Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ برابر با  ۰۴ ژانويه ۲۰۲۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸  برابر با ۰۴ ژانويه ۲۰۲۰
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار (۲۵۵)

 

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸  برابر با  ۲ ژانويه ۲۰۲۰

 

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

افزایش چشمگیر متقاضیان بالای ۶۰ سال برای دریافت وام ازدواج در ایران

 

مرگ۱۲ تا ۱۴ هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا کشته شده اند

 

مرگ ۷۹ نفر با قرص برنج در مازندران طی ۸ ماه

 

متوسط عمر ازدواج ۹ سال شد

 

از کل جمعیت شاغل کشور در تابستان ۱۳۹۸، حدود ۸۲.۱ درصد را مردان و ۱۷.۹ درصد را زنان تشکیل می‌دهند

 

مرگ ۶۰ بیمار تالاسمی در سال جاری به دلیل کمبود دارو و قصور نظام درمانی

 

افزایش ۴ برابری کودک همسری بدنبال افزایش وام ازدواج

 

۹ هزار و ۹۹۶ کارگر ایرانی در سال ۹۷ حین کار آسیب دیدند

 

سن مینی‌بوس‌های کشور بالای ۳۱ سال است

 

در ایران سن ابتلا به ایدز بر اثر رابطه جنسی به ۱۵ سال رسیده است

 

۱۱ دی : افزایش چشمگیر متقاضیان بالای ۶۰ سال برای دریافت وام ازدواج در ایران

 

انتشار آمارهایی درباره افزایش چشمگیر تعداد دریافت‌کنندگان وام ازدواج در سال‌های اخیر با سنین "نامتعارف" در ایران با انتقادهایی همراه شده است؛ بالا رفتن تعداد متقاضیان پس از افزایش رقم وام ازدواج اتفاق افتاده است.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دیروز محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تازه‌ترین آمار پرداخت تسهیلات ازدواج را به تفکیک گروه‌های مختلف سنی اعلام کرد.

 

بر این اساس فقط در ۵ ماهه اول امسال (۱۳۹۸) ۲۲۴۴ فرد بالای ۶۰ سال وام ازدواج گرفتند؛ این رقم در سال ۹۷ حدود ۳۵۳۰ نفر و در کل سال ۹۶ حدود ۲۲۴ نفر بود.

 

آقای تندگویان گفته: "این موضوع نشان می‌دهد قانون‌گذار تا کنون به بازه سنی دریافت وام ازدواج توجه نکرده است."

 

بر اساس آمار اعلام شده تعداد دختران زیر ۱۵ سال هم بعد از بالا رفتن رقم وام ازدواج فزایش چشمگیری داشته است.

 

محمد مهدی تندگویان گفته است: "درسال ۹۷ همزمان با افزایش مبلغ وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان، این رقم به ۳۴۳۲ دختر زیر ۱۵ سال رسیده است. براساس اعلام بانک مرکزی در سال ۹۸ هم تا پایان مرداد ماه ۴۴۶۰ دختر زیر ۱۵ سال وام ازدواج را دریافت کرده‌اند."

 

این آمار به میزان "ثبت ازدواج" در سنین مذکور اشاره نمی‌کند و فقط شامل "تعداد وام‌هایی" است که به افراد در این رده سنی پرداخت شده است.

 

۸ دی : مرگ۱۲ تا ۱۴ هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا کشته شده اند

 

با وجود قوانین و مقررات تصویب شده برای جلوگیری از آلودگی هوا، برخی ازشهرهای کشور همچنان از این معضل رنج می‌برند؛ به گفته کارشناسان عوامل مختلفی از جمله عدم التزام دستگاه‌ها به قوانین مصوب مجلس، تعدد قوانین و عدم تخصیص منابع لازم، بار گذاری بیش از حد جمعیت، صنعت و.. را می‌توان از جمله عوامل تشدید آلودگی هوا نام برد.

 

۸ دی : مرگ ۷۹ نفر با قرص برنج در مازندران طی ۸ ماه

 

مدیرکلپزشکی قانونی استان مازندران گفت: در هشت ماهه سالجاری ۷۹ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در استان جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد افزایش داشت.

 

به گزارش ایلنا، علی عباسی افزود: از کل فوتی های مسمومیت با قرص برنج در هشت ماهه سالجاری در استان ۵۱ نفر مرد و ما بقی زن هستند.

 

وی ادامه داد: بر اساس گزارش مراکز پزشکی قانونی استان، در این مدت شهرستان های بابل ،ساری و میاندرود هر کدام با ۱۵ نفر بیشترین و شهرهای بهشهر ، چالوس و جویبار هر کدام با یک مورد کمترین فوتی آمار تلفات قرص برنج را به خود اختصاص داده اند.

 

عباسی اظهار کرد: براساس آمارهای ارائه شده آبان با ۱۴ ، خرداد با ۱۲ ، تیر با ۱۱ فوتی گزارش شده است.

 

بر اساس گزارش ارجاعی از مراکز پزشکی قانونی استان ۴۷ نفر متاهل و ما بقی مجرد هستند

 

۶ دی : متوسط عمر ازدواج ۹ سال شد

 

براساس آخرین اطلاعات موجود از طریق داده‌های سازمان ثبت‌احوال کشور در ۹ماهه امسال، ۴۲۶ هزار و ۹۹ واقعه ازدواج  و  ۱۳۲ هزار ۶۱۸ واقعه طلاق به ثبت رسیده است.

 

در زمان طلاق میانگین سن زنان ۳۲.۳ سال و میانگین سن مردان در زمان طلاق ۳۷.۲ گزارش شده است و بیانگر آن است که سن طلاق در کشور کاهش یافته است.

 

در شرایط فعلی نسبت طلاق به ازدواج ۳۳ درصد است یعنی در نظام ثبت احوال، نسبت طلاق های ثبت شده به ازدواج ها ۳۳ درصد است.

 

همچنین در نظام ثبت احوال، تعداد ازدواج‌های ثبت شده حدوداً ۳ برابر طلاق هاست؛ چراکه تعداد ازدواج تابعی از ساخت سنی جمعیت بوده و در کشور ما به دلیل نوسان های بزرگ جمعیتی، تعداد ازدواج دچار نوسان های بزرگ شده است،از اینرو این شاخص به جای آنکه نمایی از وضعیت طلاق نشان دهد بیشتر متاثر از تغییرات وضعیت ازدواج است.

 

در سال ۹۷ در کشور به ازای هر هزار نفر از جمعیت، ۷ ازدواج و ۲ طلاق رخ داده است.

 

همچنین در سال گذشته ، ۸ درصد از طلاق‌های ثبت شده زنان مربوط به تجربه‌های دوم و بیشتر طلاق بوده است. از این تعداد ۶.۷ درصد مربوط به تجربه سوم به بعد و ۹۳.۳ درصد مابقی مربوط به دومین تجربه طلاق است.

 

۸.۲ درصد از طلاق‌های ثبت شده برای مردان در سال گذشته مربوط به تجربه‌های دوم و بیشتر طلاق‌ها بوده که از این تعداد ۹۱.۸ درصد مربوط به دومین تجربه طلاق و ۸.۲ درصد مابقی مربوط به تجربه سوم به بعد طلاق بوده است.

 

ثبت ۹.۲ طلاق ها فقط در دو استان

 

در سال گذشته ۹.۲ درصد از طلاق‌ها در دو استان بوشهر و هرمزگان ثبت شده،این سهم برای سایر استان‌ها بین ۱.۵ تا ۱۱.۳ درصد از کل طلاق‌ها برای زنان و بین ۱۱.۸ تا ۲.۱ درصد از کل طلاق‌ها برای مردان در هر استان نوسان داشتهاست.

 

متوسط عمر ازدواج ۹ سال شد

 

بر پایه داده‌ها؛ متوسط عمر ازدواج‌هایی که به طلاق منجر شده اند ۹ سال بوده است، بدیهی است که با رخداد طلاق در هر سال ازدواج از خانواده‌های با عمر مشابه در معرض طلاق کاسته می‌شود یعنی وقتی طلاق در سال اول ازدواج رخ دهد از تعداد خانواده‌های دو ساله در معرض طلاق در سال بعد کاسته می‌شود. بنابراین وقتی گفته می‌شود ۵۰ درصد طلاق‌ها در ۵ سال  اول زندگی رخ داده به این معنا است که در نیمی از طلاق‌های رخ داده عمر ازدواج کمتر از ۵ سال است نه اینکه زندگی‌ها به سال پنجم نرسیده به طلاق منجر شود.

 

بیشترین آمار طلاق و ازدواج طی ۵۰ سال اخیر

 

در سال ۸۹ ، ۸۹۱ هزار و ۶۲۷ ازدواج و در سال ۹۵ ، ۱۸۱ هزار و ۴۹طلاق ثبت شده که بیشترین میزان را طی ۵۰ سال اخیر به خود اختصاص داده‌اند.

 

در سال ۵۴ ، ۱۵۳ هزار و ۸۸۲ ازدواج و در سال ۵۷ تعداد ۱۵ هزار و  ۲۵۳ طلاق ثبت شده که کمترین مقدار را طی ۵۰ سال اخیر داشته است.

 

گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله زنان بیشترین رویداد طلاق را تجربه کردند

 

در سال ۹۷، بالاترین میزان طلاق متاهلان ویژه سنی مربوط به زنان دارای همسر ۱۵ تا ۱۹ ساله و مردان دارای همسر ۲۰ تا ۲۴ ساله به ترتیب با میزان ۲۷.۷ و ۲۱.۰  رخداد طلاق به ازای هر هزار زن یا مرد دارای همسر بوده است.

 

وقوع ۱۶.۱ طلاق در مردان ۲۵ تا ۲۹ ساله

 

در الگوی سنی قالب همسرگزینی در کشور، سن مردان به طور میانگین ۵ تا ۸ سال بیشتر از سن زنان است یعنی مردان در یک گروه سنی بالاتر از زنان با بازار ازدواج وارد می‌شوند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که میزان طلاق مردان در هر یک از گروه‌ها به یک گروه سنی پایین‌تر در زنان نزدیک باشد. در سال ۹۷ به ازای هر هزار مرد متاهل (۲۵ تا ۲۹ سال) ۱۶.۱ طلاق رخ داده که در زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله این رقم ۱۶.۵ است.

 

استان‌هایی که بیشترین و کمترین طلاق را داشته اند

 

مقایسه نمای استانی میزان طلاق نیز نشان می‌دهد که بالاترین رخداد طلاق در میان زنان ۱۵ تا ۱۹ ساله و مردان ۲۰ تا ۲۴ ساله بوده و استان کردستان بارخداد ۴۷.۲ طلاق به ازای هزار زن متاهل و ۳۵.۷ طلاق به ازای هزار مرد متاهل بالاترین و سیستان و بلوچستان با ۷.۴   طلاق به ازای هزار زن متاهل و۶.۵ طلاق به ازای هزار مرد متاهل کمترین میزان‌های طلاق متاهلان ویژه سنی را داشته است.  لینک کوتاه

 

۲۱ آذر : از کل جمعیت شاغل کشور در تابستان ۱۳۹۸، حدود ۸۲.۱ درصد را مردان و ۱۷.۹ درصد را زنان تشکیل می‌دهند

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، نهم آذر امسال عیسی منصوری (معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در دومین روز اجلاس «پکن ۲۵» گفت: میزان مشارکت زنان در سال ۲۰۱۴ ، ۱۲ درصد بوده که این میزان در سال ۲۰۱۸ به ۱۸ درصد رسیده است. ورود زنان به بازار کار یکی از ظرفیت‌های قابل توجه برای توسعه اقتصادی است. این در حالی است که نرخ مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی با اختلاف قابل توجهی نسبت به مردان پایین‌تر است. دلایل متفاوتی برای دوری زنان از بازار کار وجود دارد و مهم‌ترین آن مسئولیت‌های شخصی و خانوادگی آنهاست.

 

اظهارات معاون وزیر کار ایران به روشنی نشان می‌دهد که با وجود اینکه مسئولان عنوان می‌کنند درصدد افزایش سهم زنان از اقتصاد و اشتغال هستند، همچنان مردان در اقتصاد ایران دست بالا را دارند. آخرین گزارش مرکز آمار درباره بیکاری که مربوط به بیکاری تابستان ۹۸ است، نشان می‌دهد طی تابستان ۱۳۹۸، سهم زنان از کل جمعیت فعال ۱۵ سال به بالا در کشور۱۹.۶ درصد (حدود ۵.۴ میلیون نفر) بوده است. این در حالی است که جمعیت فعال مردان طی این مدت بیش از ۲۲ میلیون نفر بوده است. با وجود افزایش تعداد شاغلان زن طی این مدت، اما سهم آنان از کل اشتغال با کاهش همراه بوده است. از کل جمعیت شاغل کشور در تابستان ۱۳۹۸، حدود ۸۲.۱ درصد آنها را مردان و ۱۷.۹ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. مقایسه سهم زنان از جمعیت شاغل (۱۷.۹ درصد) با سهم زنان از جمعیت بیکار (۳۴.۱ درصد) حاکی از مشکل‌تر بودن ورود به بازار کار برای زنان نسبت به مردان است.

 

درباره مهارت کم زنان هیچ تحقیق قابل استنادی صورت نگرفته است. به طور کلی می‌دانیم نیروی کار در ایران نیاز به مهارت‌آموزی دارد و به صورت ویژه در مورد زنان یا مردان پژوهشی صورت نگرفته است. این ذهنیت اشتباه می‌تواند وجود داشته باشد که یک مرد بهتر از یک زن کار می‌کند؛ رویکردی که با حضور زنان در بازار کار اعتبار خودش را کمابیش از دست داده است

 

سال ۲۰۱۸ صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که ۱۸۰ میلیون شغل زنان جهان در معرض جایگزینی با فناوری‌های جدید و اتوماسیون قرار دارد. در این گزارش اشاره شده که در مقایسه با مردان، بخش بزرگ‌تری از نیروی کار زنان در معرض این خطر قرار دارند؛ ۱۱ درصد زنان در معرض ریسک حذف شغل خود به واسطه فناوری قرار دارند و در مقایسه، ۹ درصد از مردان با چنین خطری مواجهند.

 

قدیرزاده درباره اینکه آیا زنان بیش از مردان در معرض اخراج هستند، می‌گوید: بازار کار در ایران با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو است. ما با معضلی بزرگ و فراگیر به نام قرارداد‌های موقت کار رو‌به‌رو هستیم که دست کارفرما را در تعدیل نیرو بازمی‌گذارد. وقتی چنین اجازه‌ای همراه می‌شود با برخی امتیازاتی که زنان در کار کردن دارند، ممکن است باعث تعدیل نیرو شود. برای مثال مرخصی زایمان چیزی است که قانون درباره آن صراحت دارد و کارفرمایان نیز باید آن را رعایت کنند. بسیاری از کارفرمایان  زنان را تهدید می‌کنند که در صورت استفاده از این حق آنها را اخراج خواهند کرد.

 

میزان مشارکت زنان در سال ۲۰۱۴ ، ۱۲ درصد بوده که این میزان در سال ۲۰۱۸ به ۱۸ درصد رسیده است. ورود زنان به بازار کار یکی از ظرفیت‌های قابل توجه برای توسعه اقتصادی است. این در حالی است که نرخ مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی با اختلاف قابل توجهی نسبت به مردان پایین‌تر است. دلایل متفاوتی برای دوری زنان از بازار کار وجود دارد و مهم‌ترین آن مسئولیت‌های شخصی و خانوادگی آنهاست

 

قدیرزاده ادامه می‌دهد: در مورد جایگزینی زنان با ماشین نیز نمی‌توان موضوع را جنسیتی کرد. در جهان امروز با افزایش روزافزون استفاده از فناوری‌های جدید، ربات‌ها و هوش مصنوعی نیروی کار چه زن و چه مرد رقیبی پیدا کرده‌اند که شاید دقیق‌تر باشد و هزینه تولید را نیز کاهش دهد. ماشین‌ها را می‌توان رقیبی برای زنان کارگر ساده که در ایران عمدتا سرپرست خانوار هستند قلمداد کرد. آنها چون مجبور به کار کردن هستند در مواردی در مشاغل ساده مشغول می‌شوند که کارفرما با ارتقای خط تولید خود می‌تواند آنها را حذف کند.

 

پایداری کم زنان در شغل

 

قبلا گفتمان حول فعالیت زنان بر محور این می‌گشت که کار کردن حق زنان است. حالا علاوه بر این گزاره باید گفت زنان نیاز به کار کردن هم دارند. با وجود این، در ایران سهم آنها همچنان از اقتصاد و بخش اشتغال کم است. مشکل فقط پذیرش زنان در یک شغل نیست، بلکه به نظر می‌رسد زنان بیشتر از مردان در معرض از دست دادن شغل خود هستند. نتایج پژوهشی که از طرف مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته نشان می‌دهد میانگین طول مدت اشتغال در کشور بیشتر از ۱۱ سال و ۱۱ ماه، برآورد می‌شود که این شاخص برای زنان حدود ۱۰ سال و پنج ماه و برای مردان حدود ۱۲ سال و چهار ماه برآورد می‌شود.

 

به نظر می‌رسد علاوه بر اینکه باید برنامه‌ریزی‌هایی در راستای افزایش سهم زنان در اقتصاد و اشتغال داشت، نیاز به اندیشیدن تمهیداتی برای حفظ مشاغل زنان نیز هستیم.

 

۲۰ آذر : مرگ ۶۰ بیمار تالاسمی در سال جاری به دلیل کمبود دارو و قصور نظام درمانی

 

مرگ ۶۰ بیمار تالاسمی در سال جاری به دلیل کمبود دارو و قصور نظام درمانی/ ۲ هفته است که با کمبود خون روبرو هستیم/ کمبودهای دارویی را جدی نگیرند، مرگ و میر افزایش می‌یابد

 

۲۳ هزار بیمار تالاسمی به فرآورده‌های خونی نیازمندند

 

عرب رئیس انجمن تالاسمی ایران در تشریح نیاز خونی بیماران تالاسمی اظهار کرد: درخواست ما این است که بانوان و جوانانی که در بازه سنی ۲۵ تا ۳۵ سال هستند، برای اهدای خون و کمک به بیماران تالاسمی اقدام کنند. سازمان انتقال خون کمبود فرآورده‌های خونی را به پلاسما محدود می‌کند، اما بیماران ما که خون کامل دریافت می‌کنند نیز با کمبود روبرو شده‌اند.

 

وی در خصوص جغرافیای کمبود فرآورده‌های خونیِ کامل در کشور گفت: در وضعیت کنونی تهران، اصفهان و بخش‌هایی از جنوب کشور، کمبود خون برای بیماران تالاسمی داریم. در این مناطق بیماران با مشکل روبرو هستند. البته کمبود خون بصورت مقطعی پیش می‌آید، اما بالغ بر ۲ هفته است که ما با کمبود خون روبرو هستیم.

 

اگر کمبودهای دارویی را جدی نگیریم، مرگ و میر افزایش می‌یابد

 

عرب در ارتباط با آمار مرگ‌ و میر در بیماران تالاسمی گفت: سال گذشته حدود ۹۰ بیمار تالاسمی فوت کردند و امسال این آمار به ۶۰ نفر رسیده است. دارو و درمان استاندارد می‌توانست از فوت آنها جلوگیری کند. بنابراین بخشی از این مرگ و میر به خاطر قصور نظام درمانی است، چرا که توان پزشکی امروز اجازه می‌دهد یک بیمار تالاسمی عمر کاملا عادی داشته باشد و به عبارت دیگر پذیرفته نیست بیماری به دلیل تالاسمی فوت کند. عمده این مرگ و میر بخاطر کمبود دارو است. اگر این کمبودها را جدی نگیریم مرگ و میر افزایش می‌یابد.

 

۱۹ آذر : افزایش ۴ برابری کودک همسری بدنبال افزایش وام ازدواج

 

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نسبت به افزایش ۴ برابری کودک همسری در برخی نقاط کشور به دنبال افزایش وام ازدواج هشدار داد و پیشنهاد کرد که در صورت افزایش رقم این وام، “قیود سنی”و “تسهیل در نحوه بازپرداخت” آن برای جوانان لحاظ شود.

 

وی با بیان اینکه “با افزایش وام ازدواج با شرایط بازپرداخت کنونی آن موافق نیستم” اظهار کرد: به نظر می‌رسد با شرایط کنونی افزایش رقم وام ازدواج کمکی به افزایش میزان ازدواج در کشور نمی‌کند، بلکه ممکن است زمینه ساز مشکلات و آسیب‌های دیگری نیز شود.

 

وی در ادامه نسبت به سوء استفاده از تسهیلات ازدواج نیز هشدار داد و گفت: آمارها نشان می‌دهد که بعد از افزایش وام مذکور موضوع کودک همسری نیز در برخی نقاط به شدت افزایش یافته و حداقل نسبت به سال گذشته این موضوع در برخی نقاط کشور تا ۴ برابر بیشتر شده است.

 

معاون امور جوانان توضیح داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در برخی از نقاط کشور که با فقر فرهنگی و اقتصادی رو به رو هستیم، از وام ازدواج برای معامله کودکان زیر ۱۵ سال استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد که اگر قصد داریم برای وام ازدواج تمهیداتی بیندیشیم که جوانان بتوانند از پس بازپرداخت آن بریایند باید قواعدی هم در مورد سنینی که می‌توانند این وام را دریافت کنند نیز وضع شود تا چنین آسیب‌هایی نیز به وجود نیاید.

 

تندگویان افزود: آمارهایی موجود است که کودکان زیر ۱۵ سال به ویژه دختران زیر این سنین از این وام استفاده کرده‌اند و این آمار نسبت به سال گذشته ۴ برابر شده است. آمارهایی هم به دست آمده که عده‌ای با بیش از ۴۰ تا ۴۵ سال سن نسبت به دریافت این وام اقدام کرده‌اند، به همین دلیل فکر می‌کنم اگر قانونگذار قصد دارد این مبلغ را افزایش دهد باید نسبت به این موضوع هم فکر کند که هم پرداخت وام تسهیل شود و هم برخی قیود سنی در مورد رعایت سن جوانان برای دریافت وام نیز لحاظ شود.

 

۷ آدر: ۹ هزار و ۹۹۶ کارگر ایرانی در سال ۹۷ حین کار آسیب دیدند

 

مطابق آمارها تعداد آسیب شغلی در سال ۹۷، حدود ۹هزار و ۹۹۶ نفر حادثه می باشد که ۹۷.۲ درصد مربوط به مردان و تنها ۲.۸ درصد مربوط به زنان می باشد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طبق ماده ۶۰ قانون کار و تأمین اجتماعی، حوادث ناشی از کار حوادثی هستند که درحین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه ­شده اتفاق می ­افتد. منظور از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه ­شده درکارگاه، موسسات وابسته، ساختمان ها و محوطه آن مشغول کار باشد  یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه مامور انجام کاری می شود. زمان مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان برای درمان و توانبخشی، رفت و برگشت از خانه به کارگاه و بالعکس نیز شامل این اوقات می شود. حوادثی که حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان آسیب دیده و کمک به آنان رخ میدهد نیز حادثه ناشی از کار محسوب می شود. انواع این حوادث عبارتند از: صنعتی، کشاورزی، ساختمانی، معادن، خدماتی، ترابری.

 

* آمار جهانی حوادث ناشی از کار

 

 سالانه بیش از دو میلیون نفر بر اثر بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار جان خود را از دست میدهند. همه ساله در جهان ده‌ها میلیون کارگر قربانی حوادثی می‌شوند که به کشته‌شدن یا از کارافتادگی تعداد بسیاری از آنها منجر می‌شود. در کشورهای پیشرفته صنعتی، سالانه از هر ۱۰ نفر کارگر یکی دچار سانحه می‌شود که در نتیجه آن، پنج درصد روزهای کار ملی به هدر می‌رود.

 

 علاوه بر این، سالانه ۲۶۸ میلیون حادثه منجر به جراحت نیز رخ می دهد که مصدومین ناشی از این گونه حوادث حداقل ۳ روز از کار خود غایب خواهند بود .

 

سازمان بین المللی کار، برآورد کرده است که حوادث و بیماری‌های ناشی از کار باعث از دست رفتن حدود۴ درصد تولید ناخالص داخلی می­شود.

 

*آمار حوادث ناشی از کار در ایران

 

 سومین عامل مرگ و میر در جهان و دومین عامل مرگ و میر در ایران بعد از تصادفات، حوادث ناشی از کار است.

 

مطابق آمارها، تعداد حوادث شغلی و آسیب شغلی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ به ترتیب با کاهش۶ درصدی و ۶/۶درصدی مواجه بوده اند. همچنین تعداد آسیب شغلی در سال ۹۷، حدود ۹هزار و ۹۹۶ نفر حادثه می باشد که ۲/۹۷ درصد مربوط به مردان و تنها ۸/۲درصد مربوط به زنان می باشد.

 

 نتایج حاصل نشان می دهد که بیشترین حادثه شغلی در سال ۹۷ به ترتیب مربوط به فعالیت «ساختمان» با ۸/۳۷درصد فعالیت « صنعت (تولید)» با ۳/۳۴ درصد و فعالیت « سایر فعالیت خدمات عمومی» با ۳/۱۱ درصد می باشد.

 

بیشترین تعداد حادثه شغلی به تفکیک عامل حادثه در سال ۹۷،به ترتیب به  علت «سقوط کردن و لغزیدن» با ۳/۳۴درصد و سپس در اثر« برخورد با اشیا و تجهیزات» با ۹/۱۹ درصد بوده است.

 

۵ آذر : سن مینی‌بوس‌های کشور بالای ۳۱ سال است

 

مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس  در گفت‌وگو با ایسنا:   سن مینی‌بوس‌های کشور بالای ۳۱ سال است و این درحالیست میانگین سن اتوبوس‌های فرسوده ۱۰ سال است.

 

وی گفت: خودروهای فرسوده نقش مؤثری در افزایش آلایندگی هوا و تصادفات دارند و برای بهبود وضعیت هوا و جلوگیری از تصادفات، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی باید در اولویت قرار گیرد.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: چنانچه ناوگان فرسوده استانداردهای لازم را نداشته باشند ایمنی لازم نخواهند داشت و جان میلیون‌ها نفر را به مخاطره می‌اندازد.

 

 

 

۵ آذر : در ایران سن ابتلا به ایدز بر اثر رابطه جنسی به ۱۵ سال رسیده است

 

مینو محرز» استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با تاکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی درباره بیماری اچ‌آی‌وی گفت: در همه دنیا به مردم آموزش جنسی داده می‌شود؛ اینکه رابطه جنسی امن داشته باشند و شرایط رابطه‌‌های ناامن را بدانند. این موضوعات باید به کودکان نیز آموزش داده شود، اما در کشور ما تصور می‌شود، آموزش رابطه جنسی امن به معنای تشویق به رابطه جنسی است!

 

۵ آذر : کاهش سن ابتلا به اچ‌آی‌وی در کشور

 

جوانان ۱۵ تا ۲۰ ساله مبتلا به ما مراجعه می‌کنند

 

محرز ضمن بیان اینکه ناآگاهی جنسی از عوامل شیوع اچ‌‌آی‌وی در مناطقی مانند لردگان است که نتایج آن را دیدیم، بیان کرد: کسی نمی‌خواهد به کودکان تماس جنسی را بیاموزد، بلکه باید به آنها بیاموزیم که تماس جنسی مطمئن چیست؟ نه والدین و نه مدارس این موضوعات را برای کودکان باز نمی‌کنند، از همین رو آنها از طریق فضای نت اطلاعات را کسب می‌کنند. آیا کسی می‌داند که کودکش به کدام سایت رجوع می‌‌کند و چه اطلاعاتی به او می‌رسد؟ آیا این سایت‌ها کودکان را به بی‌بند و باری جنسی تشویق نمی‌کنند؟ بی‌بند و باری امروز، به ویژه در میان جوانان بسیار شایع است. ما مشاهده می‌کنیم که جوانان ۱۵ تا ۲۰ ساله مبتلا به اچ‌آی‌وی به ما مراجعه می‌کنند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©