Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۷ اسفند ۱۳۸۸ برابر با  ۲۶ فوريه ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۷ اسفند ۱۳۸۸  برابر با ۲۶ فوريه ۲۰۱۰
ایران در آئینه آمار (۲۷)

 

 

 

 

ایران در آئینه آمار (۲۷)

 

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

 

 

۷ اسفند : پيمانکاران به جاي پول سهم مي گيرند

 

رئيس سازمان خصوصي سازي گفت؛ افزايش چهار هزار و 500 ميليارد توماني درآمد واگذاري ها در کميسيون تلفيق براي ارائه سهام به پيمانکاران در ازاي پول براي طرح هاي عمراني است. غلامرضا حيدري کردزنگنه در گفت وگو با فارس درباره افزايش درآمد واگذاري ها در بودجه 89 در کميسيون تلفيق به 12هزار و 500 ميليارد تومان اظهار داشت؛ اين افزايش هنوز قطعي نبوده و در حد يک پيشنهاد است، ولي افزايش چهار هزار و 500 ميليارد توماني به منظور مطالبات پيمانکاران است به اين معني که پيمانکاران مي توانند سهام برخي شرکت ها را به ازاي مطالبات خود دريافت کنند. وي افزود؛ اگر پيمانکاري بخواهد يک طرح عمراني را اجرا کند به ازاي پول سهم دريافت مي کند و اين مساله در حال حاضر در کميسيون تلفيق تصويب شده و بايد در صحن مجلس نيز به تصويب برسد. رئيس سازمان خصوصي سازي در پاسخ به اين سوال که آيا اين افزايش درآمد قابل قبول است، تصريح کرد؛ در صورتي که پيمانکاران قبول کنند که به جاي پول سهم دريافت کنند خوب است، زيرا هم کارهاي عمراني جديد انجام مي شود و هم ميزان سهام واگذاري شده افزايش مي يابد. ممبيني معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي در جلسه روز سه شنبه کميسيون تلفيق به عنوان نماينده دولت با افزايش درآمد واگذاري ها از هفت هزار و 500 ميليارد تومان به 12هزار ميليارد تومان مخالف بوده و دليل آن را عملکرد سال جاري دانسته و گفت، بر اساس واقعيت رقم هفت هزار و 500 ميليارد تومان از طرف دولت پيش بيني شد که از آن سه هزار ميليارد تومان براي رد ديون و چهار هزار و 500 ميليارد تومان براي درآمد پيش بيني شده (مربوط به ماده 29 قانون سياست هاي اصل 44 قانون اساسي)است.

 

 

۷ اسفند : معاون ستاد مبارزه با قاچاق؛

 

۱۷٠٠ شرکت در قاچاق سوخت فعال بودند

 

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تشريح جزيياتي از قاچاق سوخت در کشور روند قاچاق آن را کاهشي دانست و خبر داد؛ 1700 شرکتي که به نوعي در اين بخش فعاليت داشتند ديگر فعاليتي ندارند.

محمدحسن نعمت اللهي معاون پيشگيري ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت وگو با ايسنا در مورد روند قاچاق سوخت در کشور، اين روند را کاهشي دانست و گفت؛ اين کاهش بيشتر در دو بخش بوده است؛ يکي مربوط به کساني است که ادعاي توليد و صادرات داشتند و مثلاً در سال 84، دو هزار شرکت اين گونه بودند. وي در مورد اين نوع شرکت ها توضيح داد؛ اين شرکت ها مثلاً گازوئيل را مي گرفتند و چيزي به آن اضافه و شکل و رنگ آن را عوض مي کردند و مي گفتند حلال است و صادر مي کردند. به گفته نعمت اللهي با کاهش اين نوع شرکت ها، هم اکنون تعداد شرکت هايي که واقعاً در اين زمينه کار مي کنند 300 شرکت شده است. وي تصريح کرد؛ اين يعني همه آن شرکت ها ادعاي بيخود مي کردند. آنها مثلاً روغن سوخته را مي گرفتند و از محل روغن سوخته، روغن پايه درست مي کردند و يک بخش سوخت به دست مي آمد. اين مقام مسوول يادآور شد؛ بخش ديگر هم مصرف کنندگان عمده يي بودند که خيلي روي آنها نظارت نبود. وي در اين مورد نيز اضافه کرد؛ مثلاً شخصي مي گفت 100 هزار ليتر نياز دارد و ممکن بود با سهل انگاري يا دقت نکردن 100 هزار ليتر سوخت به او بدهند که 10 هزار ليتر آن را مصرف مي کرد و باقي آن را در چرخه قاچاق مي برد. اما اکنون اين موضوع خيلي جدي کنترل شده است. نعمت اللهي همچنين عمده قاچاق سوخت کشور را از مبادي صادرات عنوان و بيان کرد؛ در ايران سوخت خيلي ارزان است و به همين دليل به صورت قاچاق از کشور خارج مي شود. وي در پايان متذکر شد؛ معمولاً در مرزهاي استان هاي سيستان و بلوچستان، کردستان، آذربايجان غربي و کمي هم جنوب کشور سوخت قاچاق مي شود.

 

 

 

 

 

۷ اسفند : گروه اقتصادي؛ صالح آبادي ديروز در جمع خبرنگاران با اشاره به افزايش قيمت آهن آلات در بورس کالا، اين افزايش قيمت ها را کاذب عنوان کرد و گفت؛ «اين در حالي است که قيمت هاي جهاني افزايش نيافته بود، بنابراين در اين زمينه تمهيداتي انديشيده شده که از اوايل هفته آتي اجرايي خواهد شد.» رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در بيان يکي از تمهيدات گفت؛ «پيش از اين خريداران آهن آلات در بورس کالا بايد 10 درصد ارزش معامله را نزد کارگزار قرار مي دادند که در شرايط جديد بايد 100 درصد ارزش معامله را قرار دهند.» او افزود؛ «همچنين بخشنامه يي نيز به کارگزاران ابلاغ شده مبني بر اينکه بايد کالاها را براي مشتريان حقيقي و توليدکنندگان واقعي خريداري و از خريد براي دلالان و سفته بازان جلوگيري کنند و از اين پس خريدها به نام خواهد بود.» صالح آبادي با تاکيد بر اينکه توليدکنندگان نيز موظف به افزايش حجم عرضه هاي خود در بازار شدند، اضافه کرد؛ «با توجه به اينکه قيمت آهن آلات در بازار داخلي از قيمت هاي جهاني فراتر رفته است، در صورت تداوم، شرکت بازرگاني دولتي ايران مي تواند آهن آلات را از خارج کشور خريداري کرده و در بورس کالا عرضه کند که اين اقدام به کاهش قيمت ها کمک خواهد کرد.» سخنگوي سازمان بورس در پايان عنوان کرد؛ «با تدابير اتخاذشده قطعاً افرادي که اين روزها با قيمت هاي بالا، آهن آلات را خريداري مي کنند به دليل اينکه اين خريدها نيز عمدتاً سلف است، در سال آينده متضرر مي شوند.» آخرين پيش بيني سود و زيان 39 صنعت حاضر در بورس 105هزار و 984 ميليارد ريال است و صنعت بانک ها، خودرو و فلزات اساسي بيشترين سود را پيش بيني کرده اند. ايسنا گزارش داد از 39 صنعت و 330 شرکت حاضر در بورس، بانک ها و موسسات اعتباري با هفت شرکت و سرمايه 55 هزار و 840 ميليارد ريال بيشترين سود را از ميان صنايع بورسي معادل 17 هزار و 971 ميليارد ريال اعلام کرده است. پس از بانک ها صنعت خودرو و ساخت قطعات دومين صنعتي است که با 30 شرکت و سرمايه 31 هزار و 719 ميليارد ريال، سودي معادل 15 هزار و 483 ميليارد ريال پيش بيني کرده است. گروه فلزات اساسي سومين صنعتي است که با 23 شرکت فعال در بورس 14هزار و 583 ميليارد ريال سود پيش بيني کرده است.

پس از اين سه صنعت، شرکت هاي چندرشته يي صنعتي، سودي معادل هشت هزار و 470 ميليارد ريال، سيمان آهک، گچ، هفت هزار و 848 ميليارد ريال، فرآورده هاي نفتي شش هزار و 941 ميليارد ريال، مخابرات پنج هزار و 230 ميليارد ريال، استخراج کانه هاي فلزي پنج هزار و 35 ميليارد ريال، محصولات شيميايي چهار هزار و هفت ميليارد ريال، محصولات دارويي، سه هزار و 508 ميليارد ريال، انبوه سازي املاک سه هزار و 126 ميليارد ريال، خدمات فني و مهندسي دو هزار و 709 ميليارد ريال، سرمايه گذاري هاي دو هزار و 585 ميليارد ريال، محصولات غذايي هزار و 809 ميليارد ريال، ماشين آلات دستگاه هاي برقي هزار و 50 ميليارد ريال و حمل و نقل انبارداري هزار و 39 ميليارد ريال پيش بيني کرده اند. ساير صنايع بورسي از جمله رايانه کمتر از هزار ميليارد ريال و سودي معادل 955 ميليارد ريال، ساير واسطه گري هاي مالي 814 ميليارد ريال، استخراج نفت و گاز 685 ميليارد ريال، ماشين آلات و تجهيزات 505 ميليارد ريال، کاشي و سراميک 337 ميليارد ريال، ساير محصولات کاني و غيرفلزي 330 ميليارد ريال، صنعت بيمه 298 ميليارد ريال، وسايل پزشکي 221 ميليارد ريال، ساخت محصولات فلزي 167 ميليارد ريال و لاستيک و پلاستيک 144 ميليارد ريال سود پيش بيني کرده اند. در اين ميان ساير صنايع ديگر از جمله ساخت راديو و تلويزيون 86 ميليارد ريال، دباغي 70 ميليارد ريال، قند و شکر 59 ميليارد ريال، محصولات کاغذي 45 ميليارد ريال، مبلمان 40 ميليارد ريال، ساير وسايل حمل و نقل 32 ميليارد ريال، کشاورزي و دامپروري 31 ميليارد ريال، انتشار و چاپ 22 ميليارد ريال، استخراج زغال سنگ 16 ميليارد ريال، استخراج ساير معادن 13 ميليارد ريال و محصولات چوبي 11 ميليارد ريال سود پيش بيني کرده اند. از ميان 39 صنعت حاضر در بورس تنها دو صنعت منسوجات و پيمانکاري صنعتي مانند گذشته زيان پيش بيني کرده اند. به طوري که صنعت منسوجات با سه شرکت، منفي 12 ميليارد ريال و پيمانکاري صنعتي منفي 281 ميليارد ريال زيان پيش بيني کرده است.

 

۶اسفند : در ۶ ماه اول سال‌جارى حوادث كار۴۸ نفر را كشت

ايلنا: بيشترين تعداد حادثه‌ديدگان ناشى از كار با 6 هزار و 602مورد در زمان صبح رخ داده ‌است.
به گزارش ايلنا، بر اساس اطلاعات دفتر آمار و محاسبات اقتصادى و اجتماعى سازمان تامين اجتماعى ، بعد از بالاترين آمار بيمه‌شده حادثه ديده كه مربوط به زمان صبح است، تعداد 2هزار و 630 نفر هنگام بعد از ظهر و 624 نفر از بيمه‌شدگان نيز در هنگام شب حادثه ديده‌اند.
گفتنى است از تعداد كل حادثه ديدگان كه 9 هزار و 856 نفر بيمه‌شده را در بر مي‌گيرد، 9هزار و 7نفر بهبودى كامل يافته‌اند، تعداد 510 نفر كمتر از 33درصد (غرامت نقص عضو)، تعداد 166نفر 33 تا 66درصد(از كارافتادگى جزئى)، تعداد 125نفر 66درصد و بيشتر (از كارافتادگى كلى) توانايى خود را از دست داده و 48نفر نيز فوت شده‌اند.
خاطر نشان مي‌شود 9هزار و 697 نفر از اين حادثه ديدگان بيمه‌شده مرد و 159نفر نيز بيمه‌شده زن هستند. اين درحالى است كه 7 هزار و 379 نفراز آنان متأهل و 2 هزار و 477 نفر نيز مجرد بوده‌اند.

۵اسفند : ادامه تعطيلي، تحصن و بيکاری در کارخانجات کشور - پيش بينی تورم ۴۰ درصدی

کدوم:قبلاً گزارش شده بود که بر اساس آمار رسمی بانک مرکزي، ميزان واردات کالا و خدمات ايران از کشورهای خارجی در سال ۱۳۸۷ رکورد تاريخی ۵۶‌ميليارد دلار را ثبت کرده و مجموع کسری تراز تجاری کشور (واردات منهای صادرات غير نفتی) نيز در طی ۴ سال دولت نهم (احمدی نژاد) به ۱۲۰ مليارد دلار رسيد. رکود توليدات داخلی موج جديدی از ورشکستگی و اعتصاب در صنايع کشور و همچنين تورم را به دنبال خواهد داشت:


رئيس هيات مديره سنديکای صنعت برق هفته گذشته در گفت وگو با ايلنا اعلام کرده بود صنعت برق
۵ ميليارد دلار از دولت طلب دارد و بسياری از توليدکنندگان يا تعطيل هستند و يا با بخش اندکی از ظرفيت توليد (سی درصد) کار می کنند و خيلی از مديران هم فراری شده اند. وی پيش بينی کرده بود نزديک دو ميليون نفر از كارگران صنعت برق در آستانه بيكاری قرار دارند و فقط در يک مورد اخيراً سه كارخانه به دليل بحران مالی تعطيل شده و منجر به بيکاری ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر كارگر شده اند. او همچنين پيش‌ بينی كرد اگر مشكل بزودی حل نشود بحران خاموشی از راه برسد. در پی اين سخنان معاون وزير نيرو در امور برق و انرژی از تلاش برای پرداخت بخشی از مطالبات پيمانکاران و سازندگان تجهيزات برق خبر داد.
خبرگزاری ها گزارش دادند به دنبال تاخير
۱۳ ماهه در پرداخت مطالبات کارگران کارخانه صنايع مخابراتی راه دور ايران، جمعی از کارگران اين کارخانه روز دوشنبه نيز برای سومين روز متوالی به تجمع خود در مقابل استانداری فارس در شيراز ادامه دادند. اين کارگران می گويند به منظور دريافت قطعی مطالبات خود به تجمع های کارگری خود ادامه خواهند داد.
عباس ترکمان عضو انجمن صنايع چرم ايران در گفت وگو با ايسنا اعلام کرد که به دليل آزادسازی صادرات مواد اوليه اين صنعت از کشور، احتمال تعطيلی صنعت چرم کشور وجود دارد.
به گزارش کلمه بدنبال سياستهای دولت در جذب سرمايه های خارجی و داخلی و انحصارگرايی شرکت های زير مجموعه خاتم الانبيا (سپاه) در اجرای پروژههای نفتی , شرکت های مهندسی سازه و ناموران بعنوان دو شرکت بزرگ طراحی و مهندسی و با سابقه در ايران بدليل عدم پرداخت بدهی شان از طرف کارفرماهای دولتی و عدم وجود پروژه فعال جديد در صنعت نفت و گاز کشورجهت عقد قرارداد در آستانه زيان مالی و ورشکستگی قرار گرفته اند. در مرحله اول شرکت ناموران
۱۵۰ نفر و شرکت سازه ۴۰۰ نفر را در معرض اخراج در پايان سال قرار داده اند.
حسن غفوری فرد عضو هيات رئيسه مجلس با انتقاد از سياست های اقتصادی دولت گفت که به اعتقاد برخی از کارشناسان با اجرای هدفمند کردن يارانه ها و آزاد کردن قيمت ها، تورم در سال آينده
۵۰-۴۰ درصد خواهد بود. همچنين محمدرضا ميرتاج‌الدينی معاون پارلمانی رئيس‌جمهور در جمع خبرنگاران مجلس در پاسخ به سوال "برآورد دولت از افزايش نرخ تورم در سال آينده" گفت: "نرخ تورم را نمي‌توان گفت چون حتی بيان رقم آن هم آثار تورمی خواهد داشت."

۵اسفند :افزايش نرخ کالاها، خدمات و رشد نقدينگی برخلاف آمار بانک مرکزی

جرس: افزايش نرخ کالاها و خدمات و رشد نقدينگی طی چند ماه گذشته سرعت بيشتری گرفته اما باز هم بانک مرکزی روند تورم را کاهشی اعلام کرده است به نحوی که نرخ تورم منتهی به پايان دی ماه توسط بانک مرکزی در حد 13 درصد علام شده و وعده يک رقمی شدن تورم هم از سوی اين بانک داده شده است.

نرخ انواع نان سنتی و صنعتی که اصلی ترين غذای ايرانيان است طی نيمه دوم امسال بيش از 30 درصد بالا رفته به نحوی که نرخ نان سنگک از 150 به 200تومان، نرخ نان لواش از 20 به 30 تومان، نرخ نان لواش بسته ای درمغازه ها از 200 به 300 تومان در هربسته، نان بربری از 100 و 150 به 200 تومان دانه ای و نرخ انواع نان حجيم نيمه حجيم و صنعتی شامل نان باگت و تست نيز پس از افزايش نرخ آرد اين واحدها از کيلويی 45 به 430 تومان ، بيش از 30 درصد افزيش يافته است.

قيمت انواع اهن آلات طی 3 ماه گذشته بيش از 40 درصد افزايش يافته و هرکيلو ميلگرد از 550 به 800 تومان، تيرآهن از 570 تا 820 تومان و شمش از 420 تا 550 تومان بالا رفته است. قيمت انواع ميوه و سبزی هم بر اساس گزارش بانک مرکزی افزايش داشته درحالی که باز هم اين بانک افزايش را در حد کمتر از آنچه رخ داده نشان می دهد. قيمت موز از کيلويی 800 تا هزار تومان، پرتقال درجه 3 از کيلويی 400 تا 520 تومان، پرتقال درجه 2 از 550 تا 700 و پرتقال درجه يک از 750 تا هزار تومان بالا کشيده و در ساير ميوه ها هم اين اتفاق رخ داده است.قيمت مرغ طی يک ماهه گذشته با 50 درصد افزايش از 2100 تومان به 3200 تومان در هر کيلو رسيده است.قيمت گوشت نيز در نميه دوم امسال افزايش داشته به نحوی که گوسفند زنده از کيلويی 4 به 6 هزار تومان و گوشت قرمز گوسفند از 8 به 12 هزار تومان و قيمت گوشت يخ زده وارداتی گاو از 5 به 7 هزارتومان افزايش داشته است.

قيمت آجيل نيز بنا به اظهارات مسئولان اين صنف تا 100 درصد افزايش داشته است. سيدحسين آزادرزم رييس اتحاديه آجيل و خشکبار اهواز در گفت‌وگو با ايسنا ـ منطقه خوزستان ـ با بيان اين‌که گرانی موجب رکود در بازار شده است، افزود: در حال حاضر قيمت‌ها به طور سرسام‌آوری افزايش يافته و اين در حالی است که قدرت خريد مردم ضعيف است و خريد نکردن مردم هم به گرانی دامن مي‌زند. آزادرزم با اشاره به اين‌که قيمت اقلام آجيل نسبت به سال گذشته تقريبا 2 برابر شده است، عنوان کرد: برای مثال در 2 سال گذشته قيمت هر کيلوگرم آجيل 6 يا هفت هزار تومان بود اما هم اکنون آجيل چهار مغز کيلويی 12 هزار تومان به فروش مي‌رسد؛ در حال حاضر قيمت پسته آجيل چهار مغز 14 هزار تومان، مغز بادام 14 هزار تومان، بادام هندی 14 هزار تومان و تخمه آن هم 9 هزار تومان است. وی افزود: همچنين قيمت خريد هر کيلوگرم انجير 18 هزار و 600 تومان است که با قيمت20 هزار تومان به فروش مي‌رسد؛ قيمت هر کيلوگرم کشمش نيز 10 هزار تومان است؛ با اين گرانی مردم هم بلاتکليفند، با يک حقوق کارمندی و کارگری چطور مي‌توان آجيل خريداری کرد؟

رييس اتحاديه آجيل و خشکبار اهواز يادآور شد: قيمت به جز صيفي‌جات در اجناس ديگر بسيار افزايش يافته است. برای مثال در سال گذشته آلوی طرقبه را از مشهد به قيمت هر کيلوگرم پنج هزار تومان خريداری مي‌کرديم و قيمت فروش عمده ما هم 6 هزار تومان بود که همان آلو در حال حاضر به قيمت هر کيلوگرم 14 هزار تومان رسيده است. آزادرزم تصريح کرد: دولت واردات اجناس آمريکايی را ممنوع کرده و اين در حالی است که اکثر اقلام آجيل آمريکايی است و در نتيجه يک مرتبه قيمت جنس‌های خارجی مثل مغز بادام آمريکايی يا بادام هندی 3 تا 4 هزار تومان افزايش يافت. طی يک ماه گذشته در اثر افزايش قيمت آهن آلات و ساير مصالح ساختمانی ، قيمت مسکن در تهران بطور ميانگين حدود 50 هزار تومان در هر متر مربع و در حدود 5 درصد افزايش داشته است. قيمت ساير فلزات مثل مس و آلومينيوم در نيمه دوم امسال بيش از 20 درصد و محصولات پتروشيمی حدود 30 درصد تورم داشته است.

افزايش نقدينگی نيز رشد تورم فراتر از رقم اعلامی بانک مرکزی را تاييد می کند. چرا که نقدينگی از 197 هزار ميليارد تومان در پايان اسفند 87 به 207 هزار ميليارد تومان تا پايان شهريور 88 رسيده که با توجه به افزايش حداقل 22 درصدی نقدينگی تا پايان سال حسب آمار بانک مرکزي، نقدينگی حداقل به 240 هزار ميليارد تومان خواهد رسيد که با توجه به نرخ رشد اقتصادی 2 درصدی کشور در سال جاری حداقل تورم منتهی به پايان اسفند به 20 درصد خواهد رسيد در حالی که بانک مرکزی اين رقم را حدود 13 درصد اعلام کرده است.

 

۵اسفند: نزديکی شب عيد و گرانی ها

تهران امروز
بنا بر آخرين گزارش بانك مركزى از متوسط قيمت خرده فروشى برخى از مواد خوراكى در تهران،‌ قيمت ميوه‌هاى تازه، سبزي‌هاى تازه،‌گوشت مرغ و تخم‌مرغ در هفته مورد گزارش به ترتيب 7.8، 2.4، 6.7 و 3.6 نسبت به هفته قبل از آن افزايش يافت. قيمت گوشت مرغ در هفته‌هاى آخر سال‌جارى درحالى افزايش مي‌يابد كه قاسم نوده‌فراهاني، رئيس شوراى اصناف كشور اواسط بهمن‌ماه امسال از امضاى توافقنامه‌اى با وزارت بازرگانى و اتحاديه توليد‌كنندگان مرغ خبر داد تا مرغ تازه از 20 بهمن‌ماه به مدت سه‌ماه به قيمت 2450 تومان توزيع شود.

همچنين به گفته او پيش‌بيني‌هايى صورت گرفته تا در نمايشگاه‌هاى عرضه مستقيم كالا مرغ تازه در ماشين‌هاى يخچال‌دار توزيع شود اما به نظر مي‌رسد كه اين روش پاسخگويى لازم را براى تنظيم بازار مرغ نداشت به‌طورى كه قيمت مرغ در سطح شهر تهران بين 2800 تا 3200 تومان در نوسان است اما گوشت قرمز، روغن نباتى و حبوب از ديگر گروه‌هاى كالايى بودند كه نسبت به هفته قبل از آن به ترتيب 0.9، 0.6 و 0.6 درصد افزايش قيمت را تجربه كردند.

قيمت گروه‌هاى كالايى لبنيات و برنج نيز نسبت به هفته قبل از آن به ترتيب افزايش‌هاى 0.3 و 0.3 درصدى را نشان مي‌دهند اما قيمت قند و شكر و چاى در هفته مذكور نسبت به هفته قبل از آن به ترتيب 0.2 و 0.1 كاهش قيمت داشت. در عين حال قيمت 10 گروه كالايى در هفته مورد گزارش نسبت به هفته مشابه‌ماه قبل از آن و قيمت تمام 11 گروه كالايى مورد بررسى بانك مركزى نسبت به هفته مشابه سال قبل افزايش يافت.

ركورددار افزايش قيمت در هفته منتهى به 30بهمن‌ماه سال‌جارى نسبت به‌ماه قبل به ترتيب،‌گوشت مرغ با افزايش 12درصدي، ميوه‌هاى تازه با افزايش 8.9 درصدى و سبزي‌هاى تازه با افزايش هشت درصدى هستند. در عين حال قيمت قند، شكر و قيمت گوشت قرمز در هفته مورد گزارش نسبت به سال قبل از آن به ترتيب 49 و 36.8 درصد افزايش يافته است. ميوه‌هاى تازه و گوشت مرغ نيز نسبت به سال قبل به ترتيب 32.2 و 20.6 درصد افزايش قيمت داشتند.

به گزارش بانك مركزي، در هفته منتهى به 88/11/30 در گروه لبنيات، قيمت ماست غيرپاستوريزه و پنير غيرپاستوريزه نسبت به هفته قبل افزايش داشت ولى بهاى كره پاستوريزه اندكى كاهش يافت. در هفته مورد گزارش، بهاى ساير اقلام اين گروه ثابت بود. بهاى تخم‌مرغ افزايش يافت و شانه‌اى 27 تا 31هزار و 500 ريال فروش مي‌رفت. در گروه برنج، قيمت همه اقلام اين گروه اندكى افزايش داشت، در گروه حبوب بهاى نخود ثابت بود و قيمت ساير اقلام اين گروه افزايش يافت. در خواربارفروشي‌هاى مستقر در ميادين زير نظر شهردارى اقلام حبوب عرضه نمي‌شد.

در هفته مورد بررسي، در ميادين زير نظر شهرداري‌ تهران انار، انگور و لوبيا سبز عرضه نمي‌شد و پرتقال درجه يك عرضه كمى داشت ولى بقيه اقلام ميوه و سبزى تازه را كه تعدادى از آنها از نظر كيفى در سطح پايينى قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان ميادين ميوه‌و‌تره‌بار شهردارى مي‌فروختند.
ميوه‌فروشي‌هاى سطح شهر اقلام مرغوب ميوه و سبزى تازه را عرضه مي‌‌كردند كه در گروه ميوه‌هاى تازه، قيمت همه اقلام اين گروه افزايش داشت. در گروه سبزي‌هاى تازه، بهاى سبزي‌هاى برگى بدون تغيير بود. قيمت ساير اقلام اين گروه به‌ويژه كدو سبز افزايش يافت. در اين هفته قيمت گوشت گوسفند، گوشت تازه گاو و گوساله و گوشت مرغ افزايش داشت. در هفته مورد بررسي، بهاى قند و چاى خارجى اندكى كاهش ولى قيمت شكر و انواع روغن نباتى اندكى افزايش داشت.

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنيات بهاى ماست غير‌پاستوريزه معادل 1.0 درصد و پنير غير‌پاستوريزه معادل 2.6 درصد نسبت به هفته قبل افزايش ولى قيمت كره پاستوريزه 0.1 درصد كاهش يافت.
بهاى ساير اقلام اين گروه ثابت بود. قيمت تخم‌مرغ معادل 3.6 درصد افزايش داشت.

در هفته مورد بررسي، در گروه برنج قيمت برنج غير‌تايلندى معادل 0.8 درصد، برنج داخله درجه يك 0.3 درصد و برنج داخله درجه دو 0.5 درصد افزايش يافت. در گروه جنوب بهاى نخود ثابت بود. قيمت ساير اقلام اين گروه بين 0.5 تا 1.2 درصد افزايش داشت.

در هفته مورد گزارش، در گروه ميوه‌‌هاى تازه قيمت همه اقلام اين گروه بين 2.3 تا
12.2 درصد افزايش يافت. در گروه سبزي‌هاى تازه‌ قيمت سبزي‌هاى برگى بدون تغيير بود. بهاى كدو سبز معادل 49.0 درصد و بهاى ساير اقلام اين گروه بين 0.4 تا 13.4 درصد افزايش داشت.

بر اساس گزارش بانك مركزي، در هفته مورد بررسى نسبت به هفته قبل قيمت گوشت گوسفند معادل 0.8 درصد، گوشت تازه گاو و گوساله 1.0 درصد و گوشت مرغ 6.2 درصد افزايش يافت.

در هفته مورد گزارش، بهاى قند معادل 0.5 درصد و چاى خارجى 0.1 درصد كاهش ولى قيمت شكر معادل 0.7 درصد، روغن نباتى جامد 0.6 درصد و روغن نباتى مايع 0.2 درصد افزايش داشت.

 

۵اسفند: قيمت انواع ميوه چند هفته مانده به عيد

ايسنا
آخرين آمار بانك مركزى از قيمت انواع ميوه چون مشاهدات نشان مي‌دهد كه قيمت همه نوع ميوه در بازار افزايش يافته است. هم‌اكنون در بازار از انار بيش از 3300 تومانى تا خيار 900 تومانى و انگور حدود 2000 تومانى عرضه مي‌شود كه اين قيمت‌ها خود حاكى از شوك قيمتى در بازار شب عيد امسال است.

به گزارش ايسنا، هرچند اين روزها وزارت بازرگانى مكرر از طرح‌هايش براى تنظيم بازار شب عيد و افزايش بازرسي‌هايش سخن مي‌گويد اما در عمل مشاهدات چون آمارهاى بانك مركزى نشان مي‌دهد، تنظيم بازار شب عيد امسال نياز به تلاشى وسيع‌تر دارد.

* انار؛ گران‌ترين ميوه شب عيد
قيمت انار نشان مي‌دهد كه امسال اين ميوه گران‌ترين ميوه شب عيد باشد. چرا كه براساس اعلام بانك مركزى در گزارش هفتگى خود از متوسط قيمت خرده‌فروشى در هفته منتهى به 30 بهمن‌ ماه امسال قيمت انار درجه يك بيش از 3300 تومان است كه اين رقم در هفته قبل بيش از 3000 تومان بود. اين يعنى افزايش قيمت بيش از 9 درصدى اين ميوه. در كنار اين براساس اعلام سازمان بازرگانى تهران از قيمت‌ها در ميادين ميوه‌وتره‌بار در ديروز، قيمت هر كيلو انار درجه يك 2000 تومان، درجه دو 2500 تومان و ممتاز 3100 تومان است.

اين در حالى است كه مشاهدات در بازار هم نشان مي‌دهد كه اين ميوه در سطح شهر تهران با قيمت بيش از 3200 تومان به دست مردم مي‌رسد كه در پايان هفته گذشته اين رقم 3000 تومان بود.

*انگور؛ بيشترين افزايش قيمت
ميوه انگور هم طبق آمارها از نظر افزايش قيمت در صدر قرار دارد. چرا كه طبق گزارش بانك مركزى قيمت اين نوع ميوه در هفته گزارش شده 1950 تومان و در هفته قبل بيش از 1700 تومان بوده كه افزايش بيش از 12 درصدى را نشان مي‌دهد. اين افزايش قيمت بيشترين افزايش گزارش شده توسط بانك مركزى بوده است. آمار سازمان بازرگانى تهران نيز نشان مي‌دهد.

اين ميوه از نوع مرغوب و ممتازش ديروز در ميادين ميوه و تره‌بار با قيمت 3000 تومان به فروش رسيده است. قيمت‌هاى نوع‌هاى درجه يك و درجه دو آن نيز به ترتيب 1800 و 2500 تومان بوده است.

پيش از اين قيمت هر كيلو انگور در سطح شهر تهران در هفته قبل كيلويى 1600 تومان و در دو هفته قبل كيلويى 1750 تومان بود.

* پرتقال؛ ميوه‌اى كه كاهش تعرفه هم كارى برايش نكرد
هرچند شايد هنوز زود باشد كه بگوييم كاهش تعرفه پرتقال نتوانسته كارى انجام دهد اما با وجود پس از گذشت يك هفته از زمان اين اقدام تاكنون اثر مثبتى در بازار از قيمت اين ميوه مشاهده نشده ، بلكه قيمت اين نوع ميوه افزايش هم داشته است.

براساس مشاهدات پرتقال تامسون هم كه در پايان هفته قبل از كيلويى 800 تومان به 980 تومان رسيده بود، اكنون با سه قيمت متفاوت 990 ، 1300 و 1400 تومان به دست مردم مي‌رسد.

اين افزايش قيمت در گزارش بانك مركزى نيز با رقم بيش از 11 درصد نشان داده شده است. براين اساس قيمت هركيلو پرتقال درجه يك در هفته گزارش شده بيش از 1400 تومان است كه هفته قبل 1300 تومان گزارش شده بود. قيمت پرتقال تامسون جنوب و شمال نيز از نوع ممتازشان طبق آمار سازمان بازرگانى تهران در ميادين ميوه و تره‌بار به ترتيب 1200 و 1000 تومان بوده است.

* سيب هم قيمتش صعودى شد
قيمت سيب نيز كه اواخر هفته گذشته با كاهش نسبت به هفته قبلش در سطح شهر تهران با قيمت كيلويى 1000 تومان به دست مردم مي‌رسيد، هم‌اكنون نوع قرمزش با قيمت‌هاى 1100 تا 1600 و نوع زردش با قيمت‌هاى 890 تا همان 1600 تومان عرضه مي‌شود.

اين افزايش قيمت در گزارش بانك مركزى نيز وجود دارد و رقم آن را در سيب قرمز بيش از هفت درصد و در سيب زرد بيش از پنج درصد اعلام كرده است.

براساس اين گزارش بانك مركزى قيمت هر كيلو سيب قرمز تخم لبنان در هفته جارى بيش از 1300 تومان بوده كه در هفته قبل حدود 1250 تومان بود. قيمت هر كيلو سيب زرد تخم لبنان نيز در هفته جارى حدود 1275 تومان بوده كه هفته قبل بيش از 1200 تومان بود.

آمار سازمان بازرگانى تهران نيز نشان مي‌دهد انواع سيب در بازار ميادين ميوه و تره‌بار درجه دو آن 500 و درجه يك آن 1000 تومان بوده است.

* نارنگى هم گران شد
در دو هفته قبل نارنگى پاكستانى با قيمت 1000 تومان و نارنگي‌هاى توليد داخلى با دو قيمت 900 و 1700 تومان در سطح شهر تهران عرضه مي‌شد كه قيمت هفته قبل اين ميوه تقريبا نشان مي‌داد قيمت‌ها همان است اما در هفته جارى انواع نارنگى از 1300 تا 1800 تومان به دست مردم مي‌رسد.

گزارش بانك مركزى هم ميزان اين افزايش نسبت به هفته قبل را حدود چهار درصد ذكر كرده است. اين گزارش قيمت نارنگى در هفته جارى را حدود 1200 تومان و هفته قبل حدود 1150 تومان اعلام كرده است.

در گزارش سازمان بازرگانى تهران نيز قيمت هر كيلو نارنگى پاكستانى درجه دو و درجه يك و ممتازش در ميادين ميوه و تره‌بار به ترتيب 500، 750 و 1000 تومان است. قيمت هر كيلو نارنگى تخم كتانى درجه دو، درجه يك و ممتازش در اين ميادين نيز به ترتيب 500، 800 و 1000 تومان است.

* افزايش قيمت خيار
مشاهدات در بازار در مورد قيمت خيار نيز حاكى است كه قيمت اين محصول كه هفته قبل از 700 تومان دو هفته قبل به 525 تومان كاهش يافته بود، اكنون به 900 تومان هم رسيده است.

البته اين قيمت 900 تومانى را هرچند گزارش بانك مركزى ذكر نكرده اما افزايش قيمت اين محصول در هفته جارى نسبت به هفته قبل را بيش از 9 درصد گزارش داده است.

بر اين اساس قيمت هركيلو خيار در هفته جارى حدود 575 تومان بوده كه هفته قبل 525 تومان بود. گزارش سازمان بازرگانى تهران نيز نشان مي‌دهد قيمت اين محصول در ميادين درجه دو و درجه يك و ممتازش به ترتيب 250 ، 350 و 450 تومان بوده است.

* سيب‌زمينى و پياز و گوجه هم گران شدند
قيمت سيب‌زمينى و پياز و گوجه هم طبق گزارش بانك مركزى زيادتر شده است كه هركدام به ترتيب كمتر از يك، بيش از 11 و 11.5 درصد افزايش قيمت داشتند. براين اساس قيمت هر كيلو سيب‌زمينى 545 تومان، پياز بيش از 750 تومان و گوجه حدود 700 تومان بوده است. اين ارقام در هفته قبل به ترتيب كمتر از 545 تومان، حدود 700 تومان و بيش از 600 تومان بودند.

سازمان بازرگانى تهران
نيز قيمت سيب‌زمينى نوع درجه دو و درجه يك و ممتاز را در ميادين ميوه و تره‌بار به ترتيب 300 ، 350 و 450 تومان گزارش داده كه در سطح شهر تهران با دو نوع قيمت حدود 500 و 900 تومان به دست مردم مي‌رسد.

اين سازمان قيمت پياز در ميادين ميوه و تره‌بار را هم از نوع‌هاى درجه دو، درجه يك و ممتازش به ترتيب 300 ، 380 و 550 تومان گزارش داده كه در سطح شهر تهران قيمت اين محصول از 650 تا حدود 900 تومان به دست مردم مي‌رسد.

در مورد گوجه هم مشاهدات در بازار با قيمت اعلام شده بانك مركزى مطابقت دارد.

۵ اسفند:  ۹۳هزار مورد طلاق در سال جاری به ثبت رسید

مدیرکل آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی:

93 هزار مورد طلاق در سال جاری به ثبت رسید

ایسکانیوز: مدیرکل آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: امسال حدود 93 هزار مورد طلاق در کشور به ثبت رسیده است.

93 هزار مورد طلاق در سال جاری به ثبت رسید

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران “ایسکانیوز”، سید حسن موسوی چلک امروز یکشنبه در نشست خبری که در سازمان بهزیستی برگزار شد گفت: در سال جاری بیش از 27 هزار ازدواج در کشور صورت گرفته و 1/2 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: در سال جاری بیش از 93 هزار طلاق به ثبت رسیده که نسبت به موارد سال گذشته رشد داشته است. مدیرکل آسیب دیدگان بهزیستی با اشاره به اینکه طلاق های توافقی 29 درصد است، اظهار داشت: در بیشتر طلاق های توافقی زنان دارای تحصیلات راهنمایی و دبستان بوده اند و 41 درصد از این طلاق ها خانواده های دو نفره و 15 درصد دیگر خانواده های چهار نفره بوده است.

موسوی چلک افزود: 70 درصد مردان و 74 درصد از زنان سابقه طلاق نداشته اند اما در 51 درصد آنها سابقه متارکه دیده می شود و 10 درصد مردان از نظر سنی کوچکتر بوده اند.

وی با اشاره به ازدواج های اجباری خاطرنشان کرد: در سال جاری چهار درصد مردان و 9 درصد از زنان به صورت اجباری ازدواج کرده اند و یا سابقه فامیلی بر آنها دیده می شود.

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی درخصوص اختلال هویت جنسی اظهار داشت: در طول پنج سال گذشته بیش از 800 نفر دارای هویت اختلال هویت جنسی بوده اند که توسط سازمان بهزیستی حمایت شده اند و هم اکنون نیز پنج میلیون تومان صرف هزینه درمان و جراحی این افراد در قالب کمک بلاعوض به آنها پرداخت می شود. وی درخصوص آمار دختران فراری تصریح کرد: 22 مرکز در 20 استان وجود دارد که به زنان آسیب دیده خدمت رسانی می کند 45 درصد از این زنان خود معرف بوده اند و بقیه از سوی دستگاه قضایی به این مراکز معرفی شده اند که 64 درصد این افراد به خانه های خود بازگشته اند.

موسوی چلک با اشاره به پذیرش بیش از شش هزار کودک کار و خیابانی در مراکز بهزیستی بیان کرد: بیشتر از شش هزار کودک کار و خیابانی در سنین 15 تا 18 سال در مراکز بهزیستی پذیرش شده اند که کودکان کار بیشتر به دلایل مشکلات مالی مجبور به کار کردن و انجام مشاغل کاذب بوده اند./

 

وجود سه هزار دختر فراري در کشور

By جنبش خرداد

ابتکار گروه اجتماعي -پيش بيني مي شود که با روند فعلي تا سه هزار نفر بيمار اختلال هويت جنسي در کشور داشته باشيم اما چون غربال گري صورت نمي گيرد، نمي توانيم به طور دقيق در مورد آمارها اظهارنظر کنيم.

وجود سه هزار دختر فراري در کشور
سيد حسن موسوي چلک مديرکل دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعي بهزيستي کشور با عنوان اين مطلب در مورد عملکرد بهزيستي پيرامون بيماران اختلال هويت جنسي گفت: «سازمان بهزيستي بيشترين عملکرد را در اين ارتباط داشته و بهزيستي اين گروه را به عنوان شهرونداني مي داند که در اختلال خود هيچ نقشي نداشته اند. امسال 171 مورد از افرادي که مبتلا به اختلال هويت جنسي بودند با مراجعه به سازمان بهزيستي حمايت شدند و طي پنج سال نيز بهزيستي تهران از بيش از 800 نفر از اين بيماران حمايت کرد به طوري که بهزيستي يک ميليون تومان براي درمان هاي جانبي اين بيماران در نظر گرفته و چهار ميليون تومان نيز جهت کمک هزينه بلاعوض جهت جراحي ارائه داده است.»مديرکل دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي کشور در مورد آمار دختران فراري و زنان آسيب ديده اجتماعي تاکيد کرد: «در نه ماهه اول سال 397 نفر دختر فراري در خانه هاي سلامت بهزيستي پذيرش شدند و تعداد زيادي از آنها توسط مراکز مداخله در بحران به منازلشان بازگشت داده شده اند اما پيش بيني مي شود که بين دو هزار و 500 تا سه هزار دختر فراري در کشور وجود داشته باشد.اين آمادگي وجود دارد که طي همکاري با قوه قضائيه و قبل از تشکيل پرونده براي اين افراد مراکز اورژانس اجتماعي آنها را پذيرش کند چرا که دختران فراري را نبايد ابتدا به سيستم قضايي ارجاع داد بلکه بايد آنها را در سيستم بهزيستي پذيرش کرد به طوري که دادگستري را گلستان هم بکنيم دادگستري است و منجر به سو» پيشينه و تشکيل پرونده مي شود که براي اين دختران الزامي نيست.

هيچ آماري از ميزان زنان روسپي وجود ندارد

قابل ذکر است که زنان آسيب ديده اجتماعي با زنان روسپي تفاوت زيادي دارند اما دسترسي به زنان روسپي با هيچ روشي براي ما ميسر نيست و هيچ کجا آماري هم در اين ارتباط وجود ندارد. در حال حاضر 22 مرکز بازپروري براي زنان و دختران اجتماعي وجود دارد به طوري که امسال 814 زن آسيب ديده اجتماعي در مراکز بازپروري پذيرش شدند و 45 درصد اين زنان خود معرف بودند و اکثرا نيز در سنين 15 تا 24 سالگي قرار دارند..64 درصد از زناني که به بهزيستي مراجعه کردند، به خانه بازگشت داده شدند و قرار است پژوهشي در اين راستا صورت گيرد تا معلوم شود در حال حاضر اين فراد بازگشت داده شده به منزل در خانه هاي خود هستند يا نه.

 



۳اسفند:۸٠ درصد بازنشستگان سازمان تامين اجتماعی زير خط فقرند


خبرگزاری مهر: رئيس کانون بازنشستگان و مستمری بگيران سازمان تامين اجتماعی گفت: 80 درصد بازنشستگان و مستمری بگيران سازمان تامين اجتماعی زير خط فقر هستند.

علی اکبر خبارها در گفتگو با مهر، به بازنشستگان حداقل بگير اشاره کرد و گفت: حداقل حقوق 80 درصد بازنشستگان 353 هزار تومان است و بايد اذعان داشت تمامی اين بازنشستگان زير خط فقر محسوب می شوند.

سازمان تامين اجتماعی بيش از يک ميليون و 400 هزار بازنشسته دارد که اغلب اين قشر حداقل بگير بوده و با مشکلات عديده مالی مواجه هستند.

رئيس کانون بازنشستگان و مستمری بگيران سازمان تامين اجتماعی در ادامه گفتگو با مهر حداکثر حقوق بازنشستگان تامين اجتماعی را يک ميليون و 700 هزار تومان ذکر کرد و گفت: تنها درصد محدودی از بازنشستگان حداکثر حقوق را دريافت می کنند و اغلب بازنشستگان تامين اجتماعی حداقل بگير هستند.

خبازها به مشکلات اقتصادی بازنشستگان در تامين هزينه های معيشتی اشاره و تصريح کرد: در جامعه امروز و با توجه به نرخ تورم کسانی که دريافتی کمتر از 800 هزار تومان دارند جزء جمعيت زير خط فقر محسوب می شوند.

رئيس کانون بازنشستگان و مستمری بگيران سازمان تامين اجتماعی خاطرنشان کرد: انتظار می رود دولت و مسئولان سازمان تامين اجتماعی عنايت بيشتری نسبت به بازنشستگان تامين اجتماعی به خصوص حداقل بگيرها داشته باشند.



۲اسفند: مدل طالبانی «آموزش و پرورش» در جمهوری اسلامی ايران



ايلنا: سرانه خاص توسعه اقامه نماز در مدارس از سوى معاونت برنامه‌ريزى وتوسعه مديريت وزارت آموزش و پرورش اعلام شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، در اين ابلاغيه آمده است: با توجه به وظيفه مهم اين وزارت‌خانه در جهت توسعه و ترويج فرهنگ اقامه نماز سرانه دانش‌آموزى خاص توسعه اقامه نماز در مدارس تعيين شد.
طبق اين مصوبه سرانه خاص اقامه نماز در مدارس مبلغ 27000ريال در سال به ازاى هر دانش‌آموز در دوره‌هاى مختلف تحصيلى است. اين مبلغ علاوه بر سرانه دانش‌آموزى است لذا تعيين اين مبلغ براى كمك به توسعه فرهنگ اقامه نماز در مدارس و واحدهاى آموزشى بوده و موارد مصرف آن در جهت تعميق معارف نماز براى دانش‌آموزان، برنامه‌هاى ترغيبى و تشويقى براى جذب دانش‌آموزان به اقامه نماز جماعت مدرسه، مسابقات اذان، احكام و انشاى نماز، مراسم جشن عبادت، زيباسازى نمازخانه‌هاى مدارس است.
بنابراين گزارش، طبق اين بخشنامه سرانه فوق براى سال 1388 نيز تامين شده و در مرحله اول مبلغ 15000 ريال ابلاغ مي‌شود.
براساس اين مصوبه نظارت بر چگونگى هزينه كرد مبلغ سرانه نماز در مدارس علاوه بر نهادهاى نظارتى آموزش و پرورش بر عهده كارشناسان مسئول و كارشناسان اقامه نماز مناطق و سازمان‌هاى آموزش و پرورش است.

 

۴اسفند: خودکشی در ايران در مرحله هشدار

خبرآنلاين
خودکشی در ايران به نقاطی نفوذ کرده که باعث نگرانی است. در گروهی که نبايد خودکشی صورت بگيرد، مثل دانشجويان که در حال تحصيل هستند، تعداد خودکشی خيلی بالا است.
آمار خودکشی در کشور به مرحله هشدار رسيده است. موسوي، مدير کل دفتر آسيبهای اجتماعی بهزيستی در گفت و گو با خبرگزاری مهر اعلام کرد:" بر اساس آمارهای بهزيستی آمار خودکشی 7 عدد در 1000 نفر در زير 30 سال در کشور است."
او افزود:" اين آمار در استان های ايلام، کرمانشاه، خوزستان، لرستان،همدان و کهکيلويه و بوير احمد بسيار بالا بوده و به مرحله هشدار رسيده است."
مدير کل دفتر آسيبهای اجتماعی بهزيستی همچنين تاکيد کرد:" آمار اين معضل در شهرهای دره ‌شهر و ايوان از استان ايلام از مرز بحران هم گذشته است و بايد راه کاری برای آنها در نظر گرفت."
در همين حال، کارشناسان با بحرانی دانستن آمار اين معضل در کشورعوامل مختلفی از جمله مشکلات اجتماعي، روش های خشن تربيت خانوادگي، بيکاري، سنت های غلط، اعتياد، فشارهای روانی و بيکاری را از عوامل موثر در بحرانی شدن آن می دانند.

خودکشي؛ برگ جريمه به محيط



اين روان پزشک می افزايد:" در ايران خودکشی به نقاطی نفوذ کرده که باعث نگرانی است. در طول سال های گذشته خودکشی در عشاير کشور به تعداد انگشتان دست بود، اما امروز خودکشی در اين قشر به معضل بزرگی تبديل شده است."
استاد دانشگاه علوم توان بخشی با اشاره به اين که خودکشی برگ جريمه به محيط است ادامه می دهد:" اين معضل، با ظاهر افسردگي، نااميدي، افزايش آمار طلاق، اعتياد، بيکاری و ... به ما ندا داده است. اما توجه نکرده ايم."
عشايری يکی از مهم ترين عوامل خودکشی را تربيت پادگانی خانواده ها و مدارس می داند و معتقد است:" خانواده ها و مديران و معلمان در مدارس با تربيت پادگانی و ويران گر خود خلاء وحشتناکی در ذهن کودک و نوجوان به وجود می آورند و به مرور جامعه را به ورشکستگی روانی مبتلا می کنند تا به بحران برسد."


فشار روانی دليل اصلی خودکشی


استاد دانشگاه علامه طباطبايی که سال‌ها در زمينه‌ خشونت عليه زنان و کودکان تحقيق کرده، در ادامه می افزايد:" در گروهی که اصلاً نبايد خودکشی صورت بگيرد، مثل دانشجويان که در حال تحصيل هستند، تعداد خودکشی خيلی بالا است."
او معتقد است:" يکی از دلايل، فشارهايی است که بر جوانان وارد مي‌شود. اکثر کشورها موردی تحت عنوان " هات‌لاين " دارند که افرادی که آمادگی کشتن خود را دارند، مي‌توانند تلفن کنند يا مراکز مشاوره‌ای وجود دارد تا با صحبت و مشاوره آرام شوند. اما در جامعه ما از يک طرف فشارها فوق‌العاده زياد است و از سوی ديگر هيچ نوع کمکی در جامعه برای اين افراد وجود ندارد. بنابراين اگر اين موضوع را يک مشکل اجتماعی بگيريم، اصلاً سازمان‌های حامی و حمايت‌کننده وجود ندارد."

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©