Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ برابر با  ۰۲ فوريه ۲۰۲۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸  برابر با ۰۲ فوريه ۲۰۲۰
سلام

ایران در آئینه آمار (۲۵۶)

چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۸  برابر با ۲۹ ژانويه ۲۰۲۰

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

تلفات پرندگان مهاجر میانکاله به بیش از ۴۰۰۰ لاشه رسید

 

دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر زن سرپرست خانوار/افزایش سالانه ۶۰ هزار نفر/ازدواج موقت، ازدواج سفید و ازدواج سایه برای ادامه زندگی

 

بانک جهانی: ایران بیشترین افت رشد تولید ناخالص داخلی در جهان را داشته است

 

افزایش مرگ و میرکارگران معادن در نبود تشکل‌های نظارتی

 

۵ هزار و۴۰۰ معدن فعال با افزون بر ۹۱ هزار کارگر وجود دارد که ۹۰ معدن فعال مربوط به زغال سنگ با حدود ۱۰ هزار کارگر

 

مرگ و میر کودکان زیر یک سال بر اثر آلودگی هوا در ایران ۶ برابر ترکیه

 

۷۳ درصد اتوبوس‌ها، ۶۰ درصد کامیون‌ها، ۸۷ درصد مینی‌بوس‌ها و ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور اسقاطی هستند

 

وجود ۵۰ تا ۶۰ هزار بیکار در استان هرمزگان/ روآوردن جوانان به قاچاق

 

۷ بهمن : تلفات پرندگان مهاجر میانکاله به بیش از ۴۰۰۰ لاشه رسید

 

ایسنا/مازندران درچهارمین روز از پایش تالاب بین المللی میانکاله بیش از ۴ هزار لاشه انواع پرندگان مهاجر جمع آوری و دفن بهداشتی شد که براساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران عمده لاشه کشف شده پرندگان مهاجر که بیشترین آن‌ها از نوع چنگر، فلامینگو و اردک نوک‌ پهن بوده در سواحل گلوگاه و روستای قلعه‌بان از توابع بهشهر بوده که در حال جمع‌آوری است.

 

آخرین نتیجه آزمایش‌های انجام شده مرگ پرندگان آزاد در مازندران با توجه مردود اعلام شدن علایم نیوکاسل و آنفلوآنزا از قبیل کبودی، خونریزی و تورم طحال احتمال این بیماری‌ها منفی است.

 

در حال حاضر نتیجه نهایی علت تلفات پرندگان مهاجر هنوز از سوی سازمان دامپزشکی اعلام نشده و در دست بررسی است.

 

ابراهیمی کارنامی افزود: بنابراین از تمامی هم استانی‌های عزیز درخواست می‌شود، جهت حفظ سلامت خود از خرید و مصرف هرگونه لاشه پرندگان وحشی خودداری کنند.

 

۷ بهمن : دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر زن سرپرست خانوار/افزایش سالانه ۶۰ هزار نفر/ازدواج موقت، ازدواج سفید و ازدواج سایه برای ادامه زندگی

 

سلامت نیوز: یک آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه:«در حال حاضر بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر زن سرپرست خانوار در کشورمان وجود دارد که سالانه ۶۰ هزار نفر به تعداد آنها افزوده می شود.» گفت:«برخی از زنان سرپرست خانوار اجبار دارند به عنوان همسر در سایه یا همسر دوم ، زندگی با یک مرد را بپذیرند و مشکلات از اینجا آغاز می شود که اگر قرار باشد آنها فرزندی داشته باشند مصیبت بزرگتری گریبانگیر آنها خواهند شد. متاسفانه برای ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار هیچ قاعده و ضابطه ای وجود ندارد.»

 

دکتر مجید ابهری در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره زنان سرپرست خانوار در جامعه گفت:« زنان سرپرست خانوار یکی از محروم ترین اقشار جامعه می باشند که با توجه به وضعیت اقتصادی و اجتماعی، زندگی بسیار دشواری را سپری می نمایند.

 

وی در ادامه گفت:« زنان سرپرست خانوار گاهی دارای یک یا دو فرزند بوده و گاهی هم دارای تعداد بیشتری فرزند هستند. متاسفانه بسته های حمایتی ای که دولت به این بانوان می دهد شاید فقط پول نان آنها شود چرا که با توجه به تورم و گرانی های ساعتی با این ماهیانه ها نمی توان حتی کوچکترین بخش نیازهای اینگونه افراد را تامین و برطرف نمود.متاسفانه بسته های حمایتی فقط عزت نفس بانوان را به مخاطره و چالش می کشد چرا که ماهیانه ۴۰،۵۰ هزارتومان پولی نیست که یک خانواده سه نفری و حتی یک خانواده یک نفری را اداره کند. »

 

این آسیب شناس اجتماعی خاطرنشان کرد:« آموزش مهارت های زندگی و حرفه ای به این دسته از زنان می تواند بسیار کمک کننده باشد. دولت، سازمان بهزیستی و وزارت رفاه با کمک ناچیزی که می کنند نباید توقع داشته باشند که این بانوان به مشاغل دوم و سوم دست نزنند. بخشی از آنها با ساخت و فروش صنایع دستی مانند لیف و امثال آن امورات خود را می گذرانند و با یک سرکشی به واگن های مترو می توان به واقعیت این قضیه پی برد. »

 

وی خاطرنشان کرد:« برخی از زنان سرپرست خانوار اجبار دارند به عنوان همسر در سایه یا همسر دوم ، زندگی با یک مرد را بپذیرند و مشکلات از اینجا آغاز می شود که اگر قرار باشد آنها فرزندی داشته باشند مصیبت بزرگتری گریبانگیر آنها خواهند شد. متاسفانه برای ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار هیچ قاعده و ضابطه ای وجود ندارد.»

 

وی هشدار داد:« ازدواج موقت، ازدواج سفید و ازدواج سایه روش هایی است که برخی زنان سرپرست خانوار برای حمایت از فرزندان خود پیشه می سازند بنابراین سازمان های حمایتی باید بسته های حمایتی را با تورم و مشکلات اقتصادی موجود تغییر دهند و به این بانوان به جای دادن ماهی، ماهی گیری یاد دهند و حرفه و شغلی به آنها بیاموزند و سرمایه ای در اختیار آنها قرار دهند تا جزو کارآفرینان باشند. وگرنه با پول های اندکی که به آنها پرداخت می شود نمی توان با اقیانوس مشکلات زنان سرپرست خانوار مواجه شد. »

 

۲۰ دی : بانک جهانی: ایران بیشترین افت رشد تولید ناخالص داخلی در جهان را داشته است

 

بانک جهانی می‌گوید، ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی، بیشترین افت رشد تولید ناخالص داخلی را در جهان داشته است.

 

اقتصاد ایران در سالی که گذشت نسبت به سال ۲۰۱۸ حدود هشت و هفت دهم درصد کوچک شده است.

 

این عدد به برآورد صندوق بین المللی پول از اندازه اقتصاد ایران نزدیک است.

 

بانک جهانی رشد اقتصاد ایران در سال جاری میلادی را صفر تخمین زده است.

 

این سازمان پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ به نقطه‌ی تعادل جدیدی در سابه تحریم های اقتصادی برسد.

 

۲۰ دی : افزایش مرگ و میرکارگران معادن در نبود تشکل‌های نظارتی

 

هر روز بر شمار مدفون‌شدگان در خاک‌ِ معادن افزوده می‌شود/ در نبود تشکل‌های نظارتی کاهش آمار مرگ و میر ممکن نیست

 

ناظران وزارت صنعت، معدن و تجارت نمی‌توانند پوشش مسائل را بدهند. تمام کارگاه‌ها با ضعف نظارتی رو به رو است. تا زمانی که به NGOها تشکلات صنفی تخصصی بها ندهیم و آنها را وارد عرصه نظارتی نکنیم، خیلی از معضلات در مورد بحث نظارتی‌، کنترل و استانداردسازی مغفول می‌ماند.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، معدنچیان تاوان سودمحوری پیمانکاران معادن به ویژه معادن کوچکتر را با جانشان می‌دهند. معادنی که پای بازرسان به آنها نمی‌رسد، در نتیجه میل پیمانکاران به کاهش هزینه‌های تولید، افزایش سود و کاستن از مخارج نیروی کار از لوازم حفاظت ایمنی معدن می‌زند. دستگاه‌های تهویه، لباس و تغذیه معدن‌کاران حذف می‌شود. نام معدن با خطر گره خورده است. با اینکه حدود ۱ درصد از نیروی کار جهانی در بخش معدن مشغول به کار هستند، ۸ درصد از حوادث منجر به مرگ در محیط کار متعلق به این بخش است.

 

موارد متعدد مرگ معدنچیان در اثر بیماری‌های شغلی اتفاق می‌افتد. مسئله‌ای که تا حد زیادی از دید بازرسان کار مخفی می‌ماند. براساس آمار سازمان بین المللی کار، میزان مرگ و میرکارگران بر اثر بیماری‌های شغلی در جهان ۸ برابر بیشتر از حوادث کارگری است. براساس این آمار سالانه ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار کارگر در جهان به دلایلی ازجمله حوادث ناشی از کار و بیماری شغلی جان خود را از دست می‌دهند که حدود ۳۴۰ هزار مرگ، در حین کار و ناشی از حوادث مرتبط رخ می‌دهد و مابقی به دلیل بیماری‌های شغلی است.

 

براساس آمار رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال ۹۷ حدود ۱۰ هزار حوادث ناشی از کار در ایران برای کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی رخ داد که در این ارتباط حدود ۶۷۸ کارگر جان خود را از دست دادند. در این میان بیشترین تلفات انسانی در کارگاه‌های کارگری با ۱۷۹ مورد مربوط به استان تهران است و پس از آن اصفهان با ۵۲ فوتی قرار دارد.

 

بخشی از این تعداد مرگ ناشی از کار مربوط به معادن هستند. به گفته علی مظفری (دبیر شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کشور)؛ در سطح کشور حدود ۵ هزار و۴۰۰ معدن فعال با افزون بر ۹۱ هزار کارگر وجود دارد که ۹۰ معدن فعال مربوط به زغال سنگ با حدود ۱۰ هزار کارگر است.

 

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران تولید زغال کشور را سالانه معادل یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تن دانسته و گفته بود: ابتدای سال قیمت زغال‌سنگ به ازای هر تن یک‌میلیون تا یک میلیون و یکصد و پنجاه هزار تومان بسته شد و معادن شرایط خوبی را در سه ماهه نخست سال پشت‌سر گذاشتند اما کاهش قیمت شمش، زغال‌سنگ را به قیمت ۹۰۰ هزار تومان به ازای هر تن رساند. اگر این رقم را با کمینه آن حساب کنیم به رقم ۱۵۳۰ میلیارد تومان می‌رسیم.

 

کارگران معدن زغال‌سنگ مانند دیگر کارگران معدن اگرچه ثروت زیادی را تولید می‌کنند اما سهم پایینی از آن دارند. در عین حال همیشه با کابوس مرگ و مصدومیت مواجه هستند. عمده حوادث کار مربوط به معادن کوچک هستند، معادن شن و ماسه و زغال‌سنگی که دور از چشمان ناظران، در حال استخراج هستند. کارگران با کمترین تجهیزات ایمنی در معادن کار می‌کنند آنهم برای پولی در حد حداقل دستمزد که آنهم گاهی مشمول کسر از حقوق از سوی کارفرما می‌شود. هر کارگر معدن مجبور است، مقدار مشخصی از کار را به کارفرما تحویل دهد و گاهی ساعات کاری بیشتر از استاندارد برای انجام آن طرف می‌کند.

 

طبق گزارشی که در همایش ایمنی و بهداشت کار و امضای تفاهم‌نامه بین وزارت کار، ایمیدرو و سازمان حفاظت محیط زیست قرائت شد، نام شرکت‌های سامان کاوش طبس و فسفات آسفوردی (معدن بافق) در بین ضعیف‌ترین معادن در حوزه ایمنی و بهداشت کار دیده می‌شود. این گزارش شامل گزارش ممیزی HSEE ایمیدرو بوده است.

 

حفاری، اکتشاف یابهره‌برداری بدون نظارت

 

معادن کوچک اغلب کمیته‌های حفاظت فنی تشکیل نمی‌دهند درحالی‌که طبق اصل ۹۳ قانون کار وجود آنها در کارگاه الزامی است. طبق ماده ۹۱ قانون کار؛ کارفرمایان و مسئولان کلیه واحدهای موضوع ماده (۸۵) این قانون مکلفند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تأمین حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل فوق الذکر را به آنان بیاموزند و در خصوص رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نظارت نمایند. افراد مذکور نیز ملزم به استفاده و نگهداری از وسایل حفاظتی و بهداشتی فردی و اجرای دستورالعمل‌های مربوط کارگاه هستند.

 

به گفته منصوری؛ الزام قانونی برای ایمنی کارگران شاغل در معادن وجود دارد، اما در معادن کوچک که تعداد آنها زیاد هم هست، عمل نمی‌شود و حفاری، اکتشاف یا بهره‌برداری بدون نظارت صورت می‌گیرد.

 

شایع‌ترین انواع مرگ در معادن

 

ریزش دیواره‌ها یکی از شایع‌ترین دلایل مرگ در معادن است. البته جرقه‌های الکتریکی که موجب ایجاد حریق در معدن می‌شود نیز باید در نظر گرفت که حوادثی با کشته‌های زیاد بر جای می‌گذارد؛ معدن زمستان یورت آزادشهر گلستان یکی از این معادن است. منصوری می‌گوید: معادن چون ساختار و شکل یکسان و ماندگاری ندارند، مرتباً دستخوش تغییر هستند و این تغییرات باعث می‌شود تا احتمال ریزش در معادن بالا باشد یا به لایه‌های گاز زیرزمینی برخورد کند. این‌ عامل موجب خفگی کارگران می‌شود.

 

او تصریح می‌کند: در برخی معادن سنجش آلاینده‌ها باید در آن انجام بگیرد، کارفرما نسبت به ایمن کردن معدن توجهی نمی‌کند و همین مسئله جان کارگران زیادی را می‌گیرد.

 

او می‌افزاید: خیلی از بیماری‌های اسکلتی و عضلانی برای کارگران معدن اتفاق می‌افتد. خیلی‌ از بازرسان و مسئولان ایمنی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فقط به حادثه آنی ناشی از کار اشاره می‌کنند. درحالی‌که بیماری‌های شغلی برای کارگران معادن به مراتب بیشتر و البته ریشه و علت مرگ خاموش کارگران در سال‌های بعد می‌شود.

 

۱۴ دی :  مرگ و میر کودکان زیر یک سال بر اثر آلودگی هوا در ایران ۶ برابر ترکیه

 

۷۳ درصد اتوبوس‌ها، ۶۰ درصد کامیون‌ها، ۸۷ درصد مینی‌بوس‌ها و ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور اسقاطی هستند

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست، عیسی کلانتری:۸۳ درصد آلایندگی کشور دستاورد صنعت خودرویی است که بیش از۶۱ درصد ذرات آلاینده کمتر از ۲.۵میکرون را که به‌طور مستقیم وارد سلول‌های خونی انسان می شود را شامل می شوند.

 

وی با اشاره به اینکه امسال به دلیل آلودگی هوا مجبور شدیم مدارس را ۱۲ روز در شهر تهران تعطیل کنیم، تاکیدکرد: میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال بر اثر آلودگی هوا در ایران ۶برابر کشور ترکیه است و متاسفانه آنچه خریدار ندارد نگاه بلند مدت در خصوص حفظ منابع و توسعه پایدار است.

 

معاون رئیس جمهوری تولید داخلی را مشروط به داشتن ارزش افزوده و نابود نکردن منابع حیاتی دانست و اظهارکرد: هم‌اکنون ۷۳ درصد اتوبوس‌ها، ۶۰ درصد کامیون‌ها، ۸۷ درصد مینی‌بوس‌ها و ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور اسقاطی هستند و هر موتور سیکلت به اندازه هشت خودرو سمند آلودگی تولید می‌کند و با این شرایط چه انتظاری برای داشتن هوای پاک داریم ؟

 

کلانتری با تأکید بر ضرورت برخورداری از نگاه بلندمدت در توسعه پایدار گفت: هیچ یک از بخش‌های قانونگذاری، نظارتی، سرمایه‌گذاری و علمی، چشم انداز محیط زیستی را در بلند مدت ندارند و با این نگاه می‌توان گفت تنها کشوری هستیم که حفظ حقوق نسل‌های بعد برایمان مهم نیست و خودخواهانه برای نابودی محیط زیست قدم بر می‌داریم.

 

وی با اشاره به اینکه سهم بودجه سازمان حفاظت محیط زیست در کشور تنها دو هزارم بودجه کل است، گفت: این درحالیست که فرهنگ حفاظت محیط زیست پس از گذشت ۱۰۰ سال هنوز در کشور نهادینه نشده است و این سازمان برای پایش‌گری نیازمند همراهی مشاوران، دانشگاهیان، تشکل ها، صنعتگران و… است تا با تحقق شعار ۸۰ میلیون محیط بان بتواند از محیط زیست آسیب دیده و شکننده‌مان حفاظت کند.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به وضعیت فرسایش خاک درکشور اشاره و اظهارکرد: ۴۰ سال زمان لازم است تا یک میلیمتر خاک تولید شود این درحالیست که ما سالانه۰.۷ میلیمتر خاک را بر اثر فرسایش از دست می‌دهیم.

 

کلانتری درخصوص گرمایش زمین و هدررفت منابع انرژی گفت: اگر به جای هزینه کرد ۱۰۰ میلیارد دلار در منطقه عسلویه تنها ۲ میلیارد دلار بیشتر سرمایه گذاری می شد امروز عسلویه پاک‌ترین منطقه کشور بود.

 

معاون رئیس جمهوری با ابراز تاسف از رکورد کشور در هدر رفت منابع آبی گفت: ۸۰ میلیارد مترمکعب آب در صنعت کشاورزی مصرف می‌شود تا ۳۰ میلیارد دلار محصول کشاورزی تولید شود و برای تولید یک تن گوشت قرمز ۱۵ هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود و این موضوع صرفه اقتصادی محصولات را از نگاه حفظ محیط زیست زیر سوال می‌برد.

 

معاون رئیس جمهوری افزود: به مجلس پیشنهاد داده‌ایم تا ۳۵درصد از “یک درصد عوارض آلایندگی” صنایع به صندوق ملی محیط زیست تعلق گیرد و برای رفع آلایندگی در اختیار واحدهای آلاینده قرارگیرد که این موضوع درصورت تصویب در مجلس و مبدل شدن به قانون می تواند جهشی بزرگ برای بهبود وضعیت محیط زیست به شمار آید.

 

۱۴ دی : وجود ۵۰ تا ۶۰ هزار بیکار در استان هرمزگان/ روآوردن جوانان به قاچاق

 

استان هرمزگان با احتساب جزایر ۱۴ گانه، به حدود یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر می‌رسد و قرار گرفتن در موقعیتی ژئوپولیتیک در منطقه خلیج فارس و دریای عمان مزیت‌های بسیاری را برای این استان فراهم کرده با این وجود بیکاری عرصه را به مردم این منطقه تنگ کرده است.

 

به گزارش ایلنا از هرمزگان، شش منطقه ویژه اقتصادی در هرمزگان وجود دارد و علاوه بر مناطق آزاد قشم و کیش، اخیرا ایجاد چندین منطقه آزاد در این استان در دستور کار دولت است.

 

بندرعباس به عنوان یکی از مهم ترین قطب های اقتصادی کشور از ظرفیت‌های صنایع فولاد، آلومینیوم، پتروشیمی، نیروگاه تولید برق و پالایشگاه برخوردار است.

 

در حال حاضر چهار فرودگاه بین المللی در هرمزگان فعال است که در آینده فرودگاه جاسک نیز با ارتقا یافتن به فرودگاه بین‌المللی، پنجمین فرودگاه بین‌المللی این استان خواهد بود.

 

چهار شرکت بزرگ تولیدکننده فولاد شامل شرکت فولاد جنوب، مجتمع فولاد هرمزگان، مجتمع فولاد کاوه جنوب کیش و شرکت صبا فولاد خلیج فارس با ظرفیت هشت میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس بندرعباس مشغول به فعالیت هستند.

 

طی ماه‌های نخست امسال اعداد و ارقامی از مرکز آمار ایران مبنی بر نرخ بیکاری در کشور منتشر شد که طی این آمار نرخ بیکاری در کشور ۱۰/۸ درصد و در استان هرمزگان ۱۵/۹ درصد اعلام شده است.

 

نرخ بیکاری در استان هرمزگان در سال گذشته ۱۱/۵ درصد بوده است با این وجود که بسیاری از مسئولان ذیربط در این استان صحت آمار اعلام شده را رد می‌کنند.

 

بیکاری در هرمزگان با سرمایه های مذکور غیر معقول است، بندرعباس که خود قطب اقتصاد کشور است شاهد جوانان متخصص و یا غیر متخصص بیکاری است که جویای کار حتی در خارج از استان و به دور از محل زندگی‌شان هستند.

 

اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان هرمزگان از افزوده شدن ۴ هزار نفر بر تعداد بیمه‌ شدگان تأمین اجتماعی این استان طی چند ماهه اول سال خبر می‌دهد.

 

هم اکنون تعداد بیمه شدگان اصلی تامین اجتماعی در هرمزگان ۳۲۱ هزار و ۴۱۴ نفر است.

 

این آمار با نرخ بیکاری در هرمزگان کمی در تناقض است که شاید این شغل ها پایدار محسوب می‌شوند که باید آثار آن را در طرح نیروی کار مشاهده کنیم.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه ۵۰ تا ۶۰ هزار بیکار در هرمزگان وجود دارد، عنوان کرد: این افراد با مهارت آموزی می‌توانند برای خود شغل ایجاد کرده و خود اشتغالی کنند.

 

استاندار هرمزگان مرداد ماه در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری از پرداخت ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات در راستای ایجاد اشتغال پایدار روستایی در این استان خبر داده بود.

 

فریدون همتی اعلام کرد: بیش از ۳۴۰ هزار نیروی کار در هرمزگان بیمه شده‌اند که ۵۲ درصد از آنان متولد استان هرمزگان هستند که با لحاظ کردن نیرو‌هایی که در استان سابقه زندگی بیش از ۵ سال داشته اند، این آمار به  ۷۵ درصد می‌رسد.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©