Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ برابر با  ۱۶ می ۲۰۲۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲  برابر با ۱۶ می ۲۰۲۳

ایران در آئینه آمار(۲۹۷(

سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ برابر با  ۱۶ می ۲۰۲۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

آمار طلاق در ایران و عوامل موثر بر آن

مهاجرت ۶۶ هزار دانشجو در سال ۲۰۲۰

صادرات ایران به سوریه در سال گذشته ۲۴۳ میلیون دلار

صادرات ترکیه ۱۰ برابر صادرات ایران، ۲ میلیارد و ۲۳۴ میلیون دلار

تصادفات رانندگی در سال ۱۴۰۱

کانکس نشینی/ اجاره کانکس هم سر به فلک کشید

فوت ۱۹۰۰ کارگر در حوادث کار سال ۱۴۰۱

۷۷ زن طی یک سال در کردستان خودکشی کردند

۲۱ اردیبهشت : آمار طلاق در ایران و عوامل موثر بر آن

آمار طلاق در ایران هر روز بیشتر می‌شود و این موضوع باعث نگرانی خانواده‌های زیادی شده است. مخصوصاً دخترها و پسرهای جوانی که در آستانه ازدواج هستند با مشاهده این آمار ترجیح می‌دهند همچنان مجرد باقی بمانند و خودشان را درگیر مسیر پرپیچ و هم طلاق و دادگاه‌های خانواده نکنند. اما در واقعیت طلاق برای همه افراد اتفاق نمی‌افتد و هیچ‌کدام از زوج‌های جوان با هدف اینکه از هم جدا شوند وارد زندگی مشترک نمی‌شوند. بلکه شرایطی که در طول زندگی به دلایل مختلف به زن و مرد تحمیل می‌شود این جدایی را شکل می‌دهد.

جدیدترین آمار طلاق در ایران

افزایش آمار طلاق در ایران خبری نگران‌کننده است. مخصوصاً این روزها که رقابت پررنگی بین آمار ازدواج و آمار طلاق‌های ثبت‌شده دیده می‌شود. اگر طلاق با همین سرعت رشد کند و آمار طلاق در ایران بالا برود، احتمال دارد که تعداد ازدواج‌ها و طلاق‌هایی که ثبت‌شده است برابر شود و به ازای هر ازدواج یک طلاق ثبت شود. طبق آماری که در سال ۱۳۹۹ توسط سازمان ثبت‌احوال کشور منتشر شده است، تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده در این سال ۵۵۶ هزار و ۷۳۱ عدد بوده است که نسبت به سال ۹۸ حدود ۴.۴ درصد رشد کرده است؛ اما تعداد طلاق‌های ثبت‌شده در این سال هم رشد قابل توجهی داشته و با وجود تعداد ۱۸۳ هزار و ۱۹۳ عدد طلاق ثبت‌شده در سال ۹۹، میزان رشد طلاق در ایران حدود ۳.۶ درصد نسبت به سال ۹۸ بوده است. در حقیقت، به ازای هر ۳ ازدواجی که در سال ۹۹ ثبت‌شده است، یک طلاق هم به ثبت رسیده و نسبت ازدواج به طلاق در کشور ۳ به ۱ است. بیشتر این طلاق‌ها متعلق به زوج‌هایی بوده که بین ۱ تا ۵ سال از زمان ازدواج آن‌ها می‌گذرد.

طبق آمار طلاق در ایران، بیشتر زوج‌ها در پنج سال اول زندگی از هم جدا می‌شوند و رتبه دوم جدایی متعلق به پنج سال دوم زندگی زوجین یعنی بین سال‌های پنجم و دهم زندگی آن‌ها است.

چرا آمار طلاق توافقی بالا رفته است؟

آمار طلاق توافقی به این خاطر افزایش پیدا کرده که زوج‌ها به نگرش جدیدی از زندگی مشترک رسیده‌اند. جوانان امروزی معتقد هستند که زندگی فقط یکبار حق هر کسی است و فرد باید از زندگی خودش لذت ببرد. همچنین این روزها کسی شرایط سخت زندگی را تحمل نمی‌کند و مشکلات زندگی مشترک را به خودش و طرف مقابلش تحمیل نمی‌کند. این نگرش و رشد فکری و شخصی زوجین باعث شده که در سبک زندگی و نوع جدایی خودشان تجدید نظر کنند. آماری که به تازگی از طلاق در ایران منتشر شده نشان می‌دهد، زوج‌هایی که در زندگی مشترک شکست می‌خورند با توافق روی حق و حقوقی که دارند از هم طلاق می‌گیرند. در طلاق‌های توافقی معمولاً زن به ازای بخشیدن مهریه خودش حق حضانت فرزندش را می‌گیرد یا اینکه به واسطه بخشیدن مهریه به طور توافقی از مرد جدا می‌شود. در این روش برای طلاق زن از مرد، با توجه به اینکه طلاق به توافق طرفین درخواست شده است، بعد از ارائه دادخواست و برگزاری جلسه‌های مشاوره زوج می‌توانند بدون دردسر و صرف زمان و هزینه زیاد از هم جدا شوند. با توجه به اینکه فشار زمانی و مالی طلاق توافقی برای هر دو طرف کمتر است، به همین خاطر آمار طلاق توافقی در جامعه رو به افزایش است.

مقایسه آمار طلاق در ایران و خارج

مقاسیه آمار طلاق در ایران و خارج نشان می‌دهد که آیا رشد طلاق و ناسازگاری زوجین و تغییر بینش و نگرش آن‌ها نسبت به زندگی فقط منحصر به ایران است، یا اینکه در کل جهان آمار طلاق افزایش پیدا کرده است. برای محاسبه این آمار تعداد زوج‌های مطلقه نسبت به تعداد جمعیت کشورها را مورد بررسی قرار داده‌ایم. به عنوان مثال در صورتی که کشوری ۱۰۰ هزار نفر جمعیت داشته باشد و ۵ هزار طلاق در سال در آن ثبت‌شده باشد، به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۵ طلاق در این کشور به ثبت رسیده است. در روسیه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر آمار طلاق ۴.۷ است و حدود یک سوم ازدواج روسی‌ها در ۵ سال اول با شکست مواجه می‌شود. آمار طلاق در آمریکا به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲.۵ طلاق است و برای اسپانیا به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲.۱ طلاق ثبت می‌شود. در بین مردم ترکیه از هر ۱۰۰۰ نفر ۱.۶ طلاق ثبت می‌شود و هند به ازای هر ۱۰۰۰ نفر فقط ۱ عدد درخواست طلاق دارد. در ایران هم به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲.۳ طلاق ثبت می‌شود که نسبت به جمعیت و ازدواج‌هایی که در کشور ثبت می‌شود قابل توجه است. از جمله دلایلی که باعث افزایش آمار طلاق در ایران شده می‌توان به اعتیاد به مواد مخدر، خشونت خانگی و نبود ارتباط عاطفی بین زوجین اشاره کرد.

۲۱ اردیبهشت : مهاجرت ۶۶ هزار دانشجو در سال ۲۰۲۰

افزایش ۷۵ درصدی مهاجرت دانشجویان طی ۲۰ سال

سال ۲۰۰۰ تنها ۱۷ هزار دانشجو از ایران مهاجرت کرد، سال ۲۰۲۰ این رقم به ۶۶ هزار دانشجو رسید

روز گذشته، سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران روایت تلخی را به زبان آورد؛ روایتی که عمق درد و تاسف را می‌شد از کلام او چشید: «ایران در صدر کشور‌هایی است که دانشجویانش به کشور‌های جهان اول سفر می‌کنند، عوامل مختلفی در مهاجرت نخبگان دخالت دارد و مهم‌ترین علت این است که فرصت‌های شغلی برایشان فراهم نشده است. نخبگان ما برای کشورشان دغدغه‌مند هستند، ولی متاسفانه ما نتوانستیم زمینه‌ای برای نگه داشتن نخبگان فراهم کنیم

همه این‌ها به کنار، همین که از سال‌های قبل برای این گونه مهاجرت‌ها، «فرار مغزها» نام نهاده شد، خود از فاجعه‌ای عمیق حکایت می‌کند. افزایش ۷۵ درصدی مهاجرت دانشجویان طی ۲۰ سال از سال ۱۳۹۹ که رصدخانه مهاجرتی ایران فعالیت خود را در کشور آغاز کرد، اغلب آمار و تحلیل‌ها درخصوص مهاجرت دانشجویان، دانش آموختگان و سایر اقشار در کشور، مربوط به این مجموعه پژوهشی است که ذیل دانشگاه شریف فعالیت می‌کند.

صدور سالانه ۸۶ هزار روادید غیرگردشگری برای ایرانیان مرور آخرین آمار‌ها و تحلیل‌ها ما را با آمار ناراحت کننده‌ای مواجه می‌کند: از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ در اروپا و آمریکا سالانه حدود ۸۶ هزار روادید یا اجازه اقامت غیرگردشگری برای ایرانیان صادر شده است. افزایش ۴ برابری مهاجرت  دانشجویان طی ۱۰ سال این آمار به طور مشخص درباره مهاجرت دانشجویان هم غم‌انگیز است: طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ تعداد دانشجوفرستی ایران ۴ برابر شده است. در سال ۲۰۱۰ رتبه جهانی مهاجرفرستی ایران ۱۴ بوده که در سال ۲۰۲۰، این رتبه به ۱۷ افزایش یافته است که مشکلات اقتصادی و ناتوانی  در تامین هزینه‌های مهاجرت، دلایل کاهش مهاجرت بیان شده است.

۲ هزار روادید تاسیس استارتاپ و کارآفرینی طی ۴ سال در کنار تمامی آمار‌های مهاجرت، یک مورد آن قطعا بر غصه هایمان می‌افزاید؛ آن هم دریافت روادید تاسیس استارتاپ، کارآفرینی، سرمایه گذاری یا خود اشتغالی در دو حوزه کانادا و بریتانیا طی سال‌های ۲۰۱۹ تا نیمه ۲۰۲۲ است.

این آمار یعنی پول، سرمایه و ایده استارتاپی در کشورمان وجود داشته، اما جذابیت آن طرف آب برای کار بیشتر بوده است. با یک حساب سرانگشتی و بررسی میزان مبالغ موردنیاز سرمایه گذاری در این کشور‌ها می‌توان ارقام فاجعه آمیز خروج سرمایه از کشور را استخراج کرد؛ اعداد و ارقامی که احتمالا سرمان موقع شنیدن آن سوت می‌کشد. اما عقل می‌گوید، ضرر و خسران این اعداد و ارقام حتی به اندازه سر سوزنی از ارزش و اندازه خروج سرمایه‌های انسانی کشور نیست.

ما امروز با غصه خروج سرمایه‌های انسانی و کسانی که با تخصص‌های مختلف می‌توانند باری از دوش کشور بردارند، روبه رو هستیم؛ غصه‌ای که به سادگی التیام نمی‌یابد.

مرور فقط دو مورد از این رویکرد درباره دو همسایه رو به توسعه، از یک «واقعیت» پرده برمی‌دارد که شاید ما از تبعات آن غافلیم. چراغ سبز‌های عربستان و امارات عربستان سعودی ماه‌های قبل در چشم انداز توسعه سند ۲۰۳۰ خود از تسهیلات روادید‌های تحصیلی بلندمدت و کوتاه مدت برای دانشجویان خارجی بدون نیاز به پشتوانه مالی رونمایی کرد.

امارات در سال ۲۰۲۲ برای کاهش هزینه‌های تأسیس کسب‌وکار، معافیت کارآفرینان از پرداخت هزینه‌های صدور مجوز‌های مقرر و اتخاذ تدابیری برای افزایش صادرات شرکت‌های کوچک، در تسهیلات خود بازنگری کرد. کاهش عوارض خدمات دولتی، کاهش هزینه‌های صدور مجوز شرکت ها، ابتکار شهروند کارآفرین،  استراتژی صنعتی،  راهکار‌های تأمین مالی، فرصت‌های خود اشتغالی، برنامه بازنشستگی اختیاری پیش از موعد و  صندوق فارغ التحصیلان برخی از ابتکارات جدید این کشور بود که بسیاری از توجهات را به خود جلب کرد از جمله در کشور ما.   

آن‌ها با این موانع، خسته می‌شوند

به طور قطع، هم‌اکنون یکی از حوزه‌های استارتاپی و کسب و کار‌های خلاقانه، بخش فضای مجازی و کسب و کار‌های اینترنتی است که بخشی از فعالان آن در یک سال اخیر با مشکلات عمده‌ای روبه رو بوده‌اند.

در این زمینه با رضا الفت نسب، از فعالان اکوسیستم آنلاین ایران و عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی همکلام می‌شویم و از او می‌خواهیم به مشکلات و موانعی اشاره کند که احتمالا یک فعال این حوزه را در کشور خسته می‌کند.

الفت نسب در مقابل این موارد، به تحرکات دیگر کشور‌ها اشاره می‌کند: در مقابل این موانع و سختی‌های فعالیت، در کنار ما کشور‌هایی همچون عربستان، ترکیه و امارات روادید‌های استارتاپی تدوین و طراحی کرده اند که به سادگی می‌توانند ظرفیت‌های دیگر کشور‌ها از جمله ما را جذب کنند.

۱۹ اردیبهشت : صادرات ایران به سوریه در سال گذشته ۲۴۳ میلیون دلار و صادرات ترکیه (کشور حامی شورشیان مسلح و ضد دولت اسد) ۱۰ برابر صادرات ایران، ۲ میلیارد و ۲۳۴ میلیون دلار

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ جمیله کدیور در روزنامه اطلاعات نوشت: ایران به‌عنوان کشوری که طی سال‌های قبل همواره از سوریه حمایت و هزینه کرده، نتوانسته از مناسبات تجاری بهره ببرد؛ که امید است با عملیاتی‌شدن تفاهمنامه‌های جدید محقق شود. براساس آمارهای موجود، حجم کل صادرات ایران به سوریه در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۴۳ میلیون دلار و صادرات ترکیه (کشور حامی شورشیان مسلح و ضد دولت اسد) به سوریه ۱۰ برابر صادرات ایران به سوریه و معادل ۲ میلیارد و ۲۳۴ میلیون دلار بوده است. بیشترین حجم صادرات ایران به سوریه طی دهه گذشته،۳۲۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ بوده که در این سال حجم صادرات ترکیه به سوریه، بیش از یک میلیارد و ۷۷۶ میلیون دلار بوده است.

۱۹ اردیبهشت : تصادفات رانندگی در سال ۱۴۰۱

در گزارش سالانه سازمان پزشکی قانونی از قربانیان تصادفات رانندگی آمده است که در سال ۱۴۰۰ شمار قربانیان حوادث رانندگی ۱۶ هزار و ۷۷۸ تن بود اما در سال ۱۴۰۱ این تعداد با ۲ هزار و ۷۱۲ قربانی بیشتر به ۱۹ هزار و ۴۹۰ تن افزایش یافته است.

بنابر اعلام پزشکی قانونی، از مجموع قربانیان تصادفات طی سال گذشته ۱۵ هزار و ۴۳۹ تن مرد و ۴ هزار و ۵۱ تن زن بوده‌اند.

همچنین از مجموع جان‌باختگان سوانح رانندگی سال ۱۴۰۱ بخش عمده قربانیان یعنی ۱۳ هزار و ۵۴۳ نفر در تصادفات جاده‌های «برون شهری» و ۴ هزار و ۶۲۰ تن در مسیرهای «درون شهری» جان خود را از دست داده‌اند، و تعدادی هم در تصادفات «سایر محورها» جان باخته‌اند.

طی سال گذشته، سه استان‌ فارس، سیستان و بلوچستان و تهران در میان استان‌‌های ایران بیشترین قربانیان سوانح رانندگی را داشته‌اند و در همین مدت کمترین جان‌باختگان حوادث رانندگی نیز در سه استان‌ ایلام، چهارمحال و بختیاری و اردبیل ثبت شده است.

بنابر گزارش سازمان پزشکی قانونی، شمار مصدومان تصادفات رانندگی طی سال ۱۴۰۱ نیز نسبت به سال قبل از آن ۱۶.۴ درصد افزایش یافته و به ۳۶۹ هزار و ۲۷۹ تن رسیده است. بیش از ۲۶۰ هزار تن از مصدومان تصادفات مرد و حدود ۱۰۹ هزار تن نیز زن بوده‌اند.

۱۲ اردیبهشت : کانکس نشینی/ اجاره کانکس هم سر به فلک کشید

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ گرانی مسکن و افزایش هزینه ساخت و ساز، کارد را به استخوان مردم رسانده است. به نظر می‌آید خرید و اجاره کانکس جهت سکونت در چند ماه گذشته سیر صعودی را طی کرده است؛ کانکس‌هایی که نهایتا متراژ آن به ۲۰ متر می‌رسد و گاهی اوقات از استاندارهای حداقلی برای سکونت نیز بهره‌مند نیستند. همین کانکس‌ها، اما همسو با تورم موجود در اقتصاد کلان، شاهد رشد قیمت بوده‌اند.

یکی از فروشندگان این کانکس‌ها که در محدوده اتوبان آزادگان فعالیت دارد در این مورد می‌گوید: «تقاضا برای خرید کانکس نسبت به چهار یا پنج‌ماه گذشته دو برابر شده است و در بین خریداران کسانی هم وجود دارند که آن‌ها را برای سکونت می‌خواهند. قیمت این کانکس‌ها از شروع سال، هفت تا ۱۰ درصد بالا رفته است

او در این مورد توضیح می‌دهد: «برخی از این خریداران، خود زمین یا باغی برای گذاشتن این کانکس‌ها دارند، برخی دیگر هم حتی برای برپا کردن مجورند زمین و یا محوطه‌ای را اجاره کنند

اجاره کانکس چند؟

یکی دیگر از این تولیدکنندگان می‌گوید: «همین چند وقت پیش یکی از مشتریان ما اظهار می‌کرد توان خرید کانکس را ندارد و اصرار داشت در صورت امکان یکی از کانکس‌ها را به او اجاره بدهیم تا مقابل همین کارگاه خودمان در یک کانکس ۲۰ متری هم ضایعاتی بزند و هم بتواند شب‌ها در آن بخواند و زندگی کند. پیشنهاد من برای اجاره ۲۰ میلیون تومان رهن و ماهانه چهار میلیون تومان اجاره بود که به دلیل نبود ضمانت کافی منصرف شدم

بررسی آگهی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد با مبالغ کمتری هم می‌توان در متراژ، کاربری متفاوت و شهرهای گوناگون کانکس اجاره کرد؛ مبلغی بین یک میلیون تا سه میلیون تومان اجاره‌بها و کمتر از ۱۰ میلیون تومان رهن.

نصب کانکس به جای ساختمان سازی

آخرین داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی مسکن در پاییز ۱۴۰۱ و در شهر تهران هزار و ۵۶۱ ثبت شده است. این میزان نسبت به فصل گذشته یعنی تابستان ۱۴۰۱، معادل ۴/۶ درصد نسبت به پاییز سال گذشته ۳۱/۶ و نسبت به ۱۲ ماه منتهی به پاییز سال جاری (سالانه) ۳۴/۷ درصد افزایش داشته است. با توجه به وضعیت اقتصاد کلان چشم‌انداز آن را نیز افزایشی می‌بینند.

این روند منجر به رشد هزینه تولید شده و ساخت و ساز را با رکود مواجه کرده است؛ روندی که نتیجه آن جز کاهش عرضه و گرانی مسکن نیست و به رواج پدیده‌های خطرناک اجتماعی و اقتصادی نظیر کپرنشینی، چادرنشینی و کانکس‌نشینی منتهی شده است.

البته این افزایش قیمت و سکونت در کانکس‌ها محدود به تهران نیست و بازار دیگری را هم به راه انداخته است؛ هزینه ساخت ویلا و ساختمان تا آنجا افزایش یافته که مردم به‌ویژه در شهرهای شمالی کشور ترجیح می‌دهند به‌جای ساخت ویلا در باغ‌های خود از کانکس استفاده کنند.

یکی از فعالان این حوزه در مازندران، می‌گوید: «با این هزینه‌ها دیگر نمی‌صرفد مردم در باغ‌های خود ویلا بسازند؛ از سوی دیگر هم در حال حاضر پروانه ساخت هزار دردسر دارد؛ بنابراین مردم به آن سمت رفته‌اند که حداقل برای دوره‌ای موقت از کانکس به جای ویلا استفاده کنند

قیمت حدودی هر متر از این کانکس‌های نوساز و مناسب ویلا بین هفت تا هشت میلیون تومان است. فعالان این بازار می‌گویند قیمت کانکسی مناسب برای سکونت حداقل از متری پنج میلیون تومان آغاز می‌شود. قیمت کانکس‌های دست دوم هم به متری دو تا سه میلیون تومان می‌رسد.

مسکن کالایی نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد و یا تهیه آن را به تعویق انداخت؛ بنابراین کارشناسان معتقدند انتخاب این نوع سکونت‌گاه‌های غیررسمی با ادامه روند افزایشی قیمت مسکن در شرایط بحرانی‌تری قرار خواهد گرفت تا آنجا که باید منتظر بروز پدیده‌هایی عجیب‌تر نیز در این حوزه باشیم!

منبع: تجارت نیوز

۱۱ اردیبهشت : فوت ۱۹۰۰ کارگر در حوادث کار سال ۱۴۰۱

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور آمار تلفات ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

فوت ۱۹۰۰ کارگر در حوادث کار سال ۱۴۰۱

رویداد۲۴ مسعود قادی پاشا معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۱ گفت: در مجموع ۱۹۰۰ نفر در سال ۱۴۰۱ در حوادث ناشی از کار، جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات یک هزار و ۹۲۶ نفر بود، ۱.۳ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: از کل تلفات حوادث کار در سال گذشته یکهزار و ۸۷۰ نفر مرد و ۳۰ نفر زن بودند، این در حالی است که تعداد مردان فوت شده در حوادث کار در سال ۱۴۰۰ یکهزار و ۹۱۰ و تعداد زنان ۱۶ نفر بوده است.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: در این مدت استان‌های تهران با ۳۹۹ نفر، اصفهان با ۱۷۶ نفر و استان‌های خراسان رضوی و مازندران با ۱۱۶ فوتی بیشترین آمار و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با سه نفر، زنجان با پنج نفر و ایلام با ۹ فوتی کمترین آمار تلفات حوادث کار را داشته‌اند.

قادی پاشا تصریح کرد: سقوط از بلندی همواره بیشترین سهم را در آمار تلفات حوادث کار به خود اختصاص می‌دهد و نزدیک به نیمی از تلفات را شامل می‌شود. در سال گذشته نیز ۸۶۱ نفر از قربانیان حوادث کار به دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست داده‌اند که ۴۵.۳ درصد کل تلفات را دربر می‌گیرد و ۱.۳ رشد داشته است.

۱۱ اردیبهشت : روزنامه اعتماد: ۷۷ زن طی یک سال در کردستان خودکشی کردند

روزنامه اعتماد در شماره روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت خود نوشت که طی یک سال گذشته ۷۷ زن در استان کردستان خودکشی کردند.

به گزارش این روزنامه، ۲۱ نفر از این افراد زنان زیر ۱۸ سال بودند.

اعتماد می‌نویسد که «اختلافات خانوادگی» در صدر عوامل خودکشی زنان در این استان است و فقر در رتبه بعدی قرار دارد.

بر اساس این گزارش، آمارهای رسمی حاکی است که میزان خودکشی طی یک دهه گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته و از حدود سه هزار و ۵۰۰ مورد به بیش از پنج هزار مورد رسیده است.

به نوشته اعتماد، طی ۱۰ سال گذشته نیز بیش از ۴۰ هزار مرگ ناشی از خودکشی توسط نیروی انتظامی ثبت و ضبط شده است که این رقم بیش از دو برابر کل آمار قتل در دهه ۱۳۹۰ است که کمتر از ۲۰ هزار نفر گزارش شده بود.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ آمار رسمی درباره میزان خودکشی در ایران منتشر نشده است.

آخرین آمار رسمی در رابطه با خودکشی مربوط به سال ۹۹ است. بر اساس آمارهای پزشکی قانونی در سال ۹۹ به طور میانگین روزانه ۱۵ نفر در ایران جان خود را بر اثر خودکشی از دست داده‌اند.

این در حالی‌ست که جامعه‌شناسان می‌گویند خودکشی پديده‌ای مخفی است و حتی اگر مرکز آمار هم در اين مورد آماری ارائه دهد، چندان دقیق نخواهد بود.

..................................................

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©