Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ برابر با  ۲۶ نوامبر ۲۰۱۹
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸  برابر با ۲۶ نوامبر ۲۰۱۹
سلام

 

 

ایران در آئینه آمار((۲۵۴))

سه-شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ برابر با ۲۶ نوامبر ۲۰۱۹

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

چندهمسری» درصد زنان «سیستان و بلوچستان» هوو دارند

 

از شهریه ۱۰۰ میلیونی در مدارس تا یک میلیون کودک خارج از چرخه تحصیل

 

رتبه ایران در کارآفرینی زنان ۵۴ از ۵۸ کشور/ سهم زنان در اقتصاد و اشتغال زیرِ ۲۰ درصد

 

بودجه کجا هزینه می‌شود؟/ مرگ سالانه ۳۵ هزار نفر در کشور به علت آلودگی هوا

 

کمیته امداد: ۱۶ میلیون ایرانی زیرخط فقر

 

۱۶۵ هزار زن معتاد در ایران

 

فوت ۵۹ نفر بر اثر گازگرفتگی در کمتر از ۲ ماه در کشور

 

۳ آذر : چندهمسری» درصد زنان «سیستان و بلوچستان» هوو دارند

 

نگاهی بر آمارهای اطلس وضعیت زنان و خانواده که بر مبنای سال ۹۵ تهیه شده، نشان می‌دهد بالاترین درصد زنانی که همسرشان بیش از یک زن دارند، متعلق به استان «سیستان و بلوچستان» و کمترین این زنان متعلق به استان «سمنان» هستند. به طوریکه ۱۴.۹ درصد زنان استان سیستان و بلوچستان شوهرشان بیش از یک همسر دارد، پس از آن استان هرمزگان با نرخ ۷.۰۳ درصد نسبت به سایر استان‌ها در رتبه دوم قرار گرفته است. در این میان ۰.۶۹ درصد زنان استان‌ سمنان و ۰.۸۱ درصد زنان مازندران همسرشان بیش از یک زن دارند که نسبت به سایر استان‌ها به ترتیب رتبه ۳۱ و ۳۰ را به خود اختصاص داده‌اند و در وضعیت بهتری قرار دارند.

 

زنان هرگز ازدواج نکرده

 

براساس این اطلس ۳۸.۸۸ درصد زنان استان ایلام و ۳۷.۷۵ درصد زنان استان کهگیلویه و بویراحمد هرگز ازدواج نکرده‌اند و نسبت به سایر استان‌ها به ترتیب رتبه اول و دوم را در این زمینه به خود اختصاص داده‌اند، این در حالیست که استان‌ یزد با نرخ ۲۵.۲۵ درصد و مازندران با نرخ ۲۶.۰۲ درصد به ترتیب در جایگاه ۳۰ و ۳۱ قرار گرفته‌اند.

 

زنان دارای همسر

 

نرخ وضعیت زنان دارای همسر در استان‌های مختلف نیز نشان می‌دهد که بالاترین درصد زنان دارای همسر متعلق به استان یزد و کمترین آن متعلق به ایلام است. طبق این اطلس استان یزد با نرخ ۶۶.۶۲۳ درصد در رتبه اول و استان مازندران با نرخ ۶۵.۵۱۶ درصد در رتبه دوم قرار گرفته‌اند، این درحالیست که کمترین درصد زنان دارای همسر به ترتیب متعلق به استان‌های ایلام و سیستان و بلوچستان است به طوری که زنان استان ایلام با نرخ ۵۳.۵۹۱ درصد و زنان استان سیستان و بلوچستان با نرخ ۵۴.۷۴۷ درصد نسبت به سایر استان‌ها به ترتیب رتبه ۳۱ و ۳۰ را به خود اختصاص داده‌اند.

 

زنان بی‌همسر بر اثر فوت

 

طبق آمارها استان همدان با نرخ ۸.۶۰۶ درصد و استان گیلان با نرخ ۸.۴۲۹ درصد در این زمینه در جایگاه اول و دوم قرار دارند. در این میان کمترین درصد زنانی که بر اثر فوت همسرشان را از دست داده‌اند، با نرخ ۵۹.۹۰۶ متعلق به استان‌ بوشهر و پس از آن متعلق به کهگیلویه و بویر احمد با نرخ ۶.۱۳۲ است.

 

زنان بی‌همسر بر اثر طلاق

 

این آمارها در حالی اعلام می‌شود که بیشترین زنانی که همسرشان را بر اثر «طلاق» از دست داده‌اند متعلق به استان تهران و کمترین آنها متعلق به ایلام هستند. طبق این اطلس، استان تهران با نرخ ۲.۲۶۶ درصد و استان البرز با نرخ ۲.۱۲۳ درصد در این زمینه در جایگاه اول و دوم قرار دارد. این درحالیست در این میان کمترین درصد زنانی که بر اثر فوت همسرشان را از دست داده‌اند، با نرخ ۰.۵۲۱ متعلق به استان‌های ایلام و چهارمحال و بختیاری است.

 

۲ آذر : از شهریه ۱۰۰ میلیونی در مدارس تا یک میلیون کودک خارج از چرخه تحصیل

 

کودکان خارج از چرخه تحصیل یک میلیون نفر هستند

 

یزدانی با بیان اینکه با توجه به آمار موجود کودکان خارج از چرخه تحصیل حدود یک میلیون برآورد می‌شود، تصریح کرد: بخشی هم که وارد مدارس می‌شوند دچار این بحران هستند. مدارس غیرانتفاعی بسیار گرانقیمت هستند مانند مدارسی که تا ۱۰۰ میلیون تومان در سال از بچه‌ها می‌گیرند. مدارس دیگری هم هستند که کودکان در ساختمان‌های خشتی و روی حصیر درس می‌خوانند.

 

او ادامه داد: این مسئله حس جامعه‌پذیری و نوع‌دوستی به صورت عام در کودکان را ضعیف می‌کند. کودکی که در مدرسه‌ای درس می‌خواند که ۱۰۰ میلیون در سال برای این بچه‌ها هزینه کرده‌اند، فاصله زیادی با دیگر بچه‌ها خواهد داشت.

 

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به اینکه خشمی که کودک فقیر نسبت به کودکان ثروتمند دارد موجب تمایز و تعارض اجتماعی می‌شود و بخشی از حقوق کودک در یک جامعه‌ای که در آن نابرابری وجود دارد، از بین می‌رود، تاکید کرد: نظام آموزشی ما این حس را منتقل می‌کند. بخشی از این مسئله نیز در چرخه آموزش به صورت عام وجوددارد. بخش زیادی از خشونت علیه کودکان پنهان است و بخشی که در رسانه‌‌ها بیان می‌شود، بخش آشکار آن است.

 

کار کودکان مقوله‌ای ناشی از فقر است

 

وی با اشاره به اینکه خشونت یکی از مهم‌ترین مسائلی که کودک در کودکی باآن مواجه می‌شود، بیان کرد: بخش‌هایی از اصول پیمان‌نامه در مورد مسائل بهداشتی کودکان به صورت عام و کسانی که کمتر از یک سال هستند، است که خوشبختانه کشور ما در کاهش آمار مرگ و میر کودکان موفق بوده است.

 

یزدانی در پایان خاطرنشان کرد: بخش‌های مثبتی داریم اما در بعضی زمینه‌ها نیز فاصله زیادی تا اجرای اصول پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک داریم. کار کودکان شکل مهم آزاردهنده‌ای از خشونت علیه کودکان است. کار کودکان یکمقوله ناشی از فقر در جهان امروز است که در هیچ کشوری صفر نیست. فقر خانواده؛ کار کودک را موجب می‌شود. کودک را به خیابان یا کارگاه می‌فرستند وجلوگیری از آن نیاز به برنامه‌ریزی دارد. حداقل انتظار از نهادهای مسئول از وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی این است که وارد این چرخه شوند.

 

۲ آذر : رتبه ایران در کارآفرینی زنان ۵۴ از ۵۸ کشور/ سهم زنان در اقتصاد و اشتغال زیرِ ۲۰ درصد

 

 به گزارش خبرنگار ایلنا، هر چند نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران نسبت به حدود ۷۰ سال پیش دو برابر شده، اما زنان همچنان سهم بسیار کمی در اقتصاد و بازار کار ایران دارند. آنطور که بررسی‌های اقتصادی نشان می‌دهد نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران حدود ۱۶ درصد است. آخرین گزارش مرکز آمار درباره وضعیت بیکاری زنان در ایران نشان می‌دهد در تابستان امسال سهم زنان از بازار کار کمتر از ۲۰ درصد بوده است، حال آنکه بیکاری زنان دراین فصل به مراتب بیشتر از مردان و بیش از ۱۸ درصد گزارش شده است.

 

این نکته قابل توجه است که در دهه‌های اخیر نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران افزایش داشته است. گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد مشارکت اقتصادی زنان از ۹.۲ درصد در سال ۱۳۳۵ به بیش از ۱۶ درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده است. با این وجود، این پیشرفت مناسب با تغییرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه نیست. تنها اگر مقوله تحصیل را در نظر بگیریم، در دهه‌های اخیر زنان زیادی به جمعیت تحصیل‌کرده ایرانی اضافه شده‌اند. در برهه‌هایی تعداد زنانی که به دانشگاه راه یافته‌اند بیش از مردان گزارش شده است.

 

مجموعه مشکلاتی که در زمینه کار زنان وجود دارد زنان را بر آن داشته تا فعالیت ویژه‌ای در زمینه کارآفرینی و مشاغل خویش‌فرمایی آغاز کنند. آنها وقتی می‌بینند که با موانع مختلفی برای کار کردن مواجه هستند، سعی می‌کنند خودشان کسب و کار خودشان را راه بیندازند و اداره کنند. اکنون بسیاری از زنان به دنبال این هستند که کارفرمای خود باشند و در مشاغل مختلف از جمله مشاغلی فری‌لنسری شاهد این هستیم که زنان گام‌های بلندی برداشته‌اند. در این بین نکته مهمی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. تحلیل‌های زیادی درباره وضعیت کاری زنان صورت گرفته و تقریبا همه متفق‌القول هستند که زنان برای مشارکت اقتصادی با موانع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی رو‌به‌رو می‌شوند. آیا وضعیت برای کارآفرینی زنان هم همینطور است؟ گزارش جهانی در این زمینه وضعیت ایران را ناامید‌کننده نشان می‌دهد.

 

سقوط رتبه ایران در زمینه زنانِ کارآفرین

 

“مستر کارد” در تازه‌ترین گزارش خود درباره وضعیت زنان کارآفرین ۵۸ کشوررا مورد ارزیابی قرار داده است. ایران در این ارزیابی با یک پله سقوط رتبه۵۴ را کسب کرده است. رتبه‌بندی کشورهای جهان (کشور‌های منتخب) از نظر شاخصه‌های مطلوب برای فعالیت زنان کارآفرین با استناد به داده‌ها و آمارهای نهادهای معتبری نظیر سازمان جهانی کار، یونسکو، بنیاد پایش کارآفرینی جهانی و بانک جهانی صورت گرفته است. در این ارزیابی آمریکا، نیوزلند و کانادا به ترتیب اول تا سوم شده‌اند و تنها چهار کشور عربستان، الجزایر، بنگلادش و مصر امتیازی کمتر از ایران کسب کرده‌اند.

 

زنانی که می‌خواهند در شهرک‌های صنعتی کسب و کار راه بیندازند از تخفیف ویژه در دریافت زمین برخودار خواهندبود که این تخفیف بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است. همچنین در ارتباط با تسهیلات اشتغال، زنان در اولویت قرار دارند. در بخش کارآفرینی زنان در رابطه با سهولت صدور مجوز برای زنان با وزارت صمت رایزنی‌های صورت گرفته است

 

 این گزارش نشان می‌دهد که هر چند زنان ایرانی در جست‌و‌جوی مفری برای افزایش مشارکت اقتصادی به روش‌های جدید روی آورده و خود کارآفرین شده‌اند، اما موانع ساختاری که فراتر از مسائل مربوط به ذهنیت‌های کارفرمایان است، باعث می‌شود مشکلاتی در این زمینه وجود داشته باشد. این مشکلات طیف وسیعی را شامل می‌شوند که شاید مهم‌ترین آنها عدم حمایت از زنان کارآفرین باشد. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد زنان سخت‌تر از مردان وام اشتغال می‌گیرند. اعتماد بانک‌ها به آنها کمتر است و از طرف دیگر در مواردی پیش‌شرط‌هایی چون سپردن وثیقه می‌تواند مانع این شود که یک زن کار آفرین وام دریافت کند. مشکلاتی که در صورت تداوم بازهم مدت بیشتری زنان را از چرخه اقتصاد بیرون نگه می‌دارد.

 

زنان و کارآفرینی

 

 زنان به عنوان نیمی از جمعیت سهم کمی در اقتصاد ایران دارند. به صورت میانگین زنان باید مشارکتی حدود ۴۷ درصد در اقتصاد داشته باشند. طبق گزارش بانک جهانی‌، در سال ۲۰۱۷ نرخ مشارکت اقتصادی زنان در قطر در میان کشورهای OECD بالاترین عدد را ثبت کرده و ۵۸ درصد بوده است. این در حالی است که نرخمشارکت اقتصادی زنان در عراق نیز ۱۹ درصد عنوان شده است. کویت، بحرین و امارات به ترتیب با نرخ مشارکت ۴۷، ۴۴ و ۴۱ درصد بیشترین مشارکت را بعد از قطر در منطقه داشته‌اند. این در حالی است که مشارکت اقتصادی زنان ایرانی هنوز به ۲۰ درصد نرسیده است.

 

 شاید عنوان شود زنان تا وقتی خود کارفرما و کارآفرین نباشند نمی‌توانندمشارکت قابل توجهی در اقتصاد داشته باشند. در سال‌های اخیر گرایش به کارآفرینی در زنان افزایش پیدا کرده است، اما به نظر می‌رسد در این زمینه همچنان مشکلاتی وجود دارد. شاید سقوط یک رتبه‌ای ایران در زمینه کارآفرینی زنان را بتوان به شرایط اقتصادی کشور ربط داد، اما به طور کلی این وضعیت مناسب نیست. در این ارتباط نیاز به جهشی بزرگ است تا زنان بتوانند به موقعیتی در خور در اقتصاد ایران برسند.

 

۱ آذر : بودجه کجا هزینه می‌شود؟/ مرگ سالانه ۳۵ هزار نفر در کشور به علت آلودگی هوا

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، وجود کوه‌هایی که در شمال پایتخت قرار گرفته، استقرار غلط برج‌های مسکونی در اطراف بزرگراه‌های همت و حکیم و استقرار برج‌های بلند درمنطقه ۲۲ است که کریدور حیاتی بادهای غرب به شرق را مختل کرده‌است. بی‌شک همه کسانی که در جانمایی این برج‌ها تصمیم‌گیرنده بوده‌اند، موظف هستند که به مردم تهران پاسخگو باشند که چطور اجازه چنین اشتباه فاحش مهندسی دراین منطقه حساس و استراتژیک به لحاظ زیست محیطی را داده‌اند.

 

هرچند که به نظر می‌رسد شهردار فعلی تهران نسبت به شهرداران قبل، از علم و اراده بیشتری برای تغییر مبلمان شهری از خودرومحوری به زیست‌محوری برخورداراست، اما باز ما در دو سال گذشته شاهد پیشرفت ملموسی در تغییر مبلمان شهری نبودیم. طبق اسناد موجود، سابقه آلودگی هوای تهران به ۶۲ سال پیش باز می‌گردد که خبرنگار روزنامه اطلاعات در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۳۶ مقاله‌ای خطاب به شهردار وقت تهران نوشته و در آن مقاله گلایه می‌کند که شهروندان تا به کی باید از این دود و دم بنالند و در سر چهارراه‌ها اسیر ترافیک باشند؟

 

اختصاص بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای انتقال آب خزر به سمنان و ۶۰ هزار میلیارد تومانی برایانتقال آب دریای عمان به مشهد، از جمله این هزینه‌هاست، اما برای مرگ سالانه ۳۵ هزار نفر در کشور و پنج هزار نفر در تهران به علت آلودگی هوا هنوز تدبیری اندیشیده نشده است.

 

۲۵ آبان : کمیته امداد: ۱۶ میلیون ایرانی زیرخط فقر

 

قائم مقام رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) خط فقر ماهانه هر نفر در استان تهران و در شهریور ماه امسال را ۴۵۴ هزار تومان اعلام کرد.

 

به گزارش ایسنا، حسین صمصامی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل کمیته امداد استان تهران با بیان این که از لحاظ گستردگی فعالیت اقتصادی و جمعیتی ۲۳ درصد از تولید ناخالص ملی مربوط به استان تهران است افزود: بعد از استان تهران، استان خوزستان با ۱۴ درصد از سهم  تولید ناخالص ملی به دلیل تولید نفت در رتبه دوم قرار دارد.

 

وی با بیان این که استان تهران ۱۶.۳ درصد از جمعیت کشور را نیز در خود جای داده است اظهار کرد: براساس اعلام بانک مرکزی ۶۲.۵ درصد از تسیهلات بانکی در استان تهران توزیع شده و ۵۴ درصد از کل سپرده‌های بانکی نیز مربوط به این استان است. به عبارتی دیگر بیش از ۱۹۵۰ میلیارد تومان نقدینگی کشوردر استان تهران متمرکز شده است.

 

قائم مقام رئیس  کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان این که خط فقر در استان تهران در شهریور ماه امسال ۴۵۴ هزار تومان در ماه برای یک نفربوده است تصریح کرد: این در حالی است که  خط فقر برای تامین معاش یک نفر در ماه در آذر ماه سال گذشته ۳۴۹ هزار تومان و در اسفند ماه سال گذشته نیز ۴۴۶ هزار تومان بوده است.

 

تنها ۲۰ درصد جمعیت زیر خط فقر تحت پوشش نهادهای حمایتی‌اند

 

به گفته صمصامی، همه افراد زیر خط فقر تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند و تنها بین ۲۰ تا ۲۴ درصد از آنها تحت پوشش قرار دارند و مابقی تحت پوشش هیچ نهادی نیستند؛ این به آن معناست که وظیفه و رسالت کمیته امداد سنگین‌تر شده است.

 

قائم مقام رئیس  کمیته امداد در ادامه افزود: در حال حاضر حدود ۴ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند. براساس برآورده‌های ما در صورتی که قصد داشته باشیم تمام افراد زیر خط فقر را در حد تامین خوراک تحت پوشش بگیریم ۱۱ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت چرا که گفته می‌شود ۱۶ میلیون نفر زیر خط فقر هستند. با این وجود راه حل کمیته امداد در برنامه پنجم به کارگیری “نظام جامع خیر  و احسان ” است تا به این ترتیب افراد خیر به سمت کمیته امداد هدایت شوند و به رفع فقر کمک کنند امیدواریم تا یک سال آینده این اتفاق محقق شود.

 

صمصامی در ادامه تاکید کرد: کمیته امداد دقیق‌ترین و به روزترین اطلاعات فقر کشور را تولید می‌کند به طوری که مشخص است در ۱۸۰۰ نقطه کشور خط فقر به چه میزان است و چه تغییراتی خواهد کرد.

 

۲۵ آبان : ۱۶۵ هزار زن معتاد در ایران

 

 شهرداری تهران از سال ۸۳ با ایجاد دفتری به نام آسیب دیدگان اجتماعی تلاش کرد به کمک زنان معتاد  و بی‌سرپناه در تهران بیاید. او توضیح داد که سال ۸۵ هم اداره کل آسیب‌های اجتماعی شهرداری تهران تاسیس شد و سال ۸۸ این نهاد به سازمان خدمات اجتماعی تبدیل شد. آخرین آمار ارائه شده از وجود ۱۶۵ هزار زن معتاد در ایران خبر داده است که تعداد زیادی از آن‌ها در تهران زندگی می‌کنند. بر اساس میانگین به دست آمده از آمارهای پلیس مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزیستی و شهرداری تهران حدود ۱۵۰۰ زن معتاد «متجاهر» در ۲۲ منطقه تهران حضور دارند.

 

۱۶۵ هزار زن معتاد در ایران

 

تعداد زنان درگیر با اعتیاد چند نفر است؟ واقعیت آن است که آمار دقیقی در این ارتباط وجود ندارد و آخرین آمار ارائه شده از وجود ۱۶۵ هزار زن معتاد در ایران خبر داده است که تعداد زیادی از آن‌ها در تهران زندگی می‌کنند. بر اساس میانگین به دست آمده از آمارهای پلیس مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزیستی و شهرداری تهران حدود ۱۵۰۰ زن معتاد «متجاهر» در ۲۲ منطقه تهران حضور دارند.

 

۲۵ آبان : فوت ۵۹ نفر بر اثر گازگرفتگی در کمتر از ۲ ماه در کشور

 

پیرحسین کولیوند، رییس سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین آمار مسمومیت با co از ۱ مهر لغایت ۲۴ آبان ۱۳۹۸ گفت: در مجموع تعداد ۹۰۳ نفر بر اثر گازگرفتگی مسموم و یا فوت شده‌اند. از این تعداد ۶۳۶ نفر به بیمارستان منتقل و ۲۱۴ نفر در محل درمان شده‌اند.

 

وی با بیان اینکه ۵۳ نفر بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داده‌اند، تصریح کرد: استان‌های تهران با ۱۵۶ نفر، آذربایجان شرقی با ۸۹ نفر و خراسان رضوی با ۸۸ نفر بیشترین آمار مسمومیت باگاز منوکسیدکربن را دارند.

 

رییس سازمان اورژانس کشور با اشاره به آمار جانباختگان مسمومیت بر اثر گازگرفتگی در استان‌های کشور گفت: استان تهران با ۸ نفر، فارس با ۸ نفر، مازندران با ۵ نفر و اصفهان با ۵ نفر بیشترین آمار جان‌باختگان ن بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن را دارند.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©