Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۶ آذر ۱۳۸۹ برابر با  ۱۷ دسامبر ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۶ آذر ۱۳۸۹  برابر با ۱۷ دسامبر ۲۰۱۰
۱۶آذر :نگاهى به سناريوى ايجاد اشتغال و تله‌اى به نام بيكارى

آمار ایران در آئینه آمار(۵۳)

۱۶ آذر۱۳۸۹ـ  ۷ دسامبر۲۰۱۰

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۱۶آذر :نگاهى به سناريوى ايجاد اشتغال و تله‌اى به نام بيكارى

 

ايلنا: به نظر مي‌رسد كه مسولان ارشد وزارت كار و امور اجتماعى در خصوص عمل كردن به تعهد قانونى اشتغال‌زايى بسيار خوشبين هستند؛ چنانچه شخص عبدالرضا شيخ‌الاسلامي، وزير كار و امور اجتماعى بارها درگفت‌وگو با خبرنگاران گفته است دولت تا پايان سال 89 بيش از يك ميليون و يكصد هزار فرصت شغلى جديد ايجاد خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، درتازه‌‌ترين اظهارت، معاون روابط كار وزيركار و امور اجتماعى گفته‌ است كه با گذشت هرماه از ابتداى سال جاري، حداقل 100هزار فرصت شغلى جديد در كشور ايجاد شده ‌است.

ابراهيم نظرى جلالى درگفت‌وگو با خبرنگاران در كرمانشاه از ايجاد نزديك به هشتصد هزار فرصت شغلى جديد درهشت ماه گذشته خبر داده‌ و گفته است كه اين فرصت‌هاى شغلى در راستاى تعهد دولت مبنى بر ايجاد يك‌ميليون و يكصد هزار فرصت شغلى در سال 89 ايجاد شده‌است.

در اين گفت‌وگو وى همچنين از ايجاد يك ميليون فرصت شغلى درسه سال گذشته سخن گفته است كه بيشتر به سياست توسعه بنگاه‌هاى زود بازده در دولت قبل باز مي‌گردد.

مطابق قانون بودجه سال 89 دولت مكلف است تا براى تامين اشتغال كارگران و نيروى كار كشور معادل يك ميليون و يكصد هزار فرصت شغلى جديد دركشورايجاد كند.

اين خوشبينى در حالى است كه پيش‌تر انتشار گزارش آمار مربوط به نرخ بيكارى و اشتغال سه ماه نخست سال جارى نشان داده بود كه نرخ بيكارى در ايران در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته افزايش داشته است.

هرچند كه درستى اين گزارش آن‌طوركه بايد مورد قبول مسوولان وزارت كار قرار نگرفت اما صاحب نظران بازار كار و اشتغال معتقدند ايجاد يك ميليون و يكصد هزار فرصت شغلى به آن خوشبينى كه مسوولان وزارت كار اعلام كردند نيز نيست.

با اين حال مسوولان ارشد دولت با استناد به آمار منتشر شده ازسوى مركز آمار مي‌گويند: دولت در عمل به تعهدات خود موفق بوده‌است.

 

به گفته وى دولت در سال 89 تجربه‌هاى مفيدى درامر ايجاد اشتغال به دست آورده است و قصد دارد براى سال آينده از تمام توان خود براى تبديل كردن كل كشور به يك كارگاه بزرگ استفاده كند.

اين درحالى است كه برخى رسانه‌ها به نقل از نشريه اكونوميست از افزايش نرخ بيكارى ايران به 13.2 درصد در سال جارى خبر مي‌دهند.

بر اين اساس اكونوميست در گزارش ماه نوامبر2010 خود با تاکيد دوباره بر آمارهاى پيشين خود، نيروى كار ايران در سال گذشته را 25 ميليون نفر و نرخ بيكارى را 12.9درصد اعلام كرده است و پيش‌بينى كرده‌ كه اين شاخص‌ها در سال جارى به ترتيب 25 ميليون و 700 هزار نفر و 13.2 درصد خواهد بود،

بر اين اساس انتظار مي‌رود طى دو سال آينده نيروى كار ايران به ترتيب معادل 26ميليون و 400 هزار نفر و 27 ميليون نفر باشد كه اين شاخص براى نرخ بيكارى معادل 14.1 و 15درصد خواهد بود.

در سال 1392شمار افراد داراى شغل ايران به 27ميليون و 700 هزار نفر خواهد رسيد كه اين ميزان براى سال 1393معادل 28 ميليون و 400 هزار نفر پيش‌بينى شده است.

در همين حال عنوان شده است كه نرخ بيكارى در سال 1392برابر با 15درصد خواهد بود كه با اندكى افزايش در سال پس از آن به 15.5درصد مي‌رسد.

سال 1394سالى است که در آن نرخ بيکارى به 15.1درصد کاهش خواهد يافت و جمعيت کارى ايران معادل 29 ميليون و 100 هزار نفر خواهد بود.

 

 ۱۲آذر: ۹٠ نفر در قم در اثر ايدز جان دادند

 

آفتاب: در استان قم هم اکنون 500 نفر مبتلا به ايدز شناسايی شده است که 50 نفر از آنان را زنان تشکيل مي‌دهند و 90 نفر از مبتلايان نيز تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.

رئيس مرکز بهداشت استان قم از مرگ 90 نفر در قم بر اثر ابتلا به بيماری ايدز خبر داد.

محمد محمديان در مراسم افتتاحيه نمايشگاه "روبان قرمز" که به مناسبت روز جهانی ايدز در درمانگاه حرمی قم داير شده است، در خصوص آمار مبتلايان به ايدز در ايران بيان داشت: در ايران 22 هزار نفر مبتلا به ايدز شناسايی شده‌اند و تخمين زده مي‌شود که بيش از 80 هزار نفر در ايران به اين بيماری مبتلا باشد.

وی با بيان اينکه هم اکنون در جهان 60 ميليون نفر به بيماری ايدز مبتلا شده‌اند و تاکنون 30 ميليون نيز جان خود را از

دست داده‌اند، گفت: سالانه در جهان دو ميليون و 600 هزار نفر به جمع مبتلايان اضافه مي‌شود و يک ميليون و 800 هزار نفر نيز جان خودشان را از دست مي‌دهند.

محمديان ادامه داد: در استان قم هم اکنون 500 نفر مبتلا به ايدز شناسايی شده است که 50 نفر از آنان را زنان تشکيل مي‌دهند و 90 نفر از مبتلايان نيز تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.

رئيس مرکز بهداشت استان قم بيان داشت: عفونت "اچ آی وی" نقص سيستم ايمنی بدن است که در گذشته مختص کشورهای صنعتی بود ولی هم اکنون جهانی و فراگير شده و برای جلوگيری و پيشگيری از آن عزم جهانی را مي‌طلبد.

محمديان در خصوص ويژگی بيماری ايدز بيان داشت: ترس و وحشت يکی از ويژگي‌های اين بيماری است و اگر ترسی در اين زمينه وجود نداشته باشد، بيمار نمي‌توان رفتار مناسبی از خود در برابر اين بيماری بروز دهد و همچنين سرعت انتشار بالا‌، پنهان بودن، ماندگاری طولاني، تأثيرات اجتماعي، ميزان کشندگي، هزينه بالای درمان و جهانی بودن از ديگر ويژگي‌های بيماری ايدز است.

 

جمعيت جوان قم قشر آسيب‌پذير و بيشتر در معرض خطر ابتلا به ايدز هستند

 

وی درخصوص پيشگيری از بيماری ايدز در استان قم بيان داشت: بايد تمرکزمان بر روی قشر جوان استان باشد و آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی برای اين قشر آسيب پذير بيشتر صورت گيرد.

رئيس مرکزبهداشت قم گفت: پايبندی به مذهب در تمام اديان بويژه در اسلام و شيعه به عنوان موثرترين راهکار پيشگيری از بيماری واگيردار موثر است و اين نقش انکارناپذير ما به‌واسطه پايبندی قوی به دين مبين اسلام است و همين امر باعث شده ابتلا به بيماری نبست به آمار جهانی کمتر باشد.

وی افزود: آنچه نگران‌کننده است ميزان زنان مبتلا به بيماری اچ آی وی و رشد صعودی آن در جامعه است که چند سالی است ارتباطات جنسی و غيراخلاقی در کشورمان رو به‌افزايش بوده است.

وی بيان داشت: از مراجع و مسئولان و هرکسی که به نوعی با مردم در ارتباط است مي‌خواهيم کمک کنند مانع از شيوع اين بيماری در کشور شوند.

رئيس مرکز بهداشت استان قم اظهار داشت: برنامه اطلاع‌رسانی در رسانه‌های ملی بايد بيشتر از گذشته صورت گيرد و کارگاه‌های مختلفی برای پزشکان و پرستاران و کسانی که در بحث آموزش هستند گسترش دهيم.

نمايشگاه "روبان قرمز" به مناسبت اطلاع‌رسانی در خصوص بيماری ايدز از 10 تا 16 آذرماه با مشارکت و همکاری جمعيت هلال احمر، معاونت اجتماعی نيروی انتظامي، امور زندان‌ها، انجمن NA و مرکز مشاوره بيماري‌های رفتاری مرکز بهداشت استان قم در درمانگاه حرمی واقع در خيابان ارم برگزار شده است.

 

۱۳آذر : درخواست تجمع اعتراضی به خلف وعده در مورد استخدام پرستاران:

نماينده دولت گفته 2.7 پرستار برای هر تخت هست. اين دروغ محض است.

مهر

گزارش غلط از استخدام پرستاران به رئيس جمهور/ 5 درخواست جامعه پرستاری

رئيس سازمان نظام پرستاری با اشاره به گزارشهای غلط معاونت نظارت راهبردی و برنامه ريزی رياست جمهوری در مورد استخدام پرستاران از پيگيری خواسته های پرستاران در قالب پنج درخواست خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، غضنفر ميرزابيگی روز شنبه در پايان مهلت 20 روزه جامعه پرستاری به دولت برای استخدام 23 هزار نيرو، در نشست خبری اظهار داشت: متاسفانه امروز بعد از گذشت 9 ماه از دستور صريح رئيس جمهوری مبنی بر استخدام 23 هزار پرستار هنوز نتيجه مثبتی حاصل نشده است.

ميرزابيگی با تاکيد بر اينکه از دست دادن مسئوليت مهم نيست، گفت: واقعيت امر اين است که مشکل استخدام تنها متوجه پرستاران نيست بلکه مردم و بيماران هستند که ضرر می کنند زيرا حداکثر نيروی پرستاری در 24 ساعت برای يک تخت بيمارستانی نيم نفر است و در اين وضعيت مردم به راحتی تلف می شوند.

رئيس سازمان نظام پرستاری ايران با تاکيد بر اينکه احتمالا گزارشهايی که به رئيس جمهوری ارائه می شود حاکی از اين است که قانون در مسير اجرا پيش می رود، ادامه داد: نماينده دولت گفته است که 2.7 نيروی پرستاری به ازای هر تخت بيمارستانی داريم که اين يک دروغ محض است.

 

ميرزابيگی اظهار داشت: آنچه مشخص است اينکه در حال حاضر به ازای هر تخت بيمارستانی 1.7 نيرو اعم از پرستار، پزشک، خدمه و... وجود دارد که سه دهم تا نيم نفر آن را پرستار تشکيل می دهد. در حالی که استانداردهای جهانی برای بخشهای عمومی حداقل 2 نفر و بخشهای ويژه بين 4 تا 5 نفر پرستار به ازای هر تخت بيمارستانی است.

وی با اعلام اينکه جامعه پرستاری ديگر به استخدام 23 هزار نيرو راضی نيست، گفت: در تجمعی که خواهيم داشت 5 درخواست اساسی را مطرح می کنيم.

ميرزابيگی به اين 5 درخواست اشاره کرد و ادامه داد: اين درخواستها شامل اجرای کامل قانون ارتقای بهره وری نيروهای بالينی نظام سلامت، استخدام 23 هزار پرستار، پرداخت مابه التفاوت آنچه که پرستاران نبايد کار کنند از اول فروردين 89، اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تعيين مبنای استاندارد نيروی پرستاری برای هر تخت پرستاری که 1.8 نيرو است

 

۱۲ آذر : سرکوب بی وقفه سیاسی، فساد، خودسری و بی اعتنایی دولت پادگانی و دستگاه ولایی به حقوق شهروندان دست

 

سرکوب بی وقفه سیاسی، فساد، خودسری و بی اعتنایی دولت پادگانی و دستگاه ولایی به حقوق شهروندان دست در دست فقر، بیکاری و برچیدن یارانه ها، از جوانب مختلف به  تعریض و تشدید وخامت لایه های گوناگون بحران اجتماعی انجامیده است. پنج برابر شدن ابتلا به ایدز، رواج مصرف شیشه و گسترش جرم و جنایت؛ صدرنشینی ایران در تصادفات جاده ای؛ افزایش مرگ و میر در اثر آلودگی هوا، گسترش محرومیت مردم از درمان و بهداشت تنها بخش کوچکی از حوزه های تعمیق بحران

اجتماعی هستند که در آمارهای هفته بازتاب یافته است.

براساس تازه ترین تخمین آماری نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران، در نتیجه عدم مدیریت درست یارانه سلامت و پنهان ماندن بیماری ها در پی هدفمند شدن یارانه ها، هزینه های درمان در سه سال آینده سرسام آور خواهد شد و بیش از 4 درصد مردم به زیر خط فقر سقوط می کنند. براساس این برآورد، در نتیجه ی کاهش تقاضا برای مراقبت از سلامت و مراجعه به پزشک در موارد اورژانسی سه تا چهار درصد از جمعیت کشور با یک بار بستری برای عمل جراحی ساده به زیر خط فقر سقوط می کنند.

تازه ترین آمارهای منتشره حاکی از آن است که بيماري‌هاى تنفسى به دليل آلودگى هوا 30 درصد افزايش يافته است.

آلودگی هوا سال گذشته جان 3500 تا 4 هزار نفر را گرفت که بيشتر قربانیان به بيماري‌های قلبي، عروقي و تنفسی مثل آسم مبتلا بودند يا افراد سالخورده بودند. بيشترين ميزان آلودگی هوا ناشی از تردد خودروها و وسايل حمل و نقل عمومی است وبه همین دلیل تعطيل شدن تهران به کاهش آلودگی هوا کمک نمي‌کند بلکه فقط کمک مي‌کند که وضعيت از اين که هست بدتر نشود.

در چهار سال آینده تعداد مبتلایان به ايدز 5 برابر میشود. مرضیه دستجردی وزیر بهداشت با اعلام این آمار گفت: با توجه به شناسایی بیش از 20 هزار مبتلا به ایدز در کشور حدس می زنیم که سه تا چهار برابر این تعداد از مبتلایان باشند که هنوز شناسایی نشده اند. براساس آمار رئیس مرکز بهداشت استان قم 90 نفر در قم در اثر ابتلا به ایدز جان خود را از دست داده اند. شمار مبتلایان شناسایی شده در استان قم 500 نفر است که 50 نفر از آنان را زنان تشکیل می‌دهند .

چند همسری مردان علت افزایش موارد ایدز در سیستان و بلوچستان است. دکتر منصور شکیبا رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: یکی از دلایل اصلی افزایش موارد ابتلای بانوان به ایدز در استان سیستان و بلوچستان، چند همسری مردان و بی‌توجهی به راههای جلوگیری از انتقال این بیماری است. به گفته وی تعداد زنان مبتلا به ایدز در سیستان و بلوچستان دو برابر و کودکان سه برابر آمار کشوری است و یکی از دلایل این امر چند همسری مردان مبتلا به ایدز در استان است. براساس آمار وی همسرِ 95 درصد زنان مبتلا به ایدز در استان، به این بیماری مبتلا بوده و ویروس این بیماری را به وی منتقل کرده است. تعداد مبتلایان شناسایی شده در استان در حال حاضر 577 است  که 56 نفر به مرحله بروز بیماری رسیده‌اند و 140 نفر نیز در اثر این بیماری فوت شده‌اند.

 

 

تازه‌ترين گزارش واحد اطلاعات اكونوميست حکايت از آن دارد که ذخاير ايران به جز طلا در سال جاري كاهش بيش از شش ميليارد دلاري خواهد داشت. براساس این پیش بینی ميزان ذخاير ايران به جز طلا در سال گذشته 81 ميليارد و 59 ميليون دلار بود كه اين ميزان با شش ميليارد و 250 ميليون دلار كاهش در سال جاري به 74 ميليارد و 809 ميليون دلار می رسد. این برآورد می گوید در سال 1390 ذخاير ايران به جز طلا با ثبت رقم 72 ميليارد و 809 ميليون دلاري، کاهش دو ميليارد دلاري نسبت به سال جاري خواهد داشت و در سال 1391 با کاهش يک ميليارد و 500 ميليون دلاري به 71 ميليارد و 309 ميليون دلار خواهد رسید

 

به گفته‌ آذرخش مکری، معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد، یک سوم تخت‌های روانپزشکی بیمارستان‌ها را معتادان به شیشه اشغال کرده‌اند. دوره فروکش علائم اعتیاد به شیشه سه تا شش ماه است اما بسیاری از افراد پیش از فرا رسیدن شش ماه، دوباره مصرف شیشه را آغاز می‌کنند. بسیاری از جرم‌ها به علت استعمال این نوع مواد مخدر به وقوع می‌پیوندد، بنابراین مصرف شیشه، سیستم‌ جنایی و ارتکاب جرم را نیز دستخوش تغییر کرده است.

براساس آمار رئيس پليس راهنمايي و رانندگي کشور حدود يک ميليون و 300 هزار نفر در دنيا بر اثر حوادث رانندگي کشته مي شوند که سهم ايران از اين آمار، 23 هزار نفر است. به گفته وی به ازاي هر وسيله نقليه 11 نفر و به ازاي هر 100 هزار نفر 31 نفر در تصادفات کشته مي شوند. اين آمار در حاليست که شمار کشته شدگان در تصادفات در جهان نصف اين رقم است. در 10 سال گذشته تعداد خودروهاي ایران سه ميليون بوده که اين رقم اکنون به 12 ميليون خودرو رسيده است. به گفته سردار مومنی ایران در آمار مرگ و مير و ترافيک جزو کشورهاي رديف اول دنيا قرار دارد.

 طی آبان ماه ۱۳۸۹ بر اساس گزارش‌های موجود ۷۱ تن از فعاليت سياسی و مدنی و شهروندان در نقاط مختف کشور بازداشت شده‌اند. درآبان ماه 8تن از دراويش گنابادی، 5تن ازبهاییان، یک تن ازاهلِ تسنن،6تن از پيروان آيت‌الله بروجردی ، ۹ فعال کرد، هشت فعال سياسي، هفت دانشجو، ۶ فعال کارگري، پنج وکيل، سه شهروند، يک اقتصاد دان و یک ورزشکار نيز بازداشت شده‌اند. همچنين دو تن از کارمندان دفتر عبدالجبار کرمی نماينده مجلس از سنندج و در حين پخش بريده روزنامه‌های رسمی

کشور در بين دانشجويان دستگير شدند. هشت تن نیز با طرح اتهام «شيطان پرستی» در غرب کشور دستگیر شدند

شمار زندانیان کانون اصلاح و تربیت تهران دو برابر شده است. رئیس کانون اصلاح و تربیت تهران با بیان اینکه تعداد مددجویان این کانون امسال از 200 به 400 نفر افزایش یافته گفت: بر اساس آمار تحلیلی پنجساله، 88 درصد از نوجوانانی که وارد کانون اصلاح تربیت می شوند بدون سابقه، 6 درصد با یکسال سابقه، 4 درصد با دو سال سابقه و 2 درصد بالای یکسال سابقه دارند. رئیس کانون اصلاح و تربیت تهران آمار بازگشت زندانیان به کانون را 7 تا 12 درصد عنوان کرد و افزود: بر اساس آمارها 13 درصد مددجویان کانون اصلاح و تربیت را افراد بی سواد، 40 درصد سواد تا مقطع ابتدایی، 43 درصد با مدرک سیکل و 4 درصد مقطع دبیرستان تشکیل می دهند که سن بیشتر آنها 17 سال است.

رئیس کانون اصلاح و تربیت تهران اظهار داشت: اگر مسئولان قضائی ساعت 10 شب از این کانون بازدید کنند می توانند افزایش مددجویان را ببینند که در هر سالن هر شب بیش از 20 نفر کف خواب بوده و تخت ندارند در حالی که در سال گذشته تخت اضافه داشتیم.

براساس آمار رییس دانشگاه تهران بيش از 45 هزار نفر فارغ التحصيل در بخش كشاورزی بيكارند. به گفته وی

هم اكنون بيش از 70 درصد كشاورزان حتی از سواد خواندن و نوشتن محروم هستند. اين در حاليست كه بيش از 45 هزار نفر فارغ التحصيل در بخش كشاورزی بيكارند. مابقی فارغ التحصيلان شاغل نيز در بخش هايی غير از كشاورزی فعالند

 

20هکتار از جنگل های دنا در مرز بين کهگيلويه و بويراحمد و چهارمحال و بختياری طعمه حريق شد. در اين حادثه بيش از 250 اصله درخت بلوط بطور کامل در آتش سوخت و به سه هزار و 750 درخت ديگر نيز آسيب جدی وارد شد. حدود هشت درصد از جنگل های کشور و 20 درصد از جنگل های زاگرس در کهگيلويه و بويراحمد است و 85 درصد از مساحت اين استان را جنگل و مرتع تشکيل داده است.

 

۱۱آذر :بيش از ۴۵ هزار نفر فارغ التحصيل در بخش كشاورزی بيكارند

 

آينده :رئيس دانشگاه تهران گفت: در حاليكه بخش كشاورزی از بی سوادی بخش اعظم كشاورزان در رنج است بيش از 45 هزار فارغ التحصيل در اين بخش بيكار هستند.

 

به گزارش آينده به نقل از مهر رهبر در حاشيه مراسم جشن 110 سالگی پرديس كشاورزی و منابع طبيعی كرج با انتقاد از اين رويه گفت: هم اكنون بيش از 70 درصد كشاورزان حتی از سواد خواندن و نوشتن محروم هستند.

رهبر افزود: اين در حاليست كه بيش از 45 هزار نفر فارغ التحصيل در بخش كشاورزی بيكارند.

وی همچنين ادامه داد: مابقی فارغ التحصيلان شاغل نيز در بخش هايی غير از كشاورزی فعالند كه اين جای بسيار سئوال دارد.

ايران در توليد گندم به خودكفايی نرسيده است

 

رهبر ادعا كرد: جشنی كه بعنوان خودكفايی توليد گندم گرفته شد به معنای خودكفايی در توليد اين محصول نبوده است.

وی با اعلام اينكه هم اكنون توليد گندم در واحد سطح كشورهای توسعه يافته به بيش از هشت تن می رسد اظهار داشت: اين در حاليست كه در كشور ما اين ميزان كمتر از چهار تن است.

رئيس دانشگاه تهران اين آمار را بسيار اندك ذكر و تاكيد كرد: بر اين اساس جشنی كه به عنوان جشن خودكفايی توليد گندم در كشور گرفته شد به معنای خودكفايی در توليد اين محصول نبود.

رهبر تصريح كرد: در واقع اين جشن به معنای تغيير روش كاربری زمين ها از كاشت سنتی محصولات ديگر در زمين های مربوط به كاشت گندم بود تا به سمت توليد انحصاری اين محصول غذايی پيش رويم كه اين اتفاق در سطح دنيا يك افتخار نيست.

وی ياد آور شد: بايد برای افزايش بهره وری در واحد سطح بسيار كوشش كرده و كمی توليد نسبت به نيازهای جامعه را تا حد قابل قبولی اصلاح نماييم.

رهبر تاكيد كرد: پايين بودن بهره وری با توجه به عوامل توليد همچون آب و نيروی انسانی از مشكلات جدی حال حاضر بخش كشاورزی در كشور است.

اين مدير علمی كشور چالش بسيار جدی تمامی كشورهای جهان را مسئله كمبود غذا ذكر و اضافه كرد: افزايش جمعيت و محدوديت منابع و امكانات برای تامين غذای مورد نياز جهان از جمله دغدغه های مهم همه دولت هاست.

 

رئيس دانشگاه تهران با بسط اين چالش به كشور ايران سه عامل مهم نرخ بالای رشد جمعيت،‌ خشكی سرزمين و محدوديت های جهانی را از مشكلات جدی پيش روی كشور در زمينه تامين امنيت غذايی مردم خواند.

 

فرهاد رهبر با اشاره به اينكه رسيدن به خودكفايی و استقلال كشور از طريق توليد محصولات كشاورزی در افق چشم انداز 1404 در دستور كار مسئولان قرار گرفته است تصريح كرد: محصولی استراتژيك چون گندم در حال حاضر و در آينده نزديك به عنوان حربه ای سياسی در اختيار كشورهای سلطه گر قرار خواهد گرفت.

 

وی در اين زمينه كشوری چون ژاپن را مثال زد و افزود: قيمت تمام شده توليد برنج در اين كشور هفت برابر قيمت جهانی است و اين در حاليست كه اين كشور به منظور جلوگيری از سلطه دشمنان و نفوذ ابر قدرت ها به اين حوزه همچنان برای توليد اين محصول می كوشد.

 

۱۱آذر : تعداد نوجوانان زندانی در يک سال ۲ برابر شده است

 

دانشجو نيوز

 

در سال ۸۸ تعداد مددجويان کانون اصلاح و تربيت تهران ۲۰۰ نفر بود که اين آمار در سال جاری افزايش دو برابری داشته و به عدد ۴۰۰ رسيده است.“ اين گفته علی رستمی رئيس کانون اصلاح و تربيت تهران نشان دهنده اين است که آسيب‌های اجتماعی طی سال‌های اخير روند شتابنده‌ای به خود گرفته است.

به گزارش دادنا، بنا به سخنان رئيس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ايران، اين افزايش آمار يک ساله اتفاق نيفتاده و با توجه به روند روبه‌رشد بحران ها، اوج انفجار آسيب‌های اجتماعی را بيان مي‌کند از سويی ديگر نشانه اين است که کانون اصلاح و تربيت نتوانسته است در اين راستا به وظيفه خود به خوبی عمل کند.

 

مصطفی اقليما، رئيس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ايران و عضو شورای راهبردی آسيب‌های اجتماعی شهر تهران در اين باره می گويد: اگر نگاهی به تاريخچه کانون اصلاح و تربيت بيندازيم، اين کانون طبق ماده ۱۹ آئين نامه سازمان زندان‌ها، مرکزی است جهت نگه‌داري، اصلاح، تربيت و تهذيب اطفال غير بالغ و بزهکار يا بزهکارانی که کمتر از ۱۸ سال تمام سن داشته باشند.

 

افزايش ۲ برابری زندانيان کانون اصلاح و تربيت تهران، موضوعی کاملا طبيعی است و اصلا جای تعجب ندارد زيرا در جامعه ما بروز فقر و بيکاری افزايش يافته و به طبع اين روند تاثير چشمگيری در اين زمينه دارد. بايد اشاره کنم با گسترش آسيب‌های اجتماعی کنونی و مشکلات موجودی که گريبانگير زندگی مردم شده اين آمار هيچوقت پايين نمي‌آيد. از طرفی علاوه بر افزايش فقر و تورم و عديده شدن مشکلات اقتصادي، اعتياد، فحشا و طلاق در جامعه روز به روزبيشتر مي‌شود. تمام اين مشکلات باعث از هم پاشيدن خانواده‌ها شده و آمار بزهکاران و بچه‌های خيابانی را بالا برده است.

 

 ۱۰آذر :اعلام قيمت جديد بنزين، هر ليتر ۷۰۰ تومان

کلمه:در حالی که برخی کارشناسان و نمايندگان مجلس، دولت را به عدم شفافيت و پاسخگو نبودن و در مواردی تناقض گويی در خصوص طرح هدفمند شدن يارانه ها متهم مي‌کنند، وزير اقتصاد دولت احمدی نژاد بالاخره از قيمت يکی از اقلام سوختی که قرار است گران شود، پرده برداشت و از تعيين قيمت ۷۰۰ تومان برای هر ليتر بنزين پس از هدفمند شدن يارانه‌ها خبر داد.

به گزارش کلمه، قيمت ليتری ۷۰۰ تومان در حالی برای بنزين اعلام مي‌شود که گمانه‌زني‌های پيش از اين، حاکی از عرضه بنزين در مرحله اول هدفمند شدن يارانه‌ها با دو قيمت آزاد و نيمه يارانه‌ای بود و قيمت بنزين نيمه يارانه‌ای نيز ۴۰۰ تومان پيش‌بينی شده بود.

اما روزنامه کيهان امروز (دهم آذرماه) در صفحه ۳ خود گزارش داد که حسيني، وزير امور اقتصادی و دارايي، که همزمان با دور سوم سفرهای استانی هيئت دولت به مازندران، به تنکابن رفته بود، با حضور در جلسه شورای اداری اين شهرستان، از بنزين ۷۰۰ تومانی همراه با اجرای قانون هدفمند کردن يارانه ها خبر داد.

بدين ترتيب، برخلاف همه پيش‌بيني‌ها، قيمت بنزين به طور ناگهانی ۶۰۰ درصد افزايش را به خود خواهد ديد و هفت برابر خواهد شد. حال تنها نکته ابهام، زمان افزايش رسمی قيمت اين فرآورده نفتی است.

بايد ديد دولت، اين بار هم مانند زمان اجرای طرح سهميه‌بندی بنزين، به طور ناگهانی افزايش قيمت را اعلام خواهد کرد يا آنکه از قبل، فرصت آمادگی برای اين افزايش قيمت را به مردم خواهد داد.

 

۱۰آذر: ۲٠هکتار از جنگلهای "دنا" در آتش سوخت

خبر آنلاين

20 هکتار از جنگل های دنا در مرز بين کهگيلويه و بويراحمد و چهارمحال و بختياری طعمه حريق شد.

در اين حادثه بيش از 250 اصله درخت بلوط بطور کامل در آتش سوخت و به سه هزار و 750 درخت ديگر نيز آسيب جدی وارد شد.

اين آتش سوزی شب گذشته توسط نيروهای مردمی روستاهای "رستم بيک" و "قره" از توابع بخش "فلارد" و ستاد حوادث شهرستان لردگان اطفا شد. هنوز علت اين حادثه آتش سوزی از سوی کارشناسان مربوطه اعلام نشده است؛ با اين حال آتش سوزی تراژدی بي‌پايان جنگل های کهگيلويه وبويراحمد است که سالانه بخش زيادی از اين جنگل ها را به کام مرگ می کشاند.

حدود هشت درصد از جنگل های کشور و 20 درصد از جنگل های زاگرس در کهگيلويه و بويراحمد است و 85 درصد از مساحت اين استان را جنگل و مرتع تشکيل داده است.

۹آذر۸ : درصد راه انتقال HIV به اعتياد وابسته است

 

ايلنا: قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: نزديک 80 درصد راه انتقال HIV به طور مستقيم و غير مستقيم به اعتياد وابسته است.

به گزارش خبرگزارى ايلنا،قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، درهمايش روز جهانی ايدز که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: نزديک 80 درصد راه انتقال HIV به طور مستقيم و غير مستقيم به اعتياد وابسته است.

طه طاهری افزود: ايران در خط مقدم مبارزه با موادمخدر قرار دارد و از همه امکانات خود عليه اين پديده شوم به نفع بشريت استفاده کرده است.

او گفت: برنامه های جامع درمانی برای کمک به قربانيان اعتياد و ارائه انواع مدل های درمانی نيز در همين جهت قرار دارد و از سياست های راهبردی کشور است.

طاهری افزود: عدالت ايجاب مي‌کند دسترسی به مدل های درمانی در اختيار نيازمندان است و هدف کلی ما اين است که با اجرای برنامه های جامع پيشگيری و درمانی از تعداد معتادان بکاهيم.

او گفت: اگر معتادان پرخطر به حال خود رها شوند کانون بالقوه‌ای برای انتشار ويروس HIV بوده بر همين اساس سياست‌ها کاهش آسيب در سال‌های گذشته با هدف کاهش رفتارهای پرخطر معتادان اجرا شده و دستاوردهای خوبی نيز داشته است

.

۶آذر :مبارزه با "بدحجابی": هزينه ميلياردي، آمارهای تعجب برانگيز

راديو آلمان

يک سايت خبری در ايران با انتشار جدولی از آمار ارائه شده از سوی مسئولان دولتی درباره "مبارزه با بدحجابی"، اين آمار را "تعجب برانگيز" توصيف کرد. بنا به اين آمار، دولت ميلياردها تومان برای مقابله با "بدحجابی" هزينه مي‌کند.

سايت "خبرآنلاين" که به علی لاريجاني، رئيس مجلس شورای اسلامي، نزديک است، با انتشار آمار ارائه شده توسط افرادی مانند معاون وزير کشور و فرمانده نيروی انتظامی درباره دستاوردها و هزينه‌های طرح‌های مختلف مبارزه با "بدحجابی" در جامعه ايران، نوشت که اعداد و ارقام بيان شده در اين خصوص «تعجب برانگيز است».

در اين جدول ابتدا به سخنان معاون فرهنگی وزير کشور استناد شده است. "خبرآنلاين"، به نقل از سردار عليرضا افشار، تعداد برنامه‌های ملی برای اجرای طرح ترويج عفاف و حجاب در کشور را ۲۷ طرح و برنامه عنوان کرده است.

بنا بر اين گزارش، ۳۰ دانشگاه و ۱۰۰ دبيرستان به طور مستقيم با اين برنامه‌ها درگير هستند و تاکنون ۶۵ نمايشگاه در ارتباط با موضوع عفاف و حجاب برپا شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزير کشور همچنين گفته است که تاکنون ۸ ميليارد و چهارصد ميليون تومان توسط اين وزارتخانه برای ترويج عفاف و حجاب به صدا و سيما پرداخت شده و شهرداری تهران نيز ۲۰ ميليارد تومان ديگر به اين موضوع اختصاص داده است.

سردار افشار چهار روز پيش (۲ آذر / ۲۳ نوامبر) گفته بود که قبل از انتخابات دوره دهم رياست جمهوری در سال گذشته، ۱۰ درصد جامعه بدحجاب بودند اما اين آمار بعد از انتخابات به يک درصد کاهش يافته است. وی تعداد اين افراد را ۷۵۰ هزار نفر عنوان کرده بود.

معاون فرهنگی وزير کشور با بيان اينکه «افزايش ميزان باحجابان در جامعه نسبت به سال گذشته ۹ درصد بوده است»، افزوده بود که «فضای سياسی ايجاد شده در کشور» و «مسائل رخ داده پس از انتخابات سال گذشته» باعث افزايش رعايت حجاب در جامعه شده است.

 

آمارهای بيشتر از ۱۰۰ درصد

 

"خبرآنلاين" در ادامه، به نقل از اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامي، نوشته است که تذکرات و برخورد ماموران اين نيرو با بدحجابان در ۹۸ درصد موارد به اصلاح رفتار آنها منجر شده، اما دو درصد، مجددا بي‌حجابی و بدحجابی خود را تکرار کرده‌اند.

 

به گفته احمدی مقدم، نيم درصد از کل افرادی که توسط نيروی انتظامی بابت بدحجابی تذکر گرفته‌اند، به قوه قضائيه ارجاع شده‌اند.

اين سايت، در بخش ديگری از جدول تنظيم شده در اين خصوص به نقل از زهرا شرف الدين، مديرکل امور بانوان و خانواده، نوشته است که ۴۹ درصد کل طلاق‌های انجام شده در سال ۱۳۸۸ به علت رعايت نکردن عفاف و حجاب در خانواده‌ها بوده است.

"خبرآنلاين" همچنين اظهارات هادی بهرامي، دبير هم‌انديشی استادان دانشگاه تهران، درباره دلايل بدحجابی اشخاص را منعکس کرده است.

به گفته بهرامي، ۶۷ درصد بدحجابان «دلايل شخصی» را علت بدحجابی خود ذکر و ۴ درصد نيز «عدم مقبوليت پوشش اسلامی در محل کار» را علت اين مسئله عنوان کرده‌اند.

«نبود پوشاک مناسب» با ۱۲ درصد و «عدم مقبوليت پوشش اسلامی در جامعه» با ۲۱ درصد ديگر دلايل ارائه شده از سوی بهرامی برای بدحجابی در جامعه است؛ آماری که رقم آن از ۱۰۰ درصد هم فراتر مي‌رود و به ۱۰۴ درصد مي‌رسد.

"خبرآنلاين" با انتقاد از اين آمارها و «تعجب برانگيز» خواندن آنها نوشته است: «زمانی اين تعجب افزون مي‌شود که در يک عمليات ساده آماری می توان دريافت تعميم اين آمارها به جامعه کشور، در برخی از موارد نتايج عجيبی به دنبال دارد

اين سايت نزديک به اصولگرايان منتقد دولت در ادامه به طرح دو پرسش پرداخته است: «بودجه صرف شده برای ترويج حجاب و يا آمار دقيق کاهش بدحجابان، از کجا می آيد؟» و «کدام تحقيق علمی به تاثير بدحجابی به ميزان دقيق ۴۹ درصد در طلاق‌های خانواده‌های ايراني، صحه گذاشته است؟»

جامعه‌شناسان عدم رعايت حجاب اجباری در ايران را نمود اعتراض زنان و دختران به ديدگاه‌های حکومت مذهبی ايران مي‌دانند

 

«بدحجابی در حال تبديل به کشف حجاب»

 

انتقاد سايت "خبرآنلاين" از آمارهای ارائه شده توسط مسئولان درباره موفقيت‌های مبارزه با بدحجابی در شرايطی صورت مي‌گيرد که گفته‌های برخی روحانيان ارشد حکومتی ايران نيز حاکی از افزايش پديده بدحجابی در جامعه است.

احمد خاتمي، امام جمعه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبري، در روز ۱۸ تير ۸۹ گفته بود که «بدحجابی در حال تبديل به کشف حجاب است» و محمدتقی رهبر، رئيس فراکسيون روحانيون مجلس، در روز ۱۲ آبان ماه، وضعيت حجاب در دولت احمدي‌نژاد را حتی از دوران رياست جمهوری سيد محمد خاتمی هم بدتر دانسته بود.

 

 

۶ آذر : ورود ۵۰ میلیون دلار لاستیک چینی به بازار ایران

 

به گزارش ايلنا و به نقل از رانه‌نیوز و بر اساس آمار گمرکات کشور، بیشترین مقدار این واردات به تایر خودروهای سواری با مقدار 42 میلیون و 960 هزار و 789 دلار تعلق دارد. کل واردات تایر در سال گذشته و از 44 کشور دنیا به ارزش 291 میلیون و 25 هزار و 832 دلار بود که در این بین چینی‌ها در راس صادرکنندگان تایر قرار گرفته‌اند.

در این لیست کشورهای همچون عراق، کویت، اندونزی، عمان، سریلانکا و ترکیه نیز حضور دارند. در جمع کشورهای صادرکننده لاستیک به کشور، نام کشورهایی به چشم می‌خورد که نه تنها تولیدکننده لاستیک نیستند بلکه در زمره واردکنندگان این محصول قرار می گیرند، اما برای ایران نقش صادرکننده را داشته و واسطه واردات می‌شوند.

بخش قابل توجهی از واردات لاستیک به کشور، همچون سایر محصولات وارداتی به امارات متحده عربی تعلق دارد و این در حالیست که در این کشور کارخانه تایر سازی وجود ندارد، این میزان صادرات با چند دست واسطه به ایران صادر می شود که می‌تواند نشانه‌ای از دامپینگ باشد.

واردات 50 میلیون دلاری لاستیک به کشور در حالی رقم می خورد که صنف فروشندگان و تولیدکنندگان لاستیک و روغن تهران بارها نسبت به ورود تایرهایی که استانداردهای پایینی دارند، انتقاد کرده است.

۳آذر :سال گذشته ۳٠ هزار ايرانی در حوادث ترافيکی جان باختند

آفتاب: حوادث ترافيکی اولين علت بار بيماري‌ها در ايران است به‌طوری که در سال گذشته حدود 30 هزار نفر در اثر حوادث ترافيکی در کشور فوت کردند.

سرپرست اداره پيشگيری از حوادث مرکز مديريت حوادث و فوريتهای پزشکی وزارت بهداشت گفت: حوادث ترافيکی اولين علت بار بيماريها در ايران است به‌طوری که در سال گذشته حدود 30 هزار نفر در اثر حوادث ترافيکی در کشور فوت کردند.

دکتر مشيانه حدادی اظهار داشت: همه‌ساله يک ميليون و 300 هزار نفر در اثر حوادث ترافيکی در جهان فوت مي‌کنند و قريب به 20 تا 50 ميليون نفر معلول يا مجروح

وی ادامه داد: نزديک به نيمی از فوتي‌های حوادث ترافيکی را عابرين پياده، دوچرخه‌سواران و موتورسواران تشکيل مي‌دهند.

حدادی با اشاره به اينکه در سال گذشته حدود 30 هزار نفر در اثر حوادث ترافيکی فوت کردند و حدود 40 برابر اين تعداد در بيمارستان‌ها و مراکز درماني، خدمت‌رسانی شدند، افزود: لزوم پيشگيری از حوادث ترافيکی بر کسی پوشيده نيست و برای کاهش بار ناشی از حوادث ترافيکی بايد جلوی حادثه را بگيريم و تمهيداتی را بيانديشيم.

به گفته سرپرست اداره پيشگيری از حوادث مرکز مديريت حوادث و فوريتهای پزشکی وزارت بهداشت، امداد رسانی به فرد آسيب ديده در زمان مناسب و رساندن به موقع مصدوم به بيمارستان از جمله فعاليتهايی است که منجر به کاهش بار ناشی از حوادث ترافيکی مي‌شود.

وی تصريح کرد: کاهش حوادث ترافيکی رخ نمي‌دهد مگر با همکاری و هماهنگی درون بخشی و همه سازمان‌های متولی ايمنی که وزارت بهداشت در اين امر نقش بسزايی دارد و همچنين در کنار آن نقش شهروندان را هم نمي‌توان ناديده گرفت زيرا اگر مردم وظيفه شهروندی خود را رعايت کنند و قانون مدار باشند از حوادث ترافيکی جلوگيری مي‌شود.

 

۲آذر :تعداد زندانيان بيش از دو برابر ظرفيت زندان‌های کشور است

 

جرس: وزير دادگستری با بيان اينکه سقف نگهداری از زندانيان در زندانهای کشور 85 هزار زندانی است گفت: اين در حالی است که بيش از 200 هزار زندانی در زندانهانگهداری مي‌شوند.

وی افزود: در صورت تامين بودجه 45 درصد از زندانيان کشور که جرم مرتبط با مواد مخدر دارند به اين اردوگاه‌ها منتقل مي‌شوند.

 بختياری اظهار داشت: سقف نگهداری از زندانيان در زندان‌های کشور 85 هزار زندانی است که در حالی که بيش از 200 هزار زندانی در زندانها نگهداری مي‌شوند که با تکميل اين اردوگاه‌ها تعداد زندانيان به نصف کاهش مي‌يابد. 

 

۲آذر: بررسی افزايش قيمت سبد خوراکی بانک مرکزي‌: از مرداد ۸۴ تا مهر

 

بله؛ گرانی هم شده اما کمتر کسی مي‌گويد چه چيزي، چقدر گران شده!

نمودار بازی نکنيم و اسير قيمت گوجه فرنگی از ميدان ونک تا نارمک هم نشويم، دست به نقد، روی همين آمار رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلا‌می ايران توافق کنيم و آن را رسما معيار قرار بدهيم تا ببينيم براساس اين آمار رسمی که حتما مورد قبول همه مسوولا‌ن هم هست، چه چيزي، چقدر گران شده است.

بانک مرکزی هر هفته آماری ارايه مي‌دهد، شامل قيمت خرده فروشی کالا‌های مصرفي، اتفاقا يکی از راه‌های محاسبه تورم هم همين جدول است.

احمدي‌نژاد در هفته اول تيرماه سال ۸۴ در دور دوم انتخابات، رسما رييس‌جمهور ايران شد. حدودا يک ماه جابه‌جايي‌ها طول کشيد.

در اين خصوص جهان‌صنعت با بررسی قيمت مواد غذايی براساس جداول قيمتی بانک مرکزی در هفته اول مردادماه ۱۳۸۴ با قيمت‌های همان جدول در هفته چهارم مهرماه ۱۳۸۹ را مقايسه مي‌کند.

 

لبنيات: افزايش قيمت ۹۴ درصدی

در گروه لبينات، پنير غير پاستوريزه (باز) با ۱۶۴ درصد افزايش، بيشترين افزايش قيمت را داشته است.

پس از آن کره پاستوريزه با ۱۲۵ درصد، ماست غيرپاستوريزه (باز) با ۹۶، ماست پاستوريزه با ۸۳، شير با ۶۶ و پنير پاستوريزه با ۳۳ درصد افزايش به ترتيب صاحبان رتبه در افزايش قيمت هستند

برنج: افزايش قيمت ۱۴۳ درصدي‌

در گروه تخم‌مرغ، شاهد افزايش ۱۵۰ درصدی قيمت بوديم و در گروه برنج نيز به ترتيب برنج وارداتی غيرتايلندی با ۱۹۷ درصد، برنج ايرانی درجه ۲ با ۱۲۳ و برنج ايرانی درجه يک با ۱۱۱ درصد رتبه‌های افزايش قيمت برنج را به خود اختصاص دادند.

حبوبات: افزايش قيمت ۱۴۶ درصدي‌

در گروه حبوبات به ترتيب لوبيا چيتی ۱۷۸، لوبيا سفيد ۱۷۰، لوبيا چشم بلبلی ۱۶۵، لوبيا قرمز ۱۴۵، عدس ۱۳۵، لپه ۱۲۹ و نخود ۱۰۱ درصد افزايش قيمت داشته است.

ميوه: افزايش قيمت ۱۸۴ درصدي‌

در گروه ميوه‌های تازه نيز به ترتيب اقلا‌م سيب گلا‌ب ۳۱۰ درصد، هلو ۲۶۸، گلا‌بی ۲۳۷، خربزه ۱۷۶، پرتقال ۱۰۶، انگور ۱۰۲ و هندوانه ۹۵ درصد افزايش قيمت داشتند

سبزي‌های تازه: افزايش قيمت‌ ۱۸۲ درصدي‌

در گروه سبزيجات نيز اقلا‌م خيار ۲۵۹ درصد، کدو ۲۴۶، گوجه ۱۹۶، لوبيا سبز ۱۹۳، سيب‌زمينی و بادنجان ۱۵۱، پياز ۱۳۲ و سبزي‌های برگی ۱۳۰ درصد افزايش قيمت داشتند

گوشت: افزايش قيمت ۱۹۹ درصدي‌

گوشت مرغ در هفته آخر مهرماه ۱۳۸۹ نسبت به هفته آخر مردادماه ۱۳۸۴ چيزی حدود ۹۶ درصد افزايش‌

قيمت داشته است.گوشت گوسفند با استخوان که در آمار بانک مرکزی در حال حاضر هر کيلو ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان اعلا‌م شده است، نسبت به مدت مشابه قبلی يعنی پنج هزار تومان چيزی حدود ۲۴۶ درصد افزايش قيمت داشته است.

گوشت گاو و گوساله نيز ۹۶ درصد افزايش قيمت نشان مي‌دهد.

قند و شکر: افزايش قيمت ۱۲۰ درصدي‌

بسته‌های نيم کيلويی چای خارجی ۶۹ درصد افزايش داشتند. قيمت قند شکسته ۱۳۵ درصد و قيمت شکر ۱۰۵ درصد افزايش داشته است

روغن: افزايش قيمت ۱۲۰ درصدي‌

در گروه روغن، حلب روغن پنج کيلويی در تابستان ۸۴ چهار هزار و ۳۰۰ تومان بوده که در حال حاضر ۱۰ هزار تومان شده و افزايش ۱۴۳ درصدی دارد. روغن مايع نيز که هر ليتر آن در سال ۸۴، ۹۸۰ تومان بوده در حال حاضر هر ليتر يک‌هزار و ۹۰۰ تومان شده است و افزايش ۹۸ درصدی را نشان مي‌دهد.

 

افزايش ۱۲۵ درصدی هزينه‌های سفره‌ها

بي‌شک اين ۳۹ قلم کالا‌ که در ۱۲ گروه کلی موردبررسی قرار گرفتند، تمام مصرف خانوار را نشان نمي‌دهد. هزينه مسکن، سوخت، بهداشت و درمان، تحصيل، پوشاک، دخانيات و نيز هزينه‌هايی هستند که خانواده‌ها ناگزير از پرداخت‌ آنها هستند.

اما در همين گروه محدود از اقلا‌م مصرفی خانواده‌ها نيز به طور متوسط شاهد افزايش ۱۲۵ درصدی اقلا‌م مصرفی هستيم.

اين ديگر سياه‌نمايی و نيست، هرچه هست آمار بانک مرکزی جمهوری اسلا‌می است که اعلا‌م شده است. در مقابل درآمد افراد چقدر افزايش يافته است؟ نرخ بيکاری چه وضعی دارد و در گزارش‌های بعدی به اين سوالا‌ت نيز خواهيم پرداخت.

بي‌شک رضايت عمومی با سخنرانی و برگزاری همايش و وعده و ميسر نمي‌شود، ممکن است وعده (آن هم فقط وعده) برخورد با پولدارها و ثروتمندان مقطعی مسکن درد برخی از مردم جامعه شود اما اين قطعی نيست.

پس از گذشت بيش از پنج سال، همچنان اکثر مردم هم با نظر آقای دکتر احمدی نژاد موافق هستند که گفته بود: “ يعنی مشکل مردم ما شکل موی جوان‌هاست؟ جوان‌ها هر طور مي‌خواهند مويشان را بزنند به من و شما چه ربطی دارد؟ دولت بايد اقتصاد کشور را سامان بدهد“ اميدواريم در اين سه سال باقي‌مانده از دولت آقای احمدي‌نژاد اقتصاد سامان پيدا کند و در سال ۱۳۹۲، گزارشی از کاهش يا دست‌کم تثبيت قيمت‌ها بدهيم. اگر هم اين‌طور نيست، در سال ۱۳۹۲ اين درصدهای افزايش رشد مضاعف نداشته و همين قدر باشند.

 

 

۱۷آبان :دبيرکل خانه پرستار: حذف استخدام پرستاران، به خاطر موضع دولت بود

 

ايلنا:دبيرکل خانه پرستار کشور با انتقاد از تصميم روز گذشته مجلس که به دليل اظهارات غيرکارشناسی نماينده دولت اتخاذ شده گفت: با تصميمات اين چنيني، نه تنها موجبات بي‌اعتمادی روزافزون جامعه پرستاری را فراهم مي‌کند بلکه به ضرر اقشار آسيب‌پذير جامعه تمام مي‌شود.

به گزارش ايلنا، محمد شريفي‌مقدم با ابراز تاسف از اينکه روز گذشته نمايندگان مجلس و دولت با پيشنهاد لحاظ شدن استخدام پرستار به صورت سالانه در لايحه برنامه پنجم توسعه کشور مخالفت کردند خاطر نشان کرد: اثرات و تبعات منفی اين تصميم در آينده مشخص مي‌شود و اين تصميم غير کارشناسی شوک مضاعفی بر روی جامعه پرستاری کشور وارد آورده است.

دبيرکل خانه پرستار کشور با اشاره به استخدام پرستاران گفت: با تصميم روز گذشته مجلس و دولت سالانه به ازای هر ۳ پرستار بازنشسته، يک نفر حق استخدام دارد در حاليکه با اين شرايط بيشترين خسارت آن متوجه مردم و نيازمندان به خدمات پرستاری در کشور مي‌شود چرا که مردم و اقشار آسيب‌پذير جامعه هستند که تحت هر شرايطی به خدمات بهداشتی دولتی و پرستاری نيازمند هستند.

او در مورد اين اتفاق به ايلنا خاطر نشان کرد: مطابق با برنامه چهارم توسعه کشور وزارت بهداشت مي‌توانست در طول اين برنامه سالانه ۱۴ هزار نفر نيروی بهداشت و درمان استخدام کند که ۵۰ درصد از اين تعداد نيروهای پرستاری بودند.

شريفی مقدم با اعلام اينکه اين قانون در لايحه برنامه پنجم توسعه حذف شد گفت: طی بررسی اين قانون در کميسيون تلفيق و کميسيون بهداشت مجلس، پيشنهاد داده شد که با توجه به اينکه در حال حاضر ضريب تعداد تخت به پرستار ۰/۷ بوده به ۱/۸ برسد که با رد اين پيشنهاد، يک پيشنهاد الحاقی نيز به آن اضافه شد و اينکه ظريب۰/۷ در طی برنامه پنجم به ۱/۳ برسد و دو برابر شود تا با توجه به نياز مردم، نيروهای موجود پرستاری به ۲ برابر افزايش يافته و سالانه امکان استخدام ۱۰ هزار نيروی پرستاری وجود داشته باشد.

او پيشنهاد فوق را مناسب و معقول دانست و گفت: متاسفانه اين پيشنهاد مناسب با اظهارنظرهای فاقد کارشناسی يک نماينده دولت در مورد ضريب تعداد تخت به پرستار رد شد و بر روی تصميمات مجلس اثر منفی گذاشت.

 

دبيرکل خانه پرستار کشور با اشاره به يکی از وعده‌های تحقق نيافته رئيس‌جمهور در مورد استخدام پرستاران ادامه داد: رئيس‌جمهور قول استخدام ۲۳ هزار نيروی پرستاری را داده اما بنا به اعلام وزير بهداشت، اين وعده در صورت تاييد مجلس محقق مي‌شود اما اين نماينده دولتی روز گذشته در اين زمينه اعلام کرد که ساز و کار استخدام ۲۳ هزار نيروی پرستاری در دولت قابل انجام است و نيازی به طرح آن در مجلس نيست.

شريفی مقدم از اظهارات دوگانه نماينده دولت و وزير بهداشت ابراز تاسف و انتقاد کرد و ادامه داد: اگر امکان استخدام اين نيروها وجود داشته پس چرا دولت ۷ ماه است که در زمينه تعلل داشته و استخدام نيروها را به تاخير انداخته است؟

او در ادامه تصميم روز گذشته نمايندگان مجلس را که با اظهارات نادرست نماينده دولت اتخاذ شد فاقد کار کارشناسی دانست و افزود: در اين تصميم‌گيری نه تنها از نظرات صاحب‌نظران استفاده نشد بلکه به وضعيت آمارهای جهاني، استانداردها و نيازهای کشور نيز استناد نشد

.

۱۷آبان:اختصاص ۲۵ درصد نياز استخدامی و ۱٠ درصد اعضای هيات علمی به ايثارگران

 

25 درصد نياز استخدامى به فرزندان شهدا و ايثارگران اختصاص يافت

بر اساس مصوبه امروز مجلس ، دستگاه‌هاى اجرايى موظفند حداقل 25 درصد نياز استخدامى خود را از ميان فرزندان شهدا، جانبازان 50 درصد و بالاتر و آزادگانى كه حداقل 5 سال سابقه اسارت دارند، به فرزندان جانبازان 70 درصد و بالاتر، بدون الزام به رعايت شرط سني، تحصيلى و آزمونى تامين و از ابتدا آنان را به صورت رسمى قطعى استخدام كنند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، تسهيلات ويژه مربوط به خانواده‌هاى شهدا، جانبازان و آزادگان امروز مورد تصويب نمايندگان مجلس قرار گرفت.

در ادامه بررسى برنامه پنجم توسعه، در بخش ايثارگران نمايندگان ماده 48 را مورد بررسى قرار دادند.

در اين ماده به منظور استمرار، توسعه و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، در جهت حفظ كرامت ايثارگران با اولويت عرضه منابع مالى ، فرصت‌ها، امكانات و تسهيلات و امتيازات به ايثارگران (پدر، مادر، همسر و فرزندان شهدا) و همچنين جانبازان، آزاداگان و افراد تحت تكفل آنها مواردى تصويب شد.

بر اين اساس فرزندان شهدا از كليه امتيازات و مزاياى مقرر در قوانين و مقررات مختلف براى شخص جانبازان 50 درصد به استنثاء تسهيلات خودرو، حق پرستاري، كاهش ساعات اداري، قانون حالت اشتغال و سهميه كنكور برخوردارند.

همچنين تامين 100 درصد هزينه درمانى ايثارگران شاغل و افراد تحت تكفل آنان به عهده دستگاه‌هاى اجرايى و هزينه درمانى ايثارگران غيرشاغل و افراد تحت تكفل آنان به عهده بنياد شهيد و امور ايثارگران مي‌باشد.

كليه دستگاه‌هاى اجرايى نيز موظف هستند تا 20 درصد اعتبارات فرهنگى خود را در چهارچوب موافقتنامه مبادله شده با معاونت، صرف ترويج فرهنگ ايثار و شهادت كنند.

براساس بند ديگر اين ماده به منظور كاهش هزينه‌هاى مهندسى ساخت مسكن براى خانواده شهدا و ايثارگران، بنياد شهيد امور ايثارگران مجاز است با رعايت قانون نظام مهندسى و مقررات ملى ساختمان تا 100 درصد هزينه‌هاى خدمات مربوطه را براى يك بار و حداكثر براى يكصد متر مربع تامين نموده و هزينه آن را در بودجه سنواتى پيش‌بينى كند.

براساس اين ماده همچنين 100 درصد هزينه‌هاى ثابت و متغيره ثبت‌نام هر ترم دانشگاه آزاد اسلامي، پيام نور، دانشگاه و موسسات آموزش عالى غيرانتفاعى و دوره‌هاى غيرانتفاعى دانشگاه‌هاى دولتى فرزندان شهدا و جانبازان بالاى 70 درصد و آزادگان با سابقه حداقل 5 سال اسارت غير شاغل در دستگاه‌هاى اجرايي، توسط بنياد شهيد امور ايثارگران و چنانچه شاغل در دستگاه‌هاى اجرايى باشند، توسط دستگاه اجرايى مربوطه تامين و پرداخت مي‌شود.

براساس بند ديگر ماده 48 اعطاى بورس تحصيلى داخل و خارج كشور به جانبازان 50 درصد و بالاتر، آزادگان حداقل 5 سال اسارت و فرزندان شهدا و درخصوص اعزام به خارج ،مشروط به احراز شرايط علمى موضوع قانون اعزام، صورت مي‌گيرد.

همچنين دستگاه‌هاى اجرايى موظفند حداقل 25 درصد نياز استخدامى خود را از ميان فرزندان شهدا، جانبازان 50 درصد و بالاتر و آزادگانى كه حداقل 5 سال سابقه اسارت دارند، به فرزندان جانبازان 70 درصد و بالاتر، بدون الزام به رعايت شرط سني، تحصيلى و آزمونى تامين و از ابتدا آنان را به صورت رسمى قطعى استخدام كنند و نيز 5 درصد سهميه استخدامى به جانبازان، آزادگان، رزمندگان و همسر و فرزندان آنان اختصاص مي‌يابد.

***

استخدام 10درصد از اعضاى هيات علمى از جامعه ايثارگران

 

با تصويب مجلس دولت مكلف شد نسبت به تامين معيشت رزمندگان و ايثارگران نيازمند اقدام كند.

به گزارش خبرنگار پارلمانى ايلنا، در ادامه جلسه علنى امروز مجلس ماده 48 لايحه برنامه پنجم توسعه مربوط به ايثارگران، مورد بررسى و تصويب نمايندگان مجلس قرار گرفت.

براساس اين بندها، دانشگاه‌ها و مراكز موسسات آموزشى و پژوهشى و وزارتخانه‌هاى علوم تحقيقات و فناورى و بهداشت و درمان آموزش پزشكى مكلفند حداقل 10 درصد اعضاى هيات علمى مورد‌نياز خود را از بين جامعه ايثارگران شامل رزمندگان با بيش از 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه، جانبازان بالاى 25 درصد، آزادگان بالاى 3 سال اسارت، فرزندان جانبازان بالاى 50 درصد، فرزندان شهدا و فرزندان آزادگان با بيش از سه سال اسارت كه داراى مدرك دكتراى تخصصى مورد تاييد وزارتخانه علوم و بهداشت هستند، حسب مورد از طريق استخدام و يا موافقت با انتقال كاركنان ديگر دستگاه‌ها يا تبديل وضعيت كاركنان غيرهيات علمى تامين و از ابتدا آنان را به صورت عضو هيات علمى رسمى قطعى با احتساب سوابق آموزشي، پژوهشى و اجرايى مرتبط و تاثير آن در پايه و مرتبه علمى بدون الزام به رعايت شرط سنى و آزمون استخدام كنند. مسئوليت اجراى اين حكم به طور مستقيم بر عهده وزرا و روساى دستگاه‌هاى مذكور است.

مقامات ياد شده در اين خصوص خود مجاز به اتخاذ تصميم هستند. احكام و امتيازات اين بند شامل اعضاى هيات علمى فعلى داراى شرايط فوق نيز خواهد بود.

 

۱۶آبان : آمار ۴۶ درصدى حادثه ساختمانى در كشور در مقايسه با۱۷ درصد در سطح جهانی

 

ايلنا: دبير دومين همايش ملى ايمنى ساختمان ايران با بيان اين كه آمار 46درصدى حوادث ساختمان‌سازى در كشور يكى از بالاترين آمارها در سطح جهان است گفت: اين آمار نشان مى دهد هر يك روز و نيم يك حادثه گودبردارى و ريزش ساختمان در كشور اتفاق مى افتد و اين آمار بسيار نگران كننده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، امير حسين خلوتى در نشست خبرى خود به مناسبت برگزارى دومين همايش ملى ايمنى ساختمان به آمار هاى سازمان بين المللى كار در خصوص حادثه هاى مرگبار در كارگاه هاى ساختمانى اشاره كرد و گفت: هر ساله 17 درصد حادثه مرگبار در كارگاه هاى ساختمانى در سطح جهان اتفاق مى افتد كه اين آمار در مقايشه با 46درصدى كه در ايران رخ مي‌دهد بسيار ناچيز است و بيانگر اين امر است كه آمار حوادث ساختمانى در ايران بسيار بالا است.

خلوتى افزود:بر اساس آمارهاى سازمان بين المللى كار هر سال 60 هزار حادثه منجر به فوت در سايت‌هاى ساختمان‌سازى در جهان رخ مي‌دهد كه هر 10 دقيقه يك حادثه منجر به فوت مي‌شود.

به گفته وي، در كشورهاى صنعتى بين 6 تا 10 درصد نيروى كار در بخش ساختمان سازى مشغول هستند اما 25 تا 40 درصد مرگ‌هاى شغلى در اين حوزه رخ مي‌دهد.

دبير دومين همايش ملى ايمنى ساختمان با بيان اينكه كشور از نظر قوانين مشكلى ندارد، گفت: كار نظارت بر رعايت ايمنى در ساخت و ساز بر عهده شهردارى است اما در حال حاضر هم وزارت مسكن و وزارت كار خود را مسئول مى دانند اما در هنگام وقوع حادثه هيچ نهادى خود را مسئول نمى داند.

دومين همايش ملى ايمنى ساختمان 20 و 21 آبان ماه جارى در محل موسسه مطالعات بهره‌ورى و منابع انسان سازمان گسترش در تهران برگزار مي‌شود.

 

۱۵آبان : ورود ماهيانه ۴٠ زندانی ديه به زندانها ۸٠ درصد زندانيان متاهلند

مهر

رئيس ستاد ديه کشور با بيان اينکه در 25 ماه گذشته يکهزار زندانی ديه وارد زندانهای کشور شده اند گفت: بيشتر اين زندانيان به دليل مستي، نداشتن گواهينامه، اعتياد و... سبب تصادف و فوت و جرح عابران شده اند و در مجموع سه هزار و 500 زندانی ديه در کشور وجود دارد.

اسدالله جولايی در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه ازسال 47 تا سال87 به قربانيان حوادث رانندگی و تصادفات بی توجهی شد، گفت: در اين 40 سال هيچ سازمان يا نهادی متولی توجه به قربانيان حوادث، خانواده کشته شدگان در تصادفات و زندانيان ديه نبوده است.

 

اجباری شدن بيمه شخص ثالث تعداد زندانيان ديه را 15 برابر کاهش داد

 

وی افزود: ستاد ديه کشور از سال 78 تلاش کرد قانونی را در مجلس شوراس اسلامی به تصويب برساند تا بيمه شخص ثالث برای تمامی خودروها در کشور اجباری شود که پس از 10 سال اين قانون در 31 ارديبهشت ماه سال 1387 تصويب شد.

جولايی اظهار داشت: بر اساس آمار ستاد ديه کشور در 30 سال گذشته بيش از 460 هزار نفر بر اثر تصادف منجر به فوت يا نقص عضو وارد زندان شده اند در حالی که پس از تصويب اين قانون در سال 82 تنها 30 هزار نفر به عنوان زندانيان ديه وارد زندان شدند.

 

ورود هزار زندانی ديه در 25 ماه به زندانهای کشور

 

رئيس ستاد ديه کشور گفت: از 25 ماه گذشته تاکنون تنها يکهزار زندانی ديه وارد زندانهای کشور شده اند که اکثر اين زندانيان به دليل مستي، نداشتن داشتن گواهينامه، اعتياد و... سبب تصادف و فوت و جرح عابران شده اند و در مجموع سه هزار و 500 زندانی ديه در کشور وجود دارد.

جولايی از تمامی رسانه های کشور درخواست کرد مردم را با اصول راهنمايی و رانندگی آشنا کرده و فرهنگ درست رانندگی کردن را در جامعه نهادينه کنند.

رئيس ستاد ديه کشور با بيان اينکه ساليانه بيش از 25 هزار نفر قربانی تصادفات رانندگی در کشور می شوند گفت: آمارها نشان می دهد که ساليانه بيش از 300 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی راهی بيمارستانها می شوند به همين دليل دستگاههای آموزشی برای جلوگيری از اين حوادث رسالتی بزرگی بر عهده دارند و بايد پاسخگو باشند.

 

80 درصد زندانيان ديه متاهل هستند

 

جولايی با بيان اينکه مدير و مسئولان ستاد ديه برنامه بازديد از زندانهای کشور را در دستور کار ماهيانه خود دارند گفت: 30 درصد زندانيان ديه را جوانان زير 30 سال و 80 درصد از کل زندانيان را افراد متاهل تشکيل می دهند.

کمک رئيس جمهور برای آزادی زندانيان ديه تکرار نمی شود

رئيس ستاد ديه کشور در پاسخ به اين پرسش که آيا کمک رياست جمهوری برای آزادی زندانيان ديه ادامه دارد، گفت: اين کمک در يک مقطع کوتاه انجام شد و ديگر تکرار نمی شود.

وی افزود: در اين مقطع دو هزار و 584 زندانی ديه با بدهی 104 ميليارد تومان در حال آزادی هستند که نيمی از اين مبلغ را رئيس جمهور و نيمی ديگر را ستاد ديه تامين کرد.

 

۱۵آبان :احتمال افزايش مجدد نرخ بيکاری

 

جرس: فصل پاييز امسال در حالی به نيمه خود رسيد که همچنان خبری از اعلام نرخ بيکاری فصل تابستان توسط مرکز آمار ايران نيست و کارشناسان نيز از احتمال افزايش دوباره نرخ بيکاری خبر مي‌دهند.

به گزارش مهر، درآستانه گذشت 45 روز از فصل پاييز امسال، تاکنون مرکز آمار ايران نرخ بيکاری فصل تابستان را اعلام نکرده و فعلا زمان انتشار رسمی اين گزارش نيز مشخص نيست.

احتمال افزايش دوباره نرخ بيکاری

اين در حالی است که کارشناسان و فعالان بازار کار از احتمال افزايش دوباره نرخ بيکاری خبر می دهند و معتقدند: احتمالا روند افزايشی نرخ بيکاری که از فصل زمستان سال گذشته با 14.1درصد شروع و در بهار امسال به 14.6درصد رسيد، ادامه خواهد داشت.

در شرايط فعلی هر يک درصد نرخ بيکاري، آماری حدود 1ميليون نفر بيکار بيشتر را در پی خواهد داشت.به عبارت ديگر، در صورت افزايش دوباره نرخ بيکاري، ممکن است چيزی حدود 1 ميليون نفر ديگر نيز به حدود 3.5 ميليون نفری که در بهار سالجاری نسبت به بهار سال گذشته بيکار بوده‌اند، افزوده شود.

فعالان بازار کار مطرح می کنند که غيبت مراکزمرتبط با موضوعات اشتغال وبيکاری ازجمله سازمانهای کارگري،کارفرمايی و تامين اجتماعی در زمان محاسبه نرخ بيکاري، خود از ضعف هايی است که در بحث بيکاری وجود دارد.

آنان همچنين عدم دستيابی به يک اجماع مناسب بين دستگاههای مختلف مرتبط با موضوع اشتغال،مرکز آمار، نهادهای کارگری و کارفرمايی را يک ضعف می دانند که در بستر اين عدم همکاري، تعاملات سازنده ای در تبادل اطلاعات و آمار صورت نمی گيرد.

فعالان اين بازار درباره ايجاد 1.1ميليون فرصت شغلی جديد و اينکه گفته می شود برخی استانها هم اکنون به سهم تعيين شده سالجاری خود دست يافته اند، تاکيد دارند: اين موارد بايد با آدرس دقيق و مشخص بيان شود؛ به اين معنی که همه بدانند کجا، چه ميزان فرصت شغلی و در کدام استانها و به چه نحو ايجاد شده است.

 

۱۵آبان :ايران درصدر کشورهاى درخطر بيابانى شدن

 

ايرن: ايران با 90 درصد اقليم خشک جزو کشورهاى شديدا بيابانى است به طورى که کارشناسان برآورد کرده اند اکنون تراز آبى کشور 130 ميليارد متر مکعب است که 10 ميليارد به نسبت سال 55 کمتر شده که اين يعنى به مرحله اضطرار رسيده ايم و از ذخيره استراتژيک آب مصرف مى کنيم.

به گزارش خبرنگار مهر، پيش از اين و در سال 2006 سازمان ملل اعلام کرد: در حالى که ارزشهاى طبيعى بيابان را حفظ مى کنيم با خطر بيابانزايى بايد مقابله کرد چرا که خطر بيابانى شدن بسيار شديد است. به طورى که همان سال خطر بيابانى شدن در دنيا بعد از گرمايش زمين، تغييرات اقليمى و کمبود آب به عنوان سومين خطر جهانى اعلام شد.

در همين حال يک متخصص بيابان در ايران معتقد است؛ با اينکه خطر بيابانى شدن در دنيا سومين بحران جهانى اعلام شده اما به دليل اينکه 90 درصد مساحت سرزمين ايران به لحاظ جغرافيايى جزو سرزمينهاى خشک محسوب مى شود اين بحران در ايران اولين خطر محسوب مى شود. اين در حالى است که در کل جهان تنها 40 درصد سرزمين خشک داريم و به طور تحقيقى خطر بيابانى شدن در جهان خطر سوم ولى در ايران خطر اول محسوب مى شود.

محمد درويش در گفتگو با خبرنگار مهر تاکيد کرد: دنيا با افت شديد آبهاى زير زمينى مواجه است؛ براى نمونه دشتهاى کاليفرنيا بيتشرين افت آبهاى زيرزمينى را داشته اند و در منطقه شبه قاره هند و همين طور ايران و خاورميانه آبهاى زيرزمينى به شدت افت کرده اند.

سازمان ملل در آمارى که به مناسبت نامگذارى دهه بيابان و مبارزه با بيابانزايى منتشر کرده بر اين موضوع تاکيد کرده که در سطح جهان 24 درصد زمينها در حال از بين رفتن هستند که زندگى يک ميليارد و 500 ميليون نفر مستقيما به اين زمينها بستگى دارد. نزديک به 20 درصد از زمينهايى که در معرض نابودى قرار دارند حاصلخيز و بين 20 تا 25 درصد از آن ها چراگاه هستند.

 

بر اساس آمارهاى سازمان ملل متحد، 44 درصد از زراعت نظام مند جهان در سرزمينهاى خشک انجام مى شود که 3/41 در صد از سطح زمين را تشکيل داده و دو ميليارد و 100 ميليون نفر در اين مناطق ساکن هستند.

متخصصان محيط زيست و منابع طبيعى در سازمان ملل مى گويند زندگى بيش از يک ميليارد انسان در 100 کشور جهان به دليل بيابان زايى در معرض تهديد است. تقريبا يک ميليارد انسان فقير و به حاشيه رانده شده که در آسيب پذيرترين نواحى زندگى مى کنند شايد آنانى باشند که بيشترين صدمه را از گسترش بيابانها مى بينند.

با اين حال هر فرد روزانه به دو هزار متر مکعب آب نياز دارد، در مناطق خشک اين ميزان دسترسى به آب 1300 متر مکعب است که اين ميزان نيز شديدا روبه کاهش است. امروزه کمبود آب تهديدى عليه يک تا دو ميليارد از مردمى است که در نواحى خشک به سر مى برند.

همچنين وضعيت گونه هاى مختلف گياهى و جانورى در سرزمينهاى خشک همچنان ناشناخته باقى مانده زيرا تا کنون ارزيابى در مورد آنان صورت نگرفته است. حدودا از 8 درصد از سرزمينهاى خشک حمايت مى شود و 5/0 در صد از گونه هاى گياهى مخصوص مناطق خشک هستند.

وى با اشاره به آمارهاى مستند اظهار داشت: کشورهاى اتريش و کانادا به نسبت جمعتيت، سرانه آبى مناسبى در اختيار دارند و اين عدد معادل 8 تا 11 ميانگين جهانى است. همچنين در سال 1355 هر ايرانى سهم آبى معادل 4200 به صورت سرانه در اختيار داشت در حالى که پتانسل آبى در ايران 140 ميليارد متر مکعب بود و اين رقمى مناسب به حساب مى آمد.

عضو هيئت علمى موسسه تحقيقاتى سازمان جنگلها و مراتع ادامه داد: اين در حالى است که سطح تنش در سرانه هر فرد دو هزار متر مکعب است و اگر اين رقم به زير 1600 برسد خطر و هشدار آغاز مى شود و متاسفانه الان در ايران به نسبت افزايش جمعيت دو برابرى و حتى بيشتر در مقايسه با 35 سال پيش سرانه به زير خط هشدار و به حالت اضطرار رسيده است.

درويش با اشاره به جمعيت 72 ميليون نفرى ايران و کاهش پتانسيل آبى در کشور به نسبت سال 55 تاکيد کرد: امروز تراز آبى کشور 130 ميليارد متر مکعب است که 10 ميليارد به نسبت سال 55 کمتر شده در حالى که جمعيت افزايش يافته و اين يعنى به مرحله اضطرار رسيده ايم و از ذخيره استراتژيک آب مصرف مى کنيم.

وى افزايش جمعيت در ايران را بزرگترين مسئله و مشکل دانست و اظهار داشت: راندمان آبى ما 30 درصد در بخش کشاورزى و 30 درصد در آب شرب از دست مى رود و به سبب آلودگيهاى شديد در بخش کشاورزى و.. مى توان گفت مديريت آب به بدترين شکل انجام شده و اصلا مديريت خوبى صورت نگرفته است.

درويش اظهار داشت: وزارت نيرو اعلام کرده بين 90 تا 93 درصد آب کشور در اختيار بخش کشاورزى است ولى چرا وزارت جهاد در مديريت آب نقشى ندارد؟

اين متخصص بيابان تشخيص سرعت بيابانزايى در کشور را در بالانس سفره هاى زيرزمينى دانست و گفت: سال 1971 تا 2001، سطح آب زير مينى در ايران 15 متر افت کرد، 9 سال بعد اين افت شتاب بيشتر گرفت و به23 تا 24 متر رسيد به طورى که در بعضى دشتها مثل کبودر آهنگ در همدان 60 متر، در کرمان 80 متر، در اصفهان 60 تا 70 متر و در فارس بيشترين نرخ افت را داشتيم.

وى به استان فارس و خشک شدن درياچه ها و تالابهاى اشاره کرد و افزود: تراز آب در استان فارس منفى 2 و يک دهم ميليارد متر مکعب است و هر سال در استان فارس 2 و يک دهم ميليادر متر مکعب از ذخيره آبى استفاده مى شود که نمونه اين وضعيت را بايد در خشک شدن تالابهاى بختگان، تشتک، پريشان و... ديد.

 

۱۴مرداد : شاخص توسعه انسانی:ايران رتبه ۷٠ در ميان ۱۶۹ کشور/بيکاری بين ۳/۸ و ۲/۳۳

 

ايلنا: گزارش شاخص توسعه انسانى 2010 سازمان ملل متحد نشان مي‌دهد كه نرخ بيكارى در ايران بين سال‌هاى 2000 تا 2009 در بيشترين حالت 33 درصد گزارش شده است.

به گزارش ايلنا ،شاخص توسعه انسانى يكى از شاخص هاى رشد و پيشرفت كشورها محسوب مى شود كه هرساله از سوى سازمان ملل متحد منتشر مى شود. شاخص توسعه انسانی نام جدولی است تناسبی که در آن کشورهای جهان براساس فاکتورهايی از جمله درآمد سرانه واقعي، نرخ باسوادي، آموزش، بهداشت، تغذيه و نيز اميد به زندگی (در بدو تولد) مورد مقايسه قرار مي‌گيرند.اين شاخص از سال 1991 ميلادی توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد به مرحله اجرا گذاشته شد و از آن پس هر ساله فهرستی از کشورهای جهان را به ترتيب بالاترين تا پائين‌ترين رتبه‌ها را در مقايسه با نمودارها و کشورهای ديگر منتشر مي‌کند. کشورهايی که در رده‌های بالای شاخص توسعه انسانی قرار دارند، کشورهای توسعه يافته و کشورهايی که در رده‌های پائين شاخص توسعه انسانی قرار دارند، کشورهای توسعه نيافته و عقب افتاده‌تری از نظر پيشرفتهای جهانی هستند.

سازمان ملل متحد در مقدمه اين گزارش اعلام كرده كه نيروى انسانى بزرگترين ثروت يك ملت محسوب مى شود.امروزه اين موضوع پذيرفته شده اى است كه موفقيت يك كشور صرفا در سايه درآمد امكان پذير نيست،اگرچه بدون منابع هم هيچ گونه پيشرفتى هم امكان پذير نيست.در گزارش 2010 كشورهاى بسيارى وجود دارند كه با وجود شرايط نامطلوب درآمدى كيفيت زندگى مردم بهبود يافته است.اين درحالى است كه برخى كشورهاى هم با وجود عملكرد قوى اقتصادى عملا نتوانسته اند پيشرفتى در شاخص هايى مثل اميد به زندگي،تحصيل و بالابردن استانداردهاى زندگى كسب كنند.

اين گزارش مى افزايد؛ برخی از کشورها در حال برداشتن گام های بلندی براى توسعه انسانی بوده اند.گزارش توسعه انسانى سازمان ملل متحد درخصوص شاخص توسعه انسانى (HDI )كه شاخصى تركيبى از پوشش ثروت،سلامت و آموزش و پرورش است،نشان مى دهد كه كشورهاى آسيايى از جمله چين و هند با رشد سريع در توليد ناخالص داخلى خود پيشرفت هاى چشمگيرى داشته اند.به طورى كه چين با 23 درصد وهند با 30 درصد رشد نسبت به سال قبل رشد سريعترى را نسبت به گزارش قبلى سازمان ملل داشته اند.

وضعيت ايران

به گزارش ايلنا، در ميان 169 كشور مورد بررسى سازمان ملل متحد ايران به لحاظ شاخص توسعه انسانى در رتبه 70 و بعد از كشورهاى مثل بوسنى و هرزگوين،قزاقستان ،آذربايجان و عربستان قرار گرفته است.هرچند كه در اين گزارش تركيه در رتبه 83 قرار گرفته اما برخى كشورهاى توسعه يافته رشد سريعترى را نسبت به ايران به ثبت رسانده اند.

در گزارش توسعه انسانی 2010 سازمان ملل متحد رتبه كسب شده براى شاخص توسعه انسانی ايران 0.702 از يک اعلام شده است. كه اين عدد براى كشورهاى اول جدول 0.938 است.

اين گزارش مى افزايد؛ ميانگين رشد سالانه ايران در شاخص توسعه انسانى بين سالهاى 200 تا 2010 به ميزان 1.27 درصد بوده است.

نروژ ، استراليا، آمريکا، ايرلند، ليختن اشتاين، هلند، کانادا، سوئد ، آلمان و ژاپن از لحاظ شاخص توسعه انسانی در سال 2010 به ترتيب رتبه های اول تا دهم را کسب کردند. زيمبابوه نيز از اين لحاظ در انتهای اين رتبه بندی قرار گرفته است.امارات متحده عربى در جايگاه سى و دوم اين ليست قراردارد . زيمباوه وكنگو در قعر اين جدول قرار گرفته اند.

بيكارى

براساس اين گزارش، دربررسى تعداد استخدام به جمعيت فعال درگروه سنى 15 تا 64 سال كه در سال 1991 به ميزان 45.9درصد شاغل بوده اند در سال 2008 تنها سه درصد رشد كرده است. از كل جمعيت مشغول به كار در ايران 56.8 درصد از استخدام رسمى شده اند كه در اين ميان زنان نسبت به مردان كمتر استخدام رسمى شده اند به طورى كه اين نسبت 72 به 100 گزارش شده است.اين شاخص نشان مى دهد كه ميزان ورودى به بازار كار در اين سالها نسبت با اشتغال ايجاد شده هماهنگ نبوده است. همچنين42.7درصد از اين استخدام هاى انجام گرفته بين سالهاى 2000 تا 2008 اشتغال آسيب پذير تعريف شده است. افرادى كه داراى وضعيت شغلى با ثباتى نبودند جمعيت 42.7درصدى را تشكيل مى دهند.

اين گزارش مى افزايد 1.9 درصد از نيروى شاغل به كار در ايران با درآمدى كمتر از 1.25 دلار در روز زندگى مى كنند.

نرخ بيكارى اعلام شده در گزارش توسعه انسانى سازمان ملل متحد در پايين ترين سطح بين سالهاى مورد بررسى (2000-2008) حداقل 8.3 درصد وحداكثر 33.2درصد گزارش شده است. گزارش توسعه انسانى سازمان ملل براى گروه كودكان كار در ايران گزارش نشده است.

فناورى هاى اطلاعات و ارتباطات

شاخص مورد بررسى ديگر در گزارش توسعه انسانى سازمان ملل متحد مربوط به فناورى اطلاعات و ارتباطات است كه براين مبنا ميزان دسترسى به خطوط تلفن همراه و ثابت در ايران بين سالهاى (2000-2008) 532 درصد رشد كرده و جمعيت تحت پوشش تلفن همراه در ايران 95 درصد رسيده است.ميزان دسترسى به اينترنت در سال 2008 به ميزان 32 درصد از كل جمعيت كشور گزارش شده و پنهاى باند در اين سال 0.4 درصد اعلام شده است.

نابرابرى درآمدى

در گزارش شاخص توسعه انساني،ضريب جينى مورد محاسبه كه اصطلاحا شاخص برابرى ناميده مى شود،ضريب جينى ايران 38.3 درصد گزارش شده است. نروژ با ضريب جينى 25.8، ايسلند 34، هلند 30.9 و سوئد با ضريب جينى 25 كمترين نابرابرى درآمدى را در توزع عادلانه ثروت در سال 2010 داشته اند.ضريب جينى درتركيه 41.2 درصد گزارش شده است.

رضايتمندى از زندگى

سازمان ملل رتبه ايران از نظر سطح رضايت‌مندى شهروندان در جهان را 84 اعلام و رضايت مردم ايران از شغل خود 71 درصد، سلامت فردى 82 درصد و سطح زندگى را 55 درصد برآوردكرده است. اين گزارش كه بر پايه آمار سال هاى 2006 تا 2009 تهيه شده رتبه ايران از نظر شاخص رضايت از زندگى 5.6درصد اعلام شده كه اين موضوع نشان مى دهد هرچه شاخص ارقامى بيشتر باشد رضايت از زندگى بيشتر است. در شاخص تجارب منفى رتبه ايران 32 گزارش مى شود.

 

۱۳ آّبان : گزارش شرايط تکان دهنده زندان قزل حصار:گنجايش ۵٠٠٠ تعدادزندانی ۲۲٠٠٠

 

جرس: طبق گزارش رئيس سازمان زندانها به رياست قوه قضائيه زندان قزل حصار دارای ظرفيت ۵٠٠٠ نفر زندانی می باشد که متاسفانه ٢٢٠٠٠ نفر در آن جای گرفته اند.

بر اساس شنيده ها، در اين گزارش ذکر شده است که حتی برای زندانيها به اندازه يک موزائيک هم جا وجود ندارد و زندانيان حتی بعضا داخل دستشوئی و سرويس های بهداشتی می خوابند.

طبق شنيده ها، هر ماه تعدادی زندانی در زندان قزل حصار جان خود را از دست می دهند و جنازه آنها به سردخانه ها و قبرستان منتقل می شود.

کسانی که از آن زندان خارج شده اند آنجا را جهنم روی زمين می نامند، به طوری که بعضی از قضات دادگستری وقتی زندانی را می خواهند تهديد کنند؛ می گويند "کاری نکن تا تو را به زندان قزل حصار بيندازم که يک موزائيک را ده هزار تومان اجاره کنی."

گفتنی است اخيرا گزارش هايی تکان دهنده نيز، از زندان سروش (که اخيرا مانند کهريزک معرفی شده)، وکيل آباد مشهد، عادل آباد شيراز و رجايی شهر کرج، به گوش می رسد.

 

۱۲آبان :بانک مرکزی :در آستانه هدفمند کردن يارانه‌ها نرخ تورم افزايش يافت

 

فرارو: در آستانه هدفمند کردن يارانه‌ها نرخ تورم در کشور افزايش يافت. براساس گزارش بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به مهرماه امسال را 9.2 درصد اعلام کرد که نسبت به شهريورماه 0.3 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران اعلام کرد؛ خلاصه نتايج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران براساس سال پايه شاخص در مناطق شهری ايران در مهرماه 1389 نسبت به ماه قبل 1.8 درصد افزايش يافت. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذکور 11.9 درصد رشد داشته است.

براسا اين گزارش، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مهرماه 1389 نسبت به دوازده ماه منتهی به مهرماه 1388 معادل 9.2 درصد است، اين درحالی است که نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به تير ، مرداد و شهريورماه امسال به ترتيب 9.1 و 8.8 و 8.9 درصد بوده است.

در عين حال، نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به فروردين ماه 10.4 درصد، در ارديبهشت ماه 9.9 و در خردادماه 9.4 درصد گزارش شده است. محمود بهمنی رئيس کل بانک مرکزی تورم ناشی از آزادسازی قيمتها را خارج از اراده بانک مرکزی عنوان کرده است.

به نظر می رسد با آغاز اجرای هدفمندی يارانه ها در کشور، به نرخ تورم موجود کشور حداقل بيش از 11 درصد افزوده شود.

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©