Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ برابر با  ۲۸ جولای ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰  برابر با ۲۸ جولای ۲۰۲۱
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۶۷)

چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۸ جولای ۲۰۲۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ را «شش درصد» پیش‌بینی کرد

خسارت «۳۲ هزار میلیارد تومانی» صنعت گردشگری ایران در دوران کرونا

مرگ خاموش رودخانه بزرگ اترک زیر سایه بی توجهی‌ها

کاهش ۲۰ درصدی زاد و ولد طی دو سال گذشته

کلانتری: تالاب‌ها و رودخانه‌ها را خشکانده‌ایم؛ فرسایش خاک نیز ۳۴ برابر شده است

بیش از ۵۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال ایرانی بی‌دندان هستند

گمرک چین از عدم واردات نفت ایران در شش ماه اول ۲۰۲۱ خبر داد

ازدواج ۲۳ هزار و ۷۹۷ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله در ۹ ماهه نخست سال ۹۹

افزایش «۷۰ درصدی» قیمت خوراکی‌ها نسبت به تیر پارسال

 

۶ مرداد : صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ را «شش درصد» پیش‌بینی کرد

 

صندوق بین‌المللی پول تحت تاثیر پیشرفت سریع واکسیناسیون در کشورهای ثروتمند طی ماه‌های اخیر، پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصادی در این کشورها بخصوص آمریکا را افزایش داد و همزمان پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی در کشورهای فقیر که واکسیناسیون در آن‌ها به کندی پیش می رود را کاهش داده است.

پیش‌بینی این نهاد برای نرخ متوسط رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ به «شش درصد» افزایش يافته است که به نسبت پارسال و اوج همه‌گیری ویروس کرونا که منفی ۳.۲ درصد بود بهبود چشمگیری نشان می‌دهد.

این بالاترین افزایش در نرخ رشد اقتصادی جهان طی دو سال متوالی از سال ۱۹۸۰ است.

اما در بطن بهبود نرخ متوسط رشد اقتصادی جهان شکاف بین کشورهایی که واکسیناسیون را با سرعت انجام می‌دهند و کشورهایی که به واکسن دسترسی ندارند، در حال افزایش است.

بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، تحت تاثیر احیا سریع فعالیت‌های اقتصادی و افزایش مصرف، نرخ متوسط رشد اقتصادی در کشورهای پیشرفته در سال جاری به ۵.۶ درصد خواهد رسید. پیش‌بینی این نهاد برای نرخ رشد متوسط در اقتصادهای نوظهور به نسبت پیش‌بینی ماه آوریل تا حدی کاهش یافته و در جدیدترین ارزیابی ۶.۳ درصد است.

در کشورهای پیشرفته و ثروتمند بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از کل جمعیت واکسینه شده‌اند و بخش اعظم حوزه‌های اقتصادی فعالیت عادی خود را از سر گرفته‌اند. ولی نرخ متوسط واکسیناسیون در کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور حدود ۱۱ درصد جمعیت است.

علاوه بر این، حکومت کشورهای فقیر و در حال توسعه برخلاف کشورهای ثروتمند قادر نیستند به اقتصاد کشورهای خود پول کلان تزریق کنند که عامل مهم احیای اقتصادی است.

براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری به هفت درصد خواهد رسید که در مقایسه با نرخ رشد سال گذشته که حدود ۳.۵ درصد بود چشمگیر است.

پیش‌بینی می‌شود که طرح مشوق‌های مالی دولت جو بایدن که حدود دو تریلیون دلار است رشد اقتصادی قابل ملاحظه آمریکا در سال جاری و سال آینده را تضمین کند. پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول برای رشد اقتصادی آمریکا در سال میلادی آینده حدود ۴.۹ درصد است.

براساس این پیش‌بینی، نرخ رشد اقتصادی کشورهای اروپایی حوزه یورو حدود ۴.۶ درصد خواهد بود که در مقایسه با افت ۶.۵ درصدی در سال گذشته، تفاوت معناداری نشان می‌دهد.

اقتصاد ژاپن نیز که در سال گذشته ۴.۷ درصد رشد منفی داشت در سال جاری میلادی ۲.۸ درصد رشد مثبت خواهد کرد. البته صندوق بین‌المللی پول به دلیل افزایش مجدد شیوع ویروس در ژاپن به نسبت پیش‌بینی قبلی خود در ماه آوریل نرخ رشد این کشور را کمی کاهش داده است.

در پی کاهش حجم سرمایه‌گذاری و هزینه‌های دولت چین در ماه‌های اخیر، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود برای رشد اقتصادی این کشور را با حدی کاهش به نسبت پیش‌بینی ماه آوریل حدود ۸.۱ درصد اعلام کرده است.

با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در ماه‌های اخیر در هند، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی در این کشور را از ۱۲.۵ به ۹.۵ درصد کاهش داده است.

با وجود بهبود پیش‌بینی این نهاد در مورد رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته، آینده اقتصاد بسیاری از کشورهای فقیر و در حال توسعه به دلیل تداوم بحران کرونا و سرعت کند واکسیناسیون تیره و یا مبهم است.

یک اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول گفت: «تا زمانی که همه‌گیری ویروس در سراسر جهان ریشه‌کن نشود رشد اقتصادی جهان تضمین نخواهد شد».

صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که هر موردی از شیوع مجدد و گسترده ویروس در کشورهای پیشرفته باعث افزایش تورم خواهد شد و بانک مرکزی این کشورها را ناگزیر خواهد کرد که نرخ متوسط بهره را افزایش دهند که به روند احیای اقتصادی لطمه می‌زند.

با این همه، صندوق پیش‌بینی می‌کند که نرخ تورم در اکثر کشورها به دوران قبل از همه‌گیری ویروس بازگردد.

 

۶ مرداد : خسارت «۳۲ هزار میلیارد تومانی» صنعت گردشگری ایران در دوران کرونا

 

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران خسارت مالی گردشگری کشور در دوران کرونا را «۳۲ هزار میلیارد تومان» اعلام کرد و گفت که ۴۴ هزار نفر از افراد فعال در این بخش بیکار شده‌اند.

معاونت گردشگری این وزارتخانه گفته است که بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان زیان مالی فقط به مراکز اقامتی وارد شده است و بیش از ۲۱ هزار نفر در این بخش بیکار شده‌اند.

دفاتر خدمات مسافرتی نیز با بیش از یک‌هزار میلیارد تومان خسارت و بیش از شش‌هزار نفر بیکار، دومین گروه زیان‌دیده در صنعت گردشگری در دوران کرونا بوده است.

این گزارش می‌افزاید بسته حمایتی دولت در دوران کرونا از صنعت گردشگری، «ناکارآمدترین» حمایت بوده که بسیاری از فعالان را زیر قرض و بدهی‌های سنگین برده است.

دولت ایران هنوز آمار رسمی حوزه گردشگری کشور در سال ۹۹ را منتشر نکرده‌ است، اما روزنامه «دنیای اقتصاد» اردیبهشت امسال گزارش داد تعطیلی گردشگری به حدود ۲۰ شغل از ۲۵ شغل این حوزه در سال گذشته آسیب رسانده و بالغ بر ۵۰ درصد از مشاغل در بازار گردشگری را حذف کرده است و مدیریتی در جهت حفظ آن صورت نگرفته است.

این گزارش همچنین درباره حمایت‌های مالی دولت از فعالان این حوزه نوشته است: «شاید بتوان تنها اقدام مسئولان را اعطای تسهیلات سه هزار میلیارد تومانی دانست که باتوجه به شرایط سخت در بازپرداخت آن مورد استقبال قرار نگرفت و تنها یک‌ششم از این مبلغ، حدود ۶۵۰ میلیارد تومان مورد استفاده فعالان بخش گردشگری قرار گرفت؛ زیرا در صورت استفاده از این تسهیلات علاوه بر بحران کرونا با بحران جدیدی در بازپرداخت وام مواجه می‌شدند».

 

۵ مرداد : مرگ خاموش رودخانه بزرگ اترک زیر سایه بی توجهی‌ها

 

خشک شدن رودخانه اترک می تواند محل این تالاب ها را به کانون آلودگی زیست محیطی و ریزگردها مبدل کند که چندین استان دیگر کشور از جمله مازندران و سمنان را نیز درگیر این ریزگردها خواهند شد. رودخانه اترک با ۵۳۵ کیلومتر مسافت، پنجمین رودخانه بلند کشور محسوب می‌شود که سر راه سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان قرار دارد و این روزها به دلیل خشکسالی و سرازیر شدن فاضلاب‌های صنعتی، خانگی و سموم کشاورزی به داخل آن نفسش به شماره افتاد.  

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا، نشان می دهد که عدم تحقق حق آبه مصوب برای این منبع بزرگ آب سطحی از سوی شرکت های آب منطقه ای استان های خراسان رضوی، شمالی و گلستان و برداشت بی رویه از آب این رودخانه برای مصارف کشاورزی نه تنها اندک امید برای احیاء را به  یاس مبدل کرد که زیست آبزیان موجود در این منبع آب سطحی را در جلوی دیدگان مسوولان وقت در معرض خطرنابودی شدید قرار دارد.  

 

مرگ خاموش رودخانه اترک زیر سایه بی توجهی‌ها

 

  شاهد عینی تهدید جدی در معرض نابودی قرار گرفتن زندگی آبزیان در رودخانه اترک را می توان به تلف شدن ده‌ها قطعه ماهی در محدوده روستای اخلی دنگل شهرستان بجنورد بیان کرد که ماه گذشته رخ داد و با وجود اطلاع رسانی رسانه ها، تاکنون هیچ اقدام عملی برای جلوگیری از تکرار این حادثه انجام نشده است.   براساس آمار حدود ۴۰ درصد از مسیر اصلی رودخانه اترک در حوزه استحفاظی خراسان شمالی قرار دارد که حق آبه آن طبق گزارش رسمی حدود ۱۱ میلیون مترمکعب در سال است که بنا به اظهار یکی از مسوولان شرکت آب منطقه ای این استان بسته به میزان بارندگی سالانه این حقابه از سوی این شرکت لحاظ می شود که به نظر می رسد تعلل استان های دیگر در ارایه حقابه این رودخانه به دلیل خشکسالی شدید موجب شد تا در صورت واگذاری تمام حقابه از سوی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نمی تواند تاثیر چندانی در احیاء و یا جلوگیری از مرگ تدریجی این رودخانه داشته باشد.

 

ریزگرد اولین آسیب مرگ رودخانه اترک 

 

کارشناسان منابع آبی در استان خراسان شمالی می گویند رودخانه اترک محل تغذیه سه تالاب آلاگل، آماگل و آجی گل در استان گلستان در نزدیکی دریای خزر محسوب می شود که خشک شدن رودخانه اترک می تواند محل این تالاب ها را به کانون آلودگی زیست محیطی و ریزگردها مبدل کند که چندین استان دیگر کشور از جمله مازندران و سمنان را نیز درگیر این ریزگردها خواهند شد.   این کارشناسان بر این باورند که با خشک شدن بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد از تالاب میانکاله و خلیج گرگان در حوزه سرزمینی استان های مازندران و گلستان و تاخیر در احیاء این زیست کره مهم جهان در ایران با خشک شدن تالاب های سه قلوی آلاگل، آماگل و آجی گل شعاع کانونی ریزگردها در استان های شمالی افزایش خواهد یافت که می تواند حتی استان های خراسان شمالی و رضوی را نیز درگیر کند.  

  رییس محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست خراسان‌ شمالی هم گفت: سهم رودخانه از حقابه ۱۰ درصد از میزان  دبی آن است و  با وجود این که دستورالعمل قانونی آن برای دستگاههای متولی وجود دارد تاکنون در عمل این دستورالعمل اجرایی نشد و آنها زیر بار این برنامه حقابه نمی روند.   اسکندر گردمردی با بیان اینکه کم آبی و خشکسالی و اختصاص نیافتن حق آبه سبب شده تا اکنون رودخانه مجال حیات نداشته باشد اظهار داشت: اختصاص نیافتن حق آبه سبب بروز مشکلات برای زیستمندان می شود، اکنون رودخانه اترک در مناطقی همچون محدوده روستای اخلی دنگل، کاملا خشک شده است.   وی اظهار داشت: رودخانه اترک به عنوان تنها منبع آب شیرین شمال شرق کشور در حالی در وضعیت بحرانی قرار دارد که تامین آب ۸۰۰ پارچه روستا و آبادی  و چند شهر در مسیر از این رودخانه تامین می شود که هر گونه آسیب جدی به اترک زندگی این روستاییان و شهرنشینان حاشیه نیز تحت شعاع قرار می گیرد.

 

کاهش ۶۰ درصدی میزان آبدهی رودخانه ها

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در باره آلودگی رود اترک گفت: بر اساس قانون توزیع عادلانه آب، آلوده کردن منابع آب ممنوع است البته نظارت و برخورد با تخلف ها توسط محیط زیست انجام می شود اما این شرکت هم نظارت های خود را دارد.   وحید واسطه اظهار داشت: آلودگی های فاضلاب صنعتی و آلودگی شیمایی، دو پتانسیل برای منابع آبی در استان به شمار می رود ما تلاش داریم تا پیشگیری لازم در این باره انجام شود. 

  وی تصریح کرد: پتانسیل آلودگی شیمیایی در دشت مانه و سملقان است و به واسطه وسعت کشاورزی این شهرستان و استفاده کشاورزان از سموم و کودهای شیمیایی زمینه آلودگی منابع آب وجود دارد.    معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی درباره تاثیر خشکسالی در رودخانه اترک اظهار داشت: با توجه به کاهش ۴۱ درصدی میزان بارندگی نسبت به سال گذشته بیشتر رودخانه های استان دچار کاهش آبدهی شده است به طوری که در بررسی های انجام شده میزان آورد رودخانه های منتهی به سدهای استان حدود ۶۰ درصد کاهش داشته و آبدهی چشمه ها حدود ۴۰ درصد کمتر شده است.   وی افزود: یکی از نگرانی و مشکلات این رودخانه رهاسازی فاضلاب انسانی و پساب شیمیایی کارخانه، برداشت بی رویه برای مصرف کشاورزی و کاهش آبدهی به علت خشکسالی است به لحاظ کمی کاهش آبدهی رودخانه باعث کاهش سهم حقابه بران و وقوع خشکسالی در حوزه کشاورزی، نارضایتی عمومی و افزایش تنش های اجتماعی و بعضا منجر به کاهش سطح مخازن سدهای تامین کننده آب شرب استان خواهد شد.

  معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: کاهش میزان آبدهی رودخانه منجر به کاهش خودپالایی رود و افزایش غلظت موادآلاینده و ایجاد مخاطرات زیست محیطی و کاهش حق آبه زیست محیطی و جریان پایدار رودخانه خواهد شد.    وی درباره حق آبه زیست محیطی رودخانه گفت: بر اساس مصوبات شورای عالی آب، حقابه زیست محیطی رودخانه اترک و در کل حوزه آبریز اترک و به صورت کلی در سه استانی که رودخانه از آن عبور می کند یعنی خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان مشخص شده است با این وجود با توجه به اهمیت تاثیر سدهای ساخته شده بر پایین دست، حقابه زیست محیطی رودخانه های پایاب سدهای استان به میزان حدود ۱۱ میلیون مترمکعب در سال تعیین شده که این شرکت بنا به شرایط بارندگی هر سال نسبت به رها سازی این حجم آب از سدها اقدام می کند.  

بهمن هوشمند اظهار داشت: در دهه های اخیر به دلیل بی توجهی مردم و مسوولان بخش زیادی از زیستگاه ها از جمله رودخانه ها و چشمه ها مورد تخریب قرار گرفت  در صورت ادامه تخریب این زیستگاه ها، با توجه به ریزدانه بودن خاک سطحی و وجود املاح فراوان در این نوع خاک ها، این مناطق به منشا ریز گردها تبدیل خواهند شد و نتیجه آن افزایش ذرات معلق و آلودگی هوا در روستاها و شهرهای هم جوار خواهد بود و از طرفی تخریب این نیزارها، موجب به هم خوردن تعادل اکولوژیک در منطقه می شود.

رودخانه اترک از دامنه های جنوبی ارتفاعات هزار مسجد در حدفاصل شهرستان های قوچان و چناران سرچشمه می گیرد و پس از عبور از محدوده شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی وبخش های میانی شهرستان های فاروج، شیروان، بجنورد و مانه و سملقان در خراسان شمالی به شرق استان گلستان وارد شده و در نهایت به تالاب های حاشیه دریای خزر(تالاب آلاگل) می ریزد.   براساس این حدود ۲۱۱ کیلومتر ازمسیر ۵۳۵ کیلومتری این رودخانه در استان خراسان شمالی واقع شده است.

 

۵ مرداد : کاهش ۲۰ درصدی زاد و ولد طی دو سال گذشته

 

اعظم کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شیوع کرونا به عنوان چالشی جدید در کاهش رشد جمعیت تاثیرگذار است و فرزندآوری را کاهش می‌دهد. استمرار شیوع بحران کرونا از دو سوی ماجرا یعنی زاد و ولد و مرگ و میر بر رشد جمعیت اثر منفی خواهد گذاشت و به نظر می رسد پس از کرونا فرآیند کاهش زاد و ولد شدیدتر خواهد شد. 

وی ادامه داد: حتی امسال نیز ممکن است به دلایل گوناگون نظیر ترس از حضور در بیمارستان ها انگیزه فرزندآوری کمتر شود که به احتمال فراوان آثارش را در سالهای پس از ۱۴۰۰ نشان خواهد داد؛ قبل از شیوع کرونا بحث کاهش شدید نرخ رشد جمعیت در کشور مطرح بود، اما شیوع کرونا این مسئله را تشدید کرده است.

به گفته کریمی و مطابق با تحقیقات شورای عالی انقلاب فرهنگی، پاندمی کووید ۱۹ منجر به کاهش فرزندآوری شده و پیش بینی می‌شود این کاهش موالید تا سالهای پس از کرونا نیز همچنان ادامه داشته باشد.

مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، با بیان اینکه میزان موالید در هفت ماهه نخست سال ۹۹ نسبت به هفت ماهه نخست سال ۹۸ نزدیک ۶ درصد کاهش پیدا کرده و در تمامی استانها این کاهش مشاهده می شود، گفت: بیشترین کاهش موالید در استانهای البرز با منفی ۱۴ درصد، قم  با  منفی ۵.۹ درصد، مازندران با منفی ۲.۹ درصد بوده است و غیر از استان سیستان و بلوچستان که با افزایش موالید تقریباً سه درصدی مواجه بوده؛ کمترین درصد تغییرات در این بازه زمانی مربوط به آذربایجان غربی با منفی ۲، کرمانشاه با منفی ۸.۳  و  کردستان با منفی ۱.۴ درصد بوده است.

وی افزود: از سال ۹۳ میزان ازدواج کاسته شده است ولی روند موالید تا سال ۹۴ افزایشی بوده و پس از آن رو به کاهش گذاشته است و از سال ۹۷ و ۹۸ این روند با شیب تندتری رو به کاهش گذاشته است.

کریمی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به افزایش ۴.۴۲ درصدی آمار ازدواج در کل کشور طی سال ۹۹ و در قیاس با سال ۹۸، تصریح کرد: در سال ۹۹ در کل کشور ۵۵۶ هزار و ۷۳۱ فقره ازدواج و ۱۸۳ هزار و ۱۹۳ فقره طلاق در کل کشور ثبت شده است. استان خراسان جنوبی با بیشترین میزان افزایش ازدواج در سال ۹۹  نسبت به سال قبل از آن به میزان ۱۷.۰۲ درصد مواجه بوده است و پس از آن استانهای یزد، کرمان، بوشهر و هرمزگان با حدود ۱۰ درصد در ردیفهای بعدی افزایش نرخ ازدواج قراردارند.

وی همچنین یادآور شد: استانهای کردستان با ۱.۳۳ درصد البرز با ۱.۱۳ درصد و فارس  با ۰.۱۴ درصد کمترین تغییرات در افزایش نرخ ازدواج را داشته اند و استانهای  تهران با منفی ۰.۵۸ درصد، کرمانشاه با منفی ۱.۷۴ درصد و همدان با منفی ۲.۶۶ درصد با کاهش آمار ازدواج مواجه بوده اند.

مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، خاطر نشان کرد: در سال ۹۹ در مجموع کل کشور  به میزان ۳.۶۱ درصد افزایش در آمار طلاق  نسبت به سال ۹۸ مواجه بودیم که در برش استانی نرخ تغییرات آمار طلاق در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن  در کشور بسیار متغییر بوده و از کاهش ۱۰ درصدی تا افزایش تقریبا ۲۴ درصدی در استانهای کشور در نوسان بوده است.

کریمی در پایان سخنان خود، تصریح کرد: استانهای سیستان و بلوچستان با کاهش حدود ۱۰ درصدی طلاق یعنی ۱۰.۱۹ درصد، کرمانشاه با کاهش ۸.۰۱ درصد و هرمزگان با ۷.۲۷ درصد بیشترین کاهش در آمار طلاق نسبت به سال ۹۸ را داشته اند. این درحالی است که در همین مدت زنجان با افزایش آمار طلاق به میزان ۲۳.۸۹ درصد بیشترین افزایش در آمار طلاق نسبت به سال قبل را تجربه کرده است و پس از آن استان مرکزی با ۱۷.۰۷ درصد و البرز با  ۱۳.۳۶ درصد افزایش آمار طلاق در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

 

۴ مرداد : کلانتری: تالاب‌ها و رودخانه‌ها را خشکانده‌ایم؛ فرسایش خاک نیز ۳۴ برابر شده است

 

رئیس سازمان محیط زیست روز دوشنبه چهارم مردادماه، عامل خشک شدن تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور را «حذف حق‌آبه و احداث سدها» عنوان کرد و گفت فرسایش خاک نیز ۳۴ برابر شده است.

عیسی کلانتری در ادامه گفت: بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی منجر به این شده که سالانه صدها میلیون تن نمک از زیر زمین به روی زمین انتقال یافته و باعث کاهش حاصل‌خیزی خاک‌ها و طغیان غبارهای نمک شده است.

آقای کلانتری ضمن تاکید بر این ‌که فرسایش خاک ۳۴ برابر بیشتر شده است، گفت سالانه بیش از ۲.۱ کیلوگرم در مترمربع خاک حاصلخیز را از دست می‌دهیم، در حالی که سالانه تنها حدود ۳۵ گرم خاک در هر متر مربع به طور متوسط در طبیعت ایران به وجود می‌آید.

او همچنین عقب‌ماندگی در استفاده از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر مانند آفتاب و باد در کشوری که متوسط سالیانه بیش از ۳۰۰ روز آفتابی دارد را یکی دیگر از چالش‌ها دانست.

بر اساس برآورد وزارت نیرو، انرژی‌های تجدیدپذیر سهمی حدود یک درصدی در تولید برق ایران دارد، اما شرکت «بی‌پی» این رقم را «نیم درصد» ارزیابی کرده است.

 

۴ مرداد : «بیش از ۵۵ درصد» افراد بالای ۶۵ سال ایرانی بی‌دندان هستند

 

رئیس دانشگاه علوم‌‌پزشکی شهیدبهشتی می‌گوید بیش از ۵۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال ایرانی بی‌دندان هستند.

علیرضا زالی در یک نشست خبری در دانشگاه شهید بهشتی گفته است که پوسیدگی دندان موضوع مبتلابه جامعه ایرانی است و دندان به عنوان یک موضوع جدی حوزه سلامت باید در نظر گرفته شود.

او با بیان این‌که « ۸۷ درصد کودکان ایرانی زیر شش سال، دندان پوسیده دارند» افزوده است: «هر ایرانی شش دندان پوسیده در دهان دارد».

بالا بودن هزینه‌های درمانی در ایران باعث شده است که بسیاری از مردم از عهده هزینه‌های دندانپزشکی بر نیایند. وب سایت خبرآنلاین پیشتر گزارش داده بود که گرانی هزینه‌های دندانپزشکی به عنوان یکی از عوامل بی‌دندانی در ایران، در کنار مشکلات مالی مردم و نداشتن پول کافی برای درمان‌های دندانپزشکی است.

 

۳ مرداد : گمرک چین از عدم واردات نفت ایران در شش ماه اول ۲۰۲۱ خبر داد

 

گمرک چین در آمارهای جدید خود مدعی شده که طی شش ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ هیچ نفتی از ایران وارد این کشور نشده است.

این در حالی است که آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، از دو برابر شدن خرید نفت چین از ایران طی این دوره نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد، از جمله تانکر ترکرز گزارش داده است که در نیمه اول سال ۲۰۲۱ ایران روزانه به طور متوسط یک میلیون بشکه نفت راهی چین کرده است. این رقم حتی ۳۰ درصد بیشتر از خرید نفت چین از ایران در دوران قبل از تحریم‌ها هست.

به تازگی رویترز و وال استریت جورنال گزارش داده بودند که آمریکا می‌خواهد در صورت تعلل ایران برای ادامه مذاکرات هسته‌ای و شکست تلاش‌ها برای احیای برجام، تحریم‌هایی علیه شرکت‌هایی که نفت ایران را راهی چین می‌کنند، اعمال کند و جلو صادرات نفت جمهوری اسلامی را بگیرد.

آمارهای گمرک چین حاکی است که در نیمه اول ۲۰۲۱ در مجموع ۳.۱ میلیارد دلار واردات از ایران داشته که نسبت به دور مشابه پارسال تغییری نکرده، اما صادراتش به ایران از ۴.۲۵ میلیارد دلار در شش ماهه ابتدایی پارسال به ۳.۶۲ میلیارد دلار در دور مشابه امسال کاهش یافته است.

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران و بعد از سوریه، تنها کشوری است که به رغم تحریم‌های آمریکا نفت از ایران وارد می‌کند.

خبرگزاری‌های بلومبرگ و رویترز گزارش داده‌اند که بخشی از نفت ایران توسط دلال‌ها و تحت نام نفت دیگر کشورها مانند عراق، امارات، عمان، مالزی و اندونزی تحویل چین می‌شود.

 

۱مرداد : ازدواج ۲۳ هزار و ۷۹۷ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله در ۹ ماهه نخست سال ۹۹

 

بنا برتازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران ۷۳۱۷ دختر بچه ۱۰ تا ۱۴ ساله در پاییز ۹۹ ازدواج کرده‌اند، در همین بازه سنی و زمانی ۱۹۲ ازدواج به طلاق ختم شده است. در همین بازه زمانی ۳۶۹۵۲ دختر ۱۵ تا ۱۹ ساله و ۵۱۳۹ پسر ۱۵ تا ۱۹ ساله ازدواج کرده‌اند. همچنین مجموعا در ۹ ماهه نخست سال ۹۹، تعداد ۲۳ هزار و ۷۹۷ ازدواج برای دختران ۱۰ تا ۱۴ سال به ثبت رسیده است. در همین بازه زمانی ۵۲۲ مورد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ سال نیز به طلاق ختم شده است.

 

۱ مرداد : افزایش «۷۰ درصدی» قیمت خوراکی‌ها نسبت به تیر پارسال

 

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود از افزایش ۵۹.۶ درصدی قیمت خوراکی‌ها در تیرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه پارسال خبر داده است.

مرکز آمار از چند هفته پیش دسترسی کاربران اینترنتی خارج از کشور به داده‌های خود را مسدود کرده، اما خبرگزاری ایسنا تنها بخش گزارش کلی این نهاد رسمی را پوشش داده که مدعی است تورم نقطه‌ای (افزایش قیمت‌ها در تیرماه نسبت به ماه مشابه ۱۳۹۹) ۴۳.۶ درصد بوده است.

بدین ترتیب افزایش قیمت خوراکی‌‌ها نسبت به افزایش قیمت دیگر حوزه‌ها، از جمله خدمات، مسکن و غیره بسیار بالاتر بوده است.

تورم سالانه (۱۲ ماه منتهی به تیر امسال نسبت به دور مشابه پارسال) نیز به ۴۴.۲ درصد رسیده است.

تورم سالانه خردادماه امسال بنابر روایت مرکز آمار به ۴۳ درصد رسیده بود که بالاترین رقم طی ۲۶ سال گذشته است. بنابراین تورم تیر ماه حتی بالاتر از خرداد ماه بوده است.

نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٤٣.٧ درصد و ٤٧.٣ درصد است، بدین ترتیب افزایش قیمت‌ها در روستاها بیشتر از شهرها بوده است.

بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، ایران در سال ۹۹ پس از ونزوئلا، زیمبابوه، سودان، سورینام و لبنان بیشترین نرخ تورم را در جهان داشته است و امسال نیز وضعیت کشور بدتر خواهد شد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©