Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲ شهريور ۱۴۰۱ برابر با  ۲۴ اگوست ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ شهريور ۱۴۰۱  برابر با ۲۴ اگوست ۲۰۲۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۲۸۷)

سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱  برابر با ۲۳ اوت ۲۰۲۲

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

نرخ رسمی تورم در مرداد ۱۴۰۱ به ۴۱.۵ درصد رسیده

سالانه ۳۰۰ هزار مجروح در تصادفات و ۱۷ هزار کشته داریم

از کل ۳۳۰ هواپیمای ایران «فقط ۱۷۳ فروند قادر به پرواز است»

رشد ۲۰۰ درصدی؛ یک میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر ایرانی طی هفت ماه به ترکیه رفتند

یک میلیون نفر بدون شناسنامه

روزنامه «جهان صنعت»: جمعیت زیر خط فقر در زمان انقلاب ۲۰ درصد بود، الان ۶۰ درصد است

حوزه‌ علمیه: بیش از ۱۳ میلیون خانم متاهل تمایلی به فرزندآوری ندارند

هشدار کاهش تولید شیر خشک در ایران؛ ۴۰ درصد خطوط تولید متوقف شده است

۱ شهریور : نرخ رسمی تورم در مرداد ۱۴۰۱ به ۴۱.۵ درصد رسیده

بررسی‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ رسمی تورم در مرداد ۱۴۰۱ به ۴۱.۵ درصد رسیده که یک واحد-درصد نسبت از ماه قبل بیشتر است.

طبق تازه‌ترین گزارش این نهاد، قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مردادماه به طور متوسط دو درصد از تیر بیشتر بود. این گزارش نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه به نقطه (یعنی میزان افزایش قیمت‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل) هم ۵۲.۲ درصد بود که نسبت به ماه قبل اندکی کاهش پیدا کرده است.

به گفته مرکز آمار، اجاره خانه و قیمت دارو، غذاهای رستورانی، سس گوجه‌فرنگی و مایونز، و کیک و بیسکوییت بیشترین افزایش را نسبت به ماه قبل تجربه کرده‌اند؛ ولی قیمت مرغ و روغن جامد اندکی پایین آمده است.

این گزارش نشان می‌دهد که شکاف تورمی فقیر و غنی نسبت به ماه قبل بیشتر هم شده است؛ به طوری که در تیرماه نرخ تورم (۱۲ماهه) برای کم‌درآمدترین دهک جامعه ۵.۷ درصد بیشتر از پردرآمدترین دهک جامعه بود، ولی این فاصله در مردادماه به ۶.۹ درصد افزایش یافته است.

این اختلاف نرخ تورم بین دهک‌ها بیشتر از هر چیز ناشی از سهم بیشتر مواد غذایی در سبد خرید دهک‌های پایین است.

تصمیم دولت ابراهیم رئیسی در اواخر اردیبهشت برای حذف ارز ترجیحی واردات بعضی از کالاهای اساسی از جمله خوراک دام و دانه‌های روغنی به جهش بی‌سابقه قیمت مواد غذایی منجر شد و باعث شد نرخ تورم ماهانه در خردادماه رکورد بشکند.

 

با وجود این، انتظار می‌رود که در ماه‌های باقی‌مانده از سال، شاخص اصلی تورم (موسوم به نرخ تورم ۱۲ماهه) همچنان بالا برود.

اگر در هفت ماه آینده، قیمت‌ها هر ماه، مثل مرداد، تنها دو درصد افزایش پیدا کند، نرخ رسمی تورم در پایان سال به ۴۷ درصد می‌رسد.

ولی اگر در این مدت دولت و بانک مرکزی بتوانند تورم را به شدت سرکوب کنند و نرخ رشد ماهانه قیمت‌ها را در حد یک درصد نگه دارند، باز هم نرخ رسمی تورم تا پایان سال حدود دو درصد دیگر بالا می‌رود و به ۴۳.۴ درصد می‌رسد. ولی اگر تورم ماهانه در شهریور تا اسفند امسال مثل شهریور تا اسفند پارسال باشد، نرخ رسمی تورم تا پایان سال از مرز ۵۰ درصد عبور می‌کند.

در مجموع اگر معجزه‌ای اقتصادی باعث کاهش قیمت‌ها نشود، می‌توان انتظار داشت که نرخ رسمی تورم در سال ۱۴۰۱ بالاتر از سال ۱۴۰۰ باشد.

 

۱ شهریوررئیس پلیس راهور ایران: سالانه ۳۰۰ هزار مجروح در تصادفات و ۱۷ هزار کشته داریم.

 

رئیس پلیس راهور ایران می‌گوید ، «اخیرا تصادفی بین دو خودرو پژو رخ داد که ۹ نفر در این دو خودرو کامل سوختند. مگر در این خودرو‌ها تی ان تی قرار داشت؟»

او با اشاره به کیفیت غیراستاندارد خودروهای ایرانی، افزود که صنعت خودرویی ما «مناسب و ایمن نیست» و سالانه ۳۰۰ هزار مجروح در تصادفات و ۱۷ هزار کشته داریم.

این مقام پلیس، هزینه مستقیم و غیرمستقیم این تصادفات را «۵۰۴ میلیارد تومان» عنوان کرد.

آقای هادیانفر با اشاره به ۳۸ میلیون وسیله نقلیه موجود در کشور تایید کرده که در چهار سال گذشته تنها هفت هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده و در مقابل سالی یک میلیون و ۷۰۰ هزار وسیله نقلیه به خودروهای موجود در کشور افزوده می‌شود.

پیش از این نیز یک مقام دیگر پلیس ایران گفته بود که تولیدات خودروسازان ایرانی، باعث «حیف و میل میلیاردها میلیارد سرمایه این کشور و تسهیل در تصادفات و افزایش جان‌باختگان» شده است.

به گفته تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که خودروسازان ایرانی برای فروش محصولات‌ خود «هزار و یک بامبول و ادا و اطوار در می‌آورند» و به صورت «انحصار و رانت» امتیاز می‌گیرند.

ایران یکی از مرگبارترین کشورهای منطقه در حوادث رانندگی است. مقام‌های پلیس می‌گویند کیفیت بد خودروهای تولید شده در کشور، در افزایش سوانح رانندگی نقش اساسی دارد و خواستار واردات خودرو خارجی شده‌اند.

 

۱ شهریور: از کل ۳۳۰ هواپیمای ایران «فقط ۱۷۳ فروند قادر به پرواز است»

در ماه های اخیر فرود اضطراری هواپیماها، ترکیدیگی لاستیک در زمان فرود و سوانحی همچون بلند شدن دود در کابین خلبان به پدیده ای روزمره در ایران تبدیل شده 

در ماه های اخیر فرود اضطراری هواپیماها، ترکیدگی لاستیک در زمان فرود و سوانحی همچون بلند شدن دود در کابین خلبان به پدیده‌ای روزمره در ایران تبدیل شده

یک مقام ارشد در دولت ایران می گوید که ۴۰ درصد از هواپیماهای موجود در این کشور به دلیل مشکلات مرتبط با تحریم‌های ایالات متحده زمین گیر است.

محمد محمدی‌بخش معاون وزارت راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران گفته است از ۳۳۰ فروند هواپیمایی که در ایران وجود دارد فقط ۱۷۳ فروند قادر به پرواز است.

آقای محمدی‌بخش به خبرگزاری ایسنا گفته است «نزدیک به ۶۰ درصد از ناوگان ما فعال و بقیه آن نیز زمین‌گیر است که علت عمده آن به موتور هواپیما‌بر و بخشی از آن به تامین اقلام و قطعات دیگر بر می‌گردد.»

بر اساس تحریم های ایالات متحده آمریکا هواپیمایی که بیش از ۱۰ درصد از قطعات آن آمریکایی باشد، شامل ممنوعیت‌های فروش به ایران می‌شود.

با اینکه توافق هسته‌ای برجام که در سال ۱۳۹۴ به دست آمد توافقی در زمینه برنامه اتمی ایران و رفع تحریم های مرتبط با آن بود، دولت وقت آمریکا پذیرفت که تحریم مرتبط با فروش هواپیما و ارائه خدمات و لوازم یدکی مورد نیاز آن را رفع کند.

 

۳۱ مرداد :رشد ۲۰۰ درصدی؛ یک میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر ایرانی طی هفت ماه به ترکیه رفتند

آمارهای جدید وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه نشان می‌دهد که در هفت ماهه سال جاری میلادی، یک میلیون و ۲۷۸ هزار گردشگر ایرانی وارد این کشور شده‌اند که نسبت به دور مشابه پارسال سه برابر و نسبت به هفت ماهه سال ۲۰۲۰ بیش از پنج برابر شده است.

تنها در ماه گذشته میلادی حدود ۲۳۰ هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کردند.

این گزارش می‌افزاید ایرانی‌ها بعد از شهروندان آلمان، روسیه، بریتانیا و بلغارستان بیشترین شمار گردشگران خارجی ترکیه را تشکیل می‌دهند.

در هفت ماهه امسال بیش از ۲۳ میلیون گردشگر خارجی وارد ترکیه شده‌اند که نسبت به دور مشابه پارسال رشد ۱۳۰ درصدی و نسبت به هفت ماهه سال ۲۰۲۰ رشدی ۳۲۶ درصدی نشان می‌دهد.

بهبود روابط ترکیه با کشورهای عربی و اسرائیل نیز به ورود موج گسترده‌ای از گردشگران اسرائیلی و عرب به این کشور منجر شده است، به‌طوری که شمار گردشگران اسرائیلی در ترکیه تقریبا چهار برابر شده و به ۴۴۰ هزار نفر رسیده است.

شمار گردشگران عربستان سعودی نیز بیش از ۲۲ برابر شده و به ۱۳۰ هزار نفر رسیده است. وضعیت مشابهی در مورد سفر شهروندان دیگر کشورهای عربی خصوصا امارات، کویت و بحرین دیده می‌شود.

فروش مسکن ترکیه به خارجی‌ها

هفته گذشته همچنین مرکز آمار ترکیه گزارش ماهانه فروش مسکن به خارجی‌ها را منتشر کرد که نشان می‌دهد ایرانی‌ها بعد از روس ها در مقام دوم قرار دارند.

در مدت یاد شده ایرانی‌ها پنج هزار و ۳۱۵ واحد مسکن از ترکیه خریداری کرده‌اند که نسبت به دور مشابه پارسال ۴۴ درصد رشد داشته است.

اما بیشترین رشد فروش مسکن به شهروندان روسیه اتفاق افتاده است، به‌طوری که روس‌ها در هفت ماهه امسال با شش هزار و ۸۸۷ واحد مسکن، از ایرانی‌ها پیشی گرفته و در صدر خریداران خارجی مسکن ترکیه بوده‌اند.

خرید مسکن در ترکیه توسط اتباع روسیه طی این مدت نسبت به دور مشابه پارسال سه برابر شده است.

در مجموع طی هفت ماهه امسال حدود ۴۰ هزار واحد مسکن در ترکیه به شهروندان خارجی فروخته شده که نسبت به دور مشابه پارسال ۵۸ درصد رشد داشته است.

شهروندان روسیه، ایران، عراق، قراقستان، آلمان، اوکراین، افغانستان و یمن در صدر خریداران مسکن در ترکیه هستند.

 

۳۱مرداد : یک میلیون نفر بدون شناسنامه

برای اینکه بدانیم تعداد افراد بدون شناسنامه در کشور چقدر است، احتمالا نتوانیم به آماری رسمی دست یابیم. شاید یکی از آخرین اظهارنظرها در این‌باره به سال ۹۶ برمی‌گردد که یک عضو وقت کمیسیون اجتماعی مجلس به خبرگزاری مجلس گفته بود: «طبق شنیده‌ها یک میلیون بی‌شناسنامه در کشور وجود دارد. بیش از ۴۰۰ هزار نفر از این تعداد، کودک و ۴۵۰۰ نفر نیز در استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند. البته صحت این آمارها را نمی‌توان به درستی تایید کرد و ممکن است تعداد بی‌شناسنامه‌ها در کشور بیشتر یا کمتر از این تعداد باشد.»

این نماینده وقت مجلس همچنین گفته بود: «تعداد زیادی از افراد بی‌شناسنامه، حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه‌اند. تعدادی از خانواده‌ها، دختر خود را بدون ثبت ازدواج در دفاتر رسمی به عقد اتباع بیگانه درآوردند بنابراین فرزندان آنان بدون شناسنامه مانده‌اند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.»

وی تولد کودکان بی‌هویت را بحرانی جدی خوانده و افزوده بود: «اولین مدرک اساسی که هویت افراد را معرفی می‌کند شناسنامه است و کودکان بی‌هویت در آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.»

بیشترین تعداد در سیستان و بلوچستان

طبق گفته‌های این نماینده سابق مجلس، بیشترین تعداد افراد بی‌شناسنامه در استان سیستان و بلوچستان هستند که این ادعا  ما را به سمت این استان می‌کشاند.

برای آگاهی بیشتر از وضعیت این افراد با رضا راحت دهمرده مدیرکل ثبت‌ احوال سیستان و بلوچستان گفت‌وگو می‌کنم.

او می‌گوید: ثبت احوال در ایران سابقه‌ای بیش از صد سال دارد و در استان ما هم حدود ۹۵ سال ثبت احوال فعال است و قاعدتا نباید ایرانی بدون شناسنامه وجود داشته باشد.

او افراد بدون شناسنامه را چند دسته می‌داند و این‌طور تشریح می‌کند: بیشترین تعداد افراد بدون شناسنامه در سیستان و بلوچستان به گروه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی بدون مجوز مربوط می‌شود که متاسفانه ازدواج‌های آنان به صورت قانونی ثبت نشده و ولادت فرزندان آنان نیز ثبت نمی‌شود.

دهمرده می‌گوید: ۶۵ درصد کسانی که در سامانه تقاضای شناسنامه، ثبت نام کرده‌اند، مربوط به همین دسته‌اند. دسته دوم گروهی‌اند که هیچ‌گونه مدرک سببی و نسبی ندارند و به صرف سکونت طولانی و بسیار زیاد در ایران ادعای ایرانی‌بودن می‌کنند که نمی‌توان برای این افراد تشکیل پرونده داد و در مواردی هم که بررسی شده، نشان می‌دهد اغلب این گروه ایرانی نیستند.

وی ادامه می‌دهد: گروه سوم که تعدادشان کم است، افرادی‌اند که از پدر و جد پدری، مدارک نسبی ارائه می‌دهند که ما مواردی در این زمینه داریم که پس از استعلامات از مراکز ذی‌صلاح در یک روال عادی کارشان انجام و در صورت تایید برایشان شناسنامه صادر می‌شود.

وی درباره دیگر گروه‌ها همچون ازدواج مردان ایرانی و زنان خارجی و کودکان بی‌سرپرست بهزیستی و مراکز مربوط هم می‌گوید: این موارد چندان مشکل خاصی ندارند و قانون برای صدور شناسنامه آنان منعی ندارد.

از مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان درباره آمار افراد بی‌شناسنامه می‌پرسم و عدد یک میلیون که نماینده سابق مجلس گفته بود را برایش بازگو می‌کنم اما او تاکید می‌کند که ما در این زمینه آمار مشخصی نداریم. اما اغلب این افراد در حواشی شهرها هستند که در بسیاری از شهرها از جمله در تهران، کرج و ... زندگی می‌کنند و بیشترشان نیز از مناطق مرزی برای «کار» رفته‌اند.

 

۲۵ مرداد : روزنامه «جهان صنعت»: جمعیت زیر خط فقر در زمان انقلاب ۲۰ درصد بود، الان ۶۰ درصد است

روزنامه «جهان صنعت» روز یکشنبه ۲۳ مردادماه با انتشار گزارشی از سه برابر شدن نسبت جمعیتی فقرای ایران از زمان وقوع انقلاب بهمن ۵۷ خبر داد.

این گزارش با تیتر «نیم قرن اشتباه» می‌گوید در سال ۱۳۵۷ حدود ۲۰ درصد از ایرانیان زیر خط فقر قرار داشتند اما این میزان در سال ۱۳۶۸ و پایان جنگ تحمیلی به حدود ۴۰ درصد رسید و در پایان قرن ۱۳ در سال ۱۴۰۰، میزان جمعیت زیر خط فقر به حدود ۵۲ درصد رسیده است.

بر اساس این گزارش، در سال جاری حدود ۶۰ درصد از افراد جامعه در زیر خط فقر هستند و بخش عمده‌ای از آن‌ها زیر خط فلاکت قرار دارند.

البته فروردین پارسال احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت، گفته بود که «۶۰ درصد» جمعیت ایران زیر خط «فقر فرضی» قرار دارند.

فرشاد مومنی، رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد، نیز آبان پارسال از دو برابر شدن جمعیت زیر خط فقر در کشور طی سه سال گذشته خبر داده بود.

 

۲۴ مرداد : حوزه‌ علمیه: بیش از ۱۳ میلیون خانم متاهل تمایلی به فرزندآوری ندارند

محمدمسلم وافی ، نائب دبیر ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه کشور در جلسه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان مرکزی گفت:

زنان ایرانی در سال ۶۸ به صورت میانگین ۶.۵ فرزند می آوردند، افزود: در سال گذشته میانگین نرخ باروری در استان های کشور ۱.۶ است و در گیلان و همدانی بانویی که اقدام به فرزندآوری کند وجود ندارد.

وی گفت: در سال ۱۳۸۵ ایران ۲۵ میلیون جمعیت جوان داشته، اما این رقم در سال ۱۴۰۰ به شدت کاهش یافته است. ایران در حال حاضر ۴۱ میلیون نفر خانم دارد که از این تعداد ۶۳ درصد متولد دهه های ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۶۰ هستند و در باقی جمعیت که مربوط به دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ می شود یک پنجم نابارور اولیه و یک پنجم نابارور ثانویه هستند و تنها سه پنجم امکان باروری دارند.

وافی با بیان اینکه در استان مرکزی آمار و روند ازدواج تکان دهنده است، بیان کرد: محلات، آشتیان، تفرش، شازند و زرندیه در شرایط قرمز طلاق هستند و متاسفانه سرعت آن به شدت بالاست.

نائب دبیر ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه کشور، گفت: در سال ۱۴۲۰ ایران سومین کشور پیر جهان خواهد شد و این اتفاق شرایط هولناکی را رقم خواهد زد به طوری که حتی پرداخت حقوق بازنشستگان نیز ممکن نخواهد بود.

وی تاکید کرد: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۶ براساس روند افزایشی نرخ باروری باید از ۱.۶ تا ۲.۱ برسد و ۱۰ میلیون موالید انجام گیرد.

وافی با اشاره به اینکه برای اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، افزود: تخصیص این اعتبار شهریورماه آغاز می شود و باید برای جذب آن تلاش کرد.

وی با تاکید بر اینکه اراده حل مسئله جمعیت هیچ گاه در کشور وجود نداشته است، بیان کرد: ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار خانم در کشور متاهلند و تمایلی به فرزند آوری ندارند و از این تعداد بیش از سه میلیون نفر از نظر اقتصادی شرایط مناسبی دارند اما همچنان راضی به فرزندآوری نیستند.

نائب دبیر ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه کشور اظهار کرد: طبق اعلام دولت مباحث اقتصادی ۱۸ درصد به فرزندآوری ارتباط دارد، اما از نظر فنی این ارتباط را صفر می دانیم.

وافی بیان کرد: هفت میلیون و ۹۲۰ هزار دختر مجرد در کشور وجود دارد، اما مسئله اینجاست که ۱۳ هزار خانم در سن باروری و متاهل تمایلی به فرزندآوری ندارند و درست است که باید به ازدواج به هنگام توجه داشت، اما لزوم توجه به فرزندآوری واجب است و امیدواریم که سال ۱۴۰۵ از این پیچ عبور خواهیم کرد.

 

۲۴ مرداد :هشدار کاهش تولید شیر خشک در ایران؛ ۴۰ درصد خطوط تولید متوقف شده است

 

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک روز دوشنبه ۲۴ مرداد در مورد کاهش تولید داخلی این ماده غذایی کودکان در ماه‌های آینده هشدار داد.

هانی تحویل‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، با اشاره به توقف ۴۰ درصدی خط تولید شیر خشک، از جمله دلایل آن را «افزایش هزینه‌های گمرک پس از نیمایی شدن عوارض» عنوان کرد و افزود: «در حال حاضر هزینه ترخیص مواد اولیه از گمرک با هزینه خرید مواد اولیه برابری می‌کند.»

کاهش تولید داخلی شیر خشک در حالی است که واردات این محصول از دی‌ماه گذشته مشمول مالیات ۹ درصدی شده و پیشتر نیز رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک گفته بود واردات سه تا چهار یورو ارزبری دارد اما تولید دو تا دو و نیم یورو هزینه می‌برد.

این مسئول صنفی قبلاً این را هم اعلام کرده بود که ظرفیت تولید شیر خشک در ایران ۹۵ درصد نیاز کشور است اما دولت به واردات این محصولات تمایل دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، قیمت هر قوطی ۴۵۰ گرمی شیر خشک در فروردین امسال در مقایسه با زمان مشابه پارسال حدود ۲۷ درصد افزایش یافته است.

مقاومت سازمان غذا و دارو با درخواست افزایش ۵۰ درصدی بهای شیر خشک به چالش جدی وزارت بهداشت و بخش خصوصی تولید شیر خشک در کشور در یک سال گذشته منجر شده است.

پیشتر رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک با اشاره به ظرفیت تولید ۹۵ درصد نیاز کشور در داخل و تمایل دولت به واردات این محصولات گفته بود که واردات سه تا چهار یورو ارزبری دارد این در حالی است که تولید دو تا دو و نیم یورو هزینه می‌برد.

در همین حال برخی فعالان حوزه دارو در یک سال گذشته از کمبود بسیاری از داروها در کشور به دلیل «کاهش تخصیص ارز دولتی» هشدار داده و از قاچاق دارو به کشورهای همسایه انتقاد کرده بودند.

رحیم بنامولایی، رئیس سابق انجمن تولیدکنندگان شیر خشک و غذای کودک، پیشتر گفته بود که سختگیری‌های بانک مرکزی و گمرک موجب رشد صادرات غیرقانونی شیر خشک شده و «۴۰ تا ۵۰ درصد از صادرات به کشورهای همسایه به‌صورت قاچاق و غیررسمی انجام می‌شود».

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©