Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ برابر با  ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱  برابر با ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۸۳)

چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱  برابر با ۰۸ ژوئن ۲۰۲۲

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

افرایش قیمت مسکن نسبت به فروردین ماه / بیش از شش درصد رشد داشته است

بهزیستی: پارسال ۶۱ نوزاد در نزدیکی شیرخوارگاه‌ها “رها” شد

سال گذشته بیش از ۱۷۰ کولبر کشته و زخمی شدند

افزایش شمار اعدام‌ها در جهان در سال ۲۰۲۱؛ بیشترین افزایش در ایران

میزان واردات نفت چین از ایران به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است

افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها در تهران به تصویب رسید

ایران در «رتبه ۱۹» دانشجوفرستی به خارج؛

 تعداد مهاجران ایرانی طی ۳۰ سال «دو برابر شده است»

صادرات فرش از نیم میلیارد دلار به ۸۰ میلیون دلار سقوط کرده است

تعداد تلفات حوادث جاده ای ایران نزدیک به اتحادیه اروپا/ جمعیت ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۴۴۷ میلیون نفر و جمعیت ایران ۸۴ میلیون نفر

 

۱۷ خرداد :افرایش قیمت مسکن نسبت به فروردین ماه / بیش از شش درصد رشد داشته است

بانک مرکزی ایران روز سه‌شنبه ۱۷ خرداد با انتشار گزارشی از افزایش ۲۶ درصدی قیمت مسکن در تهران در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه پارسال خبر داد.

جزئیات این گزارش نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران در ماه گذشته به رکورد تاریخی ۳۶ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان رسیده است.

 

۸ خرداد : بهزیستی: پارسال ۶۱ نوزاد در نزدیکی شیرخوارگاه‌ها “رها” شد

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه ۶۱ نوزاد سال گذشته توسط والدین زیستی خود در سطح شهر بالاخص جوار شیرخوارگاه‌ها رها شده‌اند، گفت: سالانه خانواده‌های فراوانی متقاضی فرزندخواندگی هستند اما به سبب کمبود کودکان فاقد سرپرست در کشور، سال‌ها در صف انتظار باقی می‌مانند.

به گزارش عصر ایران به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور، محمد نصیری، ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار خانواده متقاضی در سامانه ملی فرزندخواندگی ثبت‌نام کردند که پرونده ۱۷ هزار خانواده تکمیل و منتظر پذیرش کودک هستند.

 

۹ خرداد : یک نماینده مجلس: سال گذشته بیش از ۱۷۰ کولبر کشته و زخمی شدند

یک نماینده مجلس شورای اسلامی از کشته و زخمی شدن بیش از ۱۷۰ کولبر در سال ۱۴۰۰ خبر داده است.

جلال محمودزاده، نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه، هشتم خرداد در گفت‌وگو با پایگاه خبری شفقنا هم‌چنین از تداوم این روند در سال جاری خبر داده، اما درباره نحوه کشته و زخمی‌ شدن کولبران توضیحی نداده است.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو که اخبار مناطق کردنشین ایران را پوشش می‌دهد، اواسط دی پارسال در گزارشی اعلام کرده بود که در سال ۲۰۲۱، تعداد ۵۲ کولبر کُرد کشته و ۱۶۳ کولبر در جریان تیراندازی نیروهای مرزی زخمی شده بودند.

بر اساس این گزارش از مجموع ۱۴۰ تیراندازی منجر به مرگ یا کشته شدن کولبران، ۱۳۴ مورد توسط نیروهای مسلح ایران رخ داده و ۶ مورد نیز توسط نیروهای مسلح ترکیه و عراق انجام شده بود.

وضعیت کولبران در طول سال‌های گذشته به یک معضل حقوق بشری در ایران تبدیل شده است. مقام‌های جمهوری اسلامی کولبری را نوعی قاچاق کالا می‌دانند، اما بسیاری از منتقدان و کنشگران با اشاره به فقر، بیکاری گسترده و نابرابری‌های موجود، کولبری را تنها راه «زنده‌ ماندن» گروهی از شهروندان در مناطق غرب کشور توصیف می‌کنند.

با وجود تاکید مقامات سه قوه درباره لزوم رسیدگی به وضعیت کولبران در سال‌های گذشته، هیچ یک از وعده‌های اعلام‌شده تاکنون محقق نشده است.

طرح ساماندهی کولبری اواخر فروردین ۱۴۰۰ در مجلس اعلام وصول شد. نمایندگان مجلس ساماندهی کولبران را منوط به «تصمیم دولت» عنوان می‌کنند، اما ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در سفر خود به آذربایجان غربی در اوایل خرداد امسال گفته بود که طرح مجلس در مورد کولبران نیاز به اصلاح و تصویب فوری در مجلس دارد.

 

۴ خرداد : افزایش شمار اعدام‌ها در جهان در سال ۲۰۲۱؛ بیشترین افزایش در ایران

 

براساس گزارشی که سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه ۲۴ مه (۳ خرداد) منشتر کرد، شمار اعدام‌ها در سال ۲۰۲۱ و پس از کاهش محدودیت‌های کرونایی در جهان افزایش یافته است.

به نوشته این سازمان دست‌کم ۵۷۹ مورد اجرای مجازات اعدام در ۱۸ کشور جهان ثبت شده است. این افزایشی ۲۰ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۰ است که در آن حکم اعدام ۴۸۳ بار اجرا شده بود. 

ایران در سکوی دوم در جهان

گزارش عفو بین‌الملل می‌گوید، ایران پس از چین در رده دوم قرار دارد و از کشورهایی است که افزایش شمار اعدام‌ها در آن نگران‌کننده است. بر اساس این گزارش ۳۱۴ نفر در این کشور در سال گذشته اعدام شدند که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۷ بوده است. بیشتر اعدام شدگان در ارتباط با مواد مخدر دستگیر شده‌ بودند. آمار اجرای حکم اعدام در ایران در سال قبل از آن ۲۴۶ مورد بوده است.

به گزارش عفو‌ بین‌الملل چین هم‌چنان در راس قرار دارد، اما از تعداد واقعی اعدام‌ها در سال ۲۰۲۱ اطلاع دقیقی در دست نیست، زیرا این آمار از جمله اسناد محرمانه در چین به شمار می‌رود. طبق این گزارش اسناد مربوط به هزاران نفر که احتمالا به دار آویخته شده یا به اشکال دیگر اعدام شده‌اند، در آمار بین‌المللی درباره اعدام ثبت نشده است.

آمار واقعی در کره شمالی و ویتنام نیز روشن نیست، زیرا در این کشورها آمار واقعی اعدام از اذهان عمومی پنهان نگه داشته می‌شود. با این حال عفو‌بین‌الملل می‌گوید شواهد حاکی است که در این دو کشور نیز در سال ۲۰۲۱ موارد زیادی از اعدام به اجرا در آمده است. 

اعدام، ابزار سرکوب

به دنبال چین و ایران کشور مصر قرار دارد که آمار رسمی آن حاکی از اجرای ۸۳ حکم اعدام در سال گذشته میلادی است. عربستان سعودی در ۶۵ و سوریه در ۲۴ مورد مجازات اعدام را در سال گذشته اعمال کرده‌اند. آمار اعدام در عربستان در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل از آن ۱۴۰ درصد افزایش داشته است. تنها ۸۱ نفر در ماه مارس در یک روز در این کشور اعدام شدند. 

بلاروس، ژاپن و امارات متحده عربی بعد از یک وقفه اجرای حکم اعدام را در سال گذشته میلادی از سر گرفتند.

در سال ۲۰۲۱ حداقل ۲۰۵۲ حکم اعدام در ۵۶ کشور جهان صادر شده است. این احکام مربوط به پرونده‌های کیفری هستند که به دلیل محدودیت‌های کرونا بررسی آنها عقب افتاده بود.

در سال ۲۰۲۰ موارد صدور این حکم ۱۴۷۷ مورد در ۵۴ کشور جهان بوده است. حداقل ۲۸۶۷۰  نفر در پایان سال ۲۰۲۱ در سراسر جهان در انتظار اجرای حکم اعدام بوده‌اند. عفو بین‌الملل می‌گوید که در برخی از کشورها مانند میانمار از اعدام برای رعب و سرکوب استفاده می‌شود. 

اگرچه گزارش عفو‌بین‌الملل نگران کننده است، اما نشانه‌های مثبتی نیز در جهان به چشم می‌خورد. کشورهای هند، قطر و تایوان در سال ۲۰۲۱ و برخلاف سال ۲۰۲۰ از اجرای حکم اعدام خودداری کرده‌اند.

سال گذشته میلادی کشورهای سیرالئون، قزاقستان و پاپوآ گینه لغو مجازات اعدام را در دستور کار خود گذاشتند. بر اساس گزارش جدید ۱۴۴ کشور جهان در پایان سال ۲۰۲۱ مجازات اعدام را از قوانین خود حذف کرده یا از اجرای آن خودداری کرده‌اند.

 

۲۹ اردیبهشت : رویترز: میزان واردات نفت چین از ایران به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است

چین تا قبل از جنگ اوکراین، روزانه بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه گزارش داد که چین بعد از جنگ اوکراین برای خرید نفت به روسیه روی آورده و این موضوع موجب شده تا فروش نفت ایران به این کشور به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

این خبرگزاری می‌نویسد که وضعیت فعلی موجب شده تا حدود ۴۰ میلیون بشکه از نفت ایران، بر روی نفتکش‌ها در آسیا بلاتکلیف باشند.

از آغاز جنگ اوکراین، روسیه با تحریم‌های فزاینده آمریکا و اروپا روبه‌رو شد. به همین دلیل مسکو تلاش کرد با پیشنهاد کردن تخفیف‌های بزرگ، مشتری‌های تازه‌ای برای نفت خود در شرق پیدا کند.

چنانکه خبرگزاری رویترز نوشته است، چین از این «فرصت» حداکثر بهره را برده و به یکی از خریداران مهم نفت با تخفیف روسیه تبدیل شده است.

رویترز گزارش داده که علاوه بر ایران، ونزوئلا نیز در پی جنگ اوکراین بخشی از بازارهای نفت خود را از دست داده است.

ایران از نفتکش‌ها برای انبار کردن نفت استفاده می‌کند

این خبرگزاری به نقل از منابعی که جابه‌جایی نفتکش‌ها را رصد می‌کنند نوشته است که حدود ۲۰ نفتکش که حامل نفت ایران هستند، در نزدیکی سنگاپور لنگر انداخته‌اند.

رویترز می‌نویسد که آخرین اطلاعات مربوط به میانه ماه مه (چهار روز پیش) است و نشان می‌دهد که برخی از این نفتکش‌ها از ماه فوریه در این محل لنگر انداخته‌اند.

از ماه آوریل، فروش نفت روسیه به کشورهای شرقی شدت گرفت.

بر اساس تخمین شرکت تحلیل داده‌های «کپلر»، میزانی نفتی که ایران بر روی نفتکش‌ها در نزدیکی سنگاپور انبار کرده، حدود ۳۷ میلیون بشکه است.

ایالات متحده در فاصله کوتاهی بعد از حمله روسیه به اوکراین، واردات نفت از روسیه را ممنوع کرد.

حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران به رویترز گفته است که صادرات نفت روسیه به آسیا - به ویژه چین - «تهدید بزرگی برای صادرات نفت ایران است».

اطلاعات شرکت‌های تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که تا ماه مارس و قبل از جنگ اوکراین، میزان صادرات نفت ایران به چین، روزانه به ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسید.

اما رویترز به نقل از ایمان ناصری، مدیر بخش خاورمیانه شرکت مشاوره «اف جی ئی» نوشته است که تخمین زده می‌شود، میزان صادارات نفت ایران به چین در ماه آوریل به سطح ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه در روز، سقوط کرده باشد.

همایون فلک‌شاهی، تحلیل‌گر ارشد شرکت «کپلر» نیز به رویترز گفته است که به رغم کاهش واردات نفت چین، میزان واردات «نفت اورال» این کشور سه برابر شده است.

«نفت اورال» یکی از مدل‌های نفت است که در کوهستان اورال روسیه تولید می‌شود. روسیه همچنین تولید کننده «نفت اسپو» نیز هست.

چین که بزرگترین واردکننده «نفت اسپو» در جهان محسوب می‌شود، به دلیل همه‌گیری کرونا با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شد.

۲۹ اردیبهشت : افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها در تهران به تصویب رسید

روز پنج‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت، ستاد تنظیم بازار در ایران افزایش اجاره‌بهای مسکن در تهران و کلانشهرها را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در جلسه این ستاد، سقف افزایش اجاره‌بهای مسکن نسبت به سال ۱۴۰۰، در تهران حداکثر ۲۵ درصد، کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد به تصویب رسید.

این جلسه به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، تشکیل شد و در این جلسه همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف شد به انعکاس و معرفی واحدهای مسکونی خالی از سکنه به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات اقدام کند.

پارسال نیز نرخ افزایش اجاره خانه به همین میزان تصویب شده بود، اما حتی آمارهای رسمی کشور نشان می‌دهد که افزایش نرخ اجاره مسکن در تهران و کلان‌شهرها بیش از دو برابر این میزان بوده است.

بانک مرکزی ایران ۱۸ اردیبهشت‌ماه از جزئیات وام ودیعه مسکن برای سال جاری خبر داده و گفته بود ۴۰ هزار میلیارد تومان برای این کار اختصاص یافته است.

این تسهیلات تنها برای خانواده‌هایی که «فرزندآوری» داشته باشند اختصاص می‌یابد و هر چه فرزند بیشتر باشد، کمک‌ ودیعه بیشتری تعلق می‌گیرد.

 

۲۷ اردیبهشت : ایران در «رتبه ۱۹» دانشجوفرستی به خارج؛ تعداد مهاجران ایرانی طی ۳۰ سال «دو برابر شده است»

وب‌سایت خبرآنلاین با بررسی آمار اداره گذرنامه جمهوری اسلامی، از رتبه ۱۹ ایران در «دانشجوفرستی» به دیگر کشورها و افزایش بیش از دو برابری جمعیت ایرانیان مهاجر طی ۳۰ سال اخیر خبر داد.

این تحلیل آماری در بازه زمانی سال ۱۳۸۰ تا مرداد ۱۳۹۹ و بر روی «دارندگان مدال در المپیادهای دانش‌آموزی»، «مشمولان بنیاد نخبگان» و افراد «حائز رتبه‌های یک تا هزار» آزمون سراسری در داخل کشور صورت گرفته است.

در میان گروه‌های مورد بررسی، المپیادی‌ها با ۳۷.۲ درصد، مشمولان بنیاد نخبگان با ۲۵.۵ درصد و رتبه‌های یک تا هزار آزمون سراسری کنکور با ۱۵.۴ درصد، بیشترین درصد ایرانیان مقیم خارج را به خود اختصاص داده‌اند.

 

۲۵ اردیبهشت : عضو اتاق بازرگانی ایران: صادرات فرش از نیم میلیارد دلار به ۸۰ میلیون دلار سقوط کرده است

 

عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید با اقدامات غیرکارشناسانه در سال‌های اخیر فرش ایرانی را مقطوع النسل کردند.

سیدرضی حاجی آقامیری روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت درباره افت شدید صادرات فرش ایران و وضعیت این صنعت در سال‌های اخیر به ایلنا گفت متاسفانه اکنون دیگر این صنف به پایان کار خود رسیده و چیزی از آن باقی نمانده‌ است.

عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران درباره حجم صادرات فرش ایران در حال حاضر گفت حجم صادرات خیلی پایین و آن‌قدر کم است که اصلا نمی‌توان آن را مطرح کرد: هم‌اکنون سالانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار صادرات فرش انجام می‌شود.

او دستور بانک مرکزی مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش به کشور را عامل افت صادرات آن عنوان کرد، اما به نظر می‌رسد تحریم‌های آمریکا بر واردات فرش ایرانی علت اصلی باشد.

آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد صادرات فرش سنتی دستباف ایران در سال ۱۳۸۰ که تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران هنوز وضع نشده بود، بیش از نیم میلیارد دلار بود که یک چهارم آن راهی آمریکا می‌شد.

این رقم در دوران تحریم‌های بین‌المللی (۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵) به‌دلیل ممنوعیت واردات فرش ایرانی در آمریکا و تحریم‌ها به شدت کاهش یافت، اما در سال ۱۳۹۶ و با اجرایی شدن برجام دوباره به ۴۲۶ میلیون دلار افزایش یافت.

آمریکا بعد از خروج از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷ بار دیگر واردات فرش ایرانی را تحریم کرد.

 

۲۳ اردیبهشت : تعداد تلفات حوادث جاده ای ایران نزدیک به اتحادیه اروپا/ جمعیت ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۴۴۷ میلیون نفر و جمعیت ایران ۸۴ میلیون نفر

 

تعداد کشته شدگان سالانه حوادث جاده‌ای در اتحادیه اروپا ۱۸ هزار و ۷۸۶ نفر و در ایران نزدیک به ۱۷ هزار نفر اعلام شده است.

به گزارش عصرایران به نقل از یورونیوز، اداره آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) با انتشار گزارش تلفات جاده‌ای در یک دهه گذشته اعلام کرد که با وجود این که تعداد کشته‌شدگان تصادف‌های جاده‌ای در ۱۰ سال گذشته سیر نزولی داشته ولی افت به نسبه بالای آن در سال ۲۰۲۰ متاثر از وضع محدودیت‌های سفر به دلیل مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا بوده است.   

شمار افراد کشته شده در تصادف‌های جاده‌ای در اتحادیه اروپا طی سال ۲۰۲۰ با ۱۷ درصد کاهش به ۱۸ هزار و ۷۸۶ نفر رسید.

بر پایه این گزارش، از مجموع جانباختگان سوانح جاده‌ای در سال ۲۰۲۰، نزدیک به ۴۴ درصد سرنشینان خودروهای سواری، ۱۹ درصد عابران پیاده، ۱۶ درصد موتورسیکلت سوار، ۱۰ درصد در دوچرخه‌ سوار و ۱۱ درصد سرنشینان وسایل نقلیه سنگین از جمله اتوبوس و کامیون بوده‌اند.

این گزارش در شرایطی منتشر شد که وزارت راه و شهرسازی ایران نیز از افزایش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای طی سال ۱۴۰۰ خورشیدی خبر داده است.

در حالی که مطابق اعلام سازمان پزشکی قانونی ایران، شمار افراد کشته شده در تصادف‌های جاده‌ای طی سال ۱۳۹۹، پانزده هزار و ۳۹۶ نفر بوده، این رقم در سال پیش به نزدیکی ۱۷ هزار نفر رسیده است.   البته در ایران نیز تعداد جانباختگان سوانح جاده‌ای در ۱۰ سال گذشته در مجموع روندی نزولی داشته ولی سرانه آن نسبت به جمعیت کشور همچنان بالاست. فاصله تعداد تلفات جاده‌ای در اتحادیه اروپا و ایران در حالی به حدود هزار و ۸۰۰ نفر رسیده که جمعیت ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۴۴۷.۲ میلیون نفر و جمعیت ایران ۸۴.۴ میلیون نفر است.    بنابراین تعداد تلفات جاده‌ای نسبت به جمعیت در ایران دو صدم درصد است که حدود ۵ برابر نسبت تلفات جاده‌ای به جمعیت در اتحادیه اروپاست که چهار هزارم درصد است. 

کمترین تعداد تلفات جاده‌ای نسبت به جمعیت در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سوئد ثبت شده که برابر با ۲۰ قربانی در هر یک میلیون نفر است. در مقابل بالاترین نسبت تلفات جاده‌ای به جمعیت در رومانی گزارش شده که ۸۵ نفر به ازای هر یک میلیون نفر است. این نسبت به طور متوسط در اتحادیه اروپا ۴۲ و در ایران ۲۰۰.۶ است.  

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©