Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸ برابر با  ۲۳ فوريه ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸  برابر با ۲۳ فوريه ۲۰۱۰
ایران در آئینه آمار (5 (

ایران در آئینه آمار (5)

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

 52  كارگر ساختماني در پنج سال اخير در قائمشهر جان باختند

 خبرگزاري فارس مسئول انجمن صنفي اسكلت بتني كارگران ساختماني شهرستان قائمشهر گفت: در پنج سال اخير 52 كارگر ساختماني بر اثر حوادث ناشي از كار در اين شهرستان جان باختند. به گزارش خبرگزاري فارس از قائمشهر، سيدهادي ساداتي پنج‌شنبه شب در نشست كارگران مشاغل مختلف با دبير مجمع نمايندگان استان مازندران در محل خانه كارگر با تاكيد بر اينكه با وجود اينكه طرح بيمه كارگران ساختماني پس از صد سال در مجلس به تصويب رسيد اما هنوز اين قانون اجرايي نشده است، افزود: بيش از 10هزار خانواده وابسته به شغل كارگر ساختماني در اين شهرستان وجود دارد. وي با بيان اينكه سرانه دستمزد دريافتي هر خانواري 360 هزار تومان در بهترين شرايط است، افزود: به دليل اينكه اين قشر از بيمه‌اي برخوردار نيستند، بايد براي سه نفر ماهانه 80 هزار حق بيمه اختياري پرداخت كنند. به گفته وي با توجه به اينكه تعداد افراد خانواد‌ه‌هاي كارگران تعدادي بيش از اين است، پرداخت اين ميزان براي كارگران امكان‌پذير نيست. ساداتي با اشاره به اينكه قانون بيمه كارگران ساختماني از سال 52 تا سال 86 بدون تغيير باقي مانده بود، گفت: اين قانون با وجود ابلاغ در سال 87 به دليل قرار نگرفتن در لايحه بودجه آن سال اجرايي نشد. وي با اعلام اينكه مسئولان قول اجرايي‌شدن اين قانون را براي آغاز سال 88 داده بودند، اظهار داشت: با وجود گذشت هفت ماه هنوز اين قانون اجرايي نشده است. مسئول انجمن صنفي اسكلت بتني كارگران ساختماني شهرستان قائمشهر با اشاره به اينكه اين قانون شامل كارگراني كه داراي رديف بيمه‌اي به هر عنواني هستند نمي‌شود، تصريح كرد: به طور متوسط در هر ماه براي 20 كارگر ساختماني در قائمشهر انواع حوادث حين كار رخ مي‌دهد كه هيچ‌ كس پاسخگوي هزينه درمان اين افراد نيست   ۱۶ مهر

 

کارفرمای کارخانه نوشابه ارم 75 نفر از کارگران این کارخانه را از کار اخراج کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از اتحادیه آزاد کارگران ایران، اخراج این کارگران بدنبال شکایت آنان از کارفرما به اداره کار به دلیل عدم پرداخت اضافه کاری آنان صورت گرفت.

بنا بر اظهار این کارگران آنان  12 ساعت در روز کار میکردند اما کارفرما در ازای 4 ساعت اضافه کاری این کارگران به آنان دستمزد فقط یک ساعت اضافه کاری را پرداخت میکرد به همین دلیل 75 نفر از کارگران کارخانه به اداره کار شکایت کردند.

بنا بر این گزارش بدنبال شکایت این کارگران از کارفرما، اداره کار نه تنها به شکایت آنان رسیدگی نکرد بلکه همه 75 کارگر شاکی توسط کارفرما از کار خود اخراج شدند. ۱۶ مهر

 

تعديل 30 درصد نيروي كار صنعت نساجي در نيمه نخست امسال

وقتی کارفرمایان نساجی که از نظر اقتصادی در مرتبه‌های بالاتر از کارگران خود هستند دچار نافرجامي اقتصادي شده‌اند‏، آیا کارگران می توانند نسبت به بهبود وضع خود امیدوار باشند؟

ايلنا: نساجی مدرن در ایران تقریبا قدمتی به اندازه چند قرن دارد که هم اکنون در نیمه هشتاد و هشتمین سال آن هستیم.

کارخانه‌های نساجی دیگر شلوغی ایام جنگ را نمی‌بینند صنعت نساجی به دلیل بافت فرسوده تراکم نیروی انسانی و واردات و قاچاق منسوجات خارجی ورشکسته نامیده می‌شود اما با این حال هنوز 280 هزاز نفر از چرخش ماشین‌های نساجی نان خود را تامین می کنند.

تعدیل نیروی برای کارگران نساجی به مرور امری عادی شده درست مانند اعتراضی که کارفرمایان این صنعت در سال 85 نسبت به افزایش مزدها داشتند.

با این همه نیمه نخست این سال برای کارگران نساجی به لحاظ سختی نسبت به سال‌های گذشته متفاوت بود، آن‌طور که علی مروج حسینی از فعالان کارفرمایی این صنعت می گوید نیمه نخست سال 88 با تعدیل 25 تا 30 درصدی کارگران نساج سپری شد.

به گفته وی شرایط کار در نیمه نخست هر سال نسبت به نیمه دوم سخت تر است اما سختی سال 88 با سال‌های گذشته متفاوت بود.

از نظر او واردات و قاچاق منسوجات امسال باعث زمین خوردن پتوبافان شد که خود در قیاس با گذشته امری بی‌سابقه محسوب می‌شود.

بازارچه‌های مرزی و ورود کالاهای موسوم به ته لنجی به داخل ایران در تبعیت از قانون تنازع بقاء نان ساکنان مناطق مرزی و حاشیه‌ای را به قیمت تعطیلی کارخانه‌ها و ورشکستگی کارگران شاغل در آنها تامین کرده است.
مروج حسینی می‌گوید چاره ای ندرایم جز صبر کردن و امید به اینکه بالاخره وضع بهتر خواهد شد وقتی کارفرمایان نساجی که از نظر اقتصادی در مرتبه‌های بالاتر از کارگران خود هستند دچار نافرجامي اقتصادي شده‌اند‏، آیا کارگران می توانند نسبت به بهبود وضع خود امیدوار باشند؟۱۵ مهر

 

عفو بين‌الملل: افزايش شمار اعدام‌ها

صدای آلمان:سازمان حقوق‌بشری عفو بين‌الملل، به مناسبت ۱۰ اکتبر روز جهانی مقابله با مجازات اعدام اعلام کرد که در سال ۲۰۰۸، ۲۳۹۰ تن در جهان اعدام شده‌اند. اين رقم در مقايسه با سال پيش از آن، دو برابر شده است.

به گزارش عفو بين‌الملل، هنوز در ۵۸ کشور جهان مجازات اعدام انجام مي‌گيرد. ۱۳۹ کشور جهان، مجازات اعدام را از قوانين خود حذف کرده يا ديگر به آن عمل نمي‌کنند. در سال گذشته، دست‌کم ۸۸۶۴ تن به اعدام محکوم شده‌اند. اين حکم در سال ۲۰۰۷، برای ۳۳۴۷ تن صادر شده بود.

گزارش عفو بين‌الملل، در حال حاضر، بيش از ۲۰ هزار تن در سراسر جهان در سلول مرگ بسرمي‌برند. ۹۳ درصد اعدام‌شدگان سال پيش، در پنج کشور چين، ايران، عربستان‌سعودي، پاکستان و ايالات متحده‌ی آمريکا مجازات شده‌اند.
چين رکورددار اعدام در جهان است. در اين کشور
۶۸ نوع بزهکاري، با مجازات اعدام پاسخ داده مي‌شود. بعضی از اين بزهکاري‌ها، تبهکاري‌های خشونت‌آميز نيستند. سازمان عفو بين‌الملل، همزمان از ايران انتقاد کرد، کشوری که در آن از زمان برگزاری انتخابات رياست‌جمهوری تاکنون، مجازات اعدام در مورد ۱۱۵ تن انجام شده است.

در ايالات متحده‌ی آمريکا، در سال ۲۰۰۹ افراد بيشتری از کل سال ۲۰۰۸ اعدام شده‌اند. ولی همزمان، مجازات اعدام در ايالت‌های بيشتری در آمريکا از بين رفته است. در ماه مارس سال جاري، ايالت نيومکزيکو به عنوان پانزدهمين ايالت آمريکا، مجازات اعدام را از قوانين خود حذف کرد.

کشورهای آفريقايی بوروندی و توگو، در سال ۲۰۰۹ مجازات اعدام را کاملا لغو کردند. در کشور آفريقايی کنيا نيز عفوی عمومی اعلام شد که بر مبنای آن کليه‌ی احکام اعدام تخفيف پيدا کردند.

اوليور هنريش، کارشناس سازمان عفو بين‌الملل اعلام کرد که اگر چه همواره کشورهای کمتری در جهان مجازات اعدام را به اجرا درمي‌آورند، ولی شمار اعدام‌شدگان بر خلاف اين گرايش رو به افزايش است. به گفته‌ی وي، کشورهايی که هنوز مجازات اعدام دارند، بايد اين علامت را بفهمند و سرانجام به اقداماتی برای حذف مجازات اعدام دست بزنند. ۱۸مهر

 

برنامه پليس رژيم برای حضور گسترده در مدارس

سرتيپ عزيز الله رجب زاده، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در مراسم نواختن زنگ انضباط اجتماعی در دبيرستان البرز گفته است: "پليس های مختلف از جمله پليس مواد مخدر و پليس اجتماعی حضور مستمر و ملموس در مدارس مختلف دارند.
نورالله اکبري، عضو شورای مرکزی کانون صنفی معلمان، در گفت و گو با بخش فارسی راديو بی بی سی می گويد بر اساس آمار رسمی در چند سال گذشته 13 درصد از دانش آموزان مدارس معتاد به مواد مخدر بوده اند که اين رقم با توجه به رشد نابسامانی های اجتماعی افزايش يافته است. بی بی سی فارسی
 ۱۹مهر.

 

وضعیت کودکان کار به بهانه روز جهاني كودك

كودكانی كه هرگز كودكي نكرده‌اند

برخی كودكان روزانه 10ـ12 ساعت در محيط های كار مرطوب و نامناسب کارگری می کنند./خصومت با ديگران،‌انتقام‌گيري، پرخاشگري و ساير احساس‌هاي منفي در اثر حس‌هاي تبعيض به وجود آمده در اين كودكان به اوج خود مي‌رسد./آنها قادر به دفاع و حمايت از خود در برابر انواع سواستفاده ها نيستند.

ایلنا: سيزده سال بيشتر ندارد اما تمام خواسته ها وآمالش مثل يك پسر بالاي 25سال است.

تمام انگيزه اش شاد كردن خواهر 3ساله خود با خريدن يك عروسك مو طلايي بوده يا شايد هم براي فرار از شكنجه هاي نا پدري اش روز و شب به فكر كسب در آمد است ‏ وقتي كار مي كند چهره خشن به خود مي گيرد اما به محض اينكه لحظه فراغ از كار مي رسد ، شايد هنگام خواب ، بالش خوابش پر از اشك حسرت روزگار باشد.

 

گزارش مستندی از وضعیت کودکان کار نیست

سعيد مدني آسيب‌شناس اجتماعي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، تاكيد مي‌كند وزارت كار كه متولي اصلي نظارت بر كار كودكان است نه تنها هيچ گزارش مستندي از وضعيت كودكان ندارد، بلكه بازرسان اين وزارتخانه تنها براي نظارت بر وضعيت گروه‌‌هاي بزرگسال‌ متمركز شده‌اند و بر شرايط كار كودكان نظارتي ندارند به طوري كارفرمايان هم مسايل و شرايط كودكان را از اين بازرسان مخفي نگاه مي‌دارندبه كه كارفرمايان هم مسايل و شرايط كودكان را از اين بازرسان مخفي نگاه مي‌دارند.

او با بيان اينكه سازمان‌هاي حمايتي مي‌توانند زمينه‌هاي لازم را براي ورود اين كودكان به آموزش فراهم كنند ادامه مي‌دهد: چنانچه در برخي از مناطق محروم مدارس مناسبي براي ادامه تحصيل كودكان وجود ندارد و يا در مناطق شهري كشور ساعات كار كودكان اجازه تحصيل به آنها نمي‌دهد، بايد شرايطي فراهم شود كه كودكان بعد از ساعت كار بتوانند ادامه تحصيل بدهند اما در حال حاضر از اين منظر با كاستي‌هاي زيادي روبرو هستيم.

 

 

خاموشي مسئولان براي آمار مربوط به كودكان كار

آنچه كه مهم جلوه مي‌كند دستپاچه شدن مسئولان به هنگام دادن آمارهاي مربوط به كودكان كار بوده كه سعي مي‌كنند اين آمار را از طريق آخرين سرشماري مربوط به سال 85 مطرح كنند.

فاطمه قاسم‌زاده عضو كميته هماهنگي شبكه ياري كودكان ايران به ايلنا مي‌گويد:‌ اينكه در ايران هيچ آمار مشخصي در اين ارتباط وجود ندارد خودش به تنهايي معضل جديدي است و اگر آماري در اين زمينه ارايه مي‌شود ناقص بوده و قابل استناد نيست، شايد به دليل مطمئن نبودن آمارها است كه كمتر مسئولي براي ارايه آمار لب به اظهارنظري گشايد.

او ادامه مي‌دهد: مطابق با آخرين آمارها بيش از سه ميليون كودك بازمانده از تحصيل و ترك تحصيل كرده وجود دارد كه به دليل فشارهاي اقتصادي موجود و خانواده خود، راهي جز اشتغال ندارند.

كار كودكان در كوره‌پزخانه‌هاي جنوب تهران، زباله‌گردي، كار در كارخانه‌هاي ذوب شيشه و … از جمله كارهاي دشوار كودكان است كه عضو كميته هماهنگي شبكه ياري كودكان ايران را مجبور به اظهارنظر در مورد آنها مي‌كند، «ايران اگرچه مقابله‌نامه منع كارهاي دشوار براي كودكان را پذيرفتند اما در اين زمينه اقدامي انجام نمي‌دهد»

او ادامه مي‌دهد: اين كودكان كودكي ندارند و كودكي نكردن آنها در آينده گريبانشان را مي‌گيرد،‌اين كودكان در آينده پدر و مادر خوبي براي كودكان خود نخواهند بود چرا كه از نعمت كودكي كردن محروم شده‌اند.

قاسم‌زاده به فشارهاي جسمي حاصل از كار اشاره مي‌كند. گزارش‌هايي آمده مبني بر اينكه كودكان روزانه 10ـ12 ساعت زير نور كم قالي‌بافي مي‌كنند و محيط كار مرطوب و نامناسبي دارد و به نوعي بسياري از كارگاه‌هاي فعلي ايران از شمول قانون كار خارج هستند و نظارتي بر آنها وجود ندارد.

 

رشد حس تنفر و پرخاشگری در کودکان کار

همه افراد جامعه وقتي اين كودكان را مشاهده مي‌كنند نگاه موقتي از سر دلسوزي به آنها مي‌اندازند و از كنارشان به سادگي عبور مي‌كنند اما آزارهاي عاطفي و رواني وارد آمده بر روي اين كودكان قصه پرغصه‌اي دارد.

عضو كميته هماهنگي شبكه ياري كودكان در اين مورد مي‌گويد: به دليل سرگرم نشدن اين كودكان به بازي و نشاط بسياري از احساس‌هاي منفي در اين كودكان شكل مي‌گيرد و خصومت با ديگران،‌انتقام‌گيري، پرخاشگري و ساير احساس‌هاي منفي در اثر حس‌هاي تبعيض به وجود آمده در اين كودكان به اوج خود مي‌رسد كه اگر اين خشم‌ها كنترل نشود، منجر به ايجاد رفتارهاي منفي در آنها مي‌شود.

سعيد مدني جامعه شناس يه ايلنا تاكيد مي كند : گروهي از اين دسته از كودكان مستعد بزه كاري و بزه ديدگي نيز هستند چرا كه با عدم دسترسي به منابع كافي براي ايجاد زندگي بهتر و عدم برخورداري آنان از رشد اجتماعي قادر به دفاع و حمايت از خود در برابر انواع سواستفاده ها نيستند.

 

برای کودک کار روزی وجود ندارد

روز جهاني كودكان نزديك است ، اما براي كودكان كار هيچ روز جهاني وجود ندارد.

كودكان كار نه كودكي پر نشاط را تجربه كرده اند و نه حس در آغوش پر مهر خانواده بزرگ شدن را تجريه كرده .

دستان خشن اما سخاوت مندش مي خواهد تا يك هزار توماني را بدون دغدغه لمس كند.

كاش فاصله طبقاتي از كودكي شروع نمي شد .

 

۴ هزار شاغل باقی مانده‌اند!

به رغم توجه دولت محمود احمدی‌نژاد به تأمین مالی پروژه‌های واگذارشده به نهادهای نظامی حامی خود، به نظر می‌رسد که مشکلات مالی ناشی از کاهش قیمت نفت و عدم همکاری سرمایه‌گذاران خارجی باعث شده که این دولت در انجام تعهدات مالی خود نسبت به آنها نیز با مشکل روبرو شود.

سردار قاسمی در ادامه‌ی گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است که بر اساس برنامه باید در شرایط فعلی حدود ۱۰ هزار نفر به صورت روزانه در فازهای ۱۵ و ۱۶ مشغول به کار باشند، ولی مشکلات مالی به رکود کار انجامیده و تعداد این شاغلین هم به ۴ هزار نفر کاهش یافته است. قاسمی تأکید کرده است که به رغم مشکلات کنونی، قرارگاه خاتم‌الانبیا همچنان برنامه‌ای برای جذب مشارکت خارجی در فازهای یادشده ندارد.

هدف از توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی برداشت روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب گاز از مخزن و تولید ۵۰ میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده اعلام شده است. استحصال سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون و ۵۰ هزار تن گاز مایع نیز از دیگر پیش‌بینی‌ها برای این دو فاز است.

 

٠٠٠ ۶نیروی مشغول به کار در پارس جنوبی بیکار شده‌اند

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء گفته است که مشکلات مالی به رکود کار در فازهای ۱۵ و ۱۶ میدان‌های گازی پارس جنوبی انجامیده است و اخراج کارکنان را در پی داشته است. فازهای دیگر پارس جنوبی نیز با مشکلات مشابه‌ای روبرو هستند.

سردار رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء به خبرگزاری مهر گفته است که تأمین مالی عملیات در فازهای ۱۵ و ۱۶ میدان مشترک گازی پارس جنوبی در گرو برداشت یک میلیارد دلاری از حساب ذخیره ارزی است. به گفته‌ی وی، اجرای فازهای یادشده با مشکلات شدید ناشی از کمبود منابع مالی مواجه شده است. قراردادی غیرمتعارف و “بدون تشریفات”

با روی کارآمدن دولت احمدی‌نژاد بخشی از پروژه‌های مهم گازی و نفتی کشور، بعضاَ بدون انجام روال قانونی مربوط به مناقصه‌ها، به سپاه پاسداران و شرکت‌های وابسته به آن واگذار شدند. طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در مرداد ۱۳۸۵ به صورت ترک تشریفات قانونی به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شد. ارزش مالی این قرارداد ۲ میلیارد و ۹۷ میلیون دلار است. به باور منتقدان رویکرد دولت در واگذاری پروژه‌های بزرگ کشور، سبب شده که نهادهای نظامی، مانند قرارگاه خاتم‌الانبیا به کارفرماهای بزرگ کشور بدل شوند. محافل مربوط به بخش خصوصی پیوسته به این رویکرد دولت انتقاد و اعتراض داشته‌اند. برخی منابع خبری خروج سرمایه‌گذاران خارجی از فعالیت در پارس جنوبی را هم با رویکرد دولت بی‌ارتباط نمی‌دانند.

۴ هزار شاغل باقی مانده‌اند

به رغم توجه دولت محمود احمدی‌نژاد به تأمین مالی پروژه‌های واگذارشده به نهادهای نظامی حامی خود، به نظر می‌رسد که مشکلات مالی ناشی از کاهش قیمت نفت و عدم همکاری سرمایه‌گذاران خارجی باعث شده که این دولت در انجام تعهدات مالی خود نسبت به آنها نیز با مشکل روبرو شود.

سردار قاسمی در ادامه‌ی گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است که بر اساس برنامه باید در شرایط فعلی حدود ۱۰ هزار نفر به صورت روزانه در فازهای ۱۵ و ۱۶ مشغول به کار باشند، ولی مشکلات مالی به رکود کار انجامیده و تعداد این شاغلین هم به ۴ هزار نفر کاهش یافته است. قاسمی تأکید کرده است که به رغم مشکلات کنونی، قرارگاه خاتم‌الانبیا همچنان برنامه‌ای برای جذب مشارکت خارجی در فازهای یادشده ندارد.

هدف از توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی برداشت روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب گاز از مخزن و تولید ۵۰ میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده اعلام شده است. استحصال سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون و ۵۰ هزار تن گاز مایع نیز از دیگر پیش‌بینی‌ها برای این دو فاز است. ۱۵ مهر

 

پرونده گم شدن بيش از ميليارد دلار از درآمدهای نفتی مختومه اعلام شد

 محاسبات در گزارش سال گذشته دولت انحرافاتی يافته بود که يکی از آنها مربوط به اختلاف حسابی بالغ بر يک ميليارد و ٥٨ ميليون در صورت های مالی دولت بوده که پس از بررسی آن در ديوان محاسبات اين پرونده اکنون مختومه شده است.
اصغر عربيان سپس مدعی شده است که خود بانک مرکزی نيز از اين اختلاف حساب رفع مغايرت کرده به اين معنا که نه تخلفی صورت گرفته و نه پولی گم شده است.

در بهمن ماه سال گذشته، پس از آنکه مخبر کميسيون برنامه و بودجه مجلس با استناد به گزارش ديوان محاسبات کشور اعلام کرد که بيش از يک ميليارد دلار از مازاد درآمدهای نفتی به خزانه داری واريز نشده، رئيس مجلس اسلامی خواستار بررسی موضوع توسط ديوان محاسبات شد.

در آنزمان محمود احمدی نژاد با رد ادعای گم شدن بيش از يک ميليارد دلار از درآمدهای نفتی سال ٨٥ مدعی شد که خود ديوان محاسبات در محاسبات خود دچار اشتباه شده است.

حالا با مختومه اعلام شدن پرونده گم شدن يک ميليارد و٥٨ ميليون دلار از درآمدهای نفتی توسط ديوان محاسبات به نظر نمی رسد که مجلس اسلامی بخواهد اين موضوع را از نو به بررسی بگذارد. 17مهر

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©