Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ برابر با  ۲۳ آوريل ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۱  برابر با ۲۳ آوريل ۲۰۲۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۸۱)

شنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ برابر با  ۲۳ آوريل ۲۰۲۲

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

تعداد پزشکان تهران ده برابر استان سیستان و بلوچستان است

سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار نفر در تهران به دلیل نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند

برای تامین گاز مورد نیاز کشور در آینده به ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است

واردات تلفن‌ همراه به ایران در سال ۱۴۰۰ به بیش از چهار میلیارد دلار رسید

ایران از تراز منفی «۱۰ هزار مگاواتی» برق خبر داد

نرخ  تورم "۴۰ درصدی"

صدرنشینی ایرانی‌ها در خرید خانه در ترکیه برای سومین ماه متوالی

سال گذشته هزار و ۴۷۴ نوزاد از مادران ۱۰ تا ۱۴ساله متولد شده‌اند

کرج و زاهدان بیشترین آمار حاشیه‌نشینی در کشور را دارند

 

۳۰ فروردین : یک مقام نظام پزشکی: تعداد پزشکان تهران ده برابر استان سیستان و بلوچستان است

 

معاون فنی نظام پزشکی تهران می‌گوید تعداد پزشکان در پایتخت ده برابر استان سیستان‌وبلوچستان است.

علی دباغ به خبرگزاری ایسنا گفته که بر اساس آمار رسمی سازمان نظام پزشکی در سیستان‌وبلوچستان، به‌طور میانگین به ازای هر ده هزار نفر شش پزشک مشغول به کار هستند.

این در حالی است که به گفته وی، در تهران به‌طور میانگین به ازای هر ده هزار نفر حدود هفتاد پزشک فعالیت می‌کنند.

آقای دباغ تاکید کرده که یکی از راهکارهای ایجاد توازن در همه استان‌های کشور افزایش درآمد پزشکان در مناطق محروم است.

به گفته وی، هر پزشک برای انجام کار خود دست‌کم به تیمی ۱۲ نفره متشکل از پرستار، داروساز، کادر آزمایشگاهی، اتاق عمل و غیره نیاز دارد و آن‌ها هم باید در آمد مناسب داشته باشند.

در سال‌های اخیر چند هزار پزشک و پرستار ایرانی به کشورهای همسایه، اروپا و آمریکا مهاجرت کرده‌اند و به گفته مقامات وزارت بهداشت، کشور در برخی از رشته‌های تخصصی پزشکی با کمبود کادر ورزیده روبروست.

 

۳۰ فروردین : سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار نفر در تهران به دلیل نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند

 

پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد در سال ۱۴۰۰، میزان مراجعات به این سازمان به دلیل نزاع، نسبت به سال قبل از آن، یک و نیم درصد افزایش یافت و ۹۶ هزار و ۵۰۳ نفر به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی این استان مراجعه کردند.

بر اساس این گزارش، از کل مراجعین به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع در سال ۱۴۰۰، ۶۱ هزار و۶۶ نفر مرد و ۳۵ هزار و۴۳۷ نفر زن بودند.

پیش از این نتایج نظرسنجی‌های بین‌المللی از جمله گزارش سالانه مؤسسۀ نظرسنجی «گالوپ» در زمینه احساسات جهانی، جامعه ایران را به عنوان یکی از خشمگین‌ترین جوامع معرفی کرده بود.

مشکلات معیشتی، استرس و فشارهای روانی، فقدان آزادی‌های اجتماعی، ترویج گفتمان خشونت از سوی حکومت از جمله دلایل مرتبط با افزایش خشم در جامعه ایران گزارش شده‌اند.

 

۳۰فروردین : وزیر نفت ایران: برای تامین گاز مورد نیاز کشور در آینده به ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است

 

وزیر نفت ایران می‌گوید برای تامین گاز مورد نیاز کشور به ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری طی هشت سال آینده نیاز است.

جواد اوجی با بیان میزان تولید و کمبود در سال گذشته، همانند دیگر مقامات دولتی درباره کمبود برق و گاز در تابستان سال جاری هشدار داد.

ایران در سال‌های اخیر به‌دلیل تحریم‌ها و عدم امنیت سیاسی و اقتصادی در کشور نتوانسته است که سرمایه‌گذار خارجی برای پروژه‌های حوزه انرژی جذب کند.

وزیر نفت ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قیمت ارزان گاز و بنزین برای مصرف‌کنندگان گفت دولت سالانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت پرداخت می‌کند.

ایران دارنده یکی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان است ولی عدم سرمایه‌گذاری برای بهینه‌سازی تاسیسات نفت و گاز سبب شده که کشور با کمبود انرژی در برخی از ماه‌های سال روبرو شود.

 

۲۹ فروردین : واردات تلفن‌ همراه به ایران در سال ۱۴۰۰ به بیش از چهار میلیارد دلار رسید

 

معاون امور گمرکی ایران گزارش داده که واردات تلفن‌ همراه از مجاری رسمی در سال ۱۴۰۰ به چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، واردات تلفن‌ همراه با قیمت بیش از ۶۰۰ دلار نیز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.

فرود عسگری، معاون امور گمرکی ایران، به خبرگزاری ایسنا گفته که در سال گذشته نزدیک به ۱۷ میلیون دستگاه تلفن همراه از مجاری رسمی وارد کشور شده است.

در دو سال اخیر واردات گوشی‌ تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار با موانع متعددی از جمله منع واردات روبرو شده است. از سال گذشته بر میزان عوارض ورود این نوع گوشی‌ها افزوده شده و به ۱۲ درصد رسیده است.

بر اساس گزارش‌های متعددی که در سال‌های گذشته منتشر شده است، بخشی از تلفن‌های همراه در ایران از مجاری غیررسمی و به‌طور قاچاق انبوه وارد کشور شده و به‌طور علنی در مراکز مختلف به‌ فروش می‌رسند.

 

۲۹ فروردین : ایران از تراز منفی «۱۰ هزار مگاواتی» برق خبر داد

 

طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تنها ۴۰ درصد اهداف تولید برق ایران محقق شد و پارسال نیز فقط ۱۲۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق ایران اضافه شد که معادل یک سوم از اهداف پیش‌بینی شده برای ۱۴۰۰ بود

سخنگوی صنعت برق ایران می‌گوید نیاز مصرف برق در تابستان امسال به ۷۰ هزار مگاوات خواهد رسید که این میزان نسبت به پیک سال گذشته ۴.۴۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت نیرو، طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تنها ۴۰ درصد اهداف تولید برق ایران محقق شد و پارسال نیز تنها ۱۲۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق ایران اضافه شد که معادل یک سوم از اهداف پیش‌بینی شده برای سال ۱۴۰۰ بود.

بدین ترتیب، پارسال در زمان پیک مصرف تابستان، کشور با کسری ۱۲ هزار مگاواتی برق و خاموشی‌های گسترده مواجه شد.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران، روز دوشنبه ۲۹ فروردین به خبرگزاری ایسنا گفت که کسری برق در سال جاری ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات خواهد بود.

آقای رجبی مشهدی از برنامه‌های دولت برای تعدیل روشنایی معابر، جمع‌آوری رمز ارزها، کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق ادارات و نصب کنتورهای هوشمند، مدیریت چاه‌های کشاورزی، استفاده از مولدهای برق صنایع برای تابستان امسال خبر داد.

او همچنین گفت قراردادهایی با کشورهای ترکمنستان و ارمنستان منعقد شده و به‌زودی از جمهوری آذربایجان هم واردات برق خواهیم داشت که در مجموع می‌توان حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات برق وارد کنیم.

این میزان، معادل دو برابر برقی است که پارسال ایران از کشورهای همسایه خریداری کرده بود.

عدم تحقق برنامه‌های رشد تولید برق باعث شد سال ۹۹ واردات برق کشور بیش از دو برابر شود. پارسال نیز واردات بیش از پنج درصد رشد داشت و صادرات برق حدود ۴۰ درصد کاهش یافت.

 

۲۸فروردین :نرخ  تورم "۴۰ درصدی"

 

مقام‌های مسئول در دولت ابراهیم رئیسی معتقدند از زمان در دست گرفتن قدرت، تورم را "کاهش" داده‌اند.

مرکز آمار ایران نرخ تورم سال گذشته (۱۴۰۰) را ۴۰/۲ درصد اعلام کرده؛ این نهاد نرخ تورم سال ۹۹ که در بیشتر ماههای آن، حسن روحانی ریاست دولت را بر عهده داشت ۳۶/۴ درصد اعلام کرده است.

دولت آقای رئیسی از "کاهش تورم" که طی ماههای اخیر نهادهای دولتی آمارهایی در این باره منتشر کرده‌اند، به عنوان یک "دستاورد" یاد کرده است.

اظهارات متولیان امور اقتصادی در دولت ابراهیم رئیسی در حالیست که نگاهی به جزئیات داده‌هایی که مرکز آمار ایران آنها را منتشر کرده بهمراه گزارش‌های میدانی منتشر شده نشان می‌دهد قیمت بسیاری از اقلام اساسی بیشتر از تورم عمومی افزایش یافته است.

نرخ تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۵۲ درصد اعلام شده است؛ این نرخ یک سال پیشتر در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۹ درصد بود.

از جمله اقلام مهمی که در سال گذشته (۱۴۰۰) قیمت آن شاهد افزایش بود می‌توان به گوشت اشاره کرد که ۴۷ درصد نرخ آن بالاتر رفته است؛ یا اقلامی مانند شیر، روغن و میوه‌ها که تورم آنها بالاتر از نرخ تورم عمومی (۴۰/۲ درصد) در سال پیش بوده‌اند.

دولت کنونی ایران در مقاطعی سعی کرده است با آنچه که "قیمت‌گذاری دستوری" موسوم شده یا نصب برچسب قیمت تولیدکننده بر روی کالاها مانع افزایش قیمت‌ها شود که در بسیاری از موارد دستکم بر اساس گزارش‌های میدانی این اتفاق نیفتاده است.

روند گرانی اقلام اساسی در ایران در حالی بعد از استقرار دولت ابراهیم رئیسی ادامه یافته که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از محورهای اصلی بودجه امسال است.

اتفاقات اخیر در حالیست که در سال اخیر با افزایش قیمت نفت، درآمدهای نفتی ایران هم افزایش یافته است.

وزیر نفت ایران مدتی پیش اعلام کرده بود درآمدهای حاصل از فروش نفت خام، میعانات گازی، صادرات گاز و فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در مقایسه با سال ۱۳۹۹ حدود ٢/٥ برابر شده است.

 

۲۷ فروردین : صدرنشینی ایرانی‌ها در خرید خانه در ترکیه برای سومین ماه متوالی

 

به گزارش آناتولی، بر اساس داده‌های سازمان آمار ترکیه «توئیک» درماه مارس گذشته ۵ هزار و ۵۶۷ واحد مسکونی در سراسر کشور به اتباع خارجی فروخته شده که از این تعداد بیشترین میزان با ۷۸۴ واحد توسط شهروندان ایران خریداری شده است.

بر این اساس میزان کل فروش مسکن در ماه مارس به اتباع خارجی نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد افزایش داشته است که در این زمینه اتباع کشورهای عراق با خریداری ۷۴۱ واحد و روسیه با ۵۴۷ واحد مسکن پس از ایرانی‌ها قرار گرفتند.

از سوی دیگر شهر استانبول بار دیگر در زمینه فروش خانه به خارجی‌ها در صدر قرار گرفت. در ماه مارس ۲ هزار و ۲۴۵ واحد مسکن در این شهر توسط اتباع خارجی خریداری شد.

آنتالیا و آنکارا به ترتیب با فروش ۱۴۳۴ و ۳۴۷ واحد مسکن در این زمینه پس از استانبول قرار گرفتند.

لازم به ذکر است شهروندان ایرانی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ در کل ۲ هزار و ۲۵۶ واحد مسکونی در ترکیه خریداری کرده‌اند.

تعداد فروش مسکن در ماه مارس به اتباع خارجی در مجموع ۴٫۱ درصد از کل مسکن‌های به فروش رسیده در سراسر ترکیه را تشکیل می‌دهد.

 

۲۴ فروردین: در سال گذشته هزار و ۴۷۴ نوزاد از مادران ۱۰ تا ۱۴ساله متولد شده‌اند

بنابر تازه‌ترین گزارش آماری سازمان ثبت احوال، طی سال گذشته ۶۹ هزار و ۱۰۳ نوزاد از مادران گروه سنی ده تا نوزده ساله متولد شده‌اند که گروه سنی پرخطر محسوب می‌شوند و از این تعداد هزار و ۴۷۴ نوزاد از مادران ده تا چهارده ساله متولد شده‌اند.

بنابر این گزارش آماری، مادران گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله نیز در مجموع ۱۹۶ هزار و ۴۰۲ نوزاد به دنیا آورده‌اند.

 

براساس جداول آماری سازمان ثبت احوال، میزان زاد و ولد در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ نسبت به ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ در همه گروه‌های سنی شتاب گرفته است.

خبرگزاری ایسنا در ارزیابی افزایش زاد و ولد در ماه‌های پایانی سال گذشته، تاکید کرد که به نظر می‌رسد این افزایش زاد و ولد تحت تاثیر سیاست‌های تشویقی و امتیازات اقتصادی تعیین شده برای اقشار فقیر است.

ازدواج کودکان در چند سال اخیر در ایران افزایش یافته است از جمله مرکز آمار ایران اعلام کرده است که نسبت ازدواج‌های ثبت شده «کودکان زیر ۱۵ سال» در سال ۹۹ به بیش از پنج درصد از کل ازدواج‌های ثبت شده طی این سال رسیده است.

در بخش دیگری از گزارش سازمان ثبت احوال از آمار رسمی موالید ۱۴۰۰، آمده است که در مجموع طی سال گذشته در ایران یک میلیون و ۱۰۶ هزار و ۷۲ نوزاد متولد شده است که در مقایسه با سال ۱۳۹۹ از کاهش بسیار ناچیزی برخوردار است و به معنای توقف روند کاهش موالید در ایران است.

بیشترین تعداد تولد نیز از مادران گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ ساله با مجموع ۳۰۱ هزار و ۳۶۹ نوزاد به ثبت رسیده است و پس از آن مادران گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال قرار گرفته‌اند که در مجموع ۲۸۳ هزار و ۲۴۱ نوزاد به دنیا آورده‌اند.

بنابر آمارهای سازمان ثبت احوال، با تفاضل آمار زاد و ولد و مرگ‌ومیر سال گذشته ۵۶۹ هزار و ۹۶۳ نفر بر جمعیت ایران افزوده شده است و میزان رشد طبیعی جمعیت هفت دهم درصد بوده است.

 

۲۰ فروردین : نماینده مجلس: کرج و زاهدان بیشترین آمار حاشیه‌نشینی در کشور را دارند

 

به گفته یک نماینده مجلس ایران، شهرهای کرج و زاهدان بیشترین آمار حاشیه‌نشینی در کشور را دارند.

مهدی عسگری، نماینده کرج در مجلس، شامگاه پنج‌شنبه، ۱۸ فروردین، همچنین گفت: «در حال حاضر کلانشهر کرج حدود ۹۰۰ هزار حاشیه‌نشین دارد» و «بیش از ۲۰ برابر توان اکولوژیکی، جمعیت در این شهر بارگذاری شده است».

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس، نیز ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ گفته بود که ۲۰ میلیون نفر یعنی معادل یک‌چهارم جمعیت کشور حاشیه‌نشین هستند و دلیل آن را «اتخاذ سیاست‌های غلط بخشی‌نگری» اعلام کرده بود.

در همین زمینه شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس مطرح ایران، پیشتر در گفت‌وگو با ایسنا، مهم‌ترین دلایل افزایش حاشیه‌نشینی در ایران طی سال‌های اخیر را «دافعه مبدا» مانند بی‌سوادی، فقر و خشکسالی اعلام کرده بود.

همزمان با افزایش حاشیه‌نشینی در ایران، کارشناسان درباره پیامدهای این پدیده و شکل‌گیری حاشیه‌نشینی در اطراف کلان‌شهرها مانند تهران هشدار داده‌اند.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©