Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۹ برابر با  ۰۴ می ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۹  برابر با ۰۴ می ۲۰۱۰
ایران در آئینه آمار(۳۳)

ایران در آئینه آمار(۳۳)

۲۹ فروردین ۱۳۸۹ـ ۱۸ آوریل ۲۰۱۰

تهیه و تنظیم : مریم اسکوئی

 

۲۹فروردين :بهداشت و درمان ايران پايين تر از ۹۸ کشور دنيا

مهر : وضعيت شاخصهای بهداشتی و درمانی هر جامعه حاکی از توجه دولتها به سرمايه گذاری در حوزه سلامت است.

از همين رو، بررسيها نشان می دهد اين شاخصها در ايران در مقايسه با کشورهای منطقه و دنيا چندان رضايتبخش نبوده و پايينتر از 98 کشور دنيا قرار دارد. نارضايتی مردم از مراکز درمانی دولتی و در پی آن کمبودهايی که در اين بيمارستانها وجود دارد، در کنار سرانه درمان غيرواقعی و... دست به دست هم داده تا اوضاع مناسبی بر حوزه سلامت کشور حاکم نباشد. اين مسئله ای است که قريب به اتفاق متخصصان امر سلامت، بر آن صحه گذاشته و معتقدند تا زمانی که دولت نخواهد در حوزه سلامت سرمايه گذاری کند، نمی توانيم شاهد ارتقای شاخصهای بهداشتی و درمانی در کشور باشيم. سال گذشته در خبری اعلام شده بود که رتبه ايران به لحاظ شاخصهای سلامت، در بين 192 کشور دنيا نزول کرده و جايگاه 123 را دارد اما خيلی زود روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به اين اظهارنظر اعلام کرد که "سازمان جهانی بهداشت از سال 2000 (1379) هيچگونه رتبه بندی جديدی در خصوص وضعيت شاخصهای بهداشتی کشورها نداشته است. از نظر سازمان جهانی بهداشت، سه شاخص "سلامت از توليد ناخالص ملی"، "مشارکت مالی مردم در پرداخت هزينه های سلامت" و "هزينه های خانمانسوز درمان" به عنوان شاخصهای مهم در رتبه بندی کشورها ارزيابی می شود. به گزارش مهر، طبق ماده 90 قانون برنامه توسعه چهارم، سهم مردم از هزينه های سلامت در بازار واقعی بايد به کمتر از 30 درصد برسد و 70 درصد ديگر اين هزينه را دولت به عنوان يک وظيفه حاکميتی پرداخت کند. در حالی که هم اکنون برنامه چهارم به پايان رسيده است، سهم هزينه های درمانی که از جيب مردم پرداخت می شود، به حدود 60 تا 70 درصد رسيده و دولت نتوانست در اجرای اين برنامه موفق عمل کند. دکتر عليرضا زالي، قائم مقام سازمان نظام پزشکی ايران با بيان اينکه قرار بود هزينه ای که از جيب مردم بابت درمان بيماری پرداخت می شود در پايان برنامه چهارم به کمتر از 30 درصد برسد، به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه در حال حاضر 60 درصد اين هزينه از جيب مردم پرداخت می شود به طوری که خانواده های زيادی در جامعه هستند که با يکبار پرداخت هزينه بستری و جراحي، به زير خط فقر سقوط می کنند. آمارها نشان می دهد 3.5 تا 4.5 درصد مردم کشور در اين وضعيت قرار می گيرند.
از سوی ديگر، شاخصهای بهداشتی ايران در منطقه مديترانه شرقی طی چند سال اخير افت کرده و بين 11 تا 13 است. اين موضوع نشان می دهد که نتوانسته ايم بحث "عدالت در سلامت" را محقق کنيم و همچنان با وضعيت مطلوب فاصله داريم. مقام معظم رهبری در ابتدای سال 89 که شعار "همت مضاعف و کار مضاعف" را برای سال جديد تعيين کرده ‌اند، بر مسئله سلامت تاکيد جدی داشتند و فرمودند مسئله سلامت را بايد در برنامه پنجم و در بين وظايف دستگاههای مختلف لحاظ کنيم. اين در حالی است که می بايست در چشم‌انداز 20 ساله نظام، به سالم ترين کشور منطقه تبديل شويم اما هنوز سيستم ارجاع و شبکه بهداشت و درمان کشور تکميل نشده و طرح پزشک خانواده هم به شهرها نيامده است.

در سال گذشته تمام اعتبار وزارت بهداشت چهارهزار و 100 ميليارد تومان بود که هزار و 100 ميليارد تومان آن برای آموزش و سه هزار ميليارد آن برای بهداشت و درمان هزينه شد و همچنان تنها 5.4 درصد توليد داخلی کشور صرف بهداشت و درمان مي‌شود. دکتر مسعود مسلمی فرد، نايب رئيس انجمن پزشکان عمومی ايران با عنوان اين مطلب که در گذشته سالانه 1.5 ميليون نفر در کشور با هزينه های درمانی به زير خط فقر سقوط می کردند، به خبرنگار مهر می گويد: قطعا اين آمار با توجه به شرايط تورمی و اجرای قانون هدفمندی يارانه ها، حداقل به دو ميليون نفر افزايش خواهد يافت. به گفته مسلمی فرد، در حال حاضر رتبه ايران در دنيا به لحاظ شاخصهای سلامت بالای 90 است. يعنی اينکه از سهم درآمد ناخالص داخلی کشور، بخش بسيار جزئی را برای سلامت مردم هزينه می کنيم که اين وضعيت باعث ماندگاری بيماری در کشور می شود. طبق گزارشها و آمارهای رسمي، حوزه سلامت در کشورهای پيشرفته دنيا در رتبه های اول تا سوم است و اولويت سلامت در کشورهای همسايه ايران و خاورميانه در رتبه های چهارم تا پنجم است. به گزارش مهر، بررسيها نشان می دهد که دولتهای قبلی نيز گرفتار چنين مشکلاتی بوده اند اما اين وضعيت در سالهای اخير تشديد شده و شاخص سلامت تضعيف شده است.

 

 

 

۲۷فروردين : نفت خام در انتظار خريدار:۱۹ نفتکش غول پيکر به انبار تبديل شده است

راديو فرانسه :به گفتۀ يک منبع، نوزده نفتکش غول پيکر موسوم به "نفت کش حمل نفت خام بسيار بزرگ"* و يک نفتکش "سوز ماکس" به انبار تبديل شده است حال آن که در پايان ماه مارس تنها دوازده "نفت کش حمل نفت خام بسيار بزرگ" انبار شده بود. يک مقام جمهوری اسلامی ايران در پاسخ به پرسش اين خبرگزاری از افشای ميزان نفت خام انبار شده خودداری کرد اما به اين نکته اذعان کرد که چند نفت کش به اين کار اختصاص داده شده است.
در حالی که چشم انداز اعمال تحريم های تازه ای عليه جمهوری اسلامی ايران در ارتباط با فعاليت های هسته ای اين کشور به تدريج و اندک اندک روشن تر و دقيق تر می شود، برخی از کارشناسان نفتی در بازارهای نفت از ذخيره شدن ميليون ها بشکه نفت خام در ايران و دشواری مقامات اين کشور در يافتن خريدار سخن می گويند.
به گزارش رويترز، يک نفتکش غول پيکر از نوع "نفتکش حمل نفت خام بسيار بزرگ" دو ميليون بشکه و يک نفت کش "سوز ماکس" يک ميليون بشکه نفت خام را در خود جای می دهد. نفت کش "سوز ماکس" می تواند از آبراه سوئز عبور کند.
يک مقام جمهوری اسلامی ايران در پاسخ به پرسش اين خبرگزاری از افشای ميزان نفت خام انبار شده خودداری کرد اما به اين نکته اذعان کرد که چند نفت کش به اين کار اختصاص داده شده است. اين مقام ايرانی که هويتش فاش نشده است گفت اين کشتی ها به بيست فروند نمی رسد ولی برخی از مشتريان ايران نفت خود را در نفتکش هائی در خليج فارس نگه داشته اند.

۲۸فروردين : اخراج ۳۳۵٠٠نفراز كارگران كارخانه پارس الكتريك

آژانس ايران خبر:دولت دهم درادامه خصوصى سازى ها و تاراج كارخانه هاى بزرگ ايران كارگران كارخانه پارس الكتريك را كه بالغ بر 3500نفر بودند , به تدريج دريك سال اخير اخراج كرد .
درحال حاضر اين كارخانه فقط 150نفر كارگر دارد وبه گفته اعضاى شوراى اين كارخانه اكثرمتخصصين اخراج و ازكاربيكارشدند و فقط اشخاصى كه همسو با اين نظام و باندهاى آن و آقا زاده ها بودند باقى مانده اند ,كارگران شريف تلاش ميكنند به هرصورت ممكن اعتراض كنند.

 

 

۲۸فروردين : طرح ايجاد ۶٠٠٠ دار القرآن

آموزش و پرورش توانايى ايجاد ۶٠٠٠دارالقرآن را دارد
خبرگزارى فارس: وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه مدرسه بايد به كانون تحول در محله تبديل شود، گفت: وزارت آموزش و پرورش اين توانايى را دارد، ۶٠٠ دارالقرآنى كه در بيرون مدرسه وجود دارد را به ۶ هزار دارالقرآن در درون مدرسه افزايش دهد.
به گزارش باشگاه خبرى فارس «توانا» به نقل از مركز اطلاع رسانى و روابط عمومى وزارت آموزش وپرورش ، حميدرضا حاجى بابايى در جمع اعضاى كميسيون فرهنگي، اجتماعى و آموزشى شوراى هماهنگى روابط عمومي‌هاى دستگاه‌هاى اجرايى در محل اين وزارتخانه صورت گرفت، اظهار داشت: آموزش و پرورش جايگاه ويژه‌اى در كشور دارد و نوع كار اين وزارتخانه با ساير نهادها متفاوت است.
وزير آموزش و پرورش در ادامه گفت: آموزش و پرورش دستگاه وسيع و گسترده‌اى است كه برخى از سازمان‌هاى تابعه آن مانند سازمان آموزش و پرورش استثنايى 20 هزار نفر كارمند دارد و يا سازمان نوسازى مدارس كه جز قوي‌ترين سازمان‌هاى دولتى در امر ساخت و ساز شناخته شده است.
وى اضافه كرد: وزارت آموزش و پرورش با داشتن بيش از 250 آموزشكده، دانشكده و تربيت معلم نزديك به 250 هزار دانشجو در مقطع مختلف كاردانى و كارشناسايى ارشد در سطوح عالى تحصيلى آموزش مي‌دهد كه اين گستردگى كارى نياز به روابط عمومى قوى را بيش از بيش نشان مي‌دهد.


۲۶فروردين: پنج هکتار از بکرترين ذخيره گاه جنگلی بلوط ايران تخريب شد

خبرگزاری مهر
حدود پنج هکتار از جنگلهای منطقه بلوط بلند به عنوان تنها ذخيره گاه جنگلی بلوط ايران توسط افراد ناشناس تخريب شد.
به گزارش خبرنگار مهر در اهواز، جنگلهای بلوط بلند يکی از مناطق بکر جنگلی در نزديکی شهرستان ايذه است که دارای درختان بلوط و از زيبايی منحصربه فردی برخوردار است.
اين منطقه که در جنگل های رشته کوه زاگرس قرار گرفته است تنها ذخيره گاه جنگلی درختان بلوط ايران به شمار می رود که بيشترين حجم بلوط منطقه را در خود جای داده است ولی متاسفانه اين منطقه به علت کمبود نيروی حفاظتی هم اکنون مورد هجوم افراد ناشناس برای تهيه هيزم و ذغال واقع شده است.
نائب رئيس انجمن حمايت از طبيعت ايران با تائيد اين خبر به خبرنگار مهر در اهواز گفت: منطقه ای در حدود پنج هکتار از جنگل های رشته کوه زاگرس که مملو از درختان کم ياب و منحصر به فرد بلوط است تخريب شده است به گونه ای که هر کس از کنار جنگل عبور کند متوجه اين عمل ناجوانمردانه نمی شود.

۲۶فروردين :تعداد کارگران عسلويه از ۴۰ هزار نفر در سال ۸۳ هم اکنون به ۴ هزار نفر کاهش يافته است.

کلمه: تعداد کارگران عسلويه از ۴۰ هزار نفر در سال ۸۳ هم اکنون به ۴ هزار نفر کاهش يافته است. اين کاهش ۹۰ درصدی در تعداد شاغلان در اين منطقه اقتصادی انرژی کشور نشان دهنده کاهش شديد فعاليت های اقتصادی و عمرانی است. اين در حالی است که منطقه پارس جنوبی و عسلويه به عنوان قطب صنعت انرژی ايران شناخته می شود.
به گزارش خبرنگار ”کلمه“ در منطقه عسلويه و در زمان خاتمی بيش از
۲۰ ميليارد دلار سرمايه خارجی برای سرمايه گذاری جذب شده بود. هم اکنون با توجه با آمار اشتغال در عسلويه می توان به اين نتيجه رسيد که اين سرمايه گذاری ها عملا به صفر کاهش يافته است .
از سوی ديگر پيشرفت کار به دليل نبود نقدينگی و نبود سرمايه گذار خارجی درپالايشگاه بزرگی که قرار بود توليد بنزين ايران را حدود
۳۰ ميليون ليتر افزايش دهد، متوقف شده است . اين در حالی است که اين پروژه برای دولت احمدی نژاد اهميت بسياری دارد و خيلی ها اميد به ادامه کار و بهره برداری از آن پيش از عملی شدن مخاطره آميز تحريم فروش بنزين به ايران ، دارند . تحريمی که با اعلام نظر دو شرکت روسی و هندی عملا آغاز شده است .
شرکت های دولتی در حالی با مشکل نبود نقدينگی روبرو هستند که هر روزه اقدام به اخراج کارگران خود می کنند . به موازات اين ، در بخش خصوصی نيز اوضاع به شدت نگران کننده و بحرانی به نطر می رسد . هم اکنون دولت بيش از
۴۰ هزار ميليارد تومان ( برابر ۴۰ ميليارد دلار ) به پيمانکاران بخش خصوصی بدهکار است . حدود پنج هزار ميليارد تومان از اين رقم ، طلب پيمانکاران صنعت برق از دولت است. صنعتی که قابليت درآمد زايی بالايی دارد  اما به دليل ناتوانی مديريتی در بدترين شرايط ممکن به سر می برد .
ناتوانی بخش خصوصی در دريافت طلب خود از دولت و طولانی شدن فرايند آن موجب شده تا فعاليت های عمرانی بخش خصوصی به کمترين ميزان خود در
۲۰ سال گذشته برسد . وضعيتی که بسياری از کارشناسان آن را با زمان پايان جنگ ۸ ساله ايران و عراق مقايسه می کنند. به همين دليل در چند ماه اخير با روند اخراج کارگران واحدهای عمرانی و توليدی روبرو بوده ايم. هم اکنون نرخ بيکاری در ميان جوانان ۱۶ تا ۳۰ سال ايران بيش از ۲۵ درصد است و پيش بينی می شود افزايش يابد . اين رقم در ميان تحصيلکردگان بيشتر است و زنان شرايط به مراتب بدتری از مردان دارند .

۲۳فروردين : رئيس پليس تهران:دستگيری ۱٠٠٠٠مرد و۳٠٠٠زن در واحدهاى صنفى در سال ۸۸/۴۹۱۹۱ تذکر و اخطار در نوروز/ ۱۲۱۲جلسه توجيهی پليس و اصناف...!

ايلنا

رئيس پليس نظارت بر اماكن عمومى ناجا با بيان اينكه ابلاغيه جديدى به آرايشگاه‌هاى زنانه براى رعايت پوشش نداشته‌ايم در رابطه با واحدهاى صنفى مشاور املاك فاقد مجوز گفت: از امروز در تهران و از هفته آينده در سراسر كشور با مشاورين املاك فاقد مجوز برخورد مي‌شود.
به گزارش خبرنگار ايلنا، سرهنگ ميرائى در نشستى خبرى به اقدامات پليس اماكن عمومى در طرح نوروزى امسال اشاره كرد و گفت: يك هزار و 212 جلسه توجيهى و هماهنگى با اصناف و واحدهاى مختلف برگزار شد و هشدارهاى انتظامى به مردم و واحدهاى صنفى ارائه شد و از طرفى نمايندگان نظارت بر اماكن عمومى ناجا نيز در ستادهاى نوروزى حضور مستمر داشتند و از يك ميليون و 348 واحد صنفى نيز بازديد به عمل آمد.
وى با اشاره به اينكه در طرح نوروزى 49 هزار و 191 تذكر و اخطار به واحدهاى متخلف داده شد، گفت: 300 واحد متخلف نيز پلمپ شده‌اند و با شناسايى يك واحد توليدى در استان فارس، باند تهيه و توزيع روغن‌موتورهاى تقلبى منهدم شد.
رئيس پليس نظارت بر امكان عمومى ناجا توضيح داد: با انهدام اين باند كه قصد داشتند در تعطيلات نوروز اقلام تقلبى را در استان فارس توزيع كنند، هشت هزار ليتر روغن‌موتور تقلبى كشف شد و دو نفر نيز در اين رابطه تحويل مراجع قضايى شدند.
ميرائى در رابطه با اقدامات پليس اماكن در سال 88 گفت: در اين سال براى راه‌اندازى واحدهاى صنفى 678 هزار و 921 فقره درخواست ارائه شد كه از اين تعداد 657 هزار و 971 مورد صلاحيتشان تائيد و اجازه فعاليت داده شده است.
وى ادامه داد: شش هزار و 474 مورد به دليل ايجاد مشكلات ترافيكى رد صلاحيت شدند و 11 هزار و 225 مورد نيز به لحاظ انتظامى صلاحيت فعاليت نداشتند. از سوى ديگر سه هزار و 112 نفر نيز به جهت سوابق و مشكلات فرديشان به آنها اجازه فعاليت داده نشد.
رئيس پليس نظارت بر اماكن عمومى ناجا از پملپ دو هزار و 845 واحد صنفى در سال 88 با درخواست و حكم مقام قضايى خبر داد و گفت: بنا به درخواست مراجع صدور مجوز نيز 41 هزار و 222 واحد پلمپ شدند و دو هزار و 573 مورد نيز به دليل رعايت نكردن مسائل انتظامى پلمپ شدند و دو هزار و 741 مورد نيز ابطال پروانه كسب داشتيم.
ميرائى خاطر نشان كرد: در سال 88، 260 هزار و 945 مورد به دليل رعايت نكردن مقررات و ضوابط، تذكر كتبى داده شد و 45 هزار و 147 فقره به شكايت مردمى رسيدگى شده است.
وى با اشاره به اجراى پنج هزار و 506 طرح براى پاكسازى رسته‌هايى كه احتمال تخلف در آنها بوده است، افزود: در راستاى پيشگيرى از تخلف 747 هزار همايش پليس و اصناف و رده‌هاى ذي‌ربط در كل كشور برگزار شد.
رئيس پليس اماكن ناجا ادامه داد: در سال 88 ده هزار و 878 نفر مرد و سه هزار و 198 زن در واحدهاى صنفى دستگير شدند كه اقداماتى همچون تهيه و توزيع اقلام غيرمجاز، روابط نامشروع، اقدامات خلاف قانون و .... داشته‌اند.
ميرائى به وجود دو ميليون و 300 هزار مجوز واحدهاى صنفى مختلف در سراسر كشور اشاره كرد و گفت: سال گذشته حدود يك ميليون واحد فاقد مجوز بوده كه باهماهنگي‌هاى به عمل آمده حدود 300 هزار واحد ساماندهى شده‌اند و برآورد شده است كه هم‌اكنون حدود 700 هزار فاقد مجوز هستند.
وى در رابطه با مكانيزه شدن واحدهاى صنفى نيز گفت: نرم‌افزار اين سيستم آماده است و در رابطه با بودجه و موضوعات سخت‌افزارى مشكلاتى وجود دارد كه اميدواريم حل شود.
رئيس پليس نظارت بر اماكن عمومى ناجا در رابطه با ابلاغيه اين پليس به آرايشگاه‌هاى زنانه براى پوشش اظهار كرد: همان ابلاغيه‌هاى قبلى است و ابلاغيه جديدى نداشته‌ايم.
او در رابطه با نحوه برخورد ماموران اماكن نيز توضيح داد: ماموران خارج از محدوده و ضوابط عمل نمي‌كنند و اگر تخلفى نيز صورت مي‌گيرد مردم به واحدهاى بازرسى و اداره نظارت بر اماكن مراجعه كنند و ما نيز آمادگى رسيدگى داريم.

۲۳فروردين : دارايی ۵٠٠٠٠ ميليارد تومانى ستاد اجرايى فرمان حضرت امام در بخش اموال و املاك

 
مدير عامل سازمان اموال و املاك ستاد اجرايى فرمان حضرت امام گفت: ميزان دارايى هاى ستاد اجرايى فرمان حضرت امام در بخش اموال و املاك پنجاه هزار ميليارد تومان است.
به گزارش روابط عمومى استاندارى بوشهر، عارف نوروزى در مراسم توديع و معارفه رئيس ستاد اجرايى فرمان حضرت امام در استان بوشهر افزود: ساختار جديد ستاد اجرايى فرمان امام شامل يك مجموعه صد نفرى است كه سياست گذارى و نظارت بر اجراى فعاليت هاى اين نهاد را بر عهده دارد.
وى اظهار داشت: با اصلاح ساختار ستاد اجرايى فرمان حضرت امام، اين نهاد از يك مجوعه ملك فروشى به يك جريان اقتصادى تبديل شده است.نوروزى تصريح كرد: گروه اقتصادى تبليغ داراى پنج زير مجموعه شامل ساختمان،
I C T، نفت و انرژي، صنعتى و مالى است كه از بخش هاى مهم ستاد اجرايى فرمان حضرت امام(ره) است.
وى ادامه داد: بنياد بركت نيز از ديگر زير مجموعه هاى ستاد اجرايى فرمان حضرت امام است كه وظيفه محروميت زدايى و توانمند سازى مناطق كمتر توسعه يافته را بر عهده دارد و براى سه سال آينده هزار ميليارد تومان سرمايه گذارى در اين بخش پيش بينى شده است.
نوروزى افزود: طبق يك برنامه سه ساله از سال 88 تا نود، ده ميليون متر مربع برنامه ساخت و ساز در دستور كار داريم.
وى اظهار داشت: تغيير تكونولوژى ساخت، حذف واسطه ها و دعوت مستقيم از سرمايه گذاران، توليد انبوه مسكن، ساخت پالايشگاه و... از اهداف مهم در ساخت و ساز هاى آتى است.
نوروزى با اشاره به اينكه 800 ميليارد تومان حجم سرمايه گذارى ستاد اجرايى فرمان امام در شركت هاى بورسى است تصريح كرد: در حال حاضر 16 درصد سهام بانك پارسيان، 15 درصد سهام بيمه ملت، 11درصد سهام بانك كار آفرين، 5 درصد سهام ايران خودرو و... در اختيار ستاد اجرايى فرمان حضرت امام(ره) است.
نوروزى با اشاره به برنامه هاى ستاد اجرايى فرمان حضرت امام در مناطق نفتى و گازى استان بوشهر گفت: طبق برنامه، 60 هزار واحد مسكونى در مناطق پارس شمالى و جنوبى براى رفع نيازهاى آتى اين مناطق در دستور كار داريم.استاندار بوشهر نيز در اين جلسه با اشاره به جايگاه نهاد هاى تحت امر مقام معظم رهبرى در كشور گفت: وجود موسسه هايى همچون ستاد اجرايى فرمان حضرت امام در كشور يك امر ضرورى است.



۲۳فروردين: پيشنهاد وزير نفت: ۹ برابر شدن قيمت گاز

مهر
وزير نفت از درخواست وزارت نفت برای تعيين قيمت خوراک پالايشگاههای نفت در کارگروه صنعت نفت خبر داد و پيشنهاد کرد قيمت هر متر مکعب گاز خانگی از 10 تومان فعلی به 90 تا 100 تومان افزايش يابد.
سيد مسعود ميرکاظمی از درخواست وزارت نفت برای تعيين قيمت خوراک پالايشگاه‌های نفتی در کارگروه صنعت نفت خبر داد و گفت: يکی از مشکلات اصلی در توسعه 7 پالايشگاه نفتی و حضور سرمايه‌گذاران مشخص نبودن قيمت خوراک است؛ بنابراين پيشنهاد داده‌ايم قيمت خوراک در کار گروه صنعت نفت که مسئوليت آن با شخص رئيس جمهور است، اعلام شود تا عدم تمايل به توسعه پالايشگاهها جبران شود.
اين عضو کابينه دولت به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اينکه هر استان مي‌تواند 100 ميليارد تومان برای توسعه گازرسانی وام بگيرد، اشاره کرد و اظهار داشت: قطعا اجرای اين مصوبه افزايش مصرف را به همراه دارد که با توجه به اضافه شدن توليد جديد به گاز طبيعی تا سه سال آينده بحران ايجاد خواهد کرد.
وزير نفت افزود: به منظور رفع اين مشکل پيشنهاد مي‌کنيم که در طرح هدفمند کردن يارانه‌ها قيمت گاز به حداقل 90 تا 100 تومان به ازای هر متر مکعب برسد.
به گفته اين عضو کارگروه نمايندگان ويژه رئيس جمهور در امور نفت، پيش بينی می شود با افزايش قيمت گاز و مصرف بهينه اين حامل انرژی حداقل 16 تا 17 هزار ميليارد تومان منابع جديد آزاد شود و زمينه توسعه و توليد گاز را فراهم کند.
جواد اوجی مديرعامل شرکت ملی گاز ايران پيشتر بر ضرورت افزايش هر متر مکعب گاز خانگی و تجاری تاکيد کرده و گفته بود افزايش قيمت گاز در سالجاری قطعی شده است.

 

۲۳فروردين : کاهش سن اعتياد در ايران


بی بی سی

نيکی محجوب
کاهش سن اعتياد از جمله پديده های اجتماعی است که موجب نگرانی فعالان و کارشناسان حوزه اعتياد و کودکان شده است. به تازگی جاويد سبحاني، يکی از اعضا هيات مديره انجمن حمايت از کودکان اعلام کرده که براساس آمارهای موجود سن اعتياد و جرم در حال نزديک شدن به سن کودکی است.
به اعتقاد کارشناسان کاهش سن اعتياد از موضوعاتی است که هميشه در ايران مطرح بوده است. در آخرين آمار منتشر شده از سوی سازمان ملی جوانان در سال
۸۷ سن اعتياد در ايران ۱۳ سال اعلام شد. فعالان در حوزه اعتياد معتقدند وجود اين قضيه نکته ای جديد نيست.
امير پيام، خبرنگار بی بی سی فارسی و کارشناس حوزه اعتياد و مواد مخدر، می گويد: "در سال های اوليه دهه
۵۰ شمسی که مصرف و ورود هروئين افزايش يافته بود، گزارش هايی از تولد نوزادانی معتاد به هروئين از مادران مصرف کننده مواد ثبت شد. در آن زمان ترک اعتياد اين نوزادان مشکلی بود."
آقای پيام کودکانی را که در معرض اعتياد هستند به دو گروه تقسيم می کند: "گروه نخست کودکانی هستند که در مجاورت با بزرگسالانی که ماده مخدر به صورت دودی مصرف می کنند، به دليل استشمام اين مواد سيستم بدن و مغزشان تحت تاثير ماده مخدر قرار می گيرد. پس از مدتی هم نشان وابستگی جسمی به مخدر را نشان دهند."
امير پيام می گويد: "آنجايی که عرضه مواد، در دسترس بودن و آموزش همگانی برای پيشگيری از اعتياد در سنين پائين مطرح است، نهادهای رسمی مسئوليت دارند. جايی که خانواده نقش پيدا می کند، مانند آموزش مهارت های اجتماعي، دادن اعتماد به نفس يا اطلاع رسانی برای مقاومت در فشار گروه همسال و مهارت نه گفتن وارد حيطه وظايف خانواده می شود. خانواده، دولت و نهادها می توانند در بخش های مورد بحث نقش داشته باشند."
موضوع ديگری که به اعتقاد روانشناسان بايد به آن توجه شود، بيمار بودن مصرف کنندگان مواد است که در بسياری از کشورها اين افراد ديگر مجرم نيستند و به عنوان بيمار به آنها خدمات ارائه می شود.


 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©