Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ برابر با  ۰۳ می ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰  برابر با ۰۳ می ۲۰۲۱
Gmail

ایران در آئینه آمار (۲۶۳)

دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ برابر با ۰۳ می ۲۰۲۱

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

آب شرب ۷ هزار روستا با تانکر تامین می‌شود

 

مرگ زودرس «سالانه ۴۰ هزار نفر» در ایران به دلیل آلودگی هوا

 

جهش چشمگیر تجارت ایران و ترکیه در سه ماهه ابتدایی ۲۰۲۱

 

وضعیت قرمز آبی در ۱۰۱ شهر کشور/ ورودی سدها نصف شد

 

قیمت مسکن در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه پارسال ۹۲ درصد افزایش یافت

 

رتبه‌بندی جهانی پاسپورت‌ها، ایران در رتبه ۹۹

 

رئیس کل گمرک ایران از «رشد ۸۰ درصدی» صادرات غیرنفتی در فروردین خبر داد

 

نرخ تورم نقطه‌ای فروردین ماه در ایران به نزدیک ۵۰ درصد رسید

 

ایران با اعدام ۲۴۶ نفر در سال ۲۰۲۰ رتبه دوم بعد از چین را دارد

 

افزایش ۲.۵ تا ۵ برابری تعرفه درمان در سال

 

افت ۱۷ درصدی تجارت ایران و چین در سه ماهه اول ۲۰۲۱

 

تازه‌ترین رده‌بندی گزارش‌گران بدون مرز (RSF) ایران در رتبه ۱۷۴‌

 

هشدار درباره اتمام ذخایر سنگ آهن ایران تا ۱۸ سال آینده

 

۱۲ اردیبهشت : آب شرب ۷ هزار روستا با تانکر تامین می‌شود

 

رییس سازمان مدیریت بحران ایران از تامین آب شرب ۷ هزار روستای بالای بیش از ۲۰ خانوار کشور با «تانکر» خبر داده است.

 

اسماعیل نجار، روز یک‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت خبرگزاری ایلنا گفته است که با توجه به پیش‌بینی خشکسالی در امسال و کاهش ۴۹ درصدی میزان بارندگی، مبلغ سه هزار میلیارد تومان برای تامین آب شرب به دولت پیشنهاد شده که هزینه تامین آب این ۷ هزار روستا از این محل این بودجه خواهد بود.

 

از پیش از آغاز سال ۱۴۰۰ برخی مسئولان با اعلام کاهش بارندگی در سال ۹۹ و تداوم این وضعیت در امسال درباره خشکسالی پیش رو هشدار داده بودند.

 

اسماعیل حسین‌زهی نماینده چابهار، اسفند ماه ۹۹ ضمن اعلام وضعیت بحرانی آب در استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه آب آشامیدنی از خالی شدن بعضی روستاها این استان از سکنه و افزایش موج مهاجرت از آن‌ها خبر داد.

 

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار، هم پیشتر گفته بود استان سیستان و بلوچستان «پایین‌ترین میزان شاخص دسترسی به آب شرب» در کشور را دارد و فقط ۱۹ درصد از ساکنان آن به آب شرب بهداشتی دسترسی دارند.

 

۱۰ اردیبهشت : مرگ زودرس «سالانه ۴۰ هزار نفر» در ایران به دلیل آلودگی هوا

 

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران از مرگ زودرس سالانه ۴۰ هزار نفر در ایران به دلیل آلودگی هوا خبر داد.

 

محمدصادق حسنوند روز جمعه، ۱۰ اردیبهشت، به خبرگزاری ایسنا گفت که بر اساس یافته‌های جدید میانگین سالانه غلظت مهم‌ترین آلاینده هوا در ایران تقریبا سه برابر استاندارد موجود و حدود شش برابر استاندارد جدیدی است که سازمان جهانی بهداشت قرار است تابستان ۲۰۲۱ منتشر کند.

 

آقای حسنوند با انتقاد از نبود بازبینی در خصوص استاندارد کیفیت هوا در ایران گفت که طی یک دهه گذشته ایران تنها کشوری بوده که نه تنها مقادیر استاندارد ملی کیفیت هوا را کاهش نداده، بلکه با توجه به عدم دستیابی به کیفیت هوای مطلوب، حتی مقادیر استاندارد را افزایش داده است.

 

در سال‌های گذشته آلودگی هوا به ویژه در ماه‌های سرد سال به یکی از چالش‌های ایران تبدیل شده است.

 

در دی‌ماه ۹۹ شاخص آلودگی در برخی از شهرهای ایران از جمله تهران و اصفهان از وضعیت قرمز گذشت و در برخی مناطق به وضعیت بنفش به‌ معنای بسیار ناسالم رسید.

 

بسیاری از کارشناسان و حتی مسئولان دلیل بحرانی شدن آلودگی هوا را در آن زمان استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها اعلام کرده بودند.

 

۱۰ اردیبهشت : جهش چشمگیر تجارت ایران و ترکیه در سه ماهه ابتدایی ۲۰۲۱

 

گزارش جدید مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد واردات این کشور از ایران در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۱ بیش از دو برابر شده و صادراتش به ایران نیز افزایش چشمگیری داشته است.

 

بر اساس این گزارش که روز جمعه ۱۰ اردیبهشت در وبسایت مرکز آمار ترکیه منتشر شده است، این کشور در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی بیش از ۵۸۱ میلیون دلار واردات از ایران داشته است؛ در حالی که این رقم در دور مشابه پارسال کمتر از ۲۸۳ میلیون دلار بود.

 

البته در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۸ که هنوز آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را به اجرا نگذاشته بود، صادرات ایران به ترکیه نزدیک ۲ میلیارد دلار بود. بدین ترتیب، به رغم رشد چشمگیر صادرات ایران به ترکیه، هنوز از سطح دوران پیش از تحریم‌ها بسیار کمتر است.

 

آمارهای جدید گمرک ایران نیز نشان می‌دهد صادرات ایران به ترکیه در ماه فروردین رشدی ۱۴۹ درصدی نسبت به فروردین پارسال داشته است.

 

همچنین صادرات ترکیه به ایران در سه ماهه ابتدایی سال نسبت به دور مشابه سال ۲۰۲۰ حدود ۲۱ درصد افزایش یافته و به ۶۰۳ میلیون دلار رسیده است.

 

پارسال برای اولین بار تراز تجاری دو کشور به نفع ترکیه شد؛ یعنی صادرات ترکیه به ایران بیش از وارداتش از جمهوری اسلامی بود. در سه ماهه ابتدایی سال نیز این وضعیت کماکان ادامه دارد.

 

۷ اردیبهشت : بحران آب; وضعیت قرمز آبی در ۱۰۱ شهر کشور/ ورودی سدها نصف شد

 

معاون راهبردی و نظارت بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: در سال جاری پیش‌بینی شده که ۲۸۲ شهر در تنش آبی خواهند بود که از این تعداد ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز، ۵۵ شهر نارنجی و ۱۲۶ شهر در وضعیت زرد خواهند بود.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمدرضا کشفی در نشست خبری با موضوع تنش آبی و عبور از کم‌آبی تابستان ۱۴۰۰ با بیان اینکه سال آبی امسال به لحاظ بارش بسیار نامناسب بود، اظهار داشت: به طور متوسط میزان بارش‌ها نسبت به بلندمدت ۴۰ درصد کاهش داشته است و در برخی مناطق کشور وضعیت وخیم است.

 

وی افزود: در حوزه مرزی شرق مثل خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان ۸۰ درصد نسبت به بلندمدت کاهش بارندگی داشتیم. در حوزه فلات مرکزی که ۱۷ استان را شامل می‌شود ۵۰ درصد، در حوزه خلیج فارس ۴۱ درصد و در حوزه آبریز دریای خزر ۱۸ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم و به این ترتیب ورودی سدها نیز ۵۰ درصد کاهش یافته است به طوری که سال گذشته ۸۰ درصد مخازن سدها پر بود اما امسال این رقم به ۵۵ درصد رسیده است ضمن اینکه فصل گرم و افزایش برداشت‌ها شروع نشده است.

 

سخنگوی شرکت آبفای کشور با بیان اینکه اوضاع آبی در کشور نامطلوب است، گفت: ۴۷۰ شهر به آبهای سطحی وابسته‌اند که تمامی آنها متاثر از کاهش بارندگی هستند. شهرهایی که از آبهای زیرزمینی و چاه‌ها تغذیه می‌شوند نیز دچار افت منابع شده و به لحاظ کیفی هم آلایندگی افزایش یافته است. تعدادی از چاه‌ها را به دلیل اینکه به لحاظ کیفی مشکل‌دار شده‌اند از مدار خارج کرده و یا خواهیم کرد.

 

کشفی در ادامه به موضوع کولرهای آبی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۶ میلیون کولر آبی در کشور در حال استفاده است و طبق اعلام وزارت صمت هر سال به طور متوسط ۵۰۰ هزار دستگاه جدید هم تولید می‌شود. براساس مطالعات پایلوت که در استان یزد انجام شده، در شهر یزد ۲۶۰ هزار کولر آبی و در کل این استان ۴۰۰ هزار دستگاه در حال فعالیت است. هر کولر آبی در شهر یزد در سال ۴۰ متر مکعب مصرف آب دارد که با احتساب ۴۰۰ هزار دستگاه، ۱۶ میلیون متر مکعب یعنی ۱۵ درصد آب سالانه این استان به مصرف کولرهای آبی می‌رسد.

 

معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه پروژه‌های مربوط به عبور از تنش آبی از مهر ماه ۹۹ با پیش‌بینی سند پایداری و مدیریت تنش آبی انجام خواهد شد، گفت: این سند تنظیم و به استان‌ها ابلاغ شده و بر پایه آن ۲۴۳ پروژه در ۴۱۴ شهر تعریف و آغاز شده که البته باید تامین اعتبار صورت گیرد تا به موقع انجام شوند.

 

کشفی درباره تنش آبی در تهران بیان داشت: تهران هم با مشکل تامین آب مواجه است ولی جزو شهرهای تنش‌دار نیست. حتما در برخی مناطق شهر باید مدیریت فشار اعمال شود و مردم نیز مدیریت مصرف را مدنظر قرار دهند.

 

وی درباره برداشت آب و شیرین کردن آب دریاها تصریح کرد: برای برداشت آب از خلیج فارس، عمان و خزر مطالعات زیادی انجام شده و در حوزه خلیج فارس، کار ساخت آب شیرین‌کن برای انتقال ۵۸۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز در حال انجام است و از اثرات تامین آب توسط آب شیرین‌کن‌ها این است که تعدادی از شهرها که در گذشته در لیست شهرهای دارای تنش بودند، امسال مشکلی ندارند چون به وسیله آب شیرین‌کن‌ها آب مورد نیاز تامین خواهد شد.

 

سخنگوی شرکت آبفای کشور ادامه داد: با توجه به هزینه و تعرفه شرب تامین آب توسط آب شیرین‌کن‌ها صنایع به این بخش ورود کرده‌اند و در خطوطی که اجرا می‌شود تخصیص آب نیز در نظر گرفته شده است. با توجه به موضوع گران بودن تامین آب شرب توسط آب شیرین‌کن‌ها که یک متر مکعب آن ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان خواهد بود، احداث و انتقال آب از دریا توسط صنایع انجام خواهد شد.

 

کشفی یادآور شد: ۵۸۰ هزار متر مکعب تامین آب از آب شیرین‌کن‌ها در فاز بعدی به یک میلیون متر مکعب خواهد رسید.

 

وی گفت: ۶٫۵ میلیارد متر مکعب سالانه در شهرها آب مصرف می‌شود و ۵۰ درصد شهرها تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند. حدود ۳ میلیارد متر مکعب ظرفیت تصفیه می‌توانیم داشته باشیم که البته همه این رقم نمی‌تواند در اختیار ذینفع بخش صنعت قرار گیرد، بخشی نیز باید به آبخوان‌ها تزریق شود تا محیط زیست نیز دچار آسیب نشود اما اگر پروژه فاضلاب تکمیل شود ۱٫۲ میلیارد متر مکعب پساب قابل واگذاری به صنعت است.

 

کشفی درباره هدررفت آب در کشور بیان کرد: متوسط هدررفت واقعی حدود ۱۲ درصد و هدررفت ظاهری نیز ۱۳ درصد است و به طور کلی ۲۵ درصد آب بدون درآمد داریم که نیمی از آن هدر می‌رود حتی در استان‌هایی مثل خوزستان و بوشهر آب بدون درآمد ۴۰ درصد است. ما بنا داریم که در مناطقی که آب گران وارد شبکه می‌شود، میزان هدررفت کاهش یابد.

 

وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته دولت اعتبار خاصی برای کاهش هدررفت اختصاص نداده است. امسال ۵۰۰ میلیارد تومان برای کاهش هدررفت در نظر گرفته شده است.

 

در ادامه چرکانی مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای کشور گفت: امسال از ۱۳۴۶ شهر کشور ۱۰۶۴ شهر مشکلی به لحاظ تامین آب ندارند، ۱۲۶ شهر ۱۰ درصد کمبود، ۵۵ شهر بین ۱۰ تا ۲۰ درصد و ۱۰۱ شهر بیش از ۲۰ درصد با کمبود آ‌ب مواجه هستند.

 

وی افزود: پیش بینی می‌شودکه ۲۸۲ شهر با تنش آبی مواجه باشند که بیشترین تنش در فلات مرکزی خواهد بود و پس از آن حوضه آ‌بریز خلیج فارس با ۹۳ شهر است.

 

چرکانی خاطرنشان کرد: پیش بینی این است که بیش از هفت هزار روستا با تانکر آبرسانی شوند که رقم بالایی است و این در حالی است که تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شوند در سال گذشته پنج هزار روستا بوده است.

 

وی افزود: آبرسانی سیار سال گذشته با ۵۰۰ تانکر انجام شد که این ناوگان فرسوده بوده و نیاز به بازسازی دارد قرار شده که در سال جاری هزار دستگاه اضافه شود تا سرویس دهی و حجم تامین آب بهبود یابد.

وی تاکید کرد: ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که می‌تواند به کاهش تنش آبی کمک کند و این به شرطی است که قبل از زمان ریسک به شبکه تزریق شود.

 

۷ اردیبهشت : قیمت مسکن در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه پارسال ۹۲ درصد افزایش یافت

 

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن در تهران طی فروردین سال جاری نسبت به ماه مشابه پارسال رشدی ۹۲ درصدی داشته است. به عبارتی قیمت مسکن تقریبا دو برابر شده است.

 

بر اساس گزارشی که روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت در سایت بانک مرکزی منتشر شد، متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در اسفند پارسال به بالای ۳۰ میلیون تومان رسیده بود اما فروردین امسال با سه درصد افت، به ۲۹ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان کاهش یافت.

 

این گزارش می‌گوید با این‌حال، قیمت مسکن در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه پارسال رشدی ۹۱.۷ درصدی را تجربه کرده است.

 

این گزارش علت افت قیمت مسکن در فروردین نسبت به ماه قبل را توضیح نداده، اما فروردین امسال نرخ ارز مقداری کاهش یافت.

 

از طرفی تقاضا برای مسکن در ماه فروردین نسبت به اسفند ۶۰ درصد کاهش یافته است. کاهش تقاضا می‌تواند دلیل دیگری بر افت قیمت مسکن در این ماه باشد.

 

فروردین امسال ۱۲۴۳ مسکن در تهران معامله شده است، در حالی که اسفند پارسال این رقم پنج هزار و ۲۷۲ واحد بود.

 

۵ اردیبهشت : رتبه‌بندی جهانی پاسپورت‌ها، ژاپن با امکان سفر به ۱۹۳ کشور در رتبه اول، ایران در رتبه ۹۹

 

در تازه‌ترین رتبه‌بندی جهانی پاسپورت، ژاپن همچنان قوی‌ترین و افغانستان ضعیف‌ترین گذرنامه را دارند. گذرنامه ایران نیز امسال با امکان دریافت ویزای فرودگاهی به عمان، دو رتبه صعود کرده است.

 

به گزارش ایسنا، ۲۲۷ مقصد سفر در جهان وجود دارد که برای ورود به خاک آن‌ها باید گذرنامه داشت. ورود به هیچ کشوری تضمین‌شده نیست، اما افزایش جابه‌جایی‌های جهانی باعث می‌شود کشورهایی که معتبرترین گذرنامه را دارند تضمین و شانس بیشتری برای سفر داشته باشند. از همین‌رو، در سال‌های اخیر درخواست برای گذرنامه دوملیتی بیشتر شده است.

 

اطلاعات تازه‌ای که شرکت «هنلی پاسپورت ایندکس» منتشر کرده نشان می‌دهد کدام کشورها با پایان یافتن پاندمی کرونا شانس بیشتری برای سفر دارند. این اطلاعات از طریق انجمن بین‌المللی حمل و نقل جهانی (یاتا) جمع‌آوری شده است که مشخص می‌کند چه تعداد از مقاصد سفر برای ۱۹۹ پاسپورت در دسترس قرار گرفته‌اند. جایگاه گذرنامه‌ها نیز براساس شاخص‌هایی چون نیاز نداشتن به ویزا هنگام سفر، امکان دریافت ویزا در فرودگاه و مرز و فرایند و مدت زمان انتظار برای دریافت ویزا تعیین شده است.

 

ایتالیا، فنلاند و اسپانیا با امکان سفر به ۱۹۰ کشور، در رتبه چهارم این فهرست ایستاده‌اند.

 

کره‌ جنوبی و آلمان که در رتبه سوم قرار گرفته‌اند، می‌توانند آسان و یا بدون ویزا به ۱۹۱ کشور سفر کنند.

 

گذرنامه سنگاپور با رتبه دوم این جدول، به ۱۹۲ کشور امکان سفر آسان را دارد.

 

ژاپن با امکان سفر به ۱۹۳ کشور، همانند سال گذشته دارای قوی‌ترین پاسپورت جهان است.

 

نکته مهم این رتبه‌بندی، خروج انگلیس و آمریکا از فهرست معتبرترین پاسپورت‌های جهان است؛ قدرت گذرنامه این دو کشور برخلاف آن‌چه تصور می‌شود کاهش یافته است، به‌طوری که اکنون در رتبه هفتم این جدول قرار گرفته‌اند. شهروندان این دو کشور امکان دسترسی به ۱۸۷ را دارند. انگلیس و آمریکا آخرین‌بار در سال ۲۰۱۴ بالاترین رتبه را داشتند. البته دلیل افت جایگاه گذرنامه این دو کشور دقیق مشخص نیست، اما این گمان می‌رود افزایش احساسات ضدمهاجرتی دولت‌های این دو کشور و البته مدیریت ضعیف و مورد انتقاد آن‌ها در ویروس کرونا، از اصلی‌ترین دلایل باشد.

 

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد مقاصد مختلف سفر در اروپا رتبه خود را تثبیت کرده‌ و بالاتر از آمریکا و انگلیس قرار گرفته‌اند.

 

بسیاری از کشورهای آسیایی از سال ۲۰۰۶ به خاطر ضعیف بودن پاسپورت‌شان رنج می‌برند، اما ژاپن برای چند سال متوالی موفق شده قوی‌ترین گذرنامه را در جهان داشته باشد.

 

 در ۱۰ سال گذشته، امارات متحده عربی نیز سعی کرده به کشورهای بیشتری امکان دسترسی بدهد و متعاقبا شهروندانش امکان سفر آسان به ۱۷۴ کشور را به دست آورده‌اند، درحالی که قبلا به ۶۷ کشور دسترسی داشتند.

 

تلاش‌های چین در سال‌های اخیر باعث جهش رتبه‌ای از ۹۰ به ۶۸ شده است که به سیاست درهای باز این کشور به روی شهروندان بیشتری از جهان برمی‌گردد. چینی‌ها اینک می‌توانند بدون ویزا و یا با ویزای فرودگاهی به ۷۷ کشور سفر کنند.

 

اما وضعیت در انتهای جدول تغییر چندانی نداشته است؛ سوریه، عراق و افغانستان همچنان ضعیف‌ترین گذرنامه را دارند، شهروندان این کشورها امکان سفر به کمتر از ۳۰ کشور را دارند. هرچند، عراق که رتبه ۱۰۹ این جدول را دارد، تلاش می‌کند با آسان‌تر کردن شرایط مهاجرت و پذیرش اتباع خارجی، با این مساله مقابله کند.

 

گذرنامه ایران نیز با دو رتبه جهش در جایگاه ۹۹ ایستاده است. در سال ۲۰۲۰ ایران رتبه ۱۰۱ را داشت. درحال حاضر با گذرنامه ایرانی می‌توان به ۴۲ کشور بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی (On arrival) سفر کرد. این مقاصد شامل آذربایجان، قطر، لبنان، ترکیه، ارمنستان، گرجستان، عمان، سوریه (خاورمیانه)، سریلانکا، مالدیو و ماکائو (چین)، کامبوج، مالزی، نپال، تیمور شرقی یا لسته از مستعمره‌های اندونزی (آسیا)، اکوادور، بولیوی، ونزوئلا (آمریکا)، جزایر کوک، میکرونزی، نیووی، جزایر پالائو، ساموآ و تووالو (اقیانوسیه)، دومینیکا و هاییتی (کارائیب)، جزایر کیپ‌ورد، جزایر کومورس، گینه بیسائو، کنیا، ماداگاسکار، موریتانی، موزامبیک، روآندا، سنگال، سیشل، سیرا لئون، سومالی، تانزانیا، توگو، اوگاندا و زیمبابوه (افریقا) است. در بیشتر این مقاصد ویزای فرودگاهی صادر می‌شود. البته تعداد زیادی از آن‌ها نیز جزو مقاصد سفر ایرانی‌ها محسوب نمی‌شوند و پرواز مستقیمی برای آن‌ها وجود ندارد.

 

۵ اردیبهشت : رئیس کل گمرک ایران از «رشد ۸۰ درصدی» صادرات غیرنفتی در فروردین خبر داد

 

رئیس کل گمرک ایران می‌گوید در فروردین سال جاری ۲.۹ میلیارد دلار کالا صادر شده است که از لحاظ ارزشی رشدی ۸۰ درصدی نسبت به فروردین ۹۹ نشان می‌دهد.

 

همچنین واردات کشور در این دوره زمانی حدود ۲.۷ میلیارد دلار شده و برای اولین بار طی یک سال گذشته، تراز تجاری غیرنفتی ایران مثبت شده است. واردات کشور رشدی ۴۷ درصدی داشته است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران روز یکشنبه پنجم اردیبهشت در خصوص جزئیات صادرات کالا گفته است صادرات ایران به چین با رشدی ۸۶ درصدی به ۹۷۴ میلیون دلار، به عراق با رشدی ۶۶ درصدی به ۴۲۸ میلیون دلار و به امارات با رشدی ۱۷ درصدی به ۴۱۷ میلیون دلار رسیده است.

 

صادرات به ترکیه و افغانستان نیز به ترتیب رشدی ۱۴۹ درصدی و ۴۲ درصدی داشته و به ۱۷۷ میلیون دلار و ۱۷۵ میلیون دلار رسیده است.

 

بدین ترتیب پنج کشور یاد شده مقصد سه چهارم کل صادرات ایران بوده‌اند.

 

به گفته وی، در فروردین ماه امسال بنزین نخستین کالا در سبد اقلام صادراتی ایران به خارج از کشور بوده است. ایران از سال گذشته بنزین را در سبد صادرات غیرنفتی قرار داده و پارسال نیز این محصول در صدر کالاهای صادراتی بود.

 

۱ فروردین : نرخ تورم نقطه‌ای فروردین ماه در ایران به نزدیک ۵۰ درصد رسید

 

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود که درباره شاخص قیمت مصرف کننده منتشر کرده است، نرخ تورم نقطه‌ به نقطه فروردین ماه امسال (۱۴۰۰) را برای کل خانوارهای ایرانی ۴۹/۵ درصد اعلام کرده است.

 

منظور از نرخ تورم نقطه‌ به نقطه درصد تغییر قیمت‌ها از فروردین ماه سال ۱۳۹۹ تا فروردین ماه امسال است که نشان می‌دهد خانوارهای ایرانی در اولین ماه امسال به طور متوسط ۴۹/۵ درصد بیشتر از فروردین پارسال برای خرید مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه پرداخت کرده‌اند.

 

بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم نقطه‌ای فروردین ماه برای خانوارهای روستایی ۵۳ درصد و برای خانوارهای شهری ۴۸/۸ درصد بوده.

 

جواد حسین زاده، رئیس مرکز آمار ایران گفته است: "عمده دلیل افزایش نرخ تورم در مناطق روستایی، بیشتر بودن سهم خوراکی‌ها در سبد خانوار است."

 

نگاهی به ارقام ارائه شده توسط مرکز آمار حاکی از افزایش قیمتها نسبت به اسفند ماه پارسال است؛ این سازمان نرخ تورم سالانه فروردین امسال برای کل خانوارهای ایرانی را ۳۸/۹ درصد اعلام کرده است که نسبت به اسفند ماه ۲/۵ درصد بیشتر شده است.

 

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین قیمت‌ها در یک سال منتهی به ماه مورد نظر (فروردین) است.

 

بیشترین افزایش قیمت طی یکسال اخیر مربوط به روغن بوده که قیمت آن از فروردین پارسال تا اولین ماه ۱۴۰۰ حدود ۱۰۹ درصد گرانتر شده است.

 

در گروه خوراکی‌ها گوشت، ماهی و چای بالای ۷۰ درصد در همین مدت شاهد بالا رفتن قیمت بوده‌اند.

 

گزارش اخیر در حالی منتشر شده که صندوق بین‌المللی پول پیشتر از افزایش تورم در ایران در سال جاری خبر داده بود؛ این سازمان تخمین زده که نرخ تورم ایران در سال جاری (میلادی) به ۳۹ درصد برسد؛ این نهاد نرخ تورم در سال گذشته را ۳۶/۵ درصد اعلام کرده بود.

 

این در حالیست که بانک مرکزی ایران هدف تورمی امسال را ۲۲ درصد (با ۲ واحد نوسان مثبت و منفی) تعیین کرده است.

 

تورم ۳۶/۴ درصدی سال ۱۳۹۹ دومین تورم بزرگ چهار دهه اخیر ایران بوده است. بالاترین نرخ تورم پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ مربوط به دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۴ است که ۴۹/۴ درصد بود؛ دولت حسن روحانی در سال‌های اول به لطف گشایش‌های اقتصادی پس از برجام توانسته بود برای مدتی نرخ تورم را کاهش دهد که بعدا با شدت یافتن تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی با جهش همراه شد.

 

۱ فروردین : ایران با اعدام ۲۴۶ نفر در سال ۲۰۲۰ رتبه دوم بعد از چین را دارد

 

خاورمیانه یکی از بیشترین آمارهای اعدام در جهان را دارد

 

عفو بین الملل می گوید که چهار کشور از میان پنج کشوری که بالاترین آمار اعدام را در سال ۲۰۲۰ در جهان داشته اند در خاورمیانه واقع شده اند.

 

براساس گزارشی که این گروه حقوق بشری تنظیم کرده از ۴۸۳ مورد اعدامی که در جهان گزارش شد ۸۸ درصد در ایران، مصر، عراق و عربستان اجرا شده است.

 

عفو بین الملل این کشورها را به “پافشاری بی رحمانه و هراس آور” برای اعمال مجازات مرگ علیرغم چالش های همه گیری کووید-۱۹ متهم کرد.

 

هرچند تصور می شود چین سالانه هزاران نفر را اعدام می کند، اما ابعاد واقعی مجازات مرگ در این کشور به درستی معلوم نیست چون دولت آن را محرمانه نگاه می دارد.

 

عفو بین الملل در گزارش سالانه خود در مورد استفاده از مجازات اعدام گفت شمار کل اعدام های ثبت شده در خاورمیانه و شمال آفریقا از ۵۷۹ نفر در سال ۲۰۱۹ به ۴۳۷ نفر در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرد.

 

این عمدتا ناشی از افت ۸۵ درصدی آمار اعدام در عربستان سعودی بود، جایی که ۲۷ اعدام ثبت شد و همچنین افت ۵۰ درصدی آن در عراق که حکم اعدام ۴۵ نفر را به اجرا گذاشت.

 

با این حال این گزارش می گوید که این تحت الشعاع افزایش ۳۰۰ درصدی در مصر قرار گرفت که ۱۰۷ نفر را اعدام کرد.

 

بیست و سه نفر از اعدامی ها به اتهامات مرتبط با خشونت سیاسی محکوم شده بودند، اما عفو بین الملل می گوید که حکم آنها محصول محاکمه های کاملا ناعادلانه و “اعترافات” اجباری بود.

 

ایران

 

ایران که ۲۴۶ نفر را در سال ۲۰۲۰ اعدام کرد رتبه دوم بعد از چین را حفظ کرد.

 

عفو بین الملل گفت که مقام های ایرانی بیش از پیش از مجازات مرگ به عنوان “یک سلاح سرکوب سیاسی” علیه نارضایتی، اعتراض و اقلیت های قومی استفاده می کنند.

 

ایران همچنین سه نفر را برای جرایمی که در سن زیر ۱۸ سالگی انجام شده بود اعدام کرد که ناقض قوانین انساندوستانه بین المللی است.

 

عفو بین الملل همچنین قطر را به خاطر اجرای اولین حکم اعدام بعد از ۲۰ سال به “برداشتن گامی نگران کننده به عقب” متهم کرد.

 

۱ اردیبهشت : افزایش ۲.۵ تا ۵ برابری تعرفه درمان در سال ۱۴۰۰/ مشکل دسترسی به خدمات درمانی برای فقرا

 

هزینه‌های درمان سوار بر دوش تورم/ افزایش ۲.۵ تا ۵ برابری تعرفه درمان در سال ۱۴۰۰/ فسادِ حوزه پزشکی چگونه موجب تشدید شکاف درآمدی می‌شود؟

 

افزایش تعرفه‌های درمان بازهم مدت زمانی دسترسی به خدمات درمانی را برای فقرا افزایش می‌دهد. در همین حال، از آنجا که کاهش قدرت خرید مردم در حوزه درمان ملموس است، در سال جاری سهم سرانه‌ی درمان از تولید ناخالص داخلی، چند پله‌ی دیگر کاهش می‌یابد.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، با اینکه در بسیار از کشورها تورم حوزه درمان بیشتر از سطح تورم عمومی است اما در ایران به دلیل بالا بودن نرخ تورم عمومی، تورم حوزه‌ی درمان بسیار بیشتر و به ۱.۵ تا ۲ برابر این میزان می‌رسد. در نتیجه اگر تورم عمومی سال جاری آنگونه که ارزیابی شده در سطح ۳۲ درصد باشد، میزانِ تورم بخش درمان، چیزی در حدود ۶۰ درصد است؛ البته میزان تورم سال ۱۴۰۰، تا ۴۰ درصد هم برآورده می‌شود، که در نتیجه تورم بخش درمان به ۸۰ درصد هم می‌رسد. میزان تعرفه‌های درمان ارتباط مستقیمی با میزان تورم موجود در ارائه‌ی خدمات دارد. در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ میزان رشد تعرفه‌ها سالی ۵ تا ۱۰ درصد بود اما در حال حاضر با یک جهش بزرگ در تعرفه‌ها مواجه هستیم. برابر اعلام سجاد رضوی، رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت، تعرفه خدمات درمانی در سال ۱۴۰۰، ۲۸.۵ درصد افزایش پیدا کرده است؛ به عبارتی بین ۲.۵ تا ۵ برابر میانگین سال‌های گذشته.

 

با این حال دولت‌های نهم و دهم پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، بخش اعظم تمرکز خود را بر روی توسعه‌ی امکانات درمانی گذاشتند و مدیریت هزینه‌ها و افزایش قابل ملاحظه یارانه‌های پنهان بخش درمان برای پوشش تورم مورد توجه قرار نگرفت. در نتیجه امروز شاهد تخلیه‌ی تورم سنگین در تعرفه‌های درمان هستیم. با این حال از نظر رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت، تعرفه‌ها افزایش چندانی نداشته‌اند و این ۲۸.۵ درصد افزایش هم متناسب با هزینه‌ها بالا رفته است؛ تعرفه‌هایی که در اجزای مختلف مانند ویزیت، جزء فنی، جزء حرفه‌ای، هتلینگ، دارو و دندان‌پزشکی قرار می‌گیرند.

 

میزان افزایش تعرفه‌های درمان در ۱۴۰۰

 

بر این اساس در سال ۱۴۰۰ میزان پرداخت از جیب مردم در بخش دولتی، برای خدمات سرپایی و بستری موقت، ۳۰ درصد بوده و پرداخت از جیب برای خدمات بستری در بخش دولتی شهری ۱۰ درصد و در روستایی ۵ درصد خواهد بود. در همین حال رشد تعرفه ویزیت در سال ۱۴۰۰، با احتساب اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی در بخش دولتی، عمومی غیردولتی، خصوصی و خیریه ۳۰ درصد است اما تعرفه ویزیت بدون اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی در تمام این بخش‌ها ۱۰ درصد محاسبه خواهد شد. هدف از کمتر محاسبه شدن افزایش تعرفه بر روی ویزیت این است که پزشکان به استفاده از این خدمت ترغیب شوند. برای نمونه به گفته‌ی سجاد رضوی، تعرفه ویزیت پزشکی عمومی در بخش دولتی در صورت اجرای نسخه الکترونیک ۱۹۴ هزار ریال است، اما بدون نسخه الکترونیک ۱۶۴ هزار ریال است.

 

به زعم مقام‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی بیمه سلامت، با ۲ نرخی شدن تعرفه‌ها-بر اساس صدور نسخ الکترونیک- پزشکان بیشتری به استفاده از نسخ الکترونیک تشویق و طومار زیرمیزی بگیری و تحمیل تعرفه‌‌های پنهان به مصرف‌کنندگان کم درآمد که بیشتر شامل کارگران شهرنشین و روستانشین و صاحبان مشاغل موقت و غیررسمی می‌شوند، بسته شود اما همزمان این نگرانی هم وجود دارد که تعرفه‌های پنهان بازهم بر فضای اقتصاد درمان حاکمیت کنند.

 

نارضایتی همیشگی پزشکان از میزان افزایش تعرفه

 

رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت، موضوع را این چنین شرح میَ‌دهد: «انتظار داریم که بحث زیرمیزی اتفاق نیفتد. وقتی دولت قبول کرد که تعرفه ۲۸.۵ درصد افزایش یابد، دیگر ما تغییر قیمت پنهانی نباید داشته باشیم». اینکه دولت واقعا با افزایش ۳۰ درصدی ویزیت پزشکان و ۲۸.۵ درصدی کل تعرفه‌ها، می‌تواند جیب پزشکان را راضی نگه دارد، مورد تردید قرار دارد؛ البته در فحوای کلام رضوی هم نوعی نگرانی از نارضایتی پزشکان به چشم می‌خورد. این در شرایطی است که تعرفه‌های درمان، هیچگاه مقبول پزشکان واقع نشده‌اند و آنها به دنبال وقوع انقلاب در این حوزه هستند؛ به یاد داریم که سال ۹۸ پزشکان در محل «سازمان نظام پزشکی» برای افزایش ۴۰ درصدی تعرفه‌ها تحصن کردند و گفتند: «اگر تعرفه‌ها اصلاح نشود در قالب هزینه فنی و خدمات بدون آنکه کسی متوجه شود، از مردم پول دریافت می‌کنیم.»

 

گروه‌های مخالف پزشکان اما با اشاره به افزایش ناگهانی ضریب تعرفه خدمات پزشکی پس از آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت، تاکید می‌کنند قیمت خدمات درمانی در همان برهه ۲.۲ برابر شد و مجموع دستمزد پرداختی به پزشکان هم در سال ۹۵ نیز نسبت به سال ۹۲، ۳.۵ برابر شد. بر اساس ارزیابی‌هایی که از آثار طرح تحول نظام سلامت انجام شده، در سال‌های ۹۳ و ۹۴ در مجموع، ۳۰۰ درصد بر روی تعرفه‌های خدمات درمانی قرار گرفت تا جایی که کارشناسان بیمه و درمان به این نتیجه رسیدند که افزایش تعرفه‌ها تا ۱۰ سال دیگر کار بیهوده‌ای است؛ چراکه پزشکان برای این مدت، افزایش تعرفه‌های خود را پیش پیش دریافت کرده‌اند و منطقی نیست که از جیب مردم جییب آنها را پر کرد.

 

۳۱ فروردین: افت ۱۷ درصدی تجارت ایران و چین در سه ماهه اول ۲۰۲۱

 

آمارهای رسمی گمرک چین نشان می‌دهد که در سه ماهه ابتدایی سال جاری تجارت دوجانبه‌ این کشور با ایران نسبت به دور مشابه سال ۲۰۲۰ حدود ۱۷ درصد افت داشته است.

 

چین در سه ماهه ابتدایی ۲۰۲۱ حدود ۱.۵ میلیارد دلار واردات از ایران داشته که نسبت به دور مشابه پارسال ۱۹ درصد کاهش یافته است.

 

صادرات چین به ایران نیز با افتی ۱۶ درصدی به ۳.۲۶ میلیارد دلار رسیده است.

 

بدین ترتیب صادرات چین به ایران بیش از ۲ برابر وارداتش از جمهوری اسلامی بوده است.

 

چین قبل از تحریم‌ها در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۱ میلیارد دلار واردات و ۱۴ میلیارد دلار صادرات به ایران داشت.

 

همچنین آمارهای گمرک چین نشان می‌دهد که در سه ماهه ابتدایی سال جاری هیچ میزان نفت به صورت مستقیم از ایران وارد نکرده است.

 

در دور مشابه پارسال چین روزانه حدود ۸۰ هزار بشکه واردات نفت از ایران داشت.

 

با این حال، خبرگزاریهای رویترز، بلومبرگ، و همچنین برخی شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها می‌گویند نفت ایران تحت نام نفت امارات، عمان و مالزی راهی چین می‌شود و متوسط صادرات نفت ایران به چین در سه ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

 

آمارهای گمرکی چین نیز نشان می‌دهد واردات نفت این کشور از امارات و عمان به ترتیب ۸۶ درصد و ۶۰ درصد افزایش یافته است.

 

۳۱ فروردین : تازه‌ترین رده‌بندی گزارش‌گران بدون مرز (RSF) از وضعیت آزادی رسانه‌ها در جهان: ایران در رتبه ۱۷۴‌

 

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) تازه‌ترین رده‌بندی از وضعیت آزادی رسانه‌ها در جهان، اعلام کرد روزنامه‌نگاری در ۱۳۰ کشور یعنی ۷۳ درصد کل کشورهای جهان، “به طور کامل یا نسبی مختل شده است”. در این ره بندی، از میان ۱۸۰ کشور، ایران با رتبه ۱۷۴‌ام در یکی بدترین جایگاه‌ها قرار گرفته است. افعانستان نیز در رده ۱۲۲‌ام قرار دارد.

 

اعمال محدودیت و اختلال در پوشش خبری از جمله مشکلات این کشورها عنوان شده است.

 

در این گزارش با اشاره به گزارش دهی درباره همه‌گیری کرونا از اعمال محدودیت و اختلال در پوشش خبری بسیاری کشورها انتقاد شده است.

 

کریستف دولوار دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز در این باره گفته “روزنامه نگاری بهترین واکسن علیه اطلاعات نادرست است. متاسفانه تولید و توزیع آن از سوی کارداران سیاسی، اقتصادی و فنآوری و گاهی نیز فرهنگی مسدود می‌شود”.

 

گزارش‌گران بدون مرز در گزارش تازه خود روزنامه‌نگاری را “واکسنی علیه اطلاعات ناراست” توصیف کرده است.

 

روزنامه‌نگاری در ایران: ‘سرکوب حکومتی آزادی’

 

در رتبه بندی تازه گزارش‌گران بدون مرز، ایران با یک پله سقوط در رتبه ۱۷۴ ام قرار گرفته است.

 

بر “مقامات حکومتی با سخت‌تر کردن مهار اطلاعات و افزایش بازداشت و محکوم کردن روزنامه‌نگاران به حبس‌های سنگین، تلاش کردند شمار مبتلایان و کشته شدگان بر اثر کووید -۱۹ را کاهش دهند”.

 

بنابر گزارش روزنامه‌نگاران بدون مرز، جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای جهان است که از آغاز انتشار رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها از سال ۱۳۸۱ به علت سرکوب حکومتی آزادی اطلاع رسانی همواره در در پایین‌ترین رده‌های جدول قرار داشته است.

 

به نوشته این گزارش، “وضعیت همه‌گیری کووید -۱۹ با تلاش مقام‌های حکومتی در کاهش آمار بیماران مبتلا و کشته شده بدتر شد. حکومت در حالی از هشتاد هزار کشته شده سخن می‌گوید که بنا بر برخی از منابع، شمار جانباختگان بیش از ۱۸۰ هزار نفر برآورد شده‌اند”.

 

در این گزارش همچنین با اشاره به فشار حکومت ایران بر روزنامه‌نگاران و شهروند- خبرنگاران، آمده “مقامات حکومتی افزون بر مهار اطلاعات در رسانه‌های سنتی و رسمی و در اینترنت، تهدید، احضار و بازداشت و محکوم کردن روزنامه‌نگاران و شهروند-خبرنگاران را هم افزایش داده‌اند. از سوی دیگر ایران در ۵۰ سال گذشته بیشترین شمار احکام اعدام علیه روزنامه‌نگاران را صادر و یا اجرا کرده است. روح الله زم مدیر سایت خبری و کانال تلگرام آمدنیوز بعد از آن که در یک محاکمه غیرعادلانه محکوم شد، به تاریخ ۲۲ آذر۱۳۹۹ به دار آویخته شد”.

 

افغانستان؛ کشتارهدفمند خبرنگاران

 

گزارش‌گران بدون مرز در گزارش خود درباره افغانستان هشدار داده است که کشتارهدفمند خبرنگاران آزادی رسانه‌ها را تهدید می کند.

 

در این گزارش آمده، “در افغانستان افزون بر ویروس کووید-۱۹ که در میان خبرنگاران دست کم ده‌ها کشته برجای نهاد اما ویروس دیگری نیز از درون به افغانستان آسیب می‌رساند. ویروس خشونت افراط‌گرایانه‌ای که خبرنگاران و به ویژه خبرنگاران زن را هدف قرار داد”.

 

بنابر این گزارش تنها در سال ۲۰۲۰، دست‌کم شش خبرنگار و همکار رسانه‌ای به شکل هدفمند به قتل رسیدند. چهار تن دیگر نیز از آغاز سال میلادی کشته شده‌اند.

 

این گزارش افغانستان را یکی از مرگبارترین کشورهای جهان برای خبرنگاران خواند.

 

کشورهای پیشرو در رده بندی جهانی ۲۰۲۱

 

در این گزارش برای پنجمین سال پیاپی نروژ با آنکه رسانه‌ها از تنگناهایی در دسترسی به اطلاعات درباره همه‌گیری کرونا انتقاد داشتند، اما رتبه نخست رده بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ماند، فنلاند در رده دوم قرار گرفت و سوئد رده سوم را به دست آورد.

 

بدین ترتیب وضعیت آزادی رسانه‌ها در مجموع در شمال اروپا بهتر از نقاط دیگر جهان توصیف شده است.

 

بنابر نقشه تازه گزارش‌گران بدون مرز . تنها ۱۲ کشوراز ۱۸۰ کشور جهان یعنی ۷٪ ( یک درصد کمتر از سال گذشته) می‌توانند از داشتن زیستگاهی مساعد برای اطلاع رسانی خرسند باشند.

 

در این رده بندی آمریکا نیز در رتبه ۴۴ قرار گرفته است.

 

در این رده بندی برزیل نیز با چهار پله سقوط به رده ۱۱۱ نزول یافته است. گزارش‌گران بدون مرز، توهین، بدنام کردن، تحقیر سازماندهی شده روزنامه‌نگاران را در برزیل به عنوان روشی مرسوم برای ژائیر بولسونارو رییس جمهوری و افراد خانواده و نزدیکانش معرفی کرده‌ است.

 

این گزارش همچنین یادآوری کرده است که از نظر بهبود شرایط اطلاع‌رسانی و انجام کار روزنامه‌نگاری بیشترین پیشرفت در قاره آفریقا صورت پذیرفته است.

 

۳۰ فروردین : هشدار درباره اتمام ذخایر سنگ آهن ایران تا ۱۸ سال آینده

 

 

 

دیوان محاسبات کشور می‌گوید ذخایر سنگ آهن ایران ۳.۳ میلیارد تن برآورد می‌شود و اگر اکتشافات جدید صورت نگیرد، ذخایر سنگ آهن کشور تا ۱۸ سال آینده تمام می‌شود.

 

سنگ آهن از لحاظ حجم و ارزش، مهمترین محصول معدنی تولید ایران است و ماده خام تولید فولاد به شمار می‌رود.

 

بر اساس برآورد مجمع جهانی فولاد، ایران پارسال ۲۹ میلیون تن تولید فولاد خام داشته است.

 

دیوان محاسبات کشور می‌گوید با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در افق ۱۴۰۴ موجب اتمام ذخایر سنگ آهن حدود ۱۴ سال بعد از افق ۱۴۰۴ خواهد شد که عدم انجام اکتشافات جدید و جایگزینی ذخایر سنگ آهن مصرف‌شده باعث از بین رفتن پشتوانه‌ی تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات وابسته به فولاد می‌شود.

 

البته این گزارش می‌افزاید با روند فعلی استخراج سنگ آهن و تولیدات سایر محصولات زنجیره فولاد، تحقق اهداف سند چشم انداز در افق ۱۴۰۴ جهت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام امکانپذیر نخواهد بود.

 

این گزارش می‌افزاید براساس اطلاعات ارایه شده توسط وزارت صنعت طی سال ۱۳۹۸ و شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ در مجموع ۵۷ فقره اکتشاف سنگ آهن صادر شده که هیچ کدام از آنها منتج به گواهی کشف یا پروانه بهره برداری نشده و این موضوع، ضعف جدی بخش اکتشاف معادن کشور را نشان می‌دهد.

 

ایران برای سال‌ها بخشی از سنگ آهن تولیدی کشور را بصورت خام و عمدتا به کشور چین، بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان، صادر می‌کرد.

 

دولت ایران تابستان پارسال خام‌فروشی سنگ آهن را ممنوع کرد، اما از زمستان همان سال دوباره خام فروشی آزاد شده است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©