلی: ۶۷۶۹۶ دلار

 

۱۰_ سان مارینو  : سرانه تولید ناخالص داخلی: ۶۴۴۴۳ دلار

 

۱۱_ سوئیس : سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۹۳۷۵ دلار

 

۱۲_ هنگ‌کنگ   :  سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۸۰۹۴ دلار

 

۱۳_ آمریکا :   سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۷۲۹۳ دلار

 

۱۴_ عربستان سعودی:      سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۴۰۷۸ دلار

 

۱۵_ هلند : سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۰۸۴۶ دلار

 

۱۶_ بحرین : سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۰۳۰۲ دلار

 

۱۷_ سوئد  : سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۹۶۷۸ دلار

 

۱۸_ استرالیا : سرانه تولید ناخالص داخلی:۴۸۸۰۶ دلار

 

۱۹_ آلمان   : سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۸۱۸۹ دلار

 

۲۰_ ایسلند  :  سرانه تولید ناخالص داخلی:۴۸۰۷۰ دلار

 

۲۱_ اتریش  : سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۷۸۵۶ دلار

 

۲۲_ تایوان :  سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۷۷۹۰ دلار

 

۲۳_ دانمارک : سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۶۶۰۲ دلار

 

۲۴_ کانادا   : سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۶۲۳۹ دلار

 

۲۵_بلژیک : سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۴۸۸۱ دلار

 

۲۶_عمان : سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۳۷۳۷ دلار

 

۲۷_ انگلیس : سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۲۵۱۳ دلار

 

۲۸_ فرانسه : سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۲۳۸۴ دلار

 

۲۹_فنلاند : سرانه تولید ناخالص داخلی:۴۱۸۱۲ دلار

 

۳۰_ ژاپن : سرانه تولید ناخالص داخلی: ۳۸۸۹۳ دلار

 

ایران با سرانه تولید ناخالص داخلی ۱۸۱۳۵ دلار، در رتبه ۷۰ فهرست گلوبال فاینانس قرار گرفت.

 

 

 

 ۳ فروردین : در سال ۹۵ بیش از ۱۲۰۰ کارگر ساختمانی در حوادث کار جان باخته اند

 

«میکائیل صدیقی» فعال صنفی کارگران ساختمانی در گفت‌وگو با ایلنا، اظهار داشت: در سال ۹۵ بیش از ۱۲۰۰ کارگر ساختمانی به دلایل مختلفی از قبیل سقوط از ارتفاع و برق گرفتگی جان خود را از دست داده‌اند. به صورت کلی نیمی از حوادث کار برای کارگران ساختمانی به وقوع می‌پیوندد.

 

وی با بیان اینکه ضعف در نظارت و انجام بازرسی‌های ایمنی تنها یکی از دلایل وقوع حوادث منجر به فوت برای کارگران ساختمانی است، افزود: در این میان کارفرمایان باید خود را نسبت به ایمن سازی کارگاه متعهد بداند و کارگاه را به تجهیزات لازم از قبیل کلاه ایمنی، بالابر ‌و داربست های استاندارد مجهز سازند.

 

وی در ادامه با اشاره به وجود بیش از ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه نشده در سطح کشور تصریح کرد: در سال ۹۵ تنها تعداد بسیار محدودی از کارگران ساختمانی بیمه شدند این در حالی است که بر اساس قانون سهمیه بیمه بندی، هر سال باید تعداد مشخصی از کارگران در هر استان بیمه شوند.

 

مشاور کانون کشوری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی با اشاره به وعده مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی برای بیمه نمودن ۱۰۰ هزار کارگر ساختمانی تا ابتدای سال ۹۶، تصریح کرد: قرار شده کارگرانی که در سامانه رفاهی برای بیمه شدن ثبت نام کرده‌اند به تدریج بیمه شوند که امیدواریم این تنها محدود به دوران پیش از انتخابات ریاست جمهوری نباشد.

 

۲ فروردین : ۱۰ پرستار سالِ گذشته به‌خاطر کار زیاد جانشان را از دست داده‌اند

 

فرارو- ۱۰ پرستار سالِ گذشته به‌خاطر کار زیاد جانشان را از دست دادند. رئیس سازمان نظام‌پزشکی در جشنواره فرهنگی پرستاران این را گفته و تاکید کرده که به پرستاران هشدار داده تا مراقب سلامتِ خودشان باشند.

 

به گزارش فرارو، علی‌محمد آدابی اما به همین بسنده نکرده و برای نجاتِ جانِ پرستاران دستور داده تا بسته‌ای تفریحی-رفاهی برای آن‌ها تعریف شود.

 

این‌که جزئیات بسته تفریحی-رفاهی سازمان نظام پزشکی چه خواهد بود معلوم نیست. پرستاران در هرحال معتقدند آن‌ها قربانیانِ نظامی هستند که پرستار در آن بیش از آن‌که به تفریح نیاز داشته باشد، به حقوقِ بیش‌تر، احترام و امکانات نیازمند است.

 

پرستاران چه حرف‌هایی دارند؟

 

حقوق پرستارها الان مابین ۱ میلیون ۵۰۰ تا ۱ میلیون و ۶۰۰ است. به این میزان ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هم حقوقِ داخلی شب‌کاری اضافه می‌شود. این میزان حقوق برای پرستاران درواقع برای کاری معادل ۱۴۰ تا ۱۵۰ ساعت در ماه است که گویا قبلا کمتر بوده و حالا بیشتر شده‌است. با احتساب شب‌کاری و تعطیلات این ساعت به ۱۸۰ تا ۱۹۰ ساعت در ماه هم می‌رسد.

 

با همه این احوال حقوق و مزایای ما به نسبت کاری که می‌کنیم خیلی کم است. مثلا اولِ ماه می‌بینیم که موظفیم در طی ماه ۲۵۰ ساعت کار کنیم؛ این در حالی است که نباید این میزان از ۲۰۰ ساعت بیش‌تر شود، اما می‌شود. الان ۸ ماه است که دستمزد اضافه کار ما پرداخت نشده. حقوق پرستارها هم به میزان سابقه‌اشان برمی‌گردد. از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود تا ۲ الی ۲ میلیون ۲۰۰ تومان. دلیل اینکه حقوق ما شاید اندکی از بقیه جاها بیشتر است، سختی آب و هواست و مقداری از حقوقمان به همین‌دلیل پرداخت می‌شود

 

۳۰ اسفند : مرکز آمار:نرخ بیکاری ۱۲.۳ درصد/ در بین زنان ۲۰.۴ درصد

 

 خلاصه یافته‌های طرح آمارگیری نیروی کار در پائیز ۱۳۹۵ نشان می‌دهد نرخ بیکاری در این فصل به ۱۲.۳درصد و نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور به ۳۸.۹ درصد رسیده است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی نشان می‌دهد چند درصد از جمعیت در سن کار  فعال؛ یعنی شاغل یا بیکار هستند. مطابق نتایج بدست آمده در فصل پائیز، نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در کل کشور ۳۸.۹ درصد بوده است. این شاخص در بین مردان ۶۳.۷ درصد و در بین زنان ۱۴.۳ درصد محاسبه شده است.

 

همچنین نتایج نشان می دهد درصد جمعیت فعال ۱۰ ساله  بیشتر در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری است، به طوری که نرخ مشارکت اقتصادی در نقاط روستایی ۴۰.۱ درصد و در نقاط شهری ۳۸.۶ درصد بوده است.

 

در صورتی که جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر، جمعیت در سن کار فرض شود، نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور ۴۲.۷ درصد بدست می آید. این شاخص در بین مردان ۷۰.۱ درصد و در بین زنان ۱۵.۷ درصد، در نقاط شهری ۴۲.۱ درصد و در نقاط روستایی ۴۴.۸ درصد بدست می آید.

 

مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی در گروه های سنی نشان می دهد، بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی (۵۷.۴ درصد) در گروه سنی ۳۹-۳۵ ساله بوده است. این شاخص در بین مردان گروه سنی ۳۸-۳۵ ساله با ۹۴.۰ درصد و در جمعیت زنان برای گروه سنی ۲۹-۲۵ ساله با ۲۴.۴ درصد بیشترین مقادیر را به خود اختصاص داده اند.

 

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نشان می دهد که در پائیز ۱۳۹۵ نسبت به پائیز ۱۳۹۴، این شاخص در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر ۰.۸ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که این شاخص در نقاط شهری ۱.۱ درصد، در بین مردان ۰.۵ درصد و در بین زنان ۱.۲ درصد افزایش داشته و در نقاط روستایی تغییری نداشته است.

 

همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در پائیز ۱۳۹۵ نسبت به تابستان ۱۳۹۵، ۱.۴ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که این شاخص در نقاط شهری ۱.۲ و در نقاط روستایی ۲.۱ درصد، در بین مردان ۱.۳ درصد و در بین زنان ۱.۶ درصد کاهش داشته است. تغییرات فصلی نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر و ۱۵ ساله و بیشتر در جدول ۲-۱ نشان داده شده است.

 

نرخ بیکاری و تغییرات آن

 

 شاخص نرخ بیکاری نشان می دهد، چند درصد از جمعیت فعال، بیکار هستند. در مقابل نرخ اشتغال نشان می دهد، چند درصد از جمعیت فعال، شاغل هستند. بنابراین، بررسی نرخ بیکاری به طور ضمنی بررسی نرخ اشتغال را نیز در بر دارد. بر اساس نتایج بدست آمده در فصل پائیز، نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در کل کشور ۱۲.۳ درصد بوده است. این شاخص در بین مردان ۱۰.۴ درصد و در بین زنان ۲۰.۴ درصد محاسبه شده است.

 

همچنین نتایج بیانگر آن است که نرخ بیکاری در نقاط شهری بیشتر از نقاط روستایی است، به طوری که نرخ بیکاری در نقاط شهری ۱۳.۳ درصد و در نقاط روستایی ۹.۳ درصد است. چنانچه جمعیت فعال، ۱۵ ساله و بیشتر در نظر گرفته شود، نرخ بیکاری ۱۲.۳ درصد بدست می آید.

 

مقایسه نرخ بیکاری در گروه های سنی نشان می دهد، بیشترین نرخ بیکاری در گروه سنی ۲۴-۲۰ ساله با ۳۱.۸ درصد بوده است. بررسی این شاخص در بین مردان و زنان نشان می دهد، همین گروه سنی در بین مردان با ۲۷.۸ درصد و در بین زنان با ۴۸.۴ درصد، بالاترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است.

 

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان می دهد که این شاخص در پائیز ۱۳۹۵ نسبت به پائیز ۱۳۹۴، ۱.۵ درصد افزایش یافته است. این نرخ در نقاط شهری ۱.۶ درصد و در نقاط روستایی ۱.۲ درصد افزایش داشته است. در جمعیت مردان این نرخ ۱.۴ درصد و در بین زنان نیز ۱.۵ درصد افزایش یافته است.

 

نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در پائیز ۱۳۹۵ نسبت به تابستان ۱۳۹۵، ۰.۴ درصد کاهش یافته است. این شاخص در نقاط شهری ۱.۱ درصد کاهش و در نقاط روستایی ۱.۴ درصد افزایش یافته است. همچنین این نرخ در بین مردان تغییری نداشته و در بین زنان ۱.۵ درصد کاهش یافته است. تغییرات فصلی نرخ بیکاری در جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نیز در جدول ۴-۱ نشان داده شده است.

 

سهم اشتغال در بخش های عمده فعالیت اقتصادی

 

بررسی میزان اشتغال در بخش های عمده فعالیت نشان می دهد بیشترین درصد شاغلان در بخش خدمات و کمترین درصد شاغلان در بخش کشاورزی مشغول بکار بوده اند، به طوری که سهم شاغلان ۱۰ ساله و بیشتر در بخش خدمات ۵۰.۶ درصد، در بخش صنعت ۳۲.۱ درصد و در بخش کشاورزی ۱۷.۳ درصد بوده است.

 

سهم اشتغال در بخش های عمومی و خصوصی

 

بررسی اشتغال برحسب بخش های عمومی و خصوصی نشان می دهد، سهم شاغلان در بخش خصوصی (کارفرمایان، کارکنان مستقل، مزد و حقوق بگیران بخش خصوصی و تعاونی و کارکنان فامیلی بدون مزد(بیش از سهم شاغلان در بخش عمومی (مزد و حقوق بگیران بخش عمومی) است، به طوری که سهم اشتغال جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در بخش خصوصی ۸۳.۳ درصد و در بخش عمومی ۱۶.۷ درصد بوده است. همین وضعیت در بین مردان و زنان و نقاط شهری و روستایی مشاهده می‌شود.

 

اشتغال ناقص

 

نرخ اشتغال ناقص نشان می دهد چند درصد جمعیت فعال دارای اشتغال ناقص هستند. بر اساس نتایج بدست آمده در فصل پائیز ۹.۹ درصد از جمعیت فعال ۱۰ ساله  و بیشتر، دارای اشتغال ناقص بوده اند. این شاخص در بین مردان ۱۱.۱ درصد و در بین زنان ۴.۴ درصد و همچنین در نقاط شهری ۸.۱ درصد و در نقاط روستایی ۱۴.۹ درصد بوده است.

 

سهم اشتغال ناقص نشان می دهد، چند درصد جمعیت شاغل، دارای اشتغال ناقص هستند. بر اساس نتایج بدست آمده، ۱۱.۳ درصد از شاغلان، دارای اشتغال ناقص بوده اند. این نسبت در بین مردان ۱۲.۴ درصد و در بین زنان ۵.۶ درصد و همچنین در نقاط شهری ۹.۳ درصد و در نقاط روستایی ۱۶.۴ درصد بوده است.

 

نرخ مقدار اشتغال ناقص نشان می دهد، چند درصد از زمان بالقوه کار شاغلان را مقدار اشتغال ناقص تشکیل می دهد، نتایج بدست آمده نشان می دهد، ۵.۳ درصد زمان بالقوه کار شاغلان را مقدار اشتغال ناقص تشکیل می دهد. این شاخص در بین مردان ۵.۶ درصد و در بین زنان ۳.۸ درصد و همچنین در نقاط شهری ۴.۳ درصد و در نقاط روستایی ۸.۴ درصد بوده است.

 

شاخص های عمده نیروی کار به تفکیک استان

 

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی بین استانهای کشور نشان  می دهد نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در استانهای اردبیل و خراسان شمالی با ۴۳.۴ درصد در جایگاه نخست قرار دارد و پس از آن استان چهارمحال و بختیاری با ۴۲.۶ درصد رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. در مقابل استان سیستان و بلوچستان با ۳۰.۴ درصد پائین ترین نرخ مشارکت اقتصادی را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور ۳۸.۹ درصد بدست آمده است.

 

نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در کل کشور ۱۲.۳ درصد به دست آمده است. مقایسه این شاخص بین استانها نشان می دهد استان کرمانشاه با ۲۴.۵ درصد بالاترین نرخ بیکاری را داشته و پس از آن، استان چهارمحال و بختیاری با ۲۰.۶ درصد قرار گرفه است. از سوی دیگر پائین ترین نرخ بیکاری با ۹.۲ درصد مربوط به استان مرکزی است.

 

مقایسه نسبت اشتغال بین استان های کشور نشان می دهد، استان خراسان شمالی با ۳۷.۴ درصد بالاترین نسبت اشتغال را به خود اختصاص داده است و استان سیستان و بلوچستان با ۲۶.۵ درصد پائین ترین نسبت اشتغال را به خود اختصاص داده اند. نسبت اشتغال در کل کشور ۳۴.۲ درصد بوده است.

 

مقایسه استانها به لحاظ بخش های عمده فعالیت اقتصادی نشان می دهد، در بخش کشاورزی بیشترین شاغلان در استان خراسان شمالی (۳۹.۲ درصد) مشغول بکار بوده اند و در مقابل استان تهران با ۱.۳ درصد کمترین شاغلان در بخش کشاورزی را داشته است. شاغلان بخش کشاورزی در کل کشور ۱۷.۳ درصد بوده است. در بخش صنعت، استان یزد یا ۴۷.۳ درصد بیشترین و استان کرمانشاه با ۱۹.۷ درصد کمترین درصد شاغلان را به خود اختصاص داده اند. سهم شاغلان در این بخش در کل کشور، ۳۲.۱ درصد بوده است. همچنین در بخش خدمات، استان تهران با۶۴.۷ درصد بالاترین و استان خراسان جنوبی با ۳۵.۵ درصد پائین ترین درصد شاغلان در بخش خدمات را به خود اختصاص داده اند. سهم شاغلان در این بخش در کل کشور ۵۰.۶ درصد بوده است.

 

مقایسه سهم اشتغال ناقص در بین استانها نشان می دهد استان ایلام با ۱۹.۶ درصد بالاترین سهم اشتغال ناقص جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر را به خود اختصاص داده است. این رقم در استان البرز با ۴.۰ درصد، کمتر از استانهای دیگر است. این شاخص برای کل کشور ۱۱.۳ درصد بوده است.

 

۲۵ اسفند : رشد جمعیت ایران 'صفر نشده است'

 

از دیروز ۲۵ اسفند تا کنون، گزارش‌های متعددی انتشار یافته با این تیتر که رشد جمعیت ایران صفر (یا حتی منفی) شده است.

 

این تیترها با واقعیت مطابقت ندارند و ظاهرا ناشی از استنباطی شتابزده از نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵ نفوس و مسکن ایران هستند که به تازگی منتشر شده است.

 

مطابق این سرشماری، متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت ایران در ۵ سال گذشته (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵) به ۱.۲۴ درصد رسیده است. این در حالی است که متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت ایران در ۵ سال قبل از آن (۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰) ۱.۲۹ بوده است.

 

عده ای بر مبنای این آمار ده ساله و با مقایسه دو عدد ۱.۲۴ (میانگین دوره ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵) و ۱.۲۹ (میانگین دوره ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰) نتیجه گرفته اند که نرخ رشد جمعیت ایران صفر یا منفی شده است.

 

وقتی از 'رشد منفی' جمعیت کشورهایی چون لهستان، مجارستان یا اوکراین سخن گفته می شود، یعنی جمعیت این کشورها واقعا در مقایسه با سال قبل 'کمتر' شده است. از سوی دیگر وقتی گفته می شود میانگین رشد جمعیت ایران در ۵ سال گذشته ۱.۲۴ درصد است، یعنی جمعیت هر سال حدود ۱.۲۴ درصد نسبت به سال گذشته 'بیشتر' شده است

 

این در حالی است که در عرف جهانی، وقتی از نرخ "رشد جمعیت" یک کشور سخن گفته می شود، منظور میزان تغییر جمعیت یک کشور در مقایسه با سال قبل است.

 

بر همین مبناست که به عنوان نمونه، وقتی از "رشد منفی" جمعیت کشورهایی چون لهستان، مجارستان یا اوکراین سخن گفته می شود، یعنی جمعیت این کشورها واقعا در مقایسه با سال قبل "کمتر" شده است. از سوی دیگر وقتی گفته می شود میانگین رشد جمعیت ایران در ۵ سال گذشته ۱.۲۴ درصد است، یعنی جمعیت هر سال حدود ۱.۲۴ درصد نسبت به سال گذشته "بیشتر" شده است.

 

این میزان افزایش جمعیت، حتی هنوز اندکی از میزان متوسط جهانی بیشتر است.

 

در این میان، طبیعتا مقایسه رشد جمعیت ۵ سال اخیر ایران در مقایسه با ۵ سال قبل از آن، به کلی بی فایده نیست و اطلاعات قابل اعتنایی را در مورد تغییرات جمعیتی کشور به دست می دهد. اما نتیجه این مقایسه، اساسا ربطی به نرخ "رشد جمعیت" که معنایی متفاوت دارد نخواهد داشت.

 

از قضا بر مبنای مقایسه دوره های ۵ ساله، اگرچه میزان رشد جمعیت دوره زمانی ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ بالا نیست، اما "روند کاهش رشد جمعیت" به شدت گذشته نبوده است.

 

برای فهم بهتر موضوع، لازم است یادآوری شود که میانگین رشد جمعیت در دوره ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ حدود ۱.۶ درصد، میانگین رشد در دوره ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ حدود ۱.۲۹ درصد و میانگین رشد در دوره ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ حدود ۱.۲۴ درصد بوده است. به عبارت دیگر، اگرچه رشد جمعیت در دوره دوم (۱۳۸۵ تا ۱۳۸۵) حدود ۰.۳۱ درصد از دوره اول (۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵) کمتر شده، اما رشد جمعیت در دوره سوم (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵) تنها حدود ۰.۰۵درصد از دوره دوم (۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰) کمتر شده است (اما هنوز مثبت است).

 

تمام آنچه گفته شده، البته به معنای آن است که "شتاب رشد جمعیت" در ایران، همچنان رو به کاهش است و سیاست های ترویج زادوولد در سال های اخیر، نتوانسته تاثیر معنی داری بر میزان این رشد بگذارد.

 

اگرچه میزان رشد جمعیت دوره زمانی ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ بالا نیست، اما 'روند کاهش رشد جمعیت' به شدت گذشته نبوده است

 

از خاطر نرفته که محمود احمدی نژاد از آغاز سال ۱۳۸۹، به گونه ای غیرمنتظره به مخالفت با برنامه های کنترل جمعیت در ایران پرداخت و متعاقبا، دولت دهم سیاست های متنوعی را برای افزایش جمعیت به مرحله اجرا گذاشت.

 

یک سال و نیم بعد، در مرداد سال ۱۳۹۰، شخص آیت الله خامنه ای هم اظهارنظر مشابهی کرد که نشان می داد مخالفت رئیس جمهور وقت با کنترل جمعیت، در راستای دیدگاه های رهبر بوده است. آقای خامنه ای حتی در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱، یک بار از ظرفیت افزایش تا "۱۵۰ میلیون نفر" و بار دوم از ظرفیت "۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیونی" جمعیت ایران سخن گفت.

 

با وجود این، از نتایج سرشماری اخیر نفوس و مسکن، قطعا نمی توانیم نتیجه بگیریم که نرخ رشد جمعیت کشور ایران در حال نزدیک شدن به نرخ کشورهای انگشت شماری- عمدتا در اروپا- است که جمعیت آنها، رو به کاهش دارد.

 

۱۹ اسفند : یک مقام سازمان جنگل‌ها: نزدیک به دو میلیون هکتار جنگل بلوط خشک شده است

 

مدیرکل دفتر جنگل‌های خارج از‌ شمال سازمان جنگل‌ها و مراتع ایران گفت که «مدیریت غلط منابع آبی» موجب فرسایش خاک و خشک شدن زمین و یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار جنگل بلوط شده است.

 

به گزارش روز پنج‌شنبه (۱۹ اسفند) خبرگزاری ایرنا، فریبرز غیبی این اظهارات را امروز در همایش «همیاران طبیعت» در بروجرد بیان کرد و افزود که هر روز «حجم جنگل‌ها» در ایران در حال کم شدن است و افت سطح آب‌های زیرزمینی موجب از میان رفتن جنگل‌ها شده است.

 

به گفته وی، منابع طبیعی در ایران «رها» شده و «برای احیای آن هیچ برنامه‌ای نداریم.»

 

ایرنا همچنین گزارش کرده که عباس گودرزی، نماینده بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش، یکی از «علت‌های اصلی» پدیده ریزگردها در کشور را «تخریب بی‌رویه منابع طبیعی و از بین رفت پوشش جنگلی» عنوان کرد.

 

وی خواستار «مشارکت عمومی در امر احیای منابع طبیعی» شد و نسبت به پیامدهای «رشد بی‌رویه تخریب طبیعت» در ایران از جمله گسترش ریزگردها به همه استان‌های کشور در آینده‌ای نزدیک هشدار داد.

 

ایران سال‌هاست با «محدودیت جدی» منابع آب مواجه شده و «تحمل خشکسالی‌های پی درپی ۱۵ساله» شرایط را برای بسیاری از مناطق کشور سخت کرده است.

 

دی‌ ماه سال جاری، رضا شهبازی، مدیرکل پژوهش سازمان زمین‌شناسی از گسترش پدیده خشک‌سالی و «نامناسب» شدن وضعیت کشاورزی خبر داده و گفته بود که ۵۰ درصد سد‌های ایران خالی است.

 

پیش‌تر معصومه ابتکار، رئيس سازمان محيط زيست گفته بود که پیش‌بینی‌ها حاکی است تا سال ۲۰۵۰ خشکسالی و کاهش نزولات جوی در ايران، ۱۱ برابر شرايط فعلی خواهد شد.

 

۱۹ اسفند : گچساران – ایرنا – مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۲۵۲ تالاب در ایران به علت تغییرات اقلیمی و دخالت انسانی در وضعیت قرمز قرار دارد.

 

به گزارش ایرنا، اسماعیل کهرم روز پنجشنبه در همایش محیط زیست و دولت سبز در گچساران افزود: برخی پروژه‌های عمرانی از جمله جاده سازی و سد سازی نقش مهمی در تخریب محیط زیست داشته است.

 

وی با بیان اینکه دخالت نادرست انسان‌ها تأثیر مهمی بر تغییرات اقلیم دارد؛ افزود: ۳۵ سال پیش ۳۵ سد در کشور وجود داشت که اکنون به بیش از ۶۰۰ سد رسیده است.

 

کهرم ابراز کرد: دریاچه ارومیه در سال ۱۳۵۲ بیش از ۱۳ متر عمق داشت که در سال های اخیر به دلایل مختلف در معرض خشک شدن قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: در حوضه دریاچه ارومیه اکنون بیش از ۴۰ سد ساخته شده، ۴۰ سد در دست مطالعه و عملیات اجرایی تعدادی دیگر از سدها در این حوضه متوقف شده است.

 

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با بیان اینکه ۳۰۰ میلیارد ریال برای تثبیت کانون‌های گرد و غبار خوزستان با منشاء داخلی اختصاص یافت گفت: در صورتی که چندین برابر این میزان اعتبار اختصاص یابد این مشکل حل نخواهد شد.

 

وی تصریح کرد: احداث سدها بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی تأثیر مهمی در به وجود آوردن این ریزگردها داشته است.

 

کهرم گفت: ۱۵ درصد از عوامل ریزگردهای موجود در کشور داخلی و مابقی مربوط به کشورهای حوزه خلیج‌ فارس است.

 

وی تصریح کرد: بخشی از ریزگردهای موجود در کشور از شمال آفریقا وارده شده است.

 

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یک هکتار جنگل سالانه ۷٫۵ تن ریزگرد را به خود جذب می‌کند.

 

کهرم تصریح کرد: تاکنون تعدادی مدرسه طبیعت در کشور راه اندازی شده است که بزودی یکی از واحدها در گچساران افتتاح می شود.

 

۱۹ اسفند : افزایش ۴۰ درصدی آمار آدم ربایی در سال جاری نسبت به سال ۹۴

 

 تاثیر اختلافات طبقاتی و بیکاری در شکل‌گیری باندهای آدم‌ربایی

 

سلامت نیوز: سال ٩۵ با ۵٢ پرونده آدم‌ربایی روبه پایان است. سالی پرحادثه که پرونده‌های آدم‌ربایی آن هم به نسبت سال‌های گذشته لیست بلند بالاتری دارد. تهران، خراسان رضوی و سیستان‌وبلوچستان به ترتیب با ٢۴، ٨ و ٧ مورد آدم‌ربایی در صدر این لیست قرار دارند.

 

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند در ادامه می نویسد: پرونده‌های گروگان‌گیری در‌سال جاری از حیث رقم‌های درخواستی در ازای آزادی گروگان‌ها هم رشد زیادی داشته است. ارزش تقریبی درخواست شده از سوی گروگان‌گیران در‌سال ٩۵ به بیش از ۵٩‌میلیارد تومان رسیده است. آدم ربایی ١۵ میلیاردی پسر یک راننده تریلی در تهران به‌عنوان سنگین‌ترین پرونده گروگان‌گیری در‌سال جاری است. آدم‌ربایی عجیب که با گذشت ٨ ماه از آن پلیس همچنان درپی یافتن سرنخی از گروگان‌گیران است. ازسوی دیگر اما آدم‌ربایی ٣میلیون تومانی به‌عنوان سبک‌ترین پرونده گروگان‌گیری در خرداد ماه‌ سال ٩۵ در مشهد اتفاق افتاد. آدم‌ربایی که انگیزه آن فقط وصول طلب چند میلیونی طلبکاران از یک بدهکار بوده است.

 

این درحالی است که در‌سال ٩۴ هم ٣٧ مورد گروگان‌گیری درکشور ازسوی پلیس آگاهی اعلام شد، یعنی ١۵ مورد کمتر از‌سال ٩۵. اما رقم‌های درخواستی گروگان‌گیران در‌سال ٩۴ هم با رقم تقریبی ١۴‌میلیارد تومان بسیار کمتر از‌سال جاری بود. در آن‌سال هم تهران با ١٣ مورد گروگان‌گیری در صدر سیاهه، سیاه آدم‌ربایی قرار گرفت. اما رتبه‌های دوم و سوم به سیستان‌و‌بلوچستان با ۵ مورد و کرمان با ۴ مورد آدم‌ربایی اختصاص یافت. در‌سال ٩۴ باز هم تهران از حیث رقم درخواستی در ازای آزادی گروگان‌ها در رتبه نخست قرار گرفت. یک کودک‌ربایی ۵ میلیاردی که نقشه شوم آن توسط سه هم سلولی در زندان طراحی شد. ربایش راننده تاکسی توسط دو آدم‌ربای جوان در حوالی ترمینال جنوب تهران به خاطر ٩٠٠‌هزار تومان در‌سال ٩۴ کمترین‌ این پرونده‌ها هستند.

 

در مجموع٩٧ پرونده آدم‌ربایی طی دو‌سال که پلیس با همکاری برخی نهاد‌ها و سازمان‌های امنیتی موفق به کشف و دستگیری آدم ربایان شده است. با وجود این اما به گواه آمار استخراج شده از لابه‌لای اخبار و گزارش‌های منتشر شده از سوی پلیس پرونده‌های آدم‌ربایی در‌ سال‌جاری به نسبت‌ سال ٩۵ رشد ۴٠‌درصدی داشته است. شاید این تعداد پرونده آدم‌ربایی در کشوری به وسعت ایران با جمعیتی ٨٠ میلیونی و در مقایسه با سایر جرایم و بزه‌ها چندان زیاد به نظر نرسد، اما با توجه به ماهیت خشن و تأثیر منفی این پرونده‌ها بر امنیت روانی جامعه، این تعداد به ظاهر ناچیز را قابل تأمل‌تر می‌کند. این درحالی است که طی چند‌سال گذشته هیچ‌گاه از سوی مقامات انتظامی و قضائی آمار دقیقی از گروگان‌گیری‌های صورت گرفته در کشور اعلام نشده و اعداد و ارقام مستند دراین گزارش فقط براساس پرونده‌هایی است که در سال‌های ٩۴ و ٩۵ از سوی پلیس آگاهی رسانه‌ای شده است. با وجود این می‌توان حدس زد که تعداد آدم‌ربایی‌های صورت گرفته درکشور بیش از این تعداد باشد.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©