Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
ایران در آئینه آمار (۲۹)

ایران در آئینه آمار (۲۹)

 

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

اسفند : كارگران نصف مزد واقعى را مي‌گيرند

ايلنا: دبير كل خانه كارگر با تاكيد براينكه از زمان پايان يافتن جنگ هيچگاه مزد كارگران برمبناى سبد هزينه كالاهاى شاخص كارگران افزايش نيافته است. گفت: بر مبناى اين سبد و شاخص مزدى سال 58 براى سال 89 مزد حداقل كارگران بايد از 2 برابر حداقل مزد كنونى بيشتر باشد.
عليرضا محجوب در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا، گفت: در حال حاضر حداقل مزد مبلغ 263 هزار تومان است اما باتوجه به اينكه در سال 89 هدفمند كردن يارانه‌ها و آزادسازى اقتصادى آغاز خواهد شد، حداقل دستمزدها در اين سال نبايد از 526 هزار تومان درماه كمتر باشد.
اين فعال كارگرى بايادآورى اينكه قانون‌كار سابق سبد هزينه كالاهاى شاخص كارگران را به عنوان مبناى تعيين حداقل مزد سالانه قرار داده بود. گفت: بر اين اساس تا پايان جنگ تحميلى حداقل مزد بر مبناى بهاى كالاهاى مصرفى يك خانواده چهار نفره كارگرى تعيين شد.
وى گفت: هزينه خريد 12هزارو پانصد كالري، سوخت و حمل و نقل از اقلام اين سبد شاخص بودند كه بعدها نيز هزينه پوشاك به اين سبد اضافه شد.
دبيركل خانه‌كارگر افزود: در تمامى سالهاى جنگ دستمزد كارگران بر همين اساس تعيين شد و تنها در سال‌هاى 64 تا 65 به دليل كاهش درآمدهاى نفتى و شرايط جنگ حداقل مزد كارگران با تفاوت اندكى از سبد هزينه ها كمتر تعيين شد.
به گفته رئيس فراكسيون كارگرى مجلس از بعد جنگ تحميلى تا به امروز دستمزد كارگران هيچگاه براساس سبد هزينه‌ كالاهاى شاخص كارگرى افزايش نيافته است؛ زيرا در اين سال‌ها براساس قانون كار جديدى كه جايگزين قانون كار قديم شده بود شوراى عالى كار اجازه يافت تا در تعيين حداقل مزد كارگران از نرخ تورم و سبد هزينه تعيين شده در بانك مركزى نيز استفاده‌ كند.
وى افزود: از آنجا كه قانونگذار در قانون فعلى كار، هيچ فرمول، ترتيب و يا اولويتى را براى محاسبه حداقل مزد كارگران تعيين نكرده است؛ شوراى عالى كار در 20 سال گذشته بدون درنظر گرفتن سبد كالاهاى كارگري، حداقل دستمزد‌ها را فقط براى اساس آمار بانك مركزى تعيين كرده است.
محجوب بابيان اينكه در اين سال‌ها ميان عدد محاسبه شده توسط بانك مركزى با عددى كه از محاسبه هزينه‌‌ كالاهاى مصرفى كارگران به دست آمده است تفاوت فاحش وجود دارد؛ گفت: بر همين اساس در سالهاى پس از جنگ مزد كارگران هيچگاه براساس هزينه هاى زندگى افزايش نيافته است.
محجوب همچنين با يادآورى اينكه براساس آمار موجود، چون در سال 58 براى نخستين و آخرين بار در كشور، ميان دستمزد با هزينه زندگى آنها رابطه سر‌به سرى ايجاد شد، گفت: قرار بود تا در سال‌هاى بعدى براى تعيين حداقل مزد سال 58 به عنوان سال شاخص قرار گيرد اما با مخالفت كارفرمايان در سال‌هاى 89 و 60 اين مسئله هيچگاه محقق نشد.
به گفته وي، استدلال كارفرمايان وقت اين بود كه با مبناى قرار گرفتن سال 58، ممكن است نتوان تبعات ناشى از افزايش قيمت ها و تورم را كنترل كرد.
رئيس فراكسيون كارگرى مجلس تاكيد كرد: هرچند در تمامى اين سالها هيچگاه مزد كارگران بر مبناى شاخص‌هاى عادلانه تعيين نشده‌است اما محاسبه هاى تخمينى نشان مى دهد كه براى سال 89 حداقل مزد نبايد از 526 هزار تومان در ماه (معادل 2 برابر حداقل مزدهاى كنونى) كمتر باشد.
محجوب گفت: از آنجا كه سال 89، سال شروع هدفمند كردن يارانه ها و آزاد سازي‌هاى اقتصادى خواهد بود، بايد حداقل مزد اين سال برمبناى سبد هزينه كالاهاى شاخص كارگرى و سال مزدى 58 تعيين شود.

۲٠اسفند : ۴٠ هزار مورد نقض حقوق بشر؛ کارنامۀ يازده ماه اخير جمهوری اسلامی

جرس: دبير مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، ضمن بحرانی خواندن وضعيت نقض حقوق بشر در کشور و اعلام حداقل ۳۸۸۹۴ مورد نقض حقوق بشر طی يازده ماه اخير- که طی آن ۸۰ نفر جانباخته و ۱۸۰۰۰ نفر بازداشت شده اند- خاطرنشان کرد "بحران رو به افزايش نقض حقوق انسانی در ايران، تنها در قالب حرف و قطعنامه های فاقد پشتوانه حل نمی شود و اين مهم مستلزم استفاده از تمامی ظرفيت ها، اتحاد و همراهی فعالان حقوق بشر در اقصی نقاط دنيا است."
شاهين سريری از مسئولان کميته روابط خارجی آن تشکل ايراني، روز گذشته ضمن شرح گزارشی از تلاش دولت ايران برای جلوگيری از اطلاع رساني، آماری از جان باختگان و بازداشت شدگان ماههای بعد از انتخابات، شامل ليستی از حداقل
۳۸۸۹۴ بار نقض موردی حقوق بشر توسط دولت ايران طی ۱۱ ماه اخير را به نمايندگان بين المللی ارائه کرده بود.

۲٠اسفند : جمهوری اسلامی در سال ۲۰۰۹ بيش از ۴۰۰ نفر را اعدام کرده است

هرانا : دو زندانی در شهر قم به نام های "حميد. خ" و "زين العابدين. ق" با حضور مقامات قضايی اعدام شدند.
به گزارش هرانا به نقل از خبرگزاری های دولتي، دو زندانی روز گذشته در شهر قم به دار آويخته شدند. طبق اين گزارش اين دو نفر به نامهای «حميد خ» و «زين‌العابدين ق» به اتهام قاچاق مخدر به اعدام محکوم شده بودند.

دولت جمهوری اسلامی در سال
۲۰۰۹ بيش از ۴۰۰ نفر را اعدام کرده است و همچنان رکورد تازه ای در مورد اعدام شهروندان به خود اختصاص ميدهد.

۱۸اسفند : وزارت علوم ايران: ۴۰۰ دانشجوی اعزامي، به ايران بر نگشته اند

بى بى سى:وزارت علوم ايران اعلام کرد از ابتدای انقلاب تا کنون تنها ۴۰۰ نفر از دانشجويانی که برای تحصيل به کشورهای خارجی رفته بودند به ايران باز نگشته اند.
به گفته محمود ملاباشي، معاون دانشجويی وزارت علوم از اول انقلاب تا کنون
۱۲ هزار دانشجو با هزينه دولت به کشورهای ديگر اعزام شده اند که از اين تعداد تنها سه درصد يعنی ۴۰۰ نفرشان به ايران بازنگشته اند.
معاون دانشجويی وزارت علوم همچنين اعلام کرد
۶۰ هزار دانشجوی ايرانی خارج از ايران مشغول تحصيل هستند.
محمود ملاباشی که اين آمار را از قول وزارت امور خارجه بيان کرد، گفت بيشترين تعداد دانشجويان ايرانی در هند مشغول تحصيل هستند و تعداد آنها
۷ هزار و پانصد نفر است. مالزی و اوکراين به ترتيب با ۶ هزارو۴ هزار دانشجو در رتبه های بعدی هستند.
او تاکيد کرد که اعزام دانشجو از ايران به هيچ کشوری ممنوع نيست اما دست اندر کاران ترجيح می دهند به بريتانيا، آمريکا و کانادا دانشجو نفرستند چون اين کشورها "رفتارهای بشر دوستانه ای با دانشجويان ايرانی ندارند".
بر اساس گزارش صندوق بين‌المللی پول، ايران در آمار مهاجرت نخبگان، از ميان
۹۱ کشور دنيا رتبه اول را دارد.
صندوق بين‌المللی پول پيشتر گزارش داده بود که سالانه حدود
۱۸۰ هزار تحصيل‌کرده به اميد زندگی و يافتن موقعيت‌های شغلی بهتر از ايران خارج مي‌شوند.به گزارش اين صندوق رقم خروج حدود ۱۸۰ هزار نخبه تحصيلکرده از ايران، به معنی خروج سالانه ۵۰ ميليارد دلار ارز از ايران است.
اين در حالی است که طبق آمارهای رسمی نسبت خروج فارغ‌ التحصيلان از ايران به تعداد کل اين افراد،
۱۵ درصد است.

۱۸اسفند :هزينه زندگى خانوارها در تهران يك ميليون تومان در ماه

دنياى اقتصاد:استان سيستان و بلوچستان كم هزينه‌ترين استان كشور شناخته شد
نتايج آمارگيرى از هزينه‌ و درآمد خانوارهاى شهرى در سال گذشته نشان مي‌دهد تهران پرهزينه‌ترين و سيستان و بلوچستان كم‌هزينه‌ترين استان‌هاى كشور بوده‌اند.
بررسى مركز آمار ايران در زمينه متوسط هزينه كل سالانه يك خانوار شهرى نشان مي‌دهد كه استان تهران با 121 ميليون و 564 هزار و 232 ريال و به عبارت ديگر بيش از يك ميليون تومان در ماه، بيشترين هزينه را در سال گذشته داشته‌ است.
از سوى ديگر استان سيستان و بلوچستان با 56 ميليون و 420 هزار و 259 ريال و به عبارت ديگر بيش از 460 هزار تومان در ماه، كمترين هزينه را در سال گذشته داشته ‌است. براساس نتايج به دست آمده، استان تهران با 99 ميليون و 799 هزار و 337 ريال و به عبارت ديگر بيش از 830 هزار تومان در ماه، بيشترين متوسط هزينه‌هاى غيرخوراكى سالانه يك خانوار شهرى را داشته است. استان سيستان و بلوچستان با 37 ميليون و 942 هزار و 986 ريال و به عبارت ديگر 361 هزار تومان در ماه، كمترين متوسط هزينه‌هاى غير خوراكى سالانه يك خانوار شهرى را داشته است. استان ايلام با 27 ميليون و 19 هزار و 112 ريال، بيشترين و استان يزد با 14 ميليون و 447 هزار و 157 ريال، كمترين متوسط هزينه خوراكى و دخانى سالانه يك خانوار شهرى را نشان مي‌دهند.
همچنين استان تهران با 115 ميليون و 932 هزار و 727 ريال، بيشترين و استان خراسان جنوبى با 58 ميليون و 493 هزار و 171 ريال، كمترين متوسط درآمد سالانه يك خانوار شهرى را در سال 1387 به خود اختصاص داده‌اند. در اين آمارگيرى هر خانوار 8/3 نفر در نظر گرفته شده است.

۱۹اسفند : هزينه دولت مکتبی بر دوش مردم فقير:بودجه کانونهای مساجد به ۲۵ميليارد تومان افزايش می يابد

مهر
وزير فرهنگ وارشاد اسلامی در هشتمين همايش تجليل از ائمه جماعات ومديران از اختصاص بودجه 25 ميلياردی به کانونهای مساجد خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در هشتمين همايش تجليل از ائمه جماعات و مديران نمونه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان تهران، وجود هفت هزار کانون مساجد در کشور را آمار قابل توجهی دانست و اظهار داشت: دولتی که شعارش بازگشت به آرمان های امام (ره) و اهداف انقلاب است قطعا بايد توجه ويژه ای به قرآن و مسجد داشته باشد.
سيد محمد حسينی با بيان اينکه بودجه سالانه کانون ها از يک ميليارد و 600 ميليون تومان در سال 1384 به 13 ميليارد و 300 ميليون تومان در سال 88 رسيده است گفت: در لايحه دولت به مجلس اين ميزان به 20 ميليارد تومان در سال 89 افزايش يافته که خوشبختانه در کميسيون تلفيق نيز پنج ميليارد تومان نيز به آن اضافه شده است.
وی همچنين ميزان اعتبار اختصاصی به مبحث فعاليت های قرآنی در بودجه سال آينده را 18 ميليارد تومان دانست و گفت: اين ميزان در مقايسه با سال 88 که مبلغ اختصاصی 11 ميليارد تومان بود رقم قابل توجهی است.
سيد محمد حسينی به پيشنهاد مطرح شده در کميسيون تلفيق در خصوص اختصاص نيم درصد اعتبارات دستگاههای دولتی به امر ترويج قرآن اشاره کرد و اظهار داشت: دستگاههای دولتی طی قراردادی که با وزارت ارشاد منعقد می کنند در حوزه فعاليت های قرآنی پر رنگ تر و جدی تر از گذشته عمل خواهند کرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاسيس هفت هزارمين کانون مسجد در جزيره هنگام همزمان با سفر مقام معظم رهبری به مناطق جنوب و راه اندازی ناو جماران در خليج فارس افزود: همين مساجد و کانون ها هستند که توانسته اند عزت و عظمت و اقتدار متعالی را برای کشور به ارمغان آورند.
وی با بيان اينکه مساجد در دوران دفاع مقدس پايگاهی برای اعزام نيرو و دفاع از مرزهای جغرافيائی بودند بر نقش مهم اين پايگاههای معنوی در جبهه جنگ نرم تاکيد کرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان اينکه حدود 10 درصد مساجد کشور دارای کانون هستند ادامه داد: پيش بينی می شود تا پايان 5 سال آينده ، 30 درصد مساجد دارای کانون شوند .
وی همچنين افزود: در حال حاضر تنها 6 درصد يعنی چهار هزار مسجد دارای کتابخانه باز هستند که اگر اين ميزان به 25 درصد يعنی 18 هزار کتابخانه برسد نياز به سرمايه گزاری داريم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حال حاضر در حدود 5/3 درصد مساجد دارای کتابخانه مخزن بسته هستند که اگر اين ميزان به 10 درصد افزايش يابد از 2500 فعلی به هفت هزار در سال 1393 می رسد.
حسينی کانون های فرهنگی و هنری را يکی از عوامل رونق و شکوفائی مساجد دانست و افزود: در هفدهمين سالگرد تاسيس کانون های مساجد هستيم و اين نهال نو پا امروز به درختی با طراوت و با نشاطی تبديل شده که ثمراتش را در بطن جامعه شاهد هستيم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، با بيان اينکه غربی ها نسبت به نقش مساجد در روشنگری جامعه آگاهند افزود: آنها اساسا با کارکرد بيداری مساجد مخالفند.

۱۷اسفند : تورم سال آينده بين ۴۵ تا ۵۵ درصد خواهد بود

پارلمان‌نيوز: سخنگوی فراکسيون خط امام(ره)مجلس می گويد: «ما با نظر آقای توکلی در زمينه تورم موافقيم تورم سال آينده بين ۴۵ تا ۵۵ درصد خواهد بود و در ارزيابی های کارشناسان اين مسئله اثبات شده است. کارشناسان معتقدند با توجه به اين که سال آينده حدود ۳۰ درصد به تورم موجود در کشور اضافه می شود چرا که مبلغ ۲۰ هزار ميليارد اعتبارات يارانه ها ۳۰ درصد تورم دارد.»

به گزارش فرارو، امروز در برخی از رسانه‌ها از به نقل از داريوش قنبری خبری با عنوان ”حمايت فراکسيون اقليت از بودجه
۸۹″ منتشر شد. به نظر مي‌رسيد اين خبر با نظرات فراکسيون اقيليت در تضاد باشد چرا که امروز محمدرضا خباز و مصطفی کواکبيان که از اعضای اصلی اين فراکسيون محسوب مي‌شوند در مخالفت قاطع با لايحه بودجه ۸۸ در صحن علنی سخن گفتند.
اين نماينده مجلس درباره بخش‌های تورم زای لايحه افزود: «بخش‌های تورم زا آن دسته از منابعی است که به عنوان درآمدهای اضافی اضافه شده است و درآمدهايی است که ما می دانيم محقق نمي‌شود. در کل اقداماتی صورت گرفته از قبيل افزايش تعرفه‌ها و ماليات‌ها که اين اقدامات تورم زا است و ما با اين‌ها مخالفيم.»
نماينده مردم ايلام ادامه داد: «اقدامات ديگری نيز صورت گرفته است که در جهت کاهش نرخ رشد اقتصادی است و مسائل و مشکلاتی برای توليد کنندگان به وجود می آورد و ما با آن هم مخالفيم.»
اين عضو کميسيون تلفيق با بيان اين که ”اين لايحه قابل دفاع نيست“ تصريح کرد: «امروز در صحبت‌های مخالفين دليل جدی برای مخالفت وجود داشت و مسائل علمی دقيقی عنوان می شد اما موافقين به کلی گويی مي‌پرداختند و دلايل چندانی برای دفاع از لايحه نداشتند اين مسئله نشان مي‌دهد که اين لايحه قابل دفاع نيست و موافقين به دنبال توجيه بودند و کم تر استدلايل مي
آوردند.»
قنبری با اشاره به اظهارات احمد توکلی درباره تورم
۵۰ درصدی در سال آينده گفت: «ما با نظر آقای توکلی در زمينه تورم موافقيم تورم سال آينده بين ۴۵ تا ۵۵ درصد خواهد بود و در ارزيابی های کارشناسان اين مسئله اثبات شده است. کارشناسان معتقدند با توجه به اين که سال آينده حدود ۳۰ درصد به تورم موجود در کشور اضافه می شود چرا که مبلغ ۲۰ هزار ميليارد اعتبارات يارانه ها ۳۰ درصد تورم دارد.»
وی ادامه افزود: «اگر تورم فعلی را هم
۱۵ تا ۲۰ درصد در نظر بگيرم با اضافه شدن آن ۳۰ درصد تورم در سال آينده به حدود ۵۰ درصد خواهد رسيد. همه اين مسائل در کميسيون تلفيق مطرح شد ولی با اين وجود کليات اين لايحه در کميسيون تلفيق رای آورد اما ما همچنان اميدواريم اين مسائل در مجلس حل شود.»

۱۷اسفند : يک مقام ارشد دولتی در راس شبکه اختلاس بزرگ ميلياردی

پارلمان‌نيوز:در پی اعلام کشف شبکه بزرگ فساد مالی در يکی از شرکت‌های دولتی توسط رئيس قوه قضائيه، اطلاعات جديدی از اين شبکه که به گفته آيت‌الله لاريجانی تنها يکی از اعضای اين باند ۱۱ نفره به شش ميليارد تومان اختلاس اعتراف کرده، بدست آمد.
به گزارش خبرنگار پايگاه خبری فراکسيون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نيوز»، يک مقام ارشد دولتی در راس اين شبکه اختلاس بزرگ ميلياردی قرار دارد و علاوه بر اين مقام عالي‌رتبه، مدير يک شرکت بيمه‌ای و تعدادی از مديران و کارکنان دولتی حضور دارند.
بر اساس گزارش‌های دريافتی تلاش‌هايی در جريان است تا با موافقت مقامات مافوق، اين مسئول کناره‌گيری کرده تا مقدمات بررسی پرونده فراهم شود.
گفته می شود اين شبکه با اختلاس ميلياردها تومان منابع پولی کشور آنرا در برخی پروژه‌ها و در بين برخی افراد هزينه نموده‌اند.

۱۵اسفند :  يك گونى پول نفت آورده‌اند و اسمش را گذاشته‌اند بودجه:ظرفيت اقتصاد در بخش‌های صنعت، مسکن و کشاورزی بحرانی است


ايلنا: آنچه در كميسيون تلفيق تصويب شده بحران‌هاى جدى ايجاد كرده و مشكلات اقتصاد كشور را نه تنها حل نمي‌كند بلكه افزون تر مى كند، اما اگر در يك جامعه رويكرد عقلانى وجود باشد اين زيان‌ها را مي‌توان به حداقل رساند.
دكتر محمد ستارى فر در گفت‌وگو با ايلنا گفت :
آنچه در چند سال اخيرحتى مي‌توان گفت دردناك بوده، اصلا بي‌اعتقادى نسبت به اين حركت شتابان منطبق بر برنامه بوده است. وقتى از بالاترين سطوح اجرايى كشور نسبت به قانون برنامه چهارم انتقاد مي‌كنند و مي‌گويند تفكر غرب است، چرا اگر اين اشكال در برنامه وجود داشته آقاى رييس جمهور يا معاون اول سابق ايشان نسبت به اصلاح آن اقدام نكردند؟

وى ادامه داد: عملكرد لوايح بودجه‌اى كه رييس جمهور در طول اجراى برنامه چهارم به مجلس داده، بررسى كنيد. خواهيد ديد كه چقدر با قانون متفاوت بوده و چقدر عملكرد با قانون متفاوت بوده است؛ وقتى در تنظيم بودجه سالانه ناتوانى وجود دارد و شكاف معنى دارى بين لايحه، قانون و اجرا وجود دارد، اين تصور ايجاد مي‌شود كه گويا اين كشور نيازمند قانون نيست.


گونى پول نفت
ستاري‌فر خاطرنشان كرد: اين روش بودجه نويسى مثل اين مى ماند پول نفت را در يك گونى بريزيم و با حكم‌هاى بسيار كلي، بگوييم چگونه مى خواهيم آن را خرج كنيم. گويا در قرن 21 و در سال 2010 ميلادي، هنوز ياد نگرفته‌اند كه راه و رسم بودجه اين نيست كه با چند حكم كلى به يك گونى پول، بودجه بگوييم.
وى با بيان اينكه اين شيوه بودجه نويسى نه در قانون محاسبات است و نه در قانون برنامه و بودجه، گفت: تا ديروز اقتصادانان مجلس به ما انتقاد مي‌كردند كه چرا از بودجه انتقاد مي‌كنيد؛ الان خودشان درباره اين بودجه مي‌گويند ما دراين بودجه موازين بودجه‌اى نمي‌بينيم، بلكه موازينى از دخل و خرج‌هاى افراطى است كه نشان مي‌دهد وضعيت اقتصاد كشور نسبت به گذشته بدتر شده است.
رييس اسبق سازمان مديريت و برنامه‌ريزى كشور با بيان اين‌كه اگر درگذشته عملكرد بودجه‌هاى سنواتى نمره‌اى معادل ده از 20 بود، گفت: امروز حتى از آن نمره يك قدم جلوتر نرفته‌ايم درحالى كه امروز بين كشورهاى دنيا و ملت‌ها مسابقه رشد اقتصادى و آرامش برگزار است كه يكى ازابزارهاى اين حركت شتابان چگونگي، ماهيت، كاركرد، سامان و سازمان بودجه‌هاى سنواتى است كه متاسفانه كمتر به آن توجه مي‌شود.
وى افزود: اما اگر هنگام ارايه بودجه بگوييم ما هيچ مشكلى نداريم و دنيا بايد از ما الگو بردارى كند؛ چرا اصلا بودجه مى نويسيم؟ اين نگاه مثبت نيست. بلكه نگاه مثبت اين است كه مشخصا اعلام كنيم براى رسيدن به قله هر روز چقدر مشكلات داريم؛ براى رسيدن به اين هدف مردم را دعوت به كار بيشتر و نظم بيشترى كنيم. در كنار اين مشكلات را هم به مردم بگوييم.


دليل واقعى رشد منفى اقتصاد
استاد دانشگاه علامه طباطبايى تصريح كرد: امروز اقتصاد ما در ركود است؛ اين موضوع را من نمي‌گويم، بلكه اسناد و مدارك، نمايندگان مجلس و خود مسئولان در لابه لاى سخنانشان اذعان مي‌كنند.
وى با اشاره به حركت چرخ‌هاى اقتصاد با 40 درصد ظرفيت‌ نسبت به سال گذشته، يادآور شد: اين نشان مي‌دهد كه خيلي‌ها بيكارند و در نهايت رشد اقتصادى پايينى داريم، حالا رييس جمهور رشد اقتصادى كشور را 6.9 درصد اعلام مى كند؛ بانك مركزى پايين‌تر مى گويد، به هر صورت ما نهاد بانك مركزى را به رسميت پذيرفته‌ايم.
وى گفت: هرچند برخي‌ها مى گويند كه اين اعداد هم روتوش مي‌شود، اما به اين موضوع فعلا اهميت نمي‌دهم اما با بروز بحران رييس جمهور گفت كه ما هيچ تاثيرى از اين بحران نمي‌گيريم. درحالى كه آخرين گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه 42 كشور رشد منفى داشته كه كشور ما هم جزو آنهاست. چيني‌ها كه در اين بحران رشد منفى داشتند؛ به سرعت خود را احيا كردند. چرا ما خودمان را با چين مقايسه نمي‌كنيم؟
معاون رييس جمهور در دولت اصلاحات اظهارداشت: الان كه رشد اقتصادى كشور براساس آمارهاى بانك مركزى 2.3شده است؛ پس روشن شده كه ما از بحران اقتصادى خيلى تاثير گرفتيم. بنابراين از دو حالت خارج نيست؛ يا از بحران تاثير گرفته‌ايم يا مديريت ما ضعف داشته كه رشد اقتصاد كاهش يافته است.
وى افزود: اما آنچه مطرح مي‌شود اين‌كه نه ضعف مديريتى را كسى مي‌پذيرد و نه وابستگى به اقتصاد جهانى را قبول مي‌كنند. اين موارد نشان مي‌دهد كه شرايط محيطى را نمي‌گذارد همگان متوجه شوند. اگر گفته شده بودجه عبارت است از برنامه اداره يك سال كشور بايد مشخص شود كه نرخ رشد اقتصادي، نرخ بيكاري، توزيع درآمد و تورم را هدف‌گذارى كند. امروز رشد بخش كشاورزى منفى است؛ اما آقايان مي‌گويند، دليل آن خشكسالى بوده است.
اين اقتصاددان خاطرنشان كرد: آقايون مي‌گويند اگر سرما و خشكسالى نبود، رشد اقتصادى 8 مي‌شد. درحالى كه كشاورزى حدود 17 درصد توليد ناخالص داخلى كشور را تشكيل مي‌دهد، اگركل رشد بخش كشاورزى صفر مى شد، يعنى هيچى توليد نمي‌كرديم، بايد از رشد اقتصاد حدود 16صدم كم مي‌شد؛ درحالى كه دليل رشد منفى بخش كشاورزى به سياستهاى پولى و مالى برمي‌گردد.
وى افزود: وقتى تورم 25 درصد مي‌شود و نرخ برابرى دلار با ريال به هم مي‌خورد، يعنى كالاى خارجى ارزان‌تر است، براى كشاورز صرف نمى كند كه مركبات را بچيند. يعنى كل بازار كشور را به خارجي‌ها واگذار كرديم. چرا اين اتفاق افتاد؟ چون در بودجه 87 و 88 متوجه نشديم كه سياست پولى و مالى را به گونه‌اى توليد و به گونه‌اى تنظيم كنيم كه از كيان توليد دفاع شود.
ستاري‌فر با بيان اين‌كه گروهى تازه با استناد به اين‌كه اگر نرخ برابرى دلار با ريال تغيير كند تورم ايجاد مي‌شود، اظهار داشت: تورم خيلى مهم است اما هدف اوليه ما تورم نيست، اگر تورم باشد اما توليد و اشتغال هم باشد و مردم پول بيشترى را در جيبشان احساس كنند، نتيجه بهترى دارد. اما اگر تورم را صفر كرديم اما ركود شد و بازار را به خارجي‌ها داديم آيا اين كار خوبى است؟


بحران در سياست‌هاى پولى و مالى
معاون رييس دولت اصلاحات با اشاره به وجود بحران در سياست‌هاى پولى و مالى و بي‌انظباطى مالى يادآورشد: در تراز پرداخت‌ها امروز بحران داريم؛ بنا بوده ترازپرداخت‌هاى غير نفتى تا پايان برنامه چهارم مثبت شود. الان بالاى 50 ميليارد دلار منفى است؛ اين نشان مي‌دهد كه اگر نفت ارزان شود، بحران در پيش داريم.
وى گفت: ما يك شرايط محيطى اقتصادى و اجتماعى داريم كه خوب نيست، از اين شرايط، تورم، ركود بيكاري، فقر، افزايش عدم تعادل و توازن مي‌فهميم، يعنى در طبقات سطح دوم احساس فقر مي‌كنند كه خيلى خطرناك است.
ظرفيت اقتصاد در بخش‌هاى صنعت، مسكن و كشاورزى بحرانى است و بايد روشن شود كه كه براى اين بخش‌ها چه كار بايد كرد؟ بايد تراز كشاورزى حداقل صفر شود. اگر دو ميليارد دلار مي‌خواهيم وارد كنيم همان ميزان صادر شود؛ نه اينكه 8 ميليارد وارد و چيزى صادر نمي‌شود اينها بايد در بودجه صريح مشخص شود.
رييس اسبق سازمان مديريت و برنامه‌ريزى كشوربا اشاره به اينكه فضاى تقريبا نه چندان خوش آيندى در صورت اجراى اين بودجه در پيش است، اظهار داشت: نماگرهاى بانك مركزى نشان مي‌دهد كه تراز منفى تجارى بيش از 55 ميليارد دلار منفى است. يعنى امروز از طريق نفت، زندگى ادامه پيدا مى كند.
وى ادامه داد: ايراني‌ها امروز 50 ميليارد دلار كم كار مي‌كنند؛ پول خوردن ما را نفت مي‌دهد، اين بيكارى يا ظرفيت خالى 40 درصدى توليد نظم مي‌خواهد؛ هنر مديريت و انضباط مي‌خواهد.
ستاري‌فر يادآورشد: اگر سامان نظم و انضباط در دولت و حاكميت باشد، مردم فورى اينها را مي‌گيرند و نتيجه‌اش منجر به رشد اقتصادى مي‌شود.

۱۵اسفند :کارگر کارخانه پفک لينا :بايد ۷٠سال کار کنيم تا اينکه ۲۵سال سابقه برايمان ثبت شود

ايلنا: يک کارگر قمی گفت: بايد 70سال در کارخانه کار کنيم تا اينکه 25سال سابقه برايمان ثبت شود تا بتوانيم بازنشست شويم.
مرتضی سلطانی کارگر کارخانه پفک لينا در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در قم، گفت: هر روزی که بنا به دلايلی بر سر کار حاضر نشويم، حقوقی نداريم. برای مثال اگر روزی در مرخصی باشيم، يا پيش‌آمدی به‌وجود آيد، يا بيمار شويم و يا... که نتوانيم در سر کار خود حاضر باشيم در آن روز حقوقی نداريم.
وی گفت: بايد 70سال در کارخانه کار کنيم تا اينکه 25سال سابقه برايمان ثبت شود تا بتوانيم بازنشست شويم و اين به دليل اين است که بيمه ما به صورت روزانه رد مي‌شود و فقط هر روزی را که کار کنيم برای ما ايجاد سابقه مي‌کند.
اين کارگر قمی در مورد مشکل ديگر خود بيان داشت: هر قدر سابقه کارمان در کارخانه بالا برود، پايه حقوقي‌مان تفاوتی نمي‌کند. برای مثال کارگری که 7سال سابقه فعاليت دارد، با کارگر تازه وارد حقوق برابری دارند.

۱۵اسفند :  افزايش ۱٠ تا ۳٠ درصدی قيمتها در سبد هزينه خانوار

مهر
عضو هيئت مديره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران از بررسی 38 قلم کالا توسط کميته های کارگری تعيين مزد در سبد هزينه های خانوار خبر داد و گفت: غير از 3 قلم کالا که نسبت به سال گذشته قيمت آنها ثابت مانده است، مابقی کالاها از 10 تا 30 درصد افزايش قيمت دارند.
علی دهقان کيا در گفتگو با مهر درباره گزارش بانک مرکزی مبنی کاهش نرخ تورم تا 10.5 درصد در پايان سالجاری که يکی از مبناهای اصلی تعيين حداقل دستمزد سال آينده کارگران است، گفت: کميته های کارگری سراسر کشور در بررسی های خود از 38 قلم کالا در سبد هزينه های خانوار دريافتند که غير از 3 قلم کالا که نسبت به سال گذشته از نظر قيمتی ثابت مانده، بقيه اقلام دارای افزايش قيمت است.

عضو هيئت مديره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران اظهار داشت: چگونه است که بانک مرکزی از کاهش نرخ تورم خبر می دهد در حالی که در سبد هزينه های خانوار قيمتها از 10 تا 30 درصد افزايش يافته است.

افزايش 10 تا 30 درصد هزينه خريد اقلام مصرفی

دهقان کيا ادامه داد: ادعای کاهش نرخ تورم و پايين آمدن سطح عمومی قيمتها از طريق بانک مرکزی می تواند به چالشی برای تعيين حداقل دستمزد تبديل شود. متاسفانه استناد ماده 41 قانون کار به نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی تا حدودی مشکلاتی را برای جامعه کارگی به وجود می آورد.

وی با بيان اينکه کارگران هرچقدر هم بگويند که کاهش سطح عمومی قيمتها را لمس نکرده اند، بانک مرکزی کار خود را می کند و نرخ تورم را روبه کاهش نشان می دهد. واقعيت اين است که با 263 هزار تومان مشکلی از زندگی کارگران حل نمی شود بلکه خود مشکلات بسيار زيادی نيز به وجود می آورد.

سياست دوگانه وزارت بازرگانی

اين مقام مسئول کارگری با اعلام اينکه ادامه روند کاهش دستمزدها می تواند به بالا رفتن نرخ بيکاری دامن بزند، افزود: متاسفانه اخيرا وزارت بازرگانی با سياستهای دوگانه خود ابتدا به کشاورزان وعده پرداخت يارانه و عيدی برای کنترل قيمتها در بخش محصولات کشاورزی را می دهد و بعد يکباره تعرفه واردات ميوه را به 30 درصد و صفر می رساند.

به گفته دهقان کيا، سياستهای لرزان در بخش بازرگانی می تواند مشکلاتی را در کاهش نيروی کار بخش کشاورزي، بيکاری و از دست رفتن بازارهای فروش شود.

قيمتها را شفاف سازی کنيد

وی تاکيد کرد: اينکه می گويند اجناس مصرفی مردم ارزان شده است نمی تواند مشکل را حل کند بايد در اين زمينه شفاف سازی شود و با دلايل و اسناد مورد قبول مردم و کارگران حرف بزنند. شفاف سازی شود که قيمت برنج 3 هزار و 500 تومانی خوب و هزار و 600 تومانی نامرغوب در سالجاری چقدر شده است؟ چگونه برنج پاکستانی هزار و 600 تومانی سال قبل وقتی به 2 هزار تومان در سالجاری می رسد قيمتها کاهش يافته است؟

عضو هيئت مديره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران بيان داشت: وزير اقتصاد و بانک مرکزی بايد برای مردم با دلايل شفاف و روشن مشخص کنند که چگونه و بر اساس چه مبنايی قيمتها نسبت به سال گذشته کاهش يافته است. يافته های ما کاهش در اقلام سبد هزينه های خانوار را نشان نمی دهد.

دهقان کيا در پايان بيان داشت: مرغ به عنوان يکی از اقلام پرمصرف مردم در سال گذشته به قيمت هر کيلو 2 هزار و 200 تومان بود که امسال به 3 هزار و 100 تومان رسيده است.

افزايش قيمت 34 قلم کالا براساس گزارش بانک مرکزی

به گزارش مهر، بانک مرکزی در آخرين گزارش خود در روزهای گذشته آخرين وضعيت قيمتی خرده فروشی 42 قلم کالای مصرفی خانوار را در 11 گروه اعلام کرده که قيمت 34 قلم بررسی شده نسبت به هفته مشابه سال قبل رشد يافته است. رشد 3 قلم محصولات مصرفی شامل هندوانه، شير استرليزه و برنج وارداتی غيرتايلندی نيز صفر اعلام شده است.

همچنين قيمت 8 قلم کالای و اجناس مصرفی خانوار نسبت به هفته مشابه سال قبل کاهش يافته است

۱۴اسفند : قد كوتاه يارانه‌ها و ديوار بلند فقر

ايلنا: مبارزه با فقر و گسترش عدالت از اصلي‌ترين شعارهاى دولتمردان است كه طى چند سال گذشته در جامعه دست به دست شده است اما بدون تعارف هنوز فقر جايى بزرگ در اقتصاد ايران دارد و عدالت نيز در شكاف اقتصادى طبقات همچنان نقشى از همان آرزوى قديمى دارد كه به رويا تبديل شده است. با اين وجود اما دولتي‌ها در سال آينده با نقدى كردن يارانه‌ها راهبردى تازه براى مقابله با فقر و از سوى ديگر توزيع عدالت ارايه داده‌اند؛ راهبردى كه بدون شك اقتصاد ايرانى را به دور تازه‌اى از كش‌وقوس‌ها وارد مي‌كنند.
به گزارش ايلنا،برنامه‌ريزان دولتى بر اين باورند كه اين اتفاق يكبار براى هميشه تكليف فقر را مشخص مي‌كند اما برآورد شاخص‌هاى مختلف اقتصادى نشان مي‌دهد كه قد كوته يارانه‌هايى كه دولت مى خواهد با هدفمند كردن آنها راهى جيب فقرا بكن بسيار كوتاه‌تر از پيچك فقرى است كه اين روزها از سروكول بسيارى از شهروندان بالا رفته است. اين نكته را اما نيز نبايد فراموش كرد كه دولتى ها در چنين شرايطى چشم به يارى نمايندگان مجلس دارند.
دولت در لايحه بودجه سال آينده، با فرض سال 1388 به عنوان نخستين سال اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها رقم 40 هزار ميليارد تومان منابع برای خود پيش‌بينی کرده بود، با اين حال اصرار نمايندگان مبنی بر اعلام سال آينده به عنوان سال نخست اجرای هدفمند کردن يارانه‌ها باعث شد تا کميسيون تلفيق که تا پيش از آن در مقابل اکثر خواسته‌های دولت در لايحه بودجه از جمله نفت 65 دلاری کوتاه بيايد، اين بار چرخشی به سوی نمايندگان مجلس داشته و رقم 20 هزار ميليارد تومانی مدنظر بهارستان‌نشينان برای منابع حاصل از هدفمند کردن يارانه‌ها را بپذيرد.
در پی نصف شدن منابع دولت از اجرای هدفمند کردن يارانه‌ها، در وهله نخست اعلام شد که دولت اين قانون را اجرا نخواهد کرد، با اين حال ميرتاج‌الدينی و نديمي، معاون پارلمانى و مشاور معاون پارلمانى رئيس‌جمهور اعلام کردند که قانون هدفمند کردن يارانه‌ها در هر صورت اجرا خواهد شد، هر چند اعلام شد که رقم 20 هزار ميليارد تومان، دست دولت را برای اجرای صحيح اين قانون خواهد بست.

پرداخت نقدی يارانه‌ها و محک پايبندی دولت به شعارها

اگر اجرای لوايح بودجه سال گذشته و سهميه‌بندی بنزين تبعات چندان نگران‌کننده‌ای برای دولت نداشت، اما اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها، قطعاً تبعات ريز و درشت بسياری برای کشور به همراه خواهد داشت. وعده‌های دولت مبنی بر اينکه با اجرای اين قانون، ظرف چند سال آينده، فقير و بيکاری در جامعه وجود نخواهد داشت، سبب شده تا سطح توقعات بخشی از مردم بالا رود. اين بخش از مردم يا همان محرومانی که سال‌هاست به شعارهای دولت مبنی بر رفع تبعيض و فقر عادت کرده‌اند، اين بار مي‌خواهند که ميزان پايبندی دولت به شعارهای خود را در عمل و آن هم پرداخت نقدی يارانه‌ها مشاهده کنند.


تبعات احتمالی هدفمند کردن يارانه‌ها و نگرانی دولت
محمدرضا فرزين، معاون وزير اقتصاد و سخنگوى كارگروه تحولات اقتصادى مي‌گويد: به دليل مشكلاتى كه پس از اعلام خوشه‌بندي‌ها به وجود آمد به اين جمع‌بندى رسيديم كه براى سال آينده بر مبناى خوشه‌بندي‌ها به مردم پول ندهيم بلكه پولى كه دولت مي‌پردازد به اين نحو خواهد بود كه در زمان اجراى طرح به مردم اعلام مي‌كنيم تا كسانى كه فرم اطلاعات اقتصادى خانوارها را پر كرده و متقاضى دريافت يارانه هستند، يك حساب بانكى باز كنند و هر كسى كه حساب بانكى باز كرد به او يارانه خواهيم داد.
وى به نحوه‌ توزيع يارانه‌ها اشاره كرد و توضيح مي‌دهد: خوشه‌بندي‌ها براساس اطلاعاتى است كه در فرم‌هاى اطلاعات اقتصادى خانوارها از مردم اخذ شده است و ما 5 متغير مسكن، خودرو، سطح تحصيلات سرپرست خانوار، ميزان وام دريافتى از سيستم بانكى و تعداد افراد شاغل در خانوار را مبناى طبقه‌بندى خود قرار داديم.
بنا بر اعلام مدد، رئيس مرکز آمار ايران از حدود 73 ميليون نفر ايراني، 61 ميليون و 600 هزار نفر فرم اطلاعات خانوارها را پر کرده‌اند. وی پيشتر و در زمانی که بحث خوشه‌بندي‌ها داغ بود، گفت: دولت در سال نخست اجرای لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها تصميم گرفت جمعيت کشور را به 3 خوشه تقسيم‌بندی کند. در خوشه نخست که دهک اول تا چهارم را شامل مي‌شود، حدود 30 ميليون نفر، در خوشه دوم، دهک‌های پنجم تا هفتم جامعه با 17 ميليون و 600 هزار نفر و در خوشه سوم، دهک‌های هشتم تا دهم با 14 ميليون نفر قرار گرفته‌اند.
نديمي، مشاور معاون پارلمانى رئيس‌جمهور نيز در پاسخ به اين سئوال كه با توجه به مصوبه اخير كميسيون تلفيق آيا تغييرى در پرداخت يارانه نقدى به مردم ايجاد خواهد شد يا خير، مي‌گويد: متن قانون تغييرى نكرده و يارانه‌ها به همان نسبت‌هاى 50، 30 و 20 درصد بين 3 بخش مردم، توليد و دولت توزيع خواهد شد و به نسبت كاهش درآمد، يارانه پرداختى نيز كاهش خواهد يافت.
با احتساب اين ارقام، اين نتيجه به دست مي‌آيد که دولت بايد سال آينده 10 هزار ميليارد تومان را بين مردم توزيع نقدی کند، پس در صورتی که هيچ متقاضی جديدی در ارديبهشت برای دريافت يارانه نقدی به دولت مراجعه نکند که البته فرض محالی است، دولت بايد طی يک سال 10 هزار ميليارد تومان را بين 61 ميليون و 600 هزار نفر توزيع کند. اگر وعده احمدي‌نژاد و فرزين مبنی بر توزيع مساوی يارانه بين متقاضيان محقق شود، رقمی معادل ماهانه 13 هزار و 528 تومان به هر نفر پرداخت خواهد شد. تفاوت معنادار اين رقم با ارقامی که در سال گذشته و روزهای نخست سال جاری مبنی بر پرداخت 40 تا 70 هزار تومان به طبقات محروم و 20 تا 40 هزار تومان به اقشار کمتر محروم جامعه، قطعاً نارضايتي‌های گسترده‌ای بين اقشاری خواهد داشت که اميد به دريافت يارانه نقدی و حل مشکلات خود از اين راه داشتند.
تورمی که يارانه‌های نقدی را مي‌بلعد
مركز پژوهش‌هاى مجلس طى گزارشى تبعات سناريوهاى متفاوت از هدفمندسازى يارانه‌ها را بررسى و اعلام كرد: در صورتى كه در سال اول اقدام به آزادسازى 20 هزار ميليارد تومان از يارانه‌ها شود، تورمى معادل 37.6 درصد، علاوه بر تورم موجود به كشور تحميل خواهد شد.
هر چند جمشيد پژويان، رئيس شورای رقابت به واسطه نزديکی وی با دولت، گزارش مرکز پژوهش‌ها را غيرکارشناسی و با اغراض سياسی خوانده است، اما رقم 13 هزار و 500 تومانی پرداختی به هر فرد، قطعاً و در نگاهی منصفانه و به دور از علايق و گرايش‌های سياسي، شايد فقط جوابگوی افزايش قيمت فرآورده‌های سوختي، قبوض مختلف چون برق و گاز و افزايش قيمت حمل و نقل که متاثر از قيمت فرآورده‌های سوختی است، شود. تمامی کارشناسان اقتصادی نيز بر اين باورند که افزايش قيمت فرآورده‌های سوختي، تاثير مستقيم بر قيمت توليدات داخلی داشته و هم از راه رواني، تورم گسترده ديگری را در جامعه رقم خواهد زد که بعيد است يک خانوار چهار نفره با دريافت ماهانه 54 هزار تومان قادر باشد بر اين مشکلات فائق آيد.
مشتی نمونه از خروار
در بررسی مرکز آمار برای خوشه‌بندی مردم، در خوشه 2 درآمد سرانه هر نفر معادل يک ميليون و 303 هزار و 2 ريال عنوان شده بود. با اين حساب، درآمد يک خانوار متوسط 4 نفره طبق نظر مرکز آمار ايران برای اينکه جزو طبقات محروم قرار بگيرد، حدود 5 ميليون و 521 هزار و 200 ريال اعلام شده بود. پرداخت ماهانه 540 هزار ريال به اين خانوار، سطح درآمدی اين خانوار را معادل 9.8 درصد افزايش خواهد داد. حال اگر تورم پيش‌بينی شده توسط مراکز دولتی همچون وزارت بازرگانی و وزارت اقتصاد را که به ترتيب 19 و 22 درصد اعلام شد، ملاک عمل قرار گيرد، مشاهده مي‌شود که يارانه نقدی پرداخت شده از سوی دولت، تنها نيمی از تورم تحميلی به اين خانوارها را پوشش خواهد داد و لذا با توجه به اين امر، پيش‌بينی عملی شدن وعده‌های دولت مبنی بر از بين رفتن فقر در چند سال آينده، نه فقط با ترديد مواجه مي‌شود، بلکه اين نگرانی پديد مي‌آيد که شايد با اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها به سياق فعلي، بخش‌های گسترده‌تری از مردم به زير خط فقر و گرسنگی رهنمون شوند.

۱۳اسفند : ۲۵٠ هزار هکتار از سطح درياچه اروميه به شوره زار تبديل شده است

مهر
درياچه ای که شوره زار می شود
مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربی گفت: در حال حاضر 250 هزار هکتار از سطح درياچه اروميه به شوره زار تبديل شده است.
حسن عباس نژاد صبح چهارشنبه در نشست خبري، خشکسالی چند سال اخير ، کاهش نزولات آسماني، بالارفتن دمای هوا، عدم استفاده صحيح و بهينه از آب در داخل حوزه آبريز، کنترل روان آب ها و احداث سازه های آبي، حفر چاه های آب و راندمان پايين آبياری در داخل حوزه آبريز درياچه اروميه را از عمده دلايل بروز اين فاجعه زيست محيطی عنوان کرد.
وی اضافه کرد: سطح آب پارک درياچه اروميه با وسعت 570 هزار هکتار در حال حاضر 2.5متر پايين تراز سطح اکولوژيکی آن در شرايط عادی است. عباس نژاد در ادامه نمک موجود در آب اين درياچه را در حالت فوق اشباع اعلام کرد و بيان داشت: در شرايط عادی ميزان شوری آب اين درياچه 180 تا 220 گرم نمک در هر ليتر است که اين ميزان در شرايط بحرانی فعلی به 340 گرم در هر ليتر می رسد.
مديرکل حفاظت محيط زيست استان همچنين از تلاش مسئولان استان برای تهيه و اجرای طرح هايی برای جلوگيری از خشک شدن آب اين درياچه خبر داد و خاطرنشان کرد: اين طرح ها در حال حاضر در کميسيون زيربنايی دولت در دست بررسی است.
در حال حاضر هر ساله، دو و هشت دهم ميليارد مترمکعب آب از 17 رودخانه دائمی و 12 رودخانه فصلی و ديگر جريانات رودخانه ای وارد درياچه اروميه می شود اما برای رسيدن سطح آب درياچه به حالت طبيعی 30 ميليارد مترمکعب آب نياز است. با وجود اقدامات حفاظتی در سالهای اخير کاهش سطح آب درياچه بر روی بسياری از ويژگی های زيست محيطی آن تاثير گذاشته به طوری که ارتفاع آب اين درياچه از سال 76 تاکنون شش متر کاهش يافته است.
برای حل مشکل کم آبی درياچه اروميه تفاهمنامه مشترکی ميان دستگاه های اجرايی از جمله وزارت کشور، وزارت نيرو، وزارت جهاد کشاورزي، سازمان حفاظت محيط زيست و استانداری استان های آذربايجان غربي، آذربايجان شرقی و کردستان اجرا شده است اما تاکنون اقدام موثری در اين خصوص انجام نشده است.

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©