Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ برابر با  ۲۴ فوريه ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸  برابر با ۲۴ فوريه ۲۰۱۰
ایران در آئینه آمار (۲۵)

ایران در آئینه آمار (۲۵)

 

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۲۸بهمن: تقلب احمدی نژاد در ارائه آمار دو سال پيش بعنوان آمار روز

خبر آنلاين
روزنامه جهان صنعت با اشاره به کنفرانس مطبوعاتی احمدی نژاد ، نوشت :‌رييس‌جمهور در پاسخ به چگونگی تحقق وعده‌ها و رشد اقتصادی کشور جوابی داد که خبرنگاران و آگاهان اقتصادی را مبهوت کرد.
اين روزنامه در ادامه با بيان اينکه احمدی نژاد گفت که« حقوق کارمندان و کارگران 20 درصد بالا رفته، قدرت خريد مردم افزايش يافته و با وجود رشد 9/6 درصدی اقتصاد ايران، عده‌ای نمي‌خواهند اين پيشرفت را ببينند » ، تصريح کرد : بدون حاشيه رفتن، آمار سالانه بانک مرکزی که شهريورماه 88 منتشر شد را به ياد دکتر احمدي‌نژاد مي‌آوريم که اعلام کرده بود، رشد اقتصادی کشور در سال قبل 2/3 درصد است و آمار مورد اشاره وی مربوط به سال 86 و زمانی است که نفت در قله قيمت خود بود، نه سال 87 !
در ادامه اين مطلب افزووده شده : حال بايد پرسيد که چرا وی نمي‌گويد رشد اقتصادی امسال کاهش محسوسی داشته و پيش‌بينی سال بعد تا حدود يک درصد برآورد شده است. حال آمار اعلامی بانک مرکزی که مرجع رسمی در اعلام آمار اقتصاد کشور است را باور کنيم يا آمار دو سال قبل را ؟
جهان صنعت در خاتمه خطاب به رييس جمهوری گفت :‌ وقتی شما آمار دو سال قبل را اعلام کرده‌ايد چگونه انتظار داريد در حال حاضر همه آمارها را باور کنند؟ ای کاش در کنار خبر دو سال قبل حال و روز امروز و پيش‌بينی سال بعد را هم مي‌گفتيد تا باورپذيري‌مان رشد يابد.

 

 

 

۲۸بهمن : بحران اقتصادی ايران زير سايه بحران سياسی

دويچه ‌وله:اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوری و مناقشه هسته‌ای ايران و غرب از تنها مشکلاتی نيستند که حکومت جمهوری اسلامی با آن روبروست علاوبر اين به نظر مي‌رسد حکومت ايران با بحران اقتصادی شديدی نيز روبرو است.
محمود احمدي‌نژاد در تازه ترين مصاحبه مطبوعاتی خود مدعی شد که شاخص تورم تا پايان دی ماه امسال
۱۲ درصد است در حالي‌‌كه افزايش حقوق كارمندان و كارگران بالای ۲۰ درصد است و اين بدان معناست كه قدرت خريد اين گروه از جمعيت کشور بالا رفته است.
اين در حالی است که رسانه‌های ايران از افزايش قيمت‌ها و کاهش قدرت خريد شهروندان خبر مي‌دهند. همچنين بسياری از شرکت‌ها و کارخانجات نيز از پرداخت دستمزد کارگران ناتوان هستند، شرايطی که افزايش اعتراضات کارگری را در پی داشته است.

کسری بودجه و «راه حل‌های نو» دولت



منتقدان اقتصادی دولت احمدي‌نژاد معتقدند راه‌کارهايی که برای مقابله با کسری بودجه در لايحه بودجه سال
۱۳۸۹ پيش‌بينی شده است، خود مبتنی بر روش‌های کسری در مقابل کسری است؛ يعنی دولت برای کاهش کسری بودجه به راه جديدي، مثل استفاده از «اوراق مشارکت ارزی» که در بودجه‌نويسی سابقه ندارد، متوسل شده است.
آقای محجوب معتقد است که برای يافتن رقم واقعی کسری در بودجه، بايد به خود بودجه توجه کرد:«نگاهی به بند
۳ و اجزای آن و همچنين در رديف‌ها و بندهای متعددی که در قانون برای بخش‌های مختلف اجازه صدور اوراق داده است که مسلماً رقم بسيار قابل ملاحظه‌ای را مي‌سازند، و همچنين ۸۰ هزار ميليارد تومان هزينه اضافی که بايد از محل ۴۰ هزار ميليارد تومان هدفمند سازی يارانه‌ها در نظر گرفته شده‌اند که حسب قانون فقط حداکثر ۲۰ هزار ميليارد آن قابل تحقق است، گوشه‌ای از اين ارقام را نشان مي‌دهند.»
اين نماينده مجلس معتقد است که دولت‌ها در ايران سالهاست که از کسری بودجه فرار مي‌کنند و اين اقدام به اندازه کافی فرار هزينه داشته است، و به نظر مي‌رسد وقت آن نرسيده که کسری واقعی مشخص و حداقل جلوی زيان‌های فراوان آن از اين زمان به بعد گرفته شود.


صنعت ايران در خطر ورشکستی


وزير صنايع ايران معتقد است که «چرخ صنعت در شرايط فعلی خوب مي‌چرخد، لذا بايد مراقب باشيم دستي‌دستی برای خودمان با ايجاد فضا و منفي‌بافی مشکل ايجاد نکنيم.»
اين سخنان در حالی بيان می گردد که فعالين صنعت ايران نسبت به شرايط فعلی و آينده آن به شدت نگرانند.
خبرگزاری کار ايران در گزارشی آمارهای وزير صنايع ايران را غير قابل قبول مي‌خواند و تصريح مي‌کند که اين آمارها با آنچه که بخش خصوصی و حتی نهادهای دولتی منتشر کرده‌اند در تناقض است: «اصلي‌ترين آماری که از بحران عميق در صنعت و معدن کشور خبر مي‌دهد، گزارش سالانه بانک مرکزی است که به نام خلاصه تحولات اقتصادی کشور منتشر مي‌شود. نگاهی به اين گزارش‌ها بيانگر اين است که اولاً روند ناميمونی از کاهش رشد و حتی روند معکوس در زمينه صنعت و معدن طی
۳ سال اخير آغاز شده است و ثانياً بسياری از آمار مورد نياز کارشناسان و فعالان اقتصادی کشور منتشر نمي‌شود.»
در گزارش سالانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران که با عنوان خلاصه تحولات اقتصادی کشور طی سال‌های
۸۰ تا ۸۷ منتشر شده، آمده است که در سال ۱۳۸۰، بخش صنعت و معدن به ترتيب ۱۰ و ۹/۶ درصد رشد را نسبت به سال ۷۹ تجربه کرده است. در سال ۱۳۸۱، رشد صنعت و معدن به ترتيب به ۱۱ و ۱۲ درصد رسيده است.


اين روند در سال بعد نيز ادامه يافته است و به
۹/۹ درصد رشد برای بخش صنعت و ۱۲/۷ درصد رشد برای بخش معدن در سال ۱۳۸۲ رسيده است. در سال ۱۳۸۳ نيز بخش صنعت و معدن به ترتيب ۹/۵ و ۶/۸ درصد رشد را نسبت به سال پيش تجربه کرده‌اند.
اما بر اساس همين گزارش برای نخستين بار، در سال‌های
۱۳۸۵ و ۱۳۸۷هيچ رقمی برای رشد يا کاهش در بخش‌های صنعتی و معدنی کشور اعلام نشده است.
بررسی بخش صنعت و معدن در شاخص صدور مجوزهای تاسيس نيز آمار مشابهی را در اختيار قرار مي‌گذارد. گرچه در سالهای اجرای طرح بنگاه‌های زودبازده و اعطای وام‌های کم بهره تعداد جوازهای تاسيس با افزايش
۷۳ درصدی روبرو بود اما با توقف اعطای وام‌ها روند نزولی خود را آغاز کرد.
اين روند در سال
۱۳۸۷، به کمترين ميزان خود رسيد و تعداد جوازهای تاسيس صادر شده برای ايجاد واحدهای صنعتی به ۲۶/۱هزار فقره کاهش يافت که نشان از کاهش ۴۵/۸ درصدی داشت و به نوعی بازگشت به شاخص‌های سال ۱۳۸۰ بود.
بنا بر گزارش خبرگزاری ايلنا در پی اين تحولات، فعالان بخش خصوصی به نمونه‌گيری از واحدهای صنعتی پرداختند. در نمونه‌گيری اتاق بازرگانی از
۱۸۳ واحد کوچک و بزرگ صنعتي، معلوم شد که تمامی اين واحدها به نوعی درگير مشکلات هستند و بخش اعظم آنها در آستانه بحران قرار دارند.
همچنين بسياری از نمايندگان مجلس پس از بازديدهای خود از واحدهای صنعتی گزارش دادند که صنايع با
۴۰ درصد از ظرفيت خود مشغول کارند.
با اين وجود آقای محرابيان، وزير صنايع جنجالی دولت محمود احمدی نژاد مدعی است: «فعاليت کارخانجات کشور با افزايش توليد و استفاده از تمام ظرفيت، در حال انجام است.»

28بهمن :آمار حادثه ديدگان ناشى از كار در ايران

ايلنا: مقايسه تعداد حادثه‌ديدگان ناشى از كار در 6 ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته حكايت از آن دارد كه بيمه‌شدگان تأمين اجتماعى قزوين با 4هزار و 570نفر حادثه ديده در مقايسه با ساير استان‌هاى كشور، بيشترين تعداد حادثه‌ديدگان ناشى از كار را شامل مي‌شود.
به گزارش ايلنا، استان اصفهان نيز پس از قزوين با 874 نفر حادثه ديده ناشى از كار دومين استان حادثه‌خيز كشور است.
همچنين بيمه‌شدگان تهران بزرگ با 841نفر، خوزستان با 734نفر، مركزى با 730نفر، فارس با 725نفر به ترتيب بيشترين آمار حادثه ديدگان ناشى از كار را در بر مي‌گيرند.
گفتنى است جمع كل حادثه ديدگان ناشى از كار در تمام استان‌ها، 9هزار و 856نفر است كه اين رقم در مقايسه با سال گذشته كه تعداد 10هزار و 665نفر بوده‌است از كاهش 59/7درصدى حكايت دارد.

۲۷بهمن:سال جديد سال گسترش بحران در بخش بهداشت و درمان است

۲ ميليارد دلار مطالبات بخش بهداست است

ايلنا: عضو كميسيون بهداشت مجلس ضمن اعلام رشد 32 درصدى بودجه وزارت بهداشت در سال 89 نسبت به افزايش مشكلات حوزه بهداشتى و درمانى مردم ابراز نگرانى كرد.
حسين تامينى در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا افزود: سال آينده متاسفانه سال خوبى پيش‌بينى نمي‌شود و به همين دليل كميسيون بهداشت به مشكلات 89 اين حوزه ورود كرده است.
وى ادامه داد: بايد در بخش بهداشت و درمان تنها 30 درصد به مردم فشار وارد شود و 70 درصد مابقى هزينه‌ها توسط دولت پرداخت شود در حالى كه در سال‌هاى اخير عملى نشده و با وجود اينكه در بودجه آورده شود اما سال 89 نيز محقق نمي‌شود.
نماينده مردم رشت با اشاره به رشد 22درصدى بودجه وزارت بهداشت در سال 89 گفت: با اين وجود مطالبات قبلي، بدهى بيمه‌ها و مشكلات درمان رفع نشده است و اين افزايش بودجه تنها به رفع بخشى از مشكلات قبلى كمك مي‌كند.
تامينى افزود: در واقع رشد بودجه‌اى نداريم و تحولى در سال آينده نمي‌بينيم به همين دليل كميسيون بهداشت مجلس پيشنهاد داده يك بار براى هميشه مشكلات بودجه‌اى را به صفر برساند و سپس برنامه‌ريزى براى آينده كند.
وى تصريح كرد: يك ميليارد و 600 ميليون تا حدود دو ميليارد تومان در حال حاضر مطالبات حوزه درمان است كه اگر با پيشنهاد كميسيون پرداخت شود مشكلات تا حدودى مرتفع مي‌شود.
تامينى از تشكيل جلسه اضطرارى در مجلس خبر داد و گفت: نظر كميسيون بهداشت اين است كه با روندى كه داريم عملا مشكل حل نمي‌شود و امسال هم اين بحث باقى مي‌ماند.

۲۷بهمن :افزايش خط فقر به يک ميليون تومان

مهر: نماينده سابق کارفرمايان در سازمان جهانی کار گفت: حذف يارانه‌ها خط فقر را به بيش از يک ميليون تومان و نرخ تورم را نيز به 40 درصد افزايش خواهد داد.
عباس وطن پرور از افزايش خط فقر به يک ميليون تومان در سال آينده خبر داد و گفت: افزايش 40 هزار ميليارد تومانی رقم بودجه به دليل اجرای طرح هدفمندکردن يارانه ها، خط فقر را به بيش از يک ميليون تومان و نرخ تورم را نيز به بيش از 40 درصد خواهد رساند.
نماينده سابق کارفرمايان در سازمان جهانی کار اظهار داشت: از سويی برنامه حذف صفرهای پول ملی افزايش ميزان واردات و در نتيجه بالارفتن مجدد نرخ بيکاری را در پی خواهد داشت.
وی با ذکر اين نکته که 20 هزار ميليارد تومان سهم مردم از 40 هزار ميليارد تومان ( براساس پيش بينی بودجه سال آنيده) حداقل 12 درصد نرخ تورم را افزايش خواهد داد، افزود: دولت در نظر دارد 12 هزار ميليارد تومان از 20 هزار ميليارد تومان دوم ( معادل 30 درصد 40 هزار ميليارد تومان) را به صنايع بدهد که به نوعی تزريق پول خواهد بود. به واسطه 8 هزار ميليارد تومان ( معادل 20 درصد از 40 هزار ميليارد تومان) را که خود دولت هزينه خواهد کرد، پول پرقدرت را در بازار افزايش می دهد.

اين مقام کارفرمايی با ذکر اينکه پول پرقدرت افزايش نرخ تورم را در پی خواهد داشت، گفت: در اين رابطه دولت موظف است روشهايی را اتخاذ کند تا با ريزش مشاغل مواجه نشويم.
وطن پرور در پايان سخنانش يادآور شد: افزايش نرخ بيکاری و تورم تبعات اجتماعی به همراه خواهد داشت.
پيش از اين، برخی اعضای کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با اعلام اينکه خط فقر 900 هزار تومان است، گفته بودند: بر همين اساس، دستمزد کمتر از 500 هزار تومان در سال آينده معيشت خانوار کارگری 4 نفره و بيش از آن را به مخاطره مي‌اندازد.

۲۷ بهمن : هر سال ۷٠ هزار ايرانی يعنی دو برابر جانباختگان زلزله بم بر اثر مصرف سيگار جان خود را از دست می دهند

ايسنا:معاون اجرايى جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات با بيان اين كه نصب تصاوير هشداردهنده بر روى پاكت سيگار علت مراجعه بيش از 20 درصد مردان و 10 درصد زنان به كلينيك‌هاى ترك دخانيات است، گفت: اين موضوع در نتيجه بررسى بر روى 581 مراجعه كننده به كلينيك ترك سيگار به دست آمد.
وى با بيان اينكه قربانيان اصلى اين قبيل تبليغات عمدتا جوانان و نوجوانان هستند، اظهار كرد: ساليانه بيش از 70 هزار ايرانى (معادل 2 برابر كشته‌هاى زلزله بم) براثر استعمال دخانيات جان خود را از دست مي‌دهند و اين در حالى است كه اطرافيان مصرف كنندگان سيگار هم از خطرات و آثار آن مصون نيستند.
معاون اجرايى جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات با بيان اينكه بياييم با تبليغات استعمال دخانيات خود را دستمايه شركت‌ها و كمپاني‌هاى توليد كننده مواد دخانى نكنيم، افزود: هرچند رسانه ملى در برخى از زمينه‌ها نظير آنفلوآنزاى نوع" آ" خوب عمل كرد اما به نظر مي‌رسد هنوز مسئولان اين رسانه نسبت به مضرات و عوارض محصولات دخانى آگاهى لازم را پيدا نكردند و به اين باور اعتقاد ندارند.
اعتقادات قلبى و اصولگرايانه مردم برشمرد و يادآور شد: اين امر محقق نمي‌شود جز در سايه حاكميت سلامت.
دكتر معدنى با استناد به نتايج تحقيق و پژوهش‌هاى انجام شده در زمينه مضرات سيگار و مواد دخاني، گفت: استفاده از سيگار و مواد خانى علت بروز بيش از 80 نوع بيمارى و 50 نوع سرطان است، اين در حالى است كه مي‌توان به عوارضى چون تنگى نفس، بيماري‌هاى قلب و عروق و اختلال در سيستم كارى و خانوادگى فرد به عنوان ديگر عوارض اين محصولات دخانى اشاره كرد.


 

۲۶بهمن: وزير رفاه: هيچكدام از اعدادى كه در مورد خط فقر اعلام مى شود را قبول ندارم

ايلنا
وزير رفاه و تامين اجتماعى گفت: هيچ كدام از آمارهايى كه درمورد خط فقر اعلام مى شود، كارشناسى نيست و هنوز كار كارشناسى دقيقى در اين رابطه انجام نشده است.

وى افزود: براساس تعاريف خط فقر شامل خط فقر مطلق، شديد و نسبى است كه البته هركدام تعاريف جداگانه‌اى دارد و براى هر كشور اين تعاريف فرق مي‌كند.
وى با بيان اينكه خط فقر يك دلارى نيز در تعاريف وجود دارد، تصريح كرد: يعنى اگر يك نفر روزى يك دلار درآمد داشته باشد در ماه درآمد او 120 هزار تومان مي‌شود؛ اما آيا مي‌توان اين درآمد را براى يك خانواده چهار نفرى گفت كه خط فقر مناسبى است؟ به نظر من اين‌طور نيست و با اينكه در دنيا به عنوان ملاك است براى ما ملاك قابل قبول نيست.
وزير رفاه خاطرنشان كرد: ضمن اينكه خط فقر شهر به شهر، روستا به روستا و مركز يك استان با ديگرى فرق مي‌كند، بنابراين هركدام از اين عددها كه گفته مي‌شود كاركارشناسى بر روى آنها صورت نگرفته است.

محصولى در پاسخ به اين سئوال كه اخيرا بانك مركزى خط فقر را بيش از 700 هزار تومان اعلام كرده است، عنوان كرد: اين آمار را قطعا بانك مركزى اعلام نكرده و حتى دولت نيز هنوز هيچ رقمى را منتشر نكرده است.
وزير رفاه و تامين اجتماعى با ذكر دو مثال از دو خط فقر گفت: خط فقر مطلق برخلاف ظاهر تعريف آن از خط فقر شديد بدتر نيست، خط فقر شديد بد است.
او ادامه داد: در خط فقر مطلق علاوه برحدود 2هزار كالرى كه بايد در خط فقر شديد درآمد داشته باشد كه بتواند در روز جذب و مصرف كند، موضوع آموزش، حمل و نقل و پوشاك و... جاى مي‌گيرد

 

۲۷بهمن  : سونامی سرطان در ايران:سن ابتلا به سرطان سينه در ميان زنان ايرانی 5 تا 10 سال کمتر از ديگر کشورهاست.

سونامی سرطان در ايران
شيوع بالای سرطان در ايران و کاهش سن ابتلا به اين بيماری سخت و پر هزينه باعث شده که برخی متخصصين سرطان شناسی از اصطلاح "سونامی سرطان" برای نشان دادن شدت خساراتهای جانی و مالی اين بيماری در کشور استفاده کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، سرطان انواع مختلفی از جمله سرطانهای ريه، خون، معده، پروستات، مثانه و... دارد که متاسفانه از شيوع بالايی در ايران برخوردار است. به طوری که مواردی از ابتلا به سرطان در افراد 25 ساله و 18 ساله کشور نيز مشاهده می شود که ناشی از اختلالات ژنتيکي، عوامل محيطی و افزايش مصرف مواد دخانی و مخدر است.
طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت، می بايست سالانه حدود 70 هزار سرطان در ايران وجود داشته باشد که بر اساس آمار جمع بندی سال 1386، شمار مبتلايان به سرطان در کشور نيز 70 هزار نفر بوده است.
در کشور ما از ميان سرطانهای دستگاه گوارش، سرطان معده از همه شايع تر است. ‪ به طوری که 50 درصد از سرطانهای شايع کشور مربوط به دستگاه گوارش است. اين آمار زنگ هشداری برای مردم در جهت تغيير عادات نامناسب غذايی است. ضمن اينکه مردان سه برابر زنان در معرض ابتلا به سرطانهای دستگاه گوارش هستند.
سرطان به عنوان يکی از معضلات جامعه بشری با تهديد انسانها در تمام گروههای سني، سبب خسارات جانی و مالی فراوانی می شود که کشور ما نيز از اين قاعده مستثنی نيست
رئيس انجمن سرطان
دکتر عبدالله فضلعلی زاده، رئيس انجمن سرطان ايران از رشد فزاينده بيماران سرطانی در کشور به عنوان يک سونامی ناگهانی نام می برد و می گويد: سرطان به عنوان يکی از معضلات جامعه بشری با تهديد انسانها در تمام گروههای سني، سبب خسارات جانی و مالی فراوانی می شود که کشور ما نيز از اين قاعده مستثنی نيست.
بررسيهايی که از ميزان مراجعه بيماران به آنکلوژيست ها در بين سالهای 1998 تا 2003 صورت گرفته است، نشان می دهد که تعداد بيماران از 11 ميليون و 800 هزار نفر در سال 2005 به 18 ميليون و 200 هزار نفر در سال 2020 خواهد رسيد.
رئيس انجمن سرطان ايران با اشاره به آمارهای جهانی که حکايت از يک رشد فزاينده انواع سرطانها در تمام جوامع بشری دارد، می افزايد: يکی از دغدغه های اصلی سياستگزاران کشورها در دهه های اخير، افزايش هزينه های درمان سرطان است.

فضلعلی زاده با تاکيد بر نياز جامعه برای افزايش تربيت آنکلوژيست، می گويد: پولهايی که در بخش درمان بيماران سرطانی هزينه می شود، می بايست در تشخيص بيماری به کار گرفته شود. زيرا، پيشگيری و غربالگری از جمله مسائل مهمی است که در کنترل اين بيماری بايد به آن پرداخت.
دکتر محمدرضا مير، متخصص سرطان شناسی از سرطان سينه به عنوان اولين و شايعترين سرطان زنان بعد از سرطان پوست در کشور نام می برد و می گويد: سن ابتلا به اين بيماری در ميان زنان ايرانی 5 تا 10 سال کمتر از ديگر کشورهاست.
وی با اشاره به نام معلوم بودن دلايل پايين بودن سن ابتلا به سرطان سينه در ميان زنان ايراني، می افزايد: حداکثر شيوع سن ابتلا به سرطان سينه در ديگر کشورها از نيمه های دهه 50 زندگی افراد آغاز می شود. اين در حالی است که اين شايعترين سن ابتلا به سرطان سينه در ايران 40 تا 50 سالگی است.
پريود زودرس، يائسگی دير هنگام، اولين زايمان پس از 35 سالگي‌،‌ نازايي، سابقه فاميلی درجه يک و عوامل تغذيه ای به عنوان عوامل خطرسازی نام برده می شود که در ابتلای فرد به سرطان سينه نقش مهمی ايفا می کند.
سرطان در تمام دنيا از جمله در کشور ما در حال شيوع است که يکی از مهمترين دلايل آن افزايش سن بقا است. سرطانهای دستگاه گوارش از جمله مری پس از دهه 50 شيوع می يابد و در دهه 60 تا 70 زندگی به حداکثر می رسد.
اين در حالی است که رئيس جامعه متخصصين داخلی ايران در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن هشدار نسبت به کاهش سن ابتلا به سرطان در کشور، از شيوع بالای سرطان مری در شمال کشور خبر می دهد و می گويد: در مرکز و جنوب کشور، سرطان معده بيشتر ديده می شود و ابتلا به سرطان استخوان، خون و پروستات نيز در همه نقاط کشور وجود دارد.


وزير بهداشت
دکتر حميد عطاريان، عضو انجمن سرطان ايران نيز با اشاره به آخرين آمار سازمان جهانی بهداشت که نشان می دهد 18 تا 22 درصد مردم در طول عمرشان مبتلا به سرطان می شوند، می گويد: بر همين اساس از مجموع جمعيت 75 ميليونی کشور حدود 15 ميليون بيمار سرطانی خواهيم داشت.
سرطان به تنهايی به اندازه 15 بيماری شايع مبتلا دارد و از همين رو می بايست توجه خاصی به بيماريهای سرطان شود.
عطاريان با اشاره به آمار سازمان جهانی بهداشت که نشان می دهد هر 100 هزار نفر يک پزشک درمانگر سرطان نياز دارد، می افزايد: با توجه به جمعيت 75 ميليونی کشور می بايست 750 نفر درمانگر سرطان داشته باشيم که در حال حاضر نصف اين تعداد را نيز نداريم.
از سوی ديگر، رئيس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت از آمار 30 درصدی مرگ و مير ناشی از سرطانها که به علت مصرف سيگار رخ می دهد، خبر می دهد و می گويد: برآورد می شود هزينه ای که نظام سلامت کشور هر سال بابت درمان عوارض ناشی از سيگار می پردازد، حدود پنج هزارو 220 ميليارد تومان است.
بررسيها نشان می دهد که در کشور ساليانه 50 هزار مرگ و مير ناشی از مواد دخانی داريم که اگر کنترل نشود طی 10 سال آينده به 200 هزار مرگ و مير خواهد رسيد.
اين در حالی است که دکتر مرضيه وحيددستجردي، وزير بهداشت با عنوان اين مطلب که سالانه يکهزارو 700 ميليارد تومان هزينه مصرف سيگار و بيش از سه هزارو 840 ميليارد تومان نيز صرف هزينه درمان بيماريهای ناشی از مصرف مواد دخانی در کشور مي‌شود، می گويد: 30 درصد مرگهای ناشی از سرطان و 90 درصد از دلايل ابتلا به سرطان ريه و ساير ساير سرطانها ناشی از استعمال مواد دخانی است.

۲۷ بهمن : صد هزار نفر از كارگران صنعت برق در آستانه بيكارى قرار دارند

ايلنا: حجم مطالبات اعضاى سنديكاى صنعت برق از دولت به رقم نگران كننده 5 ميليارد دلار رسيده است.
رئيس هيات مديره سنديكاى صنعت برق، سنديكاى توليد كنندگان صنعت برق ضمن اعلام مطلب فوق در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا افزود: مشكلات بي‌شمار واحدهاى توليد كننده تجهيزات برقى را تهديد مى كند. درحال حاضر بسيارى از توليدكنندگان يا تعطيل هستند و يا با بخش اندكى از ظرفيت توليدشان كار مي‌كنند.
محمد پارسا گفت: متاسفانه رقم بدهي‌هاى دولت به ما آنقدر سنگين شده كه در صورت عدم چاره جويى واحدهاى توليد كننده مجبور به تعطيلى خواهند بود و بيش از نهصد هزار نيروى كار كه مستقيم و غير مستقيم در اين صنعت مشغول به كار هستند، در معرض بيكارى قرار دارند.
او در توضيح اين مطلب افزود: چون دولت طلب‌هاى ما را به موقع نداده ما نتوانسته‌ايم وام‌هايمان را تسويه كنيم و بدهي‌مان به سيستم بانكى بسيار سنگين شده است. از اين رو ما از سوى بانك‌ها تحت فشار شديد هستيم و بين خود اعضا نيز دعواى حقوقى در جريان است.

او ادامه داد: بدهى وزارت نيرو به ما حدود 5 هزار ميليارد تومان است كه 40 درصد از اين مبلغ را شركت مپنا به ما بدهكار است.
او در پاسخ به اين سئوال كه سيستم بانكى چقدر از شما طلبكار است، گفت: رقم مطالبات بانك‌ها از ما بيش از 5 هزار ميليارد تومان است. با برخى از بانك‌ها در حال مذاكره هستيم تا مگر بدهى ما را استمهال كنند. بالاخره برخى بانك‌ها براى وصول مطالباتشان دست به اقدامات حقوقى و قضايى زده‌اند. ما ديگر زورمان نمي‌رسد خودمان را سر پا نگه داريم. در حالت اضطرار هستيم و خيلى از مديران ما فرارى شده‌اند. باور كنيد برخى از مديران ما به خاطر چك برگشتى به خانه‌هايشان نمي‌روند و مثل قاچاقچي‌ها با من در اتومبيل قرار مي‌گذارند تا مسائلشان را بگويند.
او گفت: خريدار 99 درصد از توليدات ما دولت است. وزارت نفت و نيرو عمده‌ترين مشتريان ما هستند اما وقتى كالا را مي‌خرند و پول نمي‌دهند تعادل ما بر هم مي‌خورد. اين بحران سبب شده بازار صادراتى ما نيز در معرض خطر قرار گيرد. ما با بحران‌هاى كارگرى مواجه شده‌ايم..
پارسا تاكيد كرد: تداوم اين روند بدون ترديد صادرات ما را در معرض خطر جدى قرار مي‌دهد. صنعت برق حدود 5/1 تا 2 ميليارد دلار قرارداد صادراتى دارد اما اگر وضعيت به همين منوال ادامه يابد نمي‌توانيم از پس تعهداتمان برآييم و بازارهاى خارجى را نيز از دست مي‌دهيم. اين در حالى است كه صنعت برق بيشترين سهم صادرات خدمات فنى و مهندسى را داراست.
او پيش‌بينى كرد اگر مشكل بزودى حل نشود بحران خاموشى از راه برسد و گفت: ما خواستار آن هستيم كه براى پرداخت حقوق كارگران بخشى از مطالباتمان را از دولت بگيريم. در ضمن سئوال ما اين است كه وقتى بانك‌ها از ما به خاطر تاخير بهره مي‌گيرند چرا مطالبات ما از دولت مشمول بهره ديركرد نمي‌شود.

۲۶بهمن: طرح افزايش قيمت بنزين برای مقابله با تحريم های احتمالی

مهر
معاون وزير نفت با بيان اينکه تاکنون هيچ‌گونه محدوديتی برای فروش بنزين به ايران از سوی خارجيها اعمال نشده است، گفت: يکی از پيشنهادهای مطرح شده برای بنزين افزايش پلکانی قيمت است اما تاکنون تصميم نهايی گرفته نشده است.
سيد نورالدين شهنازی زاده در گفتگو با مهر با اشاره به اينکه در حال حاضر روند واردات بنزين به صورت عادی در حال انجام است و هيچ گونه محدوديتی وجود ندارد، گفت: همچنين در شرايط فعلی ظرفيت ذخيره سازی بنزين کشور در شرايط بسيار مطلوبی قرار دارد.
مديرعامل شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده های نفتی ايران با تاکيد بر اينکه هم اکنون آمادگی لازم برای مقابله با هر گونه تحريم و اعمال محدوديت فروش بنزين ايجاد شده است، بيان کرد: مشکلی در تامين بنزين مورد نياز مردم در صورت اعمال محدوديت وجود ندارد.

احتمال افزايش پلکانی قيمت بنزين در سال 89

وی در ادامه با تاکيد بر اينکه تاکنون هيچ گونه تصميمی در مورد سرنوشت بنزين در سال آينده گرفته نشده است، تبيين کرد: هم اکنون پيشنهادهای مختلفی در سطح هيات دولت در حال بررسی است و جوانب مختلف اين پيشنهادات در مرحله تجذيه و تحليل قرر دارد.
شهنازی زاده پيش از اين در جمع خبرنگاران با بيان اينکه هر مبنای قيمتی که برای بنزين گذاشته مي‌شود همزمان برای ساير حامل‌های انرژی به صورت يکنواخت اعمال شود، گفته بود: ساير حامل‌های انرژی شامل گازوئيل، ال‌پی جی (گاز مايع) و
CNG است.

توزيع روزانه 250 ميليون ليتر فرآورده های نفتی

به گزارش مهر، معاون وزير نفت در ادامه با بيان اينکه در حال حاضر امکان توزيع و انتقال روزانه 232 تا 250 ميليون ليتر فرآورده نفتی در سطح کشور فراهم شده است، گفت: هم اکنون تعداد 85 انبار ذخيره سازی سوخت مايع، بيش از 14 هزار کيلومتر شبکه خطوط لوله فرآورده نفتی و ناوگانی متشکل از 10 هزار و 500 دستگاه نفتکش جاده پيما در سطح کشور فعال است.

افزايش ظرفيت پالايش نفت به 1.7 ميليون بشکه

مدير عامل شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده های نفتی ايران همچنين با اشاره به افزايش نزديک به 800 هزار بشکه ای ظرفيت پالايش نفت خام کشور در سه دهه گذشته، بيان کرد: هم اکنون ظرفيت پالايش نفت خام ايران به يک ميليون و 760 هزار بشکه در 9 پالايشگاه موجود افزايش يافته است.
اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه با اجرای طرحهايی همچون سهميه بندي، توسعه سامانه هوشمند سوخت و فروش الکترونيکی قصد مديريت و کنترل مصرف فرآورده های نفتی در کشور را داريم، اعلام کرد: پيش بينی می کنيم با افزايش توليد و کنترل مصرف در آينده به يک صادرکننده فرآورده های نفتی تبديل شويم.

 

 

 

 

۲۵بهمن : ادعای دولت شارلاتان در مورد دفن سرمايه داری در دهه فجرو ثبت رسمی ۲٠ميليارد

دلار قاچاق کالا و بيش از۲۳ميليارد و ۶٠٠ميليون دلار واردات ۶ماهه اخير

ايلنا: در شرايطى كه واردات رسمى كالا در سال گذشته 68 ميليارد دلار اعلام مى شود، آخرين گزارش‌هاى رسمى ازثبت بيش از 20ميليارد دلار كالاى قاچاق كه كشف و ضبط شده است، خبر مي‌دهند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، بخش قابل توجهى از كالاهاى ثبت شده از سوى ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز به كالاهاى يارانه‌اى همچون سبد سوختى اختصاص دارد و بخش قابل توجه ديگرى شامل پوشاك وكالاهاى مصرفى است.
آخرين آمار رسمى ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز به سال 86 بازمي‌گردد كه براساس آن ميزان كالاى قاچاق ثبت و ضبط شده معادل 13ميليارد دلار اعلام شده بود. اين گزارش ويژه كه به رييس جمهور ارايه شد، دولت را برآن داشت تا نسبت به اجراى سهميه‌بندى بنزين اقدام كند، زيرا بخش قابل توجهى از پرونده‌هاى مربوط به آن را قاچاق سوخت تشكيل مي‌دادند. با وجودى كه دولت نهم مبارزه با قاچاق كالا و ارز را در گرو هدفمندكردن‌يارانه‌ها عنوان مي‌كند، اما عملكرد مبارزه با قاچاق كالا طى پنج سال گذشته حاكى است كه عملا هيچ اتفاق ويژه‌اى براى مقابله با قاچاق صورت نگرفته است.
براساس گزارش‌هاى رسمى كه از سوى ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در اختيار كميسيون اقتصادى مجلس قرار گرفته در سال 83 قاچاق كالا و ارز به ميزان 6 ميليارد دلار بوده كه اين رقم در آمارهاى سال جارى به 20ميليارد دلار يعنى نزديك دو و نيم برابر افزايش يافته است، اين درشرايطى است كه ميزان واردات رسمى نيز به همين ميزان افزايش داشته است.
بر اساس آخرين آمار اعلام شده از سوى گمرك ميزان واردات كالا در شش ماه نخست سال جارى بالغ بر23ميليارد و 600 ميليون دلار به ثبت رسيده كه نشان مى دهد، درهاى كشور چه به صورت رسمى و چه غير رسمى بر روى كالاهاى خارجى باز است.

 

 

 

 

 

 

 

:

 

 

۲۳ بهمن : قشر مرفه کشور ۳۴ برابر اقشار ضعیف از یارانه ها استفاده می کنند

تبریز - خبرگزاری مهر: معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: دهک دهم جامعه که سرمایه دارترین قشر جامعه هستند 34 برابر دهک اول جامعه از یارانه ها استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر در بناب، حجت الاسلام محمد میرتاج الدینی روز چهارشنبه در جمع طلاب و روحانیون بناب با اشاره به موضوع هدفمند کردن یارانه ها گفت: با هدفمند شدن یارانه ها 60 درصد از هزینه ها به مردم برمی گردد.

وی با اشاره به اینکه هدفمند کردن یارانه ها یکی از مهم ترین طرح های اقتصادی کشور است افزود: دهک دهم جامعه که سرمایه دارترین قشر جامعه هستند 34 برابر دهک اول جامعه از یارانه ها استفاده می کنند که این بی عدالتی محض است و دولت می خواهد با هدفمند کردن یارانه ها این مشکل را در کشور حل کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون روزانه حدود چهار میلیون بشکه نفت در کشور استخراج می شود، گفت: از این میزان یک میلیون و 800 هزار بشکه در داخل کشور مصرف می شود و در صورت هدفمند کردن یارانه ها این میزان کاهش می یابد و این خود می تواند به اقتصاد کشور کمک شایانی کند.

میرتاج الدینی با اعلام اینکه در دور سوم سفرهای استانی دولت رویکرد فرهنگی را در اولویت کارهای خود قرار داده است تصریح کرد: در دور سوم سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی 100 میلیارد تومان برای توسعه فرهنگی استان در سال 89 و 500 میلیارد تومان برای پنج سال آینده استان تصویب شد.

به گفته وی برای توسعه نرم افزاری هزینه خواهد شد و شاهد تحول بسیار چشمگیر در بخش فرهنگی خواهیم بود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه افزود: همچنین در جهت حمایت از کارهای دینی علاوه بر بودجه پیش بینی شده 1500 میلیارد تومان اعتبار برای تقویت حوزه های علمیه کشور تخصیص یافته است.

 

 

۲۳بهمن :توزیع دو هزار میلیارد تومان اعتبار به عنوان سرمایه در گردش واحدهای تولیدی

 

ساری - خبرگزاری مهر: وزیر صنایع و معادن از توزیع خط اعتباری دو هزار میلیارد تومانی برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بین بانکهای کشور خبر داد.

 

علی اکبر محرابیان عصر پنج شنبه در حاشیه سفر به مازندران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر در ساری اظهار داشت: اخیرا این خط اعتباری با توافق بانک مرکزی گشایش یافته که بین بانکها توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: مضافا اینکه در جزء شش بند دال بودجه 87 آئین نامه این خط اعتباری ابلاغ شده است.

وزیر صنایع و معادن با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی برای اختصاص تمامی این خط اعتباری به واحدهای تولیدی باید اقدام به صدور رفع گواهی مسدودی از سوی بانک مرکزی نماید، تصریح کرد: به واسطه اینکه این تسهیلات اعتباری تا پایان سال قابلیت جذب شدن نداشته از مجلس خواستاریم برای رفع مشکلات تولیدکنندگان مابقی تسهیلات مانده را در بودجه 89 وزارتخانه برای توزیع بین صاحبان صنایع لحاظ کنند.

محرابیان بیان داشت: میزان اصلی خط اعتباری قابل جذب تا سه میلیارد دلار بوده که از مجلس می خواهیم این مهم را با سرعت از طریق بانک مرکزی پایدار کنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به بررسی نقطه نظرات وزارت صنایع و معادن برای افزایش سهم صنعت و معدن در بودجه 89 کل کشور خبر داد و افزود: بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی برای تسهیلات در کمیته فرعی شورای پول و اعتبار در حال بررسی است.

به گفته وی، وزارت صنایع و معادن نقطه نظرات خود را به شورای پول و اعتبار اعلام کرده و رئیس کل بانک مرکزی نیز نظر مثبتی برای افزایش سهم اعتبارات صنعت و معدن کشور در بودجه 89 دارد.

وزیر صنایع و معادن افزود: امید است با حمایت قاطع شورای پول و اعتبار سهم بخش صنعت و معدن کشور در سال آینده افزایش یابد.

به گفته وی، از طرفی به واسطه کاهش چشمگیر نرخ تورم در سال 88 پیش بینی ما این است که در شورای پول و اعتبار مصوب کنیم که سود تسهیلات در بخش های تولید را در سال آینده کاهش دهیم.

 

۲۳ بهمن : کاهش ۵ هزار میلیارد تومانی بدهی بانکها به بانک مرکزی

قائم مقام بانک مرکزی از ابلاغ استمهال بدهی 6 هزار و 270 واحد تولیدی و کاهش بیش از 50 هزار میلیارد ریالی بدهی بانکها به بانک مرکزی خبرداد و اعلام کرد شکاف منابع و مصارف بانکها در سالجاری به نحو چشمگیری کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحمید پورمحمدی با ارائه گزارشی به خبرنگاران درباره اقدامات صورت گرفته از سوی بانک مرکزی برای حمایت از تولید در سال 1388 گفت: بانک مرکزی مجموعا نسبت به تمدید یا پایدار کردن مبلغ 168 هزار و 788 میلیارد ریال اعتبار برای استفاده بانکها (به منظور مسکن مهر، ایران چک، اوراق مشارکت باز خریدی، طرح های نیمه تمام و سرمایه در گردش، تامین نقدینگی و سایر اعتبارات موردی) اقدام کرده است.

قائم مقام بانک مرکزی افزود: در سامانه قرض الحسنه ازدواج مجموعا یک میلیون و 111 هزار و 976 نفر ثبت نام کرده اند که بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی تاکنون 758 هزار و 257 نفر ( 68.2 درصدی) از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج استفاده کرده اند.

استفاده از تسهیلات قرض الحسنه برای اشتغالزایی

به گفته وی با ابلاغ بانک مرکزی مبلغ 13 هزار و 624 میلیارد ریال از منابع قرض الحسنه بانکها ( با معرفی کمیته امداد امام خمینی ) بابت اشتغال زایی تخصیص یافته است.

اعتبار خشکسالی

پورمحمدی با بیان اینکه بانک مرکزی اقدام لازم را برای استمهال وامهای پرداختی به کشاورزان بابت خشکسالی به مدت یکسال انجام داده است، بیان کرد: با ابلاغ بانک مرکزی مبلغ 2000 میلیارد ریال توسط بانکها بابت خشکسالی تخصیص یافته است.

وی مطرح کرد: در سالجاری بانک مرکزی نسبت به صدور مجوز انتشار مبلغ 17 هزار و 700 میلیارد ریال اوراق مشارکت برای طرحهای دولتی و شهرداریها و 6 هزار و 760 میلیارد ریال اعطای تسهیلات به شرکتهای دولتی  اقدام کرده است.

نوسازی ناوگان حمل و نقل

قائم مقام بانک مرکزی عنوان کرد: با هماهنگی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و به منظور جایگزینی خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل و با همکاری بانکها معادل 160 هزار دستگاه خودرو با اخذ تسهیلات به میزان 50 تا 100 میلیون ریال برنامه ریزی و اجرایی شد.

به گفته وی، بانک مرکزی نسبت به ابلاغ معادل 50 درصد منابع سه بانک ملی ایران، صنعت و معدن و کشاورزی برای اعطای تسهیلات به بنگاههای زودبازده و اعطای تسهیلات بابت مانده سهمیه بنگاهها طی سنوات 1384 تا 1387 به کلیه بانکهای عامل اقدام کرده که این رقم تا پایان آذرماه سال 1388 مجموعا به بالغ بر 222 میلیارد و 809 میلیارد ریال تسهیلات رسیده است.

ابلاغ استمهال 6 هزار و 270 شرکت

پور محمدی مطرح کرد: بانک مرکزی نسبت به ابلاغ استمهال 6 هزار و 270 شرکت اقدام کرده است، ضمن اینکه نسبت به اعطای تسهیلات به میزان 28 هزار و 380 میلیارد ریال بابت خرید کالاهای اساسی ( منابع بانک مرکزی 8500 میلیارد ریال و منابع بانکها 19880 میلیارد ریال) و برای شهرداری ها و سایر نهادها مجموعا مبلغ 5437 میلیارد ریال اقدام شده است.

کاهش بدهی بانکها به بانک مرکزی

وی از کاهش بدهی بیش از 50 هزار میلیارد ریالی بانکها به بانک مرکزی در 10 ماهه سال جاری خبرداد و افزود: 500 میلیون یورو نیز به بانکهای خصوصی در قالب سپرده ارزی جهت اعطای تسهیلات ارزی به صادر کنندگان تخصیص یافته است.

کاهش 13 درصدی تورم

قائم مقام بانک مرکزی در بیان تحولات مثبت در اقتصاد کلان و نظام بانکی کشور در سالجاری با اشاره به کاهش نرخ تورم از 25.4 درصد در اسفند ماه 1387 به 12.2 درصد در دیماه1388 ، گفت: ضمنا تورم نقطه به نقطه در دیماه 1388 به 7.8 درصد رسیده است.

وی از دیگر تحولات مثبت در این زمینه را تعدیل نسبت سپرده قانونی در جهت افزایش ماندگاری سپرده های بانکی و رشد نقدینگی در نه ماهه سال 1388 به 14.2 درصد اعلام کرد و افزود: این رشد صرفا ناشی از رشد ضریب فزاینده نقدینگی بوده است ( 25.3 درصد)، ضمن اینکه پایه پولی سهمی کاهنده داشته است ( 8.8 درصد).

کاهش شکاف منابع و مصارف بانکها

به گفته پور محمدی، در نه ماهه سال 1388، شکاف منابع و مصارف بانکها به نحو چشمگیری کاهش یافت. در این راستا نسبت به تسهیلات به سپرده ها در بانکهای دولتی که در آذرماه 1387، 104.2 درصد بود به 92.4 درصد در آذرماه 1388 تقلیل یافته است و ادامه این امر آن را به حد مجاز 80 درصدی نزدیک تر خواهد نمود.

وی افزود: نسبت فوق الذکر در بانکهای تجاری دولتی از 96.5 درصد در پایان آذرماه 1387 به 84 درصد در پایان آذرماه 1388 تقلیل یافته است که بهبود مدیریت منابع و مصارف در بانکهای تجاری دولتی را به خوبی نمایان می سازد.

قائم مقام بانک مرکزی بیان کرد: در پایان نه ماهه سال جاری سهم سپرده های بلند مدت از مجموع سپرده های مدت دار به 54.3 درصد رسید در حالی که سهم مزبور در اسفند ماه سالهای 1386 و 1387 به ترتیب معادل 45.9 و 51.8 درصد بود.

وی اظهارداشت: طی نه ماهه سال جاری ماندگاری سپرده های سرمایه گذاری مدت دار بهبود قابل ملاحظه ای یافت و از 19.1 ماه در پایان سال 1387 به 21.8 در پایان آذرماه 1388 افزایش یافت.

تسهیلات مسکن مهر

وی عنوان کرد: با توجه به تمرکز اعطای تسهیلات مسکن مهر در بانک مسکن، طی ده ماهه سال 1388 این بانک در بخش آماده سازی حدود 165 هزار واحد ( به مبلغ 1642 میلیارد ریال) قرارداد منعقد کرده که در مورد 150 هزار واحد آن ( به مبلغ 1491 میلیارد ریال پرداخت صورت گرفته است.

وی رشد سپرده های ریالی در نه ماهه سال جاری را 16.5 درصد عنوان و بیان کرد: این رقم در مدت مشابه سال گذشته 1.7 درصد بوده است.

پورمحمدی همچنین رشد تسهیلات ریالی در نه ماهه ابتدای سال 88 را 9.7 درصد اعلام کرد و افزود: این رقم در مدت مشابه سال گذشته 5.6 درصد بوده است.

وی سهم تسهیلات پرداختی به بخش غیر دولتی در بخش صنعت و معدن را 28 درصد ، سهم تسهیلات به بخش غیردولتی در بخش مسکن را 27 درصد و سهم تسهیلات به بخش غیر دولتی برای بخش بازرگانی را 34 درصد اعلام کرد.

 

 ۲۳ بهمن : آمار بالاي بيكاري دل هر دردمندي را به رنج مي آورد   

 

 

محمد كرمي‌راد اظهار كرد: استان كرمانشاه در زماني كه ‌درگير جنگ بوده، استان‌هاي دور دست با دلار هفت تومان، تمامي زيرساخت‌ها را آباد‌ ‌كردند؛ ‌متاسفانه در دوران به اصطلاح سازندگي و اصلاحات نيز به دليل وجود دولت بعث عراق و ‌اعلام مرزي بودن و امنيتي بودن استان و نزديك شدن شيطان بزرگ در جوار مرزهاي كشورمان، آنگونه كه شايسته مردم شهيدپرور استان بوده است، سرمايه‌گذاري چنداني ‌صورت نگرفته است.‌‌به گفته وي، با توجه به آمار رسمي اعلام شده، درآمد سرانه استان 8/1 مي‌باشد در ‌حالي كه درآمد سرانه كشوري 6/3 است. اين موضوع در حالي است كه متوسط سپرده ‌مردمي به بانك‌ها در استان، 2/1 و ميانگين كشوري 7/3 است و اين ارقام هشداري براي ‌مسئولان اجرايي است؛ زيرا آمار بالاي بيكاري و اعتياد دلِ هر دردمندي را به رنج مي‌آورد.‌‌

 

 ۲۳ بهمن : افزايش بودجه استان به۱۱۳ ميليارد تومان   

استاندار يزد، از افزايش بودجه استان از 66 به 113 ميليارد تومان خبر داد و بر صادرات، توليدات و خدمات ‌استان به ساير كشورها، جهت تقويت صنعت و توليد و افزايش اشتغال تاكيد كرد.‌فلاح‌زاده در خصوص خط دوم انتقال آب به استان يزد نيز گفت: اين خط شامل يك سد، 60 كيلومتر تونل و ‌400‌ كيلومتر خط انتقال است كه به 3500 ميليارد تومان اعتبار و سرمايه نياز دارد كه با وضعيت بودجه‌اي ‌سال گذشته امكان شروع عمليات وجود نداشت اما مطالعات خط تمام و مطالعات سد نيز انجام شده است ‌اما مطالعات تونل هنوز تمام نشده است.‌فلاح‌زاده با اشاره به مصوبات سفرهاي استاني، اعلام داشت: در سفر اول، 213 مصوبه داشتيم كه از اين تعداد ‌به جزء 16 مصوبه كه در دست اقدام و2 مصوبه كه اقدام نشده، مابقي، 100 درصد اجرايي شده است كه ازجمله مصوبات سفر اول، گازرساني به شهرستان‌ها و 141 روستا بوده كه گازرساني به <هرات> تا ورودي <مروست> صورت گرفته و از 141 روستا نيز 70 روستا در دست اقدام و16 روستا، كار تمام شده است، ‌شهرستان‌هاي <بافق> و <بهاباد> نيز هنوز شروع نشده كه در <بافق> اختلاف بين سازمان صنايع و شركت گاز وجود ‌دارد.‌وي افزود: در دور دوم نيز 18 مصوبه اقدام شده و 93 در دست اقدام و 140 مصوبه نيز در دست پيگيري است.‌وي در خصوص تاخير در افتتاح جاده كمربندي <ميبد> و <اردكان> نيز گفت: پروژه، 96 درصد پيشرفت فيزيكي ‌دارد و تاكيد بود كه دردهه فجر به بهره‌برداري برسد اما اعلام شد تا پايان سال، كه اگر اين اتفاق نيفتد، يك باند ‌آن افتتاح خواهد شد تا باند ديگري به اتمام برسد.‌وي به بيان مشكلات بافت تاريخي يزد پرداخت و اعلام داشت: عمده بافت تاريخي استان در شهرهاي يزد، ‌ميبد، اردكان و ابركوه است كه مشاور در حال تهيه طرحي به اين منظور است كه پيشرفت 70 درصدي ‌داشته كه با تهيه اين طرح كه مورد توافق شهرداري، ميراث و مسكن و شهرسازي است بخشي از مشكلات ‌بافت، مرتفع خواهد شد.‌استاندار يزد در خصوص حمايت‌هاي صورت گرفته از بخش صنعت استان نيز گفت: صنايع استان، 2800 ‌ميليارد تومان معوقات بانكي دارند و از طرفي معوقات مالياتي نيز 60 ميليارد تومان است كه مقرر شد شيب ‌ماليات كاهش يابد، از طرف ديگر با پرداخت 450 ميليارد تومان تسهيلات در قالب كارگاه‌هاي زودبازده و ‌نيز 250 ميليارد تومان در قالب طرح آمايش، اقدام به حمايت از سرمايه‌گذاران استان نموديم.‌وي با اعلام حمايت خود از صنايع و اينكه كمترين مشكل را با سرمايه‌گذاران استان داريم، گفت: از جمله ‌برنامه‌ريزي‌هاي استان، افزايش توان توليد در بخش كاشي و سراميك است كه ميزان توليد اين محصول ‌از 160 ميليون مترمربع فعلي، 140 ميليون مترمربع ديگر ظرفيت توليد افزايش يابد.‌استاندار يزد، به پيگيري‌هاي صورت گرفته در زمينه قرار دادن استان يزد در بين استان‌هاي خشكسال و كم بارش ‌اشاره كرد و گفت: مرحله اول اعتبارات خشكسالي امسال 5/17 ميليارد تومان به استان اختصاص يافته كه ‌اميدواريم مرحله دوم نيز پرداخت شود.‌ وي از گازرساني به اكثريت شهرهاي استان اشاره كرد و گفت: قبل از انقلاب 610 كيلومتر و در حال حاضر ‌7‌ هزار و211 كيلومتر راه مواصلاتي داريم، راه‌آهن قبل از انقلاب 250 كيلومتر، الان 594 كيلومتر است ‌و 250 كيلومتر نيز دربهار آينده كلنگ‌زني خواهد شد.‌فلاح‌زاده با اشاره به بخش صنعت، از بهره‌برداري از 288 واحد صنعتي كوچك و بزرگ طي يك سال گذشته ‌دراستان خبر داد كه با سرمايه‌گذاري 297 ميليارد توماني، زمينه اشتغال 3 هزار و 49 نفررا فراهم ساخته ‌است و افزود: در بخش معدن نيز پروانه بهره‌برداري از 23 معدن با اشتغال 182 نفر به مبلغ 6 ميليارد و 300‌ ميليون تومان سرمايه‌گذاري فراهم شده است.‌وي با اشاره به پروژه مسكن مهر، گفت: 12 هزار و 801 متقاضي در 82 تعاوني عضو شدند كه 322 هكتار زمين واگذار شده و 7 هزار و 666 واحد پي‌ريزي، اسكت، سقف و ... در حال اجرا است و 20 واحد نيز ‌وارد نازك‌كاري شده است و تسهيلاتي كه تا كنون پرداخت شده 5 ميليارد و 852 ميليون تومان است و 8 ميليارد و 702 ميليون تومان تسهيلات نيز براي آماده‌‌سازي ساخت، پرداخت شده است، و مشكلي در زمينه ‌پرداخت تسهيلات وجود ندارد.‌

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©