Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۹ برابر با  ۰۳ اگوست ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۹  برابر با ۰۳ اگوست ۲۰۱۰
ایران در آئینه آمار

ایران در آئینه آمار)۴۶)

تهیه و تنظیم: مربم اسکوئی

۱۱ مرداد ۱۳۸۹ـ ۲ اگوست ۲۰۱۰

 

۱۱ مرداد: آمار وحشتناک تصادفات جاده ای نمودی از فروپاشی زيرساختی اقتصاد ايران

خسارت تصادفات جاده اي؛ ۳۰۰۰هزار کشته ،۱۸ ميليارد دلار خسارت

 

آمارهای تکام دهنده زير که از سوی يک موسسه پژوهشی وابسته به رژيم انتشار يافته يکی از ابعاد اين فروپاشی يعنی وضعيت وخيم جاده ها و مرگ و مير ناشی از آن را نشان می دهد. برای درک بهتر عوارض اين فروپاشی و امارهای زير بايد سخنان بهبهانی وزير راه و ترابری در اولين جلسه صبحانه با اعضای اتاق بازرگانی در تهران در صيح امروز 11 مرداد را هم در نظر گرفت که در باره وضعيت ناوگان حمل و نقل کشور به اعضای اتاق بازرگانی گفته است: "بندر چابهار تا امروز توسعه نيافته"؛ "بودجه وزارت راه براى (احداث) حدود حداكثر 200 كيلومتر كافى است"، "حدود 50 درصد از برنامه توسعه چهارم در بخش راه متحقق شده"، " چون 55 هزار ميليارد تومان براى ساخت تجهيزات نياز بوده كه 48 درصد آن پرداخت شده"است. و باز گفته است:" 50 هزار كاميون بالاى 40 سال داريم كه تلاش مي‌كنيم عمر اين كاميون‌ها را كاهش دهيم." بهبهانى همچنين در مورد آمار بالاى كشته هاى جاده اى هم گفت: جاده ها براى 20 سال ساخته مى شوند ولى با اين بار اضافه اى كه بر روى حاده ها مى رود باعث مى شود كه عمر جاده ها به 2 سال برسد."

يحيى آل‌اسحاق رييس اتاق بازرگانى تهران هم در اين نشست به بدهی هزار ميليارد تومانی وزارت راه به پيمانکاران اشاره کرد و گفت:پيمانكاران هزار ميليارد تومان از وزارت طلب‌كار هستند و دولت بايد به اين مطالبات توجه كند.

روشن است وقتی هزاران کيلومتر جاده در کشور پهناور ايران نيازمند بازسازی فوری است و بودجه فقط کفاف 200 کيلومتر را می دهد و دولت بخش عمده ثروت های نفتی را خرج نونوار کردن لشکر بسيج و نيروی انتظامی و سپاه و نيروی انتظامی می کند که برای سرکوب مردم حاضر يراق باشند و وقتی حتی توانايی پرداخت طلب هزار ميلياردی پيمانکاران بخش خصوصی در حوزه راه و جاده سازی را ندارد؛ جاده های کشور هم قتلگاه مردم ايران خواهند شد. متن آمارها به نقل از پژوهشکده حمل‌ونقل در ادامه آمده است:

 

از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۸۶ نزديک به ۳۰۰ هزار نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست داده‌اند

 

به گزارش روزنامه دنيای اقتصاد، تازه‌ترين بررسي‌ها در «برآورد هزينه‌های تصادفات جاده‌‌ای ايران» در سال ۱۳۸۶ نشان مي‌دهد که هزينه‌ای بالغ بر ۱۸ هزار ميليارد تومان معادل ۱۸ ميليارد دلار به کشور وارد شده است.

پژوهشکده حمل‌ونقل که زير نظر وزارت راه و ترابری فعاليت مي‌کند، با انتشار گزارشی درباره آمار تصادفات جاده‌ای در ايران و مقايسه آن با ساير کشورها نشان مي‌دهد که ايران بين سال‌های ۲۰۰۴-۲۰۰۲ ميلادی جايگاه دوم جهانی را پس از کشور السالوادر از نظر «تعداد کشته به يکصد هزار نفر جمعيت» در تصادفات جاده‌ای به خود اختصاص داده است. بر اين اساس در السالوادر تعداد کشته به يکصد هزار نفر جمعيت در تصادفات جاده‌ای در سال‌های مورد بررسی ۴۳ نفر و در ايران ۴۱ نفر بوده است. اين تعداد برای کشور انگلستان ۶ نفر، آمريکا ۱۷ نفر، چين ۶ نفر و هند ۱۵ نفر بوده است. همين آمار نشان مي‌دهد از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۸۶ نزديک به ۳۰۰ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای در سراسر کشور جان خود را از دست داده‌اند.

در گزارش پژوهشکده حمل و نقل اين گونه نتيجه‌گيری شده است که در سال ۱۳۸۶، هزينه تصادفات برای مجموع تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری و با احتساب اثر يارانه‌ها در مجموع ۱۸ هزار ميليارد تومان معادل ۱۸ ميليارد دلار برآورد شده است. براساس اين گزارش، هزينه تصادفات کشور در سال ۱۳۸۶ از کل توليدات ناخالص داخلی بيش از ۵۰ درصد کشورهای جهان نظير غنا، اردن، بحرين و بيشتر بوده است.

براساس همين گزارش، هر خانواده ايرانی در سال ۱۳۸۶ به طور متوسط حدود يک‌ميليون تومان بابت تصادفات ترافيکی در کشور هزينه متحمل شده است.

در اين گزارش عنوان شده است که هزينه ۱۸ ميليارد دلاری تصادفات در سال ۸۶ به تنهايی ۳۳ سال بودجه فعلی راهداری کشور، ۲۲۰ سال بودجه فعلی ايمني‌سازی نقاط حادثه‌خيز کشور، هزينه ايجاد ۲ ميليون شغل برای جوانان يا خريد ۶۰ فروند هواپيمای ايرباس را تامين کرد.

در اين گزارش، نرخ بازگشت سرمايه‌گذاری در ارتقای ايمنی ترافيکی دست‌کم ۳۶۰ درصد پيش‌بينی شده است و البته مرکز تحقيقات RTL انگلستان اين رقم را برای ايران تا هزار درصد هم محاسبه کرده است.

 

ايران؛ جاده‌های مرگ

 

پژوهشکده حمل و نقل در شرايطی آمارهای مربوط به سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۶ را منتشر کرده است که آمارهای بعدی هم نشان مي‌دهد روند تصادفات جاده‌ای در ايران از سال ۱۳۸۶ به بعد هم سير صعودی داشته يا حداکثر در همان حد سال ۱۳۸۶ باقی مانده است. اگر بخواهيم هزينه تصادفات را طی ۵ سال اخير يعنی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ برآورد کنيم، نزديک به ۹۰ ميليارد دلار زيان ناشی از تصادفات به کشور وارد شده است که خود يک رقم قابل توجه و هشدار دهنده به حساب مي‌آيد.

برآورد کارشناسان خارجی هم نشان مي‌دهد که ميزان مرگ و مير در جاده‌های ايران جزو بالاترين‌ها در جهان است و در شمار چند کشور اول جهان از نظر دادن تلفات در تصادفات جاده‌ای به شمار مي‌آيد.

 

 

۸مرداد : شهرياری: نرخ بيکاری به ويژه در ميان تحصيلکردگان افزايش يافته/همين قطعنامه‌هايی که عده‌ای آن را ورق پاره تلقی مي‌کنند ضررهای زيادی را متوجه کشور کرده است

 

 

به گزارش پايگاه خبری فراکسيون خط امام مجلس«پارلمان‌نيوز»، محمدمهدی شهرياري، نماينده مردم بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی که حوزه انتخابيه‌اش به تازگی به مرکز استان تبديل شده و از عمر استان شدن خراسان شمالی چند سالی بيشتر نمي‌گذرد مواضع سياست خارجی کشور را در کاهش سرمايه‌گذاري‌ها مؤثر مي‌داند و مي‌گويد: ما طبق برنامه چهارم توسعه کشور بايد سالانه 800هزار شغل ايجاد مي‌کرديم اما چنين اتفاقی نيفتاد زيرا بايد به رشد اقتصادی 8درصدی مي‌رسيديم ولی آمار بانک مرکزی حکايت از رشد اقتصادی کمتر از 2درصد دارد. اين مقوله به شدت ناشی از مواضع ما در عرصه بين‌المللی است. نتيجه‌اش بيکاري‌هايی است که در عسلويه شاهد هستيم.

با وجود آنکه تحريم‌ها عموماً به شکوفايی استعدادهای جوانان ما منجر خواهد شد اما اين تئوری بيشتر متوجه زمانه جنگ سرد بوده است. در حال‌حاضر پيشرفت کشورها در سايه همکاري‌های اقتصادی و فرهنگی بين‌المللی شکل مي‌گيرد. کافی است نگاهی گذرا به 5 سال گذشته کشورها با هم داشته باشيم. اصلاً نگاه کنيد ببينيد کشورهايی چون مالزي، کره‌جنوبی و تايلند 20 سال قبل کجا بوده‌اند و اينک در چه شرايطی هستند. رشد اين کشورها در سايه مراودات بين‌المللی آينده با ساير کشورها سبب شده به نقطه‌ای برسند که در آن بتوانند 200، 300 ميليارد دلار صادرات داشته باشند. حال آنکه وقتی ما مورد تحريم واقع مي‌شويم خواه ناخواه رشد توسعه اقتصادی کُند خواهد شد.

پس مي‌توانيم چنين نتيجه بگيريم که نمود سياست خارجی در زندگی مردم در امور اقتصادی و معيشتی آنان اتفاق مي‌افتد؟

بله کاملاً درست است. ما طبق برنامه چهارم توسعه کشور بايد به رشد اقتصادی 8درصدی مي‌رسيديم و سالانه مي‌توانستيم 800هزار شغل ايجاد کنيم. بانک مرکزی در آمارهايش تصريح مي‌کند که اين رشد اقتصادی کمتر از 2درصد بوده است. حال بايد ديد چگونه ادعا مي‌شود که اوضاع خوب پيش مي‌رود و اشتغال افزايش پيدا کرده است.

بله، ببينيد وقتی مي‌شنويم که در عسلويه در 6، 7 سال قبل 60 تا 70هزار نفر شاغل بوده‌اند و اينک اين رقم به 10، 15هزار نفر رسيده است يعنی حدود 50هزار نفر بيکار شده‌اند. اين بيکاری ناشی از پايين آمدن سطح همکاري‌های بين‌المللی در توسعه نفتی اين منطقه بوده است. علاوه بر آن در تجارت و مراودات اقتصادی نيز کاهش روابط بين‌المللی منجر به کاهش رونق و پايين آمدن سطح درآمدها در کشور شده است.

يکی از شاخص‌های توسعه در حال حاضر بحث گردشگر و ورود توريست به کشورهاست. اينکه مي‌گويند با ورود هر گردشگر خارجی بيش از 6 شغل ايجاد مي‌شود. تجربه کشور ترکيه نيز در اين زمينه گواه رشد چشمگير اقتصاد آن ظرف چندين سال اخير از طريق جذب گردشگر خارجی است. حال آن‌که گردشگر به مقصدی نمي‌رود که درباره آن تبليغ مثبتی نباشد. اين موضوع به سياست خارجی دولت مرتبط است. يعنی به نظر مي‌رسد اگر در سياست خارجی به شکلی تصميم گرفته مي‌شد که همکاري‌های بين‌المللی در آن افزايش مي‌يافت ما نيز شاهد ورود گردشگر و جذب درآمد از طريق آن بوديم.

ببينيد بحث سياست خارجی فقط با اقتصاد گره نخورده است. در موضوع توريست اين ارتباط بيشتر ميان رونق گردشگری و سياست خارجی ملموس مي‌شود. وقتی از کشور ناامنی جلوه دهند و تبليغات زيادی تدارک ببينند ناخودآگاه در ذهن افکارعمومی بين‌المللی ديدگاه منفی پديد مي‌آيد و نتيجه‌اش به طور مستقيم به وضعيت گردشگری برمي‌گردد. تقريباً ما اينک شاهد تعطيلی تورهای ورودی به کشور هستيم در حالي‌که در سند چشم‌انداز بايد به رقم 20 ميليون گردشگر دست پيدا کنيم اين در حالی است که متأسفانه سالانه شاهد خروج 4، 5 ميليون گردشگر از کشور هستيم که به کشورهای خارجی مسافرت مي‌کنند. اين يعنی خروج 5 تا 10 ميليارد دلار ارز از کشور.

در بحث گردشگری يک پرسش ديگر هم هست. در جهان قريب به 300 ميليون نفر شيعه زندگی مي‌کنند، در کشور ما نيز که شيعه‌مذهب هستيم مقاصد قابل‌توجهی برای اين دسته از مسلمانان برای گردشگری وجود دارد. مشهد و حرم امام رضا(ع) يا قم و حرم حضرت معصومه(س) فرصت‌هايی برای توسعه و رونق گردشگری مذهبی ما به شمار مي‌آيند. اگر تنها يک درصد از اين جامعه آماری را ما در بحث گردشگری مذهبی جذب مي‌کرديم شاهد ورود 3 ميليون گردشگر خارجی بوديم که هم ارزآور بود و هم موجب رونق اقتصادی مي‌شد اما گويا ما در مراوده با کشورهای اسلامی نيز موفق نبوده‌ايم تا چنين بازار هدفی را تحت تأثير قرار دهيم.

به هر حال بايد توجه داشته باشيم که ايجاد شغل، کار بسيار سختی است. عملاً برای ايجاد هر شغل بايد 20 ميليون تومان سرمايه‌گذاری انجام گيرد. بنابراين هر چه پول از کشور خارج شود يا رغبت ورود سرمايه کشور کاهش يابد هزينه کردن برای ايجاد شغل نيز سخت‌تر خواهد شد.

 

 

۷مرداد : بيکاری بيست و پنج درصدی جوانان

جـــرس: نرخ بيکاری در هشت استان کشور تک رقمی است و بقيه استانها دارای نرخ بيکاری دو رقمی هستند و اين نرخ برای جوانان 15 تا 24 ساله کشور، 24.7 درصد گزارش شده است.

به گزارش پول نيوز، بر اساس گزارش نتايج طرح آمارگيری نيروی کار سال 88 که از سوی مرکز آمار ايران انتشار يافته است، نرخ بيکاری استانهای چهارمحال و بختياري، فارس، کهگيلويه و بويراحمد، لرستان و همدان بيش از 14 درصد است.

نتايج اين طرح نشان می دهد نرخ بيکاری در سال يادشده برابر با 11.9 درصد بود و اين در حالی است که 13 استان کشور دارای نرخ بيکاری بيش از ميانگين نرخ بيکاری در کل کشور هستند.

براساس برنامه چهارم توسعه قرار بود نرخ بيکاری در کشور به 8.4 درصد برسد اما نه تنها اين مهم تحقق نيافت بلکه نرخ بيکاری همچنان دو رقمی باقی ماند.

بالا بودن نرخ بيکاری در کشور به گونه ای است که هم اکنون اين نرخ برای جوانان 15 تا 24 ساله 24.7 درصد گزارش شده است. اين نرخ به تفکيک جنسيت نشان می دهد نرخ بيکاری زنان با 32.4 درصد بيش از مردان با نرخ بيکاری 22.7 درصد است.

نرخ بيکاری همچنين در نقاط شهری و روستايی متفاوت است بطوری که اين نرخ در نقاط شهری 13.9 درصد و در نقاط روستايی 8.3 درصد است. نرخ بيکاری برای جوانان شهری و روستايی هم متفاوت گزارش شده بطوری که اين نرخ برای جوانان شهری 29.4 درصد و برای جوانان روستايی 16.4 درصد می باشد.

اين درحاليست که مقامات دولت و همچنين رئيس دولت، ادعای تک رقمی شدن نرخ بيکاری در کشور را داشته اند.

 

 

 

 

۶مرداد : ۸٠درصد كوكان كار و خيابان تحت پوشش هيچ سازمان حمايتى قرار ندارند

 

ايلنا:رييس سازمان رفاه و خدمات اجتماعى شهردراى تهران اعلام كرد: نتايج پژوهشى که از سوى شهردارى تهران صورت گرفته، نشان مي‌دهد که بيش از 95 درصد کودکان کار و خيابان مورد بررسي، داراى خانواده بوده و بيش از 80 درصد آن‌ها تحت پوشش هيچ سازمان حمايتى قرار ندارند و براى کمک به تامين مخارج خانواده‌هايشان به سطح شهر مي‌آيند.

به گزارش ايلنا، محمد جواد روزبهاني، با اشاره به پژوهشى که در سال 87 آغاز شده و تا پايان 1388 ادامه يافته است، گفت: از آنجا که يکى از وظايف معاونت امور اجتماعى و فرهنگى شهردارى تهران مطالعه آسيب‌ها، شناخت آن‌ها و تدوين راهبردهاى جامع نگر است، اين پژوهش در معاونت مذکور به انجام رسيده است.

وى افزود: اين پروژه، بر موضوع کودکان کار و خيابان به عنوان مساله‌اى که شايد مستقيما مورد توجه مديريت شهرى نبوده، متمرکز شد و به بررسى مسائل فردى و اجتماعى کودکان کار و خيابان پرداخت.

روزبهانى ادامه داد: در پژوهشى که از سوى کارشناسان تخصصى معاونت امور اجتماعى و فرهنگى شهردارى تهران اجرا شد، با مشارکت مراکز پژوهشى و دانشگاه‌ها در 22 منطقه شهردارى به انجام رسيد، بيش از 12 هزار کودک کار و خيابان شهر تهران، به عنوان حجم نمونه مورد بررسى قرار گرفتند.

وى ضمن اشاره به اينکه با اين 12 هزار کودک مصاحبه شد و بازديدهايى نيز از خانه‌هاى آن‌ها صورت گرفت، افزود: نتايج اين پژوهش در نيمه نخست امسال، در همايشى ارائه خواهد شد.

۷مرداد :۵۵درصد مردم سنندج در سکونت‌گاه‌های غيررسمی زندگی می کنند

جرس: امروز در حالی که رئيس شورای اسلامی شهر سنندج از سکونت 55 درصد مردم اين شهر در سکونت‌گاه های غيررسمی خبر داد، محمود احمدی نژاد دغدغه‌اش را "آپارتمان‌نشين شدن مردم" عنوان کرد و گفت: آرزو دارم روزی مردم در خانه‌های ويلايی زندگی کنند.

خبرگزاری مهر گزارش می دهد که امروز رئيس شورای اسلامی شهر سنندج گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته در حال حاضر 55 درصد از جمعيت شهر سنندج در مناطق حاشيه‌ای و سکونت‌گاه‌های غيررسمی زندگی مي‌کنند.

رئيس شورای اسلامی شهر سنندج بيان داشت: تراکم جمعيت در سکونت‌گاه‌های غيررسمی در سنندج بيش از سه برابر ميانگين کشوری است که با توجه به اين وضعيت لازم است در راستای توجه جدی تربه نيازهای مردم ساکن در اين‌گونه مناطق از يک سو و تلاش برای توانمندسازی آنها از سوی ديگر اقدامات مناسبی صورت گيرد.

گفتنی است در همين روز و در عين اعلام کمبود بودجه برای تامين امکانات اوليه زندگی قشر بزرگی از مردم، رئيس سازمان بسيج مستضعفين از افزايش هفت برابرى بودجه پايگاه‌هاى رده‌هاى مقاومت بسيج در كشور خبر داد و گفت: امسال اعتبارات پايگاه‌ها دو تا هفت برابر افزايش مي‌يابد.

۶مرداد : گزارشی از اورژانس هاى بيمارستانى در ايران:کمبود تجهيزات پزشکى و در دسترس نبودن پزشک

کمبود تجهيزات پزشکى و در دسترس نبودن پزشک به ويژه در شيفت شب، آن قدر واضح و روشن است که حتى وزير بهداشت نيز به آن اذعان دارد و آن را علت بيشترين نارضايتى بيماران در سيستم درمانى - بهداشتى ذکر مى کند. بنا به گفته دکتر دستجردى براساس آمار وزارت بهداشت سالانه ۲۸ تا ۳۰ ميليون نفر به اورژانس ۸۰۰ بيمارستان دولتى مراجعه مى کنند که درصد بالايى از آن ها از خدمات رسانى در اورژانس بيمارستان ناراضى هستند. کمبود و يا نبود امکانات و تجهيزات، کمبود تخت در بخش اورژانس، در دسترس نبودن پزشک و پرستار به ويژه در شيفت شب، به شلوغى بخش اورژانس، دير رسيدن پزشک بر بالين بيمار و تشخيص هاى نادرست منجر مى شود.

بنا به گفته وزير بهداشت طبق برآوردها با توجه به حجم مراجعات به اورژانس بيمارستان ها، به ۷۰ هزار پزشک متخصص طب اورژانس نياز داريم اما در حال حاضر فقط ۷۰ پزشک متخصص در اورژانس بيمارستان ها فعاليت مى کنند!

۴مرداد : بی عدالتی در نظام سلامت:سقوط زير خط فقر با هزينه بالای ۴۰ درصد

کلمه:به گفته مدير برنامه فقرزدايی اهداف توسعه هزاره سازمان ملل با اجرای طرح هدفمند کردن يارانه‌ها هزينه‌ای که مردم برای سلامت و بهداشت مي‌پردازند از ۶۵ درصد به ۸۰ در صد خواهد رسيد.

اميدوار رضايی مي‌گويد: «بر اساس آخرين اعلام سازمان بهداشت جهانی رتبه ايران از نظر شاخص مشارکت عادلانه مردم در هزينه‌های سلامت در حدود ۱۰ سال پيش ۱۱۲ بود که به نظر من با توجه به روند نامناسب دهه اخير اکنون افت کرده و بايد از اين نظر در رده ۱۱۸ تا ۱۲۰ در بين ۱۹۱ کشور دنيا باشيم و روند رو به بهبودی نداشته‌ايم.» بر اساس آمار‌های رسمی در حال حاضر بيش از ۶۵ درصد هزينه‌های سلامت را مردم از جيب خود مي‌پردازند.

محمد علی فرزين، مدير برنامه فقرزدايی و طرح های توسعه برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) در ايران مي‌گويد:« با توجه به بيکاری تعداد زيادی از جمعيت (آمار ۱۰ درصدی بيکاری در کشور) تعداد زيادی از جمعيت ممکن است فقير باشند و تضاد بين فقير و غنی در شهر‌ها به شدت زياد است.يکی از شاخص‌های کاهش فقر دسترسی به دارو و کالاهای حياتی است که با وجود اينکه کشور ما بسيار ثروتمند است اما مردم در حدود ۷۰ درصد هزينه دارو‌های حياتی به دوش مردم است

او مي‌گويد: دولت در برنامه پنجم توسعه هم تاکيد کرده است که اين رقم بايد به ۳۰ درصد برسد.پس دولت هم متوجه است که تنها ۳۰ درصد از هزينه‌ها را پرداخت مي‌کند و ۷۰ درصد بر دوش مردم است.»رضايی هم به قانون مصوب مجلس در سال گذشته اشاره دارد که قرار بود حق بيمه سلامت به صورت درصدی از درآمد افراد درآيد و افراد با درآمد بالاتر هزينه بيشتری پرداخت کنند و اين طور نباشد که شخص وزير با يک کارگر ساده به يک اندازه حق بيمه سلامت بپردازند که متاسفانه اين مصوبه مجلس سال گذشته اجرا نشد.

مدير برنامه فقرزدايی اهداف توسعه هزاره سازمان ملل به اين سوال تهران‌امروز چنين پاسخ مي‌گويد: «اين يک قانون و يک رويکرد جديد در نظام توسعه ايران است وشرايط پياده سازی آن نيز بسيار مهم است که به نظر من با توجه به شرايط حاضر اصلا مناسب نيست. به‌ويژه به اين دليل که اکنون در بحث سلامت و بهداشت مردم فشار زيادی را متحمل مي‌شوند و با خصوصی سازی احتمال افزايش تعرفه‌ها بسيار زياد است.به اين ترتيب مردم در آينده هزينه بيشتری را برای به دست آوردن سلامت از جيب خود مي‌پردازند و اين ميزان تا ۸۰ درصد هم خواهد رسيد و بودجه‌های اجتماعی هم در اين بخش کاهش مي‌يابد

به گفته مدير برنامه فقرزدايی سازمان ملل در ايران کاهش فقر، ايجاد اشتغال و دسترسی به دارو از جمله شاخص‌های اهداف توسعه هزاره است که از ۱۰ سال پيش دولت‌های عضو سازمان ملل متعهد به آن شده اند

سقوط زير خط فقر با هزينه بالای ۴۰ درصد

رضايی معتقد است بر خلاف قانون برنامه چهارم گروه افرادی که به علت هزينه‌های درمان به زير خط فقر مي‌روند کاهش نيافته است، افرادی که هزينه‌های درمانی بيش از ۴۰ درصد از کل سبد هزينه خانوارشان را مي‌گيرند و با پرداخت اين هزينه برای هميشه به زير خط فقر مي‌روند در ابتدای برنامه چهارم سه درصد کل جمعيت بود و قرار بود تا پايان برنامه به يک درصد کاهش يابد که عملی نشد. فرزين معتقد است متمرکز بودن سرمايه‌گذاری بر پول دليل اصلی اين اتفاق است: « اين نوع سرمايه‌گذاری کمتر اشتغال توليد کرده و تورم‌زاست. در اين سرمايه‌گذاری که بيشتر بر سرمايه متمرکز است خودبه خود تورم ايجاد مي‌شود بر خلاف سرمايه گذاري‌های کوچک تر که انسانی ترو کاربردی تر است و بر مرکز نيز متمرکز نيست

او ادامه مي‌دهد:« از ۲۰ سال پيش تا کنون نرخ بهره در ايران ۵۵ درصد است در حالی که در هيچ کشوری اين شرايط وجود ندارد. در حال حاضر بانک‌های دولتی حداقل ۲۵ درصد بهره مي‌گيرند. وقتی نرخ بهره اين قدر بالاست طبيعی است که اشتغال کم و قدرت خريد کم و تورم بالاست و نتيجه هم اين مي‌شود که به جای ۳۰ درصد ۷۰ درصد هزينه‌های سلامت را مردم مي‌پردازند

۷۰ درصد هزينه‌های بوشهري‌ها در امور درمانی

بوشهر يکی از نمونه‌های سنگينی هزينه‌های سلامت بر دوش مردم است. به گفته رئيس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بيش از ۶۵ تا ۷۰ درصد از هزينه‌های مردم صرف هزينه‌های درمانی مي‌شود و ديگر جايی برای هزينه‌های رفاهي، تحصيلي، غذايی مردم باقی نمي‌ماند و اين زنگ خطری است برای مردم استان که زندگي‌شان همواره با درد ؛ مصرف دارو و پرداخت هزينه‌های درمان همراه باشد. وی گفته است: «استان بوشهر در بحث توسعه بخش بهداشت کمی عقب است و شاخص‌های ما در طول سال‌های گذشته تاکنون دست نخورده باقی مانده است و در شاخص مرگ مادران که روزی شاخص خوب در سطح کشور بود وضعيت مناسبی نداريم. هنوز مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت ما محل مراجعه تعدادی مادر و کودکان تا يک‌ سالگی است و بعد از آن، روند مراجعه کودکان به ما روندی نزولی دارد و در گروه‌های سنی ديگر مشتری نداريم و اين نشان مي‌دهد که برای بقيه رده‌های سنی برنامه‌ای نداريم که به آنها ارائه کنيم 

 

۴ مرداد : سالانه ۲٠هزار خودرو وارد شهر قزوين مي شود

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري قزوين با اعلام اين كه سالانه 20 هزار خودرو وارد شهر قزوين مي شود ، افزود: براين اساس هر 4 سال يكبار تعداد خودروها در قزوين دو برابر مي شود.

قزوين-خبرگزاري ايلنا:دكتر سيد مهدي يدي همداني با بيان اينكه وظيفه اصلي شهرداري ، احداث پاركينگ نيست افزود: در حال حاضر نيز احداث پاركينگ در قزوين توجيه اقتصادي ندارد ، بنابراين شهرداري قزوين از مجتمع سازان تجاري بابت اخذ بخشي از مطالباتش ، پاركينگ تحويل مي گيرد .

اين مقام مسئول با بيان اين كه اجراي طرح كارت پارك توسط شهرداري جهت احداث و توسعه پاركينگ در سطح شهر قزوين مثبت بوده است ، اعلام كرد : براساس مطالعات به اين نتيجه رسيديم براي تأمين وضعيت موجود شهربايد مبلغ 100 ميليارد تومان براي تامين پاركينگ هر ساله هزينه شود.

همداني گفت : 58 درصد بودجه عمراني شهرداري قزوين در سال جاري معادل 74 ميليارد تومان صرف بهبود عبور و مرور شهري مي شود .

معاون شهردارقزوين با اعلام اين كه شهرداري براي احداث وتكميل پاركينگ شهيد انصاري تاكنون حدود 5 ميليارد تومان هزينه كرده است، افزود: با احداث مجتمع هاي تجاري و بهره برداري عمومي از اين پاركينگ شاهد رونق آن خواهيم بود .

.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©