Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
آمار ایران در آئینه آمار(۵۵)

آمار ایران در آئینه آمار(۵۵)

۷ اسفند ۱۳۸۹ـ ۲۶ فوریه۲۰۱۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۷اسفند   ۳۴٠ :ميليارد تومان سهم نورچشمي‏ها از بودجه ۹٠ چگونه تقسيم می شود؟

 

آينده

جزئيات بودجه سال 1390 در شرايطی مورد بررسی قرار می گيرد كه رقم كلانی از اعتبارات - در صورت تصويب احتمالی- به برخی موسسات و امور خاص طبق روال سال های پيش تعلق خواهد گرفت كه در نوع خود اسامی موسسات و رقم هايی در نظر گرفته شده برای هريك در نوع خود جالب توجه است.

 

به گزارش سرويس اقتصادی «آينده»؛ با تقديم لايحه بودجه 1390 كل كشور به مجلس توسط محمود احمدی نژاد، يكی از مباحث جذاب بودجه های ساليانه رديف 540000 بودجه يعنی كمك به موسسات حقيقی و حقوقی غير دولتی است.

 

اين رديف كه علاوه بر بودجه در اختيار رييس جمهور می باشد، به كمك های خاص دولت اختصاص دارد.

 

اعتبار امسال اين رديف، بالغ بر 340ميليارد تومان می باشد كه نگاهی به دريافت كنندگان اين مبلغ خالی از لطف نيست. مسئولان برخی از اين نهادها به واسطه نوع ارتباطاتتشان با برخی مسئولان، به عنوان نورچشمی نيز خوانده می شوند كه البته شايد در حقشان ظلم باشد و مگر كسی با 350 ميليون تا چند ميليارد تومان كمك دولتی به موسسه اش، جزو نورچشمی ها مي‏شود؟!

در ميان موسسات برخی موسسات غيردولتی و غير عمومی قرار دارند كه از روابط خوبی با دفتر دكتر احمدی نژاد برخوردارند و سهم قابل توجهی از بودجه را به خود اختصاص داده اند.

 

برای نمونه از ليست كمك ها به موارد زير اشاره می شود:

موسسه آينده روشن، يك ونيم ميليارد تومان

 

بنياد مولانا 350ميليون تومان

 

موسسه امام خمينی(آيت الله مصباح) 10 ميليارد تومان

 

دانشگاه عدالت 5ميليارد تومان

 

موسسه ولا منتظر يك ميليارد تومان

 

موسسه قمر بنی هاشم 500ميليون تومان

 

موسسه ابوالفضل العباس 500ميليون تومان

 

موسسه مصباح الهدی يك ميليارد تومان

 

موسسه سفينه النجات يك ميليارد تومان

 

بنيادمهدی موعود يك ميليارد و هفتصد ميليون تومان

 

كمك به حسينيه ها 30ميليارد تومان

گفتنی است، اين اعتبارات در حالی به اين موسسات و نهادهای خارج از بدنه دولت و مستقل پرداخت می شود كه بسياری از دستگاه ها در بودجه سال 1390، با كسری های قابل ملاحظه ای همراه هستند و به نظر می رسد می شد با محدود كردن اين پرداخت ها به برخی موسسات دارای كارآمدی بالا، بخش اعظم اين بودجه 340 ميليارد تومانی را به دستگاه هايی كه اين رقم های كلان در آنها می تواند تحول آفرين باشد، تزريق كرد.

۶اسفند :آمار تكان‌دهنده نرخ بيكاری فارغ التحصيلان

آينده:اگر اخبار انقلاب‌های عربی اجازه دهد؛ تكان‌دهنده‌ترين خبر اين روزها بايد اعلام نظر وزير كار در خصوص نرخ بيكاری دانشگاهيان باشد. شيخ‌الاسلامی روز گذشته وضعيت اشتغال افرادی را كه تحصيلات عالی ندارند، بهتر از دانش‌آموختگان دانشگاهی دانست و اين مسئله را نيز ناشی از بي‌مهارتی آنان دانست. به گفته وزير كار «بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه نرخ بيكاری زير ديپلم‌ها در حال حاضر يك درصد و افراد دارای مدرك ليسانس 20 درصد؛ يعنی 20 برابر افراد كم سواد است كه اين نشان مي‌دهد آموزش‌ها هيچ ربطی به نيازهای بازار كار ندارند».

 

به گزارش فرارو؛ اين نخستين بار نيست كه در برابر وضعيت اشتغال دانش‌آموختگان مراكز آموزش عالی چنين گزاره‌های حيرت‌آوری قرار مي‌گيرد. پيش از اين و در بهار سال جاری نيز گزارش‌ها حكايت از آن داشت كه «متوسط رشد ذخيره بيكاران كشور 14 درصد و متوسط رشد ذخيره بيكاران دارای مدارك دانشگاهی 70 درصد است و بنابراين متوسط ذخيره بيكاری در كشور برای دانشگاهيان 5 برابر بيشتر است». قبل از اين آمار هم يكی از مسئولان اتاق تعاون زنجان اعلام كرده بود: «هم اكنون نرخ بيكاری فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها و زنان بيش از متوسط نرخ بيكاری كشور است».

 

به اعتقاد كارشناسان يكی از علل مهم افزايش بيكاری در بين فارغ التحصيلان متناسب نبودن رشته ها و آموزش های دانشگاهی با نياز بازار كار است، انتزاعی بودن متون درسی دانشگاه ها و تطبيق نداشتن آنها با واقعيت های اجتماعی علت مهم ديگری است كه به بيكاری فارغ التحصيلان دامن می زند.

 

دانشگاه كه در كشورهای توسعه‌يافته اصلي‌ترين دريچه اميد جوانان برای يافتن شغلی مناسب با شان و جايگاه اجتماعی مناسب است در ايران در حال تبديل به عاملی برای بيكاری جوانان شده است. فقدان توان دانش‌جويان و دانش‌آموختگان برای جذب در مشاغل مرتبط با رشته تحصيلی موجب شده است كه آن‌ها به اشتغال در مشاغل كاذب روی بياورند. يكی از مصاديق اين مسئله، عضويت و فعاليت در شركت‌های هرمی است. يك تحقيق نشان مي‌داد ۱۰ درصد دانشجويان برتر كشور در دانشگاه شريف عضو شبكه های هرمی بوده اند.

 

براساس گزارش های موجود، بسياری از فارغ التحصيلان رشته های علوم انساني، پزشكي، كشاورزي، شيمي، كامپيوتر، معماري، صنايع و... با اشباع بازار كار روبه رويند و به شغل مورد نظرشان دسترسی ندارند و معمولا در رشته ها و فعاليت هايی اشتغال دارند كه هيچ ربطی به تخصص شان ندارد.

 

يك دانش‌جوی دكترای ژنتيك كه در تمام طول مدت تحصيل خود مسافركشی مي‌كرده به جام جم مي‌گويد: «تقريبا در تمام دنيا دانشجويان برای گذران زندگی و تامين مخارج تحصيل كار می كنند. بعضی ها پيشخدمت رستوران هستند يا فروشنده و صندوقدار و راننده اند، اما اطمينان دارند بعد از فراغت از تحصيل به شان و پرستيژ اجتماعی و اقتصادی می رسند، اما در كشور ما اين مساله روشن نيست. من با وجود داشتن مدرك دكتری هم مطمئن نيستم بتوانم شغل ايده آلم را داشته باشم».

 

اين آمار تكان‌دهنده در حالی منتشر مي‌شود كه حجم سرمايه‌گذاري‌های عمرانی برای اشتغال‌زايی چندان متناسب نيست. به عنوان مثال در لايحه بودجه سال 90 حجم سرمايه‌گذاری 38 هزار ميليارد تومان پيش‌بينی شده است. بر اساس آمار موجود برای ايجاد هر شغل از 20 تا 40 ميليون تومان سرمايه‌گذاری نياز است. بر اساس آمار موجود اين حجم سرمايه‌گذاری عمرانی در بهترين حالت مي‌تواند چيزی قريب يك ميليون و سيصدهزار شغل ايجاد كند. آن هم‌ در بدون در نظر گرفتن اين نكته كه حجم قابل توجهی از اين مبلغ صرف حفظ مشاغل سابق مي‌شود.

 

پيش بينی می شود كه جمعيت جوان و فعال ايران تا سال ۱۴۰۰ به بيش از ۶۰ ميليون نفر برسد و ايران بايد تا آن سال ۲۹ميليون فرصت شغلی ايجاد كند. اين بدان معناست كه تا 10 سال آينده بايد به طور متوسط هر سال 3 ميليون شغل ايجاد شود و از اين ميان مشاغلی كه نيروی انسانی سهم قابل توجهی را از سرمايه آنان دربرمي‌گيرد بايستی در اولويت باشد.

 

۵ اسفند :گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ايران:سال ۲۰۱۰ ميلادی: بالاترين ميزان اعدام

سازمان حقوق بشر ايران

سال ۲۰۱۰ ميلادی: بالاترين ميزان اعدام سالانه در ده سال گذشته- طبق آمار گزارش شده توسط سازمان عفو بين الملل (امنستی) و سازمان حقوق بشر ايران

 

 سال ۲۰۰۰: ۱۶۵ اعدام (امنستی(

 

 سال ۲۰۰۱: ۷۵ اعدام (امنستی)

 

 سال ۲۰۰۲ : ۳۱۶ اعدام (امنستی)

 

 سال ۲۰۰۳ : ۱۵۴ اعدام (امنستی )  سال ۲۰۰۴: ۱۰۸ اعدام (امنستی)

 

 سال ۲۰۰۵: ۹۴ اعدام (امنستی)

 

 سال ۲۰۰۶: ۱۷۷ اعدام (امنستی )  سال ۲۰۰۷: ۳۱۷ اعدام (امنستی)

 

 سال ۲۰۰۸: ۳۵۰ اعدام (گزارش سازمان حقوق بشر ايران)، (۳۴۶ اعدام گزارش امنستی)

 

 سال ۲۰۰۹: ۴۰۲ اعدام (گزارش سازمان حقوق بشر ايران)، (۳۸۸ اعدام گزارش امنستی)

 

 سال ۲۰۱۰: ۵۴۶ اعدام (گزارش سازمان حقوق بشر ايران)

 

 

گزارشها از اعدامهای دست جمعی استان خراسان

 

سازمان حقوق بشر ايران در سال ۲۰۱۰ ميلادی گزارش های متعددی از اعدامهايی دريافت کرد که توسط مقامات ايران ذکر نشده اند . بيشتر اين گزارشها خبر از اعدامهای متعدد در زندانهای استان خراسان داشت. بطورخاص گزارشها حاکی از وقوع اعدامهای دسته جمعی در زندان وکيل آباد مشهد دارد.

 

بيشتر اين اعدامها بصورت مخفيانه و بدون اطلاع دادن به اعضای خانواده و وکلای متهمان صورت گرفته است.

 

اين اعدامها از سال ميلادي۲۰۰۹ آغاز شده و از زمانی که غلامسحين محسنی اژه ايی به سمت دادستان کل کشور شده رسيده به شدت افزايش يافته است.

 

منابعی که در تهيه اين گزارش مورد استفاده قرار گرفته اند شامل منابع موثق در تماس مستقيم با سازمان "حقوق بشر ايران" ، گزارش های ساير سازمان های حقوق بشری و گزارش های تائيد شده توسط منابع رسمی جمهوری اسلامی هستند. "حقوق بشر ايران" تنها گزارشهايی را که توسط بيش از يک منبع مستقل ذکر شده اند مورد تاييد قرار داده و در آمار سالانه قرار داده است.

موارد ذيل در گزارش حاضر شامل شده اند:

 

 پنجاه (۵۰) اعدام در ماههای فوريه و آوريل ( بهمن ۸۸ تا ارديبهشت ماه ۸۹ ) در زندان وکيل آباد مشهد صورت گرفته است. ۳۵ اعدام در روز دهم آوريل صورت گرفته که تنها پنج مورد توسط منابع رسمی ايران گزارش شده است. منبع: احمد قابل يکی از مخالفان دولت و روشنفکر دينی نزديک به محمد خاتمی رييس جمهور سابق ايران که مدت صد و هفتاد روز را در زندان وکيل آباد گذرانده از انجام اعدامهای دسته جمعی خبر داد. او در ماه ژوئن از زندان آزاد شد و اعلام کرد در بندی که او نگهداری می شد پنجاه تن از زندانيان اعدام شده اند. آقای قابل به دليل افشای اين اطلاعات دوباره بازداشت و راهی زندان شد.

 

 ۴۵ شهروند افغان در ماه آوريل در شمال خراسان اعدام شدند. منابع و سازمانهای حقوق بشری در افغانستان اين گزارشها را تهيه کرده اند. نمايندگان مجلس در افغانستان و سازمانهای مدافع حقوق بشر از تحويل چهل و پنج جسد در سه روز در مرز هرات خبر دادند. فعالان مدافع حقوق بشر و جامعه مدنی افغانستان که با سازمان حقوق بشر ايران در تماس بوده اند معتقد هستند تعداد واقعی جسد های انتقال يافته توسط ايران بيش از چهل و پنج جسد است اما "حقوق بشر ايران" در اين گزارش عدد ۴۵ اعدام را ذکر ميکند.

 

 ۷ شهروند افغان در ماه مه (خرداد) در شهر تايباد اعدام شدند. نام اين افراد در گزارشها ذکر شده ويک وب سايت خبری افغان در تماس با "حقوق بشر ايران" اين گزارشها را تاييد کرد.

 

 اعدام دست جمعی ۴۶ شهروند در يک روز در ماه تير و يا مرداد در زندان وکيل آباد مشهد. منابع موثق در تماس با "حقوق بشر ايران" اين گزارشها را ارائه دادند.

 

 اعدام دست جمعی شصت و هفت تن در روز هجده آگوست. منابع موثق در تماس با "حقوق بشر ايران"، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران و ابراز نظر غير رسمی مقامات بلند بای قضايی اين گزارش را تاييد می کنند.

 

 يک شهروند اهل کشور غنا در ايران اعدام شده است. آغاسی آکابا در روز هجدهم آگوست در ميان اعدام شدگان است.

 

 ۱۳ نفر روز پنج اکتبر در زندان وکيل آباد مشهد به دار آويخته شده اند. يک شهروند اهل نيجريه به نام پاول چيندو در ميان اعدام شدگان بوده است.

 

 ده نفر در تاريخ دوازدهم اکتبر، ده نفر در تاريخ بيست و ششم اکتبر، يازده تن در تاريخ ۹ نوامبر، ۹ تن در تاريخ سی نوامبر در زندان وکيل آباد مشهد اعدام شده اند.

 

 بيش تر افراد اعدام شده در زندان وکيل آباد مشهد محکوم به قاچاق مواد مخدر شده بودند.

 

بيش از ۲۰۰ مورد زير بدليل تفاوت تعداد اعدام ها در گزارشها ی مختلف در اين گزارش درج نشده است:

 

 اعدام ۵۰ نفر در زندان وکيل آبادمشهد درفوريه تا مارس (ديماه تا اسفند ماه ۸۸)

 

 اعدام ۵۰ تا ۷۰ نفر در روز چهارم آگوست در زندان وکيل آباد مشهد

 

 اعدام ۵۰ تا ۷۰ نفر در روز يازدهم آگوست در زندان وکيل آباد مشهد

 

 اعدام ۵۰ تا ۷۰ نفر در زندان بيرجند در ماههای آگوست تا نوامبر (مرداد تا آذر ماه ۸۹)

 

در مرداد ماه "حقوق بشر ايران" بيانيه ايی را صادر کرد و در آن نسبت به وقوع اعدامهای دسته جمعی به سازمان ملل متحد هشدار داد و خواستار فرستادن گزارشگر ويژه برای تحقيق در اين زمينه شد.

بر طبق گزارش رسانه های رسمی ايران، ۶۶ درصد افراد اعدام شده متهم جرايم مربوط به قاچاق مواد مخدر بودند . اتهام ۱۳ درصد افراد اعدام شده محاربه با خدا ، ۹ درصد تجاوز، ۵ درصد قتل نفس ، يک درصد اعمال خلاف عفت و يک درصد آدم ربايی بود. اتهام ۴ درصد افراد اعدام شده در اخبار رسمی ذکر نشده است. قابل ذکر است که اتهام بيشتر افرادی که طی اعدام های مخفيانه در زندان مشهد به دار آويخته شده اند قاچاق مواد مخدر بوده است. اين اعدامها در اين نمودار نيستند. بايد ياداور شويم که تمامی متهمان قاچاق مواد مخدر در دادگاه انقلاب در پشت درهای بسته محاکمه می شوند.

 

محاربه:

اتهامی است که از جانب مقامات ايران بر عليه کسانی که در درگيری مسلحانه و يا گروههای مسلح مخالف عضويت داشته اند، زده می شود. مجازات محاربه با خدا اعدام است.

 

در سال گذشته ۳۸ نفر با اتهام محاربه در ايران اعدام شده اند. از اين ميان:

 

 سيزده نفر متهم به عضويت در گروه جندالله بودند . عمده اين افراد اهل استان بلوچستان بودند.

 

 پنج نفر متهم به عضويت در گروه پژاک بودند

 

 سه نفر متهم به عضويت در "انجمن پادشاهی ايران" و بمب گذاری يک حسينيه در شيراز بودند. يکی از اين افراد در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشت.

 

 يک نفر متهم به عضويت در سازمان مجاهدين خلق ايران

 

در تمامی اين موارد گزارش هايی حاکی از اعترافات اجباری و شکنجه اين افراد موجود است.

 

اعضای خوانواده و وکلای اين افراد از زمان اجرای حکم اعدام بی خبر بودند.

 

اطلاعات مقامات ايران در مورد هويت افراد اعدام شده

 

تنها ۳۲ درصد اعداميها را رسانه های رسمی ايران با نام و نام خانوادگی معرفی کرده اند. تنها گروه کوچکی از اعداميان را با اطلاعات بيشتر چون سن آنها معرفی کرده اند.

 

حداقل هشت زن در ميان اعداميهای سال گذشته بوده. هويت سه تن از اين زنان بر ما مشخص است. شهلا جاهد، شيرين علم هولی و مهين قديری.

 

اعدام نوجوانان زير ۱۸ سال

 

ايران اعدام نوجوانان را در سال ۲۰۱۰ ادامه داد. حداقل دو تن به اتهام جرايمی که در زمان ارتکاب آن به سن قانونی نرسيده بودند اعدام شدند.

آرش رحمانی پور متهم به محاربه از طريق عضويت در انجمن پادشاهی ايران. به گفته وکيل او خانم نسرين ستوده در زمان وقوع جرم کمتر از هجده سال سن داشت.

محمد نوجوانی که در شيراز محکوم به قتل نفس شده بود اعدام شد.همينطور در ميان کسانی که در تابستان سال گذشته مخفيانه در زندان وکيل آباد مشهد اعدام شدند گزارش شده که برخی کمتر از ۱۸ سال داشته اند. اين گزارش ها هنوز تائيد نشده اند .

 

سازمان حقوق بشر ايران*

 

سازمان حقوق بشر ايران” يک نهاد غير انتفاعی است که در داخل و خارج ايران فعاليت دارد. اين نهاد مدنی از نظر سياسی مستقل و با تمرکز بر موضوع حقوق بشر در ايران فعاليت می کند. اين سازمان در شهر اسلو پايتخت کشور نروژ مستقر است. بعلاوه ايران سازمان حقوق بشر ايران اعضا و هوادارانی در کشورهای آمريکا، کانادا، ژاپن و ساير کشورهای اروپايی دارد.

 

اين سازمان فعاليت خود را با همکاری شبکه ايی از مدافعان حقوق بشر در داخل و خارج ايران آغاز نمود. وب سايت رسمی اين سازمان در سال ۲۰۰۷ آغاز به کار نمود.

 

مهمترين فعاليت اين وبسايت اطلاع رسانی درباره مجازات اعدام در ايران بوده است. هدف سازمان "حقوق بشر ايران" لغو مجازات اعدام در ايران است و برای دستيابی به اين هدف، در جهت افزايش آگاهی شهروندان تلاش مينمايد .

 

 

 ۵اسفند: قيمت نفت از مرز ۱۱۹ دلار عبور كر

واحد مرکزی خبر

بهای نفت برنت دريای شمال روز پنجشنبه با افزايش بيش از هشت دلار به يکصد و نوزده دلار و هفتاد و نه سنت در هر بشکه رسيد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رويتر از لندن ، با ادامه نااراميها در منطقه خاورميانه و شمال افريقا و نگرانی ناشی از احتمال کاهش چشمگير عرضه نفت ، بهای نفت برنت دريای شمال امروز هشت دلار و پنجاه و چهار سنت افزايش يافت و به يکصد و نوزده دلار و هفتاد و نه سنت در هر بشکه رسيد.

 

۵ اسفند :ازدواج با دختران زير 10 سال

ازدواج با دختران زير 10 سال

تابناک :رضا غلام‌پور مدير كل ثبت احوال هرمزگان: در 10 ماهه سال‌جارى تعداد شش ازدواج با رنج سنى كمتر از 10 سال در استان به ثبت رسيده است كه اين ازدوا‌ج‌ها در شهرستان‌هايى همانند بندرعباس، قشم و ميناب به ثبت رسيده است.

وى همچنين ادامه داد: در اين مدت زمان 530 واقعه ازدواج كمتر از 14 سال نيز در استان به ثبت رسيده است.

مبحثى به نام ازدواج دانش‌آموزى را نمي‌توان متصور بود

مدير كل آموزش و پرورش هرمزگان در ادامه اين جلسه با بيان اينكه آمار و ارقام در تمام بخش‌ها و به ويژه بحث ازدواج و طلاق بايد شفاف باشد، تصريح كرد: عرف ازدواج در جامعه سنين 15 و 16ساله نيست هر چند ممكن است كه ازدواج‌هايى در اين سنين پايين‌تر نيز رخ دهد.

احمد آخوندى در همين راستا ادامه داد: بايد توجه داشت كه در اين سنين جوانان، دانش‌آموز هستند و ما نمي‌توانيم مبحثى با عنوان ازدواج دانش‌آموزى داشته باشيم.

وى ادامه داد: بايد به فراهم آورى مسكن و اشتغال و تقويت مباحث فرهنگى مرتبط با ازدواج در جامعه توجه داشت تا از اين طريق علاوه بر ازدواج‌هاى منطقى و به موقع شاهد پايدارى آنها نيز باشيم.

۴بهمن : هزينه ماهانه هر خانوار شهري، بيش از يك ميليون تومان

ايلنا: هزينه هر خانوار شهرى ايرانى در سال گذشته به بيش از يك ميليون تومان در هر ماه رسيد.

به گزارش خبرگزارى ايلنا، نتايج بررسى بودجه خانوار در مناطق شهرى ايران از سوى بانك مركزى نشان مي‌دهد هزينه ماهانه هر خانوار(به مقياس 3.76 نفر) ايرانى در سال 1388 برابر با يك ميليون و 59 هزار و 500 تومان اعلام شده است كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل افزايشى برابر با 10.1 درصد را نشان مي‌دهد. به اين ترتيب هر فرد در سال گذشته هزينه‌اى برابر با 281 هزار و 781 تومان در هر ماه داشته است.

متوسط هزينه ناخالص سالانه خانوار شهرى در سال گذشته 12 ميليون و 713 هزار و نهصد تومان برآورد شده است. در اين سال متوسط درآمد پولى و غير پولى ناخالص سالانه يك خانوار شهرى نيز 12 ميليون و 394 هزار و نهصد تومان بوده است كه افزايشى 9.5 درصدى را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان مي‌دهد. بر اين اساس درآمد ماهانه خانوار شهرى ايران در سال گذشته يك ميليون و 32 هزار 900 تومان بوده است. به اين ترتيب خانوار ايرانى با احتساب درآمد پولى و غير پولى خود باز هم كسرى بودجه‌اى برابر با 319 هزار تومان را در سال تجربه كرده است.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد از كل درآمدى كه يك خانوار شهرى در سال گذشته به دست آورده است 71.8 درصد درآمد پولى و 28.2 درصد غير پولى بوده است. با احتساب حجم درآمد پولى كسرى بودجه خانوار نسبت به هزينه‌ها به دشت افزايش مي‌يابد. بانك مركزى در توضيح انواع درآمد پولى اعلام كرده است كه اين درآمد شامل درآمد از مزد و حقوق، ‏درآمد از مشاغل آزاد كشاورزى و غير كشاورزي، درآمدهاى متفرقه و درآمد حاصل از فروش كالاى دست دوم است. درآمد غير پولى نيز عبارت از ارزش اجارى مسكن شخصي، در برابر خدمت و رايگان و ارزش كالاها و خدمات در برابر مزد و حقوق، توليد براى مصرف در خانه از محل كسب كشاورزى و غير كشاورزى است.

نتايج بررسي‌هاى بانك مركزى نشان مي‌دهد 79 درصد درآمدهاى غير پولى به ارزش اجارى مسكن شخصى يا مالك نشين اختصاص دارد. اين بدان معناست كه در اين محاسبات ارزش اجارى مسكن شخصى افراد نيز به عنوان درآمد غير پولى محسوب مي‌شود چرا كه در صورت عدم مالكيت مسكن مجبور به پرداخت آن هزينه تحت عنوان اجاره مي‌شدند كه مالكيت محل سكونت از ديدگاه تدوين كنندگان اين گزارش براى خانوار درآمدى غير پولى يا به عبارت ديگر كاهش حجم هزينه را به وجود مي‌آورد. اين درآمد غير پولى 22.3 درصد از كل درآمد پولى و غير پولى خانوارها را شامل مي‌شود.

در سال گذشته 23.7 درصد از هزينه‌هاى خانوار سهم گروه خوراكى ها و آشاميدني‌هاست كه نسبت به سال گذشته 9.8 درصد افزايش يافته است.

در بين اقلام گروه هزينه خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها بيشترين سهم از كل هزينه ناخالص معادل 6.3 درصد متعلق به انواع گوشت بود. پس از آن هزينه‌هاى ميوه تازه با 4.5 درصد، آرد و رشته و غلات با 2.6 درصد و شير و فرآورده‌هاى آن و تخم پرندگان با 2.5 درصد در سبد هزنيه‌هاى خانوار قرار داشتند. در سال گذشته 0.4 درصد از هزينه‌هاى خانوار به دخانيات اختصاص داشت كه افزايشى قابل توجه معادل 14.6 درصد را نسبت به سال پيش از آن نشان مي‌دهد.

هزينه پوشاك و كفش خانوارها نيز رشدى برابر با 20.3 درصد افزايش را نشان مي‌دهد. سهم اين گروه از كل هزينه‌هاى خانوار 5.1 درصد اعلام شده است.

نتايج بررسي‌هاى صورت گرفته در بانك مركزى نشان مي‌دهد بيشترين هزينه‌ها مربوط به تامين مسكن، آب و برق و گاز و ... بود كه 31.4 درصد گزارش شده است. سهم بهداشت و درمان5.1 درصد و سهم گروه تفريح و امور فرهنگى 2.7 درصد و سهم حمل و نقل 11.6 درصد بوده است.

در سال 1388 متوسط تعداد افزاد خانوار شهرى 3.76 نفر بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش يافت. توزيع خانوار بر حسب تعداد افراد نيز نشان مي‌دهد در سال گذشته 5.8 درصد خانوارها يك نفرى ، 15.2 درصد دو نفرى و 23.7 درصد سه نفرى بوده‌اند. بيشترين تعداد خانوار شهرى 4 نفرى اعلام شده‌اند كه 27.8 درصد كل خانوارها را از آن خود كرده‌اند. 15.4 درصد خانوارها 5 نفرى ، 6.9 درصد شش نفرى و 3 درصد هفت نفرى و 1.3 درصد هشت نفرى و نيم درصد 9 نفرى گزارش شده‌اند . 0.4 درصد خانوارها در شهرها ده نفر و بالاتر گزارش شده‌اند.

۳بهمن : تخلف يازده ميليارد دلاری در بودجۀ

راديو فرانسه: يک مقام مجلس شورای اسلامی اعلام داشت که دولت ايران دربودجه سال رو به پايان خود يازده ميليارد دلارتخلف داشته است.

 

يک مقام مجلس شورای اسلامی اعلام داشت که دولت ايران دربودجه سال رو به پايان خود يازده ميليارد دلارتخلف داشته است.

به گزارش خبرگزاری "مهر" رئيس کميسيون انرژی مجلس با اعلام اين خبرگفت : کميسيون انرژی مجلس طبق ماده دويست و سی و سه آيين نامه داخلی مجلس گزارشی از انحرافات دولت در نه ماهه اول سال هشتاد ونه از قانون بودجه تهيه کرده که اين گزارش هفته آينده در صحن مجلس قرائت خواهد شد.

"حميد رضا کاتوزيان" گفت : اين انحراف نشان می دهد دولت نزديک به يازده ميلياردو دويست ميليون دلاردريافتی خود از فروش نفت خام را که بخشی از آن مربوط به اسفند سال گذشته و بخشی مربوط به اختلاف قيمت تعيين شده برای نفت خام در بودجه نسبت به قيمت واقعی فروش است و بايد به حساب ذخيره واريز می شده، واريز نکرده است.

کاتوزيان گفت: دولت اين مبلغ را به ريال تبديل کرده و به رديف درآمدهای عمومی دولت ريخته است در حالی که اين مبلغ نبايد به اين رديف واريز می شد.

به گفته رئيس کميسيون مجلس درادامه گفته است: طبق قانون بودجه بايد هفت ميلياردو هفتصد ميليون دلاربه وزارت نفت برای توسعه ميادين داده می شد که اين مبلغ واريز نشده .

 

۳اسفند: قيمت نفت ۱٠۷ دلار

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه ، کارشناسان افزايش خشونت ها در ليبی و بحرين را علت اصلی افزايش قيمت نفت می دانند.

نفت برنت دريای شمال برای تحويل در ماه آوريل با يک دلار و پنجاه و سه سنت افزايش به صدو هفت دلار و بيست و هفت سنت در هر بشکه رسيد.

در بازار نيويورک هم قيمت نفت خام سبک برای تحويل در ماه مارس با هفت دلار و بيست سنت افزايش بشکه ای نودو سه دلار و چهل سنت معامله شد.

کارشناسان نفتی می گويند افزايش خشونت ها در ليبی و بحرين عامل افزايش قيمت نفت است.

ناآرامی ها در خاورميانه و کشورهای شمال آفريقا نگرانيهايی درباره تامين نفت جهان بوجود آورده است. بودجه جاری شده است.

 

 

۲اسفند :۲۲ هزار و ۹۷۴ نفر سال گذشته بر اثر حوادث ترافيكى در ايران کشته شدند

ايسنا:در سال گذشته 22 هزار و 974 نفر در اثر حوادث ترافيكى در كشور فوت كردند و حدود 40 برابر اين تعداد (800 هزار نفر) در بيمارستان ها و مراكز درمانى به صورت رايگان خدمت رسانى شدند كه اغلب آن‌ها نيز در گروه سنى جوان و نان آور بوده اند.

به گزارش سرويس حوادث ايسنا، دكتر مشيانه حدادى رييس مركز پيشگيرى از حوادث وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: همه ساله حدود يك ميليون و 300 هزار نفر در اثر حوادث ترافيكى در جهان فوت مىكنند و قريب به 20 تا 50 ميليون نفر معلول يا مجروح مي‌شوند.

وى افزود: حوادث ترافيكى در سال 2004، 2/2 درصد كل مرگ ها را به خود اختصاص و در رتبه نهم علل مرگ قرار داشت و تخمين زده مى شود تا سال 2030 با اختصاص 3/6 درصد مرگ ها به خود در مقام پنجم علل مرگ بعد از بيماريهاى ايسكميك قلبي، بيماريهاى سربروواسكولار(بيمارى هاى عرقى مغز)، COPD (بيمارى هاى مزمن انسدادى ريه) و عفونتهاى تنفسى تحتانى ريه قرار گيرد.

دكتر حدادى ادامه داد: بيشتر حوادث ترافيكى منجر به مرگ در كشورهايى با درآمد كم و متوسط اتفاق مىافتد يعنى بيش از 90 درصد مرگ و مير جاده‌اى در كشورهايى رخ مىدهد كه تنها مالك 48 درصد خودروهاى جهان هستند.

وى تصريح كرد: نزديك به نيمى از فوتىهاى حوادث ترافيكى را كاربران آسيب‌پذير يعنى عابرين پياده، دوچرخه سواران و موتورسواران تشكيل مى دهند.

رييس مركز پيشگيرى از حوادث گفت: در كشور ما نيز حوادث ترافيكى اولين علت بار بيمارى ها، دومين علت سال هاى از دست رفته عمر به علت مرگ زودرس و سومين علت سال هاى از دست رفته عمر به علت ناتوانى و معلوليت، در همه گروه هاى سنى و هر دو گروه جنسى است.

حدادى تشريح كرد: حوادث ترافيكى در كشور در مردان اولين علت بار بيمارى هاست و در زنان پس از بيمارى هاى ايسكميك قلبي، افسردگى ماژور و بلاياى طبيعى در مقام چهارم قرار دارد.

 

۳بهمن : طی بهمن ماه سال جاري، دستکم ۱۲۱۲۲ نقض موردی حقوق بشر در ايران رخ داده است.

جرس: بنا به گزارش منابع حقوق بشري، طی بهمن ماه سال جاري، دستکم ۱۲۱۲۲ نقض موردی حقوق بشر در ايران رخ داده و از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، به ثبت رسيده است.

به گزارش ارگان خبری اين تشکل حقوق بشريِ مستقل، در طول ماه گذشته، بيش از ۷۹۶۸ مورد نقض حقوق کارگران، ۱۱۵ مورد نقض حقوق دانشجويان، ۷۸۰ مورد نقض حقوق فعالين سياسی و مدنی در حوزهٔ آزادی انديشه و بيان، ۶۶ مورد صدور، تاييد يا اجرای حکم اعدام، ۱۳۰۳ مورد شکنجه و نقض حقوق زندانيان سياسی و عادی در زندان‌ها، دست کم ۱۷۶۴ مورد بازداشت شهروندان به دست نيروهای انتظامي، ۴۴ مورد بازداشت و نقض حقوق اقلييت‌های ملي، ۶۰ مورد بازداشت و نقض حقوق اقلييت‌های مذهبی را شاهد بوده‌ايم.

زندانيان

در طی يک ماه گذشته مسئولان امنيتی در زندان رجايی شهر کرج با انتقال تمامی زندانيان سياسی به کم امکانات‌ترين بند اين زندان، به تشکيل بندی امنيتی روی آوردند و ايشان را از حقوق اوليهٔ خود محروم ساختند.

علاوه بر ايشان ده‌ها زندانی سياسی در ديگر زندان‌ها نيز از حق تماس تلفنی و ملاقات با خانواده‌های خود ممنوع شدند و دستکم ۵ زندانی در اعتراض به وضعيت خود و همبنديانشان مجبور به اعتصاب غذا‌های طولانی مدت شدند.

زندانيان بيمار همچنان از حق درمان در زندان و خارج از زندان منع شدند و عدم رسيدگی پزشکی به اين زندانيان سياسی همواره ابزاری برای سرکوب و شکستن روحيه ايشان به کار گرفته شد.

 

هم چنين ده‌ها تن از زندانيان سياسی به دلايل مختلف به سلول‌های انفرادی منتقل شده و ده‌ها تن مورد ضرب و شتم و تهديد و توهين قرار گرفتند.

انديشه و بيان

در ۲۵ بهمن ماه، تجمعات مسالمت آميز مخالفان دولت در تهران، اصفهان، شيراز، بابل و... با دخالت نيروهای امنيتی به خشونت کشيده شد و دستکم ۳ نفر در تجمعات تهران به ضرب گلولهٔ مستقيم ماموران امنيتی کشته و تعدادی نيز زخمی شدند.

از سويی جدا از فضای امنيتی بسياری از شهرهای کشور عموما و تهران خصوصا، صد‌ها تن از شهروندان به صورت فله‌ای بازداشت شدند.

هم چنين در طی يک ماه گذشته دست کم ۱۵۱ تن از فعالين سياسی و مدنی در حوزه آزادی انديشه و بيان بازداشت شدند و ۱۴ تن از فعالين به احکام حبس طولانی مدت محکوم شدند و دست کم ۱۹ تن احضار و مورد تهديد و بازجويی قرار گرفتند.

در تدوام اعمال فشار بر فعالين سياسی و به اتهام دعوت مردم برای برپايی راهپيمايی آرام در حمايت از مردم منطقه، ميرحسين موسوی و همسرش زهرا رهنورد حصر خانکی شده و بسياری از نيروهای لباس شخصی بار‌ها به تجمع و ايجاد رعب و وحشت در برابر منزل مهدی کروبی پرداختند.  هم چنين ده‌ها وب سايت خبری از سوی کميته فيلترينگ جمهوری اسلامی فيل‌تر و از دست راس کاربران خارج شد.

کارگران

در طول ماه گذشته ده‌ها تجمع اعتراضی از سوی کارگران کارخانه‌ها و صنايع کشور به علت عدم دريافت حقوق برگزار شد و دست کم ۶۳۰ کارگر از کار اخراج شدند.

بر اساس اخبار پوشش داده شده، دستکم ۳۴ کارگر به دليل عدم ايمنی کامل در حين کار جان خود را از دست داده و ا مجروح شدند که ۱۷ مورد از اين رقم مربوط به حادثهٔ پرحرف و حديث در کارخانهٔ ايران خودرو مي‌باشد.

رسانه‌های مستقل و دولتی از عدم پرداخت حقوق ده‌ها توليدی و کارخانه به کارگران خبر دادند و تعطيلی ده‌ها کارگاه توليدی موجب بيکاری کارگران کشور شده و از سوی ديگر صد‌ها کارگر از حق بيمه برخوردار نبوده‌اند.

دانشجويان

در طی بهمن ماه دستکم ۶۰ فعال دانشجويی بازداشت شدند و دست کم سه تن از ايشان از سوی دادگاه‌های انقلاب با احکام حبس و جريمه نقدی مواجه شدند.

هم چنين هم زمان با به خشونت کشيده شدن تجمعات مردمی در روز ۲۵ بهمن ماه، مسئولان امنيتی و حراست دانشگاه به ضرب و شتم دانشجويان دانشگاه شريف، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه نوشيروانی بابل، دانشگاه فردوسی مشهد و بسياری ديگر از دانشجويان پرداختند.

هم چنين در روز تشييع جنازهٔ صانع ژاله (دانشجوی کرد دانشگاه هنر تهران) نيروهای لباس شخصی و بسيج به ضرب و شتم و محبوس کردن دانشجويان در دانشگاه به منظور عدم شرکت در اين مراسم، نمودند.

اقليت‌های مذهبی

در طی بهمن ماه ده‌ها تن از شهروندان بهايي، مسيحي، اهل سنت و دروايش گنابادی توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

در تداوم آزار و اذيت شهروندان اهل سنت و ايجاد محدوديت مسجد جامع شهر تايباد پلمپ شد و يک نمازخانه اهل سنت در تهران نيز بسته شد.

شانزده تن از دراويش گنابادی به اداره اطلاعات و دادگاه انقلاب احضار و مورد تهديد قرار گرفته و هفت ديگر از ايشان در دادگاه‌ها محاکمه شدند.

زنان

در طی اين ماه دو تن از فعالين حقوق زنان به نامهای هومن فخار مقدم و فاطمه مسجدی از اعضای کمپين يک ميليون امضا بازداشت شدند.

هم چنين سميه فريد از فعالين حوزه زنان به دو سال حبس تعزيری محکوم شد.

بر اساس رای وحدت رويه ديوان عالی کشور حق طلاق زنان در صورت اثبات عدم تمکين از زن گرفته مي‌شود.

اقليت‌های قومی

در طی بهمن ماه دست کم ۳۵ تن از شهروندان و از اقلييت‌های قومی توسط نيروهای امنيتی بازداشت و روانه بازداشتگاه‌ها شدند.

سه تن از شهروندان مرزنشين در طی مبارزه با قاچاق کالا و سوخت توسط نيروهای امنيتی به ضرب گلوله کشته شدند.

اعدام

در بهمن ماه و در ادامه موج اعدامهای بي‌مهابانه حکومتی دست کم ۴۷ نفر به اتهامهای قاچاق موارد مخدر، قتل و تجاوز و يا با اتهام سياسی اعدام شدند.

جعفر کاظمی و محمد علی حاج آقايی به همراه زهرا بهرامی سه تن از زندانيان سياسی محبوس در زندان اوين بودند که در طی اين ماه تنها به دليل ابراز عقيده اعدام شدند.

هم چنين دستگاه قضايی برای ۱۹ تن از شهروندان به اتهامهای مختلف که مجازات مرگ را در پی دارد حکم اعدام صادر کرده است.

سه تن از اعدام شدگان سياسی به صورت مخفيانه و در محلهای دور دفن شدند.

گفتنی است جمهوری اسلامی ايران، بعد از چين مقام دوم آمار اعدام در سراسر جهان را دارا می باشد.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©