Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ برابر با  ۰۷ دسامبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰  برابر با ۰۷ دسامبر ۲۰۲۱


ایران در آئینه آمار(۲۷۶)

دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰  برابر با ۰۶ دسامبر ۲۰۲۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

گزارش بانک مرکزی: اجاره‌بها در تهران ۵۵ درصد افزایش یافته است

نتایج یک تحقیق در ایران: ۷۷ درصد زنان در دوران شیوع کرونا خشونت را تجربه کرده‌اند

آمار ثبت و احوال: در ۸ ماه گذشته ۱۳۴ هزار فوتی بیشتر ثبت شده است

رشد ۳۲ درصدی ازدواج کودکان در بهار امسال

 ازدواج ۹۷۵۳ کودک در ۳ ماه

تورم اقلام خوراکی در آبان ‌ماه بالای ۶۰ درصد باقی ماند

واردات پنج‌ میلیارد دلاری ایران از برزیل در مقابل صد میلیون دلار صادرات

ترانزیت کالاهای ایران از جمهوری آذربایجان دو برابر شده است

مرگ سه‌هزار و ۷۵۰ نفر به دلیل آلودگی هوا در تهران در سال ۹۹

مهاجرت ۴ هزار پزشک و ۳۰۰ هزار نفر با مدارک فوق لیسانس و دکترا از ایران طی ۳ سال گذشته

رئیس برنامه ‌وبودجه: «۵۳۵ تریلیون تومان» اوراق بدهی دولتی تا ۱۴۰۵ سررسید می‌شود

 

۹ آذر : گزارش بانک مرکزی: اجاره‌بها در تهران ۵۵ درصد افزایش یافته است

بانک مرکزی ایران با انتشار گزارشی از رشد ۵۰ تا ۵۵ درصدی اجاره‌بها در تهران و حومه آن خبر داده است.

بر اساس این گزارش که دوشنبه ۸ آذر در سایت بانک مرکزی منتشر شده است، اجاره‌ها در شهر تهران طی آبان‌ماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال ۵۱.۶ درصد و در کل مناطق شهری حدود ۵۴.۹ درصد رشد داشته است.

این در حالی است که مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود که اول آذرماه منتشر کرد، مدعی رشد ۲۵.۸ درصدی اجاره‌بها در کل کشور طی آبان ماه نسبت به آبان پارسال شده بود.

گزارش‌های میدانی منتشر شده در رسانه‌های ایران نیز نشان می‌دهد که نرخ اجاره بها رشدی به مراتب بیشتر از گزارش مرکز آمار دارد.

بانک مرکزی می‌گوید متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در تهران طی ماه گذشته به ۳۲ میلیون تومان رسیده که یک رکورد تاریخی است.

البته تعداد معاملات مسکن نیز در ماه گذشته نسبت به آبان پارسال یک سوم رشد داشته است که به نظر می‌رسد اوج‌گیری دوباره دلار در مقابل ریال باعث شده سرمایه‌ها به سمت خرید مسکن پیش برود.

جزئیات آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد بیشترین معاملات مسکن مربوط به خانه‌هایی با ۵۰ تا ۱۰۰ متر مربع زیربنا بوده و این خانه‌ها مجموعا سهمی ۷۳ درصدی در کل معاملات مسکن داشته است.

همچنین بیش از یک سوم خانه‌های خریداری شده قیمتی بین ۵۰۰ میلیون تا ۱.۵ میلیارد تومان داشته‌اند.

 

۷ آذر : نتایج یک تحقیق در ایران: ۷۷ درصد زنان در دوران شیوع کرونا خشونت را تجربه کرده‌اند

براساس تحقیقی که در ایران منتشر شده، در دوران شیوع و قرنطینه کرونا بیش از ۷۷ درصد زنان ایرانی "حداقل یکی از انواع خشونت را در دوران قرنطینه تجربه کرده بودند".

تهمینه شاوردی، عضو هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات زنان گفته است که در میان این ۷۷.۲ درصد زنانی که قربانی خشونت بوده‌‌اند، " ۹۱.۲ درصد خشونت روانی، ۶۵.۸ درصد خشونت جسمی، ۴۲.۶ درصد خشونت جنسی و ۳۸.۲ درصد خشونت منجر به صدمه را تجربه کرده‌اند".

به گزارش خبرگزاری ایسنا براساس این تحقیق می‌توان نتیجه‌گیری کرد که در دوران همه‌گیری ویروس کرونا "مشکلات در خانواده‌ها افزایش یافته است."

خانم شاوردی همچنین گفته است "در خانواده هایی که از نظر وضعیت اقتصادی و اجتماعی در سطح پایین می باشند زنان و دختران بیشتر قربانی خشونت خانگی می شوند".

این پژوهشگر افزوده که چنین عاملی می‌تواند خشونت علیه زنان در این خانواده ها را "چهار برابر افزایش دهد."

 

۵ آذر : آمار ثبت و احوال: در ۸ ماه گذشته ۱۳۴ هزار فوتی بیشتر ثبت شده است

آخرین آمارهای سازمان ثبت و احوال نشان می‌دهد که در ۳۵ هفته ابتدایی سال جاری خورشیدی (تقریبا معادل ۸ ماه) کل فوتی‌های کشور حدود ۳۸۳ هزار نفر بوده است که نسبت به دور مشابه سال‌های قبل از کرونا، حدود ۱۳۴ هزار نفر افزایش داشته است.

وزارت بهداشت ایران پیش از این مدعی قربانی شدن ۶۶ هزار نفر از ویروس کرونا در همین دوره بوده و کل جان‌باختگان از کرونا را از ابتدای سال گذشته خورشیدی تاکنون را کمتر از ۱۳۰ هزار نفر اعلام کرده است.

بر اساس آمارهای ثبت احوال، سال گذشته کل فوتی‌ها  در ایران بیش از ۵۰۷ هزار نفر بود، در حالی که این رقم در سال‌های ۹۵ تا ۹۸ به طور متوسط ۳۹۰ هزار نفر بوده است.

بدین ترتیب در سال گذشته ۱۱۷ هزار نفر فوتی بیشتر در کشور ثبت شده و در هشت ماه ابتدایی امسال نیز رشد فوتی‌ها نسبت به دوران پیش از کرونا ۱۳۴ هزار نفر بوده است.

قبلا برخی مقامات، از جمله مقامات سازمان نظام پزشکی ایران، آمار واقعی جان‌باختگان کرونا را دو تا سه برابر آمار رسمی برآورد کرده بودند.

 

۴ آذر: رشد ۳۲ درصدی ازدواج کودکان در بهار امسال / ازدواج ۹۷۵۳ کودک در ۳ ماه

سلامت نیوز:به‌رغم هشدارهای کارشناسان و فعالان حوزه زنان و کودکان در مورد تبعات فاجعه‌بار کودک همسری، اما روند این پدیده در ایران نه‌تنها کند نشده بلکه رشد قابل‌توجهی نیز داشته است، به‌طوری‌که در سه‌ماهه نخست سال جاری کودک همسری با رشد ۳۲ درصد رکورد زد. مطابق با آمار اخیر منتشرشده از سوی مرکز آمار کشور، در بهار امسال ۹۷۵۳ کودک ایرانی قبل از آن‌که فرصت تجربه روزهای بی‌دغدغه کودکی را پیدا کنند، با طناب «ازدواج» یک‌مرتبه از دنیای کودکی به دنیای بزرگ‌سالی پرتاب‌شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،جدیدترین آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران در حالی خبر از ازدواج ۹۷۵۳ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله در سه‌ماهه اول سال را می‌دهد که این تعداد در قیاس با آمارهای فصلی دو سال اخیر، بالاترین آمار فصلی ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله است و به‌نوعی می‌توان گفت رکورد آمار فصلی ازدواج دختران در این بازه سنی و طی دو سال اخیر، در بهار ۱۴۰۰ شکسته شد.

البته این آمار مربوط به ازدواج‌های ثبت‌شده در سازمان ثبت‌احوال کشور است و معلوم نیست چه تعداد از این ازدواج‌ها ثبت‌نشده 

قوانین، همواره کننده راه کودک همسری

قانون برای ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال نیز تمهیداتی اندیشیده است، بر اساس ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به ۱۳ سال و پسر قبل از رسیدن به ۱۵ سال با اذن ولی و به‌شرط رعایت‌ مصلحت با تشخیص دادگاه صالح می‌تواند ازدواج کند. البته پژوهش‌ها نشان می‌دهد زمانی پای ازدواج کودکان به دادگاه کشیده می‌شود معمولاً قضات برای تشخیص مصلحت کودک، تنها رضایت پدر و بلوغ جسمی او را در نظر می‌گیرند و رضایت و آگاهی کودک و بلوغ فکری وی را لحاظ نمی‌کنند.

چراغ سبز قوانین به کودک همسری باعث شده ایران در زمره کشورهایی قرار گیرد که در زمینه کودک همسری رتبه بالای جهانی را دارا هستند. به‌تازگی یک پژوهشگر رشته مطالعات حقوق خانواده در گفت‌وگو با ایسنا مدعی شده که ایران پس از کشور گینه رتبه دوم حداقل سن ازدواج را دارد. به گفته سمیه رنگین‌کمان، ایران پس از کشور گینه که حداقل سن ازدواج در آن ۱۲ سال است، با حداقل ۱۳ سال شمسی برای ازدواج، رتبه دوم را دارد. در برخی کشورها نیز مانند موزامبیک، ماداگاسکار ونزوئلا و بولیوی حداقل سن ازدواج ۱۴ سال است.

لازم به ذکر است که حتی کشور عربستان که تا چندی پیش زنان حق رانندگی نداشتند و از خیلی از حقوق دیگر محروم بوده و همچنان نیز محروم هستند، سن ازدواج در حال تغییر است. در ژانویه سال ۲۰۱۹ یک نهاد دولتی عربستان پیشنهادی را در خصوص حداقل ۱۸ سال برای ازدواج دختران تعیین کرد، این پیشنهاد مرحله قانونی شدن را طی می‌کند.

البته در ایران نیز در سال‌های اخیر تلاش‌های برای تغییر قوانین و بالا بردن حداقل سن ازدواج صورت گرفته است، اما تاکنون این تلاش‌ها به دلیل فضا و نگاه مردسالارانه حاکم بر کشور و برخی مقامات تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر جامعه عقیم مانده و به‌جایی نرسیده است. یکی از این تلاش‌ها و اقدامات برای تغییر قوانین و برای بالا بردن سن ازدواج، تلاش نمایندگان پیشین مجلس در کمیسیون زنان بود. در سال ۱۳۹۷ شماری از نمایندگان زن مجلس با طرحی سعی کردند دست‌کم ازدواج دختران زیر ۱۳ سال را ممنوع کنند و ازدواج بین ۱۳ تا ۱۶ سال را هم به اجازه دادگاه مشروط کنند، اما این طرح از سوی اکثریت نمایندگان مرد مجلس رد شد تا سایه شوم کودک‌ همسری بر سر کودکان ایرانی همچنان باقی بماند.

تبعات ازدواج کودکان

تبعات ازدواج کودکان در یک یا دو مورد خلاصه‌ نمی‌شود. اگر از تبعات بیشمار فردی این امر بگذریم، تبعات اجتماعی آن زمینه ایجاد آسیب‌های اجتماعی فراوانی را دارد. کودک همسری آسیب‌های دنباله‌رو زیادی مانند: «کودک مادر»، «کودک پدر»، «کودک مطلقه» و … دارد. بر اساس آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، در بهار امسال ۲۹۳ کودک از مادران کمتر از ۱۵ سال متولد شدند و یک کودک از پدر کمتر از ۱۵ سال نیز به ثبت رسیده است. همچنین، تولد ۱۵ هزار و ۳۵۵ کودک از مادران و ۶۷۴ کودک نیز از پدران ۱۵ تا ۱۹ ساله در همین بازه زمانی ثبت‌شده است.

 

۲ آذر : تورم اقلام خوراکی در آبان ‌ماه بالای ۶۰ درصد باقی ماند

گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تورم اقلام خوراکی در ۱۲ ماه منتهی به آبان‌ماه امسال به ۶۰.۱ درصد رسیده است.

از مهرماه سال جاری، نرخ تورم اقلامی خوراکی هر ماه بالای ۶۰ درصد گزارش شده است.

مرکز آمار در گزارشی که روز سه‌شنبه دوم آذر منتشر کرد می‌گوید رشد قیمت برخی اقلام خوراکی مانند شیر، پنیر و تخم مرغ در آبان‌ماه به بالای ۷۲ درصد رسیده و روغن‌ها و چربی‌ها نیز حدود ۹۲ درصد رشد قیمت داشته‌اند.

در کل، تورم سالانه ایران در ماه گذشته ۴۴.۱ درصد ارزیابی شده است.

قیمت هر شانه تخم مرغ ۲۰ عددی کمتر از ۲۰ هزار تومان بود، در حالی که ماه گذشته قیمت آن در سوپرمارکت‌ها و خرده فروشی‌ها به بیش از ۶۲ هزار تومان رسید و و این رقم بسیار بالاتر از رقم مصوب دولت است.

همچنین مرکز آمار رشد نرخ اجاره مسکن در آبان امسال نسبت به آبان ۹۹ را تنها ۲۵.۸ درصد گزارش داده است، در حالی که آخرین گزارش بانک مرکزی این رقم را برای مهرماه در تهران بین ۴۸ تا ۵۱ درصد ارزیابی کرده است.

بانک مرکزی هنوز گزارش آبان‌ماه را منتشر نکرده است اما گزارش‌های میدانی منتشر شده در رسانه‌های ایران نشان می‌دهد که نرخ اجاره بها رشدی به مراتب بیشتر از گزارش مرکز آمار دارد.

 

۲ آذر : واردات پنج‌ میلیارد دلاری ایران از برزیل در مقابل صد میلیون دلار صادرات

 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل می‌گوید ایران بیش از پنج ‌میلیارد دلار کالاهای اساسی از برزیل وارد می‌کند، اما صادرات تهران به این کشور کمتر از یکصد میلیون دلار است.

فخرالدین عامریان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، همچنین گفته است تعرفه کالای وارداتی از برزیل به ایران ۴ درصد است ولی تعرفه کالای صادراتی ایران به برزیل ۱۰۰ درصد است.

این تعرفه در حالی از رقم ناچیز کالاهای صادراتی ایران به برزیل اخذ می‌شود که ایران بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد از واردات کالاهای اساسی مورد نیاز خود را از برزیل وارد می‌کند.

جمهوری اسلامی که به دلیل بلندپروازی‌های هسته‌ای و منطقه‌ای تحت فشار تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، به دلیل مشکلات در مسیر صادرات نفت و واردات کالاهای اساسی، در سال‌های اخیر مجبور به دادن امتیازهای بسیاری به کشورهای دیگر از جمله چین و روسیه مانند فروش نفت ارزان و تهاتر نفت با برخی کالاها شده است.

دولت پاکستان نیز به تازگی پیشنهاد کرده که برنج این کشور با نفت و محصولات پتروشیمی ایران به صورت تهاتر مبادله شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل نیز گفته است به دنبال تهاتر کالا با برزیل و همچنین اصلاح وضعیت تعرفه بین دو کشور هستند و از مجلس شورای اسلامی خواسته است که در این زمینه قانون به تصویب برساند.

 

۲ آذر : یک مقام راهداری: ترانزیت کالاهای ایران از جمهوری آذربایجان دو برابر شده است

 

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری ایران می‌گوید که طی ۱۰ ماه گذشته ترانزیت کالاهای ایرانی از خاک جمهوری آذربایجان به کشورهای دیگر ۹۴ درصد رشد داشته است.

جواد هدایتی روز سه‌شنبه دوم آذر گفت ۶۰ هزار ناوگان ایرانی از مرزهای چهارگانه با جمهوری آذربایجان وارد این کشور شدند.

او رشد چشمگیر تجارت ایران و روسیه را یکی از عوامل جهش در ترانزیت کالا از طریق خاک آذربایجان اعلام کرد.

طی چند ماه گذشته مقامات ایران هشدار داده بودند که جمهوری آذربایجان در بخشی از جاده گؤروش-‌کاپان که پارسال در پی جنگ ۴۴ روزه از اشغال آزاد کرده بود، گذرگاهی برای دریافت عوارض از کامیون‌های ایرانی ایجاد کرده و می‌خواهد سدی در مسیر صادرات کالای ایران به ارمنستان و از این مسیر به روسیه ایجاد کند.

آمارهای گمرکی پارسال نشان می‌دهد که ۵۷ درصد از کالاهای ترانزیتی ایران به روسیه از خاک آذربایجان گذشته، ۴۲ درصد از طریق دریای خزر انجام شده و تنها یک درصد کالاهای ایرانی از طریق خاک ارمنستان به روسیه صادر شده است.

آقای هدایتی درباره وضعیت جاده گؤروش-‌کاپان گفته است در حال حاضر این مسیر خاک آذربایجان است و آذربایجان در این محدوده اعمال حاکمیت سرزمینی می‌کند و طبق قوانین آذربایجان تمام خودروهای ورودی به این مسیر باید حق ورودی بپردازند.

او همچنین گفت علت رشد ۹۴ درصدی ترانزیت کالاهای ایران از مسیر آذربایجان به کشورهای دیگر، عمدتا به خاطر رشد تجارت ایران و روسیه است.

آمارهای گمرکی روسیه نشان می‌دهد صادرات این کشور به ایران در ۹ ماهه ۲۰۲۱ نسبت به دور مشابه در سال ۲۰۲۰ بیش از دو برابر شده و به ۲.۲ میلیارد دلار رسیده است و واردات این کشور از ایران نیز با رشدی ۲۴ درصدی به ۷۱۱ میلیون دلار رسیده است.

 

۱ آذر :  مرگ سه‌هزار و ۷۵۰ نفر به دلیل آلودگی هوا در تهران در سال ۹۹

 

یک مسئول وزارت بهداشت ایران می‌گوید که در سال ۱۳۹۹ سه‌هزار و ۷۵۱ مرگ در تهران مرتبط با پیامدهای ناشی از آلودگی هوا و وجود ذرات معلق در هوای پایتخت ایران رخ داده است.

به گفته آقای شاهسونی، میانگین غلظت ذرات معلق در شهرهای ایران در سال قبل تقریبا ۶ برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت بوده است.

محمدصادق حسنوند، رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران نیز پیشتر در اردیبهشت امسال از مرگ زودرس سالانه ۴۰ هزار نفر در ایران به دلیل آلودگی هوا خبر داده بود.

هم‌زمان با کاهش تدریجی دمای هوای کشور از ابتدای هفته جاری شرایط وارونگی و پایداری هوا طبق روال هر ساله در چند کلان‌شهر کشور آغاز شده است.

این آمارها و هشدارها در حالی اعلام می‌شود که در دی‌ ۹۹ شاخص آلودگی در برخی از شهرهای ایران از جمله تهران و اصفهان از وضعیت قرمز گذشت و در برخی مناطق به «وضعیت بنفش» به‌ معنای بسیار ناسالم هم رسید.

 

۱ آذر : مهاجرت ۴ هزار پزشک و ۳۰۰ هزار نفر با مدارک فوق لیسانس و دکترا از ایران طی ۳ سال گذشته

 

طی سه سال گذشته حدود ۴ هزار نفر پزشک و حدود ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت دانشگاهی که مدارک آنها فوق لیسانس و دکترا بوده، از کشور مهاجرت کردند.

قاضی‌زاده هاشمی، افزود: وقتی جمعیت وسیع نخبگانی میل به مهاجرت پیدا کرده و یا شرایط آن را پیدا کرده، نشان‌دهنده آن است که در کشور نیازمند مؤلفه‌های امیدآفرینی هستیم.

نماینده مردم فریمان، سرخس و بخشهای احمد آباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متولدین دهه‌های ۷۰،۶۰ و ۸۰ حدود ۴۸ میلیون نفر از اعضای جامعه فعلی ایران را تشکیل می‌دهند، گفت: اگر متولدین دهه ۵۰ را هم به این آمار اضافه کنیم، این رقم به بیش از ۵۷ میلیون نفر می‌رسد، لذا این چهاردهه، دهه‌های تأثیرگذار آینده سیاسی کشور محسوب می‌شوند.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر نسل‌نو بتواند بر روی سه دهه ۷۰،۶۰ و ۸۰ سرمایه‌گذاری کند، به موفقیت خواهد رسید، اما چنانچه بخواهد مانند برخی احزاب دچار تشتت و خالص‌سازی شود، مطمئناً به سرنوشت همان گروه‌ها و جریانات دچار خواهد شد.

۱ آذر : بهار امسال حدود ده هزار دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله در ایران ازدواج کرده‌اند

 

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در طول بهار امسال، ۹۷۵۳ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله در ایران ازدواج کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا با انتشار این خبر نوشته است که در طول دو سال گذشته، این آمار «بالاترین آمار فصلی ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله است». در بخش دیگری از این گزارش آمده است که در طول بهار امسال، «۴۵ هزار و ۵۲۲ دختر ۱۵ تا ۱۹ ساله» نیز ازدواج کرده‌اند.

بر اساس شرع اسلام، سن بلوغ دختران ۹ سال تمام و برای پسران ۱۵ سال تمام است، اما مقام‌های حکومت ایران به طور معمول با ازدواج دختران بالای ۱۳ سال موافق هستند.

در سال‌های اخیر آمار ازدواج کودکان در ایران افزایش یافته است. بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، آمار ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در سال ۹۹ در مقایسه با سال پیش از آن، ۱۰.۵ درصد افزایش یافته و حدود پنج درصد از کل ازدواج‌های ثبت‌شده در سال ۹۹ مربوط به ازدواج کودکان زیر ۱۵ سال مربوط می‌شود.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش سازمان ثبت احوال، در شش ماه نخست سال جاری، ۷۹۱ کودک از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله متولد شده‌اند.

این برآوردها تنها مربوط به ازدواج‌های ثبت‌شده در سازمان ثبت احوال کشور است و به نظر می‌رسد، آمار واقعی بیش از این موارد باشد.

 

۳۰ آبان : آموزش آنلاین، فقر آموزشی‌ را تشدید کرد/۳۰ تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان (۴٫۵ تا ۷ میلیون) در دوران کرونا از آموزش باز‌مانده‌اند

خانیکی: تعطیلی یا تعلیق روابط مدرسه را از رسالت تعریف‌شده دور کرد

در ابتدای این نشست هادی خانیکی، استاد علوم ارتباطات، با بررسی مزایا و معایب آموزش آنلاین در دوران پاندمی تصریح کرد: «اینکه در دو سال گذشته در حوزه آموزش چه اتفاقی افتاد، بحثی بسیار طولانی را طلب می‌کند. من در اینجا از حوزه ارتباطات و نسبتی که ویروس و وب پیدا کردند، به مسئله نگاه می‌کنم؛ یعنی کرونا شکل ارتباطات را تغییر داد و ما را به ظرفیت‌های مجازی متوجه کرد و با وضعیتی که آموزش و پرورش در ایران یا جوامع نظیر ما داشت (هم در بُعد زیرساختی یعنی فراهم‌کردن امکاناتی برای ارتباط و هم در بُعد آموزشی و ارتباطی) جامعه ما را به شرایطی پرتاب کرد که هنوز برایش آماده نبودیم. در واقع ویروس کرونا حکم به سازگاری و تغییر را برای جامعه ما داد؛ یعنی اینکه ما بفهمیم در معرض یک تغییر پردامنه قرار گرفته‌ایم و از مهارت فناورانه که داریم، استفاده کنیم و به‌تدریج این فرصت و تهدیدهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و حتی سیاسی و سازمانی را درک کنیم».

مسئله آموزش آنلاین فقر آموزشی در ایران را تشدید کرد. این مهم‌ترین پیامد منفی این سیاست از منظر اقتصاد رفاه است که باید برایش چاره اندیشید؛ چرا‌که نه‌تنها در دوره‌ای که آموزش حضوری وجود داشته؛ بلکه تأثیرات این دوره کرونایی که متأسفانه هنوز در ایران پایان نیافته، می‌تواند به یک شکاف نسلی و بلند‌مدت منجر شود.

نه‌تنها همان‌طورکه اعلام شده، ۳ تا ۳٫۵ میلیون دانش‌آموز به تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت دسترسی نداشتند؛ بلکه گروه‌های فقیر به دلیل آنکه نمی‌توانند از ابزارهای کمک‌آموزشی استفاده کنند، به‌شدت افت تحصیلی پیدا کردند و این گروه‌ها به‌ویژه دانش‌آموزانی که در حوزه ابتدایی بودند، فرصت زیادی از یادگیری را برای همیشه از دست دادند».

۳۰ آبان : رئیس برنامه ‌وبودجه: «۵۳۵ تریلیون تومان» اوراق بدهی دولتی تا ۱۴۰۵ سررسید می‌شود

برای کل سال جاری مجوز فروش ۱۳۲ تریلیون تومان اوراق قرضه صادر شده بود ولی بخش عمده آن در نیمه اول سال فروخته شده است.

مسعود میرکاظمی در توئیتی نوشت: «تا سال ۱۴۰۵ دولت باید ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق دولت قبل را پرداخت کند؛ دولت سیزدهم تاکنون بیش‌تر از آنکه اوراق بفروشد اوراق تسویه کرده است».

هفته گذشته نیز دیوان محاسبات کشور با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که مجموع بدهی‌های ناخالص دولت و شرکت‌های دولتی در خرداد امسال به ۱۸۸۵ تریلیون تومان اوج گرفته که ۳۱۷ تریلیون تومان آن مربوط به بدهی‌های دولت به دارندگان انواع اوراق بدهی است.

بدهی دولت به بانک‌های کشور و سازمان تامین اجتماعی نیز در همین دوره به ۳۲۶ تریلیون تومان رسیده و بقیه بدهی‌ها مربوط به شرکت‌های دولتی است.

در کل، طبق ارزیابی دیوان محاسبات، بدهی ناخالص دولتی در خرداد امسال حدود ۱۲ درصد نسبت به ابتدای سال رشد داشته است.

بدهی خالص دولت (با کسر بدهی دیگر بخش‌ها به دولت) نیز با رشدی نزدیک ۷۲ درصدی به ۱۰۷۰ تریلیون تومان رسیده است.

آمارهای دیوان محاسبات نشان می‌دهد که در نیمه اول سال جاری دولت تنها مجوز فروش ۶۷.۵ تریلیون تومان اوراق قرضه داشت، اما در عمل ۱۱۴ تریلیون تومان اوراق قرضه فروخته است. طبق قانون بودجه، برای کل سال جاری مجوز فروش ۱۳۲ تریلیون تومان اوراق قرضه صادر شده بود و بنابر بخش عمده آن در نیمه اول سال فروخته شده است.

دولت ابراهیم رئیسی اخیرا دوباره درخواست مجوز انتشار ۵۰ تریلیون تومان اوراق قرضه بیشتر را به سران قوا تحویل داد تا بخشی از کسری بودجه را جبران کند.

ارزیابی دیوان محاسبات همچنین نشان می‌دهد دولت در نیمه ابتدایی سال ۲۵ درصد بیشتر از آنچه مجوز داشت از صندوق توسعه ملی قرض گرفته و ۵۴ تریلیون تومان نیز از تنخواه‌گردان خزانه استفاده کرده است؛ به عبارتی موظف است این مبلغ را تا پایان سال به خزانه بازگرداند.

بر اساس بودجه سال جاری، دولت می‌بایست بیش از ۱۲۷ تریلیون تومان سود اوراق قرضه را پرداخت کند، اما آخرین آمار دیوان محاسبات نشان می‌دهد تا ۲۱ آبان تنها ۳۸ درصد این رقم محقق شده است.

ین در حالی است که دولت حتی در نیمه ابتدایی سال حدود ۱۰ تریلیون تومان اوراق جدید را برای تسویه اوراق سررسید شده، به فروش رسانده بود.

میزان بدهی‌های خالص دولتی تا قبل از تحریم‌های آمریکا معمولا معادل کمتر از هفت درصد کل تولید ناخالص داخلی بود، اما اکنون به بیش از ۳۰ درصد رسیده و اخیرا سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی کرده بود این رقم در صورت ادامه تحریم‌ها تا سال ۱۴۰۳ معادل نیمی از اقتصاد کشور خواهد بود و دولت در آستانه ورشکستگی قرار خواهد گرفت.

در صورت ادامه وضعیت موجود، نسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی تا پنج سال آینده به حدود ۱۵۰ درصد اوج خواهد گرفت.

به غیر از بدهی‌های داخلی، بر اساس آمارهای بانک مرکزی، دولت همچنین تا شهریورماه امسال بیش از ۹ میلیارد دلار بدهی خارجی داشت که حدود ۲.۵ میلیارد دلار آن کوتاه‌مدت و بقیه میان‌مدت و بلندمدت است.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©