Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ برابر با  ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰  برابر با ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۷۳)

دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰  برابر با ۱۸ اکتبر ۲۰۲۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ازدواج ۹ هزار کودک در سال گذشته

کاهش نرخ‌ پیش‌بینی‌ رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۱

تولد ۸۰۰ کودک از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله در ایران در شش ماه

کاهش «۳۲ درصدی» قدرت خرید کارگران در ایران در شش ماه

برآورد کسری ' ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی' در بودجه ۱۴۰۰

خطر! ریزگردها به شمال رسیدند

 ۱۰ هزار هکتار از خلیج گرگان خشک شد

۵۰ درصد باغات چای کشور تبدیل به ویلا شدند

 ۱۰ هزار تن محصول را با ۹۷ سنت صادر کردیم

 از آلمان چای وارد می‌کنیم

سوءتغذیه در ایران 'تشدید شده'

رتبه‌بندی شهرهای شاد جهان؛ تهران در رتبه ۱۵۵، کابل آخر

صادرات روسیه به ایران با افزایش ۴۹درصدی به ۱.۳ میلیارد دلار رسید

۲۵ مهر : ازدواج ۹ هزار کودک در سال گذشته

آقای رئیس جمهور،حالا که با مجلس همسو هستید جلوی مادرشدن کودکان 10ساله را بگیرید

سلامت نیوز: انتشار این خبر که در نیمه نخست سال ۷۹۱ نوزاد از مادرانی به دنیا آمده‌اند که خود، کودک محسوب می‌شوند و کمتر از ۱۴ سال سن دارند، نشان می‌دهد که تضییع حقوق اطفال ـ که یکی از آنها کودک‌همسری است ـ کماکان ادامه دارد و کودکان معصوم و مظلوم، به خاطر فقر اقتصادی یا فقر فرهنگی، هم دوران کودکی‌شان را از دست می‌دهند و هم دچار مخاطرات روحی و جسمی می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اطلاعات نوشت: طبق آمار ثبت احوال، سن مادرانی که این نوزادان را در نیمه اول امسال به دنیا آورده‌اند بین ۱۰ تا ۱۴ سال بوده است. به بیانی دیگر، غمگنانه باید گفت که ما در کشور دخترانی داریم که در ۱۰ سالگی ـ که باید در کلاس چهارم ابتدایی درس بخوانند ـ صاحب فرزند شده‌اند.

ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی بیان می‌کند که «عقد نکاح دختر زیر ۱۳ سال تمام و پسر زیر ۱۵ سال منوط به تشخیص مصلحت زوجین، اذن ولی آنها و تشخیص دادگاه است» بر این اساس اولاً ازدواج دختران از ۱۳ سالگی بلاقید آزاد است و ثانیاً در سن کمتر از ۱۳ سالگی نیز با شرایطی ـ که نوعاً قابل حصول است ـ آزاد است.

لایحه اصلاح این ماده و تغییر سن ازدواج دختران از ۱۳ به ۱۶ سالگی قریب ۷ سال است که توسط دولت ارائه شده اما کماکان در دست بررسی است و به هیچ نقطه‌ای نرسیده است. همچنان که لایحه پیشگیری از کودک‌همسری به جایی نرسیده است.

مخالفان این لایحه استدلال می‌کنند که منظور معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری از تنظیم این لایحه در دولت قبل، بالابردن سن ازدواج است. آنها گمان دارند که مثلاً اگر در برخی نواحی شهری سن ازدواج دختران به بیش از ۲۵ و حتی ۳۰ سال رسیده، مجاز کردن اطفال به ازدواج می‌تواند سن ازدواج را پایین بیاورد. در حالی که این استدلال از اساس بی‌معناست. طبعاً دولت و نهادهای فرهنگی مرتبط باید تلاش کنند که سن ازدواج دخترانی را که به بیش از ۳۰ سال رسیده پایین آورند اما از آن سو، پایین بردن سن ازدواج به پایین تر ازسن بلوغ عقلی و جسمی، جفا در حق اطفال است.

طبق آمار سال گذشته بیش از ۹ هزار کودک ۱۳ ساله و کمتر ازدواج رسمی کرده‌اند و باز طبق آمار، میزان طلاق در این ازدواج‌ها، بیشتر از طلاق در همه گروه‌های سنی است و به گفته یک مقام کشور، ما اکنون در کشور با پدیده کودکان بیوه مواجهیم و این اصلاً زیبنده کشور و جامعه ما نیست.

تضییع حقوق کودکان، صُور و شقوق گوناگون دارد. یکی دیگر از مصادیق این تضییع، قتل کودکان توسط پدر است که به خاطر اینکه پدر خود ولی‌دم است، مجازات بسیار سبکی دارد و همین امر متأسفانه به این جنایات، دامن زده است. پس از قتل رومینا اشرفی دختر ۱۴ ساله تالشی که ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ به دست پدرش در خواب با داس کشته شد، رئیس قوه قضائیه وقت (رئیس جمهوری فعلی) اعلام کرد که مجازات برای پدرانی که فرزندشان را به قتل برسانند به حدی تشدید می‌شود که بازدارنده باشد. با اینکه حاکمیت می‌تواند در قوانین تعزیری، چنین مجازات‌هایی را، علاوه بر مجازات شرعی وضع کند، اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

«واجب التعلیم» بودن کودکان یکی دیگر از حقوق اطفال است که به درستی رعایت نمی‌شود. آمارهای متعددی از کودکان بازمانده از تحصیل وجود دارد که کمترین میزان آن حدود دویست هزار نفر است. نگاهی به چهارراه‌های شهرهای بزرگ و کودکان کار نشان می‌دهد که شمار قابل اعتنایی از کودکان از تحصیل بازمانده‌اند…

 

۲۳ مهر : کاهش نرخ‌ پیش‌بینی‌ رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۱

 

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود که روز سه‌شنبه ۲۰ مهر منتشر شد نرخ احیای اقتصاد جهان پس از رکود ناشی از بحران کرونا را در مقايسه با پيش‌بينی ماه ژوئیه تا حدودی کاهش داد و دليل آن را اختلال در زنجیره انتقال کالاها در کشورهای صنعتی و تفاوت فاحش بین میزان واکسیناسیون در کشورهای فقیر و ثروتمند اعلام کرد.

این نهاد بین‌المللی اکنون نرخ متوسط رشد اقتصاد جهان در سال جاری میلادی را ۵.۹ درصد پیش‌بینی می‌کند در صورتی که پیش‌بینی آن در ماه ژوئیه شش درصد بود.

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول برای رشد اقتصادی آمریکا در مقایسه با پیش‌بینی ماه ژوئیه یک درصد کاهش ‌یافته و شش درصد اعلام شد. دلایل این کاهش افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، تاخیر در تولید به دلیل اختلال در انتقال کالاها و مواد اولیه و افزایش تورم ناشی از این وضعیت است.

بر اساس پیش‌بینی این نهاد، نرخ متوسط رشد اقتصادی در کشورهای پیشرفته حدود ۵.۲ درصد و در کشورهای فقیر و در حال توسعه حدود سه درصد خواهد بود.

به گفته صندوق بین‌المللی پول، «تفاوت فاحش بین رشد اقتصادی کشورهای ثروتمند و کشورهای فقیر یک نگرانی جدی است».

نرخ ۵.۹ درصدی رشد متوسط اقتصاد جهان در سال جاری در مقایسه با افت ۳.۱ درصدی حجم فعالیت اقتصادی جهان در دوران بحران کرونا افزایش چشمگیری نشان می‌دهد. صندوق بین‌المللی پول همچون گزارش ماه ژوئیه خود پیش‌بینی می‌کند که نرخ متوسط رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲ حدود ۴.۹ درصد خواهد بود.

براساس پیش‌بینی این نهاد، نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری شش درصد و در سال آینده ۵.۲ درصد خواهد بود. نرخ رشد اقتصادی ۱۹ کشور حوزه یورو در سال جاری پنج درصد و در سال آینده ۴.۳ درصد خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی چین در سال جاری میلادی را هشت درصد و در سال آینده ۵.۶ درصد پیش‌بینی می‌کند.

این پیش‌بینی جدید در مورد رشد اقتصادی جهان برای اجلاس پاییزی ۱۹۰ کشور عضو صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و جلسه روسای بانک‌های مرکزی کشورهای گروه ۲۰ تنظیم شده است.

 

۲۳ مهر : تولد ۸۰۰ کودک از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله در ایران در شش ماه

 

بر اساس آمار رسمی سازمان ثبت احوال ایران، در شش ماه نخست سال جاری، ۷۹۱ کودک از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله و در همین بازه زمانی ۳۶ هزار و ۵۶۲ کودک از مادران ۱۵ تا ۱۹ ساله متولد شده‌اند.

سازمان ثبت احوال کشور روز جمعه اعلام کرد که این ارقام آمارهای اولیه هستند  و ممکن است در بازبینی‌های آتی تغییر کنند.

بر اساس همین آمار که خبرگزاری ایسنا روز جمعه، ۲۳ مهر، منتشر کرد، ۴۲۱ کودک از مجموع ۷۹۱ کودک متولد شده از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله، پسر و ۳۷۰ کودک نیز دختر هستند.

استان سیستان و بلوچستان با تولد ۱۲۷ پسر و ۱۲۱ دختر از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله طی سال ۱۴۰۰ در صدر این آمار قرار دارد و پس از آن استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، گلستان، کرمان و آذربایجان شرقی در صدر قرار گرفته‌اند.

محمود عباسی، معاون حقوق بشر وزیر دادگستری ایران، هفتم شهریور در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا به مواردی ازدواج زیر ده سال اشاره کرده و گفته بود که یک دختر ۹ ساله ازدواج کرده و ظرف سه سال صاحب سه فرزند شده و بعد طلاق گرفته است.

چهارم تیرماه کمپین فعالان بلوچ گزارش داده بود که یک کودک ۱۳ ساله متأهل در سیستان و بلوچستان هنگام زایمان جان خود را از دست داده است. بر اساس همین گزارش این کودک سال گذشته در سن ۱۲ سالگی ازدواج کرده و سه ماه پس از آن باردار شده بود.

 

۲۳ مهر : کاهش «۳۲ درصدی» قدرت خرید کارگران در ایران در شش ماه

 

رئیس کمیته مزد شورای کار می‌گوید با احتساب تورم و افت ارزش ریال در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰، قدرت خرید دستمزد ریالی کارگران در پایان شهریور، «۳۲.۴ درصد کمتر» از قدرت خرید آن‌ها در اول فروردین امسال بوده است.

به گزارش همشهری، این میزان کاهش قدرت خرید به این معنی است که دستمزد ده میلیون تومانی یک کارگر در ابتدای سال جاری، به شش میلیون و ۴۶۰ هزار تومان در پایان شهریور کاهش یافته است.

فرامرز توفیقی در گفت‌و‌گو با این روزنامه اضافه کرد که هزینه معیشت کارگری در ایران به مرز ۱۱ میلیون تومان رسیده و حداقل دستمزد کارگران، «تنها ۳۷ درصد هزینه معیشت واقعی یک خانوار کارگری را پوشش می‌دهد».

بر اساس این گزارش، یک خانوار ۳.۳ نفره کارگری «برای گذران زندگی شرافتمندانه» باید در هر ماه ۱۰ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان هزینه کند، در حالی‌ که دستمزد پایه این خانوار با احتساب مزایای کارگری تنها ۴.۲ میلیون تومان است.

بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران، نرخ محرومیت در پاییز ۱۳۹۹ به ۳۱.۴ درصد رسیده که بالاترین رقم در ده سال گذشته محسوب می‌شود.

طبق این آمار، به‌ طور میانگین از جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران، ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در دهک‌های مختلف با فقر دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند که بخش قابل‌ توجهی از آن‌ها را خانوار‌های کارگری تشکیل می‌دهند.

 

۲۱ مهر : برآورد کسری ' ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی' در بودجه ۱۴۰۰

 

در شهریور ماه امسال، بنابر اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در این کشور به ۴۵/۸ درصد رسید که طی چهارده ماه اخیر تورم بطور مستمر افزایش داشته است

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی که اخیرا منتشر کرده به منابع و مصارف بودجه امسال (۱۴۰۰) پرداخته و این کسری را 'غیرقابل تامین ' توصیف کرده است.

این گزارش چهار ماه و نیم اول امسال- تا نیمه مرداد ماه- را دربر میگیرد که همزمان با تغییر دولت در ایران بود و به صراحت می‌گوید دخل و خرج کشور همخوانی ندارد

مرکز پژوهش‌های مجلس برآورد کرده به دلیل "عدم تحقق منابع" بودجه تا پایان امسال با کسری معادل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان روبروست که جبران آن نیازمند یافتن منابع جدید یا کاهش هزینه‌هاست.

گفته شده با احتساب رقم اوراق بدهی و استقراض از صندوق توسعه این کسری به حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

یکی از دلایل اصلی این کسری، برآورد بالای منابع در زمان ارسال لایحه بودجه به مجلس بوده است.

جزئیات این گزارش نشان می‌دهد که منابع محقق شده در این مدت (از ابتدای سال تا نیمه مرداد ماه) ۱۸ درصد رقم مصوب ۱۴۰۰ و نزدیک به نصف (۴۶ درصد) رقم مصوب چهارونیم ماهه اول سال است.

در بعضی موارد نظیر واگذاری منابع حاصل از واگذاری شرکتهای دولتی میزان این تحقق عملا صفر بوده است؛ در مورد فروش نفت هم میزان درآمد بدست آمده فقط ۱۵ درصد مصوب چهار و نیم ماه اول سال بوده است.

با اینکه کاهش درآمدهای نفتی ایران در سالهای اخیر ادامه یافته و دولت حسن روحانی از کاهش اتکای بودجه به آن خبر داده بود اما هنوز امید به ازسرگیری صادرات با نزدیکی به میزان قبل از تحریمها، خبر خوشی برای مقامهای ایرانیست.

دولت ایران فروش یک تا ۲/۳ میلیون بشکه نفت برای امسال پیش‌بینی کرده که البته بر اساس برآوردها و "محرمانه بودن" انتشار اطلاعات مربوط به فروش نفت، با میزان فعلی صادرات فاصله دارد.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه حسن روحانی گفته بود "در صورت تحقق نیافتن فروش حداکثری، گزینه پیش روی دولت برای حاصل شدن ۲۳ درصد سهم نفت در بودجه، پیش‌فروش داخلی یا فروش اوراق بدهی نفتی است."

براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ ، منابع در نظر گرفته شده برای انتشار اسناد خزانه اسلامی ۵۲ هزار میلیارد تومان بوده؛ در حالی که در چهار و نیم ماهه اول امسال بیش از ۶۴ هزار میلیارد تومان از این اوراق منتشر و واگذار شده است.

وضعیت تحقق منابع درآمد بودجه در سایر حوزه‌ها هم کم و بیش مشابه است؛ به عنوان مثال در چهار ماه و نیم اول سال فقط ۲۷ درصد از فروش اوراق بدهی محقق شده است که برآورد مرکز پژوهشهای مجلس شورای این است که "تحقق این منبع تا پایان سال بیشتر از ۵۰ درصد نخواهد بود."

نگاهی به میزان مصارف مصوب در بودجه ابتدایی سال نشان می‌دهد ۵۸ درصد مصارف محقق شده؛ به تعبیری مصارف از منابع بیشتر بوده است که این امر حاکی از آن است دولت دست به دامن تنخواه اول سال شده است.

 

۱۹ مهر :خطر! ریزگردها به شمال رسیدند | ۱۰ هزار هکتار از خلیج گرگان خشک شد

سلامت نیوز: زندگی بیش از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار حاشیه نشین خزر به‌ همراه‌مشاغل کشاورزی و دامپروری آنها با افزایش نقاط بیابانی از جمله خلیج گرگان و گردوغبارهای‌ خارجی در معرض خطر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، وقوع ریزگرد یکی از مشکلات تکراری ۲۰ سال گذشته در جنوب کشور بوده است که با افزایش مناطق بیابانی و خشکی تالاب‌های وسیع این منطقه مانند هورالعظیم و جازموریان هر سال افزایش می‌یابد. اما ریزگردها در شمال کشور، پدیده جدیدتری هستند به‌طوری که وقوع آنها برای شهروندان کرانه‌های شمالی و حتی می توان گفت مردم کل کشور غیرقابل تصور بود. گرچه بخش زیادی از ریزگردهای شمال کشور با منشا صحرای قره‌قوم ترکمنستان، بزرگ‌ترین صحرای شنی جهان در مناطق شمالی گلستان دیده می‌شوند، اما مازندران و گیلان هم از این پدیده در امان نیستند. آنچه نگرانی از وقوع ریزگردهای شمال را تشدید می‌کند، افزایش میزان خشکی و مناطق بیابانی در این خطه به ظاهر سبز کشور است؛ بنابر اعلام سازمان حفاظت از جنگل‌ها طی ۴دهه اخیر حجم جنگل‌ها در این منطقه به کمتر از نصف گذشته کاهش پیدا کرده است.

طبق این آمار از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی جنگلی شمال، یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار باقی مانده است و این موضوع در کنار خشکی پهنه‌های وسیع آبی مانند ۳۰ درصد خلیج گرگان، تالاب انزلی و بخش وسیعی از تالاب میانکاله به واسطه خشکی خلیج‌گرگان و پسرفت آب خزر، مناطق مستعد بیابانی و تولیدکننده گردوغبار و ریزگرد در ۳ استان شمالی را گسترش داده است. تراکم بالای جمعیت در نوار باریک ساحلی خزر و نزدیکی شهرها و روستاها به کانون‌هایی با احتمال بالای وقوع ریزگرد، زندگی در این مجتمع‌های زیستی شمال را در آستانه خطر آلودگی هوا و ذرات گردوغبار قرار داده است.

نیم میلیون ساکن‌ شمال در آستانه ریزگرد

خشکی خلیج‌گرگان علاوه بر آسیب‌های گسترده در حوزه‌های محیط ‌زیستی و اقتصادی به گلستان و تحت‌تأثیر قرار دادن مستقیم معیشت حاشیه‌نشینان به‌ویژه صیادان و فعالان گردشگری، پاکیزگی هوای بیش از نیم میلیون نفر از ساکنان شمال شرقی کشور را در آستانه خطر قرار داده و با احتمال وقوع ریزگردهای دائمی مواجه کرده است.

درصورت وقوع ریزگرد، اهالی بهشهر، نکا، گلوگاه در مازندران و بندرگز، نوکنده، گمیشان و کردکوی در گلستان مستقیما تحت‌تأثیر گردوغبار برخاسته از بستر خشک خلیج قرار می‌گیرند.مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در این‌باره به همشهری می‌گوید: منشا ریزگردهای شمال ایران و به‌ویژه گلستان به‌طور عمده صحرای قره‌قوم در ترکمنستان است که مساحتی حدود ۳۵۰ هزار کیلومترمربع دارد. وسعت کل گلستان ۲۰ هزار کیلومترمربع و این یعنی صحرای قره‌قوم ۱۷ برابر کل استان است.

سیدمحسن حسینی درباره سایر کانون‌های ریزگردی داخلی در این استان هم توضیح می‌دهد: حوضه اترک در گلستان با حدود ۸ هزار کیلومترمربع وسعت به‌عنوان منطقه‌ای مستعد بیابانی شدن مطرح است که ۱۳۰۰ کیلومترمربع آن می‌تواند در زمان‌های خاص و در اثر وزش بادهای شدید شمال به جنوب ریزگرد تولید کند. همچنین خلیج‌گرگان با وسعتی در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومترمربع (در سال‌های اخیر حدود ۸ تا ۱۰ هزار هکتار آن کاملا بی‌آب شده و سطح آب آن نیز به‌طور متوسط تا ۸۵ سانتی متر کاهش یافته است) در بخش‌های خشک شده و درصورت وزش بادهای شدید غرب به شرق منشا تولید ریزگرد خواهد بود. او با بیان این که دریای خزر در ۱۰۰ سال گذشته بیش از ۴ متر نوسان‌های تراز آب و در سال‌های اخیر شاهد افت شدید تراز آب بوده است، می‌گوید: این نوسان‌ در بخش‌های عمیق دریا تأثیر چندانی باقی نمی‌گذارد، اما در نواحی ساحلی مانند خلیج گرگان که دارای عمقی کمتر از ۴ متر است موجب تغییرات زیادی از نظر هیدرودینامیکی، شکل‌شناسی و زیست‌محیطی می‌شود. حسینی با بیان اینکه در سال‌های نه چندان دور خلیج گرگان از دهانه آشوراده-بندرترکمن و کانال خزینی با دریای خزر در ارتباط بوده است، می‌افزاید: هم‌اکنون این ارتباط فقط از دهانه آشوراده-بندرترکمن به عرض تقریبی ۲ کیلومتر با دریای خزر برقرار است. کانال خزینی در سال‌های اخیر با کاهش سطح آب دریا و افزایش رژیم رسوب‌گذاری مسدود شده و دهانه آشوراده-بندرترکمن نیز از ناحیه چپاقلی واقع در شرق خلیج با دریای خزر در ارتباط است. به‌گفته وی، هم‌اکنون عمق خلیج گرگان که در برخی نقاط به حداکثر ۴متر می‌رسید به یک و نیم متر کاهش پیدا کرده است.

بنابر آمار منتشر شده از سوی استانداری گلستان، ریزگردها با منشا قره‌قوم به‌عنوان بزرگ‌ترین منشا ریزگردی فعال در شمال کشور به‌طور مستقیم بر معیشت ساکنان شمال و شرق استان تأثیر می‌گذارد تا جایی که بنا بر همین آمار ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان به‌طور مستقیم تحت‌تأثیر مخرب این ریزگردها قرار می‌گیرد.

در ۳ استان شمالی بیش از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساکن هستند که ریزگردها علاوه بر تبعات منفی بر سلامت تنفسی به‌طور مستقیم معیشت حاصل از کشاورزی و دامپروی آنها را نیز در خطر قرار می‌دهد؛ مشاغلی که عمده اشتغال ساکنان شمال در شمول آن قرار دارد. همچنین به‌نظر می‌رسد سرعت رشد بیابان و آسیب‌های آن یکی از خوش آب و هواترین نقاط کشور را به ورطه نابودی می‌کشاند مگر آن که دولت اقدام عاجلی کند؛ اقدامی فرای تصمیم‌هایی که فقط روی اوراق دولتی مصوب می‌شود.

مهاجرت‌های اقلیمی و ریزگردهای شمالی

شهرهای خوش آب و هوا و سرسبزی که معمولا به عنوان مقصد مهاجران اقلیمی شناخته می‌شوند با افزایش جمعیت در معرض تهدید قرار می‌گیرند. رضا علیزاده، عضو هیأت علمی پژوهشکده گیلان‌شناسی پیش از این در گفت و گو با همشهری اظهار کرده بود: شهرهای شمالی با وجود همه داشته‌های طبیعی ظرفیت محدودی برای پذیرش جمعیت دارند. اصفهان از ابتدا کویر و بیابان نبود یا شهرهای جنوبی با ریزگرد مواجه نبودند و انفجار جمعیت در شهرهای شمالی می‌تواند تکه سبز شمال را هم به سرنوشت شهرهای جنوبی دچار کند. در ۳.۲ سال اخیر ریزگرد در گیلان ایجاد و روزهای آلوده زیاد شده و بافت جنگلی هم در حال از بین رفتن است و با این شرایط از گیلان یا دیگر استان‌های شمالی هم چیزی نمی‌ماند.

 

۱۸ مهر : ۵۰ درصد باغات چای کشور تبدیل به ویلا شدند/ ۱۰ هزار تن محصول را با ۹۷ سنت صادر کردیم/ از آلمان چای وارد می‌کنیم

 

مدیر اجرایی سندیکای چای کشور اظهار داشت: در ۵ ماه نخست سال جاری حدود ۱۰ هزار تن چای را کیلویی۹۷ سنت یعنی زیر یک دلار صادر کردیم و از سوی دیگر حدود ۳۳ هزار و ۴۳۷ تن چای از ۲۴ کشور کیلویی ۵ دلار وارد کردیم. در اینجا می‌خواهم این پرسش را از مسئولان مربوط بپرسم که صادرات چای چه مزیتی می‌تواند برای ما داشته باشد؟

صادق حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به خرید تضمینی برگ چای از سوی دولت، گفت: دولت تمامی برگ سبز چای را از چایکاران خریداری می‌کند و تا به امروز بالای ۸۰ درصد از مطالبات چایکاران را پرداخت کرده؛ این آمار نسبت به سال‌های گذشته قابل توجه است.

حسنی با اشاره به درجه بندی برگ سبز چای، افزود: دولت برگ سبز درجه ۱ و درجه ۲ چایکاران را خریداری می‌کند. ۴۰ درصد از برگ چای تولیدی درجه ۱ و ۶۰ درصد آن درجه ۲ است.

این فعال اقتصادی درباره قیمت برگ سبز چای، گفت: قیمت درجه ۲، کیلویی۶۶۹۰ تومان است در حالی که قیمت برگ سبز درجه ۱ کیلویی۴۷۰۰ تومان خریداری می‌شود. دولت تمامی برگ‌های سبز خریداری شده را به کارخانجات چای می‌فروشد. در حال حاضر حدود ۱۶۰ کارخانه تولید چای خشک در کشور فعال‌اند که برخی از آنها با ۲۰ درصد از توان خود کار می‌کند.

 

به گفته وی، سال‌های گذشته با تعداد کارخانجات کمتر ۷۰ هزار تن چای تولید می‌کردیم در حالی که امروز با افزایش تعداد کارخانجات تولید به ۳۰ هزار تن هم نمی‌رسد. هم اکنون ۵۰ درصد باغات چای از بین رفتند و تبدیل به ویلا شدند.

وی با بیان اینکه خشکسالی تاثیری در تولید چای نگذاشت، افزود: چایکاران ایرانی در مجموع ۲۵ تا ۳۰ درصد چای مصرفی کشور را تامین می‌کند. حجم قابل توجهی از چای ایرانی صادر می‌شود که اگر روند صادرات را متوقف کنیم باز هم برای ۷۰ درصد نیاز داخلی با کمبود مواجه خواهیم بود.

حسنی با اعلام این مطلب که موافق صادرات چای نیست، تصریح کرد: در ۵ ماه نخست سال جاری حدود ۱۰ هزار تن چای کیلویی۹۷ سنت یعنی زیر یک دلار صادر کردیم و از سوی دیگر حدود ۳۳ هزار و ۴۳۷ تن چای از ۲۴ کشور کیلویی ۵ دلار وارد کردیم. در اینجا می‌خواهم این پرسش را از مسئولان مربوط بپرسم که صادرات چای چه مزیتی می‌تواند برای ما داشته باشد؟

وی ادامه داد: اگرهر کیلو چای ایرانی در داخل کشور مصرف شود ما حدود ۴ دلار به اقتصاد در شرایط بحران کمک کردیم.

دبیر اجرایی سندیکای چای کشور با بیان اینکه چای‌خیزترین کشورهای دنیا چای ایرانی را وارد می‌کنند، گفت: چای ایرانی در بازارهای هند، کنیا، ترکیه و چین بازارهایی را تصاحب کرده است. دیگر کشورهای که چای به آنجا صادر می‌کنیم عبارتند از روسیه، عراق، پاکستان، آلمان، لبنان، قطر، هلند، گرجستان، ترکمنستان، چین، امارات متحده عربی و اوکراین.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه هندوستان ۲۰ درصد از چای مورد نیاز بازار داخلی را تامین می‌کند، افزود: در ۵ ماه نخست سال جاری حدود ۵ هزار و ۱۲۵ تن چای از هند وارد کردیم. همچنین از سریلانکا، امارات متحده عربی، ترکیه، چین، کنیا، ویتنام و آلمان چای وارد کردیم به نکته باید توجه کرد که ما از آلمانی چای وارد می‌کنیم که در آن یک باغ چای هم وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که از هر کیلو برگ سبز چند کیلو چای خشک تولید می‌شود، گفت: در فصل بهار چون برگ طراوات دارد از هر ۵ کیلو برگ سبز یک کیلو چای خشک تولید می‌شود اما در تابستان یا پاییز ممکن است از ۲۳ کیلو برگ سبز یک کیلو چای برداشت کرد. اگر شرایط آب و هوایی مساعد باشد در سال ۴ چین در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، مرداد و اوایل مهر خواهیم داشت.

 

۱۷ مهر : سوءتغذیه در ایران 'تشدید شده'

 

زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در ایران به خبرگزاری ایلنا گفته که "افزایش ناامنی غذایی به ویژه در مناطق محروم مشاهده شده است."

خانم عبداللهی از جمله گفته که لاغری کودکان زیر پنج سال، به عنوان یکی از شاخص‌های سوءتغذیه در استان‌هایی مانند سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی بالا رفته و ظرف دو سال نزدیک به دو برابر شده است.

به گفته او هم‌اکنون ۱۲ درصد کودکان زیر پنج سال در سیستان‌وبلوچستان و ۸ درصد در خراسان جنوبی دچار این مشکل هستند.

در بیش از یک دهه اخیر اقتصاد ایران با رکود مزمن و رشد منفی، سقوط ارزش پول ملی و بیکاری و نابرابری روبرو بوده است.

زهرا عبداللهی در مصاحبه با ایلنا تورم، تبعات اقتصادی کرونا، تغییر اقلیم و خشکسالی و تاثیر آن بر کشاورزی و همچنین تحریم و دشواری واردات را عواملی دانسته که "همگی دست به دست هم داده‌اند که خطر ناامنی غذایی در کشور مخصوصا در اقشار کم درآمد و دهک‌های درآمدی پایین افزایش یابد."

او به ویژه درباره وضعیت استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و خوزستان ابراز نگرانی کرده است.

خانم عبداللهی درباره "افزایش شیوع سوءتغذیه کودکان زیر پنج سال و دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر تغذیه‌ای مانند مادران باردار و نوجوانان" هشدار داده و گفته مشکلاتی چون "کمبود ریزمغذی‌ها مانند کمبود آهن، روی، ویتامین آ و کمبود دریافت مواد پروتئینی" بیشتر خواهد شد.

او پیشنهاد کرده که طرح توزیع شیر در مدارس احیا شود و خواسته تا "به سرعت برای مهار گرانی و افزایش قیمت مواد غذایی فکری شود، مخصوصا پروتئین حیوانی، مانند گوشت، مرغ و تخم مرغ، شیر و لبنیات که دسترسی به آن‌ها بسیار سخت شده است و مصرف آن یا کم یا حذف شده است."

 

۱۵ مهر : رتبه‌بندی شهرهای شاد جهان؛ تهران در رتبه ۱۵۵، کابل آخر

 

گزارش رضایت جهانی در سال ۲۰۲۱ میلادی حکایت از آن دارد که در بین ۱۸۶ شهر جهان، تهران با قرار گرفتن در رتبه ۱۵۵ یکی از غیرشادترین شهرهای جهان است.

این گزارش هر ساله از سوی «شبکه راهکارهای توسعه پایدار» سازمان ملل منتشر می‌شود.

اثرات کووید – ۱۹ بر شادی و تفاوت کشورها در میزان موفقیت‌شان در کاهش مرگ‌ومیر و حفظ سلامتی و پیوستگی جامعه، در کانون توجه گزارش سال ۲۰۲۱ میلادی قرار دارد.

در این گزارش هلسینکی، پایتخت فنلاند در رتبه نخست، و مشهد پس از تهران در رتبه ۱۵۶ قرار گرفته‌اند.

کابل، پایتخت افغانستان، غیرشادترین شهر جهان شناخته شده و در جایگاه ۱۸۶ قرار گرفته است.

 

۱۴ مهر : سکونت بیش از ۴ میلیون نفر از جمعیت تهران در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه ای

 

مسعود شفیعی در گفت وگو با ایسنا، در تشریح میزان جمعیت ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی در سطح استان تهران گفت: براساس آخرین برآوردهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران بیش از ۴ میلیون نفر از جمعیت این استان در سکونتگاه‌های غیررسمی، مناطق حاشیه‌ای شهرها و بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند و این میزان معادل با ۳۱ درصد جمعیت استان تهران است.

وی افزود: این ۳۱ درصد جمعیت استان تهران که در سکونتگاه های غیر رسمی هستند مشمول مفاد بند(ز) تبصره (۸) قانون بودجه سال جاری کشور هستند به این ترتیب سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است سهم منابع موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه را از محل درآمد حاصل از عوارض جزء (۱) بند (ب) ماده (۶) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران حداکثر تا ۱۵ ماه بعد بر اساس آمار جمعیتی تأییدشده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، به حساب تمرکز وجوه استان که نزد خزانه‌داری کل کشور ایجاد می‌شود، واریز کند.

وی ادامه داد: همچنین سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است تا قبل از پایان مهلت تعیین‌شده، نسبت به واریز علی‌الحساب یک درصد از وصولی موضوع جزء (۱) بند (ب) ماده (۶) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اقدام و پس از اعلام سهم موضوع این آیین‌نامه نسبت به تسویه بدهی یا مازاد واریزی از ابتدای سال در اولین پرداخت اقدام کند.

 

۱۱ مهر: صادرات روسیه به ایران با افزایش ۴۹درصدی به ۱.۳ میلیارد دلار رسید

 

تازه‌ترین آمارهای گمرکی روسیه، نشان می‌دهد صادرات این کشور به ایران در ۷ ماه ابتدایی سالجاری میلادی نسبت به زمان مشابه سال گذشته، ۴۹ درصد افزایش یافته و به ۱.۳ میلیارد دلار رسیده است.

روسیه تنها کشور عمده شریک تجاری ایران است که در دوران تحریم‌ها و شیوع کرونا، روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران را افزایش داده است.

صادرات هفت ماهه روسیه به ایران در سال ۲۰۱۷ تنها نیم میلیارد دلار بود و در دور مشابه سال ۲۰۱۸ به ۶۲۵ میلیون دلار افزایش یافته بود. بدین ترتیب صادرات روسیه به ایران بعد از تحریم‌های آمریکا بیش از دو برابر شده است.

صادرات ایران به روسیه نیز در هفت ماه ابتدایی سال ۲۰۱۷ حدود ۲۵۷ میلیون دلار بود که در دور مشابه سال ۲۰۱۸ به ۳۱۷ میلیون دلار و در هفت ماه ابتدایی امسال به ۶۰۷ میلیون دلار افزایش یافته است.

بدین ترتیب، به رغم افزایش صادرات ایران به روسیه، تراز تجاری دو کشور به شدت به زیان ایران است و صادراتش به روسیه کمتر از نصف وارداتش از این کشور است.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©