Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۹ برابر با  ۱۹ اکتبر ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۹  برابر با ۱۹ اکتبر ۲۰۱۰
ایران در آئینه آمار(۵۱)

 

ایران در آئینه آمار(۵۱)

۱۸ مهر۱۳۸۹ـ ۱۰ اکتبر ۲۰۱۰

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۱۸مهر :اجرای ۲۹۰ مورد اعدام در سال ۱۳۸۸ و ۱۴۷ مورد اعدام در سال ۱۳۸۹

رهانا

در سال گذشته در ايران دست کم ۲۹۰ مورد اجرای حکم اعدام و در نيمه نخست سال ۱۳۸۹ دست کم ۱۴۷ مورد اعدام در زندان‌ها و شهرهای مختلف ايران صورت گرفته است.

از هشت سال پيش روز دهم اکتبر روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام نام گرفته است. ايران يکی از کشورهايی است که بالاترين آمار اجرای حکم اعدام را داشته و تنها کشوری است که اعدام‌هايش را در ملا عام انجام مي‌دهد. اين مساله نگرانی جدی خانه حقوق بشر ايران را به عنوان يک نهاد مدافع حقوق بشر به دنبال دارد.

بر اساس گزارش‌های گردآوری شده در خبرگزاری رهانا، سامانه خبری خانه حقوق بشر ايران، در طول سال ۱۳۸۸ دست کم ۲۹۰ نفر در شهرها و زندان‌های مختلف ايران به پای چوبه‌های دار رفته و حکم آنان اجرا شده است. اين آمار نه تنها در طول سال ۱۳۸۹ کاهش پيدا نکرده است، بلکه با صدور پی در پی اجرای حکم اعدام در شهرهای مختلف ايران و اجرای احکام اعدام در زندان‌ها و ملاء عام و دور نگاه داشتن رسانه‌ها و گروه‌های مدافع حقوق بشر از اخبار، روند صعودی را در پی گرفته است.

گزارش‌های موثقی در رابطه با اجرای اعدام‌های گسترده در زندان‌های مختلف کشور از جمله زندان وکيل‌آباد مشهد و ديگر زندان‌ها در رابطه با اعدام‌هايی که رسانه‌ای نمي‌شوند منتشر شده است.

از ابتدای سال ۱۳۸۹ تا کنون بر اساس گزارش‌های منتشره در زندان‌ها و شهرهای مختلف ايران ۱۴۷ نفر پای چوبه‌های دار رفته‌ و حکم خشونت‌آميز اعدام در مورد آنان اجرا شده است.

جرائم مربوط به مواد مخدر مانند حمل، نگهداري، خريد و فروش و  بيش‌ترين عنوان جرمی هستند که شهروندان را به کام مرگ مي‌کشند. از ابتدای سال جاری ۱۰۶ نفر در اين رابطه اعدام شدند. تجاوز به عنف ۱۶ مورد اجرای حکم اعدام، قتل ۸ مورد، آدم‌ربايی ۷، محاربه ۶ و اتهامات سياسی ۴ مورد دليل اجرای حکم اعدام از ابتدای سال جاری بوده است.

استان تهران با ۲۷ مورد اجرای حکم اعدام بالاترين ميزان اعدام را در بين استان‌های ايران در اختيار دارد. اين زندانيان در زندان‌های اوين، رجايي‌شهر و قزل‌حصار کرج اعدام شده‌اند.

خوزستان با ۲۳ مورد، اصفهان با ۲۱ مورد، کرمان با ۱۷ مورد، خراسان شمالی با ۱۵ مورد،، يزد با ۷ مورد، زاهدان با ۸ مورد،آذربايجان شرقی با ۱۰ مورد،گيلان و قم هر کدام با ۵ مورد، خرسانان جنوبي، مازندران و لرستان هر کدام با ۳ مورد و قزوين با ۱ مورد اعدام در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

از ۱۴۷ مورد اعدام اجرا شده در سال ۱۳۸۹ در ايران ۱۸ مورد اجرای حکم در ملاء عام و در برابر انظار عمومی صورت گرفته است.

هم اکنون دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل، يعنی ۱۳۰ کشور، ديگر به اعدام دست نمي‌زنند، ولی در ۶۲ کشور همچنان مجازات اعدام صورت مي‌گيرد که جمهوری اسلامی ايران يکی از اين کشورها است.

 

 

 

خانه حقوق بشر ايران  ـ مهر ماه ۱۳۸۹

بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در فروردين ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۴۰ مورد بوده است.

بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در ارديبهشت ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۱۸ مورد بوده است.

بر پايه گزارش خرداد ماه خانه حقوق بشر ايران در خرداد ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۴۰ مورد بوده است.

بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در تير ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۱۹ مورد بوده است.

بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در مرداد ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۲۱ مورد بوده است.

بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در شهريور ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۲۱ مورد بوده است.

تا تاريخ ۱۵ مهر ماه ۱۳۸۸ دست کم ۱۲ مورد اجرای حکم اعدام صورت گرفته است.

 

 

۱۸مهر : بالارفتن نرخ بيکاری/بيکاری جوانان بالای ۶٠ درصد

خبرگزاری مهر

با وجود گذشت 18 روز از فصل پاييز هنوز از نرخ بيکاری تابستان امسال خبری نيست، در حالی که کارشناسان پيش بينی مي‌کنند نرخ بيکاری اين فصل از فصل بهار که 14.6 درصد بود، بيشتر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود گذشت 18 روز از فصل پائيز هنوز مرکز آمار ايران نرخ بيکاری تابستان سال‌جاری را اعلام نکرده، اين در حالی است که وزير کار و امور اجتماعی پيش بينی کرده است که نرخ بيکاری فصل دوم سال کاهشی خواهد بود، ولی کارشناسان بازار کار و اشتغال معتقدند چون تحرک جديد و تاثيرگذاری در اين بازار اتفاق نيفتاد؛ بنابراين در تابستان سال‌جاری نرخ بيکاری افزايشی بوده است.

 

بيکاری رو به صعود

بر اساس اين گزارش، روند افزايشی نرخ بيکاری در بهار سال‌جاری در حالی اوج گرفت و به 14.6 درصد رسيد که اين نرخ در زمستان 88 نيز14.1درصد بود و با فصول قبل تر از خود فاصله بيشتری گرفته بود. بر همين اساس نرخ بيکاری با يک آهنگ افزايشی از 10.5 درصد سال 87 به 11.9درصد در سال گذشته رسيد.

منتقدان بيشتر مسائل و انتقادات خود را حول محور نحوه محاسبه بيکاری مطرح می کنند به نحوی که آنها معتقدند نرخ بيکاری که در فصول 4 گانه سال از سوی مرکز آمار ايران اعلام می شود، قابل استناد نيست و با واقعيتهای بازار کار نيز همخوانی ندارد.

 

ابهام در صحت نرخ بيکاری

 

برخی کارشناسان نرخ بيکاری واقعی را چند درصد بالاتر از نرخ بيکاری مرکز آمار می دانند و برخی نيز حتی نرخ واقعی را تا دوبرابر اعداد و ارقامی که اعلام می شود ذکر می کنند. آنها فکر می کنند "سربازان"، "زنان خانه دار"، "دانشجويان" و "دانش آموزان" نبايد در گروه شاغلين قرار بگيرند.

همچنين چالش ديگری که در زمينه نرخ بيکاری وجود دارد، ناشی از اين است که مرکز آمار هر شخصی را که 1 تا 2 ساعت در هفته کار داشته باشد را شاغل می داند در صورتی که در قانون کار ميزان ساعت کار هفتگی 44 ساعت برآورد شده است؛ بنابراين منتقدين اشتباه بودن نرخ بيکاری معتقدند 1 تا 2 ساعت کار هفتگی به هيچ وجه گويای شاغل4 بودن يک فرد نيست و افراد با اين ميزان کار نمی توانند هزينه های زندگی خود را تامين کنند.

 

شائبه تغيير 44 برابری ساعت کار هفتگی

 

از سويی مرکز آمار ايران که بارها مورد انتقاد فعالان و کارشناسان بازار کار و در برخی مواقع حتی مديران دولتی اشتغال قرار گرفته است، نحوه محاسبه نرخ بيکاری را برگرفته از فرمول و استاندارد جهانی می داند و به هيچ وجه شائبه تغيير 44 برابری ساعت کار هفتگی را نمی پذيرد.

هرچند وزير کار و امور اجتماعی در ابتدا نرخ بيکاری 14.6درصدی فصل بهار سال‌جاری را نمی پذيرفت و قبول آن را نشانه افزايش 3.5 ميليون نفری تعداد بيکاران دانست ولی پس از مدتی کوتاه آن را به ناچار پذيرفت.

 

وزير کار: نرخ بيکاری تابستان کاهشی است

 

عبدالرضا شيخ الاسلامی در گفتگو با مهر اعلام کرد با اقدامات انجام شده ، نرخ بيکاری 14.6درصدی بهار 89 در فصل تابستان تعديل خواهد شد؛ بنابراين بايد به زودی منتظر کاهش نرخ بيکاری در کشور باشيم.

وزير کار و امور اجتماعی سپس در پاسخ به اين پرسش که آيا برای پيش بينی کاهش نرخ بيکاری محاسبات و ارزيابی های خاصی صورت گرفته است؟ گفت: در هر صورت با کارهای انجام شده من پيش بينی می کنم نرخ بيکاری کاهش می يابد.

 

عباس وطن پرور، نماينده سابق کارفرمايان در اجلاس جهانی کار درگفتگو با مهر در خصوص روند نرخ بيکاری در کشور به ويژه در تابستان سال‌جاری با تاکيد براينکه با نشانه های موجود نرخ بيکاری در فصل تابستان دوباره افزايش خواهد يافت، گفت: با وجود اينکه 7 ماه از سال و 9 ماه از تصويب قانون بودجه 89 گذشته است، هنوز دولت کتاب قانون را ارائه نکرده است.

 

انتقاد از صنعتی ها / بيکاری 60 درصدی جوانان

 

وی ادامه داد: عليرغم اينکه بيش از يکسال از زمان اجرای قانون برنامه چهارم سپری شد ولی هنوز برنامه جديدی ارائه نشده است و هيچ گزارشی نيز از روند اجرا و تحقق برنامه چهارم در دست نيست.

وطن پرور به عملکرد وزارت صنايع در ارائه گزارش رشد صنعتی کشور اشاره کرد و بيان داشت: اخيرا در گزارش بانک مرکزی اطلاعات مختلفی به جز گزارش روند رشد صنعتی کشور که بايد از سوی وزارت صنايع اعلام شود وجود دارد که در کنار هم قرار دادن همه اينها و مسائل ديگر می توان افزايش دوباره نرخ بيکاری را مسجل کرد.

وی خاطر نشان کرد: من قاطعانه اعلام می کنم که امروز بيش از 60 درصد نيروی کار فعال کشور در شرايط بيکاری قرار دارند، ضمن اينکه نرخ بيکاری نيز همواره بالاتر از 25 درصد است و اين نرخ در قشر جوان به بالای 60 درصد نيز رسيده است.

 

ادامه نوسان در بازار کار

 

علی دهقان کيا عضو هيئت مديره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران نيز در گفتگو با مهر و در خصوص پيش بينی نرخ بيکاری تابستان سال‌جاري، با اعلام اينکه پرونده های موجود در هيئت های حل اختلاف و تشخيص کارگری و کارفرمايی رو به افزايش بوده و اخراج از کار نيز بيشتر شده است، گفت: اين مسائل نشان می دهد که بازار کار در وضعيت متعادلی نيست و نوسان همچنان در آن حرف اول را می زند.

وی آخرين آمار تعداد افرادی که از بيمه بيکاری استفاده می کنند را در کشور 183هزار نفر اعلام کرد و افزود: هم اکنون بسياری از کارگاههای کوچک با کمبود نقدينگی مواجه هستند در حالی که بايد خريدهای مواد اوليه خود را به صورت نقدی انجام دهند.

 

بيشتر خانواده ها بيکار دارند

 

دهقان کيا ادامه داد: زمانی می توانيم به کاهش نرخ بيکاری واقعی خوشبين باشيم که تعداد بيکاران در خانواده ها کم شود چون امروز در بيشتر خانواده ها حداقل 1 تا 2 نفر بيکار وجود دارد، حال چنانچه اعلام شود نرخ بيکاری کاهش يافته است قطعا با محاسبه 1 ساعت کار هفتگی بوده است.

وی تصريح کرد: با توجه به در پيش بودن اجرای هدفمندی يارانه ها دولت بايد برای بنگاهها و واحدهای توليدی شرايط ويژه ای را در نظر بگيرد چرا که اگر توليد در آنها دچار نوسان شود اشتغال با خطر مواجه می شود؛ بنابراين بيم تعطيلی کارخانجات نيز وجود دارد.

 

1.1ميليون شغل چگونه محقق می شود؟

 

ولی الله داود آبادی عضو شورای عالی اشتغال در گفتگو با مهر با تاکيد بر اينکه هرچند تلاش شورای عالی اشتغال اين است تا نرخ بيکاری در کشور کاهش يابد ولی با روند فعلی اگر بتوانيم نرخ بيکاری را ثابت نگاه داريم نيز خوشبينانه است.

وی با ابراز نگرانی از اينکه با وجود گذشت بيش از نيمی از سال هنوز وضعيت دستيابی به 1.1 ميليون فرصت شغلی جديد مشخص نيست، گفت: اگر اقدام عملی روشنی از دستيابی به فرصتهای جديد شغلی صورت نگيرد، نحوه دستيابی به فرصتهای جديد ابهام برانگيز خواهد بود.

 

 

 

۱۸مهر : 267 روستا در خوزستان آب ندارد

 

خبرگزاری مهر: مدير عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان عنوان کرد: 267 روستا در استان خوزستان فاقد آب شرب سالم و بهداشتی هستند.

غلامعلی خليف‌ پور در گفتگو با خبرنگار مهر در اهواز اظهارداشت: از حدود دو هزار روستای بالای 20 خانوار بيش از يک هزار و 700 روستا از نعمت آب شرب سالم بهره‌ مند هستند.

وی ادامه داد: 95 درصد از روستاهای با جمعيت بيش از 20 خانوار استان تا پايان سال 94 از نعمت آب شرب سالم بهره ‌مند مي‌ شوند.

عضو ستاد خشکسالی خوزستان تصريح کرد: بيش از چهار هزار روستا در استان خوزستان وجود دارد که از اين تعداد حدود دو هزار روستا، جمعيتی بيش از 20 خانوار دارند.

مدير عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به اينکه شاخص بهره‌مندی روستاهای بالای 20 خانوار از آب شرب در انتهای سال گذشته به 81.6 درصد رسيده است، خاطرنشان‌ کرد: اين ميزان يک دهم درصد بيش از پيش ‌بينی برنامه بوده است.

 

۱۷مهر :  نابرابری دختران روستا در دستيابی به تحصيل/«بومی گزينی» باعث محروميت دختران از دستيابی به دانشگاه های با کيفيت و تشديد نابرابری ميشود

 

ايلنا: دختران روستاها اگر به درستی بر روی آن ها سرمايه گذاری شده و اگر اين مغزهای آماده يادگيری و اثربخشی در هياهوی ابعاد وسيع مسائل آموزشی و پرورشی 14 ميليون کودک واجب التعليم فراموش نشوند، دانشمندان و تلاشگران آينده و مادران فهيم نسل های آينده هستند. آينده از آن همه فرزندان اين سرزمين است و دسترسی به حق بديهی تحصيل ديگر دغدغه روزگار ما نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ايلنا ،به نقل از سايت انجمن حمايت از حقوق کودکان شيوا دولت آبادی عضو انجمن حمايت از حقوق كودكان با انتشار مقاله ای كودكان را اولين قربانيان آسيب و نابه ساماني‌هاى اجتماعى دانست و تاكيد كرد: هر سال در حول و حوش روز جهانی کودک، از خودمان می پرسيم که برای کودکانمان چه می توانيم بکنيم و يا اينکه نگاهمان به سالی که سپری شده است، چگونه است؟... بديهی است که کودکان اولين قربانيان هر گونه آسيب و نابسامانی در هر جامعه هستند و نيز بديهی است که کودکان اولين قربانيان فقرهای اقتصادی و فرهنگی هستند که البته کمترين و کوچک ترين توجه به آن ها، سرمايه گذاری عظيمی برای آينده هر جامعه است.

او ادامه مي‌دهد: آمارهای سال تحصيلی جديد به برکت استفاده از اينترنت نسبتا دقيق و در نتيجه قابل استفاده هستند؛ در روزنامه شرق در تاريخ اول مهر ماه گزارش روشنگرانه ای از پاره ای مشاهدات و ملاحظات، ملاحظه می شود. بر مبنای ثبت نام ها، پسربچه‌های بيشتری نسبت به دختر بچه ها وارد سامانه بيش از 98 درصدی سال اول ابتدايی می شوند. نسبت اعلام شده 48 درصد دختران و 52 درصد پسران را نشان می دهد. تا اينجا مسئله عجيبی وجود ندارد و می تواند نشان دهنده سال های به اصطلاح پر پسرتری باشد. ولی وقتی به آمارهای ورود به دبيرستان می رسيم ناگهان از 47 درصد دختران مشغول به تحصيل در دوره راهنمايي، 62 درصد جمعيت دبيرستان ها را دختران تشکيل می دهند؛ پس پسران زيادی در مسير راهنمايی به متوسطه از تحصيل باز می مانند.

اين روانشناس با شاره به طرح بومى گزينى دانشگاه ها خاطر نشان مي‌كند: از سوی ديگر در مطبوعات می خوانيم که طرح بومی گزينی دانشگاهی فقط برای دختران مطرح می شود و احتمال بخشنامه شدن ناگهانی آن بسيار بالا است. پس 12 درصد پسران در راه دبيرستان جا مي‌مانند، ولی دخترانی که با برتری 14 درصدی مسير دانشگاه را طی می کنند بايد خود را در دانشگاه های با کيفيت پايين تر و صرفا نزديک به محل سکونت اوليه وفق بدهند.

دولت آبادى ياد آور مي‌شود: اين تبعيض آشکار در جای خود يعنی تفاوت در جذب در مراکز آموزش عالی تحليل های عميقی را نياز دارد که از حوصله بحث فعلی ما خارج است، ولی چشم پوشيدن از آن هم اشتباه بزرگی است! اگر بومی گزينی خوب است، اين بايد شامل هر دو جنس شود و اگر لطمه ای به استعدادها می زند دختر ها خلاف آن را ثابت می کنند که استعداد و مسئوليت پذيری کمتری داشته باشند.

او در ادامه به يكى از اخبار اختصاصى خبرگزارى ايلنا اشاره كرده و ياد آو رمي‌شود: علاوه بر اين، سخنان يک نماينده مجلس در مورد محروميت از تحصيل دختران روستا قابل توجه است؛ داريوش قنبری در شهريور ماه 1389 اعلام کرد: «متاسفانه تعداد کودکان خارج از چرخه تحصيل در روستاها و عشاير بيشتر بوده و همه ساله تعداد زيادی از اين کودکان از ادامه تحصيل باز مي‌مانند»؛ «مشكلات اقتصادى خانواده‌هاى روستايى و فقير، در كنار ضعف سياست‌هاى دولت، امكان تحصيل را از بسيارى از كودكان و به خصوص فرزندان عشاير مي‌گيرد، اما در عين حال دختران اولين قربانيان چنين محدوديت‌هايى هستند».

به اعتقاد عضو انجمن حمايت از حقوق كودكانء هر چند اين نماينده مجلس آماری ارائه نکرده است، اما اين نگرانی های وی از حوزه انتخابه خودش (ايلام) حاکی از آن است که نابرابری در دستيابی به تحصيل در روستاها گريبان دختران را گرفته است. اين اصل که پس از دوره دبستان که در روستاهای کم جمعيت به صورت مختلط (چه از نظر جنسيتی و چه از نظر حتی پايه های تحصيلی) اداره می شوند در عمل در روستاها هرگاه با رسيدن به آمارهای جمعيتی کافي، ضرورت ايجاد مدارس راهنمايی بوجود می آيد، اول مدارس راهنمايی پسرانه تاسيس می کنند.

دولت آبادى مي‌افزايد: انجمن حمايت از حقوق کودکان با سابقه بيش از ده ساله خود و بيش از توان اندک خود دست به ايجاد برخی خوابگاه های دخترانه در سطح راهمايی و دبيرستان زده است تا موانع دسترسی بخشی از دختران روستايی در جنوب خراسان را به تحصيل در پايه های بالاتر کاهش دهد. ناگفته پيداست که اين اقدام کوچک به هيچ وجه نمی تواند جوابگوی نابرابری سراسری اين معضل باشد.

او ادامه مي‌دهد:سال ها پيش مقاله ای از يک محقق آفريقای جنوبی با عنوان «انواع محروميت ها بر سر راه با سواد شدن» مطالعه کردم که نويسنده اين مقاله تاکيد می کرد: «داشتن مادر بی سواد نه فقط راه را برای آماده شدن بديهی برای تعلق به با سوادان دشوار می کند بلکه خود نيز يک محروميت است». کشور ما سرمايه گذاری بر روی دختر بچه های مشتاق که با در نظر گرفتن حداقل اثر بخشی می توانند مادران با سواد نسل های بعد باشند، ذخيره بالقوه عظيمی از آينده سازی را دارد.

اين روانشناس با بيان اينكه چرخه محروميت از تحصيل و محروم سازی از تحصيل به سادگی قابل نفوذ و شکستن است تصريح مي‌كند: دختران روستاها اگر به درستی بر روی آن ها سرمايه گذاری شده و اگر اين مغزهای آماده يادگيری و اثربخشی در هياهوی ابعاد وسيع مسائل آموزشی و پرورشی 14 ميليون کودک واجب التعليم فراموش نشوند، دانشمندان و تلاشگران آينده و مادران فهيم نسل های آينده هستند. آينده از آن همه فرزندان اين سرزمين است و دسترسی به حق بديهی تحصيل ديگر دغدغه روزگار ما نخواهد شد.

 

۱۷مهر : استخدام ۲۳هزار پرستار امسال منتفی است

مهر

دبيرکل خانه با تاکيد بر اينکه عزم و ارداه ای برای جذب 23 هزار پرستار وجود ندارد گفت: به نظر می رسد موضوع استخدام پرستاران در سال جاری به بهانه مخالفت کميسيون تلفيق مجلس منتفی شده است.

محمد شريفی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر به آخرين اظهارات مسئولان وزارت بهداشت در مورد استخدام پرستران و ساير وعده هايی که داده شده اشاره کرد و افزود: مجموعه دولت به بهانه مخالفت کميسيون تلفيق با استخدام 23 هزار پرستار، توپ را به زمين مجلس انداخته است.

وی با اشاره به دليل مخالف کميسيون تلفيق با اين استخدام که علت آن گنجانده نشدن اين موضوع در برنامه پنجم بوده است، افزود: اگر استخدام پرستاران در برنامه پنجم نيامده باز دولت مقصر است چون پيش نويس برنامه را دولت تهيه و آماده می کند.

شريفی مقدم همچنين به مخالفت نماينده دولت در کميسيون تلفيق اشاره کرد و گفت: اگر قصد اجرای اين موضوع را دارند چرا با استخدام مخالفت شد.

دبيرکل خانه پرستار با تاکيد بر اينکه عزم و اراده جدی برای اجرای اين قانون در دولت و وزارت بهداشت وجود ندارد ادامه داد: دولت در سالهای 86 و 87 به دنبال تصويب قانون ارتقای بهره وری نيروهای بالينی نظام سلامت بود و بعد از تصويب در مجلس قول داد از ابتدای سال جاری اجرايی شود.

وی با بيان اينکه دادن وعده هايی که محقق نمی شود باعث بی انگيزه شدن جامعه پرستاری شده افزود: وزارت بهداشت می خواهد مجلس را مقصر جلوه دهد در صورتی که مجلس همواره از جامعه پرستاری حمايت کرده است.

شريفی مقدم در ادامه به وعده پرداخت اضافه کار به جای کاهش ساعت کار اشاره کرد و گفت: وقتی استخدام پرستاران منتفی شد به سراغ پرداخت اضافه کار رفتند و قرار بود از ابتدای سال جاری پرداخت شود اما اخيرا معاون وزير بهداشت اين موضوع را هم به دليل اينکه اعتبار آن تامين نشده است، منتفی دانست و گفت که در 6 ماه اول سال هيچگونه پرداخت اضافه کار نخواهيم داشت.

 

 

 

۱۶مهر : روزکودک: 30درصدکودکان 5-1 ساله ايران در معرض آزارجسمی/300 هزار کودک بازمانده ازتحصيل

 

ايلنا: يك روز از 365 روز سال براى كودكان است، اگر شانس و اقبال با كودكى يار باشد كه كل 365 روز را كودكى مي‌كند در غير اين صورت حتى از حس كودكى خود هم سهمى نمي‌برند.

در ايران 16 مهر روز كودكان است كه برابر با 8 اكتبر اين روز در سراسر جهان روز جهانى كودك نام‌گذارى شده است.

ايران هفده سال است كه به كنوانسيون بين‌المللى حقوق كودك پيوسته اما با اين وجود حتى كمتر از 15 درصد از كودكان و خانواده‌هايشان با اين قانون آشنا هستند.

در شرايطى كه بيش از 50 درصد از والدين ايرانى تنبيه بدنى كودكان را حق طبيعى خود مي‌دانند، 30 درصد از كودكان يك تا پنج سال در معرض آزارهاى جسمى هستند، 53 درصد از آزاررسان‌هاى پر و پا قرص كودكان پدران و 90 درصد آزارها توسط پدر و مادر و يا ناپدرى و نامادرى و در فضاى خصوصى منزل صورت مي‌گيرد؛ وقتى 70 درصد از تماس‌ها با اورژانس اجتماعى (123) به دليل كودك‌آزارى بوده، با وجود آنكه امسال حدود 300 هزار كودك از تحصيل بازمانده‌اند و آمار كودكان خارج از چرخه تحصيل در مدارس، دورنماى خوبى ندارد، در چنين شرايطى مي‌خواهيم روز جهانى كودك را تبريك بگوييم!

وجود يك ميليون و 400 هزار كودك كار در كشور كه هفت هزار كودك كار مربوط به تهران هستند، افزايش مادرانى كه نمي‌خواهند مادر و همسر فداكار باشند و ساير موارد نشان از وجود خلاءهاى زيادى در حوزه كودكان دارد.

 

«مرجع ملى كنوانسيون حقوق كودك» شفاف‌سازى كند

ثريا عزيزپناه عضوهيات مديره انجمن حمايت از حقوق كودكان در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، اعلام مي‌كند: براى فعالان حقوق كودك اهميت دارد كه در روز جهانى كودك، براى احقاق حقوق از دست رفته كودكان و رفع نابرابري‌هايشان به صورت يكصدا، رسا، شفاف و بهتر از هر زمان ديگرى فرياد زده تا اين مسئله به اولويت اصلى سياست‌گذاري‌ها تبديل شود.

او با اشاره به پيمان‌نامه حقوق كودك مي‌گويد: ايران از سال 1372 پيمان‌نامه را با شروطى پذيرفته و اصل پيوستن ايران به اين كنوانسيون جهانى گام بلندى است اما در كنار اين مسئله متاسفانه هنوز قوانين اجرا شده در مورد كودكان و مباحث مهمى همچون آموزش، سلامت و ... خلاءهاى زيادى به چشم مي‌خورد؛ اين در حالى است كه بحث نحوه اجراى اين قانون اهميت زيادى داشته و تكاليف زيادى بر دوش دولت است.

 

 

ماهيت برگزارى جشن‌هاى دولتى جاى سوال دارد

فاطمه قاسم‌زاده عضو كميته هماهنگى شبكه يارى كودكان كار ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با اشاره به روز جهانى كودك و لزوم پرداختن به پيمان‌نامه حقوق كودك در اين روز تاكيد كرد: لازمه اثرگذارى اين روزها اين است كه يك ارزشيابى دقيقى از وضعيت كودكان محروم مانده از تحصيل، كودكان كار، آزارديده و ... داشته و به طور مستند و شفاف اطلاع‌رسانى كنيم.

او با اشاره به اينكه ارايه چنين گزارش و ارزشيابى براى مردم و افكار عمومى تاثير بسزايى دارد خاطر نشان كرد:‌با وجود آنكه امسال 280 هزار كودك كه بدون داشتن مشكلات قانونى يا شناسنامه‌اى به مدرسه راه نيافتند و مدارس فاقد استاندارد و دوشيفته در كشور همچنان فعاليت مي‌كنند، برگزارى يك جشن براى كودكان از سوى مقامات دولتى چه ماهيتى دارد؟ چرا كه مسايل آموزشى و ارتقاى كيفيت آن، يكى از مفاد كنوانسيون حمايت از حقوق كودك بوده كه با وجود چنين مشكلاتي، به آن توجه نشده است.

 

 

۱۶مهر: تفکر آخوندی:«امروزه نياز به روحانی بيشتر از پزشک است» استخدام 3000 آخوند توسط آموزش و پرورش.

امروزه نياز به روحانی بيشتر از پزشک است

شهرستانهای استان - خيرگزاری مهر: رئيس سازمان تبليغات اسلامی استان تهران گفت: امام خمينی (ره) فرمودند روحانی برای يک جامعه به عنوان طبيب است و امروزه در کشور نياز به روحانی بيشتر از نياز به پزشک است.

به گزارش خبرنگار مهر در اسلامشهر، نصير نيک نژاد عصر پنج شنبه در مراسم افتتاح حوزه علميه امام صادق(ع) اسلامشهرگفت: امسال بيش از يک ميليون دانشجو وارد دانشگاه شده اند در حاليکه حوزه های علميه در سراسر کشور 10هزار طلبه جديد جذب کرده اند و ما نسبت به سرانه جمعيتی کشور روحانی نداريم و کمتر از 50 درصد نيازهای مردم را جوابگو هستيم.

وی گفت: آموزش و پرورش درصدد استخدام سه هزار روحانی برای مدارس کشور است و ما سعی کرده ايم با گسترش دبيرستانهای معارف تعداد طلبه ها را افزايش دهيم زيرا 80 درصد دانش آموزان اين مدارس جذب حوزه علميه می شوند.

نيک نژاد کمبود روحانی را يکی از علل نفوذ فرقه های ديگر دانست و افزود: کشورهای همسايه هزينه سنگينی برای تبليغ فرقه وهابيت می کنند و در همين استان تهران يک مبلغ دينی بی سواد برای وهابيت تبليغ می کرد.

وی وظيفه اصلی سازمان تبليغات را پرورش روحانی ندانست و گفت: به دلايل مختلف ما برای راه اندازی حوزه علميه در سطح استان تهران وارد عمل شديم و با مجوز حوزه علميه قم اين مراکز را گسترش خواهيم داد.

وی تعداد طلاب خواهر در استان تهران را چهارهزار و 500 نفر و برادران را چهار هزار نفر برشمرد و گفت: استقبال خواهران بيشتر از برادران است و ما چهار حوزه علميه بزرگ در سطح استان تهران با ظرفيت هرکدام پنج هزار نفر در حال ساخت داريم که اميدواريم پنجمين آن در اسلامشهر باشد.

وی ضمن تشکراز اعضا شورای شهر، شهردار، امام جمعه و فرماندار اسلامشهر گفت: مسئولان اسلامشهر هميشه در مسائلی که مربوط به حوزه دين و معارف می شود پيشقدم هستند اميدواريم روزی برسد که ظرفيت پذيرش حوزه علميه امام صادق(ع) به هزار نفر برسد.

 

 

۱۶مهر.۱٠ هزار مدرسه قرآنی در مورد بهره برداری قرار گرفت.

خبرگزاری مهر: 722 مدرسه قرآنی با برگزاری آئينی در سراسر استان خوزستان مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر در اهواز، در اين مراسم که ظهر پنجشنبه به صورت نمادين با حضور مسئولان استان در مدرسه راهنمايی شاهد جهادگران ناحيه سه اهواز برگزار شد، مدير کل آموزش و پرورش استان خوزستان با اشاره به نقش قرآن در هدايت سعادت بشريت گفت: ترويج فرهنگ قرآن و عمل به آموزه های قرآنی باعث رستگاری و سعادت جامعه خواهد شد بر همين اساس امروز توانستيم به طور همزمان 722 مدرسه قرآنی را سراسر استان افتتاح کنيم.

عبدالرحمن فلاحی افزود: قريب به 10 هزار مدرسه قرآنی در سراسر کشور مورد بهره برداری قرار گرفت و سهم استان خوزستان 722 مدرسه بوده است.

وی گفت: در تمام مدارس مجری طرح به دانش آموزان راهنمايی و متوسطه آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن کريم به صورت فوق برنامه در زمان مخالف به صورت دو ساعت در طول هفته آموزش داده خواهد شد.

فلاحی عنوان کرد: در کلاسهای فوق برنامه ترتيبی اتخاذ شد که برنامه های فرهنگی و هنری متنوعی ارائه شود و جاذبه های لازم برای دانش آموزان ايجاد خواهد شد همچنين ساعات آموزش قرآن کريم به صورت فوق برنامه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

 

۱۶مهر.خسارات و عواقب استخدام نشدن ۲۳ هزار پرستار

مهر

نايب رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اجرا نشدن استخدام 23 هزار پرستار، گفت: خسارت و زيان استخدام نشدن پرستاران چند برابر بودجه و بار مالی ناشی از جذب اين نيروها است.

دکتر انوشيروان محسنی بندپی با اشاره به مشکلات اجرای قانون ارتقای بهره وری نيروهای بالينی نظام سلامت، به خبرنگار مهر گفت: برای ارتقای نظام سلامت و جبران کمبود شديد نيروی بالينی می بايست پرستاران را استخدام کنيم تا خدشه ای به کيفيت خدمات درمانی وارد نشود.

وی با اشاره به رد استخدام 23 هزار پرستار در کميسيون تلفيق مجلس افزود: زمانی که نماينده دولت با آن مخالفت کرد نمايندگان کميسيون تلفيق نتوانستند آن را به تصويب برسانند چرا که بار مالی زيادی داشت. اما ما معتقديم زمانی که طرحی مصوب شد بايد ساز و کارهای قانونی آن نيز در نظرگرفته و تامين شود.

وی با بيان اينکه اگر نماينده دولت بار مالی ناشی از استخدام 23 هزار پرستار را بپذيرد، استخدام پرستاران قابل اجرا است، افزود: ما با استخدام نشدن پرستاران دچار نقصان و خسارات مادی و معنوی بسياری می شويم که اين زيانها چند برابر بودجه و بار مالی ناشی از بکارگيری اين نيروهاست

۱۶مهر : ۲٠ هزار جوان در شرق گلستان بيکار هستند

خبرگزاری مهر: نماينده مردم شهرستانهای مينودشت، گاليکش، کلاله و مراوه تپه در مجلس گفت: 20 هزار جوان در شرق استان گلستان بيکار بوده و جويای کار هستند.

فرماندار شهرستان مينودشت، تامين آب آشاميدني، راه و گاز رسانی به روستاها را از مهمترين مشکلات اين شهرستان مطرح کرد.

محمد عجم پيگيری اختصاص 10 ميليارد تومان اعتبار در خصوص اجرای هشت طرح آبرسانی به روستاهای شهرستان مينودشت تسريع در روند ساخت بزرگراه آزادشهر به جنگل گلستان و کنار گذر گاليکش و همچنين تخصيص اعتبار برای تکميل طرحهای عمرانی بيمارستان 96 تختخوابی ، گازرسانی به 48 روستا و احداث سد نرماب چهل چای را ضرروی دانست.

حجت الاسلام سيد حسين حسينی امام جمعه مينودشت نيز با تشريح فعاليت های حوزه علميه و تشکلهای فرهنگی اين شهرستان تامين بودجه برای برنامه های فرهنگی و تکميل طرحهای عمرانی مصلی نماز جمعه و مسجد جامع اين شهرستان را راهبرد تاثيرگذار برای رفع مشکلات فرهنگی ذکر کرد.

 

۱۵مهر :با گذشت ۶ روز از اجرای طرح فروش ذخاير ارزی حدود ۱٠ ميليارد يورو ودلار از ذخاير ارزی بانک مرکزی کم شده است

آفتاب : بحران ارزی اخير که از قطع همکاري‌ بانک‌های دوبی و عدم تحويل ارز به فعالان اقتصادی کشورمان آغاز شد افزايش بيش از 10 درصدی نرخ دلار، يورو و درهم امارات به عنوان ارزهای اصلی کشور را در پی داشت. در اثر اين تحولات و افزايش نرخ ارزها؛ کمبود شديدی در بازار ايجاد شد و هجوم سفته بازان و دلالان و بخشی از مردم برای خريد ارز با اهداف سود بردن و حفظ ارزش پول خود و رفع نيازهای خود در آينده، تلاطم شديدی در بازار ايجاد کرد.

بانک مرکزی هم برای جلوگيری از افزايش بيش از حد نرخ ارزها و تامين نياز وارد کنندگان و متقاضيان ارز اقدام به فروش ذخاير ارزی و طلای خود نمود و در چند مرحله قيمت فروش را از 1095 تومان در هر دلار تا 1070 تومان کاهش داد اما نتيجه اين کار کاهش ذخاير ارزی کشور و بانک مرکزی بود که خطرات و اثرات سوئی در آينده نزديک خواهد داشت.

در کل کشور بيش از 500 صرافی دارای مجوز از بانک مرکزی فعاليت مي‌کنند که با توجه به تحويل 300 هزارتا 20 ميليون دلار و يورو به اين صرافي‌ها؛ روزانه حداقل يک‌و نيم ميليارد دلار و يورو توسط بانک مرکزی از ذخاير ارزی کشور فروخته شده است و با گذشت 6 روز از اجرای اين طرح حدود 10 ميليارد يورو ودلار از ذخاير ارزی بانک مرکزی کم شده که تا پايان بحران ارزی و رسيدن تا نرخ 1060 تومان حداقل 10 ميليارد دلار ديگر هم بايد فروخته شود.

با توجه به گذشت يک هفته از آغاز فروش ارز توسط بانک مرکزي، تاکنون حداقل 10 ميليارد دلار و يورو از ذخاير ارزی کشور از بانک مرکزی خارج شده و علاوه بر کاهش ذخاير ارزي، نقدينگی دريافت شده توسط بانک مرکزی در ازای فروش ارزها به‌زودی به صورت نقدينگی به بازار تزريق شده و بالا رفتن تورم را به دنبال خواهد داشت.

با کاهش ذخاير ارزی بانک مرکزی امکان ايفای نفش اين بانک در مبادلات جهاني، تاثيرگزاری بر واردات و صادرات کشور و تنظيم ارزش پول ملی کاهش خواهد يافت و توان امنيت اقتصادی کشور دچار مشکل خواهد شد.

 

از سوی ديگر با انتقال اين ارزها به مردم عادی امکان تاثيرگزاری بر نرخ ارزها توسط بانک مرکزی کاهش يافته و هرکس هر زمانی دلش خواست مي‌تواند اقدام به افزايش نرخ ارز نموده و نظام ارزی کشور را دچار اختلال نمايد.

 

۱۶مهر : بانک مرکزی: قيمت تخم مرغ، گوشت گوسفند، گاو و گوساله بالا رفت

خبرگزاری مهر

بانک مرکزی با بررسی قيمت کالاها در هفته منتهی به نهم مهرماه جاری از افزايش قيمت تخم مرغ، گوشت گوسفند، گاو و گوساله خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد: در هفته منتهی به نهم مهرماه جاری ، در گروه لبنيات قيمت تمام اقلام اين گروه نسبت به هفته قبل ثابت بود. بهای تخم مرغ افزايش قابل ملاحظه ای يافت و شانه ای 28000 الی 37000 ريال فروش می رفت.

در گروه برنج، قيمت برنج وارداتی غير تايلندی و برنج داخله درجه يک اندکی افزايش ولی بهای برنج داخله درج دو کاهش جزئی داشت. در گروه حبوب قيمت لوبيا قرمز بدون تغيير بود و بهای ساير اقلام اين گروه افزايش يافت.

در هفته مورد بررسي، در ميادن زير نظر شهرداری تهران پرتقال درجه يک، انجير و آلو عرضه نمی گرديد و سيب گلاب و نارنگی عرضه کمی داشت ولی بقيه اقلام ميوه و سبزی تازه را که تعدادی از آنها از نظر کيفی در سطح پائينی قرار داشتند به نرخ مصوب سازمان ميادين ميوه و تره بار می فروختند.

ميوه فروشی های سطح شهر اقلام مرغوب ميوه و سبزی تازه را عرضه می نمودند که در گروه ميوه های تازه بهای نارنگی و انار نسبت به هفته قبل کاهش ولی قيمت ساير اقلام اين گروه افزايش يافت. در گروه سبزی های تازه بهای خيار و سبزی های برگ کاهش ولی قيمت ساير اقلام اين گروه افزايش داشت.

در اين هفته بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله افزايش ولی قيمت گوشت مرغ نسبت به هفته قبل کاهش يافت.در هفته مورد بررسي، بهای قند و شکر ثابت بود. قيمت چای خارجی و انواع روغن نباتی اندکی افزايش يافت.

 

لبنيات و تخم مرغ

 

در هفته منتهی به نهم مهرماه، در گروه لبنيات بهای تمام اقلام اين گروه نسبت به هفته قبل ثابت بود. قيمت تخم مرغ معادل 21.5 درصد افزايش يافت.

 

برنج و حبوب

 

در هفته مورد بررسي، در گروه برنج بهای برنج وارداتی غير تايلندی معادل 4/. درصد و برنج داخله درجه يک 2/. درصد افزايش ولی قيمت برنج داخله درجه دو 4/. درصد کاهش داشت. در گروه حبوب بهای لوبيا قرمز بدون تغيير بود و قيمت ساير اقلام اين گروه بين 2/. درصد تا 1.8 درصد افزايش يافت.

 

ميوه ها و سبزی های تازه

 

در هفته منتهی به نهم مهرماه، در گروه ميوه های تازه قيمت نارنگی معادل 14.8 درصد و انار 1.5 درصد کاهش ولی بهای ساير اقلام اين گروه بين 2/. درصد تا 19.5 درصد افزايش يافت. در گروه سبزی های تازه قيمت خيار معادل 3/. درصد و سبزی های برگ 4/. درصد کاهش ولی بهای ساير اقلام اين گروه بين 2/. درصد تا 9.3 درصد افزايش داشت.

 

گوشت قرمز و گوشت مرغ

 

در هفته مورد بررسي، قيمت گوشت گوسفند معادل 1/. درصد و گوشت تازه گاو و گوساله 3.5 درصد افزايش ولی بهای گوشت مرغ 3.1 درصد نسبت به هفته قبل کاهش يافت.

 

قند، شکر ، چای و روغن نباتی

 

در هفته منتهی به نهم مهرمها، بهای قند و شکر ثابت بود. قيمت چای خارجی معادل 1/. درصد، روغن نباتی جامد 8/. درصد و روغن نباتی مايع 2/. درصد افزايش داشت.

۱٠مهر : وزير اقتصاد:قيمت بنزين را يک ساعت قبل از گران شدن اعلام مي‌کنيم!

کلمه

وزير اقتصاد اعلام کرد که قيمت نهايی بنزين يک ساعت قبل از افزايش قيمت، اعلام خواهد شد!

 

به گزارش فارس، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خود با خبرنگاران درباره اظهارات رئيس کميسيون اقتصادی مجلس گفته بود که از اول آبان‌ماه قيمت بنزين ۴۰۰ تومان خواهد شد، گفت: بله صبر کنيد آبان‌ماه ببينيد قيمت چقدر مي‌شود « حتماً شايد» بشود، اما زمان اجرای يارانه‌ها در مراحل مختلف اعلام خواهد شد و اصلاح قيمت حامل‌های انرژی در زمان اجرا اعلام مي‌شود.

وزير اقتصاد افزود: همان گونه که ۱۵ سال پيش در سازمان وقت برنامه و بودجه بوديم وقتی مي‌خواستيم ۲۰ درصد قيمت بنزين را تغيير دهيم يک ساعت قبل از آن اعلام مي‌کرديم در هدفمند‌ی يارانه‌ها هم همين گونه خواهد بود.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينکه ۶۰ ميليون و ۶۰۰هزار نفر در طرح هدفمندی يارانه‌ها ثبت نام کرده‌اند، در پاسخ به سؤال خبرنگاری که دقيقا از چه زمانی هدفمندی يارانه‌ها شروع مي‌شود گفت: هدفمندی يارانه‌ها آغاز شده و امروز در تمام استان‌های کشور حساب خانوارهای متقاضی دريافت يارانه گشايش يافته، ۹۰ درصد خانوارها فرم پر کردند و ۸۶ درصد از آنها اعلام حساب برای دريافت يارانه‌ها کرده‌اند که در مجموع ۸۰درصد افراد کشور متقاضی دريافت يارانه نقدی هستند.

سخنگوی اقتصادی دولت تصريح کرد: از نيمه دوم مهر ماه به تدريج حساب خانوارها در استان‌ها شارژ مي‌شود و وقتی در نيمه دوم مردم به حساب های خود مراجعه کنند پاسخ اين را دريافت مي‌کنند که به هر خانوار چقدر يارانه‌ تعلق گرفته است.

وی تأکيد کرد: البته حساب‌های يارانه‌ها قابل برداشت نيست تا زمانی که اصلاح قيمت‌ها انجام شود که آن هم موقعی خواهد بود که در همان زمان اعلام خواهد شد.

 

۱٠مهر.۴٠٠ هزار دانش آموز تحت پوشش کميته امداد از تحصيل بازمانده اند/درمقابل:اعزام 256 مبلغ مذهبی فقط در سمنان

 

 

خبرگزاری مهر

معاون فرهنگی و آموزشی کميته امداد امام خمينی(ره) کشور با اشاره به آمار دانش آموزان از تحصيل بازمانده اين نهاد، گفت: در حال حاضر 400 هزار جوان و نوجوان از تحصيل بازمانده تحت پوشش برنامه های فرهنگی اين نهاد قرار دارند.

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، اکبر ميرشکار ظهرشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان لرستان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر اظهار داشت: اين دانش آموزان به دلايل مختلف از تحصيل بازمانده اند که برای آنها کارهای فرهنگی خاصی تدوين شده است.

شش تا ۹ درصد دانش آموزان تحت پوشش کميته امداد ترک تحصيل می کنند

معاون فرهنگی و آموزشی کميته امداد امام خمينی(ره) کشور ادامه داد: در حال حاضر شش تا 9 درصد دانش آموزان تحت پوشش کميته امداد به دلايل مختلف اقدام به ترک تحصيل می کنند.

ميرشکار با تاکيد بر اينکه آمار در اين زمينه در استانهای مختلف کشور متفاوت است، بيان داشت: عمده دانش آموزان بازمانده از تحصيل تحت پوشش کميته امداد دختران هستند.

معاون فرهنگی و آموزشی کميته امداد امام خمينی(ره) کشور به افتتاحيه اردوهای زيارتی و آموزشی دختران بازمانده از تحصيل در سال جاری در شهر مقدس مشهد اشاره کرد و گفت: در سال جاری اردوهای ياد شده در قالب 12 دوره و در هر دوره برای 300 نفر برگزار خواهد شد.

ميرشکار به کمبود اعتبارات در حوزه فرهنگی کميته امداد اشاره کرد و يادآور شد: در حال حاضر اعتبارات اين حوزه به همراه کمکهای مردمی حدود 57 ميليارد تومان است.

وی تصريح کرد: اين در حاليست که برای مشکلات موجود در اين بخش ما نيازمند اعتباری 2.5 برابر اعتبار فعلی هستيم.

شناسايی 145 هزار خانواده درگير با آسيبهای اجتماعی تحت پوشش کميته امداد

ميرشکار همچنين در ادامه سخنان خود به برخی آسيبهای اجتماعی موجود در خانواده های تحت پوشش کميته امداد اشاره کرد و بيان داشت: با توجه به طرحی که اين نهاد در زمينه مهندسی فرهنگی در بخش جوانان و خانواده در دستور کار دارد 145 هزار خانواده که نيازمند آموزش هستند در اين راستا شناسايی شده است.

وی با تاکيد بر اينکه در اين خانواده ها آسيبهای فرهنگی و اجتماعی از جمله اعتياد، بزهکاری و طلاق مشهود است، يادآور شد: در قالب طرح ياد شده يک هزار و 500 نفر مشاور دينی و مشاوره خانواده اين خانواده ها را تحت آموزش قرار خواهند داد.

معاون فرهنگی و آموزشی کميته امداد امام خمينی(ره) کشور با بيان اينکه مراحل مقدماتی اين طرح در حال انجام است، يادآور شد: طرح مهندسی فرهنگی در بخش جوانان و خانواده در قالب 9 گام تعريف شده است که از 11 آذرماه سال جاری به صورت کشوری در همه استانها آغاز خواهد شد.

 

۲۵۶ مبلغ در ايام صادقيه به نقاط مختلف استان سمنان اعزام می شوند

کارشناس اعزام مبلغ اداره کل تبليغات اسلامی استان سمنان از اعزام 256 نفر مبلغ و مبلغه در ايام صادقيه به نقاط مختلف اين استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر در شاهرود، حجت الاسلام رسول بخشی پيش از ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران در شاهرود گفت: از اين تعداد، شش نفر اعزامی از دفتر تبليغات قم، 30 نفر روحانی مستقر، 50 نفر هجرت و 144 نفر نيز بومی استان هستند.

بخشی تعداد مبلغه های اعزامی به مناسبت ايام صادقيه را 26 نفر عنوان کرد و اظهار داشت: اين تعداد مبلغه به مساجد شهری و روستايی جهت تبليغ دين مبين اسلام و تبيين زندگی امام صادق(ع) اعزام می شوند.

۷مهر : تعداد زندانيان درايران نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزايش يافته است

فارس:آمار کل زندانيان کشور نسبت به سال قبل افزايش 35 درصدى را نشان مي‌دهد.محمد على زنجيره‌اى معاون توسعه مديريت و منابع سازمان زندان ها و اقدامات تامينى با بيان اين مطلب در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرين آمار تعداد زندانيان کشور، اظهار داشت: تا پايان ماه گذشته آمار کل زندانيان کشور بيش از 204 هزار نفر بود. معاون توسعه مديريت و منابع سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمينى و تربيتى کشور ادامه داد: اين ميزان در مقايسه با آمار پايان مرداد ماه سال گذشته، 35.2 درصد افزايش داشته است. وى افزود: در دنيا متوسط زندانى به ازاى هر يک صد هزار نفر، 148 نفر است که اين ميزان در ايران به ازاى هر يک صد هزار نفر، 271 نفر است؛ تقريبا دو برابر متوسط جهانى.

 

۷مهر :افزايش مرگهای قلبی در ايران

مهر: آخرين آمار و بررسيهای وزارت بهداشت نشان می دهد که 39.3 درصد مرگهای ناشی از بيماری در کشور مربوط به بيماريهای قلبی و عروقی است که 19.5 درصد اين مرگ و ميرها به علت سکته قلبی رخ می دهد.

دکتر ابوالقاسم رضواني، کارشناس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت به خبرنگار مهر گفت: توزيع عوامل خطر در بروز بيماريهای قلبی و عروقی در سنين 15 تا 64 سال در کشور که مربوط به سال 88 است نشان می دهد که 16.1 درصد فشار خون بالا دارند، 43.9 درصد دچار اضافه وزن و چاقی هستند، 10.8 درصد مصرف دخانيات دارند و سطح فعاليت بدنی 38.9 درصد اين افراد پايين است.

اين متخصص طب فيزيکی و توانبخشی از افزايش استرس، زندگی شهری و عدم تحرک بدنی به عنوان مهمترين عوامل ابتلا به بيماريهای قلبی و عروقی نام برد و افزود: اين معضل تنها مربوط به ايران نيست بلکه يک مسئله جهانی است. به طوری که سالانه 17.1 ميليون مرگ ناشی از بيماريهای قلبی و سکته مغزی در دنيا اتفاق می افتد.

تنها در در 6 ماه اول امسال بيش از 12 هزار نفر در زاهدان به بخش قلب بيمارستان خاتم‌الانبياء اين شهرستان مراجعه کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل بيش از 10 هزار نفر افزايش داشته است.

دکتر سيد پيمان طباطبايي، متخصص قلب و عروق با اشاره به اهميت عادات غذايی در ابتلا به بيماريهای قلب و عروق گفت: استفاده از غذاهای پرچرب و ادويه‌جات متعدد، اضافه کردن نمک به هنگام غذا خوردن، مصرف مداوم قند و شکر و شيرينی از جمله عادات غذايی است که به مرور زمان موجب ابتلا فرد به بيماريهای قلبی و عروقی مي‌شود.

اين متخصص قلب و عروق از استعمال دخانيات، چاقي، ديابت و فشارخون به عنوان موارد مستعد کننده ابتلا به بيماريهای قلبی نام برد و گفت: اندازه دور کمر بيشتر از 85 سانتيمتر در بانوان و بيشتر از 110 سانتيمتر در آقايان نشان مي‌دهد که فرد مستعد ابتلا به بيماريهای قلبی است. بنابراين توصيه می شود آقايان از سن 40 سالگی و بانوان از 50 سالگی هر 6 ماه يک بار برای اطمينان از سلامت قلب و عروق به پزشک مراجعه کنند.

وزير بهداشت هم با اشاره به وجود 11 هزار و 700 تخت برای بخشهای قلب و عروق در بيمارستانهای کشور در اين اين باره می گويد تا سال 1393 می بايست 30 درصد افزايش تخت در اين بخشها داشته باشيم که متاسفانه با افزايش شديد بيماريهای قلبی و عروقی شايد نتوانيم به اين افزايش تخت دست پيدا کنيم.

آخرين آمار از ميزان مرگ و مير روزانه ناشی از بيماريهای قلبی در کشور 300 مورد بود که هم اکنون به 378 مرگ رسيده که می تواند زنگ خطر جدی برای تهديد سلامت مردم و افزايش هزينه های درمانی در کشور باشد.

کارشناس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت با اعلام اينکه 82 درصد مرگهای قلبی در کشورهای کم درآمد و متوسط رخ می دهد، افزود: ورزش و فعاليت بدنی مهمترين عامل در کاهش ساير عوامل بروز بيماريهای قلبی و عروقی است که بايد مورد توجه قرار گيرد.

 

۷مهر : جايگاه ايران درفن آوری اطلاعات:رتبه ۵۳ در ميان ۵۳و رتبه ۱۳ در ميان ۱۳کشور منطقه!!

 

ايلنا: نماينده مردم شهريار در مجلس شورای اسلامی گفت: رسيدن به جايگاه اول علمی و اقتصادی در منطقه، از اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله به شمار مي‌رود.

حسين گروسی نماينده مردم شهريار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ايلنا ضمن بيان اين مطلب اظهارداشت: هم اکنون در دنيا 53 کشور در زمينه فناورى اطلاعات فعال هستند؛ اين در حالی است که ايران روی پله 53 از نظر رتبه‌بندی قرا ر گرفته و در 13 کشور منطقه نيز جايگاه 13را داريم، که اين مسئله قابل قبول نيست و بايد به دنبال ارتقاء اين صنعت باشيم.

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراى اسلامی مدعی شد: با وجود نيروی انسانی متخصص و جوان کارآفرين ايرانی در زمينه فناورى اطلاعات، مي‌توانيم حرف‌های زيادی برای صحبت در اين راستا، داشته باشيم، به عنوان مثال در صنعت خودروسازی با توجه به واگذاری سياست‌های کلی اصل 44 در خصوصي‌سازي، رتبه 14دنيا را کسب كرده‌ايم به طوري‌که از کشورهای غربي، جلوتر گام برداشته‌ايم و اين نشان از توانمندی نيروهای متخصص ايرانی است.

گروسی خاطرنشان كرد: ما مي‌توانيم با برگزارى کارگاه‌های آموزشی و ارائه فعاليت پژوهشی جهش خوبی در صنعت کشور به ويژه IT ايجاد کنيم.

اين نماينده مجلس در پايان با اشاره به اجرای طرح هدفمند کردن يارانه‌ها خاطرنشان کرد: با توسعه فناورى اطلاعات مي‌توان به کاهش هزينه‌ها کمک کرد، مردم از طريق فناوری آي‌تی هم اکنون در راستای هدفمند کردن يارانه‌ها با مراجعه به سايت‌های اينترنتی ثبت‌نام کردند. اين خود نمونه کوچکی از سريع انجام شدن کارها در زندگی روزمره است.

 

۶مهر.۵٠ ميليارد دلار در دست ۸۴ نفر/واگذاری ۳٠٠ هزارهکتار زمين دولتی بصورت تعارفی

کلمه

گروه اقتصادی-روزبه رستگار: ۵۰ هزار ميليارد تومان معوقه بانکی کشور در اختيار ۸۴ نفر است. اين موضوع را يک عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور بيان می کند. کارشناسان اين موضوع را يک بحران عظيم در سيستم بانکی می دانند اما گويا برای دولتی ها اصلا اين موضع اهميت چندانی ندارد وبه روند پرداخت تسهيلات مشکوک ادامه می دهند تا جايی که خباز نماينده مجلس می گويد اين رقم تاپايان سال به ۷۰ ميليارد دلار نيز می رسد. الياس نادران چندی پيش گفته بود از زمان روی کار آمدن رحيمی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی معوقات بانکی افزايش پيداکرده است.

 

به گزارش دنيای اقتصاد عزت‌الله يوسفيان عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بيان اينکه ۶ هزار ميليارد تومان از معوقات بانکی در اختيار ۴۳ نفر در کشور است، اظهار داشت: از ميزان معوقات بانکی کشور ۲ هزار ميليارد تومان نيز در اختيار ۴۱ نفر قرار دارد.

بنابر اين گزارش وی در جلسه شورای اداری شهرستان آمل با تاکيد بر اينکه در بررسی معوقات بانکی مشخص شد بسياری از اين افراد با همکاری مسوولان و کارمندان بانک‌ها وثيقه‌ها را به قيمت‌های غيرواقعی ارزش‌گذاری کرده‌اند، افزود: فردی ۱۲۰ميليارد تومان به نظام بانکی کشور بدهکار است، اما مشخص شد در نظر دارد يک بانک خصوصی با ۵۰هزار ميليارد تومان داير کند که ستاد اعلام کرد مانع فعاليت اين بانک خواهد شد که فرد به سرعت بدهی خود را پرداخت کرد.

نماينده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با اعلام اينکه معوقات بانکی کشور ۵۰ هزار ميليارد تومان است، افزود: به اندازه يک چهارم نقدينگی کشور معوقات بانکی در کشور وجود دارد و هيچ نظام اقتصادی نمي‌تواند اين بار سنگين را تحمل کند. عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بيان اينکه ۶ هزار ميليارد تومان از معوقات بانکی در اختيار ۴۳ نفر در کشور است، اظهار داشت: از ميزان معوقات بانکی کشور ۲ هزار ميليارد تومان نيز در اختيار ۴۱ نفر قرار دارد. يوسفيان ادامه داد: ۸۴ نفر در کشور به عنوان شخصيت‌های حقيقی و حقوقی ۸ هزار ميليارد تومان معوقات بانکی را در اختيار دارند.

 

۳۰۰ هزار هکتار زمين دولتی به صورت تعارفی واگذار شده است

 

البته يوسفيان توضيح نداد که اين حجم بدهی معوقه از بانک ها که در واقع مطالبه ملت ومردم از اين افراد است چرا پی گيری جدی نمی شود .در اين خصوص الياس نادران چندی پيش گفته بود از وقتی محمد رضا رحيمی رييس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی شده است ميزان معوقات بانکی افزايش پيدا کرده است .

 

نسبت بدهی با نقدينگی تناسب ندارد

 

يک کارشناس اقتصادي، از اين منظر به مطالبات معوقه بانک ها نگاه می کند و می گويد: آمارها نشان می دهد که تا سال ۸۳کل مطالبات معوقه شبکه بانکی کشور، حدود۳ هزار ميليارد تومان بوده است و از آن تاريخ به بعد، طی ۳ سال تا سال ۸۶ اين حجم به ۴۰ هزار ميليارد تومان می رسد.وهم اکنون ۵۰هزار ميليارد تومان است .اين درحالی است که در همين مدت حجم نقدينگی کشور به ٢ برابر رسيده است. يعنی نسبت بدهی های معوقه به نقدينگی بانک ها چند برابر است. »

اين آمارها نشان دهنده نوعی بحران و از نظر حسابداری چنين وضعيتی غيراستاندارد است چرا که ميزان طلب معوقه تا ٣ درصد قابل قبول است. در حالی که بعضی بانک ها تا ١٧ درصد طلب معوقه دارند. در واقع برخی بانک ها به مرحله ورشکستگی رسيده اند اما به خاطر تسلط دولت بر آنها وشارژنقدينگی غير اصولی به بانکها اين واقعيت صورت ظاهری به خود نمی گيرد. از همين منظر ميزان تسهيلات پرداختی بايد هميشه در سقف ده درصد نقدينگی کل کشور باشد.

اين کارشناس در ادامه می گويد:«وقتی کسی که با نرخ بهره اعلام شده يک ميليارد تومان وام می گيرد، اگر اين مبلغ را در شعبه ديگری سپرده گذاری کند، سالانه حدود ميليون ها تومان سود نصيبش می شود. با اين روند آيا افزايش معوقه ها، امری طبيعی به نظر نمی رسد؟ در واقع اگر زمان ديرکردها طولانی نشود، جای تعجب دارد. به هرحال بايد بدانيم که بحران معوقه ها به اين سادگی قابل رفع شدن نيست.وام های کلان به افراد خاصی پرداخت می شود. به عنوان مثال کسی که ٣٠٠ ميليارد تومان وام می گيرد، بايد حداقل وثيقه ای ۴٠٠ ميليارد تومانی را در اختيار بانک قرار دهد تا بتواند به ميزان ٧٠ درصد وثيقه خود، پول دريافت کند.

از سوی ديگر به گزارش ايسنا، رئيس سازمان بازرسی کل کشور گفته بود: «بخشی از معوقات، مربوط به شرکت های دولتی است و می توان گفت امروز بزرگ ترين وام گيرندگان از بانک ها، شرکت های دولتی هستند

امسال به ۷۰هزار ميليارد تومان ميرسد

حال يک بار ديگر اين سوال مطرح می شود، وقتی بزرگ ترين وام گيرندگان شرکت های دولتی هستند، چگونه است که دولت نمی تواند آن ها را وادار به بازپرداخت وام ها کند؟اما دولت به جای برخورد ورسيدگی به اين موضوع از در انکار وارد ميشود . اما به گزارش ايلنا خباز نماينده مجلس بدهکاران اصلی به بانک ها را دستگاه های دولتی و خود دولت می داند و می گويد: ازهمان ابتدای دولت که معوقات بانک ها رو به افزايش گذاشت، کميسيون اقتصادی مجلس از وزير دارايی و مديران عامل برخی بانک ها دعوت کرد تا نسبت به معوقات بانک ها گزارش دهند، زيرا حدود سه ماه پيش ميزان معوقات بانکی افراد حقوقی و حقيقی به مرز ۵۰ هزار ميليارد تومان رسيد که اين رقم بسيار بالاست و جای تامل دارد.

وی می افزايد: حدود چهار سال پيش که معوقات بانکی ۱۱ هزار ميليارد تومان بود، هشدار داده شد که بايد در نحوه دادن تسهيلات و وام های بانکی به افراد حقيقی و حقوقی دقت بيشتری شود که متاسفانه اين امر اتفاق نيفتاد و با دادن تسهيلات بانکی شاهد آثار نامطلوب آن هستيم که ۵ برابر شدن معوقات بانکی مهم ترين تاثير آن است.

مخبر کميسيون اقتصادی مجلس تاکيد می کند: اگر روند اعطای تسهيلات به اين شيوه باشد، قطعا معوقات بانکی تا پايان سال به مرز ۷۰ هزار ميليارد تومان خواهد رسيد.

خباز يادآور می شود: دستگاه های دولتی و خود دولت از بدهکاران اصلی بانک ها هستند، از اين رو اگر دولت بدهی اش را به بانک ها پرداخت کند، منابع اين بنگاه های اقتصادی افزايش خواهد يافت و گردش مالی آن ها بهبود می يابد.

وی اظهار می دارد: دستگاه های دولتی وام های کلانی را دريافت کرده اما آن را پرداخت نکرده اند و اين عدم پرداخت باعث شده است که ۶ درصد جريمه های بانکی از جيب دولت پرداخت شود.

خبازمی گويد: عدم پرداخت معوقات بانکی توسط دستگاه های دولتی و همچنين بدهی های دانه درشت های بخش خصوصی وضعيت نامناسبی را برای بانک ها رقم زده است، زيرا مطالبات بانک ها از اين بدهکاران ارقام بالای ۱۰۰ ميليارد تومانی را تشکيل می دهد که در واقع بايد گفت پرونده يک بدهکار دانه درشت به اندازه يک ميليون پرونده بدهکار خرد است و رسيدگی به چنين پرونده هايی سخت است.

۶مهر : گزارشى از اوضاع اقتصادى كارگران در آغاز ۶ ماهه دوم سال:ميليون‌ها كارگر ايرانى ناراضى از تصميم اعضاى شوراى عالى كار

ايلنا: بيش از شش ماه از زمانى كه شوراى عالى كار حداقل مزد كارگران را براى سال 89 تعيين كرد مي‌گذرد و در طى اين مدت ميليون‌ها كارگر ايرانى ناراضى از اين تصميم اعضاى شوراى عالى كار برمبناى مزد پايه 303 هزار تومان در هر ماه، كار كردند تا معاش خانواده خود را آبرومندانه تامين كنند.

به گزارش ايلنا، گرچه به باور مزدبگيران كارگر با 303هزار تومان شكاف ايجاد شده ميان دخل و خرج زندگى همچنان خالى باقى مي‌ماند؛ اما به نظر مي‌رسد در نتيجه ادامه نابساماني‌هاى اقتصادى در مدت 6 ماه گذشته بر گسترده دهانه اين شكاف افزوده شده‌است.

به گواه آمارهاى موجود شوراى عالى كار در حالى در تاريخ 22 اسفند سال 88 تصميم قطعى خود را در مورد حداقل مزد جديد گرفت و با افزيش 11درصدى درآمد كارگران در سال 89 موافقت كرد كه طى اين 6 ماه بهاى سبد كالاهاى ضرورى رشد قابل ملاحظه‌اى داشته است.

درحالى كه در تمام مدت 6ماه اخير مطالبات مزدى كارگران بر مبناى مزد پايه 303هزار تومان در ماه پرداخت شده‌است. گزارش‌هاى بانك مركزى نشان مي‌دهد كه هزينه متوسط برخى اقلام ضرورى (لبنيات، تخم مزغ، برنج، حبوبات، ميوه و سبزى تازه، گوشت قرمز و مرغ، قند، شكر چاى و روغن نباتى) از حدود حدود 703هزار و 270ريال در هفته منتهى به 21اسفند سال 88 (شب تعيين حداقل دستمزد سال 89) به يك ميلون و دويست‌وپنجاه‌وپنج هزار و سيصدو10 ريال در هفته منتهى به آغاز مهرماه (2/7/89) افزايش يافته است.

با فرض اين‌كه مقدار كالرى موجود در سبد فوق برابر 84 هزار و 510 واحد است و نيز پذيرش اين مطلب كه مطابق تعاريف پذيرفته جهانى حداقل كالرى روزانه مورد نياز براى هر فرد 2هزار و 179واحد(ماهانه 65 هزار و370 واحد) است مي‌توان با يك تناسب ساده نتيجه گرفت كه هر ايرانى براى رفع گرسنگى ماهانه خود بايد مبلغى در حدود 96هزار تومان هزينه كند كه به صورت تقريبى معادل ثلث حداقل حقوق يك كارگر ساده است.

اما از آنجا كه شوراى عالى كار در زمان تعيين دستمزدها مبلغ 303هزار تومان را براى يك خانواده چهار نفرى تعيين كرده است بديهى است با اضافه شدن تعداد اعضاى خانواده فرد مزد بگيرى اين هزينه از ثلث حقوق فراتر خواهد رفت.

از سوى ديگر اگر براساس نتايج بررسي‌هاى سال 87بانك مركزى بپذريم مواد غذايى همچنان 23.8 درصد از كل هزينه‌هاى ناخالص هر خانوار را تشكيل مي‌دهند مي‌توان با تناسب ساده ديگر فهميد كه براى تامين ساير هزينه‌هاى پوشاك، مسكن، آب و برق، بهداشت و درمان و حمل و نقل بايد درحدود 417هزار و 391تومان هزينه كرد.

بر اين اساس درمجموع مي‌توان نتيجه گرفت كه هر خانوار ايرانى ماهانه بالغ بر 513 هزار و 391 ريال هزينه مي‌كند كه از پايه مزدى تعيين شده210 هزار و 391تومان كمتر است.

 

۶مهر: كاهش سن مصرف مواد مخدر به ۱۲ سال در دختران پايتخت

آتی نيوز

برپايه اخبار دريافتی از منابع مختلف متاسفانه اين روز ها اين بلای خانمان سوز پيش از بيش گريبان دختران جامعه را گرفته و طبق بررسی های صورت گرفته در حال کاهش سن اعتياد در ميان دختران در جامعه هستيم که متاسفانه اين اعتياد بيشتر از نوع "شيشه" می باشد تاجايی که برخی جامعه شناسان بر اين باورند که سن مصرف شيشه در دختران پايتخت به 12 سال رسيده است.

همچنين در اين باره دکتر ابهري، آسيب‌شناس اجتماعی می گويد: بر اساس آمار نيروی انتظامی 80 درصد مصرف‌کنندگان شيشه ايران در تهران سکونت دارند.

وی با اشاره به رشد 440 درصدی کشف شيشه در تهران گفته است: «با توجه به اين کشفيات سال گذشته سال موفقيت آميزی برای مبارزه با مواد روان گردان صنعتی بود

برپايه اين گزارش اغلب کارشناسان امور اجتماعی همچون دکتر ابهری معتقدند که رشد 440 درصدی کشف شيشه نشان از گسترش فعاليت توليدی اين ماده مرگ آور در داخل کشور دارد. بطوريکه سودجويان با ابتدايی ترين وسايل و خطرناک ترين مواد که پايانی جز جنون ، خودکشی و ارتکاب جنايات مختلف ندارد، اقدام به توليد مواد مخدر شيشه کرده و با تبليغات گسترده سعی می کنند اين ماده خانمان سوز را بی خطر نشان دهند.

برپايه اين گزارش تعدادی از معتادان به مواد مخدر با گمان واهی ترک اعتياد به سوی ماده شيشه رفته و تعدادی ديگر نيز با فريبهايی نظير بدنسازی و چاق يا لاغر کردن بدن به دام آن افتاده اند.

تحقيقات نشان داده مواد مخدری مانند شيشه باعث تضعيف بافت عضلاني، اختلال درسيستم عصبی و مغزی واز بين رفتن قدرت تميز و تشخيص افراد می شود و عواقب ناگواری برای فد مصرف کننده به بار می آورد.

قابل تاکيد است مصرف شيشه از سال 1384 در بين جوانان كشور رايج شده و بيشتر دختران جوانى كه مورد تحقير از سوى اطرافيان قرار مي‌گيرند به سمت و سوی چنين شيوه هايی روى آورده اند.

گفتنی است در گذشته زنان عمدتاً از طريق همسران خود معتاد می شدند که در سال های اخير شاهد هستيم تعداد زيادى از دختران كشور كه مجرد هستند مواد مخدر مصرف ميکنند.

 

۶مهر: متوسط هزينه ماهانه يک خانوار کارگری ۵۱۳ هزار و مزد پايه ۳٠۳هزارتومان

ايلنا: بيش از شش ماه از زمانى كه شوراى عالى كار حداقل مزد كارگران را براى سال 89 تعيين كرد مي‌گذرد و در طى اين مدت ميليون‌ها كارگر ايرانى ناراضى از اين تصميم اعضاى شوراى عالى كار برمبناى مزد پايه 303 هزار تومان در هر ماه، كار كردند تا معاش خانواده خود را آبرومندانه تامين كنند.

به گزارش ايلنا، گرچه به باور مزدبگيران كارگر با 303هزار تومان شكاف ايجاد شده ميان دخل و خرج زندگى همچنان خالى باقى مي‌ماند؛ اما به نظر مي‌رسد در نتيجه ادامه نابساماني‌هاى اقتصادى در مدت 6 ماه گذشته بر گسترده دهانه اين شكاف افزوده شده‌است.

به گواه آمارهاى موجود شوراى عالى كار در حالى در تاريخ 22 اسفند سال 88 تصميم قطعى خود را در مورد حداقل مزد جديد گرفت و با افزيش 11درصدى درآمد كارگران در سال 89 موافقت كرد كه طى اين 6 ماه بهاى سبد كالاهاى ضرورى رشد قابل ملاحظه‌اى داشته است.

درحالى كه در تمام مدت 6ماه اخير مطالبات مزدى كارگران بر مبناى مزد پايه 303هزار تومان در ماه پرداخت شده‌است. گزارش‌هاى بانك مركزى نشان مي‌دهد كه هزينه متوسط برخى اقلام ضرورى (لبنيات، تخم مزغ، برنج، حبوبات، ميوه و سبزى تازه، گوشت قرمز و مرغ، قند، شكر چاى و روغن نباتى) از حدود حدود 703هزار و 270ريال در هفته منتهى به 21اسفند سال 88 (شب تعيين حداقل دستمزد سال 89) به يك ميلون و دويست‌وپنجاه‌وپنج هزار و سيصدو10 ريال در هفته منتهى به آغاز مهرماه (2/7/89) افزايش يافته است.

با فرض اين‌كه مقدار كالرى موجود در سبد فوق برابر 84 هزار و 510 واحد است و نيز پذيرش اين مطلب كه مطابق تعاريف پذيرفته جهانى حداقل كالرى روزانه مورد نياز براى هر فرد 2هزار و 179واحد(ماهانه 65 هزار و370 واحد) است مي‌توان با يك تناسب ساده نتيجه گرفت كه هر ايرانى براى رفع گرسنگى ماهانه خود بايد مبلغى در حدود 96هزار تومان هزينه كند كه به صورت تقريبى معادل ثلث حداقل حقوق يك كارگر ساده است.

اما از آنجا كه شوراى عالى كار در زمان تعيين دستمزدها مبلغ 303هزار تومان را براى يك خانواده چهار نفرى تعيين كرده است بديهى است با اضافه شدن تعداد اعضاى خانواده فرد مزد بگيرى اين هزينه از ثلث حقوق فراتر خواهد رفت.

از سوى ديگر اگر براساس نتايج بررسي‌هاى سال 87بانك مركزى بپذريم مواد غذايى همچنان 23.8 درصد از كل هزينه‌هاى ناخالص هر خانوار را تشكيل مي‌دهند مي‌توان با تناسب ساده ديگر فهميد كه براى تامين ساير هزينه‌هاى پوشاك، مسكن، آب و برق، بهداشت و درمان و حمل و نقل بايد درحدود 417هزار و 391تومان هزينه كرد.

بر اين اساس درمجموع مي‌توان نتيجه گرفت كه هر خانوار ايرانى ماهانه بالغ بر 513 هزار و 391 ريال هزينه مي‌كند كه از پايه مزدى تعيين شده210 هزار و 391تومان كمتر است

۶ مهر : نامه ای از ارژنگ داوودی – تجارت میلیاردی مواد مخدر در زندان رجایی شهر

متن این گزارش که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به قرار زیر است:

یک محاسبه ساده و حداقلی

تجارت میلیاردی مواد مخدر در زندان رجایی شهر

مدت هاست که تعداد زندانیان زندان رجایی شهر از مرز ۵ هزار نفر گذشته که حداقل

۴۵۰۰ نفر از آنان مصرف کننده مواد مخدر هستند . اگر از این مقدار ۱۵۰۰ نفر را

مصرف کننده تضمینی بدانیم و در محاسبات خود دخالت ندهیم در این صورت حداقل شد

هزار نفر مصرف کننده حرفه ای مواد مخدر در این زندان وجود دارد .

اگر برای هر سه نفر فقط یک گرم مواد در روز در نظر بگیریم مصرف روزانه مواد در

اینجا حداقل هزار گرم روزانه می شود و چون به علت ارزان بودن کراک مصرف عمده

دارد این ماده مخدر را مورد محاسبه قرار می دهیم .

قیمت یک گرم کراک در بیرون از زندان حداکثر ٨ هزار تومان است .

قیمت یک گرم کراک در داخل زندان حداقل ۶۰ هزار تومان است .

اگر آنچه که بابت توزیع مواد مخدر در زندان نصیب خرده فروشان می شود را ۱۲ هزار

تومان برای هر گرم در نظر بگیریم جمعاً هر گرم کراک برای وارد کنندگان مواد

حداکثر ۲۰ هزار تومان هزینه دارد . پس ما به التفاوت آن می شود هر گرم ۴۰ هزار

تومان و چون مصرف روزانه هزار گرم می باشد بنابراین فروش روزانه « حداقل ۴۰

میلیون تومان عایدات دارد !؟ و این یعنی وارد شدن تنها یک کیلو کراک به داخل

زندان یک تجارت یک میلیارد و دویست میلیون تومانی در ماه است !؟

بازرسی های خشن و نسبتاً دقیقی که از خانواده زندانیان در روزهای ملاقات به عمل

می آید و نیز بازرسی های چندین مرحله ای که از زندانیان اعزامی به دادگاه و

به عمل می آید همه و همه صرفاً برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به داخل زندان ،

خارج از شبکه مافیایی حاکم بر زندان و یکدست ماندن این تجارت میلیاردی در دست

آنان است .

به دلیل همین درآمد سرشار است که عده ای به صورت خانوادگی چه سببی و چه نسبی

روی این زندان قنبرک زده اند و بعد از گذشت ٣۰ سال هنوز حاضر نیستند بازنشسته

شوند که از زمره آنها خانواده علی محمدی، خاکی ، کولیوند ، دایی قاسم ، حمزه ،

ترابی ….. هستند .

در این میان وضع مدیر بدنام زندان رجایی شهر بنام علی حاجی کاظم به عنوان

سرگردنه دار بزرگ از همه بهتر است و با استان شدن کرج که قرار است این فرد

بیمار و طماع که داماد رئیس قبلی همین زندان رجایی شهر می باشد به عنوان مدیر

کل زندان های استان البرز معرفی شود ، وضعش از این که هست بهتر هم می شود زیرا

از سایر زندان های استان نیز باج خواهی خواهد کرد .

آری با کمال تأسف می بینیم که عمال رژیم میلیاردها تومان به جیب نامبارکشان می

زنند و بسیاری محتاج نان شب هستند !؟

زنده باد ازادی، مرده باد استبداد حاکم

 

۴مهر :قتل زن توسط شوهر در صدر:حدود ۶۳درصد زنان توسط بستگان نزديک يا درجه يک خود به قتل رسيده اند.

مهر:معاون مبارزه با جرايم جنايی پليس آگاهی نيروی انتظامی از کاهش روند صعودی وقوع قتل توسط بستگان در سال جاری خبر داد و گفت: 8/27 درصد از قتلهای رخ داده در کشور از نوع قتل توسط بستگان بوده است.

قتل زن توسط شوهر در صدر قتل توسط بستگان

 

سرهنگ مصطفايی افزود: در بررسی نسبتهای ميان قاتل و مقتول در قتل توسط بستگان، قتل زن توسط شوهر بيشترين سهم را داشته است.

وی ادامه داد: در بين مجموع قربانيان مونث در کشور حدود 63 درصد آنها توسط بستگان نزديک يا درجه يک خود به قتل رسيده اند.

ظن دليل وقوع قتلها

 

معاون مبارزه با جرايم جنايی پليس آگاهی ناجا با اشاره به دلايل وقوع اين قتلها در کشور اظهار کرد: منشا وقوع بسياری از اين قتلها يک ظن غلط، اشتباه کودکانه يا مباحث پيش پا افتاده خانوداگی بوده ولی به دليل توسل به خشونت، سوءاستفاده از قدرت بدنی برتر و ناتوانی فرد در مهار خشم منجر به قتل شده است.

وی تصريح کرد: اعتياد، سوء ظن، تبعيض بين فرزندان، رفتارهای تحقيرآميز، برقراری روابط غير متعارف، تلاش برای حل مشکلات از طريق توسل به زور و خشونت و هر سخن يا رفتاری که مهرورزی اعضای خانوده را تحت الشعاع قرار دهد آسيب و تهديد محسوب می شود که ادامه آن ممکن است منجر به آسيبهای جدی شود.

۴ شهریور : تنها ۱٠ درصد ایرانیان، آن‌هم برای امور بانکی از IT استفاده می‌کنند

ایلنا: عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: IT در ایران با موانع بسیاری روبرو است و مشکل این صنعت باید از پایه و اساس حل شود.

ناصر سلماسی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با ايلنا اظهارداشت: دولت باید عزم خود را برای توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات با توجه به پیشرفت بیشتر کشورها در این حوزه جزم کند و با استفاده از تقویت خطوط مخابراتی به منظور استفاده آسان از اینترنت این امکان را برای کاربران فراهم کند تا با آسایش خاطر از طریق الکترونیک کارهایشان را انجام دهند.

وی افزود: قعطی بیش از حد اینترنت و یا پایین بودن سرعت آن، باعث کم اعتمادی مردم به سیستم خواهد شد، به طور مثال زمانی که برای خرید بلیط هواپیما، از اینترنت می‌خواهید استفاده کنید با مشکل اینترنت روبرو می‌شوید حتی اگر استفاده از الکترونیک را همچون بستن کمربند ایمنی در جامعه، فرهنگ کنیم این موانع حل نمي‌شود و فایده‌ای نخواهد داشت.

اين عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با تأکید بر این‌که استفاده از فناوري اطلاعات باعث سرعت در کارها و کم شدن ترافیک در شهرهای بزرگ خواهد شد، ادامه داد: امروزه تنها 10 درصد ایرانیان، آن‌هم برای امور بانکی از IT استفاده می‌کنند و امیدواریم با برپایی جشنواره‌های مختلف به شرط این‌که در پایان نتیجه‌ای مطلوب در بر داشته باشد به کاربردهای مختلف فناوري اطلاعات اشاره شود چرا که این صنعت در تمام امور زندگی نقش دارد و در آینده نمی‌توان بدون IT به پیشرفت در زمینه‌های مختلف رسید.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©