Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ برابر با  ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰  برابر با ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۷۵)

دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰  برابر با ۲۲ نوامبر ۲۰۲۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

۲۰ روستای خاش  زیر خط فقر زندگی می کنند

 ۹۵درصد زمین روستاییان در تصرف منابع ملی

برآورد حضور ۲۰۰۰ «کودک کار» در متروها

تالاب شادگان با سد مارون ۲ خشک می شود

 یک میلیون و ۸۰۰ هزارنفر نخل در شادگان خشک شد

'خروج ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه' از ایران برای خرید خانه در ترکیه

ذخایر آب تهران با کمبود ۴۱ درصدی مواجه شده است

مرگ دو هزار و ۴۹۰ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در ۶ ماه

بیش از ۵۰ درصد دختران عشایر بعد از دوره ابتدایی ترک تحصیل می‌کنند

حجم نقدینگی در ایران به بالای ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسید

مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه مهر ماه در این کشور را ۴۵/۴ درصد اعلام کرده است

ابراهیم رئیسی: بودجه ۱۴۰۱ برای رشد هشت درصدی برنامه‌ریزی شده است

دو برابر شدن جمعیت زیر خط فقر در ایران طی سه سال

 

۲۹آبان : ۲۰ روستای خاش  زیر خط فقر زندگی می کنند/ ۹۵درصد زمین روستاییان در تصرف منابع ملی 

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۲۰ روستا از توابع شهرستان خاش فاقد هرگونه خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی و زیر ساخت هایی مانند آب برق و جاده‌ای هستند که منابع طبیعی مدعی است زمین‌های این اهالی متعلق به منابع ملی بوده و تنها ۵ درصد این زمین‌ها متعلق به جمعیت  ۴۰۰۰ هزار نفری این ۲۰ روستا است. ولی خود اهالی می گویند این زمین‌های آبا و اجدادی شان بوده و در گذشته به دلیل دوری بعد مسافت و بی سوادی پدران شان نتوانسته‌اند سند آنها را بگیرند.

یک فعال اجتماعی استان در این باره به خبرنگار ایلنا، گفت: در بخش ایرندگان اهالی  ۲۰ روستا از جمله بلبلو، شندوک، سیکورک، گواتامک، نرآپ، هوکی، ککی، سیاهتاکان، سپتوک سفلی و علیا، زیان، زردینگر، زردیان، آلمرادی، زریچک،  دک جمال،  براتکی، چهارگران، دک بلوچ و … در فقر زندگی می‌کنند.

تمام روستاها فاقد امکانات رفاهی هستند

ایوب مردای ادامه داد: این روستاها با جمعیت ۱۵ تا ۸۰ خانوار، اکثر مدارس شان کپری، اتاق گلی مخروبه، کانکس و چادرند. روستاها حتی یک وجب لوله کشی آب ندارند. گواتامک با ۸۰ خانوار و حدود ۴۰۰ نفر جمعیت فاقد هرگونه امکانات رفاهی اولیه است. اکثر روستاها با وجود گذر کابل برق فشار قوی از بالای روستاهای شان فاقد برق هستند.

این فعال اجتماعی افزود: منابع طبیعی مدعی است که این املاک ملی و متعلق به دولت است در صورتی که مردم منطقه مدعی اند املاک متعلق به آنها است و از گذشته تاکنون در آنجا به دامداری مشغولند.

وی اضافه کرد: با توجه به خشکسالی ۲۰ سال اخیر در سیستان و بلوچستان اهالی این روستاها تمامی دام و احشام شان را از دست داده‌اند. فاصله شرقی‌ترین روستا که از مرز مهرستان آغاز می‌شود تا مرکز  بخش ایرندگان حدودا ۶۰ الی ۷۰ کیلومتر  است و از آن روستا تا خاش و اولین بیمارستان ۱۵۰ کیلومتر می‌شود. جاده تعریف شده شوسه و خودرو ندارند. بیماران اورژانسی مانند خانم های باردار یا  مار و عقرب گزیدگان  را به هیچ عنوان به موقع نمی‌توان به مراکز درمانی رساند.

شندوک فاقد آب، برق و مدرسه است

مرادی گفت: روستای شندوک فاقد برق و  آب بوده و  فضای آموزشی برای دانش‌آموزان آن تنها یک چادر اهدایی هلال احمر است. این روستا بیش از ۱۵ خانوار و نزدیک به ۶۰ نفر جمعیت دارد. در هر صورت عشایر و زیر مجموعه خانواده بزرگ سازمان امور عشایر به حساب می آیند که نیاز است این سازمان به مشکلات شان رسیدگی کند.

۱۴ نفر از اهالی با مصرف آب آلوده به بیماری گوارشی مبتلا شدند

وی اضافه کرد:  اهالی روستای شندوک سال‌ها است از آب چاه سنتی که به وسیله یک موتور آب فرسوده بنزینی کار می کرد استفاده می‌کنند که اخیرا این موتور آب خراب و از کار افتاد و باعث شد آب در چاه مانده و به دلیل عدم مکش به وسیله موتور آب آلوده شود. حدودا ۱۴ نفر از اهالی به دلیل مصرف از این آب آلوده دچار بیماری گوارشی شده و یک هفته بدون جا و مکان در شهرستان خاش برای درمان سرگردان شدند.

مرادی ادامه داد: تاکنون هم مسئولان چاره اندیشی نکرده و موتور آبی در اختیار این اهالی قرار نداده اند و از چاه تا محل سکونت شان حدودا ۱۰۰۰ متر فاصله دارد که اهالی مجبورند با دبه  آب مورد نیازشان را با دوش حمل کنند.

وی گفت: اداره امور عشایری شهرستان خاش با اداره کل در استان هماهنگ کرد و ۲ تانکر برای اهالی سفارش داد که اهالی با هزینه شخصی خودشان مجبور شدند مسافت  320 کیلومتر را تا زاهدان رفته و  یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای حمل تانکرها کرایه بپردازند.

این فعال اجتماعی اضافه کرد: زمین آن محدوده گچی و آهکی است که تانکرهای فلزی خیلی زود زنگ زده و آب داخل شان رسوب می گیرد و در نتیجه باعث بیماری کلیوی و گوارشی  در بین اهالی می شود. ضمنا تانکر آبی که  اهالی برای رسیدن به آن  باید ۱۰۰۰ متر را  طی کنند به چه درد می خورد؟ یا مثلا  کف شکنی چاه که آب فعلی آن تخلیه نشده  باعث مسموم می شود و عملا کارایی ندارد.

وی گفت: فاصله شندوک با نزدیک‌ترین روستایی که در همجواریش قرار دارد ۳ الی ۴ کیلومتر است.این در حالی است که منطقه زمستان‌های سرد و خشنی دارد و هنوز به اهالی سهمیه نفت نداده‌اند.

مرادی افزود: اهالی، عشایر این منطقه هستند و اجدادشان هم در همین مناطق زندگی کرده‌اند و در گذشته چاه آب و تعدادی نخل داشتند که به دلیل خشکسالی‌های پی در پی خشک شده‌اند. متاسفانه در گذشته دسترسی و سواد نداشته‌اند که زمین‌های شان را ثبت سند کنند. منابع طبیعی اعلام کرده زمین‌ها متعلق به منابع ملی است. اهالی  باید کجا بروند در حالی که اهل همین منطقه و در محدوده چراگاه های شان زندگی می کنند.

وی گفت: منابع طبیعی ۹۵ درصد اراضی را به نام خودش ثبت کرده و تنها ۵ درصد را برای جمعیتی حدود ۴ میلیون نفر باقی گذاشته است. نصف ارضی کشاورزی اهالی را که سال ها در آنها گندم، و جو، صیفی جات و نخل کاشته اند را ثبت ملی کردند که روستاییان در تلاشند بتوانند اراضی پدری شان را پس بگیرند که البته تاکنون موفق نشده اند.

 

۲۹آبان : برآورد حضور ۲۰۰۰ «کودک کار» در متروها

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه در فصل زمستان حدود ۲۰۰۰ کودک در متروها کار می‌کنند، بیان کرد: سازمان بهزیستی پیگیر ساماندهی کودکانی که در متروها هستند، است.

امین شاهرخی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ درخصوص ساماندهی کودکان کار زیرزمینی و همچنین کودکانی که در متروها کار می‌کنند، اظهار کرد: ساماندهی کودکان کار و زباله گرد مسئله قانونگذار است و می‌طلبد قانونگذار و مجری قانون با یگدیگر به طور هماهنگ این مسئله را برطرف کنند، البته که قانونگذار در این زمینه زحمات خود را کشیده است، اما در زمینه اجرا با مشکل مواجه می‌شویم، زیرا قانونگذار گفته است که بحث کار کودکان زیر ۱۸ سال منتفی است و شامل جرائم سنگینی است. باید این موضوع در نظر گرفته شود که واقعا قانون‌گذار کار خود را کرده است و مجری قانون باید وظیفه خود را انجام دهد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به روند شروع طرح ساماندهی کودکان خیابانی توسط سازمان بهزیستی ادامه داد: زمانی که سازمان بهزیستی وارد فرآیند کودکان خیابانی شد،‌ بسیار سفت و سخت پای کار بوده است اما در این زمان این کودکان به بازارچه‌ها، مترو و… تغییر مکان دادند، در این راستا ما نیز برنامه‌ریزی کردیم تا شهرداری در این زمینه پای کار بیاید.

شاهرخی با بیان اینکه شهرداری هم برای ساماندهی کودکان در مترو، در جلسات متعددی شرکت کرده است، اظهار کرد: از شهرداری می‌خواهیم کودکانی که در متروها کار می‌کنند نیز در فرآیند ساماندهی “کودکان خیابانی” قرار گیرند.

 

۲۸ آبان : تالاب شادگان با سد مارون ۲ خشک می شود/ یک میلیون و ۸۰۰ هزارنفر نخل در شادگان خشک شد

سلامت نیوز؛ الهه موسوی: با ساخت سد مارون ۲ در بالادست مارون ۱ و بدون مجوز و مطالعات ارزیابی محیط زیستی و با لابیگری برخی نمایندگان استان های همجوار، تالاب شادگان به طور کامل خشک خواهد شد. نابودی کشاورزی و تنوع زیستی منطقه، بروز کانون های جدید ریزگرد و خشک شدن نخل های باقیمانده و در یک کلام، تکرار بحران غرب خوزستان، اینبار در شرق استان؛ بحرانی که آتش زیر خاکستر بوده با مارون ۲ تشدید شده، علاوه بر بحران های زیستی، امنیت ملی را نیز به خطر خواهد انداخت.

به گزارش سلامت نیوز، اینجا شادگان است؛ تالابی نیمه جان در فهرست مونترو، لیست قرمز تالاب های در معرض خطر کنوانسیون رامسر؛ اگر سرت را کمی بچرخانی، نخل های خشک و مُرده را می بینی و اراضی کشاورزی تشنه و نیمه جان را که اگر خشک تر می شوند “کانون ریزگرد” ؛ یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نخل خشک شده است.

در حالی که ساخت سدها در ایران و جهان، تجربه ای شکست خورده به حساب می آید و مخزن اغلب سدها اکنون در نزدیکی زمستان خالی است وزارت نیرو همچنان مجوز ساخت سد صادر می کند.

از سوی دیگر بروز خشکسالی ها و سیلاب های دهشتناک در مناطق پُرسد ایران، چین و دیگر کشورها اثبات کرده سدها به دلیل برهم زدن تعادل اکولوژیک مناطق، بحران را افزایش می دهند. در ایران اما همچنان عده ای بدون انجام “مطالعات ارزیابی محیط زیستی” EIA (Environmental impact assessment) و بدون بررسی شرایط مناطق، بر طبل سدسازی می کوبند. گویی قرار است این سرزمین همچنان بر پایه “آزمون وخطا” بچرخد و علم و قانون جایگاهی در تصمیم سازی ها و سیاست گذاری های کلان و خُرد نداشته باشند.

تالاب شادگان با ۴۸۶ هزار هکتار مساحت، در فهرست جهانی “کنفوانسیون رامسر” قرار دارد. بخش عمده ای از این تالاب در شادگان و بخشی نیز در آبادان قرار گرفته است.

این تالاب، حقابه خود را از رودخانه جراحی ( مارون) می گیرد که از کوه های “ایدنک” کهکیلویه سرچشمه گرفته، از بهبهان عبور می کند. در “رامز” با یک رودخانه بسیار کوچکی تلاقی می کند و نام آن “جراحی” می شود.

مارون ۱ و بروز فاجعه

محمد داسمه وکیل دادگستری و کنشگر محیط زیست در اینباره به سلامت نیوز گفت:« در بهبهان در دولت آقای هاشمی رفسنجانی، سد مخزنی “مارون” را ساختند که با ساخت آن، صدها هزار هکتار از اراضی اطراف، به زیر کشت آبی رفت. با استقراض از بانک جهانی، اراضی تسطیح و صاف شد و کشت غرقابی در آن اجرا شد. در بهبهان دو سد دیگر نیز داریم؛ یکی سد تنظیمی “آریوبرزن” و دیگری سد “شهدا”.»

او افزود:« از شبکه آبیاری مارون تا “جایزان” و “امیدیه” و زمین های “رامشیر” تا “شادگان” سرتاسر از رودخانه مارون (جراحی) آبیاری می شود. وجود سد مخزنی مارون ۱ و صدها هزار هکتار زمین کشاورزی که به روش غرقابی تامین آب می شد موجب شد سال های سال، “تالاب بین المللی شادگان” بزرگترین تالاب ایران، از حقابه قانونی خودش محروم باشد و تالابی که در فهرست جهانی کنوانسیون رامسر بود تبدیل به تالابی در “فهرست مونترو” رامسر معروف به لیست قرمز و تالاب های در معرض خطر شود.»

نخل ها می میرند

داسمه با یادآوری آنچه در گذشته اتفاق افتاده و عوارض آن همچنان ادامه دارد گفت:« سال های ۱۳۹۱ آقای فرج اللهی فرماندار وقت شادگان اعلام کرد ۵۰۰ هزار نخل در شادگان خشک شده است. الان که بنده خدمت شما هستم بر اساس اظهارات مسوولان منطقه خصوصا نماینده شادگان، بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نخل در شادگان خشک شده است و با ساخت مارون ۲ این رقم چند برابر خواهد شد.»

این کنشگر محیط زیست همچنین گفت:« نابودی کشاورزی شادگان و نیز آسیب های جدی به تنوع زیستی منطقه، تنها بخشی از مصیبت ها و تبعات نابودی تالاب شادگان در صورت ساخت مارون ۲ است.»

تقویت ریزگردها در منطقه

داسمه هشدار داد:« همان طور که می دانید ریشه ریزگردها و کانون های ریزگرد نیز منشا تالابی دارد و عموما مناطق و عرصه هایی که قبلا آب داشته و آبیاری می شده است و یا نمناک بوده در صورت خشک شدن تبدیل به کانون ریزگرد می شود. بر این اساس مسلما اگر حقابه تالاب شادگان تامین نشود؛ علاوه بر اینکه نخیلات بیشتری خشک خواهند شد و معیشت ساکنان حاشیه هور به خطر افتاده و بیشتر به فلاکت می رسند، کانون ریزگردی ایجاد خواهد شد که شرق خوزستان کاملا از بین خواهد رفت.»

او افزود:« ما وقتی با مصیبت هورالعظیم مواجه هستیم باید فاجعه دیگری برای کشور ایجاد نکنیم. توجه داشته باشیم که در فاجعه تالاب شادگان که حیات شرق خوزستان وابسته به آن است در صورت سدسازی که همواره منجر به عدم تامین حقابه شده، چه بحران مصیبت باری شکل خواهد گرفت.»

داسمه درباره سد مارون ۲ که برخی نمایندگان در حال لابیگری برای گرفتن مجوزهای آن هستند به سلامت نیوز گفت:« اکنون با فشار و لابیگری آقای موحد نماینده کهکیلویه، در بالادست شهرستان بهبهان یعنی در شهرستان دهدشت یا کهکیلویه، می خواهند سد مارون ۲ را احداث کنند. زمانی آقای مهندس شمسایی رییس “سازمان آب وبرق خوزستان” که عضو “کمیته آب و محیط زیست شورای ملی امنیت ملی” هم بود گفت که “احداث سد مارون ۲ از دستور کار وزارت نیرو خارج شده است”.»

این وکیل دادگستری افزود:« سد مارون ۲ مجوز محیط زیست ندارد و در “کمیته ارزیابی اثرات زیست محیطی” سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی است؛ اما در سفر اخیر رییس جمهور، شاهد اظهارنظر وزیر جهادکشاورزی در اینباره بودیم که اعلام کرد “سد مارون ۲ با شتاب بیشتری احداث خواهد شد”. این در حالی است که اساسا تولیت آب با وزارت نیرو است نه جهادکشاورزی.»

داسمه هشدار داد:« پس از اعتراض های آبی در خوزستان، نماینده بهبهان و “مجمع نمایندگان استان خوزستان”، “مجمع صنفی کشاورزان خوزستان”، “مجمع صنفی کشاورزان شادگان”، همه و همه اعلام کردند که احداث سد مارون ۲ موجب از بین رفتن کشاورزی بهبهان تا شادگان و نابودی تالاب شادگان و تبدیل آن به کانون ریزگرد و تکرار بحران غرب خوزستان، حالا در شرق خوزستان خواهد شد.»

۲۶ آبان : 'خروج ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه' از ایران برای خرید خانه در ترکیه

آخرین گزارش‌ مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد در ماه اکتبر شهروندان ایرانی ۱۲۶۵خانه در کشور همسایه خریده‌اند که آنها را در رتبه اول فهرست خریداران بزرگ غیربومی در ترکیه قرار داده است

یک نماینده مجلس در ایران درباره خروج سرمایه از ایران طی سالهای اخیر و خرید ملک در ترکیه هشدار داده است.

البرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس میزان سرمایه‌ای که شهروندان ایرانی برای خرید ملک در کشور همسایه هزینه‌ کرده‌اند را ۳۰۰ میلیون دلار اعلام کرده و آن را "سقوط آزاد در سرمایه ملی" توصیف کرده است.

به گفته او، "طبق آمارهای بانک مرکزی، از سال ۸۴ تا ۹۹، حدود ۱۷۱ میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شده" که ۳۰۰ میلیون دلار مورد اشاره فقط بخشی از آن است.

آقای حسینی به خبرگزاری مهر گفته: "آمارها نشان می‌دهد نه تنها سرمایه گذاری خارجی قابل توجهی در کشور اتفاق نیفتاده بلکه حجم قابل توجهی نیز از کشور خارج شده که جای نگرانی دارد."

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی رقم خروج سرمایه از ایران را معادل ۴۴ برابر بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰ برابر درآمد نفتی شش ماهه نخست سال جاری اعلام کرده است.

حدود سه سال پیش دولت ترکیه بعضی از قوانین مهاجرتی را تغییر داد که در پی آن شرایط کسب شهروندی این کشور برای اتباع خارجی آسان‌تر شد؛ این تصمیم با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفت.

پیش از تغییر این قوانین متقاضیان کسب شهروندی ترکیه باید خانه‌هایی به ارزش حداقل یک میلیون دلار می‌خریدند که بر اساس قوانین جدید این رقم به یک چهارم یعنی ۲۵۰ هزار دلار کاهش پیدا کرد.

 

۲۳ آبان : ذخایر آب تهران با کمبود ۴۱ درصدی مواجه شده است

معاون شرکت تامین و تصفیه آبفای تهران با اشاره به خشکسالی امسال تهران که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده‌، گفت: اقدام‌های لازم را برای گذر از پیک خشکسالی در تهران انجام دادیم اما امسال نسبت به سال گذشته گرم‌تر بود و بارندگی‌های کمتری داشتیم‌. از همان ابتدا، عمده نگرانی ما برای فصول پاییز و زمستان بود چون در این فصول، آب جاری وارد سدها نمی شود.

به گزارش ایسنا، عبدالحسین‌ مجدی‌زاده – معاون شرکت تامین و تصفیه آبفای تهران – در یک برنامه تلویزیونی، درباره وضعیت کم‌آبی در پایتخت گفت: در این ایام شاهد بارندگی‌هایی بودیم که در پیش‌بینی‌های اولیه لحاظ نشده بود. براساس پیش‌بینی‌های اولیه، بارندگی‌های موثر در تهران، از نیمه دوم آذرماه آغاز می‌شود اما خوشبختانه این اتفاق زودتر به وقوع پیوست.

وی با اشاره به آمار کمی از بارندگی‌های فصل پاییز در تهران، افزود: این میزان بارندگی تنها دو درصد از سال پیش بیشتر بوده‌ است. سال گذشته ۱۶۸ میلی‌متر و امسال ۱۷۰‌ میلی متر بارش داشتیم‌. درصورتی که کاهش ۴۱ درصدی در ذخایر آب تهران همچنان ثابت و ۲۶۷ میلیون مترمکعب از آب پشت سدها، نسبت به سال گذشته کمتر شده‌ است‌.

او با بیان اینکه ۳۵ درصد از میزان آب ذخیره در پشت سد کرج، کاسته شده‌ است، ادامه داد: بارندگی‌های فعلی به صورت آب جاری وارد سدها نمی‌شود و عمدتا به صورت برف است‌ بنابراین نمی‌توانیم خیلی سریع منتظر تاثیر آن بر مشکل کم‌آبی باشیم.

مجدی‌زاده با تاکید بر نقش مهم صرفه‌جویی در مدیریت کم‌آبی اظهار کرد: بخش عمده‌ای از آب تهران از طریق ذخایر زیرزمینی تامین می‌شود. اگر هریک از شهروندان در مصرف روزانه خود، ۱۰ درصد صرفه‌جویی را لحاظ کنند، تاثیر مهمی در سرانه آب مصرفی و جلوگیری از جیره‌بندی آب خواهد داشت.

وی افزود: امسال به دلیل ویروس کرونا و گرمی هوا، مصرف آب شهروندان تهرانی تنها در ۱۸ روز از ماه، کمتر از ۳ میلیارد لیتر بوده است. معمولا روزانه ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون لیتر آب مصرف کرده‌اند که ۱۰ درصد این آمار، معادل ۳۰۰ هزار مترمکعب خواهد شد و با دقت مردم به امر صرفه جویی، این حجم از آب، در ذخایر پشت سدها باقی خواهد ماند.

معاون شرکت تامین و تصفیه آبفای تهران در پاسخ به اینکه آیا تدبیری برای پیشگیری از هدررفت آب، لحاظ شده‌است یا خیر، بیان کرد: نمی‌توان منکر هدررفت آب شد؛ مسئله‌ای که در تمام دنیا وجود دارد اما یک تعریفی برای آن ارائه شده که متناسب با آن، باید اصلاح‌سازی انجام داد و ماهم متناسب با همین تعریف در شبکه آبی تهران اقدام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بیشترین مصرف آب در کشور، مربوط به صنعت کشاورزی است، گفت: حساسیت آب شرب به دلیل مسائل بهداشتی و ارتباط مستقیم آن با سلامتی مردم است.

 

۲۲ آبان : مرگ دو هزار و ۴۹۰ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در ۶ ماه

بنا بر آمارهای موجود در سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار تلفات سوءمصرف مواد مخدر در سال گذشته (۱۳۹۹)، نسبت به سال قبل از آن با رشد ۳.۷ درصدی مواجه بوده است.

در نیمه نخست سال جاری دو هزار و ۴۹۰ نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست دادند، از این تعداد دو هزار و ۱۲۳ نفر مرد و ۳۶۷ نفر زن بودند.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در شش ماهه اول امسال آمار تلفات ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶.۵ درصد افزایش یافت.

بر اساس این گزارش و بر اساس نوع ماده مصرف شده در متوفیان سوءمصرف مواد، ۵۴۴ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر، ۱۱۲ نفر مواد محرک یا توهم زا و یکهزار و ۶۸ نفر نیز بر اثر مصرف داروهای مخدر (همچون متادون و ترامادول)، جان خود را از دست داده اند. ۷۶۶ نفر نیز بر اثر مصرف همزمان چند دسته مواد در این مدت جان باخته اند.

رشد۳.۷ درصدی تلفات سوءمصرف مواد در سال گذشته

در سال ۱۳۹۹، چهار هزار و ۶۳۷ نفر بر اثر اعتیاد در کشور جان باختند که در ده سال گذشته بیشترین رقم مرگ ناشی از سوءمصرف مواد را در برمی گیرد.

 

۲۱ آبان : بیش از ۵۰ درصد دختران عشایر بعد از دوره ابتدایی ترک تحصیل می‌کنند

 

یک مقام ارشد وزارت آموزش و پرورش ایران می‌گوید که بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان دختر عشایر بعد از اتمام دوره ابتدایی ترک تحصیل می‌کنند.

خبرگزاری ایرنا روز پنج‌شنبه ۲۰ آبان به نقل از مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر گزارش داد حدود شش هزار و ۶۵۰ مدرسه عشایر در کشور فعال است.

بر اساس این گزارش، از این تعداد پنج هزار و ۴۰۰ مدرسه در دوره ابتدایی و بقیه در دوره متوسطه اول و دوم هستند.

همچنین در حال حاضر ۲۱۰ هزار دانش‌آموز عشایر در ۱۴ هزار کلاس درس مشغول تحصیل هستند. با این حال، کمتر از نیمی از این جمعیت را دانش‌آموزان دختر تشکیل می‌دهند.

طی ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره ترک تحصیل کودکان به دلیل فقر و نداشتن حداقل امکانات آموزشی منتشر شده است.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر بهمن‌ماه گذشته گفته بود بیشتر کودکان بازمانده از تحصیل ساکن «مناطق محروم» هستند، به طوری‌که «حتی برخی از آن‌ها گوشی هوشمند ندارند».

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، بهمن‌ماه پارسال از بازماندگی تحصیلی ۸۹ هزار دانش‌آموز فقط در مقطع اول ابتدایی در سال تحصیلی ۹۹ خبر داده بود. این در حالی است که سه روز پیش از آن، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر آموزش و پرورش آمار بازماندگان تحصیل در مقطع ابتدایی را ۲۱۰ هزار دانش‌آموز اعلام کرده بود.

پیشتر برخی مقامات آموزشی استان‌های محروم ایران، دسترسی نداشتن دانش‌آموزان به ابزارهای هوشمند مانند موبایل و تبلت را عامل افزایش آمار افت تحصیلی و ترک تحصیل در این مناطق در سال تحصیلی ۹۹ عنوان کرده بودند.

۱۸ آبان : حجم نقدینگی در ایران به بالای ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسید

بنابر اعلام بانک مرکزی ایران حجم نقدینگی در این کشور در شهریور ماه امسال (۱۴۰۰) با رشد قابل توجهی نسبت به پارسال به بالای ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

بانک مرکزی در گزارشی گفته است میزان نقدینگی در شهریور ماه به ۴۰۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم در مقایسه با شهریور پارسال رشد ۴۰/۵ درصدی را تجربه کرده است.

حجم نقدینگی در شهریور پارسال ۲ هزار و ۸۹۵ هزار میلیارد تومان و در اسفند ۹۹ حدود ۳۴۷۶ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود.

نقدینگی به مجموع پول، سکه‌های با ارزش و شبه پول (نظیر سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار) گفته می‌شود؛ رشد بی‌رویه نقدینگی، باعث افزایش سریع تقاضا برای کالاها و خدمات می‌شود و به تورم دامن می‌زند؛ کنترل نقدینگی زمینه‌ساز اهداف کلان اقتصادی مانند رشد تولید، کنترل تورم و اشتغالزایی است.

بعضی از کارشناسان دخالت دولت در اقتصاد را عامل افزایش حجم نقدینگی طی سالهای اخیر می‌دانند؛ رشد نقدینگی به عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش نرخ ارز هم معرفی شده است.

یکی از دلایل افزایش پایه پولی در ایران طی دهه‌های اخیر در دولت‌های مختلف، استقراض دولت از بانک مرکزی بوده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران اخیرا در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: "در شهریور ماه که نخستین ماه آغاز فعالیت دولت جدید بود، به هر زحمتی بود، تلاش شد بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت‌ها انجام شود."

 

۱۸ آبان : مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه مهر ماه در این کشور را ۴۵/۴ درصد اعلام کرده است

استقراض دولت عمدتا با هدف جبران کسری بودجه انجام می‌شود که در سالهای اخیر و با محدود شدن درآمدهای نفتی ایران تشدید شده است؛ اگر دولت نتواند کسری بودجه را از طریق افزایش مالیات یا انتشار اوراق قرضه، تامین کند، اقدام به انتشار پول یا همان استقراض از بانک مرکزی می‌کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اخیرا در گزارشی کسری بودجه را 'غیرقابل تامین ' توصیف کرده است.

این گزارش چهار ماه و نیم اول امسال- تا نیمه مرداد ماه- را دربر میگیرد که همزمان با تغییر دولت در ایران بود و در آن امده به دلیل "عدم تحقق منابع" بودجه تا پایان امسال با کسری معادل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان روبروست که جبران آن نیازمند یافتن منابع جدید یا کاهش هزینه‌هاست.

گفته شده با احتساب رقم اوراق بدهی و استقراض از صندوق توسعه این کسری به حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

هشدار درباره تبعات تورمی افزایش نقدینگی در حالی در سالهای اخیر ادامه یافته که وعده دولتهای مختلف درباره کنترل رشد نقدینگی به جایی نرسیده است.

مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه مهر ماه در این کشور را ۴۵/۴ درصد اعلام کرده و کماکان بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی ادامه دارد؛ طرحی که در صورت اجرا به افزایش بیشتر قیمتها منجر خواهد شد.

بالاترین نرخ تورم در ایران بعد از انقلاب این کشور به سال ۱۳۷۴ و در زمان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی برمی‌گردد که نرخ تورم ۴۹/۴ درصد بود و حالا نرخ تورم در حال نزدیک شدن به این رکورد تاریخی است.

افزایش تورم در حالی در ایران ادامه دارد که سال پیش (۱۳۹۹) بانک مرکزی ایران هدف تورمی امسال را ۲۲ درصد (با ۲ واحد نوسان مثبت و منفی) تعیین کرده بود که حالا به بیش از دو برابر هدف تعیین شده رسیده.

 

۱۷آبان: آموزش‌وپروش از ترک تحصیل یک میلیون دانش‌آموز خبر داد؛ آمار غیررسمی «پنج میلیون نفر» است

 

یک روز پس از آن‌که سرپرست وزارت آموزش و پرورش از ترک تحصیل نزدیک به یک‌میلیون دانش‌آموز پس از فراگیری کرونا خبر داد روزنامه «جهان صنعت» گزارش داده است که آمار ترک‌تحصیل دانش‌آموزان از مرز پنج میلیون تن عبور می‌کند.

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش روز ۱۵ آبان در یک گردهمایی در تهران گفته بود که «حدود ۲۱۰ هزار دانش آموز دوره ابتدایی و حدود ۷۶۰ هزار دانش آموز دوره متوسطه، تارک تحصیل هستند که این یک آسیب جدی است».

روزنامه جهان صنعت اما در گزارشی از «خروج طبقه متوسط از مدارس» خبر داده و به نقل از ابراهیم سحرخیز، کارشناس مسائل آموزشی، نوشته است: «آمار ترک‌تحصیل دانش‌آموزانی که به شبکه شاد دسترسی ندارند حدود سه و نیم میلیون تن است و تا زمانی که مدرسه به صورت حضوری برگزار نشود، آمار ترک‌تحصیل دانش‌آموزان از مرز پنج میلیون تن عبور می‌کند».

به گفته آقای سحرخیز «خانواده‌های روستایی، خانواده‌های بدسرپرست یا بی‌سرپرست و برخی خانواده‌هایی که دغدغه معاش دارند توانایی تهیه ابزار هوشمند برای فرزندان‌شان را نداشتند و بهترین مکانی که می‌توانستیم به فرزندان آن‌ها به صورت رایگان خدمات آموزشی و فرهنگی ارائه دهیم مدرسه بود. بنابراین دو سال است که دانش‌آموزان مدرسه را از دست دادند».

او آمار اعلام شده از سوی سرپرست وزارت آموزش و پرورش را غیردقیق خوانده و پرسیده است که «سرپرست وزارت آموزش‌و‌پرورش چگونه به این آمار دست پیدا کرده‌؟ اگر ملاک آمار حضور و غیاب دانش‌آموزان در شبکه شاد است، که این آمار دقیق نیست. زیرا بسیاری از پدر و مادرها به جای فرزندان در شبکه شاد حضور دارند و فرزندان را کودکان کار کردند».

با وجود ارائه آمارهای مختلف درباره تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به دلیل عدم دسترسی به امکانات هوشمند در سال تحصیلی گذشته، بهروز محبی، نماینده سبزوار، فروردین امسال از ترک تحصیل ۳۰ تا ۴۰ درصد از دانش‌آموزان و دانشجویان در چند شهر به دلیل عدم دسترسی به امکانات آموزشی خبر داده بود.

آقای محبی گفته بود که اینترنت برخی روستاها در ایران همچنان تو-جی‌ (2G) است، در حالی‌ که دانش‌آموزان و دانشجویان برای ارسال و بارگیری ویدئو‌ها یا صدایی که برای آموزش ارسال می‌شود، نیاز به اینترنت 3G یا 4G دارند.

سال تحصیلی گذشته چند دانش‌آموز در مناطق محروم ایران دست به خودکشی زدند که علت این اقدام برخی از آن‌ها از جمله محمد موسوی‌زاده، دانش‌آموز ۱۱ ساله‌ اهل بندر دیّر استان بوشهر، عدم توانایی خانواده در تهیه گوشی همراه عنوان شد.

دانش‌آموزان ایرانی از سال تحصیلی ۱۳۹۹ به دلیل شیوع کرونا برنامه‌های درسی خود را از طریق اپلیکیشن شاد در خانه دنبال می‌کنند.

 

۱۶آبان :«دو برابر» شدن جمعیت زیر خط فقر در ایران طی سه سال

 

رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد در ایران از دو برابر شدن جمعیت زیر خط فقر در کشور طی سه سال گذشته خبر داد.

فرشاد مومنی روز دوشنبه ۱۰ آبان‌ گفت نتایج پژوهش‌ها بویژه مطالعه موسسه عالی پژوهش نشان می‌دهد که در دوره سه ساله ۹۶ تا ۹۹، جمعیت زیر خط فقر بیش از «دو برابر» شده است.

او گفته است که «نظام پایش ما دچار فلج مغزی شده و شاید بدیهی‌ترین چیزها را نمی‌بیند».

بر اساس آمارهای موسسه عالی پژوهش، خط فقر طی سه سال گذشته، خصوصا در سال ۹۹ به شدت اوج گرفته است.

در سال ۹۷، حداقل دستمزد ماهانه در کشور ۱.۱ میلیون تومان برای هر خانوار (با متوسط ۳.۳ عضو) بود که این رقم در سال ۹۹ به ۱.۹ میلیون تومان رسیده است.

این در حالی است که بر اساس ارزیابی موسسه عالی پژوهش، خط فقر در سال ۹۷ بیش از ۱.۴ میلیون تومان بوده که در سال گذشته به ۵.۷ میلیون تومان اوج گرفته و امسال به ۷.۳ میلیون تومان رسیده است. برخی از گزارش‌ها این رقم را تا ۱۰ میلیون تومان ارزیابی کرده‌اند.

در این میان، گزارش جدید وزارت کار ایران که ۳۰ مهر امسال منتشر شد نیز نشان می‌دهد که بیش از یک سوم جمعیت ایران در «فقر مطلق» زندگی می‌کنند.

بر پایه این گزارش، با توجه به این‌که سرانه خط «فقر مطلق» در سال ۹۹ با افزایش ۳۸ درصدی نسبت به سال ۹۸ به یک میلیون و ۲۵۴ هزار تومان (برای هر عضو خانواده) رسیده و نزدیک دو میلیون نفر در این سال کار خود را به خاطر عوامل مختلف از جمله شیوع کرونا از دست داده‌اند، تعداد افرادی که در فقر مطلق زندگی زندگی کرده‌اند از ۲۶ میلیون نفر به حدود ۳۰ میلیون نفر رسیده است.

بر اساس آمارهای وزارت کار، «خط فقر مطلق» در سال ۱۳۹۹ برای خانوار سه‌نفره ۲ میلیون و ۷۵۸ هزار تومان و برای خانوار چهار نفری ۳ میلیون و ۳۸۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

این آمارها مربوط به «خط فقر مطلق» است. در برخی آمارهای نهادهای رسمی، خط فقر معمولی برای یک خانواده ۴ نفره در ایران حدود ۱۰ میلیون تومان فرض شده است و نه ۳ میلیون و ۳۸۵ هزار تومان.

مهر ماه امسال حمیدرضا امام قلی تبار بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور اعلام کرده بود که نیمی از جمعیت ایران در فقر به سر می‌برند.

آقای مومنی در بخش دیگری از اظهارات خود گفته‌ است که ۲۵ درصد جمعیت کشور حاشیه‌نشین‌ هستند و روستاهای کشور به خاطر بیکاری در حال «تخلیه شدن کامل» هستند.

تورم امسال (تا پایان مهرماه) بالای ۴۵ درصد بوده، در حالی که تورم پارسال ۳۶ درصد گزارش شده است. بدین ترتیب رشد قیمت کالاها، مسکن و خدمات در سال جاری بیشتر از سال گذشته خواهد بود و انتظار می‌رود دوباره خیل بیشتری از افراد جامعه به زیر خط فقر سقوط کنند.

 

۱۶ آبان : ابراهیم رئیسی: بودجه ۱۴۰۱ برای رشد هشت درصدی برنامه‌ریزی شده است

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه ۱۶ آبان مدعی شد که بودجه ۱۴۰۱ کشور برای رشد «هشت درصدی» پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است.

بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایران (بر اساس قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰)، در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به ترتیب شش درصد و ۶.۸ درصد کاهش یافت و پارسال ۳.۴ درصد رشد داشت و انتظار می‌رود امسال رشد اقتصادی کشور مثبت ۲.۵ درصد باشد.

آقای رئیسی اعلام نکرده که بر چه اساسی انتظار رشد اقتصادی هشت درصدی را در سال ۱۴۰۱ دارد، اما صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که این رقم حدود دو درصد باشد.

این رشد شاید با بازگشت تهران و واشینگتن به برجام و لغو تحریم‌های آمریکا قابل تحقق باشد.

انتظار رشد هشت درصدی همچنین در حالی است که طی دو سال گذشته یک سوم بودجه دولت ایران با کسری مواجه شده و حتی انتظار می‌رود که این رقم امسال بیشتر شود.

در دور قبلی تحریم‌ها نیز اقتصاد ایران به شدت دچار افت شد و بعد از لغو تحریم‌ها و افزایش صادرات نفت، تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۹۶ رشدی ۱۳.۴ درصدی را تجربه کرد.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی ایران تا سال ۲۰۲۶ در محدوده دو درصد باقی بماند.

البته آمارهای صندوق بین‌المللی پول بر اساس قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰ است، و گرنه بر اساس نرخ آزاد و جاری دلار، اقتصاد ایران به شدت سقوط کرده است.

بر اساس برآورد بانک جهانی، حجم اقتصاد ایران بر اساس نرخ جاری دلار در سال گذشته میلادی به زیر ۱۹۲ میلیارد دلار رسیده است، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۲ حدود ۶۰۰ میلیارد دلار و در سال ۹۶، قبل از تحریم‌های آمریکا، حدود ۴۴۵ میلیارد دلار بود.

 

۱۶آبان : گزارش مجلس: میزان ترانزیت کالا از ایران ۵۰ درصد کاهش یافته است

 

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی نوشته است که در دو سال گذشته میزان ترانزیت از ایران روند نزولی شدیدتری داشته و «بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است».

بر اساس این گزارش، در صورت حل مشکلات حوزه ترانزیت، ایران می‌تواند سالانه ظرفیت ترانزیتی ۸۰ میلیون تن کالا داشته باشد و از این مسیر ۸ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته باشد ولی در سال ۹۹ کمتر از ۵ میلیون تن کالا از ایران ترانزیت شده است.

در این گزارش همچنین از رقابت ترکیه برای تبدیل شدن به مرکز اصلی ترانزیت در منطقه به عنوان «تهدید جدی» نام برده شده است.

نویسندگان گزارش مجلس همچنین توصیه کرده‌‌اند که با توجه به سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین، یک برنامه ملی برای افزایش ظرفیت ترانزیت از ایران تهیه شود.

ایران و چین، فروردین‌ماه سال جاری، قراردادی ۲۵ ساله با عنوان «سند برنامه همکاری جامع» امضا کردند که درباره مفاد آن اطلاع‌رسانی چندانی نشده است و منتقدان آن را فروش کشور به چین و در تعارض با منافع ملی توصیف کرده‌اند.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©